Bár nem volt idõm motortérben készült képeket csinálni, de aki már szívott eleget 4T karbikkal annak nem lesz gond megtalálni az alábbi képi illusztráció valós elemeit.
Szóval. Vegyük a klasszikus helyzetet. Torpan, sokat eszik, nem húz rendesen, rángat kigyorsításkor, felkapja az olajat a légszûrõbe hosszabb úton, stb, stb.
Kedves tulajunk már a létezõ összes olószerrel kitakarította, áztatta a karburátort, kicserélt minden cserélhetõ alkatrészt, vett új karbitalpat, tömítéseket. Továbbá cserélt elosztófedelet, rotort, gyújtókábeleket, alapjárati- és gyújtáselektronikát, vákuumdobot, vákkumcsöveket. Kínjában már talán a buborékleválasztót is, hátha az szórakozik vele. Majd hardcore pályára téved, elkezd más méretû fúvókákkal kísérletezni, vagy tágítani, felfúrni az eredetit, csavargatja extrém elõgyújtási tartományokba az elosztót. Milliónyi próbakör akár késõ este/éjjel az szomszédok örömére, sok-sok liter benzin, számtalan munkaóra és kellõen bejáratott karburátor csavarmenetek. Torpan, hörög, stb. Eredmény egy szépen alakuló idegbaj, gyomorfekély közeli állapot, remegõ kezek és hang, álmatlan éjszakák egyre inkább körvonalazódó piromán gondolatok...
Ismerõs? :)))
Persze nincs rá garancia, hogy az alábbiak szent grálként megoldást adnak mindenkinek, de mivel elég sokszor találkoztam már a problémával, így jobb lehet a semminél.
Tehát! Akinek 2T Trabantja van, vagy volt annak ismerõs, hogy a légszûrõ téli-nyári átállítása egy végtelenül egyszerû feladat. Hideg idõ beálltával a levegõszûrõ szívócsonkját el kell fordítani a kipufogó irányába és úgy felpattintani. Nyár közeledtével vissza.
4T-nél a VW konszern által széles körben alkalmazott automata szabályozó-csappantyúkkal kényeztetik a "modern" autók tulajdonosait.
Mûködését az alábbi ábra szemlélteti:
[imgw]https://kepfeltoltes.hu/140324/_raml_sszelepek_001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
A kép bal oldalán látható bimetall-szelep 4T-nél a "bokszkesztyûben" van elhelyezve, a jobb oldali csappantyús szelep pedig a levegõszûrõ orrára van felpattintva. A csappantyús szelep alapjában véve önmûködõ, pont úgy dolgozik, mint a hûtõrendszer termosztátja. Van benne egy tágulóelem (2) ami melegben kitágul, hidegben összehúzódik. Így hõmérséklettõl függõen a külsõ levegõt engedi be jobban (A) csatorna, vagy meleg levegõt enged inkább a motorba a kipufogócsonk felõl (B) csatorna. Tovább finomítva a rendszert a bimetall-szelep ha az áramló levegõt még mindig túl hidegnek érzékeli, akkor összenyitja a karburátor felõl jövõ vákuumcsonkot a csappantyús szelep membránjával. Így a gyorsítás és ennek megfelelõ vákuum függvényében rányit a (B) meleg csatornára.
Minden nagyon szép és jó, míg bármelyikük meg nem hibásodik a kettõ közül.
Külön pikantériája a dolognak, hogy ha pl. a csappantyús szelep tágulóeleme megy tönkre, akkor a csappantyút a hozzákapcsolt vákuumdob membránja a (B), azaz a meleg oldal felé mozdítja el, a motor szívóhatása meg szépen teljesen bezárja.
Ha a bimetall-szelep tér meg teremtõjéhez, akkor rendszerint simán átereszt, így szabad a vákuumdob felé az út és megint csak ott vagyunk, hogy a motor állandóan a forró kipufogóról lélegzik. Mínusz 15-20 fok körül fel sem tûnik a hiba, de amikor már a csajok is lengébb ruhákban mutatkoznak az utcán akkor már nem szereti az üzemmeleg motor, hogy ömlik a szívótorokba a forró levegõ. Hörög, dadog, torpan és eszik annyit, mint benzines ZIL hegymenetben :)
Ha gyanús ez hibalehetõség, akkor leggyorsabb ellenõrzés ha egyelõre kiiktatjuk õket. A karburátorról jövõ vákkuumcsövet levakoljuk, hogy ne kapjon a motor falsot. A "bokszkesztyûben" lévõ bimetall csonkját is lezárjuk, hogy ne szívjon ott sem szûretlen levegõt. A csappantyús szelepet pedig egyszerûen levesszük a próba idejére a levegõszûrõ végérõl.
A bimetall nem javítható, javítása csere. A csappantyús szelepnek +15 fok felett már majdnem teljesen "hideg" állásban kell lennie. Ha "melegre" van zárva ilyen hõmérséklet felett, akkor tuti döglött. Ellenõrzése az autósboltokban kapható fagyasztóspray segítségével végezhetõ. Telibe kell fújni a tágulóelemét, így pillanatok alatt mínusz 20 fokra hûl és zárnia kell a "meleg" oldal felé. Ahogy visszamelegszik fokozatosan ki kell nyitnia.
"Röviden" ennyi.