Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7517 jocking . 2019-12-11 22:36:39  Előzmény: Spityu: 81364

Amennyire én látom, túl sokban nem különbözik. A nyelv is kb. ugyanott van, mert az újabbnak csak kintről van indítva a nyelv, de lehajtva ugyanúgy a karika középvonalára esik. Az újon viszont mintha lenne valami perem belül, ami ezen nem látszik. A régi fajtának a nyelve hová megy, az ék vájatába?

Túrom a képeket, "zsebetlen" lendkereket nem találok. Még a szimmeringes verziókon is ott a lyuk, ahová a lemez nyelve megy. Ha jól sejtem, a lemez váltása nem a labirintra váltással jött.

7516 Piret Endre 2019-12-11 21:10:20  Előzmény: Spityu: 81364

Jó tudni, hogy a kapható lemez az bizony nekem nem jó.
Az túlzás, hogy cseréltünk szimeringet, én akkor még erősen kisnövésű voltam. De ha tényleg cserélődött, akkor is van benne úgy 110e km és 40+ év.

7515  Spityu 2019-12-11 20:51:11  Előzmény:Piret Endre: 81363

No, ez bizony valóban más, mint a későbbi. Annál a nyelv a külső kerületén van a lemeznek, a lendkerékben pedig külön erre a célra képeztek ki egy kis zsebet. De szerintem talán szabványos a tiéd (is?), tudsz venni újat valami csavarboltban. Ha nem, akkor vagy gyártani kell, vagy ezt kell újrahasznosítani, lehetőleg úgy, hogy új fület vágsz valahova, ha nagyon rotyka a mostani.
A lendkerék felőli szimmeringet is lehet, hogy cseréltétek anno. Vagy tényleg az van, hogy össze-vissza volt.

7514 Piret Endre 2019-12-11 20:37:55  Előzmény: Spityu: 81362

A biztosítólemez így néz ki.
A szimeringet még nem piszkáltam ki a helyéről, mert hideg van és sötét. Fekete, nem fémes, TGL feliratos. És körömmel nem lehet benyomni sehol sem.
Az ékszíjtárcsa oldalt még valóban nem bántottam, a blokk is egyben van még.

7513  Spityu 2019-12-11 16:50:30  Előzmény:Piret Endre: 81360

Egészen más okokból elkezdtem utánaolvasni, milyen hengerfejek ill. kompresszióviszonyok is voltak a Trabantnál. Az addig oké, hogy volt eltolt égésterű és koncentrikus is. Utóbbiból volt a végén a 7,8-as, előtte meg a 7,6-os. Gondoltam én. (Most az 500-assal nem foglalkozom.) Halványan rémlett, hogy egy csomóféle kompresszióviszonyról olvastam a Trabantnál. Pl.: https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=95&page_number=0#Motor
Azért vagyok kíváncsi, hogy a koncentrikus, felirat nélküli (tehát nem "7,8"-as) égésterű hengerfejekből milyenek is lehettek valójában, mert kissé érdekes értéket mértem az előbb. Fogtam egy henger-dugó párost. Felső holtpontba állítottam a dugót. Feltettem egy 0,5-ös (gyári vastagságú) tömítést, rá egy gyári új ilyen hengerfejet, és megmértem olajjal, hogy mekkora a térfogata az égéstérnek. Kb. 49 cc jött ki. Pedig ennek 45-nek kellene lennie. 49-cel számolva kb. 7,1-es kompresszióviszony jön ki, ami meglehetősen kevés. Majd megmérem még egyszer, hátha valamit elszúrtam, bár pontos a mérőhenger. A gyertya menet aljáig töltöttem, ameddig a gyertya is kiér. Maga a gyertya minimális térfogattal rendelkezik, kevesebb mint 0,5 cc olaj ment bele a porcelán mellé.

Amit mutatni akarok még, az a kuplung felőli szimmering módosítása 1975-ben. Azt írja, azóta fémperem nélküli. Ezt hirtelen nem is tudtam, hogy ilyen is volt arról az oldalról. Szóval, ha fémperemeset találsz, az akkor biztos, hogy még a gyárija. :) De nem csodálkoznék azon sem, ha össze-vissza lett volna akkoriban.
Van egy 1979-es változás is, a dugattyúcsapszegről. Egy ideig kellett gondolkoznom azon, mit is jelenthet. Először arra gondoltam, hogy a múltkor tárgyalt beütések változásáról szól. De nem, S - schwarz, W - weiss, G - grün, mint színjelölés.
Ír még ugyanerre az évre egy megváltoztatott biztosítólemezről is. Nem így nézett ki valahogy a lendkerekednél? http://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=3538&osCsid=4t8egl1lbj7husk4jdb29tb4s2 Persze, az is lehet, hogy az ékszíj felőli változott, de azt még nem láttad valószínűleg.

7512  Spityu 2019-12-11 15:04:52  Előzmény:Piret Endre: 81360

Ja, nem vészes. Emlékeim szerint ezeknél a főtengelyeknél a lendkeréknél már eredetileg is fekete szimmering volt, így nem tudjuk utólag kideríteni, hogy esetleg nem cseréltétek-e az ékszíj felőlivel (ami eredetileg ugye zöld volt). Többféle feliratozással készültek. Volt, amelyiknél pontokkal, volt, amelyiknél X-ekkel tagolták a méretet jelző számokat. A Pneumant logó sem mindegyiken volt rajt. Ugyanígy a TGL felirat sem volt mindig jelen, úgy emlékszem.
Ha cseréled, akkor én nem ajánlom a gyári új, pihe-puha példányokat. Nekem nem vált be, eléggé jött mellette. Jelenkori gyártmányúval nincs gond. Az is ereszt valamennyit, de egyáltalán nem vészes. Ha tehetném, vitonosat vennék mindkettőből. Valaki rendelt is a KTT-től, ők gyártanak olajálló gumit és vitonost is. Utóbbit lehet, hogy csak forgalmazzák, de van az ékszíjhoz menő, nútos is nekik! A vitonosról azt kell tudni, hogy örök meg egy nap, szemben az olajálló gumival.

7511 Piret Endre 2019-12-11 14:10:34

Nem mondom, hogy teljesen olajmentesen zárt ez a szimering, de a 45 évhez képest rosszabbra számítottam. Tapintásra amúgy kőkemény.

7510  Spityu 2019-12-06 19:46:50

Azon túl, hogy a készítő videóiból kiderül, hogy pl. a banánturmix mennyire jó motorolajnak, életszerűbb kísérleteket is láthat az ember. Ha már amúgy is téma: https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U

Mondjuk alapvetően inkább csak a korróziót és a gyúlékonyságot vizsgálja. Arra nem nagyon kapni választ, hogy idővel az egyes üzemanyagtípusok mennyire kocsonyásodnak be tartósítóval vagy anélkül. (A beszáradás más téma, nem összekeverendő.) Ez lenne a harmadik szempont, amely szimplán eldugítja a fúvókákat.

Mondjuk most eszembe jutott, hogy van egy 2 literes üvegem, abban sima 95-ös benzin van. Valamikor az év elején tankoltam, tisztítási céllal. Nem vált szét, egyáltalán nem változott a kinézete és a szaga sem. Ettől függetlenül a Trabantnál maradok a 100-asnál. Egész pontosan az etanolmentes benzinnél. Bár ez jelenleg egy és ugyanaz nálunk.

7509 jocking . 2019-12-05 20:06:24  Előzmény:Pajer Thomas: 81350

Itt: :)
https://www.facebook.com/Pepita-Carpit-Fahrzeugsattlerei-2128514224055855/

7508 Pajer Thomas 2019-12-05 13:10:59  Előzmény:jocking .: 81342

Helló! Nagyon szépek az ülések. Megszabad kérdezni hol készült? Üdv. Tomi

7507  Spityu 2019-12-05 12:25:01  Előzmény:jocking .: 81347

Találtam egy jó kis oldalt: https://www.ddr-digital.de/themes/kategorie/index.php?kategorieid=24
Van itt minden: AWZ, Trabant, IFA, BVF, Narva, Barkas, AKA ELECTRIC, Meßgerätewerk, Karosseriewerk (kombi), hogy csak pár relevánsat említsek.

A K embléma: VEB Fahrzeugheizungen Kirchberg. A fenti gyűjteményben mondjuk kissé máshogy néz ki, de a gyár nevére rákeresve már találni olyan logókat is, amik pontosan úgy néznek ki, mint a keverődobozba és a könyökbe préselt. (A villásat nem találtam meg, de jó eséllyel az is ott lapul valahol. Plusz még egy csomó van szerintem, ami szembe jött velem a felújítás során.)
Ugyanilyen K betűt látni némelyik kipufogó öntvényen is, pontosabban a burkolaton. (Az öntvényen mintha valami hatszög lett volna, talán a Metalgußwerk Leipzig-é?). De általában Barkas feliratosak. Viszont a nagy keresgélésben találtam olyat is, amit a VEB Bodenbearbeitungsgeräte gyártott. Aminek a logója a fenti oldalon egy ekevas. (A papírzsákon látható Fortschritt felirat is logóval). Megjegyzés: Az esetek túlnyomó többségében ezek tüzihorganyzásúak voltak. Az enyémen viszont préselést követően galvanikusan hordták fel a cinket és a végén sárga passziválást kapott a lemez (ami a ponthegesztéseknél nyilván le is jött). :D Arra most fejből nem emlékszem, hogy hol készült, de 99%-ban úgy rémlik, hogy K logós.

7506  Spityu 2019-12-05 11:42:21  Előzmény:jocking .: 81346

A 36 az nem 35+? :D (Na jó, eredetileg 35 év és 35 év 11 hónap közöttinek értettem, mivel '84 márciusi a forgalomba helyezés és már december van. :D)
Viszont lehet, hogy neked lesz igazad, mert úgy rémlik, a tank is 83 12-es a beütés alapján. De az is lehet, hogy 84 02 van ott, már nem emlékszem, meg kell néznem. A hengerekből is az egyik '83-as, a másik már '84-es. Az blokk is mintha decemberi lenne.

A fűtőbanánnál én is megfigyeltem ezt a logó változást. Fogalmam sincs, mikor térhettek át. Azt meg végképp nem tudom, mi okozhatja az eltérést. Az enyém K emblémás, de van a kürt mellett egy kis dörzsölődésből eredő kopás a horganyon, emiatt ki akartam cserélni. De nem annyira ronda, úgyhogy annyira nem zavar. Illetve csak abból a villásból találtam egyszer (párszor) gyári újat.

7505 jocking . 2019-12-05 11:08:01

Ha már évjárat beütés:
Van itthon két banánom, ami az első dobra megy (hangtompító a fűtéshez?).
Van rajtuk egy-egy lapított rész középtájt, ahová be van ütve egy jelvény szerűség.
Az egyiken egy "K" betűre hasonlító cucc van, a másik meg olyan, mint valami stilizált villa (fene tudja, a lényeg, hogy teljesen másmilyen). Végül a K betűset raktam vissza, mert a keverődobozon is az a jelvény volt.

Erről lehet tudni valamit, miért különböznek a logók? Változott a gyártó cég, vagy csak az ábrájuk? Esetleg több beszállító volt?

7504 jocking . 2019-12-05 11:01:28  Előzmény: Spityu: 81345

Én is kb. így gondolom, csa mióta kész lett a tank, azóta nem volt benne 10 liternél több, legalább egyszer szeretném megtölteni. Nekem sem volt végletekig rozsdás, de pöttyök azért voltak benne. 100-as megy bele, miután nem mindennapi járós, így nem fog csődbe vinni az a plusz 1000 pengő teletankolásonként.

Kis trollkodás: mi az, hogy 35+ éves? A tank nem '83-as? 36. :D

Amikor pucoltam a tankot, a felső részén találtam dátum beütést. Ugyanúgy 86 nyár végi - ősz eleji, mint a többi cucc, amin még találtam ilyet. Mint pl. az önindító és az egyik trafó és az ESE 2H. :)

7503  Spityu 2019-12-05 01:32:03  Előzmény:jocking .: 81344

Túlliheged... én nem tudom, egyesek mit tesznek a benzintankjaikkal, talán tankolásonként betöltenek egy-egy kupak vizet még, passz, de elképzelni nem bírom, mi tud úgy összerozsdásítani egy tankot belülről, ahogy némely embernél kinéz / hallom tőlük. Az enyém 35+ éves tankját én vettem ki először, 2010-ben. A '90-es években kb. 6-7 évet állt a kocsi. Amíg használva volt, nem óvtuk esőtől, sőt, 8 évet csillaggarázsos volt. Mindig is átlagos vagy olcsó benzin ment bele régen. Köszöni szépen, kutya baja a tank belsejének. Egy eltisztított tankot bőven elég, ha bekeni a keverék 1x. Onnantól annak nem szabad rozsdásodnia. Szóval feltölteni teljesen felesleges, viszont ha áll, bármennyi is legyen benne, az 100-as legyen. Vagy "tartósítószeres". De a fékek miatt amúgy sem téliesítem a kocsit. 2-3 hetente a legnagyobb zimában is akad lehetőség a megjáratásra. A hideg ülés jobban zavar, de a buborékos fólia megoldja. :)

7502 jocking . 2019-12-04 22:18:42  Előzmény: Spityu: 81343

Már védve van, a vezetőülésre raktam egy pólót a háttámlára meg leterítettem az egészet egy ágylepedővel. :)
Most perpillanat a tankot töltöm fel télire, csak nincs nagy kannám, így csak 5 literjével veszem, viszont most még kell vennem még egy olajat, amivel be tudom keverni a maradék 10 litert. 15 van benne, 10 már kiment a járatásokkal. Ilyen kis körökben rövideket menve perpillanat 15 litert fogyaszt a megtett távolság alapján.

7501  Spityu 2019-12-04 21:24:16  Előzmény:jocking .: 81342

Szegecses farmert neki. :D

7500 jocking . 2019-12-04 20:27:25

Ha már működik a képfeltöltés. :)

7499 Piret Endre 2019-12-03 15:29:42  Előzmény: Spityu: 81340

Na akkor okulásul: ezek teljesen biztosan gyári csapszeg beütései, valamikor '74 második feléből, azaz a tűgörgőre áttérés elejéről.

7498  Spityu 2019-12-02 14:46:09  Előzmény:Piret Endre: 81339

Őszintén szólva, ilyen beütéseket még nem láttam. Sajna nincs kéznél utángyártott, nem tudom azzal összevetni. De a gyáriaknál nekem is két oldalról van beütés. Pl. az említett háromszög, túloldalt meg "14". A végek megmunkálása is pont ilyen nálam.
A másik henger kép alapján annyira nem vészes. Ha jó lesz majd a kompresszió, igazából szerintem ezekkel a foltokkal simán használható még.

7497 Piret Endre 2019-12-02 14:23:49

Beütések a csapszegek végein.

7496 Piret Endre 2019-12-02 14:17:58  Előzmény: Spityu: 81328

A másik henger annyira azért nem szép, a szokásosnak mondott mélyebb karcok a kipufogónyílás alatt ezen azért megvannak. Továbbá a tetején látszik valami, ami leginkább korróziós nyomra emlékeztet.

7495  Spityu 2019-11-30 20:38:19  Előzmény:Piret Endre: 81327

Hát, ez esetben lehet, hogy megérett a főtengelyed egy cserére / felújításra. De inkább az alja miatt továbbra is. Akkor a felső szem is jó lesz, ugye, a vezérlőtárcsa stiftek szintén. A henger más tészta. Ha ilyen szép a másik is, simán lehet, hogy egy gyűrűzés elég neki. Lehet, hogy vissza kéne lapátolnod a szart a lóba, új gyűrűkkel. Bejáratni, megnézni, mit tudnak a hengerek menetteljesítmény, végnyomás tekintetében. Ha megfelelőnek bizonyulnak, lehet, hogy elég egy főtengelyt cserélned.
Arra viszont számítani kell, hogy erősebb hengerekkel rosszabbodik a főtengelyed állapota.

7494 Piret Endre 2019-11-30 19:29:02  Előzmény: Spityu: 81326

Csak nagyjából eltörölve, a kosárban maradt sűrű olajjal, a mai hidegben próbáltam. Billegni azért elég rendesen hajlandó, annak van hangja is. Jelen állapotában leginkább cuppog. Persze az lenne a csoda, ha gyári hézag lenne ennyi idő után.
A hajtókarok alja viszont kopog, leginkább a kettes. Az kézzel is érezhető, hallható. A lendkerék felőli csak az általad említett fával kocogtatásra csörren meg.

7493  Spityu 2019-11-30 19:11:19  Előzmény:Piret Endre: 81325

A csapszeg esetében akkor jó a holtjáték, ha éppen, hogy rotyog. Szépen elmosva, tiszta olajjal megkenve könnyen be kell csúsznia a tűgörgős szembe. Forgatva ugrálás nélkül kell forognia. Ha ugrálna, akkor gyakorlatilag 0 lenne a hézag. A méretéből adódóan ide kb. 2 százados illesztés kell. Bedugva a csapszeget, ha billegteti az ember, akkor egy minimális hangot kell, hogy halljon az ember. De a fényképekről látszik, hogy a tiéd gyakorlatilag újszerű. Semmi pittingesedés, semmi megszorulás. Ha van gyári új tűgörgőskosarad, akkor esetleg azzal kísérletezhetsz, hátha azzal kisebbet kottyannának. De nem hinném, hogy bármi baja is lenne a mostaniaknak. Egyébként a könyv - emlékeim szerint - 15 e km-t ír élettartamnak, azután már felül kell őket vizsgálni vagy valami ilyesmi. De ez szerintem full hülyeség. Normálisan használva nagyon sokat el kell menniük.
Egyébként gyári tűgörgőből volt szórás és túlméret is. Pont Mihályfitól kaptam olyan példányokat, amik ugyan 2.00-ásak voltak, de ugrálva forgott velük a csapszeg. Volt 2 másik is, ami szintén 2.00-ás volt, azokkal meg pont tökéletes volt az adott tengely. Ez a szórás. Illetve találkoztam olyannal is, amiben 2.1 vagy 2.2-es tűgörgők voltak. Ez a javító. De ez most így belegondolva lehet, hogy nem is gyári, hanem az említett hazai volt. Felköszörült hajtókarokhoz, gondolom.

7492 Piret Endre 2019-11-30 19:01:41  Előzmény: Spityu: 81323

Mintha mindkét végébe lenne valami beleütve.
Na igen, ez megint olyan, hogy eltelt az a 150 ezer km és ilyen. Beledugtam a csapszeget dugó nélkül, kicsit billeg, de sugárirányban nincs érezhető kottyanása. És akkor megint az van, hogy lehet ezt visszarakni 150 ezerrel a háta mögött, vagy tenni bele mostanit...

7491  Spityu 2019-11-30 17:17:07  Előzmény:Piret Endre: 81322

Igen, kétségkívül gyári. Mi több, teljesen hibátlan állapotú. A csapszeg egyik végén elvileg van egy háromszög vagy IFA embléma is mélyen beleütve. Egyébként az utángyártott kosárból ennyi idő után már kihullottak volna a görgők szétszedéskor.

7490 Piret Endre 2019-11-30 12:55:52

Szerintem ez gyári.

7489 Piret Endre 2019-11-30 09:28:00  Előzmény: Spityu: 81319

Egészen biztos, hogy a saját görgői vannak még benne. Majd kiderül, ha végre leszedem majd a dugókat.
Hihetetlen, hogy minden szinte jó ennyi km után. Persze csak szinte...

7488  Spityu 2019-11-29 22:24:29  Előzmény:Piret Endre: 81317

Ha már ott vagy, fújj be levegővel az olajozó furatokba, ha áll az olaj és nem folyik le. Nyugodtan fújhatod, nem tud szétnyomni semmit sem a nyomás. De ha lefolyik, akkor inkább ne piszkáld. Ez egy nagyon okos megoldás a nyugvócsapágyak kenésére, amit sajnos a későbbiekben elhagytak. Nem csodálkoznék, ha olyanok lennének ezen csapágyaid, mint az új.
A dugattyún szépen látszik, hogy lefújt már a gyűrűk mellett a láng. Az, hogy nem teljesen szimmetrikus a kokszosodás, szerintem nem baj, valószínűleg tökéletes derékszögben álló dugóknál is felemás, nemcsak ferdéknél. De amúgy a hengerfal és a dugattyú felszíne is nagyon szép. Oké, felül vállas a hengerfal ,de azt a múltkor megméregettük, nem biztos, hogy annyira veszélyes. A látható vezérlőtárcsa pálya is kulturált, szerintem átlagos. Arra nem emlékszel, nem volt tűgörgőzve valamikor? Nekem hazainak tűnik a kosár széle alapján: mintha kicsit keskenyebb lenne az az oldalsó sáv. A gyári általában rövid tűgörgőkkel készült, ezért ott szélesebb ez a sáv. Az utángyártottnál hosszabbak a tűgörgők. Mondjuk van egy másik gyári is (de az lehet, hogy csak a Wartburgoknál volt rendszeresítve), aminél szintén hosszúak a tűgörgők, továbbá a két sor nincs egymáshoz képest eltolva, egymás mellett futnak. Tehát:
- gyári: rövid görgős, eltolt soros,
- gyári: hosszú görgős, nem eltolt soros,
- hazai: hosszú (kettő közötti) görgős, eltolt soros
tűgörgőskosarakkal találkoztam. A gyári további jellegzetessége, hogy szépen le van kerekítve a görgők vége.

7487 Piret Endre 2019-11-29 20:48:57

Pár kép, ha már éppen működik itt a képfeltöltés.

7486 Piret Endre 2019-11-28 21:52:27  Előzmény:jocking .: 81309

Igen, erre például emlékszem, hogy tárgyaltátok a múltkor.

7485 jocking . 2019-11-28 18:45:23  Előzmény:Piret Endre: 81308

A bejáratott forrásokról csak annyit, hogy ő Berta dugókat használ, amikről már hallottam sok mindent, csak jót nem.

7484 Piret Endre 2019-11-28 15:04:51  Előzmény:jocking .: 81304

Nem pont erre gondolok, hanem hogy egyfelől neki nyilván megvannak a bejáratott forrásai, amik nekem nincsenek. Meg ő nem először csinál ilyet, mint én. Másik oldalon meg van az, hogy a sajátjánál az ember hajlandó tetszőleges mennyiségű pluszmelót beletenni az alkatrészbeszerzésbe, finombeállításba stb, ami a profinak nem biztos, hogy megéri.

7483  Spityu 2019-11-28 12:31:01  Előzmény: Spityu: 81306

A hengertalp esetében valószínűleg előbb-utóbb szivárogni fog a negyediknél, ha "három lábon" támaszkodik. De hogy konkrétat is mondjak: a kipufogó leömlő szintén vetemedett volt. Szinte biztos, hogy az üzem közben fellépő hő hatására. A tolómérőt használtam élvonalzónak: amikor az egyik karimára felfeküdt, közelítve a másikhoz éppen, hogy megakadt abban. Lehetett 1 tized. Illetve addig méregettem, mígnem rájöttem: a két karima el van csavarodva egymáshoz képest. Gondoltam, majd az 1 mm-es gyári, azbesztes tömítés megoldja. Hát, nem. Meg kellett síkolnom gyémántlapon, ill. a tömítéskészletes kipufogó tömítéssel raktam össze. Lekopogom, úgy jó lett.

7482  Spityu 2019-11-28 11:31:46  Előzmény:jocking .: 81305

Igen, elsőre meglepő. De ennyi év alatt ki tudja, hányszor vágták oda a hajtókart a garázsban valaminek, hogyan tépték szét az egyes csavarokat, mennyire hanyagul pucolták el a blokk osztássíkját, amit meghúzáskor itt-ott el is vetemítettek. Az én blokkomat is biztosan úgy szórták össze a gyárban, mégis le volt hajolva néhány talp sarok. Pedig akkor még tutira egyenesek voltak. A korábban említett, májusban öntött hengerek szintén ugyanilyenek, pedig először lettek levéve. Könnyedén javítható, de melyik műhely csinálná meg? Felteszik a fúróra, valamelyik 3 sarokra rátámaszkodik, megfúrják, meghónolják, aztán megy a blokkra. Ahol valószínűleg ugyanazon a 3 sarkon fog állni, de ezt mégsem nevezném egészségesnek.

7481 jocking . 2019-11-28 08:24:26  Előzmény: Spityu: 81300

Egyébként érdekes, hogy ez most számít, de a gyárban pl. nem számított. A gyáras videóban pontosan így hajigálják össze a motort, ahogy leírtad, és az a gyári színvonal volt. :)
Vagy csak a felújított alkatrészeknél kell "vacakolni"? :)

7480 jocking . 2019-11-28 08:22:29  Előzmény:Piret Endre: 81299

Ha arra gondolsz, nem szokott ezen problémázni, hogy esetleg emiatt kisebb a bevétele. Nekem csak a hajtókar alsó csapágyát és a tűgörgőt adta ő, minden mást én vittem.

7479  Spityu 2019-11-27 19:51:41  Előzmény:Piret Endre: 81299

Hát, a hajtókarhoz normális csapágyat fog szerintem alulra és felülre is tenni. A 3 nyugvócsapágy más tészta. Elvileg lehet venni mindenféle görgőket csapágyboltban, lehet, hogy jobban jársz, ha beszerzed őket te magad. Persze túlméreteset, mert szinte biztos, hogy dorozmás lesz a főtengely felőli gyűrű. Esetleg a külső is. A görgők a legkeményebbek. A lendkerékhez meg 6009 N C3 kell. Ilyet kintről is tudsz rendelni, de talán még itthon is találsz DKF DDR-t. Ha velük csináltatod, akkor javaslom felszabályoztatni a vezérlőtárcsák pályáját. És ahhoz mérten készítsenek kicsivel hosszabb vezérlőtárcsa stifteket. 1 mm kapásból mehet, az bőven elfér. Hajtókar alsóhoz szerintem sűrű görgős megoldást kérj. Akkor felhúznak egy perselyt a csapokra, amik olyan anyagból készülnek, amilyenből csak akarja az ember, lehetőleg rendes csapágyacél legyen. Én mondjuk a fűzést nem bíznám rájuk (másra sem). Nem fognak szarakodni finom optimalizálgatásokkal. Bedobják a tengelyt, rácsavarozzák az alját, felteszik a 2 dugót, 2 tömítést, feldobják a hengereket, síkba állítják, meghúzzák a csavarokat, billeg a dugó? az már elég, viszontlátásra. Nem feltétlenül jelent ez gondot, de szerintem érdemesebb körültekintőbben eljárni, azt meg csak saját magának csinálja az ember.

7478 Piret Endre 2019-11-27 19:30:38  Előzmény:jocking .: 81298

Na az még egy külön meccs lesz, hogy mit szerezzek be én és mit ő.

7477 jocking . 2019-11-27 18:50:54  Előzmény:Piret Endre: 81297

Normális alkatrészekből ő is meg tudja csinálni jól. Nekem a főtengelyt csinálta, meg a hengerfúrást és a vezérlőtárcsa pálya szabályozást. Ez volt 38 pénz úgy, hogy én vittem a csapágyakat a főtengelyhez. Viszont tényleg jól lett megcsinálva, pl. nem kellett derékszögelnem se utólag.
Annyi a negatívum, hogy a hengernél 2x akkora hézagot vettek fúráskor, így kicsit zörög a dugattyú palást. De ez az utángyári fos hibája volt, nem az övék (utángyártott dugónál 4 századra fúrnak, a gyári érték meg 2 század volt).

7476 Piret Endre 2019-11-27 14:35:38  Előzmény: Spityu: 81296

Nem csoda, hogy eltűnt hamar, túl szép lett volna annyiért. Sajnos mostanában kicsit kevesebb időm van nézegetni és intézkedni, mint kéne. Úgyhogy kösz a sajtószemlét :)
Felhívtam Mihályfit, ő közel van. Szerencsére vállal továbbra is Trabi motort, kompletten is, részenként is. Az is eszembe jutott, hogy ezt a motort rábízom, hogy csinálja meg, ahogy jónak látja. Olyan rossz biztos nem lesz. És aztán lehet gyűjtögetni, na meg van egy másik motor is a garázsban, amiről csak annyit tudok, hogy egy működő autóból jött ki úgy 10+ éve.

7475  Spityu 2019-11-27 12:44:57  Előzmény:Piret Endre: 81291

A jófogásos szett eltűnt. Nem is csoda. 120-130 ill. 50-60 az reális ár a főtengely + henger szettért 2019 novemberében.
Viszont találtam egy ilyen hirdetést: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/trabant-originales-neuteil-ddr-kurbelwelle-perfekter-zustand/1247753358-223-7956
PayPal-lal is megy, ami miatt biztonságos, és az ára sem irreális, bár elég sok.
Vagy van ez: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/trabi-trabant-kurbelwelle-neu-original-ddr-motor/1259298913-223-4217
Mondjuk nem tudom, ez küldené-e külföldre. :D Egyedül egyébként az ékszíj felőli sonka gyanús, mintha az használt lenne. Sok jelentőséggel mondjuk nem bír. A belső sonkák újak. Szóval vagy IFA felújított, vagy gyári új.

7474  Spityu 2019-11-26 22:30:30  Előzmény:Piret Endre: 81291

Hát, mivel gyári, nem besült főtengely, talán inkább Nyitrait kéne Nyíregyházán megkeresni. De az az igazság, hogy amennyiért csinálja, annyiért gyári újat is vehetsz talán. Mondjuk a minősége is tuti.
Egyébként hajtókar diagnosztizálásra van egy szintén szubjektív, de jó módszer. Fogod a hajtókart, húzod felfelé, majd ráütsz egy műanyag vagy gumi kalapáccsal, vagy egy fadarabbal. Ha tompa puffanást hallasz, akkor jó. Ha csengő, fémes hangot, akkor rossz. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a normális 2-3 századnál nagyobb sugárirányú kottyanása van a csapágynak. A hajtókar felső végére való koppintáskor ezen a néhány plusz század mm-en felgyorsul a hajtókar, majd nekiütődik a csapágynak, az meg a hajtókarcsapnak. Nyilván nem szétverni kell, csak finoman rákoppintani, ami egyébként üzem közben is jelentkezne. Ez leginkább ismeretlen előéletű, kiszerelt főtengelyeknél jön jól, mert a rossznak jó eséllyel üzem közben is van hangja. Vizsgálatkor FHP vagy azutáni pozícióban álljon a hajtókar a csaphoz képest. Ott dorozmásodik ki a csap is és a hajtókar is.

7473 Piret Endre 2019-11-26 21:19:29

Egyértelmű, hogy az autópályás autót választanám én is. Szerencsére ez az :) Ennek ahhoz is lehet köze, hogy a 150 ezer km alatt a hajtáslánchoz egy kuplungtárcsa-cserét leszámítva nem kellett nyúlni. Most cseréltem féltengelyeket, mert volt a polcon új, és a sajátjain azért már volt kopás. A váltója viszont bontatlan, és - lekopogom - teljesen jól működik, szabadonfutóval egyetemben.
Ennél a motornál azért egy 2-es henger oldali szimering + csapágycsere befigyelt valahol 40 ezer környékén. Ugyanis a rossz szimeringen keresztül beszívott valami vizet egy nagy pocsolyánál, és az megette a csapágyat. Így az esemény után 110 ezerrel kijelenthetjük, hogy tényleg csak azt. De lehet, hogy közben hozzájárult a hajtókarcsapágy kopásához is azért.
Persze, csak a sugárirányú, azaz a hajtóar nyomására-húzására fellépő kotyogást néztük. Oldalra, azaz a főtengely tenygelyirányába csúszkál rendesen. Meg billeg is, meg csavarodik is, alul is, felül is. Hosszirányú kottyanást viszont a csapszegeknél sem éreztem.
Néztem a jófogásos cuccot, erősen csábító. Főleg, hogy valami cserebere lehetőségről is írtál a múltkor :) Amúgy továbbra is több opció fut a fejemben. Az is köztk van, hogy a saját cuccaival el kellene zarándokolni mondjuk Mihályfihoz, és megkérdezni, hogy mit tud kihozni belőle. Ugyanis alapnak valószínűleg elég jó, és addig kellene ilyesmit csináltatni, amíg van hol.
Persze a spejzolást ez sem zárja ki.

7472  Spityu 2019-11-26 15:06:48  Előzmény:Piret Endre: 81288

Egyébként ha autót szeretnék venni és lenne 2 példány, ami egymás után gördült le a szalagról, az egyikben lenne 150 e km normál belváros, a másikban 300 e km normál autópálya, gondolkodás nélkül az utóbbit venném meg. Nyilván akkor, ha nem lenne valami olyan típusjellemzője, hogy 310 e km-nél az összesnél beáll valami nagyon drága alkatrész. A 4T-m, ami közepes állapotban került hozzám, szinte elfogyott 4 év alatt. Napi szintű belváros, + évi 2-3 e km főút. Pécsett némelyik nagy forgalmú út borzalmas állapotban van. A kis utcák is, de ott egyáltalán nem zavar, mert ott 30-nál többel haladni eleve relatív gyorshajtásnak számítana, így viszont nem ütnek a göröngyök, kátyúk. De ha csak a motorra leszűkítem, a konstans, kb. 1/4-es, 1/3-os terheléssel megtett kilométerek a leggazdaságosabbak. Van elég kenés, él a motor (3000 1/min) stb.
Nem emlékszem pontosan, de Szabi mondta, hogy az esetek túlnyomó többségében ugyanaz a hajtókar adja meg magát a Trabant motoroknál. Talán pont a 2-es, mert ott előbb-utóbb elkezdi szívni a falsot, elszegényedik a keverék, ami alul a kenésbe is beleszól, ill. felül csörgéshez is vezethet. Egyik sem túl jó a hajtókarcsapágyra nézve. Sugár irányban érzed a kotyogást? Oldalra nem gond, a gyári újnak is van kb. 2-3 mm a felső szemnél mérve (végállástól végállásig mérve). A motor eredeti főtengelye hasonlóan járt. Az egyik hajtókar elkezdett szólni, el is szakadt, a másik pedig szinte gyári új. :( Pedig '96-'98 között kapott labirintot, ill. labirintos lendkereket. (Az eredetiség kedvéért természetesen visszaalakítottam.) Jófogáson van 180-ért főtengely-hengerpár kombó. Új típusú dugós, de azt el lehetne adni 50-60-ért. Mondjuk a főtengely is új típusú, de annak csak egy 5.5-ös zsákfurat kell a blokkba. Már ha nem zavarna, hogy nem hengergörgős. :) Nem feltétlenül most, de tartalékba jól jöhet. Mondjuk hengergörgőset néha olcsóbban is lehet kapni. A vaterás minimálára 250 e Ft. A piaci viszonyokat figyelembe véve kvázi nem eladó. :)

7471 Piret Endre 2019-11-25 21:12:33  Előzmény: Spityu: 81287

Én is úgy gondolom, hogy az alacsony fordulat tágítja a vezérlőtárcsák furatait. Szerencsére ez a motor üzemideje jelentős részét töltötte a nyomatékmaximum körüli fordulaton, valószínűleg ettől van, hogy 150 ezer után még csak ilyen bajai vannak.
Azért kézzel mozgatva elég ijesztő az a kb 2mm átmérőjű kör, amit a tárcsa meg tud tenni, miközben fogom a főtengelyt.
A nagyobbik baj az, hogy a 2-es henger hajtókarcsapágyának azért van érezhető és hallható kottyanása. Érdekes, hogy a másiknak meg semmi.

7470  Spityu 2019-11-25 20:13:36  Előzmény:Piret Endre: 81286

2 mm? Az semmiség. A dinamikáját nem egészen vágom. Vagyis inkább azt, hogy mi okozhatja a sugárirányú kopást. Az biztos, hogy a stiftbe is belevágódik (sajnos) a tárcsa. Ettől mondjuk sugárirányban is vékonyodik a stift, ami kotyogáshoz, ez pedig kopáshoz vezet. Talán.
Viszont valószínűnek tartom, hogy a vezérlőtárcsa leginkább akkor kopik, ha sokat megy alapjáraton a motor, ahol ugyebár viszonylag nagy szögsebességváltozások vannak a főtengelyen mérve. Egy picivel magasabb fordulatszámon ez már eltűnik. Viszont addig is szépen tágítja saját magát a 2-2 furat.

7469 Piret Endre 2019-11-25 18:56:02

A vezérlőtárcsák a külső kerületükön mérve kb 2 mm-t tudnak mozdulni a csapokon. Ami érdekes, hogy sugárirányban sem sokkal kisebb a lógásuk érzésre.

7468  Spityu 2019-11-24 20:51:32  Előzmény:jocking .: 81284

Pontosan nem tudom, milyen változatok is voltak a kétkörös főfékhengernél, de nekem a 2T-n középen RENAK feliratos van, a N betű közepénél van a szuszogó nyílás. Úgy emlékszem, hogy arra jön alulról egy fehér kalapforma, majd egy kb. 5-8 mm széles gumilap, ami a helyén tartja ezt a kalapot. Amin valószínűleg szintén van furat. Amolyan hullámtörőként funkcionál. De most ahogy nézem a képeket a neten, látok olyat is, amin itt valami szűrő van. Persze, valószínűleg az sem szűrési, hanem hullámtörési feladatokat lát el. Nekem a szuszogónál van némi könnyezés, de folyást, csöpögést sehol sem tapasztaltam. A gumicső gyári új, bilincs nélkül. Tapasztalatom szerint a bilincses túldimenzionálás többet árt, mint használ. Nincs ott semmilyen nyomás, csak feleslegesen összecsípné a gumit + öregítené az összenyomás által.