Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7423  Spityu 2019-11-11 01:23:47  Előzmény:jocking .: 81224

Én csak ezeket a színeket ismerem. Ebből a kiadványból. Ugye a leggyáriasabb, ami hasonlít a kezelésire, az kb. ugyanez beltartalmilag, meg az 1991-es MK-s szintén. De azokat külön kiadásnak mondanám.

7422 jocking . 2019-11-10 22:05:55  Előzmény: Spityu: 81223

Ha már szóba került - javítási segédkönyvből hányféle színvariáció létezett? Nekem négyféle van itthon, fekete, sárga, zöld és sötétkék. :)

7421  Spityu 2019-11-10 10:51:31  Előzmény:Piret Endre: 81222

Igen, az egyik a Hogyan tovább? volt. A másik ez: https://moly.hu/konyvek/hack-emil-szerk-trabant-601-javitasi-segedkonyv Pontosan ez, feketében. De a többi színben pompázó is ugyanazt tartalmazza, és azok is 1981-esek. Az újabb változat, amelyben már az új típusú főtengely, karbi stb. is szerepel, 7-8 tizedet ír: https://moly.hu/konyvek/magyar-tamas-sarkozi-peter-szerk-trabant-601-javitasi-utmutato

Természetesen ezt nem fúrási illesztésnek írják, hanem a kopás felső értékének. Fúrási illesztésnek ezek a könyvek is 2-3 századot (vagy talán 25-35 mikront) írnak elő. De legyünk kicsit gyakorlatiasak és ne is hézagmérőzzünk: a dugattyúid talán nem koptak semmit sem. Kipufogó oldalon jó eséllyel vannak húzás nyomok. Ami igazán kopik, az a gyűrű és a hengerfal felső harmada. A 6-7 ill. 7-8 tizedet úgy értelmezném, hogy a henger legkisebb és legnagyobb átmérője közötti különbség. A gyakorlatban szerintem ekkora mértékű kopás nem nagyon következett be, amúgy, mert mire idáig eljutna a kopással egy motor, addigra valami más miatt megfúrásra kerül már amúgy is a henger. Pl. elrontott benzin:olaj arány, benyel valamit, gyűrű törés stb. De majd indikátorórázásnál okosabbak leszünk. Ja, ha a dugattyúgyűrűket leveszed, ragaszd őket szigszalaggal egy kartonpapírra úgy, ahogy lejöttek. És akkor ha esetleg visszamennének, az eredeti állapotot vissza tudod állítani, ami igencsak fontos.

7420 Piret Endre 2019-11-10 10:32:48  Előzmény: Spityu: 81221

Ez a dugattyú - henger közti hézag adat honnét jött? Mert egyrészt a 6-7 tized érzésre is rengeteg, másrészt az egyetlen könyv, ami most kéznél van (Hogyan tovább...) is 20-30 mikront ír. Mondjuk ő a dugattyú kb legnagyobb átmérőjét méri, az alsó éltől 28 mm-re, a csapszegre merőlegesen. De ez sokkal hihetőbb, mint a bő fél milliméter.

Ez a motor élete nagy részében a kút által kevert, 33-as keverékkel járt, ami bizony Arol. Véletlenszerűen néha kapott Fimolt mellé. Viszont városban elhanyagolhatóan keveset ment, télen úgyszintén, jellemzően az (akkori) M7-es forgalomban ment a Balatonra oda - vissza, azaz egyszerre 100+ km-t, egyenletes, de viszonylag kíméletes tempóban. Ennek ahhoz is lehet köze, hogy a váltó is bontatlan még.

7419  Spityu 2019-11-09 22:57:35  Előzmény: Spityu: 81220

No, az előbbi mérésben szereplő hengernél megnéztem a dolgokat. Minden csutkára el van mosva, semmi rozsda, semmi sorja (ami akadhatna). A dugattyú gyűrűk nélkül szépen és könnyen jár. Egy szivacsos műbőr mappára fejtetőre állítottam a hengert miután eltörölgettem tiszta ronggyal. A dugattyút szintén eltörölgettem (olajosan voltak elrakva). A dugattyút belejtve a hengerbe hirtelen esett, amíg az ablakokat el nem zárta. Utána meglehetősen lassan ment csak, szóval így szubjektíven eléggé jó a hézag. Ezután megmértem hézagmérővel is, amennyire tudtam. Alsó holtpontnál csak alulról mértem, természetesen a csapszegre merőlegesen, a szoknyánál. Nem túl meglepő módon csak az 5 százados lemez ment be. FHP esetén a 15-öst tudtam benyomni valameddig, de végig azt sem. A 20-ast egyáltalán nem vette be. Felülről ugyanez a helyzet. Szóval én 15 századosnak mondanám a dugattyú-henger holtjátékát, ami a könyv 6-7 tizedétől elég messze van. Itt azért megjegyezném, hogy a dugattyú felfelé kúpos, mérni leginkább a csapszeg vonalától lefelé célszerű. A legfelső gyűrű fölötti rész pedig még az alap kúposságon túlmenően is jóval kisebb átmérőjű, nem szabad alapul venni.
Jól emlékszem, hogy végig Fimollal használtátok? Nyilvánvaló, hogy a több évtizednyi Arol 2T-s üzem nem múlik el nyom nélkül, de azért jó volna megmérni, hogy 157e km fimolos üzem után hány századot hordósodik egy Trabant henger. :)
A gyűrű-gyűrhorony alulról: 10-13-20 (gyári újnál: 5-8-10) század.

7418  Spityu 2019-11-09 22:14:53  Előzmény:Piret Endre: 81219

Belenéztem két könyvbe. Az egyik azt írja, hogy kb. 20 mm-re kell letolni a gyűrűt. Pont oda, ahol a legnagyobb az átmérő. Ezen a részen 25..40 század lehet a hézag. A hézag értékével egyetértek (más motorokból kiindulva), de továbbra is tartom, hogy a legkisebb hengerátmérőnél kell beállítani...
Egy másik könyv meg csak annyit ír, hogy meg kell mérni de abban is kb. ugyanott helyezkedik el a gyűrű, 25 százados hézagmérő van a fényképen. Viszont ír még a dugattyú és a hengerfal játékáról. Arra azt írja, hogy 7-8 tizedes kopásnál már fúrni kell. A dugattyú a legritkább esetekben kopik (a megszorulásból eredő kopást figyelmen kívül hagyom). De ahogy néztem ekkora kopásnak nyoma sem volt. Mindjárt megnézem hézagérővel + leveszem a gyűrűket és a szokásos ejtőpróbával is megnézem, mennyire szelel.

7417 Piret Endre 2019-11-09 21:46:04  Előzmény: Spityu: 81218

Köszi a mérést, megnyugtató, hogy a gyakorlatban is működik a papírforma. Kíváncsi leszek, hogy miket mérünk majd. Na meg a csapszeg, hajtókarcsapágy stb állapotára utaló jelekre...

7416  Spityu 2019-11-09 18:15:25  Előzmény:Piret Endre: 81216

Egy próbát lehet, hogy megér. Ha szerencséd van, tényleg egy 3 mm-es hézag fogad majd, és emiatt gyenge a sűrítés. Nem gondoltam volna, hogy valaha is preferálni fogom a gyűrűzést a fúrással szemben, de most mégis megteszem. Előkaptam a korábban említett alapméretes hengerek egyikét, és újra megmértem a hézagokat. A legfelső gyűrűt levettem a dugattyúról és megnéztem felső holtponton, ahol biztosan nem kopott semmit sem a henger. Majd megnéztem közvetlenül alatta, ahol a legvállasabb szokott lenni. Aztán egyre lejjebb haladtam, egészen alsó holtpontig. Azt kell mondjam, hogy a legnagyobb átmérője valóban FHP-nál van a billegés és a terhelés következtében. Lefelé haladva egyre csökken a hézag, a végére gyakorlatilag eléri a FHP fölötti értéket. De a lényeg, hogy a legkisebb és a legnagyobb hézag között kb. 8-10 század különbség volt. Márpedig ez nem azt mondom, hogy semmi, de az átlagos használatban lévő motoroknál biztos, hogy ennél (25+8) jóval nagyobb hézagot lehet mérni.

7415 Piret Endre 2019-11-09 16:49:20  Előzmény: Spityu: 81215

Én is úgy gondolom, hogy 156800 km után nincs okom elégedetlenségre...
Az elmúlt két szezonban sikerült összesen 3600 km-t menni. Szóval elég messze van a napi használóstól. Az sosem volt életében, lásd a fenti futásteljesítmény és a 45 év viszonyát.
Most mindenképpen az jön, hogy lejönnek a hengerek, hiszen innen indult a dolog. Aztán lehet méricskélni meg gondolkodni. A gyűrűzéstől én azért fáznék úgy, hogy ennyire vállas a henger, mint amire itt számítunk.

7414  Spityu 2019-11-09 16:02:54  Előzmény:Piret Endre: 81214

Mit is lehetne mondani... abszolút értékben kevés, relatíve sok, mivel kisebb csoda, hogy egyáltalán még megy. Ez már bőven kopottnak mondható. Abba most nem mennék bele, hogy elég volna-e gyűrűzni a dugókat vagy sem. Igazából ha nincs bántóan durva hangja billenéskor a dugóknak, akár meg is lehetne gyűrűzni (a legkisebb henger átmérőhöz igazítva természetesen), aztán mehet is tovább. Szerintem nálad is van legalább 2-3 mm-es hézag. Ami egyébként veszélyes is lehet, mert egy idő után annyira elvékonyodnak a gyűrűk, hogy egyszerűen elfordulnak a biztosító szeg fölött, ami töréshez vezet. Szóval érdemes lehet beszerezned 72.00-ás gyűrűket. Valószínűsítem, hogy nem nyúzod napi szinten a kocsit, még a kevésbé időtálló lengyellel is sokat elmehet így. Aztán résen kell lenni, és beszerezni 1 pár körpalástos dugót. Emiatt célszerű volna megméretned a hengereket. De szinte biztos vagyok benne, hogy a 72.25-ös lépcsőt már nem lehetne foltmentesen megfúrni, de valószínűleg a 3. lépcső már biztosan elég volna.
Esetleg utánajárhatsz annak, hogy a Wartburg gyűrűk kialakításukat illetően stimmelnek-e. Lehet, hogy abból még találni gyárit. Azok 73.5-ről indulnak, szerintem simán bereszelhetőek.

7413 Piret Endre 2019-11-09 15:22:03

Méricskéltem kicsit. Végnyomás hidegen 6/6.75, melegen 5/5.5 bar. A magasabb érték tartozik az 1-es hengerhez, ami amúgy szemre a jobban kifújós.

7412 Piret Endre 2019-11-09 15:19:03  Előzmény:jocking .: 81210

Amióta csak emlékszem, mindig voltak kopogó lengéscsillapítók. Általában hátul, de volt, hogy elöl is. Volt, amelyik Kárászyéktól frissen elhozva felújításból 5 perc múlva már kopogott. Egyszer szétszedtem vagy hatot, azt nem állítom, hogy nem káromkodtam közben, de végülis megoldható. Valami olyasmire jutottam, hogy a henger tud hosszirányban mászkálni a házban, attól kopog. Négyet meg is csináltam (tömítő elemek, olaj), érzésre elég jók lettek. De a bal hátsó megint kopog...

7411 jocking . 2019-11-07 22:30:08  Előzmény: Spityu: 81211

Nálam viszont kézzel pattogtatva is megvolt, úgyhogy most reménykedek. :)

7410  Spityu 2019-11-07 22:06:25  Előzmény:jocking .: 81210

Hát, az említett kocsinál is csak menet közben tudtuk reprodukálni a huppanást, a puding tipikus esete. De azért elképzelhetőnek tartom, hogy jó lesz ez már.

7409 jocking . 2019-11-07 20:15:36  Előzmény: Spityu: 81209

Akkor az valami utólagos kendács volt nálam, mert nálam is csak a 4T egyik ülése volt ilyen.
Próbából beraktam a két új-új gátlót, ezekkel most nem kopog a hátulja, bármilyen erősen nyomkodom is. Majd a hétvégén menet közben is kipróbálom, de eddig jónak tűnik. Ami azt jelenti, hogy megint alkotott a kisipar, 4 gátlóból 3 (bizonyíthatóan 2) működik normálisan. Röhej.
A két gyári gátlót is lebartereztem, remélhetőleg jövő héten jönnek. :)

7408  Spityu 2019-11-07 15:40:19  Előzmény:jocking .: 81208

A fateromat már a nyáron megkérdeztem, de elfelejtettem megírni: semmilyen gumigyűrű nem volt az ülőlapok kampóinak közösítésérére, egyszerűen az alsó rugókba voltak beakasztva.

A futómű huppogást megoldja némi súly elhelyezése hátul, szerintünk is valószínűsíthetően a terheletlenség okozza. Pontosan nem tudom, de talán az elmúlt 1-2 évben lett kicserélve az a két patron (spirálrugóban).

7407 jocking . 2019-11-06 20:59:13  Előzmény: Spityu: 81207

Na, akkor ennek majd utánaolvasok.
Mindenesetre én arra gyanakszom, hogy a hátsó tengelyre nehezedő túl kicsi tömeggel lehet a gond, mert elöl ugyanilyen gátlók vannak és ott nincs ilyen probléma. Lehet berakok hátra valami nehezet és kipróbálom úgy is.

7406  Spityu 2019-11-06 20:25:54  Előzmény:jocking .: 81206

A kifelé csillapítás szándékos, a Hogyan tovább? is ír róla, elég részletesen ismerteti a gátlót. Itt az egyik trabantos kollégának szintén hasonló panaszai vannak. De neki spirálrugós hátul. Cserét követően, ha üresen közlekedik, akkor ugyanígy üt nagyobb döccenőnél. Semmi esetre sem normális a jelenség, de terhelés mellett ez nem jön ki.

7405 jocking . 2019-11-06 20:11:27  Előzmény: Spityu: 81205

Hmm. Fura, hogy a gyári csak kihúzásra csillapít, mert az azt jelentené, hogy hagyja elemelkedni a kereket az útról és lassan engedi vissza. Persze lehet, hogy az én logikám rossz (sőt biztos, mert ha gyárilag ilyen, akkor csak volt rá okuk, hogy ilyen legyen).
Az is felmerült bennem, hogy túl könnyű a kocsi hátulja és túl gyorsan kell mozognia a cuccnak, esetleg a rugó felújítása miatt magasabban áll az autó segge és ettől jobban ki kell húzódnia a teleszkópnak. Lehet, hogy idővel megül újra a rugó és elmúlik a teleszkóp hangja.

7404  Spityu 2019-11-06 19:32:01  Előzmény:jocking .: 81204

Nekem a 4T-nél az volt, hogy állandó jelleggel kattogott. Tehát ha oda-vissza mondjuk 1-1 centit húzkodtam rajta, akkor kotyogott belül. Teljesen mindegy volt, mely állásban. Valami olyasmi lehetett, hogy a száron lévő dugattyú lelazult, de nem esett le. Csak akkor, amikor a híresen jó alföldi utakon mentem Albertirsa környékén. Ha jól látom, Pusztavacstól délre, egy S kanyar utáni derékszögű kanyarban. Csupa hullám volt az út (a mostani képen már fel van marva helyenként), viszonylag nagy sebességgel be lehetett venni. A hullámok távolságából és a haladási sebességből számítható frekvencia sajnos kb. megegyezett a hátsó gólyaláb sajátfrekvenciájával, aminek az lett az eredménye - gátló ide vagy oda -, hogy szépen kiugrott a szár a patronból és csak valahogy ferdén ment vissza, amitől full kitámasztott. Egy élmény volt így menni még 200+ km-t, főleg, hogy hazafelé egy 110 kilós satu is velem jött. :D
A másik fajta kottyanás is ismerős. Szerintem az akkor jelentkezik, ha kevés az olaj a patronban. De ahogy megfigyeltem a gyári új gátlóimnál, azoknál is van egy kis üresjárat, ha a teljesen kihúzott állapotból lenyomom a szárat. De kihúzáskor nem. Ez azért fontos szerintem, mert a gyári gátlók csak kihúzásra csillapítanak, amihez képest nagyon könnyű benyomni őket.
Egyébként a tiédnél a többi állásban ez nem befolyásolja a működést, hiszen pont az a lengéscsillapító (~kondenzátor) lényege, hogy folyamatosan azonos "ellenállást" fejt ki a rugó ellenében (ami a valódi ellenállás, R), mindegy, hogy hol áll éppen a dugattyú, nem növekményes a történet, így mindegy, hogy mi volt a dugattyú út elején (e szempontból).

7403 jocking . 2019-11-06 19:04:56  Előzmény: Spityu: 81203

Kiszedtem mind a kettőt. Egyforma hosszúak a gyárival. Egész biztos, hogy ezek okozzák a hangot, mert lengéscsillapító nélkül teljesen kussban van a futómű akkor is, ha annyira pattogtatom, hogy szinte felemelkedik a földről a kerék.
Próbáltam őket kézzel is húzogatni, annyi tűnt fel, hogy olyankor van hangja, amikor kb. 80%-nál jobban ki van húzva és hirtelen rányomok, olyan, mintha buborék lenne a dugattyúja alatt és gyorsan lejjebb tudna "esni" 2-3 centit, ilyenkor van egy tompa puffanó hangja is. Igazából azt lenne jó tudni, hogy a hatásfokában számít-e ez valamit, vagy csak a hangja ronda.
Amúgy van itthon gyári, ami talán jó lehet felújítási alapnak, majd rájuk nézek.

7402  Spityu 2019-11-06 18:44:32  Előzmény:jocking .: 81202

Hát, ez marha jó kérdés. Én arra lennék kíváncsi, hogy a gyártóműnek vagy a terméknek minden engedélye megvan-e. Szerintem vastagon H engedélyes dolog a lengéscsillapító, tekintve, hogy a rossz állapotú példányok drasztikusan megnövelhetik a fékutat. Bár a függőcsapszegperselyből kiindulva - ami a menetbiztonság szempontjából szintén nagyon fontos alkatrész - mindent el bírok képzelni. :D
Szerintem lehet, hogy jobban jársz, ha keresel még két gyári akár használtat, aminek a szára rendben van. szépen szétcsavarozod, teszel bele 1-1 szimmeringet, feltöltöd a megfelelő mennyiségű és viszkozitású olajjal, és viszontlátásra. Kevertethetsz színt, aztán meg is fújhatod őket. Mi valamikor a '90-es évek végén cseréltünk olajat a gyáriakban, 2010-ig azzal ment a kocsi. Annyi, hogy kicsit keményebb volt a futóműve, mint a mostaniakkal. Biztos, hogy valami vastagabb "hidralikamittudomén" került bele. Szimmering cserére nem emlékszem, szerintem nem volt. Az viszont biztos, hogy flexkulccsal nyitottuk ki. Előtte érdemes lehet a menetnél kissé megkopácsolni a házat kívülről, hogyha össze van oxidálódva, legalább az engedjen. De otthon csináltuk. Satu nélkül - bár abba is max. a szemnél fognám be. Valahogy lejöttek a kupakok, de nem rémlik, hogy fater kurvaanyázott volna, úgyhogy szerintem nem volt vészes művelet. :D

7401 jocking . 2019-11-06 18:20:11  Előzmény: Spityu: 81201

A végén még nem is előre fog kerülni, hanem hátra...
Az MLT autósboltból rendeltem kettőt, aminél azt sugallták, hogy felújított gyári. Erre küldtek kettő pontosan ugyanolyan szart, ami most is bent van. Ugyanaz a doboz, ugyanaz a cikkszám, bár kicsit sötétebb kék, mint a másik volt.
Kíváncsiságból kivettem az egyiket hátulról, összemértem az újjal, pontosan ugyanakkorák. Ami viszont a furcsa dolog, hogy összemértem őket egy gyári használttal, és azzal is megegyezik a hosszuk. Pedig a múltkor kb. 2 centivel rövidebb volt, amikor összemértem őket... Most a kérdés az, hogy mitől lett hosszabb a fos, ami bent van, és mi a fene kopog, ha megfelelő a hossza. Márpedig tuti, hogy a csillapítóknál kopog valami, mert kiszerelt állapotban kussolt a futómű.

Megtévesztő reklám ftw:
https://www.mltautosbolt.hu/TRABANT-LENGESCSILLAPITO-601-d6169.htm
A legjobb, hogy ha megnyitod a képet, ez az url:
https://www.mltautosbolt.hu/fotky22671/fotos/_vyr_6169TRABANT-LENGESCSILLAPIT%C3%93-601-FELUJITOTT.jpg
Elég nehéz félreértelmezni a "FELUJITOTT" szót.

7400  Spityu 2019-11-06 11:25:43  Előzmény:jocking .: 81200

Pedig a kék menetek adtak egy kis utcai tuning érzést... :D

7399 jocking . 2019-11-06 09:56:27  Előzmény: Spityu: 81199

Már folyamatban van a dolog, felvettem a kapcsolatot az eladóval. Állítva tárolnám én is, az első rugó fölött. :D

7398  Spityu 2019-11-05 22:46:43  Előzmény:jocking .: 81198

Érdemes megvenni, mert ritka és az ára sincs elszállva. Jó, vettem már 600-ért is gyári új párat, ami poros volt, de látszódott rajta, hogy zsír új és kb. 1 forintról indult a licit. :D Meg kaptam ajándékba is egy idős nőtől, akinek régen Trabantja volt.
Igazából csak arra kell figyelni, hogy ne legyen rozsdás a szára, meg az olaj is benne legyen. Bár ez utóbbi nem annyira fontos, lehet pótolni. Mondjuk nekem egy sem eresztett, azért állítva tárolom őket.

7397 jocking . 2019-11-05 22:27:44  Előzmény: Spityu: 81196

Hmm, elgondolkodtató. Amúgy találtam már cseredarabot, ami formára olyan, mintha a gyárit újították volna fel. Lemérettem a boltossal, a hossza is pont annyi, holnap hozza a postás. De lehet beújítom ezeket is, előre. :D

7396 Piret Endre 2019-11-05 22:03:22  Előzmény:jocking .: 81194

Na igen, erre most erősen csorog a nyálam ilyen előzményekkel.

7395  Spityu 2019-11-05 21:44:06  Előzmény:jocking .: 81182

Megfelelő cseredarab: https://auto.jofogas.hu/somogy/Trabant_eredeti_teleszkoppar_98036112.htm

7394  Spityu 2019-11-05 21:00:32  Előzmény:jocking .: 81194

Ezt láttam, ill. kaptam screenshotot is a 850 eurós hirdetésről korábban. Hibátlan portéka, reálisan valahol 150-200 e HUF között kellene elmennie.

7393 jocking . 2019-11-05 20:20:21

https://www.vatera.hu/trabant-601-fotengely-henger-dugattyu-gyari-uj-ddr-ndk-2831418746.html?fbclid=IwAR2WEmWZP0EPg4sRzjERwAsjo4BFamvS49o945l6h65Yx3GolFWYkuqca54

7392  Spityu 2019-11-05 19:12:59  Előzmény:jocking .: 81191

Az is egy lehetséges tünete. Nekem inkább olyan volt egyszer, hogy gondolt egyet, és elkezdett felpörögni. Majd visszaesett szép lassan. Aztán újra. Gondolt egyet és abbahagyta, mert nem emlékszem rá, hogy szereltünk is volna valamit emiatt. :D Ez valamikor kb. 15-6 éve volt.

A H1-1-nél valóban a nagy csavar való a fordulatszám állítására. De azon kívül rengeteg egyéb paraméter van, ami állítható annál a típusnál. Szemből nézve a jobb oldalán van a CO-csavar, gyárilag plombálva. Na, az szintén fontos. Fölötte a pillangószelep alapnyitását állító ütközőcsavar. Amit nagyon pontosan be kell állítani, mert azon áll vagy bukik, hogy az előbbi kettő mennyi hatással bír az üzemre, mennyire lesz jól beállítható az alapjárat. De ezenkívül a szívatóval és a gyorsító rendszerrel kapcsolatos állítási lehetőségek is vannak. A pillangótengely végén van egy szimmering, ott is szívhat falsot, hasonlóan a tengely másik végéhez, ahol mondjuk nincsen semmi.

7391 jocking . 2019-11-05 18:50:33  Előzmény:Piret Endre: 81190

Amúgy érdekes, mert itt két ideológia találkozik. Az egyik az "aminek nincs baja, azt nem kell bántani", a másik meg a "mindig az megy tönkre, amihez nem lett nyúlva". Néha bejön az első, de azért az utóbbi is elég gyakran előfordul. :)

7390 jocking . 2019-11-05 18:49:00  Előzmény: Spityu: 81189

Falslevegőre nem azt szokás mondani, hogy lassan esik vissza felpörgetett motor fordulatszáma?
Nálam a karbi tetején vagy egy nagy csavar, elvileg azzal kell állítani az alapjáratot, csak érdekes módon mióta megvan ez a karbi, soha nem reagált rá a motor. Se felújítás előtt, se most. Mondjuk az alapjárat nem rossz, de amit minimálisan állítani kell rajta, azt csak a burkolaton lévő csavarral tudom, ami a bovdent is tartja. Szerintem ez a karbi problémája, bár nagyon nem érdekelt korábban sem, mert ezzel pöcc-röff, a régi karbijával meg mindig fél percet kellett tekerni, hogy beinduljon. Mondjuk van még itthon 2 karbi, lehet azókat is kiganézom és letesztelem majd egyszer.

7389 Piret Endre 2019-11-05 15:58:34  Előzmény: Spityu: 81189

Gyönyörű fényesre mostam a blokkot, így most jól látszik a hátsó felén, hogy a talptól lefelé olajos. Plusz a hátsó motorburkolat szép lenyomatát adja annak, hogy melyik oldalon mi fúj ki.
Kicsike folyást találtam mindkét oldalon a főtengelynél, még a szétszedéskor. Nyilván azóta nem változott semmi. Azaz a gyújtás alatt láttam is, hogy ott van a szokásos pár csepp sűrű olaj. De az ott volt már a kilencvenes években is :)
Vezérlőtárcsák klattyognak szépen, erre azt mondta Ninausz anno vagy 70 ezerrel ezelőtt, hogy hát ja. Karbitengely így érzésre meglepően nem lóg, ezt azért majd még vizsgálom. Egyelőre ez van, hogy a hét második felére lesz kompressziómérő óra, ezt és a préshézagot megmérném még szétszedés előtt. Aztán jöhet le legalább az egyik henger.

7388  Spityu 2019-11-05 10:48:18  Előzmény:Piret Endre: 81188

Igazából nem látom értelmét a színtelenül hagyásnak. Ha óvatosan fúrod le, nem mellette semmi baj. Lehet, hogy érdemesebb a talp felől fúrni. Előtte a talpnál és a fejnél is aprólékosan megvágni a fényezést szikével, nehogy meghámozza a duroplastot is kiszedéskor. Összepréselésnél szintén óvatosnak lenni, hogy ne karcoljuk össze a duró fényezését, aztán szépen ki lehet maszkolni a szegecset. Még az sem baj, ha lesz egy lépcső, mert amúgy is kiemelkedik. Aztán mehet neki szóró (dobozos bőven jó), az azért jobban tapad a fémhez, majd a festék. Néhány nap múlva esetleg össze lehet polírozni egy közepes lapos csavarhúzóra rakott finom papírral + polírpasztával utána. Türelemjáték, de kivitelezhető.

A felújításkor, gondolom, nagyjából lemostad a motort, legalább annyira, hogy a fénylő olaj / dzsuva eltűnt róla. Azóta az ékszíjtárcsánál nem keletkezett olaj folyás? Ill. a lendkeréknél. Ott szinte minden Trabant ereszt valamennyire. Vagy a váltó vagy a motor miatt. Érzékszervi vizsgálattal elég jól be lehet határolni, honnan is jön az olaj. Ha túlzott mértékű a szivárgás, akkor az nyilvánvalóan falslevegő szívásához is vezet, ami általában véve az alapjáratot borítja meg. De ha ilyen lenne nálad, szerintem egyáltalán nem lehetne alapjáratot állítani.
Mondjuk igen, mit várunk 150 e km után. :) Csoda, hogy ennyit elment. Ennyi futás alatt eléggé sokat kaphat a karbi tengelye, a vezérlőtárcsák is.

7387 Piret Endre 2019-11-04 20:34:11  Előzmény: Spityu: 81187

Tudom, hogy eretnekség, de én a nikkelszínű szegecsfejekkel is elvolnék ott végső esetben :-) De ez még odébb van.

Ez a motor azt tudja, hogy melegen néha nehezen indul. Hidegen 2-3 fordulat, ha jól lett leállítva. Viszont az alapjárat csak akkor normális, ha kicsit túldúsítom a csavarral. Most nem tudom, hol áll, majd megszámolom. Így viszont tök szép és stabil, jól megy hidegen-melegen, bár produkál dús alapjárati keverékre utaló jeleket. Úgy voltam vele, hogy mit várok 150e km után. Csak aztán észrevettem a hűtőlevegővel távozó olajat, lévén az utóbbi 40 évben először tiszta minden.

Az, hogy miben gondolkodom, nyilván majd mérés útján derül ki. Viszont a végnyomás mérés jó ötlet, köszi szépen. Már csak eszközt kell keríteni hozzá, méghozzá értelemszerűen a szétszedés előtt.

Aztán mindenképpen lejönnek a hengerek, hiszen tömítést kell cserélni. Ekkor "ingyen" meg lehet mérni őket, és gondolkodni. A gyűrűhézag már nem ennyire triviális, csak ezért lepiszkálni a gyűrűket egy ilyen öreg szerkezetről nem biztos, hogy jó ötlet. Bár az meg szinte kizárt, hogy az lenne a következtetés 150 ezer után, hogy kutya baja, tömítés és viszlát. Bár, mint mondtam, különösebb baja nincs. Ami van, abban meg akár az alsó kifújásnak is lehet része. Elég szép réteg retket gyűjtött 3000 km alatt.

7386  Spityu 2019-11-04 18:41:31  Előzmény:Piret Endre: 81185

Igen, én elsősorban mögé gondoltam. Én is allergiás vagyok az elütő színekre, de egy ilyen részlet spotfényezésének még magam is nekiállnék. :) De szerintem megúszhatod bontás nélkül is.

Jah, elfelejtettem írni, hogy kaptam Szabitól egy '84-es hengerpárt (ha esetleg évjáratazonos hengerekre lenne szükségem, jól jönnek), amik egy gyári, bontatlan motorról származnak. Teljesen elmostam őket és azok is billegnek egymás talpán! Szóval sanszos, hogy az öntvényben volt még némi feszültség, ami az üzemi hőmérsékleten okozott némi deformációt. Másra nem tudok gondolni.
Ezek a hengerek emlékeim szerint 80 ezret futottak talán (rá volt írva, de mosáskor lejött). Kíváncsiságképpen megmértem egy felső gyűrű hézagát: annyira feltoltam a dugattyút, hogy a hengerfejtömítés síkjáig kiért a gyűrű, így könnyen láthatóvá vált. Itt ugyebár a furatátmérő is eredeti (fontos, hogy itt, a legkisebb átmérőnél szabad csak beállítani a hézagot használt henger esetében). A gyűrűhézag kerek 2 mm volt. Sajnos nem emlékszem biztosan, de úgy rémlik, hogy gyenge volt a teljesítménye. Aztán lehet, hogy nem. Az egyik dugattyú kissé kenődött, a másikon csak pár karc van. Szóval érdemes volt cserélni őket.
A 150 ezres (nagyjából) bontatlan motorod mindenképpen ritkaságszámba megy. Már a 100 ezres futás is szép egy Trabanttól. Ha egyszer arra kerülne a sor, hogy szétbontod, mindenképpen fényképezz. De már csak a hengerek lehúzásánál is érdemes. A gyűrűzésre visszatérve: szerintem mérjél sűrítési végnyomást. Járasd üzemmelegre a kocsit, hajtsd ki mindkét gyertyát, egyik majd a másik hengerbe tekerd be az órát, padlógáz, indítózás (amíg beáll a mutató). 7-8 bar környéke volna a jó (8-8.5 újan). Esetleg hidegen is megmérheted. Ha egy motor nehezen indul, akkor sanszos, hogy kopott -> hidegen alacsony a végnyomás. Ha melegen gyenge, akkor nagyon kopott (feltételezzük, hogy minden más rendben).
Egyébként 150 ezres futásnál szerintem nem gyűrűzésen kellene gondolkodnod, inkább fúráson. Hivatalosan 4 javítóméret van, jó eséllyel rögtön 72.50-re kellene fúrni, annyira hordós lehet a hengerfal. Gyári új, régi típusú dugattyút szerintem találsz kinti webáruházban. Tuti hengerfúrót is tudok. A most kapható, "fekete" (talán lengyel-kínai) gyűrűkről nem rég azt hallottam, hogy nagyon kopnak. Passz.
Tömítések: gyárilag a hengertalpnál 1-1 papírtömítés van. A könnyebb takaríthatóság miatt a blokk felé néz a grafitos fele, felfelé pedig a lila méhsejt mintázatú lapja. (De ahogy korábban írtam, én megkenném mindkét felét valamilyen oda való anyaggal.) A hengerfejnél pedig 0.5-ös alu lemez van. Szerencsére a "tömítéskészletes" teljesen használható, nekem is az van bent. A hengertalpaknál nálam a következő a helyzet: ugye síkolni kellett a talpakat a vetemedés miatt. És előtte próbálkoztam házilagosan is, sikertelenül. Emiatt az van, hogy mindkét talpnál a tömítéskészletből származó, a gyárinál vastagabb tömítés van, az egyiknél kiegészítve egy gyárival. Így jön ki egyenlőre és jóra a préssáv hézaga nálam. Ugyebár a hajtókar szemtávolságnak is van toleranciája, ill. a dugattyúnál is szórhatnak a méretek szerintem.
Ez a fajta, talán a Bárdinál vettem: https://www.vatera.hu/tomitesgarnitura-trabant-601-2780008031.html

7385 Piret Endre 2019-11-03 21:18:19  Előzmény: Spityu: 81184

Annál azért jobban szegecseltem fel azt a géptetőt, hogy csak úgy oda lehessen nyomni valamit :-) Esetleg mögé. Majd még nézegetem tavaszig. Az a baj, hogy ha komolyabban hozzányúlok, akkor bukom a színrefújódott szegecsfejeket.

Én egyesével gondoltam lehúzni a hengereket, biztos ami biztos. És ha már lejönnek, jó lenne meg is mérni őket így 150 ezer km után. Szerfelett érdekes lenne egy gyűrűhézag adat is, viszont csak ezért nem bántanám a gyűrűket...
Összeszedtem az itthon található tömítéseket. Van egy pár, nyilván utángyártott, ami valami vékonyabb fajta, de a papírnál azért vastagabbnak tűnő tömítésanyagból van. Na az elég szimpatikusnak tűnik, bár nem gyári.

7384  Spityu 2019-11-03 20:43:47  Előzmény:Piret Endre: 81183

Ha lehúzod a hengereket, pucolást követően (hígító, kromofág, acélgyapot, szike óvatosan) tedd az egyiket a másik talpára. Ha billegnek, legalább az egyik vetemedett. Érdekes, de az enyém ilyen volt. 1x volt szétszedve, sima fekete szilóval lett összerakva, még a '90-es évek végén, 1996-8 körül. Tehát nem gondolnám, hogy a csavar lett túltépve a papír ellenében és amiatt hajoltak volna le a szemeknél. Lehet, hogy kellett volna nekik egy hőkezelés a megmunkálás előtt. De összerakás előtt elvittem, hogy síkolják meg őket. Házilag nem ajánlom, nekem nem sikerült. Továbbá azt sem ajánlom, hogy csak úgy megsíkoltasd. Kizárólag akkor, ha utána fúrás is lesz. Hiába párhuzamos a hengerfej tömítőfelületével, valamiért a legtöbb gépműhelyben a párhuzamos és a derékszög sosem 0 és 90 fok. :) Szóval ha azt tapasztalod, hogy billeg, és nem akarsz fúrni, akkor azt javaslom, hogy tegyél be gyári papírtömítést, aminek mindkét felét megkened tömítővel. Nekem az a tapasztalatom, hogy a papír tömítés önmagában előbb-utóbb újra ereszteni fog, persze, csak akkora mértékben, ami nem okoz üzemzavart, mindössze esztétikai gondot jelent. Ami bevált nálam: Nitrolakk, Hermosal. De más típusú motor hasonló (nyomás alatt lévő) részét raktam már össze papír + piros motortömítő kombóval - tökéletes. Igazság szerint a papírtömítésre mindig szükség van a préssáv hézaga miatt. Az előbbi segédanyagok valamelyikével kiegészítve elég jó tömítettséget lehet elérni. Pl. a Lada első fedlapja a legtöbb esetben agyon van vetemedve. Ily módon összerakva nem eresztett elég rossz állapotú fedéllel.

A géptetőnél talán mentheted a helyzetet, ha valahogy megpróbálsz benyomni mögé K+D-t. Vagy mellé, úgy, hogy kiékelje az ott lévő hézagokat. Mivel K + D, nem is kell összepréselni a felületeket, így kicsordulni sem fog.

7383 Piret Endre 2019-11-03 18:39:49

Ma hozzájutottam, hogy megszerezzem a hátsó motorburkolatot, nyomolvasás céljából. Az egyik hengerfejtömítés jónak tűnik, egy hengerfejtömítés és egy talptömítés biztos szar, de valószínűleg mindkét alsó ereszt.
Hát, ilyet sem csináltam eddig, és ez a motor úgy negyven éve és alsó hangon 100e km óta nem volt ennyire bontva. Én mindösszesen egy hengerfejtömítés-cserére emlékszem a 90-es években, jó kérdés, hogy melyik oldalon.

Plusz bónusz felfedezést is tettem. Aki legközelebb gépháztető durót tesz fel, az tegyen ragasztót a szegecsekhez oldalt, hiába nem volt gyárilag. Én nem tettem, erre most mozog meg zörög :-(

7382 jocking . 2019-10-26 20:42:16  Előzmény: Spityu: 81181

A teleszkópra a megoldás a csere lesz, az nem egy bonyolult művelet, de még be kell szereznem a megfelelő cseredarabot. A nyiszogásra valszeg rá tudnék nézni, ha holnap nem lenne már egyéb program (olajcsere, garázs tető). :/ Mondjuk lehet, hogy öngyógyulós lesz a dolog, mert a mai tesztkörök alatt nem hallottam a nyiszogást.

7381  Spityu 2019-10-26 19:19:06  Előzmény:jocking .: 81180

Hajrá, holnap még szép idő van, aztán berobban az évszaknak megfelelő.

7380 jocking . 2019-10-26 12:51:22

Győzelem. Az erős szerkezet a már korábban használt (de még szinte új, 3 tized mm-rel vékonyabb, mint a "mostani új") tárcsával összerakva végre minden faszányos. Nem pörög fel menet közbeni gázadásra, és indulásnál kapar, ha úgy indulok. :)
Már csak a hátsó teleszkópokkal meg a nyiszogó fékkel kell kezdeni valamit.

7379  Spityu 2019-10-25 16:35:41

Na, előtúrtam egy gyári új, régi típusú szerkezetet. Kiszedtem a 3 db (egyébként 3 mm-es) pöcköt is. Így, nyugalmi helyzetben a kinyomószenet fogadó középső felület kb. 43 mm-re van a nyomólap felületétől. A szerkezet lendkerékre illeszkedő lapja pedig 15 mm-re van a nyomólaptól. Próbaképpen párszor rá is tehénkedtem. Mit mondjak, elég nehéz benyomkodni. Kipróbáltam úgy is, hogy csak a két tenyeremre támaszkodtam, az egyik alatt ott volt a szerkezet. Sajnos nincs szobamérlegem, hogy pontosabban meg tudjam mérni a szükséges erő nagyságát, de a fél testtömegem nem volt elég ahhoz, hogy átugorjon (kb. 75/2 kg). Eléggé át kellett helyeznem a testsúlyomat az adott kezemre, hogy átugorjon a kuplung. Kb. 50 kilóra becsülném a szükséges tömeg értékét. Hüvelykujjal max. a zabkásán táplált ukrán barátunk tudná benyomni: https://www.youtube.com/watch?v=2NXzFq3pGLY

7378  Spityu 2019-10-25 12:50:13  Előzmény:jocking .: 81177

Állásában szerintem nem gyengülhetnének, főleg, ha ki vannak szerelve és csak állnak, terheletlenül. Tegyük fel, hogy korrózió sem éri a felületét a rugóknak, ami mondjuk töréshez vezethetne, hasonló folyamatok miatt, mint ami a galvanizáláskor fellépő hidrogén-ridegedést jellemzi, jelenti.
Viszont megfigyeltem egy a gyári újakra jellemző tárolási módot: https://wt-fundus.de/shop/kupplungsautomat-ungefedert-original-ddr-ware-trabant-601/
Alul az IFA matricánál és attól mindkét irányban, 120 fokra van 1-1 kis íves ékszerűség. Ez a nyomólap és a váz közé van beillesztve. Két dolgot tudok elképzelni, hogy mi a célja. 1. Tehermentesíteni akarták a rugót, hogy amíg tárolják, ne gyengüljön. De ez nem túl logikus, mert szerinte így pont hogy jobban feszül, kivéve ha az átbillenési állásban van (gondolom). De az még messze van, úgy emlékszem, de majd túrok elő egyet. 2. A szerelést megkönnyítendő, így ugyanis eleve magasabbra kerül a nyomólap, ami azt jelenti, hogy a csavarok meghúzásakor csak a végén kell játszani a kuplung ellen. Egyszer úgy vettem észre, hogy ezek bent vannak, hogy meghúzáskor kipotyogtak. :D

Még egy kép: https://wt-fundus.de/shop/kupplungsautomat-ungefedert-original-ddr-ware-trabant-601/

7377 jocking . 2019-10-25 07:58:22  Előzmény: Spityu: 81176

Én is ebben reménykedek. Az a fura, hogy mindkét kuplung és ez a most bent lévő lendkerék is volt már autóban korábban és használva volt gond nélkül. Nem tudom, a 9 év (vagy 12, az egyik készlet többet "pihent", miután elbontódott az autójuk) állásban mi változhatott, amitől most fosch.

7376  Spityu 2019-10-24 22:14:46  Előzmény:jocking .: 81175

Ami azt illeti, mindent el lehet képzelni. Úgy értem, az előbbi jelleggörbén szerintem szerintem 10 különböző ponton helyezkedne el, ha 10 motort összeraknánk ma elérhető alkatrészekből. Új, használt, gyári, nem gyári stb. Jó volna, ha lenne egy gyári új lendkerekem, de nincsen, azon meg tudnám mérni, hogy a szerkezetet tartó sík és a nyomófelület között mekkora a távolság. Ezzel egy paramétert le tudnánk. Fontos továbbá a tárcsa vastagsága is. Eredetileg talán 6-7 mm, már nem emlékszem fejből, de ezt meg tudom mérni. Ezzel még egy változó fixálható. Utána az adott kuplungszerkezetnél a nyomólap felszíne és a szerkezet lendkerékre menő lapjának távolságát kellene megmérni. Ilyenből is van régi típusú gyári újam, amit meg tudok mérni. Ezután talán már csak a tányérrugó erejét kellene megmérni. Ez talán egy 10-20 kilós mérleg + egy nagy satu vagy golyósprés segítségével meg lehetne csinálni. Mondjuk mm-enkénti összenyomásonként felírni a mérleg által mutatott értéket.
Egyébként nekem - valószínűleg - keveset futott lendkerék van fent, egyáltalán nem volt hullámos. Sajnos gyári újat nem tudtam szerezni, csak labirintosat láttam, azt meg az eredetiség miatt nem akartam. A tárcsa és a szerkezet is gyári új, régi típusú. És ezzel a konstellációval a kuplungbowdenen az állító anyát majdnem teljesen be kell tekernem. Tehát a szerkezet nyomófelülete, ahol a kinyomószén csúszik, eléggé "bent" van. Csúszásnak viszont nyoma sincs, még akkor sem, ha pont 3000 környékén (gigantikus 54 Nm) megsimogatom a pedált és visszaengedem. Nyilván valamennyit csúszik ilyenkor, de egyből megfékezi a motort. Az átbillenési pontot határozottan lehet érezni a pedálon. Úgyhogy szerintem a te esetedben a szerkezetek nyomóereje lesz a gyenge.

7375 jocking . 2019-10-24 21:44:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81173

Valóban behúzza a rugókat az, ha a helyére van téve a szerkezet a tárcsával. De ez nem olyan mértékű, hogy átbillentse az egészet. Ennél az új(abb) szerkezetnél meg pláne nem, jól rá kell tehénkedni felszerelt állapotban is, hogy kiemeljen. Meg ahogy Spityu kommentjében lévő leírásból is kiderül, ezek annál szorosabbak, minél jobban megnyomja őket a tárcsa (egy bizonyos pontig, remélem, hogy ezen a ponton nem lépünk át).

7374 jocking . 2019-10-24 21:39:31  Előzmény: Spityu: 81172

A szegecsek még nagyon messze vannak attól, hogy hozzáérjenek bármihez is, új a tárcsa, van rajta bőven anyag. Csak a szerkezet nézett ki úgy, mintha a tárcsának csak az a része érne hozzá, ahol a szegecsek vannak.