Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7649  Spityu 2020-02-27 17:20:38  Előzmény:Tippmix Gábor: 81620

Pécsi vagyok. Annyiban tudok segíteni, hogy szívesen megnézem, miket kellene rajta csinálni ahhoz, hogy átmenjen. A letakarításon kívül. De van egy-két műhely, ahova elviheted és jó eséllyel szépen megcsinálják a dolgokat. Merre laksz a városon belül nagyjából?
Illetve nem volt kb. pont 10 éve hirdetve használtautón? Rémlik egy 34 ezres, szintén pécsi és szintén '89-es. Csontszínű volt és limo.

7648 Tippmix Gábor 2020-02-27 15:45:20

Sziasztok! Van egy 89-es évjáratú 601 jó állapotú trabim a garázsban tartva. 10 éve vontam ki a forgalomból az autoklubnál, hogy majd ha 30 éves lesz megcsinálom rá az OT rendszámot. De se időm se szakértelmem nem lett azóta. Keresek Pécs környékén olyan szerelőt aki felkészítené az OT vizsgára. 34 ezer km van benne és tudtommal eredeti alktrészek vannak benne. kb. 5 éve volt utoljára volt utoljára használva. Tud valaki nekem ajánlani valakit?

7647 Pajer Thomas 2020-02-07 16:14:36  Előzmény: Spityu: 81583

Rendben. Köszi. Àtmentem... ;)

7646  Spityu 2020-02-07 15:20:11  Előzmény:Pajer Thomas: 81581

Hááát... szétszedheted. Valószínűleg már amúgy is állítani kell rajta. Ennyi év távlatában az O-gyűrűk is elöregszenek (cserélni kell őket), ill. a motor is kopik, változik, ami más karburátorbeállítást igényel. Tudomásom szerint 2 dolog lehet ledugózva (de le is fényképezhetnéd, hogy mikre gondolsz). Az egyik a CO-csavar. Ha szemből vagy a motorral, akkor jobb kéz felől, a pillangószelep tengelye mellett. A másik pedig a szívócsonk felől van, ahol a motorra csatlakozik. Az csak egy gumi dugó, ami mögött van egy zárócsavar, az nem szabályoz semmit, meg kell húzni úgy, ahogy van.
De a többi kérdést inkább a Barkács szakkör topikban tedd fel, oda való ez a téma.

7645 Pajer Thomas 2020-02-07 14:03:01

Jó napot az Uraknak! A 28 H 1 -1 karburátor takarításnál, ugye a gyárilag ledugózott dolgokat ne szedjem szét!? Kettöt is találtam. Vagy azt is ki lehetne takarítani, úgy hogy nem teszem tönkre? Előre is köszönöm! T.

7644  Spityu 2020-01-28 16:06:02  Előzmény:Piret Endre: 81575

Ha nem repedezett rommá, akkor végül is benzinálló. :D Az O-gyűrűket szoktam letesztelni áztatással. Nagyon kicsit a benzinálló is megdagadhat tőle, de amelyik nem fogja bírni a kiképzést, az teljesen szétesik, szétmorzsolódik. Valami passzívabb anyagot kellene keresned.
Egyébként a - jellemzően - hőtől megkeményedett gumi alkatrészeket állítólag szépen lehet regenerálni fékfolyadékban való áztatással. A baj csak az, hogy utána könnyezni fogja a glikolt egy darabig. Azt hiszem, ez az: https://www.youtube.com/watch?v=EnGsllKvheQ

7643 Piret Endre 2020-01-28 16:00:54  Előzmény:Piret Endre: 81562

Kinnhagytam egy napig a szabad levegőn, erre visszanyerte eredeti méreteit. Döbbenet :-)

7642  Spityu 2020-01-26 19:22:51  Előzmény:jocking .: 81569

Nem lehet, hogy a tanknyílás tömítő felülete horpadt valahol vagy ilyesmi?

7641 jocking . 2020-01-26 19:12:19  Előzmény:Piret Endre: 81565

Hasonlóképp jártam én is. A tömítés kicsit vastagabb, mint a gyári, nem lehetett rákapatni a tanksapkát.
A megoldás: a tanknyíláson kicsit feljebb hajlítottam a peremnek azt a részét, ahol alákap a tanksapka két füle. Csak a legelső fél centin hajtottam, hogy könnyebben alákapjon, a többi részhez nem nyúltam. Így könnyen rámegy és jól rá is szorul.
Mondjuk ettől függetlenül pár kör után benzines a tank teteje a betöltőnyílás körül, de hogy honnan jön, arra nincs ötletem. Még azt is előbb elhiszem, hogy a szuszogón keresztül jön ki, mert ez a tömítés most tényleg jó.

7640 Piret Endre 2020-01-26 15:10:45  Előzmény: Spityu: 81564

Na az ablakgumikat ne is emlegesd, amit én azokkal szívtam... Mondjuk pont a szélvédővel nem. Abból csak a gyári új repedt végig hosszában még az első beépítési kísérlet előtt.

7639 Piret Endre 2020-01-26 15:04:04  Előzmény: Spityu: 81564

Ebben pont az a szép, hogy ami kikerült belőle, az vagy a sajátja volt még, vagy huszonharminc éves. És az utóbbi pár évig semmi baja sem volt. Az persze jó kérdés, hogy amit most betettem, az miféle, találtam az egyik doboz alján.
Szóval gyanús nekem ez az üzemanyag. Maga a tanksapkatömítés nem annyira nagy probléma, szerintem egy sniccerrel negyedóra alatt legyártom bármiből :-) Amúgyis kellene valami jobbféle gumihelyettesítő lemezanyagot beszereznem (szilikonkaucsuk, fluorkaucsuk stb).
A benzincsap pohártömítés sem kifogástalan...

7638  Spityu 2020-01-26 14:23:42  Előzmény:Piret Endre: 81562

Nem mondom biztosra, de szerintem a benzin is dagaszt, nemcsak az etanol. Ettől függetlenül valszeg nem annyira benzinálló az alapanyag. Pont tegnap fogdostam meg a trabantweltes tömítést Szabinál, eléggé jónak tűnik. Persze a puding próbája az evés. Az ilyesmi dolgokat (O gyűrű pl.) érdemes beépítés előtt beáztatni néhány napra, hogy időben kiderüljön, ha mégsem állja a próbát.
Elvileg a gumilapból is létezik olyan, ami viton (fluorkaucsuk), akár ki is lehetne vágni. Némi türelem ugyan kell hozzá.
Nem tudom, hogy amit beépítettél, milyen, de sajnos ilyen téren sok hulladékot árulnak a boltokban. Pl. a karburátorhoz való tömítőgyűrű készlet gyalázatos anyagból van. Sima kartonpapírnak tűnik leginkább, ami gyakorlatilag bármilyen nedvességtől szétázik és rétegenként szétesik. Ugyanígy el bírom képzelni, hogy a tanksapka tömítést is valami sima gumiból vágják ki itthon. Vagy ott van például a szélvédőgumi, ami bár jól kezelhető állítólag, sajnálatos módon 2-3 év után a sarkoknál összeugrik és kirepedezik. Pedig csak az anyagot nem kellene kispórolni...
Amúgy azt javaslom, keress valami apróhirdetésben, börzén gyári tanksapkát, amiben jó állapotú a tömítés, és vedd ki abból. Lehet, hogy én vagyok a szerencsés, de eddig még nem is találkoztam szétrepedezett példánnyal. Mondjuk a szívócsövem is tökéletes állapotú és az is sokaknál össze-vissza szét van repedezve, tehát nagy szórás lehet gyári és gyári között is, ami az anyagminőséget illeti.

7637 Piret Endre 2020-01-26 13:15:30

Benzin téma: december elején tettem új tanksapka tömítést, mert a régi gatya volt. Most meg alig tudom visszacsavarni, úgy megduzzadt. Pedig még E5 lötyög(ött) alatta...

7636 Pajer Thomas 2020-01-26 13:11:23  Előzmény:jocking .: 81559

Köszi! Maradunk az ablaknál! :)

7635 Piret Endre 2020-01-26 12:13:03  Előzmény:jocking .: 81559

Arról nem is beszélve, hogy az ablak letekerése mennyivel hatékonyabb nyáron, mint a 10 centis csőbe tákolt ventilátor.

7634 jocking . 2020-01-26 09:23:16  Előzmény:Pajer Thomas: 81558

Van "rejtetlen" is, IFA szellőzőventit szoktak beépíteni a levegő útjába (bár inkább a fűtéshez, de biztos jó a másik oldalra is). Mondjuk egy ilyen ventilátor nem sokat ér, ha kint is meleg van, ráadásul az ember és a forró műbőr közé nem tud levegőt fújni. :)

7633 Pajer Thomas 2020-01-26 08:29:59  Előzmény:jocking .: 81555

Köszi! ;)
Amúgy ugye van több lehetőség rejtett szellőzésre. Van valakinek tapasztalata ezzel a rejtett ventilátorral?

https://www.trabantwelt.de/images/product_images/popup_images/image_22191_0.jpg
https://www.trabantwelt.de/images/product_images/popup_images/kalt-luftschlauch-mit-elektroluefter-trabant-601-1.jpg

7632  Spityu 2020-01-24 22:44:00  Előzmény:jocking .: 81555

Annyira az még nem is gond szerintem. Inkább a szellőzés hiánya.

7631 jocking . 2020-01-24 22:34:37  Előzmény: Spityu: 81553

A "műbőrösöket" megnyugtatnám, hogy bár lehet, hogy ilyen időben hideg, de nyáron legalább tűzforró lesz. :D

7630 Pajer Thomas 2020-01-23 14:30:44  Előzmény: Spityu: 81553

Szia. Nem ez hátul még az eredeti. De elöl nagyon ronda, mert ki szívta a nap. De így v.mi "kleine" forint megoldást még ki kell találnom... Bontott újabb vagy kárpitos..

7629  Spityu 2020-01-23 14:27:33  Előzmény:Pajer Thomas: 81552

Szép, gyárias. Pontosabban illeszkedik a gyári színvilágba. Sajnos a műbőr már csak ilyen, rideg és hideg, télen nem árt alulra párna. Hátul a könyöklő burkolata is cserélve lett, vagy ennyire hasonlít színben az ülések világosabb része?

7628 Pajer Thomas 2020-01-23 14:20:31  Előzmény:jocking .: 81342

Sziasztok! Ez az ülés tuning 2.0 igaz nem olyan drága, meg nekem kellett összeraknom, de legalább Drezdában varrták. Igaz az esténkénti hideg miatt a műbőr még merev, de majd be simul a helyére. Szerintem jó lett. Vagy? ;)

7627 jocking . 2020-01-17 20:51:44  Előzmény:jocking .: 81534

Ezt a részt elcseszerintettem, helyesen:
"Ezután jött a 7/2002 (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet. Ebben voltak könnyítések annyiban, hogy a 2000 ppm-es értéket csak azon autóknak kell tudni teljesíteni, amik 2004. július 15-e UTÁN kerültek a mostani tulajdonosukhoz (mármint akkori, de ez most lényegtelen)."

7626 jocking . 2020-01-17 19:07:32  Előzmény: Spityu: 81530

Pont téma volt a múltkor egy másik felületen, ki is lettem okosítva ezzel kapcsolatban. :)
A helyzet a következő:
Először volt ugye egy rendelet, amiben megszabták a 2000 ppm-es CH értéket. Ez az érték csak katalizátorral teljesíthető elviekben, amiből mindenki azt vonta le, hogy kötelező a katalizátor, pedig a rendeletben magában ez nem szerepelt.

Ezután jött a 7/2002 (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet. Ebben voltak könnyítések annyiban, hogy a 2000 ppm-es értéket csak azon autóknak kell tudni teljesíteni, amig 2004. július 15-e előtt kerültek a mostani tulajdonosukhoz (mármint akkori, de ez most lényegtelen). A 2004. július 15-e előtti tulajokra és autóikra 2020. december 31-től kezdve vonatkozott volna ez a szigorított érték. Amennyire észreveszem, jelenleg ez a rendelet él a legerősebben a köztudatban, mindenhol ezt szajkózzák azok, akik tájékozottnak hiszik magukat. (Pl. ahová először vittem volna a trabit műszakira a felújítás után, ott is ezt a marhaságot szajkózta a szerelő...)

Aztán érkezett vala a 77/2009 (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet, ami az előzőleg említett rendeletet 2010. január 1-ével hatályon kívül helyezte. Ebben az új rendeletben már egy szó sem szerepel a szigorított határértékekről, a 2004-es tulajdonosváltási és a 2020-as "kedvezményi" dátumokról, ezek a részek egy az egyben eltűntek belőle. Ha rákeresel a rendeletre, azon belül pedig a "kétütemű" szóra, összesen 5 helyen szerepel benne, és abból az 5 helyből ez az egy hely az, ami konkrétumot tartalmaz, de ez is annyira rébuszokban van, hogy bárhogy lehet értelmezni:
"A benzinmotoros járművek környezetvédelmi felülvizsgálatára alkalmazott gázelemző műszer konstrukciója feleljen meg a mérőműszerek forgalmazására vonatkozó tagállami jogszabályok harmonizálásáról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és a méréstechnikai előírásoknak (OIML, ISO)
- kétütemű Otto-motoros járművek esetén: egy komponenses II. osztályú (csak CO mérő műszer 2020. december 31-ig, CO-CH mérő időhatár nélkül alkalmazható kétütemű Otto-motoros járművek felülvizsgálatára)"
Nincs benne se egy határérték szám, se egy vizsgálati mód, se egy hivatkozás egy külső helyre, ami összegezné ezeket. A mellékletek között is csak az elvárt CO értékek vannak megjelölve, a CH nincs. Így jelenleg az a "mondás", hogyha a gyújtás és a 'vezérlés' beállítása gyári, akkor a "mérés" sikeres.

Így áll a helyzet jelenleg. A fő gond az, hogy sajtó ezen az utolsó módosításon nem pörgött annyit, mint az előző kettőn.

7625 Piret Endre 2020-01-17 16:42:31

Közben kiderült a főtengelyem másik baja: a kettes hajtókarcsapágy kosara repedt, a főtengelycsapon a felületen van némi kipattogzás. Érdekes, mert a másik tökéletes, és alig érződött valami ennél is. Kép sajnos nem készült.
Tanulság: olyan nincs 45 év és 150e km után, hogy valamit nem szedsz szét mert biztos jó az.

7624  Spityu 2020-01-17 10:59:49  Előzmény:Piret Endre: 81531

Hát, akkor valami "jó" helyre vidd. A bejáratós keveréknél kiakadna a mérőműszer. :)

7623 Piret Endre 2020-01-17 09:56:01  Előzmény: Spityu: 81530

Márciusban elvileg kiderül. Esedékes akkor a vizsga, bejáratós motorral.

7622  Spityu 2020-01-16 22:17:30  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81529

Azt hiszem, úgy van jelen állás szerint, hogy:
- teljesítenie kell a kocsinak a szigorított CH határértéket, ami 2000 ppm (eddig nem mérték egy ideje, csak a CO-t),
- vagy muzeális minősítéssel kell rendelkeznie a kocsinak,
(- vagy csókos műszaki)

Azt hallottam, hogy jó minőségű, 50-be kevert olajjal ez hozható. De azért valószínűleg a kipufogó rendszernek is eléggé jó állapotúnak kell lennie. Őszintén szólva nincs kedvem bíbelődni, sem a rendszer csereberélésével, sem azzal, hogy egy gyűszűnyi olaj mehet-e még a benzinbe vagy sem a vizsga erejéig... A veterán minősítés meg elvből gatter nálam. Teljesen abszurd dolog, hogy egy szar OT rendszámra le kell cserélni a meglévőt ahhoz, hogy érvényesíthetők legyenek a kiváltságok. 2020-at írunk, ha a különféle rendszerekben ez alapján bírálják el a felmentesülésre való jogosultságot, akkor b*sszák meg a veterán minősítésüket.

7621 Kacsándi Szabolcs 2020-01-16 18:27:41  Előzmény: Spityu: 81528

Ebből a cikkből a legutolsó mondat a legérdekesebb.Megint kitaláltak valami szankciót a kétüteműek ellen?

7620  Spityu 2020-01-16 16:25:49

https://ripost.hu/politik/insider/ezert-szerezte-vissza-30-ev-utan-nagyapja-imadott-trabantjat-a-magyar-fiu-2242756/

7619 Piret Endre 2020-01-15 22:40:32

A napközbeni főállású tevékenység "jótékony" hatása a gondolkodásomra: estére már nem megy térben... Igazad van, holnap este megpróbálom.

7618  Spityu 2020-01-15 22:25:04  Előzmény:Piret Endre: 81525

Nem gond, ha alapméretes a próbahenger. Az egyik vége a másik fölé fog kerülni, és meglátod, mekkora az átfedés. Abból már lehet kalkulálni. Ne számolgasd, én már megtettem, lépcsőnként 0.78 mm-rel nő a gyűrűk (hengerfal) kerülete. Tehát ha egy alapméretes hengerben kb. fél mm-t fed át egy gyűrű, akkor az jó eséllyel első javítós. Ha 1.3 mm-rel, akkor második. És így tovább.
Leszerelt állapotban eléggé nehéz összehasonlítgatni a gyűrűket. Különböző méretűeket is mértem közel azonosnak és fordítva. Továbbá megfigyeltem azt is, hogy akármennyire is rugóacélról van szó, mintha lenne egy kis emlékezete, vagy pont hogy nem. Volt pár ugyanakkora gyűrűm, valamiért egy üres dugattyúra feltettem egyet belőlük. Miután levettem, a felhasznált darab "kinyílt" a többihez képest. Érdekes...

7617 Piret Endre 2020-01-15 21:25:26  Előzmény: Spityu: 81524

Ezt a szörnyűséget láttam a múltkor is...
A gyűrűket 72.50-esnek adták. Az az érdekes, hogy míg a tőled származók és a német dugóval jöttek így kirugózott állapotban is teljesen egybevágóak, ezek azokhoz képest összenyomottabban állnak. Be kellene próbálni őket hengerbe, de csak alapméretes van kéznél. Illetve a tartalék motorban még nem jártam, de most sem a helyhiány, sem a hőmérséklet nem kedvez annak, hogy szétszedjem azt is.

7616  Spityu 2020-01-15 21:04:21  Előzmény:Piret Endre: 81523

Nagy keletje van, nem csoda, amikor ilyeneket is "gyártanak": http://trabantklub.hu/forumkepek/files/tugorgo.jpg
Egyébként leginkább az a baj azzal a gyárihoz képest, hogy a görgők végei élesek, emiatt jobban vágják a hajtókarszemet. Vághatják. Hertz-feszültség.

Ez a TW-s gyűrű 2. javítóméretes? Gyári... Lehet, kéne rendelnem néhány méretben, ha van még. :)

7615 Piret Endre 2020-01-15 20:53:05  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81521

Ez van most a Bárókerben, és elbeszélés szerint nagy keletje van. Valami boltfelszámolásból származó maradék készlet.
A képen a trabantweltes gyűrű végét lehet látni.
A könyvet köszönöm, lementettem.

7614 Kacsándi Szabolcs 2020-01-15 19:07:39  Előzmény:Piret Endre: 81520

74-es szerelési:http://trabant.se/trabrep_601.pdf

7613 Kacsándi Szabolcs 2020-01-15 18:22:12  Előzmény:Piret Endre: 81517

Szerintem elég jó utángyártás.Van nekem is rengeteg ,meg bontott is.Szerintem nem nálunk készül,soha nem hallottam róla hogy ilyet forgalmaznak nálunk.Ahhoz túl jónak tűnik,de ki tudja.Lehet kintről importálják mint a gyűrűket,vagy hajtókar csapágyat.,vagy főtengely csapágyat.Utóbbiakból jött szlovák és orosz gyártmány is,ilyenekből van itthon bontott.

7612 Piret Endre 2020-01-15 16:18:55  Előzmény: Spityu: 81519

Akkor jól gondoltam, hogy jóféle utángyártott, köszi.

7611  Spityu 2020-01-15 12:46:40  Előzmény:Piret Endre: 81517

Ezt hívom magyar utángyártottnak. Nem tudom, ki és hol készíti, készítette őket, lehet, hogy nem is nálunk gyártották le őket. Gyakran találkozni velük felújított motorokban, felújított főtengelyekben, ahogy eddig láttam. Van belőle nekem pl. 2.2-es tűgörgőkkel szerelt is. Az egyik motorom szétszedésekor például ki is potyogott néhány görgő, de szerintem ahhoz nagyon sokat kell futniuk. Rossznak nem mondanám, de ha teheted, maradj a gyárinál.
https://img-cdn.shopgate.com/10617/14/a213aaae9c480a46af2dcccde27466381058ae83aa76f800278568c0d938c2d5?w=640&h=640&zc=resize&fillc=FFFFFF

7610 Piret Endre 2020-01-15 09:18:45  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81514

Köszönöm szépen a megerősítést.
Ma erről szeretnék szakvéleményt kérni :-)

7609 Kacsándi Szabolcs 2020-01-14 21:33:56  Előzmény:Piret Endre: 81511

Gyári csapágy.Végigfutottam a bontott gyári csapágyakon és ilyen szám van rajta.Viszont van egy amin meg 30 a kis szám,az is gyári.

7608 Piret Endre 2020-01-13 18:09:35  Előzmény: Spityu: 81512

Ha volna ilyen itthon, összehasonlítanám...
A mosás rá fog férni, ragad attól a sem viasz sem zsír konzerváló trutyitól, ami magába szívott pár évtized koszt is.

7607  Spityu 2020-01-13 18:03:16  Előzmény:Piret Endre: 81511

Igen, szerintem nyugodtan felhasználhatod majd. Csak jó mosd ki benzinnel (utána olajozd meg). Esetleg hasonlítsd össze normál vagy szorosabb illesztésű 6009-essel, mennyire billeg a két gyűrű egymáshoz képest.

7606 Piret Endre 2020-01-13 18:00:28  Előzmény: Spityu: 81510

Ez jól hangzik, mert ott nekem is van egy 33-as szám. Akkor ezek szerint van gyári új főtengelycsapágyam?

7605  Spityu 2020-01-13 17:54:03  Előzmény:Piret Endre: 81508

Ezeken csak ennyi szokott lenni, P66. A 6304-es váltócsapágyaknál és a 6206-os kerékcsapágyaknál szoktam látni a hézagra utaló számjegyet is. Előbbinél P636, utóbbinál pedig P626 felirat. Viszont azt vettem észre, hogy a gyűrűk oldallapján olvasható a márkajelzésen és a méreten kívül még egy szám is. Az eddigi tapasztalataim alapján az első számjegy a hézagra utal. Pl. 36 -> C3-as.

7604 Piret Endre 2020-01-13 17:02:12

Ugye azt jól sejtem, hogy ez nem C3-as hézag? Mert a DKF DDR 6009N stimmel, C3-nak mondták, de ez így nem kerek :-(

7603 Kacsándi Szabolcs 2019-12-26 22:27:06

A wartburg kezelési szerint menet közben is kapcsolható.Egyidejű gázadás mellett.

7602  Spityu 2019-12-26 21:16:10  Előzmény:jocking .: 81473

Nem fordítottam le, de szerintem az egyik képen kb. azt jelenti a felirat, hogy a kis bekezdések azért vannak a "házon", hogy könnyebben lehessen kapcsolni. Azt nem tudom, hogy hivatalosan szabad-e egyáltalán mozgó járművön kapcsolgatni, de szerintem alapjáraton pöfögő motornál, finoman mindenféle károsodás nélkül kivitelezhető a művelet.

7601 jocking . 2019-12-26 21:04:54

Na, ezzel már lehet kezdeni valamit.
http://wiki.w311.info/index.php?title=Freilauf
A menetes külsejű cucc a km óra kihajtása lehet. Alatta van egy fogaskerék formájú cucc, ami a tengelyhez képest nem tud elforogni és a szabadonfutó közepébe illik. Ezt mozgatja a kinyomóvilla szerűség ki-be. Már csak az a kérdés, hogy ezzel hogy lehet menet közben kapcsolni, mert a fogai egyenesek, szinkronnak meg nyoma sincs.

7600 jocking . 2019-12-26 20:57:55  Előzmény: Spityu: 81471

Nemrég gondolkodtam ezen. Ezt találtam:
http://www.wartburgpeter.de/tg_getriebe3.htm
Úgy látszik, nem a nyelestengelyre hat, hanem a csoporttengely végére van ráhúzva. A kapcsolást egy kinyomóvilla szerűség csinálja egy menetes külsejű korong szerűséggel (a szakszavak... :D ). Arra még nem jöttem rá, hogy mit kapcsol és hogyan, de még túrok.