Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6304 Szabó Gábor 2013-04-02 19:50:57  Előzmény:Pemmer Péter: 74915

Óvatosan a peremezést fel lehet bontani. Így kiesik a végérõl a lemezke, amin a bemetszés is van a csavarhúzónak. Sarunál megfogva ki lehet húzni a belsejét, ami nem más, mint egy tekercs. Azon esetleg látszik, hogy össze van e olvadva, de ha semmi gyanús nincs szemrevételezéskor, meg lehet mérni az ellenállását. Sokszor csak kontakt probléma van velük, szétszedés után összerakva újra mûködnek. Ha a tekercs ment tönkre talán hangszórótekercselõ tud segíteni. Ha csak a vége van lecsípve és elektromosan jó, egy tûszelepbõl próbálnék faragni a végére valamit. Szerintem még jobb is lenne a gyárinál. Itt van szétborítva elõttem egy. Az volt a baj vele, hogy alapjáraton a vákuum erõsebb volt, mint a szelep, ha fals levegõt adtam neki a vákuumcsõnél, csak akkor bírt behúzni. Igaz nem trabin volt/van a karbi, hanem ladán.
Szerintem lustaság és szürkeállomány hiánya miatt vágják le a fejét a mágnesszelepnek. Nem tudják, hogy mûködik a karbi mindenféle elektronika nélkül is, a szelep helyére meg bármit lehet hajtani, aminek 10x1-es menete van, nem kéne tönkretenni egy 8ezres alkatrészt.

6303 Kozma Bence 2013-04-02 18:58:33  Előzmény:Kárász Endre: 74918

Ja értem. :)

Hát h mi mennyire egészséges azt sajnos nem tudom. Villamosság tanáromtól vettem õket, szerintem jónak kell lenniük. Valahogy ki lehet mérni õket?

Holnap csinálok fényképeket mi hova van kötve.

6302 Kárász Endre 2013-04-02 18:50:37  Előzmény:Kozma Bence: 74916

Biztos, hogy az ablaktörlõ veri ki a biztosítékot? Törlõmotor, intervallumkapcsoló tuti egészséges?
Jaaaaj, a gyújtásjeladó bekötése az eredetileg kiadott gyári doksiban volt sz@rul írva, aztán onnan terjedt szét az infó :O VIGYÁZAT! Színeket a számok szerint kell feltenni, a képeken leírt sorrendet meg se nézzétek, mert hibás!
Írd majd meg légyszi, hogy az ablaktörlõnél milyen vezetéket hová kötöttél! Bár kb egy nap lesz, mire utána tudok járni, de hátha.

6301  Spityu 2013-04-02 18:25:34  Előzmény:Pemmer Péter: 74915

Nesze semmi fogd meg jól válasz következik: bontó, egyéb webáruházak, vatera. Más tippem sajnos nincsen.

6300 Kozma Bence 2013-04-02 17:45:53  Előzmény:Kárász Endre: 74914

A hengeres "csigahajtásos" motor van 6 lábú kapcsolóval, szóval akkor annak jónak kell lennie...

Holnap veszek akkor biztiket. Lehet, hogy a 12 voltosításos cikkben van elírva valami? Minden kötést aszerint csináltam. Bár a gyújtás jeladónak a bekötése is rosszul volt írva... :)

6299 Pemmer Péter 2013-04-02 15:55:52  Előzmény:Pemmer Péter: 74907

Sziasztok!

Tudna valaki segíteni a 6291.-ben feltett kérdésre? Ezen kívül, miért csípkedik el mindegyik 4T-ben a mágnesszelepet? Nyílván, hogy feladata van neki, nem véletlenül tervezték oda. Tökéletesíteni szeretném a karbit és már csak ez hiányzik hozzá.

Köszönöm!
[i](Módosította Pamir 2013.04.02. 17:56-kor)[/i]

6298 Kárász Endre 2013-04-02 15:07:54  Előzmény:Kozma Bence: 74912

Egy sima 6V-12V átalakítás semmennyire sem bántja a biztiket. Sõt, kisebb áram folyik át rajtuk, tehát nem ez a baj. Szeritnem nálad a motor és a kapcsoló körül lehet a gubanc. Korábban belekezdtem ennek a témának a leírkálásába itt a fórumon, de nem voltam túl összeszedett. Az biztos, hogy van két "generációja" a kapcsolóknak és a hozzá tartozó motoroknak. És ha a két alkatrész két eltérõ "generációjú"(maradjunk ennél a kifejezésnél, mielõtt túlbonyolítanám a dolgot...), akkor zárlatot csinál. A különbség annyi, hogy másként van megoldva a motorok kikapcsolás után végállásba futtatása.
Egy biztos: ha fémházas, [url=http://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=44&products_id=1444]csigahajtásos[/url] motorod van és ehhez 5 lábú intervallumkapcsolód, akkor itt a bibi.
Ha [url=http://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=3411]ilyen[/url] régebbi 12V-os motorod van és ehhez meg 6 lábú kapcsolód van, akkor az szintén bajos.
Szóval a hengeres fém motorhoz 6 lábút tegyél, a mûanyag kocka motorhoz 5 lábú kell. Írj, hogy mik a fejlemények, rákattantam megint az ablaktörlõ témára :)

JAAAA: mindegyik bizti 8A-es. Ha pedig a kapcsoló vagy a motor nem kapna testet, akkor nem indulna el, de zárlatot tuti nem csinálna.
[i](Módosította Endre 2013.04.02. 17:09-kor)[/i]

6297  Spityu 2013-04-02 09:51:30  Előzmény:Kozma Bence: 74912

Háttõõ... minimális elektronikai ismeretekkel és 0 valós 6V->12V átalakítási tapasztalattal rendelkezem. A biztosíték betétek elméletileg túlméretzettek a mostani felállás szerint. Ugyanis azonos teljesítmény eléréséhez kétszer akkora áramerõsség szükséges 6V-nál, mint 12V-nál. Ezért is vaskosabbak a régi vezetékek.

Persze az is lehet, hogy ugyanúgy 8A-esek a régiek is, és mondjuk normál használat esetén 6V-osnál 4A szalad át rajtuk, 12V-osnál pedig csak 2A (24W-os fogyasztónál pl.). Szerintem valamit félre kötöttél.

Múlt nyáron láttam mûködni egy 6V-os ablaktörlõmotort 12V-os akksiról gyors fokozatban. Brutál. :D

6296 Kozma Bence 2013-04-02 07:57:26  Előzmény:Csády Szabolcs: 74909

Ja értem, akkor lehet, hogy nem megfelelõ nagyságú biztosíték volt benne? Utána járok mihez milyen kell. Vagy ha valaki tudja az ne tartsa magába! :))
Vagy ha a kapcsoló vagy az ablaktörlõ motor nem kap rendesen testet az kivághatja igaz?

6295 Kozma Bence 2013-04-02 07:53:05  Előzmény:Szebelédy Péter: 74910

Nem-nem, cseréltem ablaktörlõ motort és kapcsolót is. :) Teljes 12V-osításon esett át a Trabi, csak a biztosítékok maradtak az eredetiek.

6294 Szebelédy Péter 2013-04-02 06:09:12  Előzmény:Kozma Bence: 74908

Jól értem, 6V-os rendszerben 12V-os motort tettél fel?:confused:

6293 Csády Szabolcs 2013-04-02 04:40:14  Előzmény:Kozma Bence: 74908

Az már rég rossz, ha a biztosítéktábla le van testelve...
A biztosíték nem egy fogyasztó, ezért nem is kell, hogy zárja az áramkört. Lényegében durván egy vezetékdarabnak tekinthetõ, ami direkt módon gyengítve van, így egy esetleges üzemzavar esetén (jobb esetben) ez a filléres alkatrész megy tönkre, nem a többi. Mondhatni, õ az elektromos rendszer Dugovics Titusza :)
A biztosítékok nem feszültség, hanem áramérõsség szerint vannak osztályozva, ami azt jelenti, hogy azonos teljesítményt feltételezve dupla akkora feszültségnél (6V->12V) fele akkora áramérõsség fog folyni, azaz egy szóval, ha a motorok teljesítménye ugyanakkora, akkor elméletileg nem szabadna kiégnie.

6292 Kozma Bence 2013-04-01 20:39:19

Üdv!

2T Trabinál a biztosíték tábla a felfogatási ponton keresztül kap testet? Ablaktörlõ motort cseréltem 6-ról 12V-ra és gyújtás ráadásnál azonnal kilövi a biztosítékot. (jobbról a másodikat)
Biztosítékok elbírják a 12V-ot? (az eredetiek, 6V)

Ja igen, a biztosíték tábla le volt szedve a könnyebb hozzáférhetõség miatt.
[i](Módosította 83NC3 2013.04.01. 22:42-kor)[/i]

6291 Pemmer Péter 2013-03-31 18:49:59

Sziasztok!

Egy rövid kérdés: Hol lehet alapjárati mágnesszelepet kapni? A Zsombis 8000-esen kívülre gondolok.. ;) Köszi!

6290 Kárász Endre 2013-03-29 20:20:57  Előzmény:Szabó Milán: 74904

Azért furcsáltam, mert ahol krómoznak, ott általában a rezezés is megoldható. Itt jegyezném meg, hogy a teljes bevonatrendszer egyébként réz+nikkel+króm rétegbõl áll. Szerintem a rezezést nem kellene házilag eröltetni, még egy lámpakarika nagyságú alkatrészen sem. Egyszerûnek tûnik a technológia, de a munkafolyamat pontos paramétereit (ami a sikeresség kulcsa) vélhetõen csak az ismeri, aki üzemszerûen ezzel foglalkozik.
Milyen hely, ahová vinnéd? Mert tényleg elképzelésem sincs, hogy hogyan lehetséges, hogy ott csak krómozni tudnak. Véletlenül nem keménykrómozást csinálnak? Mert ahhoz tényleg nem rezeznek alá, de az teljesen más elektrolitban és más áramerõsséggel történik.

6289 Szabó Milán 2013-03-29 17:20:56  Előzmény: Spityu: 74902

Igen így van :), a króm szépsége az alá dolgozástól függ. (sajnos már minden szakirodalmat kiolvastam, csak rezezni nem tudok), lámpakarikák még okés, mert az kisebb felület megoldom, de a lökhárító nagyobb felület, ott már azért kis hiba is sokat számít. Meg úgy összességében. De ha más nem akkor nyáron belehúzunk és összeszedjük a rávalót :)

6288 Szabó Milán 2013-03-29 17:18:50  Előzmény:Kárász Endre: 74901

Mert lenne lehetõségem nagyon nagyon jutányos áron krómoztatni, de ehhez nekem elõ kell készítenem/elõ kell dolgoznom az alkatrészekets azaz ár amit ezért fizetnék elenyészõ egy komplett krómozással szemben :)

6287 hangel ádém ferenc 2013-03-29 16:29:34

sziasztok nem indula 2 t trabim van benzin szikra meg minden baja mi lehet új gyertyák.válaszokat elõrew is köszi:cool:

6286  Spityu 2013-03-28 20:04:21  Előzmény:Kárász Endre: 74901

Tudtommal az az, ami nehéz és drágává teszi, nem a krómréteg. Azon múlik minden, a gyönyörû alapon. Aztán felkötözik és belelógatják a króm ionok közé. :) Persze lehet, hogy tévedek.

6285 Kárász Endre 2013-03-28 19:27:57  Előzmény:Szabó Milán: 74900

Egyébként miért írtad, hogy csak az alárezezés lenne a fontos?

6284 Szabó Milán 2013-03-28 18:41:41  Előzmény:Kárász Endre: 74899

Köszönöm Endre! :)

Kellemes estét!

6283 Kárász Endre 2013-03-28 14:01:51  Előzmény:Szabó Milán: 74898

Személy szerint a [url=http://www.femepito.hu/]Fémépítõ Kft[/url]-t tudom ajánlani. Budapest, Soroksári út, a Közvágóhíd közvetlen közelében.

6282 Szabó Milán 2013-03-27 20:26:32  Előzmény: Spityu: 74896

Köszönöm Hogeri és Spityu! :)

Utána nézek.

Kellemes estét!

:)

6281 Csády Szabolcs 2013-03-27 19:43:57  Előzmény:Szabó Gábor: 74893

Az könnyen meglehet.
Köszönjük a linket! Már bele is vetettem magam a cikkekbe :)

6280  Spityu 2013-03-27 19:41:52  Előzmény:Szabó Milán: 74894

Esetleg konzultálj molyhos kollégával. A végeredmény igencsak jó - de nem lesz olcsó.

6279 Holnapy Gergely dr. 2013-03-27 19:36:01  Előzmény:Szabó Milán: 74894

ÚJSZÁSZI GALVANIZÁLÓ ÉS FELÜLETKEZELÕ KKT.
1103 Budapest, Hangár u. 2. (Gyömrõi út mellett) (nyitva 6-14-ig)

Telefon/Fax: 2623731
Mobil: 20-9291316
Mobil: 20-3268526

Én ugyan csak horganyoztattam ott alkatrészeket, de tudtommal krómoznak is.

6278 Szabó Milán 2013-03-27 19:11:29

Üdvözletem Trabant társak! :)
A következõ a kérdésem.

Van aki tudja, hol lehet korrekt áron krómoztatni?

Amiket krómoztatnék a következõek:
-2 elsõ lámpakarika
-elsõ hátsó (gömbölyû) lökhárító

De, nekem az is sokat segítene, ha valaki tudna ajánlani valakit aki korrekt áron felrezezné a fent sorolt alkatrészeimet(persze szépen megdolgozná). A többit elintézem.

Válaszotokat elõre is köszönöm!

Kellemes estét!

6277 Szabó Gábor 2013-03-26 22:06:59  Előzmény:Csády Szabolcs: 74890

Szerintem a gyorsítómembránt mûködtetõ kar tengelyére gondolnak, ott van két furat egymás alatt. Már szedtem szét és tettem a másik furatba a kis tengelyt. Nem tudom mi változik vele, talán más fojtószelep állásnál kezd el mûködni, talán többett/kevesebbet szállít a fúvókához, esetleg rövidebb v. hosszabb ideig 'fecskendez'. A geometria megváltozik, de lehet csak fékpadon tudnánk kimutatni a különbséget a két tengelyhelyzet között. A befecskendezett mennyiséget össze lehet vetni az irodalomban is leírt módszerrel. Lehetne mutatót szerkeszteni a fojtószelep tengelyre, a karbira meg szögmérõt, így látszódna mekkora elfordulás kell az egyik és a másik helyzetben a mûködés megkezdéséhez. Esetleg az idõt is lehetne stopperrel mérni:)

Karbiról, kenésrõl, olajról és sok másról elég jó írások vannak itt:

[url]http://www.geree.hu/karburatorok/a-gyorsitoberendezes/[/url]

6276 Kunyi Tamás 2013-03-25 19:51:29  Előzmény:Csády Szabolcs: 74889

Igazából úgy vettem a kocsit, hogy teljesen megcáfolta a Trabant 1.1-rõl terjengõ híreket. A kocsi kulcsfordításra indult, fogyasztás is frankó volt, szép alapjárat stb. Aztán kijöttem melózni, a kocsit eltettem télire. De késõbb télen elõ is vettem.
A jelenség következõ:
Elindulsz az autóval (hidegen-melegen mindegy) és szépen váltasz felfelé, hogy elérd azt a 70-80 km/h-ás tempót. Kb a közepes fordulatszám-tartományban nyomod befelé a gázt, de az autó nem vagy csak alig gyorsul. Ez a gázpedál benyomás lehet hirtelen, de lehet fokozatos is, nem számít. Majd egy adott fordulatszám felett újra visszatér az erõ és gyorsít rendesen.
Az én tippem az volt, hogy a sok állásban bevizesedett a karbi, és mivel tél volt, és hideg, valamelyik kicsi járatban megfagyott a víz. Átmeneti rendszer vagy gyorsítófúvóka, nem tudom, sokat olvasok a karburátorokról, de még amatõr vagyok. 2 hét múlva megyek haza, meglátom melegben mit produkál.
Szóval szerintem nagy baja nem lehet.
A gyújtás szerintem jó, de megnézem majd akkor mindenképp.

6275 Kantuly János 2013-03-24 22:25:15

Jó estét mindenkinek, nekem a mai nem volt az...
Sajnos nem értem haza, az utolsó 50m-en tolni kellett.
2x leállt a motor, utána még újraindult aztán semmi.
Olajbeöntõ kupak vizes volt és a váltó is meg a motorblokk is....
Kiegyenlítõ tartályban meg volt a szint.
Hengerfej? Vezérmûszíj?

6274 Csády Szabolcs 2013-03-24 21:13:38  Előzmény:Németh János: 74888

Köszönöm a titulust, nagyon hízelgõ, de vannak itt ám sokkal nagyobb tudású emberek is, csak õk nem nyomják ilyen csinnadrattával az ipart, esetleg nem teszik közszemlére/közokulásra a saját szenvedésüket.

Nem tudok róla, hogy a gyorsítófúvókát ilyen módon lehetne állítani, sõt értelmét se látom. A következõképpen néz ki ugye a fúvóka:

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130324/gyf_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Semmiféle állítási lehetõséget nem tesz lehetõvé a kiképzési, mivel a furatba való illeszkedését csak az O-gyûrû határozza meg, s így ez annyit tud, hogy belenyomják a helyére, az meg ott marad. Igazából a magassága szerintem nem is mérvadó, inkább az, hogy merre néz, de az pedig a ház kialakításából adott, mivel egy kis vályú (pirossal jelöltem a felénk esõ, látható részét a rajzon) van kialakítva a "csõrének", így az pozícionálva van.

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130324/EasyCapture5_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Egyébként nem vészes dolog eljutni hozzá. Leírom, hogy én hogy csináltam, mivel ha 30-szor nem kaptam szét, akkor egyszer se:
1, Leveszed a "boxkesztyût" (leánykori nevén szívászajcsökkentõt), ha a légszûrõ tetejét is oldod, s a kartergázleválasztó csövét is leválasztod a bocskesztyûrõl, akkor a 2 kis résolajcsövet nem kell lehúznod róla, s annyit engednek, hogy fejjel lefelé fordítva rárakd a légszûrõt és a kartergázleválasztót képzeletben összekötõ egyenesre.
2, A karbi felsõ traktusáról oldom a benzincsövet, majd a 2db M6-os csavart oldva leválasztom a karburátorházról a benzingõzleválasztó konzolját, ezeket csak kicsit arrébb toljuk.
3, Eltávolítjuk a 3 csavart, ami a bimetált tartja, ezeket vagy lapos csavarhúzóval tudjuk, vagy 7-es kulccsal. A bimetál melegítõjét kiszedjük a helyérõl, és félretoljuk.
4, A karbi fölsõ és középsõ részét összekötõ résolajcsövet lehúzzuk valamelyikrõl.
5, A karbi felsõ részét rögzítõ 3 csavart kicsavarjuk.
6, Az egész karbit rögzítõ 2db hosszú M6-os csavart is eltávolítjuk. Figyelem, ezt követõen a kabri már nincs a gumitalphoz rögzítve, rátámaszkodni nem szabad!
7, A felsõ rész eltávolítható, mely után a középsõ rész felsõ részén már hozzáférhetõ a gyorsítófúvóka.

Összeszerelés fordított sorrendben, kivéve 3-as 4-es pont, amit érdemes felcserélni ekkor, mivel úgy a 3 csavart könnyebb meghúzni, mivel nem mozog már a karbi.

6273 Csády Szabolcs 2013-03-24 20:01:54  Előzmény:Kunyi Tamás: 74887

Jármûmérnök haverommal beszélgettünk a témáról, s arra jutottunk, hogy maga a keverék is koptat, de valószínûleg a kopás oroszlánrészét a benzinszûrõn átsurranó apró kis szennyezõdések végzik.

A gyorsító fúvóka csak hirtelen gázadásnál avatkozik be, szóval nem biztos, hogy az a ludas, bár nem írtad, hogy milyen jellegû gyorsítási karakterisztika mellett produkálja ezt a tünetet. Egy alapos tisztítást persze megérne a dolog, hátha csak eltömõdött valamilyen járat.

Ha nem akarsz egybõl beleugrani ebbe a dologba (amit megértek :) ), akkor még esetleg a gyújtással is lehetne kicsit játszani. Nem tudom, hogy be van-e állítva, de esetleg a túl nagy elõgyújtás is okozhat ilyen rángatást. Fogj egy vékony alkoholos filcet, s jelöld össze a gyújtáselosztót a blokkal, hogy ha nem jön össze a dolog, akkor vissza tudd állítani. Meglazítod a 2db M6-os csavart, és ha a kocsival szembe állsz, akkor magad felé kell csavarnod. 1-1,5mm-t. Rajta is van egy nyíl, amely a forgásirányt jelöli, vele egyezõ irányba tekerve csökkented, vele ellentétes irányba tekerve pedig növeled az elõgyújtás értékét.

6272 Németh János 2013-03-24 19:02:48  Előzmény:Csády Szabolcs: 74886

csao Dr. Karburátor.

Én kérdésem még az lenne. Sok hiba volt az ac karbi stbm el a kocsiban. Egy elvileg hozzáértõ a gyorsitófuvokámat lejebb rakta, mert valami kettõ állása van egy kisebbmeg egy nagyobb, nekem elvileg kisebb be van rakva. Én visszatudom rakni nagyba? :) ha igen karbit le kell venni, vagy fent van ugy is visza lehet rakni?
mert jo sok dolog ki lett cserélve, azota meg bszik felvenni nekem a telefont aki csinálta.

Köszi elõre is.

6271 Kunyi Tamás 2013-03-24 18:00:18  Előzmény:Csády Szabolcs: 74886

Így már értem!

Egyébként a Trabant 1.1 karburátor - mint tudjuk - igen raplis. Ez valóban olyan autó, aminek lelke van. Tehát az nem mûködik, hogy beállítod, és kész, csak hajtod. Õ odafigyelést igényel :D
Már várom én is a nagy karbi szerelgetést. Az enyém gyorsításkor torpan. Tehát nem gyorsul, csak nehezen. Ez minden sebesség fokozatban megtörténik. Gondolom gyorsító fúfóka nem spriccel be benzint vagy tudom is én. Egyelõre még odébb van. ez a mutatvány.

6270 Csády Szabolcs 2013-03-23 23:00:21  Előzmény:Kunyi Tamás: 74885

Köszi!

Igen, el tudnak kopni, hisz a kis lyukakon keresztül anyag áramlik, aminek következtében súrlódás lép fel. Ez lassú víz (ami jelen esetben nem is olyan lassú, s inkább lassú, mint víz) partot mos alapon szép lassan felbõvíti a furatot, így megváltoznak az áramlási viszonyok.

A karburátorom túlságosan hozzászokott a celeb léthez, így ha kell, ha nem produkálja magát, nehogy lekerüljön fórumról a Drága:

Ma hidegen nem volt alapjárat, annak ellenére, hogy a bimetál láthatóan teszi a dolgát, hisz a toroknál lévõ pillangószelep, a tengelye állásából következtetve nyitva van. Hozzáteszem ez a jelenség valamilyen szinten tegnap is jelen volt, de akkor betudtam ezt annak, hogy a szerelés során sokszor üzemanyagot spriccelt a gyorsítófúvóka a torokba, így úgy gondoltam esetleg kicsit megszívta magát, amit most dolgoz ki a motor...
Óvatosan, érzéssel túráztatva bemelegedett annyira a motor, hogy önerõbõl elköhécseljen, s tudjak állítani a hidegüzemi fordulatszámon. Ez után a motor már szépen járt, s késõbb is könnyen indult. Itt jegyezném meg, hogy ez az állítócsavar is még a gyári plombával rendelkezett, ami ugye már tudjuk, hogy nem garancia semmire se. Ezek után a hideg/félmeleg üzemben való gyorsításkor se jelentkezett az elõbbiekben leírt enyhe rángatás.

Talán egy idõre megnyugszik a drága, de én már nem merek semmiféle olyan kijelentést tenni, hogy készen vagyunk...na jó, én elég kész vagyok már, a karbi meg vagy igen, vagy nem, így 75%-os készenléti szint van jelen :)
[i](Módosította trabiszabi 2013.03.24. 00:04-kor)[/i]

6269 Kunyi Tamás 2013-03-23 17:06:06  Előzmény:Csády Szabolcs: 74884

Szép, átfogó felújítás! Gratula! Egyébként miért kell újrafúvókázni egy karburátort? El tudnak kopni? Ha igen, mitõl?

6268 Csády Szabolcs 2013-03-22 21:30:34  Előzmény:Csády Szabolcs: 74875

A Karburátoros kálvária utolsó felvonása következik (legalábbis remélem):

Saját kérdésemre válaszolva: a zsombinál beszerezhetõ fúvóka készlet nem tûnik rossz minõségûnek, de azért nem egy gyári. A késõbbi karbitisztítások elkerülése érdekében érdemes a sorját lelkiismeretesen leszedni a menetekrõl, kikapirgálni (puha tárggyal)/kifújdosni a lyukakból. Ezzel egy ideig el lehet lenni, mivel elég sok van rajta/benne.

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130322/EasyCapture1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Mivel a bizalmam megingott a karburátort illetõen az összes fúvókát kicseréltem.
A Wartburg 1,3 alkatrészkatalógusa alapján a következõ eltéréseket tapasztaltam:
- 40-essel jelölt fõfúvóka 110-es helyett 105-ös
- 52-essel jelölt féklevegõ-fúvóka 75-ös helyett 60-as

Ha már ott voltam beállítottam 1-2 dolgot. Ebben nagy segítségemre volt egy a [urls=http://billz.hostei.com/pdf/4Tuning.pdf]neten talált leírás[/urls].

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130322/EasyCapture3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Valahogy az "indítócsappantyú" (ilyen hülye fordítást utoljára a Jawa Mustang kezelési útmutatójában olvastam, ahol az indítóemeltyû a berugókart akarta szimbolizálni) hézagának a gyár által festékkel lerögzített értéke a 23 év polcon való pihenés közben elmászott, s inkább 5-6mm volt, mint az elõírt 3mm.

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130322/EasyCapture4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A folytószelep kontaktusa az elõbbivel összebeszélhetett, mivel a gyári plomba ellenére üzemmeleg motornál, zárt pillangószelepnél se létesített kontaktust az érintkezõ két része.

Ezeket orvosolva végre jöhetett a tesztút!

Jelenleg szépen húz, csak hidegen érzek egy kis rángatást, meg leállítás után még néha fordul párat a fõtengely, így gyanítom, hogy többet kap a kelleténél, de ez majd korrigálva lesz valamikor gázelemzõs beállítással.

Konklúzió:
Lustaságból nem szabad hinni semminek se, még ha nem is tûnik jogosnak a bizalmatlanság. Az a biztos, amit maga csinál az ember.
Ha nem ringatom magam abba az ábrándba, hogy ha gyári új darab egy alkatrész, akkor annak minden paramétere a helyén van, akkor ezt a fúvókacserét, benzinszint és egyéb mûködést nem igénylõ beállítást a fûtetlen garázs helyett csinálhattam volna a jó meleg szobámban az íróasztalomnál is.
Mondjuk azt hozzá kell tenni, hogy amit maga szenved ki az ember, azt jobban értékeli, mintha küzdelem nélkül az ölébe pottyanna, s a probléma megfejtése során felszippantott tudás is csak hasznára válik.
A hosszú szenvedést meg úgyis megbocsátja az ember a hõn bálványozott gépjármûnek, hisz nem azért tartja, mert jó, vagy megbízható, hanem szerelembõl. Így a gyógyulás után visszanézve az elmúlt hetek szenvedése is már csak egy jó történet a haveroknak, és az ember csak arra vágyik, hogy belevezessen a naplementébe...amíg bele nem fut egy újabb agytörõbe, mert akkor legszívesebben felgyújtaná :D
[i](Módosította trabiszabi 2013.03.22. 22:43-kor)[/i]

6267 Varga Tibor 2013-03-21 22:02:29  Előzmény:berki sándor: 74868

A Trabi váltó, ha le van hegesztve a 4. szabadonfutója, sokat kibír, lásd 1050-es Abarth fiat moci,(8000-et simán pörög,) vagy a tuningolt 353-as waresz motorokat, bõven 100-120 nm nyomatékkal. Ha hobbiautóról lévén szó, és nem naponta agyalod ezeket az értékeket, nem lehet nagy baj(évekig).

6266 Varga Tibor 2013-03-21 21:58:28  Előzmény:Kantuly János: 74881

Akkor is van értelme az olajcserének, hiszen a régi, bekokszólodott olaj leül mindenhova ahova nem kéne, az utántöltés nem csere....

6265 Kantuly János 2013-03-20 22:35:48  Előzmény:Kantuly János: 74880

Egyébként egy ilyen verdánál ami így kajálja az olajat, van értelme az olajcserének? Nem elég, ha csak szûrõt cserélek? Úgy is utána lesz töltve mindig...

6264 Kantuly János 2013-03-20 10:54:55  Előzmény:Kantuly János: 74877

Már csinálnom kellene, azért kérdezném.

6263 Kárász Endre 2013-03-19 17:23:57  Előzmény: Spityu: 74878

Igazad van, kicsit pontatlanul fogalmaztam. A Waresz moci Trabantba építését azért említettem, mert ott a bemenõ oldalon nagyobb teljesítményû motor van, minden más ugyanaz. Ezért ugyanabban a fokozatban, ugyanolyan tempó mellett nagyobb nyomatékot kell átvinni a váltónak(nagyobb nyomatékot TUD kifejteni a motor). Tudomásom szerint ez már nem esik olyan jól neki:)
Heggla példája megint más: ott a hajtáslánc úgy nézett ki, hogy Trabi motor-Trabi váltó-UAZ váltó-difi. A Trabant váltó nem a kerekeket hajtja, így jóval kisebb nyomatékot kell leadnia(pontosabban annyival kevesebbet, mit az UAZ váltó és difi össz módosítása).
Egyébként a csapágyak élettartamát a körülfordulások számában lehet megadni. Ez a terheléstõl (ami a váltó esetében az átvitt nyomatékkal kb. arányos) harmadik hatvány szerint függ. Ha egy csapágy kétszer nagyobb igénybevételnek van kitéve, akkor nyolcada lesz csak az élettartama. A fordulatszámmal nyilván fordítottan arányos. Tehát ha kétszeresére emeled a fordulatot, de a terhelõ erõ nem változik, akkor ugyanannyi körülfordulást fog megtenni a csapágy, csak mindez fele annyi ideig fog tartani.

Visszatérve az eredeti felvetésre: ha az elsõ és hátsó tengelyeket közvetlenül egy-egy Trabant váltó hajtaná, a váltók bemenõ oldalán pedig egyenként max. 50-60Nm jelentkezik, akkor semmi para, mivel ez a gyári terhelés. De ha beteszünk ezek elé hatvanöt másik terepváltót, stb. akkor nagyobb nyomaték fogja gyilkolni szegényt. Igaz, a kerekeket lassabban forgatja, de a nagyobb nyomaték valószínûleg kinyírja.
Áhhh, most nem tudok értelmesen fogalmazni :)
[i](Módosította Endre 2013.03.19. 18:32-kor)[/i]
[i](Módosította Endre 2013.03.19. 18:35-kor)[/i]

6262  Spityu 2013-03-18 20:16:33  Előzmény:Kárász Endre: 74874

Nos, a sebességváltó másik neve: nyomatékváltó. Szerintem a motor teljesítménye nem annyira számít, pontosabban nem az, hogy hány lóerõs. Egy jó szlalom (alulnyomatékos) motor közelebb van a 100Nm-hez, mint a gyári értékhez, viszont egy 80 lóerõs hegyimotorban alig van 60Nm, ami alig több, mint a gyári.
A váltót szerintem emiatt inkább a nyomaték nyírja ki, illetve a megnövekedett fordulatszám. A csapágyaknak ugyebár van egy maximális fordulatszáma, ami mondjuk jóval több, mint 4200 1/min, vagy akár 7000 1/min, de a tuninggal a tartalék is csökken.
Ami igazán megterheli még a váltót, az a magas fordulatszámon jelentkezõ nyomaték, mivel ekkor az amúgy is gyorsabban forgó csapágyra még nagyobb erõ hat.
No meg ne felejtsük el a nyomaték-teljesítmény viszonyt: utóbbi a nyomaték és a fordulatszám szorzatával egyenlõ.
Ezzel csak azt akarom kinyökögni, hogy teljesítmény és fordulatszám, VAGY nyomaték és fordulatszám, így érdemes nézni a dolgokat, önmagában a nyomaték, teljesítmény nem sokat árul el.
[i](Módosította Spityu 2013.03.18. 21:20-kor)[/i]

6261 Kantuly János 2013-03-18 20:03:51  Előzmény: Spityu: 74873

Szia!

Köszi az információt.

A múltkor 4.-be mentem 60-nal, majd visszalöktem 3.-ba és lepadlóztam, akkor végig kéket nyomott, mikor padlóztam. Miután visszavettem a normál tempót utána eltûnt a kék füst. Ez így szokott lenni, megfigyeltem.
Aztán volt olyan, hogy emelkedõn kellett feltolatnom (szerelõgarázsból felfelé), na akkor is kéket nyomott meg volt olyan alkalom is, mikor egy homokbuckára kellett feltolatnom, na akkkor is. Egyébként más esetben nincs kék.

Szerinted akkor gyûrûhiba? Ezt elég gyûrûzni vagy már akkor fúrni is kell és dugattyút cserélni? Akkor mindegy, ha [url=http://racing-bazar.hu/alkatresz/komplett_motor/vw_golf_2_1_3_motor][b]ezt mindenestõl[/b][/url] belerakom.

Jól gondolom?

Vezérmûtengelynél kívülrõl lehet cserélni a tömítõgyûrût vagy bontani kell ahhoz is?!

6260 Kárász Endre 2013-03-18 19:59:59  Előzmény:Forgács Balázs: 74865

Megnéztem: az 1N5400 dióda egyszeri (max ~8msec idõtartamos) áramlökésként 200A-t is elbír. Persze hosszabb ideig biztosan kevesebbet, folymaatosan meg csak 3A-t. Az izzók felmelegedése szerintem tovább tart, mint ~8msec. Pontosabb adatokat nem írnak a gyártók a hosszabb ideig tartó max. áramról, de ez mindegy is: az alkatrész mindig jobban tudja a fizikát, még ha elõször nem is úgy tûnik:)

6259 Csády Szabolcs 2013-03-18 19:57:28  Előzmény:jocking .: 74870

Ma kitúrtam az internet bugyraiból a BVF 34 TLA, azaz a Wartburg 1,3 karburátorának az adatait:

[imgw]http://www.ruddies-berlin.de/grafik/tla.gif[/imgw]

Ezek szerint a fõfúvóka mérete 110, az enyémbe viszont 105 van beleütve...
Most mindenki képzeljen ide egy kis káromkodást...

Bizalmi alapon szerintem fog kapni egy fúvókafelújítást.
A zsombinál árult készlettel kapcsolatban van valakinek tapasztalata?

[imgw]http://www.zsombishop.hu/images/mikul%C3%A1s%2008.12.06.%20023.jpg[/imgw]

6258 Kárász Endre 2013-03-18 19:52:22  Előzmény:berki sándor: 74868

Nincs személyes tapasztalatom ezen a téren, de az határozottan rémlik, hogy a Wartburg motorral szerelt Trabik esetében mintha már gyengének bizonyult volna a váltó. Tehát a 26 helyett 50LE-s motor által szolgáltatott nagyobb nyomaték már problémás volt. Persze javítson ki valaki, ha ez csak kacsa.
Ha a váltóról további felezõt, stb. akarsz meghajtani (ahogy heggla írta), akkor valóban nem kell félni. Az a fontos, hogy milyen nyomatékot kell leadnia. Ha viszont a Trabi váltó lenne a hajtáslánc utolsó eleme, és a motor valami jó nagy lassító áttétellel hajtaná, akkor érzésem szerint azt nem igazán élné túl a váltó.

6257  Spityu 2013-03-18 18:03:06  Előzmény:Kantuly János: 74872

Személyes vélemény, tapasztalat (nem szent írás!):
- ha taposásnál huzamosabban jelentkezik (mondjuk végig) a kék füst, és kb. a terhelés is mindegy (szóval érintõ gázzal haladsz országúton, bármilyen sebességgel), akkor valószínûleg eszi az olajat alulról.
- ha ugyanez hirtelen jött, akkor gyûrûhiba.
- ha viszont csak hosszabb motorfék üzemet követõen jön ki pár méterig a kék füst, akkor inkább szelepszár szimmering. Motorféknél a zárt pillangók miatt leszippantja a sérült szimmeringnél az olajat. Persze mondhatnánk, hogy ennyi erõvel a dugattyú mellett is felszippanthatja az olajat. De szerintem az megnyilvánulna a jelentõs mértékû olajfogyasztásban (ez alapján lehetne elkülöníteni a szelepszár szimmeringes és a gyûrûs olajfogyasztást).

Szerintem neked valami gyûrûhibád van, de mondom, ez csak az én véleményem.

A hengerfejnél nekem is szivárog. Okozhatja a vezérmûtengelynél lévõ szimmring sérülése. Meg kell nézni, hogy honnan is jön pontosan az olaj.

A többire nem tudok érdemleges választ adni.

6256 Kantuly János 2013-03-18 17:03:31

Sziasztok!

Kérdeznék pár igazán fontos dolgot, mert ez dönthet sokmindenrõl a jövõben...
Örülnék, ha mindenre tudnátok válaszolni, mert tényleg fontos nekem.

400-450km alatt újra szint alá csökkent az olajmennyiség az autóban.
2-3x lépkedtem meg ez idõ alatt, de hidegen nem.
Kb. egy hete észrevettem, hogy vizes a váltó, aztán észrevettem, hogy a vízpumpánál az egyik bilincs elpattant. Azt kicseréltem, utána 2x töltöttem utána deszt. vizet, most úgy tûnik nem fog tovább.
Viszont a motorszám környéke nekem igen olajsarasnak tûnik, nem tudom miért...
Ha az olajbeöntõt kitekerem és beleszagolok a deknibe, akkor benzinszagot érzek.
Hidegindításnál darabosan jár, mintha nagy vezérmûtengelyes lenne.
Ilyenkor kéket füstöl, ha megmelegszik, akkor nagyobb igénybevételkor is szintén nyom kéket... (pl. gyorsítás, nagyobb lejtõnél mikor "kéri az erõt").

Ez lenne az egyik probléma, szerintetek mi lehet a gond? Olajlehúzó gyûrûk? Hengerfejtömítés? Szelepszár-szimeringek?

A másik dolog pedig...

Én úgy vettem a kocsit, hogy vonóhorog volt rajta, be is van kötve, mert kipróbáltam, de visszajelzõ nincs a mûszerfalon.
Forgalmiba vontatási adatokhoz nincs bejegyezve.
Át fog menni így mûszakin, vagy b@szakodni fognak vele szerintetek?

A harmadik dolog...

Katalizátorral vettem, viszont ez sincs bejegyezve a forgalmiba, de zöld plakett van a rendszámtáblán. Hogy lehetséges ez?

Nagyon köszönöm a válaszokat!

6255 Kiss Krisztián 2013-03-18 10:00:29  Előzmény:berki sándor: 74868

Egy ismerösömnek uaz-ban van (hivatalos lassú jármü)trabi motor váltóval.Hosszába van beépitve,és lehegesztett difivel,a hosszabik féltengelyröl(középen elvágva,és össze illesztve az uaz kardánvéggel),hajtja az uaz terepváltót.Innen már a többi része gyári uaz(hidak stb)2 köbméter fával simán megy bárhol.(igy van rajta vagy 48 sebesség.Hiszen a trabi váltónál van 4 fokozat,és még az uazon van terep,és országuti is.Jól müködik,ha gond van,akkor a szokásos trabi betegségek jönnek elö.(benzinszint,gyujtás stb)De megbizható,és még nem maradt ott sehol vele.Nem tudom mennyit birhat a féltengely,de azzal nem lehet gond,hiszen egy másik váltót hajt,és a sok áttétellel,nem esik rá akkora teher(új fajta,3 körmös,a váltófelén)