Hát, ha csak hobbi szinten megy a szerelés, akkor azért csak óvatosan, ezt én már az "advanced" szerelések közé sorolnám. Azért leírom, hogy én hogy szoktam csinálni.
1) Vezérmûszíj fedél levétele, doblemez alján kis kupak ki (jobb elsõ keréknél - már ha még megvan), kormány kiteker jobbra.
2) Váltó üresbe rakás, asszem 19-es crovával doblemez lyukon benyúl, fõtengely és vezérmûtengely óra járásának megfelelõen addig forgat, amíg jelen nem lesznek. A fõtengelyen az ékszíjtárcsán van egy kis csík, annak kell az ékszíjtárcsa feletti kis lemez bevágásának az egyenes oldalával egy vonalban lennie, a vezérmûtengely szíjkerekén meg van egy pötty az egyik fognál, annak kell a szíjfedél alaplapján lévõ kis fröccsöntött mûanyag nyíl hegyénél állnia.
3) Váltó sebességbe rak, így a legkönnyebb a vezérmûtengely szíjkerekének a csavarját kilazítani (elsõ kép 4., 5. alkatrész), mert ellent tart a motor és a szíj. Ha meglazult, akkor a jeleket újra visszaállítani eredeti pozícióba, a mûvelet miatt úgy is elmásztak.
4) Szelepfedél, az alatta lévõ mûanyag fröcskölésgátló, és a szelepfedél tömítés kiszerelése (elsõ kép 1., 2., 3. alkatrész).
[imgw]https://jocking.dumanet.hu/egyeb/hf2.jpg[/imgw]
5) Innentõl lesznek izgik a dolgok. A javítási könyv szerint úgy kell a szíjat levenni, hogy a vízpumpa csavarjait meglazítjuk, aztán a pumpát elforgatva lazul a szíj. Az én módszeremben ez máshogy van, mert a pumpa csavarjaihoz esélytelen hozzáférni, ráadásul utána nagy az esély, hogy a hûtõfolyadék is szivárogni fog. Tehát a módszerem: simán letolni kézzel a szíjat a vezérmûtengely szíjkerekérõl, und jó napot.:D Ezután a meglazított csavarú vezérmûtengely szíjkerék is levehetõ.
6) A gyújtáselosztóról minden vákuumcsõ és vezeték levesz. Kis csalás: a gyújtáselosztót 2 csavar tartja a helyén. Ha mindkettõt kivennéd, és egy az egyben levennéd az elosztót, akkor elmászna a gyújtás (össze kell jelölni persze, akkor nem gond). A csalás az, hogy a gyújtáselosztónak csak az alsó csavarját vesszük ki, így az egyben kivehetõ a vezérmûtengellyel, és a gyújtás nem megy sehova.:)
7) Most látszik igazán, hogy a vezérmûtengelyt 5 csapágyfedél tartja a helyén (második kép 3.), a vezérmûtengely alatt meg ott vannak a hidrotõkék (második kép 5.). A csapágyfedeleknél figyelni kell, hogy elõször a két szélsõ, aztán a középsõ csavarjait lazítsuk meg, csak azután a maradék kettõét. A csavarokat úgy illik lazítani/húzni, hogy az egyik csapágyfedél felsõ csavarja után a másik alsó csavarját birizgáljuk (a.k.a. keresztbe húzás/lazítás). A kiszerelt csapágyfedeleket aztán félre kell tenni, lehetõleg úgy, hogy minden csavar és minden csapágyfedél oda kerüljön aztán vissza, ahol eredetileg is volt (plusz ne koszolódjanak be).
A jobb oldali csapágyfedél nem fog lejönni, mert tartja a gyújtáselosztó bent hagyott csavarja, így arról csak a csavarokat kell levenni.
[imgw]https://jocking.dumanet.hu/egyeb/hf1.jpg[/imgw]
8) Vezérmûtengely határozottan megfog, kiemel, eltesz jó helyre, kelleni fog még.:D
9) Így már csak a hidrotõkék maradtak a hengerfejben (már ami látszik). Ha megnyomkodod ujjal, és miliméteresnél jobban besüllyed, akkor már tuti biztos, hogy kaki. Egyenként megfogod, és kihúzgálod õket a helyükrõl (ha nem jön ki, csõkulccsal is rá lehet fogni, és úgy kihúzni).
10) Új hidrotõkék be, vezérmûtengely vissza, csapágyfedelek visszaszerelése (fordított sorrendben, mint az elõbb), csavarok meghúzása, vezérmûtengely szíjkerék visszarakása, csavarját egyelõre csak kézzel meghúzni.
11) A szíjlevételi módszeremnek egy fõ hátránya van, hogy aránylag nehéz visszajátszani a vezérmûszíjat a helyére. A fõ az óvatosság és a figyelem, hogy minden jelen maradjon, de azért valamennyi erõ is kell, hogy visszamenjen a szíjkerékre. Ha nem sikerült, szíj megint le, és újra próba (ezzel van hogy fél órát is eltökölünk, mire normálisan visszamegy). Ezután megint váltó sebességbe rak és vezérmûtengely szíjkerék csavar meghúz.
12) Szíj a helyén, motor kézzel 4-5 alkalommal átforgat, hogy minden a helyén van-é. Átforgatás után megint jelre állít, hogy a jelek ott maradtak-e, ahol lenniük kell.
13) Szelepfedél tömítés, mûanyag baszok, szelepfedél visszarak, kész.
14) Hidrotõke cserekor érdemes a motorolajat/olajszûrõt is cserélni. Ha megvolt minden, és minden jelen van, akkor elõször még visszarakott elosztófedéllel indítási próba, hogy az indítómotor is át bírja-e forgatni a motort (ez a motor különösen érzékeny a vezérlés pozícionálásra, pár fog eltérés és a dugattyúk szétverik a szelepeket - ezért ez a fokozott óvatosság).
15) Ha minden oké, akkor elosztófedél is visszarak és indítás. Ha beindult, az új hidrotõkékkel egy 20-30 percig alapjáraton szabad csak járatni a motort, nehogy az új tõkék feltapadjanak. Ha a fél óra járatás lement, és nincs semmi rendellenes zörej, akkor készen vagyunk, lehet menni próbaútra.
"Röviden" ennyi. :D
[i](Módosította jocking 2014.03.06. 22:00-kor)[/i]