Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7011  Spityu 2019-04-08 09:45:51  Előzmény:jocking .: 80755

A hengertalpakon és a lendkerékharangnál lévő évszám, hónap beütések árulkodhatnak, hogy megvan-e még az eredeti hengerpár.
A régi hengernél keskenyebbek a felömlők, mások a hűtőbordák, és nincs a talpaknál kitámasztás.
http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/007252.html

7010 jocking . 2019-04-08 09:07:32  Előzmény: Spityu: 80754

Igen, a két blokkfél eredeti. Hengerek nem voltak rajta, úgy volt eltéve a csomagtartóba, hogy csak a főtengely volt benne, semmi más nem volt rajta. Nem tudom, hogy azért, mert a cseremotorra lettek áttéve, vagy más miatt, de tökmindegy, mert ami előtte rajta volt, azt is már legalább kétszer cseréltük. Az meg rejtély, hogy előttem más generálozta-e a motort, így itt kár lenne eredeti hengerekről beszélni. :)
A 26 LE-s henger miben különbözik a 23 LE-stől (és a még korábbiaktól)? Jelenleg van itthon vagy 8 hengerem (ezekből legalább 4 külsős forrásból jött, így azokról nem tudok semmit), abból 2 még a cseremotoron, azt még nem szedtem szét, hengerfejből is van ugyanennyi, lesz miből válogatni, csak jó lenne tudni, melyik lenne jó a motoromra. :)

7009  Spityu 2019-04-08 00:01:49  Előzmény:jocking .: 80753

A két blokkfél, ha jól sejtem, akkor a kocsi eredetije. És mintha az rémlene, hogy a rajta lévő hengerek meg már nem a sajátjai? Ha így van, akkor kb. bármilyen 26 lóerős henger jó lesz (az eredetiségre való törekvés jegyében). Igazából sok mindent nem kell nézned. Minél kisebb átmérőjű legyen, a 3 felület legyen sík, a 6 menet pedig ép. Kb. ennyi. A tömítőfelületek elpucolásához acélgyapotot javaslok. (A hűtőbordákat benzinnel, magasnyomással, gőzborotvával, hosszú, műanyag sörtéjű ecsettel.) A menetek pucolásához hosszában bevágott 8-as és 10-es csavar (bevágás után áthajtani párszor egy anyát) jó lehet, ha nincs ilyen menetfúró. Ha tőcsavaros, akkor az előbbiek kihagyhatók. De minden esetben érdemes letesztelni a 8-as meneteket 25, a 10-es meneteket 50 Nm-re, olajozottan. (Tényleges meghúzáskor 23 ill. 42 Nm). Úgy emlékszem, a múltkor írtam, a nyomatékkulcsban szintén nem szabad megbízni vakon, hacsaknem van hozzá kalibrációs papír és új (vagy csak te használtad és mindig kiengedted).
Az esetlegesen elgörbült hengertalpakra szintén oda kell figyelni, szükség esetén síkoltatni, a hengerfej felőli végét bázisul véve.
Hengerfejből 7.8-as feliratú való a tiédbe, ott pedig értelemszerűen a gyertya- és motorburkolat meneteken túlmenően a tömítőfelület barázdáinak kell nagyjából átvágás, kilapulás mentesnek lenniük.
A főtengelyt, dugattyút beszéltük.
Vezérlőtárcsából nagyjából jó mind, kivéve a sárga horganyzott, ami szerencsére ritkán bukkan fel.

7008 jocking . 2019-04-07 21:17:19  Előzmény: Spityu: 80752

A két blokkfél meg van pucolva, és kb. ennyi. Még szét akarom szedni azt a motort, ami eddig benne volt, hogy milyenek a hengerek, jó alapok lennének-e egy felújításhoz. Aztán még kéne két vezérlőtárcsa és mehetne a cucc valamelyik felújító műhelybe, hogy legyen hozzá egy normális főtengely, meg még a dugókat kell megrendelnem. Kb. ennyi, de ezt majd "nyári szünet" 2 hete alatt tervezem elintézni.

7007  Spityu 2019-04-07 20:51:21  Előzmény:jocking .: 80751

Az a baj, a jövő héten pont elszaródik az idő, csapadék, 5-10 fokos lehűlés várható. Szóval lehet, hogy jobban jársz, ha a belteret pucolod, esetleg az ajtók, zárak pozícióján finomhangolsz, motor alkatrészeket pucolsz el. (Tényleg, a motorral mi a helyzet?) Tehát olyannal foglalkozol, amit bármilyen időben, akár bent is lehet csinálni.

7006 jocking . 2019-04-07 20:45:30  Előzmény: Spityu: 80750

Jóvanmána', akkor bemenNÉnek, rajtam nem múlik, de 10 fokban nem fogok a rideg szélvédőgumival szívni, úgyhogy itt max az időjárás szólhat közbe. :p

7005  Spityu 2019-04-07 20:27:00  Előzmény:jocking .: 80748

"...de remélhetőleg jövő héten azok is bemennek."
Eközben az üvegek: https://www.youtube.com/watch?v=3uSTOHa4Im4

7004  Spityu 2019-04-07 20:24:02  Előzmény: Spityu: 80747

A tetőhöz még: úgy csináltam, hogy megkentem egy nagyobb felületet, mondjuk egy A3-as lapnyit. Nem dörzsöltem egyáltalán, csak néha átkentem ugyanazt a felületet a cuccal, majd párszor áttöröltem tiszta vizes ronggyal, és mentem tovább. Így lényegében amit feloldott a BMF, az jött le, a dörzsölés foltos eredményt adott volna (szerintem).
Tényleg, üléskárpitokkal mi a helyzet? Könyöklőkkel? Jófogáson van elég jó utánszőtt anyag, önmagában szerintem szép. A gyári mellett azért elüt. De lehet, hogy csak a színe volt belül, és azért gondoltam úgy - erre nem árt odafigyelni. Amúgy max. a szövetet venném meg, nekem nem tetszik a kivitelezés, de ez csak az én véleményem. Az ülés többi részét meg pláne nem adnám ki a kezem közül.
Kalaptartóra nincs jó ötletem. Max. bújni a katalógusokat, hátha akad valami hasonló műbőr, legalább színben. Hiába futkos sokkal több barna kárpitos Trabant az utakon, sajnos már azok a kalaptartók is elvástak, eléggé ritka a jó állapotú példány. Szürkéből kb. 10 éve egy helyről tudtam szerezni 2 db-ot, örültem is nekik.

7003 jocking . 2019-04-07 20:13:05  Előzmény: Spityu: 80747

A 3 ajtó zárastul a helyén, már csak az üvegek hiányoznak, de remélhetőleg jövő héten azok is bemennek. Pont ezért kezdtem már a beltéren gondolkodni. :)

7002  Spityu 2019-04-07 20:06:43  Előzmény:jocking .: 80746

Üvegek bent vannak? A 3 ajtó zárható? Csak ezek után foglalkozz a beltérrel. Már ami a visszaépítést illeti. Pucolni persze lehet addig is.
Én fürdőkádban mostam ki az összes szőnyeget folyékony mosószerrel, jó meleg vízzel, kézi műveléssel. Szükség esetén körömkefe segítségével. De ezt nem szabad túlzásba vinni, mert bolyhosíthat, gondolom. Jó megoldás lehet az előmosás, majd magasnyomású mosóval való kicsapatás, öblítés. Nyilván mindent kipróbálva kis helyen. A tiéd már barna kárpitos, van rá esély, hogy az ülések környékén agyon van kenve zsírral, porral (és a barnán meg is látszik). Oda lehet, hogy a mosószer kevés... Würth BMF, benzin játszhat még, ügyelve arra, hogy a feloldott kosz lehetőleg a szőnyeg széle felé folyjon, ne terjedjen a tiszta felületek irányába. Esetleg még hidegzsíroldó is. Anno a 4T-m szőnyegeit szerintem valami ilyesmivel mostam ki (talán NaOH-val), az kiold mindent. De töményen még a műanyagot is képes megkapni. Bizonyos festékek maratására például szokták is használni diklór-metán helyett. A hipó (oxidálószerek) szerintem max. akkor jöhetnek szóba, ha valamilyen ruhafesték fogta meg valahogy, és magát a festékanyagot szeretnénk eloxidálni. Zsírra, fémporra nem annyira jó.

A tetőt, emlékszem, BMF-fel tisztítottam. Lavór meleg víz, BMF, sima rongy. Akkor még nem ismertem a mikroszálas szövetet. :D Cigizős autó volt, nem tökéletes, de sokkal szebb, mint volt. Ha nem nikotinos, akkor szerintem bármi jó lehet. Nikotingőz esetén lehet, hogy van jobb szer az eltávolításra (kátrányoldó :D). De azt sem szabad elfelejteni, hogy a tisztítás ne károsítsa a felületet, illetve ne foltosan hasson, hanem egyenletesen halványítsa a dolgokat. Lehet, hogy hipós víz is jó ide. Arra ügyelj, hogy lehetőleg pár pokrócon kívül más ne legyen a beltérben, főleg ne valami hibátlan barna kárpitos ülés. :D

Az üvegekről nem tudtam leszedni a keretet, meg sem mozdultak. Szerintem bele van ragasztva a gumiba, de az is lehet, hogy csak jól össze van préselve. Passz. Én a helyükön pucoltam le a vasakat, majd fényeztem őket (igen, kevertettem színt, a hátsó váltóbakhoz szintén, egy másikat :D).

7001 jocking . 2019-04-07 19:22:03

Üregvédőzés kipipálva. Meglepően kevés trafóolaj fogyott, másfél liter ment bele, de így is tocsog minden és a lefelé állú lyukakból is dől a cucc. :)
Az elektromos rendszer is lényegében kész, már csak a lámpatököket kell újrafújnom és a foncsorokat kell elvinnem felújíttatni. Az első féket is bekötöttem, már csak a fékpofák hiányoznak, de arra is találtam jónak tűnő forrást. :)

Így már ott tartunk, hogy már belteres dolgokkal kapcsolatban kell érdeklődnöm. :D
Az egyik dolog, hogy a filceket és a tetőt belülről borító kitudja milyen anyagot milyen szerrel lehet a leghatékonyabban megtisztítani?
A másik, hogy az ajtók üvegeinek aljáról a vasat mennyire szopó leszedni? Kicsit rozsdásak, szeretném kezelésbe venni őket, és úgy mégiscsak könnyebb, ha nincs rajtuk az üveg.

7000 jocking . 2019-04-06 12:56:15  Előzmény: Spityu: 80744

A szabadonfutót szétszedtem, a tengelyre menő szögletes részén volt egy kis fényesedés, de nem tűnt vészesnek. A kapcsolórészt és a szinkronokat nem szedtük szét, mert a kapcsolóvillák tengelyeinek a golyóit sikerült egyszer szétborítani, és azután már inkább nem kockáztattunk, mert hangra úgy tűnt, hogy ebben is rugós golyók vannak. :D Minimálisan szétmozgattunk dolgokat, annyira, hogy még ne ugorjon szét, de sehol nem találtunk semmi abnormálisat, úgyhogy az végül nem lett teljesen szétszedve.

6999  Spityu 2019-04-06 10:42:35  Előzmény:jocking .: 80743

A csoporttengelyt ill. a szabadonfutót széthúztad? Vagy csak csapágyakat cseréltél? Nekem nagyjából újszerű volt minden, de a szinkrongyűrűket azért kicseréltem. Azokon is inkább csak a 3 menesztőnél volt látható némi benyomódás, kopás, de a használhatóságot igazából az sem befolyásolta.
Most öntöttél bele 75W90-et? Igazából szerintem hagyhatod, max. lecseréled, ha nem válik be, nem egy szívműtét kész kocsi esetében sem. Ami a kenés minimum oldalát illeti, igazából kb. bármi jó a 2T-be, ami a víznél viszkózusabb és nem korrodál. :D De ha az előbb említett negatívumok valamelyikével találkozol, akkor cseréld le 46-os vagy 68-as hidraulika olajra, nem tart semeddig.
A hengergörgős nálam is újszerű volt. Éppen, hogy kifényesedett a görgők pályája. Néha találni belőle itt-ott, webáruházakban. De csapágybolt katalógusában is láttam már DKF-et belőle. Érdekesség, a régi, talán '68 előtti váltóknál (abszolút nem biztos az évszám) itt egy 6206-os csapágy volt, ami a kerékagyakban is megtalálható. Valószínűleg normál vagy C3-as illesztésű, nem C2-es, mint a kerék esetében.

6998 jocking . 2019-04-06 00:01:23  Előzmény: Spityu: 80740

A kapcsolóvillák tengelyénél lévő "beütős" fedél körüli kemény cuccra gondoltam, mint "gyurma".;)

Az azért megnyugtató, hogy a váltó nem teljes némaságban dolgozik, így kizárható hogy elcsesztünk valamit. A kocsi a leállítása előtt 2-3 évig ezzel a váltóval járt hiba nélkül, én abból az időből nem emlékszem különösebb zajokra, csak a menet közben szokásos Trabant hangokra (már amennyire hallani lehetett, az utastér zörgése elég sok mindent elnyomott :D ). Hézagolásra/hézagolókra nem emlékszem sehol, ha lett volna, ugyanúgy visszarakjuk, ahogy előtte volt. A csapágyak egyébként mind cserélve lettek, egyet kivéve, amihez nem találtam hasonlót újonnan (talán a csoporttengely motor felőli csapágya és talán hengergörgős volt, már nem emlékszem, de egyáltalán nem volt kopott, így nem is gáz, hogy maradt). Az újak se noname cuccok, minden szépen visszament a helyére.
Alighanem 75W90-et raktam bele, mert azt olvastam, hogy az a gyári előírás, bár egy másik boltban konkrétan trabant hajtóműolajként árult cucc (nem Hixol) nem ilyen viszkozitású volt (elvileg a unix a beszállítójuk, de lehet, hogy több helyről is gyűjtik a cuccot).

6997  Spityu 2019-04-05 23:46:52  Előzmény: Spityu: 80740

Megnéztem a javítási útmutatót. Teljesen fel tudom idézni, mégis volt ott hézagoló gyűrű. Ha jól rémlik, valami jó vaskos csapszegalátét szintű cucc volt. A hézagolhatatlanságra pedig azért emlékeztem, mert szintén a minimális kopásból arra következtettem, hogy új korában is több volt a hézag, mint 0.1 mm, amit a könyv ír elő. :D Emiatt nem foglalkoztam vele.
A kényszer olajszivattyúra viszont érdemes ügyelni. Szerencsére azt utólag könnyen lehet még variálni. A lényeg, hogy ne érje el a hajtott tengely belsejét a zárófedélre rögzített spirál, mert az eléggé idegesítő zajt eredményezne. Nagyon könnyen meghajlik és elég egy kicsi görbület is, máris hozzáér a tengelyhez. El lehet vele szórakozni, mire jó lesz...

6996  Spityu 2019-04-05 23:21:47  Előzmény: Spityu: 80740

Ja, Fimol és egyéb hasonló adalékok is kerülendők, szintén a túlkenést eredményezik, amitől a szabadonfutó is csúszóssá válhat, simán.

6995  Spityu 2019-04-05 22:45:11

Fekete festék nyomokat nem láttál? Én a sajátjaimon nem. Csak rozsdás és sárga kromátos felszínnel találkoztam. Szóval lehet, hogy volt variálás. Ki tudja, az is lehet, hogy a feketék a festék alatt natúrak voltak. Ami az enyémet illeti, szintén bontatlan volt, kizárólag a hátsót bolygatták, amikor bekerült a vonóhorog.

Gyurma? A váltónál én csak egyféle tömítőmasszára emlékszem, bocsánat kettőre. A kapcsolóvillák tengelyét záró 2 fedél (kicsi és nagy) valamilyen kőkeményre kötő anyaggal volt körbe kikenve. Bár most elbizonytalanodtam az előbbi hirdetést szemlélve. Lehet, hogy csak a nagy volt hasonlóan letömítve, a kicsi nem. Az enyémen tutira, de szerintem itt is más anyag a feleket tömítő masszához képest (ez a másik fajta massza). A 2 fedelet UHU epoxy-val kentem ki körbe, még 2008-ban, 2011-ben hozzá sem nyúltam. A házfelek tömítésére Hermosalt használtam. Ma inkább oda is Nitrolakkot kennék, az jobb. A Hermosal nem ilyen helyre való, bár a váltónál nincs vele gond. A motorblokkot viszont rosszul tömíti, egy idő után szivárogni fog. Sajnos a gyári masszáról semmit sem tudok. A kromofág puhítja, azt tudom, de alapból az is betonkeményre szilárdul. Soha nem láttam, hogy írtak volna róla valahol is, vagy hirdettek volna elfekvő kiszerelést belőle... A könyvek sem részletezik, hogy mi volt az anyag neve.

1-esben és hátramenetben teljesen normális a fogaskerék hang, akár egy rally váltónál (legalábbis azoknál, amik egyenesfogazásúak). A harmadik fokozat bizonyos viszonyok között mintha enyhén sírna, de világéletében ilyen volt, és más Trabantoknál is hallom. A 2-es, 4-es kvázi hangtalan. A végáttétel szintén. Tehát nincs a sebesség növekedésével (fokozattól függetlenül) egyre emelkedő fütyülő hang. Ez gond lenne, kopott végáttételre utal. A 4T-m ilyen volt + a sima fokozatok is fütyültek. Ehhez hozzá kell képzelni a hattyúnyaknál (első dob előtt) elporladt leömlő cső biztosította hangot + motorféknél ropogást (gázüzemnél mindig van alapjárati üzemanyag) és így érthetővé válik, miért hitték sokszor a buszmegállókból kihajoló emberek, hogy jön a búgós Ikarus. :D

A difi belseje a szokásos, egyenes fogazású kúpfogaskerek vannak belül, gyárilag csapnivaló hézagolással. De igazából túl nagy jelentősége nincsen, hiszen ritkán differál nagy fordulatszámkülönbséggel. Pl. amikor az egyik kerék kipörög a havas felületen, míg a másik tapad az aszfalton. Az ekkor hallható sírás még a mai autóknak is tipikus jellemzője. Szóval a difibe nem nagyon szokás ferde vagy hypoid fogazást tenni. :) A hézagolásra visszatérve, a rózsakerekek és maguk a bolygókerekek is el vannak látva hézagoló lemezekkel, alátétekkel, de a szinte zéró kopásból arra következtettem, hogy egyáltalán nem bíbelődtek vele komolyan. Igazából jutott 1-1 darab alátét a bolygókerekekhez és 1 darab, elfordulás ellen biztosított (az a célja a sarkoknak talán?) lemezke az EGYIK rózsakerék alá. Nem is értem, miért így csinálták, na mindegy. Nem szórakoztam vele, kapott egy új tengelyt, 2 fogaskerékkel és 2 új rózsakereket). http://trabkat.prokee.hu/diff.html A gyatra hézagolásról magad is megbizonyosodhatsz: tengelyirányban mozgasd meg a rózsakerekeket. Szinte biztos, hogy mozognak valamennyit. Ami a differenciálmű eredő hézagolását illeti, az egyik rózsakerék lefogásával, és ezzel egyidejűleg a másik oda-vissza mozgatásával mérheted fel. Az olajleeresztőnél kémlelve arra is tudsz figyelni, hogy eközben a bolygóház ne forogjon. De ha itt ilyen durva kotyogásokat tapasztalsz, nem probléma, nem okoznak gondot.

További zajforrás lehetnek a lefutott csapágyak. Jellemzően a kinyomószén melletti nyelestengely kezdi. Álló autónál ki kell nyomni a kuplungot, betenni 1-esbe. Ha eközben kussol, de üresben, kuplungolás nélkül zörög, akkor nyelestengely csapágy ment tönkre. Ha csak gurulás közben, akkor valamelyik hátrébb lévő. (Egyéb autónál, ha csak kuplungolás közben hallható, akkor kinyomócsapágy).

Ezenkívül a csoporttengelynek van egy jellegzetes zörgése. Bizonyos mértékig az sem hiba. Nálam a bordáskötés, a kapcsoló csillagok, dobok és belül, maguk a fogaskerekek sem voltak elkopva, csak éppen kifényesedve (83 e km). Ehhez hozzájön az, hogy Hixol T-t öntöttem bele, ami a 46-os hidraulika olaj viszkozitásával egyezik meg, őszintén szólva szerintem kb. ugyanaz az alapolajuk, csak máshogy vannak adalékolva. (Ha nem lenne Hixol T-m, ilyen olajat öntenék a váltóba). Szóval ilyen felállással van egy alapjárati zörgése a csoporttengelynek. Ez abból adódik, hogy alapjáraton a motor viszonylag nagy szögsebesség-különbséggel üzemel, amit a lendkerék nem tud kisimítani. A csoporttengely szintén szeretne a saját fordulatszámán pörögni, de a motor ezt ugye nem teszi lehetővé, csak némi zörgéssel. A motor hol fékezi, hol gyorsítja egyazon fordulaton belül a csoporttengelyt. Ez okozza a bordáskötés zörgését. E-mailben küldök egy linket, ahol van 2 videó. Kuplungoláskor hallani lehet, ahogy a váltó bekussol és csak a motor pattog.

A témában javaslom elolvasni prokee blogjának vonatkozó bejegyzését, eléggé jól kivesézte a témát. Én 2 évig használtam 75W90-nel, annyi negatívumot tapasztaltam, hogy nagy hidegben, 2-esben recsegett a váltó, nagyon finoman kellett vele bánni. Ezt a hidegen jóval sűrűbbé váló olaj okozta, gyakorlatilag a szinkrongyűrű nem tudta ellátni a feladatát, nem tudta összefékezni a tengelyt és a fogaskereket. Azelőtt és azóta MOL Hixol T-t, leánykori nevén Trabant hajtóműolajat használok. Ezzel teljesen jó. De hallottam olyat is, akinél bevált a 75W90 vagy akár sima 15W40-es motorolaj, szóval lehetnek kivételek.

Ja, ami az összeszerelést illeti, azt hiszem, a hajtott tengelynél kell / lehet valamiféle hézagolást elvégezni. De igazából nem volt ott semmiféle ilyen jellegű alkatrész, így sokan nem szórakoztam vele. A javítási útmutató kitér erre. Másra nem nagyon kell odafigyelni, sormeló.

6994 jocking . 2019-04-05 21:30:51  Előzmény: Spityu: 80737

Hát, attól, hogy egy autón fekete, még nem biztos, hogy mindegyiken az volt. :D Az enyémeken tuti biztos hogy volt sárga bevonat, tisztítás után egyértelműen látszott. Maga a cucc meg nem úgy nézett ki, hogy bárki is szétszedte volna előttem újrabevonatolni a dolgokat. A nyomokból ítélve szinte teljesen biztos vagyok benne, hogy előttem még senki más nem szedte ki sem a rugókat, sem pedig a bölcsőt. :)

Ami inkább meglep, hogy a váltón a barna trutyi és az az undorító gyurma is gyári volt, pedig biztos voltam benne, hogy egy korábbi tákoló mester elkeseredett próbálkozása volt a szivárgás leküzdésére. :D

Tényleg, váltó. Mennyire normális, hogy hangokat ad ki? A difinek egyértelműen fogaskerék hangja van, főleg olyankor, amikor a rózsakerekeket összeszorítva kézzel ellentétes irányba megtekeri az ember (de az egész cuccot ad ki valamennyi hangot, főleg egyesben és hátramenetben, a keréknél fogva meghajtva). Ezt a részt nem bontottuk meg, így el sem ronthattunk semmit. Nem is nagyon lehet mit, mert a csapágyak mindennek fixen megszabják a helyét, nem lehet csak úgy 1-1 foggal ide-oda eltolva berakni a dolgokat. Főleg azért idegesít, mert nem emlékszem, hogy szétszedés előtt milyen volt. :/

6993  Spityu 2019-04-05 21:14:40  Előzmény:jocking .: 80736

Hát... szerintem nem lesz nehéz találni. De kampós, szögletes csatlakozójú kivitelűt szerintem bármely Trabant alkatrészeket ömlesztve hirdető emberkénél találni. Általában nincs más bajuk, minthogy viseltes a festésük. De börzén is tutira találni. Törődni mindegyikkel kell. Van egy pár gyári újam, de azok sem tökéletes kinézetűek. A kocsi sajátjait lemarattam fémig, és selyem feketére fújtam. Az hasonlított legjobban a gyári új lapátokhoz. Ez utóbbiak mondjuk hibátlan állapotúak maradtak az évek során.
60 euró valóban nevetségesen sok. 15-20 lenne a reális szerintem.

Ja, nem akarom, hogy nehezen aludjál, de a laprugó rögzítő kengyelek valóban feketék voltak: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=275926762&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=24200&maxMileage=5000&pageNumber=2&scopeId=C&sfmr=false&searchId=895340c9-1f0a-8344-33ee-231815eed603
Mintha valaki egy kései évjáratújára hivatkozva mondta volna, hogy fekete volt, de itt tisztán látszik, hogy 1975-ben is az volt. Viszont én sárga bevonatra is emlékszem a pucolás során. Vagy legalább fénylőre, tehát mintha horganyzott (is) lett volna. Talán a csavarok feje vagy a rugók által takart helyeken.

6992 jocking . 2019-04-05 21:03:50  Előzmény: Spityu: 80735

Alakra ilyesmi lenne, csak ez rozsdamentes acél/fényes, az enyémre meg "sima" fekete lenne való. Meg aztán 60 euró két kis darab vasért több, mint vérlázító. :D Mindegy, az eredeti megvan, az sem reménytelen, csak van vele meló. Siófokon majd jól körülnézek, hátha találok szebbet. :)

6991  Spityu 2019-04-05 20:25:13  Előzmény:jocking .: 80734

A régebbi kivitelűeket leszámítva én eddig csak kétféle gyáriról tudtam. Az egyik a kampós, a másik a rátolós (bütykös). A rögzítést tekintve azt a kétfélét ismerem, amit leírtál. Egyszerre kampós és nagyanyás kivitelűt nem láttam még, szerintem nem gyári, hanem utángyártott.
Viszont! Az új típusú Pal gyártmány gyárilag. Legalábbis a trabant-original.de szerint.
Szerintem a tiédre is ez való: https://shop.strato.de/epages/61260628.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61260628/Products/L1QR6.4.2

6990 jocking . 2019-04-05 19:12:37

Csak hogy az ablak környékén maradjunk:
Sikerült beszerezni új ablaktörlőkarokat, még a régi, kampós kivitelt. Egy apró probléma van vele, hogy a tengelyre rögzítése máshogy van megoldva, mint annál, ami eddig fent volt. A régin a tengelyre rászorítást egy kis csavarhúzóval hajtható csavar oldotta, meg, ami oldalról ment bele a karba a csukló alatti részen. Ezen amit vettem meg egy nagy csavar van a forgástengely tetején, ami két pofát szorít rá a tengelyre. Igazából ez is jó rá, rápróbáltam és elég erősen ráfog a tengelyre. Először azt hittem, hogy ez valami 4T hibrid cucc, mert azon is ez az anyás megoldás van, de azon megint csak máshogy van a rögzítés megoldva annak ellenére, hogy ez is hasonló, bár itt anya van a tengely végén, nem csavar.

Ez megint valami kisipari remek, vagy tényleg 3 féle rögzítéssel voltak ablaktörlőkarok?
Ahogy nézem, a németeknél is ugyanezt lehet kapni régi típusuként. (Ahogy nézem, régi- és új típusuként is ugyanez van hirdetve, csak a lapát felfogatása különbözik, a tengelyre menő rész ugyanaz.)
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Scheibenwischer-komplett-alte-Version-Trabant-601-1-1::807.html

6989  Spityu 2019-04-04 13:52:18  Előzmény:Piret Endre: 80732

Igen, a szilikonzsír lehet, hogy jobb. A folyékony szappant a behúzó lehet, hogy letörli teljesen, ami nem biztos, hogy szerencsés, mert a továbbiakban nem ken. Az előnye a szappannak a könnyebb eltávolíthatóság, a zsír örökké ott marad, ahonnan nem jön le, ki.
Jah, az első és hátsó szélvédő gumi a sarkoknál mindkét irányban kb. 10-10 cm hosszan Palmatex szerű ragasztóval be volt ragasztva a keretbe. Ezzel nem szórakoztam, nem is ajánlom. :D

6988 Piret Endre 2019-04-04 13:34:12  Előzmény:jocking .: 80728

Két ember, akik közül legalább az egyik gyakorlott, de mindenképpen szopás. Madzagnak valami random műanyag zsinór került, tök mindegy, mindenképpen szopás :-) Haladás alul középről indulva kétoldalt felfelé, ahogy elhangzott. Síkosításra Szilorett, amit aztán jó móka leszedni az üvegről.

6987  Spityu 2019-04-03 21:15:47  Előzmény:jocking .: 80730

Úgy vágtam le a PU csőrét, hogy kb. 3-4 mm átmérővel jöjjön ki a ragacs. Amit a vájat mélyére irányítottam (gyorsan kell dolgozni). Aztán rá az üvegre, és körbe-körbe járva nyomkodni rá. Mondhatni, ráragasztottam. Túl sok cuccot nem szabad oda nyomni, mert akkor az üveg oldallapjára nem hagyja jól felfeküdni a gumit, az is kerülendő. Nem mondanám vízhatlannak, de sokkal jobb, mint volt. Előtte konkrétan bárhol beázott egy lassú eső alatt... Az első és a hátsó üveg esetén az alsó sarkoknál, az oldalüvegeknél pedig alul, végig. Igazából a beázás a legnagyobb ellensége a Trabantoknak, szerintem. De én inkább a zörgés kivédése miatt ragasztgattam. Eleve nem lát esőt sem a kocsi.
Ja, a kéderek végtelenítésére a pillanatragasztó tökéletesen használható.

6986 jocking . 2019-04-03 21:02:04  Előzmény: Spityu: 80729

Tehát akkor te ráragasztottad a tömítést az üvegre PU cuccal? Vagy a hurkát hogy kell érteni? Ki lett nyomva valamire, megszáradt, és úgy lett berakva az üveg és a tömítés közé? Amúgy mi a tapasztalat, beázási szempontból ér valamit? :)

6985  Spityu 2019-04-03 20:42:48  Előzmény:jocking .: 80728

Hát, én bálamadzagot használtam, de nem ajánlom. :D Paracord, berántózsinór - szerintem ezek hasonlóak lehetnek egymáshoz. Amúgy én úgy csináltam, hogy az üveg aljához tettem a zsinór közepét. ezután a fölfelé haladtam a két véggel, a jobbos véget a bal felső sarokig, a balos véget a jobb felső sarokig vittem el és így húztam be. Tehát fölül volt átfedés. Eközben kívülről kell nyomnia valakinek, főleg ott, ahol éppen húzod. Ha nem nyomja eléggé, akkor nem ugrik át megfelelően a gumi a karosszéria peremén. Ha túlzottan nyomja, akkor meg nehéz húzni a zsinórt, elvághatja a gumit. Kenéshez folyékony szappant ajánlok, töményen. A gumit, amennyire lehetett, benyomkodtuk a keretbe, főként alul. De sehol sem volt belül a perem. Fontos, hogy alul is bent legyen, és akkor kezdhetjük szépen felül a behúzást. Ha csak hanyagul elé van téve a keretnek az üveg, akkor túl nagy lesz a távolság, csak kihúzod a madzagot és kész, nem fog átérni a gumi pereme. 2x 4-5. alkalomra sikerült csak az első szélvédő. Első nekifutáskor legszívesebben felgyújtottam volna az egészet. :D
Nekem ugyebár ki lettek nyomva 3-4 mm-es PU hurkával az üvegek vájatai, ami hízlalt valamennyit a gumikon. Emiatt ultraszopás volt betenni az üvegeket. Ma már nem biztos, hogy kinyomnám. Vagy kitalálnék valami jó módszert a gumik üvegre való rászorítására. Mondjuk kézzel, folyamatosan nyomkodtam a gumit, amíg meg nem húzott a ragasztó. Az oldalüvegeket kinyomnám, azok nagyon zörögtek, most hulla kussban vannak a helyükön.
A nyomkodónak könnyebb dolga van, ha a motorháztető nincs fent és be tud lépni a motortérbe.

6984 jocking . 2019-04-03 20:17:44

Mielőtt még belemerülnék a sz*pás rengetegébe, inkább rákérdezek előre.
A szélvédőt és a többi üveget milyen módszerrel/eszközökkel lehet a legegyszerűbben visszatenni? Gondolok itt arra, hogy pl. ha zsinórral, akkor milyen fajtával (pl. sok helyen hallom az "ejtőernyőzsinór"-t, de ez errefelé beszerezhetetlen), ami átlagos barkács- és egyéb áruházakban könnyen beszerezhető? Régebben szívtunk többféle sima kötözőzsinórral, de azokkal kínszenvedés volt és a tömítés is sérült tőle. Most meg nem kéne szétcseszni egyáltalán a tömítést, és a kasznira is 1000x jobban kell vigyázni, mint korábban.

6983  Spityu 2019-04-01 15:02:04  Előzmény:jocking .: 80726

Igen... :D

6982 jocking . 2019-04-01 15:00:18  Előzmény:jocking .: 80725

Tárgytalan. Gázbovden. :D

6981 jocking . 2019-04-01 14:57:23

Kérdés.
Az utastérből nézve, menetirány szerinti jobb oldalon az autó középvonalától kifelé haladva van 3 lyuk a tűzfalon. A legbelső a fűtés egyik bovdenje, a legszélső pedig ahol kimegy a kar a benzincsaphoz. A kettő között, a bovdenes lyukhoz közelebb, van egy négyszögletes lyuk. Abba mi menne elméletileg? Nézegettem az archívumot, de nem látom, hogy bármi is lenne ott.

6980  Spityu 2019-03-29 20:42:30  Előzmény:jocking .: 80723

Én a fékgombát és az ülésdöntő karokat is horganyoztattam, amennyire lehetett, kimaszkolt műanyag részekkel. Meg a gombánál szerintem a menetet is beszigszalagoztam részben, hogy ne folyjon be a lé. Igazából jó lett, annyi, hogy szép tiszta lett a műanyag, ahol kicsit mégis érte a cucc.
Sarokmerevítő: https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Dichtprofile-und-Gummiteile/Klemmstueck-fuer-Kofferraumklappen-Dichtprofil-Limousine-601-1-1::2261.html
Hülyén ábrázolja (9-es), a lényeg, hogy a három karomnak kell felfelé állnia. Nincs jobbos/balos. http://trabkat.prokee.hu/duro.html
Kapható gyári új: https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Scharnier-fuer-Kofferraumklappe-Limousine-Trabant-601-1-1::1529.html
Ha van fékcsőperemeződ, megpróbálhatod összébb nyomni a csőszegecset a gumituskónál. De a lényeg, hogy új esetében legyen kenés, mert különben hamar lekopik a kis íves rész, ami a nyitott állapotban való rögzítést biztosítja a gumi nyomásának köszönhetően.

6979 jocking . 2019-03-29 19:51:49  Előzmény: Spityu: 80722

Ok, akkor most már a bovden is jó helyen fut. Bár az egyik meg van törve pont ott, ahol a belső nyitóba be kéne fogatni, attól tartok, idővel eltörik, csak 2-3 szál tart. De ez nem akkora katasztrófa, ilyen vékony sodronyt lehet kapni, majd csinálok bele másikat ha úgy adódik.

A hátsó ajtót állítgattam kicsit, most már eléggé jók a hézagok, bár hajlamos elmenni, mert a zsanér darabjai oldalirányban csúszkálnak a csapokon, úgyhogy ez a sz@rrá kopás elkerülés már megkésett egy pöppet. :3 Majd csak lesz valahonnan jó állapotú zsanérom, majd akkor átcserélem arra, ideiglenesen jó lesz ez is. Már csak azért is, mert külsőre is okádék volt, a gumitömb miatt meg horganyoztatni sem lehet (ezt nem is lett volna érdemes a kopás miatt sem), így most csak sima szürkére van lefestve.
Lehet lemaradtam valamiről, de mik ezek a sarokmerevítők? Még soha nem láttam autóban. Gondolom a tömítéshez kell valahova, talán a felső sarkokhoz? Az alsóhoz nem hiszem, hogy kell, elég merev az enélkül is, kinyitni is csak két kézzel lehet normálisan, annyira erősen fogja az ajtót. :D

6978  Spityu 2019-03-27 20:31:35  Előzmény:jocking .: 80721

Jól emlékeztem. A bowden nálam az ablaktekerő-kontra házán csücsült, amikor kiszereltem. Biztos, hogy én voltam az első, aki eltávolította, fater csak a kárpitot szedte le ragasztás, egyengetés céljából még a '90-es évek végén. A többi cucchoz nem nyúlt tudomásom szerint. És arra is jól emlékeztem, hogy az emelő szerkezet két felső csavarja alatt kúszott el a bowden, ja és belül. Mint itt: https://www.vatera.hu/trabant-ajto-b6-387-2722339865.html
Ezen a képen is látszik egy kis árok, ami a kurbli alatt fut el, de az szerintem csak merevítés céljából lett belehúzva. A szerelési könyvben még csak egy kezdetlegesebb változata látható, főként az emelőszerkezethez közelebbi szakasza.

A gyári szerelési könyv 76. oldalán láthatsz képet, az egyiken annyi látszik, hogy a húzókarnál a vázon belül megy a bowden. Egy másik képen pedig nincs bowden sehol sem. :)
Eszembe jut az is, hogy nálam selejtes ajtónyitó került beépítésre. Van ott 2 szegecselés, alátéttel (+ kicsit arrébb még 1-1), és az egyik helyen nem volt alátét, csak szegecs. :D Aminek önmagában semmi értelme nem volt. Az rémlik, hogy a nyomok arra engedtek következtetni, hogy soha nem is volt. :D Talán mert nem volt kopás a hornyos lemezen, de ebben már nem vagyok biztos. Pucolás, zsírzás, aztán ment vissza. Talán a jobbos volt.

A csomagtérgumi az valóban szar ügy, de egyáltalán nem vészes. A kocsi eredetije egy szakaszon festékködös. Le lehetne pucolni, de kissé ridegebb is már azért a gumi, így cseréltem. Természetesen gyárira, ami jóval puhább, mint a hazai. A leszorító karmokat nem nyomkodtam vissza, meg akartam várni, míg beáll a gumi, ha egyáltalán beáll és csak azt követően - gondoltam. Szóval a gumit befűztem, méretre vágtam (kb. 20 cm-rel a jobb alsó saroktól van a két vég, az eredetin is ott volt). Beállítottam a zsanérokat és a zárütközőt. Lecsuktam a csomagtérfedelet. Az utastérből pedig alányomkodtam a tetőnek a gumit, ahol amúgy nem akart alá menni. Így hagytam egy télre, gondoltam, beáll szépen tavaszra. Tavasszal az egyik kanyarban széthasadt gumi látványa fogadott. Még szerencse, hogy nem nyomkodtam le a bizbaszokat... Kicseréltem egy másik gyári újra, lekopogom, azóta jó. Ja, a sarokmerevítők is bent voltak már a legelejétől fogva. Amúgy, igen, sokat kell szarakodni vele, hogy jól álljon, de azért beáll. Nem áll tökéletesen úgy, mint a '84-ben újonnan beszerelt, de azért nem is mutat szarul.
Ha esetleg érdes a csomagtérfedél belül, ahol találkozik a gumival, akkor dörgöld meg valamilyen ronggyal. Azt azért nem mondom, hogy csiszolópapírral. A lényeg, hogy kicsit finomabbá váljon a felület. A gumit érdemes évente 2x megkenni szilikonolajjal, majd a felesleget letörölni. A csomagtérzsanér összes súrlódó felületéhez üregelő spray-t szoktam nyomni. Szárazon nem érdemes használni, mert hamar elkopik a zsanér, és nem fog megállni kenés nélkül sem. Az új, kenéssel, örökéletű lesz. És vajpuha. Kisujjal lehet nyitni-zárni a csomagtérfedelemet, és rendesen meg is áll nyitott állapotban, nem kell taszigálni a zsanérokat. A gumit rögzítő karmok most sincsenek lenyomkodva. Igazából annyira nem is lettek kinyitva, így nem is feltűnő, illetve a gumi is stabilan áll a helyén. Van még 1-2 gyárinak mondott példányom. Az eredetihez eléggé hasonlítanak. Illetve van egy, ami kilóg a sorból, az keményebb is. Igazából egy boltból megvettem az összes maradékot, amikor elhasadt az első, aztán ezt is hozzácsapták a többihez, lehet, hogy gratis, már nem emlékszem.
Érdekesség: nekem fehér sarokmerevítők voltak, amik porladósra öregedtek. Ilyet keresek, mivel most gyári új, de átlátszó pár van bent. :D Talán még feketém is van / láttam.

6977 jocking . 2019-03-27 19:07:32

Ajtós dolog.
Ma visszaraktam az ajtókba a belső nyitót a bovdennel. Miután erről a részről nincs képes "feljegyzésem" (de ha lenne se érne sokat, mert előttem is már millió egyszer tákolhatták szerencsétlen autót), így inkább rákérdeznék, hogy a bovden helyileg hogy ment pontosan? Végig az ajtón belül, vagy az emelőszerkezetnél kibújt kívülre? Én ez utóbbit tartom logikusabbnak, főleg úgy, hogy az ajtó belső oldalának azon a részén van 1-1 kis bemélyedés, amiben pont faszányosan el tud menni a bovden, így egyáltalán nem zavarja az ablakemelőt és működik is.

A másik dolog, hogy limónál hogy oldottátok meg az új csomagtér tömítést? Elég erős anyag, nehéz rávenni, hogy olyan alakban álljon, ahogy kell neki. A két alsó saroknál is annyira kiáll a "kanyarban" a rögzítési mód miatt (máshogy nem is mehetne fel), hogy elég nehéz felnyitni miatta a csomagtérfedelet. Az eredeti visszarakása nem játszik, nagyon-nagyon rossz állapotban van, újból meg csak ezt kapni, nincs gyári. Persze ha itt bárkinek is az eredeti lett visszarakva, akkor tárgytalan. :)

6976 jocking . 2019-03-25 22:23:22  Előzmény: Spityu: 80719

A legelső-alsó szöszmösz szőnyeg hiányzik, az első lábtérből. Ahogy látom így hirtelen, a jófogáson a középső van fent, de még az is elgondolkodtató, elég jól néz ki. Sajna már eléggé kialmoltam magam alól erre a hónapra, de majd csak lesz valami. :)

6975  Spityu 2019-03-25 21:48:11  Előzmény:jocking .: 80718

1988. áprilistól van az új a trabant-original.de szerint.

Már nem emlékszem, melyik vastag szőnyeget kerested a múltkor, de tegnap láttam a hétvégén került fel a jófogásra egy szép állapotú valamilyen.

6974 jocking . 2019-03-25 21:43:05

Haladgatunk, bent van a váltó és a féltengelyek, meg a kormányzás is. A héten/hétvégén remélhetőleg bemegy a kábelköteg, aztán jöhet az üregvédelem és az üvegek, ha az idő is engedi. :)

Báj dö véj, a "kampós" és az "egyenes vég a kis pöcökkel" ablaktörlő kar között mikor volt a váltás?

6973 Kacsándi Szabolcs 2019-03-21 21:57:11  Előzmény:jocking .: 80716

MLT-nél van még gyàri bovden.Most rendeltem egyet,mert pàratlan volt.Ha ki akarod cserélni akkor tőlük rendelhetsz.

6972 jocking . 2019-03-20 08:16:56  Előzmény: Spityu: 80715

A készlet jelen esetben csak a pofákra vonatkozik és tengelyenként. Külőn árulnak első és hátsó készletet, ami 2-2 fékpofa / készlet.
A dobjaim szabályozottak, legalábbis három, egyet már nem lehetett, ezen kívül van egy teljesen új dobom. Azon gondolkozom, hogy szerzek még egy új dobot, hogy legalább tengelyenként egyformák legyenek.

6971  Spityu 2019-03-19 20:56:17  Előzmény:jocking .: 80711

A felszabályozáskor nem a saját pofáidat kapod vissza, legalábbis én úgy emlékszem, nem azokat kaptam. A dobok természetesen maradnak. Én tengelyenként vittem el őket, vagy egyszerre? Már nem tudom. Azt mondtam nekik, hogy a lehető legkisebb átmérőjűre szabályozzák fel a dobokat, tengelyenként. Az elsők nyilván kopottabbak voltak. Plusz magát a kerékagyra felfekvő felületet is érintőre vették. A pofák pedig a felszabályozási átmérőhöz tökéletesen passzoltak. Sima bolti pofát inkább csak új fékdobokhoz vennék. Fogalmam sincs, mennyi időt venne igénybe az összekopás, de biztos, hogy egyből nem lenne még tökéletes, ha pl. egy kopott vagy felszabályozott dobszetthez vennék bolti pofákat (amik 200-asok). Eddig az összes műszakinál csak lestek, hogy milyen jó a fék a kocsin. 1-2%-on belül van az eltérés, ami gyakorlatilag tökéletesnek számít. A két mutató gyakorlatilag egyszerre mozdult, hol az egyik, hol a másik mutatott többet az előbbi értéken belül maradva.
A készlet alatt mit értesz? Csak pofa vagy pofa + dob? A pofákat jól írod, van 6 darab sima és 2 darab kézifék kulcsos. Duplexnél biztosan, de szerintem a simplexnél is így volt, de nem néztem most utána. Ami a dobokat illeti, ott van első és hátsó. Előre sliccelt dobok kellenek, míg hátra anélküliek (a sliccelt is jó). Fékmunkahengerből 3 féle létezik: JE, BE, H. Önbeálló pöcökből van első és hátsó. 4-4 db kocsinként.

6970  Spityu 2019-03-19 20:44:02  Előzmény:jocking .: 80712

Igen, a SZÜF-ön csekkoltam én is. Szerintem eredeti, max. fényezve volt. Nekem valamiért Bodajk rémlik, mintha a cuccokat anno oda adtam volna fel, ahhoz képest Söréd viszont tényleg a szomszédban van. :D

6969 Kacsándi Szabolcs 2019-03-19 20:40:21  Előzmény:jocking .: 80712

Legutóbb a Csapi nál párban volt gyári kézifékkötél.De lehet a zsombinál.Az viszont biztos hogy az MLT autósboltban van hosszú gyári kötél.Én is így raktam össze párban.Csapi nál csak rövid volt,így párban vannak.Ajánlom figyelmedbe,szerintem kérdezz rá ha nem vagy biztos,de mikor én rendeltem akkor gyári volt nekik.

6968 jocking . 2019-03-19 20:20:41  Előzmény: Spityu: 80710

Egyébként nem ismerős, de a szüf szerint 84 januárban lett forgalomba helyezve, akkor gondolom 83 végén gyárthatták. :)

6967 jocking . 2019-03-19 20:11:13  Előzmény: Spityu: 80710

Lehet, hogy kasznicserés volt. A "szomszéd" azért kicsit erős, de azért nincs túl messze. :D

Más.
Nézegettem a fékpofákat a neten. Korábban azt beszéltük, hogy érdemes lehet Pécs mellett kicserélni a bevonatot a mostaniakon. Ezt olyan szempontból nem tartom jó ötletnek, hogy a pofák vas része nem gyári, már a sokadik utángyártottra cserélt fos, nem biztos, hogy egyenesek meg hogy jók csak úgy általában.
Viszont találtam Ate készletet, ami azért szerintem nem noname, rosszat nem igazán hallottam még róluk.
A furcsaság az, hogy külön árulnak első és hátsó készletet, pedig tudtommal tök egyforma, az egyetlen különbség a leghátsó két pofára szegecselt kézifékkar.
Ezen kívül van más különbség is, amiről nem tudok?

6966  Spityu 2019-03-19 18:19:16  Előzmény:jocking .: 80708

OFF: nem ismerős ez a kocsi? https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/trabant/601/trabant_601_s-14116508 Szomszéd faluból való elvileg. Teljesen ugyanaz a kivitel, mint az enyém. Eddig csak vastag B-oszloposat láttam 1984-esből, pedig elvileg kb. február közepéig még vékonnyal gyártották őket.

6965  Spityu 2019-03-17 23:41:10  Előzmény:jocking .: 80708

A hátsó futómű esetében, a gyári videón látszik, hogy először simán feltették a lengőkarokat, spirálrugó nélkül. A laprugósnál tutira összehúzó készülékkel tették be, szintén később.
Ami az első futóművet illeti, szerintem ott lazára hagyták, és azután húzták fixre, miután rákerült a súly. De ezt már csak egy gyári dolgozó tudná megmondani...

6964 jocking . 2019-03-17 22:08:50  Előzmény: Spityu: 80707

Hát igen, a fánkok bírják a kiképzést, minden a helyén van úgy tűnik. De az biztos, hogy a zsombis betonkemény fánkokkal ezt esélytelen lett volna összeszerelni, szerencse hogy találtam puhábbakat.

Amúgy nem azért, értem a logikát a csavarok későbbi meghúzása mögött, de azt nehezen hiszem, hogy a gyárban tököltek volna ilyesmivel. Az újonnan legyártott autóknál hogyhogy nem hiányzott ez a lépés (mármint a hiánya)? :)

6963  Spityu 2019-03-17 21:42:15  Előzmény:jocking .: 80706

Igen, rugóösszehúzó célszerszám nélkül eléggé szopás azt jól visszarakni. De azért eléggé nagy tűréssel bírnak a gumifánkok. Az a lényeg, ne legyen sehol sem becsípődve, kitüremkedve. Ha ez elmondható, akkor nagy baj már nem lehet. Amúgy meg kell tologatni előre-hátra a kocsit leeresztést követően, nagyon sokat terül még ilyenkor a hátsó futómű. Én akkor csak érintőre húztam le, aztán amikor már visszajött a fényezőtől, egy másik, aknás garázsba, akkor húztam fixre a 12-es csavarokat.

6962 jocking . 2019-03-17 21:13:28  Előzmény: Spityu: 80705

Remélem ez a visszalazítgatós-igazodós dolog a hátsó futóműre nem vonatkozik, mert ott elég nagy dákóslukkolás volt, mire minden visszament a helyére, ahhoz nem szándékozom az elkövetkezendő x évben hozzányúlni. :D