Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

4740 Támba Csaba 2012-01-01 13:04:21

Boldog újévet minden rozsdás vasakat újjáépítõ veteránosnak!

4739 Ék Roland 2012-01-01 10:44:05


BÜÉK
[url]http://auto.bazos.sk/inzerat/11501518/Predam-trabant-601-S-Lim.php[/url]

4738 Ackermann Balázs 2011-12-24 11:59:20

Egyébként utána felszabályoztattam vele a vezérlõtárcsa pályákat. Korrekt munkát végzett!!!

Annyit megtudtam, hogy 0,1mm-t szedett le az öntvénybõl és 1mm a maximum amit levehet belõle, ergo ha nincs tropára kopva akkor 10x kb felszabályozható!

4737 Ackermann Balázs 2011-12-24 11:56:25  Előzmény:jocking .: 65666

Hát igen, de gondold végig, õ csinál fõtengelyt 30 éve, én 21 éves vagyok, hiába tudok összerakni egy motort jól, attól még nem 30 éve teszem. És akkor kinek lehet nagyobb arca? Hát nem nekem... Mihályfinak mondjuk 3 óra korrektül összeraknia a mocit, nekem fél nap, ettõl még nem biztos, hogy szar a munkám, csak én 20x átnézem mit csinálok, mert nincs akkora gyakorlatom és szeretek biztosra menni.

Amúgy nem akarom én szidni, csak azthiszem elvárható a legjobbnak kikiáltott magyar mûhelytõl, hogy közel 30 ezerért korrekt munkát végezzen. Madogerynek sikerült kifognia jó fõtengõt, az övé csendes és jó is!

Én hobbiból szerelem az autómat, meg mert olcsóbb így. De ha hivatásos lennék ingyen kéne szétszedtem és újra összeraknom a motort, mert valaki gányolt elõttem. Én pedig nem verhetném le a megrendelõmön, hogy a Mihályfi (vagy bárki más) nem volt elég körültekintõ... Konklúzió: 2x dolgoztam, 2x jártam utána, 2x annyi idõmbe kerül - mégis 1x fizetnek a munkámért és a gépmûhelyes az én fa***mmal veri a csalánt, nomeg az én megrendelõmével... Már ha van neki! :D

4736 Támba Csaba 2011-12-24 11:01:38  Előzmény: Spityu: 65660

Én arra a megoldásra gondoltam, mikor a marószerszám forog a tokmányban a motortömb pedig a szánszerkezetre van rögzítve.

A vezérlõtárcsa pedig igenis le tud ugrani egy bizonyos túlszabályozási mélység után, de ilyennel még nem találkoztam.
Papírvékonyra kopott tárcsákkal viszont igen amikkel még üzemelt a motor.


A különbözõ mesteremberek szidása, vagy dícsérete pedig igencsak szubjektív dolog.
Van amikor tényleg a leggondosabb munkát is tönkreteheti a tulaj helytelen bejáratással, beüzemeléssel és persze van amikor a legrondább gányolást is megmagyarázza a "mester".

4735 jocking . 2011-12-24 09:49:13  Előzmény:Ackermann Balázs: 65664

Azért az már régen beb@szna, ha a rossz gyújtás el tudná tekerni a fõtengelyt... Ezt õ se gondolhatta komolyan.

4734 Ackermann Balázs 2011-12-24 00:06:29  Előzmény:Zwick Gábor: 65654

Egy pillanatra emlékezzünk meg a NARVA gyár fejlesztõirõl, 1981-ben mutattak be egy olyan izzót ami 100 évig képes folyamatosan üzemelni. Elvitték Hannoverbe egy nemzetközi kiállításra, ahol kiröhögte õket a nyugat, hogy ebben semmi üzlet nincs, ha valami szinte örök életû.

4733 Ackermann Balázs 2011-12-24 00:00:56  Előzmény:Zwick Gábor: 65661

Mihályfiról csak annyit, hogy a verseny célra gyártott SKF csapágyas fõtengelye az elsõ próbaúton eltekeredett és egyszerre jártak a dugók...

De a legszebb, hogy még én tehettem róla, mert - szerinte - nem állítottam gyújtást! (amúgy állítottam, 3,5mm elõgyuszit EBZA rendszerrel) :D

Mindegy végülis kicserélte, viszont azóta is olyan a hangja mintha egy marék csavar lenne benne, 3 szétszerelés után is. Legalább megtanultam motort szerelni egész jól! :D

4732 Zwick Gábor 2011-12-23 23:19:40  Előzmény: Spityu: 65662

Hát ezt én sem értettem hogy miért nem hajlandó elmondani legalább. Nem fogok százezrekért, milliókért gépet venni hogy elvegyem a munkáját. Mondjuk ha lenne gépparkom akkor legalább lelkiismeretesen megcsinálnám és nem úgy mint a 85%-uk hogy jó lesz ez mert úgyis csak egy Trabant. És hiába magyaráztam bármelyiknek is hogy lenne igény normális munkára és a pénzt se sajnálná pár fanatikus õrült mint pl én is hogy legyen egy használható motor vagy bármi más. Lesza*ják, nem érdemes vele foglakozni. Rendszerint ezek a válaszok jönnek. :S :(

4731  Spityu 2011-12-23 22:23:43  Előzmény:Zwick Gábor: 65661

Azt hittem csak a fõtengely felújításánál zárkózott ennyire el. Ha nem is mutatja meg a vez.tárcsát, legalább eláruhlatta volna a technológiát... Amúgy nem értem, szerintem egyik sem nagy ördöngõsség.
Mégis olyan, mintha egy Audi csúcs-motor befecskendezési térképét szeretnénk kicsikarni a fejlesztõ brigádból.

4730 Zwick Gábor 2011-12-23 22:12:44  Előzmény: Spityu: 65660

Elõször is köszi a válaszokat!

Mihályfi: õ csinálta a vezérlõtárcsa pálya szabályozását, de nem volt hajlandó elárulni semmit hiába könyörögtem neki személyesen. Kb15-20 gépmûhellyel beszéltem mire 1 azt mondta hogy ok gyere nézd végig a folyamatot, fotózz, jegyzetelj, hogyan is kell felújítani egy fõtengelyt fúrni hónolni stb.
Siralmas hogy ilyen országban élünk!

A szakdogám meg hogy mennyire lesz profi azt nem tudom inkább profibbra szeretném csinálni, de sajnos idõm nem engedi, mert olyan sok melónk van a cégnél hogy nem látszódunk ki a melóból és kb 0 szabadidõm van. DE amennyire idõm és tudásom engedi megpróbálok valami értékelhetõt alkotni. Majd egyszer csinálok egy update-elt változatot magamnak.

4729  Spityu 2011-12-23 20:34:52  Előzmény:Támba Csaba: 65658

Ezen párszor már gondolkodtam én is. Elõször esztergára gondoltam. Lassan megforgatva a blokkot, úgy ahogy te is írtad, rázárva a blokkfeleket spéci késsel meg lehetne munkálni.
De a marógép szerintem valószínûbb.

Csucsunova! Szerintem hívd fel Mihályfit... talán nem titok...

Jocking! Ez a vezérlõtárcsás megoldás szerintem nem mûködik. :D Szép egyenes lesz, de kúpos, a tengelyhez közelítve jobban kopik a kilométerek során a blokk.

Tsaby vagy bárki! Találkoztál már olyannal, hogy felszabályzott blokknál leugrott a vezérlõtárcsa a menesztõkrõl? Tartok tõle egy kicsit. Sajnos a könyv nem ad meg minimális vezérlõtárcsa-pálya távolságot a fékdobbal ellentétben.
Párszor már hallottam olyanról, hogy leugrott a vezérlõtárcsa a helyérõl, arról már nincsen tudomásom, hogy voltak-e szabályozva azok a blokkok. Mindenesetre nem túl örvendetes esemény. :)

A szakdoga nagyon profi lesz szerintem. Egy ideje már készül. Az adott évjáratú - motor - modell minden jellegzetessége megtalálható lesz benne, illetve a rajta végezhetõ (javító) munkálatok is.
[i](Módosította Spityu 2011.12.23. 21:39-kor)[/i]

4728 jocking . 2011-12-23 20:26:25  Előzmény:Támba Csaba: 65658

Kreatív pillanat:
Fogsz egy használt vezérlõtárcsát, és a tömítõfelületére nagyon finom csiszolóvásznat ragasztasz. Aztán fõtengely be ezzel a tárcsával, kézzel körbejáratni párszázszor, megfelelõ olajozás mellett. Tehát az a módszer, mint amit polírozásnál is használnak. Vagy nagyon hülyeség? :D

4727 Támba Csaba 2011-12-23 18:53:02  Előzmény:Zwick Gábor: 65656

Elõször is gratulálok a szép témaválasztáshoz!

A kérdésedre pedig a válaszom az, hogy konkrétan erre a feladatra max. a gyárban és az egykori gyári szakszervizekben volt anno célgép.

A megoldások végül is az adott szaki fantáziáján és gépparkján múlik.
Szóba jöhet megfelelõ átmérõjû homlokmaró szerszám ami foroghat egyetemes marógép vertikális fejében, vagy sugárfúróban. Lényeg, hogy a motortömb függõleges helyzetben stabilan rögzíthetõ legyen a fõorsó vonalában.

Ügyes esztergályos ugyanezzel a szerszámmal akár egy nagyobb esztergán is megoldja:)

Maró helyett lehet spec. módon köszörült körkés is.

Lényeg, hogy ilyenkor a kettényitott motortömb fedeleket "rázárják" a szerszámra.

A pár éve az égi mûhelybe költözött Géza bácsi ismerõsöm(eszméletlen fazon volt) egy, a csapágyfuratokban megvezetett és megtámasztott saját maga fabrikált KÉZI szerszámmal szabályozta, mintha szelepmarást csinált volna.
Végül is az anyagleválasztás minimális és puha fémmel megy a munka, simán ment a "tekerõs" cuccal is.

Tehát ahogy írtam minden a rendelkezésre álló eszközökön és a szaki agyafúrtságán múlik.

Ha tud valaki más módszereket említeni, akkor én is szívesen olvasnám a további leírásokat.

A kész szakdogát meg remélem közkinccsé teszed!

Majd "elõlektoráljuk" az itteni bagázzsal:)))

4726 Muczán Gábor 2011-12-23 15:16:49

Kedves Klubtagjaink!

Békés Karácsonyi ünnepet, és Boldog Új Esztendõt kívánok minden Tagunknak, Topiklakónak, családtagjaiknak, mindenkinek!

Reméljük kellemesen, és jó társaságban töltöttetek el egy újabb évet közöttünk.

Akár itt a honlapon, akár a Találkozóinkon.

Mindenkit szeretettel várunk December 31.-én 10.00 órától a Nemzeti Közlekedési Múzeum elõtti szokott gyülekezõhelyünkön. 11.00 óra felé elindulunk szokásos Szilveszteri Felvonulásunkra. Mindenkit szeretettel vár a TWK.

Ne feledjétek el, jövõre "nagykorú" lesz a Klubunk:-), belép a 18. életévébe.
Felnõtté váltunk, de azért karikában 18-as:-)) filmet ne futtassunk a honlapon
:evil: :evil: :evil:

Muczán Gábor

4725 Zwick Gábor 2011-12-22 15:14:07

[b]Tsaby[/b]kollegához irányulna a kérdésem mert tudtommal gépész végzettségû, d ha bárki tudja akkor várom a válaszokat mástól is.
Szóval Épp trabant motor felújításból írom a szakdogámat, és megakadtam egy kicsit. A vezérlõtárcsa pálya felszabályozását hogyan csinálják. milyen feltételei vannak (milyen gépigén, szerszám, beállítások stb.), szükséges technológia.

Lehet hogy a barkácsban lenne a helye, de 65-ös motorról van szó ezért gondoltam ide is elfér

4724  Spityu 2011-12-22 14:09:50  Előzmény:Zwick Gábor: 65654

Akkor jól sejtettem, hogy gyári jellegû izzók... majd megnézem milyen típusúak vannak, megpróbálok mindent összeírni. Remélem nem 10.000db IFA légtartálybeltérmegvilágító izzóról van szó.
Viszünk Szabival katalógust (csavarok miatt), dinamóbelet, zseblámpát, fényképezõt. Aztán majd beszámolok.

4723 Zwick Gábor 2011-12-22 13:23:10  Előzmény: Spityu: 65653

Persze hogy mond a márka valamit is! NARVA ilyen izzókkal szerelték gyárilag a trabikat, és ilyen izzókészlet is járt hozzájuk. nekem speciál van is egy ilyen izzókészletem trabanthoz leltárral együtt. ESKA csavarra meg nagy szükség van mindenkinek szóval ha találsz benne jó méreteket akkor vevõ lennék 1-2 vödörrel

4722  Spityu 2011-12-21 23:08:01  Előzmény:Huszta Tibor: 65652

Sosem tudhassa az ember... :D

Más: Navra vagy Navro vagy mi a bánat márkájú izzók mondanak valakinek valamit? Tegnap beugrottam egy raktárba, ahol fõként NDK-s teherautó alkatrészeket árulnak, de volt pár Trabi cucc is.
Az egyik sarokban több doboz (jó nagyok) zsugorba rendezett ilyen márkájú izzó volt, DDR felirattal. Annyira nem néztem meg, mert siettem, meg kicsit sötét is volt.
Nem mondom, hogy nagyon szükséges alkatrészeket találtam, de mindenképpen ritkák. Pl. küszöbdugó, ajtózár és ellendarab, csomagtérzár galvános részei, csomagtérzár alá mûanyag, kilincs alá mûanyag, kilincsek, valószínûleg dinamó forgórészek zsírpapírban, tanklefogató karom, trafóleszorító, homlokfalcsavar gumi, biztonsági öv akasztó :), fekete ajtónyitó, tûzfal átvezetõgumi stb. Volt még 6V ablaktörlõmotor jónéhány, többféle 12V, 24V, aluburkolatos fesszab, km órák (szerintem Trabi nem), mûszerek, labirint (gyûrûk nélkül). Nagyjából ezek maradtak meg bennem.
Ja meg - állítólag - 400 tonna ESKA csavar. :) Szerintem csak 40, de annyi tuti van. Rossz hír hogy kb. 39 tonna >M14. De talán lesz Trabiba való is.

[i](Módosította Spityu 2011.12.22. 00:16-kor)[/i]

4721 Huszta Tibor 2011-12-21 22:49:04  Előzmény: Spityu: 65651

Miért, szerinted az enyém tuningolt?
:)

4720  Spityu 2011-12-21 22:30:30  Előzmény:Huszta Tibor: 65650

Azt hittem katalógusként, csak úgy. "XY - ilyenolyanszínû limo" pl.

Régóta meg akarom kérdezni, most újra eszembejutott a képekrõl: a régi 601-esek rendszámtábla világítás tényleg olyan volt, mint a tiéden?

4719 Huszta Tibor 2011-12-21 22:07:21  Előzmény: Spityu: 65646

gyûjtöm, de inkább fizikailag, mint fotón.

a felnik díszgyûrûsek.

T.

4718 Huszta Tibor 2011-12-21 22:06:12  Előzmény:Gyapjas Gergely: 65643

[url=http://totalcar.hu/tesztek/trabant60166/]Itt[/url] akad egy pár.
:)

4717  Spityu 2011-12-21 21:39:17

Én is erre tippelek, de kicsit olyan mélyen fekvõnek tûnt elsõre.

4716 Holnapy Gergely dr. 2011-12-21 21:11:47  Előzmény: Spityu: 65646

Szerintem az csak egy díszgyûrû lehet a dísztárcsa alá, és nem a felni a sûrûlyukas. Szerintem. De majd Tib megmondja.
G

4715  Spityu 2011-12-21 19:55:28

Tib, [url=http://gyujtemeny.vatera.hu/kepeslap_fenykep/fenykep/1969_heviz_helikon_szallo_trabant_foto_1524790106.html]egy rendszám, ha még gyûjtöd.[/url]

Amúgy miféle felnik lehetnek ezek?

4714 Gyapjas Gergely 2011-12-20 21:42:04  Előzmény:Csády Szabolcs: 65644

Nem rossz de én tipikusan trabantosat keresek.
Egy link, ha már volt akkor bocs:
[url]https://picasaweb.google.com/115317761491728262752/AWZP70Felujitasa[/url]

4713 Csády Szabolcs 2011-12-20 19:56:02  Előzmény:Gyapjas Gergely: 65643

Talán ez segít:

[url]http://www.origo.hu/auto/veteran/20100813-nosztalgiatuning-korabeli-autoextrak.html[/url]

4712 Gyapjas Gergely 2011-12-20 19:27:26

üdv!

Olyan kiegészítõkrõl keresek fényképet amik tuningnak számítottak a 70-es,80-as években. Pl: utólagos fejtámla, nelásskirács, többszólamú kürt, Rothams-os matrica a szélvédõn ...stb. Kinek mi jut még eszébe?

4711 Ackermann Balázs 2011-12-06 22:56:18  Előzmény:jocking .: 65640

Én meg szoktam kevergetni idõnként a pálcával a benyát benne, száraz idõben érdemes menni is egy kört bemelegedésig legalább. Szerintem csak több éves állás után lesz fika a benzincsapban ettõl, ha már kipárolgott a benya is...

Amúgy a Trabi jól bírja az ilyen pihenõket, még a tank sem rohad nagyon az olajnak köszönhetõen. Az is jót tesz neki ha legalább az elejét felbakolod ha hosszabb idõre áll.

4710 Gyapjas Gergely 2011-12-06 21:15:03  Előzmény:jocking .: 65640

Bár az én autóm nem veterán, de nem szoktam használni novembertõl márciusig. Általában teletankolom, és kéthetente a garázsba megpumpálom a fékpedált.Azóta, hogy télen nem használom, kivéve amikor száraz hideg idõ van akkor megyek vele két kört vagy azzal megyek el vásárolni. Utána megint teletankolom és kész. Eddig nem volt vele gondom, de a tavaszra berohadó fék az visszatérõ hiba.
[i](Módosította strabi 2011.12.06. 22:16-kor)[/i]

4709 jocking . 2011-12-06 20:35:28

Kérdeznék valamit, talán ebbe a topicba illik a legjobban, mivel a veterán kocsik elég ritkán vannak használva.
A kérdésem az lenne az autót ritkán használóktól (itt a ritkán akár hónapokat is jelenthet, gondolom, nem visztek ki egy minõsített veteránt a sós latyakba) hogy mivel akadályozzátok meg, hogy a keverékbõl az olaj leüljön a tank aljára és eldugítsa a benzincsapot és a porlasztót?

4708  Spityu 2011-12-06 20:26:41

[url=http://racing-bazar.hu/alkatresz/felni-gumi/trabant_kerek_regi]Krumplisütõs felni, szõrös Pneumant (Trabantra)[/url]

4707 Kozma Bence 2011-12-03 17:33:13  Előzmény: Spityu: 65637

Értem, köszi! Azt hittem már, hogy az enyém nem is Trabiba való.

4706  Spityu 2011-12-03 17:01:38  Előzmény:Kozma Bence: 65636

Szerintem a 31-es kapocs hiányzik róla, ami a test. Gondolom a hátlapon keresztül kapja.

4705 Kozma Bence 2011-12-03 16:49:04  Előzmény: Spityu: 65635

Köszi szépen!

Egyébként ami van a Zsombinál azon miért csak 3 kábelcsatlakozás van?

[url]http://www.zsombishop.hu/product_info.php?products_id=2099[/url]

4704  Spityu 2011-12-03 16:38:30  Előzmény:Kozma Bence: 65634

Szia, a gyárit nemrég már leírta valaki. Alu burkolatos, pánttal rögzítve. Küldtem egy e-mail-t, a csatolt képeken láthatsz olyat.

4703 Kozma Bence 2011-12-03 16:10:36

Szerintetek eredeti lehet ez a feszültségszabályzó? Sehol nem találtam ilyet.

[url]http://bence.szunyi.com/fesz.JPG[/url]

Ha ez egyáltalán az. :rolleyes:

4702 Holnapy Gergely dr. 2011-12-01 21:49:19  Előzmény: Spityu: 65631

Hogy én mit gondolok?
Szerintem, amíg a benzinkutat nem vetted meg, a ruhát se vedd fel. -persze csak az irígység mondatja velem...

Ez meg mintha nem jó kezekbe került volna...:
http://www.vatera.hu/auto_motor_alkatresz/alkatresz_felszereles_szemelygepkocsi/karosszeria/kilincs_diszlec/trabant_600_p60_motor_valto_papirok_1515934817.html
(vagy esetleg most?)
G

4701 Támba Csaba 2011-12-01 17:52:32  Előzmény: Spityu: 65631

Királyság! :)

4700  Spityu 2011-12-01 11:57:02

Mit gondoltok? Szerintem ugyanolyan. :)

[url]http://divat-ruha.vatera.hu/munkaruhazat_es_vedofelszereles/kabat_dzseki_melleny/3db_mellesnadrag_1_dzseki_sapka_munkaruhazat_1512161573.html[/url]

[url]https://picasaweb.google.com/nmlevel/ARGiFORKTBalassagyarmaton#[/url]

4699 Huszta Tibor 2011-11-30 21:56:24  Előzmény: Spityu: 65628

Nekem van hasonló, kicsit eltérõ beltartalommal...
:)

T.

4698  Spityu 2011-11-28 20:14:36

Erre kíváncsi leszek...
[url]http://hasznalt-konyv.vatera.hu/szakkonyv_kezikonyv/autos_motoros_konyvek/nagyon_ritka_mogurt_album_ikarus_csepel_raba_1513035263.html[/url]

4697  Spityu 2011-11-21 21:04:50

Jóféle. :)

[url]http://www.vatera.hu/item/view/index.php?cod=1507603343[/url]

4696 Csády Szabolcs 2011-11-21 20:33:02

[urls=http://www.jofogas.hu/pest/Veteran_tarbant_600_as_elado_2754663.htm]Trabant 600[/urls]

4695  Spityu 2011-11-21 09:06:39  Előzmény:Huszta Tibor: 65625

OK. Frissíts. :)

4694 Huszta Tibor 2011-11-20 23:10:25  Előzmény: Spityu: 65623

Javaslok egy játékot. Ki tud hülyébbet kérdezni az eladótól? :)
Ki van benne?

T.

4693 Támba Csaba 2011-11-20 15:35:36  Előzmény: Spityu: 65623

Sokat állt a szabadban mozdulatlanul. Ez a karosszériák halála. Mindig ugyanott folyik le a víz, a jég belefagy-kiolvad, nincs menetszél ami kiszellõztetné az üregeket, stb.

És ha '88-ban új kasznit is kapott még egy régebbivel talán jobban járt volna. A '87-es évjárattól ugyanis drasztikusan romlott a gyári korrózióvédelme a Trabantoknak.

A saját FIAT motorosom is eredetileg '75-ös, de egy '90-es direkt cseredarabnak gyártott alkatrész alvázszámú új karosszériát kapott. Úgy porrá volt rohadva mikor megvettem, hogy egynémely kertalján fellelt 500-as is különb. Szinte a teljes alját ki kellett vágni. Pedig ez napi használatban volt, 1,5 év mûszaki volt rajta.

4692  Spityu 2011-11-20 15:19:04

Ahhoz képest, hogy '88-ban új karosszériát kapott, elég jól elbánt szegénnyel az idõ vasfoga. Gondolom nem zsír újat kapott akkor. :)

[url]http://auto-motor.vatera.hu/szemelygepkocsi/trabant/trabant_601_es_aukcion_veteran_1504758053.html[/url]

"több [i]apró[/i] helyen is berozsdállott." Háttõõõ... :)
[i](Módosította Spityu 2011.11.20. 16:19-kor)[/i]

4691 Támba Csaba 2011-11-19 11:20:38  Előzmény:Huszta Tibor: 65619

Az autó:

Rokonságban, vagy a szomszéd bácsi hátsó udvarán fellelt lejárt mûszakis példány.


Hozzájutás:

Ingyen, vagy hulladékvas áron. Esetlegesen pénzt kért a mostani "eladó" a korábbi tulajtól amiért volt olyan szíves elvinni az udvaráról.


Az eladó:

Húúúúmostanaztánszakítokegyvalagpénzt "mûkedvelõ lomizós" típus aki arra sem képes, hogy utánanézzen mit rak ki a netre...