Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7161 jocking . 2019-07-01 08:25:51  Előzmény: Spityu: 80933

Valószínű, ahogy látom, a pöfögés és az olaj kibugyogás a tömítés és a hengerfej között történik, nem a tömítés és a henger között. Pedig ránézésre a "ricnik" jók a hengerfejben. (Talán vetemedett?) Na nem mintha ez egy olyan gond lenne, amit ne lehetne orvosolni, a többi már megoldott cucc fényében. :)

7160  Spityu 2019-06-30 22:54:28  Előzmény:jocking .: 80932

Ebben az esetben, ha az adott henger felszíne jó (még sosem láttam rosszat), és a tömítés sem gyártáshibás, tutira a hengerfejjel lesznek gondok. Ha hallhatóan, láthatóan fúj, az már régen rossz. Szóval szerintem pucolj el egy másikat. Minimális szivárgás, pl. ha éppen csak olajgőzös valahol, az nem gond, amíg akkora mértéket nem ölt, hogy lefolyjon végig, mindenen. Mondjuk én mindig megkenem leheletvékonyan Hermosallal mindkét oldalát a lemeznek, így teljesen porszáraz.

7159 jocking . 2019-06-30 22:30:29  Előzmény: Spityu: 80931

Hát, 42 Nm-rel húztam meg, elvileg annyit írt. A 2-es is ugyanígy lett meghúzva, az még újrahasznált tömítéssel se fúj így ki. Egyeske meg már elöl is, eddig csak hátul köpködött kicsit. Hely még lenne húzni, elég hosszúak a menetek a tőcsavarokon, de nagyon megtépni sem akarom, főleg úgy, hogy nyomatékkulcsos húzás után kézzel rápróbálva is már eléggé erősen húzottnak tűnik.

7158  Spityu 2019-06-30 20:26:50  Előzmény:jocking .: 80930

Hát, a kifújásnak több oka lehet. Igen, a hengerfej rovásai is sérülhetnek. Igazából nem tudom elképzelni, hogy egyesek mit csinálnak a hengerfejekkel, hogy kiszakad a menet a hengerből, széttrancsírozzák a barázdákat stb. És persze a nyomatékkulcs csak úri huncutság. A szomorú igazság az, hogy még nagyon gyakorlott szerelők sem feltétlenül tudják a megfelelő mértékben és egyenletességgel meghúzni a csavarokat. Hébe-hóba szerelgetők meg aztán végképp nem. Jó, a korábbi motorjaimon érzéssel húzkodtam az összes csavart.
Nézd meg a kiszerelt tömítést. Ha valahol azt látod, hogy szétvágta a hengerfej, túlzottan meg lett húzva az adott csavarnál. Ha éppen csak belesüllyedtek a rovások, akkor alul lett húzva. Az arany középút a jó, amikor a körök határozottan kivehetők körben, végig, kívül is, belül is. Nekem még a henger tetején lévő, gyári esztergálási nyomok is meglátszódnak a tömítés alján. Ideális körülmények között az aluval nincsen semmi gond. Viszont elképzelhetőnek tartom, hogy a vastag tömítés - puhaságánál fogva - az enyhén sérült hengerfejjel is jó tömítettséget eredményez. Ja, egyébként az enyhén, de minden ütemben kifújó hengerfej is okozhat szinte kattogó hangot! De az kicsit más.

Igen, MOL Dynamic Sprint 2T a becses neve.

7157 jocking . 2019-06-30 17:52:35

Btw, azt nem is írtam, hogy az ellenőrzés már önmagában azért is hasznos volt, mert a levetkőztetett motort járatva kiderült, hogy az 1-es henger kifúj. Már azelőtt is kifújt, hogy leszedtem volna a hengerfejet, akkor még csak hátul fújt ki, utána már elöl is. Úgy vettem észre, hogy a tank alatt barna pöttyös lett a tűzfal.
Elég érdekes látni egy ilyen kifújás jelenséget, amikor 3-5 másodpercenként "kiböffen" egy kis füst a henger és a hengerfej közti hézagon. Még nem tudom, hogy csak a tömítés szar-e, vagy a hengerfej is, de szerencsére van másik hf, ha az kéne, tömítésből meg majd veszek valami jobb félét ez helyett a vékony alu szar helyett.

7156 jocking . 2019-06-30 17:38:44  Előzmény: Spityu: 80927

A Sprint 2T az Mol?

7155  Spityu 2019-06-30 14:22:49  Előzmény:jocking .: 80926

Írtam anno ezt is, 2-3 század a legnagyobb átmérőnél. De majd vastag olajjal kiderül, tud-e csillapodni a kotyogás. Én inkább a Fuchsot ajánlom, de ha nem tudod beszerezni vagy nem akarsz bíbelődni vele, akkor a Sprint 2T valóban szintén eléggé sűrű.

7154 jocking . 2019-06-30 14:13:46  Előzmény: Spityu: 80925

Elvileg 4 század a hézag körbe, nem tudom, a gyári mennyi, de akkor valószínűleg kevesebb.

7153  Spityu 2019-06-30 14:05:52  Előzmény:jocking .: 80924

Hát igen, vagy a dugatyú geometria nem a legjobb, vagy túl nagy illesztéssel fúrták a hengert (elővigyázatosságból kellhet sajnos).
A jobb füstölés esetleg jelenthet jobb (olaj) égést is. De ez csak feltételezés így. Amit a múltkor írtam, bejáratáskori megszorulást, rendelkezik egy kísérőjelenséggel: elkezd füstölni a kipufogó, fehéren. A 3. motorom volt ilyen. Minden egyes alkalommal, ugyanannál az emelkedőnél elkezdett füstölögni, pont a tetejénél, és ilyenkor néha félre kellett állni vele. :D De biztos, hogy nem ez van nálad.

7152 jocking . 2019-06-30 12:52:46

Megvolt az ónos mérés. Végül levettem a hengerfejet, hogy biztos legyen az elhelyezés. Az ónom valahol 0.8 - 1 mm átmérő között van és csak egy hely volt, ahol 0.62 volt a hézag. (A többi 7 mérési ponton el sem érte a cint.) Arrafelé tudtam tolni a hengerfejen, így most az is nagyobb lett elvileg. Tehát szerencsére a dugó nem éri el a hengerfejet. :)
A dugót billegtetve fhp-on így már egyértelmű, hogy a szoknya zörög.
Tömítést meg vehetek, mer az most viszont kifúj és mint kiderült, itthon csak használt van...

Állítottam a gyújtáson is, annyi változást vettem észre, hogy most sokkal jobban füstöl, mint 2 mm-nél. (Fura is, hogy először nem füstölt ennyire, mert a motor belseje úszik az olajban - 1:25, ami nem feltétlenül baj.)

7151  Spityu 2019-06-29 22:50:18  Előzmény:jocking .: 80922

Erről is lehet szó. Tsaby mester szerint a réz örök + 1 nap. Azt nem tudom, mennyire újrafelhasználható, de igazából egyik sem az. Én a másikra gondoltam, talán MG gyártatja és ő viszi ki a TW-nek, de nem tuti. Az fekete, a tipikus hf. tömítés anyagból. Az is peremes. Na, arról hallottam azt, hogy újra felhasználták, és jó. De az csak a véletlen műve inkább. Pontosabban 10-ből 9-szer lehet, hogy jó, de fennáll a veszélye, hogy idő előtt kifúj, mivel nem biztos, hogy sikerül a hengerfej barázdáit eltalálni. De amúgy ez is kb. örökös.
Amit mutatsz, az nem teljesen réz szerintem, hanem több rétegű. Ja igen, írja is. Nem gond, csak megemlítem.
Keletkezhetett-e károsodása (ha belever, és nem a szoknya okozza)? Pár tízezer km után megtudjuk. 1. Szerintem nem. 2. Ha igen, az szerintem hamar ki fog jönni, 10 ezren belül. Azért gondolom, hogy nem verte szét a görgőket, mert kézzel, lassan forgatva nem szorul meg FHP-nál. Ha megszorulna, az tuti odaqrna a főtengelynek is. Annak ellenére, hogy a dugattyú és a hf. is alu.

7150 jocking . 2019-06-29 22:23:01

Btw, erről a tömítésről van szó?
https://www.tomitesgyar.hu/470-trabant-retegelt-rezbol-hengerfej-tomites-1mm-2286.html

Ha legrosszabb esetben mégis ez a gond, az okozhatott valami károsodást a motorban ez alatt pár 1-2 perces próba alatt?

7149  Spityu 2019-06-29 22:20:51  Előzmény:jocking .: 80920

Elképzelhetők lógások, üzem közben. Annak ellenére, hogy az alsó és a felső szem is 2-3 százados illesztésű (asszem), a nyugvócsapágyak szintén. Legyen 1 tized összesen. De igen, 0.5-nél semmiképpen ne legyen kevesebb, már az is kevés (bővebben lásd korábbi hsz.).

7148 jocking . 2019-06-29 22:11:31  Előzmény: Spityu: 80919

És akkor az ónos hézag ha 0.5-nél több, akkor nincs "hengerfejmegütési veszély"?
Nem sok esélyt látok, hogy ez a gond, már csak azért is, mert alulra elég vastag papír tömítés ment, ami még meg is lett kenve tömítővel mindkét oldalon. Meg átforgatni se nehéz a motort, nem érződik úgy, mintha akadna valamiben felső holtpontnál.

7147  Spityu 2019-06-29 21:48:04  Előzmény:jocking .: 80918

A forrasztóónos bőven megteszi, csak érjen ki a végéig. Ez egyébként látszódni fog a lenyomaton, mivel a hengerfejben lévő kúp a dugattyún túlra nyúlik, ott nem fog annyira összelapulni. Lecsípéstől ne félj, ha a csatornák zártak, nem lesz gond.
Viszont ha még le van bontva a sok köcölék, a hengerfej leszedése a legbiztosabb. Előtte teszteld a hangot, aztán nélküle. Esetleg tehetsz be még egy tömítést és visszahúzhatod érintőre (alulra tedd, akkor felhasználhatod véglegesre később). Ha úgy elkussol akkor nem a szoknya billegés okozta. Ebben az esetben javaslom az 1 mm-es, hosszú élettartamú, peremezett tömítést felhasználni.
Illetve ha lent a hengerfej, ujjal megbillegtetheted a holtpontoknál a dugókat. Ha úgy is adja a hangot, akkor bizony a szoknya lesz az.

7146 jocking . 2019-06-29 21:18:43  Előzmény: Spityu: 80916

Ránézek. Gondolom a forrasztóónos módszer jó lehet erre. Legrosszabb esetben hengerfej le.

7145  Spityu 2019-06-29 20:53:52  Előzmény:Piret Endre: 80914

Köszönöm előre is! Igen, a szívatóbowden érdekes. Mármint úgy rémlik, hogy a HB-s karbiknál is variálták a tűzfalon a pozíciót. (Őszintén szólva, azt nem tudom, hogy műszerfal szintjén volt-e különbség, vagy mindig a kormánykerék nyúlványnál kapott-e helyet.)

7144  Spityu 2019-06-29 20:52:25  Előzmény:jocking .: 80915

OK. Azt azért zárd ki mindenképpen, ha még nem tetted, hogy nem a hengerfejbe ver-e bele FHP-nál valamelyik vagy mindkét dugattyú. Ha nem súlyosbodik a zaj, akkor műszakilag nem káros, a tapasztalat azt mutatja.

7143 jocking . 2019-06-29 11:33:33

Megvolt a motordiagnosztika. Mindent leszedtem róla, ami mozoghat vagy zöröghet, még a kis fület is amiben a gyújtásjeladóra megy a kábel. Annyiban hasznos volt a művelet, hogy találtam egy laza csavart, a generátor hosszú csavarjának az anyája nem lett meghúzva. Valószínűleg ez is zörgött valamennyire, mert visszaeső fordulatról alapjáratra visszaeséskor hallható volt rövid ideig egy magasan csilingelő hang, az az alátét és a generátor szárában lévő persely hangja lehetett.

Az alapzaj viszont lebontott mindennel is hallható, így már könnyen "kifülelhető", hogy a hengerek irányából jön. Szerintem ez a dugattyúszoknya hangja lesz. Már csak az alapján is, hogy álló motornál is sikerül szinte ugyanilyen (csak lassabb, értelemszerűen) hangot előállítani, ha az egyik dugó felső holtponton van és olyan gyorsan rángatom a ventit ide-oda, ahogy bírom. Úgy tűnik, ez az a mechanikai zaj, amit a "vékonyabb" olaj (Castrol Power1 Racing 2T (Iazvedo :)) ) okoz. De ha nem károsítja a motort, akkor különösebben nem izgat, fordulaton amúgy se hallani, csak alapjáraton.

A következő adag benzint majd megpróbáljuk a sűrűbbik olajjal és meglátjuk.

7142 Piret Endre 2019-06-29 09:04:23  Előzmény: Spityu: 80913

Viszont a váltó tényleg teljesen bontatlan. A szabadonfutó is egészséges (kopp-kopp).
74 októberi, valóban már éppen tűgörgős. Mondjuk vannak benne februári alkatrészek is, szóval ez az akkori viszonyok között nem annyira természetes. Például egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ezen ott kéne átjönni a szivatóbowdennek a tűzfalon, ahol teszi.
Keresek majd neked egyet, ami nem (túlzottan) ereszt. Címkét viszont kevéssé valószínű, hogy egyáltalán találok hozzá.

7141  Spityu 2019-06-28 22:09:54  Előzmény:Piret Endre: 80912

Hát, ez nem semmi. 155 ezer, te jó ég... ha már ennyit elment, tényleg érdemes végig járatni. Bár rémlik nekem 200+ ezer körüli futásteljesítmény is, de az lehet, hogy Wartburg volt.
A tiéd már éppen hogy tűgörgős felül elvileg, mivel az 1974. április 22-től van. Ha jól emlékszem, valamivel '75 előtt érkezett meg, idő előtt a kocsi.
Akár leázott címkével is jó, majd valahogy preparálom. :)

7140 Piret Endre 2019-06-28 21:08:25  Előzmény: Spityu: 80911

Áttúrom majd a kupacot, de úgy emlékszem, a címke ezekről már szinte újkorukban leesett. Ezek meg áztak sokat a saját levükben :(
Ez most jó alkalom volt, hogy megkérdezzem az első tulajt :), hogy hogy is volt ez. A főtengelynek nem lett baja, csak a gyújtásoldali nyugvócsapágyig jutott a lé, tehát az lett cserés, meg persze a szimering. Szóval mind a 155 ezer km ebben a főtengelyben van benne.
Annak idején sokat gondolkodtam, hogy mi legyen az egyébként kiválóan működő motor + váltóval. Arra jutottam, hogy majd ha baja lesz, akkor foglalkozom velük, most egy külső esztétikai rendberakás után mentek vissza egy az egyben.

7139  Spityu 2019-06-28 18:40:10  Előzmény:Piret Endre: 80910

Ja igen, a szimering... akkor is, a hengerek, de a jelenlegi, gondolom gyári újként bele került főtengely 130 ezres futása se semmi. Ha esetleg lenne olyan flakon még, amin jól néz ki a címke, meg úgy általában az egész, és már van múzeumi példányod, vevő lennék rá. Vagy egy jelenkorit adnék helyette, ahogy szimpatikus. Garázsipari dolgokat is eléggé nagy mértékben gyűjtök. :D

7138 Piret Endre 2019-06-28 18:24:42

20-i hétvégén van meghívásom Mohács környékére, tehát nem kizárt, hogy mozgok dél felé. Hogy Trabival-e, az még nagyobb kérdés, mint hogy egyáltalán :)
Majd csinálok képet, de ez még a kicsi, lapos, recés, piros, talán PVC edényzetben kiszerelt verzió. Vagy 30 darab, persze a dugója valami kiváló kisipari szoci hekk, úgyhogy van, amelyik nem folyik :) Címkék ennél fogva leázva, és meglehetősen undorító az egész pakk. Azért majd egyet elteszek múzeumba, de úgy döntöttem, hogy a többit elhasználom.
Adagolás: ezekre az volt írva, hogy 20 literhez egy ilyen fiola. Na, én úgy 5-6 tankoláshoz használok el egy ilyet, és ezek közé kerül olyan alkalom, amikor nem megy bele.

Nem teljesen bontatlan a blokk, mert valahol 20 ezer magasságában elszállt a főtengelyszimering, majd a fater valami felhőszakadásban részben ennek köszönhetően felszívatott vele valami hígsarat. Akkor lett bele új főtengely meg szimering, azóta úgy van.

Jellemzően Budapest-Balcsi közt járt, minden második hétvégén, az M7-en, 80 körül. Persze volt minden más is, de a futás legalább fele így került bele. Télen utcán soha nem volt, és napi városban járós sem.

7137  Spityu 2019-06-28 17:45:53

Siófok, augusztus 20. ;)
Fimol-t egy darabig használtam, de úgy vettem észre, kokszol. Mondjuk, lehet, hogy kevesebbet kellett volna betölteni. Jah, bejáratáshoz szigorúan tilos használni. Egyébként biztos, hogy jó cucc, már önmagában a grafit is eleve jó kenőanyagnak számít (a grafit csak MoS2 hordozóként funkcionál benne).
Tudnál esetleg készíteni egy képet egy padláslelet Fimolról? Gyanítom, az még nem a gyerekzáras változat. :D
Jól emlékszem, hogy a tiéd még bontatlan blokkos? 150e km az brutál... milyen tempóval, milyen környezetben futotta ezeket a km-eket?

7136 Piret Endre 2019-06-28 17:13:53  Előzmény: Spityu: 80907

Tényleg szép hangja van, kicsit irigykedek is... De az enyémben meg 150e km és 45 év van, jó, hogy zörög egy kicsit :)
Olaj téma: ez még jelentős mennyiséget kapott kutas 86K-ból, amikor még lehetett kérni 33-asnak is. Aztán amíg volt valamilyen keverék a kutakon (91K), addig azt kapta. Azóta Sprint 2T, 33 és 40 közé keverve, ahogy sikerül, hiszen a gyakorlatban nem mindig sikerül előre pontosan eltalálni a tankolandó mennyiséget. Arra viszont gondosan ügyelek, hogy 1:40-nél nehogy hígabbra sikerüljön.
Régen is, és amióta egy padláson találtam ipari mennyiséget belőle, most is kap néha Fimol 2-t. Homeopátiás mennyiségben, azaz bár köbcenti egy tankhoz. Az a megfigyelés, hogy szebb lesz ilyenkor a hangja, ellenben a szaga meg nem :)
Jó lenne egyszer élőben egymás mellé tenni ezeket az autókat.

7135  Spityu 2019-06-28 14:43:39  Előzmény:jocking .: 80906

A blokkot nyilvánvaló okokból kizárhatjuk. A karbi nekem furcsa volna, de nem elképzelhetetlen. Valahogy próbáld meg a pillangószelepeket és azok környékét lefogni. Ja, hallgatózz. Végső esetben tegyél rá egy próba erejéig egy másik karbit. A motorburkolatokat is próbáld meg kézzel lefogni, meg mindent, ami mozdítható. Kivéve a ventilátorlapátot. :D Azért is fura még nekem, mert már a legelső gázadás után is kissé lehetett hallani, és szerintem nem a légszűrő leszorítóit hallottam ott még. És utána egyre erősödött, vagy inkább állandósult. Elképzelhetőnek tartom, hogy valami ennyi idő alatt kilazította saját magát és emiatt hallatszik folyamatosan a második videón. Jó volna megtalálni, mi okozza, mert ezt leszámítva eléggé jó hangja van a motornak.

7134 jocking . 2019-06-28 14:10:05  Előzmény: Spityu: 80905

Gyűrűnél hézagot csak magának a gyűrű hézagját mértem, a hengerbe befeszítve. A gyűrű és a dugó között nem mértem műszerrel, de érzésre mindenhol egyforma volt és sehol nem volt bántóan szűk vagy laza. Én is ráhallgattam a régi videóra, valóban ott is megvan ez a zaj. Márpedig a mostani motorban összesen 3 dolog van, ami ugyanaz, mint az akkori videóban - a karbi, a motorburkolat és a forgattyúsház két oldala. Minden más más, úgyhogy ezen a tájékon kell kutatni.

7133  Spityu 2019-06-28 10:42:47  Előzmény:jocking .: 80904

Na igen. Én is elkövettem a hibát, de igazából nagyon ajánlott mindenféle cullang nélkül is beindítani és járatni a motort, közben hallgatózni. Se generátor, se ventilátor, se lemezek.
A dugattyún nem mértél átmérőket? A gyűrű-dugttyú hézag sehol sem volt túl nagy, ugye? Nekem gyanús a külső zajforrás vagy a préssáv.

7132 jocking . 2019-06-28 09:09:14  Előzmény: Spityu: 80902

Mihályfinál volt minden, talán csak a dugattyúgyűrűk nem. A csapszegnél sincs "rossz" kottyanása, minden faxa azon a részen. Bár álló motornál a ventit mozgatva van egy picike "kotty" kb. 2 mm-nyi venti mozgással, de egy kis hézag azért kell mindenhol, nem egy szétkopott motornál tapasztalható mértékű.
A gyertyát/gyújtást fixálom majd, ahogy a kipufogót is. Ha nem az, marad a karbi, vagy valamelyik utólag ráaggatott lemez (ami gyanús nekem is).
Gyertyakábel meg gyorsan kellett valamilyen, ilyen volt, ideiglenesen jó lesz. :D

7131  Spityu 2019-06-28 01:17:13

Egyébként... mik azok a gyertyakábelek?! :D
A 10 évvel ezelőtti, nyitott(abb) légszűrős videón ugyanúgy hallani a zörgést gázelvételkor, igaz, kicsit tompábban. Ha jól sejtem, a karbi az pont megegyezik. Emiatt én ránéznék, nem abban zörög-e valami.

7130  Spityu 2019-06-28 01:04:25  Előzmény:jocking .: 80901

A kipufogó, elöl, nekem akárhányszor valami miatt levettem majd vissza, egy kicsit mindig engedett. Néhány kör után, meglepő módon, mindig abbahagyta. Ha ránézésre jól illeszkednek a felületek és csak éppen hogy szivárog, adj neki egy lustasági esélyt. Ha nem öngyógyul, akkkor egyengetés vagy némi Bosal paszta jó lehet. Új a rendszered teljesen, T-men-es, nem? Ha igen, akkor abba kell hagynia... esetleg húzz utána, de ne roppantsd szét, ha az U alakú, duplamenetes bilincsed van (a gyári körkörösen szorít, azért jobb).
Mivel a tiéd már 28 H1-1-es karbival és elektronikus gyújtással szerelt, a gyújtási időpont 3.0 mm mindkét henger esetében (http://trabitechnik.com/index.php?page=48&lang=de&page_number=18) Erre állítsd. Ha esetleg csörgést tapasztalsz, akkor vegyél vissza belőle. 2.0 mm alá semmiképpen ne menj, akkor már utógyújtásos lesz és rommá fogja égetni az első dobot + a motor is nagyon melegedni fog, mivel csak erőlködik.
Gyertyának nem tudom, mit tettél bele, de egy helyben állva, nem jönne ki a csilingelős égés, ha rossz lenne a hőértéke (tudom, kivéve, ha kap valami műterhelést). Tekintve, hogy jó eséllyel tarhonyaszárító idő lesz az elkövetkezendő időszakban, nagy átlagban, mindenképpen 260-ast tennék bele (amúgy is, de ezt már írtam).
Hangok: első indításos videón 28-30. mp környékén lehet hallani (önmagában) a legjobban egy fajta nem éles, hanem surrogó hangot. De a 8. mp környékén is, amikor éppen, hogy jár a motor, akkor lehet a legjobban hallani. Ez a dugattyúgyűrű-hengerfal közötti súrlódás hangja. A bejáratással ennek zöme eltűnik.
A kipufogó szép, pattogós hangja is jól hallatszik.
Van némi torokhang is, ez is rendben van, főleg így, légszűrő nélkül.
Ventilátorhang is jó.
Generátor, ventilátor csapágy hangot nem hallok. (Még jó.)
Az elején gázelvételkor, később többé-kevésbé állandósultan hallható zörgés ugyanaz szerintem. Így videó alapján nem tudom megmondani, hogy micsoda. Két dologra gyanakszom: felső tűgörgő vagy dugattyúszoknya - hengerfal verődése holtpontoknál.
Ha tűgörgő: Mihályfinál ott volt minden a keze ügyében? Csapszegek, tűgörgők, hajtókar egyszerre? Ha jól sejtem, eleve ő adott tűgörgőt. Mennyire kotyogott? Az a jó, ha összecsúsztatva, forgatva akadás nélkül, lágyan forog. Ha megmozgatjuk radiálisan a csapszeget, akkor pedig egy éppen hallható kotyogással kell rendelkeznie, de semmiképpen sem látható módon. Nagyon picit szabad csak kottyannia, tényleg. Ha nem ilyen volt, henger, hengerfej le, de akkor már bejáratás utánra hagynám, és akkor lehet pucolni a dolgokat legalább.
Ha dugattyúszoknya: sok mindent nem lehet vele kezdeni. A vastagabb olaj nyelhet el az zajból. De ahogy írtam, a Castrollal, annak vékonysága miatt, nem fogja a legszebb hangokat produkálni a motor. Próbaképpen esetleg keverhetnél némi Sprint 2T-s benzin, hogy azzal milyen hangja van. Amúgy ez a zörgés engem inkább a dugattyúszoknyák zörgésére emlékeztet. Pl. MZ, Simson, Pannónia, Csepel stb. motoroknál szokott előfordulni. Oka a nem túl jó dugattyú geometria. Illetve most eszembe jutott még egy lehetőség. A motorkerékpároknál a súber zörgése is nagyon hasonló zajt okoz, ami szintén jellemzően gázelvételnél jelentkezik. Trabantra vetítve ez azt jelenti, hogy mindenféle zörgésre hajlamos dolgot ellenőrizni kéne a motor környékén. A karbiban valami (kopott pillangótengely, pillangószelepek stb.) esetleg, bár nem valószínű. A két henger közötti lemez is hasonló zajt tud produkálni, alattomos dolog.
Szerintem járasd be így, ha nem durvul a hangja. Aztán húzd le a tetejét 1000 után valamikor, pucold el a dolgokat és nézz át jól mindent. Ja, még a túl kicsi préssáv hézag is okozhat ilyet. Nézz be a gyertyánál, valszeg lenne nyoma a dugattyún. De a forrasztóónos mérés is bőven megteszi.

7129 jocking . 2019-06-27 21:35:18

Videók: :)
Első indítás evör. Nem diszkoveri csenelet módon, hogy előbb rápróbálnak kamera nélkül, ez konkrétan a legelső próba. :)
https://www.youtube.com/watch?v=LAu-LE6zgYA
Ez meg egy kis alapjárat (némi állítgatás után) és fordulat:
https://www.youtube.com/watch?v=5JitM3Zgnus
A 2. videó elején elég jól kivehető a "szelephang". (Némi zörgés van abból is, hogy a légszűrő tartó vasak zizegnek, de ez pont nem az.) Egyébként 100-as benzin van benne, Castrol Power1 Racing 2T-vel 1:25-ben keverve.

7128 jocking . 2019-06-27 21:30:26

Na, bement a tank, felment a kipufogó, megvolt az első indítás. :)
Ettől függetlenül az látszik, hogy a beállítgatással még sok időt el fogunk majd cseszni.
Három probléma merült eddig fel:
- Elöl kifúj a kipufogó a dob és a cső találkozásánál. A kipuffal elég sokat szívtunk, hogy hátul ne érje el a padlólemezt, de úgy tűnik, kicsit még majd állítani kell rajta ezen felül is.
- Lehet, hogy rég hallottam, meg egyértelmű lehetetlenség is, de mintha szelephangja lenne a motornak, kicsit "kattogósnak" tűnik alapjáraton. De egyébként alapjárat az van, gázadásra veszi a lapot is, és hamar vissza is esik alapjáratra, ha nincs húzva a gáz. (Kifúj a leömlőnél? Sok neki a 2 mm előgyújtás? Kevés a gyertya hőértéke?)
- 1-2 perc járás után megváltozott a hangja, mint kiderült azért, mert slusszos lett a gyertya. Valami cucc közé ment az elektródáknak, amit nem fog a mágnes. Nem tudom, honnan került oda, de nagyon remélem, hogy csak a gyertyamenetből ment be valami kosz.

7127  Spityu 2019-06-27 17:34:07  Előzmény:jocking .: 80898

Cigányszinter. :D Arra kell figyelni, hogy bár kemény a felszíne, ha valamit ráteszel, még ha azonnal nem is, egy idő után nyomot hagyhat maga után. Megnyomhatja a festéket, de ha olyan, akkor akár bele is ragadhat. Igen, még így is, hogy már kikeményedett. Szóval csak óvatosan.
A hollandernél lévő vulkánfíber tömítés szerencsére kommersz, bárhol kapható. A 4 lyukas tömítéssel lehet inkább szívás. Állítólag MG gyártat valami faszát, ami bevált. A tömítéskészletes nem túl jó... Ha bőrrel dolgozol, az jó lehet, de előtte alaposan be kell áztatni olajjal, hogy dagadjon. Máskülönben, ha kemény, akkor ereszteni fog. Vagy ha annyira meghúzod a leszorító csavarjait, akkor nem fogod tudni eltekerni.

7126 jocking . 2019-06-27 15:49:26  Előzmény: Spityu: 80897

Egyébként igen, amikor 20-25 fok volt, akkor kellett neki másfél-két nap. Így 35 fokban meg még kevesebb. Tegnap délelőtt fújtam a tankot, ma reggel már tapintásra is száraz volt és ujjlenyomat se maradt rajta. Mondjuk az is tény, hogy tegnap fél napig lógott szabad levegőn és órákig sütött rá a nap. Utána meg beraktam a garázsba, ami fából van, szigetelés semmi, a tető meg fekete kátránylap... Van bent kb. 50 fok délután, ha csukva az ajtó. :D
A benzincsappal kapcsolatban én is elővigyázatos vagyok, azt terveztem, hogy még kint felszerelem, aztán öntök egy kis naftát a tankba, hogy szivárog-e.

7125  Spityu 2019-06-27 13:30:37  Előzmény:jocking .: 80892

Annyira meleg van, hogy 1 nap alatt készre keményedik a festék? OK, hogy 2K, de azért annak is kell némi kikeményedési idő. Vagy csak túl vastagon fújhattam? :D
A benzincsapot még érdemes lehet a tank kiszerelt állapotában letesztelni.

7124 jocking . 2019-06-26 18:57:33  Előzmény: Spityu: 80895

Hát, szegény autó nem úgy nézett ki, mintha bárki is vette volna fáradtságot bármivel is vele kapcsolatban. Arra azért kíváncsi lennék, hogy melyik korábbi tulaj volt ennyire mekk-mester. Elvileg 3. tulajként van nálunk az autó, a 2. tulaj is nem túl távoli rokon volt, de ő soha semmit nem csinált rajta, csak kopott alatta. Nincs más, csak az 1. tulaj, bár szerintem nem túl gyakori, hogy az első tulajnál csesződjön szét egy autó. Lehet, hogy volt egy fiatalabb rokona, már csak a kalaptartóban lévő hangszórólyukak alapján is. :D

7123  Spityu 2019-06-26 18:41:27  Előzmény:jocking .: 80894

Hát, ha nem voltak extra furatok, akkor bizony gyári rászerelések ezek a díszlécek. Rohadt érdekes. :D Jó eséllyel a díszlécek furata is össze-vissza volt, szóval kellene lennie. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy valaki vette volna a fáradságot, és szépen átjelölte volna a régit. Eléggé perverznek kell lenni ahhoz. Kb. mint én, ugyanis a tetődíszlécnél azt az utat választottam, hogy a gyári új lécekre rájelöltem a peremről az eredeti furatokat. :D Azt már ne kérdezd, miért nem a régi léceket vettem alapul... Odatettem a lécet a peremre... félrehúztam... a furat fölé lógattam az alkoholos filcet... visszapozicionáltam a lécet... alkoholos filc ráenged... fúrás :D

7122 jocking . 2019-06-26 18:30:35  Előzmény: Spityu: 80893

Nem, nem volt plusz furat sehol, csak bal hátul, de ott sem a léc miatt, hanem mert cserélnem kellett a durót. :) Szerintem tuti biztos, hogy a díszléceknek sincs fix furata, mert a tetődíszlécnél is hozzá kellett igazítanom a tetőt az új léchez, miért pont az alsóknál lenne pontos? Na ezt fejtse meg aki tudja. :D
(A lámpagumit már megfordítottam. :) )

7121  Spityu 2019-06-26 18:17:24  Előzmény:jocking .: 80892

Ez rohadt érdekes. :D Nem láttál a duroplastok tetején vagy a lemezélen extra furatokat? Ugyebár mindig máshova kerül a díszlécek furata, találomra fúrják ki, asszem. A duroplastot biztosan. Akkor, amikor felragasztják. Vannak irányzékul kis kör alakú kiemelkedések, de Jürgen általában élt az alkotói szabadságával és magasról tett rájuk... :)
Szóval ha cserélték volna ezeket a léceket, akkor tuti, hogy új furatokat kellett volna fúrni. A tiéd '86-os, ugye? Megnéztem a lottónyeremény Trabit, ami '88-as. Annál ugyanolyan léc volt, mint az enyémen. Ja, a lámpagumi is úgy van rajta, ahogy írtam. És az az autó nem ment 4200 km-t.

7120 jocking . 2019-06-26 17:51:54

Gyorsan megnéztem. Mind a négy olyan, hogy a végénél hossztengelyben van egy 2 centi hosszú bevágás, és kicsit össze van nyomva. De hogy törés nélkül miért cserélték volna...

Ma végre lefújtam a tankot is, holnap az is mehet be a helyére. A gyújtás is be lett lőve, 2 mm-re, de majd meglátjuk, hogy elég-e. :)

7119 jocking . 2019-06-26 17:36:50  Előzmény: Spityu: 80890

Már beraktam a gumikat, 4-ből 3 szerintem jó lett, a bal elsőnek kicsit segítenem kellett ragasztóval, hogy ne bújjon ki, rövidre vettem a hámozott részt. Mindegy, majd utólag javítom, ha nem lesz stabil. De egyébként pont ezzel a módszerrel csináltam, mert korábban már pont szívtam meg azzal, amit leírtál, hidegben összeugrott a cucc. :D

Ha a hegyes és nem hegyes között az a különbség, hogy az olyan véget vesszük "nemhegyesnek", ami pl. az ajtó lécén van, akkor nálam hegyes van. Elöl és hátul is. Nem tudom, miért van így, én nem cseréltem, és okot se látok a cserére, mert elöl mindkét oldalon gyári volt a durók ragasztása, tehát még töréssel sem indokolható.

7118  Spityu 2019-06-26 13:56:57  Előzmény:jocking .: 80888

Következő hibázási lehetőség: díszlécgumik beépítése. A legelején és a legvégén visszahajtott a gumi, ha újat teszel be, ezt a régiről le lehet lesni. Szikével le lehet szabni. Nem lesz szép a metszés, a gyárit valami spéci módon vághatták. Viszont nem fog látszódni egyáltalán. A visszahajtással kell kezdeni, utána szép lassan haladni a gumi betömködésével. Amire figyelj: benyomkodás közben ne nyújtsd a gumit, ugyanis annak az lesz az eredménye, hogy ugyan könnyebben bemegy a perembe, viszont kis idő után elkezd majd zsugorodni, vissza a normál állapotára. Ennek következtében akár 5-10 centivel is rövidebb lesz a gumi, ami eredetileg végig ért. :)
Félig oldalra kell dönteni a gumit, az egyik peremét a helyére tenni, a másik peremet pedig benyomkodni valamilyen csavarhúzószerűséggel, ami nem vágja szét a gumit. A végét szépen el lehet vágni szikével.
Apropó, nálad összenyomott vagy normál vége van a díszléceknek a lámpáknál? Elvileg 1989 februárjától van hegyes, de mintha bal elöl olyat látnék nálad. http://www.trabant-original.de/otdb/table1_view.php?SelectedID=209

7117  Spityu 2019-06-26 00:57:38  Előzmény:jocking .: 80888

A motorolaj kiváló hitvita alap. Ha rám hallgatsz, csak olyanra hallgatsz, aki gyári új vagy nagyon jó minőségű alkatrészekből épített motorral használt X vagy Y olajat. Ez a legfontosabb, ebből ne engedj semmit. Ne hallgass semmi esetre sem olyanra, akinek a motorja mindenféle szedett-vedett vagy erősen megkérdőjelezhető minőségű alkatrészből lett összeépítve. Miért? Mert nem nevezhető tudományosnak a kísérlet (gyk. mindenféle szir-szar motoron nem lehet olajokat tesztelni, mert ha 10 hulladék, de 0 km-es motort ugyanazzal az olajjal ugyanúgy használsz, tízféle futásteljesítményt kapsz, nagyátlagban 1000 és 15000 km között szóródva.) Olyanra se hallgass, aki olyan motort vesz alapul a tapasztalatainak megosztása során, aminek az előélete szintén kérdőjeles, az összeépítés minősége, alapossága szintén. Jóvanazmaj' edógozza. Arra meg pláne ne hallgass, aki azt mondja, hogy mit kell túllihegni az egészet felújítást, különben is már fél évszázada megtervezték, dobjuk össze, oszt' haccóljon.

Tfh. X olaj teljesen használható, nem öli szét a motort. Aztán jön valamelyik országos hülyegyerek, aki azt mondja, hogy így szar, úgy szar, mert az ő motorja beállt tőle, soha többet, meg az anyját is annak, aki kikotyvasztotta, és még "trénert" (sic!) is kellett hívnia... Ja, csak éppen a motorban valami pusztulat felújítóműhely ipari hulladék főtengelye volt bent, vagy a fűzésnél nem figyeltek a dolgokra. Vagy ő vagy akitől vette, a Lali bácsi, de persze valójában még tutira NDK-s, bontatlan blokk, biztos, hogy a váltó miatt kellett annyiszor szétszedni a hajtást, hogy a kuplungharangnál már kikopott az összes 8-as menet.

Csak a saját motorjaimat írom le, azokról tudok mindent (beleértve azt is, ha semmit).

A gyári motor 99%-ban kúton kevert, 40-es keveréket kapott (én már csak arra emlékszem, de szerintem 1984-ben már csak olyan volt a kútfejeknél). Ez tudomásom szerint Arol 2T-t jelentett még a végén is. Nem hinném, hogy Sprintet csepegtettek volna bele, aztán ki tudja. A motor szépen járt, erős volt mindig is, különösebben nem volt kokszos pl. a kipufogó csonk (emiatt kétlem, hogy Arol 2T lett volna a benzinben :D). A 74-esen, az egervári emelkedőnél mindig ciripelt a motor, de csak enyhén, éppen hallhatóan. Szerintem csak az egyik henger egyébként. Aztán 2002-ben elkezdett romlani a hangja, megjelent a durva féle hajtókar hang. Pár hónap ritka használat után végül 2003-ban beállt. A másik hajtókar szinte olyan, mint a gyári. Ekkor kb. 55-60 ezer lehetett a kocsiban, sajnos nem emlékszem. Én azt gyanítom, hogy a gyenge ciripelés csak az egyik hengert érintette, és annak köszönhetően halt el szépen lassan a hozzá tartozó hajtókarcsapágy.

Ekkor vettük a '80-ast donornak. Talán 20-ért. Forgalomból végleg kivont, régi rendszer szerint. Vissza lehetne helyeztetni. Az új Suzukijába 300-400 ezerért beszámítjuk akció egyik áldozata. Zsír új fékek, felújított motor, korábban némi lakatolás, ezt láttam rajta később, amikor megvizsgáltam a kocsit. Valószínűleg el akarta adni a tulaj, de előtte rendbe tette, aztán inkább becserélte egy Suzukira. Ez a motor is jellemzően kutas 91K-t kapott, mint az eredeti. Nagyon szép hangja volt, amikor beüzemeltük. Belenéztünk a gyertyánál, fénylett a dugattyú tető. Bizony, felújított (és mivel csillogósan fénylett, valamilyen hazai dugó lehet benne. A főtengelyről semmi információm nincs. Miután 2006-ban beállt, max. 10e km után (2002-től másodlagos autó, 2006-tól használom én), a blokk ment be a bódéjába. Azóta is ott pihen egy kartondobozban. Azt hiszem, ekkor már csak elvétve lehetett 91K-t tankolni. Volt, amikor Arolt (vagy Sprintet, nem emlékszem) kapott, volt, amikor shelles ásványi olajat (mindhármat kútról vettem), 1:40-be. Azt figyeltem meg, hogy a shellessel nem, de valamelyik molossal (szerintem Arol volt) enyhén ciripelt. Miért? Mert jobban kokszolta az égésteret, ami kopogásos égéshez vezet (erre most nem térnék ki, miért). Aztán 2006 őszén ez is beállt. Egyre durvább hangja volt, mentem hazafelé, pont azért, hogy ki kell cserélni, de Lábodnál, miután tökjó hangja lett a motornak (!), szépen beállt. Valószínűleg siklócsapágy lett a görgősből, alul, azért. :D (Észrevetted? Nem írtam, hogy szar a shelles ásványi olaj, mert ezt nem nevezném hosszú távú tapasztalatnak és a motor sem tekinthető ideális tesztalanynak.)

Harmadik motor. 10-ért vettük mindenféle papír nélkül. 2009 tavaszáig bírta, csak ásvány Shell 2T-kapott, 1:40-be (a motorokon mindig megszakítós gyújtás volt és mindig áttettük a 4-1-es karbit). Az eladó mondta, hogy ez bizony bontatlan vagy német felújított, szerinte a bánattudjaki Németországból hozta régebben, blablabla. Kinézetre nem volt túl szép, egyáltalán nem hittük el a mesét, de igazából nem is érdekelt minket. Kellett egy motor hirtelen, közel volt, megvettük, nem foglalkoztunk vele. Szóval 2.5 évig ment (előtte ki tudja, mennyit). Egyre rosszabb hangja lett. Felküldtem egy főtengelyt Mihályfinak, sűrű görgősre kértem. Kicseréltem. Pál dugattyúk voltak benne és egy alul agyonperselyezett hajtókarcsapú és hajtókarú főtengely. Asszem, a ratyi fajta kecskeméti. (Ennyit a meséről... :D). Ez is ment mondjuk 10 ezret ez idő alatt. A nyomokból ítélve előttem már azért sokat használták. Aztán a Mihályfi-féle tengellyel ment 2010 januárjáig, akkor vettem a 4T-t. Ez a motor, ebben a formájában szintén vidéken pihen egy fadézsában, gyakorlatilag bevethető tartalékmotor.

Első motor, felújítva. Ugyebár minden gyári új. Hengergörgős főtengely, 7.6-os hengerfejek, telipalástos dugók 3 századra, megszakító, szimmering. Tsaby javaslatára Sprint 2T-vel járattam be. 1:25 500 km-ig, utána 1:33 még 500 km-ig, utána pedig 1:40-be. Azt tapasztaltam, hogy valóban ezzel van a legszebb hangja a motornak (csak röviden, 1200 km-nél szétkaptam a blokkot, mert hidegen némi cicergést hallottam, mechanikus eredetűt. A szétszedéskor, ahogy fordítottam át a lendkeréknél fogva, a hengerek már sehol, szintén hallottam a hangot. A hengergörgők egymáshoz koccanása okozza. :D Egy gyári, garantáltan 16 ezret futott kocsinál ugyanezt hallottam. Aztán később egy másiknál is. Ez bizony a hengergörgős jellegzetessége. Sebaj, a szétszedést követően legalább nyugodtan aludtam.). Mivel ez eléggé sűrű olaj, tompítja vagy inkább megakadályozza a nyugvócsapágyakban lévő hengergörgők egymáshoz koccanását, míg a hígabb olajok nem. Mi a hátrány? Szerintem a kenése nem a legjobb, továbbá túlzottan kokszol. A "modernebb" olajokhoz képest. Jó, persze, a bejáratáskor gazdagabb volt a keverék, az is okozhatja. De nem, az 1200-as revíziónál lepucoltam mindent, és utána is kokszolt (1:40-nél akkor már). Szóval ezek miatt nem ajánlom. Igen ám, de akkor mi legyen helyette, ami nem kokszol? Castrol Power 1 Racing 2T. Valóban, e szempontból nagyon jó kis olaj. A kenése is jó, bár ezt nehéz megítélni a valós életkörülmények között (rövid távon biztos, hogy jó, mert nem állt be a motor, de hosszú távú kimenetelről nem tudok nyilatkozni). A bökkenő, hogy az alacsony viszkozitása azt is eredményezi, hogy amolyan "laza vagyok szétesek" hangja van tőle a motornak, ami nem feltétlenül káros, csak a fület bántja. A dugattyú átbillenési hangja, hidegben hidegen a hengergörgők hangja bizony nem tetszik a vájt fülű embernek. Más kell. Ekkor kipróbáltam 1-1 flakonnal szintén szintetikusnak vagy legalább félszintetikusnak írt olajat (ez igazából egy hatalmas nagy bullshit), ami könnyen elérhető volt és a viszkozitása miatt úgy gondoltam, hogy jó hangja lesz tőle a motornak. Ezekről sem fogok ítéletet mondani, mert 1 flakon az semmi, csak a tapasztalatomat írom le: Repsol valamelyik Scooter (talán Scooter 2T, de egyáltalán nem biztos), Xado 2T FC, Mannol 2T Snowpower, Husqvarna LS+ 2T. Egy kalap alá veszem őket (tudom, elnagyolom!). A Sprint 2T és a Castrol közé tenném őket. Kokszolásban és motorhangban is - kevésbé kokszolnak, mint a Sprint 2T, és szebb hangjuk van vele a motornak, mint a Castrollal. A kenésről szintén nem tudok sokat írni: egyikkel sem állt be a motor, és egyiket sem használtam többtízezer km-ig (hosszú távú motorkímélő vagy -koptató hatás). Tekintve, hogy a kokszolódást nagyobb problémának ítéltem meg (csörgésre való hajlam növelése miatt), mint azt, hogy a kizárólag a fülnek bántó alaphangokat tartalmaz a motor járása, visszaváltottam Castrolra. Aztán amikor elfogyott a flakon, kipróbáltam egy újat. Az EMTC oldalán olvasott leírást addig is ismertem, de egy húsvér ismerősöm is javasolta, mondom kipróbálom, max. elhasználom bowdenkenésre: Fuchs Silkolene Scoot Sport 2. Nem bántam meg. Igaz, még csak 9 deci fogyott el belőle. 40-be keverem. Ha némi városozás után elhagyom a lakott terület táblát, kb. annyira füstöl, mint a Castrollal a kipufogórendszer. A gyertyákat ez idő alatt még nem csavartam ki, de majd belenézek, kokszol-e. És ami a legjobb, még a Sprint 2T-nél is szebb hangja van vele a motornak, annak ellenére, hogy szintetikusnak írják (ami kifejezést automatikusan ignorál az agyam). Egy hátránya van: a viszkozitása. Kis túlzással mint a méz. :D Alig lehet feloldani. Eddig festékes mérőpohárban mértem ki az olajat, öntöttem a tankba, majd öblítettem ki benzinnel. Na, ezt itt el lehet felejteni. 0.5 l-es Nestea-s üveg, beskálázva 50, 100, 200 ml-nél, átlátszó ragasztószalag, hogy a benzin nehogy lemossa. Olaj bele, némi benzin rátölt, jól összeráz. Tankba be. Újra benzin, összeráz, tankba be. Tankolás a benzintartályba. Nem tudom, hamisítják-e, de ha egy sűrű olajat látsz, ami Kevert likőr színű, akkor az ez lesz.

Benzinnek sokáig legolcsóbb 95-öst használtam, de azzal némi taknyosodást tapasztaltam, annak ellenére, hogy télen is meg szoktam hajtani hibátlan körülmények között a kocsit. A 100-as valóban kedvezőbb e szempontból. Évi max. 1000 km-nél egyáltalán nem megterhelő. De ha napi szinten használnám, akkor sima 95-öst tankolnék bele. Ha ma lenne 0 km-es a motorom, így csinálnám:
- 500 km 1:25, 500 km 1:33, utána 1:40 Fuchsból,
- vagy 500 km 1:25, 500 km 1:33 Sprint 2T-ből, hengerfejek esetleg még hengerek le, pucolás, és 1:40 Fuchsból
Az első 1500 km-en, sík úton, egyedül, a végsebességek az egyes fokozatokban: 20-40-60-80. Az első 500 km-en nagyon figyelni arra, hogy mennyire "él" a motor. Ha pl. egyedül mész fel egy enyhe emelkedőn (nyilván meredeken még hamarabb előjönne) és azt érzed, mintha valaki elkezdené szép lassan behúzni a kéziféket, akkor azonnal kuplung ki, szívató valamennyire ráhúz, gázfröccsök, egy kicsit járatni, hűteni a motort. Ha nem így tennél, és nyomnád még jobban a gázt dugattyúberágódás lenne a jutalmad. Nekem egyszer volt ilyen, de a revíziónál kiderült, hogy ez még nem jelent károsodást. Annak hangja is van. :D
Szóval hosszú távú tapasztalatom igazából nincs. Én csak figyeltem minden egyes apró változásra, amit az egyes olajok váltásánál tapasztaltam, és ezeket írtam most le. Nem, nem mániám az olaj csereberélés, csak a legjobbat szerettem volna megtalálni. De ha ajánlanom kellene olajat, akkor ez a Fuchs vagy a Castrol lenne, 1:40-be. Előbbi szebb hangot, kevesebb költséget, utóbbi valamelyest talán kevesebb füstöt eredményez. Bejáratáshoz én inkább viszkózusabb olajat használnék ma is, de szerintem a Fuchsot használnám erre is, ahogy az előbb is írtam.
1:33 vs. 1:40 vs. 1:50. A 33-as keverék a bronzpersely -> tűgörgő váltással módosult 50-esre. Tehát elvileg az enyém is simán menne 50-essel, minden hiba nélkül, nem a hengergörgőhöz van kötve. 40-es keverék: a kutakon, amíg volt, ennyire volt bekeverve egységesen a 91K. Én emiatt használom inkább ezt, hiszen így elég sokat elment az első motorunk. Ha valaki sokat jár hegyen-völgyön, lakott területen kívül, ajánlottabb a sűrű keverék, de még így sem mennék a fenti olajok kedvező tulajdonságai miatt 40-esnél sűrűbb arány fölé (számjegyileg alá). Ha valaki egy alföldi városban, faluban poroszkál, szerintem teljes nyugodtsággal használhat 50-es keveréket. Pécs hegyes-völgyes város és eleve meghajtom rendszeresen lakott területen kívül is, emiatt az 50-est elvetettem. Tény, hogy ezzel a 40-essel, akármilyen olajat is használtam, 20-30 km város után kell azért a Komlói út emelkedője Árpádtetőig, amin szépen kifüstölögheti magát a kipufogórendszer.
Az Arol 2T-ről azért írnék. Nem saját tapasztalat (az csak 1-2 fél literes flakon + ugye nem tudom, régen mi volt a bekevert 91K-ban), de tényleg durva lerakódásokat okoz. Képzelj el egy összekötőcsövet, amibe egy ceruzát alig tudsz bele dugni. És állítólag akkor is ennyire összekátrányoz mindent, ha országutaznak a kocsival. Nem tudom. Biztos van, aki megelégedéssel használja, de szerintem ő a szerencsés kivétel.
A fenti Castrolról van más "tapasztalatom" is. Adott egy bontatlan blokk, ami talán 60e körül elkezdett szólni, jelenlegi tulaj akkor vette meg talán. Azóta ezzel a Castrollal használja, lassan már 90e-nél tart és még mindig megy, anélkül, hogy romlott volna a motor állapota.

Ki kell térjek a gyertyára is. A könyv ugye Isolator 225-öt ír. Nem vált be, bgt015 és én is azt tapasztaltuk, könnyen beköpi (DDR-esekről beszélünk). A mi kocsinkban világéletében régi fajta BERU-s, 260-as Isolator volt (amennyire vissza tudok emlékezni). Ami nagyon hasonlít az eredeti DDR-esre, csak már fehérhorgany. Soha, semmilyen gond nem volt velük. Volt olyan AFIT-os, aki a melegebb hengerbe 260-ast, a hidegebbe 240-est ajánlott. Ők mindig azt raktak be. De én sosem tapasztaltam szemmel látható különbséget a gyertyák között. Namármost, a kínai Isolatort nyilván nem ajánlom. Lehet, hogy jó, de semmi köze a régihez (amúgy, használtam, nem volt vele rövid távon gond). Hőérték, gyertyakép szintjén a 260-asat ajánlom, többet kipróbáltam, tapasztalatból mondom. Na de ugye akkor milyen gyártmány legyen? Nekem nagyon beváltak az NGK-k (persze, az eredetiek). NGK-ból a 260-as Isolator ekvivalense a B8HS. Ezt használom, tökéletes a gyertyakép. Bárdinál vettem, eredeti. A BP8HS más, "előrehúzott" elektródájú. Sok jelentősége szerintem nem lenne, de akkor sem ez a váltó típus. A B7HS, B6HS pedig alacsonyabb hőértékű, 225 és 175 inkább. https://cdn.germanscooterforum.de/monthly_05_2007/post-8656-1179329775.jpg

Az indítást mindenképpen örökítsd meg videón. Azt is, hogy hogyan tekerteted majd egy percig az önindítót, amikor rájössz, hogy a trafókra nincs rákötve a megszakító, ami nálad nincs is. :D Utána meg pöcc-röff.

7116 jocking . 2019-06-25 21:04:16  Előzmény: Spityu: 80887

Nem gond, van fölös kampóm, majd berakom. :)
Ápdét, hátra felkerült a fék, kézifékem már van. Még felmegy a hosszú cső, a kipufogó, lefújom a benzintartályt és szerintem péntek-szombat magasságában rápróbálunk az indításra. :)
Báj dö véj, benzinbe milyen olajat vegyek? Arol 2T szerintem már nem ez a súlycsoport. :D

7115  Spityu 2019-06-25 11:06:50  Előzmény:jocking .: 80884

Ja, nálad nincs is ott a csavar feje alatt olyan kampó. Gondolom, csak a blokk összefogatónál van akkor ezek szerint. Bizony, a kinyomóvilla tengely fölé is kell egy (alátét, kampó, alátét, csavar itt is a sorrend). Amikor majd a kipufogó rendszert teszed fel, minden elemét rakd fel a kocsira, de minden csavar legyen laza. Főleg a leömlőnél és a váltóbakhoz menő tartó fülnél. A fűtőbanánt is tedd fel gumicsövestől, mindenestől. Ha minden szépen összecsúszik, és nincs útban másnak, csak azután kezdd el meghúzkodni a csavarokat.
Ja, nálad nincs is ott a csavar feje alatt olyan kampó. Gondolom, csak a blokk összefogatónál van akkor ezek szerint. Bizony, a kinyomóvilla tengely fölé is kell egy (alátét, kampó, alátét, csavar itt is a sorrend). Amikor majd a kipufogó rendszert teszed fel, minden elemét rakd fel a kocsira, de minden csavar legyen laza. Főleg a leömlőnél és a váltóbakhoz menő tartó fülnél. A fűtőbanánt is tedd fel gumicsövestől, mindenestől. Ha minden szépen összecsúszik, és nincs útban másnak, csak azután kezdd el meghúzkodni a csavarokat.
Az első dob a kocsi kereszttengelyéhez képest kicsit ferdén áll. Legalábbis nálam, most, és ezelőtt is. A hátra menő cső viszont szépen, párhuzamosan fut a bölcső hosszanti részével. A hátsó dob felfüggesztésével is lehet játszani, pl. a kasztnin lévő fülek mely oldalára menjen a gumiszelet. Bár azt hiszem, a katalógusban lévő képet vettem alapul ebben és a kötések összeállításában is. Gyári új, 6-os ESKA csavarokból fűrészeltem megfelelő méretűt, de a gyárinál szerintem hosszabbat, mivel tettem még pluszban lapos alátétet, talán a csavarfejek alá. Mindkét helyre fakötésűt (csavarboltból és egyből vittem sárgára horganyoztatni), az nagyobb felületen szorít, és persze vastagabb is. Szóval kicsit a csavarok is hosszabbak. az anya alá rugós alátét, ugyanúgy, mint a katalógusban. Mivel sok gyári csavaromat elhagytam egyszer, kék menetrögzítőt cseppentettem pluszban a csavar végére. Mondjuk a szállítószalagot nem kell sajnálni, meg lehet tépni nyugodtan a csavart. :) Apropó, a hazai nyilvánvalóan, de még a gyári szalagok is repedeznek egy idő után (<1 év). Emiatt fekete szállítószalagból vágtam megegyező méretűeket. Kilyukasztottam őket, megcsiszoltam egy kicsit a sarkukat, majd matt feketére lefújtam őket. Alig lehet észrevenni, hogy nem gyáriak, viszont örök + 1 nap. Elöl a váltónál lévő homokóra esetében a gyári bevált, nem szakadt el (sosem). A cső fülébe két oldalról egy-egy kis textilbakelit betét megy be, azért van akkora szeme. A bilincsek pozíciójánál a katalógust követtem, bár az előbbi videónál felfelé áll az első csavaros része.

7114  Spityu 2019-06-25 00:50:06  Előzmény:jocking .: 80884

Első lámpagumi, generátor kábel: https://www.youtube.com/watch?v=b8zX6Llc9YY
A 4T-men, amiről tuti nem volt lebontva és más, szintén bontatlan kocsiknál is előre nézett a lapos oldala a gumi tömítéseknek. És igazából úgy is logikusabb, a duroplast íves sarkára is így fekszik fel jobban. A generátor kábel úgy áll nálam is nagyjából, ahogy a videón. Talán mintha nálam egy kicsit előrébb dőlne (ha nem teljesen, vízszintig). A lényeg, hogy az évek során kissé kikeményedett fekete burkolat elárulta, hogyan volt lebontás előtt. Bár talán valamelyik fényképen is látszik. De a lényeg, hogy az önindító fölött volt elvíve. A szívató bowdenhez viszonyított pozícióját ne kérdezd. Már csak azért se, mert nálad máshogy megy az a bowden, H1-1-nél. A gázbowden nálam a légszűrő ház alá be van ugrasztva. Szemből nézve a fedél perem bal oldalára pont. Úgy törik a legkevésbé és a kipufogó flexicsöve sem tudja megolvasztani, pont elkerüli azt. Érdemes rászánni ezekre pár percet, mivel szépen be lehet állítani úgy mindent, hogy ne koptassák egymást. Tipikus gócpont a váltókar és vidéke takszöv. Ott a testkábelt hajlítottam úgy, hogy az megfelelő módon eltartson mindent a sétapálcától. Azt hiszem, az ottani dolgok bilincselését lerajzoltam egyszer, talán neked.
A tetődíszlécet több lépcsőben végül is meg lehet csiszolni. Igény szerinti mértékben polírozni, esetleg utána az ismert módszerrel (de dörzsi nélkül) mattítani az oldalát. A tetejét úgy csináltam, ahogy az oldaldíszléceket. De idővel mattul saját magától is. Mindig legyen a rakodópolcon mikroszálas rongyod, hogy a kényszeres taperászók ujjlenyomatait legyen mivel letörölni. Ugyanis az izzadságban lévő só simán megkapja az alut is, akárcsak a homokszórt acélt pár nap után.
A tankban lévő pár pötty nem gond. A lényeg, hogy rozsdasár, leveles rozsda ne legyen. Ha egyszer már bekerül az olajos benzin, az már megállítja a pöttyök szaporodását, én úgy tapasztaltam. Nem is szórakoztam vele, igaz szép állapotú volt a tankom belül. Egyszerűen kiöblítettem párszor, aztán olajos benzinnel meglögyböltem. Ettől függetlenül jó az a módszer, amit leírtál. A foszforsav kerülendő, ugyanis a fehér por, amit maga után hagy, eléggé kiszámíthatatlan, és nehéz is eltávolítani, duguláshoz vezethet. A sósav gyönyörűen leszed minden rozsdát, pikk-pakk, csak éppen utána nagyon aktív marad a felület, másnap full rozsdás lesz. Nem próbáltam ki, de a sósavas lemaratás, majd közvetlenül citromsavas utókezelés jó megoldás lehet. A szárításra bizony jó ötlet a denszesz. Ahogy írod, kirántja a vizet, de ez önmagában szintén nem elég, egyből át kell öblíteni a tankot olajos benzinnel. A citromsav, akármi (víz alapú) folyadék után közvetlenül a benzin nem volna jó, garantáltan vizes marad a cucc. Emiatt a szárítás is jó ötlet. A múltkor az egyik fűnyírónk szívatott, tiszta víz volt a tank alja. Miután nagy nehezen kifogyott a benzin, fél óra a tűző napon tökéletesen kiszárította a tankot, mehetett bele a fasza benzin.
Achtung Gebläse? Trabantwelt-es? Nekem is olyan van fent. Egy rossz hírem van, a miénkre már a lapított háromszöges változat kell, de nekem is TW-s van fent. És bizony kell, Imre Trabantján a képeken még látható volt a maradék. http://retrovasak.hu/trabant-601s-1990/
Tedd fel, de ne lakkozd le. Majd azt a verziót, amit készítek. Folyamatban van, már csak intézkedni kell. :D A TW-s beszkennelve, vektorgrafikusra átrajzolva, még a háromszöget kell megalkotnom (a neten van némi forrás, hogyan is nézett ki). Nyálazós matrica lesz ez is. Amúgy, a váltás valamikor a '70-es években lehetett talán, de nem biztos. Az tuti, hogy a régebbi változatokon volt piros, egyenlő oldalú háromszöges. A matrica pozíciója össze-vissza volt. Általában a tetejére kerül a ventilátorháznak, 12 órához. De van amikor kissé előre dőlve, mondjuk 3 órához. A szöveg orientálása szintén vegyes. Van, amikor a silt felé néznek a betűk, van, amikor hűtőlevegő burkolat felé. Én 12 órához raktam, a ház felé néző háromszöggel. Továbbá láttam olyat is, amikor még egy valamilyen sárgás matrica is szerepel, de az nem gyakori. Valami kis fekete motívum is van benne. Egyáltalán nem vagyok benne biztos, de mintha az enyémen lett volna.

7113 jocking . 2019-06-24 20:48:51

Viszont kérdés.
Az önindítóról a generátorra a két vezeték az önindító alatt vagy felett megy a generátor felé? A wikis képen pl. fölötte van, de ha úgy menne, akkor nem sok értelmét látnám annak a kampónak, ami a karbi rugójának a felfogatásával van egy csavaron.

7112 jocking . 2019-06-24 20:46:38  Előzmény: Spityu: 80882

A lámpa alá a gumit azért így szereltem fel, mert logikusan így adta ki. Van a gumin egy kis sík rész, aminek mindenképp az állítópöcök alá kell kerülnie, máskülönben akadna a gumiban a cucc. A hátsónál is eléggé egyértelmű volt, a magasabbik oldal ment a lámpatest irányába.

Közben vannak újabb fejlemények, kész lett a motorburkolat, beszereltem azt is a helyére, a fűtés keverődobozával együtt. Felmentek az alsó díszlécek is. A tetőre valókkal még lesz dolgom, hogy valamennyire ki tudjam fényesíteni a függőleges részét, mert olyan mély karcok voltak benne, hogy kénytelen voltam csiszolni, a csiszolt részt meg nem lehet olyan egyszerűen tükörre polírozni, mint a csiszolatlant. Úgyhogy végigmentem rajta vízpapírral, hogy egységes legyen, majd azt próbálom polírozni, amennyire lehet. Valszeg nem lesz tükör, de sokkal fényesebb lesz, mint az alsó díszlécek, amiket a rozsdamarós módszerrel csináltam.

A benzintankot is sikerült végre gyönyörűen kitakarítani. Próbálkoztam több dologgal is, de a vége mindig az lett, hogy másnapra bepöttyösödött, pedig még denszeszt is raktam bele, ami elvileg kirántja belőle a maradék vizet.
A következő volt a módszer, ami végül bevált:
Zúzott kavics nem volt itthon, csak murva, de az is eléggé éles-sarkos, úgy tűnt, jó lesz. ebből fél vödörnyi ment a tankba. Aztán erre ment úgy másfél liter víz, amiben 2 zacskó citromsav volt feloldva. (Kifolyókat eldugaszoltam persze.)
Az egész cucc be lett bugyolálva rongyokba, és bement a betonkeverőbe, a maradék hézagokat szintén ronggyal tüntettem el. A tank így "ringlispilezett" majdnem 4 órát. Kivettem, kicsomagoltam, a folyadékot hagytam alul kicsurogni, amikor már csak néha csepegett, kiöntöttem a köveket. Pár apróbb azért maradt benne. Ezután slaggal kicsapattam a belsejét vagy 20 percig, hogy minden maradék dzsuva kijöjjön belőle. Amikor már tökéletesen tiszta volt a belseje, csak vizes volt, akkor a tankot oldalára borítottam úgy, hogy a betöltő a földhöz közelebb essen és hőlégfúvóval toltam bele a meleget 15 percig. Ezután váltás, továbbra is alul volt a lyuk, de a tankok felállítottam, hogy a rövidebbik oldala legyen a földön. Így is ment még vagy 10 percig. Utána hagytam kihűlni, mert annyira felforrósodott, hogy alig lehetett megfogni, de így vizsgálva már tökéletesen tiszta a belseje, víz egy csepp se maradt benne. :)

Ui.: Kéretik nem megkövezni ezért, de raktam egy "Achtung Gebläse" matricát a ventire annak ellenére, hogy ezen az évjáraton valószínűleg már nem volt. :D