Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6447  Spityu 2017-10-03 00:13:57  Előzmény: Spityu: 79916

Rosszul írtam: vékony helyett vastag rugót kell érteni természetesen.

6446  Spityu 2017-10-02 22:28:37  Előzmény:jocking .: 79915

Ez még a gyári főfékhengere lehet a kocsinak? A kupak füleit nézted, te szedted le először? Amúgy az nem való oda, csak a 2-2-2 rugó, ami kell bele. Hirtelen nem emlékszem, de úgy rémlik, a dugattyúk rugói is egyformák. Amire ügyelni kell: a tartály alatti rugó tetején lévő gumik jól tömítsék a kupakot. Ugye annak az a lényege, hogy visszaengedett állapotban a kis golyócskák megbillentik a kupakot és így le tud folyni a tartályból a fékfolyadék, ha kell. Ahogy rálépsz a pedálra, a golyók eltűnnek, a kis dugó pedig zárja a tartály felé az utat, megakadályozva ezzel azt, hogy elszökjön arra a nyomás. Ez a fékezés szempontjából kulcsfontosságú alkatrész (ugyanígy a kupakok alatt lévő gumitömítés is, a gyári új főfékhengerről az egyiket le kellett vennem és meg kellett újra húznom, mert kissé eresztett, + darabokra szedtem, hogy kimossam a konzerváló trutyit). A két kimenő gumibasz pedig úgy működik, hogy taposáskor a gumilapok közepén áramlik a fékfolyadék a munkahengerek irányába. Amikor felengeded a pedált, akkor pedig a vékony rugó ellenében folyik vissza a fékfolyadék. + ugye valamennyire a dugattyúkban lévő rugók miatt maguk a dugattyúk is szívják vissza a fékfolyadékot. A gumilapoknak az a feladata, hogy egy enyhe nyomás tartson fent a körben. Ha kissé levegős a fék, akkor például ennek az alkatrésznek köszönhető, hogy egy-két taposás után felkeményedik a pedál. Ami némi szünetet követően újra puha lesz: ha a folyadékban összenyomott gázbuborékok szépen lassan visszanyomják a felesleges fékfolyadékot a vékony rugók ellenében.

6445 jocking . 2017-10-02 19:32:07  Előzmény: Spityu: 79913

Még egy kis érdekesség/anomália:
Csináltam egy ilyen képet, hogy tudjam, mi hova megy vissza. A bal oldal az érdekes, ahová a pedál nyomórúdja megy be. Ahogy a képen is látszik, nekem ott a fedél alatt volt bent egy rugó, amit végül nem raktam vissza, mert semmilyen gyári képen / más által szétszedett főfékhenger képén nem találtam nyomát, hogy annak tényleg ott kéne lennie. Egyszerűen nem bírok rájönni, hogy minek rakták oda. Ha be van nyomva a pedál, csak lötyög, ha visszaengedem, akkor meg gyönge ahhoz, hogy bárminek is ellent tartson. Ráadásul a fedél fülei se arra lettek kitalálva, hogy állandóan feszítse hátulról a rugó.

6444  Spityu 2017-10-01 22:33:10  Előzmény:jocking .: 79911

Natúr volt. Pár éve még tudtam venni gyári újat. A kimenetek sárga horganyzásúak, a bemenetek feketítettek voltak. Nálam 3 év használat után sem rozsdás. Igaz, nem is nagyon éri víz és garázsban áll. Egy-két rozsdapötty van, ami attól van, hogy egyszer este mostam le és nem mentem vele, így nem száradt ki teljesen a kocsi, csak másnapra. De kb. fél perc alatt el tudnám tüntetni. :) Amúgy a kocsi eredeti főfékhengerét hőálló matt feketével fújtam meg. De sajnos annyira kráteres volt a pedál felőli karmantyú pályája, hogy nem lehetett jól összerakni.

Sajna nem találok képet. De alighanem, megtaláltam a legritkább javítóelemet a karosszériához. :D
http://www.ebay.de/itm/IFA-DDR-Trabant-600-601-Topf-an-Stirnwand-fur-Hauptbremszylinder-ORIGINAL-/172292478389?hash=item281d6e95b5:g:2u8AAOSw-W5UrUbx

6443 jocking . 2017-10-01 20:23:30

Viszont, főfékhenger. Kicseréltem a karmantyúkat és lepucoltam az egészet fémtisztára drótkoronggal. Most viszont felmerül a kérdés: volt ezen gyárilag valami bevonat? Legszívesebben fújnék rá valami hőálló cuccot, mert ha így hagyom "pőrén", nagyon hamar visszarozsdásodik.

6442 jocking . 2017-10-01 20:21:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79909

A "lehet hozzá kapni"-val nem nagyon tudok mit kezdeni, ha nem tudom, hogy hol. A keleti autós webáruházakban soha nem találtam még csak hasonlót sem. Meg aztán a fő gond, hogy ki se tudtam szerelni a tengelyt, mert a pillangószelep csavarjait nem lehet megmozdítani. :/

6441 Kacsándi Szabolcs 2017-10-01 19:50:47  Előzmény:jocking .: 79905

Lehet hozzá venni túlméretes tengelyt.Csak fel kell fúratni vagy dörzsárazni.Amúgy úgy rémlik hogy van benne horony,de ha lötyög akkor sosem lesz az igazi.Tessék normálisan felújítani,ne csak felületesen.

6440  Spityu 2017-10-01 13:19:40  Előzmény:jocking .: 79906

Jó kis beépített hőmérő!

6439 jocking . 2017-09-30 19:14:28

Meg persze a kaszni is alakulgat, remélem, hogy a sok csúszás után most már 2 héten belül kész lesz.
(Bár a hátulja még kissé hányos.. :D)

6438 jocking . 2017-09-30 19:09:31  Előzmény: Spityu: 79903

Semmi gond, nem sürgős, a motor úgyis csak jövő tavasz környékén fog sorra kerülni. :)
Mai termés: foglalkoztam kicsit a karbival, kivakartam a dzsuvából és kicseréltem a pillangószelep tengely tövénél lévő rugót, mert törött volt. A tengelyt nem vettem ki a karbiból, mert nem bírtam meglazítani a pillangószelep két csavarját, és nem akartam erőltetni. Nekem úgy tűnik, hogy eléggé kotyogós a cucc, lehet valamit tenni, hogy ne szívjon falsot? Pl. O-gyűrű a tövéhez, vagy valami?

Alakulnak a dolgok, eddig felújításra került a futómű, a váltó, az önindító, a generátor, a két féltengely, a pedálsor és most a karbi és a benzincsap. Holnap a főfékhenger lesz terítéken. :)

6437  Spityu 2017-09-30 14:27:44  Előzmény:jocking .: 79901

OK, nem volt kint az öreg, majd bemegyek hozzá. Nem mondom, hogy rögtön, de ha lesz időm, mindenképpen. Sajna elég hülyén van nyitva.

6436 jocking . 2017-09-30 10:01:29  Előzmény: Spityu: 79898

Ez régen tényleg így volt, az elmúlt 1-2 évben viszont teljesen eltűntek a trabik a bontókból. Webáruházban valóban találtam paplant és siltet is, de összesen 50 ajrót nem adok értük.. -.-
Ha valóban tudsz a környékeden max. 3000 pénzért szép paplant, akkor mindenképp beneveznék egyre. :)

6435  Spityu 2017-09-29 22:49:41  Előzmény: Spityu: 79898

Még képet is találtam. :)

6434  Spityu 2017-09-29 22:24:54  Előzmény:jocking .: 79897

Szerintem mindkettőt találsz webáruházban. Gyári újat. Ha jól sejtem, a tiédnél műanyag patentos a silt rögzítése. Úgy emlékszem, megegyezik a műszerfal tető patentjeivel, de nem biztos. Na mindegy, a lényeg, hogy cserélhető. Az enyémnél fémszegecsek (!) vannak. Nem tudom, mikor volt olyan. Még sosem láttam, csak műanyag szegecsest vagy pántost.

Kabátból is szerintem találni gyári újat. Ha ráér (muhaha :D), akkor el tudok menni egy autósboltba, ahol pár éve vettem. De lehet, hogy kint lesz holnap a börzén a tulajdonosa, 2 éve még volt neki. 2-3e Ft, gyönyörű. Asszem, 2500 volt, amikor vettem, azóta lehet, hogy emelt, passz. Ha ennyiért ok, akkor veszek.

Használtat a fentiekből meg szerintem utánad hajítanak.

6433 jocking . 2017-09-29 22:05:27

Megkérdem itt is, ha már úgyis motortér a téma.. :)
Két dolog hiányzik jelenleg a "leltáramból":
- motortakaró "paplan", és
- olyan ventillátor, aminek a "simlídere" ép. Az enyémen égésnyomok vannak, gondolom útban volt egy korábbi hegesztésnél..
Nincs valakinek esetleg fölösleges készlet (1-1 darab) a fenti cuccokból?

6432 Kacsándi Szabolcs 2017-09-29 21:19:42  Előzmény:Piret Endre: 79893

Régebbi típusnál máshol jön ki a bovden.Nem úgy van rögzítve mint a későbbi verzióknál.

6431  Spityu 2017-09-28 20:52:52  Előzmény:Piret Endre: 79893

Hááát, passz. Szerintem inkább régen máshogy volt. Sajnos ennyire részletesen nem ismerem a korai változatokat.

6430 Piret Endre 2017-09-28 20:29:45  Előzmény: Spityu: 79892

Na ez az, ami nálam másképp van. A szivató nálam kb az aksi szemből nézve bal alsó sarka alatt jön ki. Innentől persze kicsit rövid is bele a bowden, és alacsonyan is van. Mindenképpen hozzáér a váltórúdhoz, de a testkábel azért tud rajta emelni, ahogy írtad. Viszont fent a spirált csak a testkábelhez tudom kötni, valószínűleg nálam úgy volt.
Ez valami maradék tűzfal lehet nálam...

6429  Spityu 2017-09-28 19:44:40  Előzmény: Spityu: 79891

Készítettem egy móricka ábrát... elsősorban a sorrend könnyebb megértése miatt. Megjegyzés: az arányok nem biztos, hogy túl jók... A felső bilincs kb. a testkábel fölött van a valóságban, az előbbi fényképen még alakítatlan a testkábel.

6428  Spityu 2017-09-28 19:29:42  Előzmény:Piret Endre: 79890

HÁHH!!! Hihetetlen, mennyire tudom keverni a dolgokat 4 év után. 3 bilincs van nálam is! A szívató alul van hozzáfogatva a testkábelhez, felül a km spirálhoz. A km spirál alul pedig a kuplungbowdenhez. A váltórúd a spirál alatt fut. A testkábelt úgy alakítottam, hogy kb. párhuzamosan fusson lefelé a váltórúddal, de kb. 2-3 cm-rel magasabban. Felül a spirál és a szívató felülről kerüli a testkábelt, így gyakorlatilag utóbbi tartja őket. Így nem tud hozzáérni a váltórúdhoz a spirál. Persze azért a kuplungbowdennél is a megfelelő helyre kell tenni a bilincset és a megfelelő feszességűre kell húzni.

A szívató bowden nálam a km spirál és a váltórúd között jön ki félúton, a váltórúddal egy függőleges tengelyen.

Azt nem tudom, hogy minden bilincset ugyanoda tettem-e vissza, ahonnan levettem. Az biztos, hogy én vettem le őket először, óvatosan kiegyengettem őket, majd maratást követően mentek fehérhorganyra. Nem tudom, hogy gyárilag horganyzott vagy fényes (mint egy átlag mai orsós bilincs) vagy matt (tüzihorgany?) volt-e, mert mind rozsdás volt. A műszerfal alatti matt, és valami műanyag is rá volt húzva, gondolom, a vezetékek kidörzsölése elkerülése érdekében.

Nem emlékszem, hogy összeszereléskor megnéztem-e a régi képeket (most nem tudom), de jelenleg úgy vannak, hogy:
- az összefogandó kábelek alá tettem be a kiegyenesített bilincset,
- jobb oldalra esett a szemes vége,
- a szemes végét felfelé hajtottam,
- átdugtam a sima végét rajta, meghúztam,
- majd balra teljesen visszahajlítottam a sima végét.

6427 Piret Endre 2017-09-28 18:38:41

Ebben mindig is nagyon hülyén ment a szívatóbowden, belül a kormányhardy dörzsöli, kívül a váltórúd. Hosszas cibálással elérhető, hogy egyik se legyen vészes, persze aztán odébbhelyezkedik magától.
Az változott netán valamikor az idők folyamán, hogy a tűzfalon hol jön át a szívató?

6426  Spityu 2017-09-28 15:24:28  Előzmény:Piret Endre: 79888

Elbizonytalanítottál. Lehet, hogy 3 van nekem is? Megnézem majd. Azt tudom, hogy ha jól beállítottam őket, akkor a váltórúd pont elkerüli felül. De rémlik, mintha a testkábel idomításának is lett volna ehhez köze.

6425 Piret Endre 2017-09-28 14:15:16  Előzmény:Piret Endre: 79887

A harmadik szerintem a szívatóbowdent kötötte a testkábelhez, különben nagyon hozzáér a váltórúdhoz.

6424 Piret Endre 2017-09-28 12:16:22  Előzmény: Spityu: 79886

Nekem is kettő rémlik, de hármat találtam. A műszerfal mögöttivel együtt négyet.
A kuplungmadzag és az órasprirál közöttire emlékeztem, a maradék volt kérdés. Szépen látszik a képen, köszönöm szépen!

6423  Spityu 2017-09-28 10:57:09  Előzmény: Spityu: 79885

Tudtam, hogy rosszul emlékeztem. Felül a szívatóhoz van kötve. A képen látszik is. Alul éppen, hogy látszik a maszkolószalag mellett.

6422  Spityu 2017-09-28 10:50:02  Előzmény:Piret Endre: 79884

Én anno lefényképeztem ezt is. :) Igaz nekem 2 bilincs van. A km spirált jegyezd meg, mindkettő azon van. Felül a testkábelhez van hozzáfogva, alul pedig a kuplungbowdenhez. Arra már nem emlékszem, hogy a bilincs tájolására ügyeltem-e visszarakáskor, de megvannak a régi képek, majd megnézem őket, de azt mostanában nem tudom. A jelenlegi állapotról készíthetek képet.

6421 Piret Endre 2017-09-28 10:37:26

Az ember azt hiszi, hogy szétszedés közben minden fontosat lefotózott, aztán amikor elkezdi összerakni, akkor kiderül, hogy mit nem...
Van az a három, vékony lemezből készült izé, ami a motortérben kígyózó dolgokat fogja össze. Na de pontosan mit mivel hol? A legjobb egy olyan, hiteles állapotot ábrázoló kép lenne, amin a fűtéscsövek nincsenek bent, de minden más meg igen.

6420  Spityu 2017-09-24 20:28:16  Előzmény:jocking .: 79856

Ha esetleg nem gyári a meglévő fogód, lehet, hogy tudok olyat, ami Endre képén is látható. Az állapota is stimmel. Ma volt a vásárban az egyik ládában, biztos, hogy a jövő héten is ott lesz. Árat nem kérdeztem, de szerintem 3 számjegyű.

6419  Spityu 2017-09-24 20:24:03  Előzmény:jocking .: 79869

Mintha a hátsó lengőkarok esetében rémlene, hogy volt ott, ahol nálad is. Az elsőknél nem láttam.

6418 Piret Endre 2017-09-19 21:00:41

Igen, ott jártam pár apróságért, és láttam.
Köszi, de az autó saját önindítója elég jó egészségnek örvend. És van egy másik is tartaléknak,bár nem új. Egyébként úgy tűnik, pont az önindító a legfiatalabb alkatrész benne. Szeptemberi gyártású, és október 10-én már átvette apám Csepelen a kocsit. Az biztos, hogy jó sietősen volt lefestve :-) Alupajzsos, de azt is lefújták feketére.

6417  Spityu 2017-09-19 19:33:08  Előzmény:Piret Endre: 79876

Élőben láttad? A webáruházban nem találtam. Amúgy nem érdekel gyári új 6V-os önindító? Már újfajta öntésű, de még vaspajzsos. :)

6416 Piret Endre 2017-09-19 19:06:20

Ha esetleg érdekel valakit, van a Bárókerben egy vadiúj 6V-os dinamó. Eredeti dobozában, zsírpapírban stb, gyönyörű. Csorgattam rá a nyálam, de úgysem lenne szívem felszerelni.

6415 jocking . 2017-09-13 18:31:47  Előzmény: Spityu: 79861

Pedig van a lengőkarokon is. ;)

6414 Piret Endre 2017-09-12 22:16:12  Előzmény: Spityu: 79861

Én úgy emlékszem, hogy a kaszni egészen kis lemezeiben is volt beütött embléma. A legtöbb csak akkor került elő, amikor a vasig pucoltam. Egy jópárat le is fotóztam, de nem az összeset.

6413 Piret Endre 2017-09-12 22:13:18  Előzmény: Spityu: 79858

A kis 7-es kulcs jó kérdés, de valószínűleg benne volt. Máshonnan nem igazán kerülhetett DDR gyártmányú bele.
Egyelőre túlzottan nem gondoltam a szerszámokkal foglalkozni azon túl, hogy félretettem őket, ha már eddig megmaradtak. Az eredeti tok is itt van valahol elég gatya állapotban, majd előtúrom és megfotózom a kettőt egymás mellett.

6412 jocking . 2017-09-12 22:10:22  Előzmény: Spityu: 79863

Az lesz az. Akkor viszont nem tudom, mi van, lehet hogy az ellenség megtévesztéséért tették rá. :D

6411  Spityu 2017-09-12 21:14:25  Előzmény:jocking .: 79862

A 3-as számú innen? http://trabkat.prokee.hu/kormrud.html

A + jel nekem is rémlik, meg tudom nézni. Azt azonban kétlem, hogy köze lenne bármilyen akksi saruhoz is. :D Legalábbis magához a Trabantéhoz biztosan nincsen, az ólomból van.

6410 jocking . 2017-09-12 20:35:45

Egy érdekes dolog, amit múltkor akartam már írni, csak valahogy kimaradt:
Van a váltóboton az a "kar", amire egy kerek gumi basz van húzva, és az a köztes darab a váltó kapcsolórúdja és a váltóbot között. A tisztítás során én azon találtam egy "+" jelet. Erős a gyanúm, hogy ez egyébként akkusarunak készült, csak nem vágták le róla az öntési csatornát, így lett belőle váltókulissza alkatrész. :D

6409  Spityu 2017-09-11 22:17:46  Előzmény:jocking .: 79860

Fúúú... rémlik, mintha pont itt láttam volna "valamiket". A kerékagynál és a féklemezen. Ja és igen, nagyon halványan rémlett az összekötő, amit írtál. Valószínű, ott is láttam. Sem az első, sem a hátsó lengőkar nem rémlik. A tankon van, de csak dátum beütés. Év és talán negyedév vagy hónap.

6408 jocking . 2017-09-11 22:05:35  Előzmény: Spityu: 79857

A csonkállványon a dátum a csapágyház két oldalán van, egyik felén az év, másik oldalon a hónap-nap. (kép)
A trabant emblémát is megtaláltam rajta, az a féklemezen van. :) (megint csak kép)

Amúgy igen, drótkorongozás során jó pár helyen előkerült az embléma. Ami így hirtelen rémlik:
- 2 első csonkállvány féklemezén
- 2 első lengőkaron
- 2 hátsó lengőkar alján
- alsó hosszmerevítőn, ami a hattyúnyak közepét és a középső keresztmerevítőt köti össze
- kiszerelt külső gömbfejeken
- váltón a difiház tetején

Hirtelen ennyi ugrik be. Lehet, hogy az A oszlopon is van a felső zsanér fölött, de nem biztos, lehet, hogy azt csak a 4T-n láttam.

6407  Spityu 2017-09-11 20:04:29  Előzmény:jocking .: 79855

Nem mondom, hogy könnyű, de szerintem néhány év alatt össze lehet gyűjteni egy készletet. A kulcsokat nagyon könnyű beszerezni, a gyertyakulcsot szintén. Csavarhúzót, csőkulcsot, stiftet nehézkesebb, mert nagyon elvesznek a tömegben. Tasakot közel lehetetlen. Ugyanilyen szalagot lehet kapni (max. hipózni kell a megfelelő tónusért). Hézagmérőt szintén nehéz beszerezni, max. német webáruházból, e-bayről. Bolhapiacon tuti nincsen, ezek mindenkinél elkallódtak. Neked szerintem szürke/vajszínű műanyag nyelű csavarhúzód lehetett a készletben gyárilag. Vagy talán fekete. A 9-11-es kulcs szerintem Trabant. Nekem is van egy ilyen a készletben, és tuti, hogy nem utólag került bele. ;) 10-13 és 13-17 a másik kettő. Ebben a topikban, 2014. augusztus - szeptemberben volt téma. Képek is vannak.

6406  Spityu 2017-09-11 19:50:12  Előzmény:Piret Endre: 79854

Szép kis készlet! A 7-es kulcs is benne lehetett eredetileg? A többi szerintem stimmel, és igen, csak a kis csavarhúzó hiányzik szerintem is. Az én tokom már 3 fakkos és műanyagból készült. Emiatt az ugyanilyen szalag is egy "furatba" van belekötözve először, majd a két lelógó végével lehet összekötni a tatyót. Képeket biztosan mutattam már. Nem akarok beleszólni, de a csavarhúzó olyan szép állapotban van, hogy nem is festeném át. A többi cucc feketítése nem nagy dolog, ha akarod. A kombinált fogó nyele eléggé natúr, talán azt érdemes lehet újramártani. Már ha egyáltalán fekete volt, és nem rozsda, amit festéknek nézek. :) Tegnap is voltam vásárban, mindig nézem, de most sem találtam kis csavarhúzót. De mindenképpen elhozom, ha lesz valahol. Börzén is néztem a múltkor, Siófokon. Ja és a táska... Jó kérdés, milyen lehetett az eredetid. Úgy emlékszem, régen sima szövet (is) volt. De lehet, hogy ilyen ponyva anyagú is még a műanyag előtt. Keresgéltem a neten, hasonlót láttam Simsonhoz, és Trabanthoz is. A Wartburgé tudtommal nagyobb. Abban viszont biztos vagyok, hogy valami NDK-s járműé. Apámnak van egy IFA készlete, kissé hiányos ugyan, de sok eredeti és nagy kulcs van benne. Az anyaga ugyanez és a szalag is ugyanígy van rávarrva (és persze maga a szalag szintén ugyanilyen).

6405  Spityu 2017-09-11 19:37:03  Előzmény:jocking .: 79849

Nos, a kocsim gyári önindítóját tuti, hogy faterék szedték szét először, pontosabban csak a behúzótekercset. Arra emlékszem, hogy egyszer elromlott, de nem voltam ott a szerelés alkalmával. Aztán a szekrényben úgy találtam meg, hogy a behúzótekercs nem volt rajta. De a két csavar bent volt vagy valami ilyesmi. A lényeg, hogy az öntvényen határozottan látszódott, hogy kívül fogazott alátéttel volt rögzítve. Most azon gondolkodom, hogy lehet, hogy a csavarok nem voltak ott, mert akkor az alátétet is megtaláltam volna... felmerül a kérdés, vajon hova kerülhettek (majd megkérdezem, hátha emlékszik rá apám). Ill. a másik 2 önindítót is megvizsgálom, hogy nincs-e valamiből plusz darab ezen a környéken... Aztán van egy gyári új 6V-os önindítóm is (eladó :D), azon pl. rugós alátét van ugyanitt. A behúzó villa tengelyén lévő gyári C alakú basz valóban rugalmatlan anyagból készül.
A forgó rész végén lévő furatokra nem emlékszem, egyik önindítómnál sem. Talán a befogáshoz kellett valamiért, passz. A behúzó villa nálam is két anyagból volt összeponthegesztve, az összes önindítónál, amit szétszedtem. Nekem nem rémlik, hogy a csonkállványon láttam volna dátumjelölést, bár valami halványan dereng. De az mintha Trabant embléma lett volna. Apropó, abból hányat találtál eddig? Van a csomagtér alján végigmenő C merevítő két végénél, ami nálad mondjuk lehet, hogy elrohadt. Aztán van a csomagtér zsanérnál is a kasztnin, talán a két csavar között. Talán még valahol. Ezek a rejtett előfordulások, amik eszembe jutnak. Persze lehet még sok helyen, pl. az új típusú szélső kormánygömbfej tetején is, öntvényeknél, erre-arra. Jah! A váltón nézd meg a Trabant emblémát. Kíváncsi vagyok, nálad is a tükörképe látszik-e. :)

6404 jocking . 2017-09-10 10:02:36  Előzmény:Piret Endre: 79854

Kicsit túrtam. Jól emlékeztem, tényleg van egy ilyen kék nyelű csavarhúzónk. A kombinált fogó feje viszont kicsit más. Plusz találtam egy ilyen feliratos villáskulcsot is, 9-11-es (ha jól emlékszem). Bár az lehet nem is trabanthoz van, ilyen méret beosztással.

6403 jocking . 2017-09-08 21:08:40  Előzmény:Piret Endre: 79854

Na ez az, amit a büdös életben nem fogok tudni begyűjteni. :D Bár a hatszögletű basz (gondolom gyertyához) megvan, és a szerszámaink között is láttam már nagyon hasonló kombi fogót és kék nyelű csavarhúzót..

6402 Piret Endre 2017-09-08 21:04:52

Végre összehordtam egy kupacba a szerszámkészletet. Tényleg csak a kis csavarhúzó hiányzik. A talált tok meg eléggé hasonlít arra, ahogy emlékeim szerint az eredeti kinézett.
A szerszámok kopottak, használtak - ebben nincs semmi csoda, hiszen 39 évig szolgáltak az autóban, és még a szétszedésben is kaptak néha szerepet.

6401 jocking . 2017-09-04 19:21:53  Előzmény: Spityu: 79848

A hosszú csavaron majd megnézem a feliratot, már ha van rajta. Nem ment sárgításra sem az, sem pedig az anya, mert semmi nyom nem volt rajtuk, hogy sárgák lettek volna. Így a csavar fekete lett, az anyát meg majd meglátjuk, lehet, hogy így marad.
Az önindítón és a generátoron minden alátét oda ment vissza, ahonnan kijött. Ahol rugós látszik, ott az volt. Bár nem venném készpénznek az elhelyezkedésüket, eddig minden felújított cuccon látszott, hogy már bontva volt. De már mi is végtelen a végtelenediken alkalommal szedtük szét pl. a generátor rögzítését 1-1 szerelés alkalmával. Így semmi garancia nincs rá, hogy egy alátét gyárilag van ott, bárhol is legyen. :)
A villatengely egyik vége "gomba", másik végén "nútban C alakú biztosítógyűrű" módon volt rögzítve. Nem tudom, mi volt az, de hogy nem rugós anyag, az 100%, egy el is tört leszereléskor, és visszaszerelésnél sem azt raktam vissza, hanem egy seeger gyűrűt. Én is omegát terveztem/tervezek oda, csak nem kaptam ennyire picit eddig még sehol.

Btw, pótoltam az alátétet az elülső önindító pajzs bronzperselyénél. Van itthon két 6 voltos önindító, és az egyikben még benne volt, azt raktam át az enyémbe. Sok értelmét mondjuk nem látom, mert nem csúszkál a tengely hosszirányban semennyire.
Néhány különbséget is észrevettem a 6 voltoshoz képest, pl. hogy a forgórész tengelyvége azokon sima, az enyémben meg van egy furat szerűség. Vagy hogy azoknak a bendix villája úgy néz ki, mintha két darab lemezből lenne, amikből az egyik az egyik, a másik a másik villaszárat adja. Anyagra is vastagabbnak tűnik, gondolkodtam is, hogy átrakom.

A festéssel muszáj volt kezdeni valamit, csak nem hagyhattam meg undorítóra, még ha úgy gyári(bb) is. :) Tisztítás során feliratok is előkerültek a házon, többek között egy dátum is: 86 augusztus. Eléggé valószínű, hogy ez még az autó saját önindítója. Csodálkoztam is már párszor, mennyire eredeti a gép, a két első csonkállványban is találtam dátumokat, 86 augusztus és július. A kaszni szeptemberi, első forgalomba helyezés meg november eleje. :)

(A saturól csak annyi infóm van, hogy volános munkaviszony eredményeként került hozzánk harmincpár éve.. :D Festés nem nagyon van rajta, ami látszik ott szerintem csak koszos.)

6400  Spityu 2017-09-03 22:22:11  Előzmény:jocking .: 79843

Igen, az úgy nem nagyon fog elforogni. :) Amúgy elég fasza. Meg tudnád írni annak a kötésnek az elemeit? Úgy emlékszem, nálam lapos és rugós alátét + anya volt. A másik végén meg csavarfej és a biztosító. A csavar feliratot is megírnád? Úgy emlékszem, nekem nem ESKA volt és feketített.
Az önindítónál nálad volt ricnis alátét a behúzótekercs csavarjai alatt (ha jól látom, most rugós alátét van)? Amúgy az önindító nem ilyen szépen volt fényezve (én is így csináltam), hanem ködölve, össze-vissza, minden. :) Majd 30 év múlva úgy okádom le, ahogy gyárilag is volt. Ez látszik a tisztítás előtti állapotot bemutató képeken. A behúzó villa tengelye neked milyen? Mindkét végén egy alátét szerű lemez volt biztosítóként, vagy a tengely egyik végén szögletes gombafej szerűség volt kicsúszás ellen? Itt kicsit csaltam, mert omega gyűrűvel raktam össze, ahogy a képen is látszik a tengely másik végének kiképzésével egyetemben. Amúgy láttam olyat is, ahogy mindkét végén az az alátétszerű biztosító volt.
Ja és nekünk is van ilyen székünk, 3. :) A satu fényezése még a gyári lehet? 125-ös?

6399 jocking . 2017-09-02 16:44:28

1-2 "előtte - utána" kép az elmúlt 2 hétből.
Spityu, az önindítós képedhez annyit fűznék hozzá, hogy van a bendixtől balra az a távtartó gyűrű, a karika ami a helyén tartja, meg két alátét. Na nálam az a 2 alátét érdekes módon nincs. Egy darab ilyen nagyobb lapos alátét volt az egész önindítóban, a hátsó bronzperselynél.
(Tudom-tudom, a generátorba fordítva raktam vissza a felső csavart, majd megfordítom. :D )

6398  Spityu 2017-09-02 00:07:57  Előzmény:jocking .: 79758

Még egy kis "adalék" a Trabant sebességváltó olaj témához. Ma megjött 2x1 liter Trabant hajtóműolaj névre keresztelt olaj. Apróhirdetésben találtam. Bontatlan, 2002. májusi gyártmányok. :) Elsősorban dísznek vettem őket, de adott esetben lehet, hogy betölteném. A hátuljára HL vagy HV (nem emlékszem hirtelen) és 46 van írva. Majd lefényképezem, miután lepucoltam a port. Ez a Hixol T elődje, úgy tudom, csak névben tér el a két olaj, maga a tartalom ugyanaz. Ami jó eséllyel a sima 46-os hidraulika olaj.