Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6207  Spityu 2017-02-03 22:55:33  Előzmény:Bencze Robi: 79441

Van esetleg kép a konkrét példányokról? Vagy még úton van?

6206 Bencze Robi 2017-01-31 11:05:46  Előzmény: Spityu: 79438

Köszi! :)

Szerintem találtam olyat ami jó lehet, rendeltem mintát, majd kipróbálom, illetve be...

Ha D8-as a furat a lökösön, akkor ebből a műanyagból a D8,5 dugó jól benn fog maradni szerintem, és egy kicsit domború is a felülete, ahogy a képen is látszik.

Ja és a rajz szerint a Type 2-ről van most szó.

6205  Spityu 2017-01-30 19:26:56  Előzmény:Bencze Robi: 79434

Na szóval, lemértem egy pótdugót. A fej, ami látszik, az a teteje a rajzon. A legnagyobb átmérője valamivel 12 mm alatt van. Egy kicsit lejt a kerülete, de ívesebben, mint a rajzon. Kb. a lökhárító furattal megegyező átmérőjű a fej sík része. A lökhárító furatnál kb. 8.3 mm-es a nyaka. A kieséstől védő perem 9.3 mm. A teljes hossz kb. 8.8 mm. Ledugózandó anyagvastagságnak kb. 2 mm hely van.
Nem tudom megállapítani, hogy gyári-e vagy sem, annyira hasonlít a karosszéria többi helyén lévő dugókhoz. Trabantweltről származik, de nem egyezik kinézetre, azzal, ami most látható a webáruházban. Az sokkal nemgyáribbnak tűnik.

6204  Spityu 2017-01-30 17:25:27  Előzmény:Bencze Robi: 79434

Azt hiszem, 6-os a furat a lökösben. Azt nem tudom lemérni, mert be van dugózva. :D De vannak pótdugók, azokat lemérem, ha otthon leszek.

6203 Bencze Robi 2017-01-30 15:22:02

Sziasztok!

A 2T lökhárítóba ('80-as évek) való pici műanyag dugók méreteit valaki le tudná mérni esetleg?
Otthon vannak az autók, és nem bírom kivárni a hétvégét... :)

Köszi előre is!

6202 Kacsándi Szabolcs 2017-01-22 18:09:06  Előzmény:Po. Balázs: 79425

1976 körül változott gömbölyű profilra.

6201 Po. Balázs 2017-01-20 07:55:09  Előzmény:Matkó Ádám: 79403

Köszönöm a képet. Most már mindent értek :)
Évjárat szerint elkülöníthető melyiket mikor szerelték?

6200 Matkó Ádám 2017-01-15 23:17:27  Előzmény:Po. Balázs: 79394

Szia,lökös kérdésben helyes a sorrend.Én sem tudtam sokáig,mi a külöbség a csúcsos,meg a púpos között,majdnem egyformák.Lefotóztam,nekem a púpos(íves) van,a csúcsos így oldalról nézve ehhez képest hegyes.

6199 Po. Balázs 2017-01-14 08:11:15

Köszönöm!

6198  Spityu 2017-01-13 20:24:27  Előzmény:Po. Balázs: 79392

Szerintem az a sima csúcsos akar lenni (a csúcsos íves). Tudomásom szerint az alábbiak voltak 601-nél, időrendi sorrendben:
- csúcsos, 3 részes,
- csúcsos,
- íves,
- kocka, műanyag végű

De majd kijavít talán valaki, ha nem így volt. Ami még biztos, az az, hogy 1980-tól van az utolsó.

6197 Po. Balázs 2017-01-13 17:10:26

Sziasztok!
Segitseget szeretnék kérni. Eddig úgy tudtam 601 íves lökhárító volt a sima ives és az aminél a vegeknel 'toldás" van.
Most láttam egy hirdetés hogy sima ívest cserélnek csúcsos ivesre.. Miben tér el a sima a csúcsos lökhárítótol és mikor szereltek őket?
Előre is köszönöm.

6196  Spityu 2017-01-07 10:29:29  Előzmény:Piret Endre: 79314

Köszi! Sajna a GG-s elkerült Pécsről. :( De legalább itthon maradt és szoborként fog szolgálni a továbbiakban is. :)

6195 Piret Endre 2016-11-22 19:39:25  Előzmény: Spityu: 79313

Hú, de fiatalok :-)
És gyönyörűek mindketten.

6194  Spityu 2016-11-20 18:08:18

Öcsi és bátyó tegnap egy kicsit pózolt. :)

Összéletkor: 60 év. Összfutás: 10 ezer kilométer. :)

http://www.hasznaltauto.hu/auto/trabant/601/trabant_601_s_4137km_gyari_allapot-10820703

6193 Po. Balázs 2016-11-13 11:03:31  Előzmény: Spityu: 79308

Faceon kapott infók alapjalán volt több műhely ahol építettek be ilyen motorokat. Egy képet találtam de az pl nem a nagy szériát csináló műhelyből való. Ennél maradt a tank a helyén.

6192  Spityu 2016-11-10 21:33:02  Előzmény:Po. Balázs: 79307

Nekem halványan rémlik egy használtautós hirdetés, úgy 5 éve lehetett fent. Fehér Trabi volt, alapvetően 2T karosszériával. Az első tornyok voltak leginkább átdolgozva a karosszérián. Meg nyilván hűtés stb. A tankra már nem emlékszem, hol volt. Emlékszem, külön hangsúlyozta a hirdető, hogy teljesen papíros meg minden. Szerintem az egy ilyen kocsi volt. Sajnos többet nem tudok. Ha esetleg találsz valamit, kérlek, oszd meg velünk!

6191 Po. Balázs 2016-11-09 19:37:58

Sziasztok!

Ifjúkori emlékeim szerint, 1985-ben készült 1000 db 543 ccm.es, háromhengeres, négyütemű Suzuki motoros 601-es Trabant.
Egy magyar mérnök tervezte a beépítést. Emlékszem, akkoriban láttam a TV-ben több riportot is a legyártott autókról, boldog tulajdonosok beszámolóival :).
Ezen autókról keresek információkat, képeket, cikkeket, stb.

Előre is köszönöm a segítségeteket!
Balázs

6190 jocking . 2016-11-02 21:47:00  Előzmény: Spityu: 79284

Azért az a horganyzásos rozsdamegelőzési móka nem semmi... Bár ha én ilyet csináltatnék, akkor nem mártatnám bele az egészet, csak a padlólemez szintje föle max. 10 centiig.

6189 Piret Endre 2016-10-12 18:04:02

Erre én azt szoktam mondani, hogy ha olcsón szeretnék egy eszközt, ami elvisz A-ból B-be, akkor szétnéznék a használt Suzuki hirdetések között. Ott lehet keresni olyat, ami megéri. Pont, ahogy ha gazdaságosan szeretnék halászlét főzni, akkor nem pecázni indulnék, hanem a piacra. Ettől még van, aki szeret pecázni, holott nem éppen a leggazdaságosabb módja a halhoz jutásnak.
Azt megfogadtam, hogy amint valamiről úgy gondolom, hogy "jó lesz az úgy, csak haladjunk", akkor abban a pillanatban becsukom a boltot egy időre és pihenek.
Ettől még persze tele lesz kompromisszummal, meg bizonyára hibával is.

6188  Spityu 2016-10-12 12:10:11  Előzmény:Piret Endre: 79289

Én sem, csak becslés. Akkor lenne érdekes max. ha eladásra menne.

Jah... az a "kedvencem", amikor megkérdezik - ráadásul veteránosok -, hogy: "Eladásra megy?" Mire azt szoktam válaszolni, akkor 4 hónapig készült volna... egyébként tökre elszomorít, hogy a veteránosok ZÖME így áll hozzá. "Megéri? Nem éri?" "Jujj, most két fillérrel többe került, mikor fog ez megtérülni..." "Á, nem csinálom meg jóra, senki nem fizeti meg." "Jó lesz gányolva is, nem látszik."

6187 Piret Endre 2016-10-12 10:01:26  Előzmény: Spityu: 79288

Én nem tartom nyilván sem az időt, sem a pénzt. Teljeskörűen úgysem menne, így meg minek.

6186  Spityu 2016-10-11 23:14:13  Előzmény:Piret Endre: 79287

Jó, nettó kb. 2 év volt. (2 * 12 * 4 * 5 * 8 óra) Nálam is volt, hogy háromnegyed évig hozzá sem tudtam nyúlni...

6185 Piret Endre 2016-10-11 20:48:31

A 4 év 1 hónap nekem augusztusban fog letelni. És ott tart, ahol látod. Gépészethez még nem is nyúltam, leszámítva a futóművet és az első kerékcsapágyak cseréjét. Szóval, szerintem te kapkodtál, nekem tovább fog tartani :-)
Addig is ott van közlekedésre az offtopic jármű, gyerek az még, csak 30 éves múlt a nyáron :-) Persze az is igényel törődést, ami szintén elvisz időt.

6184  Spityu 2016-10-11 20:06:18  Előzmény:Piret Endre: 79285

Az jó, ha poros volt már a futómű. Nyilván a csiszoláskor is szállt rá, ami portalanításkor rajt is maradt valamennyire. Ez azért "védi". Biztos, hogy le fog jönni. Persze, összeférhetőségi próbát előbb csináljál. Esetleg 1:2 víz:denszesz arányban hígítsd.

"Bár ott tartanék, hogy csak ez hiányzik" eljön az a pillanat is. De ne siess, sokkal jobban fogod bánni később, ha összecsapod. Ez motiváljon. Nem véletlenül volt az utolsó és az első út között nekem 4 év 1 hónap.

6183 Piret Endre 2016-10-11 19:56:16  Előzmény: Spityu: 79284

Aha, akkor most is tanultam valamit, én azt hittem, hogy csak valami házi tuning, hogy fekete a kormánymű háza. Szerencsére a nitrohigító simán lehozza, a bordák közül is. A sajátja festetlen volt. Megvan, csak nagyon kopott.
A csavarjai egyértelműen kadmiumozva voltak, ez sok helyen annyira megmaradt, hogy már - már sajnáltam leszedni a maradékait. De annyira közel sem volt ép, hogy rajta hagyjam. Jó az a sárga horgany, szép is, meg véd is.
Persze, nincsenek illúzióim a színkóddal, de csak jobb, ha van egy ilyen kiindulásnak, ha netán keverni kell. A kész meg annyira talán nem üt el, hogy ha valami apró darabra kell, ami mellett nincs ott a másik, akkor ne legyen jó.
Majd meglátom, hogy mennyire sikerül lepucolni a futóművet. Mindenesetre kösz a tanácsokat. Szerencsére jó poros is volt alul, mire a fényezőhöz került, talán kevésbé tapadt így a köd.
Küszöb dugót nagy hálával és köszönettel szívesen elfogadok majd alkalomadtán. Bár ott tartanék, hogy csak ez hiányzik...

6182  Spityu 2016-10-11 19:23:28  Előzmény:Piret Endre: 79282

Végül is, nem baj, ha színkód alapján lett fújva. Ha mondjuk nem volt gyári minta, akkor főleg. Arra ne számíts, hogy ha bele kell javítani, és elmész valahova, bemondod a színkódot, ugyanazt a színt kapod. Max. talán ugyanannál a gyártónál, bevonatrendszer szállítónál. De korrigálni mindig kell, én azt vettem észre. Főleg kis mennyiségeknél. Van olyan hely, ahol az ifjú titán számítógéppel + mérleggel többé kevésbé elfogadható árnyalatot kever (én nem itt kevertettem), emiatt itt max. feketét vettem eddig. :) Aztán van olyan is, ahol full érzésre kever egy 50 körüli jóember, teljesen hibátlan végeredménnyel. A szín is és a kért mennyiség is. Na, ott volt egyszer, hogy (Standox) RAL színkóddal mentem, meg a tárggyal és a színkód alapján nekiállt kikeverni a kész anyagot, majd a végén összenézte a tárggyal és tökre elütött. Nem győzte korrigálni, hogy jó legyen (Mobihel). Szóval minimum azonos gyártó, azonos festékét kérd ezután. De ne legyen rá szükség. Meg van az előbb említett (gép + manuális).
A futómű nekem hátul volt fent a végleges. De le volt fóliázva. Bevonathatárok a karosszériánál tényleg nem voltak, legalábbis élesek. A futómű azonban biztosan nem volt leködölve. :) Denszesz ésszel jó rá szerintem. Így csinálnám: mikroszálas (normális, 5-800Ft-os, nem a 3 db 200-ért kategóriájú) kendőből vágnék darabokat, azzal portalanítanám, hogy a por ne karcoljon később, utána szintén mikroszálassal törölgetném denszesszel. A kendő önmagában csodákra képes - bizonyos esetekben. Én utólag fújtam a dobokat színre, akárhogy maszkoltam, a bal elejénél kapott egy kicsit a trapézkar. Tökjól lehozta. De mondom, először portalanítás, és akkor nem lesz karcos a fekete.

"A csavarok a sajátjai, jobb híján sárga horganyt kaptak" Jó az, szerintem 1974-ben már nem matt szürke (talán tűzihorgany) volt, hanem sárga. Csak annyi, hogy forgódobossal lehet a gyárihoz hasonló mattabb, fakóbb bevonatot elérni. Nekem sem sikerült, mert kötözve tudtam csak megoldani, mivel a forgódobos megoldáshoz több tíz kiló cucc kellett volna, azt mondták. A kadmium a mi szempontunkból semmivel nem jobb. Azt hallottam, csak a repülőiparban jön elő az előnye, ott még ma is a cink helyett kadmiumot használnak, mivel az termikusan stabilabb vagy valami ilyesmi. A lényeg, hogy korrózióállóság szempontjából nem jobb. A sárga kromát valamelyest korrózióállóbb, mint a kék (fehér). Kb. ennyi.

Amúgy a nyerő egyértelműen a tűzihorgany. http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/002003_3.html Egy ideig csiszolhatta utána az biztos. Na meg kb. + 20-50 kiló (!). De az életben nem rohad el. :D

"majd lemattul" Szokj hozzá, nem fog. :) De jól néz ki szerintem. 1. Jobb, mint rozsdásan. 2. Jobb, mint egy idegen alkatrészt felhasználni (új vagy más autóból származót).

A tőcsavarok nálam is jók voltak. De mindenképpen új anyákat tettem fel, ha már vannak, meg az eredetiek kissé elnyaltak voltak, és akkor úgy voltam vele, hogy legyenek a tőcsavarok is szép újak. Ezért kicseréltem őket. Na, most cáfolom a fentieket. :) A tőcsavarokat nem akartam galvanizálni a ridegedés veszélye miatt.

Azt hittem, a kombi is lyukas elöl. Vagy évjárat miatt lehet lyuk nélküli? Mindegy, ha nem volt, ne is legyen. :) Dugót szívesen adok hátra. Ilyet: https://youtu.be/Np4V0jafxVk?t=309 :)

A kormánymű jó móka. Az enyém feketére volt fényezve gyárilag, amin meglepődtünk. Egész addig, amíg ki nem mostam a zsírból, azt hittem, hogy csak a pótalkatrésznek szánt kormányművek házai voltak feketére festve.

6181 Piret Endre 2016-10-11 19:06:04

A nagy érdeklődésre való tekintettel :-) itt a belseje.

6180 Piret Endre 2016-10-11 18:38:49  Előzmény: Spityu: 79280

Ha élsz elég ideig, meg én is, akkor természetesen találunk módot arra, hogy melléállj :)

1974 októberben került először forgalomba. A színét én pastellweiss-nek gondoltam, arra a 7035 szerepelt itt korábban, és szemre is hasonlít. Mindenképpen mostani, kóddal rendelkező színt akartam, a jövőre gondolva. Ez annyira sikerült, hogy besétáltam a Kőházyba, és levettem a polcról a 7035-ös spray-t. Ha valami apróságot kell hirtelen színre fújni, akkor jól jöhet.
Az képen látható oldalon a saját felnijei vannak, persze még rendbetétel előtt. A túloldalon valami "egyéb" kerekek kerültek fel hirtelen, amikor az aljával végeztem, és az oldaláról a talpára boritottuk. A futómű a sajátja, ami darabonként szintén vasig lett pucolva, passziválva, alapozva, majd feketére fújva. Sajnos most kapott a fehérből, mert fényeződni így ment, ahogy a képen látod. Az aljára is jutott fehér köd, majd leszedem, amennyire tudom, bár szerintem a gyárban sem voltak élesek a bevonathatárok :-)
A csavarok a sajátjai, jobb híján sárga horganyt kaptak, majd lemattul. A tőcsavaroknak semmi bajuk azon túl, hogy mostanra minden bevonat lekopott róluk. Lehet, hogy nem bántom őket. Amúgy találtam itthon gyári újakat anyával együtt, de sajnos csak négyet. A saját kerékanyái kb most úszhatnak a galvánlöttyben.
A küszöb elején sosem volt luk ezen. A végén van, csak dugó kell majd hozzá. A sajátjai nem túl szépek így 40+ év után, ami van, az meg kicsit kisebb, és fekete.
Most éppen kormányművet legózok az itthon található kb 5 darabból. Úgy néz ki, hogy összeállt, most jön az esztétika, aztán mehet be.

6179  Spityu 2016-10-11 14:26:15  Előzmény:Piret Endre: 79279

Ja hogy a kocsiról van szó!

Az enyém papyrusweiss, de az rémlik, ahhoz a 7032 volt a legközelebbi. (Standox skálán. Másik - talán Mobihel - skálán valami más.) De géppel lett az egyik ajtó belsejéről bemérve, ahol nem érte napsütés. Fényes volt, de azért meg lett tisztítva, polírozva. Utána kikeverte a srác, és valami minimálisat korrigált kézzel. Mondjuk én az első eredményt is teljesen ugyanolyannak láttam, mint a kocsiét. :)

Biztosan írtad, de mikori is az évjárat (a felnik rá valók)? Mikor készül el, mellé akarok állni a Limommal. :D A futóműved felújítottnak látszik, legalábbis a csavarok. Remélem rosszul gondolom. Ha esetleg össze lett volna fújkálva, denaturált szesszel megpróbálhatod lemosni, sokat lehozhat. Gyári tőcsavarok szerintem kaphatók a Csapinál. Onnan lehet megismerni, hogy a feje kissé benyomott, a menet végén pedig van egy négyzet alakú benyomódás középen. Az anya felejtős, ritkán találni csak dobozok mélyén. :) A küszöbök elejénél a lyuk hová lett? :) Tessék kifúrni, van gyári új dugó bele. ;)

6178 Piret Endre 2016-10-10 23:39:01  Előzmény: Spityu: 79278

De hiszen nem is sárga :-) RAL7035

6177  Spityu 2016-10-10 13:27:40  Előzmény:Piret Endre: 79276

Nos, valóban. Azóta megérkezett az ősz, ez magyarázza, hogy miért lett sárga és hullott le egy csomó falevél!

6176 Piret Endre 2016-10-09 20:16:31

Szeptemberben egyszercsak valahogy megváltozott a színe ahhoz képest, mint amit legutóbb láttatok :)

6175 Harcsás Sándor 2016-10-01 21:11:41  Előzmény:Horváth Kristóf: 79270

Levegőcső kapható : Báróker 55cm 1450 Ft

6174  Spityu 2016-09-30 11:33:27  Előzmény:Horváth Kristóf: 79270

Lebontod a kormányburkolatot. 3 vagy 5 csavar fogja, az indexkar csavarjait is kihajtod, ez 4. Ezután kiütöd vagy kipréseled a stiftet, ami rögzíti a kereket az oszlopra. A stiftet a megfelelő irányba üsd ki. :) Az oszlopot vagy magát a kormánykereket a fém részénél próbáld meg minél jobban megtámasztani, mondjuk egy 2 kilós kalapáccsal és némi segítséggel.

Levegőcső szokott lenni utángyártott sok boltban. Gyári nem igazán már.

6173 Horváth Kristóf 2016-09-29 19:48:38

Sziasztok!

Egy gyors, és amatőr kérdésem lenne. :)
Régi bakelit kormányt hogyan tudom levarázsolni a kormányoszlopról? A takaró "dugót" levettem, de alatta nem volt egyértelmű, hogy mit-hogyan kéne csinálnom, egyáltalán jó helyen járok-e?

Illetve levegő csöveket (két egyenes hosszú gumi cső) hol tudok venni? Csapi Bt.-nél jelenleg nincsen raktáron (legalábbis 3 hete nem volt még), rajtuk kívül itthon lehet kapni valahol?

Köszönöm!
Kristóf

6172 jocking . 2016-09-04 11:17:11  Előzmény: Spityu: 79205

Tehát a minősítés önmagában nem ér semmit, csak ha kéred hozzá az OT rendszámot is. Pedig régebben mindenhol azt mondták, hogy igaz, hogy az OT jár plusz előnyökkel, de az 5 éves vizsgaperiódusok nem a rendszámhoz kötöttek. Most vagy változott azóta, vagy csak senki nem tudta pontosan.
Nálam nem számít, nekem érnek annyit az előnyök, hogy lecseréltetem majd a meglévőt, de hogy csere előtt rejtélyesen nyoma fog veszni a mostani rendszámoknak, az holt zicher, leadni nem fogom, az biztos.

Amúgy érthető a "rendszer". Műszakiért perkálsz, OT vizsgáért perkálsz, de ez így kevés, hisz az új rendszámért is perkálsz és az emitt szükséges új forgalmiért is. Rájöttek az okosok, hogy ha szinte kötelezővé teszik az utolsó lépést, akkor még több zsetont lehet szakítani. A kapzsi, egyszersmind ordenáré qrva anyját az összesnek.

6171 Matkó Ádám 2016-08-24 23:39:29  Előzmény: Spityu: 79205

Igazi okmányirodás kavarás..nem akarom szítani a kedélyeket,de,ha én végezném így a munkám,már nem lenne munkám.Hihetetlen,hogy egy nem mindennapi kérésed van,és máris elsülyedhetsz a jogi kavargás bugyraiba,és nem ők fognak segíteni.Segíts magadon,akkor segítesz magadon!Én mondjuk szerintem nem egy hatalmas problémát szerettem volna az ocsmányirodás,bots,kormányablakos kolleginák nyakába akasztani:vettem egy lejárt műszakis kocka kombi Ladát.Kicsit eljátszottam az időt,mire meglett a veterán bizti,eredet vizsga,picit csúsztam túl a két heten.Meg is kaptam az ejnye-bejnyét,majd miközben írtam a nyilatkozatot,miért is késtem,közbeszól a muci,hogy nem tudja átírni a kocsit..merthogy,kereskedésből vettem az autót,és más a dátum az adásvételin,meg ott nála a gépen,valószínű,amikor a kereskedés leadta a papírokat,az került be dátumilag.Néztem rá,én erről mit tehetek,hát telefonált hogy javítsák ki.Ő.De,hogy kinek,nem tudom.Mert,nagyon jó fej volt,és azt mondta,nem büntet meg így a késés miatt,tudja,nem rajtam múlt...Azzeg,mindegy..aztán,ha lerendezte a kijavítást,hív.Ja.Föl sikerült hívjam,ezt a kört is hagyjuk,két hét múlva,azt a választ kaptam,még nem sikerült rendezni.Hát,vártam még egy hetet,majdan,fôlhívtam az eladó srácot a kereskedésből,ki adott nekem egy számot,mit fölhívva sikerült egyeztetni a dátumproblémám.Sok gondolat keringett a fejemben,hova küldeném,de nyeltem nagyot,becsattogtam,mondtam a spinének,hogy elrendeztem a bajt,és jé,sikerült átírjam,Egy relatív sima átírás..Ez katasztrófa.Mostnemhogymég,Warnyó motort szeretnék a Trabiba,hát talán pár év múlva hivatalosan is benne lesz..Szeretném nagyon hivatalosan,de nem segítenek benne,pedig jobban össze lessz rakva,mint némelyik porrátört,nullkilóméteres,szalonba már egyik eleme se gyári,hulladék.Hát,marad az ez van.

6170  Spityu 2016-08-24 09:13:54  Előzmény:Matkó Ádám: 79203

Nos a helyzet a következő: valamilyen minősítésre akartam vinni a kocsit, hogy 5 évre kapjon műszakit, meg egy sor kedvezményt. Tök őszintén leírom, anyagi okokból, hogy ne kerüljön annyiba egy vasárnapi autó fenntartása. A rendszámot nem akartam lecserélni OT-re.
- a neten egymásnak ellentmondó információkat találtam,
- személyes, telefonos és e-mailes érdeklődések során szintén 10-en 20 félét mondtak,
- minősítésen átesett vagy arra készülő sorstársaktól szintén sokfélét hallottam.
Ebből következett az, hogy hagyom az egészet a francba. Bár ezt még tetézte az is, hogy tavasszal előzetes átnézésen egy megkímélt, nem felújított türkiz Trabinál a dilettáns minősítők olyanokba kötöttek bele, amik full gyáriak... az már egy másik kérdés, hogy azért sok helyen olajsáros volt a kocsi alul, de az letakarítható (és én sem tolerálnám). Mindezt úgy, hogy nem szaladgálnak olyan autók OT rendszámmal, amire én még simát sem adnék. És nem feltétlenül a visszaélésekre gondolok, amikor klón autókra pattintják át...

TUDOM, csak a törvény szövege és a Magyar Közlöny tekinthető hivatalosnak, mindenféle internetes oldalakról tájékozódni pedig amatőrség. Emiatt amatőr voltam, amikor azt hittem, hogy az alábbi oldalon lévő pontok igazak:
http://mavamsz.hu/muzealis-minositesbol-fakado-kedvezmenyek
Kiemelném a 4-es pontot, ami alábontja az egészet (az egész arról szól, hogy a MUZEÁLIS MINŐSÍTÉS milyen előnyökkel jár). Az alá tartozik az 5 éves műszaki peridóus. Az "OT" rendszám hiányával csak a teljesítményadó-mentességet bukom - gondoltam én. Aztán a telefonban hétfőn mást mondtak. (Ez csak egy példa több közül, ami szembejött velem - ezeréves leírások, doksik, de naprakész, hivatalos emberkék sem mindig mondják ugyanazt!)
Más. FIVA. Először ide akartam vinni a kocsit, mondván, 10 évig érvényes, 2x5 év műszakit "ad" (nyilván, ha átmegy műszakin a kocsi). Tök jó, gondoltam. Levélben olyan választ kaptam, hogy továbbra is 10 évig érvényes, de 5 év után egy "megjelenésre kell számítani". Azt nem írták, hogy ennek van költségvonzata is van. Sorstárs információkból pedig az jött, hogy ez így is van, 5 év után újra perkálni kell. De lehet, hogy csak a muzeális minősítés részét, ezt pontosan nem tudom. Továbbá FIVA minősítést csak Bp-n, vagy megfelelően sok autó esetén vidéken is csinálnak, de csak ha te összeszervezed, nekem ezt mondták többen.
Összességében anyagilag nem is éri meg, úgy számoltam, bár eléggé képlékeny a végösszeg, hiszen az sem teljesen egyértelmű, hogy milyen költségei vannak az egyes minősítési típusoknak. 10 év alatt. Mindenesetre maradok a normál felállásnál. Az autó hozza a határértékeket.

6169 Matkó Ádám 2016-08-24 00:28:30  Előzmény: Spityu: 79200

Szia!Szegény,az a baj,hogy nagy a baj papírügyekben,de ezt itt be is fejezem,mert csak pipa leszek.Nem feltétlenül mondom,hogy értem,ezért azt fogom most kérdezni Tőled,segít-e valamit,ha van ismerősöm az nkh-nál?Egy kérdést megér,csak nem teljesen értem,vizsgáztatnod kell,vagy szemlézni kell,vagy,mit?vagy az se segít?

6168  Spityu 2016-08-22 15:22:56

Kis - számomra - új infó, megosztom. Az imént hívtam az autóklubot, hogy muzeális minősítésre foglaljak időpontot. Az időpont, amire szerettem volna elvinni, betelt. Továbbá, olvasgatva a szabályzatot, olyasmire lettem figyelmes, hogy nem csak a teljesítményadó-mentesség, hanem az 5 éves műszaki érvényességi idő is "OT" rendszámhoz kötött. Rákérdeztem, így van-e. Igen, így - válaszolták. Korábban, emlékeim szerint, nem volt feltétele. Ezen kívül azt is mondta az ügyintéző, hogy műszakiztatni sem lehet akárhol, csak "kormányhivatalos" helyen (gondolom, NKH). A FIVA után sima muzeálisra sem viszem a kocsit. Nem érdekel ez az egész. Zöldkártyán simán át lehet rugdosni, ill. az enyém hozza az értékeket. Az elcseszett bürokratikus rendszerüket meg d*gják fel maguknak, OT rendszámostól, mindenestől.

6167  Spityu 2016-07-09 16:41:09  Előzmény:Piret Endre: 79167

Hát, igazság szerint nem nagyon tudtam, mennyit is nyomjak rá. A gyári videókon látható mennyiséget próbáltam nagyjából rányomni. Igazából sok jelentősége nincs, inkább csak tömítési, mint rögzítési szerepe van. Egyébként szárazon összerakni már csak emiatt is van értelme. Megmutatja, hogy hol, mekkora rés lesz a karosszéria és az elem között, így lehet kalkulálni, ha valahova több vagy kevesebb kell.

A szegecsekhez jó ötlet a francia kulcs. Valami hasonlót akarok gyártani, csak menetes szorítás helyett valami másfajta - karos - megoldással. De ez csak hosszú távú terv. Gyakorlatilag mindenhová beférne. Ami egyedül problémás, az a sárcsapó gumik középső szegecse... Azokat trükközve tudtam éppen hogy összeszorítani: elforgatva a gumit hozzáfértem a fogóval, ezután a helyére forgatva a két szélső már gyerekjáték volt. :)

6166 Piret Endre 2016-07-09 08:27:33  Előzmény: Spityu: 79166

Leginkább az lehetett az eltérő viselkedés oka, hogy amikor én csináltam, akkor 20 fok is alig volt. Nekem úgy érződött, hogy az akril bőrösödik hamarabb, a vége felé már úgy csináltam, hogy azt nyomtam rá később. A szegecsekkel szerencsére nem kellett bajlódnom, mert magától is gyönyörűen feküdt az íveknél minden, a biztonság kedvéért valami alkalmas átmérőjű tárgyat (fúrószár stb) dugtam a furatokba, hogy el ne csússzon mégis, és csak másnap szegecseltem. Erre egy jókora franciakulcsot használtam, ezeket a mostani, jóval gyengébb szegecseket simán össze tudtam nyomni vele, és befért mindenhova, ahová kellett.
Összességében jóval kevesebb ragasztót használtam, mint te, nekem két tubussal összement az egész autó.

6165  Spityu 2016-07-07 11:22:19  Előzmény:Piret Endre: 79165

Sima volt, kánikulában, kb. 35 fok volt a műhelyben, ahol csináltam. Először mindig a felső oldalát húztam ki, de azt "Mester karosszéria akrillal", szinte teljesen megegyezik a gyárival. Aztán az oldalaknál és alul pedig a gyári kemény helyett ment a K+D. Ezután felilleszteni a tetejét, bekapatni néhány csavart, nagyjából "elengedni" úgy, hogy a karosszéria alsó éleken rajt van már az az U alakú gumiprofil is (a biztonság kedvéért előtte azokat is kitömítettem belül, és előre felnyomtam a kasztni élére őket). Ezután felül meghúzni az összes csavart, megfelelő mértékben. Majd alulról elöl 2, hátul 2 és 3 gyári csavart behajtani, és nem túlzottan meghúzni (különben kitüremkedhetett volna az oldala a durónak). És akkor még a 3-3 szegeccsel odahúzni az ívhez. És akkor jöhet a széleknél a kijövő massza elhúzása oldalt, alul, az ívnél, esetleg felül. Bőrös nem lett, de a végén már "tömörebb" érzést keltett bennem, amikor húztam az ujjammal. A fast verzióval tuti pofára esés lett volna. Akkoriban nem tudom, volt-e, igazából vateráról vettem őket 1000/db-ért, el is fogyott mind a 6 darab a 6 elemre. (Kb. az elsőkre kell 1-1, ajtók + hátsókra 2-2.)
A szegecsek is ekkor még csak sima popszegecsek voltak, azok 10mp alatt a helyükön voltak. Másnap lefúrtam őket és mentek fel a gyári réz bőrszegecsek. A hozzávaló fogóval nem lehetett tökéletesen hozzáférni mindenütt, de azért csak sikerült. Na, azok már nem voltak meg 10mp alatt, de akkor már nem számított az idő. A restaurálásnak nem sok mozzanata maradt ki a fényképes dokumentálásból - ez ilyen.

6164 Piret Endre 2016-07-07 09:59:10  Előzmény: Spityu: 79163

A sima Würth K+D 45-60 perces bőrösödési idejét én nem gondolom drámainak, én elég kényelmesen dolgoztam vele, pedig a kombitető kerülete nem kicsi. Direkt nem a "fast" verziót vettem, merthogy olyan is létezik, az már húzósabb lehet (20 perc körülit írnak rá hivatalosan).

6163 Matkó Ádám 2016-07-06 23:47:30

Napközben még annyi jutott eszembe,hogy minden tiszteletem azé,aki megpróbál Trabi üveget visszarakni.Részemről gyomorideg,egy Ladát,vagy kispókot akár egy zsineggel szárazon be lehet húzni,de a Trabi nem adja magát könnyen.Locsoltam olajjal,vagy zsírral,beáztattam a kötelet,és akkor is beleharap.Kénytelen szoktam lenni egy csavarhúzóval kísérni a kötelet.Hát..Vagy csak béna vagyok,de ilyet.Úgyhogy marad a teljes tiszteletem!

6162  Spityu 2016-07-06 10:58:40  Előzmény:Matkó Ádám: 79162

A 4T-men én is így tömítettem le, egész jó lett.

Szürke kéderhez szürke ragasztót keresnék természetesen. Nem tudom, hogy szélvédő ragasztóból létezik-e, de a Würth K+D ragasztójából biztosan. Konkrétan a karosszéria elemeket azzal ragasztottam vissza. Mondjuk az aztán tényleg bitang gyorsan köt, egyedül húzós volt felrakni a hátsó elemeket, de csak összejött.

A szélvédő keretek sarkainál van kikenve valami Palmatexhez hasonlító ragaccsal a kasztni. Láttam olyan kocsit, amelyiknél csak alul voltak megkenve, de láttam olyat is, ahol mind a négy sarok.

6161 Matkó Ádám 2016-07-05 23:38:42

Sziasztok!Nagyon ügyes az elöttem felszólaló,én igazából az üvegek berakása után belülröl leragasztottam a két vég közti rést,meg az üveget,meg a tetőnél a szélvédőkereteket,és ezután töltöttem ki szélvédöragasztóval,majd egy kis műanyaglapkával elhúztam,fel,vagy le,hogy szépen fussanak a domborulatok.Aztán maszkolószalag le,oldalirányba húzva,és kicsit a ragasztás felé is,mert képes frissen mindent összekenni,viszont muszáj még iziben,mert ha meg megszárad,lehetnek bajok a papírszalag maradékjainak kibányászásával. És nekem talán gyárilag az alsó sarkoknál volt valami kence,ezt gumigittel,vagyis karosszériatömítővel oldottam meg,hogy továbbra is legyen ott valami..Mondjuk szürke kédernél gáz a fekete ragcsa,akkor marad a pillanatragasztó..

6160  Spityu 2016-07-04 22:56:45  Előzmény:jocking .: 79157

A glicerin nem puhítaná fel amúgy sem annyira. Amúgy vegyszerboltban érdemes körbenézni, én ott vettem pár éve. Persze ott sem feltétlenül szabad mindent kiadni, de nekem eddig mindent adtak, amit kértem. :) A glicerin inkább arra jó, hogy az elöregedett, foltos felületet kicsit homogenizálja és szépítse. Egész jó eredményeket lehet vele elérni, de azért csodát nem szabad tőle várni.
A legjobban valóban a hőmérséklet emelésével lehet puhítani az öregedett gumin. Told ki a napra, csukd be az ajtókat, várj vele 1-2 órát, és garantáltan forró lesz minden. :D Ezután mi szögekkel szoktuk belül lehajtani a gumi peremet a kasztniról. Szépen körbe kell rakni kb. 10 cm-enként, majd óvatosan, belülről kifelé nyomva kivenni a gumit és az üveget egyszerre, úgy, hogy közben valaki(k) fogják kívülről A melegítéssel és a nyomkodással óvatosan, árthat mindkét üvegtípusnak. A ragasztottnál max. megrepedne, ami később a hőtágulás-összemenés változásai miatt szépen továbbrepedne... Az edzett üvegnél nincs ilyen; vagy felrobban vagy nem. :) A hajlítgatást valamivel jobban bírja az edzett üveg, úgy tudom, de azért ott is inkább több szeg legyen a kiakasztásnál, minthogy nagyot feszíts rajta. A karosszéria és a gumi közé kell betolni a szegeket, kb. 1cm mélyen (belülről), addig, hogy a szeg vége a karosszéria pereméig érjen. Ezután szépen 90 fokban magunk felé fordítani a szeget, úgy, hogy nagyjából úgy maradjon és beakadjon a karosszéria peremnél a vége. Kb. 40-50 mm hosszú, 1-2 mm szegek a jók, de persze lehet kísérletezni, melyik a tökéletes. A lényeg, hogy így a gumi peremét egy kicsit elhajtja a karosszériától, ami azt eredményezi, hogy ha körbe van díszítve így a gumi, ki lehet nyomni a keretből kompletten.

Berakás előtt a végeket mindenképpen összeragasztanám, a pillanatragaszót tökéletes, úgyis statikusan fog állni, nem baj, hogy rugalmatlan a pillanatragasztó. Aztán rá kell szépen húzni az üvegre. Ezelőtt én az összeset kitömítettem fekete PU-val (Car System K+D, de bármilyen szélvédőragasztó jó lehet), méghozzá úgy, hogy egy kb. 3-4 mm átmérőjű csíkot húztam a vájatba, ahova az üveg kerül. Gyorsan kell dolgozni, mert a PU hamar köt. Ha még nem dolgoztál vele, ne ezen tanuld meg. További figyelmeztetés: hiába nyomkodtam rá szépen a gumit az üvegre ezután, több percen keresztül, körbe-körbe járva, egy kicsit azért eltartja a ragasztó az üvegtől a gumit valószínűleg. Emiatt mocskosul nehéz volt behúzni a keretbe a zsinóros megoldással. Ha vékony zsinórt választ az ember, elvágja a gumit, ha vastagabbat, akkor meg eltartja a gumit a kerettől. Szopatós. Szóval ha nem csináltál ilyesmit, akkor rakd össze PU nélkül. :) Így viszont olyan tömített a karosszériám, mint egy űrhajóé. :D

6159 Matkó Ádám 2016-06-30 23:24:00

Helló!Ablak gumival kapcsolatban,csak ötlet,melegíteni valahogy..Ha lehet,told ki a napra,vagy hőlégfúvóval óvatosan melegítsd körbe,az üvegre vigyázva.Furcsán hangzik,de ha ez utóbbit próbálod,picit melegítsd az üveget is,hogy ne legyen nagy hökülönbség az üveg szélei,és közepe között,mert azt nem nagyon szereti.Inkább nagyon nem.Na,hát hátha segít!

6158 jocking . 2016-06-30 15:50:54

Esetleg van valakinek ötlete/módszere, hogy hogy lehetne az ablakok gumikédereit felpuhítani, hogy könnyebb legyen kivenni az üveget?

Glicerin nem jöhet szóba, már több gyógyszertárban kérdeztem, és mindenhol azt mondták, hogy nem adhatnak ki.