Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7717 Piret Endre 2020-04-23 08:42:16

Amiért elindultam a múltkor - a váltótapizáson és a járatáson túl - az az, hogy mértem kompressziót. 7.5 bar melegen, és tök egyforma a kettő.
Szerintem ez jól hangzik annak ellenére, hogy jelent meg csepp a kuplungharang alján a lukon. Állaga alapján motoroolajnak tűnik, amit nem értek. Persze lehetett volna annyi eszem amikor úgyis kint volt a motor, hogy megnézem a nyelestengely-szimeringet. De ez sűrű olajnak tűnik.

7716 Piret Endre 2020-04-21 11:36:14  Előzmény:jocking .: 81733

Úgy tűnik, nem bug, A környékén tapasztalható viszonyokhoz képest nekem hihetőnek tűnt a hőmérséklete. Az alu eleve kiváló hővezető, és a harangnál jó nagy keresztmetszeten érintkezik a blokkal. A kiáramló hűtőlevegőből is kap, és végülis a leömlő sincs túlzottan messze (aminek a hőjét a menetszél hátrafelé, a harang irányába tolja).

7715 jocking . 2020-04-20 21:58:45  Előzmény:Piret Endre: 81732

Köszi az infót, hasonló volt az eredmény nálam is, így akkor ez nem bug, hanem feature. :)

7714 Piret Endre 2020-04-20 21:04:20  Előzmény:Piret Endre: 81720

Ma mentem egy kicsit, úgy 30 km országút után megtapiztam a váltót. Meleg, nem forró, azért hosszan mégsem szorongatnám. Úgy 55 fokosnak mondanám a tetejét közvetlenül a harang mögött.

7713 Piret Endre 2020-04-17 22:39:51

Nem nagyon tudok innen úgy elindulni, hogy ne legyenek emelkedők, de ezt a 200 km-t leginkább arrafelé szedtem össze több 30-40 km-es menetben :-)

7712  Spityu 2020-04-17 20:51:33  Előzmény:jocking .: 81722

Ez igaz. Jól teszed, ha kerülöd az emelkedőket. Olaj ide vagy oda, nem csak a Pannóniákat könnyű megragasztani.

7711 jocking . 2020-04-17 20:49:05  Előzmény: Spityu: 81721

Részemről még nem megoldható, túl sok az emelkedő arrafelé, előbb még a síkon akarom bejáratni. :) Ha óvatoskodok a gázpedállal, akkor a lankásabb részek is problémásak (nem nyomom túl azon a ponton, ahol felkeményedik).

7710  Spityu 2020-04-17 20:18:37  Előzmény:Piret Endre: 81720

Kiránduljatok Zsámbékra, kb. egyforma távolságra van tőletek. Igaz, ugyanannyi még haza is. :) De legalább lehetne csoportkép. :D

7709 Piret Endre 2020-04-17 20:14:34  Előzmény: Spityu: 81718

Fogalmam sincs nekem sem, sosem tapiztam a váltót üzem közben vagy közvetlenül utána. Nekem egy hasonló táv van tervben valamikor jó idő esetén, meg fogom nézni.

7708 Piret Endre 2020-04-17 20:12:34  Előzmény: Spityu: 81717

Az az. A 10k-s huzalellenállás nem triviális alkatrész benne, a hajszálnál némileg vékonyabb drótból van. De olyan túlzottan nincs is rá nagy szükség, aki AM rádiót hallgatna a környéken, az meg így járt :-)

7707  Spityu 2020-04-17 19:53:00  Előzmény:jocking .: 81716

Ez egy jó kérdés, nem túl szubjektív mérési módszer. Majd megtaperászom, igaz, én nem fogok annyit menni vele, de tervben van a hétvégi járatás.

7706  Spityu 2020-04-17 19:52:18  Előzmény:Piret Endre: 81715

Köszi a boncolást. Ilyenem van szerintem. FFV-s, nemde?

7705 jocking . 2020-04-17 14:44:58

2 nap alatt mentem olyan 120 km-t, pár apróságtól eltekintve jól működnek a dolgok.
Viszont valami feltűnt, amit korábban még soha nem figyeltem. Mennyire normális az, hogy a váltóház annyira meleg (30-40 km-es kör után), hogy az ember még éppen rajta tudja tartani a kezét? Valamennyire biztos melegedhet, hisz a motor hője lazán átmehet a két alumínium öntvény között. Én is csak azért kérdem, mert a 15 év alatt még tényleg soha nem figyeltem, ilyenkor összerakás után meg azért körültekintőbb az ember és olyan helyekre is benyúl, ahová korábban nem. :)

7704 Piret Endre 2020-04-16 08:56:11  Előzmény:Piret Endre: 81714

A régi magyar alkatrészei, teljesen korrekt.

7703 Piret Endre 2020-04-15 22:24:28  Előzmény: Spityu: 81713

Ekkora szikraköz már nem növel semmit, néztem is az egyik nemindulásnál, hogy végülis csetten, meg szikra is van, de nem az igazi. Csak hát Trabinál ha egyik henger sem megy, akkor ritkán a gyújtás dupla részei a rosszak. És most mégis.
Valahol nyilván áthúzott, hiszen ment, na meg az az ellenállás sem magától sült feketére kívülről.
Az a hernyócsavar csak egy darab vas ott, de tény, hogy ennyi cuccot eleve belesütni nem lehet triviális. Lehet, hogy ragasztva vannak ezek a fémek, bár nem nagyon látszott ott idegen anyag a bakeliton kívül.
Az "eredeti" magyarnál korrekt módon menettel megy mindkét végébe a fémrész, kiszerelhető, igazítható. Mondjuk az egyikben egy megfelelő méretű sárgaréz darab volt ellenállás helyett, de az lehet, hogy nem eredeti :-)

7702  Spityu 2020-04-15 22:10:48  Előzmény:Piret Endre: 81711

Most újra beugrott, hogy még sosem méricskéltem meg a gyertyapipáimat, sem a trafókat. Nem ártana azért... Azt is el bírom képzelni a te esetedben, hogy áthúzott a szikra, ami növeli a feszültséget. Egyszer egy Ladánál csak úgy volt hajlandó üzemelni a gyújtás, ha lehúztuk a főkábelt a fedélről és néhány mm-re eltartottuk a rotortól. :D
A hernyócsavar miatt azt gondolnám, hogy a tüske is utólag került a helyére. Lehet, hogy úgy ragasztották be epoxival. Kicsit utána kellene olvasni a régi szerelési könyvekben (nem feltétlenül gyáriakra gondolok), írnak-e valamit a pipák szétszedhetőségéről.

7701 Piret Endre 2020-04-15 22:08:47  Előzmény:Piret Endre: 81711

Végül az lett, hogy találtam itthon 4 eléggé egyformán kinéző régi magyart. Szétszedtem mind, és minden alkatrészből kiválasztottam a legjobb kettőt. Jellemzően a gyertyára menő hüvelyük van szarrá kopva. Azokban 10 kOhmks Remix huzalellenállás van (ősöm azt mondja éppen, hogy a fémréteg ekkora feszültségre nem jó, mert leválik). Összeraktam két ilyet (az ellenállások jelzései szerint 77-es évjárat). Egyelőre azok mennek bele, van itthon egy csomó féle, mind különböző, de szerintem egyik sem gyári.

7700 Piret Endre 2020-04-15 22:03:02  Előzmény: Spityu: 81710

A képen látható szétszedett nem régi magyar, hanem tavaly nyári beszerzés valamelyik itthoni forrásból. Örültem a régies kinézetének, és felraktam ebből kettőt. Aztán most mértem a két vége között az 5-10 kOhm helyett olyan 4-5 MOhmot, de legalább polaritástól, példánytól, mindentől függően. Azaz kis feszültségen lényegében nem vezetőképes. Így aztán szétszedtem. Persze ennek a régi magyarral ellentétben nem kicsavarhatók a fémrészei, hanem ricnisek, talán már eleve a bakelitba sütve mindenestül. Azért a megfelelő fogó és a nyers erőszak hatására kijött. Van ott némi rozsda és bakelitpor. Egy ki tudja milyen ellenállás megégve, gyaníthatóan a rajta lévő korom az, ami vezetett valamennyire. Egy kis hernyócsavar, gyaníthatóan a rugó hosszának kipótlására. A rugó gondolom egyértelmű, ebben még egészen szép, de a másikban teljesen rozsdás. Na ja, az ózon agresszív egy anyag.

7699  Spityu 2020-04-15 21:47:43  Előzmény:Piret Endre: 81709

Fáradt vagyok, tudnál egy kicsit magyarázni? :) Szóval a régi magyar nem annyira jó, mint pl. a gyári? Ami tönkrement, az magyar volt? A rugó és a csatlakozó tüske között mik vannak? Szerencsére még nem szedtem szét gyertyapipát, bár rémlik, mintha cseréltük volna az egyiket kb. 20-22 éve.

7698 Piret Endre 2020-04-15 21:32:29

Már motorgenerál előtt is szoptam avval, hogy néha melegen nem akart elindulni, de úgy, hogy se kép se hang. Aztán eljött mostanában is. A tanulság az, hogy hiába néz ki hasonlóan ez a mostani bakelit gyertyapipa a 70-es évekbeli magyarhoz, óvakodni kell tőle.
Azért valamit tudnak ezek a trafók, mert ha egyszer elindult, akkor ment szépen.

7697 jocking . 2020-04-14 20:53:20  Előzmény: Spityu: 81703

Van még benne 19 liter. :) Gyanítom, hogy idén nem lesz semmi. :S Mondjuk autózni attól még lehet. :)

7696  Spityu 2020-04-14 17:29:39  Előzmény:jocking .: 81702

Mehet bele a százas. :D Siófokon lesz valami 1-jén? Gondolom, nem...

7695 jocking . 2020-04-14 16:45:16

:)

7694 Piret Endre 2020-04-11 11:29:41  Előzmény:jocking .: 81699

Olyan itt is volt, hogy csak néztek a fiatalok. A kormányváltóra. Aztán telefonos segítséget kértek :-)

7693 jocking . 2020-04-10 09:04:14  Előzmény:Piret Endre: 81698

Amikor elvittem a helyi szervizbe fékmérésre, itt is csak néztek. :) Csak sajna ők nem műszakiznak.

7692 Piret Endre 2020-04-10 08:08:29  Előzmény:jocking .: 81693

Úgy látszik, nekem nagy szerencsém van. Itt a vizsgabázis a szomszéd településen, egyáltalán nem problémáznak a Trabin, csak dicsérik a szépségét :-)

7691 jocking . 2020-04-09 22:55:27  Előzmény: Spityu: 81695

Igen, volt róla szó. Két rendelet van, a régiben benne van a szigorított érték, az újból (ami hatályon kívül helyezte a régit) meg kihagyták. A régin sokáig pörgött a sajtó, az újon nem, nem is tudnak róla sok helyen.
Viszont egy jogi végzettségű ember tényleg kibogozhatná ezt végre.

Mindenesetre nekem most van 3 helyszínem, ahol vizsgáztatnak Trabit, úgyhogy remélhetőleg a jövőben kevesebb lesz a kellemetlenség ezzel kapcsolatban.

7690  Spityu 2020-04-09 21:29:43  Előzmény:jocking .: 81693

Őszintén szólva, én már nem bírom követni, mi is vonatkozik ránk. De ezt az ősszel mintha beszéltük volna itt. Tényleg nem könnyű értelmezni azokat a jogi maszlagokat, táblázatokat, hivatkozásokat stb. Nem hiszem el, hogy nincs egy ügyvéd a klubtagok között, aki ki tudná elemezni. :)

7689 jocking . 2020-04-08 23:12:45

Megvan a dátum, kedden műszaki. :)
Üröm az örömben, hogy rohadt nehezen találtam helyet, ahol elvállalták, vagy azért, mert nem volt jó a kipufogó gáz mérőműszerük 2T-hez (pedig tudtommal nem kell mérniük egyáltalán), vagy azért, mert nincs rajta katalizátor, és "há' mán' csak avva' gyöhet". Nem is tudom, hogy inkább röhejes, vagy szomorú az, hogy mennyire nem követik a közlönyt azok, akikre tulajdonképpen vonatkozik és a megélhetésük függ tőle.

7688 Piret Endre 2020-03-28 23:56:37  Előzmény: Spityu: 81673

Nem hiszem, sosem volt ilyen gondom, de persze nincs kizárva. Ma nem hallottam, annyi történt, hogy lazítottam az ékszíjon, mert túl feszesnek ítéltetett, felöntöttem a váltóolajat szintre (kb 2 deci, de ez ennél megszokott), és nem melegítettem meg annyira, mint tegnap.

7687  Spityu 2020-03-28 20:46:56  Előzmény:jocking .: 81666

Nekem egész jó lett. Hidegben a rakodópolc filce nyiszog a tűzfalon. A gázpedál fülében ugrál a dió alapjáraton, emiatt nyomtam egy kicsit összébb a pedálon. Így már csak néha jön elő. A hátsó ablakok viszont egyáltalán nem zörögnek. Kínkeservesen feszegettük be Szabival a helyére őket, de megérte. (PU-s kihúzás a gumiban.) A lökhárító felfogató csavarjain húzni kéne egy kicsit, mert nyiszog néha az is, leginkább hidegben. Kb. ennyi nálam a zaj. Na meg a kardános féltengely okozta vibráció 70 fölött az esetek jelentős részében. :( Idén kap majd 0-ás zsírt.

7686  Spityu 2020-03-28 20:43:37  Előzmény:Piret Endre: 81664

A fordulatarányos sírásra egyébként pont akartam írni, nem lehet, hogy a fűtésed fütyül, ahogy jocking írja? Nálam is jelentkezik az egyébként néha. De akkor kicsit húzok rajta ki, majd jól benyomom és általában elhallgat.

7685 jocking . 2020-03-28 20:33:26

Három évig dőlt a kocsiba a zseton, ma végre visszahozott belőle egy kicsit. :D
A szép időre való tekintettel mentem pár kört a géppel itt a közvetlen környéken. Szomszéd meghallotta, hogy jövök, kalimpálva megállított azzal, hogy garázst takarított, talált Trabantos cuccokat, neki nem kell, vigyem, ezzel a kezembe nyomta ezt:
A másik dolog egy kis szürke műanyag tégely, amiben az volt, amit a felirata is mutatott - szabadonfutó, még az ékes fajta. :)

7684 Piret Endre 2020-03-28 15:02:58  Előzmény:jocking .: 81666

A 156e km nagyobb része a fülem hallatára került ebben az autóba, így ezekkel tisztában vagyok :-) Ehhez képest írtam azt, amit. Majd még vizsgálódom (ékszíj nélkül stb).

7683 jocking . 2020-03-28 14:50:50  Előzmény:Piret Endre: 81664

Wertheim széf érzés "hangilag" ebben sosem lesz, akárhogy is van felújítva. :D Nekem is vannak zajok, csak még vagy nem jöttem rá, hogy orvosoljam őket, vagy nem zavar annyira, hogy orvosoljam. :) Pl. a hamutartóban zörög a rács. A műszerfalon zörög a karton. A motorban zörög a dugattyúpalást, de ezt már korábban átbeszéltük, ezzel pont semmit nem tudok kezdeni, dugattyút/hengert még nem cserélnék. :3 A legújabb hang amit észrevettem, az az, hogyha a fűtésnél minden kar be van tolva tökig (tehát csak hideg levegő jön csak a szélvédőre), akkor fütyül, mintha turbós lenne. Ha kicsit kihúzom a meleg levegő karját, akkor abbahagyja.

7682 Piret Endre 2020-03-27 22:19:35  Előzmény: Spityu: 81659

Ez most gyári, vagy ahhoz nagyon hasonló. Az, hogy kifújt, most semmit sem jelent, mert elég durván meg voltak lazulva a csavarok. Ami persze szintén a tömítésnek köszönhető alighanem, mert az zömülhetett ennyit. Még jó, hogy időben észrevettem.
Ma mentem egy 40 km-t, még kihasználva a lehetőséget. Alapvetően jól viselkedett, bár hazaútban lett valami halk, fordulatarányos sírás, de nem mindig. Majd holnap utánajárok, Aztán az is lehet, hogy mivel nem zörömpöl már összevissza, mint felújítás előtt, olyat is meghallok, amig eddig nem.

7681  Spityu 2020-03-27 17:37:11  Előzmény:Piret Endre: 81656

Ez melyik fajta tömítés? Én legutoljára a készletesből tettem fel. Eddig - kopp-kopp - bevált, úgy tűnik. Legalábbis nem fúj ki, de nem néztem alá mostanában a motornak. Az a pasztell zöldes-kékes.
A gyári sajnos túl kemény, nem tud hosszú távon tömíteni, úgy vettem észre. Pedig már egysíkúak a karimák.

7680 Piret Endre 2020-03-23 21:26:35  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81655

Ez jó ötlet. Viszont a mostani lelazulás szerintem az új tömítés összelapulása miatt volt, az ellen nem véd az önzáró anya. Majd figyelem, és ha megint meg akarna lazulni, akkor cserélem, mert akkor már feltételezhető, hogy a rázkódás és a hőtágulás miatt van. De nem hiszem.

7679 Kacsándi Szabolcs 2020-03-23 20:15:46  Előzmény:Piret Endre: 81654

Ha nem vagy biztos benne,akkor tegyél önzáró anyát a kipufogócsonkhoz.Van műanyag betét nélküli,az nem olvad és nem is lazul le.Ebben az esetben biztos nem ragaszkodnék az eredetiséghez.Amúgy sem látszik és inkább üzembiztos legyen minthogy útközben szétessen vagy nagyobb kárt okozzon.Filléres alkatrész.

7678 Piret Endre 2020-03-23 15:21:48

Újra itt némi technikai malőr után (köszi, Marci :-)).
Nem teljesen ez volt a terv, de azért úgy 80 km-t sikerült megtenni az első indítás óta. Viszont pár gyanús csepp okán leszedtem a motorburkolatot ellenőrzés céljából. És nem hiába: a leömlő csavarjai egészen lazák voltak, kezdett is kifújni mindkét hengernél. Saját kezűleg téptem meg őket összerakáskor, tehát a tanulság az, hogy van olyan tömítés, ami hamar és sokat esik össze az első néhány felmelegítéstől.
A hengerfejcsavarokon is tudtam utánahúzni majdnem mindegyiken, eléggé különböző mértékben. Ez sem baj, hogy hamar megtörtént, eredetileg későbbre terveztem ez a kört.

7677  Spityu 2020-03-12 20:59:06  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81652

A nyomokból ítélve köszörülve esetleg utána még hónolva van. Kb. úgy készülhet, mint a munkahengerek. Amit szintén nem tudom, hogyan. Nekem igazából az a rejtélyes, hogy kb. 15-20 centi mélyre benyúlva hogyan tudják olyan pontosan kialakítani a furatot. Az is lehet, hogy sima hengerfúró + hónolás, akár a hengereknél. Szerintem annyira nem kellene felmunkálni, hogy a gyári méretű tömítés ne lenne jó. Talán egy 2 tizedet átmérőben, annyit meg simán elbír a tömítés, emlékeim szerint legalább 3-4 mm-rel nagyobb az átmérője az ajkának. De dugattyúból biztosan kellene új. Ja egyébként a TWZ-s főfékhenger nagyon jó képről, meg már hallottam jó tapasztalatot is vele kapcsolatban. Mondjuk a magyar utángyártottak is jók, csak azok rondák.

7676 Kacsándi Szabolcs 2020-03-12 20:10:23  Előzmény: Spityu: 81651

Ha érdemes lenne vele foglalkozni mert nagyon ritka akkor talán.De mivel elég jók az utángyártottak és gyári felújítottak,ezért tartogassa a fene.Kidobom és veszek újat.Amúgy ha ritkaság lenne,akkor felköszörültetném vagy fúratnám.Nem tudom mi az eljárás,de csinálják.Esztergáltatnék rozsdamentes dugattyúkat,tömítést meg lehetne készíttetni biztosan túlméretesben.Manapság már minden lehetséges.Ja lehet a dörzsárazás még jó megoldás lenne a felület feljavításához.

7675  Spityu 2020-03-12 13:04:18  Előzmény:Piret Endre: 81650

Hát, a főféket akartam mondani példának, de belegondolva az is a pedál felől rohadt el nekem kráteresre. Ami miatt a hátsó kör dugattyúja bizony nem is lett jó, ezért cserélnem kellett az egészet. Nem is tudom, fel lehetne-e újítani. Talán vonalba lehetne fúrni? Vagy milyen berendezés kell ehhez? Tudom, akkor két új dugattyút is kell gyártani. Jó volna megmenteni majd egyszer...

7674 Piret Endre 2020-03-12 11:48:56  Előzmény: Spityu: 81649

Nem értek egyet. Szerintem egyértelműen kívülről rohad befelé. Ebben a dugattyú körüli hézagba bejutó és onnan soha többet nem távozó nedvesség ludas lehet. Márpedig oda a gumidugattyú résén keresztül szabad bejárás van a fékpofa orra mentén, amit viszont alakja okán nehéz letömíteni. Ahol a dugattyú nyúlik ki, ott egy forgástesten kell zárnia a porvédő kisebbik átmérőjének, és általában ezt meg is teszi.
Lásd pl kispók. Fél évig jártam szar karmantyúval, a porvédőn belül gyűlt a fékfolyadék, de mivel nem jutott ki, a víz meg be, sehol semmi korrózió nem volt.

7673  Spityu 2020-03-11 22:32:16  Előzmény:Piret Endre: 81648

Szerintem az már részletkérdés. Ha lenne egy horony a fmh-h, amibe passzol a gumi és jól van méretezve minden, akkor egy kicsit szorulhat is a pofa felőli kialakítása a "harangnak", ami egy kevéske nagy hőállóságú zsírral esetleg sziloval kiegészítve elég jó védelmet adna. De nagyon fontos, hogy a fékfolyadék is száraz legyen. Azon is elgondolkodnék egyébként, hogy szilikagélt tegyek a tartály kupakjába vagy kupakjára úgy, hogy levegőzzön azért.

7672 Piret Endre 2020-03-11 21:35:32  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81647

Ezen a vonalon már párszor elkezdtünk mi is ötletelni. Addig rendben is lenne, amit te is írsz. A fékpofa orra körüli tömítésre kellene még ötlet. Mert itt ugye az nyúlik be a hengerbe, és nem a dugattyú nyúlványa ki, mint másutt.

7671 Kacsándi Szabolcs 2020-03-11 20:55:36  Előzmény:Piret Endre: 81646

Idézőjeles a porvédő,de valami olyasminek szánták.Kicsit tovább lehetne gondolni a konstrukciót.Talán lehetne egy kis hornyot marni a fékhenger peremére,arra meg keresni egy megfelelő méretű gumikupakot egy másik jármű fékhengeréről.Már sok fajta megfordult nálam,de csak most jött az ötlet hogy esetleg valami ilyesmit meg lehetne próbálni.

7670 Piret Endre 2020-03-11 16:38:53  Előzmény: Spityu: 81645

Ja, jó esetben egy kicsit szorul itt is meg ott is. Egy rendes konstrukció meg vízmentesen zár.

7669  Spityu 2020-03-11 10:52:32  Előzmény:Piret Endre: 81644

Végeredményben a gumidugók porvédőként funkcionálnak. Jó esetben a munkahengerben és a pofavason is kissé szorulnak. Mondjuk közel sem olyan jó kialakítású, mint mondjuk a Wartburgé.

7668 Piret Endre 2020-03-11 09:07:53  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81643

Kösz a jótanácsokat.
Porvédő... Hiszen ha lenne olyan ebben a remek konstrukcióban. De nincs. Pedig amiben van, ott remekül teszi a dolgát. Itt marad az, hogy valami víztaszító anyaggal kitölteni a karmantyú külső oldalán a hengerfal és a dugattyú közötti rést, amibe szabad bejárása van a víznek. A rézpaszta jó ötlet, a szilikonzsír nem vált be (pedig az legalább gumibarát).
Végülis kijött a fékkel kinyomva. Régen is úgy csináltam mindig, csak valahogy kijöttem a gyakorlatból.