Hát, ez marha érdekes. Elvileg júliustól van a 12V, márciusban még nem lehetett. Elvileg a 3249798 alvázszám utániak a 12V-osak nullszériában (július), szériában pedig 3274430 alvázszámtól (október) ahogy nézem. A tiéd ennél nagyobb vagy kisebb? Ha kisebb, akkor utólagos lehet a 12V. Ha nagyobb, akkor a forgalomba helyezés dátuma későbbi kell, hogy legyen, a március nagyon korai.
Viszont a te kocsidon 4 lyukasak a felnik, ami 1983 októberig volt, azután lett soklyukas (szintén 3274430 alvázszámtól). Meg kellene nézni, milyen dátumok vannak beleütve a felnikbe. Elképzelhető, hogy régi maradékból szerelték a tiédet. Nálam is (1984.03.26.) van talán még januári felni is. Az egyik henger például még 1983-as, a másik már 1984-es. :)
További érdekesség: a kerékagy nálad új típusú, ami miatt biztosan cserélve lett a váltó. Vagy a váltóban a rózsakerék, de valószínűbbnek tartom, hogy kompletten a váltó - féltengely - kerékagy szentháromság. A váltó külsején is van asszem évszámjelölés, árulkodó lehet.
Következő érdekesség: a szélvédő üveged biztonsági, ragasztott, azonban még pukkanósnak kellene lennie (az enyém is az még bőven). Szóval szerintem ezt is cserélték.
Viszont a karosszéria 1984.02.13. előtti kell, hogy legyen, ugyanis még vékony B oszlopok vannak nálad. (Nálam is.)
Következő érdekesség: a hátsó oldalablakok gumija nem olyan, mint nálam (kis szögletes árok fut végig, ahol nálad az a homorú ív). Az biztos, hogy a későbbi Trabantoknál ilyen homorú íves volt. De lehet, hogy korábban is volt ilyen.
Forrás: https://original-trabant.de/
Másfél éve így nézett ki a Trabid: https://platesmania.com/hu/nomer9882602 :)
Visszatérve a hegesztéshez: ha türelmes vagy, akkor hajrá. Szerintem a lehető legkisebb szakaszt cseréld. Mérj sokszor, és egyszer vágj. Vagy vágj többször, de ne túl sokat. Csontozd ki teljesen a karosszériát, csinálj alá te is egy állványt, ahogy jocking is tette (lásd korábbi képek). Bontsd le óvatosan a tetőt, ügyelj rá, ha még ép a duró, ne sérüljön. Legyen egyenletesen alátámasztva a karosszéria (legyen vízszintesen, ha még futóművön áll) és úgy merevítsd ki az oszlopoknál a kasztnit. Ez előtt semmiképpen se vágj tetőt. Való igaz, ha nem muszáj, nem érdemes megbontani a peremezést, de ez pont egy olyan eset, amikor meg kell. Eleve már nem tömít jól, beázik. A beázás következtében javítani kell olyan részeket is, amit duróval együtt nem lehet. Arra figyelj, hogy lehetőleg vékony B oszlopos kocsiból vágjál pót elemeket. De mivel tényleg ritka, hogy itt rohadjon egy Trabant, szerintem fogsz ilyet is találni.
A jobbos ajtó eléggé csálén van a helyén. Ideális esetben csak hanyagul csavarozták fel. Mindenesetre karosszériázáskor nézd meg, hogy be lehet-e állítani normálisan a hézagokat, a futást. Jah, futás: a tetődíszlécet, ha jól látom, kinyomta a rozsda. :( Lehet pótolni (az egyik börzén mindig van egy faszi, aki árul újakat), de nagyon óvatosan vissza is lehet egyengetni - ha ez utóbbi mellett döntesz, szólj, leírom a technikát.
Hasonlóan a többi elem futását is ellenőrizd, pl. a motorháztetőt, homloklemez, lökhárítók esetében. Az eleje furcsa a kocsinak. Lehet, hogy elütöttek vele valamit, de az is lehet, hogy el kezdett rohadni. Több '80-as évek eleji kocsinál is láttam hasonló jellegű rohadást, ami nem karambol utáni hanyag javítás következtében, hanem selejtes gyártás miatt alakult ki.
Homokszórás? Szerintem az durva. Az én kasztnim kukorica torzsa bél darálékkal lett szórva, ipari körülmények között. Selyemtapintású és kristálytiszta felület lett a végeredmény. 6.5 éve 35-ért. Szerintem érdeklődj utána. Jó lehet még a dióhéj is. Van finomabb is, de az méregdrága, mivel nem túl hatékony. Inkább színesfémek tisztítására való (gyöngy, szódabikarbóna, szárazjég).
KTL alapozás? Jó ötlet! Van olyan hely, ahol rendelkezésre áll akkora edény? Az üregeket jól ki kell majd takarítanod... én egy napig porszívóztam mindenféle csövek segítségével szórás után, pedig ledugóztam, amennyire csak lehetett. A KTL során ugye rendes, korróziógátló (cink, cinkvegyület) festék kerül felvitelre?
A porfestést hogyan gondolod a váz tekintetében? Az csak egy közbenső, töltőréteg lenne, vagy már a végleges szín? Ez utóbbit én nem ajánlanám. Én tökre örültem volna, ha lett volna lehetőségem kataforetikus alapozásra, akkor megcsinálhattam volna a gyári rétegrendet. Szóval én ugyanazt csinálnám, mint a gyári videóban a fémtiszta vázzal: zsírtalanítás, foszfátozás, KTL (bár, gondolom, meglesz a precíz technológiai sorrend, a kivitelezőre bíznám). Ezután elemragasztás, tömítőzés, szórózás, becsiszolás, fényezés, üregvédelem.
Szóval szerintem gondold meg, hogy jó ötlet-e az, hogy színre szinterezteted a vázat, felrakod az elemeket (amiket nem lehet szinterezni, ugye), majd kevertetsz a vázhoz színt, és lefújatod az elemeket is. (Esetleg előbb fújatod és, és utána ragasztod fel.). Én ezt nem tartom jó ötletnek, de nem akarok beleszólni.
Hol vágj a donorból majd? Hát, azzal ne törődj, csak hozd el, minél nagyobbat vágj. :) Lehet, hogy érdemes a B oszlopnál elvágni. De lehet, hogy be tudsz toldani az ajtó és az oldalablak fölötti szakaszba, ha nincs annyira elporladva. Fontos, hogy az A oszlop tetejénél, hátrafelé, lánghegesztve vagy forrasztva (nem értek hozzá) van, hasonlóan a B oszlop előtti toldásnál is, asszem. Én azokat a részeket nem szívesen bolygatnám. + érdemes arra is odafigyelni, hogy a B oszlop előtti lemeztalálkozás ne tűnjön el. Már ha ügyelsz a részletekre és törekedsz az eredetiségre.