Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6407  Spityu 2017-09-11 20:04:29  Előzmény:jocking .: 79855

Nem mondom, hogy könnyű, de szerintem néhány év alatt össze lehet gyűjteni egy készletet. A kulcsokat nagyon könnyű beszerezni, a gyertyakulcsot szintén. Csavarhúzót, csőkulcsot, stiftet nehézkesebb, mert nagyon elvesznek a tömegben. Tasakot közel lehetetlen. Ugyanilyen szalagot lehet kapni (max. hipózni kell a megfelelő tónusért). Hézagmérőt szintén nehéz beszerezni, max. német webáruházból, e-bayről. Bolhapiacon tuti nincsen, ezek mindenkinél elkallódtak. Neked szerintem szürke/vajszínű műanyag nyelű csavarhúzód lehetett a készletben gyárilag. Vagy talán fekete. A 9-11-es kulcs szerintem Trabant. Nekem is van egy ilyen a készletben, és tuti, hogy nem utólag került bele. ;) 10-13 és 13-17 a másik kettő. Ebben a topikban, 2014. augusztus - szeptemberben volt téma. Képek is vannak.

6406  Spityu 2017-09-11 19:50:12  Előzmény:Piret Endre: 79854

Szép kis készlet! A 7-es kulcs is benne lehetett eredetileg? A többi szerintem stimmel, és igen, csak a kis csavarhúzó hiányzik szerintem is. Az én tokom már 3 fakkos és műanyagból készült. Emiatt az ugyanilyen szalag is egy "furatba" van belekötözve először, majd a két lelógó végével lehet összekötni a tatyót. Képeket biztosan mutattam már. Nem akarok beleszólni, de a csavarhúzó olyan szép állapotban van, hogy nem is festeném át. A többi cucc feketítése nem nagy dolog, ha akarod. A kombinált fogó nyele eléggé natúr, talán azt érdemes lehet újramártani. Már ha egyáltalán fekete volt, és nem rozsda, amit festéknek nézek. :) Tegnap is voltam vásárban, mindig nézem, de most sem találtam kis csavarhúzót. De mindenképpen elhozom, ha lesz valahol. Börzén is néztem a múltkor, Siófokon. Ja és a táska... Jó kérdés, milyen lehetett az eredetid. Úgy emlékszem, régen sima szövet (is) volt. De lehet, hogy ilyen ponyva anyagú is még a műanyag előtt. Keresgéltem a neten, hasonlót láttam Simsonhoz, és Trabanthoz is. A Wartburgé tudtommal nagyobb. Abban viszont biztos vagyok, hogy valami NDK-s járműé. Apámnak van egy IFA készlete, kissé hiányos ugyan, de sok eredeti és nagy kulcs van benne. Az anyaga ugyanez és a szalag is ugyanígy van rávarrva (és persze maga a szalag szintén ugyanilyen).

6405  Spityu 2017-09-11 19:37:03  Előzmény:jocking .: 79849

Nos, a kocsim gyári önindítóját tuti, hogy faterék szedték szét először, pontosabban csak a behúzótekercset. Arra emlékszem, hogy egyszer elromlott, de nem voltam ott a szerelés alkalmával. Aztán a szekrényben úgy találtam meg, hogy a behúzótekercs nem volt rajta. De a két csavar bent volt vagy valami ilyesmi. A lényeg, hogy az öntvényen határozottan látszódott, hogy kívül fogazott alátéttel volt rögzítve. Most azon gondolkodom, hogy lehet, hogy a csavarok nem voltak ott, mert akkor az alátétet is megtaláltam volna... felmerül a kérdés, vajon hova kerülhettek (majd megkérdezem, hátha emlékszik rá apám). Ill. a másik 2 önindítót is megvizsgálom, hogy nincs-e valamiből plusz darab ezen a környéken... Aztán van egy gyári új 6V-os önindítóm is (eladó :D), azon pl. rugós alátét van ugyanitt. A behúzó villa tengelyén lévő gyári C alakú basz valóban rugalmatlan anyagból készül.
A forgó rész végén lévő furatokra nem emlékszem, egyik önindítómnál sem. Talán a befogáshoz kellett valamiért, passz. A behúzó villa nálam is két anyagból volt összeponthegesztve, az összes önindítónál, amit szétszedtem. Nekem nem rémlik, hogy a csonkállványon láttam volna dátumjelölést, bár valami halványan dereng. De az mintha Trabant embléma lett volna. Apropó, abból hányat találtál eddig? Van a csomagtér alján végigmenő C merevítő két végénél, ami nálad mondjuk lehet, hogy elrohadt. Aztán van a csomagtér zsanérnál is a kasztnin, talán a két csavar között. Talán még valahol. Ezek a rejtett előfordulások, amik eszembe jutnak. Persze lehet még sok helyen, pl. az új típusú szélső kormánygömbfej tetején is, öntvényeknél, erre-arra. Jah! A váltón nézd meg a Trabant emblémát. Kíváncsi vagyok, nálad is a tükörképe látszik-e. :)

6404 jocking . 2017-09-10 10:02:36  Előzmény:Piret Endre: 79854

Kicsit túrtam. Jól emlékeztem, tényleg van egy ilyen kék nyelű csavarhúzónk. A kombinált fogó feje viszont kicsit más. Plusz találtam egy ilyen feliratos villáskulcsot is, 9-11-es (ha jól emlékszem). Bár az lehet nem is trabanthoz van, ilyen méret beosztással.

6403 jocking . 2017-09-08 21:08:40  Előzmény:Piret Endre: 79854

Na ez az, amit a büdös életben nem fogok tudni begyűjteni. :D Bár a hatszögletű basz (gondolom gyertyához) megvan, és a szerszámaink között is láttam már nagyon hasonló kombi fogót és kék nyelű csavarhúzót..

6402 Piret Endre 2017-09-08 21:04:52

Végre összehordtam egy kupacba a szerszámkészletet. Tényleg csak a kis csavarhúzó hiányzik. A talált tok meg eléggé hasonlít arra, ahogy emlékeim szerint az eredeti kinézett.
A szerszámok kopottak, használtak - ebben nincs semmi csoda, hiszen 39 évig szolgáltak az autóban, és még a szétszedésben is kaptak néha szerepet.

6401 jocking . 2017-09-04 19:21:53  Előzmény: Spityu: 79848

A hosszú csavaron majd megnézem a feliratot, már ha van rajta. Nem ment sárgításra sem az, sem pedig az anya, mert semmi nyom nem volt rajtuk, hogy sárgák lettek volna. Így a csavar fekete lett, az anyát meg majd meglátjuk, lehet, hogy így marad.
Az önindítón és a generátoron minden alátét oda ment vissza, ahonnan kijött. Ahol rugós látszik, ott az volt. Bár nem venném készpénznek az elhelyezkedésüket, eddig minden felújított cuccon látszott, hogy már bontva volt. De már mi is végtelen a végtelenediken alkalommal szedtük szét pl. a generátor rögzítését 1-1 szerelés alkalmával. Így semmi garancia nincs rá, hogy egy alátét gyárilag van ott, bárhol is legyen. :)
A villatengely egyik vége "gomba", másik végén "nútban C alakú biztosítógyűrű" módon volt rögzítve. Nem tudom, mi volt az, de hogy nem rugós anyag, az 100%, egy el is tört leszereléskor, és visszaszerelésnél sem azt raktam vissza, hanem egy seeger gyűrűt. Én is omegát terveztem/tervezek oda, csak nem kaptam ennyire picit eddig még sehol.

Btw, pótoltam az alátétet az elülső önindító pajzs bronzperselyénél. Van itthon két 6 voltos önindító, és az egyikben még benne volt, azt raktam át az enyémbe. Sok értelmét mondjuk nem látom, mert nem csúszkál a tengely hosszirányban semennyire.
Néhány különbséget is észrevettem a 6 voltoshoz képest, pl. hogy a forgórész tengelyvége azokon sima, az enyémben meg van egy furat szerűség. Vagy hogy azoknak a bendix villája úgy néz ki, mintha két darab lemezből lenne, amikből az egyik az egyik, a másik a másik villaszárat adja. Anyagra is vastagabbnak tűnik, gondolkodtam is, hogy átrakom.

A festéssel muszáj volt kezdeni valamit, csak nem hagyhattam meg undorítóra, még ha úgy gyári(bb) is. :) Tisztítás során feliratok is előkerültek a házon, többek között egy dátum is: 86 augusztus. Eléggé valószínű, hogy ez még az autó saját önindítója. Csodálkoztam is már párszor, mennyire eredeti a gép, a két első csonkállványban is találtam dátumokat, 86 augusztus és július. A kaszni szeptemberi, első forgalomba helyezés meg november eleje. :)

(A saturól csak annyi infóm van, hogy volános munkaviszony eredményeként került hozzánk harmincpár éve.. :D Festés nem nagyon van rajta, ami látszik ott szerintem csak koszos.)

6400  Spityu 2017-09-03 22:22:11  Előzmény:jocking .: 79843

Igen, az úgy nem nagyon fog elforogni. :) Amúgy elég fasza. Meg tudnád írni annak a kötésnek az elemeit? Úgy emlékszem, nálam lapos és rugós alátét + anya volt. A másik végén meg csavarfej és a biztosító. A csavar feliratot is megírnád? Úgy emlékszem, nekem nem ESKA volt és feketített.
Az önindítónál nálad volt ricnis alátét a behúzótekercs csavarjai alatt (ha jól látom, most rugós alátét van)? Amúgy az önindító nem ilyen szépen volt fényezve (én is így csináltam), hanem ködölve, össze-vissza, minden. :) Majd 30 év múlva úgy okádom le, ahogy gyárilag is volt. Ez látszik a tisztítás előtti állapotot bemutató képeken. A behúzó villa tengelye neked milyen? Mindkét végén egy alátét szerű lemez volt biztosítóként, vagy a tengely egyik végén szögletes gombafej szerűség volt kicsúszás ellen? Itt kicsit csaltam, mert omega gyűrűvel raktam össze, ahogy a képen is látszik a tengely másik végének kiképzésével egyetemben. Amúgy láttam olyat is, ahogy mindkét végén az az alátétszerű biztosító volt.
Ja és nekünk is van ilyen székünk, 3. :) A satu fényezése még a gyári lehet? 125-ös?

6399 jocking . 2017-09-02 16:44:28

1-2 "előtte - utána" kép az elmúlt 2 hétből.
Spityu, az önindítós képedhez annyit fűznék hozzá, hogy van a bendixtől balra az a távtartó gyűrű, a karika ami a helyén tartja, meg két alátét. Na nálam az a 2 alátét érdekes módon nincs. Egy darab ilyen nagyobb lapos alátét volt az egész önindítóban, a hátsó bronzperselynél.
(Tudom-tudom, a generátorba fordítva raktam vissza a felső csavart, majd megfordítom. :D )

6398  Spityu 2017-09-02 00:07:57  Előzmény:jocking .: 79758

Még egy kis "adalék" a Trabant sebességváltó olaj témához. Ma megjött 2x1 liter Trabant hajtóműolaj névre keresztelt olaj. Apróhirdetésben találtam. Bontatlan, 2002. májusi gyártmányok. :) Elsősorban dísznek vettem őket, de adott esetben lehet, hogy betölteném. A hátuljára HL vagy HV (nem emlékszem hirtelen) és 46 van írva. Majd lefényképezem, miután lepucoltam a port. Ez a Hixol T elődje, úgy tudom, csak névben tér el a két olaj, maga a tartalom ugyanaz. Ami jó eséllyel a sima 46-os hidraulika olaj.

6397  Spityu 2017-09-01 15:49:07

Eredeti felvétel: https://www.youtube.com/watch?v=ug8ttqEsB_I

6396  Spityu 2017-08-29 20:46:05  Előzmény:Piret Endre: 79833

Aha, tényleg. Jól emlékeztem, hogy rosszul emlékeztem. :) Kívülről hasonlít a kettő, amiatt véltem azt, hogy egyeznek. Viszont derengett, hogy hirdetésekben külön-külön tételként árulják őket, eltérő voltuk miatt.

6395 Piret Endre 2017-08-29 19:14:37  Előzmény: Spityu: 79831

Még egy kis ablakgumi téma: írtad, hogy a kombiajtó üvegének gumija talán megegyezik az oldalablakéval. Nos, szerintem nem, erősen aszimmetrikus, és a belső oldalon a vason átbukó rész határozottan D keresztmetszetű. Legalábbis ilyet találtam benne, és a kiszemelt cseredarab is pont ilyen.
Ez bement simán...

6394  Spityu 2017-08-28 23:56:09  Előzmény:Piret Endre: 79830

Én csak matt fekete hőállót láttam. A fékdobok és a kerékagyak kaptak ilyet nálam. Az első dob és a cső Dinitrol 444-et. A hátsó dob meg gyári új, plattírozott kivitel. A hegesztéseknél gyárilag nem rikító cinkspray szerűséggel megfújva. A tartalék aranykészlet dobom szintén. Amúgy megtaláltam a videót:
https://www.youtube.com/watch?v=BeyLTmKYQ5s
A releváns részletek 20:30-nál ill. 23:45-nél kezdődnek. A dobok feketék, a csövek vegyesek.

6393 Piret Endre 2017-08-28 23:30:15  Előzmény: Spityu: 79827

Köszönöm a sok információt. Nem tudtam, hogy a foszforsav leszedi a kromátot, RO55 van itthon általában, majd próbálkozom.
Ablakgumi ügyben most elég tanácstalan lettem. Gyári újjal próbálkoztam első körben, de az nagyon nem működött, teljesen repedezős, hasadós volt már az anyaga. Az utángyártott meg mérethibás. Szóval passz :-(

A kipufogó nálam végig matt (bár inkább selyemfényű) fekete lett, mert hőállóban szerintem ez az, ami elfogadhatóan néz ki.

Nem tudom, hogy hogy volt a kabát patentjai alatt gyárilag. A saját kabátjából az összes luk ki volt szakadva, és a belseje is már teljesen elporladt. Sikerült találnom egy szinte teljesen újat, arról kiderült, hogy egyszerűen szűk. Ezt, ami most van, ahhoz kaptam ráadásnak, és elég szép lett végül takarítás után.
A két szárnyas csavar alatt valami fekete gumi volt. Ez a szürke, ami most kilátszik, két kúpos, a homorú felén gumis alátét. Egy műhely sarkában ragadtak a kezemhez, és méretben pont jónak látszik, amíg nem kerítek jobbat. Azt hiszem, tömítő alátét a hivatalos neve.

6392  Spityu 2017-08-28 22:28:48  Előzmény:Piret Endre: 79828

Észrevettem azokat is. :) Mondjuk tudatosan nem fogtam fel a leömlő színét. A dobét viszont igen. A korai ('80 előtti) kocsiknál sokszor, ha nem mindig fekete volt a dob. Talán kissé fényes. Ez látszik több régi videón is. De láttam már '90 körüli Trabanton is fekete hátsó dobot. Meg olyat is láttam, hogy vegyes volt, gyárilag. Pl. dobok plattírozottak, cső fekete.
Szürke gumi szettet talán Németországban lehet kapni. Bár már lehet, hogy nem. Persze utángyártott. És az is rémlik, mintha nem lenne valami tartós. Bír pár évet, aztán elkezd repedezni, de nem tuti. Az első gumit, ami most bent van nálad, ismerem. Alakra egész jó utánzat, azért sem ismertem fel. Na jó, a sarkok kicsit gyanúsak voltak. És igen, eléggé rugalmas. Erről azt hallottam, egy idő után elkezd zsugorodni szintén. Az oldalüveg gumik, amiket említettél valóban túlméretesek. Meg se próbáld azokkal berakni az üveget: https://www.youtube.com/watch?v=oWuWhFcwjGU Én a gyáriakkal raktam vissza, miután kinyomtam az üveg vájatát fekete PU-val (kb. 3 mm átmérőjű hernyóval) és rányomkodtam a gumit az üvegre körbe-körbe. Már ez a kis "dagasztás" is eléggé eltartotta a gumit, kínszenvedés volt berakni. De legalább tömít, mint a rosseb. A végek természetesen előzőleg összeragasztásra kerültek. Ha nem tudsz szerezni szürke gumit, akkor marad a fekete. Ha viszont fekete, akkor úgymond válogathatsz. Én azt ajánlom, hogy tegyél be minél fiatalabb autóból kibontottat. Tudomásom szerint kétféle profilú volt, az egyik, amelyik hasonlít a kombi ajtó üveg gumijára (ha nem ugyanaz?!), a másik pedig amelyiknek a külsején egy téglalap alakú árok fut végig (kb. 1mm mély, 5mm széles). Nekem ez utóbbi volt. De előbbiből tudtam gyári új párat szerezni, ami nem került emiatt felhasználásra. Bajáki Peti hörcsögraktárát gyarapítja már. :) Egyszer most rakd össze valamivel, aztán tartsd nyitva a szemed. Ki tudja, az is lehet, hogy újra lehet majd kapni szürke utángyártottat Németországból. Esetleg ha van valami lézervágós ismerősöd, megpróbálkozhatsz extrudálószerszám gyártással. Itthon is vannak olyan cégek, ahol vállalnak gumiprofil gyártást, szerintem többféle színben. Az oldalajtó tömítőjét sötét szürke szövettel tudod felújítani. Az ajtóba érő végeinél eredeti színben tündököl valószínűleg nálad is, az alapján el tudsz indulni. Nekem volt akkora mázlim, hogy találtam 1 pár gyári újat. 11 év alkatrészbeszerzés alatt ez a kettő volt az összes, amit láttam. Az utángyártott kérdőjeles. Úgy rémlik, hogy lötyög benne az üveg legalábbis valamelyikben, valaki egyszer azt mondta. De lehet, hogy van többféle. Gyertyakábelhez gumit szerintem tudsz találni bontóban, vastelepen roncsokban, nem reménytelen, sőt. Nem nagyon láttam, hogy elöregedett volna. Meg ha jól emlékszem, nálad az alulról feljövő vezetékek végénél is volt kis gumisapka, olyat is találni boltokban. Meg gyújtásház felőlit is. Nem rég pörgettem át több boltot is, úgy emlékszem, láttam. A pipák nekem is billegnek, de igazából nem akarnak leesni. A biliben a vas valóban sárga volt, ahogy emlékszem. Pár éve láttam gyári újat ebből a fajtából, annál tuti, hogy sárga volt. A légszűrőház szegecsek fajtáját nem tudtam beazonosítani. Szerencsére a gyári motor házán jók voltak a szállítószalag darabok, így nem kellett cserélni őket. A turbinapántban gyárilag van beütve felirat, úgy emlékszem. Talán az ára és a szokásos körítés. És tüzihorgany. Legalábbis azok, amiket láttam. A sárga kromátréteget foszforsavval (RO 55, Cillit stb.) könnyedén el lehet távolítani. Kell egy lavór, aminek az aljába belefér, így nem kell túl sok folyadékot felhasználni. Kb. 10-20%-os töménységben szépen lekapja 1-2 perc alatt. Aztán sima vízben, szappannal le kell öblíteni, és kész. Így meztelen lesz a cink, ami szépen bemattul idővel, ahogy a fűtőkönyök és a keverődoboz bilincse is bemattult. Na meg korábban említett ablakmosófolyadék tartály konzolja is.
Észrevettem, de elfelejtettem megkérdezni: a motorburkoló kabát pantentjai alatt neked nem piros műanyag korongok voltak? Ill. a homloklemez két csavarja alá milyen gumi került? Ha jól látom szürke. Esetleg az is volt?

6391 Piret Endre 2017-08-28 20:47:22  Előzmény: Spityu: 79826

Köszönöm az elismerést! Hihetetlen, milyen szemed van, amiket észrevettél ezen a telefonos homályos képen. Bár, a horganysprayt a leömlőn, meg a matt fekete kipufogó dobot elfelejtetted megkritizálni :-)

Az ablak gumikkal jó nagy szopás volt / van. Ebben eredetileg világos színűek voltak, emlékeim szerint a 80-as éveket sem nagyon érték meg. Szélvédőnél aztán fekete, kétrészes volt benne. Találtam egy ilyet újat, de úgylátszik azt megviselték az évtizedek, mert miután nagynehezen ráfeszegettem az üvegre, egyszercsak csíkokra hasadt. Utána vettem elő ezt, ami szerintem utángyártott, mert magyar feliratos cetlivel együtt volt nejlonzacsiba hegesztve. Ez nagyon kellemes puha, gond nélkül vette a kanyarokat a sarkokon, és aztán két perc alatt simán beraktuk. Igaz, aki jött segíteni, ő párszáz alkalommal már csinálta más típusokon.
Az oldalablakokkal majdnem ugyanez van. Régebben valamikor tettem is be képet a rendelkezésre álló profilokról. Az eredetinek tűnő nem élte túl a berakást. Van viszont itthon a szélvédőével azonos gyártásúnak kinéző, legalábbis a csomagolása ugyanolyan. Ez is kellemes puha, de minden irányban annyival nagyobb, hogy esélytelennek érzem a berakást. Nem tudom, mi lesz, mert a képek alapján mindenhol ezt kapni. Kénytelen leszek kisebb üveget gyártatni vagy nem is tudom.
A gyertyakábeleket csak felkaptam a próbához onnan, ahová 4 éve ledobtam. Nem látszik, de az összes gumi meg a pipák belseje is gatya. A gyújtásház gumi nem tudom, mikor került rá, biztos ez volt csak kéznél valamikor. Sajnálom, mert nincs másik, és a házhoz is kell valami.
A pipa biztos cserélődött az évek alatt. Szét tud kopni a belseje, ezek sem túl stabilan állnak.
Ezek teljesen a saját lámpái, persze rendbetéve. A bilik szürkék voltak, de világosabbak, mint most. A sárga részek nekem kadmiumosnak tűntek a maradványok alapján.
A légszűrőházra valóban szegecselve voltak a gumilapkák, de az egyiket már korábban lefúrta és csavarral helyettesítette valaki. Vagy apám, vagy én, de egyikünk sem emlékszik rá, és az okára sem. A másikat most fúrtam le a felújításhoz, egyszerűbb volt. Egyelőre csavarral megy vissza, aztán egyszer lehet, hogy újraszegecselem.
A turbina pánt a sajátja. Van itthon új, ami sárga, de az akkor valószínűleg utángyártott. Ha elárulod, hogy mivel szeded le a sárga kromátot, akkor lehet, hogy visszafehérítem.

Hát, egyszer biztos lesz belőle szép, vizsgás, üzembiztos autó, de az még mindig nem holnap lesz...

6390  Spityu 2017-08-28 13:11:08  Előzmény:jocking .: 79817

Lehet, hogy újratekercselt a hurkapálcás, és ilyen: https://auto.jofogas.hu/jasz_nagykun_szolnok/Trabant_wartburg_Ifa_generator_alloresz_69919933.htm
Esetleg kérdezz rá az eladónál, hogy miből lehetnek azok az ékek, hátha az övén még jól látszik.

6389  Spityu 2017-08-27 22:35:20  Előzmény:Piret Endre: 79825

Szuper!
Pár kérdés:
- A kédernek nem töltősnek kellene lennie? Ha jól látom, új típusú és gyári. Talán új? Mennyire volt szívás betenni?
- A balos gyertyapipa az nem gyári? Nekem is kicsit eltér a kettő, de a kocsi eredetijei.
- Az alsó trafónál a gyújtókábel gumija biztosan oda való? Az nem a gyújtásházhoz való? Nekem mindkettő olyan, mint nálad a felsőé.
- A tiédben még ilyen lámpabilik voltak?
- A légszűrőház tartóknál a hevedert rögzítő csavarok utólagosak, vagy nálad nem szegecs rögzítette?
- A turbina heveder nem tüzihorgany? Úgy emlékszem, az volt, a csavar és a diók voltak sárgák. Meg szokott lenni webáruházakban gyári új. Vagy te is a kocsi sajátját akarod visszatenni, mint én? :D
Gratulálok a 6V, egykörös fékrendszer kombóhoz. Remélem, hamar elkészül a kocsi és valahol láthatom majd élőben is!

6388 Piret Endre 2017-08-27 21:43:04

Ideiglenes 12V-os gyújtással, meg alternatív üzemanyagellátó rendszerrel ugyan, de bő 4 év után megint pöfögött egy kicsit :-)

6387 jocking . 2017-08-25 21:08:09  Előzmény: Spityu: 79821

Jó tudni. Akkor lehet, hogy az egyik szálon gyárilag se volt szigetelés... Akkor pucolás után melegítek rájuk 1-1 zsugorcsövet, és probléma megoldva.

6386 jocking . 2017-08-25 21:04:46  Előzmény: Spityu: 79820

A kommutátor szép fényes, egyenletes magasságú mindenhol, teljesen jó. A kefék viszont már feleakkorák sincsenek, mint az újak. Az egyik simán kijött a tartójából előrefelé, amikor kicsit kijjebb húztam a kefetartó lemezt.
Az állórészt szerintem nem lenne érdemes cserélni, annyira nincs rossz állapotban, csak jó lenne, ha a felső lapos betápokon is lenne valami szigetelés. Ha zsugorcsövet raknak rá, az sem érdekel, de tuti biztos, hogy volt rajta valami, mert valószínűleg annak a hiányát oldották meg a szigszalagos tőcsavarokkal. Meg a 4 állórészi tekercs egyikének felső részénél van egy kis hiba, ahol kicsit megmozdult rajta a szigetelés. Raknak rá 2 csöpp lakkot, és jó is lesz.

6385  Spityu 2017-08-25 21:02:03  Előzmény: Spityu: 79820

Megtaláltam a képet. Kb. 5cm-es szakaszon van harisnya az egyik tőcsavaron.

6384  Spityu 2017-08-25 20:50:55  Előzmény:jocking .: 79819

Igen, a bronzkefék szerintem is valahogy hegesztve vannak. Amúgy annyira el vannak kopva, hogy cserélni kell őket? A kommutátor megúszta?

Az álló tekercsek sérülése szerintem helytelen összerakásból következhet. Csak egyféleképpen lehet összerakni, de nem mindig adja magát. Leginkább a kefetartó az, ami kétféleképpen is felmegy, asszem. De nem tuti. Az egyes alkatrészek sorrendjét célszerű megjegyezni. Az elforgathatóság miatt meg összejelölni. Elvileg van itt a fórumon robbantott ábra, ami a felújított, összeszerelésre váró önindítómról készült, szintén 2013 elején vagy akörül. Az állórészre lehet, hogy azt mondják, hogy olcsóbb cserélni. De lehet, hogy megkenik valami spéci lakkal. Talán generátorlakknak vagy tekercslakknak hívják, már nem tudom. A tőcsavarok szigetelése biztosan utólagos. Bár mintha egy szakaszon lett volna rajtuk harisnya, de nem biztos. Lehet, hogy csak a behúzótekercsre menő lapos érintkezőn lévő ugrott csak be most.

6383 jocking . 2017-08-25 20:01:28  Előzmény: Spityu: 79818

Madzag lehetett rajta csak csomagolás végett is, aztán beszerelés előtt leszedték. Bár ahogy az enyém kinézett belülről, lehet, hogy volt rajta madzag, csak már rég elporladt.

Ma egy kis önindító legózás volt terítéken. Elég gyorsan megállt a művelet, mert kiderült, hogy a bronzkeféket nem lehet házilag cserélni, mert vagy keményforrasztással, vagy valamiféle hegesztéssel vannak rögzítve, a pákám meg az istennek sem bírta leolvasztani a helyéről. Asszem hétfőn ez is megy oda, ahol a generátort bemérték, majd ők kicserélik. Meg legalább az állórész tekercseibe vezető széles lapos "drótokkal" is csinálnak valamit, mert sérült rajtuk a szigetelés, és nem miattam. :) Valaki már tuti, hogy piszkálta ezt is, mert pl. azok a marha hosszú végigérő tőcsavarok, amik összetartják az egészet, végig be voltak tekerve kék szigszalaggal.

6382  Spityu 2017-08-24 22:53:39  Előzmény:jocking .: 79817

Ez marha érdekes. Ha megfigyeled, az enyémnél nincs az a madzagos kötözés sem (mondjuk a tiédben sincs). Szerintem a tekercselés folyamatával lehet összefüggésben az a kitömés. Esetleg megnézhetnéd a generátoraidat, hogy ugyanazon TGL szám alatt gyártották-e őket. Úgy emlékszem, rá van írva a plakettre.

6381 jocking . 2017-08-24 22:11:02  Előzmény: Spityu: 79814

Nekem fának tűnik, de az is lehet, hogy valami műanyag származék, a tetején mindenesetre ilyen szálas törésnyom van (gondolom hosszút nyomtak a helyére, és a kiálló részt letörték).
Próbáltam befotózni a generátorba, nem tudom, mennyire látszik.
Viszont találtam egy oldalt, ahol ugyanilyen "kitömött" állórészt árulnak, így nem valószínű, hogy kendács lenne. :)
http://trabantwartburgalkatresz.eu/sites/default/files/styles/uc_product_full/public/Gener%C3%A1tor%20%C3%A1ll%C3%B3r%C3%A9sz%20%28Trabant-Wartburg%29_0.jpg

6380  Spityu 2017-08-23 21:14:23  Előzmény:jocking .: 79813

A generátorban az említett cuccoknak nem tudom, mi lehetett a szerepük. Amúgy fából voltak, vagy csak alakra hasonlított a hurkapálcára? Kissé tűzveszélyes, hiszen egy túlmelegedő generátornál simán kigyulladhatnak. :) Amúgy lehet, hogy a gyártás során használták valamire ideiglenesen, aztán ott maradt valamiért, ki tudja... :)

A galvanizált cuccok szépek lettek. A porózusság nekem is ismerős. Úgy emlékszem, inkább a kráteresre rohadt dolgoknál lett ilyen az új felület. Kicsit olyan, mintha megmarta volna utólag valami. Az is lehet, hogy a kromát előtt, amikor aktiválják a cinkréteget, akkor kaptak kicsit sok maratást. Amúgy az ablakmosó konzolját könnyen ki tudod fehéríteni: csak le kell mosni a sárga kromátot. Ez azt fogja eredményezni, hogy néhány év múlva bemattul a meztelen cink, ami nem is biztos, hogy baj, hiszen a tüzihorgany alapból bevonat nélküli, az is bemattul. Most el is gondolkodtam, hogy lemossam-e a fehér (kék) kromátot róla, mert így sokáig csillogni fog. :D

Ugyan nem szarvashiba, de galvanizálás előtt érdemes a dolgokat egyengetni, utólag már nem biztos, hogy lehet, roncsolás nélkül. A fékfolyadék tartója kissé görbe a csavaroknál, de szerintem két fadarab közé szorítva és azokat kalapálva roncsolás nélkül egyengethető. Az ilyenekre később figyelj oda, mert dupla munka kerekedhet belőle. Még egy tipp, most jut eszembe: az anyákat is úgy szereld majd vissza, hogy a kopott fele essen a csavar feje felé. Ez a nyúlás miatt érdekes. Na meg akkor egy ép felület fog kifelé nézni. Még egy tipp, ez mondjuk kissé más témakör: a kasztni is legyen rendben fényezés előtt, de ezzel nyilván nem mondok sok újat. A fényezés nem elrejteni, hanem 100x-osára fogja nagyítani a hibákat, ezt érdemes szem előtt tartani.

6379 jocking . 2017-08-23 20:06:44

Elkészültek a csavarok. Néhány közülük kicsit furán néz ki, mintha valamiféle porózus matt réteg borítaná. Persze csak látványra, egyébként teljesen szilárd. Ettől függetlenül elégedett vagyok az eredménnyel, állatul fognak kinézni, ha végre a helyükre kerülhetnek. :)
(Tudom, az ablakmosó tartály tartójának nem kéne sárgának lennie, de így jobban bejön, és ez lett volna az egyetlen alkatrész, ami most nem sárga bevonatot kapott volna - nem szerettem volna, ha elkeveredik. ;) )

6378 jocking . 2017-08-23 19:28:05  Előzmény: Spityu: 79811

Nálam ahol neked nincs semmi a fogak között, ott hurkapálcára emlékeztető anyag van. Nem tudtam, hogy miért, vagy hogy gyárilag-e, ezért benne is maradt.

6377  Spityu 2017-08-22 22:14:33

Az enyém a képen látható. Nem volt semmi, csak olajsár ezen kívül.

6376 jocking . 2017-08-22 20:21:50

Megoldódott a probléma. A mérési módszerrel volt valami gebasz, mert egy másik összerakott generátorral lepróbálva ugyanezt az eredményt kaptuk.
Végül elvittük bemérni a felújított/kitakarított generátort, és kiderült, hogy tökéletesen működik. :)

Még egy kis generátor téma, csak hogy ne legyen unalmas :p :
Az állórész belső fele ugyebár nem sík, hanem ilyen fogaskerék szerű. Namármost, van 3 generátorom, abból kettőben a fogak között nincs semmi, csak levegő, esetleg a tekercselés fehér szigetelése tölti ki.
Az eredeti generátoromban viszont nekem úgy tűnik, hogy a fogak közti hézagokat mintha hurkapálcákkal töltötték volna ki. Ez valami bevett eljárás volt, esetleg kendács, vagy újratekercselés eredménye?

Itt egy undi kép, csak hogy illusztráljam (a fogak közti részt nem a mocsok tölti ki teljesen, hanem a "hurkapálca" szerűségek).
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20952997_1698462373520638_6876573636502675110_n.jpg?oh=930e3f6516a580924c4efec72dcbc212&oe=5A2B3836

6375  Spityu 2017-08-21 22:46:19  Előzmény:jocking .: 79808

Ne szakadást mérj, hanem feszültséget, jön-e ki. Mondjuk azt nem tudom, hogy az "egyik" sarut hova kellene kötni a forgórészről. :)

6374 jocking . 2017-08-21 20:52:57  Előzmény: Spityu: 79806

A forgórész és a szénkefék szerintem jók, levettem a feszszabályzót és multiméterrel rámértem a két kiálló saru "apára", nem mutattak szakadást. Rápróbáltunk egy másik talált feszszabályzót, azzal se volt jó.
Szerintem az lesz, hogy a megmaradt alkatrészekből összedobunk egy másik generátort, és arra is rápróbálunk. Ha ugyanezt produkálja, akkor lehet, hogy a tesztet csináltuk rosszul, és a generátor maga meg jó. Ha minden kötél szakad, ott a cég, amit találtam, náluk be lehetne vizsgáltatni.

(Btw, elvittem diósdra a csavarokat sárgítani, elvileg a héten kész lesz. 6 kiló lett végül. :) )

6373  Spityu 2017-08-21 20:35:07

Amúgy a bekötés szerintem jó.
+ sarokra: a 6-os szemes saru fogadó menete és a 2W-os izzó egyik sarka menjen.
- sarokra: a generátor test menjen.
Az izzó másik sarka pedig a kétágú sarura a generátor hátulján.
Az akksi legyen jó. A fordulatszámnak talán az 1700-at el kell érnie (generátor tengely), de ebben nem vagyok biztos.
Ha kialszik, jó, ha nem, és a tekercsekben nincs szakadás, akkor vagy dióda vagy feszültség szabályozó a hibás szerintem.

Ha hibás valami, akkor először vedd ki a feszültség szabályozót, de keféket ne. Mérd meg, jön-e le valami feszültség a forgórészről. Ha jön, akkor talán csak a feszültség szabályozó a rossz. Ha nem, akkor fel sem gerjed, szerintem.

6372  Spityu 2017-08-21 20:21:47  Előzmény:jocking .: 79803

A töltésjelző lámpa végig világított? Úgy tudom, ha felgerjed a generátor, akkor azért alszik ki, mert a két lába azonos potenciálra kerül. Ha világított, akkor az a generátor valamilyen hibájára utal szerintem. Továbbá tudtommal az izzónak fontos szerepe van, szükség van rá azért, hogy felgerjedjen a generátor egy bizonyos fordulatszámtól, ugye. Szerintem próbáld végig a diódákat egyenként, jók-e, szakadásvizsgálóval. A nagyokat egyszerűen lehet, a kicsiket lehet, hogy ki kell forrasztani. De nézd meg a kapcsolást, hogy kiforrasztás nélkül megzavarja-e valami a mérést.

6371 jocking . 2017-08-21 18:49:30

Nah, részben sikeres napot zártunk generátor felújítás fronton.
Elvittük a forgórészt egy felújító műhelybe, ahol azt mondták a szögletesre, hogy nem kell bántani, jó még, arra rá is rakattuk az új csapágyat, így az került be a generátorba.
Minden szépen összement, végül arra gondoltunk, hogy rápróbálunk, hogy csinál-e egyáltalán valamit az összeszerelt cuccos.

A teszthez csináltam egy darab drótot, amin volt egy trabi műszerfal égő töltésjelzőnek. Ezt rádugtuk a generátoron arra a dupla sarura, amire a fesszabályzó vezetéke is megy, a másik vége meg az akku pozitívjára ment.
Ezután bikakábellel összekötöttük a generátor házát az akku negatívval, és a generátorból kiálló vastag csavart szintén az akku pozitívjával. Megforgattuk a generátort fúrógéppel, de se kép, se hang, egy darab elektron nem jön ki belőle.
Van esetleg valami megbízható módja a generátor autón kívüli tesztelésének, vagy elcsesztünk valamit?

6370 Kacsándi Szabolcs 2017-08-20 12:28:35  Előzmény:Hack Csaba: 79785

Nincs ilyen műszerfalam.

6369 Kacsándi Szabolcs 2017-08-20 12:28:05  Előzmény:jocking .: 79799

A csapágyat szétválasztós lehúzóval szedtem le.Az alatta levő kis lemez kissé deformálódik,de ezt utána ki lehet igazítani.Boltban kapható rendelhető utángyártott kommutátor.Úgy emlékszem rézgyűrűs.Sőt komplett szénkefék tartóval együtt is vehető.Le kell húzni és felpréselni a másikat.

6368 jocking . 2017-08-20 09:33:44

Krízis részben elhárítva, találtam egy harmadik generátort a kupacomban, ami gömbölyített forgórészes. Az évekig tartó "hörcsögölés" most kifizetődik. :)
Bár ennek sajna elég kopott a hátsó kommutátor gyűrűje, 33 mm, és a másik se valami extra, 34 mm. Találtam egy céget (csodával határos módon) a közelben, oda majd beviszem ezt és a szögleteset, hogy tegyék át arról a kommutátort a másikra, mert az még eléggé jónak tűnik. Vagy akár rakjanak rá valami más típust, akár fémgyűrűset, ha méretben passzol.

Szerk.:
Ja igen, rámértem mindháromra a gyűrűknél, az eredmények:
Eredeti: 6.2 Ohm
Szögletes: 6.7 Ohm
Talált gömbölyű: 6.4 Ohm

6367 jocking . 2017-08-19 23:17:06

Találtam egy oldalt, pont ilyen a forgórész (a kommutátort kivéve, mert a linken olyan, mintha fém lenne, az enyém meg talán grafit). Kb. minden kisebb keletnémet gyártmányra írja. :)
https://www.ostautos24.de/index.php?page=product&info=234

6366 jocking . 2017-08-19 22:28:51  Előzmény: Spityu: 79794

Jó kis videó, holnap rápróbálok Günter módszereire. :)

6365  Spityu 2017-08-19 22:03:25

A 20. perctől jön a releváns rész: https://www.youtube.com/watch?v=FLYqRSma8Ks

6364 jocking . 2017-08-19 21:44:32  Előzmény: Spityu: 79791

A két generátor kívül-belül tök egyforma. Az egyetlen különbség a forgórész legömbölyítése. Alighanem nővérem 88-asának bontásából maradt meg. Bele is próbáltam mindkét forgórészt egymás házaiba, ugyanannyira áll ki mindkettő mindkét házból (állórész vasmag teteje - forgórész vasfogas izé legmagasabb pontja 11-11 mm).
A csere/felújítás még akár jó is lehetne, csak itt felénk mindenért ki kell menni a kikúrt megyéből, ha meg akarom csináltatni... Semmi normális (ilyen szempontból) cég nincs itt a környéken, mert túl közel van Pest, és inkább ott vannak. Csak sajna ami cég szinten közelinek számít, az "normál halandó" szinten is legalább 150 km egyetlen napi oda-vissza 'trip'.

6363  Spityu 2017-08-19 21:41:02  Előzmény: Spityu: 79791

Veterán: 2013.01.05. környéke
Barkács: 2013.01.28. környéke

6362  Spityu 2017-08-19 21:32:13  Előzmény:jocking .: 79790

Sajna segghülye vagyok a Trabant végtelenül primitív elektronikájához. :) Na jó, annyira nem primitív, az ablaktörlőkapcsolóban még egy (talán 6 lábú) IC is van! :D

Most akkor hogyan is van? A másik generátorból kiszedett forgórész olyan, mint az 57A-s a weboldalon, de 42 van arra is írva? Esetleg mérj rá multiméterrel, hány Ohm van a két gyűrű között. Amúgy nem vagyok biztos benne, hogy elfér a húsosabb forgórész a gömbölyített házában. De ezt neked kell látnod. Esetleg nézd össze a két generátor egyéb alkatrészeit is, van-e köztük jelentős különbség. De nem támogatom a csere-bere ötletet, ez már történelemhamisítás lenne. :) A kommutátor rész cserélhető. Valamelyik webáruházban láttam is a múltkor. Bármelyik autóvillamossággal foglalkozó műhely (mármint akik önindítókat, generátorokat javítanak) meg tudja csinálni. És nem is feltétlenül aranyáron. 10-15-ért már kapni felújított generátort... Én anno csak a forgórészt vittem be, hogy szabályozzák fel a kommutátort + kértem hozzá 2 szénkefét, amiket saját magam forrasztottam be a helyükre. 1500 forintot fizettem. Ahogy mértem, még kb. egy felszabályozás belefér majd. Amúgy ebben a topikban 2012 vagy 2012 szeptember-október környékén írtam erről, fényképeket is mellékeltem.

6361 jocking . 2017-08-19 20:47:26  Előzmény: Spityu: 79789

Pont ezt az oldalt találtam meg én is, ezért gondoltam, hogy 57 A-es a szögletesebb forgórész, de nem az. Az is ugyanúgy 42 A-es, mint a legömbölyített (ugyanúgy a 42-es szám van benne). 2T generátorból vettem ki, az adattábla is azonos mindkettőnél (14V 42A). Gondolom az évjáratban lehet valami eltérés, azért különböznek formára.

A kommutátor gyűrűt úgy sikerült eltörni, hogy sehogy nem akaródzott megmozdulni a csapágy, végül a külső gyűrű elpattant, és kijött belőle a kosár a golyókkal. A belső gyűrű maradt ugyanúgy a tengelyen. Ennél fogva satuba fogtuk, és próbáltuk vágóval megütni, hogy az is elpattanjon, helyette viszont valamiért a hátulsó kommutátor gyűrű esett szét. Lehúzóval eleve nem is próbáltuk, mert tök egyértelműen látszott, hogy nem fér el. Technikailag az elvékonyítós fázis maradt ki, az volt talán a baj.
Mindegy, holnap új próba, roncsolásos módszerrel. Emlékbe elrakni nem sok értelmét látom, a most leszedendő csapágy francia, ami meg először megszívatott, az meg román volt.

Egyébként számít valamit, hogy hány amperes a forgórész? Én még előnyösnek is látom, hogy jobban tölti az akkut. 2T/4T forgórész csereszabatos lehet? Esetleg a kommutátor gyűrűt lehet valahogy cserélni?

6360  Spityu 2017-08-19 19:54:58  Előzmény:jocking .: 79786

Semmire nem esküszöm meg, de úgy rémlik, hogy lényeges különbség a 2T és a 4T generátora között van csak. Nem vagyok benne biztos, de az itt látható két forgórész az egyik illetve a másik. Az amperek elárulják, ha így van vagy ha nem. :) Úgy rémlik, 42A a 2T-é. De ne hidd el, olvass utána!
http://www.wartburgpeter.de/te_lima2.htm
Többféle lehúzó is van, a karmos konstrukciójú valóban nehézkesen fér be, főleg a húsos öntvény változat. A kovácsolt, emiatt vékonyabb kivitelű már inkább befér. Úgy emlékszem, egy ismerősömnél ilyennel húztuk le. Szerintem te elrontottad, azzal a kis tányérral együtt próbáltad meg lehúzni, ekkor elképzelhető, hogy elreped a gyűrű. Mi pont be tudtuk akasztani a tárcsa és a csapágy közé a karmokat, szépen le is jött a csapágy. Az igazi az a fajta lehúzó volna, amelyik két félből tevődik össze, amiket a csapágy mögé kell tenni (amennyire lehet), majd a két felet összecsavarozni, és egy húzató kerettel lehúzni az egészet. Most így jobban belegondolva, lehet, hogy ilyennel dolgoztunk anno.
Én igyekeztem úgy leszedni, hogy el tudjam tenni emlékbe a régit, roncsolás nélkül. Roncsolásos megoldás: szét kell trancsírozni a kosarat. Ekkor kipotyognak a golyók, és leszedhetővé válik a külső gyűrű. Ezután a belső gyűrűt egy helyen kicsit el kell vékonyítani, majd vágóval megütni. El fog pattanni. Ezután már kézzel is lejön a tengelyről.
De létezik olyan spéci lehúzó is, amelyik a csapágy belsejébe kapaszkodik bele. Lehet, hogy azzal is sikerül a levétel, de ott azért nagyon megfelelő méretűnek kell lennie.

6359 jocking . 2017-08-19 19:42:24

Kicsit túrtam a témakörben, azt találtam, hogy a szögletes forgórész elvileg nagyobb teljesítményű, 57 A a 42 A helyett.
Elvileg.
Ugyanis a donor generátorának az adattábláján is ugyanúgy 14 V 42 A van, mint az eredeti generátoromon. És a szögletes forgórész elülső részében is felfedezhető a 42-es szám. Tipikus wtf pillanat.

6358 jocking . 2017-08-19 19:17:19  Előzmény:jocking .: 79786

"Öröm az ürömben, hogy találtam itthon egy szemre ugyanolyan generátort, amiből ki tudtuk menteni az állórészt, és úgy tűnik, hogy passzol is bele."

Ki tudtuk menteni a FORGÓrészt. Pardon.