Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

8163  Spityu 2018-03-02 19:45:15  Előzmény:Szemes Dániel: 80147

Még egy apropó, hogy régebbi kocsit is kereshetsz karosszériadonornak. Aminek még ép a vezetékkötege. És persze 6V-os még. Vagy esetleg vizsgáld meg, hogy a tiédben kicserélték-e azt is, mert nem mindig szokták. Viszont valószínűleg akkor is át van variálva a generátor és az ablaktörlőkapcsoló környéke. Tudomásom szerint valamikor a 6V-os rendszer végén bevezetésre került a motoros ablakmosófolyadék szivattyú. Az biztos, hogy az enyém már szivattyús volt (12V). Korábban azt hittem, a feszültség átállással függ össze, de azt az információt kaptam, hogy nem. A vicces az az, hogy van egy 1983.VI.30-as zárlatú, 21. kiadású kezelésim (nem ezt adták az autóhoz, hanem 19-est), és a hozzá tartozó kapcsolási rajz ugyan már 12V-os akksit és generátort ábrázolt, azonban nemhogy nincs rajta szivattyú, de még a kapcsoló is kétállású. Kapufa... :)
(A 19-es és a 20-as kiadásúakhoz ugyanaz a kapcsolási rajz volt, továbbá szintén ugyanaz a kiegészítő füzetke, amiben volt egy "aktualizált" kapcsolási rajz is. A füzetkében ugyanaz van, mint, ami a 21-esnél rendesen, viszont a rendesen (az egylapos mellékleteken) 6V és dinamó).
Kérdezz nyugodtan, az ekörüli autókat eléggé ismerem.

8162  Spityu 2018-03-02 19:20:07  Előzmény:benczik zoltán: 80146

Szép kocsi, gyári a fényezés?

8161 Szemes Dániel 2018-03-02 13:37:24  Előzmény: Spityu: 80141

Szia,
Az alvázszám az általad leírt alatt van, tehát utólag átépített ☹
A ’83-as évszámból és a generátorból arra következtettem, hogy ez egy a 12 V-osak közül, ennyire pontos adatokat nem tudtam.
Köszönöm ezt a sok hasznos infót, amit leírtál, nem is gondoltam, hogy ennyi minden cserélve lett.
A jobbos ajtó ferdeségét én is láttam a vásárláskor, de még nem volt időm alaposan megnézni mi is van vele.
A felületkezelésre, festésre is nagyon hasznosak a tanácsok.

Már keresem a donor autót és amint jobb lesz az idő belevágok a felújításba.
Biztosan lesznek még kérdéseim a munka folyamán

8160 benczik zoltán 2018-03-01 18:56:14  Előzmény: Spityu: 80145

Köszi, már meg is rendeltem. Remélem hamarosan meg is érkezik!
Üdv.: Zozoo

8159  Spityu 2018-02-26 11:02:10  Előzmény:benczik zoltán: 80139

https://auto.jofogas.hu/jasz_nagykun_szolnok/Barkas_Wartburg_Trabant_ablaktorlo_kapcsolo_76773896.htm

8158  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Borsos Attila: 80142

Szia!
Az 8-as. Gyári jó lesz? :) https://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=35&products_id=4051 Csapj le rá, mert el fog fogyni.
Egyszer a siófoki börzén szórták őket 50 forintért. Bánom, hogy nem vettem meg mind, bár azért valahol akad még tartalék. Ebből a fentiből szerintem 2 garnitúra kijön. Csak mérd le jól, mekkora kellhet. Inkább vágj többször keveset belőle.
Amúgy a Mohácsi úton ajánlom a Hansaflex-et. Ott van jó minőségű, fekete szövettel borított gumicső is, ami tényleg bírja a benzint is. A 4T-met anno olyannal raktam tele, semmi gondom nem volt vele. Ellentétben a Semperittel, ami egy trágyakupac (sokan árulják a városban). A fémszövetes cső nem benzinálló. Ennek tudatában mégis sokan viszik a versenyautókba... ezt az eladó mondta. :)

8157 Borsos Attila 2018-02-21 23:16:16

Sziasztok!
Hol tudnék fékfolyadék álló tízes gumicsövet vásárolni trabant fékolaj tartályhoz?

8156  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Szemes Dániel: 80138

Hát, ez marha érdekes. Elvileg júliustól van a 12V, márciusban még nem lehetett. Elvileg a 3249798 alvázszám utániak a 12V-osak nullszériában (július), szériában pedig 3274430 alvázszámtól (október) ahogy nézem. A tiéd ennél nagyobb vagy kisebb? Ha kisebb, akkor utólagos lehet a 12V. Ha nagyobb, akkor a forgalomba helyezés dátuma későbbi kell, hogy legyen, a március nagyon korai.

Viszont a te kocsidon 4 lyukasak a felnik, ami 1983 októberig volt, azután lett soklyukas (szintén 3274430 alvázszámtól). Meg kellene nézni, milyen dátumok vannak beleütve a felnikbe. Elképzelhető, hogy régi maradékból szerelték a tiédet. Nálam is (1984.03.26.) van talán még januári felni is. Az egyik henger például még 1983-as, a másik már 1984-es. :)

További érdekesség: a kerékagy nálad új típusú, ami miatt biztosan cserélve lett a váltó. Vagy a váltóban a rózsakerék, de valószínűbbnek tartom, hogy kompletten a váltó - féltengely - kerékagy szentháromság. A váltó külsején is van asszem évszámjelölés, árulkodó lehet.

Következő érdekesség: a szélvédő üveged biztonsági, ragasztott, azonban még pukkanósnak kellene lennie (az enyém is az még bőven). Szóval szerintem ezt is cserélték.

Viszont a karosszéria 1984.02.13. előtti kell, hogy legyen, ugyanis még vékony B oszlopok vannak nálad. (Nálam is.)

Következő érdekesség: a hátsó oldalablakok gumija nem olyan, mint nálam (kis szögletes árok fut végig, ahol nálad az a homorú ív). Az biztos, hogy a későbbi Trabantoknál ilyen homorú íves volt. De lehet, hogy korábban is volt ilyen.

Forrás: https://original-trabant.de/

Másfél éve így nézett ki a Trabid: https://platesmania.com/hu/nomer9882602 :)

Visszatérve a hegesztéshez: ha türelmes vagy, akkor hajrá. Szerintem a lehető legkisebb szakaszt cseréld. Mérj sokszor, és egyszer vágj. Vagy vágj többször, de ne túl sokat. Csontozd ki teljesen a karosszériát, csinálj alá te is egy állványt, ahogy jocking is tette (lásd korábbi képek). Bontsd le óvatosan a tetőt, ügyelj rá, ha még ép a duró, ne sérüljön. Legyen egyenletesen alátámasztva a karosszéria (legyen vízszintesen, ha még futóművön áll) és úgy merevítsd ki az oszlopoknál a kasztnit. Ez előtt semmiképpen se vágj tetőt. Való igaz, ha nem muszáj, nem érdemes megbontani a peremezést, de ez pont egy olyan eset, amikor meg kell. Eleve már nem tömít jól, beázik. A beázás következtében javítani kell olyan részeket is, amit duróval együtt nem lehet. Arra figyelj, hogy lehetőleg vékony B oszlopos kocsiból vágjál pót elemeket. De mivel tényleg ritka, hogy itt rohadjon egy Trabant, szerintem fogsz ilyet is találni.

A jobbos ajtó eléggé csálén van a helyén. Ideális esetben csak hanyagul csavarozták fel. Mindenesetre karosszériázáskor nézd meg, hogy be lehet-e állítani normálisan a hézagokat, a futást. Jah, futás: a tetődíszlécet, ha jól látom, kinyomta a rozsda. :( Lehet pótolni (az egyik börzén mindig van egy faszi, aki árul újakat), de nagyon óvatosan vissza is lehet egyengetni - ha ez utóbbi mellett döntesz, szólj, leírom a technikát.

Hasonlóan a többi elem futását is ellenőrizd, pl. a motorháztetőt, homloklemez, lökhárítók esetében. Az eleje furcsa a kocsinak. Lehet, hogy elütöttek vele valamit, de az is lehet, hogy el kezdett rohadni. Több '80-as évek eleji kocsinál is láttam hasonló jellegű rohadást, ami nem karambol utáni hanyag javítás következtében, hanem selejtes gyártás miatt alakult ki.

Homokszórás? Szerintem az durva. Az én kasztnim kukorica torzsa bél darálékkal lett szórva, ipari körülmények között. Selyemtapintású és kristálytiszta felület lett a végeredmény. 6.5 éve 35-ért. Szerintem érdeklődj utána. Jó lehet még a dióhéj is. Van finomabb is, de az méregdrága, mivel nem túl hatékony. Inkább színesfémek tisztítására való (gyöngy, szódabikarbóna, szárazjég).

KTL alapozás? Jó ötlet! Van olyan hely, ahol rendelkezésre áll akkora edény? Az üregeket jól ki kell majd takarítanod... én egy napig porszívóztam mindenféle csövek segítségével szórás után, pedig ledugóztam, amennyire csak lehetett. A KTL során ugye rendes, korróziógátló (cink, cinkvegyület) festék kerül felvitelre?
A porfestést hogyan gondolod a váz tekintetében? Az csak egy közbenső, töltőréteg lenne, vagy már a végleges szín? Ez utóbbit én nem ajánlanám. Én tökre örültem volna, ha lett volna lehetőségem kataforetikus alapozásra, akkor megcsinálhattam volna a gyári rétegrendet. Szóval én ugyanazt csinálnám, mint a gyári videóban a fémtiszta vázzal: zsírtalanítás, foszfátozás, KTL (bár, gondolom, meglesz a precíz technológiai sorrend, a kivitelezőre bíznám). Ezután elemragasztás, tömítőzés, szórózás, becsiszolás, fényezés, üregvédelem.
Szóval szerintem gondold meg, hogy jó ötlet-e az, hogy színre szinterezteted a vázat, felrakod az elemeket (amiket nem lehet szinterezni, ugye), majd kevertetsz a vázhoz színt, és lefújatod az elemeket is. (Esetleg előbb fújatod és, és utána ragasztod fel.). Én ezt nem tartom jó ötletnek, de nem akarok beleszólni.
Hol vágj a donorból majd? Hát, azzal ne törődj, csak hozd el, minél nagyobbat vágj. :) Lehet, hogy érdemes a B oszlopnál elvágni. De lehet, hogy be tudsz toldani az ajtó és az oldalablak fölötti szakaszba, ha nincs annyira elporladva. Fontos, hogy az A oszlop tetejénél, hátrafelé, lánghegesztve vagy forrasztva (nem értek hozzá) van, hasonlóan a B oszlop előtti toldásnál is, asszem. Én azokat a részeket nem szívesen bolygatnám. + érdemes arra is odafigyelni, hogy a B oszlop előtti lemeztalálkozás ne tűnjön el. Már ha ügyelsz a részletekre és törekedsz az eredetiségre.

8155  Spityu 2018-02-20 20:05:46  Előzmény:benczik zoltán: 80139

Pont egyik nap néztem egy apróhirdetésben. Gondoltam, meg kellene vennem, mert az enyémbe is olyan való, aztán végül hagytam. Ma már nem elérhető sajnos a hirdetés, úgyhogy elkelt. :(

8154 benczik zoltán 2018-02-20 11:20:46

Üdvözlet! 601-es 12v Trabihoz keresek 6 lábas ablaktörlő kapcsolót.
Zozoo

8153 Szemes Dániel 2018-02-20 09:33:51  Előzmény: Spityu: 80137

Szia,
Ez az autó már 12V-os, az első forgalomba helyezés: 1983.03.15.
Korábban már javítottam autó karosszériát, túlzottan nagy tapasztalatom nincs benne, de szeretném saját kezűleg felújítani. Szerencsére egy jól felszerelt műhely a rendelkezésemre áll, úgyhogy belevágok.
Az autót most vettem januárba, idős bácsi halálát követően az örökösöktől. Egy tulajdonosa volt mindezidáig. Viszont szerintem sokat állhatott a szabad ég alatt ezért is a felső részeken az erős korrózió. Próbáltam elmerülni a témában de én sem láttam hasónló helyeken rohadást más trabiknál.
Beázás jelentkezik. Ahogy az autót elhoztam az volt az első, hogy a szőnyegeket kivettem, hogy ki tudjon száradni. A küszöbök már voltak cserélve, a padlólemez a taposó részeknél már javított. Az alváz ránézésre nem tűnik szörnyen rozsdásnak. A csomagtartó padlólemez szélei vannak jobban szétrohadva, de ahogy láttam ezt kompletten lehet cserélni, lehet kapni ilyen alkatrészt.
A tetőlemez lebontását ahogy olvastam sehol nem javasolják, viszont a tetőkeret cseréjéhez szükséges lesz ez a lépés.
Teljesen le szeretném bontani a burkoló elemeket, az vázszerkezet karosszéria javítás után kapna egy homokszórást, KTL alapozást por fedőfestéssel.
A tetőkeret cseréjéhez én is a donor autó beszerzését látom megoldásnak.
Itt az a kérdés, hogy hol érdemes bontani? Szerintem a tetőkeretet megvágni nem érdemes, a keret és a tetőlemez csatlakozása így is kényes pont. talán a „felmenő” függőleges ablakkereteknél lenne érdemes vágni a karosszériát.

8152  Spityu 2018-02-19 18:47:01

Szia!

Mikori pontosan az autó, amúgy? 12V-os már vagy még pont 6V-os? Esetleg tudod az első forgalomba helyezés dátumát?

Tudsz hegeszteni? Ha nem, akkor inkább ne állj neki, szerintem nem kezdőknek való feladat. :) Tetődíszlécek le. Perem visszahajt, tető le. Üvegek ki. De mindenekelőtt szerezz be javítóelemeket. Ilyen helyre csak gyárit vegyél, ha egyáltalán találsz valahol, szerintem. De csak ritkán szokott lenni... így inkább azt javasolnám, hogy keressél olyan kocsit, amin épek ezek a részek. Szerencsére nagyon ritkán szokott a tetőnél így rohadni, nem is értem, hogyan tudott ennyire eldőlni nálad. Mintha kispórolták volna az egész tetőnél a tömítést. De akkor valószínűleg a kocsi is beázott. A többi része milyen állapotban van?

8151 Szemes Dániel 2018-02-19 15:50:28

Sziasztok,

Van egy ’83-as trabim, amit fel szeretnék újítani.

Tudnátok abban segíteni, hogy hogy álljak neki ezt javítani?
Az ajtók/ablakok felett totál át van rohadva.

Hol érdemes vágni/hegeszteni ezt a felső lécet?

Előre is köszönöm!

8150 Varga Péter 2018-02-13 13:11:36

Nos megoldottam a váltócserét a 4T-ben, köszönöm a segítségeteket!
Első lépésben a donorból kivettem kompletten a motor-váltó egységet. Ez jó volt gyakorlásnak, és az is kiderült, hogy nem kell a váltócseréhez az egész motort kiemelni. Kijön a váltó magában is, a motor nélkül.
Annyi azért kell hozzá, hogy a motor rögzítéseit feloldjuk, és akkor egy picit meg lehet emelni a fogaskoszorú felőli végét. Így már a váltó is viszonyag könnyen lehúzható.
Persze nem volt ilyen egyszerű a történet! Az alapszitu az volt, hogy a váltó felől izonyúan kalapál valami, ezért kellett megbontani. Ekkor kiderült, hogy a kuplungtárcsa szétesett, egy gyűrűnyi rész levált a tengelyfuratnál. Ahá, gondoltam, megvan a hiba, és visszaraktam a régi váltóval (persze új tárcsával). Nem kellett volna, ugyanúgy kolompolt! Újra szét/össze, már a donorváltóval. Most már jó...

8149 Elter Zsolt 2018-01-04 10:03:56

Sziasztok,

lehet volt már téma, de akkor nem találtam rá..., az érdekelne hogy 4t Trabira alakítások nélkül vajon felmenne 6j×15" felni? illetve ha igen akkor mekkora gumival?
Előre is köszönöm a segítségetek.

Üdvözlettel.
Zsolt

8148 Lakatos Árpád 2017-12-29 11:28:30

Sziasztok!
Utólag is Boldog Karácsonyt minden kedves topiclakónak, hobbistának ;)
Most volt egy szép kirándulásom Sopronba, rokonokhoz a ,,kis'' 353 Turisttal, ment rendben, viszont észrevettem, hogy 75-80 km/h felett hátulról (a hátsó futómű felől -- sejtésem szerint) jön egy zörgő hang, vagyis olyasmi, mint az Energomat mosógépeknél centrifugálás közben.
Kezdjek aggódni, hogy (ahogy a korábbi típushibás topikokban olvastam), vonóhorgos kombi autóm futóműve hátul kezd rakoncátlankodni és érdemes a lengéscsillapítókat és más dolgokat cserélni?
Tervezni terveztem már ezt, kérdés, hogy mennyire macera, alkatrész beszerzés ügyben is, szerelésben is ezen művelet véghezvitele?
Üdv,
Árpi / kando777

8147 Lakatos György 2017-12-20 21:32:19

Sziasztok! Találtam a böngészőben egy olyan cikket, ami a rugóállandó (karakterisztika) meghatározásához alkalmaz valami .xls fájlt, de a klubba belépve már nem találom. Ha valakinek rémlik, kérem jelezze!
Köszönöm: Lakatos György

8146  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Frank Máté: 80038

https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=42942790&t=9006748
https://www.wartburg.eu/files/schaltplan.jpg

Én úgy olvasom az elsőnél, hogy 3 típus van: 4T 4 henger, 2T 3 henger és 2T 3 henger + vízhőfokjeladó csere. Neked 4T 4 hengeres változatra van szükséged.
A második linken valamelyik 3 hengeres változat van.

Beszerelés: elvileg teljesen kompatibilis, 100mm-es. Pont az a lényege, hogy a gyári helyére be lehet rakni. Vízhőfok, tank jeladó ott lesz készen. Gondolom, gyújtás és test is. A világítást én a gyújtásról ágaztatnám rá. Egyedül a trafótól kell behúzni egy szál vezetéket, ami a fordulatszámmérőt hajtja. Már nem emlékszem, hogy mennyire nehéz hozzáférni a jobb oldali műszerhez az 1.1-esnél, de kb. az a neheze a dolognak. Behúzni egy szálat a trafóról nem vészes. Az egyik végére kell egy szemes, a másik végére meg egy megfelelő nagyságú lapos saru (anya). Maga a szakmunka kb. 2 perces meló. Inkább a szöszmötölés a műszerfal mögött az, ami megdrágítja. :) De igazából szerintem ezt az egészet te is meg tudnád csinálni. Amúgy ha vadidegen autóvillamosságishoz mész, szerintem számol rá egy órát (alapegység), ami legyen mondjuk 5e.

8145 Frank Máté 2017-12-11 19:33:01

Trabantba szeretnék fordulatszám mérőt beszereltetni.
Ki is néztem egy szuper KMGY gyártményt, de vannak wartburghoz is elég jók.
1. Nem tudom az kompatibilis-e - trabant.1.1-sem van.
2. Ha találok méretben és kinézetben megfelelőt, azt komoly átalakítással lehet csak beszerelni/beszerelteteni?
Úgy értem ezt a akérdést, hogy nyilván cél hogy a műszerfalat ne kelljen átalakítani, hanem fizikálisan befér a jelenlegi jobb oldali műszercsoport helyére, az rendben is van, de hogy az valaóban mérje a fordulatszámot; ez komoly átalakításnak, vezetéklésnek, műszerezésnek minősül? Miből áll? kb mennyi időbe telhet a szerelőnek? - kérdésem gyökere nyilván az hogy vélhetően mennyi pénzt lehet érte kifizetni, hogy senki ne legyen megvezetve, de ugyanakkor egyik fél se érezz, hogy leakarják húzni?

8144 vékony sándor 2023-05-22 08:40:11

Sziasztok. Ha esetleg alkatrészre lenne valakinek szüksége az autóhoz.. én innen rendelek... szinte minden van jó áron!!!! szívesem ajánlom figyelmébe mindenkinek!!!
https://trabantwartburgalkatresz.eu

8143 jocking . 2017-11-21 17:02:27  Előzmény: Spityu: 80006

Ha ki is jön külön a váltó úgy, hogy a motor bent marad, attól a motort még rögzíteni kell valahogy (felkötni a plafonra, vagy valami), mert csak az elején van egy motortartó bak, a váltó nélkül meg "hanyattesne" az egész a motortérben.

8142 Varga Péter 2017-11-20 19:39:59

Köszönöm szépen, már ez is nagy segítség! Ha valaki még tud bővebbet, azt is szívesen fogadom.

8141  Spityu 2017-11-20 16:04:28  Előzmény:Varga Péter: 80005

Csak gyors választ tudok adni, nem biztos, hogy pontos: Tudomásom szerint a váltó kijön anélkül, hogy ki kellene venni a motort. De lehet, hogy félre kell emelni azt is. Viszont azt talán megúszhatod, hogy szét kelljen kötni mindent. A váltó szerintem kijön a balos kerék felé. Valahogy talán ki lehet forgatni. Talán le kellene oldani a bal felfüggesztést teljesen (a féknyerget valahova felkötözni), lebontani a váltóra menő dolgokat (rudazat, bowden stb.), leoldani a blokkról és megpróbálni kiforgatni. Úgy emlékszem, a féltengelyek simán kihúzhatók, és ilyenkor ki fog folyni az olaj. De ezt a donoron látod, hogyan csatlakozik. Szóval váltó olajad mindenképpen legyen, de nem árt, ha van fagyállód is, hátha szét kell kapni a hűtést. Vagy edényed legyen, amibe fel tudod fogni a vizet.

8140 Varga Péter 2017-11-20 11:34:54

Sziasztok! Tudom szentségtörés. de négyütemű Trabi ügyben kérnék segítéget. Valami tönnkement a váltóban, recseg-ropog, még üresben, vagy vontatáskor is. Sebaj, vaaan máásik (váltó-kuplung)! Csak ki kéne operálni a donorból, és átültetni a betegbe. Nem vagyok egy agysebész, de mégis én végezném a műtétet, hely, szerszám van (csak hálapénz nincs a szerelőre).
Megköszönném, ha valaki tanácsot adna - pláne lépésről-lépésre - hogy mit, milyen sorrenben bontsak, majd rakjak össze.
Plusz a gyakorlati tapasztalatok, buktatók is jól jönnének...
Köszönöm előre is!

8139 Borsos Attila 2017-11-09 21:29:04  Előzmény: Spityu: 79998

Megoldódott a probléma a házra kellett kötni a testet és az a4 kapcsoló rajta tartja az áramot a c6-os lábon amíg visszahűl.

8138  Spityu 2017-11-08 22:14:13  Előzmény: Spityu: 79997

Találtam még egy oldalt: https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1992859.html

Itt van egy hozzászólás, amiben 5 kapcsrajz van egymás mellett. A 3. képen az látszik, hogy ha a fűtés rá van adva, akkor mindenképpen megy a ventilátor. Vagy azért, mert a fűtés ad neki +12 vagy azért, mert a ventilátor kapcsolója (ez a jobb oldali váltókapcsoló). Továbbá van a két kontrollámpa, amiből nekem az jön le, hogy a 2-es és a 4-es kapocs test. Mivel a lámpák másik pólusa +12-t kap, ha kap. Viszont ha megnézem a 2-es képet, akkor nem úgy tűnik, hogy a 2-es és 4-es kapocs test lenne...

8137  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Borsos Attila: 79996

Sajna most néztem meg életemben először a kapcsolását ennek. Én sem látom tisztán a dolgokat. Arra gondolsz, hogy ha megy a fűtés és kikapcsolom, akkor mi az, amitől tovább pörög a ventilátor, hogy kihűtse a kályhát? Szerintem semmi. Kézzel kell kikapcsolni a ventilátort, de ez csak tipp. Az elektronikában nem nagyon látok olyat, ami ilyesmit csinálna. Esetleg valami piezo mágnes, ami a gáztűzhelyeknél benyomva tartja a szelepet, amíg melegíti a szonda végét a láng? És miután kihűl, elengedi, csak itt nem egy gázszelepet, hanem a ventilátor kapcsolóját. Más ötletem nincs.
Esetleg keresd meg ennek a Barkasnak a tulaját, mintha lenne Sirokko az övében, úgy emlékszem. https://barkas1000.blog.hu/

8136 Borsos Attila 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 79995

https://trabantklub.hu/index.php?mit=cikkek&mit1=mutat&id=6&forum_hova=79983#79983

8135  Spityu 2017-11-08 20:54:05  Előzmény:Borsos Attila: 79982

Nincs valami kapcsolási rajzod, esetleg közelebbi fényképed?

8134 Borsos Attila 2017-11-07 20:17:54

Sziasztok! Problémákba ütköztem barkas kályha (Tip:231) bekötésénél.Nem látom a rajzon hogy hova kell kötni a testet, nem értem mi vezérli a szellőztetést ("utánfutást")

8133 Őry Gábor 2017-11-06 20:52:49  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79978

A gyári karbi is veszélyes ilyen szempontból, de a lényeg, hogy fél-egy csentinél nem akarom közelebb vinni. Meg aztán vigyázni kell... :)

8132 Kacsándi Szabolcs 2017-11-06 20:24:36  Előzmény:Őry Gábor: 79970

Gyakorlatilag tök mindegy mit szerelsz fel.Bármilyen koccanás letörheti a szívócsonkot.Vedd ki a gyári motort és építs egy olyan blokkot bele amit nem sajnálsz.Ha ilyen terveid vannak,akkor tegyél félre minden aggodalmadat és próbáld ki.Én 34-es Jikov karbit is feltettem úgy,hogy nem kellett az összekötőt bántani.Amúgy évekig használtuk versenykörülmények közt és nem volt gond.

8131 Őry Gábor 2017-11-05 20:09:17  Előzmény: Spityu: 79969

Köszi, ismerem a leírást, de sajna nem visz sokkal közelebb, mert a részleteket kihagyja. Túl sokat nem lehet toldani, mert a könyök hozzáérhet elöl az összekötőelemhez. De nem is kell hozzáérnie, ha túl kevés a hely, egy kisebb koccanásnál mehet a blokk a kukába.
Hagyom magam lebeszélni, de meg kell küzdeni érte, mert egy tolattyús karbit ki kell próbálni az életben...
Én azt nem értettem a felfúrt karbikban, hogy a gázáramlást hogy nem vágja tönkre, ha a szűkítést kifúrják? Marad az előporlasztó.

8130  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 79966

https://web.archive.org/web/20080531044537/https://www.mgvac.sulinet.hu:80/trabi/trabi/index1.htm

Nem tudom, lehet, hogy ennél a közdarabnál a blokkból ki kell fúrni a gyári tőcsavarokat? Passz. Vagy csak simán kihajtani és az adapterbe meg süllyesztett fejű bkny. csavart kell tenni összerakáskor. Úgy már elfér. Nem akarlak lebeszélni róla, de lehet, hogy érdemesebb volna egy gyári karbit átalakítani. Már kissé elfelejtettem, hogyan megy, de úgy rémlik, 28mm-re fel lehet fúrni a gyárit, ami már elég jó utcai pöckölt gépnek. De sokan versenyeznek is olyannal, pl. szlalomon. Oda nyomaték kell inkább, széles munkatartomány, amihez elég a kisebb légszállítás is. De ha mindenképpen másikat akarsz, akkor igazán csinálhatnál valami membránvezérléses, kétkarbis gépet. :D

8129 Őry Gábor 2017-11-04 12:47:00

Sziasztok!

ETZ karbit tett fel valaki valaha is? Persze: 2T-ről van szó. Van egy kis probléma: ha csináltatok is közdarabot, az ETZ széles kilépő karimája miatt nem fér el a csavar.

8128  Spityu 2017-10-31 13:33:50  Előzmény:Frank Máté: 79962

Szerintem maga a kapcsolófej és a vonóhorog kiképzése szabványos. Nálad valami gyártási szórás miatt lehet eltérő méretű valami. Esetleg deformálódott valami a kapcsolófejen, azért szorul. Nézd meg a vonóhorgot, azon van-e esetleg valami sérülés. Ha igen, akkor azt javítsd le esetleg reszelővel. De az volna a legjobb, ha az utánfutó rá lenne akasztva másik vonóhorogra és a vonóhorgodra másik utánfutó is, így talán be lehetne határolni a hibát.

8127 Frank Máté 2017-10-30 18:56:50

Ma utánfutóztam :)
(Trabant 1.1) - van egy Lady típusú utánfutóm, a lakatoshoz szerettem volna eljutni vele. Már az utánfutó felrakásánál éreztem hogy valahogy nem pattant be rendesen a kar, de az még hagyján, ahogy oda értem a lakatoshoz nem tudtam levenni az utánfútót. Csak úgy tudtam leszerelni, hogy eltávolítottam az utánfutótól a vonófejet.
Tud bárki arról, hogy a trabanton nem "új" szabványos vonóhorog lenne, vagy volt ezzel bárkinek problémája, aki már vontatott trabanttal?
Létezhet külön trabant utánfutó (mármint speckó trabanttal kombatibilis vonófej) vagy éppen most ment tönkre az utánfutó vonófeje?
Lehetséges, hogy kicsit le kéne csiszolni az autó-vonóhorog gömbfejéből, mert csak pár tizeden múlik az egész?
Mi a véleményetek, ötletetek?

8126  Spityu 2017-10-20 23:29:49  Előzmény:Frank Máté: 79946

Hát, őszintén szólva, nem tudom pontosan, hogy mit értesz rugó alatt a kuplungbowdennél, ilyesmivel nem találkoztam még 4T-nél sem. A lényeg, hogy meg tudtad oldani. :) Bevallom, nem gondoltam volna, hogy csak ennyi a baja. Az amúgy tény, hogy elég nehéz hozzáférni az utánállító kockához. Fogóval és villáskulccsal szoktam állítani anno. Kicsit eltekertem egyik irányba fogóval (vissza), ekkor megfogtam kulccsal a kockát, majd igazából magát a bowdenvéget csavartam befelé a fogó segítségével. Gyötrelmes munka így. Utáltam is. :) Nálam kb. középen van a holtpont. Érdekes, én meg úgy tudom, hogy ott kell lennie. A lényeg, hogy nem fent, és nem is nagyon lent, és határozottan érezzed, amikor átugrik a tányérrugó. Ha nagyon fent már kiemel, akkor kicsit csavard lejjebb a kockát a bowden végéről. A lényeg, hogy rendesen zárjon, ha fel van engedve, különben hamar elfogy a tárcsád vagy a kinyomócsapágyad. Egy jól beállított kuplung esetében is, ha csak érintőlegesen (a holtjátékon túl persze!) pihenteted a bal lábadat a kuplungpedálon, már akár attól is meg meg tud csúszni a tárcsa úgy, hogy észre sem veszed. Ez egy nagyon rossz szokás, ne szokj rá. :)
Jó volna tudni, hány fokosra van keverve a hűtővized. Ha pl. mondjuk -20-ra, akkor szerintem simán mehet rá egyszerűen víz, amennyi kell. De ha csak -10-re mondjuk, akkor azért fagyállót is kellene bele tenni. Szerintem mindegy, a lényeg, hogy egyféle bázisú legyen az új és a régi. Valószínűleg glikolos van benne. Ha megnyalod (mérgező, ki kell köpni! :D) és édes, akkor glikolos. Vagy ha hagyod kicsit "száradni" és ragacsos lesz a tapintása, akkor szintén ilyen. Mintha cukoroldat lenne egyébként. Úgy rémlik, van másik is, de én még sosem láttam. :)
Én sosem légtelenítettem a rendszert. Azért kell nyitva lennie a fűtéscsapnak, hogy mindenhol áramoljon a víz, és odagyűljön a levegő (a ventilátoros-rácsos-fekete kockába a motortérben.). Én mindig azt csináltam, hogy egy-egy műtét után felöntöttem a MAX jelzésig, mentem vele néhány kilométert, hogy üzemmeleg legyen, aztán újra ellenőriztem és pótoltam a szükséges mértékben a folyadékot. Vigyázat, kis túlnyomás lehet a rendszerben, ha levegős, akkor a kupak oldásakor "felforr" a víz, ugyanis az addig összenyomott légbuborékok sokkal nagyobb térfogatot igényelnek, mint 20 fokon. Egyébként ilyenkor úgymond légtelenedik is a rendszer. Viszont. Van egy légtelenítő csavar a fekete fűtésbox jobb oldalán, az akksi felől. Egy pici, réz, hatlapfejű csavar. Na, ez nekem beleszakadt, mivel réz és puha. És oxidálódott volt a menet. Javaslom, ha azzal akarsz valamit csinálni, akkor előtte jól öngyújtózd meg, az segít lazítani a berohadt csavarokat. És először picit lazítási irányba, majd vissza tekerd. Szépen, lassan játsszál így egy kicsit, és csak utána próbáld meg kihajtani. DE! Ha üzemmelegen lecsavarod párszor a kupakot, nem tapasztalsz forrást (heves buborékképződés a túlnyomótartályban), és a fűtőlevegő hőmérséklet is jó az utastérben, akkor megfelelő a rendszer. A levegő jelenlétét egy jól bemelegedett motor azonnal jelzi. Egy kevéske túlnyomás amúgy is van a rendszerben, így az üzemmeleg állapotban történő sapkanyitásnál mindenképpen van egy rövid szisszenés.
Ja, a fűtéscsap az nem más, mint a műszerfali középső csúszka által működtetett csap, ami a légtelenítő csavar fölött van, a tűzfalnál.

8125 Frank Máté 2017-10-20 22:57:25

bocsi, hogy propánul fogalmazok, nem ismerem a terminológiát :)
Szóval kivettem a hőtő, így hozzáfértem a kuplung bowdenhez, és meglepődve tapasztaltam, hogy a bowden egy rugón keresztül kapcsolódik egy függőleges tengelyhez, ami egy zsákfuratban ül. A furatot felülről látni lehet illetve benne a tengelyt is. Teljesen véletlenül megtaláltam a műanyag dugót, ami gondolom egyrészről porfogó, másrészről kvázi központosítja ezt a "tengelyt". Visszaraktam de sajnos nem próbáltam ki egyből, levettem a hűtőt, és utána húztam a kuplung-bowdenen, Az eredmény olyan fasza lett, hogy minden fokozat könnyebben megy mint eredetileg amilyen volt.
(Kicsit problémás ugyan mert túl magasan fog a kuplung- alig érek hozzá már lehet váltani, de majd holnap lazítok rajta.)

A kérdésem a hővízre vonatkozik:
tapasztalat híján nem tudtam, hogy pontosan hogy kell állítania bowdent, ezért jó ötletnek tűnt levenni a hűtőt, csakhogy kifolyt belőle vagy 0,5 liter hűtővíz.
Olvastam a kezelői kézikönyvét a típusnak - trabant 1.1 - és (hát) azt írják benne, hogy ha utántöltöm hűtőfolyadékkal, és melegjáratom a motrot, akkor a rendszer autómatikusan légtelenítődik, DE NYITVA KELL LENNI A FŰTÉSCSAPNAK.
1. Attól függetlenül, hogy milyen hűtővíz maradt benne, hozzá tölthetek bármilyen más (új) hűtővizet?
2. Hol kell keresni a fűtéscsapot (és miért fontos hogy nyitva legyen? gondolom azon át jön ki a levegő?)
3. A fűtéscsap és a légtelenítőcsavar egymás szinonímái?

4. Most akkor jó értelmezem, hogy csak után kéne tölteni a hűtővizet és járatni a motrot üresben, amíg minden levegő ki nem jön a rendszerből?
Amúgy azóta ilyen állapotában mentem vele mondjuk kb. 10 km-t és a hűtővíz hőmérséklet mérő, eggyel van a piros alatt, de a piros soha nem gyulladt ki,a mi jó - gondolom - de az is igaz, hogy ilyen igénybevételnél inkább csak a 2. led szokott világítani, vagy a legalsó (narancssárga).

És ez bár nem olyan fontos, de azért megkérdezem, hogy egyébként miért olyan fontos, hogy a kuplung inkább az alsó 3/4-ben fogjon, mintsem felül.
(Lehetséges ezek hülye kérdések, ezért elnézést kénék a tapasztaltabbaktól; nekem még a jogsim is elég friss.)

8124  Spityu 2017-10-20 19:41:57  Előzmény:Frank Máté: 79944

Szia!

Ha hirtelen jött az elromlás, akkor valószínűleg hiába állítanánk után a kuplungbowdenen, nem javulna a dolog. Valószínűleg a kiemelő karban vagy a szerkezetben történt valami deformáció, törés. Esetleg a kuplungtárcsából szakadt le egy darab és ékelődött be, így benyomott kuplungnál is átvisz egy kis hajtást. Konkrét szerelőt nem tudok ajánlani arrafelé, de nem egy űrtechnika... Aki kicsit is ért a szakmájához, meg tudja csinálni. Ha pl. elviszed egy Volkswagen specialistához, akkor jársz talán a legjobban. Vagy egy átlagos, "nem ma kezdte" autószerelőhöz. Kérdezgess autósboltokban, tudnak-e ajánlani ilyen embert. Aztán érdeklődj azoknál a szerelőknél, akiket a legtöbben ajánlottak. Más ötletem nincs. :)

8123 Frank Máté 2017-10-19 20:19:44

Sziasztok!

Van egy kombi trabant 1.1-sem (gyártási év: 1991). Vasárnapra bedöglött a váltója, nem lehet vele váltani, teljesen benyomott kuplungnál egyből indul az autó, amugy könnyen indul. Ha már elindult,utána nehezen lehet tenni a többi sebességet. Én a kuplungra gyanakszom, talán nem emel ki, de laikus vagyok (abszolút).
Mi véleményetek?
Tudtok javasolni szerelőt, aki vállalkozna a javítására - akár cseréjére, akár a kuplung akár a váltót érinti, vagy mindkettőt - (az egész ország területe játszik), de amúgy Székesfehérvári vagyok. ?

Köszi a válaszokat.

8122  Spityu 2017-10-02 17:04:00  Előzmény:Berecz Tibor: 79879

Nem vállal sajnos, megkérdeztem. Pécsen sem tudok jót ajánlani (már). Minden fényezőtől láttam már gány és profi munkát is. Konstans jó minőségű munkát végzőről nem tudok. Sokan el vannak kényelmesedve, éppen csak mattítani kelljen, meg lefújni, aztán jó napot. Ha már kittelni kell, sokan picsognak, hogy az milyen trágya meló (valóban az), és összecsapják.

8121  Spityu 2017-09-24 20:23:09  Előzmény:Berecz Tibor: 79879

Folyamatban...

Privát üzeneteket szerintem nem kezel az új felület. :( Keresni sem nagyon lehet, tudtommal. Az a baj, a réginek meg recsegett már a backendje, ezért azt le kellett váltani.

8120 Berecz Tibor 2017-09-20 08:18:21  Előzmény: Spityu: 79875

Bonyhád jó nekem: érdeklődd meg és írd meg privátban! (Bár nem tudom, hogy ez hogy megy az új honlapon.)

8119  Spityu 2017-09-19 17:23:02  Előzmény:Berecz Tibor: 79872

Tudom, nem az a kérdés, hogy felesleges-e vagy sem, de szerintem az. Nem jó a gyári kábel? Nekem nagyon ramatyul volt felhányva az önindítóra, kapott egy kis törődést és hibátlanul szolgált mindvégig onnantól fogva. Amúgy lehet kapni olyan sarukat, amik szétszerelhetők. A bilincses részbe be lehet fogni a rézsodronyt, aztán a két csavarral lehet rögzíteni a bilincs levehető részét. Ha nagyon tutira akarod, akkor kis cinkes sósavba mártást, öblítést követően biztosan be tudod futtatni forrasztóónnal. De ilyen anyagvastagsághoz minimum bádogos páka vagy gázégő kell. Na, ezt a kettőt kombinálva biztos, hogy eléggé jó kötést kapsz.
Van egy bonyhádi klubtársunk, gyönyörű fényezésű a Trabantja. Nem tudom, hogy a készítő fényező-e és elvállalná-e, de ha Bonyhád jó neked, megérdeklődöm.

8118  Spityu 2017-09-19 17:17:07  Előzmény:Süle Gábor,Imre: 79871

Hőgomba? Abból 1 van, ha jól tudom. Szerintem az alapjáratba nem szól bele, a karburátor szabályozása független ettől (magától a hőgombától). Ha a műszerfalon szépen emelkedik a vízhőfokjelző, akkor jó a gomba is és a műszer is. Ha nem, akkor minimum az egyik rossz.
Az alapjáratra visszatérve: legyen jó az úszó szint: úszóházfedelet 45 fokban kell dönteni úgy, hogy az úszó felfelé álljon. A lényeg, hogy a tűszelepet pont elzárja, de ne nyomja be. Na ekkor az úszó alsó sarkán lévő kis egyenes résznek párhuzamosnak kell lennie az úszóházfedél tömítőfelületével. Azt hiszem, 26mm távolságot jelent ez. De a 4T Trabant szerelési könyvében le van írva mindez. Ez az egyik legfontosabb. Tegyük fel, hogy a karburátor tisztítás is jól sikerült, a tömítések is jók stb. Ha szépen húz terheléskor a kocsi, akkor szerintem a benzinellátás bőven jó az alapjárathoz is. Persze nem árt ha a benzinszűrőt néha kicseréled, addig, mígnem nem jön már több dzsuva a tankból.
Szóval ha ezek megvannak, akkor van a karburátoron a pillangószelep ütközőcsavarja a bowdennél. Aztán csavard kifelé, mígnem eltávolodik a kartól a csavar vége. Ezután csavard addig be, hogy éppen érintse. Majd fél fordulatot még. Ezzel be van állítva a pillangószelep alaphelyzete. Tegyük fel, hogy a szívató jó, üzemmeleg a motor, és ki is kapcsolt (a szívató rendszer). Ha ez megvan, akkor a karburátor talpon lévő nagyobb és kisebb csavar tekerésével kell beállítani az alapjáratot. A metodikára már nem emlékszem pontosan. Megvan, ebben a topikban, február 14-én leírtam, amit tudtam.

8117  Spityu 2017-09-19 17:07:08  Előzmény: IL: 79851

Passz. A 4T-s szerelési könyvben nincs benne? Úgy emlékszem, elég sok ampert vesz fel, érdemes volna direktben rákötni egy akksira és megnézni, hogyan melegszik. Esetleg valami erős ampermérővel sorba kötni még. Amúgy igen, elképzelhető, hogy emiatt nem túl jó hidegben a motor indítást követően. Nálam mondjuk ki volt kötve, mert egyszerűen elégett a reléje az akksi mellett. :) A szívató is ki volt iktatva mechanikusan. Emiatt rángatott is az első pár percben, de legalább nem fogyasztott túl sokat.

8116 Berecz Tibor 2017-09-19 10:54:30

Sziasztok!
Trabant 1.1-hez szeretnék rézből akkumulátorkábeleket készíteni: tud abban valaki segíteni, hogyan lehet ezt korrektül megoldani? Jobban belegondolva nem tűnik olyan egyszerűnek. Vagy lehet valahol venni is? (Lehet, hogy már volt erről szó, de nem találom a "keresést" az új honlapon.)
A másik kérdésem az, hogy azon gondolkodom, hogy fényeztetném az autót: ismer valaki olyan szakembert Tolna megyében (vagy a környéken, esetleg Budapesten), aki ezt korrekt módon el tudja végezni?

8115 Süle Gábor,Imre 2017-09-18 20:32:50

Sziasztok olyan kérdésem lenne a 4 waresz hőgomba müködését hogy tudnám le ellenőrizni ?Lenne még egy kérdésem a a járgány 2 éve nem ment kb most már elindul de alapjárat az nincs rendes karbit kipucoltam de a szűrő televan rozsdás lével lehet hogy ettől nincs alapjárat rendes? egy darabig megy aztán le esik aztán meg áll, szivesen veszek minden segitséget most kezdtem a warburgozást .

8114  IL 2017-09-06 07:56:18

Sziasztok!
Trabant 1.1 "Fűtősün" elektromos műszaki adatait tudja-e valaki? Hogyan lehet kimérni, hogy jó-e? Sima ellenállásmérő műszerrel az ellenállás 1.1 ohm. Ez az érték jónak mondható? Az elképzelhető, hogy hideg motornál (télen) amíg be nem melegszik a motor, az alkatrész hibája miatt köhög, prüszköl?
Válaszokat előre is köszönöm!