Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5787 Szabó Gábor 2014-01-31 08:48:38  Előzmény:Kiss Krisztián: 66717

Hát kicsit borsos az ára. Ilyet sokan összeütünk egy délután alatt a garázsban, még anyagokért sem kéne mászkálni.
Eredeti ára tényleg durva, de nem lehetetlen szerintem erõsen hasonlót csinálni.
Olyan megnevezést hallottam a szeptemberi régijármûves találkozón, hogy 'csibész'.

5786 Kiss Krisztián 2023-05-22 08:40:11

Sonnenblende
[url]https://aprod.hu/hirdetes/trabant-retro-kulso-napellenzo-sonnenblende-ID1POil.html#3a4b0048d6[/url]

5785 Kárász Endre 2014-01-22 01:31:04  Előzmény:Kozma Bence: 66715

Hoppá, valaki a forgácsolásról, azon belül is a kések élszögeirõl olvasgatott a fénykép tanúsága szerint...! Mindezt a városligeti mûjég elõtt. Elég perverz :D
[i](Módosította Endre 2014.01.22. 02:32-kor)[/i]

5784 Kozma Bence 2014-01-21 20:37:53

Köszi a kormányvédõs ötleteket! :)

Spityu: Inkább mûbõrös anyag érdekelne ami fel van kötözve, csavarva. :)

Most találtam A. Balázs képei közt egy olyat ami tetszik. Remélem nem haragszik meg ha belinkelem a képet:

[url]https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1/198638_440833125975157_88347835_n.jpg[/url]

Szóval valami ilyesmi. :)

5783 Kárász Endre 2014-01-19 19:04:12

Egy Trabis ismerõsömnek szüksége lenne a régi megoldású biztonságiöv-rögzítés méreteire. Abban szeretnék segítséget kérni, hogy az ablak alatt elhelyezett tartócsavar furata pontosan hol helyezkedik el. Az egycsavaros kivitelre gondolok. Ha valaki lemérné, az nagyon jól jönne, köszönöm!

5782  Spityu 2014-01-19 10:28:00  Előzmény:Kozma Bence: 66704

Barkácsba írtam egy-két tippet.

5781 Pátkai Antal 2014-01-17 15:02:49  Előzmény:Csády Szabolcs: 66708

Helló!
Én is csináltattam az emberrel ilyen kormányvédõt lépésrõl lépésre kifagattam.
Összevan fûzve a szélein elvarva duplán és ahátuljál lévõ rejtélyes anyag sima kinyomós ecetes sziló, aminek csak annyi a szerepe hogy ne forogjon el a kormányon vezetés közben.

5780  Spityu 2014-01-17 10:46:37  Előzmény:Kozma Bence: 66704

Vaterán volt egy idõben fekete fûzõs. Talán NDK-s. Vettem, de nem hiszem, hogy felteszem, dísznek jó vitrinbe. :) Lehet, hogy van még. Esetleg kérdezd meg Endrét, úgy rémlik, mintha tudott volna a múltkor, de nem biztos...

5779 Csády Szabolcs 2014-01-17 10:12:55  Előzmény:jocking .: 66709

Csak ha üres a tank :P

5778 jocking . 2014-01-17 09:59:20  Előzmény:Csády Szabolcs: 66708

Ennyire túlmelegszik a motor, hogy kiakad a hõfokjelzõ mûszer?:D

5777 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Kozma Bence: 66704

Más alternatívát sajnos nem tudok, esetleg a vaterán lehet vadászgatni.

Én anno rendeltem errõl az oldalról, és teljesen meg vagyok vele elégedve. Kb 3 éve van a kocsiban, de semmi baja. Biztos nem olyan nagy ördöngõség az elkészítése, de azért az a 6000Ft (régen azt hiszem ennyiért osztogatta a srác) jóval kevesebb, mintha azt a sok idõt, ötletelést, gépparkfejlestést, stb-t ki kellene fizetned magadnak. Nem mondom, nekem is vannak perverzióm, amiket a szopólorrel aktív használata ellenére soha nem adnék ki a kezembõl, mert belül bizserget a két kezem által teremtett munka dicsõsége, de ez pont nem az az eset volt.
Egyébként ez a kormányvédõ nem csak össze van fûzve, hanem a hátuljára rá van olvasztva valami átlátszó gumis anyag a tapadás és a tartósság érdekében.

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/140117/IMG_8105_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Ui.: Nekem fekete-fehér kombináció van, a fehér valami frenetikusan kényes, hamar elpiszkolódik, mondjuk ennek ellenére nem cserélném le másra.

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/140117/P1030737_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Ui. 2: Ez egy régi kép, már sok minden nem így néz ki a kocsin, de az érzést visszaadja.

5776 Kiss Krisztián 2014-01-16 21:07:49  Előzmény:szabó róbert: 66706

Hogy érdemes e,az elvi kérdés.Nem kevés idö,és energia fog rámenni,nem beszélve az anyagi oldaláról.A legfontosabb az autó papir része.Ha az letisztázott,csak akkor szabad nekiállni,különben max garázsdisznek lesz jó sajna...
Alkatrészek egyre nehezebbek,de még akad.
Képet feltölteni úgy tudsz,hogy egy képfeltöltö oldalra felrakod(pl:képfeltöltés.hu,majd a linket vágólapra helyezed,és a hsz nál alul a jobb szélsö ikonra kattintva(tájkép két piros háromszöggel)megjelenik 2db ikon a hsz-be,közé bemásolod a vágólapról a linkedet.Remélem érthetõen zagyváltam..

5775 szabó róbert 2014-01-16 20:31:46

Sziasztok!
Tanácsokat,ötleteket,véleményeket várok...
Szert tettem egy 1963-as 600 Trabira...Van baja rendesen,a rozsda megtette a hatását...Mindene megvan,de azért félek a project-tõl...:-)
Érdemes-e? Megéri-e? Alkatrészeket lehet-e szerezni hozzá? Tud valaki ügyes kezû lakatost? Csinált már ilyen típust valaki? Stb...stb...stb...
Tennék fel ide képeket de nem tudom,hogyan kell....:-(
[i](Módosította baggio77 2014.01.16. 21:32-kor)[/i]

5774 Bajáki Péter 2014-01-14 20:48:39

Szia Bence,

Hát ilyen pepita kormányvédõt a vaterán láttam 5-6 ezer Ft-ért, amit azért sokallok. Viszont nem hallottam errõl az oldalról, így örülök, hogy van ilyen, és gyárt valaki ilyet. Szerintem érdemes dobni neki egy e-mailt, vagy körbekérdezni ismerõsöknél vagy pl. itt.

-----------------

A múltkor szóba került a "veterán autó vs. mai autó a mindennapokban" téma - Gergõ írása kifejezetten tetszett. Az "operett Trabantos" kifejezésen ismét jót derültem - Balázs a nyelvújítás úttörõje. :D :D

5773 Kozma Bence 2014-01-11 17:27:12

Üdv!

Perec kormányra szeretnék valami retros, fûzõs kormányvédõt tenni. Hol lehetne ilyet kapni a pepitakormany.uw.hu-n kívül? Esetleg otthon elkészíthetõ? :)

5772 Holnapy Gergely dr. 2023-05-22 08:40:11

Egy kis "retro fíling". A hátteret szemlélve nem is annyira off.
https://index.hu/bloghu/hamster/2014/01/04/a_trolik_se_maradtak_am_valtozatlanok

5771 Ackermann Balázs 2014-01-01 15:48:30  Előzmény: Spityu: 66701

Hogeri szépen összefoglalta a dolgokat. :)

Spityu, tényleg kutyultam a fogalmakat, az jutott eszembe amit egyszer hallottam és nagyon megmaradt: "A szükséget és az igény között az a különbség, hogy elõbbit az élet, utóbbit a marketingesek szülik!"

Tegnap tettünk egy majdnem 500km-es túrát Hévízre barátnõmmel és családjával, 4 személy + csomagok. Vétek lett volna nem autópályázni a kevés idõ miatt, az Amazon továbbra is derekasan helytáll. Egyáltalán nem érzem kevésbé élhetõnek, mint egy mai autót. Az a döbbenet pedig ami körülveszi 120 körül a pályán és minden megálláskor az csodálatos.

A jó az, hogy nem siettünk, mégis 3 óra alatt kényelmesen leértünk, megállással, kajálással. Nem kell erõlködni, csak 1-2-3-4-overdrive és onnantól 3000-es fordulaton ledarálja a kilométereket... Bent meleg, kényelem, csend és jó zene.

Ha megfeszülök sem tudnám rávenni magam, hogy akár egy prémium autóba is inkább átüljek (még, ha lenne is rá pénzem). Szeretem, kész. :)

5770  Spityu 2013-12-30 10:23:44  Előzmény:Ackermann Balázs: 66697

[i]A gondom az, hogy úgy végig élni egy életet, hogy azért rettegek, amim van, úgy nem szeretnék![/i]
Ezzel teljesen egyetértek. Ha az ember fél valamitõl, akkor ott valamin változtatni kell. Én éppen ezért nem fogom napi szinten használni a sajátomat. Nem nagyon vannak (nincsenek) berögzõdött félelmeim semmilyen területen sem, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a 2T-m balszerencsés. Valamikor a '90-es évek legelején beledurrantottak az elejébe, elég jól elgörbült az összekötõ, a bal doblemez, taréjlemez is. Egész jól ki lehetett kalapálni. Apám jött a biztosítótól, be akart kanyarodni balra, akkor meg a jobb hátuljába száguldottak bele. Ekkor volt ~6 éves a kocsi. Rendbe lett rakva, majd ki lett vonva ideiglenesen a forgalomból (nem volt rá szükség, volt másik, nevezzük cégesnek). Aztán '96-ban elõszedtük, kapott egy új akksit, új váltó olajat, talán még mûszaki gumikat sem kellett cserélni, és azóta ment a 2009-es év végéig. És közben 2008-ban beletolattak, amit korábban írtam. Az elemek tele voltak hibákkal, amelyeknek nagyon jelentõs többsége más hibájának következménye.
Röviden összefoglalva: napi szinten bizonyos utcákban félelemmel használnám. És visszatérve az elejére, nem igazán vagyok a rettegés híve. A következmény a megfontolt használat. Egyébként már megvan a vészforgatókönyv. :D Ha valaha annyira összetörne, hogy nem lehetne megjavítani, akkor tényleg szobor lenne belõle, kohóba tutira nem menne akkor sem. Lehet, hogy én vagyok túlzottan szentimentális, de a levelesre rohadt bal elsõ torony, a 3 cserélt ív stb. mind félre vannak téve a megmaradt javítóelemek mellé. Ugyanolyan becsben tartom õket, mint a gyári új hattyúnyakamat, pedig funkcionálisan használhatatlanok. :D
A totális felújítás az esetemben, sajnos, elkerülhetetlen volt, talán csak a tetõre mondanám azt, hogy ép volt a fényezése. Itt-ott rohadás foltok a fényezett felületeken is (hátsó lámpák alatt, csomagtér zsanér, ablakoknál, motortérben), karosszériázni is kellett nem csak alulról, 4 elem elütött a gyáritól). Bõven túl volt már a "patinás" állapoton a kocsi. A kohó már nyalogatta a szája szélét. De annyira mégsem volt lelakva, minden egyes km-e ismert, így nem lett belõle kiskanál.

[i]A menetteljesítmény/komfort, mind relatív. Az igények ma jelentõsen manipuláltak, én ebbõl elég brutálisan kihúztam magam, igaz ez olykor a biztonság rovására megy egy régi autóban[/i]
Hohó! Én szükségletet írtam, de azt hiszem, egyre gondolunk. Szükséglet: elvigyen A-ból B-be. Igény: legyen benne tempomat (Ezt néha igénylem, de megvagyok nélküle, pedig rendszeresen 200km-ezek.) A szükséglet objektív igény, az igény szubjektív szükséglet.

Egy kortárs szerint ma már nem nagyon van utazás, csak közlekedés. Én ezzel nem értek egyet teljesen, azért még van lehetõség "utazni". Éppen ezért, ha csak lehet, a zergekefélte utakat választom a fõútvonalak helyett. Az említett 200km-bõl kb. 120-at 3 számjegyû útszakaszokon teszem meg, sokkal több látnivaló akad (nem mellesleg a legrövidebb út). Az ilyen utazások hihetetlenül jobb élményt nyújtanak egy veterán autóval, mint egy n+1-edik jelenkori egyenautóval (az egyenautót úgy értem, hogy gyártmánytól függetlenül a kocsik jelentõs hányada egy kaptafára épül).
Nem mondom, hogy pl. a 2T-k autópályás közlekedésre alkalmatlanok, de ott korántsem hoznak akkora élményt, legalábbis számomra.
Nem titkolom, azért is preferálom jobban az alsóbbrendû utakat, mert ott sokkal kevesebben mennek, sokkal kisebb koncentrációt igényel az egész. Nem azon kell gondolkodnom, hogy vajon a körülöttem lévõk búcsúban lõtték a jogsijukat, vagy vezetni is tudnak.
Meg persze az eldugott falvakban vicces helyzetek is ki tudnak kerekedni. Minden út során legalább egyszer elõ szokott fordulni, hogy egy szembõl jövõ kerékpáros, vagy egy kerítésen támaszkodó lakó "felismeri" az autót, mondja magában: "Megjött a Géza is a melóból, intek neki egyet." - és int. Én meg vissza - miért ne? :D -, okozva ezzel fejtörést.
[i](Módosította Spityu 2013.12.30. 11:38-kor)[/i]

5769 Holnapy Gergely dr. 2013-12-29 15:43:46  Előzmény:Ackermann Balázs: 66697

Hogy mikor használjuk az öreg autót, ez szerintem a veterános-youngtimeres társadalomban örök dilemma marad, bár magam is inkább a rendszeres használat híve vagyok.
Az évtizedekkel ezelõtti típusokat az évtizedekkel ezelõtti használati körülményekre tervezték, az adott kor motorizációs fejlettségi szintjén. Volt szerencsém a 70-es 80-as években még a Trabi hátsó ülésén Görög-, Törökországot megjárni, szüleim Spanyolországban is voltak az egyik 2T-vel. Hiába kevesebb autópálya, de jóval kevesebb autó is volt Nyugat-Európában is. Dugók nem voltak jellemzõek. 90-es évek végén több alkalommal már a bal1-ben Brüsszelig autóztam az 1,1-esemmel. Volt, hogy 17, volt hogy 22 óra alatt értem oda Budapestrõl. És az 5 óra különbözetet kizárólag az osztrák és német autópályákon sikerült összeszednem, dugóban, gyök2-vel lépkedve. Na erre, szerintem már a 30-40-50 éves autók nem alkalmasak, vagy legalábbis nem praktikusak. Erre én bizony már sajnálnám õket.

Nálam az öreg autóimnak az élvezeti értéke a nagyobb, míg a nagyvasnak (6 éves Opel) inkább használati értéke van.
Napi szinten járok dolgozni a 601 optikájú 1,1-essel –még a munkába menetet is élvezem. Ha valami mûszaki baja van, akkor viszont este, félhomályban a gyerekfektetés után kell megoldani a garázsban, mert másnap ismét szükség van rá. Ha kevés vagyok a hiba megoldásához, akkor irány a megfelelõ, ismerõs szerelõ, ami persze nem a legközelebbi szervízt jelenti. Tehát idõigényesebb, mint a sarki „szakszervízbe” elpattintani egy autót.

A 125 P-m, a nyári nagyobb országon belüli, vagy szomszédos országokba történõ kirándulásokhoz használom –plusz kisebb utakra is, hogy rendszeresen mozogjon. Viharsarokig eljutni egy napot szánok rá, -de ahogy ABalu is írta, részben a kormányváltónak is köszönhetõen- minden megtett méter 100% élvezet vele. De ehhez ki kell kapcsolódni a napi pörgésbõl, és nem 130km/h-val, hanem alsóbb rendû utakat kiélvezve max 80-90 km/h-val autózni. Tehát ez is idõigényesebb, de természetesen megéri az önfeledt pillanatokért. Ezt az autót akkor állok neki gondozgatni, amikor van egy kis idõm, amit már érdemes ráfordítani. De itt a tervezett javítgatás is élvezet.

És van a 600-asom, amit 7 éve újítok fel. Az jó eséllyel patika lesz –ha már az utolsó csavarig szétszedtem. Annak a szereléséhez nekem is utaznom kell 30 km-t (helyhiány!), viszont ott tényleg csak azzal foglalkozom. Így minden javítással töltött perc szintén élvezet. Kapkodni nem kell, nincs miért, nem sürget az idõ. Annál viszont sok olyan munkafázis van, amihez segítség kell, kellett. És ehhez kell a legtöbb idõ.
És akkor itt jön jól a nagyvas. Abba nyugodtabb szívvel beleraktam a félig szétszedett Trabant mocskosabb részeit is, ha kell, akkor utánfutót kötök rá, és azzal szállítom a 600-ast. És akkor is nyugodtabb vagyok, ha a feleségem azzal viszi a gyerekeket. Továbbá éjszaka, nagyobb távra én is szívesebben megyek a nagyvassal. Persze érzem én is, hogy a vezetés élménye lényegesen kisebb, nincs olyan szoros kapcsolat ember és gép közt. És természetesen az autózás élményét sem adja meg úgy, a felhúzott, sötétített motoros ablakkal. Az ilyen autókban így szeparáljuk magunkat a külvilágtól, az individuális kis világukat megteremtve érezzük, azonban kontaktusképességünk jelentõsen lecsökken a közlekedés többi résztvevõje irányába. De ez a kis burok körülöttünk hamarabb foszlik szerte szét a túlbonyolított elektromos kütyüjei miatt, és 15 év múlva reklámszatyorként „látjuk” viszont egy Tecsós nagybevásárlás után.

Más pillanatnyi- vagy más életkörülmények között, más-más autó a praktikus. Minden az idõ, és a hely kérdése. Minden tiszteletem ABalunak hogy sólés-latyakos út után mindig lemossa az Amazon alját. Jó nála autónak lenni… A fent melített körülmények miatt nem mindenkinek, -vagy minden autónak- adatik meg a hely és az a fél óra esténként, hogy egy rögtönzött alvázmosást végezzen.

Egyet nem lehet az öreg autóinkkal: sietni. És itt közel nem csak az abszolút sebesség-túllépésre gondolok -az amúgy is maga az õrültség. A javítás, az indulás és minden forgalomban töltött perc maximális figyelmet követel, és akkor valóban minden velük töltött perc élvezet marad.

5768 jocking . 2013-12-29 10:36:46  Előzmény:Ackermann Balázs: 66698

Azért veterán topik ide vagy oda, a mai autókat sem kell általánosan degradálni. :) Van azok között is olyan, amit jobb/élvezetesebb vezetni, mint a többit. Sõt, veterán korúakból is van olyan, amit kínszenvedés az úton tartani. Vezettem én is már újabb autót, nálunk az a "járós" a családban, a Trabi meg jó, ha heti 1-2 alkalommal elõ van véve. Nem mondom, hogy jobb vezetni, mert sok szempontból rosszabb. Hangos, fura zörejek, minden sokkal direktebb, sokkal nagyobb koncentrációt igényel, mint egy mai autó. De sokszor ez a jobb, mert már egy 20 km-es út is élmény. Újabb autót meg akkor jobb vezetni, amikor az ember épp olyan állapotban van. Tapasztalat, hogy sokszor nem fáraszt le annyira, mint egy régi autó (de hát nyilván ez is volt a sok fejlesztés egyik célja - a.k.a. NVH). A régi autók melletti ultimate érv, hogy itt még tényleg úgy érzed, hogy tevõleges részed van a jármû irányításában. Érezni lehet, ahogy mûködtetsz egy bowdent, ami mozgat egy pillangószelepet, vagy elfordítasz egy fogaskereket egy fogaslécen. Ma már, ahol minden kezelõszervtõl csak drótok mennek villanymotorokhoz, nincs meg ez a "feeling". Bárki tud vezetni, hiszen csak az irányt és a sebességet kell meghatározni, a többit elvégzi az elektronikával teletömött gép. Egy mai baleset szinte már csak azért történhet, mert a "paraszt" túl gyorsan megy, és az elektronika hirtelen azt se tudja, hova kapjon. Egy régi autóval ha beborulsz az árokba, ott szinte biztos, hogy te hibáztál, hisz nincs elektronika akit hibáztatni lehetne.:D
Talán tényleg van valami abban a régi mondásban, hogy aki Trabantot tud vezetni, az bármit elvezet...:rolleyes::)

5767 Ackermann Balázs 2013-12-29 00:23:14  Előzmény: Spityu: 66694

Hú mennyi gondolat van bennem, azért leírom, hátha új perspektívát is nyit. :)

A menetteljesítmény/komfort, mind relatív. Az igények ma jelentõsen manipuláltak, én ebbõl elég brutálisan kihúztam magam, igaz ez olykor a biztonság rovására megy egy régi autóban.

De több Trabi rendbeszedése és a családdal az öreg Volvoban eltöltött órák után megtanultam, hogy számomra a sebesség, a motoros ablak, a légkondi és a gyorsuló képesség szinte érdektelen. Helyette vonz pl. az egybepad, a kormányváltó és a minél inkább mechanikus szerkezetek.

Egybepad, mert egészen különleges és kényelmes utazási élményt nyújt, kormányváltó, mert praktikus és kézre áll. Mechanikus, mert értem és nem felhasználóvá degradál, hanem rendszergazda vagyok benne! :D És ezt órákig sorolhatnám még...

Egyébként az állapotot meg figyeljétek meg, hogy a mondjuk 70%-osra felújított, eredeti, de messze nem szobor autó, ami harmonikus és korhû összképet mutat, ugyanolyan õrületet vált ki másokból, mint a cukormázasra restaurált. Ezzel nem azt mondom, hogy legyünk igénytelenek, hanem, hogy amikor belebuzulunk az eredetiségbe és a tökéletességbe, akkor öljük meg igazán az egész élményét. Mert utána már élhetetlen lesz az egész.

5766 Ackermann Balázs 2013-12-29 00:12:08  Előzmény: Spityu: 66696

Tök igazatok van ebben, sajnos idõzített bombák voltak-vannak-lesznek. De... és most "új" szemlélet következik:

A gondom az, hogy úgy végig élni egy életet, hogy azért rettegek, amim van, úgy nem szeretnék! Szóval, nekem is van nagyon eredeti, nagyon veterán 601-esem, amit féltek komolyan a lámpánál. De nem is élmény annyira vezetni, mint az inkább ecsettel kijavított "utcait". Szóval kövezettek meg, de sokkal nagyobb élvezeti értéket nyújt számomra a nem OT-s, de elfogadhatóan eredeti, újrakárpitozott, nem feltétlen diagonál gumis, kicsit kopottas krómú veterán, mint egy tökéletesre restaurált Csikós-féle Ponton.

Utóbbi sokkal elismerésre méltóbb a legtöbb ember szemében. Mégis, inkább megelégszem a narancsosabb fényezéssel, meg a 12V-osra alakított öreg Opellal, mint a szobrokkal. Teszem hozzá, az Amazon közelebb áll a szoborhoz.

De kénytelen vagyok megerõszakolni magam és elõvenni olykor rosszabb idõben is, mert arra való. És amennyire imádva és gondozva van, ilyen maradhat még 40 évig.

A gond az, hogy elég egyszer kihozni egy autót ahhoz, hogy seggbedurrantsák. Akkor meg ugyanott vagyunk, csak épp sose élvezhettük ki igazán.

Szóval nem lehet egyértelmûen kijelenteni, hogy azért megy tönkre, mert használják. Ráadásul ugyanolyan ártalmas neki, ha sokat áll.

Egyszerûen arra jutottam, hogy inkább felkészülök lelkiekben arra, hogy bosszankodva, de kijavítsak valamit, minthogy sose élvezhessem igazán. Adott idõt élünk meg, ebben az átlag veterános mondjuk 5% idõt tölt a kedvence vezetésével és 95%-ot valami mai kakiéval. Én fordítva, és ettõl boldogabb vagyok, mintha csak elmondhatnám az ismerõseimnek, hogy igen, van egy fullosra restaurált '57-es Opelom, de nem merem kihozni. Akkor helyette lesz egy narancsos, 12V-os, de ott áll - mert azzal érkeztem, ahogy mindenhova. Vagy Trabival, vagy az Amazonnal a családdal. :) Ámen.

5765  Spityu 2013-12-28 23:18:56  Előzmény:jocking .: 66695

Igen, ez az amitõl tartok én is. Nem a normál használattól bekövetkezõ kopásoktól, hanem az idõzített bombáktól, "kókli óklis" idiótáktól, Teri néni kuplungról lecsúszós cipõjétõl. (Utóbbi miatt kellett a 2T-n cserélni a motorháztetõt, 1 elefántfület, homloklemezt, lökhárítót. 2008-ban belémtolatott egy nõ a ház elõtt.) Ezeknél az eseteknél tizedmásodperceken, 5km/h-kon múlik, hogy egyengetni kell a kocsi elejét, vagy lehet eldobni a kasztnit.
Ettõl függetlenül szeretném lecserélni a 4T-t 2T-re, mert elõbbi inkább 10-20 éves "vegyen akinek két anyja van" kategória, mintsem veterán, legalábbis 2T után, az én szememben. :)

5764 jocking . 2013-12-28 22:38:28  Előzmény:Ackermann Balázs: 66690

Na igen, de azt is figyelembe kell venni, hogy minél gyakrabban van egy ilyen autó használva (amihez már az alkatrész-ellátottság nem épp 100%-os), akkor annál gyakrabban fog hozzá valamilyen alkatrész kelleni, és annál nagyobb az esélye, hogy valami hétvégi balf@sz beledurran a hátuljába. :S

5763  Spityu 2013-12-28 21:01:43  Előzmény:Ackermann Balázs: 66687

Az elsõtõl az utolsó szóig igaz, amit mondasz.

Ha a kárörvendésnél nem tudnék jobbat, elég jól szórakozhatnék, ha kicsit körbenézek. 5-10 éves autók gazdáit látnám, akik 500E-2M közötti banki összegeket fektettek 0 önerõvel kocsikba*. Mindegy, hogy az 5 éves 2millás vagy a 10-15 éves 600ezres kocsit nézem, gyakorlatilag porrá rohad, mire kinyögik az utolsó részletet. Ez idõ alatt cseréltetek max 2 küszöböt a 4T-n, egy-két ívet, és - garantálom - üzemanyaggal együtt is kevesebbet költök, mint 2M. Pedig az én 4T-m valódi munkásautó.

Az igaz, hogy a 2T-m "szobor" lesz, de nagyon szeretnék egy full klónt csinálni (részletességben, minõségben egyaránt, kb. 95%-os igényességgel), aminél annyira nem bántana, ha nekinyitják az ajtót, összekarcolom a lökhárító sarkot stb. (Hosszú távon a 4T-t nyugalmaznám.) Az "eredeti" 2T-t, megmondom õszintén, nem szeretném mindennaposan használni, abba tényleg hihetetlen sok idõm belement. Ha a 95%-os igényességet idõben szeretném kifejezni, akkor az "x", a 100% pedig 2 vagy 3 "x". Sajnos, az elkövetkezendõ idõszakban nem lesz újra ennyim.

Amit biztosan nem fogok: új autót venni. :)

*Tény, hogy a komfort, menetteljesítmény esetenként más kategória, de a felhasználási módok általában abszolút nem indokolják. És nem is "szerelembõl" vásárolt autók jutottak eszembe, szükségletek racionális (vagy nem annyira :) ) kielégítésére szolgálnak hétfõtõl vasárnapig, januártól decemberig.
[i](Módosította Spityu 2013.12.28. 22:19-kor)[/i]

5762 Csády Szabolcs 2013-12-28 20:38:59  Előzmény:Muczán Gábor: 66692

Ha nem mondod, észre se veszem :D

5761 Muczán Gábor 2013-12-28 20:23:41  Előzmény:Csády Szabolcs: 66691

Sziasztok,

ez az egyik legtipikusabb szoci éra fotó. Nem csak azért amit ábrázol, hanem az akkori gyakori photoshop, azaz retus, vagy inkább ollózás miatt. Nagyon érdekes lett emiatt a ZAZ 353-as, emiatt létrejött kocsi;):evil::D

MG

5760 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

[urls=https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/12/26/az_ndk_szinesben_1955]Színes NDK-s életképek[/urls]

[imgw]https://m.cdn.blog.hu/ri/ritkanlathatotortenelem/image/DDR1/1977.%20Berlin%20K%C3%B6zt%C3%A1rsas%C3%A1gi%20Palota..jpg[/imgw]

5759 Ackermann Balázs 2013-12-27 13:11:47  Előzmény:jocking .: 66689

Jogos a meglátás, viszont minden hozzáállás kérdése szerintem. Járt már sólében, annak ellenére, hogy nem szeretem akkor kivinni. De nem rohad tõle... Miért nem? Mert hazajöttem, felvettem a gumikesztyût és alaposan lemostam alul-felül, minden rését, kerékív mögötti hajlatát. Utána kiszáradt a garázsban. Ez nem egyedüli eset volt, türelem és idõ kell hozzá - ami a legtöbb veteránosnak nincs.

Én elvbõl, soha nem fogok mai autót venni. :) Egyrészt mert nem tetszenek, másrészt mert sikerült bebizonyítani a látszólag lehetetlent, hogy napi használat mellett is szép és jó tud maradni egy ilyen kocsi.

Mi az Amazonnal elmegyünk Ósanba, piacra - kapaszkodj meg, belerakom a krumplit, persze szigorúan pokrócra és mégsem pusztul tõle. Ha megsérül összeszedem magam és rendbehozom. AUTÓ, azért van, hogy járjunk vele. :) Az Opel is erre készül.

És lám, lehet úgy dugni, hogy szûz maradjon az ember. Nem lakódik le a használattól a veterán. Megtanultam kétkerekezni is anélkül, hogy egy karcolás lett volna a kocsimon. Minden hozzáállás kérdése szerintem. Persze megkapom olykor, hogy miért hozom ki esõben. De mivel megkapja a szükséges törõdést, nem árt neki.

Egyébként figyeld csak meg, hogy a Trabantosok többsége is "operett-Trabantos", beleül hétvégén, nyáron, ünnepeken. Soha nem fogja így átélni azt, amit az olyanok mint én, akik minden nap használják. Mégis van olyan szép az én kocsim is. Ezek ma is jó autók. :)

5758 jocking . 2013-12-27 12:36:57  Előzmény:Ackermann Balázs: 66688

Azért ez így ebben a formában nem számít "suzukinak", mert azzal az emberek eljárnak munkába, bevásárolni, stb. hóban, fagyban, sárban, dzsuvában. Így számítana mászkálós autónak az én olvasatomban. :p De egy veterán autót az ember nem visz ki a latyakba, ha azt szeretné, hogy a következõ veteránvizsgán is átmenjen. :rolleyes:

5757 Ackermann Balázs 2013-12-27 01:41:22  Előzmény:jocking .: 66685

No és választ adva kérdésedre, de, járunk vele. Rokonokhoz, vidékre, olykor Pestre, mint más a Suzukival csak mi nem költünk szervizre és súlyadóra, mert nem kell. :) Ez egy nagyon-nagyon JÓ autó, csak vigyázni kell rá, amennyire csak lehet.

5756 Ackermann Balázs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 66685

Viccet félretéve, amikor megvettük, a család Volvo-t akart, újra viszont nem futotta, tizenéves használttal meg "szenvedjen, akinek két anyja van" elven, az árából lett majd' 50 éves használt, imádjuk. :) Mindennapos használósnak most csinálom az '57-es Opel Olympiát. Nomeg a Trabival járok egyedül, pláne télen, az örök szerelem. :)

A konklúzió az, hogy egy fél évszázados autó kényelmesen tartja a 130-at autópályán, 8 literrel elmegy, alkatrész van hozzá. És egy mai autó fenntartásának és megvásárlásának töredékébõl autózunk még 50 évig. :D

Komolyan és józanul belegondolva olyan bátran vesznek az emberek ma (többnyire hitelre) 3 milláért kocsit, ennek 2/3-áért Volvo Amazont is lehet restauráltan, ami egy fogalom: onnantól átértékeled, amit az öreg autókról gondoltál. Amikor megérinted a krómnak látszó - valójában rozsdamentes acél részeket. Amikor 130-nál elengeded a hatalmas fényes kormányt és az egyenesen marad. Amikor állsz a lámpánál és azt hiszed lefulladt, pedig jár - csak nem hallod! Hogy lehelet finoman jár mindene és szinte folyik az úton... A formája meg, ízlések és pofonok - olyan mint egy soha el nem szívott szivar krómozott díszdobozban.

Az egész megbontja a teret és idõt körülötted. És belõle minden szinte hitvány tragacsnak tûnik, a Mercedes meg dölyfös pukkancsnak. Szóval vannak "autók" - meg van a Trabant és a Volvo Amazon, mindkettõ egy gyümölcsökkel teli szinte lakatlan sziget.

Egy árnya van az egésznek, sokan azt hiszik milliomos aki vezeti. Pedig csak egyszerûen az autós társadalom feltartott középsõ ujja, aki fittyet hány a korra! ;) [imgw]https://kepfeltoltes.hu/131227/20130330_162339_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5755 Ackermann Balázs 2013-12-27 00:53:08  Előzmény:jocking .: 66685

Igaz, az egy '57-es Opel Olympia. :)

5754 jocking . 2013-12-26 13:35:17  Előzmény:Ackermann Balázs: 66684

Hogy érted, hogy "suzuki helyett"? Gondolom nem ez a mindennapos mászkálós autó...

5753 Ackermann Balázs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 66683

Volvo Amazon, '62-63 körüli. Mi is ilyennel toljuk lassan 5 éve Suzuki helyett és mocskosul jó kocsi amúgy. ;)

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/131226/DSC02632_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5752 jocking . 2013-12-23 09:53:51  Előzmény:Csády Szabolcs: 66682

Na, az a CG-75-97 biztos nem szoci autó... Talán volvo?

5751 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

[urls=https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/12/09/budapest_1960]Színes pesti fotók a '60-as, '70-es évekbõl:[/urls]

[imgw]https://1.bp.blogspot.com/-3v58HGwstMU/UqRaH0UzHsI/AAAAAAAAWCg/zmcArUnmoXI/s1600/Budapest+in+1956+(1).jpg[/imgw]
[i](Módosította trabiszabi 2013.12.23. 00:06-kor)[/i]

5750 Kiss Krisztián 2023-05-22 08:40:11

Gyári újnak tünik..
[url]https://aprod.hu/hirdetes/trabant-henger-ID1HfFD.html#18c4227962[/url]

5749  Spityu 2013-12-11 22:45:24  Előzmény:Csády Szabolcs: 66679

Köszi a prospektust!

Felmerül bennem egy kérdés: a 26-27. oldalon látható Wb kombi nem de Luxe változata 1981-bõl mennyit érhet? 38e km, patikára hozható állapot (lökhárítót kell cserélni hátul). Végig garázs, 1x éve áll, 1. tulajdonos. A színe a prospektusban lévõ szín. Érdemes lehet megtartani? Belülrõl nagyon-nagyon jó állapotban van. De kívülrõl is, csak kell neki egy könnyû polír.

5748 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

[urls=https://www.wartburg-camping.de/forumbilder/genex/GenexKatalog1977.zip]INNEN[/urls] letölthetõ az 1977-es GENEX katalógus, mely az NDK-ban akkor megvásárolható autótípusokat mutatja be.
Kellemes nyálcsorgatást!

5747 Zwick Gábor 2013-12-10 18:54:08  Előzmény: Spityu: 66674

Fénykép ok! Nekem is megtiszteltetés lenne!

Kockatrafó nem csak a ház miatt érdekes hanem a tekercsek miatt is, de ez sajna üres teli inkább érdekelne vagy inkább csak a tekercs

5746  Spityu 2013-12-10 11:43:40  Előzmény:Kiss Krisztián: 66676

Tudtommal a doboz miatt keresik leginkább, úgy rémlik, hogy 1-2 éve is egy üres ment el valami 15-20ezerért.

5745 Kiss Krisztián 2013-12-10 10:30:26  Előzmény: Spityu: 66674

Csak üres ...de köszi,kiváncsi leszek mi a vége :)

5744 Pátkai Antal 2013-12-09 19:54:57

Üdv!
Abban kérném a segítségeteket, hogy szeretnék magamnak Luxar árnyékolót gyártani.
Utána olvastam itt a fórumon és állítólag Pepe87 nevû klubtárs már készített ehhez valami mûszaki rajzot. Valaki esetleg tudna egy e-mail címet adni amin keresztül kapcsolatba tudok lépni vele mert ami itt az oldalon van arra nem reagál. Vagy ha esetleg valakinek van ilyen árnyékolója és letudná nekem méretezni az nagyon megköszönném.
Üdv.: Tóni
[i](Módosította Trabantman601 2013.12.09. 20:55-kor)[/i]

5743  Spityu 2013-12-08 19:58:03  Előzmény:Zwick Gábor: 66672

Alsóörs? Szívesen beállnék a púpos mellé vele legalább egy fénykép erejéig.

Más: vaterán van most egy púpos trafó - még - olcsón.

5742 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

Valaki nem szedett már szét (és sikeresen össze is rakott) ilyen biztonsági öv csatot?

[imgw]https://i.ebayimg.com/t/original-Trabant-Sicherheitsgurte-Doblina-Paar-Gurtschloesser-Trabi-Wartburg-DDR-/00/s/MTYwMFgxMjAw/z/1nAAAOxydB1SnwK0/$_12.JPG[/imgw]

Olyan problémám van, hogy be bekattan, viszont kioldani nem lehet, csak ha a hátoldalon lévõ nyíláson át megnyomunk egy kis pöcköt...

5741 Zwick Gábor 2013-12-05 18:15:18  Előzmény: Spityu: 66668

Szeretem az ilyen patika gépeket :) Gratula.

5740 jocking . 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 66668

[imgw]https://canitbesaturdaynow.com/images/fpics/1137/kitty_-(8)__large.jpg[/imgw]

5739  Spityu 2013-12-03 22:07:15  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 66669

December-januárban igyekszem finishelni. Aztán mûszaki vizsga. De elõtte lehet, hogy kérek útvonalengedélyt, és tesztelem.
[i](Módosította Spityu 2013.12.03. 23:07-kor)[/i]

5738 Holnapy Gergely dr. 2013-12-03 21:44:52  Előzmény: Spityu: 66668

Hát te tényleg nyugodtan hajthatod téli álomra a fejedet...
Gratula!