Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5390 jocking . 2013-02-05 23:52:44  Előzmény:Csády Szabolcs: 66319

Nálam már a 4T-ben is volt fosatós érzésem, a nagykarácsonyi egyenesben 160-nál. :D

5389 Bajáki Péter 2013-02-05 23:48:46  Előzmény:Csády Szabolcs: 66319

Úr-is-ten. Ilyen gondos tulajdonos kezébe taliga való, de azt is elrontaná. A Trabi meg nem az a fajta, aki könnyen feladja. Hát akkor vagy velem kell utaznod egyet, vagy ABaluval és az "anyu kombijával". Az csúcs. Halálfélelem? Nálunk ismeretlen fogalom. Úgy fölülírjuk a régi rossz élményt, hogy csak na!

5388 Csády Szabolcs 2013-02-05 22:49:10  Előzmény:Bajáki Péter: 66318

Köszönöm az Öreglány nevében is a bókokat!
Néha megkívánom, de nem igazán.
Valahogy mikor 2T-ben utazom néha kicsit halálfélelmem van :)
Lehet, hogy ez azért is van, mert az elsõ, amit vezettem elég leharcolt volt: jobb elsõ fék nem fogott, alapjárat nem volt, a lámpakapcsoló gombja pedig a legenyhébb gyorsulástól is kiesett, majd kanyarban egyik kezemmel próbáltam elkapni, miközben egyik oldalról a másikra gurult. Na igen, a kanyar...Rauno Aaltonen is megirigyelte volna azt a pedálkezelést, ami a kanyarodáshoz kellett, mert ugye a fék oldalra húzott, a motor meg folyamatosan le akart állni alapjáraton...élmány volt.

5387 Bajáki Péter 2013-02-05 22:21:14  Előzmény:Csády Szabolcs: 66317

Óóóó, hát hátulról is szexi! :-)
Óóó, és dõlt a felirat! szuper!
A csomagtérzár meg úgy ragyog, mint a Salamon töke. És értékelem a feszítõs ablakgumit is.

ööö... és nem gondolkodol igazi kétütemûben? Oké, fless ez a dizájn, de az igazi rendetteremtettem érzést mégiscsak az nyújtja. (puszta kíváncsiságból kérdem.)

5386 Csády Szabolcs 2013-02-05 22:09:26  Előzmény:Bajáki Péter: 66314

Azért nem kell egybõl megijedni. Azt mondtam, hogy mentõfehér nem maradt (még ha majdnem belerokkantam is), nem azt, hogy fehér nem maradt ;)
Bocsi a rossz képért, de december közepére állt össze (egy laza nyári felújításnak indult...), és azóta nem igazán volt az a nagy fotós idõ...

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130205/DSC01308_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Más téma:
Nem tudja valaki, hogy a Der deutsche Straßenverkehr régi számait nem lehet-e valahonnan jó minõségben, pl PDF-ben letölteni? Az Ezermestereket le lehet, gondoltam hátha. Ezektõl a képektõl, amik a címlapjaikon vannak libabõrös leszek...

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130205/SF_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5385  Spityu 2013-02-05 22:08:33  Előzmény:Bajáki Péter: 66315

Faja. :) Az eladó a púpos szerelvény gazdája, ugye?

5384 Bajáki Péter 2013-02-05 21:59:59

Tíz-tizenkét éve nem láttam panorámarendszámos kombit. Itt van:

[url]http://www.hasznaltauto.hu/auto/trabant/p_50/trabant_p_50_kombi-6582475[/url]

[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_0_Trabant_P50_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_5_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_6_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

5383 Bajáki Péter 2013-02-05 20:54:54  Előzmény:Csády Szabolcs: 66313

Szerintem is a vonal nélküli a régebbi. Ék Roli téglavörös '64-esén is mintha vonal nélküli lenne. (Megvan képen, csak nincs nálam.)

Hogy-hogy nem marad ez a szép fehér? Komolyaaan a fehér, vagy a nagyon-nagyon világos szürke az igazi szép elegáns Trabant szín. (Igaz, jók még a pasztellszínek is, na.)

5382 Csády Szabolcs 2013-02-05 20:43:56  Előzmény:Bajáki Péter: 66309

Hát hallod ez a két vonal eddig fel se tûnt nekem, hogy létezik egyáltalán.
A köténylemezt nem én bontottam, így fogalmam sincs, hogy mikoriról származik, viszont úgy nézem ez lehet az öregebb verzió a 2 közül, mivel Tiberius '66-osán is ilyen van:

[imgw]http://totalcar.index.hu/images/hteszt/trabant60166/galeriaorig/trabant60166_031.jpg[/imgw]

Köszi, ez még egy régi kép, azóta már nem ilyen mentõfehér szerencsére. Amúgy jól látod az állását, de psszt... ;)

5381  Spityu 2013-02-05 19:58:19  Előzmény:Támba Csaba: 66311

"Tankolnád" ;D

5380 Támba Csaba 2013-02-05 19:42:22  Előzmény:Huszta Tibor: 66310

[s]Dugnám[/s]...izé...kéne:)

5379 Huszta Tibor 2013-02-05 15:52:09

ajjha.
[url]http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=215150326&cd=634734773220000000&asrc=st|fs[/url]

5378 Bajáki Péter 2013-02-05 12:28:21  Előzmény:Csády Szabolcs: 66308

Én is arra gyanakszom, hogy a keresztapuét még a régifajta köténylemezzel szerelték fel.

Te, Szabi! Hol van a tiédrõl a két vonal? (Mikori évjáratúról származik?)

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-cWO5RqLuwpE/T1PjH1B4LCI/AAAAAAAADyQ/75ZoLO7mO-k/s640/P1230086.JPG[/img]

Amúgy szép a Trabid. ... és ha jól látom az állásáról, akkor négyütemû.
[i](Módosította BajakiPeter 2013.02.05. 13:28-kor)[/i]

5377 Csády Szabolcs 2013-02-04 22:36:18  Előzmény:Bajáki Péter: 66307

Szerintem ezzel a fajta köténylemezzel. Ha jól tudom, akkor ezt használták a 601-esek gyártásának kezdetétõl az 5 rovátkásig.

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/k_t_nylemez_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5376 Bajáki Péter 2013-02-04 21:21:56  Előzmény: Spityu: 66306

Wáááá, az 5 vonalas köténylemez. Fap-fap-fap-fap!!! :D
Hûû, de rég keresek ilyet! Ilyen köténylemezzel szerelték már a '79-eseket (kép), és még '81 elsõ negyedévében is ilyennel szerelték a szögletes lökhárítósokat. Sajnos az enyém saját köténylemeze nélkül került hozzám, de láttam eredeti '81-est ezzel a köténylemezzel. Ha netán véletlenül megválnál tõle, érdekel!

Kép egy '79-esrõl:
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-CAohhlTr-Xk/TrB-b_nfbnI/AAAAAAAADMQ/_L_3E8UwZ10/s640/2011-10-29%2520-%2520Trabant%2520601%2520S%25201979%2520003.JPG[/img]

Az nem tudom, hogy a keresztapu '78-asát mivel szerelték eredetileg, mert nehezen kivehetõ a fekete-fehér képekrõl. (1978. január, alvázszám szerint '77 utolsó negyedév.)

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-pKuWou836oE/TpoAP5l2RLI/AAAAAAAADKI/F_y0ZyE0Fqs/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252005.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-mhVmfkTQo7o/TpoATcqT4WI/AAAAAAAADKY/B8pB-PGxO8E/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252010.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.c om/-Km98R_7sENw/TpoAOV5TEjI/AAAAAAAADKA/cVkGjMMs40c/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252003.JPG[/img]

És a hátul kijövõs hosszú kipufogó. Ahhh. Oda kellett figyelni mindig a nadrágra, cserébe a lökhárító nem volt dzsuvás. :-)

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-MbaRB5qQkSI/TpoAPJwn_FI/AAAAAAAADKE/hHs-Zom9BHE/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252004.JPG[/img]

[i](Módosította BajakiPeter 2013.02.04. 22:26-kor)[/i]

5375  Spityu 2013-02-04 20:01:45  Előzmény:Reining Ádám: 66305

Hmmm... és mikor lehetett a váltás? Ezt tuti nem írja egyetlen SRI sem. :D

5374 Reining Ádám 2013-02-04 19:29:25  Előzmény:Kárász Endre: 66304

A nem legömbölyített szélû gyári köténylemezen 4 borda van. Most néztem képeket cimbora 20 ezer km-ert futott tök gyári 89-esérõl azon szögletesebb a köténylemez széle és 4 borda van rajta.
Aztán kinagyítottam a 79-esét, azon ilyen van mint amit szereztél most 5 bordával.

5373 Kárász Endre 2013-02-04 19:08:36

Ma kaptam egy köténylemezt, amit sajnos nem tudok pontosan beazonosítani. Na persze rendes fénykép az nyema, mert nincs itthon kábel a géphez... Maradt a telefon.
Szóval biztosan gyári új, mert a közepén kívülrõl látható a beütött Trabi embléma, illetve a festésen is van egy kis jellegzetes gyári folyás. Nekem a '90-es autómon [url=http://oldtimer-ersatzteile-hermel.de/product/564/bodenwanne-schuerze-trabant-neu-top-%281999%29.html]ilyen[/url] volt eredetileg, tehát ehhez tudom hasonlítani:
-A szélsõ két felfogató fül valamivel közelebb van (~1-2 centi).
-A végeknél (szembõl nézve) ívesen elkeskenyedik, nem annyira szögletes.
-A végeknél nem négy, hanem öt függõleges "borda" van.
-A középsõ felfogató fül nem kívülrõl, henam belülrõl van rá(pont)hegesztve a lemezre.
Úgy saccolom, hogy ez a gömbölyû lökhárítóhoz passzol.
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/K_p0066_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/K_p0067_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/K_p0068_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[i](Módosította Endre 2013.02.04. 20:09-kor)[/i]

5372 Bajáki Péter 2013-02-02 18:46:47  Előzmény:Kárász Endre: 66298

Spityunak a kilométeróra-táblázat:

[imgw]http://n2.vatera.hu/photos/94/b8/ce46_6_big.jpg[/imgw]
[imgw]http://n2.vatera.hu/photos/94/b8/ce46_7_big.jpg[/imgw]
[imgw]http://n2.vatera.hu/photos/94/b8/ce46_4_big.jpg[/imgw]

Forrás: [url]http://auto-motor.vatera.hu/veteran_jarmu_alkatresz/alkatresz/egyeb/trabant_601s_km_ora_gyari_dobozaval_1693223753.html[/url]

5371 Bajáki Péter 2013-01-29 21:14:12

Ezt tessék megnézni. Youtube, képre katt. :-)

[url=http://www.youtube.com/watch?v=gm8KzHKjcgk][img]http://kepfeltoltes.hu/130129/vlcsnap-2013-01-29-21h49m58s64_www.kepfeltoltes.hu_.png[/img][/url]

5370 Kunyi Tamás 2013-01-29 17:36:51  Előzmény:Bajáki Péter: 66300

Elmés megoldás! Aki akarja, annak sikerül a meló.

5369 Bajáki Péter 2013-01-29 12:49:36

Az angliai jobbkormányos Trabi - a kulisszák mögött.

[url]http://www.oldclassiccar.co.uk/forum/phpbb/phpBB2/viewtopic.php?p=94069&sid=b240335d82593f9dbde4d6ccf21706b9[/url]

[imgw]http://i1309.photobucket.com/albums/s632/Ugarage/Trabi/IMG_3247_zps13d75c4d.jpg[/imgw]
[i](Módosította BajakiPeter 2013.01.29. 13:50-kor)[/i]

5368 Bajáki Péter 2013-01-28 08:59:16  Előzmény:Muczán Gábor: 66297

Gábor: nekem van 601-H feliratom, gyári új. Írok e-mailt, beszéljünk róla.

Endre, Spityu: azt a táblázatott én is láttam, csak pontosan nem értettem, hogy mit akar mondani. Ha kéznél lesz, befotózom.

A Wartburg szakértõktõl kérdezném, hogy az alábbi felirattal mettõl-meddig szerelték a Wartburgokat? Tippem: '67-'68-tól kb. hetvenes évek elejéig.

[img]http://img01.aprod.hu/images_aprodhu/15939545_1_644x461_wartburg-1000-312311-felirat-aluminium-retro-dunakeszi-.jpg[/img]

5367 Kárász Endre 2013-01-28 03:29:26  Előzmény: Spityu: 66296

Pontosabban két táblázat van. Az egyikben szerepel egy hosszú szám, van-e napiszámláló, feszültség(6 vagy 12V, de hogy mi értelme...), jelzõlámpák száma, méréshatár, K (mindegyiknél K=1), illetve a skála színe. A másik táblázatban az van megadva, hogy az adott kivitelnél melyik izzó mit mutat (és hogy egyáltalán van-a az adott helyen kialakítva visszajelzõ lámpa). Egyszerûbb, ha beszkennelem, csak az itthoni nem mûködik.

5366 Muczán Gábor 2013-01-27 21:16:48  Előzmény:Bajáki Péter: 66283

Alu felirat:

én gyártatok rozsdamentes acélból feliratokat. Lézerrel kivágott, és spec. brutál erõs csaphegesztéssel ellátott menetes száras kivitelûeket. Ezek persze tuningnak számítanak, hiszen tükörfényesek. De tervezünk aluból is csinálni. A 601-H-n nem gondolkodtunk, de bevehetjük a tervbe, nem áll sokból. Csak kell hozzá egy eredeti etalon, vagy pontos rajz. Megcsináljuk majd a korai "zömökebb" 601-es, és a második generációs 601 változatot, persze van mintám az 500-as és 600-ashoz is. Ezek sem maradnak ki. Az alu felülete nem lehet pontosan olyan fényességû, árnyalatú mint a régié, megfelelõ kinézatû lesz.

Szólunk ha megvannak a minták. De 601-H feliratot tegyen fel ide valaki. Eddig ilyet csak kint láttam Németországban. Itthon nem volt a kezemben.

MG

5365  Spityu 2013-01-27 16:01:44  Előzmény:Kárász Endre: 66295

A K (vagy milyen) értékrõl szól a táblázat?

5364 Kárász Endre 2013-01-27 13:55:37  Előzmény:Bajáki Péter: 66293

Az a baj, hogy az efféle hirdetésekben minden kerek, 100-as átmérõjû órát "Trabant-Wartburg-IFA-Barkas-Robur" néven hirdetnek. Pedig ott vannak az egyszerû eltérések: Waresz 353 órájában nincs egyetlen visszajelzõ sem, míg a kései 601-nél négy is van. De ez csak a jéghegy csúcsa, erre nekem is most kellett rájönnöm. Hozzám került egy ilyen kilométeróra doboza, benne egy zöld gyári cetlivel. Ezen le van rajzolva a hátlap, és a bekötés. Csupán 16(!) változatot foglal össze táblázatos formában :) Van, amelyiken egy visszajelzõ sincs, és van pl. olyan is, amelyiken alul három, felül kettõ (egy a szokásos 60-70 között, egy pedig az általad linkelt képen látható helyen, 50-60 között). Az izzók kiosztása is elég sokszínû: olajnyomást, sõt hûtést is ír némelyiknél. Gondolom, ez teherautóé lehet. És hogy végképp elkeserítselek: az általad linkelt konfiguráció nincs is benne ebben a táblázatban. Sõt, a viszonylag gyakori négy lámpás (alsó három + a narancssárga "reflektor magas") kivitel sem! Szóval kaotikus...

5363 Kunyi Tamás 2013-01-27 10:34:09  Előzmény:Kárász Endre: 66289

Köszönöm szépen!

5362 Bajáki Péter 2013-01-27 00:44:27

Felvilágosítást szeretnék kérni, hogy tudomásotok szerint az alábbi kilométeróra melyik típusba (Standard, S, Hycomat) való, és hozzávetõlegesen milyen évjáratúba?

[img]http://img01.aprod.hu/images_aprodhu/15617123_1_644x461_trabant-km-ora-gyula.jpg[/img]

Az a furcsa benne, hogy nem napiszámlálós, viszont a számjegyek nem külön rublikákban vannak, hanem egy nagy kivágásban. Továbbá a sárga visszajelzõ az 50 és 60 között van,nem pedig 60 és 70 között. Vajon mit kötöttek arra rá?

A '81-es Hycomat prospektusban megint másfajta kilométeróra van.

[img]http://trabantklub.hu/twk/gallery/003/601/prospektus4.jpg[/img]

5361 Bajáki Péter 2013-01-27 00:28:40

Na, ezek szerint pl. ez egy utángyártott ajtózár ék:

[imgw]http://img04.aprod.hu/images_aprodhu/6220517_3_644x461_trabant-alaktreszek-egyeb-alkatresz-felszereles.jpg[/imgw]

5360 Bajáki Péter 2013-01-26 22:15:24  Előzmény:Támba Csaba: 66290

Köszönöm szépen a válaszokat, annak ellenére, hogy olykor szõkenõs kérdéseket is feltettem. :DD



5359 Támba Csaba 2013-01-26 21:49:38  Előzmény:Bajáki Péter: 66284

Höhö...:)

Igen magyar gyártója volt (van?).
A DACIA 1300/1310 ajtózárak mechanikáját másolták le Trabanthoz.

Kevesebb alkatrész találkozik csukódáskor szépen adja a hangot is...de...
Szóval az vele a helyzet, hogy túl finomra sikeredett. A Trabant bódé ahogy öregszik és gyengül a padlólemez, a hattyúnyak, küszöbök, stb. szépen tud tekeredni kanyarban, hepehupás úton.
Ilyenkor a gyári zárak deformálódnak és kezdenek szorulni.

Nem úgy ám az általad említett zárak! Azok ilyenkor automatikusan nyitják az ajtókat:)

Ha látsz a forgalomban egy húzós kannyarból kifelé száguldó Trabantot a kanyar külsõ íve felõl nyitott ajtóval, akkor tuti ilyen zár van benne:)

Amúgy a zárak kopása nagyon sok dologtól beindul és rendszerint összetett hatásra.
A tekeredõ bódéról már írtam, aztán egy idõ után kezdenek megkopni az ajtózsanér (germánul csulkóspánt:) ) csapszegek és lógnak az ajtók. Tulaj- és használatfüggõ is az idõ mire tönkremennek. No meg maga az zárszerkezet sem titániumból van, hanem nagyrészt alumínium a lelkem ami elég könnyen kopik.

"Oké, de miért kopik ki, és mi kopik ki benne? Az ellendarab? A tengely? Belül valami kis pöcök?"

Ahogy írtam összetett dolog, jellemzõen minden ami súrlódó, érintkezõ alkatrész kopása jelentkezik idõvel. Trabantnál gyárilag kétfajta ajtózárszerkezet létezik. Az újabbnál pl. ha a biztosító csillag kezd el bólogatni a tengelyén, az már magában elég rossz mûködést okoz.


"Rosszul van beállítva?
Ha igen, hogyan állítom be jól?"

A szõke nõ kérdezte mikor szex közben elhalálozott a pasija: "Ezt most így hogy?!"
Ha rosszul van beállítva, akkor jól kell beállítani :) Bocs, de fórumszinten ezt nehéz elmagyarázni. Ha meg szét van kopva akkor akárhogy állítod sohasem lesz jó.

"A gyári új hány év alatt kopik ki helyes beállítással és évi x olajzással/zsírzással?
Az utángyártott kisipari hány év alatt kopik ki évi x olajzással/zsírzással?"

Használatfüggõ, nincs rá konkrét idõintervallum.

"Utángyárott-e az az ellendarab, aminek alul-felül pirosmûanyagos?"

Zwickauban letagadnák, kisipari cucc lehet. A gyárinak sárgásfehér mûanyag betétei vannak.

"Meddig bírja?"

A fent említettek alapján ha nem használod akkor nagyon-nagyon sokáig.

"Mire kell ügyelnem az új zár beszerelésekor? (kenés, stb.)"

Rögzítésre a gyári csavarokat, vagy azokkal megegyezõ minõségût használj. A beállítás az próbálgatás kérdése, a gyári javítási könyvben van leírás.
Kenni zsírral szokás. Nekem a kormánymûtõl a függõcsapszegeken át az ajtózárakig a CASTROL MS3 zsír jött be. Kicsit drága, de aranyat ér. Záraknál 2-3 évig bírja újrakenés nélkül.


5358 Kárász Endre 2013-01-26 20:40:57  Előzmény:Kunyi Tamás: 66288

A tarbantserie oldalról, pontosabban innen:
[url]http://trabantserie.de/html/serienanderungen.html[/url]

Itt pedig évenként van bontva. A jobb oszlopban a hivatkozás vagy forrás van megjelölve. Az "SRI" a gyári változásjelentõt takarja, ami sok esetben letölthetõ. Nem mindegyik van meg, azonban a [url]http://trabitechnik.com/index.php?page=79&lang=de[/url] helyen is van sok feltöltve az eredeti papírokból.

5357 Kunyi Tamás 2013-01-26 20:31:42  Előzmény:Kárász Endre: 66287

Nem, nem kevertem a fékkörök számával :) Akkor a 2T-ben elöl duplex fék van? Ezt nem is tudtam.
Egyébként a Mûszaki Könyvkiadó - Gépjármûszerkezetek c. könyvét szoktam forgatni szabadidõmben :D
Amúgy honnan vannak ilyen pontos adataid a módosításokról? Nem valamelyik német oldalról? Meg tudnád adni a linkjét, ha megkérlek?

5356 Kárász Endre 2013-01-26 20:05:47  Előzmény:Kunyi Tamás: 66286

1967. szeptember 1-ig volt elöl és hátul is szimplex féx. Ezt követõen elöl duplexre lett módosítva. Te nem az egykörös vs. kétkörös témával keverted? A duplexnél két munkahenger van kerekenként, ezért mindkét fékpofa úgy nyomódik a dobnak, hogy "beékelõdik": a forgó dobnak nekiszorulva a surlúdúerõ nem visszanyomni igyekszik a pofát, hanem pont hogy nyitja. De egy kép ezer szónál is többet ér, fõleg, ha én írom:)
[imgw]http://trabitechnik.com/images/whims1/6-2.jpg[/imgw]

@BajakiPeti
Ahogy slimtomi is írja, a fröccsöntõ szerszám sokszázezres tétel. Esélytelen... Esetleg valahogyan le tudsz venni egy negatívot házilag, és azt mûgyantával kiöntheted. De itt ugyebár minden a negatív precíz elkészítésétõl függ. Ha fém, akkor ott a CNC, de a lézervágás sem egy elérhetetlen technológia. Valahol a Csepel Mûvek területén van egy cég, aki csinál ilyet, és emlékeim szerint földi áron. Ja, megtaláltam: [url]http://intertechnika.eu/[/url]
Persze egy kivágott feliraton utána kézzel sokkal többet lehet dobni. Pl. kipolírozhatod, az éleket tetszõlegesen gömbölyítheted, stb. Egyszer találkoztam egy aranykezû emberrel, aki nagyon régi járgányokat restaurált. Az Austin feliratot/emblémát a hütõsapkára saját maga csinálta aluból, de full kézzel. Fûrész, reszelõ, tûreszelõ, miegymás. Hát elállt a lélegzetem.

Utángy lista:
Nekem sem annyira szerteágazóak az ismereteim, de tényleg jó lenne valami interaktív cikk/doksi formájában összehozni. De egyelõre jó az is, ha szájhagyomány és emlékezet útján marad meg, csak akkor ügyelni kell a pontosságra. Az persze mindig nehéz:)

UPDATE: Bocsánat, ezredszer módosítom... A kép rossz volt, már jó.
[i](Módosította Endre 2013.01.26. 21:15-kor)[/i]

5355 Kunyi Tamás 2013-01-26 19:42:17

ABalu:
Mit értesz az alatt, hogy szimplex féket akartál? A Trabant dobfékje gyárilag szimplex, tehát egymunkahengeres, nem?

BajakiPeter:
A 601-H feliratot szerintem valami CNC-esztergályos cimbivel csináltasd. Gyorsabb, precízebb, és sokkal olcsóbb. Fröccsönteni abszolút nagytételben érné meg, mivel a szerszám legyártása igen-igen sok pénz. Ugye fröccsöntõben is dolgoztam, persze nem egy falusi kocsmára gondoltam ;)
Szóval innentõl a nyersdarab lehet mûanyag vagy pl vastagabb alulemez is. Nekem van egy CNC-s barátom, aki ilyesmiben is tud segíteni.

Aztán a Mercizár érzésrõl bõvebben...
Nekem 4T Trabantom van, és az anyósülés felöli ajtó a következõ érzékenységgel csukódik: behajtod az ajtót, hogy érintse a zárat, majd egy ujjal megtolva a kilincset gyönyörûen bekattan a helyére a zár. Eddig mindenki dícsérte, aki beült.
Ezzel ellentétben a vezetõoldalira akár egy WC táblát is kiakaszthattam volna, DE inkább a javítást választottam. A zár igazítása nem sokat segített a problémámon, így tüzetesebben megvizsgálva az ajtót észrevettem, hogy a díszlécek nincsenek síkban. Tehát az ajtó "megrogyott", mégpedig az acélstift kopása miatt, ami az ajtózsanérban van - vagy esetleg a furatok kophattak meg. Ha megemelem az ajtót a kilincsnél fogva, akkor azonnal könnyebben csukódik ez is. Ezeket még nem tudtam kicserélni, mivel kinyomószerszámom nincs a stiftekhez. Kiütni próbáltam, de a festék bánta, én pedig nem szeretek kókányolni. Vagy leszedem az egész ajtót és felszabadulnak a zsanérok, vagy gyártanom kell egy kinyomó-benyomó szerszámot a stiftekhez.

5354 Ackermann Balázs 2013-01-26 15:43:37  Előzmény:Muczán Gábor: 66279

A '66-os Trabit én is így csináltattam a Feliánnál, jó lett, de ott muszáj is volt, mert Simplex féket akartam és hittem benne, hogy a Simplex is fog majdnem úgy mint a Duplex. Fog is, csak rendesen kell megcsinálni, jó anyagokból. :)

Viszont nem merek kopott lyukú vasakat felújíttatni, van amelyiken szemmel láthatóan tágult az utánállító lyuka. Ezért keresnék jó utángyári pofákat. A dobokat szinte biztosan nem kell szabályozni, az egész autó megdöbbentõen újszerû technikailag (is), amibe mennek.

5353 Bajáki Péter 2013-01-26 15:26:14

Ez az ajtózár gyári, vagy valami magyar találmány / gyártmány? - Hallottam már olyat, hogy valaki "Mercizárnak" is hívja, mert nem kell csapni, szépen csukódik.

Hangra ugyanúgy Trabantosan csukódik.

[imgw]http://n1.vatera.hu/photos/45/a2/0956_1_big.jpg[/imgw]

Illetve arra lennék kíváncsi, hogy miért van az, hogy a legtöbb Trabantnak csapni kell az ajtaját, hogy rendesen becsukódjon. - A válasz lehet, hogy ki van kopva.

Oké, de miért kopik ki, és mi kopik ki benne? Az ellendarab? A tengely? Belül valami kis pöcök?
Rosszul van beállítva?
Ha igen, hogyan állítom be jól?
A gyári új hány év alatt kopik ki helyes beállítással és évi x olajzással/zsírzással?
Az utángyártott kisipari hány év alatt kopik ki évi x olajzással/zsírzással?
Utángyárott-e az az ellendarab, aminek alul-felül pirosmûanyagos? Meddig bírja?

Mire kell ügyelnem az új zár beszerelésekor? (kenés, stb.)

(Elnézést a sok kérdésért, de ezek így bennem voltak, aztán most a felszíre tört.)

[i](Módosította BajakiPeter 2013.01.26. 16:27-kor)[/i]

5352 Bajáki Péter 2013-01-26 15:13:35

Ha már utángyártás:

Szeretnék magamnak gyártani mûanyag 601-H feliratot. Hogyan csináljam?
- fogjak egy mûanyaglapot valahonnan, és reszeljem ki belõle?
- keressek egy fröccsöntõt, aki leveszi a mintát, és készít 20 darabot?

Hogyan mûködik egy ilyen felirat gyártási folyamata mûanyagból?
Ilyesmire gondolok, hogy pl.: leveszi a formát gyurmából, valamibõl elkészíti a negatívot, aztán kiönti a mûanyagot és kész. Milyen költségvonzatai lehetnek?

Mik a lehetõségeim, ha ugyanezt fémbõl, pl. alumíniumból akarnám? Ugyanúgy kis csavarokkal a hátuljában, hasonlóan igényes és profi módon, mint a gyári.

Endre: Olyan jó volna, ha tudnál készíteni egy dokumentumot, amelyben rendszerezetten benne vannak, hogy milyen alkatrésszel milyen tapasztalatok vannak; forrással alátámasztva.

Pl. KOS fõfékhenger nálad 12 éve bírja, hogerinél 17 év, milyen a LÁNG, milyen az LPR, összeszedve, precízen.
Lehetne akár táblázatos, akár simán egymás alatt, egységes struktúrában. Azután fel lehetne tölteni ide a honlapra, akinek van tapasztalata, az kibõvíthetné. Ha nagy munka, akkor mittudomén csak a közlekedésbiztonság szempontjából fontos alkatrészekrõl.

De ugyanezt meg lehetne csinálni az esztétikai alkatrészekrõl:
Például:

AF-es búra - olcsó, méretpontosság jó / rossz, anyaga rideg / nem rideg, kifakul 1 nyár alatt, vagy sötét garázsban tartva, havi 2 alkalom használat esetén kb. 3 évet kibír.

DDR-Ruhlás magyar utángyártott - jobb / rosszabb, mint az AF-es, anyaga rideg / nem rideg, vigyázni kell-e a felcsavarásnál, nehogy elpattanjon az illesztésnél, méretpontos / nem méretpontos, 2 nyár alatt fakul ki(?), vagy sötét garázsban tartva, havi 2 alkalom használat esetén kb. 5 évet kibír(?).

Zöld függõcsapszeg persely - (képpel kellene illusztrálnom) - havi egyszer használós autóba jó/nem jó, pl.: 4-5 évet is kibír(?), ha 3 havonta benyomsz oda zsírt. - Szóval ilyen tudásbázisra gondolok.

--- a példákat hasra ütés alapján írtam, nem tapasztalati úton! ---


5351 jocking . 2013-01-26 12:17:07

Ha már utángyártott fékbetét:
Én a nyáron tettem fel hátra új fékdobokat, új (utángyártott) fékbetétekkel, amik már a bevasalás során üvegesre égtek, ezért végül a régivel kellett összeraknom (az se volt régi, de azért vettem az újat, hogyha a dob új, akkor a betét is legyen az, na ez nem jött be).

5350 Bajáki Péter 2013-01-26 11:47:13  Előzmény:Ackermann Balázs: 66277

Én sem vettem fékpofát. Kiskunfélegyházán elvittem a fékdobot és az üvegesre kopott fékpofákat az öreg Kotroczóhoz, aki fékpofák ferrodolozásával foglalkozik. Odaadtam a régieket, kaptam a felújítottakat, hozzánézte a dobhoz, kicsit megsmirglizte azt is, meg a fékpofákat is, és kész. Ezerhatszáz volt a bal elsõ - jobb elsõ együtt. (2012. július) A ferrodol színe sötétszürke, a gyáriaké meg olyan rózsaszínes-barackos.

Hozzáteszem, van egy pár gyári új fékpofám hátsó dobba, de alapméretes, így nem tudok velük mit kezdeni.

5349 Németh János 2013-01-26 11:41:44  Előzmény:Muczán Gábor: 66279

Erre a mûhelyre lehet érdeklõdni?
Hol található? ÉS mennyiben van a ragasztás a betétre? ÉS ezt a rögzítõ szegecset amit a kézifék pofához kell rakni azt is kapni?

Köszönöm elõre is.

5348 Muczán Gábor 2013-01-26 10:01:44  Előzmény:Ackermann Balázs: 66277

Én soha nem "veszek" fékpofát!?!

Csakis a egy mûhelyben felújíttatok/esztergáltatok fékdobot, és ragasztatok hozzá betétet. A betét vastagsága nagyban függ a dob méretétõl. Ezért egy kopott dobba betenni egy valamilyen vastagságú boltban vett fékpofát, az kockázatos. Én a Mechanikai Mûvekben található Friedrich Fékmûhelyben csináltatom ezt kb 18 éve.

MG
[i](Módosította TWK-001 2013.01.26. 11:02-kor)[/i]

5347 Léber Balázs 2013-01-25 22:07:04  Előzmény:Támba Csaba: 66275

Ha nem titok elárulhatnád priviben, mire gondoltál.
Akarom mondani valami közelebbit a módosításról, annak okáról.
Köszi!
[i](Módosította leberbali 2013.01.25. 23:08-kor)[/i]

5346 Ackermann Balázs 2013-01-25 22:02:59

És mi a véleményetek a kapható fékpofákról? SBR-t nem kaptam sajnos ezidáig sehol, pedig állítólag jó. Vettem viszont magyart, beraktam elõre a használós Trabimba (2T), hááát, beesik a pedál egyharmadig, cserébe alig fog, elõbb fog a hátulja ami még nem lett cserélve (de ez bekophat, már javul kicsit). De mit tehetnék azért, hogy igenis ott fogjon a pedál ahol kell max 2 centire a tetejétõl???

Utánállítók jók, szépen mozognak, teszik a dolgukat! Esetleg az utánállítók hosszúkás lyukai szarok? Kb fél mm-el szélesebbek a gyári vasénál, ennyit számítana?

Más, lámpabura:
Nekem van egy pár olyanom ami kiköpött mása a gyárinak, egybe öntött, DDR Ruhlás, de nem papír az elválasztás benne, hanem piros mûanyag az öntvénnyel egyben. Ez lenne a bulgár?

Mert, ha nem sértek meg senkit vele, kb 3x masszívabb mint a gyári, csak kicsit élénkebb piros már-már bordó a piros része. :) De így ránézésre lebontok bele egy betonfalat sérülés nélkül. :D

5345 Holnapy Gergely dr. 2013-01-25 20:07:08  Előzmény:Huszta Tibor: 66268

Tib.
szerinted erre az autóra elõre, így fényezés után melyik index foglalat dukál? :o

Nekem a 4T-be 1996 februárban került be a KOS fõfékhenger. Egy hete nyomja befelé feltartóztathatatlanul az utastérbe a fékolajat. Ez kis híján 17 év. Nekem csak ez az egy tapasztalatom van vele.

G

5344 Támba Csaba 2013-01-25 19:56:01  Előzmény:Muczán Gábor: 66270

Igen, vannak jó cuccok és sohasem látott bõségû a paletta, van mibõl szûrni, válogatni.

És saját vonalon pont a fent említettek okán idéntõl én is újraindítom a motorosmûhelyt.
De ez mán' reklám lenne, ha tovább fejtegetném a dolgot az meg nem ide való:)

De azt megemlíteném még, hogy egyelõre kísérleti gyártásban, saját célra nálam is elindult egy univerzális Simson alkatrész elõállítása, ami nem a gyári másolata, hanem egy idegesítõ típushiba kijavítását megcélzó agyszülemény.

Szóval akkor is gyárt az ember ha már az gyári alkatrésszel is tele a pöttyös rugdalózdója:)

5343 Németh János 2013-01-25 14:07:57  Előzmény:Kárász Endre: 66272

CSaó.

Így elolvasva ismét igazat adok, nem minden sz@r ami utángyártott. Sokszor azt hallom ami nem kínai ma már az hamisítvány. És miért???

Mert talán az emberek hozzá állása változott (mindenhol nem csak hungary) dolgozni nem akar senki sem, csak azt látom körülöttem minden sz@r meg mindenki... De amikor én is felteszem a kérdést, hogy akkor mi lenne jó [b]vagy mi a jÓ???[/b] Senki nem tud választ adni rá..

A kínaiak meg egy szem rízsért elhúznak rigsával 100 kiló métert.
Úgy ahogy az alkatrész legyártásai is vajon ott jön ki olcsóbban??
Szóval ha olcsóbb és még anyagot sem spórolják ki belõle akkor még jó is lehet??

Én még sok tapasztalatot nem tudok megosztani veletek, azért írom be kérdésbe sokszor, hogy hogyan tovább?? Mert én se tudom, és a szerelõk sem, sokszor meg az alkatrész árusok sem...

5342 Kenyér Zoltán 2013-01-25 13:29:43

Akkor én is hoznék egy jó példát a minõségi után gyártott alkatrészre. Wartburg után gyártott gömbfejekrõl eddig csak azt hallottam, h nem bírják sokáig, gyorsan elkopnak. De most találkoztam egy olyannal is, amit a lengõkarra nem tudtam felcsavarozni méretpontatlansága miatt. (Lengõkarral nem volt gond, több lengõkarral is rápróbáltam, egyiknél sem ment föl.) De ha ez még nem lenne elég, olyan komoly konstrukciót alkottak, hogy a gömbfejre raktak egy zsírzógombot, ami ha a felsõ lengõkarba építed be a gömbfejet, beleütközik a rugótányérba, és fizikálisan nem fér el a gömbfej. Ha valakit érdekel majd megnézem a márkáját.

5341 Kárász Endre 2013-01-25 11:48:08  Előzmény:jocking .: 66271

Tavaly, amikor még élt Kokos László, a KOS fõfékhengerek gyártója, akkor azt mondta nekem, hogy õt az NKH rendszeresen ellenõrzi. De ha már itt tartunk, akkor kikívánkozik belõlem: attól tartok, hogy sokan úgy gondolják, hogy az utángyártott dologkat becsmérelni egyenlõ a szakértelemmel. Jómagam mindig, minden egyes alkatrész esetében igyekszem konkrét infókat gyûjteni, olyan véleménykeet és tapasztalatokat, amiknek a forrása is ismert. Sajnos néhány alkatrész esetén már inkább városi legenda formájában terjed, hogy milyen rossz, silány, de már sokan nem tudják megmondani azt, hogy pontosan miért is. Mindezek mellett nem akarom egy nyilvános fórumon semelyik gyártó, kereskedõ renoméját sem rontani azzal, hogy pontatlan forrásokra hagyatkozva lehúzom a termékét.
Külön kell választani azokat a termékeket, amik legfeljebb esztétikailag vagy beépités szempontjából hagynak kívánni valót maguk után, és külön azokat, amik biztonságkritikus elemek. A lámpabúra, a kilincs vagy a kerékkupak hülyén néz ki, undorító, ennyi. A felsõ küszöb pontatlan, szenvedni kell vele, de NEM JELENT BIZTONSÁGI problémát! Azonban a fékalkatrészek esetén szerintem körültekintõbbnek kell lenni. Amikor arról van szó, hogy az utángyári az sz@r, akkor mindenki mondja el, hogy melyik gyártó terméke volt, stb. Ha emlékeztek, többször kédeztem, hogy kinek mi a tapasztalata a sárga-kék papíros soproni Schárfi-féle karmantyúkkal. Senki NEM írt rosszat, egy valaki pedig konkrétan azt mondta, hogy nála bevált! Kokos is tõle rendelt. Több kereskedõ is határozottan állította, hogy az országban elérhetõ legjobb utángyári termék! Vagy pl. fõfékhenger: a kocsimban 12(!) évig volt beépítve KOS fõfék, és semmi baja nem volt. Azért dobtam ki, mert nyáron teljesen szétborítottam a kocsit, és kb. mindent cseréltem, ami piszkos volt:) Mindemellett persze igyekeztem errõl is tapasztalatokat gyûjteni. Egy konkrét kritikával találkoztam: Zsombinál az eladó mondta, hogy jónéhány évvel ezelõtt volt egy gagyi szériája a 4T fõfékeknél, utána nem is rendelt tõle. De mivel a LÁNG már nem gyártja, kénytelen volt mégis innen beszerezni. De azóta NEM volt semmilyen probléma ezekkel.
Hasonló a helyzet az LPR munkahengerekkel. Szándékosan nem írom ki a nevét annak a budapesti boltnak, ahol a tulaj azt mondta, hogy, "áááá, azok vacak kínai hamisítványok, rosszabbak, mint a pirosdobozos LÁNG". Ettõl az embertõl már nem elõször hallottam üzletpolitikai célból elkövetett csúsztatásokat, ezért megint csak felmerült bennem a kétely. Nos, az LPR magyarországi forgalamzója látja el a kelemenmuveket is, tehát nem hamisítvány, ez biztos(Mo-i képviseletnél mondták). Hogy ténylegesen Kínában készül-e, azt nem tudom. Gábor, errõl neked mennyire konkrét az infód? Bár mindettõl függetlenül ma már nem biztos, hogy egy piacvezetõ világcég által Kínában gyártatott termék gagyi. Egy munkahenger nem a gépészet csúcsa, a szakócától az különbözteti meg, hogy több darabból van... Ugyanúgy, ahogy a taiwani Simo fõtengely is lehet jó. Apropó, tudtommal a taiwani ETZ fõtengelyek is jól muzsikálnak. Én még LPR-t nem építettem be, de fogtam már a kezemben. Õszintén szólva szebb, aprólékosabb a kidolgozása, mint a LÁNG-nak, vagy akár még a gyárinak is.
Mindez azért lett ilyen hosszú, mert szerintem nem jó, ha tévesen démonizálunk egy-egy alkatrészt. A DDR új munkahenger egyébként is nagy kincs, sokszor pedig csak rohadt, használhatatlna példányt lehet fellelni. Járkálos hobbiautóba viszont kell valami, és én pl. az LPR-ben látok perspektívát, ráadásul hazánkban ez a legolcsóbb. Tehát: valaki használ ilyet? Mik a tapasztalatok?

Jaj, most visszaolvasva kicsit hepciáskodóra sikerült a hsz:) Ne vegye senki magára az elõttem szólók közül, eszem ágában sincs ilyesmi! Csupán a mérnöki precizitás és szkepszis beszélt belõlem. Annak örülnék a legjobban, ha minden utángyári termékrõl szabatos, helytálló kép alakulhatna ki.