Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6287 Kacsándi Szabolcs 2017-05-06 22:01:19  Előzmény:jocking .: 79654

Csak a lámpagumik voltak szürkék,amúgy más minden fekete.Az enyémen is.Szürke díszléc gumikat már a 80-as évek elején ,de lehet előbb elhagyták.Azt nem tudom hogy az S sima specialt vagy Sonderwunsch verziót is jelentett a németeknél.Ezeket annyira nem szoktam figyelgetni.Lehet csak keverem a kettőt.Az biztos,hogy vannak bizonyos előkészítések a kasznin.Az automata öv egyáltalán nem belevaló ebbe a típusba.OT-ra meg átalakításnak számítana.Viszont létezett verzió amiben volt gyárilag,de nem tudom mihez kötni.Rokonomnak volt egy 87-es trabija és abban ilyen öv volt.De ez volt az egyetlen amivel találkoztam.Utána csak a 4T-n láttam ilyet.Fene tudja hogy mi döntötte el a beszerelését.

6286 Strázsi János 2017-05-06 19:14:51

Szép estét,Trabant P500-ast keresnék megvételre felújítót állapotú érdekelne elérhető vagyok janos6424@gmail.com.

6285 jocking . 2017-05-06 16:51:00

Közben eszembe jutott, hogy mit felejtettem el megkérdezni a minap.
Tudtommal a hozzánk behozott 2T Trabik egy pont után mind 601 S-ek voltak (nem tudom pontosan mikortól, de 86-ban már biztosan - majd kijavítotok, ha rosszul tudom).
Namármost, az "S" az ndk-ban azt jelentette, hogy kérhették hozzá a deluxe extráit külön-külön. (bár lehet ez is fals infó a részemről) Tehát elvileg létezhetett olyan "nem deluxe" 601 S, amiben automata övek voltak pl.

Ez azért lenne fontos kérdés, mert bár a trabi eredeti, "statikus" biztonsági övei megvannak, azért én biztonságosabbnak tartanám, ha megtarthatnám benne az automata (4T-ből származó) öveket. "OT"-n mennyire néznek csúnyán egy ilyen "átalakításra"? (Jó, nyilván meg lehetne azt is csinálni, hogy OT-ra statikus öv, utána meg átszerelni, de itt most a fenti logika a lényeg. :) )

6284 jocking . 2017-05-06 16:44:20  Előzmény: Spityu: 79651

A paldó festése mindenhol utólagos, amíg én használtam az autót, addig minden nyár elején volt egy "beltér ki - drótkefe - porszívó - festés" program. Azért pepita, mert az ezüstöt még én fújtam (alighanem az cink spray), a fekete már másodlagos kenés rokontól, aki utoljára használta a gépet. Gondolom már akkor is látszott, hogy mi a helyzet, és próbált vizuálisan javítani a dolgokon.

A gumiszínekkel kapcsolatban érdekes a merítés, nekem a 86-oson minden fekete, a lámpák alatti gumikat kivéve. Fekete a díszléc gumi, a zárak alatt minden (a kilincsek gombja is még fém kívül belül), és az ablakspricni is. :)

6283 jocking . 2017-05-06 16:39:19  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79650

Jó tudni, és szerencse is, mert szerintem ez a szín nagyon hülyén nézne ki fekete tömítésekkel. :)
A beütött dátum és forgalomba helyezés között az eltérés kb. másfél hónap, így akkor azzal sincs gond.
Az alsó hézagkitöltő csíkok elvileg megvannak, egyedül jobb hátul nem találtam belőlük, de oda lesz másik a balos cseredarab sárvédőről. :)

Az akksinál ördögöd van, valóban festve volt, általam. De nem csak ott, az egész motorteret kifújtuk, bár ez anno inkább kozmetikai kezelés volt. (majd valahogy a festéket is le kell robbantanom a kábelkötegről, mert ahol átjön a tűzfalon, ott kicsit olyan lett az is)
A padlón a fekete cucc nem alvázvédő, hanem festék. Az már nem az én művem, hanem rokoné, aki a Trabi műszakijának utolsó 2 évében használta az autót.

6282  Spityu 2017-05-05 21:31:48  Előzmény:jocking .: 79648

Én is így látom. A csomagtéren belül biztos, hogy utólagos a fekete trutyi. Viszont alulról szerintem még gyári. A friss képeken mintha látszódna a fehér ködölés az alvázvédőn, ami gyárilag rákerült. De lehet, hogy csak por.
A cserélt kasztni E betűs, valóban. A lámpáknál szerintem neked még szürke szigetelés kell legyen. Fekete, tudomásom szerint csak a vége felé jött be, ahogy a fekete ablakspricni is. Talán Bajáki Peti tudna ebben pontos infóval szolgálni a fórumolvasók közül. A szürke gumikból is volt világosabb, előtte sötétebb árnyalatú. A csomagtérzár alatti gumi nem tudom, mikor váltott feketére. Tippem szerint akkor, amikor a fémkilincsből műanyag lett. Ekkor a kilincseknél lévő gumi is fekete lett (ami nem is annyira gumi), és szerintem a csomagtérzárnál szintén ekkor. Ami biztos: '80-as bódém: fémkilincs, szürke gumi mindenhol (díszlécben is). '84-esem: kilincs, zár alatt fekete, gumik szürkék, díszlécgumi fekete természetesen, szürke spricni. '90-es 4T-m: fekete minden. Motorháztető gumi ütköző: szürke, szürke, fekete.

6281 Kacsándi Szabolcs 2017-05-05 21:19:37  Előzmény:jocking .: 79648

Most visszanézegettem a felrakott képeid,és azok alapján a sárvédők alatt az eredeti ragasztások voltak,én legalább is így látom.Az akksi tájékán talán festettek,mert az akksi alátétgumijai is át vannak színre fújva.Az biztos,hogy hátul a fekete alvázvédő nem gyári,sőt egy szörnyű baklövés eredménye,miszerint a vastag fekete réteg ápol és eltakar,hát látszik mennyire.

6280 Kacsándi Szabolcs 2017-05-05 21:13:19  Előzmény:jocking .: 79648

Nem hinném,hogy cserés lett volna a kaszni.Ha hivatalosan cserélték volna,akkor valóban E-s lenne.Nemhivatalosan meg egyszerűen csak áthegesztették a vázszám két ponthegesztését,de nem hinném,hogy ilyen lett volna vele.A váztábla melletti is azonosító év-hónap jelölés.Ez közel kell legyen az első forgalomba helyezés dátumához.De sok más alkatrészen is megtalálható a gyártási év beütése.Ezek is nagyjából az évjáratához igazodnak.A szürke lámpagumik eredetiek,az enyémen is ilyenek,és az enyém még nagyjából eredeti,öreg 86-éves tulajtól.Azt nem tudom mihez kötni,hogy mikor szereltek feketét,de korábbi és utolsó szérián is túlnyomóan szürke volt.Talán bizonyos színeknél használták a feketét.Nagyon sok trabi fordult meg már nálam,de ezt annyira nem figyelgettem.Ha az elemek alatt az alsó peremeknél meg voltak a szürke hézagkitöltő csíkok,akkor valószínű azokat sem szedték még le.

6279 jocking . 2017-05-05 09:05:30

Alakulnak a dolgok, úgy néz ki, lett lakatos, május végén megy hozzá a gépezet, addig mi vakargatjuk még itthon. Jelenleg olyan lábakon dolgozok, amit az előbbi képeken látható zártszelvények végére csavarozva oldalra billenthető lesz a kaszni, így egyszerűbben meg tudjuk oldani az alvázvédő eltávolítást.

Viszont gondolkodtam azon, hogy a Trabi a szétszedés pillanatában mennyire volt "originál". Jó lenne tudni, hogy a leszerelt részletek gyárilag is úgy voltak-e, vagy már történtek rajta "facelift"-ek az idők során, illetve hogy a kaszni egyáltalán a sajátja-e.
A tűzfalon a tank helye fölött van beütve 4 nagy szám: "09 86" (vagy 86 09, nem emlékszem pontosan), ez gondolom a gyártási év/hónap. Az merrefelé látszik, hogy pl. a karosszéria cseredarab-e? Jól tudom, hogy cserekaszni esetén az alvázszám elé volt írva egy "E" betű?
A másik dolog, ami homályos, a világítótestek szigetelései. Mióta a családban van az autó, mindig is fehér/világos krémszínű szigetelés volt az első és hátsó lámpák alatt. Ez 86-ban még így volt, vagy akkor már feketével szerelték az autókat?

6278 jocking . 2017-05-01 20:08:51

"Nur die Titanic liegt tiefer" :3

6277 jocking . 2017-04-30 19:47:03

Na, véget ért a kibelezési fázis.
Kikaptuk az első és hátsó futóművet a Trabi alól, amit 40x60-as zártszelvénnyel helyettesítettünk, amit elöl a hattyúnyakra, hátul a rugótartó csavarok közül 2-vel rögzítettünk. Hátul a zártszelvényre felkerült két "kukakerék", előre meg egy láb, így az elejénél felemelve úgy lehet tolni, mint egy talicskát. :D

A bölcsőt is rápróbáltam a csere hattyúnyakra, úgy néz ki, jó helyen vannak a furatok.

Az is kiderült, hogy gömbfej se mostanában volt cserélve, mert szerintem ami benne van, az gyári. A fölső lapos részében látszik a beütött Sachsenring logó és egy szám. :)

6276 Kacsándi Szabolcs 2017-04-19 20:09:20  Előzmény:jocking .: 79638

Kavicsok nagyon jól tudják dörzsölni a belsejét,de a sóder nem feltétlen a legjobb,mert túl gömbölyű.Talán a zúzott kavics lenne jó,ami apróbb ,de élesebb.Betonkeverőbe bele tudod tenni,de jól körbe kell szivacsozni,,mert összeveri a külsejét a keverő.Ha a tank már mozdulatlanul körbe van szivacsozva,akkor forgás közben csak szépen dolgozik a kavics a belsejébe.Persze csak megfelelő mennyiségűt lehet beletenni,de ezt könnyen ki lehet tapasztalni.Azért is jobb ez ,mert a karod leszakad mire kézi erővel elérnéd a megfelelő hatást.Kavics helyett még lehet valami csiszolóanyag,amit a szemcseszórásokhoz használnak.Ebből sok fajta létezik,különböző élességgel.Vagy létezik még a tankfelújító folyadék,de ez elég drága.Bár lehet hatékony.

6275 jocking . 2017-04-18 21:11:49  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79635

Kifejtenéd bővebben? :) Rakjak bele sódert, és pörgessem a betonkeverővel?

6274 Kacsándi Szabolcs 2017-04-18 20:15:43  Előzmény:jocking .: 79634

Kavics, betonkeverő,sok szivacs.Esetleg más csiszolóanyag, amit homokszóráshoz használnak, lehet hatékonyabb.

6273 jocking . 2017-04-18 18:57:42

Benzintank belsejének rozsdátlanítására van valami jó praktika/vegyszer? Az enyém eléggé kipöttyösödött a 7 évnyi üresen állás miatt.

6272 jocking . 2017-04-16 21:49:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79625

Nekem úgy tűnik, hogy ez egy ésszerű és elfogadott javítási eljárás lehet. Követek 'jautyúbon egy trabis vlogot, ott a srác ugyanezzel a módszerrel "jelölte" a hattyúnyak helyzetét.
https://youtu.be/AzEJfOETfhk?t=27m31s

6271  Spityu 2017-04-13 21:18:34  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79625

Valami rémlik, szerintem innen jött az ötletem.

6270 Kacsándi Szabolcs 2017-04-13 21:11:52

Nekem is gyári került fel,de még azon is igazítanom kellett.Én úgy csináltam,hogy az eredeti talpakhoz készítettem keretet,amit a kaszni egyes pontjaihoz kötöttem,úgy mintha a bölcső lenne felszerelve.Aztán levágtam a nyakat ,de a keret a helyén volt,így már ehhez lehetett az újat igazítani,mintha az eredeti gyári illeszkedés lenne.

6269  Spityu 2017-04-13 18:36:05  Előzmény:jocking .: 79617

A hattyúnyaknál még olyasmi rémlik nekem (elbeszélésekből), hogy a két talp nem biztos, hogy függőleges lesz, ha csak feldobják 2m-ről a padlólemezre az utángyártottat. Szóval sok mindent meg kell nézni, az biztos. Ezen már sokat filozofáltam, ha egyszer cserélni kellene, hogyan történjen a régi pozíció megőrzése. Nyilván mérni is érdemes zsinórral vagy mérőszalaggal. Másik megoldás lehet, ha a hattyúnyak lefúrása előtt a bölcső rögzítésre kerül valami kis segédkerettel.

Fel lehetne használni például a két torony és mondjuk a lökhárító tartók furatait. Talán még hegeszteni sem kellene, csak magát a segédvázat. Persze a rögzítés előtt a bölcső környékén le kell előbb fúrni a régi hattyúnyakat, csak éppen hogy tartsa egy-két hegesztés, mert a bölcsőtől nem biztos, hogy hozzá lehet majd férni. De ezt csak elméletben mondom, nem csináltam ilyesmit a gyakorlatban.

Amúgy a gyári ilyen szempontból kicsit más, ott nincsenek furatok a talpakon. Valószínűleg miután összeállították a karosszériát, befogták egy újabb kalodába, ahol minden mm pontosan a helyén volt és egy sablonnal kifúrták a megfelelő helyeken a talpakat. Aztán a franc se tudja. Egy biztos, itt már megvoltak a furatok: https://youtu.be/hNSnG2ApGo8?t=579

6268 Matkó Ádám 2017-04-09 22:39:08  Előzmény:jocking .: 79610

Szia!Először is kitartás!Nem mondom,de..nagy fa ez a fejsze..Enyémnek is volt baja,de elhanyagolható.Magam estem neki,ajtókeretbe vascső bepöttyintve,a műszerfal helyén a oszlopokat is összekötöttem,meg a hátsó ülés helyén,meg az ablak keretekbe tettem egy x-et.Aztán oldalraborít.Nem ide tartozik,aznap borultam motorral,majd negyedévig így pihent az oldalán,kitérő vége..Alsó hossztartókat cseréltem,köszönet a beszerzőnek,egy lakatos ismerősnek,ötezerbe volt a kettő!Még most se hiszem el.És passzolt,és cső volt benne emelő helynek,fekete alapozóval.Felső küszöböt egy bácsitól kaptam,nem gyári,de szépen illeszkedett.És a hattyúnyak..Vízszintes vonalban,a bölcső felől nézve,kb. középen végig volt rohadva,széltől szélig.Nagyon féltem tőle,sokan mondták,hogy nagyon el lehet rontani,főleg,ha utángyártott.Márpedig milyen lenne..Kilenc pénzbe érkezett a hossztartókkal együtt.Leforgácsoltam a régit,és némi kalapálással a padlólemezhez csatlakozó éleken,vagy szerencsém volt,vagy bármi,de helyére ment.A helyére.Nem tartja föl a motort,nem ferde,nem tudom ki készítette,de ügyes volt.Viszont csak matt feketével volt lefújva,így nitróval lemostam,és az összes lemez,vas így került be építésre,még ha küzdöttem is miatta,de rozsdagátló,alapozó,festés.A hegesztéseknél levakar a festék,ezért küzdelmes,de így biztos,hogy belül is védve van.És nem mindennel volt azért ekkora szerencsém,az első tornyok egy-egy ezerért égetnivaló szemetek voltak,minden szempontból..nagyon sokat faragtam,mire úgy álltak,ahogy kell.Kettes lemezből kapta a merevítő talpat,remélem egy darabig még kitart.És csak kicsit tartozik ide,rengeteg fotót csináltam,amit magával vitt a sírba a halott memória kártya..De az autó él,és rozsdafolt nincs rajta!A durók viszont annál inkább rajta vannak,betaseal szélvédőragcsa,igazából nem ez,hanem az a lényeg,hogy az alapozóját kenni mindenhova,ahol ragasztó lesz!

6267 jocking . 2017-04-09 22:24:06  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79613

Öööö.. thx az ötleteket, de mivel a lakatos csinálja, így szerintem az ő felelőssége, hogy hova kerül végül a hattyúnyak. Én legfeljebb utánaellenőrizni tudom, de menet közben nem sok beleszólásom lesz. Majd felhívom a lakatos figyelmét a pontatlanságra, és gyakran ellenőrzöm a munkát még folyamatában.

Nekem az a véleményem ilyen téren, hogy egy Trabant azért nem rakétatudomány, és a "lakatolási bonyolultsági faktora" kb. a "lakatos iskola" 1. osztály 1. óra kategóriába esik (kis túlzással). Én legalábbis úgy látom, hogy egy szakmáját jól űző lakatosnál alapfeltétel, hogy ismerjen olyan alap fogásokat, amik egy Trabant javításához kellenek. Aki meg nem mér többször, nem pontos, nem tud méretre igazítani esetleges pontatlanságokat, az ne hívja magát lakatosnak. :)

A felajánlásokat szívesen fogadom és köszönöm így előre is. :)

(Btw, csak így ötlet szinten. Ha a hattyúnyak széleivel van a gond, akkor azokat akár simán le is lehet vágni, mert az új alsó küszöb végigér az első doblemezig. Így talán kicsit több a mozgástér.)

6266 Kacsándi Szabolcs 2017-04-09 22:01:47

A hattyúnyak gyáriban nehezen beszerezhető.Nekem szerencsém volt mert tudtam szerezni,de sok évig nem nagyon került elő,aztán csak sikerült.Az után gyártott kicsit vastagabb anyagból van mint a gyári,valószínű a rosszabb anyagminőséget a vastagsággal próbálták kiváltani.Viszont ami lényeges,hogy mielőtt elviszed hegesztésre,szórasd le homokkal,hogy a ráfújt fekete trutyi eltűnjön.Nagyon gáz bevonat és alóla kirozsdál,ledobja a fém idővel nedvesség hatására.Én így csináltam és normális cinktartalmú alapozóval kentem át több rétegben.Majd hegesztés után még ki lett fújva vastagon,hogy a hegesztett részek is festve legyenek.

6265 Kacsándi Szabolcs 2017-04-09 21:50:17  Előzmény:jocking .: 79610

Után gyártott hattyúnyak használható,de nem pontos.Kicsit szenvedtem én is vele.Pl a talpak kifúrása nem igazán illeszkedett a bölcsőével.Ezt mielőtt felhegesztik,mindenképp nézd össze.Illetve a szélei sem igazán illeszkednek az alsó küszöb peremével.És még lehet más egyéb is,amikor beilleszti a helyére.Nagyon figyelj a méretekre.Mielőtt levágják szereld vissza a bölcsőt üresen.És a létező legtöbb pontját mérd le a kaszni adott pontjaitól.Sarkok ,élek,oldalszélességek,magasság felülről,sárvédő peremtől, tornyoktól,stb...Ettől pontosabb eredményt nem fogsz kapni,mint a gyári pozíciója.Utána ezekből vissza tudod ellenőrizni,hogy hova is került a hattyúnyak.Sajnos a legtöbb esetben,amiket javítva hoztak hozzám,vagy korábban cseréltek,mind el volt csúszva.Csak azért mert épp úgy illeszkedett,de a bölcsőt arrébb tolta felcsavaráskor és az egész ferde lett.Ennek következménye,hogy az egyes oldalakon a kerekek nem egyformán vannak bent,így 4 nyomon fut a kocsi.És a kormánymű is elárulja mert ferdén áll.vagy épp befeszül a kasznihoz.
Megnézem hogy nincs e itthon ilyen merevítő vége.Van egy levágott padlólemezem,de nem emlékszem,hogy azok milyen állapotúak.A gombafej is talán rajta van.Megnézem hátha szerencséd van,akkor azzal tudom segíteni a felújításod,fel tudom ajánlani.

6264 jocking . 2017-04-09 00:26:38  Előzmény: Spityu: 79609

Igazából tudnék érvelni (nem ez volt a prioritás, anyagi oldal, nem gondoltam/tudtam, hogy ennyire xar állapotban volt elrakáskor, stb.), hogy miért nem lettek beszerezve korábban gyári elemek, de így utólag már szerintem fölösleges.
Küszöbök egyértelműen cserések, elvileg csak az alsók, de egyre inkább hajlok rá, hogy a felsőt is érdemes a "tiszta kezdés" miatt. A javítóelem megvan ahhoz is.
Húsvét után meg tartok egy bontó túrát, hátha tudok szerezni a bonyolultabban javítható részekből (doblemez "doboz" vége, gombaformájú kárpitlefogató basz) elfogadható állapotút, azzal is kevesebb dolga lesz a lakatosnak.
Meg aztán kell pár cucc, amiből valószínűleg már úgysincs kapható új, nekem meg vagy hiányzik, vagy csak roncsolással sikerült levenni (első lábtér szőnyeg alatti bolyhos gyapotlap, alulemez, ami lefogja a kédert az ajtóknál).

6263  Spityu 2017-04-08 23:49:55  Előzmény:jocking .: 79608

Meg ne haragudj, de illett volna eddig beszerezni az egyes javító elemeket. A felsorolt dolgokból azért lehet találni gyárit, de nem egyből. Jobb, mint bármelyik utángyártott, de azok sem reménytelenül szarok. Na mindegy. Ebből valószínűleg hazai hattyúnyak lesz. Ha kicsit lyukacsos, akkor valóban jó eséllyel több helyen is már eléggé el lehet vékonyodva. A futómű csöcsök környékénél (előtte) tipikus az a fajta rohadás, amit írsz. Nekem a 4T full ilyen volt, a végén ki is szakadt mindkettő külső. A gólyaláb és a belső fogta + a leszakadt lemezdarab karistolta a fékcsövet, amíg mentem hegesztésre. :D Nálad is valószínűleg belülről rohadt ki, az üregvédelem teljes hiánya miatt. Ha hattyúnyakat cserélsz, akkor érdemes elgondolkodni a küszöbök komplett cseréjén is. Persze a kasztni legyen jól kimerevítve, ahogy kell. De majd a lakatos megoldja. Az említett csöcsöknél jó nagy udvarral kell foltozni, nekem ott kb. 20x20 centin gyakorlatilag megszűnt létezni az acél. Szóval jól meg kell kopácsolni, hol gyenge. És ha fel van tárva, szépen átnézni a dolgokat, a vízgyűjtő dolgokat (por, törmelék) alaposan eltávolítani. + az ilyenre tényleg az olaj a jobb inkább, mert a viasz nem biztos, hogy túl jól tapadna rá, ill. ugye be is zárhatja a vizet maga alá.

6262 jocking . 2017-04-08 22:22:06  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79607

Erre gondoltam én is. Egyszer, elsőre szeretném jóra megcsinálni. Francnak se hiányzik, hogy 3 év múlva szedhessem szét megint, mert valahol előbújt a rozsda.

Utángyártott hattyúnyakkal mi a tapasztalat? Nem mintha lenne más lehetőségem, de azért jó lenne tudni, hogy anyám hányszor fog csuklani egy héten a lakatos miatt. :D

6261 Kacsándi Szabolcs 2017-04-08 22:05:00

Így már tényleg jobb ,ha cserélteted.Ha ott ilyen sok kis lyuk van ,akkor máshol is hamarosan lenne.Mert csak ráfújnál,de attól nem javulna meg.

6260 jocking . 2017-04-08 10:23:10

Megvolt az aknából alánézés.
Egy kellemetlen és egy kevésbe kellemetlen meglepetés azért ért.

A kellemetlen az volt, hogy nekem úgy tűnik, hogy a hattyúnyak is cserés lehet. A hátsó fala teljesen jó, az alja is a doblemezekig, de a homlokfalán a két bölcsőtartó között van 2-3 kicsi lyuk, mintha légpuskával rálőttek volna. A nagyobbik baj, hogy a két nagy talp, amire a bölcső fel van fogatva, is végig van lyukadva két oldalt a tövénél. Szerintem emiatt a csere biztonságosabb megoldást jelentene. Talán még olyan szempontból is értelme lenne a cserének, hogy így mindenhol friss, teljesen rozsdamentes üregek lennének, ami rendes üregvédelemmel tényleg nagyon tartós lehet.

Másik, kevésbe kellemetlen (mert számítottam rá) meglepetés hátul van, a külső lengőkartartó "csöcs" és az alsó küszöb közötti lemezdarabon, ott is ki van lyukadva a "doboz" alatti részen, egy 2x5 centis darabon. (Amúgy fura ennél a hátsó "doboznál", hogy csak a két vége rossz alulról, középen, a laprugó alatti részen meg nem...). Mondjuk ott eléggé gázos, mert szerintem ott csak úgy lehet javítani, ha leszerelik a hátsó lengőkart.

Volt azért kellemes meglepetés is, a padlólemez az egy kis hátsó lábtérben lévő lyukon kívül tökéletes, ahogy a hátsó laprugó feletti "doboz" is, és nekem úgy tűnik, hogy a lengőkar tartó "csöcsökkel" sincs baj.

Egyébként más meglepetés nem volt, ami felül rossz, az természetesen alulról is az. Pl. alsó küszöb tök egyértelműen kuka alulról is, és a keresztmerevítő végei is kakik, amik oldalba támasztják a küszöböt.

6259 jocking . 2017-04-07 23:07:52  Előzmény: Spityu: 79604

Valszeg tényleg jó lenne a szemcseszórás, csak sajnos a környéken nemigen van ilyesmivel foglalkozó senki.. :S Marad a kifújkálás és a komoly üregvédelem. Meg még azért benézek a dobozokba is a kis kamerámmal, hogy mi a helyzet kicsit beljebb. Nekem úgy tűnik, hogy csak a legvége a rossz, az is azért, mert ott a legrosszabb a csomagtér padló is. Ami azt kezdte el rágcsálni, az mászott rá a doboz végére.

6258  Spityu 2017-04-07 22:57:21

Hát, lesz mit szobrászkodni a dobozoknál. Meg lehet oldani gányolva is, de szépen is. Szabi erről tudna mesélni. Ugyanígy vagy még rosszabbul nézett ki ott a púposé, már nem emlékszem, de teljesen gyári lett a végére. Elég sok üreget meg kell nyitni, ha a környékeden van megfelelő szemcseszórás, elvinném. Utólag az enyémet is egyből elvittem volna, csak menet közben tudtam meg, hogy van rá lehetőség helyben. Akkor már alulról full készen volt. De elvittem a maradék miatt. Az oszlopok felső 10 centijét kivéve teljesen le lett szórva minden. + a tetőkárpit védelme érdekében drótpálcákkal rögzítettem egy vastag, áthatolhatatlan szőnyegpadlódarabot. A tetőt nem akartam megbontani semmiképpen sem. Ultraszívás lett volna, tök feleslegesen. Igazából azt akarom kinyökögni, hogy a szóróanyagból mindenképpen jut az üregekbe, hiába dugózza le őket az ember, a te esetedben sokkal könnyebben ki lehet a végén porszívózni. Én kétféle vastagságú mipolán csővel támadtam, felváltva. Egy napig szórakoztam vele, de szerintem megérte. Fontos, hogy mielőbb legyen alapozva, miután műszálas nitrós ecsettel portalanítva lett. Esetleg nitrós mikroszálas kendővel. A sima rongy nem jó, bolyhok válnak le róla még a selymes kasztni esetében is.

6257 jocking . 2017-04-07 19:10:43  Előzmény: Spityu: 79599

Újabb ápdét, közelebbről is megvizsgáltam a csomagtartót és környékét. A két széle a legrosszabb, ott a doblemezek alján körbefutó "doboz" vége is lyukas. Érdekes módon itt is az történt, mint a küszöböknél, csak fordítva - nem "alul üreg, felette rohad", hanem "felül üreg, alatta rohad" - vagyis a körbefutó "doboz" alja nyitott a csomagtér felé. A jobb oldal a rosszabb, bal oldalon csak egy pici lyukat találtam ugyanott.
A merevítőnél ugyanez a helyzet, a két széle, ami a kocsi hossztengelyével párhuzamos, rossz, főleg a kifolyó lyukak körül. Ahogy bekanyarodik "keresztbe", ott már jónak tűnik.
Ami leginkább meglepett, az a szélsőséges állapotingadozás egy kis területen belül. Egyik helyen saláta minden, 2 centivel arrébb meg lepattan a kalapácstól az alvázvédő, és ott van alatta az érintetlen gyári szín.

6256 jocking . 2017-04-07 18:59:03  Előzmény: Spityu: 79600

Nem is az a lényeg, hogy rokoné volt, hanem konkrétan ez volt az első autóm, ezen tanultam vezetni. :)

6255 Kacsándi Szabolcs 2017-04-06 22:25:02  Előzmény:jocking .: 79598

Ha nem akarod cserélni a hattyúnyakat,akkor kis ügyességgel meg lehet pucolni belül.Viszont ehhez fel kell nyitni a végein.A doblemez belső része úgy is cserés,az majdnem benyúlik a talpakig.Ha azt kivágjátok,akkor onnan jobban ki lehet tisztítani,akár még kimosni is alaposan.Viszont ami tuti lenne,ha homokszóróval be lehetne fújni.Megfelelő hatásfokú géppel szépen lepucolható.Utána be lehet fújni alapozót,majd miután le lesz zárva akkor a többi részt is kifújni.Ha jó küszöbbakot akarsz,akkor nézel hasonló átmérőjű csövet aminek vastagabb a fala és azt kell beledolgozni.Nem bűn,ha kicsi eltérés van,de legalább stabil.

6254  Spityu 2017-04-06 22:23:49  Előzmény: Spityu: 79599

Közben olvasom, hogy közeli rokoné volt. :)

6253  Spityu 2017-04-06 22:05:33  Előzmény:jocking .: 79598

Hát, szerintem a lehető legkevesebbet cseréltess. A lakatos valószínűleg azt választja, ami a könnyebb. De azzal nem biztos, hogy meg leszel elégedve. Beszéld majd meg vele, melyik módon, mennyiért csinálná meg. Élhegesztés javasolt, vagy ha azzal nem akar pepecselni, akkor legalább peremezve legyen és kívül ill. alul legyen síkban. Belülről a szőnyeg takarja a huplit. De én ahogy nézem ill. látom, talán elég a sarkokat, széleket cserélni. Esetleg amíg odaér a kocsi, nézegess bontókat, vastelepeket. Lehet, hogy találsz egy olyan példányt, aminél egyben vannak ezek a részek.

Amúgy amikor konzerváltad a kocsit, nem volt jobb állapotú példány? Nem rossz, nem azért kérdezem. Csak akkoriban még pláne lehetett ebből az évjáratból rohadásmentes(ebb)eket találni. Vagy családi autó?

6252 jocking . 2017-04-06 21:11:22  Előzmény: Spityu: 79597

A csomagtér lemeznél két verziót tudok elképzelni. Vagy el kell vágni kifli alakúra a merevítőn belül (mert a mostanin az is eléggé ramaty), vagy egyben kicserélni az egészet. Majd a lakatos eldönti, hogy érdemesebb.

A hátfalnál eredetileg is az volt a terv, hogy a javítóelemből csak az alsó kidudorodó részt használjuk fel, mert csak kombi hátfalat tudtam szeretni, az meg limón elég hülyén nézne ki. :D

6251  Spityu 2017-04-06 20:41:21  Előzmény:jocking .: 79596

Hát, küszöbből is létezik több féle. A gyári fekete és cső nélküli. Tsaby mintha azt mondta volna, hogy maga a profil megegyezik az IFA puttonyának merevítőjével. Sajnos, nem tudom, tényleg így van-e, és ha igen, mennyire ugyanaz. De utángyártottból is van jó fajta. A végeknél szinte mindig kell alakítani, én még nem láttam normálisat. Nem is tudom hirtelen, hogy a gyári javító küszöbnél mennyire van jól kialakítva. Nálam tök gyárira megcsinálta Szabi annak idején. Az oldalak végénél a kis hajlításokat és magát a zárólapot is úgy és oda bebújtatva, ahogy és ahova kell.
Eléggé trágya utángyártottam volt, nemrég adtam el őket a 4T-vel, azokban is hajlított lemez volt a "cső", ráadásul nagyobb átmérőjű... szerencsére sikerült annak idején szerezni jó minőségű utángyártottat is, abból lett kialakítva az utolsó 20 cm.

Csomagtér lemez... kérdés, hogyan lehet majd összedolgozni a megmaradó rész bordáival. Újra megnézve a képeket, nem is biztos, hogy nagy darabokat kell a csomagtérlemezen cserélni. Talán csak a vége az, ami rossz. Alul a merevítő milyen állapotban van? A hátfal is igazából olyan, ha nagyon más az alakja a javító elemnek, akkor elég lehet csak a rossz részeket cserélni.

A lökhárító tartónál nem is biztos, hogy baj, ha külön van. Először fel lehet szépen hegeszteni magát a lemezt. Majd kell egy első lökhárító (ami fent lesz) és 1-1 baba a végeire, felkapatni a két oldalsó duroplastot és szépen úgy benézni, hova is essen a lökhárítót fogadó konzol, majd úgy felhegeszteni. Ügyelve arra, hogy a lökhárítón lévő fülek ne legyenek elgörbülve.

Amúgy lehet, hogy érdemes volna leszóratnod a kasztnit. Sok szívástól megment némi pénzért cserébe, ami elmenne drótkorongra és időre. Továbbá előhozza a hibákat, valamint tökéletesen el lehet távolítani a rozsdát reménytelen helyekről is. Nekem 6 éve 35 ezer volt, alapozás nélkül, kukorica torzsa bél darálékkal.

6250 jocking . 2017-04-06 20:22:06

Nah, megjöttek a javítóelemek. Leírom ide az első benyomásokat, hátha valakinek egyszer még jól jön vásárlás előtt. :)

Felső küszöb: Igazából jónak tűnik, bár a külső lapos vízszintes rész szélét lehajtották, mint a régi autókon, így nem menne rá a műanyag élvédő, vagy vágni kell, vagy egyengetni. Jó régi lehet a présformájuk, ha így csinálják.

Javítóívek: "Meh" kategória, végülis passzol így első ránézésre.

Lökhárító tartó ívek: Ezek is egész jónak tűnnek, bár nekem eléggé fura, hogy lökhárítót tartó konzol külön darab, utólag kell rájuk hegeszteni.

Csomagtér padló: Elmegy, kicsit más méretűek rajta a merevítő mélyedések, és a pótkerék mélyedése is mintha kicsit másabb lenne. De legalább nem rozsdás.

Hátfal: Egész jó, szép, pontosnak tűnik, szerintem ha kisipari is, akkor sem magyar.

Alsó küszöbök: Ezek tetszenek a legkevésbé. A végükön a lezárás nem egyenes, és még csak nem is "hermetikus", csak pár pötty ponthegesztés van rajta. Az emelési pontok sem csövek, hanem két egymással szembefordított U alakú lemez, ugyanolyan "vastag" anyagból, mint maga a küszöb. Befizetnék rá, hogy megmarad-e a formája, ha valaki ennél fogva akarná megemelni az autót. Ezzel még tuti lesz dolga a lakatosnak, hogy hasonlítson az eredetire.

Így állunk most. Már csak egy elfogadható lakatost kell találnom..

6249 Piret Endre 2017-04-04 22:43:33  Előzmény:jocking .: 79594

Én egyértelműen ezt használtam ragasztónak, valamiért a fehér volt szimpatikus:
https://eshop.wurth.hu/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/3132-B1-Site/hu_HU/-/HUF/ViewOfferDetail-DetailBySKU?SKU=08901001&SupplierID=WuerthGroup-Wuerth&CategoryID=xBIKD92emn8AAAFENSx9f_Xi

Maradt is belőle egy bontatlan darab, elvileg még nem nagyon járt le a szavatossága, szívesen felajánlom mintának vagy pl ajtókon tesztelni annak, akit érdekel.

6248 jocking . 2017-04-04 22:22:23  Előzmény: Spityu: 79593

Nem vettem rábeszélésnek. :) Ezek alapján viszont a lényeg az, hogy az íveknél és az oldalsó részeken használt ragasztó poliuretán alapú "nem gagyi" legyen (bár gagyit amúgy sem szándékoztam venni).
Trafóolajat közben én is találtam, rendes flakonos kivitelt, 10 literes kiszerelésben. Nem is túl vészes, 1000 Ft literje. Kár, hogy nincs a villamos műveknél ismerős, onnan biztos lenne olcsóbban is... :D

6247  Spityu 2017-04-04 20:56:38  Előzmény:jocking .: 79591

Először is, kis helyesbítés, ezt írtam: "PU, ahol volt". Így kell érteni: PU, ahol gyárilag is volt ragasztó, az a csontkemény.

"Eddig én mindenhol azt hallottam, hogy duró felrakáshoz "Sikaflex" kell" Tisztázzuk, nincs olyan, hogy kell. :) Én sem rábeszélni akarlak a Würth-ösre, vagy bármelyikre. Ha Sikából lett volna ezerért, ami a terméklap alapján jónak tűnt volna, azt vettem volna meg. Noname, ismeretlent azért nem vettem volna. Egy valamit viszont kategorikusan, vitán felül ki merek jelenteni: az ecetsavbázisú szilo felejtős, de ezzel szerintem nem mondtam újat.

Én Würth-öst használtam, szürkét. Nem tudtam "szerezni", így vaterán vettem 1000-ért a hatot (6000-ért összesen). Az eladó valószínűleg "szerezte". :)
Kismillió féle Sika van. Meg más gyártmányú is, persze. Korábban valaki itt írta, hogy van lassabban (vagy pont, hogy gyorsabban???) kötő változat is, és azt hiszem, pont a Würth-ösből (is). Őszintén szólva, nem sok félével dolgoztam. Csak ezzel, meg "Car System" fantázianevűvel (fekete, 4T-nél maszatoltam vele, nem rossz). https://eshop.wurth.hu/Termek-kategoriak/Szerkezeti-ragaszto/313230050411.cyid/3132.cgid/hu/HU/HUF/ Ha jól látom, normál és Fast van. De a normálok közül nem tudom, melyik az, amelyiket használtam, más volt a csomagolás. Szerintem ez volt az: https://eshop.wurth.hu/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/3132-B1-Site/hu_HU/-/HUF/ViewCatalog-Browse?CatalogCategoryRef=31323005041106%40WuerthGroup-Wuerth-3132&SelectedFilterAttribut=%255B%255D&CatalogCategoryID=xBIKD92emn8AAAFENSx9f_Xi

Nyugodtan ajánlom, ha esetleg bizonytalan vagy, vegyél egyet, ami tetszik és próbáld ki (valamin). Amúgy sem árt ismerkedni az anyaggal. Néhány napon belül érdemes felhasználni, mert simán beszárad, hiába tekered be jól szigszalaggal, nem olyan, mint az akril vagy a szilo (főleg a folyékonyabb).

Bőrszegecs. Szerintem olvass vissza, próbálj meg keresni (nem is tudom, ez az új felület tud-e ilyet...). Veterán / Trabant / Barkács topikban az utóbbi egy évben szerintem részletesen leírtam. Röviden: ha van gyári, akkor is vegyél jelenkori gyártmányt. 1 mm-rel kisebb a fejátmérő, annyira nem feltűnő. Én jelenkorival gyakoroltam, gyárit tettem be. Van hozzá spéci fogó (köszönet Tsaby-nak :D), de igazából egy lapos pofájú csattanós fogó és egy lemezdarab a fej felőli pofára szintén megteszi. Azért kell, mert különben a fej deformált lesz, ha a sima, műanyag ráhúzható és cserélhető pofabetétet használnánk. A rakodópolc szegecseit szintén így nyomtam fel, ezekből kapni tökre gyárit, csak a filcen lévő dolgokat cseréltem, de a régit eltettem emlékbe. A rakodópolc csövénél a drótkapcsokat dróttal helyettesítettem (ki hitte volna). Pepecselős munka, de megéri az eredetiség kedvéért. :) Kalandozás vége. A bőrszegecsnél nyak átmérő 5mm (furat), talán 11 mm hosszú a szár. Antikoltat vettem, de tökmindegy, mind vas alapú, csak különféle galván bevonat van rajtuk. Gyárit nem nagyon találni. Ha nagyon nem megy, akkor a popszegecs is jó lehet, csak a kilátszó talpat egy kicsit meg kell köszörülni körben + elgittelni a közepét (ez csak teoretikus, nem csináltam ilyet). A fogóra visszatérve: talán Lidl-ben volt néhány éve (meg valószínűleg azóta is) olyan fogó, ami direkt ehhez a fajta szegecshez van. Én még sosem láttam élőben. De van asztali kivitel, úgy emlékszem, Csucsunova azzal rakta fel őket valahogy a púposnál. De az kalapácsos, biztos kétemberes feladat.

Trafóolaj szerintem sok helyen kapható. Szerintem jó a használt is, kémiailag nem lesz rosszabb. Ellentétben a motorolajjal, ami savasodik (COx, SOx, NOx). Mondjuk az F Astrám azzal van kifújkálva az előző tulaj által (olajcserénként), nem rohadnak az üregek, csak szokásosan hátul, az ívek.

6246 Piret Endre 2017-04-04 20:45:27  Előzmény:jocking .: 79591

Próbálok én is válaszolni, amire tudok :-)
Ragasztó: Sikaflexből millióféle van, biztos van közte megfelelő. Én viszont az itteni tanácsok alapján a Würth K+D ragasztó-tömítőjét használtam. Eredetileg építőipari anyag, de nagyon meggyőzően tartja a durókat. És 10 percre lakom a Würth Shop-tól :-) Nekem amúgy 3 tubussal összement az autó, pedig még a kombi tetejét is fel kellett ragasztanom. Egy rendes kinyomópisztoly kell hozzá, az ilyen lemezből hajtogatott mezei darabokkal jó nagy szopás lehet.
Szegecs: mivel csak dekorációs célokat szolgál, a feje stimmeljen minél jobban az eredetihez. Most itt sajnos nem tudok méretet nézni. Arra emlékszem, hogy a szára nekem jóval vékonyabb volt az eredetinél, de végülis az mindegy is. Összenyomásra én egy jókora franciakulcsot használtam, persze ez kicsit megnyomja a fejét is, de alig látszik. El tudom képzelni, hogy akár pillanatszorítóval is működhet. Simán lehet kísérletezni, hiszen ez a művelet már megkötött ragasztónál történik. Nekem a popszegecses fázis ki is maradt, nem volt rá szükség, mert anélkül is feküdtek a szélek. A pozíciót a lukakba dugott megfelelő átmérőjű hengeres tárgyak (csavarhúzó, fúrószár, vezetékdarab) tartották, amíg a ragasztó kikötött. Ezeket vékonyan beolajoztam, így nem ragadtak be simán ki lehetett őket húzni, és mehetett a helyükre a szegecs.

6245 jocking . 2017-04-04 09:16:43  Előzmény: Spityu: 79589

Thx az infókat, de ezekkel felmerült még pár kérdés.
- PU ragasztóból milyen márkát érdemes választani? Egyáltalán miért pont PU-t? Eddig én mindenhol azt hallottam, hogy duró felrakáshoz "Sikaflex" kell. Vagy az is PU alapú?
- Jó, hogy kiderült, hogy bőrszegeccsel lehet imitálni a gyári rögzítést, mert eddig kb. fingom nem volt, hogy lehetne megoldani. Viszont felmerül: Bőrszegecsből mekkora méretű kell? Kell valami spéci szerszám is a felrakásához, úgy, mint a popszegecsnek is van?
- Nem vagyok elzárkózva a trafóolaj alkalmazásától, csak az a probléma, hogy nem tudom, honnan lehetne szerezni. :)

6244  Spityu 2017-04-03 23:11:47  Előzmény: Spityu: 79589

PU, ahol volt (nálam legalábbis):
- első elemeknél: ív, alul, hátul
- ajtóknál: elöl, alul, hátul,
- hátsó elemeknél: elöl, alul, ív, alul, hátul

Az ajtók belsejében másnap még kihúztam a vékonyan a duro és a váz találkozását, ügyelve arra, hogy a kb. 4-5 kifolyó ne tömődjön el. Erre azért van szükség szerintem, hogy ne tudjon beszivárogni a mosáskor bekerülő víz a duro és a váz közé, hanem szépen távozzon a kifolyókon.

6243  Spityu 2017-04-03 23:02:04  Előzmény:jocking .: 79588

A megrepedt furatok miatt nem kellene még elemet cserélni. Pl. fúrhatsz mellé (picit arrébb) újat. A régit meg kiegészítheted, teljesen jóra meg lehet csinálni. Amúgy az ívhez úgyis oda fogja fogni a ragasztó-tömítő. Gondolom, te is poluretán alapúval fogod alul és oldalt ragasztani (felülre Mester Karosszéria akrilt ajánlok továbbra is, mert az bőrösödik, de rugalmasabb marad, és később könnyebben oldható). Igazából a szegecsekre nincs is szükség, mivel a PU simán kibírja a karosszéria csavarodását. Pontosabban a duroplast, és nem válik le belőle egy réteg... Fontos, hogy ez max. úgy teljesül, ha nincs behúzatva pl. pillanatszorítóval a lemezhez. Ebben az esetben ugyanis feszültség kerülne a kötésbe, aminek hatására az első gödörnél, karosszériacsavaordásnál leválna egy réteg a duroplastból. A ragasztó-tömítő lényege pont az, hogy nem kell vékonyra préselni magát a ragasztót (szemben a pillanatragasztóval), így a duroplast természetesen hullámos széleinek ragasztására teljesen kiváló. Én így rögzítettem (karosszéria alapozva, duroplast tisztítva, érdesítve, előtte szárazon rápróbálva, minden passzol-e):
- Mester a felső kasztni peremre,
- PU a duro oldalára, aljára, íveire (oda, ahogy gyárilag is volt),
- durot feltettem felül a helyére, kb. 4 csavarral megfogattam, de még csak nagyjából,
- leengedtem, rá az ívre, bedugtam a popszegecseket az ív 3 furatába,
- bekapttam az alsó csavarokat, ahol vannak,
- becsavartam felül a maradék csavarokat, meghúztam őket,
- popszegecseket szegecshúzóval behúztam,
- az alsó csavarokat annyira húztam meg, hogy ne dudorodjon az oldala a duroplastnak. Gyakorlatilag érintőre + egy kicsit,
- nyálazott ujjal elhúztam a PU-t mindenhol. ha esetleg valahol levegős maradt, oda húztam még (íveknél semmiképpen ne legyen) Nitrós rongy jól jön kéztisztításra...
- másnap lefúrtam a popszegecseket és rápréseltem a gyári bőrszegecseket. Tényleg csak díszként funkcionálnak, úgy fog a PU.

Alul a gumiprofilokat innen-onnan kukáztam, jó állapotúakat. Azokat előbb kinyomtam belül, mielőtt feltettem a kasztni peremére. A végén ezeket is kihúztam, nehogy meg tudjon állni a víz, ha véletlenül odakerülne. Ezeket akár külön sessionben is megcsinálhatod. Fontos, a csavarok furatait készítsd elő, vagyis a gumik legyenek megfelelően kilyukasztva, ne a ragasztáskor kelljen szöszmötölni.

A duroplastok széleit nem nyomogattam, úgy hagytam, ahogy lenni akart, a már említett okokból kifolyólag. Ha restaurálsz, így érdemes. Ha szalon autót akarsz építeni, akkor persze lehet törekedni arra, hogy ne legyen hullámos, de akkor is inkább azt javasolnám, hogy a ragasztó-tömítő változó vastagságban legyen a hézagban, ahogy a helyzet megkívánja, és inkább a duroból csiszolj le, a szomszédos elem ívének figyelembevételével.

Egyedül is simán fel tudtam rakni (főpróbával), de azért nem árt, ha van valaki, aki segít. Nálam 6 x 310 ml PU és kevesebb, mint 1 Mester ment el. (A kocsi egyéb részeire kellett még egy: hattyúnyaknál a bölcsőtartó két pofája mögött felül a sarokban gyárilag ilyen volt, a tető és duro díszléceknél szintén.)

A hattyúnyak belsejében az két merevítő, Szabi is erről írt. Ha már van egy kis felszíni rozsda, nem kell kétségbe esni. Ne hallgass rám, mérlegelj, és döntsd el, mi a szimpatikusabb üregvédelmi technológia: trafóolaj vagy viasz. Nekem az a magánvéleményem, hogy a viasz csak felújított vagy új üreghez használható jó eredménnyel, ugyanis egy idő után leválhat (ahogy ridegül) a felületről, ekkor megrekedhet a víz alatta, ami nem jó. A trafóolaj sokkal trágyább munka, de tényleg nagyon jó hatásfokú. Nem zár be semmit sehová. De konkrétan a te esetedben: mivel van egy kis felszíni rozsda itt-ott, a viasz nem nagyon tapadna (na meg a porra sem), ellenben az olaj jó volna, ugyanis az filmet képezne a felületen, ami kizárja a vizet. gyakorlatilag megállítja a rozsdát. Mi kb. 20 éve fújtuk ki a kocsit trafóolajjal, gyakorlatilag ennek köszönhetően szinte hibátlanok voltak az üregek. Csak a két küszöbvég volt rossz, az is kívülről befelé. Minden üreg kapott: a laprugó doboza és a hátsó doblemezek előtti dobozok is. Egyedül ez utóbbinál kell ügyelni arra, hogy szivárogni fog a hátsó lábtér felé (úgy emlékszem). Bár mondjuk a szőnyegen nem volt semmi nyoma sem, szóval lehet, hogy rosszul emlékszem. A lényeg, hogy a többi üregnél csak a kocsi alatt lesz néhány hétig olajcsepp. De utána megáll, nem kell aggódni... Amúgy a küszöb alján lévő furatok még felújítás után is olajgőzösek. :)

6242 jocking . 2017-04-03 21:06:10  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 79587

Kíváncsiságból benéztem a hattyúnyakba a gagyi kínai endoszkópommal. A fala belülről foltokban barna szőrös, sok helyen látszik a fekete festék, a "padlóját" meg lepergett rozsdapehely és homokszerű anyag borítja. Középtájt a bölcsőtartók magasságában van benne 1 (vagy 2 külön - nem valami éles a kép) átlósan berakott lemez kerek lyukakkal. Belülről eléggé xarul néz ki, viszont úgy tűnik, hogy csak kozmetikai a probléma, mert kalapáccsal ráqurtam a középső traktus falaira (alul/hátul), és a lemez visszarúgta a kalapácsot. Vagyis stabilnak tűnik.

Ennek ellenére gond, hogy barnul a belseje, mert a kozmetikai rozsda idővel nagyon könnyen átrágja magát a vason. Így felmerül a kérdés: zárt üreget hogy lehetne rozsdátlanítani, hogy ne induljon meg? Fújjak bele kompresszorral rozsdamarót? Az üregvédelem tiszta sor, hogy fog kelleni, de azt nem rakhatom bele, amíg van benne rozsda.

6241 Kacsándi Szabolcs 2017-04-02 18:27:39  Előzmény:jocking .: 79586

Lehet még venni elemeket.Náhány boltban árulnak,de hirdetni is szoktak.Vagy bontott jó állapotút is lehet még találni.
A hattyúnyak nem feltétlen cserés.Ha fel van nyitva a rossz részeknél,akkor belátni,hogy milyen belül.Ha a merevítése jó,akkor csak javítani kell.A kijavított gyári lehet többet ér,mint az utángyártott méretpontatlan.De azt is fel lehet dolgozni,csak kicsit kell alakítani rajta.Ha sok foltozni való akad,akkor le kell vágni róla.Amúgy a javítóküszöb végigmegy a doblemez elejéig.Az első emelőbakot és hattyúnyak szélét ki lehet váltani vele.Amúgy a kaszni a szokásos hibákat hordozza,nincs ez annyira szétdűlve.Ennél sokkal rosszabbakat is javítottam már.Ez a könnyen javítható kategóriába esik.Ha nem lenne padlólemez ,hattyúnyak is megrogyva,elhajolva a rohadások miatt,akkor lenne problémás.Ez még egy jó alap.

6240 jocking . 2017-04-02 17:44:39  Előzmény: Spityu: 79584

Hogy "lesz vele munka", arra azért számítottam, de innentől ez már nem az én saram lesz, hanem a lakatosé. Részemről én megtettem, amit tudtam azért, hogy minél jobban megkönnyítsem a munkáját, innentől már "csak" a lemezek hajlítgatása és behegesztése jön. :)

Btw, új durót még van esély beszerezni valahonnan normális áron, vagy csak a bontott van, mint lehetőség? A két első még elmegy, de az egyik hátsón látszik, hogy párszor már volt levéve (alul és az ívben ki vannak repedve a furatok), a másikat meg sikerült elrepeszteni leszedéskor. :S

6239 jocking . 2017-04-02 17:37:58  Előzmény: Spityu: 79584

Közben újabb ápdét. Az alánézés még nem volt meg, de amennyi látszik a hattyúnyak környékéből, én azt sem zárnám ki, hogy azt is cserélni kell... :S Pláne, ha a két első emelési pont már a hattyúnyak része, és nem a küszöbé.

6238  Spityu 2017-04-02 15:32:55

Hasonló állapotú volt az enyém is. Temetni nem temetném, de azért lesz vele munka. Nálam az akksinál nem volt gond, de az előtte lévő toronynál igen. A lökhárítótartók ennyire nem voltak eldőlve, foltozni kellett. 1 ívhez nem kellett nyúlni, 1-nél a két végét kellett javítani, 2-nél pedig komplett ív (csak ív, nem féldoblemez) A padlólemezem nem rohadt, de a két hátsó küszöbvég oldalról, kívülről igen. Nálam csak a B oszlop mögött volt eldőlve a padlólemez pereme. A hátsó lámpatartó szalag mindkettő cserés volt. + 1-2 kisebb-nagyobb foltozgatás, varrogatás volt még. BE elefántfül csere.