Leírom a kálváriámat a benzintank tisztításával kapcsolatban, hátha hasznotokra válik :)
Tavaly nyáron nekiálltam szétszedni a kocsit, mert hát ha már egy valamit rendbe kell tenni, akkor egy füst alatt csinájuk meg ezt is, azt is, stb. Így aztán nekiláttam a tank kimosásának is. Emlékeim szerint a belsejében nem volt rozsda.
[b][i]1. számú jótanács:[/i][/b]
Aminek nincs semmi baja, azt ne akard megcsinálni! Ne! Akkor se! :D
Elõször (a fürdõkádban...) vízzel teleengedtem, ezáltal kiszorult a bent rekedt benzingõz, majd kiöblítettem valami mosószeres vízzel, így már lehetett a lakásban tárolni a tankot. Ez annyira jó logisztikai húzásnak bizonyult, hogy hónapokig hozzá sem nyúltam. Nem nehéz kitalálni, hogy amikor nemrég elõvettem, már finom, egyenletes rozsda volt belül. Veterán motoros berkekben hallottam, hogy ilyenkor jön a homok+rozsdamaró kombó. Homokot hoztam is a munkahelyemrõl, igazi finom, aprószemû (0,2-1mm) anyagot.
[b][i]2. számú jótanács:[/i][/b]
Nehogy valaki utánam csinálja! Homokot sose!
A tank betöltõ nyílásánál van egy gallér a belsõ oldalon, így a homokos-rozsdamarós-vízes cucc ott biztosan nem jön ki. A kifolyócsonknál is van egy kis perem, és bár az kisebb, de arra pont elég, hogy valamennyi homok mindig bent ragadjon. Így aztán ettõl az eljárástól tényleg szép tiszta lett a belseje, viszont a szívem akart megállni, amikor fél órás öblítés és rázogatás ellenére még mindig jól hallhatóan zizgett odabent a sok kis homokszem. Emiatt inkább kiszárítottam az egészet, és betámadtam egy porszívóval. Persze a száradás során a maradék vízfátyoltól megint full rozsdás lett belül, de ez most már másodrendû szempont volt. A porszívózás után folytatódott a heroikus küzdelem a fürdõszobában(vízzel telitölt-rázogat-leenged), aminek a végére valahogyan csak sikerült számûzni az idegen anyagot. De ekkor már nyilvánvalóvá vált, hogy hiába próbálkozom a rozsdamaróval(pontosabban hígított foszforsavat használtam erre a célra), az azt követõ vízes öblítés miatt mindig visszarozsdál. Nem baj, ötlet az van bõven: öblítsuk ki a savat petróleummal! Na itt jött a nagy csalódás, amit már tudhattam volna elõre. A petróleum és a foszforsav nem elegyedik egymással, tehát a sav ugyanúgy ott marad a tartály belsejében. Próbáltam azt is, hogy a savazás után csináltam egy gyors vízes öblítést, majd beleraktam némi maradék benyát. Azt hittem, az olaj majd szépen filmet képez a falon, és akkor nem baj az ott lévõ víz. Az meg elõbb-utóbb elpárolog.
[b][i]3. számú jótanács:[/i][/b]
Borzasztóan kényelmetlen egy bérház gangján rázogatni a másfél liter üzemanyaggal felöntött tankot, mert akár a vállamig is be tud folyni a kiszivárgó folyadék, aminek a szaga csak a második mosás után tûnt el a ruházatomból.
Ezután megint néhány napos lesz@rom periódus, majd rátaláltam a tuti megoldásra.
[b][i]Az egyetlen hasznos tanács:[/i][/b]
Hígított rozsdamaróval vagy foszforsavval fel kel tölteni a tankot és kis ideig hagyni. Ezalatt szép szürkés felülete lesz bent az acélnak. Ezt követõen gyorsan meleg vízzel ki kell öblíteni, és a vizet minél jobban kirázni a tankból. Majd szépen bele kell önteni egy-két liter tiszta etil-alkoholt és azzal jól átmosni a tankot! (Én az [url=https://www.kohazy.hu/?id=termekek&product=alkonek-b-vimentes-spiritusz-1-l&art_id=13888&hj=0&nyelv=hun]ALKONEK[/url] néven kapható ipari spirituszt használtam, de talán a sima benzinkutanál tankolt E85 etanol is jó lehet.) Az alkohol ugyanis nem korrodál, viszont a vizzel elegyedik. Így a bent lévõ fél deci vizet ki lehet "hajtani". Ami visszamarad, az már csak egy picit vízezett alkohol. Érdemes mégegyszer megcsinálni, mert akkor megint kb. huszadannyi víz lesz ott. Ezután az alkohol csodás módon kipárolog onnan! Na jó, azért elég rosszul szellõzik ez az edény, tehát nem olyan gyors a folyamat... A legvégén foltbenzin+2T olaj 1:1 keverékével is átlöttyintettem, hogy az elpárolgó alkohol miatt fedetlen fémfelület védve legyen az újabb oxidációtól. A foltbenzin maradéktalanul párolog és egyáltalán nem büdös.