Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

2052   2010-04-11 00:28:26  Előzmény:Marton Tamás: 70667

Köszönöm hogy leírtad, bár ezt eddig is tudtam, tudod az asztalos múlt... :DDDD
jajj de nem offolok tovább, utálom ha más is offol :SSSS

2051 Marton Tamás 2010-04-10 22:47:09  Előzmény:Támba Csaba: 70665

Átlátható amit írtál. Még a végén összeáll a kép.
Viszont neke is direktszûrõm van, bár nem tudom ezzel pontosan mi is változik a gyújtást, és keveréket illetõen. Annyit tapasztaltam, hogy hamarabb reagál a gázra, és nagy a torokhang :) Bár szerintem nagyobb jelentõsége az új motorelektronikával vezérelt befecskendezõs rendszereknél van, mivel azok már gyárilag tényleg kihegyezettebbek mint egy régi karbis autó.

Orygabor: "Mindenesetre nem árt szétválasztani a terhelés és a fordulatszám kérdését. A bejutó keverék mennyiségét nem a fordulatszám szabályozza, hanem a fojtószelep"
Ez logikus, mivel a fordulatszám a bejutó keverék mennyiségétõl és összetételétõl függ. :)

PEDROH: személyes véleményem: gyári vágott visszahajtott (vagy összenyomatott), rugó, keményített gátlókkal. Pont.
Szerintem kár kísérletezgetni minden más autó rugóival. A wartburgé túl kemény, hozzákeményített gátlók nélkül liftezik bukkanókban, ha meg hozzákeményíted, még egy merevvázas biciklinek is puhább rugózása lesz mint ennek a konstrukciónak. Szóval abszolút nem komfortos a magyar utakra a mindennapi használatban. Ha rallyznál más lenne a helyzet.
Szerezz egy garnitúra 4T rugót, vagdosd meg vagy nyomasd össze, aztán tedd alá azt normális gátlókkal. Most már tényleg Pont :)

Jurij: Mi azt USB lapnak hívjuk :D
A farostlemez jóval másabb, az finom farostokból készül, kb. 2mm vastagságban, míg az OSB lap többféle vastagságban és nagy rostokból készül.






[i](Módosította PAtr0n 2010.04.11. 00:48-kor)[/i]

2050 Őry Gábor 2010-04-10 08:49:03  Előzmény:Marton Tamás: 70662

A két szabályozó együttes munkájának eredménye bonyolultabb, hogysem lemondani lehetne. Ugyanis az egész egy háromdimenziós diagrammal írható csak le, azt pedig csekélyke értelmünkkel nehéz ránézésre átlátni. Mindenesetre nem árt szétválasztani a terhelés és a fordulatszám kérdését. A bejutó keverék mennyiségét nem a fordulatszám szabályozza, hanem a fojtószelep (kivéve talán a motorfék esetét). a vákuumot is ez szabályozza, nem véletlenül ezzel szabályozzák a terhelésfüggõ elõgyújtást is. Csak éppen fejlettebb autókon ezt MAP-szenzorral teszik, ami a szívócsõnyomást érzékeli, ami persze megint csak a fojtószelep állásától függ. Amit Tsaby leír az igaz, csak éppen a legtöbb esetben úgy nyomkodjuk a gázpedált, hogy az autót hajtja a motor, vagyis a hirtelen gázpedál lenyomást nem követi azonnal fordulatszám-növekedés. Ha pedig már a fordulat is nó, ott már nem baj a nagyobb elõgyújtás, hiszen magasabb fordulaton eleve az kell.

2049 Támba Csaba 2010-04-10 08:30:46  Előzmény:Marton Tamás: 70662

Persze, hogy nem véletlenül van így.

Pl. hirtelen gyorsításnál a gyorsítószivattyú elég nagy benzinmennyiséget "pisil" bele a szívótorokba, így ekkor is rendesen feldúsul a keverék és ebben az esetben is kell egy hirtelen elõgyújtás csökkentés.
Közben meg dolgozik a kiegyenlítõ fúvóka, az átmeneti rendszerrel a karburátorban.
Szóval szorosan összefügg a gyújtás és az üzemanyag adagolás.

És épp ezért van sokszor gond, mikor az önjelölt "tuningmesterek" önhatalmúan megváltoztatják akár a karburátor, akár a gyújtás valamelyik jellemzõjét és nem számolnak a "dominóelv" jelenséggel.
A két rendszer ugyanis gyárilag össze van hangolva, így bármely paraméter változtatásakor számolni kell a másodlagos hatásokkal.

Tipikusan gyakori példa a gyári levegõszûrõ direktszûrõvel való helyettesítése.
Nem mindig hozza a várt hatást ha nem ésszel oldják meg.

2048 Lizák Péter 2010-04-10 08:22:57

ültetéshez 4T trabihoz milyen rugókat ajánlotok?
Hogy ha nem nagyon kell, akkor ne vagdossuk az eredetieket

2047  Spityu 2010-04-10 07:51:41  Előzmény: : 70650

Milyen programmal írtad rá azt a néhány piros karaktert? :))))

2046 Marton Tamás 2010-04-10 07:28:15  Előzmény:Támba Csaba: 70657

Na pont ezen gondolkoztam mindvégig. Hogy a felpörgõ motor, egyre nagyobb vákuumot csénál.
Tehát hiába esik hirtelen a vákuum amikor kinyílik a fojtószelep, ha a motor felpörgése miatt meg nõni fog.
Mindenesetre biztos jól ki van ez találva, nemhiába csinálták így.
Majd az új dobbal megpróbálom belõni rendesen, és megírom mit tapasznyaltam.

2045   2010-04-10 05:06:03

:D nem hogy örülnétek, hogy láthatjátok a tervezés és kivitelezés fázisait.:cool::evil: :D

Az OSB lap és a farostlemez közt pedig van egy kis különbség :DDD
[i](Módosította Jurij 2010.04.10. 07:06-kor)[/i]

2044 jocking . 2010-04-09 21:40:36  Előzmény:Csády Szabolcs: 70656

Akkor ezt kissé elb@sztam.:D Viszont ha tényleg csak indításnál villan fel egy pillanatra és a hidrotõkék se zenélnek, akkor nincs azzal semmi gond.;)

Tsaby: OSB lap, farostlemez... Tökmindegy, fa-fa.:D;)


[i](Módosította jocking 2010.04.09. 23:42-kor)[/i]

2043 Támba Csaba 2010-04-09 21:33:45  Előzmény:jocking .: 70654

OSB-lap :)

2042 Csády Szabolcs 2010-04-09 21:28:43  Előzmény:Mazák Viktor: 70639

Én nem ajánlanám a Wartburg rugókat a magyar utakhoz, hacsak nincsenek súlyos veseköves gondjaid... Én elöl vágott Warti, hátul vágott eredeti rugókkal vettem a gépsárkányt, s mostanában fogom lecserélni a wartikat, mert embertelen...Kanyarban nagyon fekszik a kocsi az biztos, de mondjuk ha 20-30cal rámész egy fekvõrendõrre kifejeled a tetõt. Volt úgy hogy egy elég kátyús kavicsos úton kellett 200m-t mennem, és utána 2 napig sajgott a hátam, pedig egyesben mentem gyök2vel.

2041 Támba Csaba 2010-04-09 21:26:33  Előzmény: Spityu: 70653

Igen értem, mint ahogy a 2022-es hsz-ben is leírtam.

Az általad vázolt esetben pont ez a cél, hogy csökkenjen a vákuum. Ugyanis ekkor a plusz terhelés miatt tartósan nagyobb töltést adsz a hengereknek a normál üzemhez szükségesnél, ami detonációs égéshez vezetne (csörgés). Épp ezért ilyen esetben szükséges visszavenni az elõgyújtásból.
Épp ezért raknak az elosztóba a röpsúlyos szabályozó mellé vákuumosat is, mert ebben az esetben a változatlan fordulatszám miatt a röpsúlyos szabályozó nem tud beleszólni a buliba. Tõle aztán csöröghetne a motor :)

De a legáltalánosabb esetben, azaz amikor a gázpedál lenyomásakor gyorsítás a cél és eredmény, akkor csak egy pillanatra esik a vákuum, mert a felpörgõ motor megnövekedett szívási teljesítménye jelentõsen emeli a vákuumot újra. És hogy ez a folyamat minél gyorsabban, "kisebb vákuum-kimaradással" valósuljon meg ezért a legtöbb karburátornál nem csak a pillangószelephez tartozik vákuumcsatorna. Összekötik ezt a részt a leszûkülõ torokban nyitott plusz csatornával, mivel itt nagyobb az áramlási sebesség és gyorsabban újra kialakul az elõgyújtáshoz szükséges vákuum.
[i](Módosította Tsaby 2010.04.09. 23:29-kor)[/i]

2040 Csády Szabolcs 2010-04-09 21:22:19  Előzmény:jocking .: 70645

A mûszer? Hmmm...Azt kizárnám, mivel okosba rá van kötve 601-es óra, meg mûszerfal révén az index-visszajelzõre.
Egyik ismerõsöm azt mondta, hogy nála akkor csinál ilyet, ha olajcsere elõtt áll. Utána ahogy átfordult a motor, rögtön elalszik a visszajelzõ. Ami azt illeti én is olajcsere elõtt állok...

2039 Marton Tamás 2010-04-09 20:57:20

Váááá, Tsaby, Spityu, Orygabor bekakkantok rajtatok. :)
Szóval ez a gyújtás téma mégsem olyan egyszerû. Vagy az lenne, csak végre fel kéne fogni az egészet. :)
Az már tiszta, hogy minél nagyobb a pillangószelep nyitási szöge, annál kisebb vákuum esik a dobon, így csökken az elõgyújtás, ami meg kell is nagy fordulaton, mert a magas fordulatszám és hõ miatt a picit öngyulladó keverék (oktánszám függõ) eleve nagy "elõgyújtást" csinál. Jól írom?

4TRed: én nem ajánlom a waresz rugót, rohadtul pattogós, hozzákeményített gátló nélkül meg egyenesen rémálom. Viszont kanyarokban b*szik dõlni a kaszni = jó úttartás :)
Vezérmûtengellyel meg elvileg semmi dolgod nincs, csak betenni, a jelölések ugyanott vannak, annyi a különbség ugyebár, hogy a bütykök "tompábbak".
A csapágyak hozzákopásáról nem tudok nyilatkozni. Anno az 1.1-es mocimnál is csak bele lett hajítva az 1.3 tengely.

2038 jocking . 2010-04-09 20:39:13  Előzmény:Támba Csaba: 70651

De a kép tetején belógó farostlemez se kutya... :D:evil:

2037  Spityu 2010-04-09 20:18:43  Előzmény:Támba Csaba: 70652

Nem érted, hogy miért mondom! :D Egy másik példa, életszagúbb:
haladok mondjuk negyedikben, 2000-es fõtengely fordulatszámmal egy vízszintes útszakaszon, érintõ gázpedálállással. Aztán jön egy emelkedõ, ami miatt jobban be kell nyomni a pedált, hogy azonos fordulatszámon forogjon továbbra is a fõtengely. Kérdés: ekkor a szívócsõre csatlakoztatott csonkon nagyobb vagy kisebb vákuumot mérhetünk a vízszintes úton mérhetõhöz viszonyítva?

Szerintem kisebbet, mert ugyanazok a hengerek szívnak, de szemben nem egy majdnem elzárt pillangószelep és egy "zsákutca" (vákuumdob), hanem jóval nagyobb kersztmetszet van.
[i](Módosította Spityu 2010.04.09. 22:20-kor)[/i]

2036 Támba Csaba 2010-04-09 19:56:47  Előzmény: Spityu: 70648

Aha... Ilyenkor tényleg nem mindegy mennyi az elõgyújtás :)))

2035 Támba Csaba 2010-04-09 19:55:33  Előzmény: : 70650

Szép sima beton:)

2034   2010-04-09 18:34:38

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/100409/DSC01062_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Ezt ma "barkácsoltam" :DDD

2033 Lizák Péter 2010-04-09 18:10:23  Előzmény: Spityu: 70648

Én most estem túl egy komplett fék felújításon :-D

2032  Spityu 2010-04-09 17:46:37  Előzmény:Támba Csaba: 70647

Napi rendszerességgel, 2 ill. 4T-vel egyaránt, attól függ, melyikkel megyek dolgozni. :)
"0" állásban nincsen kormányzár, ill. "P" állásban is csak akkor, ha ki van húzva a kulcs. (4T-nél).

Pontosabban álló motorral, üresben szoktam legurulni, üzemi fékkel. Nem sokat kell taposni. 2T-nél különösen érthetõ miért így. :)

Tény, hogy ez ihlette meg az elõzõ példát.

2031 Támba Csaba 2010-04-09 17:28:53  Előzmény: Spityu: 70646

Izé... Milyen gyakran adod elõ az általad felvázolt mutatványt?
És ha szoktál ilyet csinálni akkor remélem csak egyenes lejtõn, mert ugye a kormányzár se kutya...:)

Amúgy nekem is vannak még rejtélyes foltok az autózásban jócskán.

Pl. nem értem miért vesznek sokan új gumiabroncsokat, fékbetéteket, fékpofákat, féktárcsákat, stb.

Mert ugye ha mondjuk az udvaron álló kocsimban rálépek a fékre nem melegszik a fék, nem is kopik, meg a gumik se kopnak...meg...szóval rejtély...:)))
[i](Módosította Tsaby 2010.04.09. 19:33-kor)[/i]

2030  Spityu 2010-04-09 15:58:25  Előzmény:Támba Csaba: 70638

[i]"Az igaz, hogy ha nyit a pillangószelep akkor csökken a vákuum a szívócsõben... Vagy mégsem? Miért is nyílik a pillangószelep és mi történik ekkor? Felpörög a motor, tehát a vákuum növekszik, mint állat!"[/i]

Tehát, ha motorféken gurulok le egy lejtõn, mondjuk nincs ráadva a gyújtás és nyomok egy padlógázt, akkor ugyanabban a pozícióban fog állni a szívócsonkra (vagy legalábbis a pillangószelep és a szívószelepek közé) csatlakoztatott vákuumdobos gyújtás? Feltételezve a mindvégig állandó fõtengelyfordulatszámot.
Szerintem ilyenkor lecsökken a vákuum mértéke, mivel "kihúzzuk a dugót" a pillangószelep közel derékszögû elfordításával. "Vagy mégsem?" :D
[i](Módosította Spityu 2010.04.09. 18:01-kor)[/i]

2029 jocking . 2010-04-09 15:55:45  Előzmény:Csády Szabolcs: 70644

Ha nem a gomba a hibás, akkor marad a kombimûszer, vagy pedig tényleg olajnyomás gondok vannak. Ez utóbbit gondolom kizárhatjuk, ha ugyanis ténylegesen nincs nyomás, akkor a hidrotõkék úgy kattognak, mint az állat. Vagyis maradjunk a mûszernél, esetleg próbáld meg azt is cserélni.;)

2028 Csády Szabolcs 2010-04-09 15:35:20

Üdv!
Korábban leírtam, hogy az alacsony olajnyomást visszajelzõ lámpám csak kisebb gázfröccsre alszik ki beindítás után. Akkor azt tanácsolták, és én is erre gyanakodtam, hogy nem jó az olajgombám, ki is cseréltem, de a probláma még mindig fent áll...Mi tévõ legyek? Várom az ötleteket!

2027 Őry Gábor 2010-04-09 08:35:47  Előzmény:Támba Csaba: 70642

Igen, én is ezt írtam. Vagy csak akartam?:p

2026 Támba Csaba 2010-04-09 08:31:10  Előzmény:Őry Gábor: 70640

A vákuumos elõgyújtás szabályozó terhelésfüggõ szabályozást valósít meg.

Ráadásul nem véletlenül kombinálják legtöbbször röpsúlyos szabályozóval ami viszont fordulatszámfüggõ.

Ezt a "változó pillangószelep állás azonos fordulatszám mellett" dolgot így közelítsd meg.

2025 Őry Gábor 2010-04-09 08:18:04  Előzmény:Marton Tamás: 70635

A nagy elõgyújtás önmagában nem baj, mert ettõl csak csökken a teljesítmény, vagy egyszerûen a motor leáll, mert visszarúg. A baj a kopogásos égés. Ugyanis sima égésnél a lángfront terjedési sebessége 20 m/s, öngyolladásos égésnél 200 m/s. A szám magáért beszél.

Igen, Tsaby jól írta, a csörgés rengeteg tényezõtõl függ, ezek figyelembevételével határozzák meg az elõgyújtást. Pontosabban kísérletezik ki, mivel ezt kiszámítani gyakorlatilag lehetetlen.
[i](Módosította orygabor 2010.04.09. 10:20-kor)[/i]
[i](Módosította orygabor 2010.04.09. 10:21-kor)[/i]

2024 Őry Gábor 2010-04-09 08:13:13  Előzmény:Támba Csaba: 70638

:)[i]Az igaz, hogy ha nyit a pillangószelep akkor csökken a vákuum a szívócsõben... Vagy mégsem? Miért is nyílik a pillangószelep és mi történik ekkor? Felpörög a motor, tehát a vákuum növekszik, mint állat! [/i]


Ez igaz, de csak "üresben". Azonos fordulatszámnál a fojtószelep állásától függ a vákuum. A bejutó keverék mennyiségét a fojtószelep szabályozza, nem a fordulatszám. A vákuumos szábályozásnak meg pont az a lényege, hogy a töltet mennyiségétõl függõen változtatja az elõgyújtást.

2023 Mazák Viktor 2010-04-09 07:46:40

Hadd kérdezzek pár dolgot a barkácsmesterektõl.

4T Wartburg rugó 4T trabi alá. Elõre. Mennyit emel, ha emel, ezt mennyi vágással kell ellensúlyozni (gyári magasság a cél kb.)? Mennyire lesz autózhatatlanul betonkemény? Természetesen a gátlókat minimum fel kell újíttatnom, a mostani 20 évesekhez nem fogom betenni.
Kiegészítés: A tornyok hogyan bírják az erõsebb rugót? Kell erõsíteni?

Wartburg vezérmûtengely, szintén trabant motorra. Mennyire gáz a vezérlést összeilleszteni, jelre rakni? Vagy lehet használni a trabant vezérmûkerekét? A másik, használt tengely behelyezése után mennyire kell figyelni, vigyázni, hogy a csapágyak esetleg hozzákopjanak a tengelyhez, reális veszély ez?
[i](Módosította 4TRed 2010.04.09. 11:28-kor)[/i]

2022 Támba Csaba 2010-04-09 06:36:06  Előzmény:Mazák Viktor: 70630

Öööööö....

Azért lehetne sokat javítgatni az általad leírtakon, mert ahogy írtad: "Az elõgyújtás dolog számomra nem teljesen megfogható...".

Tehát!

Egy adott motorba a gyártó által ajánlott oktánszámú, vagy annál magasabb oktánszámú benzint kell tankolni. Kész, ennyi, nincs tovább mirõl beszélni. Be kell tartani ezt a minimális üzemeltetési feltételt.

Így az elõgyújtásnak az általad felvázolt összefüggésben nem jut szerep.

A gyártó által meghatározott elõgyújtási érték ugyanis a motor konstrukciós kialakításának függvénye.
Az elõgyújtás ugyanis az ún. "gyulladási késedelem" nevû jelenség miatt szükséges. Ennek az a lényege, hogy hamarabb kell gyújtani az összesûrített keveréket a FHP elõtt, hogy "rászámoljunk" a keverék gyulladási késedelmére, azaz az intenzív, valódi munkavégzésre alkalmas folyamat addigra kialakuljon, mire a dugattyú eléri a felsõ holtpontot.

Az ún. "alapelõgyújtás" értéke tehát konstrukciófüggõ és a gyárban kísérleti úton határozzák meg. Szintúgy az elõgyújtás terhelés- és fordulatszámfüggõ szabályozásának szükséges mértékét, karakterisztikáját.
Errõl ennyit "röviden".

Továbbá:

Mind a szegény, mind a dús keverék okozhatja a motor túlmelegedését. A folyamatok különbözõek, de az eredmény ugyanaz.

Még valami:

Az elõgyújtás-szabályozásról bármelyik autós-mûszaki tankönyv részletesen beszámol. Tudom ajánlani pl.[b]Surányi Endre: Az autó[/b] címû könyvét. Régi-régi kiadvány, de ezeket az alap dolgokat nagyon részletesen, közérthetõen taglalja.

Csak egy kis adalék a korábbi csevejhez:
Az igaz, hogy ha nyit a pillangószelep akkor csökken a vákuum a szívócsõben... Vagy mégsem? Miért is nyílik a pillangószelep és mi történik ekkor? Felpörög a motor, tehát a vákuum növekszik, mint állat! :)

2021 Nagy József 2010-04-09 05:52:52  Előzmény:Mazák Viktor: 70636

A desztillált víztõl csak egy van jobb mégpedig az emulziós folyadék!!
Ezt a folyadékot használják CNC, eszterga, és marógépeknél! Nem rozsdásodik semmi nem lesz vízköves a rendszerben! Igaz egy kicsit drága mulatság de megéri! Ezt vízzel szokták keverni ha jól emlékszem akkor 20 literbe 1 liter kell! Egy baja van hogy büdös egy kicsit! Ja a jó hír az hogy jobban adja le a hõt mint a sima víz! Egy próbát megér szerintem! Fõleg ha desztillált vízzel csinálod! Akkor a CALGONT el lehet felejteni!!! :D

2020 Mazák Viktor 2010-04-08 20:50:16  Előzmény:Marton Tamás: 70635

Igazán nincs mit.

Az ellenmunkával kapcsolatban tökéletesen igazad van, természetesen egy hengerben egy munkaütem nem fog pártízkilogrammnyi inerciát megállítani. Viszont az illesztett dolgok bánják cserébe, a csapágyak.

A vízköves hûtõrõl pedig csak egy régi vicc jutott eszembe:

Zsuzsa 15 év alatt 832.124 forintot költött Calgonra. Erzsébet inkább háromévente kicserélteti az elvízkövesedett fûtõszálat 2500 forintért.

Igazából meg kéne nézni az összetételeket. Holnap összevadászom ha nem leszek túl lusta. Bár nem hiszem, hogy a desztilláltvíz kövesedne. Illetve nem is hiszem, hogy drága. Nem azt mondom, hogy rohanj, és cseréld le a hûtõfolyadékodat, de ha 3-4 éven belül legközelebb lecseréled akkor csináld desztvízzel és jó leszel. Szerintem. Már csak az is zavaró lehet, hogy sok a "hatóanyag" a rendszerben, sosem tudod, hogy egy nyári 40fokos dugó után a túlmelegedett hûtõvíz visszahûlés után ugyanazt a fagyáspontot produkálná-e.

2019 Marton Tamás 2010-04-08 20:13:30  Előzmény:Mazák Viktor: 70630

Ez igen, szépen leírtad, csak kicsit túl tudományos volt ez nekem így este 10-kor hullafáradtan :)
De azért köszi!

Spityu, Orygabor nektek is!

Valahogy Orygabor válasza volt a legérthetõbb számomra, bár õ csak magáról a gyújtási idõpontról beszélt, te meg az oktánszám hatását is belevetted, de nagyon hasznos volt ez is.

Mindezek alapján már el tudom képzelni, hogy mit szenved el a motor, ha nincs rendesen beállítva a gyújtás. Ezek szerint a túlzott elõgyújtás is káros nemde?
Mielõtt elérné a dugattyú a FHP-t, a robbanás következtében már visszafele nyomódna, persze nem fog, mert a többi dugó és a fõtengely végez annyi ellenmunkát hogy nem tud. Jól gondolom?

busaattila:
Már elmentem vele vagy 10-15e km-t, de semmi bajom nem volt a rugókkal.
De látod Tibke megnyugtatott téged :) Szóval vágj bele ..... szó szerint! ;)

Illetve van egy elvetemült ötletem, mindenkinek szól:
Elég nagy probléma az autó hûtõrendszerében a vízkõ nevû undormány. Mivel most tisztítottam ki az egész rendszert, és cseréltem le a hûtõvizet, így arra gondoltam, hogy vízlágyítóval kicsit segítenék ezen a dolgon. Szerintetek mûködne a dolog a fagyállóval keveredve 90 fokon? Nem tenne kárt valamiben?

2018 Őry Gábor 2010-04-08 18:49:55  Előzmény:Mazák Viktor: 70630

Így van. Az elõgyújtás azért kell, hogy a keverék akkor legyen teljesen elégett állapotban és a legnagyobb nyomáson, amikor a dugó a FHP-n van. Ha nincs elég elõgyújtás, akkor még utána is ég a keverék, és már nem végez hasznos munkát. Namost mi les a hõvel, ha nem alakul át hasznos munkává? Melegíti a hengerfalat és a hangerfejet = túlmelegedés, öngyulladás, fõtengely széthullik, dugótetõ átég, tulaj sír...

A lényeg, hogy ha túl nagy az elõgyújtás, akkor öngyulladás, van, ha túl kevés, akkor pedig teljesítményvesztés, mellékhatásként pedig öngyulladás, és sok kiadás...
[i](Módosította orygabor 2010.04.08. 20:51-kor)[/i]

2017 Varga Tibor 2010-04-08 18:25:20  Előzmény:Busa Attila József: 70629

de nem kell feltétlen rugókovács, fel kell melegíteni lánghegesztõvel, visszahajtani, és hagyni szépen lehülni levegõn. nem fog eltörni.

2016 Varga Tibor 2010-04-08 18:24:35  Előzmény:Busa Attila József: 70629

Vedd úgy, hogy le se írtam, de haveromnak porig ültettük a wareszt, simán csak vágva, és soha semmi baj nem volt vele, pedig õ szerette a kanyarokat....

2015  Spityu 2010-04-08 18:10:59  Előzmény:Mazák Viktor: 70630

Jól leírtad. Az elõgyújtáshoz: a túl nagy elõgyújtástól amiatt kezd el csörögni, mert ugyebár túl hamar gyullad be -> megnõ a végnyomás, mivel nem csak a dugattyú, hanem az égésbõl adódó hõtágulás is növeli azt.
A különféle oktánszámnövelõk elméletileg megakadályozzák az öngyulladás terjedését a gázfelhõben, méghozzá úgy, hogy a gócpontokat úgymond elkülönítik egymástól. Egy klasszikust idézve: "Hogyakarjammagánakkifejezni?" :D Van egy jó cikk errõl, majd megkeresem.

2014 Mazák Viktor 2010-04-08 16:52:19  Előzmény:Marton Tamás: 70626

Két különbözõ dologról van szó. A detonációs égés két dolog miatt következik be, amik valamilyen szinten párhuzamos dolgok: Az üzemanyag+levegõ keverék a felsõ holtpont elõtt robban be, azért mert a túlmelegedõ keverék(A.) hõmérséklete átlépi az öngyulladási határhõmérsékletét(B. [oktánszám]).

Akkor az oktánszám (izo-oktán címszó alatt a kémiai része után lehet menni). Ugyanolyan körülmények között a magasabb oktánszámú motorbenzinbõl elõállított keverék késõbb, magasabb nyomáson, hõmérsékleten lobban lángra, azaz jobb a kompressziótûrése. Ez motorra lefordítva azt jelenti, hogy jobban összesûríthetõ a hengerben anélkül, hogy hamarabb robbanna a gyújtási idõpontnál.

Most akkor a kémiát szem elõtt tartva, a fizikával kiegészítjük. Megpróbálom minél egyszerûbben leírni, anélkül, hogy valami varázslatos dolog lenne. A sûrítési ütem végén az Otto-motorokban nagyjából 12-16 bar nyomás van (ezt szoktuk mûszerrel méregetni), és körülbelül 1000 Celsius fok van. Ez olyan "barátságos" környezet, hogy a víz itt nem párolog, hanem hõbomlik hidrogénre és oxigénre. Ilyenkor a benzin is párolog, egyre egyenletesebben elkeveredve a levegõvel. Párolgás közben a hõmérséklet csökken (kipufogócsonkra csepegtetett víz elpárolog, a csonk pedig hûl; kovácsolásnál az anyagot vízbe mártva gõz csap fel az érintkezõ felületekrõl, az anyag lehûl). Ebbõl kiindulva el tudjuk azt képzelni, hogy egy sokkal dúsabb keverék kevésbé melegszik fel, mint a szárazabb? Ami nem melegszik fel annyira, az nem is fog belobbanni, csak az isteni szikrára. Magasabb fordulatszámon magasabb hõmérsékleten üzemel a rendszer, mert kevésbé van idõ a kihûlésre a töltetcsere közben, így könnyebben túlmelegszik a keverék, így ismét detonálni szeretne.

Az elõgyújtás dolog számomra nem teljesen megfogható, úgy tudom elképzelni, hogy a felsõ holtpont elõtti pillanatban meggyújtott keverék elkezd égni, de ez nem tiszta égés, illetve az így meggyújtott keverék még jobban fel tud melegedni, hogy a munkaütemben a magasabb hõmérsékletû gázok és persze a lángfront gyorsabban terjedjenek.

Összefoglalva egy átfogó válasz:
Minél kisebb a benzin oktánszáma annál kisebb elõgyújtást tûr. Minél dúsabb egy adott keverék annál nehezebben melegszik túl, annál kisebb eséllyel detonál. Ha szegény keverékkel, gyenge oktánszámmal hajtod a gépjármûvet, akkor minden bizonnyal kopogni fog, ha dús, magas oktánszámú keverékkel járatod, akkor nem fog detonálni. Ez nem jelenti azt, hogy kisebb oktánszámnál elég az, ha agyig dúsítjuk a keveréket, elsõsorban az oktánszám a meghatározó. Viszont egy határra kifaragott motornál a keverékminõség a motor életét jelentheti, vagy halálát okozhatja.


Kiegészítés: A WRCben nem véletlenül tudnak a gépsárkányok 100kmen 50-60 litereket inni, bár ott a turbo is beleszól a dolgokba, de ennyire ne fussunk bele. Személy szerint láttam már olyan ladát ami megitta a saját 35 literjét 100as benzinbõl versenytempóban.

Lehet javítgatni. :)

Viktor

2013 Busa Attila József 2010-04-08 16:31:02  Előzmény:Marton Tamás: 70628

Köszi!
Mennyi km-et mentél vele vágás óta? Vannak ebbõl eredendõ problémáid?

2012 Marton Tamás 2010-04-08 15:14:33  Előzmény:Busa Attila József: 70627

Attól függ, hogy mennyire szeretnéd igényesen megcsinálni.
Lehet belõle vágni, de akkor az egyik felébõl elveszíted a visszahajlított (visszamelegített) részt ami pontosan beül a helyére, a rugótányérokba, magyarul felfekszik majdnem teljes körben. De így simán csak vágva megvan az esély arra, hogy a rugó kicsit ferdén lesz, aminek következtében megfeszülhet és akár el is törhet (azért ez ritka), a másik meg az, hogy nem pont ugyanazt a magasságot éred el vele, mintha vissza lenne frankón melegen hajlítva.
Ezért szokták az igényesek rugókovácshoz vinni õket, aki megfelelõen összenyomja õket a kívánt méretre, és akkor vágni se kell. Vagy vágnak belõle, de akkor azt a részt kell visszahajlítani a rúgó hosszirányához képest merõlegesen. Magyarul hogy megálljon a rugó a "lábán" :)
Szóval rajtad áll melyik megoldás a szimpibb. Mindezeket úgy írtam, hogy nekem is csak vágva vannak, de nem vagyok büszke rá.

2011 Busa Attila József 2010-04-08 13:36:08

HAli
Van két waresz elsõ rugóm és ültetni szeretném 2cm-el. Csak símán vágjak belõle és kész is?

2010 Marton Tamás 2010-04-08 13:09:36  Előzmény:Őry Gábor: 70619

Megpróbálom amit írtál, hátha sikerül jól belõni. Bár nem ártana egy strobi hozzá.
Ezek szerint minél szegényebb a benzin oktánszáma, annál kevesebb elõgyújtás kell neki? Miért is?

2009 Őry Gábor 2010-04-08 09:34:24  Előzmény:Mazák Viktor: 70624

Csak idõmilliomosoknak ajánlott!

2008 Mazák Viktor 2010-04-08 07:56:15  Előzmény:Őry Gábor: 70623

No igen, csak ezzel én úgy vagyok, hogy ami mûködik, azon minek változtatni. :) Itt úgysem rejtett 20-30 Nm nyomatékok jönnének elõ (sajnos). Mindenesetre egy próbát megér.

2007 Őry Gábor 2010-04-08 07:49:21  Előzmény:Mazák Viktor: 70622

Ebbõl az a tanulság, hogy a 95-ös benyával lehet adni egy kicsit nagyobb elõgyújtást.

2006 Mazák Viktor 2010-04-08 07:33:40  Előzmény:Őry Gábor: 70621

Én azon járatom az agyam, hogy szerintem a 92es benzinnél lenne igazán szerepe ennek az alkatrésznek, mert ugye azzal is mûködtethetõ lenne a szerkezet gyári állapotában, arra biztosan kényesebb lenne.

2005 Őry Gábor 2010-04-08 06:55:44  Előzmény:Mazák Viktor: 70620

Lehet, hogy olyan a gyári beállítási érték, hogy van egy kis ráhagyás (hátha szegényebb a keverék, nyári 40 fok van stb.) és így a vákuumos szabályozó nélkül sem csörömpöl.

2004 Mazák Viktor 2010-04-07 21:05:50  Előzmény:Őry Gábor: 70617

Én is köszönöm a kiigazítást, bár nekem még nem csörgött be soha. A gyújtáselosztó pedig már cserélve lett (házilag) így az is lehet, hogy annyira késõn gyújt, hogy sem így sem úgy nem csörög be. Úgyis tervezek egy-két felújítást (gyújtás, akksi fõkábel csere rézre) így lehet szórakozni fogok ezzel is. Mindenesetre a vákuumdob tesztet megejtem.

2003 Őry Gábor 2010-04-07 19:57:26  Előzmény:Marton Tamás: 70618

Esetleg próbáld meg, hogy vákuumdob nélkül beállítod úgy a gyújtást, hogy egy padlógáznál éppen hogy becsörögjön, és úgy tolod rá a vákuumrendszert. Elvileg így fog hatékonyan dolgozni a rendszer.