Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5680 Kárász Endre 2013-09-29 17:24:31  Előzmény: Spityu: 66610

Jó ég, mi lehet abban a lakásban, ha a küszöbön fotózta?

5679  Spityu 2013-09-29 17:21:25

[url=http://gyujtemeny.vatera.hu/diszdoboz_uveg/ndk_s_retro_karipol_autoapolo_szett_1807936256.html]Karipol[/url], szinte ingyen. :)

5678  Spityu 2013-09-29 10:38:32  Előzmény:Kárász Endre: 66608

Kíváncsi leszek, mi sül ki belõle. Nem abból, hogy az 5 kerék gyári-e vagy sem (mert ugyebár fõtengelybõl is lehet fizikailag egy helyen 5... vagy épp 7 példány is :D), hanem abból, hogy az utángyártott megkülönböztethetõ-e a gyáritól. Pantográf / CAD / CAM stb. ide vagy oda, bizonyos dolgokat nem lehet leutánozni.
Nem ártana néhány kép, fõleg az utángyártottról, de majd elõbb-utóbb lesz az is. Nyilván egy félhomályban telefonnal készített "kép" nem sokmindenre jó a mi szempontunkból. :)

5677 Kárász Endre 2013-09-29 10:15:27  Előzmény:Kiss Krisztián: 66606

A FB-on én voltam, aki megkérdezte az eladót, hogy mikori gyártású. Hétfõre ígérte a választ, akkor okosabbak leszünk.

Trabiszabinak van ilyen kormánya, csak a siófoki börzén elfelejtettem megnézni a dátumot. Szabi, ha erre jársz, légyszi nézd meg és oszd meg velünk! Egyébként a FB-os eladót ismerem. Nem hiszem, hogy szándékosan kamuzna a kormány származását illetõen. Azonban egyáltalán nem lehetetlen, hogy õ is egy olyan embertõl szerezte, aki nem volt tisztában azzal, hogy létezik utángyártott.
Egyébként biztosan több van belõle, mint 5 darab, de azért egy tuti gyárinál már kb. reális a 20.000Ft.

5676  Spityu 2013-09-29 10:14:49

Ugyan nem fogtam még a kezemben utángyártottat, de azt nehezen tudom elképzelni, hogy élõben ne tudnánk megkülönböztetni. Nem biztos, hogy hamisításról van szó (vagyis nem az a célja a gyártónak, hogy tényleg gyárinak tûnjön), szerintem szimpla utángyártásról. Márpedig akkor szerintem a dátum sincs bent hátul, ill. a küllõk "oldalánál" található gyári faragás nyom sem díszeleg a main. Vagy a küllõk és a karika hátulján a kör alakú kivágások sem biztos, hogy megtalálhatóak. Vagy a küllõk közepe felé taláható homorú rész. És még néhány ismertetõ jel, ami alapján egyértelmûen el lehet dönteni, hogy milyen gyártású kormányról van szó.
Az 5 db gyári kormányra kis esélyt látok, hogy tényleg gyári, abban az esetben, ha hibátlan mind. Persze semmi sem kizárt. :)

5675 Kiss Krisztián 2013-09-29 09:48:26  Előzmény:Kárász Endre: 66605

Épp ezért kérdem.Mert a Trabantwelt.de árulnak,de valahol egy börzén is hallottam,hogy ezt magyarba gyártják.És a Facebookos trabis csoportban van egy srácnak 5 db,és váltig állitja hogy gyári.Amugy köszi az infót,a gyártási dátumos dolog elörébb visz,hirtelen ez eszembe sem jutott..

5674 Kárász Endre 2013-09-28 09:51:47  Előzmény:Kiss Krisztián: 66604

A fórumon "tököli nepper" néven szoktam emlegetni azt a fickót, aki gyártatja valakivel. Onnan tudom, hogy ezt személyesen mondta. Láttam a kartondobozban a sok befóliázott kormányt nála...
Õ az, aki korábban egyszer-egyszer adott fel hirdetést (talán az expreszen), hogy rengeteg gyári új Trabant, Wartburg, Barkas alkatrésze van. Nagy tételben vásárol fel mindent az egész országban. A szolnoki több száz darabos gyári új hátsó dobok is nála landoltak:( Egy nagy raktárban van a "bázisa", elképesztõ dolgok. Persze viszi ki Németországba. Úgy tudom, hogy a trabantwelt-nek is õ szállít. Egyébként van egy cége, de a honlapján nem sok infó van, viszont ott megtalálni az elérhetõségét.
[url]http://www.ostmobil.hu/[/url]
Az árak természetesen a német szinthez vannak közelebb. Ennek ellenére amikor utoljára jártam nála két másik Trabis sráccal, akkor az egyikõjük 11.000Ft-ért vett egy ilyen kormányt.

Azt jó lenne kideríteni, hogy ezeket mikori gyártású (hónap/év) mintáról koppintották. Félek, hogy elõbb-utóbb sok gyári új kormányt fognak hirdetni, amirõl talán az eladó sem fogja gondolni, hogy az utángyártott. Ugyanis szerintem ezt az utángyártott pereckormányt nem igazán lehet megkülönböztetni a gyáritól. A küllõ hátoldalán ott a gyártási hónap/év, így ha mondjuk egy gyári újnak mondott darabnál ugyanaz a dátum, mint az utángyártottak mindegyikénél, akkor lehet gyanakodni. Vagy éppen fordítva, ha más, akkor tuti gyári.
[i](Módosította Endre 2013.09.28. 11:53-kor)[/i]

5673 Kiss Krisztián 2013-09-28 08:23:18

Volt már róla szó,hogy itthon gyártják a trabi kétküllös kormányt.Van róla infó hogy ki és hol?

5672 Bajáki Péter 2013-09-20 09:04:10

Az Európai Autómentes Napon (2013. szeptember 22-én, vasárnap) a belföldi viszonylatokon a MÁV-START és a GYSEV díjmentes utazást biztosít azoknak az utasoknak, akik a vonatokon felmutatják a forgalmi engedélyüket. A kedvezményt a gépjármû tulajdonosa, vagy üzembentartója veheti igénybe másodosztályú utazásra.

A mobilitási héten ingyenes a kerékpárszállítás.

[url]http://www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=152397770155ec[/url]

5671 Pátkai Antal 2013-09-18 19:16:05

Sziasztok keresek szárnyas emblémát a rács és az alu keret is érdekel de fõleg az alu keret.
Elõre is köszi a válaszokat.

5670 Biacsics Gábor 2013-09-15 07:06:58  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 66600

Szia!Köszönöm,ha file-ban elküldöd az nekem elég,aztán nyomtatok matricát.Ami a képen nem látszik a tetõkárpitot kell még beragasztanom,mert az okrober 8-i minõsítés vészesen közeleg.A te autód hogy áll?Szívesen néznék arról is képet.

5669 Holnapy Gergely dr. 2013-09-11 21:20:35  Előzmény:Biacsics Gábor: 66598

Szia!
Ez valamelyik gyári prospektusból van. (Gratu!)
Kapcsolósor feletti matricám van, pontosabban a sajátomat bescennelve készítettem matricát. Mit küldjek: matricát, vagy csak egy jpeg file-t?
G

5668  Spityu 2013-09-10 22:47:16  Előzmény:Biacsics Gábor: 66598

Nekem úgy rémlik, hogy a púposra elég sok kell.
Talán a tank fölé 1-es, ill. a benzinre(?) utaló szöveges. Továbbá még kell a ventilátorra is. Van néhány féle szett német oldalakon, nézz körül. Pl. [url]http://pf31.pappenforum.de/board6-trabantfreunde/board89-galerie/214-aufkleber-die-vom-werk-aus-im-am-trabi-waren/index3.html[/url]

[url]http://ivosh.trabant.cz/trabant-abziehbildsatz/[/url]
[url]https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Zubehoer-Sitzbezuege/Warnemblem-Achtung-Geblaese-Trabant-601::1359.html[/url]

A fórumosnál érdemes lehet regisztrálni, a csatolmányok csak úgy tölthetõk le.

[i](Módosította Spityu 2013.09.11. 00:50-kor)[/i]

5667 Biacsics Gábor 2013-09-10 21:14:31  Előzmény:Bajáki Péter: 66595

Köszönöm!
Még azért hiányzik pár dolog.Például a matricák a kapcsolók felé,biztosíték táblához,ventillátorra.Nem tudjátok lehet ilyeneket letölteni valahonnan netrõl?Esetleg nincs valakinek lementve?
Spityu azért ilyen szép még mindíg a muskátli mert jól van teleltetve...:D

5666 Jósvay István 2013-09-10 20:49:53  Előzmény:Csády Szabolcs: 66596

Rendben, akkor majd keresem õt. Végül is feltettem az ütközõket, sokkal jobban néz így ki. Meg ha már kocka lökös és a furat is rajta van, biztos létezett már ez a "találmány" '82-ben is.

5665 Csády Szabolcs 2013-09-10 07:02:50  Előzmény:Jósvay István: 66593

Hali!

A "kocka" lökösbe való dugók beszerezhetõk a [urls=https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Blindstopfen-fuer-Stossstange-Trabant-601-1-1::380.html?MODsid=eef13ulqimasb3507gbf7n05m6]trabantwelt-nél[/urls], Elnök Urunkat keresd ez ügyben, õ tud majd ebben segíteni.
A gömbölyû lökhárítóba ez sajna nem jó amúgy...

5664 Bajáki Péter 2013-09-09 22:05:18  Előzmény:Biacsics Gábor: 66587

Biacs!

Minden elismerésem, gyönyörû lett az autó. :-)

5663 Bajáki Péter 2013-09-09 21:58:58  Előzmény:Kárász Endre: 66590

Úúú, de köszönöm ezt a leírást.

Pár hónappal ezelõt láttam ilyen hamis ablaktörlõ kapcsolót egy Multicar-ban. Észrevettem a piktogramon, hogy más. Gondoltam is magamban, hogy ez biztos valami általam nem ismert hetvenes évekbeli jó vastag piktogram, hogy a parasztember is lássa: az ablaktörlõ kapcsoló. Örültem is a fejemnek, hogy milyen ritka cuccot fedeztem fel. - Hát most kiderült, hogy mi is valójában.

A másik dolog, hogy nem is tudtam, hogy egy komplett nyomtatott áramkör van benne, meg kis relé, meg ilyen kis mütyürkék. Szóval köszi. :-)

5662 Jósvay István 2013-09-09 21:46:29  Előzmény: Spityu: 66574

Sziasztok!
Na nagy nehezen megoldódott a festés kérdése. Hoztak nekem alvázvédõt (rücsi), azzal kentem le. Szerintem tök jó lett, töltenék fel képet, csak nem tudom hogyan kell... Hogyan kell?
Csütörtökön lesz a minõsítõ vizsga, van még egy pár dolog, de már csak csinosítgatások fõként.
A festõ a lökhárítóból kiszedte a mûanynag dugókat. Ugye jól sejtem ilyet már nem tudok sehol szerezni? Mivel lehet esetleg helyettesíteni? Vannak új lökhárító babáim, szerintek azt rátehetem? '82-ben már szerelték így az autókat? Gondolom igen, ha már ez a fajta lökhárító futott...

5661  Spityu 2013-09-08 18:26:25  Előzmény:Kárász Endre: 66590

Köszönöm az ablaktörlõ kapcsolós válaszokat mindenkinek! Marad, ami van.

Endre, úgy rémlik, errõl a hamkóról már leveleztünk talán. Az a piktogram egyszerûen gyalázatos. :) Anélkül lehet, hogy bedõltem volna neki...
[i](Módosította Spityu 2013.09.08. 20:27-kor)[/i]

5660  Spityu 2013-09-08 18:21:19  Előzmény:Biacsics Gábor: 66587

Szééééééééééép a muskátli így két év után is!

5659 Kárász Endre 2013-09-08 14:42:07  Előzmény: Spityu: 66586

Ha már felmerült a téma, akkor törlesztem régi adósságomat. Egyszer ígértem, hogy csinálok képeket a gyári intervallumkapcsolóról, és egy nagyon hasonló, de felismerhetõ utángyártottról. Mert hogy létezik utángyári, valószínûleg kínai...
Az elsõ képen a baloldali az eredeti. Jól kivehetõ, hogy itt négy csõszegecs rögzíti a házhoz a bent lévõ nyáklapot, míg a másolatnál ezt keresztfejû csavarokkal oldották meg. További különbség, hogy az eredeti kapcsolón ott a 8682.11/1 cikkszám, a túloldalon a gyártási idõre utaló II/90 felirat, továbbá az oldalt lévõ négy lábon van egy-egy pici besüllyesztett borda. A kapcsológombon lévõ piktogramról már ne is beszéljünk :)
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/20130908_155749_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A hátoldal is eléggé árulkodó: a kamu kapcsolóról hiányzik a "FER" embléma (Fahrzeugelektrik Ruhla), a TGL 39607 szabvány száma, van viszont DDR-GDR-RDA-NDR szöveg...
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/20130908_155814_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A belseje is tartogat meglepetést: a spéci, nyitott kivitelû relé helyett egy fehér dobozos kommersz relé van, az ellenállások ugyan mindkettõben színkódosak (csíkosak), de a hamis kapcsolóban lévõk alapszíne a mai alkatrészeknél megszokott halvány hupikék. Ja, az eredetiben lévõ elektrolit kondenzátorokon mind ott a "Frolyt" márkanév, az NDK-ban ilyen márkanéven voltak forgalomban az elkók.
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/20130908_155917_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[i](Módosította Endre 2013.09.08. 16:43-kor)[/i]

5658 Palásti Attila 2013-09-08 14:07:09  Előzmény: Spityu: 66586

Szia!

A középsõ képen lévõ gomb van a 84. 3. havi Trabim-ban.

5657 jocking . 2013-09-08 14:01:58  Előzmény: Spityu: 66586

Nekem a 86-osban olyan van, mint a középsõ képen.

5656 Biacsics Gábor 2013-09-08 13:56:00

Tegnap lõtem pár képet a 600-asról.Kicsit még koszos poros,vannak még apróbb hiányok,de szépen lassan minden a helyére kerül.


[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/P6010469_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/P6010473_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/P6010476_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130908/P6010471_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5655  Spityu 2013-09-08 12:14:34

Hali!

Érdeklõdni szeretnék a 84. eleji (84.03, 12V szürke kárpit) vagy ekörüli Trabanttal rendelkezõktõl (múltkor voltunk páran :)), hogy nekik milyen ablaktörlõ kapcsoló gombbal szerelték a kocsijukat?

Az enyémben jelenleg (és a vezetékelés alapján is az kell) 4 állású kapcsoló van: lassú - gyors - kis késleltetés - nagy késletetés állásokkal, ha jól emlékszem 6 vezetékkel.

Abban viszont nem vagyok biztos, hogy melyik fajta gombbal kell, hogy legyen szerelve az alábbiak közül:


[imgw]http://mlt.boltaneten.hu/image/termekn670-trabant_ablaktorlo_kapcsolo_5_labas.jpg[/imgw]
[img]http://www.baro-ker.hu/images/tr%20ablaktorlokapcs.JPG?osCsid=c289848d86b6356976bcd09223aa0d67[/img]
[imgw]http://img13.aprod.hu/images_aprodhu/15018027_1_1000x700_trabant-gyari-ablaktorlo-kapcsolo-kaposvar.jpg[/imgw]

E setleg tudja valaki értelmezni a rajtuk található piktogrammokat? :D

5654  Spityu 2013-09-06 18:54:34  Előzmény:Csády Szabolcs: 66584

Nem ígérem, hogy gyors leszek, és hogy lesz minden a felsoroltakból, de megpróbálom mihamarabb beszerezni õket. Addig szereld össze szerintem olyannal, amilyen van, csak arra ügyelj, hogy pl. lemezmeneteknél ne bõvítsd fel a lyukat egy vastagabb mag átmérõjû csavarral, és akkor simán ki lehet majd cserélni a gyárira.

1500Ft-os alapdíjért bármely szombaton el tudok menni, de ha arra járok, akkor útba tudom ejteni még valamikor az idén.
[i](Módosította Spityu 2013.09.06. 20:56-kor)[/i]

5653 Csády Szabolcs 2013-09-04 04:26:45  Előzmény: Spityu: 66583

Szia!

Ráér.
A mínuszos fejûbõl fellelhetõkbõl kellene 2 garnitúrányi.
Majd írj rám, ha megvan, aztán rendezzük a piszkos anyagiakat ;)

5652  Spityu 2013-09-03 19:41:38  Előzmény:Csády Szabolcs: 66582

Szia!

Ha ráér, akkor lehet, hogy tudok.

Ha nem, érdeklõdj Reining Ádámnál, én tõle vettem, de már lehet, hogy elfogyott.

A lényeg, hogy tudok egy helyet, ahol van néhány fajta csavar Trabanthoz. A hatlapfejûeket most kihagynám, mert nehéz felsorolni. Mínuszos fejûbõl van:
- alsó díszléc (rövid és hosszú),
- C oszlop szellõzõ,
- fékdob rögzítõ,
- lendkeréknél a szimmering/labirintház rögzítõ.

Konkrétan nem néztem, de szerintem van:
- ablaktekerõ,
- ajtózsanér,
- indexlámpa,
- hátsó lámpabura,
- egyéb hasonló

Néztem, de nincs:
- tetõdíszléc (se rövid, se hosszú),
- duró alsó/felsõ,
- ajtókéder leszorító,
- hátsó oldalkárpit.

5651 Csády Szabolcs 2013-09-03 18:41:48

A Trabant ajtózsanérját az A-oszlophoz rögzítõ csavart még be lehet szerezni újonnan valahol? Én ahol eddig próbálkoztam csak kereszthornyú vagy belsõ kulcsnyílású (imbusz) fejkiképzésû kötõelemekkel találkoztam, de olyat nem akarok alkalmazni, ha egy mód van rá.
Az se baj, ha rozsdamentes...

5650  Spityu 2013-09-03 07:36:59  Előzmény:Huszta Tibor: 66580

De kár, hogy benne vagyok nyakig a '84-es felújításában.

Ennyi pénzért ez tényleg ajándék.

5649 Huszta Tibor 2013-09-03 06:59:17

Egy [url=http://www.hasznaltauto.hu/auto/trabant/p_70/trabant_p_70-7200429]P70-est[/url] valaki? Szinte ingyen...
[i](Módosította Tiberius 2013.09.03. 08:59-kor)[/i]

5648 Muczán Gábor 2013-09-01 09:31:55  Előzmény:jocking .: 66578

Hát úgy, hogy

-elõször

-utoljára

-és soha többet

3 in 1 verzióban abszolváltad!!! :D:evil:;):p

5647 jocking . 2013-08-31 20:41:32  Előzmény:Muczán Gábor: 66577

Hogy sikerült erre a következtetésre jutni?:p

5646 Muczán Gábor 2013-08-31 20:18:43  Előzmény:jocking .: 66576

jocking


akkor ezek szerint te az Oldtimer Show-n háromszor voltál....?...;-)

MG

5645 jocking . 2013-08-30 18:14:54  Előzmény:Huszta Tibor: 66575

Hát, megvan a véleményem errõl az oldtimer show-ról... Volt szerencsém hozzá, és még volt szerencsém 2 éve az oldtimer expo-hoz is. Ha össze kéne hasonlítanom, akkor azt mondanám, hogy az expo-hoz képest a show-ra kétszer annyiba kerül a belépõ, és feleannyi kiállított autó van. Ráadásul a kordonoktól függetlenül egy csomó biztonsági gorilla mászkál fölöslegesen, aki már attól csúnyán néz rád, ha csak túl közel hajolsz a fényképezõvel a kordonhoz. Magyarán az egy dolog, hogy elkérnek legalább 4000 Ft-ot(!!), hogy megnézhess 20 autót meg ugyanannyi motort, de aztán még úgy is kezelnek (vagy legalábbis azt éreztetik), mintha te azért mennél be, hogy leönts mindent kromofággal...
Konklúzió: egyetlenegyszer voltam oldtimer show-n, és ez a szám valószínûleg nem fog növekedni...






[i](Módosította jocking 2013.08.30. 20:17-kor)[/i]

5644 Huszta Tibor 2013-08-30 12:41:37

Sziasztok!

Az OT-Show-n lehetõség nyílik minõsített Trabantot, illetve Wartburgot is kiállítani. Ha érdekel valakit a lehetõség, jelentkezzen egyénileg a megadott mail cimen, és hivatkozzon Gáborra, mint klubvezetõre!

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130830/image001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

"Mint mindig, az Oldtimer Show Kft. idén is keresi a rejtett kincseket. Tehát ha a hírlevelünket olyan oldtimer jármû tulajdonos, vagy annak ismerõse olvassa, akinek frissen restaurált, vagy régóta a szemek elõl rejtegetett oldtimer autója vagy motorja van, bátran jelentkezzen a következõ e-mail címre: info@oldtimershow.hu A jelentkezéshez a következõ szükséges:
jármûvenként 1-1db, kis méretû (2-300kb) fotó és a „benevezés” vagy „jelentkezés” kifejezés. A szervezõ a jelentkezõknek e-mailben fogja megküldeni a tudnivalókat. Természetesen a megszokott alapelvet szem elõtt tartva, minden jármûtípusból csak 1-1 példányt mutatunk be. Ha valamelyik típusból már elfogadtunk nevezést, akkor abból a típusból a 7.Oldtimer Show-ra már nem tudunk elfogadni több nevezést. Talán majd a következõ rendezvényünkre: 2.Oldtimerek Hétvégéje” Vasúttörténeti Park, 2014. április 11-13-ig. Kérjük, hogy olyan jármûvel ne jelentkezzenek, amelyek már voltak kiállítva az utolsó két rendezvényünkön."

T.

5643  Spityu 2013-08-14 21:17:26  Előzmény:Jósvay István: 66573

Nem matt feketére kell fújni, az kókányolás. :) Le kell alvázvédõzni. Olvasd vissza ebben a topikban a 2012.12.20. körüli hozzászólásokat. Ott kiveséztük rendesen.

5642 Jósvay István 2013-08-14 21:04:52  Előzmény:jocking .: 66572

Ez valami grafit szürke? Ha matt feketére fújatom, szerintetek elfogadják? A kép szerint a doblemez a kaszni színére van fújva, nekem már az is fekete... Köszi a gyors válaszokat srácok!

5641 jocking . 2013-08-14 20:40:58  Előzmény:Jósvay István: 66570

Gyári katalógus szerint ilyen volt:
[url]http://www.trabant.cz/img.php?i=cHJvL1A2MDEtMTk4NS0xNnMvMTIuaGlkZGVuLmpwZw==[/url]
[url]http://www.trabant.cz/img.php?i=cHJvL1A2MDEtMTk4NS0xNnMvMTMuaGlkZGVuLmpwZw==[/url]
Bár ez '85-ös.

5640  Spityu 2013-08-14 20:39:14  Előzmény:Jósvay István: 66570

Gyárilag kátrány színû volt - alvázvédõ. A doblemezek vitásak. Egyesek szerint azt nem fújták kátránnyal, szerintem viszont igen (legalábbis az enyémet). Elég sok lejött róla felújításkor, és tuti, hogy nem utólag lett ráfújva.

Továbbá némelyik videó és sokak szerint az alvázvédõzés után lett fújva a karosszéria. Az enyém viszont szerintem elõtte. Az egyik régi gyári videón is ez látszik.

5639 Jósvay István 2013-08-14 20:05:13

Sziasztok!
Veterán vizsgára készítem fel a gépet. Hétvégén megy festõhöz. Kérdésem, hogy az alja milyen színû gyárilag? Azt tudom, hogy a küszöb alja az gyári szín volt, de legalól?
1982-es évjárat...

5638 Csády Szabolcs 2013-08-11 19:49:08  Előzmény:Muczán Gábor: 66568

Végül nem lett semmivel se kikenve, úgy került berakásra. A srác, akivel csináltam restaurátor mûhelyben dolgozik, s napi szinten 356-os Porsche-kba, meg VW Transporter-ekbe húzza be az üvegeket. Azt mondta, hogy nem hitte volna, hogy ez a kéder ilyen szépen fog a helyén állni/nem reped be a szélvédõ/bemegy egyáltalán a helyére.
Egyenlõre csak az elsõ lett betéve, a többi a holnapi napon kerül sorra. Így külön tömítõanyag nélkül is kiválóan szigetel: Alsóörs fele szombaton elkapott egy hatalmas zuhé, de egy csepp se folyt be.

Ui.: a Porsche, ill. VW kéderek formára vannak sütve, így nem kell azzal szenvedni, hogy a helyén maradjon egyáltalán a gumi, csak rányomogatod körbe, aztán húzhatod is be. Esetleg ha már a kedves gyártók édesanyja nem tud aludni a csuklástól, akkor javaslom ezt a fejlesztési lehetõséget ;)

5637 Muczán Gábor 2013-08-11 19:04:10  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 66565

Eszetekbe ne jusson szilikontartalmú zsírt használni.

A savmantes zsír azaz a gyógyszertári vazelin a legcélszerûbb. Az nem agresszív, és nem korrozív. Be kell kenni finoman a kantlikba, és úgy berakni. Elõtte célszerû bekenni ugyancsak gyógyszertári glicerinnel a gumit, és akkor puhább lesz. Az más kérdés, hogy a mai gumik, nem klasszik gumik, amit mi régebben guminak tartottunk:-)

MG

5636 Zwick Gábor 2013-08-07 19:40:58  Előzmény:Csády Szabolcs: 66566

Nekem trabantwelt-es van a kocsimba, semmilyen tömítõ nélkül tökéletesen zár és már kapott el igen szép zápor menet közben kb 80 km-en keresztül de semmi beázás a szélvédõ és oldalüvegeknél. Olyan erõs és masszív a gumi hogy tökéletes a zárás már 3. szezon óta. Behúzásnál a fehér feszítõkérdert már elõtte be kell tenni a gumiba, mert máskülönben nem tudod betenni, illetve valami síkosítás kell hogy szépen be lehessen húzni.
[i](Módosította csucsunova 2013.08.07. 21:43-kor)[/i]

5635 Csády Szabolcs 2013-08-05 10:30:16  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 66565

A zsír részével egyetértek, de a szilikonban nem vagyok biztos. Az a szemét berágja magát a fémbe és utána csak nagyon nehézkesen lehet fényezni.

5634 Holnapy Gergely dr. 2013-08-04 21:25:19  Előzmény:Csády Szabolcs: 66564

Trabantwelt-est nem tettem be, de oda szilikonzsír kell, az kellõen "gépzsír szerû takony".
G

5633 Csády Szabolcs 2013-08-02 18:34:48

Érdeklõdnék azoktól, akik már tettek be trabantwelt-es szürke kédert, hogy javasolják-e valamilyen tömítõanyag használatát, ha igen, akkor milyet?
Gyárilag valami gépzsírszerû takony van a sarkokba kenve, ha jól emlékszem.
Elõre is köszönöm!

5632  Spityu 2013-07-31 13:41:09  Előzmény:jocking .: 66561

A '84-esemen egy fekete, téglatest alakú doboz van, és tuti, hogy a gyárija. 83/IV van beleütve. IC-re nem emlékszem, de pár ellenállás, elko, keramikus kondi, meg mágnestekercs az volt benne. 3 lába van illetve a felfogatásnál még kap testet.

5631 jocking . 2013-07-30 23:41:03  Előzmény:jocking .: 66561

Tudtam én, hogy igazam van. :D [b]Endre[/b] korábban elég részletesen kivesézte a témát:

[i]Trabant topic - 2013.01.17. 20:12[/i]
"[...]
Az index rendeltetésszerû mûködését az indexrelé biztosítja, aminek több változata létezik. Mindegyikrõl el lehet mondani, hogy a "49" kapcson kapja a +12V-os tápot, a "49a" jelû kapocsra kell kötni a villogtatandó indexlámpákat, a "C" jelû kapocs látja el feszültséggel a visszajelzõ izzót és a 31 kapocs megy a testre. A régi konstrukciójú reléknél egy kapcsolóként mûködõ bimetált fûtött az indexlámpák árama (a "49" kapocstól a "49a" kapocs felé folyó áram), ami felmelegedve kikapcsolta a táplálást, majd miután az áram megszakadása a további fûtést nem biztosította, visszahült, ezáltal megint bekapcsolt, és ez az egész egyfolytában ismétlõdött. Egészen addig, amíg indexel a vezetõ. Rögtön látható, hogy a relén átfolyó áram nagyságától függõen gyorsabban vagy lassabban melegedett a bimetál, ezáltal pedig a villogás szaporasága is eltérõ volt. Ha pl. a két indexlámpa közül valamelyik kiégett, akkor az egyetlen izzón átfolyó áram csak lomhább villogást tudott elõidézni. Ez egyfajta kontrolfunkció, ami által tájékozódni lehet az index izzóinak kiégésérõl: ha kiégett az egyik 21W-os izzó, akkor a mûszerfalon a visszajelzõ lasabban villog.
Késõbb egyre inkább teret hódított az ún. "elektronikus" indexrelé, ezalól a Trabant sem volt kivétel. Itt az áram szaggatását már egy elektronikus áramkör által elõállított jel biztosítja. Ez a jel egy egyszerû relét mûködtet, ennek az érintkezõje kapcsolja ki vagy be az izzókat, és ennek a kattogását lehet hallani. Ennél a megoldásnál viszont egy külön kis figyelõáramkört kellett még beleépíteni azért, hogy az eredeti bimetálos konstrukció által biztosított kontolfunkciót is el tudja látni. Ezt az alábbi képen látható módon oldották meg:

[imgw]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber1.jpg[/imgw]

A "49" csatlakozótól a "49a" csatlakozón át az indexek felé folyó áram átmegy az Rk ellenálláson. Az ezen esõ feszültséget figyeli az ellenõrzõáramkör, és ez alapján szabályozza a villogás frekvenciáját. Ha a két izzónak megfelelõ (2*21W)/12V= kb. 4 Amper áramerõsségnél kevesebb folyik, akkor gyorsan villog. Innen lehet tudni, hogy ideje elöl vagy hátul égõt cserélni... Ha 4Amper, akkor a szokásos ütemben fog villogni. Sõt, ha ennél nagyobb áram folyik, akkor is! Hogy miért? Az elakadásjelzõ bekötése miatt:

[imgw]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber4.jpg[/imgw]

Az elakadásjelzõ a bajuszkapcsolótól függetlenül mind a négy izzót rákapcsolja (pontosabban még az elakadásjelzõ piros színû visszajelzõ lámpáját is), s ekkor kb. 8 A áram fog folyni. No és ugye ilyenkor is normál ütemben illik pislognia. Az is látható az ábrán, hogy a vészvillogó bekapcsolásakor nem a "15" jelû gyújtásról, hanem a mindig +12V-on lévõ "30" vezetékrõl tápláljuk az indexrelét, hiszem kikapcsolt gyújtás esetén is mûködnie kell.
Hát akkor jöjjön az utánfutó:) A legelterjedtebb megoldás a régebbi kocsik esetén az, hogy beteszünk az áramkörbe egy "áramfigyelõ" relét (ezt szokták vonóhorog-visszajelzõnek becézni). Ez általában egy pici üvegcsõben lévõ kapcsolóból és a körülötte lévõ tekercsbõl áll. Ha a tekercsen átfolyó áram elér egy bizonyos értéket, a kis kapcsoló meghúz. Az utánfutó egy-egy indexét párhuzamosan kell kötni a kocsi saját lámpáival, ezáltal oldalanként három darab 21W-os izzót kell villogtatnia az indexrelének. A vonóhorogvisszajelzõ tekercsén ez az áram folyik át. Ha ez kb. 4 Amper, akkor nem kapcsol be. Ha a 3*21W-nak megfelelõen kb. 6 Amper megy az indexlámpák felé akkor viszont már bekapcsol, és ezáltal felvillan az utánfutó plusz kis zöld ellenõrzõlámpája is. Ha nincs futó az autó mögött, akkor is szokott egy picit villanni az indexelés kezdetén. Ilyenkor ugyanis még tök hideg az égõk izzószála (hideg izzószál>>>kis ellenállás), és ezen egy nagyon rövid ideig nagyobb áram tud átfolyni, s ez egy pillanatra mûködésbe hozhatja a kis áramfigyelõ relét. Nézzétek meg a Trabant 601 kapcsolási rajzát! A figyelõrelé tekercsét az indexrelé "49a" pontját az LV6-os összekötõn át a bajuszkapcsoló "BLH" érintkezõjével összekötõ vezetékbe kell beépíteni. Itt ugyanis vészvillogózáskor nem folyik áram. Ha máshová van betéve(pl. a "49" belépõ vezetékbe), akkor helytelenül fog mûködni. Ilyenkor az utánfutó nélküli autónál is jelezni fog, ha bekapcsoljuk az elakadásjelzõt, mivel a négy lámpa 8A nagyságú áramot vesz fel. Gondolom, egyértelmû, hogy az eddig tárgyalt esetben a vonóhorog visszajelzõje azonos fázisban villog az indexekkel.
Van egy másik lehetõség, de ez bonyolultabb, és szerintem sehol sem használják. Ebben az esetben olyan indexrelé kell, aminek van egy további "C2" jelû lába is.

[imgw]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber6.jpg[/imgw]

Ez annyival tud többet, hogy be van építve egy plusz érintkezõ, ami a "C2" kapocsra is feszültséget ad indexeléskor. Teljesen ugyanúgy, mint az ellenörzõizzó "C" kapcsára. Ilyenkor sajnos az utánfutó indexeit nem lehet csak úgy a kocsi saját lámpái mellé kötni, hanem a futónak kell egy külön oldalválasztó kapcsoló(zweikreis blinkschalter=kétáramkörös indexkapcsoló):

[imgw]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber7.jpg[/imgw]

Az elakadásjelzõt most ne nézzétek, az ugyanúgy mûködik, mint az elõzõnél. Így talán könnyebb átlátni:) Látható, hogy itt megspóroljuk az áramrelé utólagos beépítését. Ezzel csak az a baj, hogy a 601 bajuszkapcsolójában már nincs még egy felesleges kapcsoló. A Trabant 1.1-rõl nem tudok nyilatkozni, de szerintem ott sem lakik. Viszont az utánfutó ellenörzõlámpája (kontrolle Hänger) itt ellenkezõ ütemben fog villogni. Ugyanis a képen lévõ alsó pontja mindig +12V-on lesz ("49"). Amíg világít az utánfutó bal vagy jobb indexe, addig a másik is +12V-on van, pont a "C2" kivezetésrõl kapja meg a feszültséget. Amikor viszont nem világít, akkor a kis visszajelzõ magán az utánfutó indexén keresztül testelõdik. Ha pedig kiégne a futó indexe, akkor nyilván nem tud testelõdni, nem is fog világítani.
Ínyenceknek egy érdekesség: Akkor mi a különbség a "C2" kivezetéssel rendelkezõ négylábú és az ilyennel nem rendelkezõ háromlábú indexrelé között? Miért nem kötjük a háromlábú kivitel sima "C" kapocsára az utánfutó áramkörét? Azért, mert akkor a futó indexének a kiégésekor a futó kontrolizzója a kocsi saját kontrolizzóján át is testet tud kapni, így sose jelezné a hibát. Illetve halványabban, de égne.

Aki tudta követni, az nyert egy belépõt a "Meztelen nõk ruhában" c. elõadásra :D
"