Öööööö....
Azért lehetne sokat javítgatni az általad leírtakon, mert ahogy írtad: "Az elõgyújtás dolog számomra nem teljesen megfogható...".
Tehát!
Egy adott motorba a gyártó által ajánlott oktánszámú, vagy annál magasabb oktánszámú benzint kell tankolni. Kész, ennyi, nincs tovább mirõl beszélni. Be kell tartani ezt a minimális üzemeltetési feltételt.
Így az elõgyújtásnak az általad felvázolt összefüggésben nem jut szerep.
A gyártó által meghatározott elõgyújtási érték ugyanis a motor konstrukciós kialakításának függvénye.
Az elõgyújtás ugyanis az ún. "gyulladási késedelem" nevû jelenség miatt szükséges. Ennek az a lényege, hogy hamarabb kell gyújtani az összesûrített keveréket a FHP elõtt, hogy "rászámoljunk" a keverék gyulladási késedelmére, azaz az intenzív, valódi munkavégzésre alkalmas folyamat addigra kialakuljon, mire a dugattyú eléri a felsõ holtpontot.
Az ún. "alapelõgyújtás" értéke tehát konstrukciófüggõ és a gyárban kísérleti úton határozzák meg. Szintúgy az elõgyújtás terhelés- és fordulatszámfüggõ szabályozásának szükséges mértékét, karakterisztikáját.
Errõl ennyit "röviden".
Továbbá:
Mind a szegény, mind a dús keverék okozhatja a motor túlmelegedését. A folyamatok különbözõek, de az eredmény ugyanaz.
Még valami:
Az elõgyújtás-szabályozásról bármelyik autós-mûszaki tankönyv részletesen beszámol. Tudom ajánlani pl.[b]Surányi Endre: Az autó[/b] címû könyvét. Régi-régi kiadvány, de ezeket az alap dolgokat nagyon részletesen, közérthetõen taglalja.
Csak egy kis adalék a korábbi csevejhez:
Az igaz, hogy ha nyit a pillangószelep akkor csökken a vákuum a szívócsõben... Vagy mégsem? Miért is nyílik a pillangószelep és mi történik ekkor? Felpörög a motor, tehát a vákuum növekszik, mint állat! :)