Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7499 Piret Endre 2019-12-03 15:29:42  Előzmény: Spityu: 81340

Na akkor okulásul: ezek teljesen biztosan gyári csapszeg beütései, valamikor '74 második feléből, azaz a tűgörgőre áttérés elejéről.

7498  Spityu 2019-12-02 14:46:09  Előzmény:Piret Endre: 81339

Őszintén szólva, ilyen beütéseket még nem láttam. Sajna nincs kéznél utángyártott, nem tudom azzal összevetni. De a gyáriaknál nekem is két oldalról van beütés. Pl. az említett háromszög, túloldalt meg "14". A végek megmunkálása is pont ilyen nálam.
A másik henger kép alapján annyira nem vészes. Ha jó lesz majd a kompresszió, igazából szerintem ezekkel a foltokkal simán használható még.

7497 Piret Endre 2019-12-02 14:23:49

Beütések a csapszegek végein.

7496 Piret Endre 2019-12-02 14:17:58  Előzmény: Spityu: 81328

A másik henger annyira azért nem szép, a szokásosnak mondott mélyebb karcok a kipufogónyílás alatt ezen azért megvannak. Továbbá a tetején látszik valami, ami leginkább korróziós nyomra emlékeztet.

7495  Spityu 2019-11-30 20:38:19  Előzmény:Piret Endre: 81327

Hát, ez esetben lehet, hogy megérett a főtengelyed egy cserére / felújításra. De inkább az alja miatt továbbra is. Akkor a felső szem is jó lesz, ugye, a vezérlőtárcsa stiftek szintén. A henger más tészta. Ha ilyen szép a másik is, simán lehet, hogy egy gyűrűzés elég neki. Lehet, hogy vissza kéne lapátolnod a szart a lóba, új gyűrűkkel. Bejáratni, megnézni, mit tudnak a hengerek menetteljesítmény, végnyomás tekintetében. Ha megfelelőnek bizonyulnak, lehet, hogy elég egy főtengelyt cserélned.
Arra viszont számítani kell, hogy erősebb hengerekkel rosszabbodik a főtengelyed állapota.

7494 Piret Endre 2019-11-30 19:29:02  Előzmény: Spityu: 81326

Csak nagyjából eltörölve, a kosárban maradt sűrű olajjal, a mai hidegben próbáltam. Billegni azért elég rendesen hajlandó, annak van hangja is. Jelen állapotában leginkább cuppog. Persze az lenne a csoda, ha gyári hézag lenne ennyi idő után.
A hajtókarok alja viszont kopog, leginkább a kettes. Az kézzel is érezhető, hallható. A lendkerék felőli csak az általad említett fával kocogtatásra csörren meg.

7493  Spityu 2019-11-30 19:11:19  Előzmény:Piret Endre: 81325

A csapszeg esetében akkor jó a holtjáték, ha éppen, hogy rotyog. Szépen elmosva, tiszta olajjal megkenve könnyen be kell csúsznia a tűgörgős szembe. Forgatva ugrálás nélkül kell forognia. Ha ugrálna, akkor gyakorlatilag 0 lenne a hézag. A méretéből adódóan ide kb. 2 százados illesztés kell. Bedugva a csapszeget, ha billegteti az ember, akkor egy minimális hangot kell, hogy halljon az ember. De a fényképekről látszik, hogy a tiéd gyakorlatilag újszerű. Semmi pittingesedés, semmi megszorulás. Ha van gyári új tűgörgőskosarad, akkor esetleg azzal kísérletezhetsz, hátha azzal kisebbet kottyannának. De nem hinném, hogy bármi baja is lenne a mostaniaknak. Egyébként a könyv - emlékeim szerint - 15 e km-t ír élettartamnak, azután már felül kell őket vizsgálni vagy valami ilyesmi. De ez szerintem full hülyeség. Normálisan használva nagyon sokat el kell menniük.
Egyébként gyári tűgörgőből volt szórás és túlméret is. Pont Mihályfitól kaptam olyan példányokat, amik ugyan 2.00-ásak voltak, de ugrálva forgott velük a csapszeg. Volt 2 másik is, ami szintén 2.00-ás volt, azokkal meg pont tökéletes volt az adott tengely. Ez a szórás. Illetve találkoztam olyannal is, amiben 2.1 vagy 2.2-es tűgörgők voltak. Ez a javító. De ez most így belegondolva lehet, hogy nem is gyári, hanem az említett hazai volt. Felköszörült hajtókarokhoz, gondolom.

7492 Piret Endre 2019-11-30 19:01:41  Előzmény: Spityu: 81323

Mintha mindkét végébe lenne valami beleütve.
Na igen, ez megint olyan, hogy eltelt az a 150 ezer km és ilyen. Beledugtam a csapszeget dugó nélkül, kicsit billeg, de sugárirányban nincs érezhető kottyanása. És akkor megint az van, hogy lehet ezt visszarakni 150 ezerrel a háta mögött, vagy tenni bele mostanit...

7491  Spityu 2019-11-30 17:17:07  Előzmény:Piret Endre: 81322

Igen, kétségkívül gyári. Mi több, teljesen hibátlan állapotú. A csapszeg egyik végén elvileg van egy háromszög vagy IFA embléma is mélyen beleütve. Egyébként az utángyártott kosárból ennyi idő után már kihullottak volna a görgők szétszedéskor.

7490 Piret Endre 2019-11-30 12:55:52

Szerintem ez gyári.

7489 Piret Endre 2019-11-30 09:28:00  Előzmény: Spityu: 81319

Egészen biztos, hogy a saját görgői vannak még benne. Majd kiderül, ha végre leszedem majd a dugókat.
Hihetetlen, hogy minden szinte jó ennyi km után. Persze csak szinte...

7488  Spityu 2019-11-29 22:24:29  Előzmény:Piret Endre: 81317

Ha már ott vagy, fújj be levegővel az olajozó furatokba, ha áll az olaj és nem folyik le. Nyugodtan fújhatod, nem tud szétnyomni semmit sem a nyomás. De ha lefolyik, akkor inkább ne piszkáld. Ez egy nagyon okos megoldás a nyugvócsapágyak kenésére, amit sajnos a későbbiekben elhagytak. Nem csodálkoznék, ha olyanok lennének ezen csapágyaid, mint az új.
A dugattyún szépen látszik, hogy lefújt már a gyűrűk mellett a láng. Az, hogy nem teljesen szimmetrikus a kokszosodás, szerintem nem baj, valószínűleg tökéletes derékszögben álló dugóknál is felemás, nemcsak ferdéknél. De amúgy a hengerfal és a dugattyú felszíne is nagyon szép. Oké, felül vállas a hengerfal ,de azt a múltkor megméregettük, nem biztos, hogy annyira veszélyes. A látható vezérlőtárcsa pálya is kulturált, szerintem átlagos. Arra nem emlékszel, nem volt tűgörgőzve valamikor? Nekem hazainak tűnik a kosár széle alapján: mintha kicsit keskenyebb lenne az az oldalsó sáv. A gyári általában rövid tűgörgőkkel készült, ezért ott szélesebb ez a sáv. Az utángyártottnál hosszabbak a tűgörgők. Mondjuk van egy másik gyári is (de az lehet, hogy csak a Wartburgoknál volt rendszeresítve), aminél szintén hosszúak a tűgörgők, továbbá a két sor nincs egymáshoz képest eltolva, egymás mellett futnak. Tehát:
- gyári: rövid görgős, eltolt soros,
- gyári: hosszú görgős, nem eltolt soros,
- hazai: hosszú (kettő közötti) görgős, eltolt soros
tűgörgőskosarakkal találkoztam. A gyári további jellegzetessége, hogy szépen le van kerekítve a görgők vége.

7487 Piret Endre 2019-11-29 20:48:57

Pár kép, ha már éppen működik itt a képfeltöltés.

7486 Piret Endre 2019-11-28 21:52:27  Előzmény:jocking .: 81309

Igen, erre például emlékszem, hogy tárgyaltátok a múltkor.

7485 jocking . 2019-11-28 18:45:23  Előzmény:Piret Endre: 81308

A bejáratott forrásokról csak annyit, hogy ő Berta dugókat használ, amikről már hallottam sok mindent, csak jót nem.

7484 Piret Endre 2019-11-28 15:04:51  Előzmény:jocking .: 81304

Nem pont erre gondolok, hanem hogy egyfelől neki nyilván megvannak a bejáratott forrásai, amik nekem nincsenek. Meg ő nem először csinál ilyet, mint én. Másik oldalon meg van az, hogy a sajátjánál az ember hajlandó tetszőleges mennyiségű pluszmelót beletenni az alkatrészbeszerzésbe, finombeállításba stb, ami a profinak nem biztos, hogy megéri.

7483  Spityu 2019-11-28 12:31:01  Előzmény: Spityu: 81306

A hengertalp esetében valószínűleg előbb-utóbb szivárogni fog a negyediknél, ha "három lábon" támaszkodik. De hogy konkrétat is mondjak: a kipufogó leömlő szintén vetemedett volt. Szinte biztos, hogy az üzem közben fellépő hő hatására. A tolómérőt használtam élvonalzónak: amikor az egyik karimára felfeküdt, közelítve a másikhoz éppen, hogy megakadt abban. Lehetett 1 tized. Illetve addig méregettem, mígnem rájöttem: a két karima el van csavarodva egymáshoz képest. Gondoltam, majd az 1 mm-es gyári, azbesztes tömítés megoldja. Hát, nem. Meg kellett síkolnom gyémántlapon, ill. a tömítéskészletes kipufogó tömítéssel raktam össze. Lekopogom, úgy jó lett.

7482  Spityu 2019-11-28 11:31:46  Előzmény:jocking .: 81305

Igen, elsőre meglepő. De ennyi év alatt ki tudja, hányszor vágták oda a hajtókart a garázsban valaminek, hogyan tépték szét az egyes csavarokat, mennyire hanyagul pucolták el a blokk osztássíkját, amit meghúzáskor itt-ott el is vetemítettek. Az én blokkomat is biztosan úgy szórták össze a gyárban, mégis le volt hajolva néhány talp sarok. Pedig akkor még tutira egyenesek voltak. A korábban említett, májusban öntött hengerek szintén ugyanilyenek, pedig először lettek levéve. Könnyedén javítható, de melyik műhely csinálná meg? Felteszik a fúróra, valamelyik 3 sarokra rátámaszkodik, megfúrják, meghónolják, aztán megy a blokkra. Ahol valószínűleg ugyanazon a 3 sarkon fog állni, de ezt mégsem nevezném egészségesnek.

7481 jocking . 2019-11-28 08:24:26  Előzmény: Spityu: 81300

Egyébként érdekes, hogy ez most számít, de a gyárban pl. nem számított. A gyáras videóban pontosan így hajigálják össze a motort, ahogy leírtad, és az a gyári színvonal volt. :)
Vagy csak a felújított alkatrészeknél kell "vacakolni"? :)

7480 jocking . 2019-11-28 08:22:29  Előzmény:Piret Endre: 81299

Ha arra gondolsz, nem szokott ezen problémázni, hogy esetleg emiatt kisebb a bevétele. Nekem csak a hajtókar alsó csapágyát és a tűgörgőt adta ő, minden mást én vittem.

7479  Spityu 2019-11-27 19:51:41  Előzmény:Piret Endre: 81299

Hát, a hajtókarhoz normális csapágyat fog szerintem alulra és felülre is tenni. A 3 nyugvócsapágy más tészta. Elvileg lehet venni mindenféle görgőket csapágyboltban, lehet, hogy jobban jársz, ha beszerzed őket te magad. Persze túlméreteset, mert szinte biztos, hogy dorozmás lesz a főtengely felőli gyűrű. Esetleg a külső is. A görgők a legkeményebbek. A lendkerékhez meg 6009 N C3 kell. Ilyet kintről is tudsz rendelni, de talán még itthon is találsz DKF DDR-t. Ha velük csináltatod, akkor javaslom felszabályoztatni a vezérlőtárcsák pályáját. És ahhoz mérten készítsenek kicsivel hosszabb vezérlőtárcsa stifteket. 1 mm kapásból mehet, az bőven elfér. Hajtókar alsóhoz szerintem sűrű görgős megoldást kérj. Akkor felhúznak egy perselyt a csapokra, amik olyan anyagból készülnek, amilyenből csak akarja az ember, lehetőleg rendes csapágyacél legyen. Én mondjuk a fűzést nem bíznám rájuk (másra sem). Nem fognak szarakodni finom optimalizálgatásokkal. Bedobják a tengelyt, rácsavarozzák az alját, felteszik a 2 dugót, 2 tömítést, feldobják a hengereket, síkba állítják, meghúzzák a csavarokat, billeg a dugó? az már elég, viszontlátásra. Nem feltétlenül jelent ez gondot, de szerintem érdemesebb körültekintőbben eljárni, azt meg csak saját magának csinálja az ember.

7478 Piret Endre 2019-11-27 19:30:38  Előzmény:jocking .: 81298

Na az még egy külön meccs lesz, hogy mit szerezzek be én és mit ő.

7477 jocking . 2019-11-27 18:50:54  Előzmény:Piret Endre: 81297

Normális alkatrészekből ő is meg tudja csinálni jól. Nekem a főtengelyt csinálta, meg a hengerfúrást és a vezérlőtárcsa pálya szabályozást. Ez volt 38 pénz úgy, hogy én vittem a csapágyakat a főtengelyhez. Viszont tényleg jól lett megcsinálva, pl. nem kellett derékszögelnem se utólag.
Annyi a negatívum, hogy a hengernél 2x akkora hézagot vettek fúráskor, így kicsit zörög a dugattyú palást. De ez az utángyári fos hibája volt, nem az övék (utángyártott dugónál 4 századra fúrnak, a gyári érték meg 2 század volt).

7476 Piret Endre 2019-11-27 14:35:38  Előzmény: Spityu: 81296

Nem csoda, hogy eltűnt hamar, túl szép lett volna annyiért. Sajnos mostanában kicsit kevesebb időm van nézegetni és intézkedni, mint kéne. Úgyhogy kösz a sajtószemlét :)
Felhívtam Mihályfit, ő közel van. Szerencsére vállal továbbra is Trabi motort, kompletten is, részenként is. Az is eszembe jutott, hogy ezt a motort rábízom, hogy csinálja meg, ahogy jónak látja. Olyan rossz biztos nem lesz. És aztán lehet gyűjtögetni, na meg van egy másik motor is a garázsban, amiről csak annyit tudok, hogy egy működő autóból jött ki úgy 10+ éve.

7475  Spityu 2019-11-27 12:44:57  Előzmény:Piret Endre: 81291

A jófogásos szett eltűnt. Nem is csoda. 120-130 ill. 50-60 az reális ár a főtengely + henger szettért 2019 novemberében.
Viszont találtam egy ilyen hirdetést: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/trabant-originales-neuteil-ddr-kurbelwelle-perfekter-zustand/1247753358-223-7956
PayPal-lal is megy, ami miatt biztonságos, és az ára sem irreális, bár elég sok.
Vagy van ez: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/trabi-trabant-kurbelwelle-neu-original-ddr-motor/1259298913-223-4217
Mondjuk nem tudom, ez küldené-e külföldre. :D Egyedül egyébként az ékszíj felőli sonka gyanús, mintha az használt lenne. Sok jelentőséggel mondjuk nem bír. A belső sonkák újak. Szóval vagy IFA felújított, vagy gyári új.

7474  Spityu 2019-11-26 22:30:30  Előzmény:Piret Endre: 81291

Hát, mivel gyári, nem besült főtengely, talán inkább Nyitrait kéne Nyíregyházán megkeresni. De az az igazság, hogy amennyiért csinálja, annyiért gyári újat is vehetsz talán. Mondjuk a minősége is tuti.
Egyébként hajtókar diagnosztizálásra van egy szintén szubjektív, de jó módszer. Fogod a hajtókart, húzod felfelé, majd ráütsz egy műanyag vagy gumi kalapáccsal, vagy egy fadarabbal. Ha tompa puffanást hallasz, akkor jó. Ha csengő, fémes hangot, akkor rossz. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a normális 2-3 századnál nagyobb sugárirányú kottyanása van a csapágynak. A hajtókar felső végére való koppintáskor ezen a néhány plusz század mm-en felgyorsul a hajtókar, majd nekiütődik a csapágynak, az meg a hajtókarcsapnak. Nyilván nem szétverni kell, csak finoman rákoppintani, ami egyébként üzem közben is jelentkezne. Ez leginkább ismeretlen előéletű, kiszerelt főtengelyeknél jön jól, mert a rossznak jó eséllyel üzem közben is van hangja. Vizsgálatkor FHP vagy azutáni pozícióban álljon a hajtókar a csaphoz képest. Ott dorozmásodik ki a csap is és a hajtókar is.

7473 Piret Endre 2019-11-26 21:19:29

Egyértelmű, hogy az autópályás autót választanám én is. Szerencsére ez az :) Ennek ahhoz is lehet köze, hogy a 150 ezer km alatt a hajtáslánchoz egy kuplungtárcsa-cserét leszámítva nem kellett nyúlni. Most cseréltem féltengelyeket, mert volt a polcon új, és a sajátjain azért már volt kopás. A váltója viszont bontatlan, és - lekopogom - teljesen jól működik, szabadonfutóval egyetemben.
Ennél a motornál azért egy 2-es henger oldali szimering + csapágycsere befigyelt valahol 40 ezer környékén. Ugyanis a rossz szimeringen keresztül beszívott valami vizet egy nagy pocsolyánál, és az megette a csapágyat. Így az esemény után 110 ezerrel kijelenthetjük, hogy tényleg csak azt. De lehet, hogy közben hozzájárult a hajtókarcsapágy kopásához is azért.
Persze, csak a sugárirányú, azaz a hajtóar nyomására-húzására fellépő kotyogást néztük. Oldalra, azaz a főtengely tenygelyirányába csúszkál rendesen. Meg billeg is, meg csavarodik is, alul is, felül is. Hosszirányú kottyanást viszont a csapszegeknél sem éreztem.
Néztem a jófogásos cuccot, erősen csábító. Főleg, hogy valami cserebere lehetőségről is írtál a múltkor :) Amúgy továbbra is több opció fut a fejemben. Az is köztk van, hogy a saját cuccaival el kellene zarándokolni mondjuk Mihályfihoz, és megkérdezni, hogy mit tud kihozni belőle. Ugyanis alapnak valószínűleg elég jó, és addig kellene ilyesmit csináltatni, amíg van hol.
Persze a spejzolást ez sem zárja ki.

7472  Spityu 2019-11-26 15:06:48  Előzmény:Piret Endre: 81288

Egyébként ha autót szeretnék venni és lenne 2 példány, ami egymás után gördült le a szalagról, az egyikben lenne 150 e km normál belváros, a másikban 300 e km normál autópálya, gondolkodás nélkül az utóbbit venném meg. Nyilván akkor, ha nem lenne valami olyan típusjellemzője, hogy 310 e km-nél az összesnél beáll valami nagyon drága alkatrész. A 4T-m, ami közepes állapotban került hozzám, szinte elfogyott 4 év alatt. Napi szintű belváros, + évi 2-3 e km főút. Pécsett némelyik nagy forgalmú út borzalmas állapotban van. A kis utcák is, de ott egyáltalán nem zavar, mert ott 30-nál többel haladni eleve relatív gyorshajtásnak számítana, így viszont nem ütnek a göröngyök, kátyúk. De ha csak a motorra leszűkítem, a konstans, kb. 1/4-es, 1/3-os terheléssel megtett kilométerek a leggazdaságosabbak. Van elég kenés, él a motor (3000 1/min) stb.
Nem emlékszem pontosan, de Szabi mondta, hogy az esetek túlnyomó többségében ugyanaz a hajtókar adja meg magát a Trabant motoroknál. Talán pont a 2-es, mert ott előbb-utóbb elkezdi szívni a falsot, elszegényedik a keverék, ami alul a kenésbe is beleszól, ill. felül csörgéshez is vezethet. Egyik sem túl jó a hajtókarcsapágyra nézve. Sugár irányban érzed a kotyogást? Oldalra nem gond, a gyári újnak is van kb. 2-3 mm a felső szemnél mérve (végállástól végállásig mérve). A motor eredeti főtengelye hasonlóan járt. Az egyik hajtókar elkezdett szólni, el is szakadt, a másik pedig szinte gyári új. :( Pedig '96-'98 között kapott labirintot, ill. labirintos lendkereket. (Az eredetiség kedvéért természetesen visszaalakítottam.) Jófogáson van 180-ért főtengely-hengerpár kombó. Új típusú dugós, de azt el lehetne adni 50-60-ért. Mondjuk a főtengely is új típusú, de annak csak egy 5.5-ös zsákfurat kell a blokkba. Már ha nem zavarna, hogy nem hengergörgős. :) Nem feltétlenül most, de tartalékba jól jöhet. Mondjuk hengergörgőset néha olcsóbban is lehet kapni. A vaterás minimálára 250 e Ft. A piaci viszonyokat figyelembe véve kvázi nem eladó. :)

7471 Piret Endre 2019-11-25 21:12:33  Előzmény: Spityu: 81287

Én is úgy gondolom, hogy az alacsony fordulat tágítja a vezérlőtárcsák furatait. Szerencsére ez a motor üzemideje jelentős részét töltötte a nyomatékmaximum körüli fordulaton, valószínűleg ettől van, hogy 150 ezer után még csak ilyen bajai vannak.
Azért kézzel mozgatva elég ijesztő az a kb 2mm átmérőjű kör, amit a tárcsa meg tud tenni, miközben fogom a főtengelyt.
A nagyobbik baj az, hogy a 2-es henger hajtókarcsapágyának azért van érezhető és hallható kottyanása. Érdekes, hogy a másiknak meg semmi.

7470  Spityu 2019-11-25 20:13:36  Előzmény:Piret Endre: 81286

2 mm? Az semmiség. A dinamikáját nem egészen vágom. Vagyis inkább azt, hogy mi okozhatja a sugárirányú kopást. Az biztos, hogy a stiftbe is belevágódik (sajnos) a tárcsa. Ettől mondjuk sugárirányban is vékonyodik a stift, ami kotyogáshoz, ez pedig kopáshoz vezet. Talán.
Viszont valószínűnek tartom, hogy a vezérlőtárcsa leginkább akkor kopik, ha sokat megy alapjáraton a motor, ahol ugyebár viszonylag nagy szögsebességváltozások vannak a főtengelyen mérve. Egy picivel magasabb fordulatszámon ez már eltűnik. Viszont addig is szépen tágítja saját magát a 2-2 furat.

7469 Piret Endre 2019-11-25 18:56:02

A vezérlőtárcsák a külső kerületükön mérve kb 2 mm-t tudnak mozdulni a csapokon. Ami érdekes, hogy sugárirányban sem sokkal kisebb a lógásuk érzésre.

7468  Spityu 2019-11-24 20:51:32  Előzmény:jocking .: 81284

Pontosan nem tudom, milyen változatok is voltak a kétkörös főfékhengernél, de nekem a 2T-n középen RENAK feliratos van, a N betű közepénél van a szuszogó nyílás. Úgy emlékszem, hogy arra jön alulról egy fehér kalapforma, majd egy kb. 5-8 mm széles gumilap, ami a helyén tartja ezt a kalapot. Amin valószínűleg szintén van furat. Amolyan hullámtörőként funkcionál. De most ahogy nézem a képeket a neten, látok olyat is, amin itt valami szűrő van. Persze, valószínűleg az sem szűrési, hanem hullámtörési feladatokat lát el. Nekem a szuszogónál van némi könnyezés, de folyást, csöpögést sehol sem tapasztaltam. A gumicső gyári új, bilincs nélkül. Tapasztalatom szerint a bilincses túldimenzionálás többet árt, mint használ. Nincs ott semmilyen nyomás, csak feleslegesen összecsípné a gumit + öregítené az összenyomás által.

7467 jocking . 2019-11-24 20:21:02  Előzmény: Spityu: 81283

A két csőtől lefelé száraz volt minden, egyedül ott volt nedves, ahol rá van dugva a gumicső a tartályra. A tartály oldalán és a tartályt rögzítő bilincsen is látszódott egy csepp és folyás is, a legtetején még jobban. A tartály nem lehet lyukas, mert akkor eddig is szivárgott volna, amit a szint nem mutatott. A tartály menete is olajos volt, eléggé egyértelmű, hogy onnan jött.
A kupak hogy van ezeknél összerakva? Nálam vagy egy tömítés, azon egy ilyen kalap formájú műanyag izé és azon a kupak. Annyi pluszt csináltam, hogy a műanyag izé és a kupak közé is raktam egy tömítést, mert úgy éreztem, nem nyomja rá rendesen a nyílásra a kupak a tömítést.

7466  Spityu 2019-11-24 18:03:30  Előzmény:jocking .: 81282

Érdekes dolog ez az esetleges megragadás. Nekem kb. 2 évet állt a két hátsó fékhenger a kocsi alatt a garázsban, de nem volt ilyen. Ha az útviszonyok miatt sokat áll a kocsi, hetente akkor is megnyomkodom többször a fékpedált, számít, azt vettem észre. A fékfolyadéknak van egy olyan tulajdonsága, hogy vízzel hígítható, többé-kevésbé lemosható. Ügyelve arra, hogy a szuszogón ne jusson víz a tartályba, lemoshatod, a tartályt és a környékét, aztán nézheted, hogy honnan jut oda, ahová a folyadék. Én is a kupakra gyanakodnék elsősorban. De már az is elég lehet, ha csak a két csőtől lefelé öblíted el a dolgokat mosószeres vízzel. (Würth BMF-fel matt szárazra moshatóak az ilyen gócpontok).

7465 jocking . 2019-11-24 12:38:43

Na, a csere lengéscsillapítókkal már nem kopog a hátulja, ez is megoldódott.
A fék viszont nem fog egyformán, szerintem nem tett jót neki ez az 1 hónapig állás. Megpróbálom majd újra megvasalni, hátha csak ennyi a baj.
Jött elő új dolog is. A fékolajtartály alsó bekötéseinél úgy éreztem, mintha szivárogna. De nem, visszakövettem az olajat, és a tartály fedele alól jött. Rápróbáltam, a főfékhenger nem dolgozik vissza a tartályba, így csak arra tudok gondolni, hogy egyrészt öreg a kupak tömítése, másrészt kicsit ferdén állt a tartály pont abba az irányba, amerre ma kanyarogtam itt a környéken (1 kör 500 méter, 4 jobbos kanyarral). A tartályt kiegyenesítettem, a tömítést meg majd megoldom valahogy, ez legyen a legnagyobb gond.

7464  Spityu 2019-11-21 12:22:09  Előzmény:Piret Endre: 81273

Meglepő, bár sosem nézegettem, nem figyeltem fel erre a részletre. Azt láttam, hogy excentrikussá válik a gyűrű belső és külső fala. Ezt sem figyeltem meg annyira, de gondolom a kipufogó felőli oldala kopik jobban. Apropó, azt nem egészen értem, hogy jellemzően miért ott keletkeznek a mély hornyok a dugattyún és a hengeren egyaránt. A terhelt oldal elvileg pont a hátsó fala a hengernek.

7463 Piret Endre 2019-11-21 12:05:25  Előzmény: Spityu: 81272

Mindegyik aszimmetrikusan kopott, bár változó mértékben. De olyat nem találtam, aminek egyforma lett volna a sugárirányú vastagsága a két végén.

7462  Spityu 2019-11-21 10:36:56  Előzmény:Piret Endre: 81271

Kicsit mintha aszimmetrikusan kopott volna a gyűrű két vége. A képen jobbra elhelyezkedő mintha kopottabb lenne. Vagy csak lejjebb van a hengerben. Azt nem tudom, tudod-e, de a 3 betűs beütésről lehet megismerni a gyári gyűrűket, ha esetleg majd olyat szándékoznál valahonnan venni. Mindig felülre esik és mindig ugyanarra a végére a gyűrűnek. Jelen képen a jobb oldalt elhelyezkedő végtől kb. 2 centire látható.

7461 Piret Endre 2019-11-21 09:56:47

Valami szépet mára is :-)

7460 jocking . 2019-11-20 21:35:34  Előzmény: Spityu: 81269

Igen, belülről ugyanez.

7459  Spityu 2019-11-20 21:11:31  Előzmény:jocking .: 81267

Jah, sejtettem, hogy csak lazán pörög az áramlattal. Gondolkoztam a mérés elvén is. okos megoldás ez a fotocellás történet, így nem kell a tengelynek kilógnia egyik oldalon, ami eggyel kevesebb szivárgási helyet jelent. Találtam is szétszedett állapotúról képet: http://www.wartburgpeter.de/te_kmva1.htm
Gondolom, a Trabanté is kb. ugyanilyen.

7458 jocking . 2019-11-19 22:34:21  Előzmény: Spityu: 81266

Nem kizárt, de ez csak annyit okozna, hogy nem működne a ledes kijelző, attól a benzin még tud körülötte áramlani, nincs olyan szorosra illesztve mint egy mechanikus kompresszor. :D
Ami meglepett benne szétszedéskor, az a működési elv. A "propeller" kb. úgy néz ki, mint egy régi vízimalom, küllői is vannak, a végein kis "kanalak", amibe belekap a benzin. Korábban azt hittem, hogy egy a cucc hajt valamit, ami elektromos impulzusokat állít elő, amiket figyel a kijelző, de nem, a vízimalom kerék csak két kis csapágyperselyben áll, nincs rákötve semmi. Van viszont egy fotodióda, ami a kerék küllőit figyeli egy vékony ablakon keresztül (ahol elvékonyították a házat, hogy átlásson rajta a cucc, de nem folyjon ki a benzin). A küllők elhaladnak az ablak előtt, az impulzus frekvenciájából pedig tudja, mennyi ledet kell felvillantani.
Vagyis technikailag úgy működik a cucc, mint a régebbi típusú golyós számítógép egerek. :D

7457  Spityu 2019-11-19 21:53:48  Előzmény:jocking .: 81263

Sajna nem ismerem az átfolyásmérő felépítését. Nem lehet, hogy annak valami tengelye szorul meg az állásban?

7456 jocking . 2019-11-19 21:25:33  Előzmény:Piret Endre: 81262

A tank és a csap (meg úgy kb. minden) konkrétan csíramentes. :) Meg szerintem a kosznak menet közben is lenne valami hatása, nem csak hosszabb állás után.

7455 Piret Endre 2019-11-19 14:10:25  Előzmény:jocking .: 81260

Ez pont olyan, mint amikor a lebegő kosz megül a tank alján. Csak hát nyilván próbáltad már nem tartalékon is, na meg gondolom a tankod is tiszta. Esetleg a csapban / vízzsákban kóvályoghat még valami.

7454 Piret Endre 2019-11-19 14:08:41  Előzmény:jocking .: 81259

Persze, innen már nem ügy kiszedni, ha bármit is akarok az aljával. Csak megint a kérdés, hogy akarok-e.

7453 jocking . 2019-11-19 13:52:45  Előzmény:Piret Endre: 81254

Valószínűleg tényleg nem az van, csak "olyan mintha".
Csap kinyit, motor elindul, de a gázra nem reagál és rövid időn belül leáll (ergo kifogy a nyál az úszóházból). Nyitott csapnál karbiról cső levesz, nem jön belőle semmi. Tanksapkát leveszem, szintén semmi. Belefújok a levett csőbe, utána megindul a benzin. Néha az is elég, ha a tanksapkán lévő lyukba fújok.
Összerakáskor szét kellett szednem a fogyasztásmérőt, mert dőlt belőle a benzin a két házfél összeillesztésénél, tömítés után jó lett, nem szivárog és működik is. Csak van ez a hülyeség a benzinnel.

7452 jocking . 2019-11-19 13:47:41  Előzmény:Piret Endre: 81257

Ki kell kapni a francba az egészet, jóval kevesebb macera. Főlegy így, hogy már szétkaptad a motor felső részét. A gyújtásházat levéve simán kifér a doblemez mellett, nem kell attól tartani, hogy lekúrja a festéket. :)

7451  Spityu 2019-11-19 11:52:13  Előzmény:Piret Endre: 81257

"jó lenne levenni legalább a felső blokkfelet." Vigyázz, a két felet a lendkerék mögött összefogja a szimmeringház, ami 2+1 csavarral rögzül. Tehát le kell venni a kuplungot, a lendkereket, a szimmeringházat, aztán lehet csak szétcsavarozni a blokkot. Óvatosan emeld le az alját majd, ha szétszeded, mert ha megugrik, de a messzebbi illesztőcsapszeg még fogja, akkor az simán elgörbül az erő hatására. Érdemes úgy csinálni, főleg ennyi év után, hogy a két csapszeghez közel bent hagysz 1-1 csavart, és úgy kocogtatod le a fedelet, hogy mindig csak 1-2 mm-t mozdulhasson. Így nem tud keresztbe állni.

7450 Piret Endre 2019-11-19 10:55:26  Előzmény: Spityu: 81256

Onnan nézve néztem meg nyúlkáltam. Szemre (és körömre :)) kb hanglemezszerű a felület, ami alighanem normálisnak számít. Egy mélyebb karcot láttam, de az olvasottak alapján belefér. Majd még világosabb időben nézelődök.
Viszont a kottyanás miatt mindenképp jó lenne levenni legalább a felső blokkfelet. És akkor megint következik a "ha már" kezdetű mantra.