Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7537  Spityu 2019-12-14 13:53:24  Előzmény:Piret Endre: 81390

Igen, így néz ki egy tipikus használt 6009-es és a nyomórugója. Utóbbi sok esetben el is törik egy idő után.

7536 Piret Endre 2019-12-14 12:00:48  Előzmény:jocking .: 81389

Hát, a leszedéshez nem kellett gép, elég volt a kezem. És a nyomok alapján nem kettőt fordult.

7535 jocking . 2019-12-14 10:03:30  Előzmény: Spityu: 81388

Akkor érthető, arra nem gondoltam. Bár elég fura, hogy valami meg tud ott forogni, amikor a leszedéshez és felrakáshoz is gép kell, azt hinné az ember, hogy rá van az szorítva rendesen.

7534  Spityu 2019-12-14 03:06:42  Előzmény:jocking .: 81387

A külső gyűrűre igaz, amit írsz. De a megforgás a belsőnél jelentkezik mindig.

7533 jocking . 2019-12-14 00:25:39  Előzmény: Spityu: 81384

Érdekes ez a megforgó csapágy. Simán megoldhatták volna annyival, mint a középső csapágyaknál - blokkba kis "polc", csapágyra egy kis tüske, az befekszik a "polcra" és ott marad a csapágy, ahova állította az ember. :)

7532 Piret Endre 2019-12-13 20:40:04  Előzmény: Spityu: 81385

Na most itt a két egyforma, egymással szembefordított nagy gyűrű között volt a hullámos...
Ebbe a motorba ezt a főtengelyt szeretném visszatenni, mert - legalábbis élete legnagyobb részében biztosan - ez volt benne. Egyébként ha cserélték, akkor az 75-ben történt, de állítólag a főtengely maradt. Most viszont megfontolandó, hogy történjen vele valami, a hajtókarcsapágyak miatt.

7531  Spityu 2019-12-13 20:21:35  Előzmény:Piret Endre: 81383

Egyébként szerintem a főtengelyt cserélhettétek annak idején, amikor tönkrement az ékszíj felőli szimmering, mivel a stiftes lendkerék pozicionálás csak 1976. II. negyedévben jött be.

7530  Spityu 2019-12-13 20:10:18  Előzmény:Piret Endre: 81383

Emlékeim szerint a könyvek nem írnak a csapágyfeszítőről. De a két nagyról igen. Szóval bent van a főtengely, ezután be kell tenni a két nagy gyűrűt úgy, hogy a kis körük egymással szemben álljon. Az egyik nagy köre a 6009-es külső gyűrűjére, a másik pedig a szimmeringházra ütközik fel. Ezután jön a szimmeringház maga. Aztán jöhet az egyke csapágyfeszítő, majd a lendkerék, a biztosító alátét és az anya.
Ebből a csapágyból árulnak jófogáson (ritka) gyári újat, C3-as, érdemes megvenni. Talán 3000-ért van fent. Sajnos attól még jó eséllyel az is elforogna, úgyhogy érdemes venni Loctite 648 csapágyragasztót, kis kiszerelésben is van. Többet ér, mint gondolná az ember. Persze, csak akkor, ha ez a főtengely megy vissza. A csap megpontozgatását nem ajánlom, a tapasztalat azt mutatja, hogy ugyanúgy elforog a csapágy hamarosan. Ragasztani úgy célszerű, hogy megkened a főtengelyt, rányomod a csapágyat, majd beteszed a blokkba az egészet, összehúzatod a blokk két felét és a lendkereket is felteszed a kicsi csapágyfeszítővel, majd párszor megforgatod a főtengelyt. Ezután várd meg míg megköt és visszabonthatod. Így ha túlzottan meg lenne kopva a csap, a legjobb pozícióban rögzülhet, azt gondolom. Egyébként azt hiszem, viszonylag nagy hézagot át tud hidalni a ragasztó, talán 2 tizedet is? Mondjuk az már biztos, hogy nem volna egészséges utána.

7529 Piret Endre 2019-12-13 19:53:56  Előzmény: Spityu: 81382

Közben felfogtam, hogy a kuplungnak közvetlenül a belső gyűrű tart ellen, az nem magát a főtengelyt tolja a gyújtás irányába.
Viszont az nem jó, hogy elmosott állapotban a csapágy teljesen lazán fel-le tolható a tengelyre. Sőt, mintha billegne is. És hát a nyomok alapján tényleg vándorolt a főtengely tengelyirányban. A belső gyűrűbe is elég szépen beette magát.
Nem teljesen világos, hogy miknek kellene végülis lenni ott sorban a tengelyen. Ezek voltak ott, ilyen sorrendben, a szimering alatt.

7528  Spityu 2019-12-13 17:12:33  Előzmény:Piret Endre: 81381

A környékén van néhány alkatrész, aminek elsőre semmi értelme sincsen. A két, egymással szembefordított tányérrugószerűség a szimmeringház meghúzása közben összenyomódik a 6009-es (később 014010) csapágy külső gyűrűjének köszönhetően. Ez azt eredményezi, hogy a nútnál nekinyomja a blokknak a csapágyat, illetve az azon lévő tárcsát. Ennek következtében kialakul egy súrlódási erő, ami megakadályozza, hogy megforogjon a házban a csapágy - ideális esetben.
A lendkerék mögött pedig ott van egy szintén fontos alkatrész, egy ún. csapágyfeszítő alátét (az egyik képen látszik is). Ennek a szerepe hasonló. Nekinyomja a főtengelynek a csapágy belső gyűrűjét, ahogy meghúzzuk a lendkerék anyáját.
Vagyis minden marad a helyén, mivel a csapágy két gyűrűjét a golyók tartják egymáshoz képest egy vonalban, hiszen golyóscsapágyról van szó. Jobb lett volna, ha a túloldalra valami támcsapágyat (is) betesznek, de nem így lett.
A 6009-es megforgása tipikusnak mondható. Ahogy elszenesedik a belseje, egyre nagyobb súrlódással fog forogni, mígnem egyszer csak megakad egy pillanatra és ha csak minimális mértékben is, de megcsúszik a belső gyűrű a főtengelyen. Ez innentől fogva ismétlődő jelenség lesz. Gyűrűvándorlás. Ezt más is elősegítheti. Egyszer már értekeztünk erről, akkor azt valószínűsítettük, hogy a 6009-es csapágy belső gyűrűje a terhelés következtében, üzem közben deformálódik (maradó alakváltozás nélkül) a golyók nyomásától. Az ilyen, meglehetősen rövid ideig fennálló, de nagyon gyorsan ismétlődő deformációk szintén hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megcsússzon a gyűrű a tengelyen. Azért tartottuk ezt valószínűnek, mivel a gyár az új típusú főtengelynél - nem egyből, kb. fél évvel a bevezetését követően - a 6009-es szabványos csapágyról áttért a 014010-es egyedi csapágy alkalmazására, ami sokkal robusztusabb felépítésű, mivel a belső gyűrűje nem 45, hanem 40 mm-es.

7527 Piret Endre 2019-12-13 16:34:00  Előzmény: Spityu: 81380

Upsz. Mosom el a dolgokat, eközben a lendkerék felőli csapágyat simán, kézzel lehúztam a főtengelyről. Láthatóan megforgott párszor. Most már csak azt nem értem, hogy így akkor mi tartott ellen a kuplungnyomásnak.

7526  Spityu 2019-12-13 13:09:37  Előzmény: Spityu: 81378

A figyelmes szemlélő ma is tanulhat valamit: a vezérlőtárcsák kezdetben nem voltak a letörve az egyik belső saroknál.

7525  Spityu 2019-12-13 12:51:40  Előzmény:Piret Endre: 81377

Annyira nem vészes, sőt, inkább átlagos az a stift. A tárcsák furata is egész tűrhető még. Sajnos a tárcsákon elég mély barázdákat is látok, de mivel nem az ablak vonalában helyezkednek el, talán nem jelentenek a későbbiekben problémát a blokk kapcsolódó felületein lévő "ellenpárok". Majd az új tárcsákkal, elmosott állapotban nézd meg, hogy az ablakok mennyire zárnak. Lehet, hogy megúszod a blokk felszabályoztatását.

7524 Piret Endre 2019-12-13 12:23:57

Nem csoda, hogy lötyögtek azok a tárcsák. A stift sem túl kerek már.
És korom mindenütt, főleg a kettes hengernél.

7523  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Piret Endre: 81373

Igen, szerintem minden további nélkül. A lényeg, hogy csak szükséges mélységű és átmérőjű legyen, minél kevesebb anyag legyen elvéve. Illetve a furat széle is legyen egy kicsit letörve, hogy ne legyen sarkos. Nem hinném, hogy ettől a kis módosítástól fel szeretne robbanni a gigantikus maximális fordulatszámon, de azért nem árt óvatosnak lenni. :)

De ahogy nézem, ez egy szabványos termék (mindkét változat), a tiéd a DIN462-esnek felel meg. M24-est nézd: https://www.deepri.com/technical/information/din_specifications/DIN-462-Internal-Tab-Washers.html
Szerintem jobb csavarboltban kapsz is, de rendelni biztosan lehet. Ahogy nézem, a nyelven kell egy minimálisat igazítani, kijjebb kell hajtani, mert belóghat egy kicsit. De ezt egy pontozóval a lendkerék furatába illesztve simán meg lehet oldani.

Illetve lehet, hogy nem is M24-est, hanem M26-ost volna célszerű venni.

7522 Piret Endre 2019-12-12 11:36:11  Előzmény: Spityu: 81372

Védett helyen volt :-)
Végső esetben egy picike zsákfurat is megoldás lehet gondolom.

7521  Spityu 2019-12-12 11:17:09  Előzmény:Piret Endre: 81369

És még a gyári zöld festékből is maradt rajta itt-ott :)

7520 Piret Endre 2019-12-12 07:50:20  Előzmény: Spityu: 81368

Íme akkor egy zsebetlen lendkerék, 74 októberből (vagy hat ki tudja).

7519  Spityu 2019-12-12 02:02:25  Előzmény:jocking .: 81366

Nézd meg jobban a képet, ill. keress egy képet a lendkerékről. Endre biztosítólemeze esetében a fül a lendkerék ékhornyába illeszkedik. Látható a lemezen, egy kör alakú benyomódás, amit a lendkerék furata hagyott. Látszik, hogy ennek a kerületére esik a fül. Az új típusú biztosítólemeznél a fül ettől 3-4 mm-rel kijjebbre esik, az erre a célra kialakított zsebbe illeszkedően. A vicc az, hogy először értetlenül álltam, hogy sehogy nem tudom az ékhoronyba beilleszteni a biztosító lemezemet, mert rossz helyen van lehajtva. Gondoltam, kisipari átok (csak az ékszíjhoz menőből van gyárim, mondjuk abból fél kiló). Így hát tovább vágtam a fület, hogy beljebbre essen, és be tudjam szuszakolni az ékhez (illetve nálam már stift van). Azért röhejes, mert végig ott volt a zseb, és eszembe sem jutott belepróbálni. :D Aztán valamiért egy másik újat már beleillesztettem, tökéletesen passzolt. Egy biztosítólemez kuka, na mindegy. :) Az átállásnak szerintem az lehetett az oka, hogy így biztosan tömített lesz a forgattyúsház. A korai verziónál van rá esély, hogy kifújjon az éknél, gondolom. Bár mivel a lemez belső átmérőjéből van lehajtva, a külseje tömít továbbra is.

7518  Spityu 2019-12-12 01:53:48  Előzmény:Piret Endre: 81365

Úgy rémlett, hogy az ékszíj felőlit cseréltétek. Azért gondoltam, hogy talán akkor a hátsót is.

7517 jocking . 2019-12-11 22:36:39  Előzmény: Spityu: 81364

Amennyire én látom, túl sokban nem különbözik. A nyelv is kb. ugyanott van, mert az újabbnak csak kintről van indítva a nyelv, de lehajtva ugyanúgy a karika középvonalára esik. Az újon viszont mintha lenne valami perem belül, ami ezen nem látszik. A régi fajtának a nyelve hová megy, az ék vájatába?

Túrom a képeket, "zsebetlen" lendkereket nem találok. Még a szimmeringes verziókon is ott a lyuk, ahová a lemez nyelve megy. Ha jól sejtem, a lemez váltása nem a labirintra váltással jött.

7516 Piret Endre 2019-12-11 21:10:20  Előzmény: Spityu: 81364

Jó tudni, hogy a kapható lemez az bizony nekem nem jó.
Az túlzás, hogy cseréltünk szimeringet, én akkor még erősen kisnövésű voltam. De ha tényleg cserélődött, akkor is van benne úgy 110e km és 40+ év.

7515  Spityu 2019-12-11 20:51:11  Előzmény:Piret Endre: 81363

No, ez bizony valóban más, mint a későbbi. Annál a nyelv a külső kerületén van a lemeznek, a lendkerékben pedig külön erre a célra képeztek ki egy kis zsebet. De szerintem talán szabványos a tiéd (is?), tudsz venni újat valami csavarboltban. Ha nem, akkor vagy gyártani kell, vagy ezt kell újrahasznosítani, lehetőleg úgy, hogy új fület vágsz valahova, ha nagyon rotyka a mostani.
A lendkerék felőli szimmeringet is lehet, hogy cseréltétek anno. Vagy tényleg az van, hogy össze-vissza volt.

7514 Piret Endre 2019-12-11 20:37:55  Előzmény: Spityu: 81362

A biztosítólemez így néz ki.
A szimeringet még nem piszkáltam ki a helyéről, mert hideg van és sötét. Fekete, nem fémes, TGL feliratos. És körömmel nem lehet benyomni sehol sem.
Az ékszíjtárcsa oldalt még valóban nem bántottam, a blokk is egyben van még.

7513  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Piret Endre: 81360

Egészen más okokból elkezdtem utánaolvasni, milyen hengerfejek ill. kompresszióviszonyok is voltak a Trabantnál. Az addig oké, hogy volt eltolt égésterű és koncentrikus is. Utóbbiból volt a végén a 7,8-as, előtte meg a 7,6-os. Gondoltam én. (Most az 500-assal nem foglalkozom.) Halványan rémlett, hogy egy csomóféle kompresszióviszonyról olvastam a Trabantnál. Pl.: https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=95&page_number=0#Motor
Azért vagyok kíváncsi, hogy a koncentrikus, felirat nélküli (tehát nem "7,8"-as) égésterű hengerfejekből milyenek is lehettek valójában, mert kissé érdekes értéket mértem az előbb. Fogtam egy henger-dugó párost. Felső holtpontba állítottam a dugót. Feltettem egy 0,5-ös (gyári vastagságú) tömítést, rá egy gyári új ilyen hengerfejet, és megmértem olajjal, hogy mekkora a térfogata az égéstérnek. Kb. 49 cc jött ki. Pedig ennek 45-nek kellene lennie. 49-cel számolva kb. 7,1-es kompresszióviszony jön ki, ami meglehetősen kevés. Majd megmérem még egyszer, hátha valamit elszúrtam, bár pontos a mérőhenger. A gyertya menet aljáig töltöttem, ameddig a gyertya is kiér. Maga a gyertya minimális térfogattal rendelkezik, kevesebb mint 0,5 cc olaj ment bele a porcelán mellé.

Amit mutatni akarok még, az a kuplung felőli szimmering módosítása 1975-ben. Azt írja, azóta fémperem nélküli. Ezt hirtelen nem is tudtam, hogy ilyen is volt arról az oldalról. Szóval, ha fémperemeset találsz, az akkor biztos, hogy még a gyárija. :) De nem csodálkoznék azon sem, ha össze-vissza lett volna akkoriban.
Van egy 1979-es változás is, a dugattyúcsapszegről. Egy ideig kellett gondolkoznom azon, mit is jelenthet. Először arra gondoltam, hogy a múltkor tárgyalt beütések változásáról szól. De nem, S - schwarz, W - weiss, G - grün, mint színjelölés.
Ír még ugyanerre az évre egy megváltoztatott biztosítólemezről is. Nem így nézett ki valahogy a lendkerekednél? https://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=3538&osCsid=4t8egl1lbj7husk4jdb29tb4s2 Persze, az is lehet, hogy az ékszíj felőli változott, de azt még nem láttad valószínűleg.

7512  Spityu 2019-12-11 15:04:52  Előzmény:Piret Endre: 81360

Ja, nem vészes. Emlékeim szerint ezeknél a főtengelyeknél a lendkeréknél már eredetileg is fekete szimmering volt, így nem tudjuk utólag kideríteni, hogy esetleg nem cseréltétek-e az ékszíj felőlivel (ami eredetileg ugye zöld volt). Többféle feliratozással készültek. Volt, amelyiknél pontokkal, volt, amelyiknél X-ekkel tagolták a méretet jelző számokat. A Pneumant logó sem mindegyiken volt rajt. Ugyanígy a TGL felirat sem volt mindig jelen, úgy emlékszem.
Ha cseréled, akkor én nem ajánlom a gyári új, pihe-puha példányokat. Nekem nem vált be, eléggé jött mellette. Jelenkori gyártmányúval nincs gond. Az is ereszt valamennyit, de egyáltalán nem vészes. Ha tehetném, vitonosat vennék mindkettőből. Valaki rendelt is a KTT-től, ők gyártanak olajálló gumit és vitonost is. Utóbbit lehet, hogy csak forgalmazzák, de van az ékszíjhoz menő, nútos is nekik! A vitonosról azt kell tudni, hogy örök meg egy nap, szemben az olajálló gumival.

7511 Piret Endre 2019-12-11 14:10:34

Nem mondom, hogy teljesen olajmentesen zárt ez a szimering, de a 45 évhez képest rosszabbra számítottam. Tapintásra amúgy kőkemény.

7510  Spityu 2019-12-06 19:46:50

Azon túl, hogy a készítő videóiból kiderül, hogy pl. a banánturmix mennyire jó motorolajnak, életszerűbb kísérleteket is láthat az ember. Ha már amúgy is téma: https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U

Mondjuk alapvetően inkább csak a korróziót és a gyúlékonyságot vizsgálja. Arra nem nagyon kapni választ, hogy idővel az egyes üzemanyagtípusok mennyire kocsonyásodnak be tartósítóval vagy anélkül. (A beszáradás más téma, nem összekeverendő.) Ez lenne a harmadik szempont, amely szimplán eldugítja a fúvókákat.

Mondjuk most eszembe jutott, hogy van egy 2 literes üvegem, abban sima 95-ös benzin van. Valamikor az év elején tankoltam, tisztítási céllal. Nem vált szét, egyáltalán nem változott a kinézete és a szaga sem. Ettől függetlenül a Trabantnál maradok a 100-asnál. Egész pontosan az etanolmentes benzinnél. Bár ez jelenleg egy és ugyanaz nálunk.

7509 jocking . 2019-12-05 20:06:24  Előzmény:Pajer Thomas: 81350

Itt: :)
https://www.facebook.com/Pepita-Carpit-Fahrzeugsattlerei-2128514224055855/

7508 Pajer Thomas 2019-12-05 13:10:59  Előzmény:jocking .: 81342

Helló! Nagyon szépek az ülések. Megszabad kérdezni hol készült? Üdv. Tomi

7507  Spityu 2019-12-05 12:25:01  Előzmény:jocking .: 81347

Találtam egy jó kis oldalt: https://www.ddr-digital.de/themes/kategorie/index.php?kategorieid=24
Van itt minden: AWZ, Trabant, IFA, BVF, Narva, Barkas, AKA ELECTRIC, Meßgerätewerk, Karosseriewerk (kombi), hogy csak pár relevánsat említsek.

A K embléma: VEB Fahrzeugheizungen Kirchberg. A fenti gyűjteményben mondjuk kissé máshogy néz ki, de a gyár nevére rákeresve már találni olyan logókat is, amik pontosan úgy néznek ki, mint a keverődobozba és a könyökbe préselt. (A villásat nem találtam meg, de jó eséllyel az is ott lapul valahol. Plusz még egy csomó van szerintem, ami szembe jött velem a felújítás során.)
Ugyanilyen K betűt látni némelyik kipufogó öntvényen is, pontosabban a burkolaton. (Az öntvényen mintha valami hatszög lett volna, talán a Metalgußwerk Leipzig-é?). De általában Barkas feliratosak. Viszont a nagy keresgélésben találtam olyat is, amit a VEB Bodenbearbeitungsgeräte gyártott. Aminek a logója a fenti oldalon egy ekevas. (A papírzsákon látható Fortschritt felirat is logóval). Megjegyzés: Az esetek túlnyomó többségében ezek tüzihorganyzásúak voltak. Az enyémen viszont préselést követően galvanikusan hordták fel a cinket és a végén sárga passziválást kapott a lemez (ami a ponthegesztéseknél nyilván le is jött). :D Arra most fejből nem emlékszem, hogy hol készült, de 99%-ban úgy rémlik, hogy K logós.

7506  Spityu 2019-12-05 11:42:21  Előzmény:jocking .: 81346

A 36 az nem 35+? :D (Na jó, eredetileg 35 év és 35 év 11 hónap közöttinek értettem, mivel '84 márciusi a forgalomba helyezés és már december van. :D)
Viszont lehet, hogy neked lesz igazad, mert úgy rémlik, a tank is 83 12-es a beütés alapján. De az is lehet, hogy 84 02 van ott, már nem emlékszem, meg kell néznem. A hengerekből is az egyik '83-as, a másik már '84-es. Az blokk is mintha decemberi lenne.

A fűtőbanánnál én is megfigyeltem ezt a logó változást. Fogalmam sincs, mikor térhettek át. Azt meg végképp nem tudom, mi okozhatja az eltérést. Az enyém K emblémás, de van a kürt mellett egy kis dörzsölődésből eredő kopás a horganyon, emiatt ki akartam cserélni. De nem annyira ronda, úgyhogy annyira nem zavar. Illetve csak abból a villásból találtam egyszer (párszor) gyári újat.

7505 jocking . 2019-12-05 11:08:01

Ha már évjárat beütés:
Van itthon két banánom, ami az első dobra megy (hangtompító a fűtéshez?).
Van rajtuk egy-egy lapított rész középtájt, ahová be van ütve egy jelvény szerűség.
Az egyiken egy "K" betűre hasonlító cucc van, a másik meg olyan, mint valami stilizált villa (fene tudja, a lényeg, hogy teljesen másmilyen). Végül a K betűset raktam vissza, mert a keverődobozon is az a jelvény volt.

Erről lehet tudni valamit, miért különböznek a logók? Változott a gyártó cég, vagy csak az ábrájuk? Esetleg több beszállító volt?

7504 jocking . 2019-12-05 11:01:28  Előzmény: Spityu: 81345

Én is kb. így gondolom, csa mióta kész lett a tank, azóta nem volt benne 10 liternél több, legalább egyszer szeretném megtölteni. Nekem sem volt végletekig rozsdás, de pöttyök azért voltak benne. 100-as megy bele, miután nem mindennapi járós, így nem fog csődbe vinni az a plusz 1000 pengő teletankolásonként.

Kis trollkodás: mi az, hogy 35+ éves? A tank nem '83-as? 36. :D

Amikor pucoltam a tankot, a felső részén találtam dátum beütést. Ugyanúgy 86 nyár végi - ősz eleji, mint a többi cucc, amin még találtam ilyet. Mint pl. az önindító és az egyik trafó és az ESE 2H. :)

7503  Spityu 2019-12-05 01:32:03  Előzmény:jocking .: 81344

Túlliheged... én nem tudom, egyesek mit tesznek a benzintankjaikkal, talán tankolásonként betöltenek egy-egy kupak vizet még, passz, de elképzelni nem bírom, mi tud úgy összerozsdásítani egy tankot belülről, ahogy némely embernél kinéz / hallom tőlük. Az enyém 35+ éves tankját én vettem ki először, 2010-ben. A '90-es években kb. 6-7 évet állt a kocsi. Amíg használva volt, nem óvtuk esőtől, sőt, 8 évet csillaggarázsos volt. Mindig is átlagos vagy olcsó benzin ment bele régen. Köszöni szépen, kutya baja a tank belsejének. Egy eltisztított tankot bőven elég, ha bekeni a keverék 1x. Onnantól annak nem szabad rozsdásodnia. Szóval feltölteni teljesen felesleges, viszont ha áll, bármennyi is legyen benne, az 100-as legyen. Vagy "tartósítószeres". De a fékek miatt amúgy sem téliesítem a kocsit. 2-3 hetente a legnagyobb zimában is akad lehetőség a megjáratásra. A hideg ülés jobban zavar, de a buborékos fólia megoldja. :)

7502 jocking . 2019-12-04 22:18:42  Előzmény: Spityu: 81343

Már védve van, a vezetőülésre raktam egy pólót a háttámlára meg leterítettem az egészet egy ágylepedővel. :)
Most perpillanat a tankot töltöm fel télire, csak nincs nagy kannám, így csak 5 literjével veszem, viszont most még kell vennem még egy olajat, amivel be tudom keverni a maradék 10 litert. 15 van benne, 10 már kiment a járatásokkal. Ilyen kis körökben rövideket menve perpillanat 15 litert fogyaszt a megtett távolság alapján.

7501  Spityu 2019-12-04 21:24:16  Előzmény:jocking .: 81342

Szegecses farmert neki. :D

7500 jocking . 2019-12-04 20:27:25

Ha már működik a képfeltöltés. :)

7499 Piret Endre 2019-12-03 15:29:42  Előzmény: Spityu: 81340

Na akkor okulásul: ezek teljesen biztosan gyári csapszeg beütései, valamikor '74 második feléből, azaz a tűgörgőre áttérés elejéről.

7498  Spityu 2019-12-02 14:46:09  Előzmény:Piret Endre: 81339

Őszintén szólva, ilyen beütéseket még nem láttam. Sajna nincs kéznél utángyártott, nem tudom azzal összevetni. De a gyáriaknál nekem is két oldalról van beütés. Pl. az említett háromszög, túloldalt meg "14". A végek megmunkálása is pont ilyen nálam.
A másik henger kép alapján annyira nem vészes. Ha jó lesz majd a kompresszió, igazából szerintem ezekkel a foltokkal simán használható még.

7497 Piret Endre 2019-12-02 14:23:49

Beütések a csapszegek végein.

7496 Piret Endre 2019-12-02 14:17:58  Előzmény: Spityu: 81328

A másik henger annyira azért nem szép, a szokásosnak mondott mélyebb karcok a kipufogónyílás alatt ezen azért megvannak. Továbbá a tetején látszik valami, ami leginkább korróziós nyomra emlékeztet.

7495  Spityu 2019-11-30 20:38:19  Előzmény:Piret Endre: 81327

Hát, ez esetben lehet, hogy megérett a főtengelyed egy cserére / felújításra. De inkább az alja miatt továbbra is. Akkor a felső szem is jó lesz, ugye, a vezérlőtárcsa stiftek szintén. A henger más tészta. Ha ilyen szép a másik is, simán lehet, hogy egy gyűrűzés elég neki. Lehet, hogy vissza kéne lapátolnod a szart a lóba, új gyűrűkkel. Bejáratni, megnézni, mit tudnak a hengerek menetteljesítmény, végnyomás tekintetében. Ha megfelelőnek bizonyulnak, lehet, hogy elég egy főtengelyt cserélned.
Arra viszont számítani kell, hogy erősebb hengerekkel rosszabbodik a főtengelyed állapota.

7494 Piret Endre 2019-11-30 19:29:02  Előzmény: Spityu: 81326

Csak nagyjából eltörölve, a kosárban maradt sűrű olajjal, a mai hidegben próbáltam. Billegni azért elég rendesen hajlandó, annak van hangja is. Jelen állapotában leginkább cuppog. Persze az lenne a csoda, ha gyári hézag lenne ennyi idő után.
A hajtókarok alja viszont kopog, leginkább a kettes. Az kézzel is érezhető, hallható. A lendkerék felőli csak az általad említett fával kocogtatásra csörren meg.

7493  Spityu 2019-11-30 19:11:19  Előzmény:Piret Endre: 81325

A csapszeg esetében akkor jó a holtjáték, ha éppen, hogy rotyog. Szépen elmosva, tiszta olajjal megkenve könnyen be kell csúsznia a tűgörgős szembe. Forgatva ugrálás nélkül kell forognia. Ha ugrálna, akkor gyakorlatilag 0 lenne a hézag. A méretéből adódóan ide kb. 2 százados illesztés kell. Bedugva a csapszeget, ha billegteti az ember, akkor egy minimális hangot kell, hogy halljon az ember. De a fényképekről látszik, hogy a tiéd gyakorlatilag újszerű. Semmi pittingesedés, semmi megszorulás. Ha van gyári új tűgörgőskosarad, akkor esetleg azzal kísérletezhetsz, hátha azzal kisebbet kottyannának. De nem hinném, hogy bármi baja is lenne a mostaniaknak. Egyébként a könyv - emlékeim szerint - 15 e km-t ír élettartamnak, azután már felül kell őket vizsgálni vagy valami ilyesmi. De ez szerintem full hülyeség. Normálisan használva nagyon sokat el kell menniük.
Egyébként gyári tűgörgőből volt szórás és túlméret is. Pont Mihályfitól kaptam olyan példányokat, amik ugyan 2.00-ásak voltak, de ugrálva forgott velük a csapszeg. Volt 2 másik is, ami szintén 2.00-ás volt, azokkal meg pont tökéletes volt az adott tengely. Ez a szórás. Illetve találkoztam olyannal is, amiben 2.1 vagy 2.2-es tűgörgők voltak. Ez a javító. De ez most így belegondolva lehet, hogy nem is gyári, hanem az említett hazai volt. Felköszörült hajtókarokhoz, gondolom.

7492 Piret Endre 2019-11-30 19:01:41  Előzmény: Spityu: 81323

Mintha mindkét végébe lenne valami beleütve.
Na igen, ez megint olyan, hogy eltelt az a 150 ezer km és ilyen. Beledugtam a csapszeget dugó nélkül, kicsit billeg, de sugárirányban nincs érezhető kottyanása. És akkor megint az van, hogy lehet ezt visszarakni 150 ezerrel a háta mögött, vagy tenni bele mostanit...

7491  Spityu 2019-11-30 17:17:07  Előzmény:Piret Endre: 81322

Igen, kétségkívül gyári. Mi több, teljesen hibátlan állapotú. A csapszeg egyik végén elvileg van egy háromszög vagy IFA embléma is mélyen beleütve. Egyébként az utángyártott kosárból ennyi idő után már kihullottak volna a görgők szétszedéskor.

7490 Piret Endre 2019-11-30 12:55:52

Szerintem ez gyári.

7489 Piret Endre 2019-11-30 09:28:00  Előzmény: Spityu: 81319

Egészen biztos, hogy a saját görgői vannak még benne. Majd kiderül, ha végre leszedem majd a dugókat.
Hihetetlen, hogy minden szinte jó ennyi km után. Persze csak szinte...

7488  Spityu 2019-11-29 22:24:29  Előzmény:Piret Endre: 81317

Ha már ott vagy, fújj be levegővel az olajozó furatokba, ha áll az olaj és nem folyik le. Nyugodtan fújhatod, nem tud szétnyomni semmit sem a nyomás. De ha lefolyik, akkor inkább ne piszkáld. Ez egy nagyon okos megoldás a nyugvócsapágyak kenésére, amit sajnos a későbbiekben elhagytak. Nem csodálkoznék, ha olyanok lennének ezen csapágyaid, mint az új.
A dugattyún szépen látszik, hogy lefújt már a gyűrűk mellett a láng. Az, hogy nem teljesen szimmetrikus a kokszosodás, szerintem nem baj, valószínűleg tökéletes derékszögben álló dugóknál is felemás, nemcsak ferdéknél. De amúgy a hengerfal és a dugattyú felszíne is nagyon szép. Oké, felül vállas a hengerfal ,de azt a múltkor megméregettük, nem biztos, hogy annyira veszélyes. A látható vezérlőtárcsa pálya is kulturált, szerintem átlagos. Arra nem emlékszel, nem volt tűgörgőzve valamikor? Nekem hazainak tűnik a kosár széle alapján: mintha kicsit keskenyebb lenne az az oldalsó sáv. A gyári általában rövid tűgörgőkkel készült, ezért ott szélesebb ez a sáv. Az utángyártottnál hosszabbak a tűgörgők. Mondjuk van egy másik gyári is (de az lehet, hogy csak a Wartburgoknál volt rendszeresítve), aminél szintén hosszúak a tűgörgők, továbbá a két sor nincs egymáshoz képest eltolva, egymás mellett futnak. Tehát:
- gyári: rövid görgős, eltolt soros,
- gyári: hosszú görgős, nem eltolt soros,
- hazai: hosszú (kettő közötti) görgős, eltolt soros
tűgörgőskosarakkal találkoztam. A gyári további jellegzetessége, hogy szépen le van kerekítve a görgők vége.