Jól szétkaptad... "Ebből már nem lesz autó." ill. "Mi folyik itt? Alu jobbra, vas balra?" :D
Jelen állapotában ne fújd le szerintem még semmivel a vázat. Hacsak nem lesz szemcseszórva. Akkor csak valami átlag fos alapozóval egy rétegben fújd meg, hogy ne rozsdásodjon, amíg a lakatosnál lesz. Aztán ha ott elkészül, akkor lehet szóratni, utána pucolni és rendesen alapozni. Vagy lakatolás előtt is lehet szóratni, alapozni, és csak a lakatolt részeken kell még egyszer átmenni, ha elkészül.
Én alapozáshoz Győrlakk Rapid 800 cinkKROMÁTos, illetve HB Body 989 epoxy alapozót használtam. Előbbi ipari, elméletileg nem adják ki, de gyakorlatilag az ANDA-ban nekem mindig odaadták. De Bp-en is biztosan van bolt, ahol árulnak és adnak.
Azt hiszem, a kocsi tetejére (padlólemez élétől felfelé, ajtók) 2 doboz (2x 0.75l) ment el némi nitrohígítóval, hogy jól terüljön. A festék nagyon kiadós, igen jól fed. Aztán erre jött még 2x 1l HB Body 989 epoxy alapozó. A kocsi alja (ami nálad az utolsó képen látszik) más kezelést kapott. Oda csak simán az utóbbi festék ment, ugyanennyi.
Szóval azért eltérő nálam, mert az volt az alapötlet, hogy rendbe teszem a kocsi alját és a hátsó futóművet, majd vissza lesz borítva a talpára és jön a teteje. Csak miután megcsináltam az alját, kaptam az információt, hogy vállalnak a közelben kíméletes szemcseszórást, így a kocsi teteje már ott készült. És csak akkor tudtam meg, hogy lehet kapni a jó öreg cinkkromátos festéket. Szerintem ezt jó közvetlenül a fémre fújni. A 989 is cink-foszfát tartalmú, az is korróziógátló, de azt meg a vízzárósága miatt tartottam célszerűnek fújni még a piroson felülre. De ez csak a padlólemeztől felfelé található részekre igaz. Alul ugye csak a 989 van. De jó az is, amennyi vizet ez lát... :) Ma így csinálnám: döntőkeret, szemcseszórás (kukorica torzsa bél darálék volt, nagyon jó), Rapid 800, HB 989. Ez utóbbi kis túlzással töltőnek is jó. Elég becsiszolni, szórózni, becsiszolni és mehet rá a fedő réteg.
Amúgy a padlólemezt tükörfényesre drótkorongoztam. Tányér és fazékkoronggal, fúrógépbe fogható, "előre mutató" drótkefével, csiszolópapírral, drótkefével. Aztán foszforsavval marattam, passziváltam, lemostam stb. Persze, tudni kell használni, mert különben csak egy ragacsos valami lesz a végeredmény, ami nem túl jó. A durvább rozsdáknál mondjuk töményen kell használni, ott ez elkerülhetetlen. A jó hír viszont az, hogy saját magával jól le lehet mosni. Amúgy kb. 10%-osra célszerű hígítani, ekkor fehér porként "megszárad" (vas-foszfát), amit le lehet mosni nitróval, ecsettel stb. Passziválásra ezt ajánlom, vagy a sima RO-55-öt, Evipass-t meghígítani (vízzel). De ez kísérletezést igényel.
Namármost erre a passzivált és jóóóól megpucolt felületre jól tapadnak a fenti alapozók. A különféle lemosásokhoz, festék hígításokhoz nyugodtan vehetsz 20l nitrót. Hidd el, el fog fogyni. Ne sajnáld, ha zsírtalanítani, portalanítani kell, akkor sem. Érdes (homokszórt) felületeknél ecsettel célszerű lemosni az adott tárgyat, mert a pamutrongytól csak tele lenne szöszökkel. Esetleg mikroszálas kendővel (600Ft/db, nem pedig a teszkó 399Ft/3db) meg lehet próbálni, az nem szokott szöszölni. 2011-ben még nem ismertem. :)
Egyébként, ha megszóratod felülről a csomagtér lemez bal oldalt, lehet, hogy azt a részt nem is kell cserélni. Ha felülről kezdett el rozsdásodni. A jobb oldala az eléggé rossznak tűnik mondjuk. De a lényeg, hogy a bordákat nem kell bántani, az jó hír!
1) A katalógus kép, amin alulról látszik egy Trabant, teljesen életszerűtlen, az valami beállított dolog, egy csomó minden nem így került ki a gyárból. A futómű fényes fekete. Az épen megmaradt részeket mostam el benzinnel (ami leszedett mindent, de a festéket se nem fényesíti, se nem mattítja), abból mondom ezt. Fényes fekete, de trehány minőségben, egyenesen a fémre. Alapozás nélkül. Úgy rémlik, mintha valahogy ráégették volna vagy valami ilyesmi. De nem porfesték, csak valami hőkezelést kapott. De ez abszolút nem biztos. A selyemfény szép, de csúsztatás.
2) A rugólapok fényezetlenek voltak. A kovácsolástól van rajtuk egy fajta kéreg, amit festéknek lehet gondolni, de nem az. Mindkét köteget szétszedtem, drótkorongoztam. Aztán LZS-2-vel jól bekenve összefűztem. Ma valamilyen MoS2-es és grafitos zsírral raknám össze, de igazából ez is teljesen jó, ami most van. A felesleget sokszor, jól letöröltem, ami összehúzáskor és az első terhelésnél kijött a lapok közül. A hátsó kötegnél (azt hiszem, nem minden rétegnél, de az úgy is látszik majd) nálam piros vulkánfíber szalagok voltak a lapok között, ezeket természetesen pótoltam. Tömítéstechnikai cégeknél lehet kapni, táblában. 1mm-es volt nálam ott.
A fékdobok felszabályoztatásra kerültek nálam, és az adott átmérőhöz készített fékpofákat kértem hozzájuk. A felszabályozott dobokat drótkorongoztam, kicsit marattam, majd újra korongoztam, maszkoltam, végül "CAR SYSTEM" hőálló matt fekete festékkel több rétegben megfújtam. A kerékagyak külsejét szintén. 200 fokon villanysütőben megsütöttem őket 1 nappal később. A fékdobok palástján nagyon halványan itt-ott látható némi korrózió, de sokkal jobban bírja, mint amire számítottam. Igazából ez túlrestaurálás, mert gyárilag max. valami vékony viasz szerű réteg volt rajtuk, az ismert zöld festék meg csak a pótalkatrészeken.
3) Műanyag tappancs(nak látszó) részekre nem emlékszem. Csak az első kötegnél a gátló fülénél van talán 1-1 szegecs, aminek feje van. Amúgy csak a sima lapok. Hátul meg csak a sima lapok és középen a magcsavar. Bontsd szét, úgy érdemes elpucolni. Pillanatszorítóval fogd össze a köteget és úgy lazítsd le a magcsavart. Összerakni szintén össze lehet akár egyedül is, 1-2 pillanatszorítóval. Az első kötegnél kicsit nyisd ki a kengyeleket, ahhoz, hogy ki tudd venni a közre fogott lapokat. Nem kell teljesen kinyitni, de ezt majd úgy is meglátod. Kalapács + vágó. A rugólapokat mindig jelöltem, a jobb végükre ütöttem egy-egy alig látható rovást, így minden ugyanoda került vissza, ahol volt. Amúgy a rögzítő csavaroknál lévő két-két vas hasáb felületkezelése kissé rejtélyes. Nekem úgy rémlik, sárga horgany nyomokat találtam rajtuk, pucolást követően. Ezért sárgák lettek. De láttam, Piret Endre feketére fényezte őket. Szabinál szintén találtunk feketéket. Szóval lehet, hogy volt ilyen is, olyan is. Az is lehet, hogy a feketék kombiknál voltak. Majd mosd el őket óvatosan, aztán a furatban vagy a csavarok feje alatt próbálj meg nyomokat keresni. A magcsavarok anyája alatt lévő négyzet alakú kis lemezke szintén kérdéses. Natúr fényes lehetett, de nálam nagyon ronda volt (kissé kráteres maradt a felület maratást követően), így a horganyzás mellett döntöttem.
4) Tank, légszűrő, trafóleszorító (ha nem sárga horgany): fényes fekete. A keverő doboz szintén. Az akksi leszorító fekete szinter. A tank-akksi pálcák nálam fehérre horganyozva, majd selyem feketére fújva. Leginkább annak nézett ki mosást követően az eredeti réteg. Az anyák sárgára horganyozva. Motorburkolat: na ez már nem egyértelmű, de inkább fényes, mint selyem, szintén pucolást követően. Műszerfal (bár már mondhattuk): matt fekete és ne távolítsd el az eredeti festést, ha lehet, mert azt nem fogod tudni utánozni. Inkább max. passziváld a rozsdás részt óvatosan, szintén óvatosan mosd le, és matt feketével fújd le. Gyönyörű, gyárias lesz. Pedálok: egyértelműen fényesek, van gáz és kuplungpedálom, gyári újak, azok alapján mondom. Ablaktörlő karok, visszapillantó fém részei: selyem (gyári új lapát és tükör alapján). Ülésvázak: mint a pedálok: fényesek, itt-ott hólyagosak. Ablakfűtő Y: fényes
5) Lásd korábban. Továbbá: tömítést az alapozott felületre vinném fel akkor is, ha lehet egyből a fémre kenni. Persze előtte festékpróba. Ja, fényezhető legyen (pl. poliuretán... a sziloról lepörög, de az amúgy is a fürdőbe való). Kitt, szórókitt: alapozóra. Bár némely kittet lehet a fémre is kenni, azt írja a csomagolás. Alvázvédőnek HB Body 930-at használtam, 3 kg-t. Egy kicsit talán vékony, legalább 5-öt fújnék. Amúgy fed mindenhol, ill. a doblemezeknél jól bekínáltam vele, de talán egy picit több lehetett gyárilag. A lökhárítótartókat ne felejtsd majd ki elöl. A varrattömítésre visszatérve. Nem fog kelleni nagyon, pl. alul. A fenti módon lefújt padlólemezen alig voltak rések... De máshol is. Pl. a szórható tömítőt is csak azért fújkáltam oda, ahol volt gyárilag is, hogy az eredeti hatást keltse a kinézete az adott helynek. A hattyúnyak talpainál van 1-1 sarok felül, talán a doblemezeknél. Ott az a sokáig képlékeny cucc volt, ami a díszlécek alatt is van az oldal és a felsőnél egyaránt. Előbbi helyen pöttyökben, utóbbinál végig. Ehhez nagyon hasonlít (már említettem): Mester karosszéria akril. Ja, a durók tetejéhez is ilyet használtam, a kasztni és a duró közé.