Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7089 jocking . 2019-06-18 23:56:30

Úgy néz ki, a szőnyegek alatti "szöszmöszt" cserélnem kell, mert nagyon sok bennük a rozsdás maradvány, és nem igen akar roncsolás (felszöszösödés-elvékonyodás-majdnemkilyukadás) nélkül kijönni. Az anyag már megvan, minták is vannak, kivéve egy helyet, a legelsőt, ami az első ülések lábterébe való szőnyeg alá megy. Ezen a részen a "szöszmösz" szőnyeg csak a tűzfal aljáig ér, vagy arra is felmászik valamennyire? A Zinterneten csak egy rossz képet találtam, azon az látszik, hogy az egyik oldal (talán a pedáloké, de nem tudom, hogy fejjel lefelé fotózták-e) egy kicsit felnyúlik a tűzfalra, a másik oldalon meg csak a tűzfal és a padlólemez találkozásáig ér.

7088  Spityu 2019-06-15 15:16:19  Előzmény:jocking .: 80856

Szerintem se piszkáld. Az így felázott terület a továbbiakban megakadályozza a további terjedését a foltnak. Az olaj már csak ilyen, kell idő neki, amíg kiszivárog az összes, vagy legalábbis a 99%-a. Az alapozót tutira nem fogja bántani, főleg a 989-et. Ezt még talán a fékfolyadék sem bántja.

7087 jocking . 2019-06-15 14:48:16  Előzmény: Spityu: 80855

Az a gond, hogy ez nem pár mm-es sávban puhult meg, hanem a lyuk körül vagy 10 centi hosszan. Leszedtem egy kiskörömnyi részen, hogy az alapozó rendben van-e alatta, és azt szerencsére nem bántotta, így annyira nem gáz. Majd figyelem, hogy le akar-e esni, és ha igen, javítom.

7086  Spityu 2019-06-15 12:02:02  Előzmény:jocking .: 80854

Valamennyire száradhat, de biztos marad nyoma. Nálam ugye az volt, hogy amikor lepucoltam az alját, majd 989 és 930, akkor már több mint 10 éves volt az üregvédőzés. Ami akart, kijött addigra. De persze minimális szivárgás mindig van, az alsó küszöbök furatai körül nálam is kocsonyás néhány mm-es sávban. Hogy megszárad-e a tiéd? Nem tudom. Egyelőre így hagynám, de arra azért figyelnék, hogy máshova ne folyjon oda az olaj. Egy idő után nálad is el fog fogyni, akkor meg - mértéktől függően - szépen le lehet javítani ezeket a foltokat és akkor olyan lesz max. mint nálam, éppen hogy nedves. Kapható dobozos alvázvédő is, ami kátrányos, azzal szerintem simán megoldható a javítás adott esetben. Kiszáradni ez nem fog, mert olajról van szó, ami nem nagyon párolog. Ellenben, szénhidrogén lévén, a kátrányt ez is oldja. Amíg elfogy a nagy része (pár hónap alatt szerintem megvan), érdemes lehet esetleg feldugni a furatokba valami tampont. :D Az nem engedi, hogy mindenfelé terüljön az olaj, ha telítődik, lefelé fog cseppenni. Csak ne legyen túl szoros, mert akkor dugóként fog funkcionálni.

7085 jocking . 2019-06-14 18:11:13

Visszaraktam a lengéscsillapítókat is, így már tényleg csak a fék hiányzik a futóműről.
Amíg a kocsi alatt matattam, hozzáértem az alvázvédőhöz ott, ahol kifolyt a lyukakon a trafóolaj az üregekből, és meglepődve tapasztaltam, hogy az alvázvédő a lyuk környezetében felszívta az olajat, és egészen felpuhult, ujjal le tudtam volna tolni a felületről. :/ Remélem ez a későbbiekben majd kiszárad, mert ha nem, akkor szívhatok ecsettel...

7084 jocking . 2019-06-13 11:11:40  Előzmény: Spityu: 80852

Könnyű annak, akinek szürke kárpitos trabantja van, a fekete szőnyegben nem látszik annyira a kosz, mint a barnában. :D :p ;)
Ez meg nehézgépkezelő munkásautója volt korábban, fekete zsír van beletaposva az első szőnyegbe, de azért remélem kijön, ha mással nem, akkor zsíroldóval. :D

7083  Spityu 2019-06-13 00:20:14  Előzmény:jocking .: 80851

Igazad van, jönnek elő a vietnámi emlékek... a motort alaphelyzetbe járattam. Ezután tettem rá a bilincses részt úgy, hogy a lehető legjobban eltoltam eközben balra vagy merre a rudazatot (a lényeg, hogy a lapátok, ekkor még képzeletben, szintén a lehető legalapabb pozícióba kerüljenek). Van egy hosszirányú állítási lehetőség, azon nem variáltam semmit sem.
Én minden szőnyeget kimostam, kádban. A vékonyakhoz talán mikroszálas kendő, magasnyomású, mindenféle tisztítószer volna a megfelelő, persze külön-külön. A szegecsekről nem tudok nyilatkozni, én csak a szürkével találkoztam közelebbről, a 4T-men sosem figyeltem. :D Amúgy, a rakodópolc szegecsei szintén kaphatók (voltak 8 éve). Olyannyira kompatibilis kivitelben, hogy a tűzfalon lévő ellendarab nálam maradt a gyári! A polc elülső része valamilyen kb. 1 mm-es drót darabokkal van összefogatva. Mivel jó részük elrozsdált, cseréltem őket. Pepecselős, de tökéletesen gyárira meg lehet csinálni.
A hátsó háttámla megbontását nem javaslom, ha nem muszáj. Bár, belegondolva, én simán átraktam egy másik autó huzatát az enyémre, de azért vigyázni kell, mert a szegély könnyen roncsolódik. Valami papíralapú szarhoz van varrva a szövet. Könyöklőhöz varrás nélküli ülőlap jó, 1 darabból 1 jön ki, neccesen, de türelemmel kiadja. A varrást is óvatosan ki kell bontani, minden mm-re szükség van. A jófogásost ismerem. Gyárinak írja, de szerintem utángyártott. Ettől függetlenül tetszetős. A színe, képről, nagyon jó. A mintázat is mintha helyes lenne, szerintem rendesen visszafejtették. A TW-sre inkább nem mondok semmit... De a lényeg, hogy a jófogásost is szerintem csak kompletten szabad felhasználni, a gyári mellett lehet, hogy elütne vagy a szín vagy a mintázat. Jah, arra is kell figyelni, hogy melyik oldala kerül kívülre, mert nem mindegy.

7082 jocking . 2019-06-12 23:14:28  Előzmény: Spityu: 80850

Nem az volt a fő gond, hogy a motorra hogy megy föl a hajtókar "bilincses" része, hanem az, hogy konkrétan a bal és a jobb tengelyt felcseréltem, ezért a két tengelyt összekötő kar felfelé indult volna először és beakadt az üveg alatti kaszni részbe.
Egyébként számít, hogy áll a motoron a hajtókar, mert ha rossz pozícióban van, akkor a rudazat hajlamos először egy picit visszafelé indulni, és csak utána a normális irányba. :) Állítgatás után arra jutottam, hogy a motor tengelyére úgy kell felhúzni a hajtókart, hogy kb. "9 óra" pozícióban álljon.
A szivacsos tömítések szerencsére nálam is megúszták, bár a motoré elég porhanyós. Magába a motorba nem néztem be, csak külső tisztítást kapott.

A következő betervezett meló a szőnyegpucolás. A szöszmöszre talán elég lesz a porszívó, de hogy a filcekből mivel robbantom ki a dzsuvát, arra még én is kíváncsi vagyok... :3 Ami perpillanat a leginkább nem tetszik a (az elülső) szőnyegen, az a pedálok előtti kis "gumiszőnyeg" felfogatása, rozsdásak a szegecsek. Amik ahogy néztem nem is szegecsek, mert alulról 3 elhajtott lábuk van. Van egy fekete szőnyegen, amin szép ez a részlet, de természetesen azon meg rendes szegecs van, nem ez a leszedhetőnek tűnő "lábas"... -.- Mind1, ilyen szegecset bőrboltban vagy valahol még csak kapok, mindenesetre így nem maradhat.

Megnéztem az üléseket is, az elsőkön a huzat szövetrésze menthetetlen, mindenképp cserélni kell. A szivacsok még talán használhatóak. A hátsó emlékeim szerint jó állapotú (kevesebb használat), de azt még meg kell néznem, hogy nem pereg-e belőle a szivacs, mert elvileg hajlamos rá. Szövetet mintha láttam volna jófogáson, remélem még van belőle eladó.
Viszont megtaláltam egy bontott hátsó ülés huzatának szövetanyagát, azt elvileg direkt a könyöklőkhöz raktam félre javítóanyagnak, legalább azzal nincs gond. :)

7081  Spityu 2019-06-12 22:16:10  Előzmény:jocking .: 80849

Nem volt időm válaszolni, de biztos voltam benne, hogy rájössz a hibákra. :D Nálam a gyári új indexekben volt talán 24 V-os izzó vagy valami ilyesmi, azért nem működött rendesen. Az ablaktörlőnél én azzal nem vagyok tisztában, hogy a motor tengelyére mennyire számít, hogy mely pozícióban rögzítjük a szerkezetnek azt a kis sliccelt, bilincses részét. Emlékszem, lefényképeztem, amikor kibontottam, de pont ezek a képek vesztek el, egy-két műszerfal alá befényképezőssel egyetemben.
Amúgy, igen, szerintem egy biztosítéknak kellett volna kioldania... :D
Ha jól tudom, a visszatérést maga a motor intézi, ha belenéztél, akkor ott láthattál mindenféle érintkezőket és azok pályáit, ahol a saruk csatlakoznak. Számomra full fekete doboz ez a része a dolognak, kipucoltam, bezsíroztam, összeraktam. A szaggatást viszont a kapcsoló intézi.
Az a két kis távtartó nálam is megvolt, szerencsére. Úgy emlékszem, a karosszériában lévő két kis ablak elejéhez illesztettem őket, a "fogakkal" előre. Ezek mögé jött a kürtő két ága. Tehát utóbbi a távtartók lapjával érintkezik. Az elgondolásom az volt, hogy a fog jobban megakad a kaszni élében. Úgy emlékszem, azért tettem előre (vagy oda, ahova), mert ott jobban szorult a cucc, de amúgy, igen, hajlamos az elmozdulásra, kiesésre. De majd megnézem a hétvégén, hogyan is áll. A kürtő aljánál lévő öntapadó szivacsot sikerült megmentenem, szerencsére. Hasonlót találtam az ablaktörlőmotornál is, az is megúszta a szerelést. Egyszer nem rég találtam valamelyik börzén egy zsír újat. Annyira nem piszkáltam, de mintha lehúzható lenne az egyik fele, gondolom, öntapadós.

7080 jocking . 2019-06-12 21:08:29

Ápdét, megoldódtak a gondok. :)
Hátulra 15W-os égőt raktam be, az okozta a gyorsabb villogást.
Az ablaktörlőmotor meg a befeszülés miatt forrósodott fel, ma már tökéletesen működött. Be meg azért feszült, mert fordítva raktam be a rudazatot... :3 Fene se gondolta volna, hogy a motorról leágazó hajtókar nem az anyósülés előtt kalimpál, ahol nincs semmi és lenne helye, hanem a bal oldalon, a vezetékek közvetlen közelében. :D

7079 jocking . 2019-06-11 20:20:12

Ma leteszteltem az elektromos rendszert (önindító/generátor/motor hiányában a többit) és részeredmények már vannak.
Hátul minden jó, helyzetjelző, rendszám világítás, féklámpa, elakadásjelző működik, ahogy az utastérben a világítás és a km-óra világítása is, és a duda is. Az index és az elakadásjelző visszajelzője is jó. Első fényszóróm még nincs, az most kimaradt a tesztből.

Vannak viszont problémák, per pillanat kettő.

Az első, kisebb gond, hogy bár az elakadásjelzőnél mind a 4 index egyforma, normális ütemben villog (és a jobbos index is), a bal indexről ez már nem mondható el. Mindkét izzó működik, mégis legalább 2x gyorsabb ütemben villog, mint a jobbos. Mitől lehet ez? "Kisebb" égőt raktam be az egyik helyre?

A másik, komolyabb gond az ablaktörlő körül van. Először nem akart egyáltalán működni. Aztán kb. harmad útig feljöttek a lapátok, ahonnan úgy tűnt, hogy indulnának vissza, de meg sem moccantak. Mindeközben az látszott, hogy a motor a motortérben "feszít", megmozdul a felfogatásán, mintha elakadt volna a rudazat. Miután levettem a rudazatot, a motor már körbe tudott fordulni, viszont hiába kapcsoltam, szakaszos mód nem volt, csak folyamatosból 3 és egy gyorsabb. Ekkor tűnt fel, hogy a motor annyira tűzforró, hogy érintésnél tovább nem lehet rajta tartani a kezet.
Ami biztos, hogy a kapcsoló nem lett leszedve a kábelkötegről, így nem lehet elkötve, ahogy a motor sem, mert arról több képet is csináltam, hogy mi hova megy.
A szakaszos mód eltűnésének lehet oka a felforrósodás, vagy azt a kapcsoló "intézi" és ez két külön probléma? Plusz ezalatt a pár másodpercnyi (talán fél perc max.) "nemforgás" elég arra, hogy ennyire felforrósodjon a motor? Nem kellett volna inkább egy biztosítéknak kiégnie? Van az ablaktörlő rudazatnak egy alap pozíciója, vagy mindegy hogy van feltéve?
Holnap még majd rápróbálok, hogy megvan-e a szakaszos mód és hogy melegszik-e a motor.

Továbbá, a szellőző kürtőhöz tartozik két kis gumi négyzet (egyik fele sima, a másik meg mint egy vezérműszíj fogai), azok hova mennek pontosan? :) Én a kürtő és a lyuk pereme közé raktam ott, ahol kijön a kürtő az üveghez, de onnan elég könnyen kiesett most is, hogy birizgáltam a motort.

7078  Spityu 2019-06-04 11:18:25  Előzmény:jocking .: 80846

Paplan nélkül hagyni? Hááát, nem tudom, nekem illúzióromboló. Amúgy, ha nincs kiszakadva, szerintem bármilyen állapotú megfelelő. Jól le kell maratni, amit csak lehet, aztán simán berakható. Sajnos, eléggé ritka termék, nem nagyon láttam még hirdetésben. Egyetlen darab gyári újam van, vagy 10 éve vettem. A német webáruházakban fellelhető utángyártott belőle, de annál meg hülyén fut a varrás, nem vízszintesen, hanem függőlegesen... #onejob... Persze, az is lehet, hogy a nyersanyag már eleve varrott volt és elforgatva nem adja ki a méretet. Viszont ezt leszámítva eléggé gyárias kinézetű. Az eredeti mondjuk valami vatta szerű anyag, amit csak egy vékony háló fog + a varrás és a szegés. Ez a puha lepel vagy ehhez nagyon hasonló anyag beszerezhető, de a hálóra nem találtam megoldást. Szerintem ha kérdezősködsz, akkor azért tudsz találni jó állapotú használtat.
https://www.rath-group.com/produkte/hochtemperaturwolle/

7077 jocking . 2019-06-04 10:01:17  Előzmény: Spityu: 80845

Szerintem ez a rész még pont gyári volt, és ha az emlékeim nem csalnak, akkor nem volt az egész olyan színű, mint az autó, vagyis nem egységesen. A pálcáknál volt erősebb színű, a többi helyen csak köd volt. Amúgy erősen gondolkozom, hogy tegyek-e egyáltalán vissza bármilyen paplant, elég okádékok azok, amik itthon vannak, és nem vagyok benne biztos, hogy annyira szépre meg tudnám csinálni, ami ide illene. :)

A motortérben nem tartok attól, hogy nagy összevisszaság lenne a kadmium-sárgahorgany keveredés miatt, mert itt szinte semmit nem vonattam be, amit meg igen, az főleg alulról látszik. Az utólag sárgított csavarjaim több mint 90%-a a futóműben van. :)

A maszk füles csavarja szerintem gyári festetten, mondjuk én meg sárgát nem láttam még soha. :D Kékesszürke, hasonló színű, mint a lámpabili (vagy inkább a váltó hátsó bakja) gyárilag. És látszik a festésen is, hogy nem utólagos kendács, a lepattogzódásból is meg az ugyanolyan színű alapozóból is. :)

7076  Spityu 2019-06-04 00:43:00  Előzmény: Spityu: 80842

A színrefújt motorháztető paplant elfelejtettem említeni. :D Viccet félretéve, ha még a gyári volt a tiédnél minden, színre volt fújva vagy sem? Én láttam rá ilyen és olyan példát is. De olyat is láttam, hogy csak a merevítő vas mentén volt megfújva a paplan.

7075  Spityu 2019-06-03 22:49:20  Előzmény:jocking .: 80841

Festve? Rémlik, mintha láttam volna ilyesmit. Mintha kékesszürke lett volna, de már nem emlékszem tisztán. Nem gondoltam volna róla, hogy gyári lehet. Az alkatrészek részleges horganyzásával vigyázz, mert félő, hogy eklektikus lesz. De majd meglátod az összképet, lehet korrigálni bármikor.
Az való igaz, hogy sem a tiédre sem az enyémre nem való merkuros műanyag keret. Az okát leírtad. A tipikus forgatókönyv az volt ezeknél, hogy '90 körül, amikor elmentek műszakira, és új rendszámot kaptak, az adott műszaki állomás (autószerelő műhely) keretét pattintották fel. Pl. hasamra ütök, "BONYHÁDI AUTÓJAVÍTÓ" (nem tudom, volt-e ilyen) felirattal. Esetleg valami AFIT utód cég nevével. Ilyet sokat láttam. A miénknél, mivel kb. 6 évet állt, ez 1996-ban történt meg, akkor kapott ilyet: https://file.joautok.hu/car-for-sale-images/1200x900/auto/cfakepathimg-20180402-175650_8y32t3kw.jpg?v=1 (Brutál, hogy a google már OCR-ezi a képeket.)

7074 jocking . 2019-06-03 22:26:49  Előzmény: Spityu: 80840

Trafóleszorítót nem horganyoztattam, mert úgy ítéltem meg, hogy elég szép rajta az eredeti bevonat. A homlokfal csavar meg nem galványolva volt, hanem festve. :p ;)

A keretről tudom, hogy nem létezett, csak megláttam a Zinterneten és bejött. :) Technikailag a másik fajta sem lenne rávaló, hisz ez még a 2 betű 4 szám rendszámmal jött ki eredetileg. Gondolkodtam egy olyan elvetemültségen is, hogy a régi rendszámot is reprodukálom, csak ahhoz tudni kéne, mi lehetett. -.-

Jól halad, de azért még van mit csinálni. A motor csütörtökön megy Mihályfihoz, Páltól is akkor jön a dugó, de sajna csak 74-es van neki (vagyis nagyobb lenne, de kisebb nincs), így 2-nél kicsit több lépcsőt kell majd fúrni. Arról nem is beszélve, hogy "bugjavítós" műveletek is vannak még, cserélni kell a jobb felső csapszeg perselyt, mert túl nagyra sikerült a dörzsárazás, és még a hátsó fékcsövek sincsenek fent. Fékpofákat csak be kell szórni, azzal már nem lesz gond, de a dob festés még hátravan. Arról nem is beszélve, hogy még a kerekekhez sem nyúltam.
A beltérrel még elleszek, az ülésekhez és a huzatukhoz még nem nyúltam, a szivacsuk is eléggé szét van ülve és a vázat sem ártana festeni pár helyen. A szőnyegeket csak pucolni kell, azok viszont hamarosan mehetnek vissza.
Lökhárító sarkom már van, eléggé normálisan néz ki, bár kicsit fényesebb, mint (szerintem) eredetileg lehetett. De még ilyen kis rombusz alakú lemezt is adtak hozzá, hogy ne essen le, meg is lepődtem.

7073  Spityu 2019-06-03 21:01:08  Előzmény:jocking .: 80839

A trafóleszorítóra nem jutott galvány? És a homlokfal csavarokra? :D És hogy még fikázzak is, olyan fajta rendszámkeret nem létezett, az fantáziatermék! :D Ilyenek voltak régen: https://www.vatera.hu/merkur-a-tipusu-rendszamtablakeret-rendszam-keret-2733540953.html Bár a korabelieknél ezen kissé nagyobbak a karakterek és a logó.
Ez egy eredeti, a 4T-men elöl ilyen volt még, amíg egy spániel le nem bontotta. https://img.index.hu/imgfrm/2/3/6/1/BIG_0003702361.jpg
De volt olyan is, amin még Suzuki felirat is szerepelt: https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/1/BIG_0003706021.jpg
Tényleg kezd autó formája lenni. Augusztus 20-ra azért csak elkészül. :D Kb. ebből az állapotból 2 hét, valójában 3/4 év kellett nekem. De a motor már kész volt, a kerekek is diagonállal, a belteret is csak be kellett szórni. Lökhárítósarokkal, ha még nem vettél, vigyázz, mert van jó minőségű utángyártott is, ami szinte teljesen gyári, alig van különbség. Szóval ne vedd meg az első fajtát, amit kapsz.

7072 jocking . 2019-06-03 20:48:19

Fejlemények.
Van ugye a 3 pár hengerem, abból 2 pár még fúrható, 1 meg már 75-ön van. A 75-ösön és az egyik páron még rajta voltak a hengerfejek, most leszedtem őket, és meglettek a 7.8-as hengerfejek. :D
Amúgy a 75-öst igaz, hogy már nem illene fúrni, de nem is kell, mert ahogy nézem, nincs válla és még a hónolás is látszik benne. Sokat nem ment, úgy látszik. A másik páron lévő hengerek nem tudom, melyik motoron voltak, de biztos érdekesen működött, mert az egyik hengerfej azon 7.8-as volt, a másik meg nem. :D

Volt haladás más téren is, bement az első és hátsó szélvédő, meg a jobb hátsó üveg. Bazz, azt a rohadt oldalüveget majdnem tovább tartott berakni, mint a két nagy üveget... A másikat inkább meghagytuk holnapra szopásnak, helyette inkább feltettük a motorháztetőt, így már eléggé autó formája kezd lenni a dolognak. :)

7071 jocking . 2019-05-30 19:55:02  Előzmény: Spityu: 80834

Szegecsem van, a múltkor többet rendeltem a durókhoz. Plusz festékem nincs, olyan kevés maradt a dobozban, hogy már szinte akkor bele volt száradva, amikor a festő hozta az autóval a "maradékot". Hasonló árnyalat van, talán nem fog elütni, ha csak ilyen kis rész érintett.
Ez a 7.8-as feliratú hengerfej fura kicsit, ilyet még soha nem láttam. Van itthon vagy 8, de egyikben sincs sehol ilyen számozás, de majd túrok valahonnan, bár nem hiszem, hogy túl nagy jelentősége lenne. Fura is, mert az hogy nincs itthon, azt jelenti, hogy már akkor sem olyan volt a Trabin, amikor hozzám került.

7070  Spityu 2019-05-30 00:56:20

Igen, én törtem bele az egyik csavart ott. A csomagtérfedélnél valahogy úgy oldanám meg, hogy a szegecs fejét körbehúznám szikével, hogy amikor leveszem, ne tépje fel a festéket a duróról. Amúgy, ne félj, egy ekkora helyen, főleg hogy takarásban van, még ha nem is sikerül, csak 95%-osra a keverés, akkor is meg lehet úgy ködölni, hogy ne látszódjon semmi sem. De ugye mivel van javítófestéked (remélem, maradt), ez nem probléma. Ha ügyesen bontasz, akkor csak a lemezt meg az új szegecseket kell megfújni, otthon megoldható.
Nem tudom, volt-e ott tömítő. El bírom képzelni, bár nem türemkedik ki, de majd megnézem azért. A masszivitás növelése céljából lehet, hogy nyomtak oda, de szerintem sok jelentősége nincsen.
Csapinál kapni rézből készült szegecset. 1 mm-rel nagyobb a fejének az átmérője a gyáriénál. Vagy bőrdíszművesnél van 1 mm-rel kisebb (acél, többféle bevonattal). :) Gyárit nagyon nehéz szerezni. Nem tudom, melyikkel rendelkezel, de igazából szerintem bármelyik jó lehet. Csak ne popszegecs legyen... Bár én láttam például olyan motorháztetőt, ami popszegeccsel volt összerakva, de gyári minden. Szerintem itthon rakhatták össze vázból, szövetből, duroplastból.
A hengereket és a blokkot is pucold meg magad, azt javaslom. A hengerfúrók csak nagyolni fogják, csak az alját és a tetejét pucolják le tökéletesre, és némelyikük felárat is számol rá. Így is, úgy is le kell pucolnod, célszerű fúrás előtt. Benzin, hígító, acélgyapot, 7 centi hosszú sörtéjű műanyag szálas ecset, rövidebb sörtéjű ún. masszázó ecset (gyökérkefe sörte). Házilag ezzel a legegyszerűbb támadni. Lehet, hogy rámegy egy szombat délutánod, de megéri. Ha már nem hoz le többet a benzin, de azt látod, hogy még feketéllik a ráégett olajsár az alun, akkor azt nem túl tömény NaOH (hidegzsíroldó) oldattal lehet nagyjából lekapni. De a hengernél, hengerfejnél nem biztos, hogy nagyon túlzásba kell ezt vinni, mert nem látszik. Bár a tudat miatt engem zavart volna, így lemostam mindenütt a redvát. A blokknál inkább csak a gyújtás és a ventilátor környékén szokott ilyen felület kialakulni, a többi helyről általában könnyen lejön. Ha van valami gőzborotva (jobbféle önkiszolgáló autómosó), akkor azzal célszerű lehet nagyolni. Meg persze valami kihegyezett fadarabkával.
Ezeken kívül még játszhat az üveggyöngyszórás, az nagyon szép felületet eredményez. Vagy ha tudsz, akkor aquablasting (nem tudom, van-e egyáltalán itthon ilyen vállalkozás). A homokot és a tömény lúgos, savas maratást kerüld.
A hengerfejeknél vigyázz, a tiédre olyan való, amelyiknek az alján jó nagy karakterekkel 7.8 felirat is szerepel, utalva a 2 tizeddel növelt kompresszióviszonyra (1985. január 1., nullszéria 2 hónappal előtte). Túlzottan sok jelentősége nincs, inkább csak a korhűség miatt célszerű figyelni rá.
Amit a hűtőbordáról mondtam, visszavonom. Vissza lehet egyengetni. A múltkor mostam egy hengerpárt, azon az egyik alsó, de még teljes volt felhajolva, teljesen rá a fölötte lévőre. Óvatosan, csavarhúzó segítségével szinte tökéletesre vissza lehetett hajlítani. Szükség esetén az ellentartásra használt bordát a túloldalról meg kell egy újabb csavarhúzóval vagy akármivel támasztani. Szépen, apró lépésekben vissza lehet nyomni. A képen a legalsókat tutira, de talán még azt a durvábbat is, ami elvált (?) a középső rezgéscsillapító csíktól is.
Az acélgyapot leginkább az égéstér és a tömítőfelületek kíméletes, de hatékony pucolására jó.

7069 jocking . 2019-05-29 21:45:20  Előzmény: Spityu: 80818

Na, megvolt az első nagyobb (fényezés utáni) cumi, amit jobb lett volna elkerülni. Spityu, ha jól emlékszem, te írtad, hogy sikerült beletörni a csavart a C oszlop szellőzőjénél a lyukba. Nekem erre sikerült rátenni egy lapáttal, sikeresen letörtem az egyik csavart, ami a csomagtérfedél zsanérját rögzíti... -.-

Szerencsére úgy néz ki, megúszós a dolog, sikerült a fényezés sérülése nélkül leszedni a szegecseket és a lemezt, amiről aztán sikerült leműteni a tőcsavar csonkját (úgy tűnt, ponthegesztés szerű eljárással nyomtak be a lemez hátoldala felől egy süllyesztett fejű "slicc" nélküli csavart) és sikerült behegesztetni egy újat úgy, hogy a festett pánton a festék csak a zsanér alatti részen égett meg egy picit. B tervnek ott volt a lemez egy másik fedélről, de azt festeni kellett volna és a lyukak sem stimmelnek (ki gondolta volna). Szegecs meg még maradt, szerencsére. :)
Nem is értem hogy sikerült, többszöri járatásra is nehezen mentek az anyák a csavaron, nem lehetett pontosan érezni, mikor van meghúzva. Én legalábbis erre tippelnék. Meg is lettek járatva a csavarok menetmetszővel, bár kissé megkésve.
Viszont. Ez a sarokpánt meg volt taknyolva olyan ragaccsal, amivel a durókat is feltették, vagy nem? A pót lemez hátoldalán nem láttam nyomát, az eredetin viszont igen, minimális mennyiségben az üveg felőli "lábnál".

Plusz update: a motor remélhetőleg 2 héten belül megy fel Pestre. :)
Tettem fel pár új képet is a motorral kapcsolatban.
Ezen látszik a sérült hűtőborda:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60261391_2552084908158376_8645848005267685376_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=284c7f2861cb7f3442bde52b67cbdacd&oe=5D9288C4

Ezen a 'megművészelten' meg az, hogy milyen remek állapotban van a 4 méreten belüli hengerem. Mindkét garnitúra evett már meg gyűrűt, az látszik. 0.5-ös fúrással ki kell jönniük, nem érzem mélynek, csak sok. :)
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60290040_2552084778158389_5980929366282993664_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=150dc5338e1229acd8a0fc54e45c3039&oe=5D9AA770

Btw, Mihályfi meg is pucolja a cuccokat, vagy azt ajánlottabb előtte itthon elintézni?

7068 jocking . 2019-05-24 10:15:49  Előzmény:Szabó Miklós: 80823

zsombishop.hu

7067 Szabó Miklós 2019-05-19 21:18:39

Sziasztok! Trabit kormànyt, ill kkormányművet keresek. 1983-as a gép. Ha valaki tudna . Köszi nektek

7066  Spityu 2019-05-07 13:32:38  Előzmény:jocking .: 80816

Ha esetleg kell korabeli EÜ-doboz, megvan az eladó elérhetősége :D https://www.vatera.hu/elsosegely-doboz-toltve-2761457366.html Szerintem alkudható.

7065  Spityu 2019-05-07 10:29:04  Előzmény:jocking .: 80816

Részben mindenkinek igaza van, de keverednek a dolgok, amelyekből hibás általánosítások születtek.
Pont a siófoki börzén fogtunk ki 1-1 pár "érdekes" dugattyút. Emiatt utánaolvastam a dolgoknak. A Hogyan tovább? eléggé részletesen kitér erre a kérdésre, ha megvan, érdemes elolvasni (több helyen is említi a vonatkozó fejezet).
Kis motor történelem (normál/Hycomat):
- 1968-ig P60/P61: 23 LE, régi felömlős hengerek, bronzpersely, régi fajta telipalástos dugó, szorosan illeszkedő csapszeg
- 1974-ig P63/P64: 26 LE, új felömlős hengerek, bronzpersely, új fajta telipalástos dugó, úszócsapszeg
- 1985-ig P65/P66: 26 LE, új felömlős hengerek, tűgörgő, új fajta telipalástos dugó, úszócsapszeg
- 1990-ig P65/P66: 26 LE, új felömlős hengerek, tűgörgő, könnyített dugó, úszócsapszeg
(Egyéb változtatások is voltak, főleg az utolsónál, ami érdekes módon nem generált új motorkódot.)

Szóval az 1968 előtti motoroknál melegíteni kellett a dugattyút, és úgy betolni a csapszeget. A későbbieknél - elvileg - kézzel vagy minimális préseléssel, de nem lötyögve be kell, hogy menjen a helyére. A biztosító gyűrű nem jelent semmit, az a régieknél is volt, sőt, az igencsak szorosan illesztett 4T motoroknál is van.

A börzén talált dugattyúban DCS felirat található. Dugattyú- és Csapágyöntöde a gyártó vállalat. Itt készültek többek között a Pannóniák gyári dugattyúi. A dugattyúkhoz volt 1-1 csapszeg is, a Trabant gyári színkódjait követik. A dugattyúkon szintén van 1-1 jelölés a csapszegfuratnál, amelyek passzolnak a csapszeghez: fehér ill. zöld. Egyik sem megy bele kézzel a dugattyúba, szorosra van illesztve. Biztos, hogy szándékos, mert a dugattyúk és a csapszegek is nagyon finom megmunkálásúak. A dugattyú oldalán az esztergálás finomabb még a gyáriénál is. A geometriája is jó, kúpos, ovális, amennyire a gyári is. A gyűrűk érdekes módon gyáriak. A gyűrű-gyűrűhorony hézag megegyezik a gyári dugóknál mérhetővel: az 5, 8, 10 százados hézagmérő fér be éppen hogy. Érdekesség: 30 grammal könnyebbek, mint az egyező méretű és kialakítású gyáriak.
Azonban van egy kis baki: P63 felirat van beleöntve. Na de ugye annak már úszónak kellene lennie. Ha meg P60-at öntöttek volna bele, akkor kicsit más kialakítású kellene, hogy legyen a szoknyája (amennyire sikerült találnom képeket). De ez nem zavar, megoldható könnyen az úszósítás, csapszegből is van szórás, tűgörgőből is, sőt, hajtókar felső szemből. :)

http://bit.do/eRHTF
http://bit.do/eRH6M
http://bit.do/eRH6W
http://bit.do/eRH64
http://bit.do/eRH7e

7064 jocking . 2019-05-07 08:15:49

Motor szétszedés közben előjött egy dolog, ami vitához vezetett családon belül (szerelő végzettségű illetővel, így hátrányos helyzetből indulok :D ).
Amikor szedtem le a cseremotorról a dugattyúkat, egyszerűen csak egy megfelelő méretű rudat (dugókulcs toldó) használtam, hogy kiüssem a dugattyú csapszeget a helyéről (miközben ellent tartottam, hogy ne görbüljön a hajtókar az ütögetéstől). Könnyen le is jött, de csak félig ütöttem ki, jobban nem is kell, hogy lejöjjön. Amikor néztük, hogy milyen a dugó, a félig kilógó csapszeget tenyérrel simán vissza tudtam tolni a helyére.
Itt alakult ki az ellenvélemény, miszerint ez így szar, és a csapszeget összerakáskor is csak úgy lehet a helyére rakni, ha a csap a mélyhűtőben volt, a dugóban meg el lett égetve egy kis benzin, hogy felforrósodjon. Emlékszem rá, hogy valóban volt olyan dugónk, amit csak így lehetett összerakni a csapszeggel, de én azt annak tudom be, hogy már az is kisipari szar volt, és a normális, méretpontos dugó és csap össze kell, hogy csússzon, nem túl nagy erőkifejtés árán. Meg aztán a dugattyúban sem véletlenül van bent a két seeger, pont azért, hogy a csap a helyén maradjon. Ha a forralós-hűtős módszer lenne a helyes, nem kéne a seeger a dugóba, mert annyira összeszorulna a dugó és a csap. (Arról nem is beszélve, hogy a gyári videón sem látszik hűtés/melegítés. :) )
Kinek van igaza? :D

7063  Spityu 2019-05-05 21:48:46  Előzmény:jocking .: 80814

Igen, ebben igazad van, hogy a legnagyobb kopást kell alapul venni. Az általában középtájékon jelentkezik a hengerben, ahova csak furatmérővel lehet benyúlni. Én csak a korábbi fúrási méret megállapítására javasoltam az előző mérési pontokat. Amihez ha hozzáadunk két lépcsőt, szinte biztos, hogy megfelelő méretű lesz a dugattyú (hozzá lehet fúrni a hengert). De az a legjobb, ha bemérik, és csak utána rendeled meg a dugattyúkat. Vagy rendelteted. Igen, a fúrási lépcső ugyanannyi értelemszerűen, mint a dugattyúk lépcsői. A tényleges fúrási átmérő azért kevesebb. Az utolsó néhány századot a hónolás során munkálják le.

7062 jocking . 2019-05-05 20:50:25  Előzmény: Spityu: 80813

Hmm. Kicsit értetlenkedem ezzel kapcsolatban, mert a józan paraszti ész nekem azt mondja, hogy pont, hogy ott kell mérni, ahol a legjobban kopik, hisz annál kisebbre nem lehet fúrni. Vagyis pl. ha _bárhol_ mérek rajta mondjuk egy 73 mm-es értéket, akkor azt 73-nál kisebbre nem lehet, hisz akkor lennének olyan részek, amit a fúró el sem ér.
De amúgy igen, nyilván a műhelyben is meg fogják mérni, nekem ehhez kevés a műszerezettségem. :) Viszek 2 párt, aztán majd megmondják, melyikkel érdemesebb foglalkozni.
Egy fúrási lépcső mekkora szokott lenni? 0.25 mm, mint amekkora lépcsőben a dugókat is árulják?

7061  Spityu 2019-05-05 18:19:22  Előzmény:jocking .: 80811

Most épp pucolok egy '84-es hengerpárt, és eszembe jutott, ahogy néztem, hogy a felömlők ablakai közötti részt sem éri a dugattyú / gyűrű, emiatt ott sem kopik. A hengerfal hátsó oldalának alja szintén szép szokott maradni, általában látszanak a mélyebb hónolási nyomok. A terhelt oldalról ugyanez nem mondható el, ott azért sanszosak a húzásnyomok vagy csak simán az erőteljesebb kopás. De összességében azért meg lehet mérni tolómérővel, házilag, hogy mi is volt az utolsó méret. Ahhoz hozzáadva 2 lépcsőt, szinte biztos, hogy ki fogja adni a fúrás. De a legbiztosabb, ha megméreted intóval.

7060  Spityu 2019-05-02 12:02:27  Előzmény:jocking .: 80811

Na jó, de a váll az nem növekményből adódik, a felső gyűrűtől felfelé pedig mindvégig érintetlen marad a henger. Alul azért kopik valamennyit. Ha még látszik a hónolás, akkor ok, érdemes mérni, mert a méretlépcsőt még meg tudod állapítani, biztosan.

7059 jocking . 2019-05-01 23:43:57  Előzmény: Spityu: 80810

A 75-ös már szerintem is felejtős, írtam is. :) A henger átmérőt alul próbáltuk mérni, mert felül van egy minimális válla, ami szerintem bezavarna a mérésbe.
A dugattyú érdekes kérdés, mert vakarásztam a tetejét, és csak egy nyilat találtam rajta, számot egyáltalán nem. Ráadásul nem ez az egyetlen ilyen "készlet" itthon, van egy pár szerintem szinte nem is használt (nem tudom miért, talán méret gond volt a csapszegnél?) dugóm, amin egyáltalán semmilyen lerakódás nincs, és azon sem látszik egy darab szám sem.

7058  Spityu 2019-05-01 23:26:23  Előzmény:jocking .: 80809

Hát, 75-öst inkább már nem fúrnék. Versenymotorokban 76-ig szoktak elmenni, úgy tudom. Ott viszont már nagyon vékony a hüvely közepe. A közepe, ugyanis homokóra alakú, nem hengeres kívül.
Ha a 73.5-ösnek nincs baja, inkább azzal próbálkoznék. Ahhoz van még méret a Pálból, talán. De ha nincs, akkor a 73-asok külső sérülései szerintem nem veszélyesek a motorra nézve. Nem hinném, hogy tovább repednének...
Jah, a dugattyúk nincsenek már meg a hengerekhez? Szerintem le lehet vakarni a kokszot a tetejükről, és akkor elárulják magukat, mekkorák is.

7057 jocking . 2019-05-01 21:23:49  Előzmény: Spityu: 80808

Mi ad okot a további kutatásra? A 73-ast még lehet fúrni, nem? Úgy tudom, 75 a határ. Legrosszabb esetben alighanem lehet kapni már felújítottat is, szerintem még az is lehet, hogy Mihályfinak is van, bár arra nem mernék fogadni.

Az egyik henger felső (szélesebb) bordasorának egyik legalsó bordája van elrepedve ott, ahol a bordák össze vannak fogatva egy függőleges darab fémmel (a henger hátoldalán, nem a kipufogó oldalon). Kicsit felfelé van görbülve és elég nehéz megmozdítani, visszahajtani egy bátortalan próbálkozással nem sikerült. Meg az alsó kisebb bordasornál is van egy darab, aminél úgy van megindulva egy repedés, hogy ha kicsivel hosszabb lenne, akkor lejönne egy fél kisujjnyi darab a bordából. Azt lehet egyszerűbb lenne letörni, mint hegesztgetni, meglássuk'.

Díszlécet nem vettem, azt már korábban sikerült beszerezni. :)

7056  Spityu 2019-05-01 19:56:25  Előzmény:jocking .: 80807

Hát, ez alapján lehet, hogy még kéne kutatni ismerősöknél, börzéken... Ma Siófokon volt több henger is, mondjuk árat nem tudok, meg annyira nem is nézegettem őket. Valóban sok Super Steel kulcs volt, hoztam is egy kollégának egy 8-10-est. Meg gyári új Smalcalda csőfogót is. A karc jó kérdés. Vagy kiadja, vagy nem. A furatot tolómérővel viszonylag jól meg lehet becsülni, a henger tetejénél pucold le a kokszot acélgyapottal, aztán úgy mérd meg. Egyedül ott nem kopik a használat során a hengerfal.
A talpakat úgy tudod legjobban letesztelni, ha lepucolod őket szintén acélgyapottal. Ezután érdemes megtologatni rajtuk valami kaszakő szerűséget, de csak a saját súlyával. Ez az esetleges fémszemcséket kimunkálja (nekem a blokk tetejénél volt néhány pötty, bár azt a papír kiegyenlítette volna. Szóval adott a szemcse mentes talp pár. Tedd az egyiket a másikra, forgasd ide-oda. Ha sehogy sem billeg, akkor jó. Tapasztalatom szerint az élvonalzó, vagy pl. a tolómérő szára nem túl pontos eszköz ide. De akár magán a blokk tetejére is felpróbálhatod őket, nálam ott jött ki a billegés először. Persze, a papír simán kiegyenlíti, ha vetemedett a talp, viszont az nem túl kiszámítható, hogy merre is billen akkor a henger a végleges rögzítés során. Ez a megelőző derékszögelést érvénytelenítheti is. Nem is beszélve a fúrás derékszögéről.
A hűtőbordákkal nem foglalkoznék. Ha visszahajlítod, eltörik. Ha már törött, nézd meg, mennyire. Ha lötyög, vagy mozgatható, szerintem csak akkor érdemes meghegeszteni. De igazából szerintem nem annyira ritka dolog a henger, hogy ilyenekkel kelljen szórakoznod. Főleg nem a kései szériás, tehát a P65-ös (26 lovas).
A börzén az egyik eladó mondta, hogy egy szfvári vevő megvette az összes tetődíszlécét talán a múltkor. Nem te voltál? Azt mondta, több Trabantjuk van. :D

7055 jocking . 2019-05-01 19:44:46  Előzmény: Spityu: 80806

Kiszedtem a cseremotor főtengelyét is. Ez pont olyan, mint amilyen kell, mindenhol labirintos, középen a tömítőgyűrű is olyan fajta. Természetesen minden csapágy rossz rajta, ráadásul az egyik hengernél akkora oldalirányú játéka van a hajtókarnak, hogy hozzá tud érni a külső sonkára préselt ellensúlyhoz.
A hengereimet is megnéztem, 6 darab van összesen. Az aljuk nekem egyenesnek tűnik, viszont amennyire tolómérővel megnézhető, az alapmérettől elég messze vannak.
Van kettő, aki 75-ös, azzal már elvileg nem lehet foglalkozni. Van kettő, ami 73.5 körülinek tűnik, a cseremotoron lévők 73-asok talán.
Szerintem a cseremotor hengerei lesznek az alanyok, bár ezekkel is van egy két gond, pl. hogy eléggé komoly hosszanti karcok vannak bennük (bár szerintem egy 0.5-ös fúrással kijön, annyira azért nem mélyek), és az egyiknél két hűtőborda el van görbülve és meg van repedve. Bár szerintem azt meg tudnám hegesztetni.

Egyébként megvolt Siófok is, végre sikerült komolyabb zsákmányra is szert tenni. Találtam állítható dörzsárat ami jó az alsó csapszeghez, meg jó pár DDR Super Steel villáskulcsot is. :)

7054  Spityu 2019-04-30 21:40:20  Előzmény:jocking .: 80805

A belső sonkák szerencsére ugyanolyan kialakításúak. Szóval ami eddig ékszíj oldalon volt, minden további nélkül mehet a másik oldalra. Bár most belegondoltam, lehet, hogy mégsem? A vezérlőtárcsák stiftjeit kell összehasonlítani, hogy megtudjuk.
Sajnos tévedsz, nem volt másban ilyen csapágy. Az MGM kezdte el utángyártani. Amit felvásárolt a DAEWOO. Azt nem tudom, hogy mikor kezdte el, lehet, hogy már csak a felvásárlás után, de nekem van egy zsír új példányom, azon MGM DAEWOO HUNGARY szerepel.
https://csapagy.blog.hu/2014/06/18/a_magyar_csapagy_csoda_avagy_az_mgm_tortenete

7053 jocking . 2019-04-30 19:32:03

Kicsit vizsgálgattam a meglévő főtengelyeimet abból a szempontból is, hogy melyik lehet jó alany a felújításra.
Négy van összesen, abból egyet kilőttem, mert minden lóg rajta mindenhol, és jó vastagon rozsdás is, mintha vízben lett volna.
Van egy, ami kicsit jobb, a lendkerék felőli csap perselyezett rajta (csapágy már nincs rajta a hüvelyen), viszont ez is valami öszvér, mert a középső tömítő izé még a régi, 2 részes dróttal összefogott fajta.
Van egy, ami minden szempontból megfelelőnek tűnik, labirintos, jó a középső izé is, bár ezen is hüvelyezett a lendkerék felől és a csapágy ezen sincs rajta.
Végül van egy, amit még mindig nem szedtem ki a cseremotorból, de szerintem az lesz a befutó, mert ezen persely nélküli csapágy látszik a lendkerék felől. Ami kicsit meglepett, az a rajta szereplő felirat, ami még épp látszott a rozsdás kosz alól: Daewoo 014010. Úgy tűnik, másban/máshol is volt ez a csapágy, hacsak nem a koreaiak gyártották direkt a Trabanthoz. :D

7052  Spityu 2019-04-30 18:18:51  Előzmény:jocking .: 80803

Nem, egyből rányomkodtam mind a 4 üveg esetében. Igencsak kellett "ipatodni". :D Nem mondanám 100%-osnak az eredményt beázás szempontjából, de sokkal-sokkal jobb lett, mint korábban. Azt hiszem, egy helyen azért beázna, de ott is jóval kisebb volumennel. (Az utángyártottra azt mondják, jól tömít, de csak pár évig. Cserébe ronda és össze is ugrik, ezért használt gyárival operáltam, a kocsi sajátjaival.) Na de igazából lényegtelen, mert csak mosáskor éri víz a kocsit, akkor meg be szoktam teríteni mindenhová némi rongyot a biztonság kedvéért.
Az üvegek abszolút nem zörögnek, hulla kussban vannak a helyükön. Az oldalsókról ezt nem lehetett elmondani felújítás előtt.
Én is nehezen tudtam elképzelni, hogy az így kitömített üvegek berakása bármi nehézségbe ütközzön... :D

7051 jocking . 2019-04-30 17:40:47  Előzmény: Spityu: 80801

Korábban volt róla szó, hogy "PU hurkát" nyomtál az üvegek és a gumijuk közé. Csak kíváncsiságból kérdem, megvártad, míg megköt, vagy még a trutyiba nyomtad bele az üveget? Mert utóbbit tartom jobb megoldásnak a tömítettség szempontjából, viszont ennél nehezen tudom elképzelni, hogy nehezebben menjen be az üveg a keretbe a nagyobb külső méretek miatt, hisz az üveg elvileg szétkeni a tömítőanyagot a vájatban.

7050 jocking . 2019-04-27 21:53:12  Előzmény: Spityu: 80801

Hát, jórészt semmi volt, meg szigszalag. Egy pár helyen még megvolt a kékes-szürkés keskeny Leukoplast szerű cucc, de madzag egyáltalán nem volt sehol.

7049  Spityu 2019-04-27 17:28:37  Előzmény:jocking .: 80799

Neked amúgy nem susztermadzag szerű kötözővel volt összefogatva szakaszosan a kábelkorbács, főként a motortérben? Csak azért kérdezem, mert látom a képeken, hogy fekete bandázs / szigszalag van ott is.

7048  Spityu 2019-04-23 19:10:32  Előzmény:jocking .: 80799

Valóban, eszembe is jutott a művelet. De én feszegetésre nem emlékszem, úgy rémlik, hogy 45 fokban kell kihúzni a helyéről (vagy visszatenni oda), és akkor pont jók a méretek.

7047 jocking . 2019-04-22 20:06:32  Előzmény: Spityu: 80797

De ki ám, anélkül nem lehet kivenni a zárat. :) Még azt levéve is nagyon csücskös, mert a pöcök rudazatának egy szűk helyen kell bemennie az üveg sínje mellett. Egy kicsit a sínt el is kell feszíteni, hogy bemenjen a zár a helyére.

7046  Spityu 2019-04-17 01:44:42  Előzmény:jocking .: 80796

Ki kell csavarni a pöcköt ahhoz, hogy ki lehessen billenteni a zárat? Sajnos már nem emlékszem. Ha igen, akkor valóban sanszos lehet, hogy sokan nem szórakoztak a korong keresgélésével, ha egyáltalán észrevették, hogy volt. Amúgy szerintem végig volt ilyen, legalábbis amióta lekerült a pöcök.

A dugattyúkra visszatérve, ennél a motornál szerintem 2 gyűrűs Pálok vannak az összeszerelésnél. Az állvány is ismerős. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ktVzMHNHqrk Szabi tudna róluk mesélni, versenymotorokban használták, eredménnyel. A videón, járatáskor ami hallatszik magasabb, ciripelő hang, az még a nyers blokk hangja, kb. 80%-ban eltűnik, ahogy bejáratódik a henger. Igaz, ezzel egyidejűleg valamennyit erősödik a szoknyahang is.

7045 jocking . 2019-04-16 20:19:52  Előzmény: Spityu: 80795

Fura, mert jó pár zárat kiszereltem már, de még soha nem találkoztam ilyennel. A funkciót se igen értem, abban a lyukban max. akkor látni valamit, ha az ember szeme egy magasságban van vele. Gondolom azért nem láttam még ilyet, mert ez nekem nagyon egy "ez veszik el először" típusú dolognak tűnik. Valamiért kiveszik a zárat, kicsavarják a pöcköt, ez meg leesik az ajtóba anélkül, hogy tudtak volna a létezéséről.

7044  Spityu 2019-04-16 18:50:18  Előzmény:jocking .: 80794

Bizony ám. Van 1 vagy 2 gyári új szettem, de az eredeti korongnak semmi baja nem volt + a pöcköt meg újra horganyoztattam, így mentek szépen vissza. :D

A ne menjen be semmi az ajtóba funkcióban nem vagyok biztos. Lehet, hogy csak a zárszerkezet nyújtotta látványtól szerették volna megkímélni a felhasználókat. :D

7043 jocking . 2019-04-16 18:44:23

Találtam egy furcsaságot a webbótban':
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Knopf-fuer-Tuerschlossentriegelung-2-teilig-Trabant-601/-1-1::1907.html
Mi az a korong? Volt a pöcök alatt egy porvédő, hogy ne menjen be semmi az ajtóba?

7042  Spityu 2019-04-15 23:21:16  Előzmény:jocking .: 80792

Végül is, elviheted a tárcsákat, aztán ha nem tud növelni a felszabályozási átmérőn, akkor mondjuk egy belső sonkára rögzítve, palástköszörűn le tud kapni belőlük mondjuk 1 mm-t.

Előszedtem egy gyári új, új típusú tengelyt ill. blokkot, még ilyen felállásban is alig van átfedés a stift és a blokk között. Kb. 1mm. A stift és a csapágy között 2 mm hézag van (hézagmérőkkel mérve). A tárcsa 1 mm-es. Ez azt jelenti, hogy kb. 1 mm-t büntetlenül lehet hosszítani a stifteken. (A stift és a blokk között bőven van hely erre.)

Az én esetemben (régi típusú főtengely) más megoldást kellett alkalmaznom, mivel pont a letörés nélküli szakasz végig ment ki az egyik tárcsa, ami nem egy életbiztosítás. Nyilvánvaló, hogy a gyári új főtengelyt nem akartam stiftcserének alávetni. A kocsi eredeti blokkját szintén nem szerettem volna cserélni, azonban muszáj volt felszabályoztatni. Nem maradt más lehetőség, meglapoltuk a tárcsákat: egy második garnitúrából kivágtam kb. 15x15 mm-es négyzetek formájában a furatokat, ráillesztettük a teljes tárcsákra, és odapöttyöltük 2-2 helyen őket. Vigyázni kell, nehogy két jobbost vagy balost készítsen az ember. :D Tökéletesen bevált, nem vetemedett semmit sem, de a biztonság kedvéért megtologattam papíron őket. A mai méréseim alapján úgy tűnik, hogy az új típusú főtengely esetében is el lehet ezt játszani, pont elfér a felszereléskor a hézagban. A lapolás értelemszerűen a sonkák felé néz mindig. Jah, így 2x nagyobb felületen menesztenek a stiftek, ami szintén nem rossz dolog.

7041 jocking . 2019-04-15 22:14:59  Előzmény: Spityu: 80791

Arra gondoltam, hogy viszem neki a vezérlőtárcsát is, így megbizonyosodhat, hogy jó-e. A stiftre emlékszem, az is le lesz beszélve.

7040  Spityu 2019-04-15 21:31:26  Előzmény:jocking .: 80790

Hát, az igazi probléma az a kúposság. Jó, a nagyon mély karc sem túl jó, de a karcokat valamennyire tömíti az olaj. Ha a felszabályozás mellett születik döntés, akkor számolni kell azzal hogy a vezérlőtárcsák kerülete felfekszik a régi felületen. Legalábbis nálam ez volt, de ezt szerintem írtam. Le kellett kapni a tárcsák kerületéből, hogy be tudjanak menni a helyükre. Az a baj, hogy pont 140 mm-es átmérővel szabályozzák a blokkot, zéró toleranciával... A másik a stiftekről lejjebb vándorló tárcsák problematikája, ezt is írtam. Szóval a beépítendő, akkor már felújított főtengelyt érdemes belenézni előtte a blokkba, hogy mennyit engednek meg a stiftek. Esetleg fél-fél mm-rel hosszabb stifteket gyártani, annyit simán kiad a blokkban lévő kis lépcső.