Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

1102 Őry Gábor 2010-01-09 19:26:40  Előzmény:Mazák Viktor: 69686

Ha a furat-löket nem változik, akkor ugyanannyi lesz a beszívott keverék, függetlenül attól, hogy mit faragunk meg.

1101 Őry Gábor 2010-01-09 19:19:23  Előzmény:Sipos Tamás: 69698

Persze, van fénykürt, úgy, hogy kétszer kapcsolod a fényszórót. És ezt a baromságot még ma is csinálják, pl: Renault.

1100 Vári László 2010-01-09 19:10:05

Hello!
Ha már megy a hajtás, érdekelne, hogy 4T Trabihoz létezik/létezhet-e hosszabb 4. sebességfokozat, vagy ez a tip. váltó teljesen egyedi tervezésû, és nem csereszabatosak az alkatrészei?

1099 Ivacs István 2010-01-09 17:11:57  Előzmény:Marton Tamás: 69714

Ha már így kirántod az egész erõátvitelt, akkor jobban teszed, ha bírod anyagilag, felujjítod az egészet! Nehogy késõbb mondjuk a váltót kelljen kivenni valami balhé miatt!!

1098 Marton Tamás 2010-01-09 17:06:27  Előzmény: Spityu: 69713

Na mind1, úgy látom nem fog mûködni a dolog egy másik nélkül.
Lehet váltóstul kikerül az egész, legalább akkor cserélek a difiben is csapágyat, mert már lógnak, és rázkódnak a féltengelyek.
Még a végén meg is kuplungozom a mocit ha kell. Sõt lekapatok a lendkerékbõl 1kilót... Na jól van, kezdek elkalandozni :)

1097  Spityu 2010-01-09 16:30:43  Előzmény:Ivacs István: 69708

Ez így van, csak szóba került, hogy a váltó félretolásával esetlegesen elkerülhetõ annak kiemelése, teret engedve a motornak - aminek a kivétele a fõ cél jelen esetben.

1096 Benke Péter 2010-01-09 16:25:51  Előzmény:Ivacs István: 69711

Köszönöm.

1095 Ivacs István 2010-01-09 16:22:02

Mindenki figyelmébe!!!!!!!

"6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti jármûvek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának mûszaki feltételeirõl"

http://www.gemosz.hu/userfiles/K%C3%B6h%C3%A9m%206-1990(2).doc

1094 Ivacs István 2010-01-09 16:19:38  Előzmény:Benke Péter: 69709

Nem!! Ha megnézed az én járgányomat akkor látható a szárny, a sötét ablak, belül pedig szinte semmi sem a gyári!!
Vizsgán csak az alukereket vettem le és cseréltem ki a téli kerékre és úgy ment vizsgára!! Hála istennek szereztem egy szerelõ cimborát akiknél van mûszaki vizsga és már a kereket sem kell levennem!!
"6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti jármûvek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának mûszaki feltételeirõl"
Ha ezt rendeletet a googlin keresztül letöltöd mindenre választ kapsz!!!

1093 Benke Péter 2010-01-09 16:02:09  Előzmény:Ivacs István: 69702

Azért szoktak szólni a mûszaki vizsgán, ha kisebb szárny van a csomagtér fedélen vagy az útolag beépített fordulatszámmérõért?

1092 Ivacs István 2010-01-09 15:59:42  Előzmény: Spityu: 69705

2T-nél csak az elsõ váltótartóbakot kell kikötni és kiugratni a helyérõl, a motort a sárvédõ felé le lehet húzni a váltóról!Visszahelyezés után pedig a motorral együtt a váltótartóbakot vissza lehet ugratni a helyére!!
Örnagy

1091 Nagy Donát 2010-01-09 15:51:08  Előzmény:jocking .: 69701

[i]Ez rossz, mert nincs alkatrészutánpótlásom[/i]

Ez mekkora :).

1090 Nagy Donát 2010-01-09 15:48:44  Előzmény:Lizák Péter: 69683

Szerintem semekkora se lesz, hiszen nekem a 2T-be van rakva 4T mûszerfal, mégsem szóltak érte, pedig ez is komoly átalakítás.

1089  Spityu 2010-01-09 15:32:44  Előzmény:Marton Tamás: 69704

A 2T esetében a könyv úgy írja (azt hiszem), hogy a lengõkar két csavarját oldva, ki lehet húzni a menetirány szerinti bal oldal féltengelyét. Így máris tologatható a váltó.

1088 Marton Tamás 2010-01-09 15:24:31  Előzmény:Juhász Benõ: 69697

Ahamm szóval a váltó félrehúzásával megoldható.
Igenám, de van ott két féltengely ami az egész mûveletnek ellentart. Azzal mi lesz?
Az a cél, hogy a futómûhöz és egyáltalán a bölcsõhöz ne kelljen a kiszedés miatt nyúlni.

1087 Ivacs István 2010-01-09 14:28:38  Előzmény:Lizák Péter: 69683

Ja és még egy a mûszerfal milyensége nem vizsga feltétel, de az üllések például igen!!!

1086 Ivacs István 2010-01-09 14:27:11  Előzmény:Lizák Péter: 69683

Mûszakivizsgán csak olyanért szövegelnek, ami eltér a forgalmiban lévõ bejegyzésektõl! (motorszám és kód, 10%-nál nagyobb méretû kerekek, Fék fajta, kerék nem lóghat ki a jármû oldalvonlából, nem tipus azonos alakatrészek használata, világításnál nincs E vagy H jel és szám ) De mindent figyelembe véve akkor kötnek bele egy autóba mikor akarnak, nagyon látható, feltünõ dologgal nem szabad a figyelmet magára az embernek felhívni!!! Vagy ha olyan állapotú az autója, keressen egy vizsgabiztost aki segíteni tud neki!! Sajnos ez általában, ha vizsgabiztos bevállalja az pénzbe szokott kerülni!!!
Örnagy

1085 jocking . 2010-01-09 14:08:04  Előzmény:Mazák Viktor: 69699

Én tavaly nyáron egy ezresért vettem 2 db 4T övcsatot a sárpentelei bontóban. Azóta nem is nagyon van trabijuk, úgy tûnik, inkább használják õket, minthogy bontóba adják és vegyenek 100 év hitelre egy új akármit.
Ez rossz, mert nincs alkatrészutánpótlásom, meg amúgy is jól esik néha csak túrkálni a kocsikban, hátha találok valamit, mint pl. múltkor az íves mûszerfal mindenestül (órák, kapcsolók) egy ezresért... :) Viszont olyan szempontból nem baj, hogy így legalább vannak trabik az utakon.:):)

1084 Csády Szabolcs 2010-01-09 13:57:47  Előzmény:Lizák Péter: 69683

Nekem anno mûszakin az a fajta 2T mûszerfal volt, aminél nem külön kis mûanyagban van a km óra. Nem szóltak érte semmit se. Jelenleg kisablakos van benne, szerintem ezért se szólnának. Bár ez ugye elég erõsen függ a vizsgabiztostól.

1083 Mazák Viktor 2010-01-09 13:50:28

Na, én meg azt hiszem most untam meg...

Voltunk telken, és 20km alatt legalább 4x kicsatolódott a biztonsági övem, ez így nem állapot, felkutatok egy olyan bontót ahol ésszerû áron adnak övcsatot, nem 4 ezerért... Bár, ha felhúzom magam még a végén megveszem annyiért.

1082 Sipos Tamás 2010-01-09 09:25:57  Előzmény:Őry Gábor: 69685

[justify]OK, köszönöm, átszerelés után is így mûködik. Valószínûleg ezen változtatok majd, mert emlékeim szerint más autók esetében mindig van fénykürt, de ezt még körülszaglászom.[/justify]

1081 Juhász Benõ 2010-01-09 08:05:10

Bocsánat, hogy beleszólok, biztosan vannak nálam avatottabbak is.
A 4T motoron végzett munkálatokhoz nem kell feltétlenül a sebességváltót kivenni, viszont az elsõ tartóbakját ki kell kötni és utána (a motor-váltó szétkötését követõen) a váltót balra, (mármint az autónak balra) a motort pedig megemelve jobbra elhúzni. Ezután motorkiemelõvel így ki lehet emelni külön is. Persze óvatosan, mert így is kicsi a hely. (Követtem el ilyet egy párszor.)
De hogy mennyivel xarabb mint a 2T-nél ugyanez!!!

1080 Szedlák Tibor 2010-01-09 03:22:07  Előzmény:Lizák Péter: 69683

Nem kellene szólniuk érte.

1079 Marton Tamás 2010-01-09 01:47:13  Előzmény:Mazák Viktor: 69694

jó titeket olvasni .... de asszem értem most már. :)
Csak elõször kicsit bonyolultnak néz ki.

1078 Mazák Viktor 2010-01-08 21:52:59  Előzmény: Spityu: 69693

Te nyertél. Mára feladom :D. Nem vagyok tiszta. :D Adtam magamnak két pofont.
[i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 22:54-kor)[/i]

1077  Spityu 2010-01-08 20:48:02  Előzmény:Mazák Viktor: 69692

Izé... de ha a hengerfejtömítést térfogatát kihagyják, akkor az eredetitõl kisebb végnyomás lesz az eredmény, ténylegesen. Vagyis pont hogy még 88-assal is elmenne. :D

1076 Mazák Viktor 2010-01-08 20:33:58  Előzmény: Spityu: 69691

Dehogynem, nincs is ereje, meg az eredetileg betervezett 1:14-1:15höz képest a nagytengelyhez belõve sikeredik az 1:15-1:16os viszony, aztán már lassan nincs is az a benzin, amivel ne kopogna :D. Ilyenkor még utolsó megoldás lehet a 400 forintos versenybenzin, de elõfordul, hogy már csak a tömítés vastagításával teszik használhatóvá a motort :D. Az elõgyuszival lehet ugyé a kopogást elõidézni, megszüntetni leginkább, ha már a motor "szar".
[i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 21:35-kor)[/i]

1075  Spityu 2010-01-08 20:28:51  Előzmény:Mazák Viktor: 69690

Nem inkább fordítva, hogy nem lesz ereje? :D

1074 Mazák Viktor 2010-01-08 20:26:49  Előzmény: Spityu: 69689

Így van, a hengerfej tömítés egy-másfél miliméteres magasságát általában kihagyják. Majd van a nagy nézés, hogy koppra visszavett elõgyuszival is csattog 98assal a csodalada :D.

1073  Spityu 2010-01-08 20:20:46  Előzmény:Mazák Viktor: 69688

Tömítését? :D

1072 Mazák Viktor 2010-01-08 20:12:31  Előzmény: Spityu: 69687

Ahogy én tudom, úgy a hengerfej térfogata minimális, 2-5köbcenti körül mozog, amit per pillanat az értelmezhetõség kedvéért kihagytam, ez egy felületes számolás, természetesen igazad van. Csak sokadjára már nem szerettem volna "üres beszéddel" untatni a nagyérdemût. Ahogy én képeken láttam, úgy nézett ki, hogy tényleg csak annyira van megmunkálva a hengerfej gyárilag, hogy a szelepfészkek széle mondjuk fél-egy mmre benyúlik. Míg mondjuk egy lada hengerfejnél 1mm síkolás a hengerfejbõl eggyel nagyobb kompresszióviszonyt eredményez.

Jó felé indultál el, de nem erre gondoltam. Basszus, nagyon este van, mindig utólag esik le, mit is akartok mondani :S.
[i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 21:13-kor)[/i]

1071  Spityu 2010-01-08 20:02:38  Előzmény:Mazák Viktor: 69686

Hát bele kell venni a hengerfej térfogatát is az össztérfogatba, ill. visszafelé.

1070 Mazák Viktor 2010-01-08 19:59:29  Előzmény:Marton Tamás: 69682

Így van, a szelepek helyét ki kell marni, hisz öszzeérne a dugattyú teteje a szelepekkel. (ha jól tudom gyárilag is összeér, de a vezérlés idõben el van tolva)
Tételezzünk fel trabant motor furatot 75mm. Ekkora furatnál 2mm síkolás az: r*r*pí*h (sima henger térfogat képlet) lesz, ahol r a sugár és h a magasság. Ez CENTIMÉTERben számolva 7,5/2 = 3,75*3,75*3,14*0,2= 8,8313köbcentiméter egy hengerben. Azzal, hogy leesztergáltál 2mm-t, a blokkod rögtön 35,325 köbcentivel kisebb! Én a löketet nem ismerve, és a 4 henger azonosságából kiindulva 1043köbcentit leosztom 4 gyel, az 260,75 köbcenti. A motor kompresszióviszonyát most fejbõl nem tudom, hogy 1:9 vagy 1:9,5; de így innentõl már tisztán kiszámolható minden. Van egy nagyon gyakori, általános hiba a pszi (kompresszió-viszony) számolásakor, aki rájön, hogy mi az, válaszolja meg. Tibke nem ér!!! :D

Naszóval, e apró kitérõ után, válaszolok a feltett kérdésre.

Ahogy elõbb kiszámoltuk, a 260,75 köbcentis hengerbõl a 8,8313 köbcentiméternyi elvétel az 251,9187 köbcentis hengert eredményez. Igazad van, jól érzed, a henger valamennyivel kevesebb keveréket fog szívni, hisz kisebb a henger, kisebb vákuumot tud létrehozni. Nézzük meg az égésteret, legyen számíthatóság kedvéért a motor 1:10hez kompresszióviszonyú. 260,75köbcentinél az 26,08 köbcentis égésteret feltételez. Na, ebbõl veszünk el 8,8313köbcentit. Gondoljuk végig. A hengerbõl 8 köbcenti az kb. 3%os változás, az égésterünkbõl meg 30%kát elveszi! Ebbõl ered a kompresszióviszony-növekedés, ezért lesz benne nagyobb a nyomás, ezért lesz több nyomatékunk. Nem szív annyival kevesebbet, amennyivel "nagyobbat robban".
[i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 21:08-kor)[/i]

1069 Őry Gábor 2010-01-08 19:41:56  Előzmény:Sipos Tamás: 69681

Csak gyújtással együtt - fényszóró nélkül - van fénykürt. Aki meg a relés fényváltót kitalálta, annak szilánkosra törném a kezét kiskalapáccsal.
[i](Módosította orygabor 2010.01.08. 20:43-kor)[/i]

1068  Spityu 2010-01-08 17:43:29  Előzmény:Marton Tamás: 69682

Zsebet kell marni a dugóba pl. Mondjuk a VW motoroknál nem tudom mennyi hézag marad a nyitott szelep és a dugó között, ehhez pontos adatok kellenének, amikkel nem rendelkezem. Ezen gyári értékek máris borulnak, ha módosítasz a vezérmûtengelyen, vagy annak házán (lejjebb viszed).
Viszont, ha mondjuk nem szintbejárós a dugattyú, és ennél a magasságkülönbségnél nagyobb a legkisebb szelep-dugattyú között mérhetõ távolság, akkor elméletben elég a blokkból síkolni, zsebelés nélkül. Ha gyárilag is feljár teljesen, akkor értelemszerûen a hengerfejbõl kell.
Tibke biztos rendelkezik gyakorlati tapasztalattal, ami ezeket a VW mocikat illeti!

1067 Lizák Péter 2010-01-08 17:39:49

Szerintetek ha egy 4Tben átalakítom a mûszerfalon a rádió helyét mennyire lesz szövegelés mûszakin? Kb akkor kitüremkedés lenne mint az órák körüli keret.

1066 Marton Tamás 2010-01-08 17:35:29  Előzmény:Mazák Viktor: 69679

Átgondoltam az egészet, és végre értem! De valamit még mindig nem.
Viszont ha jól gondolkozok, akkor tényleg leegyszerûsítve így nézhet ki a dolog gyakorlatban:
Tegyük fel, hogy van egy 1:10 sûrítésarányú moci, aminek a blokktetõjébõl 2mm-t lekapunk. De ugyebár muszájak vagyunk a dugóból is levenni ugyanennyit ha nem akarjuk a szelepeket megcsókoltatni vele. Így marad az 1 egységnyi égésterünk, de a henger aránya hozzá képest 9-re csökken a marás miatt.
Az égéstérben ugyanakkora kompresszió marad, mint azelött volt. Akkor miért lesz ettõl nyomatékosabb a motor?
Talán azért mert a dugattyú felsõ holtpontja lejjebb kerül?
Bocsánat, hogy értetlenkedek! :)

1065 Sipos Tamás 2010-01-08 17:07:21

[justify]Most a téli pihenõ alatt nem férek a bõrömbe, és megint öregítettem egy kicsit a gépen: kiiktattam a fényváltó relét és taposó lábkapcsolóra tértem át. A helye már elõzõleg ki lett alakítva. Rendben mûködik, nem ez a baj.
Hanem nem emlékszem pontosan; a fénykürt csak bekapcsolt gyújtásnál mûködik vagy levett kulccsal is?
Személy szerint azt tartanám jónak, hogy mindig lehessen villantani, még tompított fénynél is. Bár ez utóbbit a relé megakadályozta, mert fényszóróra kapcsolt.[/justify]

1064 Lizák Péter 2010-01-08 13:50:54  Előzmény:Mazák Viktor: 69677

Eze engem is érdekel, mert az 1.3-on én is el vakarództam már...

1063 Mazák Viktor 2010-01-08 12:52:01  Előzmény:Marton Tamás: 69678

Nos akkor egy kis felhomályosítás.

A kompresszió viszony a motorban a henger dugattyú felsõholtpont feletti térfogatának aránya/ a teljes hengertérfogat aránya. Azaz, ha azt olvassuk, hogy a motor kompresszióviszonya 1:10 hez, akkor azt jelenti, hogy egy 1200 köbcentis 4 hengeres motornál egy henger teljes térfogata 300 köbcenti, amibõl 30 köbcenti égéstér. Tehát ha nagyon leegyszerûsítjük, akkor egy szabályos henger alakú furatot, és sík dugattyútetõt elképzelve a dugattyú a motorban 9 egységnyi térfogatot mozog felfelé a dugattyú (270 köbcentin mozog lényegében), amikor felül van (teljes lökethossznál), akkor még egy egységnyi térfogat van, ahol a keverék elég. Így a teljes hengertérfogat 10 egység, mert ténylegesen annyit tud befogadni. Azt érezzük, hogy egy 1:10hez való kompressziónál mennyivel erõsebb egy 1:14es konstrukció. 300 köbcentinél kb. 21,4286 köbcenti égésteret kapunk, ami kb. 30-32%nyi égéstér CSÖKKENÉST jelent!

Ha belegondolunk, a blokk alacsonyabb lesz, akkor a hengerfej lejjebb kerül, ezért a dugattyú teteje közelebb fog kerülni a hengerfejhez, így az égéstér kisebb, tehát a kompresszió-viszonyunk nõ!
Ha lereszelünk a dugattyú tetejébõl, akkor a dugattyútetõ távolabb kerül a hengerfejtõl, így a kompresszió-viszony csökken!

Épp ezért csökken a fogyasztásunk, hisz a kisebb égéstérben nagyobb nyomáson fog elégni az üzemanyag, így nagyobb hasznosítható munkát tudunk leemelni a fõtengelyünkrõl. Az más, hogy már a szívóütem utáni kompressziós ütemben (sûrít), annyira felmelegszik a nyomástól az üzemanyag, hogy öngyullad. Ez a kopogásos égés.

Ha valami nem érthetõ, vagy csak szimplán hülyeséget mondtam javítsatok.

Viktor
[i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 13:52-kor)[/i]
[i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 13:53-kor)[/i]

1062 Marton Tamás 2010-01-08 11:59:43  Előzmény:Mazák Viktor: 69677

Nem is rossz gondolat amit leírtál, ha utánajártál a dolognak kellõképpen, engem is érdekelne hasonló megoldás, már ami a motorszám eltûnését illeti, ugyanis nekem is 1.3 a blokk, persze motorcsere óta "igazi" mûszakin nemigen látták az autót :) De valahol azért félek az útszéli KPM ellenõrzéstõl, és jó lenne valami "kiskapu" nehogy nagyot koppanjak egyszer.
Ha meg már síkolni kell a blokktetõbõl az már csak jól jöhet "elõzéskor" :)
Apropó síkolás: Gondolom a blokk mellett a dugóból is kell ugyanannyit síkolni. Már csak az nem logikus, hogy miért nõ a kompresszió, ha a blokkal együtt a dugót is rövidítjük? (lehet nincs kedvem rajta gondolkodni :)

1061 Mazák Viktor 2010-01-08 08:54:29  Előzmény:Szedlák Tibor: 69673

Nekem is hasonló fejtöréseim voltak, aztán mivel már sajnos törött az autó, már nem biztos, hogy törekedni fogok az oldtimerségre, úgyhogy lehet bemegyek a hivatalba, hogy sajnos motorfelújításkor blokkrepedés után a síkolásnál eltûnt a motorszámom. Most már elméletileg nem AFes motorszámot adnak, hanem egyszerûen beütik a típuskódot a forgalmiba, és lényegében a motorszám mint olyan megszûnik, már ha értesüléseim pontosak. Innentõl kezdve veterán minõsítést nem kaphat a gépjármû. Bár nem tudom, hogy ezzel a mûszakin a motorszám, mint olyat ellenõrzik-e. Azt pedig nem tudják megmondani, hogy wartburg motorról vagy trabant motorról van-e szó, hisz a blokk ugyanaz. A kompresszió-viszony növelés miatt pedig mindenképp a blokkból kell síkolni, hisz a hengerfejben nincs égéstér, vagyis minimális, hisz "lapos", így viszont a motorszámnak kapásból nyekk. Eddig nekem ez tûnik a legtisztább megoldásnak, valamelyik szabadnapomon utánajárok.

1060 Lizák Péter 2010-01-08 07:14:55  Előzmény:Csády Szabolcs: 69671

Na valami ilyesmit kéne nekem is összehozni a sulihoz.... :-)

1059 Marton Tamás 2010-01-08 00:28:06  Előzmény:Varga Tibor: 69670

Szomorú vagyok, pedig reménykedtem, hogy sikerülhet. Köszi!
Wartburgosoknak mennyivel könnyebb ilyen szempontból. Nekik sokkal több helyük van.
Nem kell a karter miatt kivenni valóban, csak úgy vagyok vele, legyen az is makulátlan tiszta, ha már a HF az lesz. Ki tudja az olajpumpában is mi rakódott le már.
Na majd még kitalálom, de váltóval együtt az már 3 emberes téma lesz sztem.

1058 jocking . 2010-01-07 21:46:03  Előzmény:Szedlák Tibor: 69673

Ha wartburgba akarod rakni, akkor le lehet papírozni. Trabiba csak ügyeskedéssel lehet beletenni az ilyesmit, a kevésbé hivatalos utakon.

1057 Szedlák Tibor 2010-01-07 21:38:26  Előzmény:Varga Tibor: 69668

És egy 0km-es 1.3 as motor le lehet papíroztatni? Megvan eredeti számla meg minden.
[i](Módosította N1tr0 2010.01.07. 22:39-kor)[/i]

1056 Benke Péter 2010-01-07 21:24:39  Előzmény:Csády Szabolcs: 69671

Viszont nagyon szép lett. Megérte a munkát amennyit ráfordítottak.
[i](Módosította Bepe 2010.01.07. 22:27-kor)[/i]

1055 Csády Szabolcs 2010-01-07 20:31:18

[url]http://pf31.pappenforum.de/index.php?page=RGalleryImageWrapper&itemID=2507&type=page[/url]

Ezt nem lehetett kis meló összehozni...

1054 Varga Tibor 2010-01-07 20:13:57  Előzmény:Marton Tamás: 69669

Nem úszod meg, csak a váltóval együtt jön ki. De a karter miatt nem kell feltétlen kivenni a motort.

1053 Marton Tamás 2010-01-07 19:53:39

Akkor 4T mocikiemelés témában van valakinek ötlete?
Megúszom a váltó kikötése nélkül vagy sem?