Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5397 Csády Szabolcs 2013-02-07 19:54:07  Előzmény:Kantuly János: 66327

Azt megköszönném!

5396 Kantuly János 2013-02-07 16:59:57  Előzmény:Csády Szabolcs: 66324

Képem nincs, de lehet, hogy tudok csinálni.

5395 Biacsics Gábor 2013-02-06 21:29:43  Előzmény:Bajáki Péter: 66315

Pár éve volt szerencsém élõben látni,remek felújítási alap csak ajánlani tudom bárkinek.Akkoriban nem sokat gondolkoztam volna a megvételén,most hogy rengeteg munka árán az egyébként eldobós 63-as kombim majdnem kész,már csak írígykedek egy ilyen alap láttán.Éveket spóroltam volna vele.....

5394 Csády Szabolcs 2013-02-06 11:57:06

Május 4-én II. alkalommal kerül megrendezésre a mosonmagyaróvári veteránjármû találkozó. A részletes programleírás a plakáton található. Aki illetékes, az legyen szíves beírni a programajánlóba is. Elõre is köszönöm!

[imgw]http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/379195_459389550782011_523962508_n.jpg[/imgw]

A tavalyiról a képek egy kis kedvcsinálónak:

[url]http://www.infomovar.hu/kepek_lista/permalink:veteran-auto-es-motor-talalkozo-fotozta-nagy-maria-2012-05-05/[/url]

5393 Csády Szabolcs 2013-02-06 11:51:02  Előzmény:Bajáki Péter: 66320

Már rajta vagyunk a jó 601-es vezetésének a témáján, mivel öcsém is beruházott egy Trabantra, ami nem csak 601-esnek néz ki, hanem az is. Mondjuk még van baj bõven.

Lassan családi vállalkozást csinálhatok a garázsomból, s kitehetem az ajtóra, hogy "Trabant Service" :)
Apropó, nincs valakinek ilyen feliratról jó minõségû képe? :P

5392 Huszta Tibor 2013-02-06 08:22:58  Előzmény:Csády Szabolcs: 66313

A Kis Szürke köténylemeze nem a gyári, egyszerûen ilyet sikerült szereznem hozzá a felújítási projekt során. Hiába no, akkor se volt egy sûrû darab.

T.

5391 Huszta Tibor 2013-02-06 08:21:34  Előzmény:Bajáki Péter: 66315

Ez a Szabó Szilvinél áll, Csepelen.
Volt szerencsém megnézni, amikor megvette, tényleg jó alap.

T.

5390 jocking . 2013-02-05 23:52:44  Előzmény:Csády Szabolcs: 66319

Nálam már a 4T-ben is volt fosatós érzésem, a nagykarácsonyi egyenesben 160-nál. :D

5389 Bajáki Péter 2013-02-05 23:48:46  Előzmény:Csády Szabolcs: 66319

Úr-is-ten. Ilyen gondos tulajdonos kezébe taliga való, de azt is elrontaná. A Trabi meg nem az a fajta, aki könnyen feladja. Hát akkor vagy velem kell utaznod egyet, vagy ABaluval és az "anyu kombijával". Az csúcs. Halálfélelem? Nálunk ismeretlen fogalom. Úgy fölülírjuk a régi rossz élményt, hogy csak na!

5388 Csády Szabolcs 2013-02-05 22:49:10  Előzmény:Bajáki Péter: 66318

Köszönöm az Öreglány nevében is a bókokat!
Néha megkívánom, de nem igazán.
Valahogy mikor 2T-ben utazom néha kicsit halálfélelmem van :)
Lehet, hogy ez azért is van, mert az elsõ, amit vezettem elég leharcolt volt: jobb elsõ fék nem fogott, alapjárat nem volt, a lámpakapcsoló gombja pedig a legenyhébb gyorsulástól is kiesett, majd kanyarban egyik kezemmel próbáltam elkapni, miközben egyik oldalról a másikra gurult. Na igen, a kanyar...Rauno Aaltonen is megirigyelte volna azt a pedálkezelést, ami a kanyarodáshoz kellett, mert ugye a fék oldalra húzott, a motor meg folyamatosan le akart állni alapjáraton...élmány volt.

5387 Bajáki Péter 2013-02-05 22:21:14  Előzmény:Csády Szabolcs: 66317

Óóóó, hát hátulról is szexi! :-)
Óóó, és dõlt a felirat! szuper!
A csomagtérzár meg úgy ragyog, mint a Salamon töke. És értékelem a feszítõs ablakgumit is.

ööö... és nem gondolkodol igazi kétütemûben? Oké, fless ez a dizájn, de az igazi rendetteremtettem érzést mégiscsak az nyújtja. (puszta kíváncsiságból kérdem.)

5386 Csády Szabolcs 2013-02-05 22:09:26  Előzmény:Bajáki Péter: 66314

Azért nem kell egybõl megijedni. Azt mondtam, hogy mentõfehér nem maradt (még ha majdnem belerokkantam is), nem azt, hogy fehér nem maradt ;)
Bocsi a rossz képért, de december közepére állt össze (egy laza nyári felújításnak indult...), és azóta nem igazán volt az a nagy fotós idõ...

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130205/DSC01308_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Más téma:
Nem tudja valaki, hogy a Der deutsche Straßenverkehr régi számait nem lehet-e valahonnan jó minõségben, pl PDF-ben letölteni? Az Ezermestereket le lehet, gondoltam hátha. Ezektõl a képektõl, amik a címlapjaikon vannak libabõrös leszek...

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130205/SF_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5385  Spityu 2013-02-05 22:08:33  Előzmény:Bajáki Péter: 66315

Faja. :) Az eladó a púpos szerelvény gazdája, ugye?

5384 Bajáki Péter 2013-02-05 21:59:59

Tíz-tizenkét éve nem láttam panorámarendszámos kombit. Itt van:

[url]http://www.hasznaltauto.hu/auto/trabant/p_50/trabant_p_50_kombi-6582475[/url]

[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_0_Trabant_P50_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_5_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
[img]http://kepfeltoltes.hu/130205/6582475_6_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

5383 Bajáki Péter 2013-02-05 20:54:54  Előzmény:Csády Szabolcs: 66313

Szerintem is a vonal nélküli a régebbi. Ék Roli téglavörös '64-esén is mintha vonal nélküli lenne. (Megvan képen, csak nincs nálam.)

Hogy-hogy nem marad ez a szép fehér? Komolyaaan a fehér, vagy a nagyon-nagyon világos szürke az igazi szép elegáns Trabant szín. (Igaz, jók még a pasztellszínek is, na.)

5382 Csády Szabolcs 2013-02-05 20:43:56  Előzmény:Bajáki Péter: 66309

Hát hallod ez a két vonal eddig fel se tûnt nekem, hogy létezik egyáltalán.
A köténylemezt nem én bontottam, így fogalmam sincs, hogy mikoriról származik, viszont úgy nézem ez lehet az öregebb verzió a 2 közül, mivel Tiberius '66-osán is ilyen van:

[imgw]http://totalcar.index.hu/images/hteszt/trabant60166/galeriaorig/trabant60166_031.jpg[/imgw]

Köszi, ez még egy régi kép, azóta már nem ilyen mentõfehér szerencsére. Amúgy jól látod az állását, de psszt... ;)

5381  Spityu 2013-02-05 19:58:19  Előzmény:Támba Csaba: 66311

"Tankolnád" ;D

5380 Támba Csaba 2013-02-05 19:42:22  Előzmény:Huszta Tibor: 66310

[s]Dugnám[/s]...izé...kéne:)

5379 Huszta Tibor 2013-02-05 15:52:09

ajjha.
[url]http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=215150326&cd=634734773220000000&asrc=st|fs[/url]

5378 Bajáki Péter 2013-02-05 12:28:21  Előzmény:Csády Szabolcs: 66308

Én is arra gyanakszom, hogy a keresztapuét még a régifajta köténylemezzel szerelték fel.

Te, Szabi! Hol van a tiédrõl a két vonal? (Mikori évjáratúról származik?)

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-cWO5RqLuwpE/T1PjH1B4LCI/AAAAAAAADyQ/75ZoLO7mO-k/s640/P1230086.JPG[/img]

Amúgy szép a Trabid. ... és ha jól látom az állásáról, akkor négyütemû.
[i](Módosította BajakiPeter 2013.02.05. 13:28-kor)[/i]

5377 Csády Szabolcs 2013-02-04 22:36:18  Előzmény:Bajáki Péter: 66307

Szerintem ezzel a fajta köténylemezzel. Ha jól tudom, akkor ezt használták a 601-esek gyártásának kezdetétõl az 5 rovátkásig.

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/k_t_nylemez_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

5376 Bajáki Péter 2013-02-04 21:21:56  Előzmény: Spityu: 66306

Wáááá, az 5 vonalas köténylemez. Fap-fap-fap-fap!!! :D
Hûû, de rég keresek ilyet! Ilyen köténylemezzel szerelték már a '79-eseket (kép), és még '81 elsõ negyedévében is ilyennel szerelték a szögletes lökhárítósokat. Sajnos az enyém saját köténylemeze nélkül került hozzám, de láttam eredeti '81-est ezzel a köténylemezzel. Ha netán véletlenül megválnál tõle, érdekel!

Kép egy '79-esrõl:
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-CAohhlTr-Xk/TrB-b_nfbnI/AAAAAAAADMQ/_L_3E8UwZ10/s640/2011-10-29%2520-%2520Trabant%2520601%2520S%25201979%2520003.JPG[/img]

Az nem tudom, hogy a keresztapu '78-asát mivel szerelték eredetileg, mert nehezen kivehetõ a fekete-fehér képekrõl. (1978. január, alvázszám szerint '77 utolsó negyedév.)

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-pKuWou836oE/TpoAP5l2RLI/AAAAAAAADKI/F_y0ZyE0Fqs/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252005.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-mhVmfkTQo7o/TpoATcqT4WI/AAAAAAAADKY/B8pB-PGxO8E/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252010.JPG[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.c om/-Km98R_7sENw/TpoAOV5TEjI/AAAAAAAADKA/cVkGjMMs40c/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252003.JPG[/img]

És a hátul kijövõs hosszú kipufogó. Ahhh. Oda kellett figyelni mindig a nadrágra, cserébe a lökhárító nem volt dzsuvás. :-)

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-MbaRB5qQkSI/TpoAPJwn_FI/AAAAAAAADKE/hHs-Zom9BHE/s640/Trabant%2520601%25201978%2520-%252004.JPG[/img]

[i](Módosította BajakiPeter 2013.02.04. 22:26-kor)[/i]

5375  Spityu 2013-02-04 20:01:45  Előzmény:Reining Ádám: 66305

Hmmm... és mikor lehetett a váltás? Ezt tuti nem írja egyetlen SRI sem. :D

5374 Reining Ádám 2013-02-04 19:29:25  Előzmény:Kárász Endre: 66304

A nem legömbölyített szélû gyári köténylemezen 4 borda van. Most néztem képeket cimbora 20 ezer km-ert futott tök gyári 89-esérõl azon szögletesebb a köténylemez széle és 4 borda van rajta.
Aztán kinagyítottam a 79-esét, azon ilyen van mint amit szereztél most 5 bordával.

5373 Kárász Endre 2013-02-04 19:08:36

Ma kaptam egy köténylemezt, amit sajnos nem tudok pontosan beazonosítani. Na persze rendes fénykép az nyema, mert nincs itthon kábel a géphez... Maradt a telefon.
Szóval biztosan gyári új, mert a közepén kívülrõl látható a beütött Trabi embléma, illetve a festésen is van egy kis jellegzetes gyári folyás. Nekem a '90-es autómon [url=http://oldtimer-ersatzteile-hermel.de/product/564/bodenwanne-schuerze-trabant-neu-top-%281999%29.html]ilyen[/url] volt eredetileg, tehát ehhez tudom hasonlítani:
-A szélsõ két felfogató fül valamivel közelebb van (~1-2 centi).
-A végeknél (szembõl nézve) ívesen elkeskenyedik, nem annyira szögletes.
-A végeknél nem négy, hanem öt függõleges "borda" van.
-A középsõ felfogató fül nem kívülrõl, henam belülrõl van rá(pont)hegesztve a lemezre.
Úgy saccolom, hogy ez a gömbölyû lökhárítóhoz passzol.
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/K_p0066_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/K_p0067_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/130204/K_p0068_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[i](Módosította Endre 2013.02.04. 20:09-kor)[/i]

5372 Bajáki Péter 2013-02-02 18:46:47  Előzmény:Kárász Endre: 66298

Spityunak a kilométeróra-táblázat:

[imgw]http://n2.vatera.hu/photos/94/b8/ce46_6_big.jpg[/imgw]
[imgw]http://n2.vatera.hu/photos/94/b8/ce46_7_big.jpg[/imgw]
[imgw]http://n2.vatera.hu/photos/94/b8/ce46_4_big.jpg[/imgw]

Forrás: [url]http://auto-motor.vatera.hu/veteran_jarmu_alkatresz/alkatresz/egyeb/trabant_601s_km_ora_gyari_dobozaval_1693223753.html[/url]

5371 Bajáki Péter 2013-01-29 21:14:12

Ezt tessék megnézni. Youtube, képre katt. :-)

[url=http://www.youtube.com/watch?v=gm8KzHKjcgk][img]http://kepfeltoltes.hu/130129/vlcsnap-2013-01-29-21h49m58s64_www.kepfeltoltes.hu_.png[/img][/url]

5370 Kunyi Tamás 2013-01-29 17:36:51  Előzmény:Bajáki Péter: 66300

Elmés megoldás! Aki akarja, annak sikerül a meló.

5369 Bajáki Péter 2013-01-29 12:49:36

Az angliai jobbkormányos Trabi - a kulisszák mögött.

[url]http://www.oldclassiccar.co.uk/forum/phpbb/phpBB2/viewtopic.php?p=94069&sid=b240335d82593f9dbde4d6ccf21706b9[/url]

[imgw]http://i1309.photobucket.com/albums/s632/Ugarage/Trabi/IMG_3247_zps13d75c4d.jpg[/imgw]
[i](Módosította BajakiPeter 2013.01.29. 13:50-kor)[/i]

5368 Bajáki Péter 2013-01-28 08:59:16  Előzmény:Muczán Gábor: 66297

Gábor: nekem van 601-H feliratom, gyári új. Írok e-mailt, beszéljünk róla.

Endre, Spityu: azt a táblázatott én is láttam, csak pontosan nem értettem, hogy mit akar mondani. Ha kéznél lesz, befotózom.

A Wartburg szakértõktõl kérdezném, hogy az alábbi felirattal mettõl-meddig szerelték a Wartburgokat? Tippem: '67-'68-tól kb. hetvenes évek elejéig.

[img]http://img01.aprod.hu/images_aprodhu/15939545_1_644x461_wartburg-1000-312311-felirat-aluminium-retro-dunakeszi-.jpg[/img]

5367 Kárász Endre 2013-01-28 03:29:26  Előzmény: Spityu: 66296

Pontosabban két táblázat van. Az egyikben szerepel egy hosszú szám, van-e napiszámláló, feszültség(6 vagy 12V, de hogy mi értelme...), jelzõlámpák száma, méréshatár, K (mindegyiknél K=1), illetve a skála színe. A másik táblázatban az van megadva, hogy az adott kivitelnél melyik izzó mit mutat (és hogy egyáltalán van-a az adott helyen kialakítva visszajelzõ lámpa). Egyszerûbb, ha beszkennelem, csak az itthoni nem mûködik.

5366 Muczán Gábor 2013-01-27 21:16:48  Előzmény:Bajáki Péter: 66283

Alu felirat:

én gyártatok rozsdamentes acélból feliratokat. Lézerrel kivágott, és spec. brutál erõs csaphegesztéssel ellátott menetes száras kivitelûeket. Ezek persze tuningnak számítanak, hiszen tükörfényesek. De tervezünk aluból is csinálni. A 601-H-n nem gondolkodtunk, de bevehetjük a tervbe, nem áll sokból. Csak kell hozzá egy eredeti etalon, vagy pontos rajz. Megcsináljuk majd a korai "zömökebb" 601-es, és a második generációs 601 változatot, persze van mintám az 500-as és 600-ashoz is. Ezek sem maradnak ki. Az alu felülete nem lehet pontosan olyan fényességû, árnyalatú mint a régié, megfelelõ kinézatû lesz.

Szólunk ha megvannak a minták. De 601-H feliratot tegyen fel ide valaki. Eddig ilyet csak kint láttam Németországban. Itthon nem volt a kezemben.

MG

5365  Spityu 2013-01-27 16:01:44  Előzmény:Kárász Endre: 66295

A K (vagy milyen) értékrõl szól a táblázat?

5364 Kárász Endre 2013-01-27 13:55:37  Előzmény:Bajáki Péter: 66293

Az a baj, hogy az efféle hirdetésekben minden kerek, 100-as átmérõjû órát "Trabant-Wartburg-IFA-Barkas-Robur" néven hirdetnek. Pedig ott vannak az egyszerû eltérések: Waresz 353 órájában nincs egyetlen visszajelzõ sem, míg a kései 601-nél négy is van. De ez csak a jéghegy csúcsa, erre nekem is most kellett rájönnöm. Hozzám került egy ilyen kilométeróra doboza, benne egy zöld gyári cetlivel. Ezen le van rajzolva a hátlap, és a bekötés. Csupán 16(!) változatot foglal össze táblázatos formában :) Van, amelyiken egy visszajelzõ sincs, és van pl. olyan is, amelyiken alul három, felül kettõ (egy a szokásos 60-70 között, egy pedig az általad linkelt képen látható helyen, 50-60 között). Az izzók kiosztása is elég sokszínû: olajnyomást, sõt hûtést is ír némelyiknél. Gondolom, ez teherautóé lehet. És hogy végképp elkeserítselek: az általad linkelt konfiguráció nincs is benne ebben a táblázatban. Sõt, a viszonylag gyakori négy lámpás (alsó három + a narancssárga "reflektor magas") kivitel sem! Szóval kaotikus...

5363 Kunyi Tamás 2013-01-27 10:34:09  Előzmény:Kárász Endre: 66289

Köszönöm szépen!

5362 Bajáki Péter 2013-01-27 00:44:27

Felvilágosítást szeretnék kérni, hogy tudomásotok szerint az alábbi kilométeróra melyik típusba (Standard, S, Hycomat) való, és hozzávetõlegesen milyen évjáratúba?

[img]http://img01.aprod.hu/images_aprodhu/15617123_1_644x461_trabant-km-ora-gyula.jpg[/img]

Az a furcsa benne, hogy nem napiszámlálós, viszont a számjegyek nem külön rublikákban vannak, hanem egy nagy kivágásban. Továbbá a sárga visszajelzõ az 50 és 60 között van,nem pedig 60 és 70 között. Vajon mit kötöttek arra rá?

A '81-es Hycomat prospektusban megint másfajta kilométeróra van.

[img]http://trabantklub.hu/twk/gallery/003/601/prospektus4.jpg[/img]

5361 Bajáki Péter 2013-01-27 00:28:40

Na, ezek szerint pl. ez egy utángyártott ajtózár ék:

[imgw]http://img04.aprod.hu/images_aprodhu/6220517_3_644x461_trabant-alaktreszek-egyeb-alkatresz-felszereles.jpg[/imgw]

5360 Bajáki Péter 2013-01-26 22:15:24  Előzmény:Támba Csaba: 66290

Köszönöm szépen a válaszokat, annak ellenére, hogy olykor szõkenõs kérdéseket is feltettem. :DD



5359 Támba Csaba 2013-01-26 21:49:38  Előzmény:Bajáki Péter: 66284

Höhö...:)

Igen magyar gyártója volt (van?).
A DACIA 1300/1310 ajtózárak mechanikáját másolták le Trabanthoz.

Kevesebb alkatrész találkozik csukódáskor szépen adja a hangot is...de...
Szóval az vele a helyzet, hogy túl finomra sikeredett. A Trabant bódé ahogy öregszik és gyengül a padlólemez, a hattyúnyak, küszöbök, stb. szépen tud tekeredni kanyarban, hepehupás úton.
Ilyenkor a gyári zárak deformálódnak és kezdenek szorulni.

Nem úgy ám az általad említett zárak! Azok ilyenkor automatikusan nyitják az ajtókat:)

Ha látsz a forgalomban egy húzós kannyarból kifelé száguldó Trabantot a kanyar külsõ íve felõl nyitott ajtóval, akkor tuti ilyen zár van benne:)

Amúgy a zárak kopása nagyon sok dologtól beindul és rendszerint összetett hatásra.
A tekeredõ bódéról már írtam, aztán egy idõ után kezdenek megkopni az ajtózsanér (germánul csulkóspánt:) ) csapszegek és lógnak az ajtók. Tulaj- és használatfüggõ is az idõ mire tönkremennek. No meg maga az zárszerkezet sem titániumból van, hanem nagyrészt alumínium a lelkem ami elég könnyen kopik.

"Oké, de miért kopik ki, és mi kopik ki benne? Az ellendarab? A tengely? Belül valami kis pöcök?"

Ahogy írtam összetett dolog, jellemzõen minden ami súrlódó, érintkezõ alkatrész kopása jelentkezik idõvel. Trabantnál gyárilag kétfajta ajtózárszerkezet létezik. Az újabbnál pl. ha a biztosító csillag kezd el bólogatni a tengelyén, az már magában elég rossz mûködést okoz.


"Rosszul van beállítva?
Ha igen, hogyan állítom be jól?"

A szõke nõ kérdezte mikor szex közben elhalálozott a pasija: "Ezt most így hogy?!"
Ha rosszul van beállítva, akkor jól kell beállítani :) Bocs, de fórumszinten ezt nehéz elmagyarázni. Ha meg szét van kopva akkor akárhogy állítod sohasem lesz jó.

"A gyári új hány év alatt kopik ki helyes beállítással és évi x olajzással/zsírzással?
Az utángyártott kisipari hány év alatt kopik ki évi x olajzással/zsírzással?"

Használatfüggõ, nincs rá konkrét idõintervallum.

"Utángyárott-e az az ellendarab, aminek alul-felül pirosmûanyagos?"

Zwickauban letagadnák, kisipari cucc lehet. A gyárinak sárgásfehér mûanyag betétei vannak.

"Meddig bírja?"

A fent említettek alapján ha nem használod akkor nagyon-nagyon sokáig.

"Mire kell ügyelnem az új zár beszerelésekor? (kenés, stb.)"

Rögzítésre a gyári csavarokat, vagy azokkal megegyezõ minõségût használj. A beállítás az próbálgatás kérdése, a gyári javítási könyvben van leírás.
Kenni zsírral szokás. Nekem a kormánymûtõl a függõcsapszegeken át az ajtózárakig a CASTROL MS3 zsír jött be. Kicsit drága, de aranyat ér. Záraknál 2-3 évig bírja újrakenés nélkül.


5358 Kárász Endre 2013-01-26 20:40:57  Előzmény:Kunyi Tamás: 66288

A tarbantserie oldalról, pontosabban innen:
[url]http://trabantserie.de/html/serienanderungen.html[/url]

Itt pedig évenként van bontva. A jobb oszlopban a hivatkozás vagy forrás van megjelölve. Az "SRI" a gyári változásjelentõt takarja, ami sok esetben letölthetõ. Nem mindegyik van meg, azonban a [url]http://trabitechnik.com/index.php?page=79&lang=de[/url] helyen is van sok feltöltve az eredeti papírokból.

5357 Kunyi Tamás 2013-01-26 20:31:42  Előzmény:Kárász Endre: 66287

Nem, nem kevertem a fékkörök számával :) Akkor a 2T-ben elöl duplex fék van? Ezt nem is tudtam.
Egyébként a Mûszaki Könyvkiadó - Gépjármûszerkezetek c. könyvét szoktam forgatni szabadidõmben :D
Amúgy honnan vannak ilyen pontos adataid a módosításokról? Nem valamelyik német oldalról? Meg tudnád adni a linkjét, ha megkérlek?

5356 Kárász Endre 2013-01-26 20:05:47  Előzmény:Kunyi Tamás: 66286

1967. szeptember 1-ig volt elöl és hátul is szimplex féx. Ezt követõen elöl duplexre lett módosítva. Te nem az egykörös vs. kétkörös témával keverted? A duplexnél két munkahenger van kerekenként, ezért mindkét fékpofa úgy nyomódik a dobnak, hogy "beékelõdik": a forgó dobnak nekiszorulva a surlúdúerõ nem visszanyomni igyekszik a pofát, hanem pont hogy nyitja. De egy kép ezer szónál is többet ér, fõleg, ha én írom:)
[imgw]http://trabitechnik.com/images/whims1/6-2.jpg[/imgw]

@BajakiPeti
Ahogy slimtomi is írja, a fröccsöntõ szerszám sokszázezres tétel. Esélytelen... Esetleg valahogyan le tudsz venni egy negatívot házilag, és azt mûgyantával kiöntheted. De itt ugyebár minden a negatív precíz elkészítésétõl függ. Ha fém, akkor ott a CNC, de a lézervágás sem egy elérhetetlen technológia. Valahol a Csepel Mûvek területén van egy cég, aki csinál ilyet, és emlékeim szerint földi áron. Ja, megtaláltam: [url]http://intertechnika.eu/[/url]
Persze egy kivágott feliraton utána kézzel sokkal többet lehet dobni. Pl. kipolírozhatod, az éleket tetszõlegesen gömbölyítheted, stb. Egyszer találkoztam egy aranykezû emberrel, aki nagyon régi járgányokat restaurált. Az Austin feliratot/emblémát a hütõsapkára saját maga csinálta aluból, de full kézzel. Fûrész, reszelõ, tûreszelõ, miegymás. Hát elállt a lélegzetem.

Utángy lista:
Nekem sem annyira szerteágazóak az ismereteim, de tényleg jó lenne valami interaktív cikk/doksi formájában összehozni. De egyelõre jó az is, ha szájhagyomány és emlékezet útján marad meg, csak akkor ügyelni kell a pontosságra. Az persze mindig nehéz:)

UPDATE: Bocsánat, ezredszer módosítom... A kép rossz volt, már jó.
[i](Módosította Endre 2013.01.26. 21:15-kor)[/i]

5355 Kunyi Tamás 2013-01-26 19:42:17

ABalu:
Mit értesz az alatt, hogy szimplex féket akartál? A Trabant dobfékje gyárilag szimplex, tehát egymunkahengeres, nem?

BajakiPeter:
A 601-H feliratot szerintem valami CNC-esztergályos cimbivel csináltasd. Gyorsabb, precízebb, és sokkal olcsóbb. Fröccsönteni abszolút nagytételben érné meg, mivel a szerszám legyártása igen-igen sok pénz. Ugye fröccsöntõben is dolgoztam, persze nem egy falusi kocsmára gondoltam ;)
Szóval innentõl a nyersdarab lehet mûanyag vagy pl vastagabb alulemez is. Nekem van egy CNC-s barátom, aki ilyesmiben is tud segíteni.

Aztán a Mercizár érzésrõl bõvebben...
Nekem 4T Trabantom van, és az anyósülés felöli ajtó a következõ érzékenységgel csukódik: behajtod az ajtót, hogy érintse a zárat, majd egy ujjal megtolva a kilincset gyönyörûen bekattan a helyére a zár. Eddig mindenki dícsérte, aki beült.
Ezzel ellentétben a vezetõoldalira akár egy WC táblát is kiakaszthattam volna, DE inkább a javítást választottam. A zár igazítása nem sokat segített a problémámon, így tüzetesebben megvizsgálva az ajtót észrevettem, hogy a díszlécek nincsenek síkban. Tehát az ajtó "megrogyott", mégpedig az acélstift kopása miatt, ami az ajtózsanérban van - vagy esetleg a furatok kophattak meg. Ha megemelem az ajtót a kilincsnél fogva, akkor azonnal könnyebben csukódik ez is. Ezeket még nem tudtam kicserélni, mivel kinyomószerszámom nincs a stiftekhez. Kiütni próbáltam, de a festék bánta, én pedig nem szeretek kókányolni. Vagy leszedem az egész ajtót és felszabadulnak a zsanérok, vagy gyártanom kell egy kinyomó-benyomó szerszámot a stiftekhez.

5354 Ackermann Balázs 2013-01-26 15:43:37  Előzmény:Muczán Gábor: 66279

A '66-os Trabit én is így csináltattam a Feliánnál, jó lett, de ott muszáj is volt, mert Simplex féket akartam és hittem benne, hogy a Simplex is fog majdnem úgy mint a Duplex. Fog is, csak rendesen kell megcsinálni, jó anyagokból. :)

Viszont nem merek kopott lyukú vasakat felújíttatni, van amelyiken szemmel láthatóan tágult az utánállító lyuka. Ezért keresnék jó utángyári pofákat. A dobokat szinte biztosan nem kell szabályozni, az egész autó megdöbbentõen újszerû technikailag (is), amibe mennek.

5353 Bajáki Péter 2013-01-26 15:26:14

Ez az ajtózár gyári, vagy valami magyar találmány / gyártmány? - Hallottam már olyat, hogy valaki "Mercizárnak" is hívja, mert nem kell csapni, szépen csukódik.

Hangra ugyanúgy Trabantosan csukódik.

[imgw]http://n1.vatera.hu/photos/45/a2/0956_1_big.jpg[/imgw]

Illetve arra lennék kíváncsi, hogy miért van az, hogy a legtöbb Trabantnak csapni kell az ajtaját, hogy rendesen becsukódjon. - A válasz lehet, hogy ki van kopva.

Oké, de miért kopik ki, és mi kopik ki benne? Az ellendarab? A tengely? Belül valami kis pöcök?
Rosszul van beállítva?
Ha igen, hogyan állítom be jól?
A gyári új hány év alatt kopik ki helyes beállítással és évi x olajzással/zsírzással?
Az utángyártott kisipari hány év alatt kopik ki évi x olajzással/zsírzással?
Utángyárott-e az az ellendarab, aminek alul-felül pirosmûanyagos? Meddig bírja?

Mire kell ügyelnem az új zár beszerelésekor? (kenés, stb.)

(Elnézést a sok kérdésért, de ezek így bennem voltak, aztán most a felszíre tört.)

[i](Módosította BajakiPeter 2013.01.26. 16:27-kor)[/i]

5352 Bajáki Péter 2013-01-26 15:13:35

Ha már utángyártás:

Szeretnék magamnak gyártani mûanyag 601-H feliratot. Hogyan csináljam?
- fogjak egy mûanyaglapot valahonnan, és reszeljem ki belõle?
- keressek egy fröccsöntõt, aki leveszi a mintát, és készít 20 darabot?

Hogyan mûködik egy ilyen felirat gyártási folyamata mûanyagból?
Ilyesmire gondolok, hogy pl.: leveszi a formát gyurmából, valamibõl elkészíti a negatívot, aztán kiönti a mûanyagot és kész. Milyen költségvonzatai lehetnek?

Mik a lehetõségeim, ha ugyanezt fémbõl, pl. alumíniumból akarnám? Ugyanúgy kis csavarokkal a hátuljában, hasonlóan igényes és profi módon, mint a gyári.

Endre: Olyan jó volna, ha tudnál készíteni egy dokumentumot, amelyben rendszerezetten benne vannak, hogy milyen alkatrésszel milyen tapasztalatok vannak; forrással alátámasztva.

Pl. KOS fõfékhenger nálad 12 éve bírja, hogerinél 17 év, milyen a LÁNG, milyen az LPR, összeszedve, precízen.
Lehetne akár táblázatos, akár simán egymás alatt, egységes struktúrában. Azután fel lehetne tölteni ide a honlapra, akinek van tapasztalata, az kibõvíthetné. Ha nagy munka, akkor mittudomén csak a közlekedésbiztonság szempontjából fontos alkatrészekrõl.

De ugyanezt meg lehetne csinálni az esztétikai alkatrészekrõl:
Például:

AF-es búra - olcsó, méretpontosság jó / rossz, anyaga rideg / nem rideg, kifakul 1 nyár alatt, vagy sötét garázsban tartva, havi 2 alkalom használat esetén kb. 3 évet kibír.

DDR-Ruhlás magyar utángyártott - jobb / rosszabb, mint az AF-es, anyaga rideg / nem rideg, vigyázni kell-e a felcsavarásnál, nehogy elpattanjon az illesztésnél, méretpontos / nem méretpontos, 2 nyár alatt fakul ki(?), vagy sötét garázsban tartva, havi 2 alkalom használat esetén kb. 5 évet kibír(?).

Zöld függõcsapszeg persely - (képpel kellene illusztrálnom) - havi egyszer használós autóba jó/nem jó, pl.: 4-5 évet is kibír(?), ha 3 havonta benyomsz oda zsírt. - Szóval ilyen tudásbázisra gondolok.

--- a példákat hasra ütés alapján írtam, nem tapasztalati úton! ---


5351 jocking . 2013-01-26 12:17:07

Ha már utángyártott fékbetét:
Én a nyáron tettem fel hátra új fékdobokat, új (utángyártott) fékbetétekkel, amik már a bevasalás során üvegesre égtek, ezért végül a régivel kellett összeraknom (az se volt régi, de azért vettem az újat, hogyha a dob új, akkor a betét is legyen az, na ez nem jött be).

5350 Bajáki Péter 2013-01-26 11:47:13  Előzmény:Ackermann Balázs: 66277

Én sem vettem fékpofát. Kiskunfélegyházán elvittem a fékdobot és az üvegesre kopott fékpofákat az öreg Kotroczóhoz, aki fékpofák ferrodolozásával foglalkozik. Odaadtam a régieket, kaptam a felújítottakat, hozzánézte a dobhoz, kicsit megsmirglizte azt is, meg a fékpofákat is, és kész. Ezerhatszáz volt a bal elsõ - jobb elsõ együtt. (2012. július) A ferrodol színe sötétszürke, a gyáriaké meg olyan rózsaszínes-barackos.

Hozzáteszem, van egy pár gyári új fékpofám hátsó dobba, de alapméretes, így nem tudok velük mit kezdeni.

5349 Németh János 2013-01-26 11:41:44  Előzmény:Muczán Gábor: 66279

Erre a mûhelyre lehet érdeklõdni?
Hol található? ÉS mennyiben van a ragasztás a betétre? ÉS ezt a rögzítõ szegecset amit a kézifék pofához kell rakni azt is kapni?

Köszönöm elõre is.

5348 Muczán Gábor 2013-01-26 10:01:44  Előzmény:Ackermann Balázs: 66277

Én soha nem "veszek" fékpofát!?!

Csakis a egy mûhelyben felújíttatok/esztergáltatok fékdobot, és ragasztatok hozzá betétet. A betét vastagsága nagyban függ a dob méretétõl. Ezért egy kopott dobba betenni egy valamilyen vastagságú boltban vett fékpofát, az kockázatos. Én a Mechanikai Mûvekben található Friedrich Fékmûhelyben csináltatom ezt kb 18 éve.

MG
[i](Módosította TWK-001 2013.01.26. 11:02-kor)[/i]