Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6737  Spityu 2018-06-24 13:14:55  Előzmény: Spityu: 80322

Javítom is magamat. Megtaláltam a könyvet. Jól írja, és nem azt, amire emlékeztem. Azt írja egyértelműen, ha egy régi típusú főtengelynél a gumi szimmeringet kidobjuk, és felteszünk egy régi típusúra való labirintgyűrűt, akkor az ékszíjtárcsából le kell munkálni 2 mm-t. (Vagy feltenni egy labirintosra való ékszíjtárcsát, de ezt már nem írja.) Ami 2 mm természetesen annyi, amennyi az agy résznek a vastagsága tengely átmérőjénél.
De ugye ezeknek nincs különösebb jelentősége a te esetedben, mert neked eleve új típusú, labirintos főtengely való a kocsidba. Csak annyi a dolgod, hogy megmérd a rendelkezésre álló ékszíjtárcsákat, milyen hosszúak, és valamelyik röviddel neki állj sakkozni, szárazon.

6736  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 80320

Na, előkaptam 2, garantáltan eredeti főtengelyt. Egy szimmeringest és egy labirintost, az alábbiak vannak ugyebár a kérdéses tengelyvégen:
- hengergörgős csapágy szimmering pályával (amit szűkítőnek írsz, de ez egy blokk), szimmering (bár ez most a mérés szempontjából nem számít), olajszóró tárcsa,
- hengergörgős csapágy, labirint, olajszóró tárcsa
Az alkatrészek össze vannak tolva, tehát mérhető a tengelyvégig rendelkezésre álló szabad hossz. Az olajszóró tárcsa és a tengelyvég távolsága szimmeringes esetén 54, labirintos esetén 52 mm. Vagyis valóban, a két ékszíjtárcsa különbözik.

Viszont! A könyv ugye azt írja, hogy 2 mm-t le kell kapni, igenám, de emlékeim szerint ezt ahhoz a részhez írja, amikor a szimmeringes főtengelyre húzunk egy arra való, speciális aggyal gyártott labirintgyűrűt. Holott szerintem pont abban az esetben nem kellene leesztergálni.

Összegezve az alábbi tengelyvég hosszúságokkal kell számolni (csapágy, valamilyen tömítő, olajszóró tárcsa összeállításkor):
- csapágy, szimmering pálya, olajszóró tárcsa -> 54 mm,
- csapágy, szimmering pálya, speciális labirint, olajszóró tárcsa -> (51-)52 mm,
- csapágy, normál labirint, olajszóró tárcsa -> 52 mm.

A középső esetnél azért írtam 51-52 mm-t, mert ami nekem volt a motorban, az viszonylag vékony húsú volt középen, kb. 2 mm-es, de Csapinál amit láttam, az szerintem inkább 3 mm körüli.
https://www.ostmobile-shop.de/Kolbenringabdichtung-Umruestsatz-fuer-die-Kurbelwelle-des-Trabant-601-0440334789 kb. ilyen vastag az enyém, de ez gyári, az enyém valami utángyártott volt szerintem, mert sárgára volt passziválva és acélból készült.
https://trabantwartburgalkatresz.eu/alkatreszek/fotengely-labirint-elso-regi-tipus-trabant-601radialwellendichtring-alte.html

Szóval ha egy régi főtengelyre gyári, szimmeringeshez való labirintot teszünk, akkor szerintem a labirintos ékszíjtárcsa használható. De célszerű szárazon is összerakni a blokkot, megnézni, hogy egyvonalba esik-e a 3 tárcsa. Egy valamire ügyelj, az ékszíjtárcsát előre fel kell tenni, nehogy beleess a hibába, hogy utólag próbálod és koppansz. Persze meghúzni ráérsz a legvégén is.

A 4 főtengelyedre nem tudok mit mondani. Az a baj, hogy elég sok kókler felújító van, össze-vissza variálnak mindennel. Pl. úgy értelmezem, hogy az egyiknél nem is biztos, hogy hengergörgős csapágyazás van. Láttam már golyósat, nem is ment sokat...
A szimmeringes közepén lévő, két részből álló labirint szerű gyűrű alumínium. Mindkét típusú főtengelynél van a középső és az ékszíjtárcsa felőli csapágyakon pozicionáló tüske, ami a blokk osztássíkjában lévő kis zsákocskákba ülnek be.

Az elnyalt fejű vagy bennszakadt csavar kihajtására még a fúrást is választhatod. Nekem a fényezett kasztninál szakadt bent egy C oszlop csavar, félúton. Gondolhatod, mennyire örültem neki. A kilógó rész kb. 3 mm volt. Egyáltalán nem lehetett ráfogni. Hegesztés a kasztni miatt kizárva, biztos, hogy a látható részig felpöndörödött volna a festés. Nem maradt más, mint egy kis gravírozó. Egy gömb alakú marófejjel síkba martam a kiálló csonkot, majd egy kisebbel teknősre alakítottam a csavar magját központosítás gyanánt. 4 mm-es menetről beszélünk. Ezután 1, 1.5, 3 mm-es fúrókkal kifúrtam. Az égvilágon semmi sérülés nem keletkezett sem a menetben, sem a fényezésben, örültem is rendesen... Amiért beleszakadt: a menet a karosszériában némileg festékes volt. A csavar újrahorganyzott, amitől egyrészt ridegedett, bár előzőleg a korrodálódástól is valószínűleg, másrészt a felrakódott anyagtól kissé megvastagodott. Így egyszerűen egy sima csavarhúzóval hajtva is beleszakadt. Az eset után minden menetet átjárattam előzőleg fúróval, metszővel. Neked is azt javaslom, hogy a 10 alatti meneteket járasd át, nehogy így járj. Pl. a blokk meneteit is áttekergettem egy 8-as fúróval. Takarítani is jól lehet vele, illetve a meghúzási nyomatékba sem torzít bele később. Apropó, ügyelj, ne legyen patika tisztaság, a csavarokat majd olajozd meg főleg, amikor aluban kell meghúzni őket. A futóműcsavarokat nem olajoztam, oda inkább menetrögzítőt használtam. Amíg nem szárad meg, gyakorlatilag az is ken, utána meg fog.

6735 jocking . 2018-06-22 19:16:26

Na, kicsit körbenéztem főtengelyügyileg.
Per pillanat négy főtengelyem van itthon. Egy még beépítve a cseremotorba, három kiszerelve.
1) A cseremotorban lévő az ékszíjtárcsa felől szimeringes, de labirintos lendkerék volt rajta. Ezt még nem bontottam ki, így bővebb infóm a többi részéről nincs.
2) Az eredeti motorban is ilyen felállásban volt a főtengely, szimering+labirint. Pont középen, a két csapágy közötti "távtartó" ezen kétrészes, drót tartja össze, stift nélküli, mintha spiáter lenne. Ékszíjtárcsa felől hengergörgős csapágy.
3) Ékszíjtárcsa felől labirintos főtengely. A két középső csapágy közti távtartó itt már rendes fém, stifttel. Ékszíjtárcsa felől hengergörgős csapágy.
4) Ékszíjtárcsa felől labirintos főtengely. A két középső csapágy közti távtartó itt már rendes fém, stifttel. Ezen még rajta van az ékszíjtárcsa, ezért nem tudom, milyen csapágy van alatta.

A 3-as és 4-es főtengelyen azt vettem észre, hogy magukon a csapágyakon is vannak pici hegyes stiftek, amiknek viszont én a blokkomban nem találtam helyüket. Illetve nyomukat igen a felületen, de nincs nekik furatuk a blokkban furcsamód (csak a középső távtartó nagy stiftjének).

Ékszíjtárcsák. A 2-es főtengelyen lévő egyértelműen különbözik a 3-as és 4-estől, amik egyformák. A 2-esé picit dundibbnak néz ki a "nyelénél", a másik kettő kisebbnek tűnik, és a tengely furata és a tárcsa között egy helyen van rajta egy öntött "derékszögű" merevítő szerűség, ami a 2-esen nincs. Tolómérőzés után látszik, hogy a 2-es ékszíjtárcsa 2 mm-rel magasabb, mint a 3-as labirintos főtengelyen lévő.

A középső rész és a szíjtárcsa alapján nekem nagyon úgy tűnik, hogy az eredeti motorban lévő, 2-es (ki tudja, hányadik csere) főtengely eredetileg is szimeringes fajta. Viszont van két labirintosom, amik biztos, hogy azok. De igazából ha a műhely betétdíjas elven működik, akkor tökmindegy, viszek nekik egy valamilyet és adjanak cserébe egy labirintosat, nekem az is megfelel. :D

6734 Kacsándi Szabolcs 2018-06-22 17:57:07  Előzmény:jocking .: 80318

Az ékszíjtàrcsa nem igazàn csereszabatos.Ha a kettőt fecserêled akkor vagy túl messze lesz a gyújtàst tartó blokkrészhez vagy túl messze.Làttam olyat ami neki is ért.Sőt oyat is hogy két tànyérlemezke volt feltéve.Az biztos hogy nem futnak a szíjtàrcsàk.Az utólagos labirintozàs egy harmadik verzió.Ott mindenképp esztergàlni kell,mert az adapter legalàbb 3mm vastag amit a szíjtàrcsa összefeszít a csapàggyal.Nincs ezzel probléma,ha normàlisan van összeszerelve,és megfelelően hézagolva.
Agyújtàshàz rögzítőcsavarja sem annyira gond.Megpróbàlhatod kifúrni és nagyobb csavart tenni.Vagy behegeszteted és újrafúrod.De hàzilag is megoldható.Megfúrod nagyobbra és belehajtasz 8-as menetet.Alumínium csavart is lehet màr venni boltokban.Ha szereztél akkor megragasztod fémragasztóval és belehajtod a menetbe.Utàna a gyújtàshàzat mintàul véve megfúrod és belevàgod a gyàri menetet.Akkor minden eredetire kerül vissza.Érdemes jobb csavart tenni a gyàri süllyesztett fejű helyett.Annyira nem kell ragaszkodni az eredetihez,és biztos hogy legközelebb is kijön.Lehet torx vagy imbusz is,azokat jobban meg lehet fogni a megfelelő kulccsal.

6733 jocking . 2018-06-21 21:00:10

Idézet a Trabant szerelős könyvből:
"[...] A forgattyústengelyek 1985-től labirintgyűrűs tömítésűek. A labirintgyűrűs tömítés minden P 55/66 típusú motorba beszerelhető az ékszíjtárcsa felőli szimeringes tömítés helyett. [...]
Figyelem!
A szimeringes tömítéses forgattyús tengelyhez tartozó ékszíjtárcsa csak abban az esetben szerelhető labirintgyűrűs tömítéssel együtt, ha az ékszíjtárcsa belső agyrészéből 2 mm-t leesztergáltunk."

Nekem ebből az jön le, hogy a szimmeringes főtengely cuccait kell alakítani, ha labirintot akarsz rátenni. De nálam lehet, hogy ezek eleve labirintos főtengelyek voltak, csak valamiért szimmering lett rátéve, hisz az iromány szerint a labirintos ékszíjtárcsa jó mindkét verzióhoz. Azt hiszem majd méricskélnem kell itt is egy kicsit.

Majd' elfelejtettem, sikerült ráfújni még 1 liter body 989-et a bódéra, már mindenütt szürkésfehér, jövő héten mehet rá a varrattömítő és a durók. :)

6732 jocking . 2018-06-21 20:51:07  Előzmény: Spityu: 80316

Hát igen, fura, de amúgy a szimmeringes és a labirintos főtengely is ugyanolyannak tűnik, az egyetlen különbség így elsőre a szimmering/labirint. Az egyiken tényleg hengergörgős csapágy volt, azt sikerült is szétszórni a padlón. :D A szíjtárcsák is egyformának tűnnek méretben, talán csak az évjáratok miatt nem tökéletesen egyformák. A labirint simán felrakható volt a szimmering helyére, csak előtte le kellett venni azt a "szűkítős" részt, amire a szimmering a főtengely felől felfekszik. De majd csinálok pár képet.

A kúpsság nézést először valóban más módszerrel csináltam, de aztán visszaolvastam a múltkori hsz-edet, és úgy is ránéztem (blokkfelek találkozásánál, "vonalzóval"). Így is ugyanaz jött ki: a vezérlőtárcsáknál minimálisan, de több az anyag, mint a csapágynál, így nem kúpos, hanem kicsit homorú. Alig észrevehetően, vagyis semmi kopás nem látszik a vezérlőtárcsa pályáján. De majd erről is lövök képet. :)

6731  Spityu 2018-06-21 18:51:46  Előzmény:jocking .: 80315

Ez így furcsa. Akkor lehet összerakni ilyen szimmeringgel, ha az ékszíj felőli végére a régiről átteszik a szimmering pályás hengergörgős csapágyat. A középső csapágyak nyilván új típusúak. A lendkerék felől variálható, attól függ, hogy milyen fedelet teszel a blokkra a lendkerék mögé, annak megfelelő lendkereket tudsz felszerelni. Egy kép azért jó volna az alkatrészekről.
A legfontosabb, amire figyelned kell, az az ékszíjtárcsa. Az újabb szerelési útmutatók ki is térnek rá, hogy eltérő a labirintos és a szimmeringes ékszíjtárcsa. Vagy csak akkor kell lemunkálni pár mm-t, ha a régi típusú főtengelyre a szimmering helyett arra való, speciális labirintot akarunk felhúzni? Ezt nem tudom. A lényeg, hogy a turbina és a főgengely ékszíjtárcsája egy vonalba essen.
A kúposságot lehet, hogy rosszul írtam le, vagy a tiédet értelmezem rosszul. Ha egy blokkfélnél tolómérővel megmértem a két henger vezérlőtárcsájának pályái közötti távolságot, akkor a nyugvócsapágyaknál mérve kisebb értéket kaptam, mint a vezérlőtárcsák külső kerületénél mérve. Mert ugye a rugó ott nyom, és ott nagyobb csiszoló erőt tud kifejteni, mint a kerületen (gondolom).

6730 jocking . 2018-06-21 14:20:01

A napokban foglalkoztam kicsit a motorral is, szembe is találkoztam egy "főtengely-Bábellel".

Jelenleg 2 motorom van itthon, az egyik a Trabi sajátja, a másik egy cseredarab, amit a döglött saját helyett kapott (egyszerűbb volt akkoriban a komplett motort cserélni, mint a főtengelyt).
1986-os az autó, ez idő alatt (már nálam is) többször is cserélve volt a főtengely a saját motorjában (magyar kisipar ftw), de az évjáratból adódóan ez már nyilván labirintgyűrűs tömítésű kellett, hogy legyen. Namármost, szétszedtem a motort (nem tartott sokáig, mert csak a főtengely és a két blokkfél volt), és meglepetten láttam, hogy a lendkerék oldala labirintos, az ékszíjtárcsa felől viszont szimmeringes. Kíváncsiságból ránéztem a cseremotorra, ugyanaz, ékszíj felől szimmering. Már csak azért is fura, mert emlékeim szerint ebbe a motorba utoljára én raktam magyar főtengelyt, úgyhogy ezek szerint a kisipar újra remekművet alkotott. Még jó, hogy van itthon vagy 3 motornyi szétszedett alkatrész, abban találtam egy főtengelyt, amin megvolt az ékszíjtárcsa felőli oldalon a labirintház.

Ja igen, belenéztem a blokkva is egy derékszög hosszabbik oldalával, hogy kúpos-e a vezérlőtárcsa pályája. Eléggé karcos, de főleg csak a "babszem" alatti rész, ahol igazán hozzáér a tárcsa, ott annyira nem gáz. A derékszög szerint meg nem hogy nem kúpos a pálya azon a részen, hanem talán még kicsit homorú is (a főtengelyhez közelebb eső rész hajszálnyit beljebb van, mint a "babszem" fölötti rész).
Majd még meggondolom a szabályozást, mindenesetre lesz még meló a blokkal, mert úgy tűnik, hogy a gyújtásjeladó házának az egyik csavarja bele van törve.

6729 Piret Endre 2018-06-18 12:00:57  Előzmény: Spityu: 80313

Pedig egyszerű: dinamónál alapjáraton már világít a töltésjelző, ami azt jelenti, hogy a fesszabályzóban visszáramkapcsoló már oldott, azaz a dinamó nem kapcsolódik a rendszerre. Ezáltal a dinamó által "felvett" nyomaték sem függ az elektromos rendszerterheléstől, csak a saját gerjesztőtekercsére dolgozik, semmi másra.
Mindez persze csak normál alapjárati fordulat környékén igaz, amikor még világít (bármilyen halvány fénnyel is) a töltéslámpa.

6728  Spityu 2018-06-18 00:16:36  Előzmény:Piret Endre: 80312

Ja, akkor jó. Akkor szerintem bármikor megejthető a finomhangolás. Azért ajánlom a lenti hőmérséklettartományt, mert úgy tapasztaltam, hogy az egy jó átlagnak tekinthető, így melegebb és hidegebb időben is valószínűbb, hogy szépen fog járni a motor.
Azt nem is tudtam, hogy a dinamónál nem számít az aktuális rendszerterhelés. Mondjuk ha valami, akkor a dinamó és a generátor számomra már bonyolult. Ami a pontos fizikai működést illeti. Nyilván attól még protonokra bontottam azt is. :)

6727 Piret Endre 2018-06-18 00:11:49  Előzmény: Spityu: 80311

Azt mondjuk nem mondtam, hogy a motor csak külső tisztítást kapott, szétszedve nem volt. Nincs miért szerencsére... Szóval túl sok bejáratnivaló nincs odabent, de persze azért kíméletes volt a kezdet, mégiscsak eltelt bő négy év két munkaütem között :-)
A dinamó kevés előnyeinek egyike, hogy az elektromos terhelés nem számít bele az alapjáratba.

6726  Spityu 2018-06-17 23:58:01  Előzmény:Piret Endre: 80310

Igen, ez így van. Nagyon le lehet ragadni egy-egy helyen. :D Az alapjárat és a keverék igény változása inkább a henger járódásának tudható be. Én megfigyeltem azt is, hogy a motor vagy éppen a beszívott levegő hőmérsékletén túl az olaj viszkozitása is befolyásolni tudja az alapjáratot. Hogy a fogyasztók működtetéséhez szükséges energiáról ne is beszéljünk. Összességében jó ez így, hogy most kicsit dúsabb, csak ne fulladjon bele, az a lényeg. Majd 2000 km-nél ajánlom a pontos finomhangolást, azután már nem nagyon fog változni, kb. addigra kopik össze minden. 500 km-ig kis terhelés, 2000 km-ig már mehet nagyobb, de még betartva a 20-40-60-80 km/h-t. Afölött már bejáratottnak tekinthető, legalábbis a sajátomból kiindulva. Üzemmelegen, felkapcsolt reflektorral célszerű állítani. A homloklemez eltávolítása bizonyos esetekben elég hosszú idő ahhoz, hogy visszahűljön a motor, emiatt ma már készítenék egy lékelt homloklemezt, amit nem kell eltávolítani ahhoz, hogy hozzáférjek a karburátorhoz. De nyáron szerintem annyira nem fenyeget ez a veszély. 20-25 kinti hőmérsékleten célszerű beállítani (szerintem).

6725 Piret Endre 2018-06-17 23:37:31

Örömmel látom, hogy készül itt még autó, és mennyivel gyorsabban, mint az enyém :-)
Update tőlem: belekerült úgy 500 km, lényegében probléma nélkül. Remélem ez így is marad. Szórakozott kicsit az alapjárat, most úgy tűnik, stabilizálta magát. Kicsit be kellett dúsítani ehhez, most majd megpróbálom visszavenni. Helyezkedtek a vezérlőtárcsák a helyükön a sok állás után, mittudomén.
Jó 30 éves tervet is valóra váltottam: kapott relét a tompított. Tudom, nem gyári, de a relé legalább eredeti DDR, és 5 perc alatt visszaalakítható. Viszont így már nem forró a forgókapcsoló hátulról a 6V-os izzók brutális áramától.

Azt még szokni kell, hogy több idő kell mindenhez vele, mert pl egy bevásárlóközpont parkolóban biztosan odajön valaki nosztalgiázni :-)

6724  Spityu 2018-06-17 13:32:06  Előzmény:jocking .: 80308

Én minden fényes feketét ezzel fújtam. Az 1K nem annyira időt- és benzinálló. A 2K viszont lakkosabb sajnos. De van gyári új kuplung illetve gázpedálom. Fénylik mint a Salamon töke. Szóval annyira nem zavar. A futóművet lemostam és megnéztem, hogy milyen volt alatta a festék, és azt is fényesnek mondanám. Az tuti, hogy nem olyan mattos, mint a pótalkatrészként boltokban néha kapható féklemezek, csonkállványok stb. (Természetesen nem a felújítottakra, hanem a gyári pótalkatrészekre gondolok.) Azok valami egészen más festékkel lettek lefújva.
A dobozos szintén akril, konverteres, ezért nem kell hozzá edző. Szerintem nem lesz velük gond.
Az ablaktörlőhöz selyem feketét, a műszerfalhoz pedig matt feketét (csak egy vékony hintésnyit, hogy ne torzítsa a mintázatot) használtam. Ezek flakonosak voltak.

6723 jocking . 2018-06-16 23:29:47  Előzmény: Spityu: 80307

Jó is hogy szóba került, mert az még nem tiszta, hogy a motortér cuccait (tank, motorburkolat, stb.) is 2K-val érdemes fújni? Benzinállók ezek? Az eddigi futómű cuccokat valami bolti sprével fújtam, ami benzinállónak volt hirdetve, de a motortérben azt már kevésnek érezném, már csak a hő miatt is.

6722  Spityu 2018-06-16 12:50:21

Jó ötlet, hogy magad szerzed be a festéket. De! Előbb legyen tényleg festésre kész a kocsi és legyen meg az is, hogy ki fogja fényezni. Konzultálj vele, hogy miből és mennyit vegyél. Jó sokat olvastam róla, hogy melyik milyen tartós, strapabíró stb. Nyilván fontos, hogy előírás szerint legyen felhordva, ne legyen túlhígítva stb., mert akkor egy csúcsminőségű festék is hamar tönkremegy. Na meg az aládolgozás, rétegkompatibilitás stb.

De most csak beszéljünk a fedőrétegről: Nekem Standox Standofleet, 3 liter vagy kiló, nem tudom már. 1 egység edző. Erre volt, aki azt mondta, hogy nem valami jó, inkább a 2:1 arányú "rendes" festékek a jók. Hát... én nagyon meg vagyok vele elégedve, igazából túl szép is. De a Standox mint márka, biztos, hogy nem tévedés, ha minőségről van szó. Az ára is mondjuk ehhez igazodik... na de ezen spórolni? Ne vicceljünk...

Amit ismerek még: Rezakryl. Ez magyar, talán a legolcsóbb. Rossz tapasztalatom nincs vele, ha jó a konszisztencia, a szóráskép, mennyiség és a légnyomás, és megfelelően alá van dolgozva, gyönyörű a végeredmény. A tartósságáról nincs infóm, mivel napfény nem éri a kocsit, csak amikor megyek vele. Bár általában direkt napsütésben nem is megyek vele, mert hamar szaunává válik. A fekete dolgokat fújtam vele. Továbbá kevertettem a hátsó váltóbaknak és az ablakemelő sínnek is színt, az is ez volt.

Mobihelre azt olvastam, hogy 1-2 év alatt bemattul, ha folyamatosan UV éri, akkor mélyen is. Nem tudok példát mondani, de vigyáznék vele. Persze, lehet, hogy ebből is van több változat is, és csak valamelyik olcsóra jellemző ez.

Sikkens: nincs közvetlen tapasztalatom, de Csucsunova tudomásom szerint ezzel fújta a púpost. Ja, de van! Mire elkészült az autóm, a szerelések következtében keletkezett 2 db körömnyi karc, amiket egy másik fényezőhöz vittem kijavíttatni, mivel az, aki fújta a kasztnit, elhúzott külföldre. Ugyan vittem javítófestéket (az eredeti maradékát), szerintem nem azzal dolgozott az öreg, hanem a saját anyagával, ami Sikkens. Természetesen spot fényezéssel lettek javítva a hibák, semmi nem látszik belőlük.

Gondolom, te is garázsban fogod tárolni az autót. Figyelj oda arra, hogy ne érje közvetlenül napfény, max. szórtan. Emiatt és a rovarok miatt is 3 lepedővel szoktam letakarni a kocsit. Továbbá waxozom minden mosás után, amint megszáradt. Egyrészt az UV ellen is véd valamennyire, másrészt sokkal könnyebben lejön a mocsok. Sajnos a fényességre is rádob 50%-ot, így lakkos hatású lesz. Létezik matt festésre való wax is, de horror áron.

Színkód van is, meg nem is. Standoxéknál azt mondták nekem, leginkább a RAL7032-nek felel meg. Egy másik helyen viszont ugyanez a kód nagyon eltér. Szóval abszolút nem hordozható a színkód... amúgy egy ajtóvázat vittem és a belsejéről vettünk mintát, miután a szaki megpolírozta azt. Fényes volt és tiszta, de biztos, ami biztos. Egy kis kézi készülékkel "beszkennelte", abból kijött az alaprecept, amibe még kézzel belekorrigált. A kocsi saját színéhez képest tökéletes lett a végeredmény. Viszont megfigyeltük, hogy garantáltan gyári és egyező színű Trabantoknál, ha csak minimális mértékben is, de szokott lenni eltérés.

A színkódos festéket is helyben keverik ki. Van néhány alapszín, azokból. Ne számíts arra, hogy pl. veszel x liter 7032-es festéket, lefújják vele, majd megkarcolod az egyik durót véletlenül, és le szeretnéd javíttatni, visszamész, kérsz 3 deci 7032-t, és az ugyanolyan színű lesz. El fog ütni, az biztos. Teljesen mindegy, hogy leolvassák, vagy kártya alapján keverik ki. Nagyon profi és igényes fényező kell az ilyen dolgok lejavítására, aki képes akár tízszer is korrigálni, hogy jó legyen az árnyalat, és csak azután fújja rá a kocsira. Ma már lehet, hogy inkább másfél autónyit kérnék. :D 1 litert nyugodtan kérjél pluszban, mint amennyit a fényező mond. Az edző 1-2 hónap alatt beszárad, de nem baj, kérdezd meg, hogy pontosan milyen néven kell venni (abból is több van szerintem), aztán a félretett festékhez majd csak azt kell beszerezned, ha javítani kell valamit. Hidd el, elsőre kukákba kidobott pénznek tűnhet őrizgetni a szobában 1 liter festéket, ami mondjuk 15-20 e forintba kerül, de sokkal fájdalmasabb, amikor azt látod, hogy valamelyik sárvédő elem elüt a kocsi színétől, mert nem volt tartalék a színből. Maga a festék (A komponens) hosszú ideig eláll. Sima PET palack tökéletes a tárolásra. Ajánlom az ásványvizes üveget, öntsd ki a tartalmát a francba, tegyél a tetejére egy sima rongyot egy rétegben, majd tedd valami meleg helyre, hogy kiszáradjon és por se menjen bele. Ezután mehet bele a festék. A kupak is legyen száraz és normál módon húzd meg, mintha csak víz lenne benne. Időnként érdemes összerázni, mert szétválik összetevőkre. Lehetőleg ne a szekrény tetején vagy a radiátor mellett, de szobahőmérsékleten tárold. Nagyon sokáig eláll így... Jah! amiben adják a festéket, pl. vödör vagy mércés, zárható kis pohárka (mennyiségtől függően) nem zárnak jól. Max. 1-2 napig tárold ebben, mert be tud sűrűsödni. Én a fenti módon fejtettem át a festéket emiatt.

6721 jocking . 2018-06-16 11:41:54

Lassan ott tartok, hogy illene gondolkozni a fényezőn/festésen és a színen.
Mindenképp az autó saját színe kerül vissza rá, ami a papirusz/törtfehér/kosz színű.
Miután az autó kívül-belül telibe lesz fújva, így nem gond az, hogy valahol elütne a szín így nem muszáj kevertetni, hanem mehetne színkóddal. Már csak azért is lenne jobb a színkódos festés, mert egy esetleges javítás esetén több helyen lenne lehetőség beszerezni (nem minden festékboltban tudnak "szemre" keverni).
A kérdés az lenne, hogy van olyan színkód a fenti színre (RAL, PAL, mittomén), ami közelíti annyira a gyári árnyalatot, hogy ne legyen zavaróan más?

6720 Kacsándi Szabolcs 2018-06-11 21:59:07  Előzmény:jocking .: 80300

Ki lehet cserélni és szabályozni is.De eddig többnyire azt tapasztaltam,hogy ami kijön azt már nem nagyon lehet visszatenni,mert sérül.Igen nehezen jött ki eddig amiket szétszedtem.De cserélhető amúgy ,viszont akkor inkább újat bele.Melegítés sokat segíthet.Egyszer ki kell ütni biztosítószeget ami már kínlódás,ha nincs jó minőségű szerszám hozzá.Utána mehet a másik,csak nehéz feltámasztani és más is könnyen sérül.

6719  Spityu 2018-06-05 23:21:37  Előzmény:jocking .: 80300

Azt hiszem, több változata is van. Mintha lenne horony nélküli is, hasonló, mint a rugóvilla szára. Illetve van magyar is belőle. Valószínűleg lehetne szabályoztatni. Egy stift fogja, amit ki kell ütni, ezután elvileg kijön maga a függőcsapszeg is. Még nem csináltam ilyesmit, látok benne szopási lehetőséget.

6718 jocking . 2018-06-05 22:19:22  Előzmény: Spityu: 80299

A csapot lehetne szabályoztatni? Az egyik kicsit kráteres, azzal lehet kezdeni kéne valamit. Láttam már boltban külön csak csapot is, úgyhogy elvileg valahogy ki lehetne szedni a csonkállványból. Mennyire lenne szopó egy ilyen függőcsapszeg csere?

6717  Spityu 2018-06-05 09:30:16  Előzmény:jocking .: 80298

Na, ezt nem gondoltam volna, hogy még a méret is ennyire rossz. Azt tudtam, hogy a magyart nem kell dörzsárazni. Meg hogy kissé puha, emiatt nem túl időtálló.
Ha tudsz németből hozatni gyárit és megfelelő kialakításút (ügyelj, mert többféle van), akkor szerintem vegyél inkább onnan. Ha nagyon drága, akkor textilbakelitből érdemes talán csináltatni őket.
Azt tudom, hogy a rugóvilla 20-as átmérőjű. Az alsó meg talán 22, de ebben nem vagyok biztos. Meg sem mértem! El sem hittem, de zéró kottyanása volt 82e km után! A rugóvillánál egészen más volt a helyzet. A csap kissé korrodált volt, így nem szabályos kör alakú. Mivel a lehető legnagyobb mértékben törekedtem arra, hogy a saját, eredeti alkatrészei kerüljenek visszaépítésre, így ahelyett, hogy vettem volna újakat, elvittem felszabályoztatni őket. Azt hiszem, 19.6 mm-re lettek köszörülve, ennyi volt a perselyek belső átmérője is. Ami besajtolás után tovább zömül, így szerencsére azokon is kellett dörzsárazni, hogy jók legyenek. A lényeg, hogy ha kopott a csap, dörzsárazhatod akárhogyan a perselyt, hamar kotyogni fog.
Behelyezéskor ügyelj arra, hogy a gyári persely eléggé törékeny. Ajánlott megkenni előtte + deszkával beütni vagy besajtolni, figyelve, nehogy ferdén menjen.

6716 jocking . 2018-06-05 08:06:46  Előzmény: Spityu: 80297

"Viszont a készre szerelést ne add ki a kezedből, én azt javaslom. Ennyi erővel restaurátor műhelybe is le lehetne adni az autót, és a váróteremben iszogatni a poros kávét, meg lapozgatni a prospektusokat... :)"

Nem terveztem, meg amúgy is, az eddigi összes munkából csak azt nem csináltam én, amihez hiányzott vagy a gép, vagy a szaktudás (ld. pl. önindító kefe beforrasztás, generátor bemérés). Minden más "hóm méd". :D


Btw, most látom, hogy kimaradt az "update"-ek közül. Vettem függőcsapszeg perselyt, a jó kis magyar zöldet, mert csak az volt. Igazából az volt a terv, hogy csak mintának kell, ha esetleg faragtatnék újat. Maga a csap 22-22.5 mm között mozog átmérőben, a perselynek ennél szűkebbnek kell lennie, hogy dörzsárazással jól lehessen illeszteni.
Namármost, ezek a tök új, remek magyar perselyek 23 mm-ről indulnak. Van, ahol több, mint 23.5. Röhej, hogy mit nem mernek árulni alkatrész címszó alatt. Pedig sejtettem, hogy sz@r, de nem gondoltam, hogy nem csak anyagában, hanem méretében is... Mindenképp marad a csináltatás, vagy németből hozás, még majd átgondolom.

6715  Spityu 2018-06-04 23:30:00  Előzmény:jocking .: 80293

Mihályfi biztosan újít fel főtengelyt. De szerintem Ninausz is. Vagy például Nyíregyházán Nyitrai. De ő csak gyári, nem besült főtengellyel foglalkozik. Azt kapod vissza, amit küldtél vagy vittél neki, igen jó minőségben felújítva.

Magával a furattal ne törődjél nagyon, nem gyári dugattyúból találsz bármilyen méretet. Inkább csak válogasd össze a párokat és a legjobb állapotú párt válaszd ki, ha nincs meg a kocsi sajátja, vagy annak valami nagy baja van.

Viszont a készre szerelést ne add ki a kezedből, én azt javaslom. Ennyi erővel restaurátor műhelybe is le lehetne adni az autót, és a váróteremben iszogatni a poros kávét, meg lapozgatni a prospektusokat... :)

6714 jocking . 2018-06-04 22:55:54  Előzmény: Spityu: 80292

Dugattyúból biztos, hogy nem lesz Mahle és a többiek, mert eddig még csak külföldön találtam, ott is aranyárban. Erre a Pálra viszont majd rákérdezek.
Ugyanez a bajom a "bolti" főtengellyel, mióta a motor elfogyasztott anno vagy 4 magyar felújított főtengelyt, azóta fenntartással kezelem amit itt tákolnak össze. Reméltem, hogy ahol a blokkot megcsinálják, ott főtengellyel is foglalkoznak, de mindegy, erre majd rákérdezek.
Hengerekkel csak annyi a gond, hogy van itthon vagy 10, de egyikről sem tudom, hogy mennyire kopottak.

(Képet mégsem töltök fel, most meg az a része döglött az oldalnak...)

6713  Spityu 2018-06-04 18:28:22  Előzmény:jocking .: 80291

Úgy emlékszem, felülre nekem bőven elég volt a 2 doboz. Más kérdés, hogy alulra is ráfújtam annyit. De lehet, hogy oda csak a felét, majd fényképeken megnézem.

A vezérlőtárcsák pályáját nézd meg a blokk osztássíkjában, akár simán szemmel, akár egy vonalzót helyezve az adott tárcsa pályájának kerületi pontjaihoz. Ha a főtengely középpontja felé haladva kúpos a blokk felszíne, akkor eléggé indokolt a szabályoztatás. Ha csak karcos a felület, nem feltétlenül szükséges felszabályoztatni, mert idővel összekopnak, de addig is tömíti valamennyire az olaj, nem kell aggódni. Nálam az egyik henger pályája eléggé kúpos volt, amelyiknél anno az alsó hajtókarcsapágy besült, amit megelőzve némi forgács is került a tárcsákhoz, csiszolómasszát alkotva az olajjal. Ugye a rugók a közepét nyomják leginkább a tárcsáknak, ezért ott jobban el is kopott a blokk, kúposra.
Ügyelj arra, hogy csak a feltétlenül szükséges mennyiség legyen leköszörülve, különben a stift szélére kerülhetnek a tárcsák, ami veszélyes, további kopás után a tárcsa leugrását eredményezi. Én Mihályfinál szabályoztattam, 7000 volt kb. 5 éve. Egy negatív észrevételem van a munkájukkal kapcsolatban: a szabályozáskor pontosan 140mm átmérőjű körben szabályozták, így semmi tolerancia nincs, mivel a tárcsa is ekkora külső átmérővel rendelkezik. Vagyis ha valami csak egy kicsit is excentrikus, máris felül a régi felület peremére a tárcsa, és abszolút nem fog tömíteni.
Ezt úgy hidaltam át, hogy egyszerű kettősköszörűn meghúzkodtam a tárcsákat. Érzéssel, alig hozzáérintve, egyszerre sokat fordítva a tárcsán, és ezt sokszor elismételve. Így leszedtem az egyikből kb. 0.5mm-t. Mindig hasonlítottam a gyári példányhoz, hogy egyenletesen koptattam-e. Ezután pedig fogtam az addig még nem piszkáltat, és abból is ledolgoztam ugyanennyit (néztem a már készhez). Teljesen hibátlan lett, nem lett szögletes vagy ilyesmi, és teljesen jól elfér a helyén.
Én gyári új tárcsát használtam természetesen. De ugyanígy bevált az utángyártott zöld is (hasonló a gyári zöldhöz a színe), eléggé acélos. A rozsdamentesről nincs tapasztalatom.

Én azt javasolnám, hogy szerezd be először a beépítésre kész főtengelyt (neked már új típusú való) és akár azzal együtt vigyed felszabályoztatásra, hogy lássák a szakik, mennyit szabad leszedni a felszínből. Dugónak gyári, Kolbenschmidt vagy Mahle. Ha ez nincs (két nap alatt nem fogsz találni), akkor Pál vagy Berta. De inkább Pál. Előbbiek 3 (esetleg 2), utóbbiak 4 századra illesztve. Hengerből mi a gond a mostanival? A 6 menetet és a 3 tömítőfelszínt ellenőrizd elsősorban. Na meg persze ne legyen repedt, törött, javíthatatlanul szétkopva belül stb. Keress valami 100%-osan sík felületet. Újabb ablaküvegek, sütőajtó, tutira sík, akár valami síkba köszörült felület jó lehet e célra. Legyen lepucolva a hengertalp tökéletesen, majd helyezd a felületre, de sehol ne legyen még egy porszem se. Ne billegjen, az a lényeg, és ne is legyenek a sarkok "lehajolva" a hengertalpcsavaroktól. Hasonlóan ellenőrizheted a másik két felületet is, de azokkal nem szokott gond lenni. Fúráskor természetesen a hengertalp a bázis. Viszont ha görbe, akkor a hengerfejet kell alapul venni a hengertalp megsíkolásához.

6712 jocking . 2018-06-03 20:42:03

Most, hogy újra működnek itt a dolgok, update:
Szombaton mindenhol megkapta az autó a Rapidot, ahová még korábban nem jutott. Ma pedig ráment a Body 989 is. Rég volt ennyire szép világos a bódé. :) A Body-val viszont kicsit elszámoltam magam, 2 liter kevés lett, alighanem még be kell rendelnem 1, de inkább 2 dobozt, hogy az ajtókra és a motortérre is jusson rendesen. Aztán jöhet a varrattömítő és a durók, remélem jövő hétvégén arra is sor kerül. Képek hamarosan. :)

Viszont egy kis motor téma. A vezérlőtárcsa pálya eléggé karcos nálam, nem tudom, mit kapott, de mindkettőnek hanglemez-szerű mintázata van, körömmel kitapintható. Nem mondanám vészesnek, de hogy a későbbiekben ne mélyüljenek el a "gödrök", szerintem nem ártana szabályoztatni.
Ilyen munkával kapcsolatban két helyet találtam aránylag közel, mindkettő Bp.-en van, az egyik a Ninausz, a másik a Mihályfi gépműhely. Azt nem kétlem, hogy normálisan meg tudják csinálni (Ninausz legalábbis már bizonyított, hogy ért ezekhez a motorokhoz), viszont a folytatás az lenne, hogy alkatrész is kellene a blokkhoz, főtengely, dugók, hengerek. A fenti két cégnél ezeket be lehet szerezni normális minőségben?

6711 jocking . 2018-06-03 16:22:20

Végre, halleluja. :)

6710 jocking . 2018-05-23 18:51:51

Próba

6709 jocking . 2018-05-23 11:50:01

Lol, úgy látom, egy kissé elxarta magát az oldal adatbázisa, eltűntek a kommentekből a szöveges részek...
Ja nem, az új sem látszik, remek :D :D

6708  Spityu 2018-05-16 20:22:57

Nehéz kérdés is, meg nem is. A tömítőt nem írom le újra. A felhordás módját sem. Eltávolításhoz szerintem szikét használtam nagyoláshoz, aztán meg nitrót talán. De már nem emlékszem. Így mennék neki.
Nekem ugye gyári újak voltak az oldalsók, tárolási karcokkal. Leírom, hogyan csináltam. Gumikesztyű, foszforsav (rozsdamaró esetleg), dörzsis szivacs, lekopott hajlékony szivacsos (vékonyabb) csiszoló párna. Talán 600-as lehetett, de fényesre kopva. Némi hígított foszforsavba mártogatva a csiszoló párnával hosszirányban a külsejét "csiszoltam" (homogenizáltam) a lécnek. Ami ettől kb. matt-selymes lett. A tetejét viszont a dörzsis szivaccsal, ugyanúgy foszforsavba mártogatva. Ügyelni kell rá, hogy a szivacsok csak a megfelelő lapot érjék. A léc szerintem extrudált anyag lehet. Felül szálcsiszolt (kinézetre, nem biztos, hogy konkrétan szálcsiszolással érték el, simán lehet a szerszámtól, ami alakította), oldalt "fényes". Szerintem nem polír, de fényes. Nehéz meghatározni. A selymes evőeszközöknél fényesebb, de a full-tükör evőeszközöknél kevésbé. Ami biztosan nem: matt, szálcsiszolt. https://www.youtube.com/watch?v=nZJHAqo-cCY

Tisztítás közben sehogy nem rögzítettem, két gumikesztyűs kéz és a többi, amit írtam. A fenti tisztítási módszertől a teteje készen is lesz. Az oldala viszont túl matt. De homogén. Ezt hosszirányú kézi polírozással (hamar megvan), Prevent pasztával fényesítettem ki. Így valamelyest fényesebb lesz, mint a gyári (bár nem biztos), de kb. 2 év alatt száraz helyen is le fog törni belőle valamennyi.

Az oldaldíszléceknél hasonlóan jártam el. Az szerintem se nem szálcsiszolt, se nem fényes (újan sem). Matt, homogén. Hosszirányban a fenti löttyel + dörözsis szivaccsal kínáltam be. JA! Itt is és az előbbinél is előfordulhat, hogy a dörzsis szivacs is kissé fényesít (azon túl, hogy egyfajta szálcsizolást is végez). Ilyenkor természetesen a sima felével kell kenegetni foszforsavval, amitől szépen homogénre bemattul. Uganígy az oldaldíszlécnél is. Szóval a megmunkálások után igazából az összes díszlécet a kívánt kinézetűre mattítottam.

C oszlop szellőzőnél csak óvatosan mattítottam savval és sima szivaccsal. Semmiféle direkt csiszolást nem végeztem. A gyári, szálcsiszolt felületet könnyű elrontani és lehetetlen helyreállítani, mivel préselés előtt csiszolták a lemezt. Itt van is némi patina az enyémen (inkább, mint egy idegen, gyári új :) )

6707 jocking . 2018-05-16 12:31:12

Sikerült jó állapotú tetődíszlécet szerezni, így ez a gond is megoldódni látszik.
Viszont a tisztításával kapcsolatban kíváncsi lennék a tapasztalatokra. Szerintem olyan autóról származik, ami sokat állt a szabad ég alatt, ezért rajta van ez a szürkés-fekete pöttyös réteg. Az alján meg rajt van annak a keményre száradó trutyinak a maradéka, amivel szerintem a durót is felrakták.
A kérdés: hogy oldottátok meg a tisztítást? Hogy rögzítettétek tisztítás közben, hogy stabil legyen, de ne deformálódjon? Milyen szereket, szerszámokat kellett használni hozzá?

6706 jocking . 2018-05-14 11:46:16

Még egy kis update a dugó témához.
Végigméregettem tolómérővel az autót, és úgy tűnik, hogy alapvetően 2-féle méretben fúrkáltak. A lökhárítókon akkora a lyuk, mint a homlokfalon a maszk alatt és a lengéscsillapítóknál hátul, ezek a nagyobbak. Meg van egy kisebb lyukméret, ami a hátsó ülés lábterében és a lengéscsillapítónál belül (a két doblemezt összekötő merevítő tövénél, a "dobozon") van. A két lyukméret között a különbség kb. 1 mm. Miután trabantwelten sem találtam nyomát többféle dugónak, ezért gondolom van a műanyagban annyi, hogy a szűkebbik lyukba is bemenjen.

6705 jocking . 2018-05-11 10:48:10  Előzmény: Spityu: 80277

Az első lehetőséget inkább passzolnám, Csapinál meg nem találtam ilyesmit a webshopban. Aztán lehet, hogy hoznának telefon után is.
Lehetőségként még az is felmerült bennem így utólag, hogy nyáron megyek Drezdába (meg persze Zwickauba), és személyesen elrendezem a boltban a cuccost. Már ha addig nem kerül elő más lehetőség. :)

6704  Spityu 2018-05-10 23:13:13  Előzmény:jocking .: 80275

Udvarolj Elnök Úrnál. :) Lehet, hogy hozna. Vagy Csapinál érdeklődj, ők is szoktak a Trabantwelttől hozni cuccokat. Márpedig ott van lökhárítódugó.
Pontosan fejből nem tudom, hányféle méret van, de nálam volt még az akksi mellett 1, a hátsó ülés előtti taposónál talán 2, a C oszlopnál belül 2 ill. 1, nálam is a lengéscsillapítónál talán, illetve a hátsó rugónál. Továbbá a hattyúnyak jobb első sarkánál alul, de oda egy gumi dugó volt és van (gyárilag). Ja és persze a küszöbdugók. A homloklemez alatt nekem még nem volt.

6703 jocking . 2018-05-10 22:03:36

Nem tudtok esetleg valami "dugóboltot", ahonnan nem csak kereskedelmi mennyiséget lehet rendelni? Itt a korábbi hsz-ekben megtaláltam a céget, akiknél lehet a lökhárítóba (és hátra a lengéscsillapító alatti lyukba) illő műanyag dugót kapni, de az autóba kb. 10 darab kell összesen a minimális rendelés mennyiség meg 500 darab náluk... :/

6702 jocking . 2018-05-08 22:04:17  Előzmény: Spityu: 80270

Az "autó van az emberért"-en szerintem már akkor túlhaladtam, amikor elkezdtem ezt az egész felújítósdit, sőt már akkor, amikor nem hagytam kidobni a gépet, amikor 2010-ben lejárt a műszaki. De szerintem itt nem én vagyok itt az egyetlen. :)

6701  Spityu 2018-05-08 20:13:04  Előzmény:jocking .: 80269

Igen, ki tud kopni. Bár én kevésszer láttam ilyet. Az enyém csak össze volt kenegetve a padlólemezre applikált barnás-arany "endékás" alvázvédővel. Szépen lemostam nitróval, úgyhogy ment vissza a sajátja, újszerű. Oda kell figyelni bizony, egy felújított autót (egy gyári megkíméltet meg pláne!) nem mindegy, hogyan használ az ember, ha sokáig újszerűnek szeretné látni, amikor bemegy a garázsba megsimogatni azt. Persze, ha villogni kell, és nulla alázat van a tulajdonosban (gazdának nem nevezném), akkor ezek nem szükségesek, hadd kopjanak a dolgok, az autó van az emberért. Nem mindegy, hogy ész nélkül rámarkol az ember a világításkapcsolóra, eltekeri, és kifényesíti a műszerfal festését az ujjaival vagy odafigyel rá, hogy csak a kapcsolót fogja. Nem mindegy, hogy a pedálokat csúsztatva nyomja, vagy teli talppal, levegőből, hogy ne kopjon a pedálgumik felülete esetleg maga a pedál szára vagy épp a gumiszőnyeg. Hasonlóan minimális odafigyelést igényel az, hogy nem könyökölünk a leengedett üvegen, nem arra való. Az ülésbe óvatosan szállunk be, póthuzatot húzúnk rájuk (póló + ágy lepedő nálam), amik akár könnyedén el is távolíthatók, ha valaki meg szeretné nézni az eredetit szövetet. Hasonlóan a méretpontos utángyártott gumiszőnyeg garnitúrával (4 részes) vagy az előre való, néha kapható gyári gumiszőnyeggel védjük a tényleges szőnyeget. Könnyen tisztán tartható, védi az eredetit, és könnyen eltávolítható is egyben.

6700 jocking . 2018-05-08 19:14:52  Előzmény: Spityu: 80268

Remek, hogy ebből is kétféle van és két oldalra külön... :/
Azt sejtettem, hogy a 4T-é más, alighanem keskenyebb is, mert ott az A oszlop töve szélesebb, van még rajta egy plusz doboz.
Nekem csak balos kéne, a jobbos szép, ott úgy tűnik ritkábban pihentették a lábukat a bent ülők. A balos közepén meg van egy tenyérnyi kopás amin nincs egyáltalán dudor, mint amikor a sarkad a földön van, a cipőtalp eleje meg ezen a gumin.

6699  Spityu 2018-05-08 19:10:46  Előzmény:jocking .: 80267

Van jobbos és balos. Továbbá a 2T-nél cikkszám szerepel rajta, a 4T-nél Trabant embléma is (vagy csak az, már nem emlékszem). De nem tartom kizártnak, hogy a kései 2T-knél is emblémás volt. Az biztos, hogy nálam a 2T ill. 4T-nél a fentiek alapján voltak.
Bontóból, innen-onnan, bontásra váró kocsikból tuti lesz. És ezt szerencsére bármikor felragaszthatod. Palmatexet használtam, gyárilag is az volt.
Nekem valamelyik oldaliból 2 gyári új van, túloldalira elcserélném, ha esetleg találsz. Pár hónapja hirdettek ilyen párokat jófogáson, szerintem nem keltek el, heroin áron ment, 11 a pár talán.

6698 jocking . 2018-05-08 18:37:48

Nah, itthon az eresz, faszányosan passzol, bár a végéből lejön majd fél centi, hogy egyforma legyen a két oldal.

Viszont eszembe jutott még valami:
A két első doblemezen lévő "libabőrös" gumiból van külön balos és jobbos, vagy univerzálisak? Nálam a bal oldalit mindenképp cserélni kell, látszik, hogy sokszor volt lábtartásra használva.

6697 jocking . 2018-05-08 16:21:40  Előzmény: Spityu: 80260

Storno a kabátos boltban díszlécre rákérdezés, sikerült helyben szereznem 2T limó léceket. :)

6696  Spityu 2018-05-03 23:22:28  Előzmény:jocking .: 80259

Na, megnéztem, a fent lévő 5 mm-es sugárral van lekerekítve alul-felül. Biztos, hogy az eredeti is ilyen volt - nálam. Hát... ha tudsz limót, akkor az a legjobb. Ha nincs összekaristolva stb. Akkor viszont hajrá, tedd fel az elsőt, tedd mellé a donor léceket (kis hézaggal, az eredeti alapján), aztán jelöld át a furatokat és fúrd ki őket. De ez szerintem gravírozóval simán kivitelezhető fényezett állapotban is. Amire viszont ügyeljél, hogy fényezés előtt fasza legyen, az a nyílászárók, lemezélek, tömítőgumik állása. Fényezés után csak kis mértékben lehet korrigálni rajtuk, különben reped a dukkó. Szóval tedd fel a motorháztetőt a homloklemezzel, az ajtókat a kéderekkel. Az ajtók pozícióját a díszlécek segítik belőni, ha minden gyári. A durók végeit ha felülről nézed, nem baj, ha hullámos. Ez a típuscsalád és a technológia sajátossága. Nálam szinte minden érintetlen volt, és az eredeti, keményre kötő ragasztó volt az fémváz és a duroplast között, mégis hullámos volt. Nem, nem az évek során lett azzá, gyárilag olyan volt. Hiszen a kemény tömítő egyből keményre kötött... és nem, nem volt elválva a duró vagy a váz a ragasztótól, csak a hátsó lámpáknál, de ott speciel szépen futott a vég. :) Persze össze is lehet csiszolni a végeket, de az már inkább a szalon / kiállítási / esztétikára törekvő autóknak áll jól. Egy veteránnál túlrestaurálás.

6695 jocking . 2018-05-03 22:08:58  Előzmény: Spityu: 80258

Pont ez a gondom nekem is, hogy fényezés utánra minimális utánfúrkálásra legyen szükség (lehetőleg semennyire :) ).
A kombi kiadNÁ az biztos, de szerintem a léc amit perpillanat szerezni tudok, limóé (az itthoni kombiról meg nem szedhetem le, mert hogy nézne már ki nélküle :D ).

6694  Spityu 2018-05-03 20:10:01  Előzmény:jocking .: 80257

Nincs energiám megnézni, de beugrott, hogy nálam az alsó és a felső sarok is le volt kerekítve kb. 5 mm-es rádiusszal. Úgy csináltam meg a felrakottat is. Alá Mester karosszéria akril ment. Először felcsavaroztam szárazon, és húztam egy csík maszkoló szalagot a belső éltől kb. 3mm-re. Azután leszereltem a lécet, végignyomtam a tömítővel, felcsavaroztam, majd elhúztam a tömítőt. A lécet nem maszkoltam, később lemostam róla a felesleget. Pepecselős munka. A maszkolót mindig frissen lehúztam, méghozzá úgy, hogy 180 fokban visszahajlítottam és a tető közepe felé húztam. Így lehetett a legjobban elkerülni, hogy felszedje a tömítőt. Egy nagyon kicsit így is lépcsős lett, de annyi baj legyen. A lényeg, hogy tömített és egységes, gyárias a kinézete. Az oldaldíszlécek alá a gyárihoz hasonlóan ugyanígy nyomtam pár pöttyöt, talán 2-3-at lécenként.
Na szóval, a kombi kiadja, ne foglalkozz a véggel. Én a másik végétől indulnék el, és hozzáidomítanám a Limo tetőhöz. Nem egyszerű, de kis érzékkel simán kivitelezhető. Te jobb helyzetben vagy, mert nagyjából jó irányban van hajlítva már most is. De figyi, ezzel szerintem annyira ne akadj el, tedd félre gondolatban, én is a legutolsó mozzanatok egyikeként csináltam meg. Persze a fúrások miatt célszerű fényezés előtt. Én amúgy gravírozóval fúrtam ki a furatokat, nem volt egyszerű - fényezés után. Remegett is a kezem. persze maszkolással ugyanúgy lehet védeni a fényt a kiugró fúrószártól. Fúrógéppel szerintem meg se kíséreld. Ha sürgős, megpróbálom majd valamikor leírni a részletes mikéntjét a felfúrásnak - az eredeti helyekre. Persze, ennek csak új léceknél van jelentősége, hsaználtnál a lécnek megfelelően újakat kell fúrnod. Ez mondjuk sokkal egyszerűbb, mint fordítva.

6693 jocking . 2018-05-03 19:13:33

Gyorsan lőttem két képet:

6692 jocking . 2018-05-03 19:05:45  Előzmény: Spityu: 80255

4T-nél a díszléc vízszintes részének van egy kis "hegye", amire rá van hajtva az oldalsó rész. 2T-nél meg csak le van csapva sarkosra. Ha hosszra van benne elég anyag, akkor 4T-ből lehetne vágással 2T-re valót csinálni, csak az a kérdés, hogy van-e elég anyag. :)
Próbáltam itthon összenézni, de a 4T kombi, és annak valahogy máshogy van összehozva a tető vége.

A kabátos bolt megérhet egy próbát, egyszer már bejött. :)

6691  Spityu 2018-05-03 18:10:49  Előzmény:jocking .: 80254

Gyors válasz: nem tudom. Lehetséges. Úgy emlékszem, a 2T-nél le van kerekítve a 2-2 sarok hátul. Vagy csak alul? De akkor fent meg hegyes lenne? Nem hiszem. Majd megnézem. Szerintem - így látatlanban - ki kellene adnia a 4T-nek, max. le kell csapni a hajlított részt.
Amúgy én gyári új kombi díszléceket vettem, mert mi is szétkaristoltuk a tetőcsomagtartóval az eredetiket. Ha esetleg kell, megkérdezhetem a motorkabátos boltban, van-e. Pár éve vettem nála elsőt és voltak oldalsók is.
Arra kell ügyelni, hogy lehetőleg egyenes legyen, vagy jó irányba hajoljon, ha nem az. Nekem kifelé hajolt mindkettő, rohadt nehéz volt megadni neki az ívet, de a végén azért sikerült. Nagyon könnyen be lehet rogyasztani, ahonnan nincs visszaút. Persze valami spéci (cső)hajlítóval valószínűleg könnyebb dolgom lett volna. A biankó felületre pedig úgy fúrtam fel a furatokat, hogy az eredeti léc menetei fölé essenek. Na, ez megint szép mutatvány volt... :)

6690 jocking . 2018-05-03 16:24:24

Gyors kérdés.
Tetődíszlécet kell cserélnem (legalább a bal oldali hosszút), mert egy korábbi zseni tulaj valami nehezet szállíthatott tetőcsomagtartóval, és eltekeredett a bal ajtó fölötti rész. Tudnék szerezni, de eddig úgy néz ki, csak 4T-re való van, annak meg ugye másmilyen a vége, mert a függőleges rész rá van hajlítva hátul, a 2T-é meg csak simán le van csapva fűrésszel.
Az lenne a kérdés, hogy a 4T-re valóban van annyi anyag, hogy át lehessen alakítani 2T-re valónak (levágni a végéről a visszahajtást)?

6689 jocking . 2018-04-27 19:03:43

Na, holnap megyek a festékért Veszprémbe. Remélem 2 doboz elég lesz, mert több nem volt az országban... -.-

6688  Spityu 2018-04-20 12:44:55  Előzmény:jocking .: 80246

Le bírja. Még az epoxy-t is szépen lassan felpuhítja. A 2K akrilt szintén. De nem mindegy, milyen könnyen. Van olyan festék, amit a nitró évekkel később is úgy oldott le, mintha vízfesték lenne. Valami ultragagyi keréktárcsa ezüst volt. :D