Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7108  Spityu 2019-06-23 20:09:22  Előzmény:jocking .: 80878

Passz. Talán kibírja, de azt úgyis meglátod, ha nem. De eszembe jutott egy egész jó átmeneti megoldás. Ez lehet, hogy barnás színű: http://www.zsombishop.hu/product_info.php?products_id=4464
Ez viszont fekete: http://www.zsombishop.hu/fekolajtartaly-670mm-ladaniva-p-3666.html Nem teljesen olyan, mint a gyári Trabant, de szerintem passzol, ez is 8-as, úgy tudom. És az etilén-glikolt is bírnia kell.
Igen, biztos lehetsz benne, hogy szürke volt. Valószínűleg, amiket láttál kocsikat, már mindegyiken elporladt az eredeti. Gyárit meg nem kaptak, így tettek bele pl. Skodáét (asszem). Vagy fekete NDK-sat. Nem tudom, miben lehetett. Ha szürkét veszel valahonnan, vigyázz, mert létezett 1 fúvókás is!

7107 jocking . 2019-06-23 18:49:06  Előzmény: Spityu: 80877

"Valamilyen" csőnek milyet tegyek fel? A benzincső bírja a fékfolyadékot?
Közben megnéztem pár régi prospektust is, azokban is szürke a spricni. Csak azért furcsállottam, mert még soha egyetlen 80-as évekbeli trabit se láttam, amin szürke lenne. :D

7106  Spityu 2019-06-23 14:06:19  Előzmény:jocking .: 80876

Ja, igen, a gumitömítésekre gondoltam. Hát, most nem találtam meg hirtelen a gumicsövet a zsombishopon. De van, hosszúból adok szívesen. Addig tegyél fel "valamilyent". Könnyű kicserélni utólag, le is lehet szívni a tartály, vagy mellé is lehet folyatni (rongyra :D). Tudtommal a vége felé jött be a fekete gumitömítés (előre és hátra), de még akkor is szürke spricnik voltak, amúgy. De ez megintcsak könnyen cserélhető. Ritka, de azért találni 1-2000-ért. Leginkább börzéken, szinte mindig van 1 db. :) Azért burát lehet találni egybeöntöttet, bár valóban nem gyakori, boltokban egyáltalán nincs (csak külföldön). De mondjuk ez szerintem a legjobb minőségű utángyártott, színre tök jó. A gátlókat elfogadom. :D Az szintén nagyon ritka gyári újban (szürke). Néha felbukkan gyári felújított (fekete). Ez utóbbi is teljesen jó, mert csak a nem kopó alkatrészeket nem cserélték ki bennük. Én úgy tudom, hogy amelyik fekete, az felújított. Van, amelyikbe azt is beleütik, hogy regeneriert. Vagy szokásos, piramisos plecsnit nyomnak rá. Szerintem ez is felújított, de nem tuti:
https://auto.jofogas.hu/tolna/Trabant_601_Uj_Gyari__IFA__lengescsillapito_par_93441001.htm
Érdemes rákeresni: "trabant regeneriert stoßdämpfer", a képeknél látszik egy csomó példa. Az biztos, hogy amelyik ilyen színű, az gyári új: https://www.ebay.de/itm/2x-Stossdaempfer-034-Extra-034-NEU-Trabant-vorn-hinten-original-IFA-AWZ-DDR-/292808778546

7105 jocking . 2019-06-23 13:23:09  Előzmény: Spityu: 80875

A lámpakarikák is fényezve vannak, nem koszosak. Vagy a tömítésre gondolsz? :)
Főfékhenger csövem még nincs, de akkor majd utánajárok zsombinál.
Ablakspricni mindig is ilyen volt benne, nem tudom, hogy cserélték-e valaha, de majd ennek is utánajárok.
A hátsó lámpaburára csak azt tudom mondani, mint a gátlókra: ilyet lehet kapni. -.- A gátlók is zsombitól vannak, csak lefújtam őket feketére beszerelés előtt.

7104  Spityu 2019-06-23 12:19:33  Előzmény:jocking .: 80873

A lámpakarikák kerületét szépen meg lehet tisztítani nitrós, műszálas ronggyal. A főfékhengerhez talán a zsombinál lehet eredeti, 8 mm-es csövet kapni. Régebben méretre vágottat is tudtam szerezni, van is még, meg tudom mérni, hogy mekkorára kell elvágni. Se bilincs, se semmi nem kell hozzá, az amúgy is csak rontana a helyzeten. Ugye nem két részes lámpaburák vannak fent hátul? :) Szerintem a tiédbe még szürke ablakspricni való, sőt tuti. Mondd, hogy nem vastagszáras, ráccsing gátlók kerültek be előre. :D

7103  Spityu 2019-06-22 19:32:47  Előzmény:jocking .: 80873

https://www.youtube.com/watch?v=bMDro5MFKFg
Szóval, készre van már szerelve a motor, de a gyertya még nincs bent. Az adott dugattyút fel kell addig tekerni, hogy éppen elzárja az összes csatornát a hengerfalban. Ezután fogni az 1-1.5 mm-es forrasztó ónt, kicsit megívelni és bedugni a hengerbe a gyertyanyíláson keresztül úgy, hogy nekiérjen a hengerfalnak. Tovább forgatni felfelé a dugattyút, eközben figyelni arra, hogy továbbra is a hengerfalnak feszüljön az ón. Átfordítani a holtponton a dugattyút. Kivenni a forrasztóónt és a legvékonyabb részét megmérni. Ez a hengerfalnál lesz, ugyanis befelé nyílik nagyon kicsit a préssáv hézaga (dugattyútető és a hengerfej közötti távolság FHP-ban). Ezt hengerenként 4 irányban érdemes elvégezni: csapszeggel párhuzamosan és arra merőlegesen. Ha pl. a csapszeg jobb oldalánál kisebb a hézag, mint a balon, akkor jobbra kell tolni a hengerfejet (a csavarok valamennyit engednek mozogni...). Ugyanígy ha elöl vagy hátul kisebb a hézag, akkor abba az irányba kell tolni a hengerfejet és úgy meghúzni. Ez csak a középpontos szimmetrikusság miatt lényeges.
A fontosabb viszont az maga a mért érték. Egy ekkora köbcentis motorra (helyesbítek) papírforma szerint 1-1.5 mm az ideális hézag. Nálam valamivel 1 mm alatt van, és igazából nincs vele gond. Talán mert kisfordulatú motorkonstrukcióról van szó. A túl kicsi hézag azt eredményezi, hogy sűrítéskor nagyon magas lesz a gázelegy sebessége, amikor az égéstérbe igyekszik összegyűlni. Ez szintén csilingelős égéshez vezethet. Ha túl nagy, akkor viszont túl alacsony lesz ez a sebesség, a hatásfoka csökken a motornak. És most nem a kompresszióviszony megváltozására gondolok. Ha mondjuk azonos tényleges kompresszióviszonyú két motor, de az egyiknél eközben mondjuk ideális 1 mm-es a hézag, míg a másiknál túl nagy, mondjuk 2, akkor ez utóbbi kisebb teljesítményre lesz képes (tfh. minden más azonos).
Szóval a legfontosabb szerintem, hogy 0.6-nál sehol se mérj kevesebbet (ha mind a négy irányban ugyanannyit mérsz, az külön jó) és a két henger között szintén ne legyen túl nagy eltérés. Ha jól emlékszem, nekem emiatt az egyik hengernél még egy vékony hengertalptömítés kellett. A gyakorlatban két dolog okozhat eltérést: a hajtókarok gyártási szórása (153 mm /- 0.15 mm a szemek közötti távolság megengedett mértéke), az, hogy az öntött felülethez képest mennyire "mentek be", amikor a hengerfejtömítés felületét esztergálták a gyárban. Na jó, még a dugattyúknál is előfordulhat némi pontatlanság, de ez a hengerek magasságával együtt nem jellemző eltérési hely.

7102 jocking . 2019-06-22 18:35:07  Előzmény: Spityu: 80872

A leömlővel nincs gond, az egy vonalba került mindenhogyan a hengerekkel.
Egyébként ma délelőtt még egyszer meghallgattam tüzetesebben, mert változott a hang tegnap óta. Aztán végül rájöttem, hogy a szívócsonkon át hallom, és azért változott a hang, mert a karbi felkerült a helyére és a pillangószelep mellett hangosabban húzott be a levegő. De az a hang is szívászaj és nem "visszadolgozás" hangja. Leteszteltem papírzsepivel, hogy amikor a hang van, akkor merre mozdul a levegő a motorban, és egyértelműen befelé, vagyis ezzel sincs gond. :)
A második bekezdést kifejthetnéd egyszerűbben is, mert kb. fingom sincs, hogy ebben a formában ez mit jelent. :D

7101  Spityu 2019-06-22 00:02:35  Előzmény:jocking .: 80871

Vezérlőtárcsák OK.
Még egy működési zajt megfigyelhetsz: legyenek a dugattyúk kb. középállásban. Ekkor a főtengelyt oda-vissza forgasd, de csak nagyon picit. Ha még nincs fent a leömlő, akkor láthatod a dugattyúgyűrű-dugattyú hézag kottyanását. Amíg nem jöttem rá erre, azt hittem, a gyári új főtengely hajtókara kottyan "ekkorát", ami mondjuk csak 5-10 század.
Tényleg, a hengereket ugye síkba állítottad a tömítés nélküli leömlővel?!
Forrasztóónnal mérd körbe a préssávot a gyertyanyílás felől, 4 irányban. Általános kétütemű papírforma szerint 1.5 mm-nek kellene lennie, de inkább 0.8-1 lesz az. A lényeg, hogy a hengerfejekben a préssáv fölötti rész az bizony öntött és nem megmunkált rész. Következésképpen a legritkább esetben koncentrikus a hengerfejcsavarok osztókörével. Vagyis meg kell állapítani az eltolódás irányát, és annak megfelelően kell pozicionálni a hengerfejeket, majd meghúzni a csavarokat.

7100 jocking . 2019-06-21 21:59:22  Előzmény: Spityu: 80869

Ez inkább ilyen "gőzmozdonyosan" szuszog, nem kólásüvegesen. :)
A labirint felületek szépek voltak, kicsit fényesek, de nem volt benne megforgásra utaló nyom, körömmel "érezve" is simák. A vezérlőtárcsák (meg egyébként minden más is) beolajozva lettek berakva a helyükre, remélem jól (a belső ívek levágott sarka áll forgásirányba).
A vezérlőtárcsák egyébként szépen fekszenek a felületen, nem állnak el, nem billegnek, a szabályozás is jó lett, beférnek a helyükre (körbe még van is egy kis plusz hely nekik).
Blokkfelek, hengertalp nem ereszthet, ugyanazzal a mindenálló fekete cuccal lett összerakva, mint a váltó. Ha ez ereszt, akkor max. összehegeszteni lehetne, hogy ne eresszen. :)

Valószínűleg akkor a "működési zajt" hallom. Nem tudom, hogy azért nem emlékeztem rá, mert rég csináltam, vagy azért, mert ez az első motorom, ami "könyv szerint" (tényleg, megtaláltam az útmutatót :D ) lett összerakva rendesen eltisztított, pontos méretű, új alkatrészekkel. Korábban mindig a "csak menjen" filozófia szerint lett összerakva minden, most meg egy nap volt, ami máskor 3 óra alatt megvan. Valszeg az összeszerelési minőség miatt is más lehet a motor hangja forgatva, meg most nincs rajta a 2 centi vastag hangszigetelő sárréteg sem. :D

7099  Spityu 2019-06-21 21:45:06  Előzmény:jocking .: 80868

Igen, hallható. Ha ki van tekerve a gyertya, akkor is érezni ellenállást. Na nem annyit, mint rendes sűrítéskor. Ha fémesen szuszog, az azt jelenti, hogy kihallatszik. Ha magas hangon szuszog, mint az üdítősüveg nyitáskor, az azt jelenti, hogy ereszt. De ha nem voltak berágódva a labirint futófelületei, és meg is olajoztad őket, akkor nem lehet gond sem most, sem egy jó darabig. Remélem, a vezérlőtárcsák is meg lettek olajozva, azok szintén ereszthetnek anélkül. De fogd be a szívócsonkot és ha nem változik a hang, akkor nem az a gond. Tényleg, a pályák jók lettek úgy, ahogy voltak? A vezérlőtárcsák jó pozícióban kerültek beépítésre? Amikor a hengerek még nem voltak fent, szépen felfeküdtek a tárcsák? Más nem nagyon ereszthet, pontosabban az látszódott volna összeszereléskor, pl. blokkfelek, hengertalpak, labirintház.

7098 jocking . 2019-06-21 20:35:58

Rég volt tapasztalatom ilyennel (magyarán nem emlékszem :D ), de amikor egy henger épp "átáramlás" üzemmódban van (vagyis a dugó lefelé tart és felnyomja a cuccot a forgattyúsházból), akkor az lassan tekerve egy hallható folyamat? Kézzel tekerve "szuszog" a motor, amikor az épp lefelé tartó dugó félúton van, és ijesztően mélyről jövőnek tűnik a hang (mindkét hengernél). Ami nettó lehetetlenség, mert a labirintos tömítések nem szoktak ereszteni, ráadásul új gyűrűket raktam mindkét oldalra és eléggé hihetetlen lenne számomra, ha mindkét oldal egyszerre lenne xar. (A labirintok beszerelésénél ügyelve lett rá, hogy a gyűrűhézagok 180 fokkal eltolva legyenek egymáshoz képest.) Vagy lehet, hogy kézzel tekerve szokott szivárogni a labirint, üzemben meg túl gyorsan történnek a dolgok ahhoz, hogy bármi kijusson?

7097 jocking . 2019-06-20 21:01:05  Előzmény: Spityu: 80865

Sőt, nem is annyira lassan. Motor összerakva, becuppant a motortérbe, önindító, generátor, karbi, leömlő rajta. Derékszögeléskor utólag hajlítgatni nem kellett, nagyon szépen egyforma volt a hézag körben, jó egyenesre csinálta meg az öreg a hajtókarokat és a hengertalpak se voltak görbék. :)
A héten-jövő héten még kiganézom a benzintartályt, lefestem a motorburkolatokkal együtt, csinálok új szöszmöszt és kitakarítom a filceket meg az oldalsó kárpitokat. (Na meg berakom a maradék féket hátra meg a kipufogót, de az egy 1 délelőttös meló. :D ) És akkor már tényleg csak az ülések lesznek vissza. Meg a kalaptartó. :) Meg a kerekek. :D

7096  Spityu 2019-06-20 19:57:47  Előzmény:jocking .: 80864

Lassan akkor már csak az ülések lesznek vissza, meg a kárpitok?

7095 jocking . 2019-06-19 20:10:26  Előzmény: Spityu: 80863

Azért én mégis bizakodó vagyok, mert már legalább 10x szedtem szét / raktam össze már ilyen "erőművet". :) Köszönhetően a remek minőségű, magyar gyártású szaroknak. Volt olyan is, hogy nem tudtam belőni a gyújtást, nagy volt a különbség a két oldal között. Szétszedés után kiderült az ok: a remek (remélem nem Mihályfi :D) főtengely csapolása szétjött, a két henger egymással való fizikai kapcsolata megszűnt. -.- A gyűrűtörős, szarcsapágyas többi cuccról nem is beszélve.
Csak már 10 éve nem csináltam, lehet berozsdásodtam egy kicsit. :D Arról nem is beszélve, hogy máskor a szétszedés-összerakás 1-2 napon belül megvolt, most meg a motort még tavaly októberben szedtem szét, fényképet meg csesztem csinálni, az emlékezés meg nem ment... :D

7094  Spityu 2019-06-19 19:54:23  Előzmény:jocking .: 80862

"Szedtem már szét párszor ilyen motort, nem nagyon kell olvasgatnom" Híres utolsó mondatok. :D A kétütemű motor bonyolultsága az egyszerűségében rejlik. :D

7093 jocking . 2019-06-19 19:40:36  Előzmény: Spityu: 80861

Szedtem már szét párszor ilyen motort, nem nagyon kell olvasgatnom, egyedül ez a két rugós izé volt kérdéses. :)

7092  Spityu 2019-06-19 11:14:06  Előzmény:jocking .: 80860

Jó, huszadrangú kérdés az alsó szőnyeg, de szerintem ha feldobsz egy hirdetést valahová, hogy ilyet keresel, biztos találsz hamar. Sok ember kiszedi, de félre teszi. Vagy akik bontogatnak, azoknál is akadhat valamelyik bódéban még.
Na ne már... úgy akarod összerakni a blokkot, hogy nem olvasod el előtte a könyveket? :) Amelyek instrukciói általában véve jók, de azért korántsem teljesek. A kérdéses alkatrészeket is írják. A kisebb, hullámos karika, amiből egy van, az közvetlenül a lendkerék előtt megy fel az onnansó tengelyvégre. A két tányérrugó szerűség a labirintház alá, mégpedig úgy, hogy a kisebb átmérőjű felük érjen össze egymással. Tehát bent van a főtengely a blokkban, ami össze van húzatva. Ezután beteszed a két tányérrugót (a belső nagy átmérője befelé, a külsőé kifelé néz). Ezután felcsavarozod a labirintházat a 3 csavarjával. Elforgatod a főtengelyt úgy, hogy felfelé álljon a lendkerék pozicionáló stiftje. A stiften belülre teszed a hullámos rugót. Óvatosan felteszed a labirintgyűrűs lendkereket úgy, hogy a gyűrűk itt is 180-fokkal el legyenek egymáshoz képest forgatva. Legyenek minimum motorolajjal megkenve. De Fimol talán még jobb. A lendkerék után felteszed a biztosítólemezt, aminek a nyelve a lendkeréken kiképzett zsákfuratba megy bele. Ezután jön az anya, lapjával a lendkerék felé. Csábító, hogy kifelé álljon, de explicite írja a könyv, hogy befelé kell állnia. Meghúzod az anyát 140 Nm-rel. Csavarhúzó, dorni, kalapács segítségével a hat oldallap egyikére rákocogtatod a biztosítólemezt. A meghúzást normál kivitelű dugókulccsal is meg lehet oldani, de ha azt akarod, hogy nagyon stabilan álljon a kulcs azon a kis vékony anyán, akkor szépen le kell köszörülni a 36-os dugófejből annyit, hogy a lekerekítés eltűnjön belülről. E lekerekítés célja a feszültség jobb eloszlatása, de nem kell aggódni, 140 Nm nem fogja kinyitni a fejet. :) Amúgy, piacos, "kejnaji" fejem van e célra.
Nyomatékok: http://www.trabantclub-austria.at/uploads/files/Anleitungen/AnzugsmomenteP601.pdf

7091 jocking . 2019-06-19 10:16:44  Előzmény: Spityu: 80859

Az a gond, hogy egy szőnyeg ugye hiányzik, a csomagtérben lévő csupa rozsda, a középsőnek meg hiányzik a két kézifék melletti "nyúlványa", ami a kézifék és az ülés között van.

Ami még felmerült tegnap, csak elfelejtettem ideírni, az a főtengelyen lévő pár rugós karika. Azok hová/hogyan mennek fel? Van egy hullámos kör alakú lemezem, és két homorú (vagy domború, attól függ, honnan nézzük :D), nagyobb méretű gyűrűm. Azokra nagyjából emlékszem, hogy a lendkerék oldalra mennek, csak arra nem emlékszem, hogy a közepük vagy a szélük mentén fekszenek-e össze. A hullámos rugós karika érdekesebb, mert azt csak egy szétszedett főtengelyen találtam, a többin csak egy nagy lapos alátétszerűség volt az ékszíjtárcsa alatt (a labirint vagy szimering előtt).

7090  Spityu 2019-06-19 01:00:47  Előzmény:jocking .: 80858

Azzal a kis rozsdával nem lesz semmi gond. Nekem meg itt-ott mintha valami festék lenne bele ragadva. Sajnos, a kocsi eredeti alsó szőnyegei disznóólon és istálló ajtón végezték, így másik autóét kellett betennem. :D De az meg 1982-es, gyári volt. Szóval nem értem, hogyan ragadhatott bele némi cucc, de nem is érdekel. Szépen elmostam többször, kiszáradt (volt ideje...), aztán mentek be. Valamennyire felmegy a tűzfalra, de már nem emlékszem, mennyire. Gyere el augusztus 20-án Siófokra, aztán átrajzolhatod. :D Az aszimmetria, amit említesz, nekem is rémlik, amúgy.

7089 jocking . 2019-06-18 23:56:30

Úgy néz ki, a szőnyegek alatti "szöszmöszt" cserélnem kell, mert nagyon sok bennük a rozsdás maradvány, és nem igen akar roncsolás (felszöszösödés-elvékonyodás-majdnemkilyukadás) nélkül kijönni. Az anyag már megvan, minták is vannak, kivéve egy helyet, a legelsőt, ami az első ülések lábterébe való szőnyeg alá megy. Ezen a részen a "szöszmösz" szőnyeg csak a tűzfal aljáig ér, vagy arra is felmászik valamennyire? A Zinterneten csak egy rossz képet találtam, azon az látszik, hogy az egyik oldal (talán a pedáloké, de nem tudom, hogy fejjel lefelé fotózták-e) egy kicsit felnyúlik a tűzfalra, a másik oldalon meg csak a tűzfal és a padlólemez találkozásáig ér.

7088  Spityu 2019-06-15 15:16:19  Előzmény:jocking .: 80856

Szerintem se piszkáld. Az így felázott terület a továbbiakban megakadályozza a további terjedését a foltnak. Az olaj már csak ilyen, kell idő neki, amíg kiszivárog az összes, vagy legalábbis a 99%-a. Az alapozót tutira nem fogja bántani, főleg a 989-et. Ezt még talán a fékfolyadék sem bántja.

7087 jocking . 2019-06-15 14:48:16  Előzmény: Spityu: 80855

Az a gond, hogy ez nem pár mm-es sávban puhult meg, hanem a lyuk körül vagy 10 centi hosszan. Leszedtem egy kiskörömnyi részen, hogy az alapozó rendben van-e alatta, és azt szerencsére nem bántotta, így annyira nem gáz. Majd figyelem, hogy le akar-e esni, és ha igen, javítom.

7086  Spityu 2019-06-15 12:02:02  Előzmény:jocking .: 80854

Valamennyire száradhat, de biztos marad nyoma. Nálam ugye az volt, hogy amikor lepucoltam az alját, majd 989 és 930, akkor már több mint 10 éves volt az üregvédőzés. Ami akart, kijött addigra. De persze minimális szivárgás mindig van, az alsó küszöbök furatai körül nálam is kocsonyás néhány mm-es sávban. Hogy megszárad-e a tiéd? Nem tudom. Egyelőre így hagynám, de arra azért figyelnék, hogy máshova ne folyjon oda az olaj. Egy idő után nálad is el fog fogyni, akkor meg - mértéktől függően - szépen le lehet javítani ezeket a foltokat és akkor olyan lesz max. mint nálam, éppen hogy nedves. Kapható dobozos alvázvédő is, ami kátrányos, azzal szerintem simán megoldható a javítás adott esetben. Kiszáradni ez nem fog, mert olajról van szó, ami nem nagyon párolog. Ellenben, szénhidrogén lévén, a kátrányt ez is oldja. Amíg elfogy a nagy része (pár hónap alatt szerintem megvan), érdemes lehet esetleg feldugni a furatokba valami tampont. :D Az nem engedi, hogy mindenfelé terüljön az olaj, ha telítődik, lefelé fog cseppenni. Csak ne legyen túl szoros, mert akkor dugóként fog funkcionálni.

7085 jocking . 2019-06-14 18:11:13

Visszaraktam a lengéscsillapítókat is, így már tényleg csak a fék hiányzik a futóműről.
Amíg a kocsi alatt matattam, hozzáértem az alvázvédőhöz ott, ahol kifolyt a lyukakon a trafóolaj az üregekből, és meglepődve tapasztaltam, hogy az alvázvédő a lyuk környezetében felszívta az olajat, és egészen felpuhult, ujjal le tudtam volna tolni a felületről. :/ Remélem ez a későbbiekben majd kiszárad, mert ha nem, akkor szívhatok ecsettel...

7084 jocking . 2019-06-13 11:11:40  Előzmény: Spityu: 80852

Könnyű annak, akinek szürke kárpitos trabantja van, a fekete szőnyegben nem látszik annyira a kosz, mint a barnában. :D :p ;)
Ez meg nehézgépkezelő munkásautója volt korábban, fekete zsír van beletaposva az első szőnyegbe, de azért remélem kijön, ha mással nem, akkor zsíroldóval. :D

7083  Spityu 2019-06-13 00:20:14  Előzmény:jocking .: 80851

Igazad van, jönnek elő a vietnámi emlékek... a motort alaphelyzetbe járattam. Ezután tettem rá a bilincses részt úgy, hogy a lehető legjobban eltoltam eközben balra vagy merre a rudazatot (a lényeg, hogy a lapátok, ekkor még képzeletben, szintén a lehető legalapabb pozícióba kerüljenek). Van egy hosszirányú állítási lehetőség, azon nem variáltam semmit sem.
Én minden szőnyeget kimostam, kádban. A vékonyakhoz talán mikroszálas kendő, magasnyomású, mindenféle tisztítószer volna a megfelelő, persze külön-külön. A szegecsekről nem tudok nyilatkozni, én csak a szürkével találkoztam közelebbről, a 4T-men sosem figyeltem. :D Amúgy, a rakodópolc szegecsei szintén kaphatók (voltak 8 éve). Olyannyira kompatibilis kivitelben, hogy a tűzfalon lévő ellendarab nálam maradt a gyári! A polc elülső része valamilyen kb. 1 mm-es drót darabokkal van összefogatva. Mivel jó részük elrozsdált, cseréltem őket. Pepecselős, de tökéletesen gyárira meg lehet csinálni.
A hátsó háttámla megbontását nem javaslom, ha nem muszáj. Bár, belegondolva, én simán átraktam egy másik autó huzatát az enyémre, de azért vigyázni kell, mert a szegély könnyen roncsolódik. Valami papíralapú szarhoz van varrva a szövet. Könyöklőhöz varrás nélküli ülőlap jó, 1 darabból 1 jön ki, neccesen, de türelemmel kiadja. A varrást is óvatosan ki kell bontani, minden mm-re szükség van. A jófogásost ismerem. Gyárinak írja, de szerintem utángyártott. Ettől függetlenül tetszetős. A színe, képről, nagyon jó. A mintázat is mintha helyes lenne, szerintem rendesen visszafejtették. A TW-sre inkább nem mondok semmit... De a lényeg, hogy a jófogásost is szerintem csak kompletten szabad felhasználni, a gyári mellett lehet, hogy elütne vagy a szín vagy a mintázat. Jah, arra is kell figyelni, hogy melyik oldala kerül kívülre, mert nem mindegy.

7082 jocking . 2019-06-12 23:14:28  Előzmény: Spityu: 80850

Nem az volt a fő gond, hogy a motorra hogy megy föl a hajtókar "bilincses" része, hanem az, hogy konkrétan a bal és a jobb tengelyt felcseréltem, ezért a két tengelyt összekötő kar felfelé indult volna először és beakadt az üveg alatti kaszni részbe.
Egyébként számít, hogy áll a motoron a hajtókar, mert ha rossz pozícióban van, akkor a rudazat hajlamos először egy picit visszafelé indulni, és csak utána a normális irányba. :) Állítgatás után arra jutottam, hogy a motor tengelyére úgy kell felhúzni a hajtókart, hogy kb. "9 óra" pozícióban álljon.
A szivacsos tömítések szerencsére nálam is megúszták, bár a motoré elég porhanyós. Magába a motorba nem néztem be, csak külső tisztítást kapott.

A következő betervezett meló a szőnyegpucolás. A szöszmöszre talán elég lesz a porszívó, de hogy a filcekből mivel robbantom ki a dzsuvát, arra még én is kíváncsi vagyok... :3 Ami perpillanat a leginkább nem tetszik a (az elülső) szőnyegen, az a pedálok előtti kis "gumiszőnyeg" felfogatása, rozsdásak a szegecsek. Amik ahogy néztem nem is szegecsek, mert alulról 3 elhajtott lábuk van. Van egy fekete szőnyegen, amin szép ez a részlet, de természetesen azon meg rendes szegecs van, nem ez a leszedhetőnek tűnő "lábas"... -.- Mind1, ilyen szegecset bőrboltban vagy valahol még csak kapok, mindenesetre így nem maradhat.

Megnéztem az üléseket is, az elsőkön a huzat szövetrésze menthetetlen, mindenképp cserélni kell. A szivacsok még talán használhatóak. A hátsó emlékeim szerint jó állapotú (kevesebb használat), de azt még meg kell néznem, hogy nem pereg-e belőle a szivacs, mert elvileg hajlamos rá. Szövetet mintha láttam volna jófogáson, remélem még van belőle eladó.
Viszont megtaláltam egy bontott hátsó ülés huzatának szövetanyagát, azt elvileg direkt a könyöklőkhöz raktam félre javítóanyagnak, legalább azzal nincs gond. :)

7081  Spityu 2019-06-12 22:16:10  Előzmény:jocking .: 80849

Nem volt időm válaszolni, de biztos voltam benne, hogy rájössz a hibákra. :D Nálam a gyári új indexekben volt talán 24 V-os izzó vagy valami ilyesmi, azért nem működött rendesen. Az ablaktörlőnél én azzal nem vagyok tisztában, hogy a motor tengelyére mennyire számít, hogy mely pozícióban rögzítjük a szerkezetnek azt a kis sliccelt, bilincses részét. Emlékszem, lefényképeztem, amikor kibontottam, de pont ezek a képek vesztek el, egy-két műszerfal alá befényképezőssel egyetemben.
Amúgy, igen, szerintem egy biztosítéknak kellett volna kioldania... :D
Ha jól tudom, a visszatérést maga a motor intézi, ha belenéztél, akkor ott láthattál mindenféle érintkezőket és azok pályáit, ahol a saruk csatlakoznak. Számomra full fekete doboz ez a része a dolognak, kipucoltam, bezsíroztam, összeraktam. A szaggatást viszont a kapcsoló intézi.
Az a két kis távtartó nálam is megvolt, szerencsére. Úgy emlékszem, a karosszériában lévő két kis ablak elejéhez illesztettem őket, a "fogakkal" előre. Ezek mögé jött a kürtő két ága. Tehát utóbbi a távtartók lapjával érintkezik. Az elgondolásom az volt, hogy a fog jobban megakad a kaszni élében. Úgy emlékszem, azért tettem előre (vagy oda, ahova), mert ott jobban szorult a cucc, de amúgy, igen, hajlamos az elmozdulásra, kiesésre. De majd megnézem a hétvégén, hogyan is áll. A kürtő aljánál lévő öntapadó szivacsot sikerült megmentenem, szerencsére. Hasonlót találtam az ablaktörlőmotornál is, az is megúszta a szerelést. Egyszer nem rég találtam valamelyik börzén egy zsír újat. Annyira nem piszkáltam, de mintha lehúzható lenne az egyik fele, gondolom, öntapadós.

7080 jocking . 2019-06-12 21:08:29

Ápdét, megoldódtak a gondok. :)
Hátulra 15W-os égőt raktam be, az okozta a gyorsabb villogást.
Az ablaktörlőmotor meg a befeszülés miatt forrósodott fel, ma már tökéletesen működött. Be meg azért feszült, mert fordítva raktam be a rudazatot... :3 Fene se gondolta volna, hogy a motorról leágazó hajtókar nem az anyósülés előtt kalimpál, ahol nincs semmi és lenne helye, hanem a bal oldalon, a vezetékek közvetlen közelében. :D

7079 jocking . 2019-06-11 20:20:12

Ma leteszteltem az elektromos rendszert (önindító/generátor/motor hiányában a többit) és részeredmények már vannak.
Hátul minden jó, helyzetjelző, rendszám világítás, féklámpa, elakadásjelző működik, ahogy az utastérben a világítás és a km-óra világítása is, és a duda is. Az index és az elakadásjelző visszajelzője is jó. Első fényszóróm még nincs, az most kimaradt a tesztből.

Vannak viszont problémák, per pillanat kettő.

Az első, kisebb gond, hogy bár az elakadásjelzőnél mind a 4 index egyforma, normális ütemben villog (és a jobbos index is), a bal indexről ez már nem mondható el. Mindkét izzó működik, mégis legalább 2x gyorsabb ütemben villog, mint a jobbos. Mitől lehet ez? "Kisebb" égőt raktam be az egyik helyre?

A másik, komolyabb gond az ablaktörlő körül van. Először nem akart egyáltalán működni. Aztán kb. harmad útig feljöttek a lapátok, ahonnan úgy tűnt, hogy indulnának vissza, de meg sem moccantak. Mindeközben az látszott, hogy a motor a motortérben "feszít", megmozdul a felfogatásán, mintha elakadt volna a rudazat. Miután levettem a rudazatot, a motor már körbe tudott fordulni, viszont hiába kapcsoltam, szakaszos mód nem volt, csak folyamatosból 3 és egy gyorsabb. Ekkor tűnt fel, hogy a motor annyira tűzforró, hogy érintésnél tovább nem lehet rajta tartani a kezet.
Ami biztos, hogy a kapcsoló nem lett leszedve a kábelkötegről, így nem lehet elkötve, ahogy a motor sem, mert arról több képet is csináltam, hogy mi hova megy.
A szakaszos mód eltűnésének lehet oka a felforrósodás, vagy azt a kapcsoló "intézi" és ez két külön probléma? Plusz ezalatt a pár másodpercnyi (talán fél perc max.) "nemforgás" elég arra, hogy ennyire felforrósodjon a motor? Nem kellett volna inkább egy biztosítéknak kiégnie? Van az ablaktörlő rudazatnak egy alap pozíciója, vagy mindegy hogy van feltéve?
Holnap még majd rápróbálok, hogy megvan-e a szakaszos mód és hogy melegszik-e a motor.

Továbbá, a szellőző kürtőhöz tartozik két kis gumi négyzet (egyik fele sima, a másik meg mint egy vezérműszíj fogai), azok hova mennek pontosan? :) Én a kürtő és a lyuk pereme közé raktam ott, ahol kijön a kürtő az üveghez, de onnan elég könnyen kiesett most is, hogy birizgáltam a motort.

7078  Spityu 2019-06-04 11:18:25  Előzmény:jocking .: 80846

Paplan nélkül hagyni? Hááát, nem tudom, nekem illúzióromboló. Amúgy, ha nincs kiszakadva, szerintem bármilyen állapotú megfelelő. Jól le kell maratni, amit csak lehet, aztán simán berakható. Sajnos, eléggé ritka termék, nem nagyon láttam még hirdetésben. Egyetlen darab gyári újam van, vagy 10 éve vettem. A német webáruházakban fellelhető utángyártott belőle, de annál meg hülyén fut a varrás, nem vízszintesen, hanem függőlegesen... #onejob... Persze, az is lehet, hogy a nyersanyag már eleve varrott volt és elforgatva nem adja ki a méretet. Viszont ezt leszámítva eléggé gyárias kinézetű. Az eredeti mondjuk valami vatta szerű anyag, amit csak egy vékony háló fog + a varrás és a szegés. Ez a puha lepel vagy ehhez nagyon hasonló anyag beszerezhető, de a hálóra nem találtam megoldást. Szerintem ha kérdezősködsz, akkor azért tudsz találni jó állapotú használtat.
https://www.rath-group.com/produkte/hochtemperaturwolle/

7077 jocking . 2019-06-04 10:01:17  Előzmény: Spityu: 80845

Szerintem ez a rész még pont gyári volt, és ha az emlékeim nem csalnak, akkor nem volt az egész olyan színű, mint az autó, vagyis nem egységesen. A pálcáknál volt erősebb színű, a többi helyen csak köd volt. Amúgy erősen gondolkozom, hogy tegyek-e egyáltalán vissza bármilyen paplant, elég okádékok azok, amik itthon vannak, és nem vagyok benne biztos, hogy annyira szépre meg tudnám csinálni, ami ide illene. :)

A motortérben nem tartok attól, hogy nagy összevisszaság lenne a kadmium-sárgahorgany keveredés miatt, mert itt szinte semmit nem vonattam be, amit meg igen, az főleg alulról látszik. Az utólag sárgított csavarjaim több mint 90%-a a futóműben van. :)

A maszk füles csavarja szerintem gyári festetten, mondjuk én meg sárgát nem láttam még soha. :D Kékesszürke, hasonló színű, mint a lámpabili (vagy inkább a váltó hátsó bakja) gyárilag. És látszik a festésen is, hogy nem utólagos kendács, a lepattogzódásból is meg az ugyanolyan színű alapozóból is. :)

7076  Spityu 2019-06-04 00:43:00  Előzmény: Spityu: 80842

A színrefújt motorháztető paplant elfelejtettem említeni. :D Viccet félretéve, ha még a gyári volt a tiédnél minden, színre volt fújva vagy sem? Én láttam rá ilyen és olyan példát is. De olyat is láttam, hogy csak a merevítő vas mentén volt megfújva a paplan.

7075  Spityu 2019-06-03 22:49:20  Előzmény:jocking .: 80841

Festve? Rémlik, mintha láttam volna ilyesmit. Mintha kékesszürke lett volna, de már nem emlékszem tisztán. Nem gondoltam volna róla, hogy gyári lehet. Az alkatrészek részleges horganyzásával vigyázz, mert félő, hogy eklektikus lesz. De majd meglátod az összképet, lehet korrigálni bármikor.
Az való igaz, hogy sem a tiédre sem az enyémre nem való merkuros műanyag keret. Az okát leírtad. A tipikus forgatókönyv az volt ezeknél, hogy '90 körül, amikor elmentek műszakira, és új rendszámot kaptak, az adott műszaki állomás (autószerelő műhely) keretét pattintották fel. Pl. hasamra ütök, "BONYHÁDI AUTÓJAVÍTÓ" (nem tudom, volt-e ilyen) felirattal. Esetleg valami AFIT utód cég nevével. Ilyet sokat láttam. A miénknél, mivel kb. 6 évet állt, ez 1996-ban történt meg, akkor kapott ilyet: https://file.joautok.hu/car-for-sale-images/1200x900/auto/cfakepathimg-20180402-175650_8y32t3kw.jpg?v=1 (Brutál, hogy a google már OCR-ezi a képeket.)

7074 jocking . 2019-06-03 22:26:49  Előzmény: Spityu: 80840

Trafóleszorítót nem horganyoztattam, mert úgy ítéltem meg, hogy elég szép rajta az eredeti bevonat. A homlokfal csavar meg nem galványolva volt, hanem festve. :p ;)

A keretről tudom, hogy nem létezett, csak megláttam a Zinterneten és bejött. :) Technikailag a másik fajta sem lenne rávaló, hisz ez még a 2 betű 4 szám rendszámmal jött ki eredetileg. Gondolkodtam egy olyan elvetemültségen is, hogy a régi rendszámot is reprodukálom, csak ahhoz tudni kéne, mi lehetett. -.-

Jól halad, de azért még van mit csinálni. A motor csütörtökön megy Mihályfihoz, Páltól is akkor jön a dugó, de sajna csak 74-es van neki (vagyis nagyobb lenne, de kisebb nincs), így 2-nél kicsit több lépcsőt kell majd fúrni. Arról nem is beszélve, hogy "bugjavítós" műveletek is vannak még, cserélni kell a jobb felső csapszeg perselyt, mert túl nagyra sikerült a dörzsárazás, és még a hátsó fékcsövek sincsenek fent. Fékpofákat csak be kell szórni, azzal már nem lesz gond, de a dob festés még hátravan. Arról nem is beszélve, hogy még a kerekekhez sem nyúltam.
A beltérrel még elleszek, az ülésekhez és a huzatukhoz még nem nyúltam, a szivacsuk is eléggé szét van ülve és a vázat sem ártana festeni pár helyen. A szőnyegeket csak pucolni kell, azok viszont hamarosan mehetnek vissza.
Lökhárító sarkom már van, eléggé normálisan néz ki, bár kicsit fényesebb, mint (szerintem) eredetileg lehetett. De még ilyen kis rombusz alakú lemezt is adtak hozzá, hogy ne essen le, meg is lepődtem.

7073  Spityu 2019-06-03 21:01:08  Előzmény:jocking .: 80839

A trafóleszorítóra nem jutott galvány? És a homlokfal csavarokra? :D És hogy még fikázzak is, olyan fajta rendszámkeret nem létezett, az fantáziatermék! :D Ilyenek voltak régen: https://www.vatera.hu/merkur-a-tipusu-rendszamtablakeret-rendszam-keret-2733540953.html Bár a korabelieknél ezen kissé nagyobbak a karakterek és a logó.
Ez egy eredeti, a 4T-men elöl ilyen volt még, amíg egy spániel le nem bontotta. https://img.index.hu/imgfrm/2/3/6/1/BIG_0003702361.jpg
De volt olyan is, amin még Suzuki felirat is szerepelt: https://img.index.hu/imgfrm/6/0/2/1/BIG_0003706021.jpg
Tényleg kezd autó formája lenni. Augusztus 20-ra azért csak elkészül. :D Kb. ebből az állapotból 2 hét, valójában 3/4 év kellett nekem. De a motor már kész volt, a kerekek is diagonállal, a belteret is csak be kellett szórni. Lökhárítósarokkal, ha még nem vettél, vigyázz, mert van jó minőségű utángyártott is, ami szinte teljesen gyári, alig van különbség. Szóval ne vedd meg az első fajtát, amit kapsz.

7072 jocking . 2019-06-03 20:48:19

Fejlemények.
Van ugye a 3 pár hengerem, abból 2 pár még fúrható, 1 meg már 75-ön van. A 75-ösön és az egyik páron még rajta voltak a hengerfejek, most leszedtem őket, és meglettek a 7.8-as hengerfejek. :D
Amúgy a 75-öst igaz, hogy már nem illene fúrni, de nem is kell, mert ahogy nézem, nincs válla és még a hónolás is látszik benne. Sokat nem ment, úgy látszik. A másik páron lévő hengerek nem tudom, melyik motoron voltak, de biztos érdekesen működött, mert az egyik hengerfej azon 7.8-as volt, a másik meg nem. :D

Volt haladás más téren is, bement az első és hátsó szélvédő, meg a jobb hátsó üveg. Bazz, azt a rohadt oldalüveget majdnem tovább tartott berakni, mint a két nagy üveget... A másikat inkább meghagytuk holnapra szopásnak, helyette inkább feltettük a motorháztetőt, így már eléggé autó formája kezd lenni a dolognak. :)

7071 jocking . 2019-05-30 19:55:02  Előzmény: Spityu: 80834

Szegecsem van, a múltkor többet rendeltem a durókhoz. Plusz festékem nincs, olyan kevés maradt a dobozban, hogy már szinte akkor bele volt száradva, amikor a festő hozta az autóval a "maradékot". Hasonló árnyalat van, talán nem fog elütni, ha csak ilyen kis rész érintett.
Ez a 7.8-as feliratú hengerfej fura kicsit, ilyet még soha nem láttam. Van itthon vagy 8, de egyikben sincs sehol ilyen számozás, de majd túrok valahonnan, bár nem hiszem, hogy túl nagy jelentősége lenne. Fura is, mert az hogy nincs itthon, azt jelenti, hogy már akkor sem olyan volt a Trabin, amikor hozzám került.

7070  Spityu 2019-05-30 00:56:20

Igen, én törtem bele az egyik csavart ott. A csomagtérfedélnél valahogy úgy oldanám meg, hogy a szegecs fejét körbehúznám szikével, hogy amikor leveszem, ne tépje fel a festéket a duróról. Amúgy, ne félj, egy ekkora helyen, főleg hogy takarásban van, még ha nem is sikerül, csak 95%-osra a keverés, akkor is meg lehet úgy ködölni, hogy ne látszódjon semmi sem. De ugye mivel van javítófestéked (remélem, maradt), ez nem probléma. Ha ügyesen bontasz, akkor csak a lemezt meg az új szegecseket kell megfújni, otthon megoldható.
Nem tudom, volt-e ott tömítő. El bírom képzelni, bár nem türemkedik ki, de majd megnézem azért. A masszivitás növelése céljából lehet, hogy nyomtak oda, de szerintem sok jelentősége nincsen.
Csapinál kapni rézből készült szegecset. 1 mm-rel nagyobb a fejének az átmérője a gyáriénál. Vagy bőrdíszművesnél van 1 mm-rel kisebb (acél, többféle bevonattal). :) Gyárit nagyon nehéz szerezni. Nem tudom, melyikkel rendelkezel, de igazából szerintem bármelyik jó lehet. Csak ne popszegecs legyen... Bár én láttam például olyan motorháztetőt, ami popszegeccsel volt összerakva, de gyári minden. Szerintem itthon rakhatták össze vázból, szövetből, duroplastból.
A hengereket és a blokkot is pucold meg magad, azt javaslom. A hengerfúrók csak nagyolni fogják, csak az alját és a tetejét pucolják le tökéletesre, és némelyikük felárat is számol rá. Így is, úgy is le kell pucolnod, célszerű fúrás előtt. Benzin, hígító, acélgyapot, 7 centi hosszú sörtéjű műanyag szálas ecset, rövidebb sörtéjű ún. masszázó ecset (gyökérkefe sörte). Házilag ezzel a legegyszerűbb támadni. Lehet, hogy rámegy egy szombat délutánod, de megéri. Ha már nem hoz le többet a benzin, de azt látod, hogy még feketéllik a ráégett olajsár az alun, akkor azt nem túl tömény NaOH (hidegzsíroldó) oldattal lehet nagyjából lekapni. De a hengernél, hengerfejnél nem biztos, hogy nagyon túlzásba kell ezt vinni, mert nem látszik. Bár a tudat miatt engem zavart volna, így lemostam mindenütt a redvát. A blokknál inkább csak a gyújtás és a ventilátor környékén szokott ilyen felület kialakulni, a többi helyről általában könnyen lejön. Ha van valami gőzborotva (jobbféle önkiszolgáló autómosó), akkor azzal célszerű lehet nagyolni. Meg persze valami kihegyezett fadarabkával.
Ezeken kívül még játszhat az üveggyöngyszórás, az nagyon szép felületet eredményez. Vagy ha tudsz, akkor aquablasting (nem tudom, van-e egyáltalán itthon ilyen vállalkozás). A homokot és a tömény lúgos, savas maratást kerüld.
A hengerfejeknél vigyázz, a tiédre olyan való, amelyiknek az alján jó nagy karakterekkel 7.8 felirat is szerepel, utalva a 2 tizeddel növelt kompresszióviszonyra (1985. január 1., nullszéria 2 hónappal előtte). Túlzottan sok jelentősége nincs, inkább csak a korhűség miatt célszerű figyelni rá.
Amit a hűtőbordáról mondtam, visszavonom. Vissza lehet egyengetni. A múltkor mostam egy hengerpárt, azon az egyik alsó, de még teljes volt felhajolva, teljesen rá a fölötte lévőre. Óvatosan, csavarhúzó segítségével szinte tökéletesre vissza lehetett hajlítani. Szükség esetén az ellentartásra használt bordát a túloldalról meg kell egy újabb csavarhúzóval vagy akármivel támasztani. Szépen, apró lépésekben vissza lehet nyomni. A képen a legalsókat tutira, de talán még azt a durvábbat is, ami elvált (?) a középső rezgéscsillapító csíktól is.
Az acélgyapot leginkább az égéstér és a tömítőfelületek kíméletes, de hatékony pucolására jó.

7069 jocking . 2019-05-29 21:45:20  Előzmény: Spityu: 80818

Na, megvolt az első nagyobb (fényezés utáni) cumi, amit jobb lett volna elkerülni. Spityu, ha jól emlékszem, te írtad, hogy sikerült beletörni a csavart a C oszlop szellőzőjénél a lyukba. Nekem erre sikerült rátenni egy lapáttal, sikeresen letörtem az egyik csavart, ami a csomagtérfedél zsanérját rögzíti... -.-

Szerencsére úgy néz ki, megúszós a dolog, sikerült a fényezés sérülése nélkül leszedni a szegecseket és a lemezt, amiről aztán sikerült leműteni a tőcsavar csonkját (úgy tűnt, ponthegesztés szerű eljárással nyomtak be a lemez hátoldala felől egy süllyesztett fejű "slicc" nélküli csavart) és sikerült behegesztetni egy újat úgy, hogy a festett pánton a festék csak a zsanér alatti részen égett meg egy picit. B tervnek ott volt a lemez egy másik fedélről, de azt festeni kellett volna és a lyukak sem stimmelnek (ki gondolta volna). Szegecs meg még maradt, szerencsére. :)
Nem is értem hogy sikerült, többszöri járatásra is nehezen mentek az anyák a csavaron, nem lehetett pontosan érezni, mikor van meghúzva. Én legalábbis erre tippelnék. Meg is lettek járatva a csavarok menetmetszővel, bár kissé megkésve.
Viszont. Ez a sarokpánt meg volt taknyolva olyan ragaccsal, amivel a durókat is feltették, vagy nem? A pót lemez hátoldalán nem láttam nyomát, az eredetin viszont igen, minimális mennyiségben az üveg felőli "lábnál".

Plusz update: a motor remélhetőleg 2 héten belül megy fel Pestre. :)
Tettem fel pár új képet is a motorral kapcsolatban.
Ezen látszik a sérült hűtőborda:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60261391_2552084908158376_8645848005267685376_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=284c7f2861cb7f3442bde52b67cbdacd&oe=5D9288C4

Ezen a 'megművészelten' meg az, hogy milyen remek állapotban van a 4 méreten belüli hengerem. Mindkét garnitúra evett már meg gyűrűt, az látszik. 0.5-ös fúrással ki kell jönniük, nem érzem mélynek, csak sok. :)
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60290040_2552084778158389_5980929366282993664_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=150dc5338e1229acd8a0fc54e45c3039&oe=5D9AA770

Btw, Mihályfi meg is pucolja a cuccokat, vagy azt ajánlottabb előtte itthon elintézni?

7068 jocking . 2019-05-24 10:15:49  Előzmény:Szabó Miklós: 80823

zsombishop.hu

7067 Szabó Miklós 2019-05-19 21:18:39

Sziasztok! Trabit kormànyt, ill kkormányművet keresek. 1983-as a gép. Ha valaki tudna . Köszi nektek

7066  Spityu 2019-05-07 13:32:38  Előzmény:jocking .: 80816

Ha esetleg kell korabeli EÜ-doboz, megvan az eladó elérhetősége :D https://www.vatera.hu/elsosegely-doboz-toltve-2761457366.html Szerintem alkudható.

7065  Spityu 2019-05-07 10:29:04  Előzmény:jocking .: 80816

Részben mindenkinek igaza van, de keverednek a dolgok, amelyekből hibás általánosítások születtek.
Pont a siófoki börzén fogtunk ki 1-1 pár "érdekes" dugattyút. Emiatt utánaolvastam a dolgoknak. A Hogyan tovább? eléggé részletesen kitér erre a kérdésre, ha megvan, érdemes elolvasni (több helyen is említi a vonatkozó fejezet).
Kis motor történelem (normál/Hycomat):
- 1968-ig P60/P61: 23 LE, régi felömlős hengerek, bronzpersely, régi fajta telipalástos dugó, szorosan illeszkedő csapszeg
- 1974-ig P63/P64: 26 LE, új felömlős hengerek, bronzpersely, új fajta telipalástos dugó, úszócsapszeg
- 1985-ig P65/P66: 26 LE, új felömlős hengerek, tűgörgő, új fajta telipalástos dugó, úszócsapszeg
- 1990-ig P65/P66: 26 LE, új felömlős hengerek, tűgörgő, könnyített dugó, úszócsapszeg
(Egyéb változtatások is voltak, főleg az utolsónál, ami érdekes módon nem generált új motorkódot.)

Szóval az 1968 előtti motoroknál melegíteni kellett a dugattyút, és úgy betolni a csapszeget. A későbbieknél - elvileg - kézzel vagy minimális préseléssel, de nem lötyögve be kell, hogy menjen a helyére. A biztosító gyűrű nem jelent semmit, az a régieknél is volt, sőt, az igencsak szorosan illesztett 4T motoroknál is van.

A börzén talált dugattyúban DCS felirat található. Dugattyú- és Csapágyöntöde a gyártó vállalat. Itt készültek többek között a Pannóniák gyári dugattyúi. A dugattyúkhoz volt 1-1 csapszeg is, a Trabant gyári színkódjait követik. A dugattyúkon szintén van 1-1 jelölés a csapszegfuratnál, amelyek passzolnak a csapszeghez: fehér ill. zöld. Egyik sem megy bele kézzel a dugattyúba, szorosra van illesztve. Biztos, hogy szándékos, mert a dugattyúk és a csapszegek is nagyon finom megmunkálásúak. A dugattyú oldalán az esztergálás finomabb még a gyáriénál is. A geometriája is jó, kúpos, ovális, amennyire a gyári is. A gyűrűk érdekes módon gyáriak. A gyűrű-gyűrűhorony hézag megegyezik a gyári dugóknál mérhetővel: az 5, 8, 10 százados hézagmérő fér be éppen hogy. Érdekesség: 30 grammal könnyebbek, mint az egyező méretű és kialakítású gyáriak.
Azonban van egy kis baki: P63 felirat van beleöntve. Na de ugye annak már úszónak kellene lennie. Ha meg P60-at öntöttek volna bele, akkor kicsit más kialakítású kellene, hogy legyen a szoknyája (amennyire sikerült találnom képeket). De ez nem zavar, megoldható könnyen az úszósítás, csapszegből is van szórás, tűgörgőből is, sőt, hajtókar felső szemből. :)

http://bit.do/eRHTF
http://bit.do/eRH6M
http://bit.do/eRH6W
http://bit.do/eRH64
http://bit.do/eRH7e

7064 jocking . 2019-05-07 08:15:49

Motor szétszedés közben előjött egy dolog, ami vitához vezetett családon belül (szerelő végzettségű illetővel, így hátrányos helyzetből indulok :D ).
Amikor szedtem le a cseremotorról a dugattyúkat, egyszerűen csak egy megfelelő méretű rudat (dugókulcs toldó) használtam, hogy kiüssem a dugattyú csapszeget a helyéről (miközben ellent tartottam, hogy ne görbüljön a hajtókar az ütögetéstől). Könnyen le is jött, de csak félig ütöttem ki, jobban nem is kell, hogy lejöjjön. Amikor néztük, hogy milyen a dugó, a félig kilógó csapszeget tenyérrel simán vissza tudtam tolni a helyére.
Itt alakult ki az ellenvélemény, miszerint ez így szar, és a csapszeget összerakáskor is csak úgy lehet a helyére rakni, ha a csap a mélyhűtőben volt, a dugóban meg el lett égetve egy kis benzin, hogy felforrósodjon. Emlékszem rá, hogy valóban volt olyan dugónk, amit csak így lehetett összerakni a csapszeggel, de én azt annak tudom be, hogy már az is kisipari szar volt, és a normális, méretpontos dugó és csap össze kell, hogy csússzon, nem túl nagy erőkifejtés árán. Meg aztán a dugattyúban sem véletlenül van bent a két seeger, pont azért, hogy a csap a helyén maradjon. Ha a forralós-hűtős módszer lenne a helyes, nem kéne a seeger a dugóba, mert annyira összeszorulna a dugó és a csap. (Arról nem is beszélve, hogy a gyári videón sem látszik hűtés/melegítés. :) )
Kinek van igaza? :D

7063  Spityu 2019-05-05 21:48:46  Előzmény:jocking .: 80814

Igen, ebben igazad van, hogy a legnagyobb kopást kell alapul venni. Az általában középtájékon jelentkezik a hengerben, ahova csak furatmérővel lehet benyúlni. Én csak a korábbi fúrási méret megállapítására javasoltam az előző mérési pontokat. Amihez ha hozzáadunk két lépcsőt, szinte biztos, hogy megfelelő méretű lesz a dugattyú (hozzá lehet fúrni a hengert). De az a legjobb, ha bemérik, és csak utána rendeled meg a dugattyúkat. Vagy rendelteted. Igen, a fúrási lépcső ugyanannyi értelemszerűen, mint a dugattyúk lépcsői. A tényleges fúrási átmérő azért kevesebb. Az utolsó néhány századot a hónolás során munkálják le.

7062 jocking . 2019-05-05 20:50:25  Előzmény: Spityu: 80813

Hmm. Kicsit értetlenkedem ezzel kapcsolatban, mert a józan paraszti ész nekem azt mondja, hogy pont, hogy ott kell mérni, ahol a legjobban kopik, hisz annál kisebbre nem lehet fúrni. Vagyis pl. ha _bárhol_ mérek rajta mondjuk egy 73 mm-es értéket, akkor azt 73-nál kisebbre nem lehet, hisz akkor lennének olyan részek, amit a fúró el sem ér.
De amúgy igen, nyilván a műhelyben is meg fogják mérni, nekem ehhez kevés a műszerezettségem. :) Viszek 2 párt, aztán majd megmondják, melyikkel érdemesebb foglalkozni.
Egy fúrási lépcső mekkora szokott lenni? 0.25 mm, mint amekkora lépcsőben a dugókat is árulják?

7061  Spityu 2019-05-05 18:19:22  Előzmény:jocking .: 80811

Most épp pucolok egy '84-es hengerpárt, és eszembe jutott, ahogy néztem, hogy a felömlők ablakai közötti részt sem éri a dugattyú / gyűrű, emiatt ott sem kopik. A hengerfal hátsó oldalának alja szintén szép szokott maradni, általában látszanak a mélyebb hónolási nyomok. A terhelt oldalról ugyanez nem mondható el, ott azért sanszosak a húzásnyomok vagy csak simán az erőteljesebb kopás. De összességében azért meg lehet mérni tolómérővel, házilag, hogy mi is volt az utolsó méret. Ahhoz hozzáadva 2 lépcsőt, szinte biztos, hogy ki fogja adni a fúrás. De a legbiztosabb, ha megméreted intóval.

7060  Spityu 2019-05-02 12:02:27  Előzmény:jocking .: 80811

Na jó, de a váll az nem növekményből adódik, a felső gyűrűtől felfelé pedig mindvégig érintetlen marad a henger. Alul azért kopik valamennyit. Ha még látszik a hónolás, akkor ok, érdemes mérni, mert a méretlépcsőt még meg tudod állapítani, biztosan.

7059 jocking . 2019-05-01 23:43:57  Előzmény: Spityu: 80810

A 75-ös már szerintem is felejtős, írtam is. :) A henger átmérőt alul próbáltuk mérni, mert felül van egy minimális válla, ami szerintem bezavarna a mérésbe.
A dugattyú érdekes kérdés, mert vakarásztam a tetejét, és csak egy nyilat találtam rajta, számot egyáltalán nem. Ráadásul nem ez az egyetlen ilyen "készlet" itthon, van egy pár szerintem szinte nem is használt (nem tudom miért, talán méret gond volt a csapszegnél?) dugóm, amin egyáltalán semmilyen lerakódás nincs, és azon sem látszik egy darab szám sem.