Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7559 Piret Endre 2019-12-16 17:37:08

Középcsapágyakon stiftnek hely: van
Blokkban: nincs
Középcsapágyon olajozó ablak: nincs
Blokkban olajozó furat a csapágyakhoz: van
Középső labirinton stift: nincs
Hely neki a blokkban: ha jól emlékszem van
Hazudnék avval az állítással, hogy értem... Mondjuk kombi, és nagy hajrá lehetett 74 végén a gyárban. Kábé porszívóval szedhettek össze mindent, amiből össze lehetett rakni autót.

7558  Spityu 2019-12-16 17:13:44  Előzmény:Piret Endre: 81419

És a középcsapágyakon a stifteknek helye sincs? És a blokkfélen? Nekem úgy rémlik, hogy az összes hengergörgős főtengelynél volt stift a középső csapágyakban is. Továbbá a te évjáratodnál a csapágyak gyűrűiből is ki van vagdosva pár ablak, ami az olajozófuratok alá esnek pont, így tud befolyni az olaj. Szintén a tiédnél még van egy stift a két középcsapágy között lévő, két darabból álló labirint tömítés egyik felében is. A Hogyan tovább?-ban láthatsz képeket egy főtengelyről, elvileg a tiédben ugyanolyan kell, hogy legyen gyárilag. Viszont úgy látom, hogy a könyvben lévő főtengelynél sincs stift a csapágyakban. És rémlik is, hogy láttam, hogy így árulták a gyári újakat. Az okát nem értem, mivel eléggé nehéz kivenni a régit és filléres tétel lett volna az újakba bele tenni a gyárban. Én igazából ebből is azt következtetem - a lendkerék stiftjén túlmenően - hogy cserélve lett a főtengely a falslevegős történet javításakor.

7557 Piret Endre 2019-12-16 16:08:00  Előzmény: Spityu: 81418

Ja, hogy ott gyári a stift? Csak mert a középcsapágyaknál meg nincs.
Hát ha lenne otthon harmincas krovám meg egy rendes satum, akkor már rég lent lenne :-)

7556  Spityu 2019-12-16 15:55:20  Előzmény:Piret Endre: 81417

A gyári stiften túlmenően van még másik is? A blokk osztássíkjában a középcsapágyakkal ellentétes oldalon van kialakítva a hely a stift számára. Le tudod lazítani kerékkulcs nélkül is. Ha visszateszed a blokkba, be tudsz úgy akasztani valamit az ékszíjtárcsa valamely centrírozó furatán keresztül a blokkba, hogy ne tudjon elfordulni a tengely. Azután már csak a 30-as dugókulcsra van szükség, meg némi erőkarra.

7555 Piret Endre 2019-12-16 15:40:59  Előzmény: Spityu: 81416

Görgők is szépek, meg - amennyire bele tudtam nézni - a gyűrűk belseje is.
Az ékszíj oldal persze mindig mostoha. És azt nem is láttam igazán, mert balga módon raja maradt az ékszíjtárcsa, amikor rendes műhelyben járva leszedtük a lendkereket. És ott volt anno történés, megforgott minden. A csapágy meg van stiftelve-polcozva, a szimmering fészke meg be van pontozgatva.

7554  Spityu 2019-12-16 15:34:44  Előzmény:Piret Endre: 81415

Ez magáért beszél. Valószínűleg a görgők is hibátlanok, mivel azok "anyagból vannak". Az ékszíj felőli még tartogathat meglepetéseket az egykori falslevegő miatt, meg amúgy. Az eléggé kapja az ívet. De végső esetben vehetsz rá új típusú hengergörgős csapágyat + esztergáltathatsz egy gyűrűt a szimmeringnek / labirintot tehetsz fel rá.

7553 Piret Endre 2019-12-16 15:29:29

Középcsapágynál talán olyan nagy baj nincs is...

7552  Spityu 2019-12-16 15:25:06  Előzmény:Piret Endre: 81413

Hát, igen, ez a gyűrűzés örök dilemmája. A fémszórás valóban jó lenne, csak szerintem eléggé megdrágítaná a dolgot. Jah, még egy felújító eszembe jutott, őket idén ajánlotta egy kereskedő, aki régebben tucatszámra vitte hozzájuk a főtengelyeket: Fortuna Bt. Azt mondta, hogy nagyon jó minőségben dolgoznak, ezt azóta mástól is hallottam. A fémszórásra visszatérve, szerintem olyan cég volna jó, aki 1. fémszórni is tud, 2. csinált már Trabant főtengelyt. A honlapjuk nem említi, de belőlük kinézem, hogy tudnak fémszórni. Ami egyébként a hajtókar csapokhoz is jól jönne. Sőt, igazán ott jönne jól, mert a gyári bili anyagnál sokk-sokkal keményebb felületet ad a fémszórás. Azt nézem, forgalmaznak Mahle dolgokat, lehet, hogy hengerfúrással egybekötve kellene megérdeklődnöd. http://fortunamotor.hu/motorfelujitas/szolgaltatasaink/

7551 Piret Endre 2019-12-16 15:07:56  Előzmény: Spityu: 81412

Az egy dolog, hogy a sebesség nulla a holtpontnál. Viszont van egy kicsit talán szélesebb gyűrűnk, egy kicsit talán lejjebb került hengerünk, más főtengelyünk stb. Ez összességében eredményezheti azt, hogy nullává váló sebesség ide vagy oda, a váll minden hp-ban odaver kicsit a gyűrű szélének. Ami semmiképpen sem egészséges szerintem.
Megszopódott tengelyeket manapság fémszórni majd visszamunkálni szokás. Mondjuk ilyet élesben csak kicsit durvábban méretezett helyen láttam még.

7550  Spityu 2019-12-16 15:02:25  Előzmény:Piret Endre: 81410

Mihályfi: régóta a szakmában, de hogy őszinte legyek, vegyesek a tapasztalataim (saját + egyéb). Erdei: versenymotorokat farag időtlen idők óta. Neki szerintem gyári hajtókarcsapágyai is vannak még. Új típusúhoz biztosan vannak közép nyugvói. De neked igazából túlméretes görgők + felköszörülés kell oda. Nyitrai: keveset hallottam róla, de az nagyon pozitív: csak gyári főtengelyeket újít fel, gyári holmikkal. Egyet hallottam élőben, az nagyon finoman, hangtalanul működött. Kb. ebben a sorrendben drágulnak egyébként. Rajtuk kívül van még 1-2 jó felújító, de nem tudok konkrétabbat. És van néhány full kókler is, szerintem még eladásra szánt, de motorhibás kocsiba sem vennék tőlük.
Viszont a múltkor mintha említetted volna azt az opciót is, hogy a jelenlegi főtengelyt nyugalmazod mondjuk egy vitrinbe. Én azért döntenék emellett, mert a lendkerékcsapágynál valószínűleg kopott a főtengelyből valamennyi. Persze, ahogy írtam, meg lehet ragasztani, de valószínűleg azért nem lesz olyan hosszú életű, mint egy új. Én is eltettem az enyémet, mondjuk nem sok választásom volt: az egyik hajtókar elszakadt.
Ha fúrás mellett döntesz, nem akarlak én rábeszélni a gyűrűzésre. :D Viszont a holtpontoknál az alternáló alkatrészek sebessége 0. Ami igazán problémás - általánosan - az a középső szakasz, főleg kiszélesített, túlzottan sarkos kipufogóablakoknál. Amikor itt tartanak a gűrűk, a sebességük a legnagyobb a periódusban, a gyorsulásuk pedig 0.

7549 Piret Endre 2019-12-16 14:41:18  Előzmény: Spityu: 81409

A matekpéldádon meg azóta is röhögök :D

7548 Piret Endre 2019-12-16 14:40:12  Előzmény: Spityu: 81409

Helyben vagyunk. Nem akarok itt hosszan vergődni, mert magánügy. De a főtengely egyértelmű, és akkor ha már felújított, akkor legyen a sajátja, ami jó alap, és van hozzá (még) szakember. Hengerrel eddig úgy voltam, hogy ha már szét van döntve, akkor nem érdemes spórolni semmilyen tekintetben, első vagy második túlméret tisztességesen megcsinálva, és ebben a koordináta-rendszerben örök élet. Na ebbe jött bele a dugó probléma.
A gyűrűzéssel az a bajom, hogy az új gyűrű plusz a régi hengerváll kombinációja azért aggaszt minden felső holtpontnál.

7547  Spityu 2019-12-16 14:32:59  Előzmény:Piret Endre: 81408

Igen, ezért van a ütés-vágásra - de megfelelő gondozással kiegészítve - az F Astra. Belém tolat a Smart (!)? Röhögök egyet, sajnálatomat fejezem ki a Smart sérülései miatt, megy mindenki a dolgára. Nekib*sszák az ajtót a parkolóban? No problem, előtte én vágtam neki az enyém élét. Suzuki Samurai-ra méretezett erdei út, két oldalról fullra benőtt bokrokkal? A hegyes orr majd töri az utat. Cuccolni kell? Befér az EUR raklap hátra. Használati tárgy, nem szobor. A Trabant meg megy annyit, hogy ne legyen semmi baja. Többet használni az alázat teljes hiányát jelentené. Abból a korból már rég kinőttem, bár sosem volt rám jellemző, hogy gyepáltam volna.

Bertát nem vennék. Illetve szerintem tényleg gyűrűzd meg egyszer. Nem az én autóm, de az eddigi képek, információk alapján én tennék bele egy gyári új főtengelyt + meggyűrűzném. A főtengelyt nem kell magyarázni. Azon lehet vitatkozni, hogy gyári új vagy felújított legyen, de itt megint az előbbi példa jut az eszembe: hány évre is vetítjük az összeget? Ennél többet lehet spórolni, ha az ember nem négyesével, hanem hármasával tépi a Zewa Deluxe-ot. És nem is mondtam hülyeséget.* A gyűrűzést meg azért tartom elfogadható megoldásnak, mivel a hengered és a dugattyúid állapota sem vészes (értsd: nincs rommá kenődve), a gyűrűk is igazából csak elkoptak, emiatt lefúj, gyengébb.

* 1 tekercs 150 lap, 120 forint. Nagyon alulról becsülve napi 12 illetve 16 lappal számolva a különbség évente 1168 Ft. 45 év alatt 52.560 Ft Egy átlag felújított főtengelyből ez idő alatt kell 1-3 db. (Ennyiszer szét is kell dönteni a motort, bár én mondjuk szeretem szerelni.) Az áruk 20-100 e Ft között szór.

7546 Piret Endre 2019-12-16 14:02:23  Előzmény: Spityu: 81407

Így-Így. Két szezon alatt sikerült valami 3 ezret menni. Mondjuk összesen átlagban sem sok a 160 ezer / 45 év.
Bár ez a másik irányban is figyelemfelkeltő: olyan megoldás is "örökélet" lehet a gyakorlatban, ami használós autóban még középszarnak ítéltetett. Ami a költséget illeti: ha olcsón akarnék eljutni a-ból b-be, akkor vennék egy rozsdaboglya suzukit. Ezt vagy tisztességesen csinálom, vagy sehogy, nincs már értelmes megoldás.

Berta annyira gáz?

7545  Spityu 2019-12-16 13:56:01  Előzmény:Piret Endre: 81406

/ db, gondolom. :) Akkor már tényleg egyértelműen megéri 60-100 ajróért kintről, még szállítással is. Oké, hogy többre jön ki, de minőségben többet nyújt. Legyünk őszinték, veterán használat mellett reálisan 10-30 évet lazán elporoszkálunk vele. Első évben nem bírtam ki, kb. 4-5000 km bele ment. Azóta már meg tudom állni, 1000 km alatti a futásteljesítménye a kocsinak. Ekkora időtávlatban - vagy csak simán a teljes projekt költség tekintetében - 10-20 ezer forint gyakorlatilag semmi.

7544 Piret Endre 2019-12-16 13:19:22  Előzmény: Spityu: 81405

Ezek a régi nagy(obb) széria maradékai. Ezután már csak egyediben lehet rendelni, amire úgy 20eFt körüli ár a tipp.

7543  Spityu 2019-12-16 13:11:05  Előzmény:Piret Endre: 81404

Ezt úgy kell érteni, hogy valóban leálltak a gyártással? Ha Pál nem lesz, akkor tényleg inkább a drága németet ajánlom ezután másoknak (gyári, Mahle, KS vagy valami versenydugót).

7542 Piret Endre 2019-12-16 13:08:14  Előzmény: Spityu: 81398

Ez egyértelműen annak a régen volt szimmeringcserének a bűne. Én is furcsálltam, hogy rá volt gyógyulva a menetre, de azt hittem, hogy a lágy anyag és a 140 Nm együttállásának eredménye.
Jó tudni: Páléknál már csak 73.00-s és 74.00-s dugó van polcon :(

7541  Spityu 2019-12-15 15:23:19  Előzmény:Piret Endre: 81396

Na, ezt nem gondoltam volna. Őszintén szólva, furcsa volt, hogy van egy kis kör alakú benyomódás rajta. De az új típusú, lendkerékhez menő is kissé peremes, ami szépen beleül a lendkerék furatába. Azon gondolkoztam egyébként, hogy az ékszíjtárcsa felől lévő biztosító jó lenne, csak nagyobb átmérővel. De akkor úgy néz ki, még utánmunkálás nélkül is felmegy. Egyébként valóban, nem a legszerencsésebb ha csak éppen, hogy rá lehet hajtani az anyára. Vagy akkor két helyen is biztosítani kell. De ha van rendes, akkor ez tárgytalan is.

7540 Piret Endre 2019-12-15 15:13:02

Lendkerékanya biztosítólemez téma. Amit lefotóztam és benne volt, az egy ékszíjtárcsa oldalra való lemez felerőszakolva a nagyobb átmérőre. Gyanús is volt, hogy az anya lapjára hajló rész olyan kicsi. Most találtam itthon egy valóban oda való régi fajta lemezt, pont ugyanolyan, csak nagyobb.

7539  Spityu 2019-12-14 16:00:29  Előzmény:Piret Endre: 81392

Igen, az a kopás nagyobb probléma. A rugó törése szintén nem akkora gond, egészen addig, amíg csak egy helyen jelentkezik. Találkoztam olyannal, amikor darabokban potyogott ki.

7538 Piret Endre 2019-12-14 15:34:53  Előzmény: Spityu: 81391

A törött rugó talán sok vizet nem zavar ott. Viszont az, hogy a belső gyűrű annyira laza a főtengelyen, hogy kézzel is ide - oda tologatható, azt eredményezte, hogy a tengelyirányú pozicionálás elmúltával a főtengely elindult a lendkerék felé. Annyira, hogy a sonkából kissé kiálló csapszegvég már sikálta a ház oldalát.

7537  Spityu 2019-12-14 13:53:24  Előzmény:Piret Endre: 81390

Igen, így néz ki egy tipikus használt 6009-es és a nyomórugója. Utóbbi sok esetben el is törik egy idő után.

7536 Piret Endre 2019-12-14 12:00:48  Előzmény:jocking .: 81389

Hát, a leszedéshez nem kellett gép, elég volt a kezem. És a nyomok alapján nem kettőt fordult.

7535 jocking . 2019-12-14 10:03:30  Előzmény: Spityu: 81388

Akkor érthető, arra nem gondoltam. Bár elég fura, hogy valami meg tud ott forogni, amikor a leszedéshez és felrakáshoz is gép kell, azt hinné az ember, hogy rá van az szorítva rendesen.

7534  Spityu 2019-12-14 03:06:42  Előzmény:jocking .: 81387

A külső gyűrűre igaz, amit írsz. De a megforgás a belsőnél jelentkezik mindig.

7533 jocking . 2019-12-14 00:25:39  Előzmény: Spityu: 81384

Érdekes ez a megforgó csapágy. Simán megoldhatták volna annyival, mint a középső csapágyaknál - blokkba kis "polc", csapágyra egy kis tüske, az befekszik a "polcra" és ott marad a csapágy, ahova állította az ember. :)

7532 Piret Endre 2019-12-13 20:40:04  Előzmény: Spityu: 81385

Na most itt a két egyforma, egymással szembefordított nagy gyűrű között volt a hullámos...
Ebbe a motorba ezt a főtengelyt szeretném visszatenni, mert - legalábbis élete legnagyobb részében biztosan - ez volt benne. Egyébként ha cserélték, akkor az 75-ben történt, de állítólag a főtengely maradt. Most viszont megfontolandó, hogy történjen vele valami, a hajtókarcsapágyak miatt.

7531  Spityu 2019-12-13 20:21:35  Előzmény:Piret Endre: 81383

Egyébként szerintem a főtengelyt cserélhettétek annak idején, amikor tönkrement az ékszíj felőli szimmering, mivel a stiftes lendkerék pozicionálás csak 1976. II. negyedévben jött be.

7530  Spityu 2019-12-13 20:10:18  Előzmény:Piret Endre: 81383

Emlékeim szerint a könyvek nem írnak a csapágyfeszítőről. De a két nagyról igen. Szóval bent van a főtengely, ezután be kell tenni a két nagy gyűrűt úgy, hogy a kis körük egymással szemben álljon. Az egyik nagy köre a 6009-es külső gyűrűjére, a másik pedig a szimmeringházra ütközik fel. Ezután jön a szimmeringház maga. Aztán jöhet az egyke csapágyfeszítő, majd a lendkerék, a biztosító alátét és az anya.
Ebből a csapágyból árulnak jófogáson (ritka) gyári újat, C3-as, érdemes megvenni. Talán 3000-ért van fent. Sajnos attól még jó eséllyel az is elforogna, úgyhogy érdemes venni Loctite 648 csapágyragasztót, kis kiszerelésben is van. Többet ér, mint gondolná az ember. Persze, csak akkor, ha ez a főtengely megy vissza. A csap megpontozgatását nem ajánlom, a tapasztalat azt mutatja, hogy ugyanúgy elforog a csapágy hamarosan. Ragasztani úgy célszerű, hogy megkened a főtengelyt, rányomod a csapágyat, majd beteszed a blokkba az egészet, összehúzatod a blokk két felét és a lendkereket is felteszed a kicsi csapágyfeszítővel, majd párszor megforgatod a főtengelyt. Ezután várd meg míg megköt és visszabonthatod. Így ha túlzottan meg lenne kopva a csap, a legjobb pozícióban rögzülhet, azt gondolom. Egyébként azt hiszem, viszonylag nagy hézagot át tud hidalni a ragasztó, talán 2 tizedet is? Mondjuk az már biztos, hogy nem volna egészséges utána.

7529 Piret Endre 2019-12-13 19:53:56  Előzmény: Spityu: 81382

Közben felfogtam, hogy a kuplungnak közvetlenül a belső gyűrű tart ellen, az nem magát a főtengelyt tolja a gyújtás irányába.
Viszont az nem jó, hogy elmosott állapotban a csapágy teljesen lazán fel-le tolható a tengelyre. Sőt, mintha billegne is. És hát a nyomok alapján tényleg vándorolt a főtengely tengelyirányban. A belső gyűrűbe is elég szépen beette magát.
Nem teljesen világos, hogy miknek kellene végülis lenni ott sorban a tengelyen. Ezek voltak ott, ilyen sorrendben, a szimering alatt.

7528  Spityu 2019-12-13 17:12:33  Előzmény:Piret Endre: 81381

A környékén van néhány alkatrész, aminek elsőre semmi értelme sincsen. A két, egymással szembefordított tányérrugószerűség a szimmeringház meghúzása közben összenyomódik a 6009-es (később 014010) csapágy külső gyűrűjének köszönhetően. Ez azt eredményezi, hogy a nútnál nekinyomja a blokknak a csapágyat, illetve az azon lévő tárcsát. Ennek következtében kialakul egy súrlódási erő, ami megakadályozza, hogy megforogjon a házban a csapágy - ideális esetben.
A lendkerék mögött pedig ott van egy szintén fontos alkatrész, egy ún. csapágyfeszítő alátét (az egyik képen látszik is). Ennek a szerepe hasonló. Nekinyomja a főtengelynek a csapágy belső gyűrűjét, ahogy meghúzzuk a lendkerék anyáját.
Vagyis minden marad a helyén, mivel a csapágy két gyűrűjét a golyók tartják egymáshoz képest egy vonalban, hiszen golyóscsapágyról van szó. Jobb lett volna, ha a túloldalra valami támcsapágyat (is) betesznek, de nem így lett.
A 6009-es megforgása tipikusnak mondható. Ahogy elszenesedik a belseje, egyre nagyobb súrlódással fog forogni, mígnem egyszer csak megakad egy pillanatra és ha csak minimális mértékben is, de megcsúszik a belső gyűrű a főtengelyen. Ez innentől fogva ismétlődő jelenség lesz. Gyűrűvándorlás. Ezt más is elősegítheti. Egyszer már értekeztünk erről, akkor azt valószínűsítettük, hogy a 6009-es csapágy belső gyűrűje a terhelés következtében, üzem közben deformálódik (maradó alakváltozás nélkül) a golyók nyomásától. Az ilyen, meglehetősen rövid ideig fennálló, de nagyon gyorsan ismétlődő deformációk szintén hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megcsússzon a gyűrű a tengelyen. Azért tartottuk ezt valószínűnek, mivel a gyár az új típusú főtengelynél - nem egyből, kb. fél évvel a bevezetését követően - a 6009-es szabványos csapágyról áttért a 014010-es egyedi csapágy alkalmazására, ami sokkal robusztusabb felépítésű, mivel a belső gyűrűje nem 45, hanem 40 mm-es.

7527 Piret Endre 2019-12-13 16:34:00  Előzmény: Spityu: 81380

Upsz. Mosom el a dolgokat, eközben a lendkerék felőli csapágyat simán, kézzel lehúztam a főtengelyről. Láthatóan megforgott párszor. Most már csak azt nem értem, hogy így akkor mi tartott ellen a kuplungnyomásnak.

7526  Spityu 2019-12-13 13:09:37  Előzmény: Spityu: 81378

A figyelmes szemlélő ma is tanulhat valamit: a vezérlőtárcsák kezdetben nem voltak a letörve az egyik belső saroknál.

7525  Spityu 2019-12-13 12:51:40  Előzmény:Piret Endre: 81377

Annyira nem vészes, sőt, inkább átlagos az a stift. A tárcsák furata is egész tűrhető még. Sajnos a tárcsákon elég mély barázdákat is látok, de mivel nem az ablak vonalában helyezkednek el, talán nem jelentenek a későbbiekben problémát a blokk kapcsolódó felületein lévő "ellenpárok". Majd az új tárcsákkal, elmosott állapotban nézd meg, hogy az ablakok mennyire zárnak. Lehet, hogy megúszod a blokk felszabályoztatását.

7524 Piret Endre 2019-12-13 12:23:57

Nem csoda, hogy lötyögtek azok a tárcsák. A stift sem túl kerek már.
És korom mindenütt, főleg a kettes hengernél.

7523  Spityu 2019-12-12 12:13:00  Előzmény:Piret Endre: 81373

Igen, szerintem minden további nélkül. A lényeg, hogy csak szükséges mélységű és átmérőjű legyen, minél kevesebb anyag legyen elvéve. Illetve a furat széle is legyen egy kicsit letörve, hogy ne legyen sarkos. Nem hinném, hogy ettől a kis módosítástól fel szeretne robbanni a gigantikus maximális fordulatszámon, de azért nem árt óvatosnak lenni. :)

De ahogy nézem, ez egy szabványos termék (mindkét változat), a tiéd a DIN462-esnek felel meg. M24-est nézd: http://www.deepri.com/technical/information/din_specifications/DIN-462-Internal-Tab-Washers.html
Szerintem jobb csavarboltban kapsz is, de rendelni biztosan lehet. Ahogy nézem, a nyelven kell egy minimálisat igazítani, kijjebb kell hajtani, mert belóghat egy kicsit. De ezt egy pontozóval a lendkerék furatába illesztve simán meg lehet oldani.

Illetve lehet, hogy nem is M24-est, hanem M26-ost volna célszerű venni.

7522 Piret Endre 2019-12-12 11:36:11  Előzmény: Spityu: 81372

Védett helyen volt :-)
Végső esetben egy picike zsákfurat is megoldás lehet gondolom.

7521  Spityu 2019-12-12 11:17:09  Előzmény:Piret Endre: 81369

És még a gyári zöld festékből is maradt rajta itt-ott :)

7520 Piret Endre 2019-12-12 07:50:20  Előzmény: Spityu: 81368

Íme akkor egy zsebetlen lendkerék, 74 októberből (vagy hat ki tudja).

7519  Spityu 2019-12-12 02:02:25  Előzmény:jocking .: 81366

Nézd meg jobban a képet, ill. keress egy képet a lendkerékről. Endre biztosítólemeze esetében a fül a lendkerék ékhornyába illeszkedik. Látható a lemezen, egy kör alakú benyomódás, amit a lendkerék furata hagyott. Látszik, hogy ennek a kerületére esik a fül. Az új típusú biztosítólemeznél a fül ettől 3-4 mm-rel kijjebbre esik, az erre a célra kialakított zsebbe illeszkedően. A vicc az, hogy először értetlenül álltam, hogy sehogy nem tudom az ékhoronyba beilleszteni a biztosító lemezemet, mert rossz helyen van lehajtva. Gondoltam, kisipari átok (csak az ékszíjhoz menőből van gyárim, mondjuk abból fél kiló). Így hát tovább vágtam a fület, hogy beljebbre essen, és be tudjam szuszakolni az ékhez (illetve nálam már stift van). Azért röhejes, mert végig ott volt a zseb, és eszembe sem jutott belepróbálni. :D Aztán valamiért egy másik újat már beleillesztettem, tökéletesen passzolt. Egy biztosítólemez kuka, na mindegy. :) Az átállásnak szerintem az lehetett az oka, hogy így biztosan tömített lesz a forgattyúsház. A korai verziónál van rá esély, hogy kifújjon az éknél, gondolom. Bár mivel a lemez belső átmérőjéből van lehajtva, a külseje tömít továbbra is.

7518  Spityu 2019-12-12 01:53:48  Előzmény:Piret Endre: 81365

Úgy rémlett, hogy az ékszíj felőlit cseréltétek. Azért gondoltam, hogy talán akkor a hátsót is.

7517 jocking . 2019-12-11 22:36:39  Előzmény: Spityu: 81364

Amennyire én látom, túl sokban nem különbözik. A nyelv is kb. ugyanott van, mert az újabbnak csak kintről van indítva a nyelv, de lehajtva ugyanúgy a karika középvonalára esik. Az újon viszont mintha lenne valami perem belül, ami ezen nem látszik. A régi fajtának a nyelve hová megy, az ék vájatába?

Túrom a képeket, "zsebetlen" lendkereket nem találok. Még a szimmeringes verziókon is ott a lyuk, ahová a lemez nyelve megy. Ha jól sejtem, a lemez váltása nem a labirintra váltással jött.

7516 Piret Endre 2019-12-11 21:10:20  Előzmény: Spityu: 81364

Jó tudni, hogy a kapható lemez az bizony nekem nem jó.
Az túlzás, hogy cseréltünk szimeringet, én akkor még erősen kisnövésű voltam. De ha tényleg cserélődött, akkor is van benne úgy 110e km és 40+ év.

7515  Spityu 2019-12-11 20:51:11  Előzmény:Piret Endre: 81363

No, ez bizony valóban más, mint a későbbi. Annál a nyelv a külső kerületén van a lemeznek, a lendkerékben pedig külön erre a célra képeztek ki egy kis zsebet. De szerintem talán szabványos a tiéd (is?), tudsz venni újat valami csavarboltban. Ha nem, akkor vagy gyártani kell, vagy ezt kell újrahasznosítani, lehetőleg úgy, hogy új fület vágsz valahova, ha nagyon rotyka a mostani.
A lendkerék felőli szimmeringet is lehet, hogy cseréltétek anno. Vagy tényleg az van, hogy össze-vissza volt.

7514 Piret Endre 2019-12-11 20:37:55  Előzmény: Spityu: 81362

A biztosítólemez így néz ki.
A szimeringet még nem piszkáltam ki a helyéről, mert hideg van és sötét. Fekete, nem fémes, TGL feliratos. És körömmel nem lehet benyomni sehol sem.
Az ékszíjtárcsa oldalt még valóban nem bántottam, a blokk is egyben van még.

7513  Spityu 2019-12-11 16:50:30  Előzmény:Piret Endre: 81360

Egészen más okokból elkezdtem utánaolvasni, milyen hengerfejek ill. kompresszióviszonyok is voltak a Trabantnál. Az addig oké, hogy volt eltolt égésterű és koncentrikus is. Utóbbiból volt a végén a 7,8-as, előtte meg a 7,6-os. Gondoltam én. (Most az 500-assal nem foglalkozom.) Halványan rémlett, hogy egy csomóféle kompresszióviszonyról olvastam a Trabantnál. Pl.: https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=95&page_number=0#Motor
Azért vagyok kíváncsi, hogy a koncentrikus, felirat nélküli (tehát nem "7,8"-as) égésterű hengerfejekből milyenek is lehettek valójában, mert kissé érdekes értéket mértem az előbb. Fogtam egy henger-dugó párost. Felső holtpontba állítottam a dugót. Feltettem egy 0,5-ös (gyári vastagságú) tömítést, rá egy gyári új ilyen hengerfejet, és megmértem olajjal, hogy mekkora a térfogata az égéstérnek. Kb. 49 cc jött ki. Pedig ennek 45-nek kellene lennie. 49-cel számolva kb. 7,1-es kompresszióviszony jön ki, ami meglehetősen kevés. Majd megmérem még egyszer, hátha valamit elszúrtam, bár pontos a mérőhenger. A gyertya menet aljáig töltöttem, ameddig a gyertya is kiér. Maga a gyertya minimális térfogattal rendelkezik, kevesebb mint 0,5 cc olaj ment bele a porcelán mellé.

Amit mutatni akarok még, az a kuplung felőli szimmering módosítása 1975-ben. Azt írja, azóta fémperem nélküli. Ezt hirtelen nem is tudtam, hogy ilyen is volt arról az oldalról. Szóval, ha fémperemeset találsz, az akkor biztos, hogy még a gyárija. :) De nem csodálkoznék azon sem, ha össze-vissza lett volna akkoriban.
Van egy 1979-es változás is, a dugattyúcsapszegről. Egy ideig kellett gondolkoznom azon, mit is jelenthet. Először arra gondoltam, hogy a múltkor tárgyalt beütések változásáról szól. De nem, S - schwarz, W - weiss, G - grün, mint színjelölés.
Ír még ugyanerre az évre egy megváltoztatott biztosítólemezről is. Nem így nézett ki valahogy a lendkerekednél? http://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=3538&osCsid=4t8egl1lbj7husk4jdb29tb4s2 Persze, az is lehet, hogy az ékszíj felőli változott, de azt még nem láttad valószínűleg.

7512  Spityu 2019-12-11 15:04:52  Előzmény:Piret Endre: 81360

Ja, nem vészes. Emlékeim szerint ezeknél a főtengelyeknél a lendkeréknél már eredetileg is fekete szimmering volt, így nem tudjuk utólag kideríteni, hogy esetleg nem cseréltétek-e az ékszíj felőlivel (ami eredetileg ugye zöld volt). Többféle feliratozással készültek. Volt, amelyiknél pontokkal, volt, amelyiknél X-ekkel tagolták a méretet jelző számokat. A Pneumant logó sem mindegyiken volt rajt. Ugyanígy a TGL felirat sem volt mindig jelen, úgy emlékszem.
Ha cseréled, akkor én nem ajánlom a gyári új, pihe-puha példányokat. Nekem nem vált be, eléggé jött mellette. Jelenkori gyártmányúval nincs gond. Az is ereszt valamennyit, de egyáltalán nem vészes. Ha tehetném, vitonosat vennék mindkettőből. Valaki rendelt is a KTT-től, ők gyártanak olajálló gumit és vitonost is. Utóbbit lehet, hogy csak forgalmazzák, de van az ékszíjhoz menő, nútos is nekik! A vitonosról azt kell tudni, hogy örök meg egy nap, szemben az olajálló gumival.

7511 Piret Endre 2019-12-11 14:10:34

Nem mondom, hogy teljesen olajmentesen zárt ez a szimering, de a 45 évhez képest rosszabbra számítottam. Tapintásra amúgy kőkemény.

7510  Spityu 2019-12-06 19:46:50

Azon túl, hogy a készítő videóiból kiderül, hogy pl. a banánturmix mennyire jó motorolajnak, életszerűbb kísérleteket is láthat az ember. Ha már amúgy is téma: https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U

Mondjuk alapvetően inkább csak a korróziót és a gyúlékonyságot vizsgálja. Arra nem nagyon kapni választ, hogy idővel az egyes üzemanyagtípusok mennyire kocsonyásodnak be tartósítóval vagy anélkül. (A beszáradás más téma, nem összekeverendő.) Ez lenne a harmadik szempont, amely szimplán eldugítja a fúvókákat.

Mondjuk most eszembe jutott, hogy van egy 2 literes üvegem, abban sima 95-ös benzin van. Valamikor az év elején tankoltam, tisztítási céllal. Nem vált szét, egyáltalán nem változott a kinézete és a szaga sem. Ettől függetlenül a Trabantnál maradok a 100-asnál. Egész pontosan az etanolmentes benzinnél. Bár ez jelenleg egy és ugyanaz nálunk.