Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6973 Őry Gábor 2013-12-06 07:54:22  Előzmény:Borbély Balázs: 75588

Szerintem végig kellene nézni megint a karburátor környékét, továbbá az egész ütemanyagellátást a tanktól lefelé. A tûszelep rendesen zár?
Én a szívatót nézném meg, esetleg a pillangószelep mechanizmusát.

6972 Borbély Balázs 2013-12-06 04:52:57

Igen senki nem nyul hozzá ha hideg ha meleg ezt csinálja. tegnap voltunk vele dunaújvárosba elintézni egy két dolgot mire haza értünk megint elkezdett pörögni teljesen

6971 Borbély Balázs 2013-12-06 04:52:04

Igen senki nem nyul hozzá ha hideg ha meleg ezt csinálja. tegnap voltunk vele dunaújvárosba elintézni egy két dolgot mire haza értünk megint elkezdett pörögni teljesen

6970 Csády Szabolcs 2013-12-05 21:48:02  Előzmény:Kárász Endre: 75579

Basszus, a hozzászólásodat észre se vettem...

A trafókra nem is gondoltam, csak a 2T, 4T motor mûködési elvére alapoztam a dolgot.

Most akkor konyhanyelven fogalmazva csak a kondit kellene cserélni, már csak az a kérdés, hogy mekkorára...

6969 Őry Gábor 2013-12-05 19:29:22  Előzmény:Borbély Balázs: 75584

Az említett tüneteket úgy csinálja, hogy senki nem ér hozzá, csak ketyeg alapjáraton? Hidegen, melegen, mindig?

6968 Borbély Balázs 2013-12-05 14:47:31

igen a karbi az maradt ki is lett pucolva teljesen

6967 Őry Gábor 2013-12-05 07:45:15  Előzmény:Borbély Balázs: 75582

A karbi maradt ugyanaz, vagy az is cserélõdött?

6966 Borbély Balázs 2013-12-05 05:00:34

Üdv mindenkinek
Remélem tud nekem valaki valami tippet adni motortcseréltünk egy kétütemü trabiban és valami oknál fogva nem lehet beállitani az alapjáratot ha be is sikerül kb 1-2 percig normálisan jár szép a hangja meg minden gondolegyet és teljesen elkezd pörögni a motor mintha teljes gázt adna valaki kb ez is 1-2 percig tart nála és utánna visszaesik teljesen és lefullad :S esetleg tud rá valaki valami megoldást?

6965 Csády Szabolcs 2013-12-03 20:56:12  Előzmény:Szebelédy Péter: 75578

És hogy lehet "áthangolni"? :)

6964 Szebelédy Péter 2013-12-03 20:23:51  Előzmény:Kárász Endre: 75579

Ott a pont :)

6963 Kárász Endre 2013-12-03 20:07:55  Előzmény:Csády Szabolcs: 75576

Ezzel egész pontosan az lenne a probléma, hogy [i][/i]dupláját[u][/u] mutatá a tényleges fordulatszámnak. Mind a kétütemû Trabant, mind pedig a kétütemû Wartburg esetében egy hengerhez egy-egy trafó tartozik, tehát egy fordulatra jut egy impulzus. A 4T Trabi és Waresz esetében viszont a négy hengert egy trafó lát el, ami minden egyes henger munkaüteménél gyújt, tehát itt fordulatonként kettõ impulzus keletkezik.

Ha fordítva lenne a helyzet, és egy 4T mûszert kellene beleapplikálni a 2T autóba, akkor (elvben) meg lehetne oldani az impulzusok összefésülését:
-Korábban írtam, hogy diódás közösítéssel talán megoldható, de pár fontos részletkérdést tisztázni kellene, és én sose csináltam a kocsimon ilyen kísérletet.
-Egy logikai áramkörrel simán megoldható, hogy egy-egy trafó négyszögjelébõl elõállítson egy jóval keskenyebb impulzus, és akkor az már simán összefésülhetõ. Még elegánsabb, ha egy monostabil multivibrátort csinálunk, aminek van Trabi esetében kettõ, Waresz esetében három trigger bemenete. De ez szerintem már túl bonyolult lenne...

Az ilyen régi, analóg mûszerek esetében a mûködés elve az, hogy a trafóról levett jel egy formáló (erõsítõ, határoló) áramkörbe jut, ami egy RC tagot hajt meg. Az RC tag idõállandója relatíve nagy, a formáló által elõállított jel pedig fix impulzusszélességû, de a frekvenciája a bejövõ jelével azonos. Így aztán az RC tag kimenetén a fordulatszámmal arányos feszültség alakul ki. Ezért ezeknél a mûszereknél mindig járható út, hogy az RC tag idõállandóját meghatározó kondenzátor cseréjével a szerkezetet átkalibráljuk. Érdekesség: ugyanígy mûködik az átfolyásmérõ is. Ott a jeladónak a fogyasztással arányos frekvenciájú impulzusai egy, azaz egy nyomorult párhuzamos RC tagra jutnak, aminek a feszültségét figyeli a LED-ek meghajtását vezérlõ IC.

A tranzisztoros gyújtás...

Valamikor régebben részletesen leírtam itt, hogy úgy 20-30 évvel ezelõtt a gyújtásoknak melyik három változata létezett. Megszakítós, tranzisztoros, tirisztoros.
Mindhármat megszakító vezérli, és ebbõl a szempontból a késõbb elterjedt induktív/mágneses (Hall-szenzoros)/opoelemes jeladós gyújtások már egy egész más kategóriát képeznek. Szerintem ennek a mûszernek a leírása erre az õskori állapotra értendõ. Tehát olyan esetben nem szabad használni, ahol a megszakító egy tranzisztort vezérel, és az kapcsolgatja a trafók áramát. A konkrétabb megállapításhoz ismerni kéne a kapcsolási rajzát a szerkezetednek, de biztos, hogy nem azért tiltják, mert nagy terhelést jelentene a mûszer a kapcsolótranzisztornak. Inkább arra gyanakszom, hogy ott megbolondítaná a gyújtást, ha közvetlenül a megszakítóra kötné valaki.
A Trabi Hall-szenzoros gyújtásánál a szenzor és a vezérlõ egység között nem illik mókolni, de a vezérlõ rész kimenetére nyugodtan rá lehet kötni akármit. Na jó, rövidzárat ne! :D

6962 Szebelédy Péter 2013-12-03 17:28:22  Előzmény:Csády Szabolcs: 75576

A jelet duplázni sajnos nem lehet, a mûszert kell hozzá 'áthangolni'(kicserélni ezt azt). A HALL jeladó valóban érzékeny a terhelésre, de 4T trabi-waresznél ezt a jelet felerõsítik, és az végzi a gyújtás vezérlést. Ami egyébként a kombimûszerbe is be van vezetve a fehér vezetéken, és az elég erõs ahhoz hogy elbírjon egy fordulatszámmérõt. Én is azzal hajtom az enyémet.
[i](Módosította Prometheus 2013.12.03. 18:34-kor)[/i]

6961 jocking . 2013-12-02 23:48:46  Előzmény:Csády Szabolcs: 75576

Szerintem ha lenne hozzá kapcsolási rajz, akkor rá lehetne jönni a fenti problémákra. A jel duplázásához szerintem csak 1-2 alkatrészt kell benne kicserélni. De hogy tranzisztoros gyújtás kompatibilis legyen, az már érdekesebb kérdés... (Ha találgatnom kéne, akkor azért nem szabad tranzisztoros gyújtásra kötni, mert a mûszer terhelést jelentene a gyújtás erre érzékeny alkatrészeire, amitõl azok elmennének tönkre.)

6960 Csády Szabolcs 2013-12-02 22:14:09

Hozzájutottam egy ilyen kis remek mûszerhez:

[imgw]http://i.ebayimg.com/t/DDR-Drehzahlmesser-universal-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/ieEAAOxy4t1Sh~kj/$_35.JPG[/imgw]

A problémám csak az, hogy valószínû 2T-hez való kivitel, így pont a felét mutatná a fordulatszámnak. Ha jól emlékszem lehet csinálni valami diódás kapcsolást amivel jól mûködik. Ha valakinek megvan ez, az ne tartsa magában!

Valamiért a leírása azt írja, hogy tranzisztoros gyújtású rendszerekhez nem alkalmazható, a 4T Trabi meg pont ilyen...
Ennek mi az oka? Meg lehet oldani valami trükkel?
Elõre is köszi!

6959 jocking . 2013-12-02 15:00:27  Előzmény:Szabó Géza: 75574

Még jó is lenne, csak úgy állna az elsõ kerék, mint laprugós futómûnél a terheletlen hátsó.:D

6958 Szabó Géza 2013-12-02 10:03:09  Előzmény:Leskó Csaba: 75571

a vw polo lengõkarja hasonlít leginkább. Kb 1cm-rel rövidebb illetve a stabilizátor lyuka kissebb 2mm-rel.
[imgw]http://www.trabime.cz/technika/id_68/1335300171.JPG[/imgw]

6957 Leskó Csaba 2013-12-01 13:03:12

értem. köszönöm a gyors választ! :)

6956 Kárász Endre 2013-12-01 12:12:26  Előzmény:Leskó Csaba: 75571

Tudtommal vannak olyanok, amik hasonlítanak, de nincs olyan, ami tényleg jó is lenne. De én 2T mániás vagyok, a 4T-t enm ismerem olyan alaposan. Ez a kérdés sokszor felmerült már, és még nem hallottam, hogy valaki talált volna ilyet...

6955 Leskó Csaba 2013-12-01 10:50:51

sziasztok!
egy olyan kérdésem lenne hogy van-e olyan elsõ lengõkar 4T-hez ami megegyezik a gyáriéval??

6954 Őry Gábor 2013-11-30 17:42:30  Előzmény:Törökfalvy Bence: 75569

Ezt szerintem otthon is meg tudod csinálni. A beállításról kb. egy hete írtunk.
[i](Módosította orygabor 2013.11.30. 18:42-kor)[/i]

6953 Törökfalvy Bence 2013-11-30 13:38:37

Sziasztok!

kecskemét környékén keresek valakit aki rendesen kipucol és beállít egy utolsó szériás H1-1 karbit. Kocsiban rengeteg KM van 12000 azaz tizenketõõezer csak sokat állt... :)

6952 Kozma Bence 2013-11-30 11:38:59

Értem, köszönöm! :)

6951  Spityu 2013-11-27 09:45:59  Előzmény:Őry Gábor: 75566

Kiegészíteném még azzal, hogy sokszor ugyanabban a két helyzetben áll meg a motor. Ez a két helyzet egymáshoz képest 180 fokra helyezkedik el természetesen. Ezért célszerû 90 fokkal elforgatni a fogaskoszorút még pluszban.

6950 Őry Gábor 2013-11-27 07:53:04  Előzmény:Kozma Bence: 75565

Egyformák.

De meg kell nézni, nem esett-e ki a behúzóvilla csapja az önindítóból. Ugyanis akkor nem tudja rendesen behúzni a bendixet, és elnyalja a fogaskoszorút. Továbbá az utánygyártott koszorúkat cészerû a megvásárlásuk után egybõl a szemétbe helyezni... Ha csere van, akkor inkább egy bontott gyárit tegyél fel úgy hogy ne kopott rész kerüljön az önindítóhóz.

6949 Kozma Bence 2013-11-26 18:15:22

Szuper, köszi!

Még egy olyan kérdésem lenne, hogy a labirintos és szimeringes lendkerék fogaskoszorúja eltérõ? Mert én labirintos lendkereket tettem fel, csak annak a koszorúja már eléggé el volt nyalódva, így rátettem a régi szimeringes lendkerékét. Ami így fél év után elég csúnyán néz ki, illetve mostanában az indítás se jön mindig össze elsõre. Bendixre gyanakodtam, mert forogni forog az önindító, de csak magába, nem forgatja a motort. Lehetséges, hogy ezt a fogaskoszorú okozhatja?
Vagy fordítva? Az önindító gyilkolta le a fogaskoszorút, mert indítás után nem húzza magát vissza egybõl?

6948  Spityu 2013-11-26 17:44:11  Előzmény:Kozma Bence: 75562

3 év után is bûzlik. :)

6947 Kárász Endre 2013-11-26 16:47:03  Előzmény:Kozma Bence: 75562

A sima szimering is teljesen jó lesz.

6946 Kozma Bence 2013-11-26 14:28:25  Előzmény: Spityu: 75561

Hermosal van is itthon, de nem akarom 1 hónapig szagolni a garázsban. :D

De ha ennyire nem kényes rá, akkor kap karter tömítõt. :)


Szimering: Nem volt forgásirányos, elhoztam a simát. A belsõ felülete teljesen sima, ez probléma lehet?

6945  Spityu 2013-11-25 20:36:04  Előzmény:Kozma Bence: 75556

Hermosal! :D

Szinte bármi jó, akár "piros paszta" (ecetes) is. Én Hermosallal raktam össze, mert hasonlít a gyárira, igaz, kissé rideg ahhoz képest. Múltkor árultak e-bay-en eredeti gyárit, de nem nagyon mozgatott, lehetõség szerint nem akarom többet szétszedni. :)
A motorblokk gyárilag kb. parketta lakkal van összerakva, egyszer én is azzal csináltam: Gemini A+B komponenssel. Szerintem váltóhoz is tökéletes.
Lehetõleg bírja a hõt, és ne oldja fel az olaj, benzin, az a lényeg.

6944  Spityu 2013-11-25 20:31:33  Előzmény:Kárász Endre: 75557

Igen, a fém tömítés nem nagyon zömül. De valahogy mégis azt gondolom, hogy a komplett rendszer hõ hatására változik. Mindegy, az lesz, hogy a tömítéseket újragondolom. Megolajozom a csavarokat, és 40Nm-rel lehúzom õket. A gázbowden könnyebb rögzítése miatt a hûtés házát a helyére teszem, aztán járatom egy ciklust. Aztán átmegyek újra a csavarokon pont annyival, hogy az összes csavar meginduljon, majd lekattanjon. 42Nm szerintem jó lesz. Mert... igen... a tapadási súrlódást is le kell gyõzni (a kifejezés nem biztos, hogy helyes :D).
Amúgy a múltkori képeken látható márkás nyomatékkulccsal húztam le õket kb. 20 fokon, majd kb. 8 fokon egy márkátlanabbal. Volt olyan csavar, amelyiknél egybõl kattant, de volt olyan is, amelyiknél tudott forgatni 5-10 fokot azonos beállított nyomaték mellett. Vagyis a csavarok között szerintem volt különbség.
Persze az alumínium tömítés élettartama véges. Tsaby javaslatára hangszerkészítõ esztergyályos ismerõsömmel csináltatok majd rézbõl (rézfúvós hangszereket készít). Állítólag az örök +1 nap.

6943 Kozma Bence 2013-11-25 20:00:02  Előzmény:Kárász Endre: 75558

Köszi!

6942 Kárász Endre 2013-11-25 19:57:58  Előzmény:Kozma Bence: 75556

-Loctite 5920: Ezzel csináltam. Piros, és gumi/szilószerû az állaga a megkötés után.

-Loctite 5972: Szürkés cucc, kicsit keményebbre köt az elõzõnél. Motorblokkhoz használtam, mert a közvetlen benzint is gond nélkül bírja.

Igen, a szimering 58x80x10. Az eredeti DDR szimeringbõl van jobbos és balos kivitel is. Most SKF szimeringet tettem bele, tökéletesen muzsikál.

6941 Kárász Endre 2013-11-25 19:53:59  Előzmény: Spityu: 75555

Nekem tõcsavaros változat van, azt olajozottan húztam 4mkp-ra. (mkp-ban volt skálázva a szerszám)
Nem hiszem, hogy a fém tömítésnél volna értelme újrahúzni melegedés után, én nem csináltam, nem is hallottam még Trabinál. Egyébként szerintem melegedés után sem zömül annyira, hogy a 45Nm-rel lehúzott csavar 45Nm-rel megtámadva meginduljon a letapadásból.

6940 Kozma Bence 2013-11-25 17:18:40

Üdv!

2T Trabi váltó összerakásához milyen tömítõpasztát javasoltok?

A rózsakerék szimering mérete 58X80X10mm ? (csillagos váltó)

6939  Spityu 2013-11-24 18:57:08

Kédés: ki hogyan szereli a 2T Trabantnál a hengerfejet? Elsõ sorban arra gondolok, hogy a könyvben megadott nyomaték vajon olajozott vagy száraz csavarra vonatkozik? Meghúzás után érdemes járatni a motort, majd újra meghúzni a csavarokat? Meghúzási nyomaték? Valaki azt írta, a 45 Nm sok lehet.
Amúgy az enyém a behajtós változat, szóval nem tõcsavar áll ki a hengerekbõl. Lekopogom, épek a menetek.

6938  Spityu 2013-11-23 08:34:46

Na, váltóolaj, még. :) A Hixol T dobozára az is rá van írva, hogy "80W". Hátha ez segít. De szerintem felesleges kísérletezgetni, kapható a piacon normális olaj normális áron.

6937  Spityu 2013-11-21 21:43:09  Előzmény:Szedlák Tibor: 75552

Van több gyártónak is C2. Én legutóbb ZKL-ZVL-t vettem, 4 éve szereltem a 2T-be. Aztán most ugye kapott gyári újat. A fél évet futott ZKL-ek meg átmentek a 4T hátuljába. :)

6936 Szedlák Tibor 2013-11-21 21:35:27  Előzmény: Spityu: 75547

Köszi! Akkor be kell szereznem 2 õt hétvégére. :) Gyári újam van, de azt nem teszem bele ...

6935 Kárász Endre 2013-11-21 20:48:41  Előzmény:Bajáki Péter: 75544

Felpörgetés után kapcsolom ki a gyújtást. Közben semmi padlógáz, stb. Ezután legközelebb szívatóval indítok, gyönyörûen elkapja, semmi erõlködés. Igaz, új fajta (28H1-1) karbi van rajta, aminek a szívatója nem más, mint egy rugóterhelésû fojtószelep a karbi elõtt. Na az aztán biztosan bedúsítja, ha tökig ki van húzva...
Ja, a motor 5000km-t ment a felújítás óta!
(Anno a Wareszt én is szívatóval állítottam le.)

6934  Spityu 2013-11-21 20:47:02  Előzmény:Őry Gábor: 75549

Én a fordítottját akartam még írni. Ha mondjuk úgy tervezem, hogy 1 órára állok meg és emiatt szimplán leállítom, de csak 4 óra múlva ülök be: szívatóval történõ indítás

6933 Őry Gábor 2013-11-21 20:36:12  Előzmény: Spityu: 75546

Van még egy opció: szívatós leállítás, és szívató visszatolás. Indítás szívató nélkül. (Hidegben, rövidebb leálláshoz).

6932 Őry Gábor 2013-11-21 20:34:11  Előzmény:Bajáki Péter: 75544

Hogy az autószerelõk hogy látják a világot az egy kérdés...

1. De, több benzin kerül az égéstérbe, és
2. nemcsak oda, hanem a szívócsõbe, a forgattyúsházba, a felömlõkbe is. Ezért hidegindításkor a benzin egy része ha le is csapódik a hideg falakon, így is jut elég a gyertyához.
3. A kipufogóba így is, úgy is jut lerakódás, amit csak az országúti csapatás tud rendesen kiégetni (a csak városi használat a négyütemûeknél is gondot jelenthet).
4. A tapasztalat: egy túlszívatott motor egyheti állás után mínusz tíz fokban is képes pöccre indulni, ha egyébként minden rendben van vele.

(Ugye te nem vagy autószerelõ???)

6931  Spityu 2013-11-21 19:40:24  Előzmény:Szedlák Tibor: 75545

Nem. Teljesen más méretekkel rendelkezik. 6206 C2 a belevaló.

6930  Spityu 2013-11-21 19:39:02  Előzmény:Bajáki Péter: 75544

Én egész évben szívatóval szoktam leállítani abban az esetben, ha tudom, hogy legalább "jópár" óráig nem megyek vele. Pl. "8 óra munka" végéig. Vagy másnap reggelig. Ha tudom, hogy néhány perc múlva vagy egy órán belül megyek, akkor természetesen csak a gyújtáskapcsolót fordítom el.
A felpörgetõs módszer sem rossz amúgy.
Illetve télen nem mindig fullad bele a szívatóba, akkor pár mp. után simán le szoktam állítani.

Ha jól tudom, a H1-1 már olyan szívatóval rendelkezik, ami lényegében fojtja motort, így az úszóház felõl próbál meg levegõt szívni a karburátor, és lényegében így jut be plusz üzemanyag. Szerintem így is meg lehet fullasztani.

Az eredeti kérdésre visszatérve: másfél, két óra állás erejéig nem szoktam megszívatni.

6929 Szedlák Tibor 2013-11-21 19:30:39

Sziasztok! Érdeklõdnék, hogy a 6207 es számú csapágy jó-e a hátsó kerékcsapágy helyére? (Szinte elporladt a lengõkar , kitört a kerék és ki kell már cserélni a csapágyakat is.)

6928 Bajáki Péter 2013-11-21 17:41:15

Sziasztok,

Körkérdés arról, amirõl nem nagyon esik szó: ki hogyan állítja le a kétütemû Trabantot, ha tudja, hogy legalább másfél - két óra múlva indítja be legközelebb?

Én ilyen esetben szívatóval lefojtom, és szívatóval indítom. Azt tapasztaltam, h. sokkal könnyebben indul, mintha csak simán leállítanám.

Sokan úgy állítják le, hogy felpörgetik, hogy megszívja magát benzinnel és elfordítják a kulcsot. És utána szívatóval indítják.
(Autószerelõ szemével nézve ez a tipikus Trabantos leállítás ostobaság, mert nem kerül több benzin az égéstérbe, ellenben a kipufogóba el nem égett üzemanyag és olaj kerül, s utóbbi csak lerakódik. Ezt az érvelést helyesnek vélem.)

Számít-e, hogy az autón 28HB 2-x, vagy 28H 1-1 karburátor van?

Szóval a kérdés: ti hogyan állítjátok le?

6927 Geyer Oszkár 2013-11-19 19:12:22

Sziasztok! Azt szeretném megtudni,hogy egy 2 ütemû warbi gumival szerelt lemez felnie, rárakható egy 1990-es évjtu 2t trabira? Köszi.

6926 Szabó Gábor 2013-11-18 15:26:20  Előzmény:Bencze Robi: 75532

Karburátor talp esélyes lehet. Kisebb-nagyobb repedések, amiket nem mindig látni. Alapjáraton a nagy vákuum összehúzza a gumit, így a repedéseket is, mikor gázt adsz hirtelen csökken a vákuum, ekkor a repedéseken fals levegõt szív a motor, a keverék elszegényedik, emiatt nem pörög fel egybõl. Ugyanez van 60-nál motorfék után. Ilyen fals levegõhöz melegedés is társulni szokott.
Esetleg valami szemmel alig látható vagy áttetszõ morzsa van az úszóházban, ami a tûszelepet nem engedi zárni. Akadhat az úszó és a tûszelep is. Ilyenkor meg a dús keverék miatt fullad. Ilyenkor, ha lepadlózod üresben diesel módjára koromfelhõt enged, majd nézz rá erre is.
Szedd ki a gyertyákat, nézd meg a színüket. Ha kormos, dús a keverék, ha fehéresre égett, szegény. Persze, ha a gyújtás tényleg jó.

6925 Mazák Viktor 2013-11-17 12:06:53  Előzmény:Pálfi Viktor: 75540

Szia!

Az ET miatt nem. Én próbáltam a hátsó tengelyre Borbet R14es felnit 20as ETvel, kiért a hátsó karosszériaelem pereme alá a gumi. 40 feletti ETt keress - ha nem szeretnél átalakítást a kasztnin vagy a futómûvön - a gyári 45 körül van, ha jól emlékszem 43.

6924 Pálfi Viktor 2013-11-16 17:58:23

Sziasztok! Segítségeteket kérném! 1.1 es trabim alá bemenne a 185/55 r15 ös gumival szerelt Et25-ös felni? Köszi.