Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7239 jocking . 2019-08-11 18:39:36  Előzmény: Spityu: 81012

Igen, ami alatt ott a rugó meg a visszafolyás gátló szelep. Ez elé megy az elosztó, és a gomba. Bármennyire is meg volt tépve (szó szerint, két kulcsot összeakasztva "erőkarral"), bármilyen tömítést is próbáltunk, mindig szivárgott. Plusz a tartály egyik bekötése is, pedig ott elvileg még nyomás se nagyon van.
Mondjuk ez benne volt a pakliban, mert a kuplung mögött a tűzfal anno valszeg azért rohadt ki, mert a szivárgó fékfolyadék lemarta a festéket. Simán lehet, hogy volt valami felületi gebasz vele, ami a tisztítás hatására romlott.

7238  Spityu 2019-08-11 18:23:43  Előzmény:jocking .: 81011

Tehát az első be és kimenet zárókupakjánál van a szivárgás? Ilyen nekem a gyári újnál is volt. Nem is értettem... Aztán kicseréltem jó minőségű felújítókészletből őket és jó lett. Egyébként eléggé jól meg kell húzni, nem csak amolyan "érintőre" módon.
A TWZ tudomásom szerint eléggé jó minőségű. Küllemre is nagyon hasonlít a gyárira. Egyedül a két csonk az, ami nem feketített, hanem sárgára passzivált. De ezt mondjuk könnyű korrigálni, ha valaki szőrszálhasogató. Csak le kell maratni alapfémig, melegíteni és lenolajba mártani. Vagy fegyver feketítő folyadékkal is el lehet érni a megfelelő színt.

7237 jocking . 2019-08-11 17:52:57

Na, ma légtelenítettük a féket. Illetve próbáltuk... A főfékhenger elülső felén (ahol rámegy az elosztó, de nem az elosztó alól) dől az olaj, és az elülső tartály csatlakozásnál is szivárog, ami nem lett jobb, bárhogy is tisztogattuk, bármilyen tömítést is raktunk bele. Mintha magával a felülettel lenne valami, ahová felfekszik a tömítés... Emiatt az első kört egyáltalán nem is lehetett légteleníteni. Kénytelen vagyok beszerezni Csapitól egy "TWZ" cseredarabot. Kár, pedig jó lett volna a sajátját megtartani.

7236 jocking . 2019-08-11 09:45:42  Előzmény: Spityu: 81009

Hmm, hát mondjuk a súlyukban valóban volt némi különbség. :D Megvannak az eredetiek is egyébként, csak nagyon matt sötét szürkének tűntek, ezért cseréltem inkább fényesebbre. De a képek alapján úgy tűnik, hogy a gyári sem volt annyira fényes.
Szerintem nem gyári, német utángyártás. Trabantweltről van. Alighanem ez volt az:
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Blindstopfen-fuer-Karosserie-Trabant-601-1-1::995.html
Egyébként nem vagyok biztos benne, hogy nem feketék voltak benne eredetileg is, egy évekkel ezelőtti vakargatásnál is mintha olyanok kerültek volna elő belőle, bár nem biztos.

7235  Spityu 2019-08-11 00:59:13

Megnyugodtam, akkor én is off-topic kocsival megyek. Nincs kedvem trabantozni most.

Hogy miből derül ki? Abból, hogy az egyik kb. lebeg a levegőben, a másikkal meg egy kost is agyon lehetne ütni.
U.gy.: http://www.zsombishop.hu/product_info.php?products_id=1271
Gyári: https://www.oldtimer-ersatzteile-hermel.de/kopex-rohr-48-mm-heizung-ifa-ddr-geblaese-neu-14021.html#!prettyPhoto
A gyárinál is megfigyelhető egyfajta periodicitás, de kevésbé.

A fekete küszöbdugókról van esetleg linked? Ill. gyári? Ha esetleg kiderülne, hogy tejszínű volt a tiédben, szívesen elcserélem, ha a bent lévők gyáriak. :D Sajnos én 1-et elkavartam valahová, emiatt tejszínűekből tettem be, 4-et. (Persze, újat adnék.)

7234 jocking . 2019-08-11 00:39:48  Előzmény: Spityu: 81007

Adminisztrációs szempontból biztosan nem, műszakilag még annyira sem. Még meg kell csináltatnom az ülésekre a kárpitokat. Talán majd a május elsejeire. :)
Az "alu" fűtéscsőnél miből derül ki, hogy gyári-e vagy nem?
Küszöbdugó "tranzakció" nem történt, ezeket is a német boltban vettem, ott meg csak fekete volt.

7233  Spityu 2019-08-10 23:29:49  Előzmény:jocking .: 81003

Tényleg, Siófokra készen lesz a kocsi? Mármint lehet számítani arra, hogy megjelensz vele? Kupakot lehet, hogy találsz. De kinti oldalon van az is és eredeti fűtéscső is, pont Imre rendelt nemrég ezekből a Trabantjára. Én tényleg nem akarom megmondani, ki mit csináljon a kocsijával, de szerintem nagyon sokat dob az összképen. Ill. ha egyéb részletekben annyira rámentél a gyáriasságra, szerintem ez már semmiség.
A küszöbdugókkal bajban vagyok. Úgy rémlik, mintha küldtem volna belőlük, opál színűt. Viszont úgy látom, feketék vannak bent. Vagy még nincs bent semmi? A lényeg, ha bárhol látsz 4db gyárii új feketét, vevő vagyok rájuk. :D

7232  Spityu 2019-08-10 14:58:39  Előzmény:jocking .: 81005

Szerintem a csövet védi a kidörzsölődéstől.

7231 jocking . 2019-08-10 14:49:29  Előzmény: Spityu: 81004

Azt sejtem, hogy mi lehet a funkciója magának a visszafolyó csőnek, azt nem tudom, hogy a színes ráhúzott cuccnak mi volt a szerepe. :D

7230  Spityu 2019-08-10 14:33:21  Előzmény:jocking .: 81003

Hát... másikat nem tudok adni helyette. De amúgy a szivacsbetét miatt ne aggódj. A későbbi, halogén felirattal is rendelkező dobozban is biluxos szivacs volt, nagyon úgy tűnik (több esetből kiindulva). És igen, elég hülyén mutat benne a H4-es izzó, de az úgy jó.
Azt hiszem, azokat a gyertyatartókat a bordázás nélküli szigetelővel rendelkező, 18-as menetű gyertyákhoz találták ki eredetileg. Dísznek mondjuk elég jó így is.
A tankon az a cső valami kiegyenlítő szerepet tölthet be talán.

7229 jocking . 2019-08-10 14:22:50  Előzmény: Spityu: 81002

Tudom, hogy a kupak nem gyári, de csak ilyen volt itthon. A régi fajtából, amibe bele van nyomva az embléma, eddig egyet találtam. Hosszú hétvégén áttúrom majd a "raktárat", hátha van belőle több is. Legrosszabb esetben túrok Siófokon.
A tanknál valóban hiányzik valami a felső csőről, viszont mióta nálam van a kocsi, soha nem volt rajta, így nincs mit odatennem. Mondjuk sokáig nem is tudtam, hogy az gyári, azt meg a mai napig nem tudom, mi a funkciója.
Szelep ilyen volt a gumisnál, ne eresszen, oszt' kész. :p

Izzókészletet nem vettem, itthon találtam. Van belőle ladás is, ugyanilyen, csak a felirat más az elején. Nekem tényleg nem túl jó, mert bilux égőhöz való kivágás van a szivacsában, amiben eléggé hülyén áll a H4. :) De nem zárkózom el a cserétől sem.
A gyertyatartó valóban nem hozzá való, de úgy voltam vele, mint a rendszám kerettel - jópofa. Németisztánból szereztem. Én olyan gyertyát raktam bele, amilyen az enyémbe való, de szerintem vastagabb is beleférne a kivágás mérete alapján. Persze Isolatort raktam bele, a felirat is az rajta. :)

7228  Spityu 2019-08-09 23:51:39  Előzmény:jocking .: 80998

Khm... kerékagykupakból az ezüsttel kihúzott emblémás nem gyári. Tény, hogy gyárit nehéz beszerezni, hasonlóan a flexibilis fűtéscsövekhez. A tanknál nem hiányzik egy kék védőköpeny a felső gumicsőről? A felniken az alu vagy réz szelepek helyén mik azok a négermellbimbók? :D
A barna izzókészletet nem két hete vetted meg előlem? :D Ha igen, akkor közlöm, hogy nem neked való, hanem az enyémbe, mivel nem szerepel rajta a halogén felirat. Szívesen átveszem. :D
A gyertyatartó bár évjáratidegen, eléggé jópofa. Honnan sikerült beszerezni? 18-as vagy 14-es menetű gyertyához való? Isolator, ugye?

7227  Spityu 2019-08-09 23:38:13  Előzmény:Piret Endre: 81000

Én nem tapasztaltam különösebb deformálódást a ki-/bepréselés során. Mondjuk a szem melegítése volna az igazi...

7226 Piret Endre 2019-08-09 11:34:32  Előzmény: Spityu: 80990

Igazából nem is ezeket a harangokat akartam feltenni, mert van egy pár utángyártott, de ezeknél bizalomgerjesztőbb tapintású darabom is. Csak azok meg nem mennek fel a csuklóházra. Sehogy. Természetesen azután derült ez ki, miután készre szereltem a féltengelyeket. Lehetett újra kinyomni a stiftet, majd elölről összerakni újra.
Pedig az a kinyomós mutatvány aligha arra van kitalálva, hogy túl sűrűn ismételje az ember.

7225  Spityu 2019-08-07 12:47:55  Előzmény:jocking .: 80998

Tényleg 3. A középső vonalat csak az alkatrészek szimmetriatengelyének gondoltam. Igazából csodálkoznék, ha visszahozták volna a későbbi évjáratoknál. Szerintem pont emiatt volt nálam ragasztva.

7224 jocking . 2019-08-07 12:19:17  Előzmény: Spityu: 80997

Ja, hogy ez. Ezt láttam, de az itteni cuccokat nem veszem készpénznek, mert általában régebbi évjáratokhoz való ábrák. Pl. ezen is még az a verzió van övből, amit még a hátsó ablak alá kötöttek be, nem a B oszlopra (arról nem is beszélve, hogy a csat ellendarabja is más felfogatású, meg az egész máshogy is néz ki). Meg ezen 3 csavar fogja a kalaptartót, nálam meg csak egy furat van középen.
A másnál megnézés nem is rossz ötlet, kapásból 2 delikvens is felmerült bennem, az egyik ráadásul csak 3 utcányira van. :)

7223  Spityu 2019-08-07 11:18:55

Szerintem kérdezz meg pár barna kárpitos Trabant tulajt, hogy náluk volt-e csavar. Az a legtisztább.
Katalógus: http://trabkat.prokee.hu/ules.html

7222 jocking . 2019-08-07 09:30:24  Előzmény: Spityu: 80995

Az íves részen ott a két fül, elöl középen viszont van egy furat, sima csavarral folt feltéve, nem lemezzel (de ez a rész már egyértelműen csesztetve volt). A furat viszont gyanúsan pontosan középen van és túl szabályos ahhoz, hogy az kövesse el, aki a kalaptartót is átalakította. Majd méregetek kicsit és kiderül.
A kalaptartóról melyik katalógus melyik képén lehet ezt közelebbről megnézni? :) Trabant.cz-n valamelyik?

7221  Spityu 2019-08-06 22:04:18  Előzmény:jocking .: 80994

Igen, emlékszem a fenti távtartókra. Én a csat ellendarab rögzítésére gondoltam, a padlólemeznél. Sajnos a vonatkozó katalógus képről elegánsan lehagyták, úgy mindenestől. :D

A kalaptartó mondjuk pont látható rajta. A napokban vettem észre, hogy a katalógus szerint elöl a hátsó oldalkárpitok csavarjával és alátétjével van rögzítve. Mármint olyan típusúval. Nálam semmi ilyen nem volt, és bár túl sok Trabantot nem szereltem ezen a részén, nem is láttam ilyet. Sejtésem szerint talán régen lehetett így rögzítve. Nézd meg, nálad van-e furat azon a keresztlécen. Szerintem nem lesz. Nálam ragasztóval és két kis kihajtható füllel volt megoldva. A ragasztózás a lécnél, a fül pedig az íves résznél volt.
Ahogy látom, még él ez a hirdetés, más kérdés, hogy a kalaptartó megvan-e: https://www.vatera.hu/trabant-601-hatso-ulesek-atalakitva-2795494406.html
Én inkább vennék egy ilyen leharcoltat és újítanék fel. Egyrészt jó mintának, lelesni a dolgokat. Másrészt ott van egy fullos váz, ami mégiscsak gyári. A háttámla mögötti részen valóban van egy kis visszahajló tasak, ami mindkét végéről nyitott és egy vékony léc van benne, talán 1.5 cm széles és 2 mm vastag. Van elcsomagolva jó állapotú szürke, majd kibontom, aztán lefényképezem, lemérem. És igen, ez úgy van visszahajtva, felülre. Ne kérdezd, mi a szerepe... :D Amúgy, csak módjával ragasztóztam meg ezt az egyenes szakaszt, hogy ha valamiért le kell szedni, könnyen lejöjjön.

7220 jocking . 2019-08-06 19:27:20  Előzmény: Spityu: 80993

Mindkét rögzítőlemez hajlított és mindkettőnél van műanyag persely a lemez és a csavar között, a furat mérete miatt egyértelmű volt. Plusz felül van még egy kis csonka gúla formájú távtartó, hogy legyen hely a B oszlop és a lemez között (különben nem tudna elfordulni az ajtótömítés miatt). Csavarból szerintem mindenhova egyformát raktam, nem volt itthon hosszabb-rövidebb. Igazából ha felül elég hosszú akkor jó, az alsó meg nem tud túl hosszú lenni, mert a kis "zseb", amiben bent van a csavarhoz tartozó "anyakocka", lyukas, így a csavar csak a duró felfekvő lemezénél tudna elakadni, ahhoz meg kéne hogy legyen vagy 10 centi hosszú. :)

Viszont, mielőtt megint elfelejtem - kalaptartó. Az "eredetit" már szétszedtem, mert valami korábbi mester rakott bele két bazi nagy hangszórót és a kárpit is valami olyasmi anyag volt rajta, mint a billiárdasztalokon ami van. Ezért max. mintának jó, levettem róla a 2 rögzítőlemezt és vettem furnérlapot amiből majd vágok újat.
A kárpitozásánál viszont bajban vagyok, mert nagyon kevés kép van a neten erről a részről, ami van az meg pont a lényeget nem mutatja. Annyiban vagyok biztos, hogy az ülés felőli részen van benne egy plusz buggyos rész a kárpit anyagából, de hogy van-e benne valami (pl. egy keskeny léc), vagy hogy felhajtható-e az nem látszik.
Amennyire ki tudtam logikázni, szerintem felhajtható kéne hogy legyen, máskülönben nem lehet betenni az ülés felőli rögzítőcsavart (Az egyébként milyen volt?, Mint a hátsó kárpit hátsó sarkában, lemezcsavar és műanyag karika?).

7219  Spityu 2019-08-06 18:30:32  Előzmény:jocking .: 80991

Ha nem szivárog, valóban jó lesz. Légtelenítés során ajánlott játszós kerekeken állni, utána pedig levenni a dobokat és megnézni, mi a helyzet a csatlakozásoknál. Plusz a gumifékcsöveknél is természetesen. Célszerű előtte mindent elmosni féktisztítóval, különösen az anyák és a csövek találkozásánál, így egyből meglátszik, ha szivárog valahol. Hetente egyszer nyomkodd meg a fékpedált párszor, ha áll. Esetleges motortér mosáskor a féktartályra húzzál zacskót. Időnként ömleszd át új folyadékkal a rendszert. Így azért sokáig jónak kell lennie. De az előbb mutatott nagy kiszerelésű olajnak adnék egy esélyt. Az egy életre elég. :D

A biztonsági övvel én is így voltam. Úgy tűnt, mintha lenne benne egy csavar és én is erre a következtetésre jutottam, hogy varrást kellene bontani hozzá, hogy ki lehessen gubancolni. Amikor felteszed, a csatból indulj ki. Annak ugyebár van egy burkolt része, annak kell a túloldali ajtó felé néznie. Ezután úgy vezesd a szíjat, hogy minél kevesebb átfordulással jusson el B-oszlopig mindkét végződés. Azt hiszem, alul adja magát vagy talán felül is? Mintha hajlított lenne a rögzítőlemez. Szégyen, de nem emlékszem rá. De igazából a biztosan vannak rajta kopásnyomok, amik árulkodnak. Sajnos az ellendarabra nem emlékszem szintén fejből, hogy melyik van elöl és melyik hátul. Az viszont tuti, hogy az egyik alatt volt egy kis távtartó gyűrű, aminek a teteje kicsit kisebb átmérőjű volt, mint az alja. Emiatt a csavar is hosszabb ennél. Talán a hátsó volt az.

7218 jocking . 2019-08-06 18:15:27

De legalább az övet sikerült megpucolni és berakni. Az a fura, hogy akárhogy teszem is fel, vagy alul vagy felül lesz benne egy csavarodás. Máshogy meg nem lehet feltenni, max szétfűzni lehetne, ahhoz viszont varrást kéne bontani. Így azt sejtem, hogy ilyen volt eredetileg is.
Csatot is csináltam, háromból kettőt. Úgy látszik, nagyon szeret bennük eltörni az a kis basz, amit az övcsat megnyom bedugáskor.

7217 jocking . 2019-08-06 18:02:24

Hát, úgy néz ki, marad a DOT4. Az Euroltól február óta nem kapott cuccot a bolt az eladó elmondása szerint. Mindegy, ha nem szivárog az se lesz gáz.

7216  Spityu 2019-08-05 12:27:04  Előzmény:Piret Endre: 80989

Érdemes vadászni a gyári gumiharangokat. Ismertetőjük a GWB / Kowalit felirat vagy a Pneumant embléma. Vagy valami hasonló, ami a gyáriságra utal. Inkább börzéken, apróhirdetésekben találni, vagy külföldi webáruházakban. Ezek simán kibírják 10-15 évig, még akkor is, ha itt-ott kissé kirepedeznek. Az utángyártott általában "egyműszakis".

7215 Piret Endre 2019-08-05 09:44:33  Előzmény: Spityu: 80988

No, összeraktam a vázolt módon, jó sok zsírral. Tényleg meg kellene találni az LZS-1 utódját, ez már fogytán van, és ide ugye nem kevés töltet kell. És ahogy a tavaly újonnan feltett utángyártott külső gumiharangokat nézem, miattuk hamarabb fogok újra itt járni, mint szeretném :( De nagyon remélem, hogy csak emiatt.

7214  Spityu 2019-08-03 16:07:09  Előzmény:Piret Endre: 80987

Igen, ezekkel szembesültem én is. 2009-ben cseréltem ki gyári újra teljes hosszában a szettet, fél évet ment. Felújításkor csak a csapágyakat cseréltem gyári újra (ZKL-ek voltak benne, de nem volt különösebb bajuk ennyi idő alatt). Továbbá a két csapot és a 4 diót cseréltem még ki, mert rágódás nyomokat fedeztem fel rajtuk. Valami nagyon kemény zsírral raktuk össze őket... Aztán ugye felújítás után meg olyan, hogy kedv függő, mennyire ráz vagy sem. Ebből én arra következtetek, hogy ha éppen jó zsíros, akkor szépen fut, tehát a csuklók belsején lévő durva megmunkálási nyomok nem jelentenek problémát, szerintem. Amúgy, nálam rendesen tele van küldve mindkét külső harang. Idén nem hiszem, hogy lesz rá időm, de jövőre szerintem kicserélem a zsírt mind a négy harang alatt.
Az eredeti gyáriak kb. 80 ezret futottak, van már némi elfordulási kottyanásuk, de egyáltalán nem vészes, vezetés közben nem is tapasztalható. Legrosszabb esetben visszateszem azokat. Bár rémlik, hogy azon meg a csapágyak megforogtak, sajnos, ami nem túl jó. De meg kell méricskélni, próbálni, úgy kiderül, használható-e a továbbiakban esetlegesen az eredeti garnitúra.

7213 Piret Endre 2019-08-03 15:44:49

Most jutottam oda, hogy szétszedjem legalább a faltól távolabbi féltengelycsuklót. Nem teljesen őszinte a mosolyom. Az eredendő baj, hogy a "zsanér" réseinek belső felületei, amik a féltengelyvég és a tengelycsonk lapos végét fogadják, nem voltak igazán simára munkálva, és én ezt nem vettem észre beszerelés előtt. Konkrétan olyan köszörűnyomok vannak rajta, mint egy reszelő. Ez, és a kicsit aláméretezett zsíradag tette a dolgát, pedig a tengelyek lapjai szép fényesek voltak, erre emlékszem.
Most akkor volt polírpapír, meg a dremel smirglis hengere, ami befért a résbe. Kitágítani nem akartam nagyon, tehát maradtak árkok, viszont legalább most lekerekített szélűek. A lapokban meg lett pár íves horony, igazából nem néznek ki különbül, mint ami a gyárija. Csak azoknak 140 ezer km volt, ezekben meg 3 ezer van :(
Szóval nem vagyok túl boldog. Nincs jobb ötletem, mint a leírt fényesítés után összerakni, gazdagon újrazsírozva.

7212  Spityu 2019-07-29 18:38:10  Előzmény:jocking .: 80985

Ja, de az kb. 15-öd ennyi. :D Amúgy, ha lesz, szerintem rendelj 2-t. És úgy ajánlom a légtelenítést, hogy pazarlósan, átömlesztve. Tehát amikor megjelenik a légtelenítőnél az olaj, visszaengedés előtt elzárni, visszaengedni, rátaposni, megnyitni, elzárni. És így tovább. Nem pedig 20 pumpálásonként megnyitni. A szilikonost nehezebb légteleníteni. Ideális esetben teljesen tiszta olaj jön ki a légtelenítőknél is. Viszont valószínűleg habos lesz. Azt nehogy beöntsd a tartályba abban a formában. Ha esetleg valami szemét került bele, akkor valamilyen finom szöveten szépen át kell ereszteni. Aztán pl. főzőpohárban kiforralni belőle a levegőt (egy idő után levegő nélkül is fortyog), ez hamar megvan. Miután kihűlt, teljesen jó lesz. Én nem öntöttem vissza ilyesmit, de kísérleteztem vele, amikor a pacsmagolások miatt már a 2. doboz végéhez közeledtem. Ja, a légtelenítőknél a menetet (csak azt, azt is minél kijjebb csak) érdemes megkenni szilikonzsírral. Így biztosan elkerülhető, hogy falsot szívjon valamikor. Ez főként akkor fordulhat elő, ha a légtelenítőre csatlakoztatható, vákuumos kézi készülékkel dolgozik az ember (egyedül).

7211 jocking . 2019-07-29 18:08:57  Előzmény: Spityu: 80984

Találtam 2300 pénzért is, Eurol-t. Meglátjuk, tudnak-e szerezni.

7210  Spityu 2019-07-29 09:50:32  Előzmény:jocking .: 80983

Hát, ja. Valóban csak úgy ajánlom, ha minden fékalkatrész tiszta. Illetve megéri inkább fél-1 litert rendelni e-bay-ről. Úgy arányaiban nem lesz olyan sok a posta járulékos költsége, bár a végösszeg nem lesz kevés.
Hoppá: https://www.agroinform.hu/aprohirdetes_adatlap/alkatresz/eszkoz-alkatreszek/dot-5-silicon-fek-folyadek-elado/h_6694246
Ha jól látom, 1 gallon. :D A dobozon lévő felirat valóban azt jelentheti, hogy 1984 májusi. :D Igazából ha jól le van zárva, akkor nem gond. A gyártó cégről annyit találtam, hogy a '80-as évek végén megszűnt.

7209 jocking . 2019-07-29 09:28:27  Előzmény: Spityu: 80982

Harley alapján találtam, viszont ebből 2.5 deci 9000 pénz... Meg aztán a főfékhengert is fékfolyadékkal bekenve (kívül belül) raktam össze, nem szívesen bontanám ki újra. Egyelőre marad a DOT4 szerintem.

7208  Spityu 2019-07-28 23:15:51  Előzmény:jocking .: 80980

Megnéztem a Prokee féle online katalógust. Sajnos (az) nem részletezi az üléseket ennyire, hogy látszódjon, mi van alul. Természetesen ugy. huzatból valamilyen kocsinál láttam már ilyen megoldást. Na meg azt, amikor a gatyamadzagok végén lafogó kampók egy speciális kampóba (ami egy karika) vannak beakasztva. Az enyém tökjól "működik" lassan 5 éve az előbb említett módszerrel. (Az összes ülésen lepedő, 99.9%-ban csak a vezető ülés foglalt, a háttámláján a lepedő alatt van még egy póló is. Nagyon figyelni kell a ki-/beszállásra, hogy ne gyűrje vagy dörzsölje szét az ember a műbőrt vagy a szövetet a kagyló szélénél. Még így is.) De ha gyárilag mégis gumikarikás megoldás volt, akkor valamilyen szilikon tömítőzsinórból végtelenített karika (már ha nem kapni gyárilag ilyet) jó lehet. Az talán nem öregszik el a folyamatos előfeszítés következtében. Az O-gyűrű, postás gumigyűrű szerintem nem sokáig bírná. De majd megkérdezem fateromat, hogy milyen volt gyárilag, ő biztosan emlékszik rá. Esetleg még játszhat valami kisujj vastagságú szimering ajak spanoló rugó is.
Nekem is folyamatosan volt biztosítása, gyakorlatilag a műszakija volt lejárva és protonokra volt bontva 4 évig. :D Amikor elkészült, kértem egy hétfői napra időpontot műszakira, majd az okmányban útvonalengedélyt szombattól (3 napig érvényes). Szombaton teszteltem a kocsit és korrigáltam a fék tolórúdján, hétfőn pedig ment a vizsgára. Mint a tyúkok a csalánra, úgy ment mindenki az aknába. :D Az útvonalengedély manapság (akkor is) ponttól pontig érvényes. Egy környező települést adtam meg indulópontnak, Pécset célpontnak. Az induló település felé eső utcákban használtam a kocsit teszteléskor.
Eurol, 250 ml-es fékfolyadékot találtam anno. Most csak "előrendelhetőt" látok. Talán a ZS+U-nál rendeltem. Több gyártó karmantyúját megáztattam benne: piros dobozos - pepita csíkos magyarét, LPR / AP-ét és persze gyáriét. Egyiknek sem lett semmi baja. Lekopogom, tökéletesen üzemel. Amúgy, tudomásom szerint a Harley Davidsonok fékfolyadéka szilikonos, szóval ily módon szerintem beszerezhető. De igazából leszarnám, még e-bay-ről is beszerezném, adott esetben. Az, hogy jól működik + ha nagy ritkán valahova odafolyik és nem okoz semmilyen kárt többé-kevésbé felbecsülhetetlen értéket jelent nekem. Amúgy, 250 ml, ha nem pocsékolja el az ember, elég a rendszerbe (de én béna vagyok, kellett 2 doboz). Jah, még valami. Az összes fék alkatrészt elmostam nitróval (kivéve a gumikat, azokat csak törölgettem ronggyal) és megkentem ezzel a folyadékkal. Másodjára. Először a gyári új főfékhengert csak simán feltettem.... aha... a konzerváló olaj meg valami fura elegyet képezett a szilikonnal, ami miatt szét kellett szednem újra a dugattyús alkatrészeket és el kellett mosnom őket + átömlesztenem a rendszert. Szóval fontos, hogy ne legyen semmiféle egyéb folyadék a rendszer egyes elemein, csak akkor szabad alkalmazni. Akkor viszont a fenti esetekben nem bánt semmit. Annak idején sokat olvasgattam arról (persze, csak angol nyelven lehetett értelmes információkat találni), hogy gyárilag nem szilikonos fékrendszernél kinek, milyen tapasztalata van vele. És olvastam olyat is, aki arról számolt be, hogy a kocsijában ~20 éve ugyanaz az adag olaj van és köszöni szépen, tökéletesen működik a fékrendszere, rozsdának nyoma sincs. Arra kell egyedül figyelni, hogy a féktartály szuszogóján keresztül ne jusson be víz. Ennyi az egész.

7207 jocking . 2019-07-28 22:30:29  Előzmény: Spityu: 80979

Btw, honnan sikerült szilikonos fékfolyadékot keríteni? Az elvileg a DOT 5 lenne, de több weboldalt is végigpörgettem, és sehol nem találtam, csak DOT 5.1-et, de az ugyanolyan alapú, mint a DOT 3 vagy a DOT 4.

7206 jocking . 2019-07-28 22:22:28  Előzmény: Spityu: 80979

Hát, legtöbbször nálam is a hullámos rugókba volt beakasztva, de a 4T-ben az egyik ülés alatt egy kb. 20 centi átmérőjű, 1 centi vastag "gumikukacból" készült óriás O-gyűrű szerűségbe voltak beakasztva, és sokkal stabilabb és sokkal furább megoldásnak tűnt, mint simán a rugóba akasztani, azért gondoltam, hogy gyári lehet. De hogy a 2T-ben is így volt-e, arról végképp semmi infóm nincs.

Egyébként a biztosítás él, forgalomban van a gépezet, csak a műszaki járt le vagy 9 éve. :D De persze tesztelve azért még lesz, és nem autópályán. :)

7205  Spityu 2019-07-28 20:10:24  Előzmény:jocking .: 80978

Előtte azért tesztelj az utcában. Biztosítást is köss. Őszintén szólva, nem is tudtam, hogy a kampók valami gumikarikával voltak közösítve. Az én üléseim esetében minden kampó az ülőlapot alulról támasztó hullám alakú rugókba volt beakasztva. Azt hittem, ez a gyári megoldás. Az ülőlapokat az ölembe véve így is akasztottam be őket a felújításkor, lehetett találni megfelelő helyet akasztás céljából minden kampónál. Annyit észrevettem viszont, hogy a 4T-nél a kárpitba húzott pálcák vékonyabbak voltak, mint a 2T esetében... :D
Légtelenítéskor figyelj oda, ha nem akar felkeményedni, mert elszivárog, nehogy szétmarjon mindent valamelyik féklemeznél. + a szép új felniket. Nekem egy helyen eresztett, de mivel szilikon alapú a folyadék, nem tett kárt semmiben. Ugyanígy a főfékhengert is sűrűn ellenőrizd, nem ömlik-e az utastér felé a cucc. Ja, a gumikkal sem árt ismerkedni. Radiál után azért furcsa. Túl azon, hogy olyan hosszúak lesznek a fokozatok, mintha 3-an ülnétek a kocsiban. Viszont a km óra nálam hajszálpontos velük. A fékhatás nem tragédia, de kritikus körülmények között biztosan sokkal szarabb egy radiál abroncsénál.

7204 jocking . 2019-07-28 19:44:45

Megjöttek a gumik, fel is szereltettem őket a lefújt felnikre és feltettem őket. Röhejesen néz ki. :D Ha csinálnék olyan képet szemből, amin csak egy kerék látszik meg egy kicsi az autó aljából, sokan robogónak gondolnák, annyira virsli. :D Bementek a szőnyegek (4 nap alatt sikerült őket kitakarítani), alájuk az új filc, a polc, az ajtóborítások. Meg a vezetőülés is, (ideiglenes jelleggel) hogy majd féklégtelenítéskor meg fékpróbánál/vasalásnál ne kishokedlin kelljen ülni. Volt meglepetés is amikor leszedtem az ülésről a kisipari üléshuzatot, mert alatta a gyári tök jól néz ki, egy darab foszlás nincs rajta, csak kicsit lötyög az ülésen, mert ahogy láttam, nincsenek rajta az ülésen azok a kampós izék amik feszítik. Ha jól emlékszem, azok ráadásul egy nagy gumikarikába voltak beakasztva, azt is egy öröm lesz találni (vagy valami helyettesítést).
Plusz kijavítottam pár apróságot, ráadtam a kabátot a motorra és megcsináltam hozzá a kis sárga korongokat. Bár ollóval csináltam, asszem majd rápróbálok egy megfelelő méretű "élezett" csővel is, mert eléggé girbegurba lett szabad kézzel. :)

Még kell egy féklégtelenítés, egy kárpitozás-szivacsújítás az üléseknek, csinálok egy kalaptartót meg megcsinálom a tetődíszléc szigetelését és szerintem meg is leszünk, intézhetem a bürokratikus dolgokat. :)

7203 Piret Endre 2019-07-28 18:50:33  Előzmény: Spityu: 80976

Nagyon remélem, hogy semmi csúnyát nem fogok találni a harangok alatt, és némi zsírcsere megoldja a dolgot. Annakidején vttem egy diszperzites vödör LZS-1-et, akkor azt tartották idevalónak. Még mindig van belőle egy csomó, talán nem romlott meg nagyon. Ezzel lett összerakva is, de a kb 3000 km alatt simán elmászhatott a kritikus helyekről, ha nem tömtem meg eléggé a teljesen üres állapotról indulva.
Nagyon szeretném, ha csak ez lenne a baja... Régen is csinált persze ilyesmit néha, csak ez most sokkal durvább.

7202  Spityu 2019-07-28 18:37:43  Előzmény:Piret Endre: 80975

Kár. Majd akkor legközelebb. A rezonancia nekem féltengelycsuklónak tűnik. Az enyémre is néha rájön, igaz, inkább 50-70 között. Sajnos az LZS-2 nem oda való. Az utánaküldött EP2 sem. Nem találtam sehol olyan "jó folyékony" zsírt, amit a féltengelycsukló szettekhez adnak kis zacsiban. Aztán megtudtam, hogy az az EP0-ás osztályú. Na, legközelebbi zsírzásnál olyat kap, csak szerintem előtte félre húzom a harangokat, hogy kipucoljam a most bent lévőt valamennyire.

7201 Piret Endre 2019-07-28 18:24:09  Előzmény:Piret Endre: 80969

Ha megyek is dél felé három hét múlva, nagyon kicsi az esélye, hogy Trabival teszem, valószínűleg más autóba bepofátlankodás lesz :( Az egy dolog, hogy elrepedt az első kipufogó dobon a hegesztés, ami a banán csonkját tartja. Ez sima ügy, "csak" le kell szedni. A nagyobb, hogy nagy nyomatéknál 40-50 körüli tempónál elviselhetetlen rezonancia van elöl, már hangja is van, nem csak a kormányt rázza. Hasonló érzés, mint egy durván kiegyensúlyozatlan kerék, de gázelvételre azonnal elmúlik, és a jobban alátekert kormány is csillapítja. Tök újak a féltengelyek meg a csuklók, de ez így nagyon gyanús :(

7200  Spityu 2019-07-18 00:52:16  Előzmény:jocking .: 80973

Sejtem, melyik az az övcsatos. Lehet, hogy olyan volt egyébként, de már nem emlékszem.
A rugós gyűrűs akármire van egy jó tippem: csapágybolt. Nézegess szimeringeket! Kb. 4 mm lehet talán az átmérője. Kerületre lehet hosszabb, úgy emlékszem, mert talán csak az egyik vége van speciálisan kiképezve, az, amelyik belülre megy (a sima vég belsejébe, végelenítéskor). Szóval méretre vágható adott esetben egy szimering ajkát szorító ilyen baszina. Lehet, hogy van gyári is, de nem emlékszem rá, hogy valaha láttam volna.
Még jó hogy van. :D http://www.ostfahrzeug-shop.de/Trabant/Trabant-601/Lenkung-Vorderachse/Wurmfeder-fuer-Antriebsmanschette-getriebeseitig-fuer-Trabant-601.html
De itt is látszik, az egyik vége az simán el van csak csípve, szóval lehet pótolni külföldről rendelés nélkül is.

A harmonikához meg ilyen megy: https://www.ebay.de/itm/Wurmfeder-Ringfeder-Lenkmanschette-Manschette-Lenkgetriebe-IFA-Trabant-601-/202513920615

7199 jocking . 2019-07-18 00:19:30  Előzmény: Spityu: 80972

Érdekes. Tehát akkor felül csak a banán oldalán volt, a keverődoboznál nem. Alul meg csak a kipuff felől, a banánnál nem. Én anno raktam mindenhova, biztos ami biztos, de akkor az kicsit overkill volt. :D
A féltengely gumiharangoknál nálam nem SK szalag volt, hanem valami ahhoz hasonló cucc, de a rögzítése nem ilyen "csavarhúzóval hajtós/meghúzós", hanem mint egy övcsat, amit magába kell visszahajtani és úgy feszül meg. Nagyon hasonlít a kis lemez szalagokra, amik a km-spirált és a bowdeneket tartják össze, de kicsit más (meg persze hosszabb).

Jó is, hogy felmerült a téma, a belső gumiharangokhoz még nem raktam fel a rugós gyűrűs cuccot, mert nincs, a harangokhoz meg nem adnak. Remélem találok valahol.

7198  Spityu 2019-07-17 23:46:00  Előzmény:jocking .: 80970

Az enyémen és nagyon sok másik Trabanton biztosan, az alábbiak szerint van / volt:
- hernyócsavaros bilincs a fűtődobon lévő rövid gumicsövön, a dob felől. A csövet a fűtődobon kiképzett peremig kell tolni, tehát nem túl azon. A bilincs is efölé megy, kb. 1 centivel a gumi szélétől felfelé. Úgy emlékszem, NORMA márkájú, ilyesmi kialakítású (de lapos csavarhúzós és hatlap nélküli): https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Dichtprofile-und-Gummiteile/Schlauchschelle-fuer-Luftschlauch-80-mm-Trabant-601::1126.html
- ugyanilyen bilincs fogja a közepes gumicsövet (banán és keverődoboz között) a banánhoz. Itt a gumit értelemszerűen ütközésig kell feltolni, a bilincset pedig a banánon lévő peremen túlra kell tenni (úgy emlékszem, van), közelítve a banán házát.
- A ventilátornál, a kipufogókönyök kabátjánál lévő csövön nem volt bilincs.
- A karburátor és a légszűrő, a homlokfal és a keverődoboz közötti csöveken nem volt bilincs.
- A két fém-papír flexibilis cső szintén bilincs nélküli. Szépen meg kell őket hajlítani a megfelelő módon, hogy ne érjenek bele semmibe. Ha gyáriak, szépen fognak állni.
https://www.youtube.com/channel/UC2X59WNP1mbsI2XZ6TCsyAQ/videos

Továbbá... láttam olyan Trabantokat, ahol a banán és a keverődoboz közötti közepes cső mindkét végén volt bilincs. Ezek felújított Trabantok voltak, és szerintem túlrestaurálták őket. De nem zárom ki, hogy létezett gyárilag is ilyen szerelés - én még nem találkoztam vele. És mintha láttam volna SK vagy ahhoz hasonló rögzítésűt is (nálam ugye hernyócsavaros volt csak). Továbbá mintha a régi évjáratoknál valami másfajta bilincs lett volna, rendes csavarral. Olyasmi, mint ami a keverődobozt a tűzfalra fogja. A katalógus képeken látszik.

A féltengelyeknél a régi típusúnál nem volt semmi, csak a külső gumiharangok nagy átmérőjénél (illetve a belső nagy átmérőjénél rugóból készült gyűrű, az újnál is.). Az új típusú féltengelynél, amilyen neked is van, az alábbiak szerint volt (eszerint legalábbis...): https://www.ebay.de/itm/2-Innere-Gelenkwelle-Antriebswelle-rechts-links-vollstaendig-Trabant-601-Ifa-Ddr-/183283456345
Tehát 3-3 SK bilincs (2 kicsi, 1 nagy oldalanként). Viszont itt nekem eszembe jut egy régi siófoki börzés vételem (2010.08.20.). Megláttam egy ilyen új fajta féltengelypárt (vagy csak egyet a párból?). Nézegettem. Mondom az eladónak (Bodó Béla, idén újra elkezdett árulni ezt-azt), engem csak a gumiharang érdekelne. Erre levette a bilincset és oda adta külön. És szerintem gyári új volt az egész, nem felújított, látszódott az egészen. A gumiharangon egyébként Pneumant felirat és jel, azért tetszett meg. A lényeg, hogy nem SK bilincs fogta, hanem ez a fajta: https://www.youtube.com/watch?v=nK9-1BDKVxw Lehet, hogy már valami kései gyártású alkatrész volt (van rá esély), majd megnézem Imre Trabantját legközelebb, addig legyen SK. :D Illetve a 4T-knél már szerintem ez a spéci volt csak. Keress rá: trabant gelenkwelle, rengeteg képet találsz.

Nagy SK-ból tudok gyárit, kicsiből egyelőre nem. De lehet kapni jelenkori gyártmányút, igaz, az fényes általában, míg a gyári mattabb volt.

Itt látszik, a fűtődobnál hogyan volt:
https://youtu.be/emoF0EFxjjA?t=1913

Itt a banánnál:
https://youtu.be/GNM1opZXNFg?t=82

Itt pedig mindkettő megfigyelhető:
https://youtu.be/R8JzzE26_No?t=2985

Ja, a kormánymű harmonikánál is az egyik végén rugóból készült gyűrű megy a horonyba gyárilag. Talán az anya felőli végénél, de fejből nem emlékszem.

7197 jocking . 2019-07-17 21:50:36

Képek alapján nem egyértelmű, inkább rákérdezek.
A fűtés (fűtődob, keverő, vastag gumicsövek) körüli dolgok mivel voltak egymáshoz rögzítve? "Rendes" bilinccsel, vagy SK szalaggal?

7196 Piret Endre 2019-07-12 08:59:55  Előzmény: Spityu: 80968

Ez kicsi, talán 25 ml-es, laposbutykos formájú, de bordás oldalú, piros műanyagból készült edény, egyszerhasználatosnak szánt (de néha annyit sem tudó) dugóval. 20-30 liter üzemanyaghoz kellett volna egy ilyet borítani a szétfoszlott címke szerint, emlékeim szerint 1 tankhoz, ami ugyanaz. Persze akkor is, most is sokkal kevesebbet kap, amikor kap.

Egyébként most vicces kedvében van a jószág, eltűnt róla az alapjárat, de csak melegen.

7195  Spityu 2019-07-11 17:17:24  Előzmény:Piret Endre: 80967

Köszönöm előre is! Próbáltam utánajárni, milyenek létezhettek a mostani gyerekzárason kívül, de csak ezt találtam: https://img.index.hu/imgfrm/6/2/4/6/BIG_0002036246.jpg Gondolom, akkor még ennél is régebbi lehet a tiéd. :)
Van egy ilyen szórólapom róla, meg egy - valószínűleg - újabb is, de nincs rajtuk kép: https://www.vatera.hu/fimol-olajreklam-szorolap-a5-meretu-2789195828.html

7194 Piret Endre 2019-07-11 13:29:25  Előzmény: Spityu: 80966

Ezek majdnem a 6-os fakötésű alátét méretei :-)

Néztem Fimolt, címkéset nem tudok adni. Egyetlen leesett címkét találtam, valami celofánszerű anyagból készült (vagy azzá alakult az idők folyamán), ami érintésre porrá hullott. Címke nélkülit teszek el magamnak is meg neked is pár különböző árnyalatút, egyelőre még van 24 bontatlan :-)

7193  Spityu 2019-07-07 12:55:20  Előzmény:jocking .: 80965

Vastagság: 1 mm. Külső átmérő: 18.2 mm. Belső átmérő: 6.2 mm
De kicsit hordós a korong alakja már, így újan minimálisan nagyobb lehetett a külső átmérő, de max. 18.5 mm. De igazából a kivágó szerszám sem teljesen függőleges oldalfalat eredményezett, az egyik külső átmérő már újan is nagyobb volt kicsivel. A kisebbik nagy átmérőre 17.8-at mértem, de az nehéz mérni. Szóval szerintem 18-as lehetett a szerszám.
Szín: Lidl-ben kapható, 0.5 l-es Freeway őszibarack ízű ice tea kupakjával 99%-ban egyezik. https://www.lidl.hu/hu/Nehany-pelda-termekkinalatunkbol-9024.htm?articleId=31251 De csak a valóságban, a képen kissé túlszaturáltak a színek.

7192 jocking . 2019-07-06 20:13:21  Előzmény: Spityu: 80964

Nincs. A bunda se volt meg ezen a motoron, annyit volt szerelve korábban. De egy méretezést azt megköszönnék. :)

7191  Spityu 2019-07-05 22:22:59  Előzmény:jocking .: 80963

Olyan sárga korongod egy sincs? Nekem van egy kiépítve, megkeresem, le tudom mérni. Levenni nem akarom, mert mindig annál fogva húzom ki a patentet, és félek, hogy elpattan. Igen, kellene vennem egy kárpitkiszedőt. Mondjuk akkor meg annyit nyernék vele, hogy a másik irányból törne el. :D Lehet, csinálok valami célszerszámot, ami a korong mellett támaszkodik fel, de csak a patent feje alá megy be a villája. Amúgy kb. 5-ös furat és kb. 3-3 mm-rel nagyobb a patent fejénél.

7190 jocking . 2019-07-05 22:03:29  Előzmény: Spityu: 80962

Találtam helyettesítő anyagot egy barkácsboltban, amiből majd faszányosan ki tudom vágni. Narancs színű, vékony, négyzet alakú műanyag lapok, szerintem gitt vagy valami hasonló simítására. De ideálisnak tűnik alátét alapanyagnak is. :)
A homlokfal és a rács között az a fehér kis izé volt, hami a hátsó kárpit hátsó-felső sarkában van a csavar alatt. De mivel eléggé rozzant állapotban voltak a csavarok, vettem egy készlet csavart, ami oda való. Hézagolót is adták hozzá, ez már a kis fehér cső típusú, most ilyen van bent.

Egyébként nem tudom, ezt a kis fehér műanyag izét hol használták még Trabanton kívül, mert nem tudom, honnan, de van itthon belőle vagy 500 darab (ennyit azért nem gyűjtöttem be alkatrészként). :D Még fekete is van belőle.