Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7399 jocking . 2019-11-06 09:56:27  Előzmény: Spityu: 81199

Már folyamatban van a dolog, felvettem a kapcsolatot az eladóval. Állítva tárolnám én is, az első rugó fölött. :D

7398  Spityu 2019-11-05 22:46:43  Előzmény:jocking .: 81198

Érdemes megvenni, mert ritka és az ára sincs elszállva. Jó, vettem már 600-ért is gyári új párat, ami poros volt, de látszódott rajta, hogy zsír új és kb. 1 forintról indult a licit. :D Meg kaptam ajándékba is egy idős nőtől, akinek régen Trabantja volt.
Igazából csak arra kell figyelni, hogy ne legyen rozsdás a szára, meg az olaj is benne legyen. Bár ez utóbbi nem annyira fontos, lehet pótolni. Mondjuk nekem egy sem eresztett, azért állítva tárolom őket.

7397 jocking . 2019-11-05 22:27:44  Előzmény: Spityu: 81196

Hmm, elgondolkodtató. Amúgy találtam már cseredarabot, ami formára olyan, mintha a gyárit újították volna fel. Lemérettem a boltossal, a hossza is pont annyi, holnap hozza a postás. De lehet beújítom ezeket is, előre. :D

7396 Piret Endre 2019-11-05 22:03:22  Előzmény:jocking .: 81194

Na igen, erre most erősen csorog a nyálam ilyen előzményekkel.

7395  Spityu 2019-11-05 21:44:06  Előzmény:jocking .: 81182

Megfelelő cseredarab: https://auto.jofogas.hu/somogy/Trabant_eredeti_teleszkoppar_98036112.htm

7394  Spityu 2019-11-05 21:00:32  Előzmény:jocking .: 81194

Ezt láttam, ill. kaptam screenshotot is a 850 eurós hirdetésről korábban. Hibátlan portéka, reálisan valahol 150-200 e HUF között kellene elmennie.

7393 jocking . 2019-11-05 20:20:21

https://www.vatera.hu/trabant-601-fotengely-henger-dugattyu-gyari-uj-ddr-ndk-2831418746.html?fbclid=IwAR2WEmWZP0EPg4sRzjERwAsjo4BFamvS49o945l6h65Yx3GolFWYkuqca54

7392  Spityu 2019-11-05 19:12:59  Előzmény:jocking .: 81191

Az is egy lehetséges tünete. Nekem inkább olyan volt egyszer, hogy gondolt egyet, és elkezdett felpörögni. Majd visszaesett szép lassan. Aztán újra. Gondolt egyet és abbahagyta, mert nem emlékszem rá, hogy szereltünk is volna valamit emiatt. :D Ez valamikor kb. 15-6 éve volt.

A H1-1-nél valóban a nagy csavar való a fordulatszám állítására. De azon kívül rengeteg egyéb paraméter van, ami állítható annál a típusnál. Szemből nézve a jobb oldalán van a CO-csavar, gyárilag plombálva. Na, az szintén fontos. Fölötte a pillangószelep alapnyitását állító ütközőcsavar. Amit nagyon pontosan be kell állítani, mert azon áll vagy bukik, hogy az előbbi kettő mennyi hatással bír az üzemre, mennyire lesz jól beállítható az alapjárat. De ezenkívül a szívatóval és a gyorsító rendszerrel kapcsolatos állítási lehetőségek is vannak. A pillangótengely végén van egy szimmering, ott is szívhat falsot, hasonlóan a tengely másik végéhez, ahol mondjuk nincsen semmi.

7391 jocking . 2019-11-05 18:50:33  Előzmény:Piret Endre: 81190

Amúgy érdekes, mert itt két ideológia találkozik. Az egyik az "aminek nincs baja, azt nem kell bántani", a másik meg a "mindig az megy tönkre, amihez nem lett nyúlva". Néha bejön az első, de azért az utóbbi is elég gyakran előfordul. :)

7390 jocking . 2019-11-05 18:49:00  Előzmény: Spityu: 81189

Falslevegőre nem azt szokás mondani, hogy lassan esik vissza felpörgetett motor fordulatszáma?
Nálam a karbi tetején vagy egy nagy csavar, elvileg azzal kell állítani az alapjáratot, csak érdekes módon mióta megvan ez a karbi, soha nem reagált rá a motor. Se felújítás előtt, se most. Mondjuk az alapjárat nem rossz, de amit minimálisan állítani kell rajta, azt csak a burkolaton lévő csavarral tudom, ami a bovdent is tartja. Szerintem ez a karbi problémája, bár nagyon nem érdekelt korábban sem, mert ezzel pöcc-röff, a régi karbijával meg mindig fél percet kellett tekerni, hogy beinduljon. Mondjuk van még itthon 2 karbi, lehet azókat is kiganézom és letesztelem majd egyszer.

7389 Piret Endre 2019-11-05 15:58:34  Előzmény: Spityu: 81189

Gyönyörű fényesre mostam a blokkot, így most jól látszik a hátsó felén, hogy a talptól lefelé olajos. Plusz a hátsó motorburkolat szép lenyomatát adja annak, hogy melyik oldalon mi fúj ki.
Kicsike folyást találtam mindkét oldalon a főtengelynél, még a szétszedéskor. Nyilván azóta nem változott semmi. Azaz a gyújtás alatt láttam is, hogy ott van a szokásos pár csepp sűrű olaj. De az ott volt már a kilencvenes években is :)
Vezérlőtárcsák klattyognak szépen, erre azt mondta Ninausz anno vagy 70 ezerrel ezelőtt, hogy hát ja. Karbitengely így érzésre meglepően nem lóg, ezt azért majd még vizsgálom. Egyelőre ez van, hogy a hét második felére lesz kompressziómérő óra, ezt és a préshézagot megmérném még szétszedés előtt. Aztán jöhet le legalább az egyik henger.

7388  Spityu 2019-11-05 10:48:18  Előzmény:Piret Endre: 81188

Igazából nem látom értelmét a színtelenül hagyásnak. Ha óvatosan fúrod le, nem mellette semmi baj. Lehet, hogy érdemesebb a talp felől fúrni. Előtte a talpnál és a fejnél is aprólékosan megvágni a fényezést szikével, nehogy meghámozza a duroplastot is kiszedéskor. Összepréselésnél szintén óvatosnak lenni, hogy ne karcoljuk össze a duró fényezését, aztán szépen ki lehet maszkolni a szegecset. Még az sem baj, ha lesz egy lépcső, mert amúgy is kiemelkedik. Aztán mehet neki szóró (dobozos bőven jó), az azért jobban tapad a fémhez, majd a festék. Néhány nap múlva esetleg össze lehet polírozni egy közepes lapos csavarhúzóra rakott finom papírral + polírpasztával utána. Türelemjáték, de kivitelezhető.

A felújításkor, gondolom, nagyjából lemostad a motort, legalább annyira, hogy a fénylő olaj / dzsuva eltűnt róla. Azóta az ékszíjtárcsánál nem keletkezett olaj folyás? Ill. a lendkeréknél. Ott szinte minden Trabant ereszt valamennyire. Vagy a váltó vagy a motor miatt. Érzékszervi vizsgálattal elég jól be lehet határolni, honnan is jön az olaj. Ha túlzott mértékű a szivárgás, akkor az nyilvánvalóan falslevegő szívásához is vezet, ami általában véve az alapjáratot borítja meg. De ha ilyen lenne nálad, szerintem egyáltalán nem lehetne alapjáratot állítani.
Mondjuk igen, mit várunk 150 e km után. :) Csoda, hogy ennyit elment. Ennyi futás alatt eléggé sokat kaphat a karbi tengelye, a vezérlőtárcsák is.

7387 Piret Endre 2019-11-04 20:34:11  Előzmény: Spityu: 81187

Tudom, hogy eretnekség, de én a nikkelszínű szegecsfejekkel is elvolnék ott végső esetben :-) De ez még odébb van.

Ez a motor azt tudja, hogy melegen néha nehezen indul. Hidegen 2-3 fordulat, ha jól lett leállítva. Viszont az alapjárat csak akkor normális, ha kicsit túldúsítom a csavarral. Most nem tudom, hol áll, majd megszámolom. Így viszont tök szép és stabil, jól megy hidegen-melegen, bár produkál dús alapjárati keverékre utaló jeleket. Úgy voltam vele, hogy mit várok 150e km után. Csak aztán észrevettem a hűtőlevegővel távozó olajat, lévén az utóbbi 40 évben először tiszta minden.

Az, hogy miben gondolkodom, nyilván majd mérés útján derül ki. Viszont a végnyomás mérés jó ötlet, köszi szépen. Már csak eszközt kell keríteni hozzá, méghozzá értelemszerűen a szétszedés előtt.

Aztán mindenképpen lejönnek a hengerek, hiszen tömítést kell cserélni. Ekkor "ingyen" meg lehet mérni őket, és gondolkodni. A gyűrűhézag már nem ennyire triviális, csak ezért lepiszkálni a gyűrűket egy ilyen öreg szerkezetről nem biztos, hogy jó ötlet. Bár az meg szinte kizárt, hogy az lenne a következtetés 150 ezer után, hogy kutya baja, tömítés és viszlát. Bár, mint mondtam, különösebb baja nincs. Ami van, abban meg akár az alsó kifújásnak is lehet része. Elég szép réteg retket gyűjtött 3000 km alatt.

7386  Spityu 2019-11-04 18:41:31  Előzmény:Piret Endre: 81185

Igen, én elsősorban mögé gondoltam. Én is allergiás vagyok az elütő színekre, de egy ilyen részlet spotfényezésének még magam is nekiállnék. :) De szerintem megúszhatod bontás nélkül is.

Jah, elfelejtettem írni, hogy kaptam Szabitól egy '84-es hengerpárt (ha esetleg évjáratazonos hengerekre lenne szükségem, jól jönnek), amik egy gyári, bontatlan motorról származnak. Teljesen elmostam őket és azok is billegnek egymás talpán! Szóval sanszos, hogy az öntvényben volt még némi feszültség, ami az üzemi hőmérsékleten okozott némi deformációt. Másra nem tudok gondolni.
Ezek a hengerek emlékeim szerint 80 ezret futottak talán (rá volt írva, de mosáskor lejött). Kíváncsiságképpen megmértem egy felső gyűrű hézagát: annyira feltoltam a dugattyút, hogy a hengerfejtömítés síkjáig kiért a gyűrű, így könnyen láthatóvá vált. Itt ugyebár a furatátmérő is eredeti (fontos, hogy itt, a legkisebb átmérőnél szabad csak beállítani a hézagot használt henger esetében). A gyűrűhézag kerek 2 mm volt. Sajnos nem emlékszem biztosan, de úgy rémlik, hogy gyenge volt a teljesítménye. Aztán lehet, hogy nem. Az egyik dugattyú kissé kenődött, a másikon csak pár karc van. Szóval érdemes volt cserélni őket.
A 150 ezres (nagyjából) bontatlan motorod mindenképpen ritkaságszámba megy. Már a 100 ezres futás is szép egy Trabanttól. Ha egyszer arra kerülne a sor, hogy szétbontod, mindenképpen fényképezz. De már csak a hengerek lehúzásánál is érdemes. A gyűrűzésre visszatérve: szerintem mérjél sűrítési végnyomást. Járasd üzemmelegre a kocsit, hajtsd ki mindkét gyertyát, egyik majd a másik hengerbe tekerd be az órát, padlógáz, indítózás (amíg beáll a mutató). 7-8 bar környéke volna a jó (8-8.5 újan). Esetleg hidegen is megmérheted. Ha egy motor nehezen indul, akkor sanszos, hogy kopott -> hidegen alacsony a végnyomás. Ha melegen gyenge, akkor nagyon kopott (feltételezzük, hogy minden más rendben).
Egyébként 150 ezres futásnál szerintem nem gyűrűzésen kellene gondolkodnod, inkább fúráson. Hivatalosan 4 javítóméret van, jó eséllyel rögtön 72.50-re kellene fúrni, annyira hordós lehet a hengerfal. Gyári új, régi típusú dugattyút szerintem találsz kinti webáruházban. Tuti hengerfúrót is tudok. A most kapható, "fekete" (talán lengyel-kínai) gyűrűkről nem rég azt hallottam, hogy nagyon kopnak. Passz.
Tömítések: gyárilag a hengertalpnál 1-1 papírtömítés van. A könnyebb takaríthatóság miatt a blokk felé néz a grafitos fele, felfelé pedig a lila méhsejt mintázatú lapja. (De ahogy korábban írtam, én megkenném mindkét felét valamilyen oda való anyaggal.) A hengerfejnél pedig 0.5-ös alu lemez van. Szerencsére a "tömítéskészletes" teljesen használható, nekem is az van bent. A hengertalpaknál nálam a következő a helyzet: ugye síkolni kellett a talpakat a vetemedés miatt. És előtte próbálkoztam házilagosan is, sikertelenül. Emiatt az van, hogy mindkét talpnál a tömítéskészletből származó, a gyárinál vastagabb tömítés van, az egyiknél kiegészítve egy gyárival. Így jön ki egyenlőre és jóra a préssáv hézaga nálam. Ugyebár a hajtókar szemtávolságnak is van toleranciája, ill. a dugattyúnál is szórhatnak a méretek szerintem.
Ez a fajta, talán a Bárdinál vettem: https://www.vatera.hu/tomitesgarnitura-trabant-601-2780008031.html

7385 Piret Endre 2019-11-03 21:18:19  Előzmény: Spityu: 81184

Annál azért jobban szegecseltem fel azt a géptetőt, hogy csak úgy oda lehessen nyomni valamit :-) Esetleg mögé. Majd még nézegetem tavaszig. Az a baj, hogy ha komolyabban hozzányúlok, akkor bukom a színrefújódott szegecsfejeket.

Én egyesével gondoltam lehúzni a hengereket, biztos ami biztos. És ha már lejönnek, jó lenne meg is mérni őket így 150 ezer km után. Szerfelett érdekes lenne egy gyűrűhézag adat is, viszont csak ezért nem bántanám a gyűrűket...
Összeszedtem az itthon található tömítéseket. Van egy pár, nyilván utángyártott, ami valami vékonyabb fajta, de a papírnál azért vastagabbnak tűnő tömítésanyagból van. Na az elég szimpatikusnak tűnik, bár nem gyári.

7384  Spityu 2019-11-03 20:43:47  Előzmény:Piret Endre: 81183

Ha lehúzod a hengereket, pucolást követően (hígító, kromofág, acélgyapot, szike óvatosan) tedd az egyiket a másik talpára. Ha billegnek, legalább az egyik vetemedett. Érdekes, de az enyém ilyen volt. 1x volt szétszedve, sima fekete szilóval lett összerakva, még a '90-es évek végén, 1996-8 körül. Tehát nem gondolnám, hogy a csavar lett túltépve a papír ellenében és amiatt hajoltak volna le a szemeknél. Lehet, hogy kellett volna nekik egy hőkezelés a megmunkálás előtt. De összerakás előtt elvittem, hogy síkolják meg őket. Házilag nem ajánlom, nekem nem sikerült. Továbbá azt sem ajánlom, hogy csak úgy megsíkoltasd. Kizárólag akkor, ha utána fúrás is lesz. Hiába párhuzamos a hengerfej tömítőfelületével, valamiért a legtöbb gépműhelyben a párhuzamos és a derékszög sosem 0 és 90 fok. :) Szóval ha azt tapasztalod, hogy billeg, és nem akarsz fúrni, akkor azt javaslom, hogy tegyél be gyári papírtömítést, aminek mindkét felét megkened tömítővel. Nekem az a tapasztalatom, hogy a papír tömítés önmagában előbb-utóbb újra ereszteni fog, persze, csak akkora mértékben, ami nem okoz üzemzavart, mindössze esztétikai gondot jelent. Ami bevált nálam: Nitrolakk, Hermosal. De más típusú motor hasonló (nyomás alatt lévő) részét raktam már össze papír + piros motortömítő kombóval - tökéletes. Igazság szerint a papírtömítésre mindig szükség van a préssáv hézaga miatt. Az előbbi segédanyagok valamelyikével kiegészítve elég jó tömítettséget lehet elérni. Pl. a Lada első fedlapja a legtöbb esetben agyon van vetemedve. Ily módon összerakva nem eresztett elég rossz állapotú fedéllel.

A géptetőnél talán mentheted a helyzetet, ha valahogy megpróbálsz benyomni mögé K+D-t. Vagy mellé, úgy, hogy kiékelje az ott lévő hézagokat. Mivel K + D, nem is kell összepréselni a felületeket, így kicsordulni sem fog.

7383 Piret Endre 2019-11-03 18:39:49

Ma hozzájutottam, hogy megszerezzem a hátsó motorburkolatot, nyomolvasás céljából. Az egyik hengerfejtömítés jónak tűnik, egy hengerfejtömítés és egy talptömítés biztos szar, de valószínűleg mindkét alsó ereszt.
Hát, ilyet sem csináltam eddig, és ez a motor úgy negyven éve és alsó hangon 100e km óta nem volt ennyire bontva. Én mindösszesen egy hengerfejtömítés-cserére emlékszem a 90-es években, jó kérdés, hogy melyik oldalon.

Plusz bónusz felfedezést is tettem. Aki legközelebb gépháztető durót tesz fel, az tegyen ragasztót a szegecsekhez oldalt, hiába nem volt gyárilag. Én nem tettem, erre most mozog meg zörög :-(

7382 jocking . 2019-10-26 20:42:16  Előzmény: Spityu: 81181

A teleszkópra a megoldás a csere lesz, az nem egy bonyolult művelet, de még be kell szereznem a megfelelő cseredarabot. A nyiszogásra valszeg rá tudnék nézni, ha holnap nem lenne már egyéb program (olajcsere, garázs tető). :/ Mondjuk lehet, hogy öngyógyulós lesz a dolog, mert a mai tesztkörök alatt nem hallottam a nyiszogást.

7381  Spityu 2019-10-26 19:19:06  Előzmény:jocking .: 81180

Hajrá, holnap még szép idő van, aztán berobban az évszaknak megfelelő.

7380 jocking . 2019-10-26 12:51:22

Győzelem. Az erős szerkezet a már korábban használt (de még szinte új, 3 tized mm-rel vékonyabb, mint a "mostani új") tárcsával összerakva végre minden faszányos. Nem pörög fel menet közbeni gázadásra, és indulásnál kapar, ha úgy indulok. :)
Már csak a hátsó teleszkópokkal meg a nyiszogó fékkel kell kezdeni valamit.

7379  Spityu 2019-10-25 16:35:41

Na, előtúrtam egy gyári új, régi típusú szerkezetet. Kiszedtem a 3 db (egyébként 3 mm-es) pöcköt is. Így, nyugalmi helyzetben a kinyomószenet fogadó középső felület kb. 43 mm-re van a nyomólap felületétől. A szerkezet lendkerékre illeszkedő lapja pedig 15 mm-re van a nyomólaptól. Próbaképpen párszor rá is tehénkedtem. Mit mondjak, elég nehéz benyomkodni. Kipróbáltam úgy is, hogy csak a két tenyeremre támaszkodtam, az egyik alatt ott volt a szerkezet. Sajnos nincs szobamérlegem, hogy pontosabban meg tudjam mérni a szükséges erő nagyságát, de a fél testtömegem nem volt elég ahhoz, hogy átugorjon (kb. 75/2 kg). Eléggé át kellett helyeznem a testsúlyomat az adott kezemre, hogy átugorjon a kuplung. Kb. 50 kilóra becsülném a szükséges tömeg értékét. Hüvelykujjal max. a zabkásán táplált ukrán barátunk tudná benyomni: https://www.youtube.com/watch?v=2NXzFq3pGLY

7378  Spityu 2019-10-25 12:50:13  Előzmény:jocking .: 81177

Állásában szerintem nem gyengülhetnének, főleg, ha ki vannak szerelve és csak állnak, terheletlenül. Tegyük fel, hogy korrózió sem éri a felületét a rugóknak, ami mondjuk töréshez vezethetne, hasonló folyamatok miatt, mint ami a galvanizáláskor fellépő hidrogén-ridegedést jellemzi, jelenti.
Viszont megfigyeltem egy a gyári újakra jellemző tárolási módot: https://wt-fundus.de/shop/kupplungsautomat-ungefedert-original-ddr-ware-trabant-601/
Alul az IFA matricánál és attól mindkét irányban, 120 fokra van 1-1 kis íves ékszerűség. Ez a nyomólap és a váz közé van beillesztve. Két dolgot tudok elképzelni, hogy mi a célja. 1. Tehermentesíteni akarták a rugót, hogy amíg tárolják, ne gyengüljön. De ez nem túl logikus, mert szerinte így pont hogy jobban feszül, kivéve ha az átbillenési állásban van (gondolom). De az még messze van, úgy emlékszem, de majd túrok elő egyet. 2. A szerelést megkönnyítendő, így ugyanis eleve magasabbra kerül a nyomólap, ami azt jelenti, hogy a csavarok meghúzásakor csak a végén kell játszani a kuplung ellen. Egyszer úgy vettem észre, hogy ezek bent vannak, hogy meghúzáskor kipotyogtak. :D

Még egy kép: https://wt-fundus.de/shop/kupplungsautomat-ungefedert-original-ddr-ware-trabant-601/

7377 jocking . 2019-10-25 07:58:22  Előzmény: Spityu: 81176

Én is ebben reménykedek. Az a fura, hogy mindkét kuplung és ez a most bent lévő lendkerék is volt már autóban korábban és használva volt gond nélkül. Nem tudom, a 9 év (vagy 12, az egyik készlet többet "pihent", miután elbontódott az autójuk) állásban mi változhatott, amitől most fosch.

7376  Spityu 2019-10-24 22:14:46  Előzmény:jocking .: 81175

Ami azt illeti, mindent el lehet képzelni. Úgy értem, az előbbi jelleggörbén szerintem szerintem 10 különböző ponton helyezkedne el, ha 10 motort összeraknánk ma elérhető alkatrészekből. Új, használt, gyári, nem gyári stb. Jó volna, ha lenne egy gyári új lendkerekem, de nincsen, azon meg tudnám mérni, hogy a szerkezetet tartó sík és a nyomófelület között mekkora a távolság. Ezzel egy paramétert le tudnánk. Fontos továbbá a tárcsa vastagsága is. Eredetileg talán 6-7 mm, már nem emlékszem fejből, de ezt meg tudom mérni. Ezzel még egy változó fixálható. Utána az adott kuplungszerkezetnél a nyomólap felszíne és a szerkezet lendkerékre menő lapjának távolságát kellene megmérni. Ilyenből is van régi típusú gyári újam, amit meg tudok mérni. Ezután talán már csak a tányérrugó erejét kellene megmérni. Ez talán egy 10-20 kilós mérleg + egy nagy satu vagy golyósprés segítségével meg lehetne csinálni. Mondjuk mm-enkénti összenyomásonként felírni a mérleg által mutatott értéket.
Egyébként nekem - valószínűleg - keveset futott lendkerék van fent, egyáltalán nem volt hullámos. Sajnos gyári újat nem tudtam szerezni, csak labirintosat láttam, azt meg az eredetiség miatt nem akartam. A tárcsa és a szerkezet is gyári új, régi típusú. És ezzel a konstellációval a kuplungbowdenen az állító anyát majdnem teljesen be kell tekernem. Tehát a szerkezet nyomófelülete, ahol a kinyomószén csúszik, eléggé "bent" van. Csúszásnak viszont nyoma sincs, még akkor sem, ha pont 3000 környékén (gigantikus 54 Nm) megsimogatom a pedált és visszaengedem. Nyilván valamennyit csúszik ilyenkor, de egyből megfékezi a motort. Az átbillenési pontot határozottan lehet érezni a pedálon. Úgyhogy szerintem a te esetedben a szerkezetek nyomóereje lesz a gyenge.

7375 jocking . 2019-10-24 21:44:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81173

Valóban behúzza a rugókat az, ha a helyére van téve a szerkezet a tárcsával. De ez nem olyan mértékű, hogy átbillentse az egészet. Ennél az új(abb) szerkezetnél meg pláne nem, jól rá kell tehénkedni felszerelt állapotban is, hogy kiemeljen. Meg ahogy Spityu kommentjében lévő leírásból is kiderül, ezek annál szorosabbak, minél jobban megnyomja őket a tárcsa (egy bizonyos pontig, remélem, hogy ezen a ponton nem lépünk át).

7374 jocking . 2019-10-24 21:39:31  Előzmény: Spityu: 81172

A szegecsek még nagyon messze vannak attól, hogy hozzáérjenek bármihez is, új a tárcsa, van rajta bőven anyag. Csak a szerkezet nézett ki úgy, mintha a tárcsának csak az a része érne hozzá, ahol a szegecsek vannak.

7373 Kacsándi Szabolcs 2019-10-24 21:24:10  Előzmény:jocking .: 81171

Pont le is írtad a hibát.Behúzza a közepét.Ezért csúszik.Ha felteszed a szerkezetet és meghúzod csak egy bizonyos mértékig szorítja a tárcsát.Azután már a rugó kiemelni akarja magát,ha behúzatod ehhez már nagyon közel van ,csak veszít a szorító erőből és már hamar meg is csúszik.Ha szükséges mindenképp igazíts a lendkeréken.Mi ezt többször megtettük a szerkezet felfekvő felületével is.Versenyautókban is használható a gyári kuplungszerkezet,megfelelően összerakva.Extrém esetben kell variálni.A régebbi keskeny rugós szerkezet sokkal megbízhatóbb mint az új széles rugós,az hajlamos a törésre.Kihajigáltam és csak régebbit használtam.Abból bármelyik helytállt.Függetlenül attól hogy kicsit puhább vagy erősebbnek tűnt.Azért írtam hogy nem igazán szokott gyengülni,de ettől függetlenül van benne szórás,de még úgy is jól működhet ha jó a felület és a tárcsa is megfelelően tapad.

7372  Spityu 2019-10-24 21:20:18  Előzmény:jocking .: 81171

A tárcsa megvan még? A szegecsek nem lógnak ki? Mondjuk akkor már eléggé kopottnak kéne lennie a betéteknek, ha kilátszódnak. Valóban újnál elképzelhetetlen. Hacsak nem valami nem odaillő szegeccsel rakták össze. A magyar kisipari dolgokból kinézem. :)
A megfigyelésed pontos. Amiből csak lehet, gyárit használok én is. Hosszú távon sok esetben az élettartam miatt visszahozza a plusz költséget, és az sem mellékes, hogy kevesebb időt kell szereléssel tölteni velük.

7371 jocking . 2019-10-24 19:57:42  Előzmény: Spityu: 81170

Meglátjuk. A motor még nem lett visszatéve, mert hüvelyezni kellett a gyújtásház rögzítőcsavarjait és még száradnak. A hétvégén visszamegy, remélhetőleg jó lesz. Szétszedéskor annyi furcsaságot lehetett észrevenni, hogy a lendkeréken nem látszott nyoma semmi extrém behatásnak, a szerkezet nyomólapján viszont körben kopásnyom volt látható a tárcsa szegecseivel egy vonalban, körbe. Úgy nézett ki, mintha csak a szegecs körül érné el a tárcsa a nyomólapot. Tehát olyan, mintha a szerkezeten csúszott volna meg a dolog, nem a lendkeréknél.
Egyébként visszavitelnél elejtette a boltos, hogy korábban már 3 eset is volt, hogy visszahozták ezt a remek magyar kisipari szerkezetet. Mondhatta volna, hogy csak szarja van, megspóroltunk volna egy motorkiszedést.

7370  Spityu 2019-10-24 14:16:09

27. dia: http://www.uni-miskolc.hu/gepelemek/tantargyaink/702b_gepjarmuvek_mobilgepek/geget702b-7.eloadas.pdf

http://grannys.tripod.com/diaphragmpressurecurve.png
1. Ez utóbbi képen a 0 mm jelzi az új állapotot. Ahogy kopik a tárcsa (a vízszintes tengelyen haladunk balra), egy ideig még egyre nagyobb erő szorítja. A grafikonon -1 mm-ig tart ez a szakasz. Aztán kb. -1.5 mm-es kopásnál már újra csak annyi erő szorítja, mint új korában. Ha ennél tovább kopik (hangsúlyozom, nem Trabantról van szó), akkor egyre-egyre csökken a nyomó erő, ami megcsúszást eredményezhet. A "Wear capacity" ugye azt jelzi, hogy mennyit kophat a tárcsa. De ha ennél picit vékonyabb vagy vastagabb, valószínűleg még nem csúszik meg.

7369  Spityu 2019-10-24 13:59:07  Előzmény:jocking .: 81168

"felsőtesttel bele kell dőlnöm, hogy kiemeljen. " Igen, a birtokomban lévő régi típusú szerkezetek így működnek. Bár jó eséllyel a szerkezettel lesz nálad a gond, ha ekkora különbséget találtál közöttük, attól még - egyéb esetben - a felület is okozhat megcsúszást, pl. ha valamelyik sík ferde a másikhoz képest. Bár nem tudom, ilyen mennyire tud előállni. Talán ha törik a szerkezeten egy rugó, az okozhat egyenetlen nyomást a tárcsára. De szerintem elég sok rugónak el kellene töredeznie, hogy ebből tényleges probléma legyen.
Szerintem ha vastagabb a kuplungtárcsa, az jobb, abból a szempontból, hogy a billenés irányába egyre nehezebb nyomni a szerkezetet szerintem. Tehát ugyanazon lendkerék-szerkezet párosításnál a vastagabb tárcsa esetében keletkezik nagyobb nyomás a kuplungtárcsa felszínén, azt gondolom. De sosem mértem. :) Gondolj csak bele. Kiengedett, nyugalmi állapotban a szerkezet konkrétan 0 erőt fejt ki. Ehhez képest minél inkább a váltó irányában van a nyomólap, de még a billenési pont előtt, annál nagyobb az előfeszítése, annál jobban nyomja a tárcsát -> annál többet kell kulccsal hajtani a csavarokat összeszereléskor. De szerintem sok különbséget nem fogsz érezni a 90 és a 100%-os tárcsa között. Ha az utoljára használt, tuti jó tárcsád megvan még, és nincs elkopva, simán berakhatod.

7368 jocking . 2019-10-24 12:09:28  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81164

"nem igazán szokott gyengülni,csak törni a rugó."

Na, akkor ezt most ezen a ponton cáfolnám. :) Három szerkezet van itthon, mindhárom benyomható két ujjal, az egyik kicsit nehezebben. Az utángyártott olyan, mint a harmatos lepkefing. Már ez is gyanús, hogy a három ereje csak nagyjából egyforma, viszont az igazi bizonyíték az az a szerkezet, amit most hoztam meg a bontóból - két ujjal meg sem bírom mozdítani, felsőtesttel bele kell dőlnöm, hogy kiemeljen.
Most jön az, hogy berakom ezt az erős szerkezetet egy már használt, kb. 90%-os tárcsával, hogy meglegyen az erő is és a szerkezet se legyen annyira billenés közeli állapotban. Ha most sem lesz jó, egyértelmű lesz, hogy a lendkerék a bűnös.

De én még mindig hajlok rá, hogy itt szerkezet gyengeségi gondok (is) vannak, nincs meg az erő ahhoz, hogy ellent álljon a megveszekedett 54 Nm-nek. :D
Viccet félretéve, ha a felület annyira rossz, akkor szerintem minden fordulatszám tartományban rossznak kéne lennie. De lassan pötyögve nem csúszik meg, csak ahogy emelkedik a fordulat és szépen mászunk felfelé a nyomatékgörbén.

7367 jocking . 2019-10-23 21:50:43  Előzmény: Spityu: 81166

A tárcsa annyira nem gáz, több is van itthon, tudom cserélgetni. A gond inkább a hozzáférhetőséggel van. -.-

7366  Spityu 2019-10-23 21:24:44  Előzmény:jocking .: 81165

Nem akarlak mindenféle alkatrész ész nélküli megvételére buzdítani, de ha tárcsát akarnál cserélni, esetleg érdeklődj itt: https://auto.jofogas.hu/budapest/Trabant_601_ujj_alkatreszek_96614397.htm
A múltkor még megvolt, amikor egy 260-as Isolatort vettem tőle.

Ja, ez nem jó, régi típusú. Úgy emlékeztem, új típusú volt. :(

7365 jocking . 2019-10-23 20:44:58  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81163

Új a tárcsa is. Eléggé behúzza beszerelt állapotban a szerkezetet, talán 1-2 centit tudok még benyomni rajta, hogy aztán már kiemeljen. Lendkerék szabályozásnál nem hiszem, hogy változna bármi, mert akkor azt a felületet is szabályozni kell, amire fel van csavarozva a szerkezet. De ha azt a részt nem is szednék le, akkor is, itt nem századokat kéne leszedni a felületből, hanem sokkal-sokkal többet.
A bovdent is úgy állítottuk be, hogy éppen hogy kiemeljen, hogy maximális legyen a nyomóerő, de ez sem használt. Az az érdekes, hogy korábban ezzel a lendkerékkel és kuplunggal hibátlanul működött az autó 9 évvel ezelőtt. Nem tudom, mi változott azóta, az új kuplungtárcsán kívül. Ami egyébként ehhez a szerkezethez való, ahogy Spityu korábban írta, széles rugós szerkezethez rugózott tárcsa.

7364 Kacsándi Szabolcs 2019-10-23 20:30:38

Egyébként sosem láttam még trabinál hogy azért csúszott volna a kuplung mert ráfolyt valami.Akármilyen retkes is volt a kuplungház vagy szivárgott a váltóolaj akkor sem folyt rá igazán,mert a centrifugális erő kiszórta.Vagy leszakadt vagy ferde volt a felület,vagy szegecsig kopott.Amúgy akármilyen fényes a felület attól még lehet ferde.Biztosra akarsz menni szabályoztasd le a lendkereket.Akármilyen régi a szerkezet annak az ereje bőven elég ehhez a teljesítményhez,nem igazán szokott gyengülni,csak törni a rugó.Ha csúszik annak hibás szerelés vagy hibás felület az oka.

7363 Kacsándi Szabolcs 2019-10-23 20:16:51

Ha jól értelmezem új tárcsa került bele?Mértél vastagságot,Sajnos a tárcsák vastagsága változó,és nem mindegy melyik szerkezethez milyen típus kerül be.Megkell nézni hogy összerakott állapotban mennyire húzódik be a szerkezet közepe.Ha vastag a tárcsa a szerkezetet behúzza és már olyan mintha félig kiemelt volna a kuplung.Lendkerék utánszabályzással ez orvosolható.

7362 jocking . 2019-10-23 19:22:42  Előzmény: Spityu: 81161

Igen, a szerkezetre gondoltam, elb@szarintottam a kommentet.
Megfogod két kézzel, mintha egy kis kormány lenne úgy, hogy feléd néznek a rugók, aztán a két hüvelykujjad oda rakod, ahol megnyomja a kinyomószén és megnyomod. Mindhárom benyomható így. Az új és az eddig beszerelt szar egyformán ilyen, a másik itthon lévő is benyomható így, de ahhoz kb. 20-30%-kal nagyobb erő kell, az már kicsit fájdalmas "ujjilag".
A terv az, hogy ezt visszaviszem (a boltos mondta, hogy visszaveszi ha nem jó), aztán körbenézek a közeli bontóban meg rákérdezek a közeli alkatrészforrásomnál. Ha a közelben nincs, nézünk messzebb. A győri börzén is nézhettem volna, de oda meg pont amiatt nem jutottam el, mert helyette a motort raktam vissza...

7361  Spityu 2019-10-23 19:13:41  Előzmény:jocking .: 81160

"Egyébként az új tárcsa is pont ugyanolyan erejű, mint az itthoni kettő, két kézzel megfogva két hüvelykujjal simán benyomhatóak. "

Mármint a szerkezet? Ha igen, ott lesz a gond. Ami eddig a kezemben volt, ráadásul régi típusú, azokat k*rva élet, hogy nem nyomogatnád így. :D Nem tudom, ez mennyire típushiba ennél a kivitelnél, mert nincs vele közvetlen tapasztalatom. Esetleg próbálj meg beszerezni gyárit. Vagy gyári használt régi típusút.

7360 jocking . 2019-10-23 17:50:13

Hát b+...
Levettük a lendkereket, valóban volt alatta szivárgás, de remélhetőleg már megszűnt. Nem láttunk rá magyarázatot, hogy mitől szivároghatna, minden patent.
A lendkereket megsmirgliztem, féktisztítóztam, parafadugóztam. A tárcsát szintén megpucoltam. A szerkezetet is. Összeraktuk, visszatettük a motort, próbakör... És PONTOSAN UGYANOLYAN szar, mint eddig volt. Én már nem tudom, hogy mi egyebet tudnék még csinálni vele. Kivenni még ki tudom a szart, de mit rakjak be helyette, ha az újjal is szar? :(
Egyébként az új tárcsa is pont ugyanolyan erejű, mint az itthoni kettő, két kézzel megfogva két hüvelykujjal simán benyomhatóak.

7359 jocking . 2019-10-22 18:48:02

Megvan az új szerkezet, holnap berakom. Furcsamód egyáltalán nem erősebb, mint a már meglévő másik 2. A különbség az érintkező felület minőségében van, az új se nem fényes se nem bordás. Remélem, hogy nem a szerkezet erejével volt a gond, mert akkor vehetem majd ki újra a motort...

7358 jocking . 2019-10-19 20:13:08  Előzmény: Spityu: 81157

Akkor egyértelműen az újabb fajta mindkettő.
Érdekes lehet a régi szerkezettel a kuplung, amikor az újabb fajtával is harmatgyenge. :) Akkor ezekkel a pálcika rugókkal elég csak a pedálra nézni, hogy benyomja az ember. :D

7357  Spityu 2019-10-19 19:52:03  Előzmény:jocking .: 81156

Régi: https://shop.strato.de/epages/61260628.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61260628/Products/%22Lager1Regal%20Q4.3.1%22
Új: http://www.ostfahrzeug-shop.de/Trabant/Trabant-601/Kupplung-Teile/Sparset-Kupplung-gefedert-Originalteil-Regenerierung-fuer-Trabant-601.html

A váltás 1985 áprilisában volt.

7356 jocking . 2019-10-19 19:12:19  Előzmény: Spityu: 81155

A másik szerkezet bár erősebb, de nincs jó állapotban. A felülete rozsdás, és mély barázdákat ettek bele egy szerintem korábban túlkopott tárcsa szegecsei. Valószínűleg beszerzek egy újat és azt fogom berakni. Már ha az erősebb, mint a mostani, de azt majd elviszem a boltba kipróbálni.
Egyébként ebben is rugós tárcsa van, a két itthoni szerkezetem meg egyforma. Hogy széles vagy nem széles a rugója, azt nem tudom, nem láttam még másmilyent.

7355  Spityu 2019-10-19 12:49:50  Előzmény:jocking .: 81153

Igazából a fényesség önmagában nem gond. Amúgy is ki fog fényesedni. Inkább csak a rossz geometria, az össze nem kopottság. Valószínűleg egyenetlen lehet a felület, emiatt csúszott meg. A csúszás következtében meg helyenként túlhevült, azért vannak a futtatási színek. Lehet, hogy összekopott volna, de lehet, hogy nem. Mindenesetre az erősebb szerkezettel volna jó összerakni, azt gondolom. Tényleg, a szerkezet és a tárcsa összeillik? Nem rég tudtam meg, hogy a széles rugójú szerkezethez (új típusú) csak a rugós tárcsa (új típusú) jó.
Ez alapján akkor nem olaj okozza a csúszást, egyértelmű. A dugózás ettől még jól jöhet szerintem is.

7354 jocking . 2019-10-19 12:29:27

Kis update. A lendkereket még nem vettem le, de látszik alatta egy minimális folyásnyom, ami viszont már fel volt száradva, csak a szélei látszottak a "pataknak". El tudom képzelni, hogy kezdetben szivárgott a labirint, aztán "bejáródott" és abba maradt. Mindenesetre annyira nem szivárgott, hogy a kuplungra is jutott volna, ahogy írtam, azon nincs nyoma olajnak.

7353 jocking . 2019-10-19 11:41:47

Kint a motor.
Olajszivárgásnak nem látom nyomát sem a váltó sem a motor felől. A kuplung érintkező felületein fekete, koromszerű, száraz port találtunk, ez valószínűleg a tárcsa bekopása miatt került oda. (csak megtörölve látszik a rongyon, szabad szemmel nem, nem koromfeketék az alkatrészek) A szerkezet és a lendkerék is fényes, a szerkezeten lilás elszíneződés látszik foltokban.
Van itthon még egy rozsdás szerkezet, annak az erejét összehasonlítottam a kiszerelt szerkezettel. Az egyiket leraktam a földre a rugós-kúpos részével felfelé, a másikat meg ráraktam pont fordítva, hogy a két kúpos-rugós rész egymást nyomja. Rátehénkedtem, és akár alul, akár felül volt a kiszerelt szerkezet, mindig az nyomódott be előbb, tehát az a gyengébb.
Szerintem itt most a sok kicsi sokra megy érvényesült, a lendkerék is fényes kicsit, a szerkezet is gyenge kicsit és ezek összeadódtak. Kell egy másik szerkezet, meg a lendkerékkel is kezdeni kell valamit.
Ja, és a lendkerékben nincs dugó, de akkor majd rakok bele.

7352  Spityu 2019-10-18 21:25:30  Előzmény:jocking .: 81151

Hát, a durván szar szerkezet kiszűrésére jó lehet. Ha ugyanez a lendkerék + tárcsa + szerkezet volt, akkor szinte biztos, hogy valami kenőanyag okozza a csúszást. Esetleg amit mondtam, a rossz bowden beállítás, de ezt már - gondolom - kizártad.

7351 jocking . 2019-10-18 20:47:07  Előzmény: Spityu: 81150

Az a gond, hogy ez nem egy egzakt módszer. Rátehénkedéssel be lehetett nyomni a kiszerelt szerkezetet, csak kérdéses, hogy mekkora erejű rátehénkedés számít még jónak. :)
Maga a lendkerék és a kuplung felülete fényes volt valamire, de ezt azért nem látom lehetséges oknak, mert leállítás előtt évekig ezekkel az alkatrészekkel üzemelt az autó probléma nélkül. Nem hinném, hogy az állás alatt tovább fényesedett a lendkerék és ezzel romlott a tapadása. :D
De mindegy is, a jövő szerdai rövid-hosszúhétvégén kihajítom a motort és majd jelentem mit találtunk.

7350  Spityu 2019-10-18 20:32:10  Előzmény:jocking .: 81149

A rózsakeréknél, úgy rémlik, felér a szint a szimeringekig, de a nyelestengelynél egészen biztosan nem. A nívó csavar bőven a nyelestengely alatt helyezkedik el. (Ezt hátra vetítve a rózsakerékhez a hátsók esetében is megtudhatjuk, vajon ellepi-e vagy sem.)
Ha azóta sem szivárgott, akkor viszont lehet, hogy mégis inkább a labirinttól jön az olaj. A váltóból szerintem folyamatosan jönne, ha üzemel. Bár a motornál sem valószínű, hogy lenne valami, ami eltömítené egy idő után. Egyébként a labirint szintén tud szivárogni.
Viszont akkor nem tudom, mi okozhatja a megcsúszást. Egyszerű rátehénkedéssel meg kell vizsgálni, hogy elég erős-e a rugó a szerkezetben. A nyomólapot és a lendkerék felületét is felérdesítettem, ami inkább csak amolyan mattításnak nevezhető, de a tükrös felületnél az is jobb. Nyilván, ez sem tart örökké.
Ha vájatosak a felületek, akkor kellhet némi idő, amíg hozzájuk kopik a tárcsa, de ez sem ok arra, hogy ennyire durván megcsússzon. Amatőr kérdés, de a bowdenen megpróbáltál esetleg lazítani? Már nagyon kis nyomás is csúszást eredményezhet.
Nem tudok méreteket fejből, de az is fontos, ha a lendkereket felszabályozzák, a szerkezetet fogadó felületet se hagyják ki ebből, különben megnő a távolság, amitől a nyomólap beljebb megy, a szén által nyomott rész pedig kijjebb.