Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7598 Kacsándi Szabolcs 2019-12-26 16:57:23  Előzmény:jocking .: 81469

Nem tudom ez miért jó.De így még nagyobb a terhelés a szabadonfutóra.Meg ezt megfelelően csapágyazni is kell,az itt nem derül ki.Inkább az 5. sebességet kellene beleépíteni.Én megszoktam hogy üresbe teszem,még negyedikbe is kiváltok nem nagyon használom a szabadonfutót.
Wartburgnál nem tudom hogy oldották meg hogy kapcsolható legyen minden fokozatnál,de majd egyszer szétszedek egy váltót és meglesem.

7597 jocking . 2019-12-26 15:16:35

Kellemes ünnepeket mindenkinek, ajándékként itt egy friss videó, trabi váltó szabadonfutós harmadik fokozattal. :)
https://www.youtube.com/watch?v=jDcjcMJ3peQ

7596 Piret Endre 2019-12-26 12:48:05  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81466

Szép gyűjtemény :-)
Megnéztem most az enyémeket. Maga a lemez teljesen szimmetrikus, tökéletesen fedi az egyik a másikat bármelyik oldalával. A furatok elhelyezése viszont már gyárilag sem lehetett az, csak ezt nehéz meglátni a kopás miatt. A nagyobbik átmérője nálam is megvan vagy 10 mm. Tehát valóban lehet, hogy szükség volt valami jelölésre a szalagnál tervteljesítő elvtárs számára, hogy ne a lyukak helyét kelljen sasolnia, amikor beszórja a tárcsákat. Később az egyre aszimmetrikusabb változatok ezt feleslegessé tehették.

7595 Kacsándi Szabolcs 2019-12-26 12:37:02  Előzmény: Spityu: 81464

igen írja a régebbi könyv,hogy merre álljon a felirat.Gyújtáshoz nincs köze mert az belül nem jelentkezik,annak jelöléseit a szíjtárcsán helyezték el.A korai könyvekben látszik az ablakos dugó,de azt egy kicsit későbbiben már elhagyták,a kép megszólalásig azonos csak kisatírozták az ablakot.sok képet nem frissítettek így azt a későbbi könyvek nagyon sokáig hozták.amikor már a 601-es bőven gyártva volt.Ezáltal az egészen korai széria képei 500,600 is még sok helyen szerepelt.

7594 Kacsándi Szabolcs 2019-12-26 12:29:50

Összegyűjtött tárcsák a javítások során és a nagyon használt verziók.

7593 Kacsándi Szabolcs 2019-12-26 12:26:08  Előzmény: Spityu: 81464

Nem teljesen szimmetrikusak szerintem,csak mivel nincs a kis letörés az egyik sarkon ezért úgy tűnik.Átnéztem az évek során összegyűjtött tárcsákat és találtam párat.Ha szembe forgatom akkor azért nem teljesen fedi egymást a kettő.A kinyúlt furatok kicsit el is csalják.156db-ból ennyit találtam ami a képen van.Feliratot nem láttam rajta igaz nem is pucolgattam.Az új tárcsákon sem láttam ,ezt biztos elhagyták később.
A második képen meg erősen elhasznált tárcsák vannak.a 8-as furat inkább már a 12mm felé tolódott,de működött a motor,én szedtem ki,nagyjából az összeset javítások során

7592  Spityu 2019-12-25 20:31:59  Előzmény:Piret Endre: 81463

Boldog karácsonyt mindenkinek!

2 dolog jut eszembe lehetséges magyarázatként. Az egyik, hogy a tárcsáknak csak az egyik felületénél volt garantálva a teljesen sík felület, technológiai okokból + nem teljesen szimmetrikus a kialakítás. A másik, hogy csak szimplán nem volt teljesen szimmetrikus a tárcsa, emiatt elővigyázatosságból és az egyszerűbb szerelhetőség miatt készítettek 1-es és 2-es feliratú tárcsákat is a hengereknek megfelelően, amiket az írással a főtengely felé kellett felhelyezni a megfelelő sonkára. Mintha valamelyik könyvben írták is volna ezt, fénykép is rémlik Zyl. 1, és Zyl 2. felirattal. De az lehet, hogy gyújtással kapcsolatos.

7591 Piret Endre 2019-12-25 16:07:11  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81462

Boldogat Neked is!
Igen, pont ebből a kiadványból fotóztam ki én is az enyémre még a legjobban hasonlító alakú tárcsát. Nekem csak a függelék van meg, szóval a szöveget nem ismerem hozzá. Azt mondjuk nem egészen értem, hogy újkorában miért lehet megkülönböztetve a két tárcsa. Oké, hogy nem teljesen szimmetrikus, azaz van eleje, azaz forgásirány szerint első éle, de ettől még - újonnan - simán mindegynek kellene lennie, hogy melyik hengeré.
Hát, nem ez az első furcsaság ebben az autóban. Valószínűleg tényleg úgy vadásztak össze alkatrészeket hozzá, hogy meglegyen a terv.

7590 Kacsándi Szabolcs 2019-12-25 13:01:33

A vezérlőtárcsával kapcsolatos témához.Tanulmányoztam a birtokomban lévő összes könyvet.A legkorábbi a 17.sz. alkatrész katalógus.Talán ennél nincs is korábbi.Ebben valóban szimmetrikusnak látszik az ábrázolás.Viszont a leírásban említi hogy 1. és 2. hengerhez.Viszont a szerelési könyvekben nem tér ki képes ábrázolással a tárcsákra.Csak említi hogy jelölték a megfelelő oldalon a hengerhez tartozást,ezt ki is emeli.Végignéztem a könyveimben 66,69,73,76 kiadású és ezekben is említi hogy nem összecserélhetőek.Ugyan nem említi hogy szimmetrikus volt e valóban és ha igen meddig vagy mi okból.Az viszont biztos hogy a vezérlési idők mind ugyan akkor történnek mind a korai mind a későbbi motoroknál.Hogyha szimetrikus lenne a tárcsa akkor eltérést kellene mutasson a két vezérlési idő az asszimetrikussal szemben.Lehetséges hogy nagyon korai 500-as motornál másabb volt,de az nagyon kis széria lehetett.Az első daraboknál sok mindent máshogy ábrázoltak,széria gyártásba viszont nem biztos hogy került vagy csak kis számban.Szerintem talán nekem is van itthon szimmetrikus verzió,de nem tudom évjárathoz kötni.Az biztos hogy szedtem szét 500-as trabi motorját és abban nem szimmetrikusra emlékszem.Szóval ha volt is ilyen akkor azt a 74-es szériába tévesen építették bele.Szedtem szét 74-es blokkot is,abban sem az volt.A korai blokkok és későbbiek szívónyílásai megegyeznek.A hengereket nem mértem,de esélyes hogy magasságuk azonos csak szűkebbek az átömlő és beömlő nyílások.Szóval ez igen érdekes.

7589 Kacsándi Szabolcs 2019-12-25 12:35:08

Boldog Karácsonyt!

7588  Spityu 2019-12-23 21:22:38  Előzmény:Piret Endre: 81457

Kb. valami ilyesmi ábra rémlett. Talán a púposokhoz volt valami egész jó, fényképekből álló alkatrészkatalógus. Valószínűleg ott is látszik.
A képen mondjuk van egy-két alkatrész, amit nem igazán tudok "hová tenni", legalábbis így magyarázó szöveg nélkül. Az rémlik, hogy szintén a P50-eseknél a lendkerék felőli szimmering egy külön kis fém perselyt kapott, nem egy komplett fedelet. Hasonlóan, mint a nyelestengely is a motor felől.
De ez a kép nekem elég réginek tűnik. Furcsa volna, ha '70-es évekbeli lenne. Viszont már ott van az a C alakú hézagoló lapka, amit viszont csak valamelyik '70-es évekbeli SRI-ben említenek / vezetnek be. Legalábbis én úgy értelmeztem.

7587  Spityu 2019-12-23 21:16:57  Előzmény:Piret Endre: 81455

Úgy tudom, leginkább az alacsonyabb fordulatszám tartományban érezteti a hatását, ha pl. fordítva van betéve a legújabb típusú. A múltkor valamelyik SRI doksiban fél szemmel arról is olvastam, hogy van megengedett kottyanása a tárcsáknak, talán 8.5 mm-es furatátmérőig azt javasolják, ne cseréljük még ki. Vagy valami ilyesmi. Mert problémát jelentett egy időben, hogy ha kellett, ha nem, mindig újra cserélték, és hát ugye ez nem tesz jót a népgazdaságnak. :)

7586  Spityu 2019-12-23 21:03:08  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81454

Sajnos már nem emlékszem, hogy pontosan milyen feliratok voltak az én gyári pogácsáimon, de úgy rémlik, hogy a cikk szám és a Kowalit felirat is rajtuk van. És természetesen a Pneumant logó is. Viszont úgy rémlik, hogy nem azon a kis belső peremen, hanem a mellette lévő "lapján" voltak. De az biztos, hogy ennyi év után is eléggé puhák voltak, igazából csak deformálódtak. A második képen jobb oldalt láthatóakból tudtam szerezni újakat, azok lettek betéve. Nekem egy kissé keményebbeknek tűntek, de bőven jók. Laprugó összehúzó nélkül kellett egy kicsit játszani, mire jók lettek, de különösebb komplikáció nem lépett fel. Nekem még van néhány sarkosra gyártott, jelzés nélküli is, na, azok olyanok, mint a beton. Kb. rally autóba valók.

7585 Piret Endre 2019-12-23 20:50:07

És ott van az ábrán a szimmetrikus vezérlőtárcsa.

7584 Piret Endre 2019-12-23 10:19:12  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81454

Na ezekből is össze kellene szedni egy szettet... Most valami régebbi utángyártottak vannak alatta, ki tudja, meddig tartanak. A sajátjai is megvannak természetesen, csak azok meg ugye közel 45 évet töltöttek beépítve.

7583 Piret Endre 2019-12-23 10:17:00  Előzmény: Spityu: 81453

Egymásra téve mindenhol csak pár mm-nyi az íven mért eltérés, nem hiszem, hogy a vezérlésbe annyira beleszólna. Főleg, hogy mint tudjuk, 2 mm-t simán tud kopni a stift-furat páros is. Inkább csak a zárás fokozatossága más, ami nem tűnik túl jelentősnek. Talán még a tárcsa felületének a kenését tudja befolyásolni a ferdébb első él.

7582 Kacsándi Szabolcs 2019-12-22 22:48:09

Múltkor volt szó a gumipogácsákról.Pakolgattam az alkatrészeket,és összeszedtem nekem hány fajta van itthon.A képeken látszó sor mind különböző illetve még egy hatodik is van.Külön képen.A két darab bal oldalról feliratos.Az első tuti gyári,pneumant jellel és kovalit felirattal.Mellette levőt nem tudom az írásból nem derül ki,de jó minőség és teljesen egyező puhaságú a gyárival.A középső is feliratos de utángyártott start autónál lett vásárolva anno,vagy inkább ott forgalmazták.közepesen kemény,de használható.A szélén két felirat nélküli,az egyik közepes mint az előző ,az utolsó már nagyon gagyi,kőkemény.Biztosan használható az is,csak ember legyen aki beküzdi a helyére.A hatodik is gyári puhaságú GUWE feliart van rajta,nem tudom hol gyárthatták.

7581  Spityu 2019-12-22 22:10:42  Előzmény:Piret Endre: 81451

Ez nagyon érdekes. Most fogom fel, hogy a motorodból származó példányok totál szimmetrikusak. Egyszer jó volna szögmérővel megmérni a vezérlési időket és összehasonlítani a specifikációban lévő fokokkal. Többféle tárcsával. Na meg a többi motortípusét is. Illetve utána kellene olvasni az SRI doksikban. 2019 decemberéig abban a tudatban éltem, hogy egyetlen változatban készültek a tárcsák P50-től P66-ig. Egyetlen könyv sem tesz említést ilyesmiről. Más kérdés, hogy a régebbi változatokhoz készült szervizleírásokban előfordulhat olyan kép, amin látszik a megszokott, záró típusól eltérő változat. Például az egyik német nyelvű könyvben tisztán kivehető a korai P50-esek ablakos dugattyúja, sőt, a felömlő gázok áramlási iránya is jelölve van nyilakkal, ha nem csal az emlékezetem. :)

7580  Spityu 2019-12-22 22:02:28  Előzmény:Piret Endre: 81450

Tavaly nyáron, a kecskeméti börzén lőttem egy ilyet. Kicsit rossz érzéssel vettem meg, mivel kb. az egész sorozat megvolt az eladónak. Foghíjas volt, de ennyi év távlatában ez nem csoda. Én meg tovább növeltem a világ rendezetlenségi fokát a vásárlásommal. :( De összesen annyi pénzt nem akartam ott hagyni, mint amennyibe kerültek volna együtt. Van egy hasonló most vaterán is, egy darabig töprengtem rajta, de aztán végül elengedtem. Az 1969-es, Trabant, Wartburg. Azt írja, I. kötet. Felmerül a kérdés, hogy ehhez a két típushoz van-e második rész is vagy pedig a II. az már mondjuk a Ladát takarja-e. Szerintem inkább az utóbbi, mivel az volna a logikus, hogy akkor lenne egy trabantos és egy wartburgos kiadás is. Nem pedig a kettő együtt, vegyesen, két kötetben.

7579 Piret Endre 2019-12-22 19:38:08

Azért a vezérlőtárcsa téma sem egyszerű. Van a sajátja, ami a furatokat leszámítva teljesen szimmetrikus. Aztán van ez a nem tudom milyen zöld, ami már aszimmetrikus. És van az általában kapható, aminek a belső sarka is le van csapva.

7578 Piret Endre 2019-12-22 17:35:48

Engem sem fog már többször holmi árdrágító népellenség átverni! Kaptam - többek között - egy ilyet :-)

7577 Piret Endre 2019-12-17 20:32:48  Előzmény: Spityu: 81442

Hát, amilyen pofátlanul magas árat kérsz értük, azt még asszem kigazdálkodom valahogy :-)
Viszont a lebonyolításhoz további személyes adatokat nem tennék ide ki. Küldj valami meggyőző képet a vezetéknevem kukac frímél címre, aztán visszaírok az igaziról.

7576  Spityu 2019-12-17 20:08:06  Előzmény: Spityu: 81440

Íme, a gyűrűk: https://www.dropbox.com/sh/02qcg9jcfaxlstk/AAB4f7ZVmCcOng2Ukj5FZA_ya?dl=0
Az oldalukon látszik a sötétebbeknek is az esztergálás nyoma. A gravírozás mindháromnál megvan, zJC és zJx, bár elég nehéz elolvasni. A sötétek némi rozsdamarós törölgetés miatt sötétebbek. Nagy rozsdára ne gondolj, sőt, szerintem inkább más alkatrészektől lettek redvásak, de le van csutakolva rendesen. A gyűrűk szélessége kb. 3.2 mm, de egyrészt kicsit nehézkes mérni, másrészt gyűrűn belül is szór az érték, de átlagra mind ugyanennyi. Belül is látszik az esztergálás nyom, mondjuk az nem nagyon kopna.

7575  Spityu 2019-12-17 17:22:14  Előzmény:Piret Endre: 81439

Igen, igazából én ezt a két dolgot hallottam negatívumként a kínai-lengyelről. Az alsók kopnak, a felső meg koptat.
Hogy miért kerültek ki? Jó kérdés. Én úgy vagyok vele, hogy minden "sz@rt" (is) összevásárolok - lásd Barkács szakkör, ablaktörlőkapcsolós történet -, majd jó lesz valamire alapon. Ezek egy-egy zacskóban voltak mellékesen, más cuccok társaságában. Börzén ill. neten vásárolt holmik. Ár? Passz. Legyen mondjuk az előbbi webáruházban lévő gyűrűs és gyűrű nélküli dugattyúk árkülönbsége forintban + ajánlott levél ára lefelé kerekítve, 2000 Ft.
Nappal készítek képeket.

7574 Piret Endre 2019-12-17 16:45:12  Előzmény: Spityu: 81438

Majd álmodd meg, hogy közülük melyiktől milyen feltételekkel vagy hajlandó megválni. Mondjuk érdekes lenne, hogy az, ami már ment de nem sokat, az miért került ki...
Én is úgy gondolom, hogy nem olyan nagy baj, ha kicsit kopékony a gyűrű. Az ember tud erről, x km után belenéz, gyűrűz, és addig sem a henger kopik.

7573  Spityu 2019-12-17 16:41:42  Előzmény:Piret Endre: 81435

Igen, az eredetiség miatt jó volna szerintem is a 10%-kal nehezebb dugó. Megnéztem. Van 3 db 2. javítós gyárim. Egy darab full új, 2 darab szerintem futhatott. Ezt úgy értem, hogy látott már hengerfalat közelről, de üzemben ezeknek sem volt részük. Én simán beépíteném őket. De majd készítek róluk fényképet. Szélességre semmi kopás, fogyás nincs. Az összes gyűrű ugyanannyit fed át a végeknél egy alapméretes henger nem koptatott részén mérve. Az 1. és 3. javítós dugattyúim gyűrűi között helyezkednek el. Szóval 2. javítósok.
Egyébként még az is megoldás lehet, ha a lengyel készletből kettőt veszel és a krómos gyűrű helyett (legfelső) a második készletből egy-egy simát raksz fel. Inkább a gyűrű, mintsem a hengerfal kopjon.

7572 Piret Endre 2019-12-17 15:14:15  Előzmény: Spityu: 81434

Semmit nem tudok felhozni a Mahle ellen, de a gyári telipalástos azért vonzó egy '74-es motornál... Na nem mintha olyan sokat nézegetném a jövőben (legalábbis remélhetőleg).
Gyűrűket köszi, ha megnézed, bővítené a lehetőségeket.

7571  Spityu 2019-12-17 15:11:06  Előzmény:Piret Endre: 81433

Van itt egy gyűrűs és több gyűrű nélküli: https://genentz.de/produktsuche.html?cs_shop_common_pg_id=13621&cs_shop_common_prod_id=8587&cs_shop_common_detail=1&cs_session_key=971783256e2cb3d3c682

Megnézzem, van-e 2. javítós gyári új gyűrűm? Ha nincs, akkor is jó vétel lehet a gyűrű nélküli + valami minőségi gyűrűszett rá. De ahogy néztem a Mahle-t, az egyik helyen az is onnan indul. Az komplett és ilyen árban van.

7570 Piret Endre 2019-12-17 14:09:32

No, a méricske eredménye: 72.5-öt lehet a hengerekből kihozni. Dugattyúkeresés indul... Akinek van, ne tartsa magában :)

7569  Spityu 2019-12-16 22:38:55  Előzmény:Piret Endre: 81429

Mintha az volna, de nem esküszöm meg rá. Az a baj, nem találok sem fizikailag, sem képen ugy-t.

7568  Spityu 2019-12-16 22:31:21  Előzmény:jocking .: 81427

Igen, ez igaz. Meg a kibökőtüskés műanyag kupakok is elernyednek miután meghúzod őket. Legközelebb annyit látsz, hogy szétnyílt és beszáradt...
Ebből még van NDK-som, az egyik így járt. https://www.motorenoel-und-mehr.de/pi21/pd77.html Mondjuk itt már normálisabb kupak van.

7567 Piret Endre 2019-12-16 22:30:52  Előzmény:jocking .: 81427

A mostani "gyerekbiztos" hígítós stb kupakok bizony a szoci kupakok szellemi örökösei. Szerencsére a menet általában azonos az ásványvizes stb pet palackok kupakjával, amivel viszont örökélet.
Ontopic: a bárókeres görgőskosár eléggé gyárinak néz ki a képen, nem?

7566  Spityu 2019-12-16 22:26:03  Előzmény:Piret Endre: 81426

1 lityisből sikerült vennem egy börzén egy bontatlant, teljesen hibátlan. Talán az ára is rajt van, a 70-es évek végére tippelem a gyártási idejét. Szerintem simán fogyasztható. :) Amikor ezek még forgalomban voltak, viszonylag kicsi voltam még. Párszor sikerült elvágnom az ujjamat a kupakkal. :D Természetesen az ehhez nagyon hasonló, csak éppen ET-ÜD feliratos kupaknyitó elforgott... https://retronom.hu/node/9514

7565 jocking . 2019-12-16 22:09:41  Előzmény: Spityu: 81425

Ebből örököltek valamit a mostani gyártók is. Van olyan hígító és 2k ragasztó, amire párszor ráhúzod a tetejét és szépen kinyílik a kupak, mint egy konzerv. És még csak megtépni se kell hozzá.

Thx az infót, egy ideje már a helyén van a kalaptartó, ragasztóval raktam fel, nem állt szándékomban utólag csavarokat furkálni bele. :)

7564 Piret Endre 2019-12-16 22:02:00  Előzmény: Spityu: 81425

Igen, az Arcanum több tekintetben is veszélyes :-)
A cucilizmusban még a Coca-Colát sem sikerült rendesen becsukni. Legalábbis a literes üveges fémkupakost nem. Vagy kinyitni nem lehetett, vagy visszazárni, de leginkább egyiket sem.

7563  Spityu 2019-12-16 21:53:42  Előzmény:Piret Endre: 81424

Valahogy a cucilizmusban nem mindig sikerült jól záró flakonokat készíteni. A piros üvegtisztító kék kupakja, a turista sótartó szintén kék kupakja kötelező jelleggel leszakadt néhány nyitás után. :)
A forrás egyébként https://adtplus.arcanum.hu/hu/ Előfizettem rá, ha már akciós. Lusta vagyok könyvtárba járni, de ott ingyenesen hozzáférhető. De igazából függőséget okoz, egész nap nem lehetek könyvtárban. :) Nagyon megéri, egy csomó jó dolgot találni napilapokban, folyóiratokban, magazinokban, könyvekben, egyéb kiadványokban. Egyúttal "veszélyes" is, meg-megdöbbenek némely cikknél, amiket "tegnap" olvastam. Vagy épp éltem meg az eseményt, amiről szól - valójában eltelt azóta 20 év vagy több.

7562 Piret Endre 2019-12-16 21:28:27

Szerintem az első sorban lévő szögletes csomagolásúból van nekem a jópár példány, a felső kupak nélkül. Érdekes, arra nem emlékszem, gondolom már akkoriban is rég leesett, mire felhasználásra került.

7561  Spityu 2019-12-16 21:08:11

Autó-Motor, 1980/8.

7560  Spityu 2019-12-16 18:49:01  Előzmény:Piret Endre: 81421

Jó katyvaszos időszak, az biztos. A motor mondjuk egy helyen készült, Barkaséknál. Ettől függetlenül a hiánygazdaságban bármit el lehet képzelni.
https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=95&page_number=0#Motor
SRI 402, 405, 417, 438 itt: https://trabitechnik.com/index.php?page=1004 (a felugró ablakban a linkre kattintva a letölthető pdf-hez navigál)
Ír a középső labirint stiftjének átmérő változásáról (3.5-ről 5.5-re, ha jól értem). A felső blokkfél olajozó furatainak megszűnéséről. A középcsapágyak és a labirint közé helyezendő hézagoló lapokról (0.2, 0.3 mm). Ha jól értem, a csapágyakon kialakított ablakok megszűnéséről is. És egy keveset a középcsapágyak rögzítésének megváltozásáról (azt nem igazán írja, hogy miről mire... :D). Bár most a 408-ast is elolvasva, a rögzítést mintha nem a csapágygyűrűk elfordulás elleni rögzítésének, hanem a köztük lévő labirint ide-oda elmozgása megakadályozására értené.

Bónusz, Jocking részére: a 417-es arról is ír, hogy a kalaptartót a lencsefejű csavarok helyett a továbbiakban 4 fémpatent(-nek fordítom) és kiegésíztőleg Chemisol L 1407 ragasztó tartja a helyén. :D Nálam csak két félrehajtható kis fülecske volt meg a ragasztó a kereszttartón. Esetleg még az íves részen is, de arra most nem emlékszem hirtelen.

7559 Piret Endre 2019-12-16 17:37:08

Középcsapágyakon stiftnek hely: van
Blokkban: nincs
Középcsapágyon olajozó ablak: nincs
Blokkban olajozó furat a csapágyakhoz: van
Középső labirinton stift: nincs
Hely neki a blokkban: ha jól emlékszem van
Hazudnék avval az állítással, hogy értem... Mondjuk kombi, és nagy hajrá lehetett 74 végén a gyárban. Kábé porszívóval szedhettek össze mindent, amiből össze lehetett rakni autót.

7558  Spityu 2019-12-16 17:13:44  Előzmény:Piret Endre: 81419

És a középcsapágyakon a stifteknek helye sincs? És a blokkfélen? Nekem úgy rémlik, hogy az összes hengergörgős főtengelynél volt stift a középső csapágyakban is. Továbbá a te évjáratodnál a csapágyak gyűrűiből is ki van vagdosva pár ablak, ami az olajozófuratok alá esnek pont, így tud befolyni az olaj. Szintén a tiédnél még van egy stift a két középcsapágy között lévő, két darabból álló labirint tömítés egyik felében is. A Hogyan tovább?-ban láthatsz képeket egy főtengelyről, elvileg a tiédben ugyanolyan kell, hogy legyen gyárilag. Viszont úgy látom, hogy a könyvben lévő főtengelynél sincs stift a csapágyakban. És rémlik is, hogy láttam, hogy így árulták a gyári újakat. Az okát nem értem, mivel eléggé nehéz kivenni a régit és filléres tétel lett volna az újakba bele tenni a gyárban. Én igazából ebből is azt következtetem - a lendkerék stiftjén túlmenően - hogy cserélve lett a főtengely a falslevegős történet javításakor.

7557 Piret Endre 2019-12-16 16:08:00  Előzmény: Spityu: 81418

Ja, hogy ott gyári a stift? Csak mert a középcsapágyaknál meg nincs.
Hát ha lenne otthon harmincas krovám meg egy rendes satum, akkor már rég lent lenne :-)

7556  Spityu 2019-12-16 15:55:20  Előzmény:Piret Endre: 81417

A gyári stiften túlmenően van még másik is? A blokk osztássíkjában a középcsapágyakkal ellentétes oldalon van kialakítva a hely a stift számára. Le tudod lazítani kerékkulcs nélkül is. Ha visszateszed a blokkba, be tudsz úgy akasztani valamit az ékszíjtárcsa valamely centrírozó furatán keresztül a blokkba, hogy ne tudjon elfordulni a tengely. Azután már csak a 30-as dugókulcsra van szükség, meg némi erőkarra.

7555 Piret Endre 2019-12-16 15:40:59  Előzmény: Spityu: 81416

Görgők is szépek, meg - amennyire bele tudtam nézni - a gyűrűk belseje is.
Az ékszíj oldal persze mindig mostoha. És azt nem is láttam igazán, mert balga módon raja maradt az ékszíjtárcsa, amikor rendes műhelyben járva leszedtük a lendkereket. És ott volt anno történés, megforgott minden. A csapágy meg van stiftelve-polcozva, a szimmering fészke meg be van pontozgatva.

7554  Spityu 2019-12-16 15:34:44  Előzmény:Piret Endre: 81415

Ez magáért beszél. Valószínűleg a görgők is hibátlanok, mivel azok "anyagból vannak". Az ékszíj felőli még tartogathat meglepetéseket az egykori falslevegő miatt, meg amúgy. Az eléggé kapja az ívet. De végső esetben vehetsz rá új típusú hengergörgős csapágyat + esztergáltathatsz egy gyűrűt a szimmeringnek / labirintot tehetsz fel rá.

7553 Piret Endre 2019-12-16 15:29:29

Középcsapágynál talán olyan nagy baj nincs is...

7552  Spityu 2019-12-16 15:25:06  Előzmény:Piret Endre: 81413

Hát, igen, ez a gyűrűzés örök dilemmája. A fémszórás valóban jó lenne, csak szerintem eléggé megdrágítaná a dolgot. Jah, még egy felújító eszembe jutott, őket idén ajánlotta egy kereskedő, aki régebben tucatszámra vitte hozzájuk a főtengelyeket: Fortuna Bt. Azt mondta, hogy nagyon jó minőségben dolgoznak, ezt azóta mástól is hallottam. A fémszórásra visszatérve, szerintem olyan cég volna jó, aki 1. fémszórni is tud, 2. csinált már Trabant főtengelyt. A honlapjuk nem említi, de belőlük kinézem, hogy tudnak fémszórni. Ami egyébként a hajtókar csapokhoz is jól jönne. Sőt, igazán ott jönne jól, mert a gyári bili anyagnál sokk-sokkal keményebb felületet ad a fémszórás. Azt nézem, forgalmaznak Mahle dolgokat, lehet, hogy hengerfúrással egybekötve kellene megérdeklődnöd. http://fortunamotor.hu/motorfelujitas/szolgaltatasaink/

7551 Piret Endre 2019-12-16 15:07:56  Előzmény: Spityu: 81412

Az egy dolog, hogy a sebesség nulla a holtpontnál. Viszont van egy kicsit talán szélesebb gyűrűnk, egy kicsit talán lejjebb került hengerünk, más főtengelyünk stb. Ez összességében eredményezheti azt, hogy nullává váló sebesség ide vagy oda, a váll minden hp-ban odaver kicsit a gyűrű szélének. Ami semmiképpen sem egészséges szerintem.
Megszopódott tengelyeket manapság fémszórni majd visszamunkálni szokás. Mondjuk ilyet élesben csak kicsit durvábban méretezett helyen láttam még.

7550  Spityu 2019-12-16 15:02:25  Előzmény:Piret Endre: 81410

Mihályfi: régóta a szakmában, de hogy őszinte legyek, vegyesek a tapasztalataim (saját + egyéb). Erdei: versenymotorokat farag időtlen idők óta. Neki szerintem gyári hajtókarcsapágyai is vannak még. Új típusúhoz biztosan vannak közép nyugvói. De neked igazából túlméretes görgők + felköszörülés kell oda. Nyitrai: keveset hallottam róla, de az nagyon pozitív: csak gyári főtengelyeket újít fel, gyári holmikkal. Egyet hallottam élőben, az nagyon finoman, hangtalanul működött. Kb. ebben a sorrendben drágulnak egyébként. Rajtuk kívül van még 1-2 jó felújító, de nem tudok konkrétabbat. És van néhány full kókler is, szerintem még eladásra szánt, de motorhibás kocsiba sem vennék tőlük.
Viszont a múltkor mintha említetted volna azt az opciót is, hogy a jelenlegi főtengelyt nyugalmazod mondjuk egy vitrinbe. Én azért döntenék emellett, mert a lendkerékcsapágynál valószínűleg kopott a főtengelyből valamennyi. Persze, ahogy írtam, meg lehet ragasztani, de valószínűleg azért nem lesz olyan hosszú életű, mint egy új. Én is eltettem az enyémet, mondjuk nem sok választásom volt: az egyik hajtókar elszakadt.
Ha fúrás mellett döntesz, nem akarlak én rábeszélni a gyűrűzésre. :D Viszont a holtpontoknál az alternáló alkatrészek sebessége 0. Ami igazán problémás - általánosan - az a középső szakasz, főleg kiszélesített, túlzottan sarkos kipufogóablakoknál. Amikor itt tartanak a gűrűk, a sebességük a legnagyobb a periódusban, a gyorsulásuk pedig 0.

7549 Piret Endre 2019-12-16 14:41:18  Előzmény: Spityu: 81409

A matekpéldádon meg azóta is röhögök :D