Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6697 jocking . 2018-05-08 16:21:40  Előzmény: Spityu: 80260

Storno a kabátos boltban díszlécre rákérdezés, sikerült helyben szereznem 2T limó léceket. :)

6696  Spityu 2018-05-03 23:22:28  Előzmény:jocking .: 80259

Na, megnéztem, a fent lévő 5 mm-es sugárral van lekerekítve alul-felül. Biztos, hogy az eredeti is ilyen volt - nálam. Hát... ha tudsz limót, akkor az a legjobb. Ha nincs összekaristolva stb. Akkor viszont hajrá, tedd fel az elsőt, tedd mellé a donor léceket (kis hézaggal, az eredeti alapján), aztán jelöld át a furatokat és fúrd ki őket. De ez szerintem gravírozóval simán kivitelezhető fényezett állapotban is. Amire viszont ügyeljél, hogy fényezés előtt fasza legyen, az a nyílászárók, lemezélek, tömítőgumik állása. Fényezés után csak kis mértékben lehet korrigálni rajtuk, különben reped a dukkó. Szóval tedd fel a motorháztetőt a homloklemezzel, az ajtókat a kéderekkel. Az ajtók pozícióját a díszlécek segítik belőni, ha minden gyári. A durók végeit ha felülről nézed, nem baj, ha hullámos. Ez a típuscsalád és a technológia sajátossága. Nálam szinte minden érintetlen volt, és az eredeti, keményre kötő ragasztó volt az fémváz és a duroplast között, mégis hullámos volt. Nem, nem az évek során lett azzá, gyárilag olyan volt. Hiszen a kemény tömítő egyből keményre kötött... és nem, nem volt elválva a duró vagy a váz a ragasztótól, csak a hátsó lámpáknál, de ott speciel szépen futott a vég. :) Persze össze is lehet csiszolni a végeket, de az már inkább a szalon / kiállítási / esztétikára törekvő autóknak áll jól. Egy veteránnál túlrestaurálás.

6695 jocking . 2018-05-03 22:08:58  Előzmény: Spityu: 80258

Pont ez a gondom nekem is, hogy fényezés utánra minimális utánfúrkálásra legyen szükség (lehetőleg semennyire :) ).
A kombi kiadNÁ az biztos, de szerintem a léc amit perpillanat szerezni tudok, limóé (az itthoni kombiról meg nem szedhetem le, mert hogy nézne már ki nélküle :D ).

6694  Spityu 2018-05-03 20:10:01  Előzmény:jocking .: 80257

Nincs energiám megnézni, de beugrott, hogy nálam az alsó és a felső sarok is le volt kerekítve kb. 5 mm-es rádiusszal. Úgy csináltam meg a felrakottat is. Alá Mester karosszéria akril ment. Először felcsavaroztam szárazon, és húztam egy csík maszkoló szalagot a belső éltől kb. 3mm-re. Azután leszereltem a lécet, végignyomtam a tömítővel, felcsavaroztam, majd elhúztam a tömítőt. A lécet nem maszkoltam, később lemostam róla a felesleget. Pepecselős munka. A maszkolót mindig frissen lehúztam, méghozzá úgy, hogy 180 fokban visszahajlítottam és a tető közepe felé húztam. Így lehetett a legjobban elkerülni, hogy felszedje a tömítőt. Egy nagyon kicsit így is lépcsős lett, de annyi baj legyen. A lényeg, hogy tömített és egységes, gyárias a kinézete. Az oldaldíszlécek alá a gyárihoz hasonlóan ugyanígy nyomtam pár pöttyöt, talán 2-3-at lécenként.
Na szóval, a kombi kiadja, ne foglalkozz a véggel. Én a másik végétől indulnék el, és hozzáidomítanám a Limo tetőhöz. Nem egyszerű, de kis érzékkel simán kivitelezhető. Te jobb helyzetben vagy, mert nagyjából jó irányban van hajlítva már most is. De figyi, ezzel szerintem annyira ne akadj el, tedd félre gondolatban, én is a legutolsó mozzanatok egyikeként csináltam meg. Persze a fúrások miatt célszerű fényezés előtt. Én amúgy gravírozóval fúrtam ki a furatokat, nem volt egyszerű - fényezés után. Remegett is a kezem. persze maszkolással ugyanúgy lehet védeni a fényt a kiugró fúrószártól. Fúrógéppel szerintem meg se kíséreld. Ha sürgős, megpróbálom majd valamikor leírni a részletes mikéntjét a felfúrásnak - az eredeti helyekre. Persze, ennek csak új léceknél van jelentősége, hsaználtnál a lécnek megfelelően újakat kell fúrnod. Ez mondjuk sokkal egyszerűbb, mint fordítva.

6693 jocking . 2018-05-03 19:13:33

Gyorsan lőttem két képet:

6692 jocking . 2018-05-03 19:05:45  Előzmény: Spityu: 80255

4T-nél a díszléc vízszintes részének van egy kis "hegye", amire rá van hajtva az oldalsó rész. 2T-nél meg csak le van csapva sarkosra. Ha hosszra van benne elég anyag, akkor 4T-ből lehetne vágással 2T-re valót csinálni, csak az a kérdés, hogy van-e elég anyag. :)
Próbáltam itthon összenézni, de a 4T kombi, és annak valahogy máshogy van összehozva a tető vége.

A kabátos bolt megérhet egy próbát, egyszer már bejött. :)

6691  Spityu 2018-05-03 18:10:49  Előzmény:jocking .: 80254

Gyors válasz: nem tudom. Lehetséges. Úgy emlékszem, a 2T-nél le van kerekítve a 2-2 sarok hátul. Vagy csak alul? De akkor fent meg hegyes lenne? Nem hiszem. Majd megnézem. Szerintem - így látatlanban - ki kellene adnia a 4T-nek, max. le kell csapni a hajlított részt.
Amúgy én gyári új kombi díszléceket vettem, mert mi is szétkaristoltuk a tetőcsomagtartóval az eredetiket. Ha esetleg kell, megkérdezhetem a motorkabátos boltban, van-e. Pár éve vettem nála elsőt és voltak oldalsók is.
Arra kell ügyelni, hogy lehetőleg egyenes legyen, vagy jó irányba hajoljon, ha nem az. Nekem kifelé hajolt mindkettő, rohadt nehéz volt megadni neki az ívet, de a végén azért sikerült. Nagyon könnyen be lehet rogyasztani, ahonnan nincs visszaút. Persze valami spéci (cső)hajlítóval valószínűleg könnyebb dolgom lett volna. A biankó felületre pedig úgy fúrtam fel a furatokat, hogy az eredeti léc menetei fölé essenek. Na, ez megint szép mutatvány volt... :)

6690 jocking . 2018-05-03 16:24:24

Gyors kérdés.
Tetődíszlécet kell cserélnem (legalább a bal oldali hosszút), mert egy korábbi zseni tulaj valami nehezet szállíthatott tetőcsomagtartóval, és eltekeredett a bal ajtó fölötti rész. Tudnék szerezni, de eddig úgy néz ki, csak 4T-re való van, annak meg ugye másmilyen a vége, mert a függőleges rész rá van hajlítva hátul, a 2T-é meg csak simán le van csapva fűrésszel.
Az lenne a kérdés, hogy a 4T-re valóban van annyi anyag, hogy át lehessen alakítani 2T-re valónak (levágni a végéről a visszahajtást)?

6689 jocking . 2018-04-27 19:03:43

Na, holnap megyek a festékért Veszprémbe. Remélem 2 doboz elég lesz, mert több nem volt az országban... -.-

6688  Spityu 2018-04-20 12:44:55  Előzmény:jocking .: 80246

Le bírja. Még az epoxy-t is szépen lassan felpuhítja. A 2K akrilt szintén. De nem mindegy, milyen könnyen. Van olyan festék, amit a nitró évekkel később is úgy oldott le, mintha vízfesték lenne. Valami ultragagyi keréktárcsa ezüst volt. :D

6687 jocking . 2018-04-20 12:37:25  Előzmény: Spityu: 80245

"A rozsda terjedését nem annyira a tapadás, sokkal inkább az alapozó korróziógátló képességének hiánya okozza."

Nem is emiatt aggódtam, hanem inkább azért, hogy ha a legalsó réteg könnyen lejön, akkor az összes többi ráfújt réteg is. :)

De akkor ezek szerint nem gáz, megnyugodtam. (Eredetileg arra is rákérdeztem volna, hogy a nitró le tudja-e mosni a Rapidot, ill. normális-e, hogy le bírja. Aztán ott rájöttem, hogy a hígításához is az lett használva, így evidens, hogy oldhatja.) :)

6686  Spityu 2018-04-20 10:05:10  Előzmény:jocking .: 80244

A gyári, kataforetikus alapozó tapadása gyakorlatilag utolérhetetlen. Még a wash primerek sem tapadnak úgy, ahogy az. A Rapiddal nem lesz gond, csak mindig megfelelően zsírtalanítsd, portalanítsd a fényezendő felületet nitrós ronggyal és / vagy mézeskendővel. A rozsda terjedését nem annyira a tapadás, sokkal inkább az alapozó korróziógátló képességének hiánya okozza. Vannak olyan alapozók, amikben semmilyen redukáló hatású összetevő sincsen, azoknál napról napra szemmel láthatóan terjed a rozsda, ha egyszer felüti valahol a fejét, és ráadásul még víz is szivárgott a sebbe.

6685 jocking . 2018-04-20 08:47:45

Történt egy kis festegetés a hétvégén, már a padlólemez utastér felőli oldala is piros. Viszont lenne egy kérdésem ezzel a Rapid 800-al kapcsolatban.
Nem vagyok egy festő szakember, így muszáj megkérdeznem, hogy az normális, hogy ez a felfújt újabb festék könnyebben lejön, mint ami gyárilag rajta volt alapozó a kasznin? A gyári festéknél rendesen rá kell nyomni a drótkorongot, ehhez a piroshoz meg épp csak hozzáértem egy helyen (túl közel volt egy még tisztítandó részhez), és már ott is volt a tiszta fém.
Körömmel kaparászva egyébként nem jön le, a rongyot is épp csak megfogja, ha rányomva végighúzom egy száraz felületen.

6684 Piret Endre 2018-04-18 21:22:04  Előzmény: Spityu: 80239

Nem volt rajta semmilyen plomba, sem pecsét. Egyszerűen be volt hajtogatva lazán a papírba és leragasztva. Végülis örülök neki, hogy így napvilágot látott a tartalma.

6683  Spityu 2018-04-18 20:53:58  Előzmény:Piret Endre: 80238

- 1 millió. :) Ahogy egy ismerősöm mondta, amikor meglátta, hogy az amúgy bontatlan EÜ dobozomon nincs rajt a madzagos plomba (a múltkor, amit beillesztettem képet, az azon lévőn még megvan). Sajnos szépen lassan levásott róla. De ennél nagyobb hiányosságaink ne legyenek.
A te esetedben volt valami zár? Vagy csak a papír szolgált plombaként? Esetleg azon valami pecsét?
A gusztusmentességhez: az emelőm tasakja tiszta rojt, emiatt végül kukáztam egy szinte újat. De végül inkább a saját, rojtos tokjába tettem vissza az emelőt. Nehéz meghúzni a határt, talán nem is lehet. Univerzálisan semmiképpen.

6682 Piret Endre 2018-04-18 20:02:17  Előzmény: Spityu: 80236

A papírt elengedtem, elég gusztusmentes állapotban volt. De elég volt az egyik oldal mentén felvágni és kiesett belőle a doboz. Csak saját magához volt ragasztva valami ragasztószalaggal.

6681  Spityu 2018-04-16 21:26:00  Előzmény:Piret Endre: 80235

Hú, ez nagyon kemény. A papírt sikerült valamennyire megmenteni kívül? Vagy nem kellett nagyon tépni, ahhoz, hogy lejöjjön?

6680 Piret Endre 2018-04-16 21:16:03

Na és hogy valami ontopic is legyen tőlem: a mentődoboz. Apám az autóval együtt átvette ezt is. Azóta a csomagtartó mélyén volt még az eredeti barna csomagolópapírba burkolva. Ez azért elbomlott, penészedett az idők folyamán, tehát jó 40 év elteltével kicsomagoltam a dobozt. Bele is néztem akkor már. Majd mindent szépen visszapakoltam, és egy kis külső tisztítás után ment a helyére a csomagtartó trepni alá.

6679 Piret Endre 2018-04-16 21:09:25  Előzmény: Spityu: 80232

Pedig 66.6% esély volt rá, hogy nem...

6678  Spityu 2018-04-16 20:52:54  Előzmény: Spityu: 80231

2017-04-03 23:02:04
2016-07-07 11:22:19

6677  Spityu 2018-04-16 20:25:12  Előzmény:Piret Endre: 80230

Valahogy sejtettem. :D Sajnos Siófokon csak ekkor van. 1x volt talán szeptemberben is, de abból nem lett hagyomány.

6676  Spityu 2018-04-16 20:24:32  Előzmény:jocking .: 80228

Nyilván az esetleges lyukakat tömíteni célszerű. Vagy a nagyobb hézagokat. Szerencsére nálam annyira pontosan illeszkedtek az alvázon a lapok egymásra, hogy már az első réteg alapozó (989) kitömített mindent. De felülről is hasonlóan jó volt a helyzet. Tekintve, hogy a 989 epoxy alapozó, akármeddig állhat rajta a víz, nem fogja átengedni, szemben szemben az akril festékekkel. A Rapid 800 jobb korróziógátló (a cinkkromát tartalma miatt), ami azt jelenti, hogy nehezebben terjed a festék alatt egy esetleges sérülés környékén a rozsda, mintha pl. natúran, akril (fedő) festékkel lenne fújva (vagy épp szinterezve lenne). A 989 szintén korróziógátló, mert cinkfoszfátot tartalmaz + vízzáró mivel epoxy festék, ahogy említettem.
A Body 999-ről találsz infót a neten. Nem tudom, mivel lehetne kiváltani. Nem rücsi, az más. Anda-nál meg tudod rendelni, 3 kilónál már nem biztos, hogy túl drága a szállítás fajlagosan... Veszprémben van partnere a totallux-nak, ha jól látom. Annyira az sincs messze. https://www.totallux.hu/festek-kereskedelmek/
+ hígítót is érdemes venned, szükség lesz rá ehhez is, máshoz is. Ha nincs semennyid, a projekt jelenlegi szakaszában szerintem nyugodtan rendelhetsz egy 10 literes kannát. Mester karosszéria akrilból is lehet 2x 310ml-t. Vagy ha fogytán a Rapid 800, akkor azt is akár. Na meg ha akarsz 989-et, akkor azt is. Ez utóbbihoz megvettem a saját hígítóját a biztonság kedvéért. Minden máshoz Nitrót használtam (Rapid 800, HB 999, Rezakryl 2K fekete). Illetve alkatrészek tisztításához is nitrót / benzint / petróleumot / denszeszt / trisót / sósavat / NaOH-t használtam. Felület egységesítéshez foszforsavat. Ehhez persze kell némi érzék és gyakorlat, kémia és fizika tudás. De ebbe most nem mennék bele.
Természetesen az alapozott felületre fújjuk a varrattömítőt. Vannak olyan kittek, amikre ráírják, hogy mehet közvetlenül a fémre is. Meg tömítőnél is láttam. De én nem vagyok a híve ennek, akármennyire jól van előkészítve a lemez, ha véletlenül mégis alámegy pl. egy sérülés következtében a víz, simán tud terjedni a rozsda, mivel a kittek nem korróziógátlók. Ahogy a varrattömítők sem. Szóval Rapid 800 -> HB 989 -> HB 999 nálam.
A durózást nem írnám le. Max. egy évvel ezelőtt nagyon részletesen megtettem itt vagy a Barkácsban. Esetleg a Trabant topikban. Sajnos nincs normális kereső funkció, de szerintem kézzel is hamar megtalálod. A kérdéses résznél kicsit eltérően csináltam, mint ahogy gyárilag volt. Ugye szárazon összeraktam, betettem a gumiprofilt is. (Jah, ha már viszed vissza igazításra, nézzétek meg, ha fel vannak téve a durók, akkor alul a peremnél kb. 2-4 mm hézag legyen a padlólemez él és a duró között pont emiatt). a megfelelő helyeken megkapta a furatokat a gumi is, a lemez is. Aztán összerakáskor az U profil belsejébe nyomtam egy kis K+D-t és felcuppantottam a padlólemez élére, majd közepesen rányomkodtam: annyira, hogy nagyjából illeszkedjen, de azért ne nyomjam ki alóla a tömítőt. Aztán elem felhelyezéskor a duró és a gumi alja közé került K+D (+ a többi helyre). A csavarok meg ugye érintőre + egy kicsit lettek alul behajtva. Ha nagyon meghúzod, akkor kidudorodhat a duró oldala, ami ronda. Szóval szárazon tényleg csinálj egy főpróbát, mert különben ultraszopás lehet a vége. Az alulról belehajtott csavarok persze egy kicsit felhajtják ezeket az U profilú gumikat felül, de ezt nem érzem nagy gondnak. Csak takarításnál kell figyelni rá, nehogy felsértse az ember kezét a csomagtérben.
Ha megtaláltad a részletes leírásomat, beírhatnád ide, hogy hol található. Ha nem, akkor megpróbálom megkeresni.
Ja, a végén ugye mindenhol elhúztam szépen a tömítőt. Oldalt, alul, íveknél, ívek alsó sarkánál. Utóbbi helyekre itt-ott kellett még nyomni anyagot. Ezt bármikor megteheted, akár másnap is. Persze a felesleget még frissen le kell törölni. Ahova nem került K+D (de szerintem ezt is leírtam): első elemeknél a lámpa alá (nem volt gyárilag sem semmi ott), ugyanitt a sarokhoz sem, csak az ív aljától van egészen az A oszlopig. Azért sem célszerű a lökhárító baba mögötti íves sarokhoz tenni, mert ha véletlenül befolyik a víz a fényszórónál vagy az indexnél található ablakon, akkor így ki is tud folyni. Persze pont emiatt van ott gyárilag kifolyó furat a lökhárító tartó sarlón. Jah, az ezen a kis íven található bőrszegecsről ne feledkezz meg.

6675 Piret Endre 2018-04-16 20:20:18  Előzmény: Spityu: 80229

És basszus ugyanaz az akadály akkor is :-(

6674  Spityu 2018-04-16 19:50:12  Előzmény:Piret Endre: 80227

Akkor legyen augusztus 20. :D

6673 jocking . 2018-04-16 11:47:57  Előzmény: Spityu: 80218

Ismételten köszi az infókat. :)
A fújást én is csak esztétikai elemnek szánom, de én azért húzok alá egy vékony csíkot a varratokra is, biztos ami biztos alapon. A nagyobb javított felületeken itt-ott azért bejön a fény 1-1 tűhegynyi lyukon, azt azért nem bíznám az alapozóra.

A HB 999 gondolom varrattömítő. Mivel lehet hígítani, nitróval, vagy van valami saját cucca? Esetleg van valami, ami kiváltja a 999-et, ha azt nem kapok sehol?
A bepirosítás már 90%-os, a padlólemezt felülről is lefújtam a hétvégén. Hogy érdemesebb tömíteni, a Rapid és a 989 közé, vagy a 989 tetejére?

Ja igen, még valami, kicsit a durós témában: az alsó peremeken van ugye az a profilgumi, ahhoz is kell majd ragasztó, ha teszem fel a sárvédőket? Ha igen, csak a gumi és a duró közé kell, vagy a gumi és a kaszni közé is?

6672 Piret Endre 2018-04-16 11:02:06  Előzmény: Spityu: 80226

Elsején és környékén egészen másfelé leszek egy másik hobbi kapcsán :-( Azért egy bő óra nekem is kellene oda, de tényleg valamerre arrafelé van esélyünk összefutni egyszer.

6671  Spityu 2018-04-16 10:25:49  Előzmény:Piret Endre: 80225

Gyere Siófokra május 1-jén, az is csak 1 óra max. Nekem másfél. :D

6670 Piret Endre 2018-04-16 09:10:40  Előzmény: Spityu: 80223

Előbb - utóbb biztos elviszem valahova. Most az Oldtimer Premier kimaradt, pedig itt van 5 percre. De inkább füvet nyírtam meg díszléc csíkot tettem fel.

6669 Piret Endre 2018-04-16 09:08:52  Előzmény: Spityu: 80223

Az ajtókat még tervezem piszkálni, de még így is eléggé be kell qrni őket. Főleg a jobbat. Még várok egy kicsit, hogy a melegebb időben helyezkedjen a gumi.
Erre kicsit jobban oda kellett volna figyelni korábban. Ennek a kocsinak újkorától elálltak az ajtajai, emlékszem, régen mindig villogtak meg mutogatták apámnak a többi közlekedők, hogy nyitva az ajtó. Pedig csukva volt az. Aztán az utolsó időkben a nemigen funkcionáló tömítés miatt be lehetett állítani szorosabbra. Na ennek a tisztességes rendbetétele bizony kimaradt.

6668  Spityu 2018-04-15 23:42:58

Király! Az ajtók ütközőin nem lehet állítani? Vagy akkor nagyon budiajtósan csukódna? A jobbos mintha kicsit kívül és felül lenne. A végállása. Szükség esetén lehet dönteni úgy, hogy amikor hozzáér a csillag, ne ütközzön durván, amikor meg bekattan 2-re, a megfelelő pozícióban rögzítse az ajtót. A balos csak kívül van - ránézésre.
A zsanéroknál a jobbos felsője mintha kívül lenne, hasonlóan a balos alsójához. Persze, fényképről nehéz ezt megítélni. Apropó, mikor és melyik találkozón / börzén lehet majd megtekinteni élőben?

6667 Piret Endre 2018-04-15 23:14:48

Késznek nem mondanám, mert egyrészt sosem lesz kész, másrészt van egy hosszú listám. Tökéletesnek sem, mert semmi sem tökéletes, és én is másképp csinálnék dolgokat másodszorra. Viszont van papírja, és nincs semmi olyan ismert nyűgje, amitől holnap reggel ne merészkednék el vele valahova a környékre.
Eddig 4 év 9 hónap volt.

6666 Piret Endre 2018-04-15 23:00:16  Előzmény: Spityu: 80220

Én a felszúrós cucchoz való alvázvédő/rücsi pisztollyal fújtam, ennek megfelelően a tartály egy kiürült rücsis doboz volt. Abba töltögettem a felhigított 999-et, és úgy fújtam. Saccra két éve, mert most virágzik a nagy cseresznyefa, és arra viszont emlékszem, hogy akkor a mindent beterítő szirmokkal is szívtam :-)

6665  Spityu 2018-04-15 21:44:25  Előzmény: Spityu: 80218

A lényeg lemaradt, 1kg HB 999-et használtam valamilyen rücsi pisztollyal vittem fel. Ami azért furcsa, mert konzervdobozban árulják, de nem emlékszem, hogy tartályt kaptam volna a kölcsön rücsi pisztolyhoz (köszönet Tsaby-nak). Ja, mit csinálnék másként ma? 3kg-t fújnék fel. De igazából az 1kg is hozza az érzést.
Milyen szóráskép legyen? Hááát... ne prüszköljön túl szélesen. A jelölt helyeken 8-10 cm-es sáv legyen lefedve az anyag nagy részével, de ha további 5-5 cm-re fújódik néha egy-egy kósza fröcsek, az elmegy - szerintem.
Amivel számolni kell: ha sűrűre fújsz egy következő réteget, a fent lévő nem nagyon fog elmosódni. Viszont ha mondjuk a 2. rétegre (ami mondjuk hígabb) fújsz egy következőt, ott már kissé meghullámozhatja a már felfújtat, ha nem vártál egy kicsit előtte, hogy szikkadjon. Egy túlhígított cuccnál ez azért nem 5 perc. :) Szóval szerintem kezdd a tűzfallal belülről, ott kitapasztalod, hogyan viselkedik. Aztán menj előre vagy hátra, addigra már érezni fogod a dolgokat.

6664  Spityu 2018-04-15 21:37:16  Előzmény:jocking .: 80217

Akkor jó. Próbálj meg oda is szerezni letörtet. Amúgy igen, én is úgy emlékszem, hogy a sarkos alacsonyabb is. :( Végső esetben szerintem textilbakelitből esztergáltathatsz perselyt, 1-2 ezerért szerintem megcsinálnák. Ha kell, méretezek, van gyári újam mindkét fajtából.

6663  Spityu 2018-04-15 21:34:29

Sajnos csak felületesen tudom leírni, hogyan csináltam, csinálnám. Szóval az alap: karosszéria alapozva, elemek felragaszt szimpatikus ragasztóval (nálam K+D alul oldalt, és Mester karosszéria akril felül). A ragasztás, rögzítés módját ne írom le, az utóbbi 1-2 évben párszor már megtettem, sokkal részletesebben.
Igazából alulról annyira tömített volt minden, hogy nem használtam semmiféle varrat ill. lemez találkozás tömítést. Az alapozó simán elég volt (ott még csak HB 989-et használtam, nem rég írtam, miért) Egyedül elem ragasztást követően húztam ki a K+D-vel a duró íveket és a durók alsó sarkát. Ott, ahova Jürgen egy nagy gümecset nyomkod oda. :D Az alsó élnél szintén hasonlóan, ezt is leírtam korábban.
Felül, miután ugye megvoltam a ragasztással, tömítéssel a képeken sárgával jelölt szakaszokat tömítettem le, de igazából ez is csak esztétikai művelet volt, hogy pont olyan ronda legyen, mint a gyárban. Valójában tömítettek voltak szintén az alapozás miatt (Rapid 800, HB 989). Úgy fújtam meg HB 999-cel, hogy kirepedezzen száradást követően. Annyira kell behígítani, hogy ne folyjon meg, de azért legyen benne annyi hígító - arányaiban -, hogy annak elillanását követően kirepedezzen a felszín az anyaghiány miatt. Pont, mint a gyári. A kutyát nem érdekli, ha víz jutna bele, nem tud semmi rosszat csinálni ott. Ha esetleg nálad nem tömítené ki a jelölt helyeket az alapozó, akkor fújj egy normál kapaszkodó réteget, ami nem reped meg. Kis várakozás után mehetnek rá az újabbak, hígabb változatban. Gyárilag a jelölt helyeken volt kitömítve, amit a saját és egy '90-es Trabantról néztem le.
A motortérben a doblemezen 2-2 furatra (jelölt helyeken) ragasztószalag csíkokat vágtam, gyárilag is volt. Több kocsit megnéztem, beleértve a sajátomat is, és így láttam, ezeken a helyeken volt.
A hátsó doblemezek tetején nálam van 1-1 furat. Ezeket kis fémkoronggal fedtem be, úgy, hogy odataknyoltam némi maradék K+D-vel őket. Nem emlékszem, hogy gyárilag hogyan volt, lehet, hogy csak valami ragacs volt ott. Valamiért az rémlik, hogy csak egy korongot gyártottam le (és mintha a másik meg lett volna). De lehet, hogy nem volt ott fémlemez, és mindkét helyre én készítettem. Passz. Most az van, az biztos.
Még van egy tömítőzős rész, amit most érdemes megcsinálnod (ha kell): a hattyúnyak és a doblemezek találkozásánál vagy a bölcsőtalpak mögött, a padlólemeznél van 1-1 lyuk mindkét oldalt. Az gyárilag a soha ki nem keményedős cuccal volt kitömve, ezekre a helyekre használtam a Mestert. Ide, duró tetejéhez, felső díszléc és tető találkozásához, alsó díszléc alá néhány pötty, ahogy gyárilag volt.
Ha valami nem egyértelmű, kérdezz nyugodtan. Megpróbálok válaszolni.

6662 jocking . 2018-04-15 21:11:09  Előzmény: Spityu: 80216

Köszi a tippeket, de a dörzsárazás már megvolt, minden passzol. :) A perselyeket nem bíztam a véletlenre, új DDR van alul-felül. Már csak ezzel szívok, hogy alul mintha hosszabb lenne a tengely 1-2 mm-rel, mint kéne. Viszont lehet hogy ez a lecsapott fej lesz a megoldás, mert úgy emlékszem, hogy az alsó sarkos. Elképzelhető, hogy a sarkosnak alacsonyabb a feje, azért van ekkora tengelyirányú játék alul, ennek majd még utánajárok.

6661  Spityu 2018-04-15 20:38:43

Endre jól írta szerintem. A dörzsárazásra ügyelj, hogy többször próbáld. Fontos, hogy ne legyen korrodált a rugóvilla tengelye, mert akkor csak ideig-óráig lesz jó, kotyogni fog. Nálam az alsó függőcsapszegnél teljesen gyári még most is, és full kottyanás mentes. Nem hittem el egyszerűen...
A rugóvillánál úgy szoktam csinálni, hogy alulról és felülről is bedugdosom néha a rugóvillát. Nehogy az legyen, hogy mire felül elkészül, alul már túlméretes lesz. Bár nem volna szabad, a gyakorlatban mégis bármi megtörténhet. Az utángyártott zöld rágógumit felejtsd el, azt tanácsolom. Van kemény műanyag is (fekete), akkor már inkább azt, bár az is ritka. Néha lehet találni gyárit, ez rongy-/papírbakelit, barna ill. zöld színű általában. Ügyelj arra, hogy a tiédhez (ahogy az enyémhez is) felül (felül) nagy átmérőjű, 45 fokban letört kerületű betét szükséges. Alul (alul) szintén 45 fokban letört kerületű, nem a sarkos. Az, azt hiszem, a korai futóműveknél volt szükséges.
A hézagoló készlettel az a legnagyobb gond, hogy azonos a vastagságuk... ritkán felbukkan egy-egy zacskó, amiben eltérőek vannak. Bontások alkalmával érdemes félre rakni belőlük, hogy legyen sokféle méretben.

6660 jocking . 2018-04-15 12:45:04  Előzmény:Piret Endre: 80214

Köszi az infókat, ez alapján majd átnézem a dolgokat. Az a fura, hogy az új alkatrészek között két csomag hézagolót találtam, és mindkettő a rugóvilláé, valószínűleg rosszul küldték el a csomagban. Na mindegy, beszerzek majd alulra való nagyobbat, még úgyis lesz pár dolog azon kívül amit be kell szerezni. Az a 200 ft meg nem pénz érte.

6659 Piret Endre 2018-04-15 09:43:57  Előzmény:jocking .: 80213

Elég rég raktam össze, de szerintem felülről lefelé:
- a rugóvilla közvetlenül a persely lapján ül, legalábbis nekem tuti nem volt ott közte semmi
- rugóvilla menetes végén kellő mennyiségű hézagoló alátét kell, ehhez párszor szét-össze raktam
- aztán nagy alátét, rugós alátét, lapos anya. Utóbbit tényleg csak a rugós alátét és a megtépés tartja a helyén, én is furcsállom
- alul szintén először a perselyház megy fel először a csapra minden nélkül, persze a megfelelő felével felfelé
- utána ugyanaz a sorrend: hézagolók, nagy vastag alátétszerűség, koronás anya. Rugós alátét itt nem rémlik.
A belső átmérők egyértelműen eldöntik, hogy mi való alulra és mi felülre, lévén a két csap különböző átmérőjű.
Remélem nem hagytam ki semmit...

6658 jocking . 2018-04-14 19:33:03

Egy kis (vizuális) útmutatásra lenne szükségem.
Nagyjából összeraktam az első futóművet, ráfogattam az alsó perselyházat és a rugóvillát a csonkállványra. Viszont valamiért nincs fényképem ennek a résznek a szétszedéséről, így a hézagolók elhelyezkedéséről csak halvány elképzeléseim vannak (bár képpel sem mennék sokra, a két oldalon 3-féleképpen voltak az alátétek a tengelyek alján, látszott, hogy már piszkálták korábban). A robbantott ábra sem egy nagy segítség, mert pont a lényeg nem látszik rajta.

Perpillanat annyira raktam össze, hogy a rugóvilla alá beraktam egy nagy hézagoló alátétszerűséget, ami nagyjából akkora átmérőjű, mint a felső csapszeg persely teteje (vagyis elég nagy, ezért gondoltam, hogy az oda való - ez szétszedéskor nem volt benne, ezt már én vettem). Aztán van két csomag hézagoló alátét címszó alatt futó kis alátétem, szerintem az a rugóvilla csapjának a túlvégére való, az anyához.
De hogy az alsó persely háznál hova milyen hézagoló megy, arról nincs semmi infóm. Pedig valami biztos kell, mert jelen állapotában összerakva tengelyirányban legalább 2 mm-t tud mozdulni a tengelyen.

Kútfőből annyit sikerült kiderítenem, hogy mindkét csapszeg végére egy jó nagy átmérőjű alátét megy, arra egy rugós alátét, végül az anya (alulra koronás). A rugóvilla anyájánál is furcsállom, hogy ott elvileg egy normálnál alacsonyabb anya van, és nincs semmi biztosítása, akkor annál mi akadályozza meg a lelazulást (nincs se sasszeg, se kontraanya, semmi).
Van valami infótok arról, hogy hova milyen hézagoló kellene, és mit milyen sorrendben kell összerakni?

6657 jocking . 2018-04-12 10:14:12

Kis update:
Írtam, hogy kiigazítok ezt-azt a kasznin, de most inkább úgy néz ki, lesz egy kis garanciális javítási feladata a lakatosnak. :/ Most először próbáltam fel "normálisan" a durókat, és jobb hátul valami nagyon nem kóser, a csomagtér aljánál a perem beljebb van, mint kéne, elől kijjebb, és a doblemez is szélesebb szerintem 1-1.5 centivel. Nem tudom, hogy sikerült ezt így összehozni, de tök szépen látszik, hogy csökken a munka minősége, ahogy egyre közelebb kerültünk a már sokadik halogatott elhozatali dátumhoz. Egy rejtett gond is most tűnt fel, a biztonsági öv alsó "kocka" anyájának a dobozkája eltűnt a B-oszlop belső oldaláról.
Mindegy most már, ennyi zsé kifizetése után remélem nem fog gondot okozni, hogy egy fél délelőttöt még eltöltsön a kasznival. Szerencsére minden más szépen passzol, egyedül a jobb hátsó durónál vannak gondok.

6656 jocking . 2018-04-10 14:39:34  Előzmény: Spityu: 80208

Dehogy, az még odébb van, előbb még bepirosítom a padlólemezt felülről is, meg kiigazítok rajta ezt-azt. Meg szerintem előbb a durót kéne felrakni, és majd utána varrattömítőzni, bár a cáfolatnak mindig van helye. :) Most hétvégén festegetek, meg fúrogatok (a hiányzó lyukakat). Vasárnap, mert szombaton Biatorbágy. :)

6655  Spityu 2018-04-10 10:21:37  Előzmény:jocking .: 80203

Mennyire sürgős, hétvégén már tömítenéd? Alapozóra szórd majd, azt addig csinálhatod, de majd leírom részletesen, hogyan csináltam én, csak most nagyon nincs időm, a garázsba is ki kellene mennem megnézni, egy-két részben már nem vagyok biztos.

6654 Kacsándi Szabolcs 2018-04-09 21:40:57  Előzmény:jocking .: 80206

Okés,úgy akkor mindjárt más.De azért ne úgy csináld,hogy majd úgy is eltakarja valami.A képekből ítélve nem erre törekszel,mert akkor nem ilyen alapossággal építenéd.

6653 jocking . 2018-04-09 19:02:58  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 80204

Ma megnéztem közelebbről is a belső oldalt, és a képpel összehasonlítva egyáltalán nem annyira vészes. Egyáltalán nem hullámos a lemez, pedig a képen úgy néz ki, mintha szét lenne verve kalapáccsal. Valszeg valami fényjáték lehet, amit a telefon kamerája így reagált le.

6652 jocking . 2018-04-08 21:10:40  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 80204

Ebből a képminőségből nem tudom, hogy sikerült ezt leszűrni... :D
De amúgy igen, nyilván nyoma van a javításnak, egy kicsit még dolgozni kell vele, hogy normálisan nézzen ki. Elsősorban az utastér felől van benne egy kis lépcső, de azt majd megoldom, meg majd a polc is takarja, ami kezelés után még látszani fog belőle esetleg.
Én igazából már annak is örültem, hogy egyáltalán volt bármilyen mód a rendbehozatalára, mert az a rész azért a többihez képest elég bonyolult forma, és ott konkrétan nem volt semmi lemez, így az én szememben már csak ez is javít rajta. Jó lesz az, ha kész lesz. :)

6651 Kacsándi Szabolcs 2018-04-08 19:33:09  Előzmény:jocking .: 80203

Nem akarok beleszólni ,mert nem vagyok szakember,de ott az aksi környéke nem lett valami szép.

6650 jocking . 2018-04-08 10:25:45

Voila.

6649 jocking . 2018-04-05 22:10:35  Előzmény: Spityu: 80198

Oks, hétvégén megpróbálom megejteni a fotózást.

6648 Kacsándi Szabolcs 2018-04-05 21:10:51  Előzmény:jocking .: 80193

Jófogáson pár napja volt felújított kormánymű.Több is van talán az eladónak.7000ezret kért érte.Kicsit külalakra kell dolgozni rajta,de az jobb mint egy kopott.