No hát nézegetem ezt a kapcsolási rajzot már egy ideje, de nem mondhatnám 100% bizonyossággal, hogy teljesen értem.
Ami biztos: ez egy monostabil multivibrátor. Ez azt jelenti, hogy az áramkörnek van egy egyensúlyi (stabil) állapota, illetve egy bejövõ indító jel hatására át tud billenni egy másik állapotba, ami viszont nem stabil, hanem onnan magától visszabillen. Pontosan olyan, mint a WC tartály.
A stabil állapotában nem folyik át áram a mûszer Sp3 jelû tekercsén. A T31 nem vezet, a T32 viszont igen, mert a W6 ellenálláson keresztül mindig nyitó irányú elõfeszítést kap a bázisa. Mivel T32 vezet, ezért a kollektora gyakorlatilag testpotenciálon van, így a W5 ellenállás gyakorlatilag a bemeneti C21 kondiuval van párrhuzamosan kapcsolva.
Ha jön egy impulzus a gyújtástól, akkor az a W1-W2 feszültségosztón lecsökken (mivel 2-300V indukálódik a prímer tekercsben a megszakítás során!), majd pedig kinyitja a T31 tranzisztort. Emiatt a C22 bal fele kerül kb. testre. Ez azt jelenti, hogy amíg a C22 ilyenkor a W6 ellenálláson keresztül fel nem töltõdik, addig a T32 zárva van. A zárt T32 viszont most nem tudja testre tenni a W7 alsó végét, ezért a W5 ellenálláson keresztül a T31 továbbra is nyitó irányban lesz elõfeszítve.
Ez az állapot addig tart, amíg C22 fel nem tölt annyira, hogy kinyissa a T32 tranyót. Amint ez kinyit, akkor megszûnik a T31 bázisán a pozitív feszültség (a gyújtásimpulzus már régen lecsengett ilyenkor), és visszaáll az egyensúlyi állapot (T31 zárva, T32 nyitva).
Emiatt bátorkodom azt mondani, hogy a nem stabil állapotban maradás idejét a C22-W6 idõállandója szabja meg. Persze jó lenne, ha tudnánk a konkrét értékeket. Ez viszont azt jelenti, hogy ahhoz, hogy a 4T Trabi négyszer sûrûbb impulzusaiból tudjon mérni, a kondit KIsebbre kéne cserélni. De ahányszor végiggondolom, annyiszor változik meg a véleményem.
Ami biztos: ez úgyis egy próbálgatós mûfaj, tehát elõször teszteld le azt, hogy ha mellé forrasztasz párhuzamosan egy kondit (akkor ugyebár összeadódik az értékük), akkor tényleg többet mutat-e. Ha ez mûködik, akkor ki kell cserélni az eredetit egy kisebbre, szerintem fele akkorára. Azt tudni kell, hogy az elektronikában használt kisfesz kondik általában hatalmas tûréssel készülnek, mivel sokszor nem kritikus az értékük. Tehát ha bemész a boltba, és veszel egy 47nF kondit, akkor annak általában legalább +-10% szórása lehet.
A fordulatszámmérõdben van egy trimmelési lehetõség: a mûszer állórészének a gerjesztése (Sp1 és Sp2 tekercs) az akksiról megy, mert így biztosítható, hogy az akkufesz változására ne legyen érzékeny. A potivel szerintem finomhangolni lehet az egészet. Úgy sejtem, hogy arra nem alkalmas, hogy a méréshatárt a szükséges negyedakkora értékre be lehessen állítani. Még akkor sem, ha itt egy másik ellenállás segítségével negyedakkora gerjesztést lõnél be. Szerintem az más nagyon megváltoztatná magának a mutatós mûszernek a karakterisztikáját.
Ahogy FB-on is írtam, le kellene tesztelni majd egy olyan kocsin, aminek van saját fordulatszámmérõje. Ha kezdetben tényleg négyszer akkorát mutat, akkor a kocsi saját mûszere jó lesz a kondicsere utáni kalibráláshoz.