Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!
Regisztráció új felhasználóknak
Regisztrációs feltételek
A regisztráció befejezésével elfogadod azt, hogy az adataid adatbázisban tároljuk.
Neved és beceneved elérhető lesz bárki számára, E-mail címed csak regisztrált tagok számára, a többi adatod pedig bizalmasan kezeljük.
Azt kéne hozzá tudni hogy mi a furat-löket aránya, mert a motor karakterisztikájára kihathat, annál pörgõsebb a motor minél közelebb van a furat-löket egymáshoz(az a bizonyos kockamotor)
Látom jól elvagytok:) Valóban már a túlbonyolítás fele jártok, tessék legyalulni abból a blokkból 2mm-t, meg a dugókból is, és máris kész a motor, nem érdmees veszõdni síktetõs dugattyúval, az tök felesleges küzdés. A dugattyúk síkba járnak a blokk tetejéig, ahogy ki is következtetted már.
Én eddig teljesen abban a hiszemben voltam, hogy te tudod, hogy a 4T mocinál a dugók felsõ holtpontja egybeesik a blokktetõvel :) De már te is kezdesz megvilágosulni, ez a lényeg :) Engem már csak az érdekel, mi változik akkor ha: Adott egy full sík tetejû dugó és a blokktetõ, amikbõl 2-2mm-t lekapunk. A sûrítésünk így nem változik, de a dugattyú felsõ holtpontja ugyebár lejjebb kerül. Kihat ez valahogy a teljesítményre?
Köszönöm a tippet, bár anno ott volt egy szerelõ srác, igazából õ mondta ezt az árat is, de nem biztos, hogy pont Õ volt az, nem emlékszem. A pénztáros csaj meg csak robotként volt letámasztva a pénztár elé, õ kérdezte mindig a srácot azután, hogy a srác odaért hozzánk az alkatrésszel. Teljesen mindegy, nekifutok még egyszer, mert ez így nem állapot, remélem nem vesznek félvállról.
(fenébemár, hogy nem tudok egy hozzászólást hibátlanul leírni...) [i](Módosította 4TRed 2010.01.10. 00:48-kor)[/i]
Na ezaz, nem mindegy, mikor mész. A pénztáros csajt nem szabad kérdezni, az mindig egy kicsivel többet mond. Vagy egy rövid majdnem göndörnek mondható hajú magas srác, az mindig a telepen mászkál és 20 percet kell rá várni. De õ legalább normális és nem a trabi(so)kon akar meggazdagodni.
Példa: - Bementem egy km-óráért, ki is operáltam egy 140-es osztásút (sima 4T óra). Akkor még valami öreg faszi volt a pénztárnál, fizettem az óráért 1000 Ft-ot. - Pár hónap múlva mentem, kibontottam a 160-as órát meg egy 2T waresz kombimûszert. Itt most már a srác mondott árat és a 2 óráért fizettem összesen 500 Ft-ot.
Semmi gond a beleszólással, azért fórum vagymifene :D. Párszor átolvastam amit írtál, hogy megértsem, és remélem nem értelmeztem félre. Ha jól értelmezem, akkor azzal van a probléma, hogy mivel a dugattyúkban lévõ (nem kicsi) tálban van az égéstér egy része, ezért a dugattyúk gyárilag szintbe járnak (a dugattyúperem magassága miatt). Így, ha csak a hengerbõl vennénk le 2mm-t akkor ahogy írod, elfogy a hely a dugónak, és lényegében folyamatosan kalapálná a hengerfejünket. Ezért kell lereszelni a dugattyúból is, és mivel ahogy lereszeltünk a dugattyúból, úgy a dugattyú táljában is kisebb lesz a hely, és így növelünk kompresszió-viszonyt (lényegében ugyanúgy szintbe jár, csak a tál lesz benne kisebb). Amit nem tudtam, hogy a dugattyú pereme szintbe jár a blokk tetejével (ez az a rész, amit most a TE hozzászólásodból következtettem ki, ezt kellett megértenem, mert nem tudtam), én azt mertem feltételezni, hogy a dugattyú pereme a blokktetõ alá jár 1, maximum 2mm-t. Így lényegében annyit vettem volna le a blokkból, hogy szintbe járjon a dugattyú pereme, és esetleg a szelepek helyét kell még külön belemunkálni a dugattyúba.
Alapvetõen én valamiféle síktetõs dugattyúval szeretnék próbálkozni, és ezzel egybekötve ha valahogy megoldható növelni a löketet, így a dugattyú tálának a "fala", a dugattyúperem eltûnne. (persze mondjuk annyi löketet kéne növelnem, amennyi a dugattyútál gyári magasságánál valamivel alacsonyabb.) Tudom, lassan sikerül túlbonyolítanom.
Most néztem utána pontosan, milyen is a hengerfej (vagyis hogyan néz ki :D). [[b]MÓDOSÍTÁS[/b]: Mint kiderült, ez [b]nem biztos[/b], hogy az a hengerfej, [b]javítsatok ki, ha tudtok[/b].]Nos. Égéstere úgy néz ki van, ha minden igaz 35köbcenti a 4 hengeré összesen. Nem nagy, de manipulálható. Ebbõl is lehetne 2mm-t elvenni, csak nem tudom, hogy mennyi maradna vissza. Ezek a problémák igazán, hogy még egyik alkatrész sem volt még a kezemben, egyiket sem volt lehetõségem megnézni, nemhogy kiköbölni, lemérni. Ezért tûnhet idõnként úgy, hogy "majomságokat" beszélek, ezért pedig ÉN kérek elnézést. Nem beszélve a számolási hibákról, meg a Spityu kollégánál elõfordult szimpla félremagyarázásról. Pont emiatt mondogatom, hogy nyugodtan szóljatok csak bele.
U.i.: Hogy kötözködjek kicsit a hozzászólásoddal "Én sem a vezérmû tengelyrõl beszéltem,hanem arról, hogy a beszívott keverék meggyiségét a ""szívószelep nyitvatartási ideje"" és nem a furat- lökethossz szabályozza." Azért azt megnézem, ahogy a felfelé, sûríteni induló dugattyú nem pumpálná vissza a keveréket a szívócsõbe a nyitott szelepen keresztül :) (teszem hozzá van az a turbó, ami megoldja ezt a problémát :D). Számít a hengerben létrejött vákuum nagysága, amit pedig a henger térfogata befolyásol. (nameghogy mennyire vannak a dugattyúgyûrûk halálra kopva.) Természetesen az is igaz, hogy egy lezárt szelepen nem fog szívni a motor. Jobbesetben :D.
Remélem nem fogok narkolepsziát kiváltani senkinél a hosszú írásaimmal.
Viktor [i](Módosította 4TRed 2010.01.10. 00:33-kor)[/i]
Én sem a vezérmû tengelyrõl beszéltem,hanem arról, hogy a beszívott keverék meggyiségét a ""szívószelep nyitvatartási ideje"" és nem a furat- lökethossz szabályozza. A korábban általad leírtakhoz észrevételként:-A hengerbõl elvett 2mm-t,mivel a lökethossz változatlan marad,vissza kell adnod neki.Azaz dugó átmérõben hengerfejbe 2mm-es süllyesztés./mivel kell a hely a dugónak/Ezáltal csökken az égéstér.Hogy a szelepek mit szólak hozzá,gõzöm sincs.Kevésbé brutális módszer,de a végeredmény ua.ha a 2mm-t a hengerfejbõl veszed le. Amúgy meg bocs,hogy beleszóltam.
Persze, a vezérmûtengelynek ez a lényege, de most errõl nem beszéltünk, csak a blokk és a benne rejlõ alkatrészek méretezéseinek lehetõségeirõl beszéltem, én legalábbis. A hengerfejrõl különösebben nem beszéltünk, pedig ténylegesen az dönti el, hogy milyen az élet alatta.
-/"Ha a furat-löket nem változik, akkor ugyanannyi lesz a beszívott keverék, függetlenül attól, hogy mit faragunk meg."/ ???Ha ez ilyen formában igaz,akkor minek a vezérmû tengely,ami a megfelelõ idõben nyitja-zárja a szívószelepet,azaz szabályozza a beömlõ keverék mennyiségét,függetlenül a lökethossztól,és minden mástól.
Na ezaz, hogy én is pont az ominózus helyszínen próbálkoztam, és kinyögte hogy négyezer... Fejcsóva, és ha jól emlékszem még jobb hátsó lámpatest kellett, azt kértem, azt odaadta egy ezresért...
Hello! Ha már megy a hajtás, érdekelne, hogy 4T Trabihoz létezik/létezhet-e hosszabb 4. sebességfokozat, vagy ez a tip. váltó teljesen egyedi tervezésû, és nem csereszabatosak az alkatrészei?
Ha már így kirántod az egész erõátvitelt, akkor jobban teszed, ha bírod anyagilag, felujjítod az egészet! Nehogy késõbb mondjuk a váltót kelljen kivenni valami balhé miatt!!
Na mind1, úgy látom nem fog mûködni a dolog egy másik nélkül. Lehet váltóstul kikerül az egész, legalább akkor cserélek a difiben is csapágyat, mert már lógnak, és rázkódnak a féltengelyek. Még a végén meg is kuplungozom a mocit ha kell. Sõt lekapatok a lendkerékbõl 1kilót... Na jól van, kezdek elkalandozni :)
Ez így van, csak szóba került, hogy a váltó félretolásával esetlegesen elkerülhetõ annak kiemelése, teret engedve a motornak - aminek a kivétele a fõ cél jelen esetben.
Nem!! Ha megnézed az én járgányomat akkor látható a szárny, a sötét ablak, belül pedig szinte semmi sem a gyári!! Vizsgán csak az alukereket vettem le és cseréltem ki a téli kerékre és úgy ment vizsgára!! Hála istennek szereztem egy szerelõ cimborát akiknél van mûszaki vizsga és már a kereket sem kell levennem!! "6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti jármûvek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának mûszaki feltételeirõl" Ha ezt rendeletet a googlin keresztül letöltöd mindenre választ kapsz!!!
2T-nél csak az elsõ váltótartóbakot kell kikötni és kiugratni a helyérõl, a motort a sárvédõ felé le lehet húzni a váltóról!Visszahelyezés után pedig a motorral együtt a váltótartóbakot vissza lehet ugratni a helyére!! Örnagy
A 2T esetében a könyv úgy írja (azt hiszem), hogy a lengõkar két csavarját oldva, ki lehet húzni a menetirány szerinti bal oldal féltengelyét. Így máris tologatható a váltó.
Ahamm szóval a váltó félrehúzásával megoldható. Igenám, de van ott két féltengely ami az egész mûveletnek ellentart. Azzal mi lesz? Az a cél, hogy a futómûhöz és egyáltalán a bölcsõhöz ne kelljen a kiszedés miatt nyúlni.
Mûszakivizsgán csak olyanért szövegelnek, ami eltér a forgalmiban lévõ bejegyzésektõl! (motorszám és kód, 10%-nál nagyobb méretû kerekek, Fék fajta, kerék nem lóghat ki a jármû oldalvonlából, nem tipus azonos alakatrészek használata, világításnál nincs E vagy H jel és szám ) De mindent figyelembe véve akkor kötnek bele egy autóba mikor akarnak, nagyon látható, feltünõ dologgal nem szabad a figyelmet magára az embernek felhívni!!! Vagy ha olyan állapotú az autója, keressen egy vizsgabiztost aki segíteni tud neki!! Sajnos ez általában, ha vizsgabiztos bevállalja az pénzbe szokott kerülni!!! Örnagy
Én tavaly nyáron egy ezresért vettem 2 db 4T övcsatot a sárpentelei bontóban. Azóta nem is nagyon van trabijuk, úgy tûnik, inkább használják õket, minthogy bontóba adják és vegyenek 100 év hitelre egy új akármit. Ez rossz, mert nincs alkatrészutánpótlásom, meg amúgy is jól esik néha csak túrkálni a kocsikban, hátha találok valamit, mint pl. múltkor az íves mûszerfal mindenestül (órák, kapcsolók) egy ezresért... :) Viszont olyan szempontból nem baj, hogy így legalább vannak trabik az utakon.:):)
Nekem anno mûszakin az a fajta 2T mûszerfal volt, aminél nem külön kis mûanyagban van a km óra. Nem szóltak érte semmit se. Jelenleg kisablakos van benne, szerintem ezért se szólnának. Bár ez ugye elég erõsen függ a vizsgabiztostól.
Voltunk telken, és 20km alatt legalább 4x kicsatolódott a biztonsági övem, ez így nem állapot, felkutatok egy olyan bontót ahol ésszerû áron adnak övcsatot, nem 4 ezerért... Bár, ha felhúzom magam még a végén megveszem annyiért.
[justify]OK, köszönöm, átszerelés után is így mûködik. Valószínûleg ezen változtatok majd, mert emlékeim szerint más autók esetében mindig van fénykürt, de ezt még körülszaglászom.[/justify]
Bocsánat, hogy beleszólok, biztosan vannak nálam avatottabbak is. A 4T motoron végzett munkálatokhoz nem kell feltétlenül a sebességváltót kivenni, viszont az elsõ tartóbakját ki kell kötni és utána (a motor-váltó szétkötését követõen) a váltót balra, (mármint az autónak balra) a motort pedig megemelve jobbra elhúzni. Ezután motorkiemelõvel így ki lehet emelni külön is. Persze óvatosan, mert így is kicsi a hely. (Követtem el ilyet egy párszor.) De hogy mennyivel xarabb mint a 2T-nél ugyanez!!!
Izé... de ha a hengerfejtömítést térfogatát kihagyják, akkor az eredetitõl kisebb végnyomás lesz az eredmény, ténylegesen. Vagyis pont hogy még 88-assal is elmenne. :D
Dehogynem, nincs is ereje, meg az eredetileg betervezett 1:14-1:15höz képest a nagytengelyhez belõve sikeredik az 1:15-1:16os viszony, aztán már lassan nincs is az a benzin, amivel ne kopogna :D. Ilyenkor még utolsó megoldás lehet a 400 forintos versenybenzin, de elõfordul, hogy már csak a tömítés vastagításával teszik használhatóvá a motort :D. Az elõgyuszival lehet ugyé a kopogást elõidézni, megszüntetni leginkább, ha már a motor "szar". [i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 21:35-kor)[/i]
Így van, a hengerfej tömítés egy-másfél miliméteres magasságát általában kihagyják. Majd van a nagy nézés, hogy koppra visszavett elõgyuszival is csattog 98assal a csodalada :D.
Ahogy én tudom, úgy a hengerfej térfogata minimális, 2-5köbcenti körül mozog, amit per pillanat az értelmezhetõség kedvéért kihagytam, ez egy felületes számolás, természetesen igazad van. Csak sokadjára már nem szerettem volna "üres beszéddel" untatni a nagyérdemût. Ahogy én képeken láttam, úgy nézett ki, hogy tényleg csak annyira van megmunkálva a hengerfej gyárilag, hogy a szelepfészkek széle mondjuk fél-egy mmre benyúlik. Míg mondjuk egy lada hengerfejnél 1mm síkolás a hengerfejbõl eggyel nagyobb kompresszióviszonyt eredményez.
Jó felé indultál el, de nem erre gondoltam. Basszus, nagyon este van, mindig utólag esik le, mit is akartok mondani :S. [i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 21:13-kor)[/i]
Így van, a szelepek helyét ki kell marni, hisz öszzeérne a dugattyú teteje a szelepekkel. (ha jól tudom gyárilag is összeér, de a vezérlés idõben el van tolva) Tételezzünk fel trabant motor furatot 75mm. Ekkora furatnál 2mm síkolás az: r*r*pí*h (sima henger térfogat képlet) lesz, ahol r a sugár és h a magasság. Ez CENTIMÉTERben számolva 7,5/2 = 3,75*3,75*3,14*0,2= 8,8313köbcentiméter egy hengerben. Azzal, hogy leesztergáltál 2mm-t, a blokkod rögtön 35,325 köbcentivel kisebb! Én a löketet nem ismerve, és a 4 henger azonosságából kiindulva 1043köbcentit leosztom 4 gyel, az 260,75 köbcenti. A motor kompresszióviszonyát most fejbõl nem tudom, hogy 1:9 vagy 1:9,5; de így innentõl már tisztán kiszámolható minden. Van egy nagyon gyakori, általános hiba a pszi (kompresszió-viszony) számolásakor, aki rájön, hogy mi az, válaszolja meg. Tibke nem ér!!! :D
Naszóval, e apró kitérõ után, válaszolok a feltett kérdésre.
Ahogy elõbb kiszámoltuk, a 260,75 köbcentis hengerbõl a 8,8313 köbcentiméternyi elvétel az 251,9187 köbcentis hengert eredményez. Igazad van, jól érzed, a henger valamennyivel kevesebb keveréket fog szívni, hisz kisebb a henger, kisebb vákuumot tud létrehozni. Nézzük meg az égésteret, legyen számíthatóság kedvéért a motor 1:10hez kompresszióviszonyú. 260,75köbcentinél az 26,08 köbcentis égésteret feltételez. Na, ebbõl veszünk el 8,8313köbcentit. Gondoljuk végig. A hengerbõl 8 köbcenti az kb. 3%os változás, az égésterünkbõl meg 30%kát elveszi! Ebbõl ered a kompresszióviszony-növekedés, ezért lesz benne nagyobb a nyomás, ezért lesz több nyomatékunk. Nem szív annyival kevesebbet, amennyivel "nagyobbat robban". [i](Módosította 4TRed 2010.01.08. 21:08-kor)[/i]
Csak gyújtással együtt - fényszóró nélkül - van fénykürt. Aki meg a relés fényváltót kitalálta, annak szilánkosra törném a kezét kiskalapáccsal. [i](Módosította orygabor 2010.01.08. 20:43-kor)[/i]
Zsebet kell marni a dugóba pl. Mondjuk a VW motoroknál nem tudom mennyi hézag marad a nyitott szelep és a dugó között, ehhez pontos adatok kellenének, amikkel nem rendelkezem. Ezen gyári értékek máris borulnak, ha módosítasz a vezérmûtengelyen, vagy annak házán (lejjebb viszed). Viszont, ha mondjuk nem szintbejárós a dugattyú, és ennél a magasságkülönbségnél nagyobb a legkisebb szelep-dugattyú között mérhetõ távolság, akkor elméletben elég a blokkból síkolni, zsebelés nélkül. Ha gyárilag is feljár teljesen, akkor értelemszerûen a hengerfejbõl kell. Tibke biztos rendelkezik gyakorlati tapasztalattal, ami ezeket a VW mocikat illeti!
Szerintetek ha egy 4Tben átalakítom a mûszerfalon a rádió helyét mennyire lesz szövegelés mûszakin? Kb akkor kitüremkedés lenne mint az órák körüli keret.
Átgondoltam az egészet, és végre értem! De valamit még mindig nem. Viszont ha jól gondolkozok, akkor tényleg leegyszerûsítve így nézhet ki a dolog gyakorlatban: Tegyük fel, hogy van egy 1:10 sûrítésarányú moci, aminek a blokktetõjébõl 2mm-t lekapunk. De ugyebár muszájak vagyunk a dugóból is levenni ugyanennyit ha nem akarjuk a szelepeket megcsókoltatni vele. Így marad az 1 egységnyi égésterünk, de a henger aránya hozzá képest 9-re csökken a marás miatt. Az égéstérben ugyanakkora kompresszió marad, mint azelött volt. Akkor miért lesz ettõl nyomatékosabb a motor? Talán azért mert a dugattyú felsõ holtpontja lejjebb kerül? Bocsánat, hogy értetlenkedek! :)