Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

8204 Kacsándi Szabolcs 2018-10-11 20:12:41  Előzmény:Kelemen János: 80470

202 mm,azonos a 601-es fékdob méreteivel.

8203 Kelemen János 2018-10-09 20:46:15

Sziasztok!
Trabant 1.1-es hátsó fékdobot hány milliméterig lehet felszabályozni?

8202  Spityu 2018-09-21 19:47:25  Előzmény:kolozsi gyöngyi: 80461

Szia! Merre felé? Mi a gond vele?

8201 kolozsi gyöngyi 2018-09-21 14:54:25

Sziasztok!Segítségeteket szeretném kérni !Van egy 2ütemű wartburgunk amire ráférne egy" kis "szerelés.Tudnátok valakit ajánlani?

8200 Horváth Gábor 2018-09-03 22:22:51  Előzmény: Spityu: 80432

Szia! Átnéztem az egész rendszert ahogy mondtad. Minden jo volt. Aztán a végén tettem 2 uj gyújtógyertyát az autóba és azt vettem észre hogy az egyik gyújtógyertya tetején ahol érintkezik a gyertyapipával az egyik egy kicsit meg van görbülve. Kibróbáltam a szikrákat az új gyertyákkal mindkettőnél jó egyformának találtam. Beinditottam egyenlőre jonak tűnt de igazából gurulni kellene vele egyet hogy meg lássam vissza jött e az erő a motorba és szépen dolgozik e mind a két henger. De talán jo lesz én remélem. Köszi a tippeket.
további szép Npaot
Szia

8199 jocking . 2018-08-29 21:03:26  Előzmény: Spityu: 80443

Igen, aztán már felfogtam, csak már nem tudtam módosítani a hozzászólást. :D

8198  Spityu 2018-08-29 20:45:12  Előzmény:jocking .: 80441

Jól érted.

Nem, jobbra J, balra B kell hogy menjen. Tehát egy féklemezre egy fajta. Úgy értettem az idézett részben, "ha mindkét keréken balos vagy mindkét keréken jobbos fékmunkahengerek vannak, akkor..."
Azért kiegészíteném ezt a gondolatjelet azzal, vagy helyesbítenék rajta, hogy nem biztos, hogy a rossz felszereltségű oldalon olyan lesz a fékhatás, mint tolatáskor jó esetében. De abban biztos vagyok, hogy felemás lesz - elvben. Gyakorlatban előfordulhat, hogy teljesen jó.

8197 jocking . 2018-08-29 20:28:46

Megnéztem a munkahengereket, valóban meg van a befelé lejtés a hátoldalukon. Így azért elég nehéz összekeverni, és az adott oldalra csak olyan kell, ami oda van "nevezve" (jobbra jobbost, balra balost).

8196 jocking . 2018-08-29 20:18:46  Előzmény: Spityu: 80440

Tehát ha jól értem, akkor a hátsó rész csak az azonosíthatóság miatt van máshogy kialakítva, és az a lényeg, hogy a fékpofák felfekvő felületei "befelé" lejtsenek (1. rajz "Schräge Fräsung" vonal).

"- ha J-J vagy B-B van mindkét oldalon, akkor felemás lesz a fékhatás: az egyik keréken normál, a másikon meg olyan, mint tolatáskor."
Ezek szerint akkor úgy kell összerakni, hogy 1-1 oldalon kétféle cucc legyen? Egy jó pár képet megnéztem a mai nap folyamán, és mindegyiken úgy volt megcsinálva, hogy nem volt keverve a "gömbölyített" és a lemunkált munkahenger oldalanként.

8195  Spityu 2018-08-29 19:35:23  Előzmény:jocking .: 80439

"Utánanéztem, bizony számít az, hogy hogyan van lemunkálva a pofa támasztója a fékmunkahengereken elöl. Tehát van jobbos és van balos. Alapvetően könnyű beazonosítani, hogy jó van-e beépítve: a kerékagy felől kell lennie a rövidebb oldalnak (arra fele dőljön a lemunkálás).
Az OK, hogy a féklemez ugyanaz a két kerék esetében, de a felfogató csavarok pont ellentétesen vannak kifúrva. Ennek az az oka, hogy a forgásirány miatt nem mindegy, melyik irányban tolja a fékpofákat a dugattyú. Emiatt ugye ami az egyik oldalon befelé lejt, az a másikon kifelé lejteni (ami nem jó). És emiatt van az is, hogy ha hátrafelé gurulunk, sokkal rosszabb a fékhatás.

https://www.trabiteile.de/bib/bremse.htm
Itt a nyíl mutatja, balra forog a kerék, ez egy bal első. "Fp" erővel a felső dugattyú neki nyomja a bal fékpofát a dobnak, ami egy "Fa" erővel továbbmegy az alsó feltámasztásig. Ehhez az is kell, hogy a dob balra forogjon, így alakul ki ez az "Fa" erő. Az "Fa" erő miatt a pofavas lefelé mozdulna el. De a munkahenger srég kiképzése miatt arra nem tud, hanem balra kell kitörnie, vagyis a fékdob felé. Így lényegében az alsó munkahenger is nyomja a balos pofát. Ez van fékezéskor. Ha felengedjük a pedált, akkor a rugóerő miatt felfelé emelkedik kissé ugyanezen srég felület miatt ("Fz", "Fe"). Ha ellenkező lenne a lejtése a felületnek, a rugóerő lefelé szorítaná a fékpofát, ami miatt be is ékelődhet a fékpofa, ami nagyon nem jó, balesetveszélyes. Nálam pl. a 4T hátul csinálta azt, hogy néha nem lehetett tolatni vele, mert blokkolt a kerék. Ez az Ágoston téren nagyon jó volt, ahogy balra a templom felé szerettem volna kanyarodni, mert ahogy megálltam a lámpánál, egyből automatán bekapcsolt a visszagurulásgátló. Ugye a hátsó fékben alul van egy rugó, ami túl laza volt, emiatt az egyik pofa beékelődött tolatáskor. Aztán szétszedtem, hajlítottam a rugón, és azt követően már lehetett tolatni.

http://pf31.pappenforum.de/thread/14098-positionierung-der-radbremszylinder-rbz-beim-trabant/
Itt jól látható, hogy az egyik oldali munkahengereknél van még egy lemunkálás, kívül. Ennek az égvilágon semmi jelentősége nincs. Szerintem valahogy így különböztették meg régen a gyárban talán, hogy messziről is látható legyen. Az utángyártók meg lemásolták később. Megnéztem a képeket, semmi nem indokolja, hogy elvegyenek onnan anyagot, nem kell semminek sem elférnie ott. Esetleg arra tudok gondolni, hogy valamiért valamikor régen talán volt másféle pofavas az adott oldalon, ami két helyen ütközött fel a fmh. hátán? Az értelmét nem látom, nem is tartom valószínűnek.

Szóval még egyszer összegezve:
- van balos, jobbos, eltérő lejtés iránnyal
- az egyiknél a plusz lemunkálásnak nincs funkciója,
- ha fordítva van beépítve, akkor elvileg nagyon gyenge lesz előre menetben a fékhatás, tolatva meg túl jó,
- ha J-J vagy B-B van mindkét oldalon, akkor felemás lesz a fékhatás: az egyik keréken normál, a másikon meg olyan, mint tolatáskor.

Még egy kis adalék. Az első linken lévő rajzon mindkét visszahúzó rugó kívül van. Ezeket én felemásan szereltem be. Bár a pofa rögzítő tányérok a helyükön tartják a pofákat, a felemásan berakott rugókkal talán nincs az, hogy befelé vagy kifelé szeretne összecsuklani a két vas. Ennek igazából talán csak a szerelés megkönnyítése miatt szerepe. Az, hogy a rugó melyik vége hova esik (kampós illetve Z alakú), szerintem teljesen mindegy. Pl. a szerelési könyvben (fekete, műszaki könyvkiadós, 1982-es sárga, zöldben is van) a 64. oldalon van két kép, jobbos kerekekkel, az egyiknél így áll, a másiknál meg amúgy. :) A felső belül van, az alsó kívül."

8194 jocking . 2018-08-29 18:04:11  Előzmény:Őry Gábor: 80429

Amennyire ki tudtam nyomozni, a balosoknak a hátsó felén (ahová befekszik a betét) van egy rész, ami legömbölyített. A jobbosoknál ugyanaz sarkos. De hogy miért van megkülönböztetve jobbos és balos, amikor mindkét oldalon minden alkatrész tök ugyanaz, az rejtély számomra.
Jobbos:
https://www.trabantwelt.de/images/product_images/popup_images/image_20114_0.jpg

Balos:
https://www.trabantwelt.de/images/product_images/popup_images/image_20115_0.jpg

8193 Horváth Gábor 2018-08-28 17:17:46

Szia! Köszönöm a segiséget mindenképpen megpróbálom azokat amiket javasoltál. Sajnos csak hétvégén tudom megnézni mert hétközben hétfőtől péntekig úton vagyok. (áruszállitó)
Válaszolni fogok feltétlen hogy mire jutottam. Köszönöm Mégegyszer.
További szép Napot Szia

8192 Őry Gábor 2018-08-28 08:21:34  Előzmény: Spityu: 80431

Csak azt nem tudom melyik tavasszal. Evil.

8191  Spityu 2018-08-27 22:43:16  Előzmény:Horváth Gábor: 80428

Hát, néha járok arrafelé (Zalaegerszeg), de az még mindig nem nálad van. Igazából sokkal többet személyesen nem tudnék segíteni. Trafót azért még ne vegyél, hanem próbáld meg a cserét, amit írtam. Könnyen előfordulhat, hogy semmi bajunk nincsen, akkor pedig feleslegesen költöttél az újra. Persze, lehet akár gyújtókábel is. De én a trafó, megszakító, kondenzátor vonalon kutakodnék, ha az ezeknél triviálisabb meghibásodási helyeket kizártuk már (pl. gyertya).

8190  Spityu 2018-08-27 22:41:18  Előzmény:Őry Gábor: 80429

Tovább küldtem egy e-mailt. Tavasszal már tanakodtunk ezzel kapcsolatosan.

8189 Őry Gábor 2018-08-27 20:53:33  Előzmény: Spityu: 80422

Ha már szopás, legyen szopás: Nyitni akarom a fék légtelenítő csavart. Egy kicsit ráütök tenyérrel, hát nem letörik a csonkkal együtt, hahhahaaahha!!!!

Apropó: egyszer már kérdeztem, melyik a jobb, és a bal első munkahenger? Hogy kell nézni a fékpofa hornyot?

A karbi alá teszek még egy plusz gumi tömítést, oszt meglátjuk.

8188 Horváth Gábor 2018-08-27 20:52:02

Szia! Köszönöm a gyors és zsakszerű válaszodat.
Megmondom neked ez egy felújitott motor. kb 5 éve raktam össze új hengereket dugattyúkat hengerfejeket gyújtótrafókat gyújtáskábeleket és gyertyákat kapott.
A főtengely és a gyújtás része az maradt de az sem egy nagyon régi szerkezet. Telejs motorfelújitást kapott az autó kb 10 éve de a felsoroltakat cserélni kellet mert az egyik hengerben elment 2 csavarnak is a menet igy nem igazán sikerült megjavitani. Igy a főtengely és a gyújtásrész maradt ami felette van azt cseréltem. Hibátlanul működött olyan erő volt benne mint az állat (bocsánat). Mostanában nagyon ritkánhasználom az autót ebben a felújitott motorban talán ha pár ezer km van max 5000km a 10 év alatt. A henegerek cseréje óta pedig talán ha 200km mentem vele. Azokkal is teljesen tökéletesen működött. Közbe szoktam gurulni vele egyet egyet hogy ne rozsdásodjanak meg az alkatrészek. Aztán egyzer csak kezdett elfogyni a motor ereje. Most hétvégén nekiáltam kicsit átnéztem igy jöttem rá hogy a 2 hengernél nagyon kicsi a szikra és csak egy henger megy. Megmondom neked a gyújtáshoz nem nagyon értek nem szeretnék valami kárt okozni. Gyújtótrafót veszek egy újat azt mindenképpen kicserélem első lépésben. Esteleg nem tudnál ajánlani valami oyan autószerelőt aki ha nem javul meg megnézné nekem? Az autónak nincs műszakija igy lábon nem vihető. Hobbiautónak tartottam meg. Én Szombathelyi vagyok némi távolság nem probléma. Köszönöm a válaszod mégegyszer is.

8187  Spityu 2018-08-27 20:24:17  Előzmény:Horváth Gábor: 80425

Szia!

Feltételezzük, hogy a megszakítók jók. Az érintkezők nincsenek beégve, a hézag is megfelelő (0.4 mm 5 százados tűréssel). Továbbá a vezetékek, saruk is jók.

Első körben szerintem csináld azt, hogy felcseréled a trafókon a megszakítóktól menő vezetékeket és persze a gyertyakábeleket is. Próbáld ki, vándorol-e a hiba. Ha igen, akkor a gyenge szikrájú trafó a rossz.
Ha nem, akkor jó eséllyel a megszakító. Megmondom őszintén, a kondenzátor hibája nem tudom okozhatna-e ilyen jelenséget, mert sosem volt velük gondom. Az eredetiek vannak bent a mai napig. A megszakítók kicserélése előtt esetleg még a kondenzátorokat is keresztbe cserélheted, bár kicsit macerás, talán ki kell szedni az egész alaplapot. A gyújtásbeállítás az amúgy megy, tisztában vagy a mikéntjével?

Majd írd meg mindenképpen, hogy mire jutottál!

8186 Horváth Gábor 2018-08-27 18:38:37

Sziasztok! A segítségeteket szeretném kérni egy problémám megoldásában. Adott egy 1985 601 2T trabim. Még megszakítós gyújtása van nem elektromos.
Az 1 számú hengernél szép nagy szikra van. A 2 számú hengernél épp hogy egy minimális. Olyannyira kicsi hogy nem is megy a 2 henger csak az 1 es.
Szerintetek mi lehet a gond és hogy tudnám megoldani.
Előre is Köszönöm Mindenkinek a Segitséget aki olvassa és válaszol rá.
Köszönöm.

8185  Spityu 2018-08-26 20:30:43  Előzmény:Őry Gábor: 80393

Hát, levakarni nem biztos, hogy az akna annyira nyerő. Az oldalára is boríthatod félig, talán még a folyadékokat sem kell túlzottan leengedned. 45 fokban, a kereken állva szerintem már viszonylag kényelmesen hozzáférhető. Ha csak kisfelújítást akarsz, lehet, hogy elég végigszaladnod drótkoronggal, annyira, hogy mindenhol fém vagy friss, pormentes alvázvédő réteg legyen. A fém részeket alapozózni, utána mehet telibe a gyári jellegű alvázvédő. De vigyázz, mert könnyen ott találod magad, hogy kicsontozod az egész kocsit. Pont emiatt megfontolnám a helyedben, hogy telibe fényeztessem-e az autót. Nagyon gáz esztétikailag? Netán vannak már fényezett elemek a motorháztetőn túl? Bár ha jól emlékszem, az eredeti megvan, meg amúgy sem számít az.
Ez a leállás hiba engem tipikusan az elgőzölgő üzemanyag esetére emlékeztet. A szívócsonk és a karburátor között megvan a szendvicstömítés rendesen? 2 vékony, közöttük egy vastagabb. Abban az esetben, ha felforr a benzin az úszóházban, akkor szépen elillan. Egyrészt kiürül az úszóház (elzárt benzincsapnál), másrészt tele megy a szívó oldal benzingőzzel, ami okozhatja azt, hogy nem jön létre gyulladás.
A gyújtás meleg motornál máshogy szokott a tapasztalataim szerint szarakodni. Rossz trafónál előfordul, hogy elgyengül a motor, és rövidesen megáll. Ezután nem indul el egészen addig, amíg a trafó vissza nem hűlt a megfelelő mértékben.

8184 Őry Gábor 2018-08-10 10:13:17  Előzmény: Spityu: 80392

Állítottam a holtjátékon, mintha most későb jelentkezne, de még megvan a hiba.

Kertváros: Áh, már régen nem ott dolgozom, meg munkába nem is használom, de főleg most nyáron rendszeresen. Máskor inkább csak hétvégén. Sőt annyira megvan még, hogy gondolkodom egy teljes külső festésen. Tettem bele két Suzuki ülést, egy DeLuxe kormányt, szivargyújtó aljzatot, most nemrég új szilenteket, stb. Csak az aljával is kezdenem kellene valamit, mert az előző tulaj, egy tipikus idős trabis fószer rendszeresen fújta olajjal az alját, ettől képződött rajta egy jó kis kéreg, ami szépen széttöredezett. Az egészet le kéne vakarni spaklival, de sajnos akna nélkül nem nyerő.

Aztán meg előjött a régi kedvencem: kb. 3 perccel a leállítás után az istennek se akar indulni. Olyan se kép se hang. Aztán sok önindítózas után egyszer csak röff. Olykor egy durranás is, ami szerintem egyértelműen gyuszi. Gyertya: annak idején az Isolatornál kezdte, azóta volt benn Brisk, NGK, most asszem Denso. Mindegyiknél előjön. Egyébiránt hidegen, melegen pöc-röff.

8183  Spityu 2018-08-08 13:10:52  Előzmény:Őry Gábor: 80391

Hmmm... emlékeim szerint nekem akkor mind a 4 fék egyszerre kezdett el szép lassan befogni, és egyszerre is engedtek ki. Kicsit olyan, mintha nem akarna megszűnni a nyomás az első körben. Mintha a fékgomba mögött lévő visszacsapó szelep szerűség nem akarna visszaengedni. A dugattyú szerintem visszatér. De mindegy, állíts a holtjátékon, veszteni valód nincs. Arra figyelj, ne legyen túl nagy, nehogy kiakadjon menet közben. De eleve kúpos a dugattyú kiképzése, így jó darabig simán visszavezeti a rudat a középpontba.
Amúgy napi szinten használod még Kertvárosig a kocsit most is?

8182 Őry Gábor 2018-08-07 12:55:03  Előzmény: Spityu: 80377

A ffhengeren kívül minden pucolva lett, a teljes folyadékcsere alap. Így már szűkül a kör... A holtjáték egyébként tényleg kevés, utánanézek.

8181 Piret Endre 2018-08-01 14:24:30  Előzmény: Spityu: 80377

Kotta szerint a pedálnak 4-5 mm holtjátékának kell lennie, mielőtt a főfékhenger megindul.

8180  Spityu 2018-07-30 23:39:05  Előzmény:Őry Gábor: 80376

Amikor összeraktam a kocsit, a fékpedál nyomórúdja és a főfékhenger között volt kb. 1-2 mm hézag. Érezhető holtjátéka volt. Egy idő után valamiért mindig elkezdett befogni a fék. Akkor mindig félreálltam és vártam egy kicsit. Egyik alkalommal észrevettem, hogy ilyenkor megszűnt a holtjáték. Az okát nem értem, hiszen alaphelyzetben a dugattyúk nyitják a tartály szelepeit, így arra tud távozni pl. melegedésből származó túlnyomás, főleg ha levegős a rendszer. Kicsit növeltem a holtjátékon, azóta sem történt hasonló eset.
De ha érezhetően és csak az első fékek dugattyúinál jelentkezik a hiba, szinte biztos, hogy azokkal van csak a gond. Naivan beszereltem a gyári új főfékhengert anélkül, hogy kitakarítottam volna. A benne lévő konzerváló olaj leszivárgott az első fékekhez (leginkább csak oda), ami a dugattyúk ragadását okozta. Szétkaptam az összeset és kicseréltem, bár a tisztítás szerintem elégséges lett volna. Lehet, nem ártan csinálnod egy teljes fékrendszer revíziót és persze friss fékfolyadékot betölteni.

8179 Őry Gábor 2018-07-30 21:46:45

Hali!

Az első fékekkel van egy kis gondom. Nem akarnak kioldani, enyhén fognak, főleg több megtett kilométer után. A dugattyúk járnak, de kissé nehezen lehet visszanyomni őket. Tavaly lett felújítva. Lehet, hogy a főfékhengerrel van gond? Ja, és mindkét oldalon.

Előre is köszi, ha van valami tipp.

8178 Őry Gábor 2018-07-28 16:16:39  Előzmény:jocking .: 80355

Köszi. Azóta sikerült is a műtét. Szilentcsere volt, de ha már kinnt volt, egy kis ültetés is sorra került. A felső laprugót aláfordítottam.

8177 jocking . 2018-07-26 22:09:55  Előzmény:Őry Gábor: 80354

Ha már nincs rákötve semmi, és tényleg csak a 4 anya (+4 kontra) tartja már csak az autóban, akkor nem. A magcsavar kivételnél kell vigyázni, annál ugorhat szét. De ahogy lazítod le a csavarokat, látni fogod, hogy nem akar az ugrálni semerre. :)

8176 Őry Gábor 2018-07-26 21:25:08

Sziasztok!

Az első laprugót ki kellene vennem. Ha kioldom a csavarokat, nem fog pofánlőni? Persze felemelt állapotban.

Előre is köszi a segítséget.

8175  Spityu 2018-06-03 14:10:28  Előzmény:Teknős István : 80286

Szia!

Sajnos nem nagyon létezik olyan. Én előre kikevertettem az ajtó belseje alapján. Ami akkor kapott egy kis polírt, bár fényes volt. Így meglehetősen jól sikerült a keverés és a végeredmény is gyakorlatilag azonos lett a gyárival. Azt javaslom, hogy közvetlenül fényezés előtt kevertessél festéket, hogy ne álljon sokáig. Az edző elég könnyen meg tud szilárdulni önmagában. Ja és véletlenül se komplett fényezésre kérjél árajánlatot, csak a munkára. Az anyagot te vidd, legalább a festéket. Zugfényezők a legolcsóbb szirszarral fogják lefújni, ami nem lesz túl tartós.

8174 Teknős István  2018-06-02 08:16:55  Előzmény:Tóth Péter: 68633

Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni.
A trabant 601 zöld színkódja érdekelne.
Köszi

8173 Hero 77 2018-05-17 21:53:47

Sziasztok!
Tudnátok segíteni? Keresek Wartburg 353w (1987) autómhoz szerelési kézikönyvet PDF formátumban.

Előre is köszönöm!

8172  Spityu 2018-05-09 20:56:14  Előzmény:jocking .: 80272

Nekem sem rémlik, hogy lett volna ott. Valószínűleg a konstruktőrök úgy ítélték meg, hogy annak csak a bölcsőkonzolt kell merevíteniük. Mondjuk kíváncsi lennék, hogy vajon azok a merevítők az osztott hattyúnyakról áttérés legelején is megvoltak-e, vagy csak később fejlesztették-e bele...

8171 jocking . 2018-05-09 08:04:01

Kérdés, csak kíváncsiságból.
Volt ugye egy hattyúnyak cserém. A csere hattyúnyakban (ahogy az eredetiben is) van két ferde lemez lyukakkal. A ferde lemezek tetején van egy-egy lapos "talprész", hogy felfeküdjön alulról a padlólemezre.
Lakatolás után vettem észre, hogy ez a két lemez nincs nekihegesztve a padlólemeznek. A fura az, hogy 100%, hogy gyárilag sem volt, mert amikor fémig lecsiszoltam a padlólemezt, egyértelműen látszottak a hegesztési nyomok, és a két lemez talpainál akkor sem voltak.
Vagy csak nekem fura, hogy oda nem raktak hegesztést? :gondolkodósszmályli:

8170 Rózsa Éva 2018-04-19 11:36:17

Sziasztok Trabi Klubosok! Bp.16.kerületében lakom, a trabim 90-ben született és közeleg a műszaki vizsgája.Karosszéria lakatost tudtok-e ajánlani ?
üdv: Rózsa Éva

8169 Frank Máté 2018-03-05 21:42:06

Most így elsőre a forgókapcsolót cseréltem, az úgy néz ki megoldotta a problémát, bár még csak pár kilométert vezettem vele, de eddig nem volt gond.

8168  Spityu 2018-03-04 21:07:17  Előzmény:Frank Máté: 80153

Ilyen nálam is volt. Szerintem a bajuszkapcsoló lesz a ludas. Persze a forgókapcsoló is lehet a műszerfalon, de az nagyon ritkán romlik el, azt tapasztaltam.
A bajuszkapcsoló szétszedéséhez le kell venni a kormányburkolat alját. Vagy a tetejét is? Nem tudom már... Ekkor látsz két csatlakozót, az egyik az ablaktörlőé, a másik a lámpáké. Utóbbit oldd, és csavarozd le a vázról a bajuszkapcsolót. Úgy emlékszem, hogy nem kell kivenni kompletten mindent, ki lehet venni külön csak magát a kapcsolót és a karját, de ezt majd látod...
Ha jól emlékszem, kis bepattanó nyelvekkel van összerakva a kapcsolóház, kis játszadozással szét lehet szedni. Úgy emlékszem, nem hullik atomjaira semmi sem. Egyedül az indexhez tartozik egy kis csúszka, az tud kiesni belőle, de amúgy az egész faék egyszerűségű, simán össze lehet legózni. Az index csúszkájánál arra kell ügyelni, hogy a karnak megfelelő pozícióban legyen összerakáskor (a középállást javaslom...). Aztán lesznek ott mindenféle hosszú réz lemezek, végükön egy-egy érintkező koronggal. Na, ezeknél szokott elmenni a kontakt, és ez okozza, hogy nem megy át bizonyos pozícióban bizonyos izzószálaknak áram. A tisztítás nálam nem segített, kicsit spanolni kellett az egyik rézlemezen a megfelelő irányban. Azt nézd meg, melyik az az érintkező, amelyik a kar középállásában (tompított) érintkezik, ha pedig előre tolod (reflektor), oldódik. Na, azon az érintkezőn kell neked spanolni (még mindig feltételezve azt, hogy nem más alkatrészegységben van a hiba). Amúgy simán lehet azt csinálni, hogy rádugod az autóra szétszedett állapotban és tesztelgeted. A távolságid amúgy jó? Ja, még ott van a fénykürt. Pontosan nem emlékszem, de okosan van megoldva, hogy egyszerre mindkét kör kapjon áramot, de már nem emlékszem rá. :)

8167 Kacsándi Szabolcs 2018-03-04 20:58:33  Előzmény:Frank Máté: 80153

Világításkapcsolót cserélj elsőre.De lehet a fényváltó relé hibája is,és még a kormánykapcsoló is hiba szokott lenni.Ezeket nekem is többször kellett cserélni.

8166 Frank Máté 2018-03-04 20:49:00

Bocsi, úgy akartam irni, hogy sajnos nem a garázsban állt, szóval beázhatott, most a havazás miatt.

8165 Frank Máté 2018-03-04 20:47:31

(Trabant 1.1 -gyel kapcsolatban)
Köszi Spityu a korábbi segítséged a fordulatszámmérő műszercsoport cseréhez, hasznos volt.
Most úgy hozta a sors sajnos, hogy majd egy hónapig nem tudtam vezetni (sérülés miatt).
Amíg végre beülhettem, még éppen hogy eltudtam indítani az autót, az aku már haldoklott. Addig nem a szabad ég alatt állt az autó. Sajnos az van, hogy a tompított fényszóró menet közben átvált helyzetjelzővé, valamikor magától, valamikor egy-egy idexelésnél, és ha a világításkapcsolót egy mozgatom kicsit, akkor megjavul egy időre.
De volt olyan is hogy nyomom a gázpedált akkor jelentkezik a hiba.
Mit gondoltok? Milyen alkatrész csere oldhatná meg a problémát?

Elég sürgős lenne a dolog, mert egy hét múlva már a pályán kéne mennem vele. De ez így elég bizonytalannak tűnik.

Előre is köszi a hozzászólásokat.

8164 Kacsándi Szabolcs 2018-03-03 21:19:10  Előzmény:Szemes Dániel: 80138

Az ilyen javítás elég nehézkes.Ha igazán jóra akarod akkor a gyári illesztéseknél kell megbontani.Ponthegesztéseket lefúrni és leemelni a keretet.Szerintem ez a legjobb mert így gyárias marad.Másik megoldás az oszlopok vágása tetszés szerint.Viszont itt nagyon pontos mérés kell és sokat kell gittelni ha nem sikerül az illesztés.Mindkettő melós,de ha van rá idő akkor inkább a kevésbé roncsoló eljárást válaszd.

8163  Spityu 2018-03-02 19:45:15  Előzmény:Szemes Dániel: 80147

Még egy apropó, hogy régebbi kocsit is kereshetsz karosszériadonornak. Aminek még ép a vezetékkötege. És persze 6V-os még. Vagy esetleg vizsgáld meg, hogy a tiédben kicserélték-e azt is, mert nem mindig szokták. Viszont valószínűleg akkor is át van variálva a generátor és az ablaktörlőkapcsoló környéke. Tudomásom szerint valamikor a 6V-os rendszer végén bevezetésre került a motoros ablakmosófolyadék szivattyú. Az biztos, hogy az enyém már szivattyús volt (12V). Korábban azt hittem, a feszültség átállással függ össze, de azt az információt kaptam, hogy nem. A vicces az az, hogy van egy 1983.VI.30-as zárlatú, 21. kiadású kezelésim (nem ezt adták az autóhoz, hanem 19-est), és a hozzá tartozó kapcsolási rajz ugyan már 12V-os akksit és generátort ábrázolt, azonban nemhogy nincs rajta szivattyú, de még a kapcsoló is kétállású. Kapufa... :)
(A 19-es és a 20-as kiadásúakhoz ugyanaz a kapcsolási rajz volt, továbbá szintén ugyanaz a kiegészítő füzetke, amiben volt egy "aktualizált" kapcsolási rajz is. A füzetkében ugyanaz van, mint, ami a 21-esnél rendesen, viszont a rendesen (az egylapos mellékleteken) 6V és dinamó).
Kérdezz nyugodtan, az ekörüli autókat eléggé ismerem.

8162  Spityu 2018-03-02 19:20:07  Előzmény:benczik zoltán: 80146

Szép kocsi, gyári a fényezés?

8161 Szemes Dániel 2018-03-02 13:37:24  Előzmény: Spityu: 80141

Szia,
Az alvázszám az általad leírt alatt van, tehát utólag átépített ☹
A ’83-as évszámból és a generátorból arra következtettem, hogy ez egy a 12 V-osak közül, ennyire pontos adatokat nem tudtam.
Köszönöm ezt a sok hasznos infót, amit leírtál, nem is gondoltam, hogy ennyi minden cserélve lett.
A jobbos ajtó ferdeségét én is láttam a vásárláskor, de még nem volt időm alaposan megnézni mi is van vele.
A felületkezelésre, festésre is nagyon hasznosak a tanácsok.

Már keresem a donor autót és amint jobb lesz az idő belevágok a felújításba.
Biztosan lesznek még kérdéseim a munka folyamán

8160 benczik zoltán 2018-03-01 18:56:14  Előzmény: Spityu: 80145

Köszi, már meg is rendeltem. Remélem hamarosan meg is érkezik!
Üdv.: Zozoo

8159  Spityu 2018-02-26 11:02:10  Előzmény:benczik zoltán: 80139

https://auto.jofogas.hu/jasz_nagykun_szolnok/Barkas_Wartburg_Trabant_ablaktorlo_kapcsolo_76773896.htm

8158  Spityu 2018-02-21 23:38:02  Előzmény:Borsos Attila: 80142

Szia!
Az 8-as. Gyári jó lesz? :) http://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=35&products_id=4051 Csapj le rá, mert el fog fogyni.
Egyszer a siófoki börzén szórták őket 50 forintért. Bánom, hogy nem vettem meg mind, bár azért valahol akad még tartalék. Ebből a fentiből szerintem 2 garnitúra kijön. Csak mérd le jól, mekkora kellhet. Inkább vágj többször keveset belőle.
Amúgy a Mohácsi úton ajánlom a Hansaflex-et. Ott van jó minőségű, fekete szövettel borított gumicső is, ami tényleg bírja a benzint is. A 4T-met anno olyannal raktam tele, semmi gondom nem volt vele. Ellentétben a Semperittel, ami egy trágyakupac (sokan árulják a városban). A fémszövetes cső nem benzinálló. Ennek tudatában mégis sokan viszik a versenyautókba... ezt az eladó mondta. :)

8157 Borsos Attila 2018-02-21 23:16:16

Sziasztok!
Hol tudnék fékfolyadék álló tízes gumicsövet vásárolni trabant fékolaj tartályhoz?

8156  Spityu 2018-02-20 21:01:16  Előzmény:Szemes Dániel: 80138

Hát, ez marha érdekes. Elvileg júliustól van a 12V, márciusban még nem lehetett. Elvileg a 3249798 alvázszám utániak a 12V-osak nullszériában (július), szériában pedig 3274430 alvázszámtól (október) ahogy nézem. A tiéd ennél nagyobb vagy kisebb? Ha kisebb, akkor utólagos lehet a 12V. Ha nagyobb, akkor a forgalomba helyezés dátuma későbbi kell, hogy legyen, a március nagyon korai.

Viszont a te kocsidon 4 lyukasak a felnik, ami 1983 októberig volt, azután lett soklyukas (szintén 3274430 alvázszámtól). Meg kellene nézni, milyen dátumok vannak beleütve a felnikbe. Elképzelhető, hogy régi maradékból szerelték a tiédet. Nálam is (1984.03.26.) van talán még januári felni is. Az egyik henger például még 1983-as, a másik már 1984-es. :)

További érdekesség: a kerékagy nálad új típusú, ami miatt biztosan cserélve lett a váltó. Vagy a váltóban a rózsakerék, de valószínűbbnek tartom, hogy kompletten a váltó - féltengely - kerékagy szentháromság. A váltó külsején is van asszem évszámjelölés, árulkodó lehet.

Következő érdekesség: a szélvédő üveged biztonsági, ragasztott, azonban még pukkanósnak kellene lennie (az enyém is az még bőven). Szóval szerintem ezt is cserélték.

Viszont a karosszéria 1984.02.13. előtti kell, hogy legyen, ugyanis még vékony B oszlopok vannak nálad. (Nálam is.)

Következő érdekesség: a hátsó oldalablakok gumija nem olyan, mint nálam (kis szögletes árok fut végig, ahol nálad az a homorú ív). Az biztos, hogy a későbbi Trabantoknál ilyen homorú íves volt. De lehet, hogy korábban is volt ilyen.

Forrás: http://original-trabant.de/

Másfél éve így nézett ki a Trabid: http://platesmania.com/hu/nomer9882602 :)

Visszatérve a hegesztéshez: ha türelmes vagy, akkor hajrá. Szerintem a lehető legkisebb szakaszt cseréld. Mérj sokszor, és egyszer vágj. Vagy vágj többször, de ne túl sokat. Csontozd ki teljesen a karosszériát, csinálj alá te is egy állványt, ahogy jocking is tette (lásd korábbi képek). Bontsd le óvatosan a tetőt, ügyelj rá, ha még ép a duró, ne sérüljön. Legyen egyenletesen alátámasztva a karosszéria (legyen vízszintesen, ha még futóművön áll) és úgy merevítsd ki az oszlopoknál a kasztnit. Ez előtt semmiképpen se vágj tetőt. Való igaz, ha nem muszáj, nem érdemes megbontani a peremezést, de ez pont egy olyan eset, amikor meg kell. Eleve már nem tömít jól, beázik. A beázás következtében javítani kell olyan részeket is, amit duróval együtt nem lehet. Arra figyelj, hogy lehetőleg vékony B oszlopos kocsiból vágjál pót elemeket. De mivel tényleg ritka, hogy itt rohadjon egy Trabant, szerintem fogsz ilyet is találni.

A jobbos ajtó eléggé csálén van a helyén. Ideális esetben csak hanyagul csavarozták fel. Mindenesetre karosszériázáskor nézd meg, hogy be lehet-e állítani normálisan a hézagokat, a futást. Jah, futás: a tetődíszlécet, ha jól látom, kinyomta a rozsda. :( Lehet pótolni (az egyik börzén mindig van egy faszi, aki árul újakat), de nagyon óvatosan vissza is lehet egyengetni - ha ez utóbbi mellett döntesz, szólj, leírom a technikát.

Hasonlóan a többi elem futását is ellenőrizd, pl. a motorháztetőt, homloklemez, lökhárítók esetében. Az eleje furcsa a kocsinak. Lehet, hogy elütöttek vele valamit, de az is lehet, hogy el kezdett rohadni. Több '80-as évek eleji kocsinál is láttam hasonló jellegű rohadást, ami nem karambol utáni hanyag javítás következtében, hanem selejtes gyártás miatt alakult ki.

Homokszórás? Szerintem az durva. Az én kasztnim kukorica torzsa bél darálékkal lett szórva, ipari körülmények között. Selyemtapintású és kristálytiszta felület lett a végeredmény. 6.5 éve 35-ért. Szerintem érdeklődj utána. Jó lehet még a dióhéj is. Van finomabb is, de az méregdrága, mivel nem túl hatékony. Inkább színesfémek tisztítására való (gyöngy, szódabikarbóna, szárazjég).

KTL alapozás? Jó ötlet! Van olyan hely, ahol rendelkezésre áll akkora edény? Az üregeket jól ki kell majd takarítanod... én egy napig porszívóztam mindenféle csövek segítségével szórás után, pedig ledugóztam, amennyire csak lehetett. A KTL során ugye rendes, korróziógátló (cink, cinkvegyület) festék kerül felvitelre?
A porfestést hogyan gondolod a váz tekintetében? Az csak egy közbenső, töltőréteg lenne, vagy már a végleges szín? Ez utóbbit én nem ajánlanám. Én tökre örültem volna, ha lett volna lehetőségem kataforetikus alapozásra, akkor megcsinálhattam volna a gyári rétegrendet. Szóval én ugyanazt csinálnám, mint a gyári videóban a fémtiszta vázzal: zsírtalanítás, foszfátozás, KTL (bár, gondolom, meglesz a precíz technológiai sorrend, a kivitelezőre bíznám). Ezután elemragasztás, tömítőzés, szórózás, becsiszolás, fényezés, üregvédelem.
Szóval szerintem gondold meg, hogy jó ötlet-e az, hogy színre szinterezteted a vázat, felrakod az elemeket (amiket nem lehet szinterezni, ugye), majd kevertetsz a vázhoz színt, és lefújatod az elemeket is. (Esetleg előbb fújatod és, és utána ragasztod fel.). Én ezt nem tartom jó ötletnek, de nem akarok beleszólni.
Hol vágj a donorból majd? Hát, azzal ne törődj, csak hozd el, minél nagyobbat vágj. :) Lehet, hogy érdemes a B oszlopnál elvágni. De lehet, hogy be tudsz toldani az ajtó és az oldalablak fölötti szakaszba, ha nincs annyira elporladva. Fontos, hogy az A oszlop tetejénél, hátrafelé, lánghegesztve vagy forrasztva (nem értek hozzá) van, hasonlóan a B oszlop előtti toldásnál is, asszem. Én azokat a részeket nem szívesen bolygatnám. + érdemes arra is odafigyelni, hogy a B oszlop előtti lemeztalálkozás ne tűnjön el. Már ha ügyelsz a részletekre és törekedsz az eredetiségre.

8155  Spityu 2018-02-20 20:05:46  Előzmény:benczik zoltán: 80139

Pont egyik nap néztem egy apróhirdetésben. Gondoltam, meg kellene vennem, mert az enyémbe is olyan való, aztán végül hagytam. Ma már nem elérhető sajnos a hirdetés, úgyhogy elkelt. :(