Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7330  Spityu 2019-10-12 16:47:53  Előzmény:jocking .: 81129

Elképzelhetőnek tartom, hogy majd "bekopik" és eltűnik a nyugalmi helyzetben való surrogás. Okozhatja ezt a dob ovalitása is. Ami ugye szabályozva van, úgyhogy inkább a dob 8-asban járása. Szabályozáskor valószínűleg a kerékagyra illeszkedő felületből is lekaptak egy kicsit. Viszont maga a kerékagy is tud 8-asban futni. Pontosabban előfordulhat, hogy ha túlzúzták a csavarokat valahol, pl. légkulccsal, akkor az agyat is megvetemíthette az adott csavar(ok)nál. Ha ráteszed a dobot az agyra és billeg, az erre utal.

7329 jocking . 2019-10-12 15:57:18

Na. A kopogás valóban a hátsó teleszkópok miatt van. Az utángyártott majdnem 3 centivel rövidebb teljesen kihúzva, mint a gyári. Azt hiszem, ide majd vadászok jó állapotú vagy felújított eredetit, mert a franc se akarja a kopácsolást hallgatni.

A súrlódó hang már érdekesebb. Hang alapján én fékkel kapcsolatos dologra tippelnék. A csapágyak nem lógnak sehol, megemelve-megforgatva nincs abnormális hang, csak hátul hallani, hogy néha kicsit elérik a pofák a dobot.
Maga a hang előállítása is érdekes. Egyenesen haladva, vagy balra kanyarodva nem hallani, csak akkor, ha a jobbra kanyarodok, de olyankor akkor is, ha közben fékezek. Egyébként fura, mert én a kocsiból úgy hallom, mintha jobb elölről jönne, kívülről hallgatva viszont hátulról hallatszik.

7328  Spityu 2019-10-11 16:51:44  Előzmény:Piret Endre: 81127

Akkor a születésnapjára meglepheted további gumiharangokkal is. ;) https://auto.jofogas.hu/veszprem/Trabant_601_feltengely_gumiharangok_eladok___97151913.htm

Mintha a jobb alsó feliratos lenne. A többire rá kell kérdezni.

7327 Piret Endre 2019-10-10 17:21:39

Ma 45 éve lett először forgalomba helyezve :-)

7326  Spityu 2019-10-09 18:29:09  Előzmény:jocking .: 81124

Jah, órákig nem ment az oldal sem. Gondolom, valami keresztbe állt és ennyi ideje nem volt mentés. Passz.

7325 jocking . 2019-10-09 18:04:37

Egy picikét mintha eltűnt volna 2 hétnyi hozzászólás... :/

7324  Spityu 2019-09-29 20:32:08  Előzmény:jocking .: 81122

Igen, ez alapján egyértelműen hengerfej. Viszont eszembe jutott, hogy igazából a ventilátor is tudhat rajta annyit fújni, hogy elvigye a tűzfalig. Igazából amikor a kipufogónál szivárgott nekem, akkor az is hátra szivárgott és a lemezre is ráfröccsent. Azt biztos, hogy a hűtőlevegő vitte oda.

7323 jocking . 2019-09-29 19:35:30  Előzmény: Spityu: 81121

A hátsó burkolat nincs fent, pont emiatt. Korábban sokkal rosszabb volt, és úgy voltam vele, hogy addig nem rakom fel, amíg nem biztos a végeredmény. Az első hengerfejjel elég jól bepermetezte még a tűzfalat, és az is látszott, hogy időnként füst is pufog ott ki. Most már csak 3-4 kis pötty van egy 500 m-es kör után.
(Biztos nem gumiharang, mert a pötty alakján látszana, ha lentről jönne, meg az is érződik, hogy ez benzines cucc, nem zsír vagy váltóolaj. Plusz tócsa sincs alatta, így a váltóból biztos nem jöhet semmi. )

7322  Spityu 2019-09-29 19:30:17  Előzmény:jocking .: 81120

A hátsó motorburkolat fent van? Ha a tűzfalig elfröccsen, az régen rossz. Úgy értem, akkor nem csak könnyezik, hanem rendesen tud akkorát fújni, ami elviszi odáig. Nem lehet, hogy valahogy az ékszíjról fröcsög oda valami? Esetleg a gumiharangokról. Na mindegy, tükör segítségével könnyen meg tudod nézni, mi a helyzet a hengerfejeknél. A vastag tömítés állítólag nagyon bírja, az biztosan megszünteti, ha ott van a fröcskölés forrása.

A gyári huzattal is nehéz volt behúznom a könyöklőket. A ráncot én pont a saroknál vettem ki, ott összpontosult. A műbőrös furnér pont eltakarja még.

7321 jocking . 2019-09-29 18:04:07

Na, bent van az utastér. :)
Bár a szövettel volt egy kis izmozás a könyöklőkön, mivel erős anyag, nem igen lehet rányújtani a sarkokon, így 1-1 ránc maradt felül 2 oldalon. Szerencsére annyira nem feltűnő. A csíkok vízszintesen futnak rajta, nehéz lett volna elcseszni a régi alapján. :) A kalaptartó is elkészült, az is bement a helyére. Tartottam tőle, hogy nagyon el fog ütni a többi cucctól, de szerencsére nem feltűnő (nem sikerült pont olyan árnyalatot találni a boltokban, ami 100%-ban tökéletes lett volna). A kis "léces zsebet" is ráhenköltem. :)

Így már csak a tetődíszléc tömítőzés, összetartás kb-ra beállítás, még egy féklégtelenítés (biztos ami biztos alapon, jobban beállított tüskével) és a csavarok visszalazítása és újrahúzása a futóműben van vissza. Meg lehet, hogy berakom azt a spéci vastagabb hengerfej tömítést, mert még mindig látok kifújás nyomokat a tűzfalon, bár már jóval kevesebbet.

7320  Spityu 2019-09-28 00:07:50  Előzmény:jocking .: 81118

Gondolom, neked is a visszahajtás környékén van a repedés a hátsó kárpitnál. Sajnos az enyém esetében annyira előrehaladott volt, hogy cserélni kellett. A repedés megállítására, ha nincs annyira elfajulva, van egy módszerem. Egyszerűen fogj meg megy megfelelő méretű anyagot, pl. ugyanolyan műbőrt és ragaszd rá a repedés egyik felére belülről pillanatragasztóval. Utána kend meg a foltot a repedés másik "partja" felől is és szépen nyomkodd rá az eredeti szövetet. Tehát gyakorlatilag belülről megtámasztod az egészet. Alig fog látszódni valami.

A könyöklőknél lehetőleg ne kövesd el a szarvashibát: a csíkok vízszintesen futnak.

7319 jocking . 2019-09-27 23:55:36  Előzmény: Spityu: 81117

Nem is azt mondtam, hogy olyan, mint egy bőrfotel, de a katalógusképeken úgy néz ki, hogy voltak benne kis párhuzamos "domb csíkok" a belevarrt fekete cérnák mentén (ill. azok segítségével). :)
Én nem pótoltam semmit, a kárpitosok csinálták. A szövet lett cserélve, a műbőr részek maradtak az eredetiek, plusz a kédereket cserélték még újra. Így próbáltam megoldani azt, hogy megmaradjon a belesütött minta a háttámla "berakásban" és hogy ne kelljen varrással "úgy csinálni, mintha". A hátsó ülés háttámláján felül sajnos van egy repedés, azzal majd kezdenem kell valamit, hogy legalább ne terjedjen tovább.

Minden bizonnyal fog maradni az anyagból, van még pár csík meg egy nagyobb darab, de az a könyöklőkre megy majd. Majd csinálok képet a két anyaggal egymás mellett. Színre kb. ugyanaz, amennyit én észrevettem különbségként az az, hogy az újban a fekete cikkcakkok kontrasztosabbak és talán vastagabbak is picit. De ha minden része ebből van a belsőnek, szerintem nagyon nehezen mondaná meg valaki, hogy nem eredeti.

7318  Spityu 2019-09-27 23:43:43  Előzmény:jocking .: 81116

Hát, nem tudom. A Trabant esetében én nem nagyon láttam hurkásságot. Ahhoz szerintem kb. 1 centis szivacs lett volna szükséges. A "fodorhájat" is pótoltad, ha már ennyire belementél? :D Ha esetleg maradt egy tenyérnyi (vagy egy-két periódusnyi) darabka a szövetből, és kidobásra ítéltetett, félre tennéd nekem? Megnézném egymás mellett a gyárit és a jófogásost - gondolom, abból dolgoztál. A hirdetésben nagyon jónak tűnik a mintázat és a szín is. Ha 100%-ban abból lenne a kocsim, elfogadnám. Igazából arra vagyok kíváncsi, hogy a gyári mellett elüt-e, elsősorban a minta. A trabantweltes borzalmas, nem csak relatíve, abszolútértékben is. Ha ügyes vagy, még latyak előtt be tudod járatni a masinát. ;)

7317 jocking . 2019-09-27 23:33:29

Elkészültek az ülések. Szépek lettek, bár a hurkásságot nem sikerült tökéletesen reprodukálni, mert a csere szövet elég erős anyag, nem húzza be könnyen a cérna a vékony szivacsba. Ettől függetlenül feszes és nem szakadt (of korsz).
Még csinálok egy kalaptartót, kicsit foglalkozok az első ülések sínjeivel, és utána technikailag már csak 1-2 beállítási munka lesz vissza és akár mehetne is műszakira a gépezet. :)

7316 Piret Endre 2019-09-22 09:47:53  Előzmény: Spityu: 81104

Én mindösszesen egy bal belső harangcserére emlékszem a felújítás előtt. 90 előtti időszak passz.

7315  Spityu 2019-09-20 21:00:44  Előzmény:Piret Endre: 81103

Atya ég... az nem semmi. Biztos, ki van már kissé repedezve, de ha nincs elhasadva, már az is csodának számítana. Nekem az rémlik, hogy talán 2000-ben cseréltük le az akkor 16 éves harangokat. De az is lehet, hogy már 1996-ban, amikor a 6-7 év állás után újra elővettük a kocsit. Az utána történő cserék már kissé összefolynak. Főleg a kormányharmonika, abből kb. a felújítás során került rá újra gyári.

7314 Piret Endre 2019-09-20 16:09:52  Előzmény: Spityu: 81102

Van még néhány utángyártott, biztosan más, mint ami most rajta van, mert ezeket sehogyan sem tudtam felhúzni a csuklóházra. De hátha kitágítom még valahogy. Aztán a kocsi sajátjai is megvannak még, azok gyárak, az állapotukat nem tudom, majd pucolás után kiderül. Az biztos, hogy elég kemények így 45 év után.

7313  Spityu 2019-09-20 15:57:41  Előzmény:Piret Endre: 81101

Hát, 10 évre biztosan megoldódott a problémád. De azért ne kényelmesedj el, tárazz be belőlük rendesen. :)

7312 Piret Endre 2019-09-20 15:44:35

Megjöttek a harangok. Egy Pneumant, kettő Kowalit feliratos, egy másikon a W alakú jel van a peremén, az ötödik teljesen noname.

7311  Spityu 2019-09-16 19:43:50  Előzmény:Piret Endre: 81094

A régi-régi féltengely alkatrészei itt is jól megfigyelhetők az egyik képen: https://www.jofogas.hu/baranya/Trabant_alkatreszkatalogus_96292089.htm

7310  Spityu 2019-09-16 01:24:17  Előzmény:jocking .: 81097

Ott a pont! Rosszul emlékeztem viszont. A háló mögött inkább filcszerűség van. Olyasmi hulladékanyagból készült cucc, ami a padlólemezen is van. Csak vékonyabb, finomabb. És a ragasztási oldalon van valami fehéres réteg még, ami szerintem bármi is lehet a mi esetünkben. Valami vékony szövet, amihez lehet varrni és bírja a ragasztást. Nem látszik tökéletesen, de mintha tényleg méhsejt szerű lenne a háló.
https://www.ebay.de/itm/Schalldaemm-matte-fuer-Motorhaube-Trabant-neu-Original-DDR-/123833727778?nma=true&si=KEaadwwSaRou8M7gU2rBYehXE64%253D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Igazából kell 3 féle szövet, kb. 25 varrás és egy szegés körbe. Azt gondolom, ezek beszerezhető dolgok. Lehet vele pöcsölni, valszeg nem is lesz filléres, de szerintem egész hű utángyártást lehetne produkálni.

https://zajcsillapitas.net/webshop/product/ovf-soft-1000x1500mm_12
https://www.textilcenter.hu/merev-tull-feher
Ragasztási oldalra meg mondjuk valami nagyon vékony lenvászon. Vagy amivel a felnyitható heverők felső részének alját szokták bevonni.

7309  Spityu 2019-09-16 01:07:33  Előzmény:Piret Endre: 81096

Szerintem ez lehet, hogy inkább szabó-varró munka. Anyám kapott valami régebbi, elektromos varrógépet, azon az ábrák szerint elég bonyolult módon is lehet szegéseket csinálni. Pl. ami az átlag pólók belsejében található nyaknál ill. ujjak végeinél. Más kérdés, hogy a paplannál azért nagyobb méretekről és durungabb cérnáról van szó.

7308 jocking . 2019-09-15 22:15:55  Előzmény: Spityu: 81095

A méhsejt-lyukas cuccnak talán még a tüll is jó lehet. Többféle színben van, többféle lyukmérettel.

7307 Piret Endre 2019-09-15 22:00:39  Előzmény:Piret Endre: 81092

Azt a paplant én is láttam, de sem az ára, sem ő maga nem annyira tetszett.
A kocsi sajátja tulajdonképpen nincs rossz állapotban. Egész jól sikerült lefejteni a duróról, csak egy vékony réteg maradt ott. A hálós oldal is kinéz valahogy, persze fél nap kitartó mosás után. Viszont az összes varrás porlik benne, a steppelés is szaggatott vonalra hasonlít ezáltal, meg a szélén az a pelenkaöltés vagy mi is foszlik. Szerintem szakértőnek nem lehet olyan nagy ügy rendbetenni, csak én nem tudok varrni, a kárpitos felől meg azt hallom, hogy lelépett az utolsó segédje is, úszik a munkában, biztos nem ilyesmivel fog szarakodni :-(

7306  Spityu 2019-09-15 16:44:08  Előzmény:Piret Endre: 81094

TW-n láttam nem rég utángyártott paplant. Szinte teljesen jó volt, csak a varrások futottak függőlegesen... eléggé illúzióromboló. Lehet, hogy az alapanyag csak így adja ki, passz. Illetve a szegélye van spécin megvarrva a gyárinak, de azt is lehetne pótolni szerintem talán még házilag is egy több funkciós varrógéppel.
Sajnos nem tudom, milyen anyag lehet. Üveggyapot? Kerámia gyapot? Passz. Ezekkel próbálkoznék. Viszont van ugye az a kis méhsejt szerű háló rajta, na, azt nem találtam sehogy sem méterben. Még csak hasonlót sem, pedig szerintem ma is használhatják valahova...
Nekem van egy gyári új paplanom, de kb. 2 centi hosszon sérült az a háló. Mondjuk annyira nem vészes, ha felhasználnám, helyileg visszaragasztgatnám valahogy. Nagyon ritka, azóta sem láttam itthon hirdetésben.
Háló beszerzésére két dolog jut hirtelen az eszembe: nem négyzetes szövésű szúnyogháló, ill. horgász háló. Mindkettőből láttam eléggé hasonló kinézetűt. Bár most hirtelen a Trabanté sincs a lelki szemeim előtt.

7305 Piret Endre 2019-09-15 16:13:46  Előzmény: Spityu: 81093

Na igen, a hosszú téli estéken majd lehet ilyesmit keresgélni. Meg agyalni pl a gépháztető paplan dolgán, amivel kapcsolatban eléggé tanácstalan vagyok. Most nincs benne, de így nem az igazi.

7304  Spityu 2019-09-14 19:12:39  Előzmény:Piret Endre: 81092

Vagy szimplán megrendelni a rokonokhoz, ők meg feladják az itthoninak. De érdemes lehet szétnézned, van legalább 5-10 webáruház, ill. e-bay-en is akadhat, nem nagyon kerestem utána.

7303 Piret Endre 2019-09-14 18:34:42  Előzmény:Piret Endre: 81091

Na aláfeküdtem megnézni, és hát részben hülyeséget írtam. Pont úgy néz ki a kérdéses alkatrész, mint az első linkedben szereplő. És az újfajta (amúgy fekete) persellyel raktam össze, ezáltal mind a régi, mind az új verzióhoz képest van egy plusz csikicsuki a külvilággal való kapcsolat útjában, ami biztosan nem rossz. Mindazonáltal kívülről eredetinek látszik.
Nem úgy tűnik, mintha az a webshop szállítana Németországon kívülre :-( Bár ha belegondolok, asszem van egy chemnitzi születésű ismerősöm, lehet, hogy megkédem, mikor akar legközelebb rokonlátogatóba menni :-)

7302 Piret Endre 2019-09-14 15:04:28  Előzmény: Spityu: 81090

Igen, a képen az enyém látható. Szerintem maga a harang nem különbözik a két változat között. A különbség ott van, hogy a kétrészes persely szabad vége hogy van (valamennyire) lezárva. Valamennyire kompatibilis is a kettő, amennyiben az újfajta is elbírja azt a bizonyos 37-es alkatrészt pluszban. Sőt, mintha az általad linkelt kifejezetten az új perselyhez készült volna, mivel a tengelyen a persely felé van kinyúlása. Az enyémnek nincs, az csak akkora hosszban fekszik a tengelyre, mint a merőleges rész falvastagsága. Úgy is mondható, hogy a tengely lukát figyelmen kívül hagyva metszetben az enyém C, a linkelt E alakú.
Én is cseréltem egyszer régen belső harangot a stiften keresztül, hát nem volt egy kéjhömpöly :-)

7301  Spityu 2019-09-13 19:57:45  Előzmény:Piret Endre: 81089

Na, most jobban megnéztem a dolgokat... és be is ugrott, mintha régen máshogy nézett volna ki a gumiharang azon része. Mert más is volt!
Nálad egy nagyobb kupak van ott. Ha jól sejtem, ilyen: https://www.danzer-autoteile.de/gummikappe-gelenkwelle-trabant.html
A fényképeknél lévő katalógus egyébként szerintem pont nem ehhez való, ez az újabb katalógusban (Autótechnika) szerepel. És 17-es alkatrésznek írja itt a leírás, ami hülyeség, az maga a fém ház... :D Egyébként itt még megfigyelheted az előbb említett 33-as alkatrészt is, ami az SK-szalag helyett van (de szerintem csak rajzon létezhetett...).
Ja, a te, két félből álló műanyag perselyed is más, ha jól sejtem. A rajzokon is eltérőek (főleg a valóságtól... :D). Az enyémbe ez való: https://www.oldtimer-ersatzteile-hermel.de/gleitbuchse-trabant-gelenkwelle-achsmanschette-146.html Nekem is full hibátlanok a gyáriak, amik ráadásul ilyen színűek, de csak feketében sikerült újat szereznem, már csak emiatt sem cseréltem ki őket. Nálam csak egy kis gumidarabka megy be a persely szélesebb, sarkos végébe. Belső átmérője a féltengelyszáré, külső, ami befér ebbe a perselybe és kb. 15 mm széles. Így már értem, hogy miért tartasz attól, hogy szétszakad az eredeti. Ezen a régi fajtán nehéz volna áthúzni a harangot, ez van talán 5 centi is. Egyébként egyszer egy belső gumiharangot szuszakoltunk át úgy, hogy bent volt a csap. Forró vízbe merítettük a harangot és úgy nagy nehezen át tudtuk bújtatni, nem szakadt el.

Igen, csak a harang tartja össze a perselyt. A sarkos vég és a kis perem közé ugrik be a gumiharang szája. Tényleg, nálad a gumiharang ugyanolyan, mint az én variációmnál?
Itt van egy fénykép, amin a tiéd látható, ha jól sejtem: https://trabitechnik.com/index.php?page=43&lang=de&page_number=13
Alatta pedig egy metszeti rajz, amin az enyém látható.

7300 Piret Endre 2019-09-13 19:21:06  Előzmény: Spityu: 81088

Amikor nincs 36-os, akkor csak a harang tartja össze a műanyag persely (35) két felét?
Nekem volt új műanyagom ki tudja honnan és mikorról, de jól nézett ki, így beleraktam. A sajátjának sem volt semmi látható baja. A 36-osból hirtelen nem emlékszem, hogy új vagy a sajátja ment vissza, de az biztos, hogy nem volt vele gondom. 37-es meg kéne új, most jól van, de aggályos lesz, ha szét kell szedni.

7299  Spityu 2019-09-13 17:51:00  Előzmény: Spityu: 81087

Na, megnéztem a katalógusaimat, ha már megvettem őket a múltkor...
Autóker, piros, II. kiadás: 36: gumigyűrű. A külső gumiharangot SK-szalag rögzíti, ahogy a kocsimnál is volt. '70-es évek közepi lehet a könyv, mert 2-7-es karbiról, 33-as keverékről, de már tűgörgős főtengelyről ír, szóval van egy kis össze-visszaság. :D
Autótechnika, natúr: itt már nincs meg az a 36-os alkatrész. Viszont az SK-szalag helyett "rugógyűrű" van a képen és a leírásban is. A belső harang esetében ezt rögzítőgyűrűnek hívja. Amúgy, kétlem, hogy egy ilyesmi alkatrész a helyükön tudná tartani a külső gumiharangokat... Érdekes ez a kiadvány is, mert bár rajz nem szerepel róla, de említi a H1-1-es karbit, azonban az új típusú féltengely nem szerepel benne, pedig elvileg 2 hónappal előbb megjelent.

7298  Spityu 2019-09-13 11:35:38  Előzmény:Piret Endre: 81086

A középső és a jobb alsó esetében látható a felirat. A bal alsó ugyanolyan színárnyalatú, mint ezek. Emiatt azt gondolom, hogy az a 3 tutira gyári. De talán a felsők is. Szerintem max. a nem gyáriakat add el. A gyári gyakorlatilag bármeddig eláll a polcon, csak ne nyomd szét. Viszont 10-15 év múlva, amikor elöregszik a mostanában beszerelésre kerülő pár, nem biztos, hogy találsz újra. Ez tipikusan olyan alkatrész, amit szinte mindig cserélni kell, ha az ember vesz egy autót, így nagyon fogy.
Olyan gumikarikát szerintem max. külföldi boltban találsz gyárit, de azért szétnézhetsz az itthoniakban is, hátha. Az ugyanoda menő, két félből álló kis műanyag akármiből láttam már, vettem is tartaléknak, talán most is van. Mintha a Csapiból származnának. Jó hír viszont, hogy elég csak félre húzni, nem kell levenni a féltengelyről, a harangot át lehet rajta tuszkolni.
Neked volt az alábbi képen 36-os számmal jelölt alkatrészből? http://trabkat.prokee.hu/felt.html Nekem nem... csak az előbb tárgyalt 37-es. O-gyűrű lehet vagy huzalgyűrű, olyasmi, mint ami a belső harangoknál van kívülről?

7297 Piret Endre 2019-09-13 10:58:25  Előzmény:Piret Endre: 81085

Jövő héten hozza a postás :-) Ha mind jóféle, akkor 1-2 darab akár eladó is lehet belőle. Ha nem, akkor meg főleg :-)
Ami még nagyon kéne arra a környékre, az az a kupakszerű gumi, ami a féltengely felől pörög a harang belső végén. Abból a gyári van fent, de annyira kemény már, hogy nagyon para volt átnyomni őket a féltengely fején.

7296 Piret Endre 2019-09-12 10:22:47  Előzmény: Spityu: 81084

Köszi, megpróbálom.

7295  Spityu 2019-09-11 19:53:56

Endre, ha esetleg vennél régi fajta külső gumiharangot, akkor egy biztosan normális (de talán a többi is gyári): https://auto.jofogas.hu/pest/Trabant_Pneumant_Feltengely_gumiharang_96131637.htm

7294 jocking . 2019-09-04 17:45:28  Előzmény: Spityu: 81078

Esetleg esztergáltatsz egy új konzolt amibe lehet rakni egy talpas gömbfejet. :D

7293  Spityu 2019-09-04 13:18:40  Előzmény:Támba Csaba: 81077

Köszi a tippet! Gyakorlati tapasztalatom nincs vele, de a textilbakelitet gondolnám egy lehetséges megoldásnak én is. Ami az átköszörülést illeti, a rugóvilláim bizony oválisra voltak oxidálódva, emlékeim szerint 19.65-re lettek köszörülve. Ezt a méretet még pont kiadta a gyári persely, beütés után. Volt mit dörzsárazni, de ennél kisebbre szerintem nem lehet köszörülni. Vagy max. úgy, ha perselyt is gyártat az ember.

Ami a függőcsapszegeket illeti, ott a gyári, eredeti, most már 92 ezret futott példányok vannak bent a mai napig. Tökéletes állapotúak, mindenféle kottyanás nélkül. Gyakorlatilag, mint az új. Ennyit számít a rendszeres zsírzás és a jó anyagminőség.

Még egy lehetséges anyag eszembe jutott perselynek: a "duroplast" WC ülőkék anyaga. Arra a nagyon rideg műanyagra gondolok, amit elsőre porcelánnak gondol az ember. Talán valamilyen akrilát, de nem biztos, nem értek hozzá. A lényeg, hogy nem egy körömmel karcolható, lekvár anyag.

7292 Támba Csaba 2019-09-04 12:59:56  Előzmény: Spityu: 81076

A kissé berágódott csapok egy átköszöruléssel még újjávarázsolhatóak.
Textilbakelit rudat pedig lehet venni és abból ki lehet esztergálni az új perselyeket. Garantáltan jobb, mint az utángyártott zöld műanyag.

A P70-esnél pl. alumínium perselyek voltak. Megfelelő anyagválasztással és pontos illesztéssel az is jó lehet.

7291  Spityu 2019-09-04 12:08:39  Előzmény:Támba Csaba: 81075

Ha már témánál vagyunk, Trabant függőcsapszegre mi a megoldás 2019-ben? Tegyük fel, hogy gyári perselyt nem tudsz beszerezni ill. a sajátjaidat nem akarod idegen autóba elpazarolni. Gyári csapszegről, rugóvilláról, házról beszélünk. És mondjuk átlag 601-esről (a régi futóműnél mások voltak kissé). Olyan megoldás kell, ami időtálló. Bronzot inkább ne. Textilbakelit? Egyéb anyag?

Azért történt az utóbbi pár évben némi fejlődés az u.gy. alkatrészek piacán. Gyári jellegű pereckormány, igaz, kissé szürkésebb anyagból, szerintem egész jó. TWZ 2 körös főfékhenger, ami külalakra szinte gyári, és állítólag jó is. Viszonylag szép mintázatú bordó-szürke-barna kárpit anyag. Tökéletes másolatú légterelők, csak a Pneumant logó hiányzik róluk. Engem nem érintenek ezek, de anno örültem volna nekik. Így mondjuk a gyáriaknak jobban örülök. :)
Egyszerűen nem bírom megérteni, hogy ennek fényében egy biztonsági szempontból sokkal fontosabb és gyakorlatilag minden autónál problémát jelentő alkatrész gyártására miért nem állt rá még valaki jó minőségben.

7290 Támba Csaba 2019-09-04 11:51:43  Előzmény: Spityu: 81074

Persze, minden javítható.
Csak nekem már erősen tele van a pöttyös rugdalózóm azzal, hogy 10 utángyártott termékből 3 selejt, 6 pedig további megmunkálásra szorul...
Valójában már nem az a mutatvány, hogy értesz magához a technikához, hanem hogy össze tudsz legózni 6-8 helyről egy olyan alkatrész kombinációt amivel még stabilan ki mered adni a kezedből :o)

https://www.youtube.com/watch?v=IfOUIeK_L5U

7289  Spityu 2019-09-03 23:46:33  Előzmény:Támba Csaba: 81073

Jó, persze, ez egyértelmű MEO-s hiba. Nem lett volna szabad kikerülnie a gyárból. Főleg, hogy nem csak egy 2 forintos sasszegről beszélünk. Illetve, ha üzem közben vált volna ilyenné, egyértelműen garanciális problémakör.
Sokkal jobb a nincsnél - úgy értem, ha egy full beszerezhetetlen típusú forgattyús házról lenne szó, egy ilyennek is örülnénk. Óvatosan talán be lehetne hegeszteni + újra munkálni (nem tudom, hogy a hüvelyt illeszti-e ez a belső felület), talán annyira nem porózus, hogy vég nélkül szétessen az anyag. Kevésbé időtállóbb megoldásnak valamilyen epoxy ragasztó is szóba jöhet.

7288 Támba Csaba 2019-09-03 23:04:51  Előzmény: Spityu: 81072

Hmmm...egy ennyire "szellős" öntvény egy 2T motor forgattyúsházánál. Akkor inkább öntök magamnak :o)

Mindenesetre ez egy példa arra, hogy hiába a gyári dokumentáció, ha nem tartják be a technológiát és magasról tesznek a minőségellenőrzésre.
Én is beszállítok nekik saját tervezésű és gyártású lomot, de 3-szor átnézek mindent mielőtt dobozba kerül.

7287  Spityu 2019-09-03 13:10:28  Előzmény:Támba Csaba: 81071

Először azt gondoltam, csak zárvány. De ezek inkább nyílások. :D De azért legyünk őszinték, a nincsnél még ez is sokkal jobb. Persze, ha nem horror áron adják.

7286 Támba Csaba 2019-09-03 12:50:09  Előzmény: Spityu: 81070

Jahhh...
Ahogy írtam, több-kevesebb sikerrel :o)

https://www.youtube.com/watch?v=pydsrK_w1yw

7285  Spityu 2019-09-03 12:26:23  Előzmény:Támba Csaba: 81068

Köszi, hát, eltartott egy darabig, míg olyan lett, amilyen. :D Mindenképpen szólok neked, mielőtt letolnám a MÉH-be, ígérem!
Igen, a dugattyúkról olvastam ezeket. A könyv ugye alulról számítva 28 mm-t ír, általános ökölszabályként pedig a csapszeg magasságát szokták mondani. De igazából végigmértük annak idején. Eleve a beütött számértéket csak tájékoztató jellegűnek szabad venni, szerintem. Ovalitás, kúposság tiszta sor. Meg az, hogy a csapszegnél lévő plusz anyag miatt ott jobban tágul. Az 5-8-10 százados gyűrűhorony hézag is az eltérő hőtágulásnak köszönhető.

De idén is tanultam valami újat, amiről a KFT (Kraftfahrzeugtechnik - nagyon jó kiadvány) is írt anno a '60-as évek végén, mégpedig azt, hogy a P60-as dugattyúit még melegíteni kell, mert szorosan megy beléjük a csapszeg. Csak a 26 lóerős 600-as motortól (P63/P64) van az új dugattyú kialakítás, ami már úszócsapszeges. Erről a Hogyan tovább? című könyv is többször ír. Erre úgy jöttem rá, hogy a májusi börzén vettem egy pár 71.99-es DCS (Dugattyú- és Csapágyöntöde) dugót, amik ugyan P63-as felirattal voltak ellátva és ránézésre a P63-P65-ös, telipalástos dugókkal egyeztek meg, mégis szorosan ment beléjük a hozzájuk adott csapszeg. Amely csapszegek és persze a dugattyúk is festékpöttyel voltak megjelölve, méghozzá a gyári jelentést követve. A három színből kettővel illették őket. Az egyik fehér, a másik zöld szórásméretű. Igazából ez egy olyan konstelláció, ami gyárilag nem volt (új fajta telipalástos dugó, de szoros csapszeges).

Na igen, valahogy úgy képzelem el a Trabanthoz köthető dokumentumok sorsát is, ahogy az optikai gyár esetében volt... pedig van valami (másik) utóda a Trabantnak, a HQM Gruppe vagy mi. Pont a csirketelepen áll egy pótkocsijuk már 1-2 éve. :D
Annyira nem vagyok képben Simson és MZ ügyben, de egyszer láttam valami német oldalt, ahol azt írják a zsír új blokkokra, hogy nem régi készlet, hanem jelenkori gyártmányok. Meg ugye vannak a "BVF" (felirat szintjén...) karbik, amiken szintén látszik, mintha friss-újak lennének. Gondolom, utóbbiakat Kínában öntetik? Ill. ezeket az alkatrészeket valószínűleg (többé-kevésbé) az általad említett doksik alapján gyártják?

7284 Támba Csaba 2019-09-03 10:34:27  Előzmény: Spityu: 81064

Köszi a képeket, videókat.
Ha mégis megunnád a gépet valahogy még csinálok helyet neki a skanzenemben :o)
Látszik/hallatszik a sok ráfordított idő. Nagyon patika kis jószág.
Azok a zajok pedig a gyári újnál is megvoltak, a legtermészetesebb illesztési sajátosságok.

Dugattyúméretek:
Csak a szoknya alsó részén tudsz névleges méretet mérni, fúráskor/hónoláskor is innen vesszük a bázisméretet. Feljebb ovális, kúpos geometria van.
Ovalitás:
A csapszeg környéke nem homogén tágulásra, hiszen a csapszegfuratok rendes belső vállakat jelentenek, valamint a csapszegen keresztül jelentős hőátadás is van.
Kúposság:
A dugattyú tetejénél (ami amúgy a dugattyúfenék :o) ) a jelentős hőhatás indokolja.

Összegezve: Ha megfelelő a dugattyúgeometria és az anyagválasztás egy ilyen dugattyú üzemmelegen úgy tágul, hogy pont "beledagad" a hüvelybe hengeressé válva.

Gyári dokumentációk:
Sajnos kicsinek látom az esélyét, hogy a VW foglalkozott volna ilyen szintű megőrzéssel...
Talán a volt dolgozók hazavittek néhányat.
Egyik, az NDK felbomlásáról szóló dokumentumfilmben is elmondják a korábbi dolgozók, hogy egy optikai gyárban az addig a páncélszekrényben őrzött anyagokat egyik napról a másikra lehordták az udvarra a szemétbe.

A SIMSON gyár korábbi dolgozóiból alakult MZA Gmbh viszont megőrizte az eredeti gyári doksikat, ezek alapján gyárt, vagy inkább gyártat pótalkatrészeket több/kevesebb sikerrel.

Mondjuk az egyik "original MZA" termék eredeti dokumentációja nálam van, ők még csak nem is látták soha :o)

7283  Spityu 2019-09-02 22:53:25  Előzmény:Piret Endre: 81066

Üdítő dolog ilyet hallani, de tényleg. A hungaricana-n, mandadb-n, mtva archívumban rengeteg csemege kerül elő időről időre. Ugyanakkor ott vannak a különféle urbexes videók, amelyekben gyakran látni megszűnt gyárakat, földön kallódó, egykori belsős dokumentációkkal. Úgy tapasztalom, nagyon nem mindegy, hogy az adott gyár átalakul, szétbomlik vagy egyszerűen jogutód nélkül megszűnik. Érthetően ez utóbbi a legveszélyeztetettebb e szempontból. Szerintem a Trabantot kezelhetjük többé-kevésbé átalakultnak, amiből Volkswagen lett. De félek, mégis oda lett több évtizednyi terv és tudás anyag.

7282 Piret Endre 2019-09-02 22:34:50  Előzmény: Spityu: 81064

Kontrasztként: a Krauss lényegében szemrebbenés nélkül előszedte tavaly egy 1902-ben készült gőzmozdony dokumentációját az archívumból mikrofilmen.

7281 jocking . 2019-09-02 21:59:31  Előzmény:Támba Csaba: 81063

Gyá, mik (ill. kik) nem vannak. A fórum látogatottsága 33%-al nőtt. :D