Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7173 jocking . 2019-07-02 20:04:17

Úgy néz ki, sikerül úrrá lenni a kifújáson. "Sima" alu tömítéssel, fényesre acélgyapotozott felületekkel. A nyomatékkulcsom meg valószínűleg pontatlan, mert 42 Nm-re állítva még szivárgott, kézzel utána kellett húzni, hogy jó legyen. A régi tömítésen eléggé egyértelmű volt, hogy hol a hiba, a csapszegre merőleges oldalakon egyáltalán nem rovátkázta be a hengerfej a tömítést, mondjuk nem is volt valami extra a mintája azon a részen. Átvágva nem volt, inkább mintha kopott lett volna, alacsonyak voltak a ricnik.
Holnap még hidegen is rápróbálunk, hogy lehet-e húzni rajta, ha nem, akkor megy vissza a ház meg a "propeller" a helyére, a fék készre szerelése után meg majd ráellenőrzök újra, csak most már nem szeretném tovább hűtés nélkül próbálgatni, mert nagyon gyorsan bemelegszik. 2 perc járatás után olyan forró a hengerek felső harmada, hogy az ember a kezét 2 mp-nél tovább nem bírja rajta tartani. Megsütni meg nem akarom, járatni meg már csak azért is kéne, hogy lássam a gyertyán, hogy jó-e a keverék (mármint az üzemanyag-levegő keverék :) ). Ilyen rövid járatásokkal meg csak összeolajozni sikerült eddig őket.
Egyébként a kifújás megszűnésével a "szelephang" is finomodott, annyira már nem extrém.

7172  Spityu 2019-07-02 11:25:45  Előzmény:jocking .: 80944

Egyébként van 1-2, a restauráláshoz köthető, visszatérő rémálmom... pedig már lassan 5 éve kész a kocsi. :D

7171 jocking . 2019-07-02 11:16:45  Előzmény: Spityu: 80943

Ezt orvossal is le kéne konzultálni, nehogy valami komoly dolog előjele legyen. :D :D

7170  Spityu 2019-07-02 10:43:09  Előzmény:jocking .: 80929

Az olajozás meg annyira az agyamra ment, hogy vele álmodtam. Két Trabant volt, az egyik az enyém, a másik másvalakié. Azon kellett valamit szerelni, de csak kicsit, út közben. Megoldottuk, oké. Aztán meg kellett tankolni az enyémet, de nem voltam valami fókuszált. A pisztolynál valami olyasmi lényegű felirat volt, hogy "oldtimer üzemanyag", már nem emlékszem. :D Rutinosan le is kaptam, tankoltam vele talán 10 litert (később annyiba szívtam le). Aztán észrevettem a felirat következő sorában: diesel. Ó hogy aza... valahonnan lett (talán a kúton vettem, de ilyen jelenet nem volt) 2x 5l ioncserélt vizet, amit ki is öntöttem, pontosabban már ott volt a kezem ügyében üresen. Leszívtam. Aztán útnak indultam (a benzin tankolását nem álmodtam meg). Elkezdett gyengülni a motor, pontosabban miután visszaértem a szerelendő Trabanthoz (mégsem oldottuk meg), kisimult az alapjárat, mint amikor túlmelegszik a Trabant motor. A fenébe, nem kevertem bele olajat. Beugrott a valós életből, hogy van még 1 deci Fuchs - már öntöttem is bele. Nem is néztem a skálát, belement egy rakat a tankba. Majd ránéztem, 1 decit mutatott... WTF? Akkor biztos 2 deci volt benne. Na de mennyi benzint tankoltam egyáltalán? Itt az agyam feladta és lapozott. A következő jelenet az az volt, hogy az 1.7 Isuzu motoros háasztrás haveromnak kínálgatom a 10 liter gázolajat, némi vízzel az alján. Ismét vágás. Arra lettem figyelmes, hogy az események forgatagában elveszett a világításkapcsoló gombja ill. az ablaktörlőkapcsoló piktogramja, illetve az álombéli lelki szemeim előtt láttam az összekaristolt dugattyúszoknyákat. Itt szerencsére felébredtem. :D

7169 jocking . 2019-07-02 10:23:32  Előzmény: Spityu: 80941

Nincs, ezt is véletlenül láttam meg egy "eladó cuccok" hirdetésben orcakönyvön.
Mondjuk a váltást nem nagyon értem. Miért kellett összenyomni a háromszöget, amikor a matricán ugyanúgy megvan a "hegye", nem egyenes az oldal... :D

7168  Spityu 2019-07-02 10:14:11  Előzmény:jocking .: 80939

Igen, ez az, le is mentettem! Megpróbálok ebből (is) csinálni valami vektorgrafikus képet. Szólok, ha megvan a cucc. És a másik két matrica is jól kivehető, azokat is megpróbálom. Mondjuk én csak a közvetlenül a sárga mellettire emlékeztem innen-onnan. Ja és láthatod, nincs hely a silt szegecseinek, tehát már a pántos rögzítésnél ilyen volt a matrica. Van esetleg még kép?

7167  Spityu 2019-07-02 10:10:49  Előzmény:jocking .: 80938

Ismerem a cuccot. Kb. erre jó... elvétve kapni még rendes (gyantás) kromofágot. Az valamelyest jobban teljesítene. A megoldás a homokfúvás. Azután pirosalpozóztam, aztán szín. Külön lakkréteget ne fújj, túl szép lesz. Max. 2K-s festéket használj. Én mondjuk Rally keréktárcsa ezüsttel fújtam. A minimális fényvisszaverési eltérést kitárgyaltuk, nem mennék bele. De láttam olyan felnit, amihez direkt úgy kevertette az illető a festéket, az nagyon patent lett. Legközelebb. :)
A felnik 35 éves gumival való felszerelése egyetlen okból aggályos: nehéz beszerezni 5 db-ot belőlük. Hónapokig kell gyűjtögetni. Ha jól tárolták, nincs velük semmi gond. De ez látszik és tapintható is... Ettől függetlenül a Heidenau szerintem nagyon jó helyettesítő. (Akkor már inkább az, mint valami radiál, hacsak nem azzal jött ki. Pl. de Luxe?). A gumist kérd meg, hogy a DOT szám legyen kívül és a szeleptesthez tájolja. :D Apropó szeleptest. Megvannak az eredetiek? Alu házas vagy réz házas a tiéd már? Az enyém alu, de a korábban mutatott 1990-es, utolsó mohikánban már rézből készültek voltak. Ezek a gumik is tömlő nélküliek. Úgy emlékszem, a P36-os mintázattal jött be, ami talán a '70-es évek közepétől datálható, de egyáltalán nem biztos. Amúgy tudnál venni belsőt, kommersz cikk.

7166 jocking . 2019-07-02 09:26:44

Hopp, találtam egy "Achtung Gebläse" matricás képet, ami más fajta, mint amit feltettem. Talán ez az újabb fajta, amiről nem olyan rég beszéltünk? :)
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/65659301_2472411762822932_843351974286983168_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQlmaTryuVvXODWl3X-i2nKTic6k5Q-wbNhi_M-Q2k2brm4l9PBuDL0j937IwCxj9lw&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=8c8784cbda02d70ac4b444a8ad7cf127&oe=5DC393A9

7165 jocking . 2019-07-02 09:03:21

Elkezdtem megpucolni a felniket. Találtam egy jó kis cuccot hozzá, festékleszedő anyag, de kb. olyan állagú, mint a tapétaragasztó. Az van ráírva, hogy minden festéket old (2K, zománc, víz, olaj, kisf*szom, stb.), ennek ellenére csak azokat szedte le, amik utólagos rákenések, a gyári ezüsthöz nem nyúlt. Ami nem gond, mert így legalább van színmintám. :)

Viszont, gumik. Úgy döntöttem, hogy diagonál lesz, viszont abból új, nem teszek fel 35 éves gumit. Úgy néz ki, Heidenau-t tudok szerezni, de felmerült ezzel kapcsolatban egy kérdés. Ezek "tubeless" gumik, vagy kell beléjük belső? Ha kell, azt lehet valahonnan szerezni?

7164  Spityu 2019-07-01 12:46:23  Előzmény: Spityu: 80936

A link helyesen: https://web.archive.org/web/20071024101059fw_/http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/tuning/index.htm

7163  Spityu 2019-07-01 11:49:03  Előzmény: Spityu: 80935

Nagy nehezen meg is találtam az archívumban az annak idején ezerféle oldalon fellelhető gyári leírást: https://web.archive.org/web/20070120182024/http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/index1.htm

Igazából a 10 fokos szög az, ami fontos. A többit könnyű mérni.

7162  Spityu 2019-07-01 11:03:45  Előzmény:jocking .: 80934

Valószínűleg vetemedett. A hengert nyilván könnyebb ellenőrizni e szempontból, házilag is megoldható. A hengerfejnél van az a kis belső perem, ami emlékeim szerint már nem megmunkált felület. Emiatt az nem mérvadó. Esztergába befogva, a barázdák mentén, órával lehetne talán a legjobban kimérni a vetemedést, ha van. Az, hogy hol ereszt a tömítés, szerintem nem egyértelműen jelzi a hibás alkatrészt, de ettől függetlenül is inkább a hengerfejet tartom rossznak. Ha van esztergályos ismerősöd, aki elpöcskörészik egyedi munkákkal is, akkor simán meg tudja javítani egyébként. Arra kell ügyelni, hogy a préssáv belső ívéig a megmunkálatlan részből is le kell dolgozni. Valahol van a neten rajz a hengerfejről (szögek, ilyesmik miatt).

7161 jocking . 2019-07-01 08:25:51  Előzmény: Spityu: 80933

Valószínű, ahogy látom, a pöfögés és az olaj kibugyogás a tömítés és a hengerfej között történik, nem a tömítés és a henger között. Pedig ránézésre a "ricnik" jók a hengerfejben. (Talán vetemedett?) Na nem mintha ez egy olyan gond lenne, amit ne lehetne orvosolni, a többi már megoldott cucc fényében. :)

7160  Spityu 2019-06-30 22:54:28  Előzmény:jocking .: 80932

Ebben az esetben, ha az adott henger felszíne jó (még sosem láttam rosszat), és a tömítés sem gyártáshibás, tutira a hengerfejjel lesznek gondok. Ha hallhatóan, láthatóan fúj, az már régen rossz. Szóval szerintem pucolj el egy másikat. Minimális szivárgás, pl. ha éppen csak olajgőzös valahol, az nem gond, amíg akkora mértéket nem ölt, hogy lefolyjon végig, mindenen. Mondjuk én mindig megkenem leheletvékonyan Hermosallal mindkét oldalát a lemeznek, így teljesen porszáraz.

7159 jocking . 2019-06-30 22:30:29  Előzmény: Spityu: 80931

Hát, 42 Nm-rel húztam meg, elvileg annyit írt. A 2-es is ugyanígy lett meghúzva, az még újrahasznált tömítéssel se fúj így ki. Egyeske meg már elöl is, eddig csak hátul köpködött kicsit. Hely még lenne húzni, elég hosszúak a menetek a tőcsavarokon, de nagyon megtépni sem akarom, főleg úgy, hogy nyomatékkulcsos húzás után kézzel rápróbálva is már eléggé erősen húzottnak tűnik.

7158  Spityu 2019-06-30 20:26:50  Előzmény:jocking .: 80930

Hát, a kifújásnak több oka lehet. Igen, a hengerfej rovásai is sérülhetnek. Igazából nem tudom elképzelni, hogy egyesek mit csinálnak a hengerfejekkel, hogy kiszakad a menet a hengerből, széttrancsírozzák a barázdákat stb. És persze a nyomatékkulcs csak úri huncutság. A szomorú igazság az, hogy még nagyon gyakorlott szerelők sem feltétlenül tudják a megfelelő mértékben és egyenletességgel meghúzni a csavarokat. Hébe-hóba szerelgetők meg aztán végképp nem. Jó, a korábbi motorjaimon érzéssel húzkodtam az összes csavart.
Nézd meg a kiszerelt tömítést. Ha valahol azt látod, hogy szétvágta a hengerfej, túlzottan meg lett húzva az adott csavarnál. Ha éppen csak belesüllyedtek a rovások, akkor alul lett húzva. Az arany középút a jó, amikor a körök határozottan kivehetők körben, végig, kívül is, belül is. Nekem még a henger tetején lévő, gyári esztergálási nyomok is meglátszódnak a tömítés alján. Ideális körülmények között az aluval nincsen semmi gond. Viszont elképzelhetőnek tartom, hogy a vastag tömítés - puhaságánál fogva - az enyhén sérült hengerfejjel is jó tömítettséget eredményez. Ja, egyébként az enyhén, de minden ütemben kifújó hengerfej is okozhat szinte kattogó hangot! De az kicsit más.

Igen, MOL Dynamic Sprint 2T a becses neve.

7157 jocking . 2019-06-30 17:52:35

Btw, azt nem is írtam, hogy az ellenőrzés már önmagában azért is hasznos volt, mert a levetkőztetett motort járatva kiderült, hogy az 1-es henger kifúj. Már azelőtt is kifújt, hogy leszedtem volna a hengerfejet, akkor még csak hátul fújt ki, utána már elöl is. Úgy vettem észre, hogy a tank alatt barna pöttyös lett a tűzfal.
Elég érdekes látni egy ilyen kifújás jelenséget, amikor 3-5 másodpercenként "kiböffen" egy kis füst a henger és a hengerfej közti hézagon. Még nem tudom, hogy csak a tömítés szar-e, vagy a hengerfej is, de szerencsére van másik hf, ha az kéne, tömítésből meg majd veszek valami jobb félét ez helyett a vékony alu szar helyett.

7156 jocking . 2019-06-30 17:38:44  Előzmény: Spityu: 80927

A Sprint 2T az Mol?

7155  Spityu 2019-06-30 14:22:49  Előzmény:jocking .: 80926

Írtam anno ezt is, 2-3 század a legnagyobb átmérőnél. De majd vastag olajjal kiderül, tud-e csillapodni a kotyogás. Én inkább a Fuchsot ajánlom, de ha nem tudod beszerezni vagy nem akarsz bíbelődni vele, akkor a Sprint 2T valóban szintén eléggé sűrű.

7154 jocking . 2019-06-30 14:13:46  Előzmény: Spityu: 80925

Elvileg 4 század a hézag körbe, nem tudom, a gyári mennyi, de akkor valószínűleg kevesebb.

7153  Spityu 2019-06-30 14:05:52  Előzmény:jocking .: 80924

Hát igen, vagy a dugatyú geometria nem a legjobb, vagy túl nagy illesztéssel fúrták a hengert (elővigyázatosságból kellhet sajnos).
A jobb füstölés esetleg jelenthet jobb (olaj) égést is. De ez csak feltételezés így. Amit a múltkor írtam, bejáratáskori megszorulást, rendelkezik egy kísérőjelenséggel: elkezd füstölni a kipufogó, fehéren. A 3. motorom volt ilyen. Minden egyes alkalommal, ugyanannál az emelkedőnél elkezdett füstölögni, pont a tetejénél, és ilyenkor néha félre kellett állni vele. :D De biztos, hogy nem ez van nálad.

7152 jocking . 2019-06-30 12:52:46

Megvolt az ónos mérés. Végül levettem a hengerfejet, hogy biztos legyen az elhelyezés. Az ónom valahol 0.8 - 1 mm átmérő között van és csak egy hely volt, ahol 0.62 volt a hézag. (A többi 7 mérési ponton el sem érte a cint.) Arrafelé tudtam tolni a hengerfejen, így most az is nagyobb lett elvileg. Tehát szerencsére a dugó nem éri el a hengerfejet. :)
A dugót billegtetve fhp-on így már egyértelmű, hogy a szoknya zörög.
Tömítést meg vehetek, mer az most viszont kifúj és mint kiderült, itthon csak használt van...

Állítottam a gyújtáson is, annyi változást vettem észre, hogy most sokkal jobban füstöl, mint 2 mm-nél. (Fura is, hogy először nem füstölt ennyire, mert a motor belseje úszik az olajban - 1:25, ami nem feltétlenül baj.)

7151  Spityu 2019-06-29 22:50:18  Előzmény:jocking .: 80922

Erről is lehet szó. Tsaby mester szerint a réz örök + 1 nap. Azt nem tudom, mennyire újrafelhasználható, de igazából egyik sem az. Én a másikra gondoltam, talán MG gyártatja és ő viszi ki a TW-nek, de nem tuti. Az fekete, a tipikus hf. tömítés anyagból. Az is peremes. Na, arról hallottam azt, hogy újra felhasználták, és jó. De az csak a véletlen műve inkább. Pontosabban 10-ből 9-szer lehet, hogy jó, de fennáll a veszélye, hogy idő előtt kifúj, mivel nem biztos, hogy sikerül a hengerfej barázdáit eltalálni. De amúgy ez is kb. örökös.
Amit mutatsz, az nem teljesen réz szerintem, hanem több rétegű. Ja igen, írja is. Nem gond, csak megemlítem.
Keletkezhetett-e károsodása (ha belever, és nem a szoknya okozza)? Pár tízezer km után megtudjuk. 1. Szerintem nem. 2. Ha igen, az szerintem hamar ki fog jönni, 10 ezren belül. Azért gondolom, hogy nem verte szét a görgőket, mert kézzel, lassan forgatva nem szorul meg FHP-nál. Ha megszorulna, az tuti odaqrna a főtengelynek is. Annak ellenére, hogy a dugattyú és a hf. is alu.

7150 jocking . 2019-06-29 22:23:01

Btw, erről a tömítésről van szó?
https://www.tomitesgyar.hu/470-trabant-retegelt-rezbol-hengerfej-tomites-1mm-2286.html

Ha legrosszabb esetben mégis ez a gond, az okozhatott valami károsodást a motorban ez alatt pár 1-2 perces próba alatt?

7149  Spityu 2019-06-29 22:20:51  Előzmény:jocking .: 80920

Elképzelhetők lógások, üzem közben. Annak ellenére, hogy az alsó és a felső szem is 2-3 százados illesztésű (asszem), a nyugvócsapágyak szintén. Legyen 1 tized összesen. De igen, 0.5-nél semmiképpen ne legyen kevesebb, már az is kevés (bővebben lásd korábbi hsz.).

7148 jocking . 2019-06-29 22:11:31  Előzmény: Spityu: 80919

És akkor az ónos hézag ha 0.5-nél több, akkor nincs "hengerfejmegütési veszély"?
Nem sok esélyt látok, hogy ez a gond, már csak azért is, mert alulra elég vastag papír tömítés ment, ami még meg is lett kenve tömítővel mindkét oldalon. Meg átforgatni se nehéz a motort, nem érződik úgy, mintha akadna valamiben felső holtpontnál.

7147  Spityu 2019-06-29 21:48:04  Előzmény:jocking .: 80918

A forrasztóónos bőven megteszi, csak érjen ki a végéig. Ez egyébként látszódni fog a lenyomaton, mivel a hengerfejben lévő kúp a dugattyún túlra nyúlik, ott nem fog annyira összelapulni. Lecsípéstől ne félj, ha a csatornák zártak, nem lesz gond.
Viszont ha még le van bontva a sok köcölék, a hengerfej leszedése a legbiztosabb. Előtte teszteld a hangot, aztán nélküle. Esetleg tehetsz be még egy tömítést és visszahúzhatod érintőre (alulra tedd, akkor felhasználhatod véglegesre később). Ha úgy elkussol akkor nem a szoknya billegés okozta. Ebben az esetben javaslom az 1 mm-es, hosszú élettartamú, peremezett tömítést felhasználni.
Illetve ha lent a hengerfej, ujjal megbillegtetheted a holtpontoknál a dugókat. Ha úgy is adja a hangot, akkor bizony a szoknya lesz az.

7146 jocking . 2019-06-29 21:18:43  Előzmény: Spityu: 80916

Ránézek. Gondolom a forrasztóónos módszer jó lehet erre. Legrosszabb esetben hengerfej le.

7145  Spityu 2019-06-29 20:53:52  Előzmény:Piret Endre: 80914

Köszönöm előre is! Igen, a szívatóbowden érdekes. Mármint úgy rémlik, hogy a HB-s karbiknál is variálták a tűzfalon a pozíciót. (Őszintén szólva, azt nem tudom, hogy műszerfal szintjén volt-e különbség, vagy mindig a kormánykerék nyúlványnál kapott-e helyet.)

7144  Spityu 2019-06-29 20:52:25  Előzmény:jocking .: 80915

OK. Azt azért zárd ki mindenképpen, ha még nem tetted, hogy nem a hengerfejbe ver-e bele FHP-nál valamelyik vagy mindkét dugattyú. Ha nem súlyosbodik a zaj, akkor műszakilag nem káros, a tapasztalat azt mutatja.

7143 jocking . 2019-06-29 11:33:33

Megvolt a motordiagnosztika. Mindent leszedtem róla, ami mozoghat vagy zöröghet, még a kis fület is amiben a gyújtásjeladóra megy a kábel. Annyiban hasznos volt a művelet, hogy találtam egy laza csavart, a generátor hosszú csavarjának az anyája nem lett meghúzva. Valószínűleg ez is zörgött valamennyire, mert visszaeső fordulatról alapjáratra visszaeséskor hallható volt rövid ideig egy magasan csilingelő hang, az az alátét és a generátor szárában lévő persely hangja lehetett.

Az alapzaj viszont lebontott mindennel is hallható, így már könnyen "kifülelhető", hogy a hengerek irányából jön. Szerintem ez a dugattyúszoknya hangja lesz. Már csak az alapján is, hogy álló motornál is sikerül szinte ugyanilyen (csak lassabb, értelemszerűen) hangot előállítani, ha az egyik dugó felső holtponton van és olyan gyorsan rángatom a ventit ide-oda, ahogy bírom. Úgy tűnik, ez az a mechanikai zaj, amit a "vékonyabb" olaj (Castrol Power1 Racing 2T (Iazvedo :)) ) okoz. De ha nem károsítja a motort, akkor különösebben nem izgat, fordulaton amúgy se hallani, csak alapjáraton.

A következő adag benzint majd megpróbáljuk a sűrűbbik olajjal és meglátjuk.

7142 Piret Endre 2019-06-29 09:04:23  Előzmény: Spityu: 80913

Viszont a váltó tényleg teljesen bontatlan. A szabadonfutó is egészséges (kopp-kopp).
74 októberi, valóban már éppen tűgörgős. Mondjuk vannak benne februári alkatrészek is, szóval ez az akkori viszonyok között nem annyira természetes. Például egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ezen ott kéne átjönni a szivatóbowdennek a tűzfalon, ahol teszi.
Keresek majd neked egyet, ami nem (túlzottan) ereszt. Címkét viszont kevéssé valószínű, hogy egyáltalán találok hozzá.

7141  Spityu 2019-06-28 22:09:54  Előzmény:Piret Endre: 80912

Hát, ez nem semmi. 155 ezer, te jó ég... ha már ennyit elment, tényleg érdemes végig járatni. Bár rémlik nekem 200+ ezer körüli futásteljesítmény is, de az lehet, hogy Wartburg volt.
A tiéd már éppen hogy tűgörgős felül elvileg, mivel az 1974. április 22-től van. Ha jól emlékszem, valamivel '75 előtt érkezett meg, idő előtt a kocsi.
Akár leázott címkével is jó, majd valahogy preparálom. :)

7140 Piret Endre 2019-06-28 21:08:25  Előzmény: Spityu: 80911

Áttúrom majd a kupacot, de úgy emlékszem, a címke ezekről már szinte újkorukban leesett. Ezek meg áztak sokat a saját levükben :(
Ez most jó alkalom volt, hogy megkérdezzem az első tulajt :), hogy hogy is volt ez. A főtengelynek nem lett baja, csak a gyújtásoldali nyugvócsapágyig jutott a lé, tehát az lett cserés, meg persze a szimering. Szóval mind a 155 ezer km ebben a főtengelyben van benne.
Annak idején sokat gondolkodtam, hogy mi legyen az egyébként kiválóan működő motor + váltóval. Arra jutottam, hogy majd ha baja lesz, akkor foglalkozom velük, most egy külső esztétikai rendberakás után mentek vissza egy az egyben.

7139  Spityu 2019-06-28 18:40:10  Előzmény:Piret Endre: 80910

Ja igen, a szimering... akkor is, a hengerek, de a jelenlegi, gondolom gyári újként bele került főtengely 130 ezres futása se semmi. Ha esetleg lenne olyan flakon még, amin jól néz ki a címke, meg úgy általában az egész, és már van múzeumi példányod, vevő lennék rá. Vagy egy jelenkorit adnék helyette, ahogy szimpatikus. Garázsipari dolgokat is eléggé nagy mértékben gyűjtök. :D

7138 Piret Endre 2019-06-28 18:24:42

20-i hétvégén van meghívásom Mohács környékére, tehát nem kizárt, hogy mozgok dél felé. Hogy Trabival-e, az még nagyobb kérdés, mint hogy egyáltalán :)
Majd csinálok képet, de ez még a kicsi, lapos, recés, piros, talán PVC edényzetben kiszerelt verzió. Vagy 30 darab, persze a dugója valami kiváló kisipari szoci hekk, úgyhogy van, amelyik nem folyik :) Címkék ennél fogva leázva, és meglehetősen undorító az egész pakk. Azért majd egyet elteszek múzeumba, de úgy döntöttem, hogy a többit elhasználom.
Adagolás: ezekre az volt írva, hogy 20 literhez egy ilyen fiola. Na, én úgy 5-6 tankoláshoz használok el egy ilyet, és ezek közé kerül olyan alkalom, amikor nem megy bele.

Nem teljesen bontatlan a blokk, mert valahol 20 ezer magasságában elszállt a főtengelyszimering, majd a fater valami felhőszakadásban részben ennek köszönhetően felszívatott vele valami hígsarat. Akkor lett bele új főtengely meg szimering, azóta úgy van.

Jellemzően Budapest-Balcsi közt járt, minden második hétvégén, az M7-en, 80 körül. Persze volt minden más is, de a futás legalább fele így került bele. Télen utcán soha nem volt, és napi városban járós sem.

7137  Spityu 2019-06-28 17:45:53

Siófok, augusztus 20. ;)
Fimol-t egy darabig használtam, de úgy vettem észre, kokszol. Mondjuk, lehet, hogy kevesebbet kellett volna betölteni. Jah, bejáratáshoz szigorúan tilos használni. Egyébként biztos, hogy jó cucc, már önmagában a grafit is eleve jó kenőanyagnak számít (a grafit csak MoS2 hordozóként funkcionál benne).
Tudnál esetleg készíteni egy képet egy padláslelet Fimolról? Gyanítom, az még nem a gyerekzáras változat. :D
Jól emlékszem, hogy a tiéd még bontatlan blokkos? 150e km az brutál... milyen tempóval, milyen környezetben futotta ezeket a km-eket?

7136 Piret Endre 2019-06-28 17:13:53  Előzmény: Spityu: 80907

Tényleg szép hangja van, kicsit irigykedek is... De az enyémben meg 150e km és 45 év van, jó, hogy zörög egy kicsit :)
Olaj téma: ez még jelentős mennyiséget kapott kutas 86K-ból, amikor még lehetett kérni 33-asnak is. Aztán amíg volt valamilyen keverék a kutakon (91K), addig azt kapta. Azóta Sprint 2T, 33 és 40 közé keverve, ahogy sikerül, hiszen a gyakorlatban nem mindig sikerül előre pontosan eltalálni a tankolandó mennyiséget. Arra viszont gondosan ügyelek, hogy 1:40-nél nehogy hígabbra sikerüljön.
Régen is, és amióta egy padláson találtam ipari mennyiséget belőle, most is kap néha Fimol 2-t. Homeopátiás mennyiségben, azaz bár köbcenti egy tankhoz. Az a megfigyelés, hogy szebb lesz ilyenkor a hangja, ellenben a szaga meg nem :)
Jó lenne egyszer élőben egymás mellé tenni ezeket az autókat.

7135  Spityu 2019-06-28 14:43:39  Előzmény:jocking .: 80906

A blokkot nyilvánvaló okokból kizárhatjuk. A karbi nekem furcsa volna, de nem elképzelhetetlen. Valahogy próbáld meg a pillangószelepeket és azok környékét lefogni. Ja, hallgatózz. Végső esetben tegyél rá egy próba erejéig egy másik karbit. A motorburkolatokat is próbáld meg kézzel lefogni, meg mindent, ami mozdítható. Kivéve a ventilátorlapátot. :D Azért is fura még nekem, mert már a legelső gázadás után is kissé lehetett hallani, és szerintem nem a légszűrő leszorítóit hallottam ott még. És utána egyre erősödött, vagy inkább állandósult. Elképzelhetőnek tartom, hogy valami ennyi idő alatt kilazította saját magát és emiatt hallatszik folyamatosan a második videón. Jó volna megtalálni, mi okozza, mert ezt leszámítva eléggé jó hangja van a motornak.

7134 jocking . 2019-06-28 14:10:05  Előzmény: Spityu: 80905

Gyűrűnél hézagot csak magának a gyűrű hézagját mértem, a hengerbe befeszítve. A gyűrű és a dugó között nem mértem műszerrel, de érzésre mindenhol egyforma volt és sehol nem volt bántóan szűk vagy laza. Én is ráhallgattam a régi videóra, valóban ott is megvan ez a zaj. Márpedig a mostani motorban összesen 3 dolog van, ami ugyanaz, mint az akkori videóban - a karbi, a motorburkolat és a forgattyúsház két oldala. Minden más más, úgyhogy ezen a tájékon kell kutatni.

7133  Spityu 2019-06-28 10:42:47  Előzmény:jocking .: 80904

Na igen. Én is elkövettem a hibát, de igazából nagyon ajánlott mindenféle cullang nélkül is beindítani és járatni a motort, közben hallgatózni. Se generátor, se ventilátor, se lemezek.
A dugattyún nem mértél átmérőket? A gyűrű-dugttyú hézag sehol sem volt túl nagy, ugye? Nekem gyanús a külső zajforrás vagy a préssáv.

7132 jocking . 2019-06-28 09:09:14  Előzmény: Spityu: 80902

Mihályfinál volt minden, talán csak a dugattyúgyűrűk nem. A csapszegnél sincs "rossz" kottyanása, minden faxa azon a részen. Bár álló motornál a ventit mozgatva van egy picike "kotty" kb. 2 mm-nyi venti mozgással, de egy kis hézag azért kell mindenhol, nem egy szétkopott motornál tapasztalható mértékű.
A gyertyát/gyújtást fixálom majd, ahogy a kipufogót is. Ha nem az, marad a karbi, vagy valamelyik utólag ráaggatott lemez (ami gyanús nekem is).
Gyertyakábel meg gyorsan kellett valamilyen, ilyen volt, ideiglenesen jó lesz. :D

7131  Spityu 2019-06-28 01:17:13

Egyébként... mik azok a gyertyakábelek?! :D
A 10 évvel ezelőtti, nyitott(abb) légszűrős videón ugyanúgy hallani a zörgést gázelvételkor, igaz, kicsit tompábban. Ha jól sejtem, a karbi az pont megegyezik. Emiatt én ránéznék, nem abban zörög-e valami.

7130  Spityu 2019-06-28 01:04:25  Előzmény:jocking .: 80901

A kipufogó, elöl, nekem akárhányszor valami miatt levettem majd vissza, egy kicsit mindig engedett. Néhány kör után, meglepő módon, mindig abbahagyta. Ha ránézésre jól illeszkednek a felületek és csak éppen hogy szivárog, adj neki egy lustasági esélyt. Ha nem öngyógyul, akkkor egyengetés vagy némi Bosal paszta jó lehet. Új a rendszered teljesen, T-men-es, nem? Ha igen, akkor abba kell hagynia... esetleg húzz utána, de ne roppantsd szét, ha az U alakú, duplamenetes bilincsed van (a gyári körkörösen szorít, azért jobb).
Mivel a tiéd már 28 H1-1-es karbival és elektronikus gyújtással szerelt, a gyújtási időpont 3.0 mm mindkét henger esetében (http://trabitechnik.com/index.php?page=48&lang=de&page_number=18) Erre állítsd. Ha esetleg csörgést tapasztalsz, akkor vegyél vissza belőle. 2.0 mm alá semmiképpen ne menj, akkor már utógyújtásos lesz és rommá fogja égetni az első dobot + a motor is nagyon melegedni fog, mivel csak erőlködik.
Gyertyának nem tudom, mit tettél bele, de egy helyben állva, nem jönne ki a csilingelős égés, ha rossz lenne a hőértéke (tudom, kivéve, ha kap valami műterhelést). Tekintve, hogy jó eséllyel tarhonyaszárító idő lesz az elkövetkezendő időszakban, nagy átlagban, mindenképpen 260-ast tennék bele (amúgy is, de ezt már írtam).
Hangok: első indításos videón 28-30. mp környékén lehet hallani (önmagában) a legjobban egy fajta nem éles, hanem surrogó hangot. De a 8. mp környékén is, amikor éppen, hogy jár a motor, akkor lehet a legjobban hallani. Ez a dugattyúgyűrű-hengerfal közötti súrlódás hangja. A bejáratással ennek zöme eltűnik.
A kipufogó szép, pattogós hangja is jól hallatszik.
Van némi torokhang is, ez is rendben van, főleg így, légszűrő nélkül.
Ventilátorhang is jó.
Generátor, ventilátor csapágy hangot nem hallok. (Még jó.)
Az elején gázelvételkor, később többé-kevésbé állandósultan hallható zörgés ugyanaz szerintem. Így videó alapján nem tudom megmondani, hogy micsoda. Két dologra gyanakszom: felső tűgörgő vagy dugattyúszoknya - hengerfal verődése holtpontoknál.
Ha tűgörgő: Mihályfinál ott volt minden a keze ügyében? Csapszegek, tűgörgők, hajtókar egyszerre? Ha jól sejtem, eleve ő adott tűgörgőt. Mennyire kotyogott? Az a jó, ha összecsúsztatva, forgatva akadás nélkül, lágyan forog. Ha megmozgatjuk radiálisan a csapszeget, akkor pedig egy éppen hallható kotyogással kell rendelkeznie, de semmiképpen sem látható módon. Nagyon picit szabad csak kottyannia, tényleg. Ha nem ilyen volt, henger, hengerfej le, de akkor már bejáratás utánra hagynám, és akkor lehet pucolni a dolgokat legalább.
Ha dugattyúszoknya: sok mindent nem lehet vele kezdeni. A vastagabb olaj nyelhet el az zajból. De ahogy írtam, a Castrollal, annak vékonysága miatt, nem fogja a legszebb hangokat produkálni a motor. Próbaképpen esetleg keverhetnél némi Sprint 2T-s benzin, hogy azzal milyen hangja van. Amúgy ez a zörgés engem inkább a dugattyúszoknyák zörgésére emlékeztet. Pl. MZ, Simson, Pannónia, Csepel stb. motoroknál szokott előfordulni. Oka a nem túl jó dugattyú geometria. Illetve most eszembe jutott még egy lehetőség. A motorkerékpároknál a súber zörgése is nagyon hasonló zajt okoz, ami szintén jellemzően gázelvételnél jelentkezik. Trabantra vetítve ez azt jelenti, hogy mindenféle zörgésre hajlamos dolgot ellenőrizni kéne a motor környékén. A karbiban valami (kopott pillangótengely, pillangószelepek stb.) esetleg, bár nem valószínű. A két henger közötti lemez is hasonló zajt tud produkálni, alattomos dolog.
Szerintem járasd be így, ha nem durvul a hangja. Aztán húzd le a tetejét 1000 után valamikor, pucold el a dolgokat és nézz át jól mindent. Ja, még a túl kicsi préssáv hézag is okozhat ilyet. Nézz be a gyertyánál, valszeg lenne nyoma a dugattyún. De a forrasztóónos mérés is bőven megteszi.

7129 jocking . 2019-06-27 21:35:18

Videók: :)
Első indítás evör. Nem diszkoveri csenelet módon, hogy előbb rápróbálnak kamera nélkül, ez konkrétan a legelső próba. :)
https://www.youtube.com/watch?v=LAu-LE6zgYA
Ez meg egy kis alapjárat (némi állítgatás után) és fordulat:
https://www.youtube.com/watch?v=5JitM3Zgnus
A 2. videó elején elég jól kivehető a "szelephang". (Némi zörgés van abból is, hogy a légszűrő tartó vasak zizegnek, de ez pont nem az.) Egyébként 100-as benzin van benne, Castrol Power1 Racing 2T-vel 1:25-ben keverve.

7128 jocking . 2019-06-27 21:30:26

Na, bement a tank, felment a kipufogó, megvolt az első indítás. :)
Ettől függetlenül az látszik, hogy a beállítgatással még sok időt el fogunk majd cseszni.
Három probléma merült eddig fel:
- Elöl kifúj a kipufogó a dob és a cső találkozásánál. A kipuffal elég sokat szívtunk, hogy hátul ne érje el a padlólemezt, de úgy tűnik, kicsit még majd állítani kell rajta ezen felül is.
- Lehet, hogy rég hallottam, meg egyértelmű lehetetlenség is, de mintha szelephangja lenne a motornak, kicsit "kattogósnak" tűnik alapjáraton. De egyébként alapjárat az van, gázadásra veszi a lapot is, és hamar vissza is esik alapjáratra, ha nincs húzva a gáz. (Kifúj a leömlőnél? Sok neki a 2 mm előgyújtás? Kevés a gyertya hőértéke?)
- 1-2 perc járás után megváltozott a hangja, mint kiderült azért, mert slusszos lett a gyertya. Valami cucc közé ment az elektródáknak, amit nem fog a mágnes. Nem tudom, honnan került oda, de nagyon remélem, hogy csak a gyertyamenetből ment be valami kosz.

7127  Spityu 2019-06-27 17:34:07  Előzmény:jocking .: 80898

Cigányszinter. :D Arra kell figyelni, hogy bár kemény a felszíne, ha valamit ráteszel, még ha azonnal nem is, egy idő után nyomot hagyhat maga után. Megnyomhatja a festéket, de ha olyan, akkor akár bele is ragadhat. Igen, még így is, hogy már kikeményedett. Szóval csak óvatosan.
A hollandernél lévő vulkánfíber tömítés szerencsére kommersz, bárhol kapható. A 4 lyukas tömítéssel lehet inkább szívás. Állítólag MG gyártat valami faszát, ami bevált. A tömítéskészletes nem túl jó... Ha bőrrel dolgozol, az jó lehet, de előtte alaposan be kell áztatni olajjal, hogy dagadjon. Máskülönben, ha kemény, akkor ereszteni fog. Vagy ha annyira meghúzod a leszorító csavarjait, akkor nem fogod tudni eltekerni.

7126 jocking . 2019-06-27 15:49:26  Előzmény: Spityu: 80897

Egyébként igen, amikor 20-25 fok volt, akkor kellett neki másfél-két nap. Így 35 fokban meg még kevesebb. Tegnap délelőtt fújtam a tankot, ma reggel már tapintásra is száraz volt és ujjlenyomat se maradt rajta. Mondjuk az is tény, hogy tegnap fél napig lógott szabad levegőn és órákig sütött rá a nap. Utána meg beraktam a garázsba, ami fából van, szigetelés semmi, a tető meg fekete kátránylap... Van bent kb. 50 fok délután, ha csukva az ajtó. :D
A benzincsappal kapcsolatban én is elővigyázatos vagyok, azt terveztem, hogy még kint felszerelem, aztán öntök egy kis naftát a tankba, hogy szivárog-e.

7125  Spityu 2019-06-27 13:30:37  Előzmény:jocking .: 80892

Annyira meleg van, hogy 1 nap alatt készre keményedik a festék? OK, hogy 2K, de azért annak is kell némi kikeményedési idő. Vagy csak túl vastagon fújhattam? :D
A benzincsapot még érdemes lehet a tank kiszerelt állapotában letesztelni.

7124 jocking . 2019-06-26 18:57:33  Előzmény: Spityu: 80895

Hát, szegény autó nem úgy nézett ki, mintha bárki is vette volna fáradtságot bármivel is vele kapcsolatban. Arra azért kíváncsi lennék, hogy melyik korábbi tulaj volt ennyire mekk-mester. Elvileg 3. tulajként van nálunk az autó, a 2. tulaj is nem túl távoli rokon volt, de ő soha semmit nem csinált rajta, csak kopott alatta. Nincs más, csak az 1. tulaj, bár szerintem nem túl gyakori, hogy az első tulajnál csesződjön szét egy autó. Lehet, hogy volt egy fiatalabb rokona, már csak a kalaptartóban lévő hangszórólyukak alapján is. :D