Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7382 jocking . 2019-10-26 20:42:16  Előzmény: Spityu: 81181

A teleszkópra a megoldás a csere lesz, az nem egy bonyolult művelet, de még be kell szereznem a megfelelő cseredarabot. A nyiszogásra valszeg rá tudnék nézni, ha holnap nem lenne már egyéb program (olajcsere, garázs tető). :/ Mondjuk lehet, hogy öngyógyulós lesz a dolog, mert a mai tesztkörök alatt nem hallottam a nyiszogást.

7381  Spityu 2019-10-26 19:19:06  Előzmény:jocking .: 81180

Hajrá, holnap még szép idő van, aztán berobban az évszaknak megfelelő.

7380 jocking . 2019-10-26 12:51:22

Győzelem. Az erős szerkezet a már korábban használt (de még szinte új, 3 tized mm-rel vékonyabb, mint a "mostani új") tárcsával összerakva végre minden faszányos. Nem pörög fel menet közbeni gázadásra, és indulásnál kapar, ha úgy indulok. :)
Már csak a hátsó teleszkópokkal meg a nyiszogó fékkel kell kezdeni valamit.

7379  Spityu 2019-10-25 16:35:41

Na, előtúrtam egy gyári új, régi típusú szerkezetet. Kiszedtem a 3 db (egyébként 3 mm-es) pöcköt is. Így, nyugalmi helyzetben a kinyomószenet fogadó középső felület kb. 43 mm-re van a nyomólap felületétől. A szerkezet lendkerékre illeszkedő lapja pedig 15 mm-re van a nyomólaptól. Próbaképpen párszor rá is tehénkedtem. Mit mondjak, elég nehéz benyomkodni. Kipróbáltam úgy is, hogy csak a két tenyeremre támaszkodtam, az egyik alatt ott volt a szerkezet. Sajnos nincs szobamérlegem, hogy pontosabban meg tudjam mérni a szükséges erő nagyságát, de a fél testtömegem nem volt elég ahhoz, hogy átugorjon (kb. 75/2 kg). Eléggé át kellett helyeznem a testsúlyomat az adott kezemre, hogy átugorjon a kuplung. Kb. 50 kilóra becsülném a szükséges tömeg értékét. Hüvelykujjal max. a zabkásán táplált ukrán barátunk tudná benyomni: https://www.youtube.com/watch?v=2NXzFq3pGLY

7378  Spityu 2019-10-25 12:50:13  Előzmény:jocking .: 81177

Állásában szerintem nem gyengülhetnének, főleg, ha ki vannak szerelve és csak állnak, terheletlenül. Tegyük fel, hogy korrózió sem éri a felületét a rugóknak, ami mondjuk töréshez vezethetne, hasonló folyamatok miatt, mint ami a galvanizáláskor fellépő hidrogén-ridegedést jellemzi, jelenti.
Viszont megfigyeltem egy a gyári újakra jellemző tárolási módot: https://wt-fundus.de/shop/kupplungsautomat-ungefedert-original-ddr-ware-trabant-601/
Alul az IFA matricánál és attól mindkét irányban, 120 fokra van 1-1 kis íves ékszerűség. Ez a nyomólap és a váz közé van beillesztve. Két dolgot tudok elképzelni, hogy mi a célja. 1. Tehermentesíteni akarták a rugót, hogy amíg tárolják, ne gyengüljön. De ez nem túl logikus, mert szerinte így pont hogy jobban feszül, kivéve ha az átbillenési állásban van (gondolom). De az még messze van, úgy emlékszem, de majd túrok elő egyet. 2. A szerelést megkönnyítendő, így ugyanis eleve magasabbra kerül a nyomólap, ami azt jelenti, hogy a csavarok meghúzásakor csak a végén kell játszani a kuplung ellen. Egyszer úgy vettem észre, hogy ezek bent vannak, hogy meghúzáskor kipotyogtak. :D

Még egy kép: https://wt-fundus.de/shop/kupplungsautomat-ungefedert-original-ddr-ware-trabant-601/

7377 jocking . 2019-10-25 07:58:22  Előzmény: Spityu: 81176

Én is ebben reménykedek. Az a fura, hogy mindkét kuplung és ez a most bent lévő lendkerék is volt már autóban korábban és használva volt gond nélkül. Nem tudom, a 9 év (vagy 12, az egyik készlet többet "pihent", miután elbontódott az autójuk) állásban mi változhatott, amitől most fosch.

7376  Spityu 2019-10-24 22:14:46  Előzmény:jocking .: 81175

Ami azt illeti, mindent el lehet képzelni. Úgy értem, az előbbi jelleggörbén szerintem szerintem 10 különböző ponton helyezkedne el, ha 10 motort összeraknánk ma elérhető alkatrészekből. Új, használt, gyári, nem gyári stb. Jó volna, ha lenne egy gyári új lendkerekem, de nincsen, azon meg tudnám mérni, hogy a szerkezetet tartó sík és a nyomófelület között mekkora a távolság. Ezzel egy paramétert le tudnánk. Fontos továbbá a tárcsa vastagsága is. Eredetileg talán 6-7 mm, már nem emlékszem fejből, de ezt meg tudom mérni. Ezzel még egy változó fixálható. Utána az adott kuplungszerkezetnél a nyomólap felszíne és a szerkezet lendkerékre menő lapjának távolságát kellene megmérni. Ilyenből is van régi típusú gyári újam, amit meg tudok mérni. Ezután talán már csak a tányérrugó erejét kellene megmérni. Ez talán egy 10-20 kilós mérleg + egy nagy satu vagy golyósprés segítségével meg lehetne csinálni. Mondjuk mm-enkénti összenyomásonként felírni a mérleg által mutatott értéket.
Egyébként nekem - valószínűleg - keveset futott lendkerék van fent, egyáltalán nem volt hullámos. Sajnos gyári újat nem tudtam szerezni, csak labirintosat láttam, azt meg az eredetiség miatt nem akartam. A tárcsa és a szerkezet is gyári új, régi típusú. És ezzel a konstellációval a kuplungbowdenen az állító anyát majdnem teljesen be kell tekernem. Tehát a szerkezet nyomófelülete, ahol a kinyomószén csúszik, eléggé "bent" van. Csúszásnak viszont nyoma sincs, még akkor sem, ha pont 3000 környékén (gigantikus 54 Nm) megsimogatom a pedált és visszaengedem. Nyilván valamennyit csúszik ilyenkor, de egyből megfékezi a motort. Az átbillenési pontot határozottan lehet érezni a pedálon. Úgyhogy szerintem a te esetedben a szerkezetek nyomóereje lesz a gyenge.

7375 jocking . 2019-10-24 21:44:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81173

Valóban behúzza a rugókat az, ha a helyére van téve a szerkezet a tárcsával. De ez nem olyan mértékű, hogy átbillentse az egészet. Ennél az új(abb) szerkezetnél meg pláne nem, jól rá kell tehénkedni felszerelt állapotban is, hogy kiemeljen. Meg ahogy Spityu kommentjében lévő leírásból is kiderül, ezek annál szorosabbak, minél jobban megnyomja őket a tárcsa (egy bizonyos pontig, remélem, hogy ezen a ponton nem lépünk át).

7374 jocking . 2019-10-24 21:39:31  Előzmény: Spityu: 81172

A szegecsek még nagyon messze vannak attól, hogy hozzáérjenek bármihez is, új a tárcsa, van rajta bőven anyag. Csak a szerkezet nézett ki úgy, mintha a tárcsának csak az a része érne hozzá, ahol a szegecsek vannak.

7373 Kacsándi Szabolcs 2019-10-24 21:24:10  Előzmény:jocking .: 81171

Pont le is írtad a hibát.Behúzza a közepét.Ezért csúszik.Ha felteszed a szerkezetet és meghúzod csak egy bizonyos mértékig szorítja a tárcsát.Azután már a rugó kiemelni akarja magát,ha behúzatod ehhez már nagyon közel van ,csak veszít a szorító erőből és már hamar meg is csúszik.Ha szükséges mindenképp igazíts a lendkeréken.Mi ezt többször megtettük a szerkezet felfekvő felületével is.Versenyautókban is használható a gyári kuplungszerkezet,megfelelően összerakva.Extrém esetben kell variálni.A régebbi keskeny rugós szerkezet sokkal megbízhatóbb mint az új széles rugós,az hajlamos a törésre.Kihajigáltam és csak régebbit használtam.Abból bármelyik helytállt.Függetlenül attól hogy kicsit puhább vagy erősebbnek tűnt.Azért írtam hogy nem igazán szokott gyengülni,de ettől függetlenül van benne szórás,de még úgy is jól működhet ha jó a felület és a tárcsa is megfelelően tapad.

7372  Spityu 2019-10-24 21:20:18  Előzmény:jocking .: 81171

A tárcsa megvan még? A szegecsek nem lógnak ki? Mondjuk akkor már eléggé kopottnak kéne lennie a betéteknek, ha kilátszódnak. Valóban újnál elképzelhetetlen. Hacsak nem valami nem odaillő szegeccsel rakták össze. A magyar kisipari dolgokból kinézem. :)
A megfigyelésed pontos. Amiből csak lehet, gyárit használok én is. Hosszú távon sok esetben az élettartam miatt visszahozza a plusz költséget, és az sem mellékes, hogy kevesebb időt kell szereléssel tölteni velük.

7371 jocking . 2019-10-24 19:57:42  Előzmény: Spityu: 81170

Meglátjuk. A motor még nem lett visszatéve, mert hüvelyezni kellett a gyújtásház rögzítőcsavarjait és még száradnak. A hétvégén visszamegy, remélhetőleg jó lesz. Szétszedéskor annyi furcsaságot lehetett észrevenni, hogy a lendkeréken nem látszott nyoma semmi extrém behatásnak, a szerkezet nyomólapján viszont körben kopásnyom volt látható a tárcsa szegecseivel egy vonalban, körbe. Úgy nézett ki, mintha csak a szegecs körül érné el a tárcsa a nyomólapot. Tehát olyan, mintha a szerkezeten csúszott volna meg a dolog, nem a lendkeréknél.
Egyébként visszavitelnél elejtette a boltos, hogy korábban már 3 eset is volt, hogy visszahozták ezt a remek magyar kisipari szerkezetet. Mondhatta volna, hogy csak szarja van, megspóroltunk volna egy motorkiszedést.

7370  Spityu 2019-10-24 14:16:09

27. dia: http://www.uni-miskolc.hu/gepelemek/tantargyaink/702b_gepjarmuvek_mobilgepek/geget702b-7.eloadas.pdf

http://grannys.tripod.com/diaphragmpressurecurve.png
1. Ez utóbbi képen a 0 mm jelzi az új állapotot. Ahogy kopik a tárcsa (a vízszintes tengelyen haladunk balra), egy ideig még egyre nagyobb erő szorítja. A grafikonon -1 mm-ig tart ez a szakasz. Aztán kb. -1.5 mm-es kopásnál már újra csak annyi erő szorítja, mint új korában. Ha ennél tovább kopik (hangsúlyozom, nem Trabantról van szó), akkor egyre-egyre csökken a nyomó erő, ami megcsúszást eredményezhet. A "Wear capacity" ugye azt jelzi, hogy mennyit kophat a tárcsa. De ha ennél picit vékonyabb vagy vastagabb, valószínűleg még nem csúszik meg.

7369  Spityu 2019-10-24 13:59:07  Előzmény:jocking .: 81168

"felsőtesttel bele kell dőlnöm, hogy kiemeljen. " Igen, a birtokomban lévő régi típusú szerkezetek így működnek. Bár jó eséllyel a szerkezettel lesz nálad a gond, ha ekkora különbséget találtál közöttük, attól még - egyéb esetben - a felület is okozhat megcsúszást, pl. ha valamelyik sík ferde a másikhoz képest. Bár nem tudom, ilyen mennyire tud előállni. Talán ha törik a szerkezeten egy rugó, az okozhat egyenetlen nyomást a tárcsára. De szerintem elég sok rugónak el kellene töredeznie, hogy ebből tényleges probléma legyen.
Szerintem ha vastagabb a kuplungtárcsa, az jobb, abból a szempontból, hogy a billenés irányába egyre nehezebb nyomni a szerkezetet szerintem. Tehát ugyanazon lendkerék-szerkezet párosításnál a vastagabb tárcsa esetében keletkezik nagyobb nyomás a kuplungtárcsa felszínén, azt gondolom. De sosem mértem. :) Gondolj csak bele. Kiengedett, nyugalmi állapotban a szerkezet konkrétan 0 erőt fejt ki. Ehhez képest minél inkább a váltó irányában van a nyomólap, de még a billenési pont előtt, annál nagyobb az előfeszítése, annál jobban nyomja a tárcsát -> annál többet kell kulccsal hajtani a csavarokat összeszereléskor. De szerintem sok különbséget nem fogsz érezni a 90 és a 100%-os tárcsa között. Ha az utoljára használt, tuti jó tárcsád megvan még, és nincs elkopva, simán berakhatod.

7368 jocking . 2019-10-24 12:09:28  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81164

"nem igazán szokott gyengülni,csak törni a rugó."

Na, akkor ezt most ezen a ponton cáfolnám. :) Három szerkezet van itthon, mindhárom benyomható két ujjal, az egyik kicsit nehezebben. Az utángyártott olyan, mint a harmatos lepkefing. Már ez is gyanús, hogy a három ereje csak nagyjából egyforma, viszont az igazi bizonyíték az az a szerkezet, amit most hoztam meg a bontóból - két ujjal meg sem bírom mozdítani, felsőtesttel bele kell dőlnöm, hogy kiemeljen.
Most jön az, hogy berakom ezt az erős szerkezetet egy már használt, kb. 90%-os tárcsával, hogy meglegyen az erő is és a szerkezet se legyen annyira billenés közeli állapotban. Ha most sem lesz jó, egyértelmű lesz, hogy a lendkerék a bűnös.

De én még mindig hajlok rá, hogy itt szerkezet gyengeségi gondok (is) vannak, nincs meg az erő ahhoz, hogy ellent álljon a megveszekedett 54 Nm-nek. :D
Viccet félretéve, ha a felület annyira rossz, akkor szerintem minden fordulatszám tartományban rossznak kéne lennie. De lassan pötyögve nem csúszik meg, csak ahogy emelkedik a fordulat és szépen mászunk felfelé a nyomatékgörbén.

7367 jocking . 2019-10-23 21:50:43  Előzmény: Spityu: 81166

A tárcsa annyira nem gáz, több is van itthon, tudom cserélgetni. A gond inkább a hozzáférhetőséggel van. -.-

7366  Spityu 2019-10-23 21:24:44  Előzmény:jocking .: 81165

Nem akarlak mindenféle alkatrész ész nélküli megvételére buzdítani, de ha tárcsát akarnál cserélni, esetleg érdeklődj itt: https://auto.jofogas.hu/budapest/Trabant_601_ujj_alkatreszek_96614397.htm
A múltkor még megvolt, amikor egy 260-as Isolatort vettem tőle.

Ja, ez nem jó, régi típusú. Úgy emlékeztem, új típusú volt. :(

7365 jocking . 2019-10-23 20:44:58  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81163

Új a tárcsa is. Eléggé behúzza beszerelt állapotban a szerkezetet, talán 1-2 centit tudok még benyomni rajta, hogy aztán már kiemeljen. Lendkerék szabályozásnál nem hiszem, hogy változna bármi, mert akkor azt a felületet is szabályozni kell, amire fel van csavarozva a szerkezet. De ha azt a részt nem is szednék le, akkor is, itt nem századokat kéne leszedni a felületből, hanem sokkal-sokkal többet.
A bovdent is úgy állítottuk be, hogy éppen hogy kiemeljen, hogy maximális legyen a nyomóerő, de ez sem használt. Az az érdekes, hogy korábban ezzel a lendkerékkel és kuplunggal hibátlanul működött az autó 9 évvel ezelőtt. Nem tudom, mi változott azóta, az új kuplungtárcsán kívül. Ami egyébként ehhez a szerkezethez való, ahogy Spityu korábban írta, széles rugós szerkezethez rugózott tárcsa.

7364 Kacsándi Szabolcs 2019-10-23 20:30:38

Egyébként sosem láttam még trabinál hogy azért csúszott volna a kuplung mert ráfolyt valami.Akármilyen retkes is volt a kuplungház vagy szivárgott a váltóolaj akkor sem folyt rá igazán,mert a centrifugális erő kiszórta.Vagy leszakadt vagy ferde volt a felület,vagy szegecsig kopott.Amúgy akármilyen fényes a felület attól még lehet ferde.Biztosra akarsz menni szabályoztasd le a lendkereket.Akármilyen régi a szerkezet annak az ereje bőven elég ehhez a teljesítményhez,nem igazán szokott gyengülni,csak törni a rugó.Ha csúszik annak hibás szerelés vagy hibás felület az oka.

7363 Kacsándi Szabolcs 2019-10-23 20:16:51

Ha jól értelmezem új tárcsa került bele?Mértél vastagságot,Sajnos a tárcsák vastagsága változó,és nem mindegy melyik szerkezethez milyen típus kerül be.Megkell nézni hogy összerakott állapotban mennyire húzódik be a szerkezet közepe.Ha vastag a tárcsa a szerkezetet behúzza és már olyan mintha félig kiemelt volna a kuplung.Lendkerék utánszabályzással ez orvosolható.

7362 jocking . 2019-10-23 19:22:42  Előzmény: Spityu: 81161

Igen, a szerkezetre gondoltam, elb@szarintottam a kommentet.
Megfogod két kézzel, mintha egy kis kormány lenne úgy, hogy feléd néznek a rugók, aztán a két hüvelykujjad oda rakod, ahol megnyomja a kinyomószén és megnyomod. Mindhárom benyomható így. Az új és az eddig beszerelt szar egyformán ilyen, a másik itthon lévő is benyomható így, de ahhoz kb. 20-30%-kal nagyobb erő kell, az már kicsit fájdalmas "ujjilag".
A terv az, hogy ezt visszaviszem (a boltos mondta, hogy visszaveszi ha nem jó), aztán körbenézek a közeli bontóban meg rákérdezek a közeli alkatrészforrásomnál. Ha a közelben nincs, nézünk messzebb. A győri börzén is nézhettem volna, de oda meg pont amiatt nem jutottam el, mert helyette a motort raktam vissza...

7361  Spityu 2019-10-23 19:13:41  Előzmény:jocking .: 81160

"Egyébként az új tárcsa is pont ugyanolyan erejű, mint az itthoni kettő, két kézzel megfogva két hüvelykujjal simán benyomhatóak. "

Mármint a szerkezet? Ha igen, ott lesz a gond. Ami eddig a kezemben volt, ráadásul régi típusú, azokat k*rva élet, hogy nem nyomogatnád így. :D Nem tudom, ez mennyire típushiba ennél a kivitelnél, mert nincs vele közvetlen tapasztalatom. Esetleg próbálj meg beszerezni gyárit. Vagy gyári használt régi típusút.

7360 jocking . 2019-10-23 17:50:13

Hát b+...
Levettük a lendkereket, valóban volt alatta szivárgás, de remélhetőleg már megszűnt. Nem láttunk rá magyarázatot, hogy mitől szivároghatna, minden patent.
A lendkereket megsmirgliztem, féktisztítóztam, parafadugóztam. A tárcsát szintén megpucoltam. A szerkezetet is. Összeraktuk, visszatettük a motort, próbakör... És PONTOSAN UGYANOLYAN szar, mint eddig volt. Én már nem tudom, hogy mi egyebet tudnék még csinálni vele. Kivenni még ki tudom a szart, de mit rakjak be helyette, ha az újjal is szar? :(
Egyébként az új tárcsa is pont ugyanolyan erejű, mint az itthoni kettő, két kézzel megfogva két hüvelykujjal simán benyomhatóak.

7359 jocking . 2019-10-22 18:48:02

Megvan az új szerkezet, holnap berakom. Furcsamód egyáltalán nem erősebb, mint a már meglévő másik 2. A különbség az érintkező felület minőségében van, az új se nem fényes se nem bordás. Remélem, hogy nem a szerkezet erejével volt a gond, mert akkor vehetem majd ki újra a motort...

7358 jocking . 2019-10-19 20:13:08  Előzmény: Spityu: 81157

Akkor egyértelműen az újabb fajta mindkettő.
Érdekes lehet a régi szerkezettel a kuplung, amikor az újabb fajtával is harmatgyenge. :) Akkor ezekkel a pálcika rugókkal elég csak a pedálra nézni, hogy benyomja az ember. :D

7357  Spityu 2019-10-19 19:52:03  Előzmény:jocking .: 81156

Régi: https://shop.strato.de/epages/61260628.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61260628/Products/%22Lager1Regal%20Q4.3.1%22
Új: http://www.ostfahrzeug-shop.de/Trabant/Trabant-601/Kupplung-Teile/Sparset-Kupplung-gefedert-Originalteil-Regenerierung-fuer-Trabant-601.html

A váltás 1985 áprilisában volt.

7356 jocking . 2019-10-19 19:12:19  Előzmény: Spityu: 81155

A másik szerkezet bár erősebb, de nincs jó állapotban. A felülete rozsdás, és mély barázdákat ettek bele egy szerintem korábban túlkopott tárcsa szegecsei. Valószínűleg beszerzek egy újat és azt fogom berakni. Már ha az erősebb, mint a mostani, de azt majd elviszem a boltba kipróbálni.
Egyébként ebben is rugós tárcsa van, a két itthoni szerkezetem meg egyforma. Hogy széles vagy nem széles a rugója, azt nem tudom, nem láttam még másmilyent.

7355  Spityu 2019-10-19 12:49:50  Előzmény:jocking .: 81153

Igazából a fényesség önmagában nem gond. Amúgy is ki fog fényesedni. Inkább csak a rossz geometria, az össze nem kopottság. Valószínűleg egyenetlen lehet a felület, emiatt csúszott meg. A csúszás következtében meg helyenként túlhevült, azért vannak a futtatási színek. Lehet, hogy összekopott volna, de lehet, hogy nem. Mindenesetre az erősebb szerkezettel volna jó összerakni, azt gondolom. Tényleg, a szerkezet és a tárcsa összeillik? Nem rég tudtam meg, hogy a széles rugójú szerkezethez (új típusú) csak a rugós tárcsa (új típusú) jó.
Ez alapján akkor nem olaj okozza a csúszást, egyértelmű. A dugózás ettől még jól jöhet szerintem is.

7354 jocking . 2019-10-19 12:29:27

Kis update. A lendkereket még nem vettem le, de látszik alatta egy minimális folyásnyom, ami viszont már fel volt száradva, csak a szélei látszottak a "pataknak". El tudom képzelni, hogy kezdetben szivárgott a labirint, aztán "bejáródott" és abba maradt. Mindenesetre annyira nem szivárgott, hogy a kuplungra is jutott volna, ahogy írtam, azon nincs nyoma olajnak.

7353 jocking . 2019-10-19 11:41:47

Kint a motor.
Olajszivárgásnak nem látom nyomát sem a váltó sem a motor felől. A kuplung érintkező felületein fekete, koromszerű, száraz port találtunk, ez valószínűleg a tárcsa bekopása miatt került oda. (csak megtörölve látszik a rongyon, szabad szemmel nem, nem koromfeketék az alkatrészek) A szerkezet és a lendkerék is fényes, a szerkezeten lilás elszíneződés látszik foltokban.
Van itthon még egy rozsdás szerkezet, annak az erejét összehasonlítottam a kiszerelt szerkezettel. Az egyiket leraktam a földre a rugós-kúpos részével felfelé, a másikat meg ráraktam pont fordítva, hogy a két kúpos-rugós rész egymást nyomja. Rátehénkedtem, és akár alul, akár felül volt a kiszerelt szerkezet, mindig az nyomódott be előbb, tehát az a gyengébb.
Szerintem itt most a sok kicsi sokra megy érvényesült, a lendkerék is fényes kicsit, a szerkezet is gyenge kicsit és ezek összeadódtak. Kell egy másik szerkezet, meg a lendkerékkel is kezdeni kell valamit.
Ja, és a lendkerékben nincs dugó, de akkor majd rakok bele.

7352  Spityu 2019-10-18 21:25:30  Előzmény:jocking .: 81151

Hát, a durván szar szerkezet kiszűrésére jó lehet. Ha ugyanez a lendkerék + tárcsa + szerkezet volt, akkor szinte biztos, hogy valami kenőanyag okozza a csúszást. Esetleg amit mondtam, a rossz bowden beállítás, de ezt már - gondolom - kizártad.

7351 jocking . 2019-10-18 20:47:07  Előzmény: Spityu: 81150

Az a gond, hogy ez nem egy egzakt módszer. Rátehénkedéssel be lehetett nyomni a kiszerelt szerkezetet, csak kérdéses, hogy mekkora erejű rátehénkedés számít még jónak. :)
Maga a lendkerék és a kuplung felülete fényes volt valamire, de ezt azért nem látom lehetséges oknak, mert leállítás előtt évekig ezekkel az alkatrészekkel üzemelt az autó probléma nélkül. Nem hinném, hogy az állás alatt tovább fényesedett a lendkerék és ezzel romlott a tapadása. :D
De mindegy is, a jövő szerdai rövid-hosszúhétvégén kihajítom a motort és majd jelentem mit találtunk.

7350  Spityu 2019-10-18 20:32:10  Előzmény:jocking .: 81149

A rózsakeréknél, úgy rémlik, felér a szint a szimeringekig, de a nyelestengelynél egészen biztosan nem. A nívó csavar bőven a nyelestengely alatt helyezkedik el. (Ezt hátra vetítve a rózsakerékhez a hátsók esetében is megtudhatjuk, vajon ellepi-e vagy sem.)
Ha azóta sem szivárgott, akkor viszont lehet, hogy mégis inkább a labirinttól jön az olaj. A váltóból szerintem folyamatosan jönne, ha üzemel. Bár a motornál sem valószínű, hogy lenne valami, ami eltömítené egy idő után. Egyébként a labirint szintén tud szivárogni.
Viszont akkor nem tudom, mi okozhatja a megcsúszást. Egyszerű rátehénkedéssel meg kell vizsgálni, hogy elég erős-e a rugó a szerkezetben. A nyomólapot és a lendkerék felületét is felérdesítettem, ami inkább csak amolyan mattításnak nevezhető, de a tükrös felületnél az is jobb. Nyilván, ez sem tart örökké.
Ha vájatosak a felületek, akkor kellhet némi idő, amíg hozzájuk kopik a tárcsa, de ez sem ok arra, hogy ennyire durván megcsússzon. Amatőr kérdés, de a bowdenen megpróbáltál esetleg lazítani? Már nagyon kis nyomás is csúszást eredményezhet.
Nem tudok méreteket fejből, de az is fontos, ha a lendkereket felszabályozzák, a szerkezetet fogadó felületet se hagyják ki ebből, különben megnő a távolság, amitől a nyomólap beljebb megy, a szén által nyomott rész pedig kijjebb.

7349 jocking . 2019-10-18 19:27:59  Előzmény: Spityu: 81148

Igazából nem tűnt fel, mert nem volt eddig felváltogatva, lehet, hogy korábban is megvolt már, nem tudom. Az olaj ami alul kijött inkább arra hasonlít, ami a hengerfejtömítésnél is volt (feketés), de nehezen hiszem el, hogy az új labirintgyűrű szivárogjon. Lehetett akár váltóolaj is, ami összeszedett egy kis "kuplunganyagot" kifelé jövet, és attól sötétedett be. Bár szivárogni azóta sem szivárog, letöröltem és azóta semmi, pedig azóta már két tesztkör is volt.
Hogy a lendkerékben van-e dugó - jó kérdés, szerintem nincs, de nem merem biztosra állítani.

Meg azért az is fura, hogy a váltónál a szivárgás már az autón kívül előjött, azért is cseréltem vitonra a difi szimeringjeit. De az is lehet, hogy az álló váltóban nem ér fel addig az olaj, hogy a nyelestengelynél szivárogjon.

7348  Spityu 2019-10-18 19:16:59  Előzmény:jocking .: 81147

Elképzelhetőnek tartom, hogy valóban a váltóból szivárog az olaj, bár ezt lehet, hogy konkrétan állítottad is. A szagán, színén egyértelműen látszik, ha az. Ebben az esetben lehetséges, hogy odafolyt a nyelestengely közvetítésével az olaj a tárcsára, amit szépen szétkentél rajta, így az most csúszik.
A lendkerékben a két M14-es menetben ott van még a gyári fém zárókupak? Ami bent van nálam, azon nem volt már, parafadugóval pótoltam mindkettőt. Így legalább a motor felől nem kaphat (olyan könnyen) olajat a tárcsa. Szétszedéskor a lendkereket, a szerkezetet és a tárcsát bő benzinnel mosd el. Ha ez okozta a megcsúszást. De úgy rémlik, ez az elején nem volt, tehát nem valamiféle mechanikai probléma okozza a hibát, hanem az időközben odakerült olaj.

7347 jocking . 2019-10-18 19:09:38  Előzmény:jocking .: 81146

folyt.
A tünet először az volt, hogy 2-esből 3-asba váltás után a fordulat magas maradt, de az autó nem gyorsult, várni kellett, hogy visszaessen a fordulatszám. Aztán az tűnt fel, hogy bármelyik sebességben nagyobb gázra felpörög a motor, de érdemben nem gyorsul az autó.
Aztán csináltam egy tesztet, hogy alapjáratnál magasabb fordulaton behúzott kéziféknél mit csinál, ha teljesen felengedem a kuplungot. Ugyanúgy járt tovább, nem fulladt le és a kerék sem kezdett el "kaparni". Ezután a teszt után a helyzet rosszabb lett, pedig a tárcsa ennyi idő alatt nem éghetett meg és szaga sem volt.

7346 jocking . 2019-10-18 19:01:53

A hengerfej szivárgás úgy néz ki, megszűnt.
Cserébe most a kuplung megcsúszás lett rosszabb. Valószínűleg a kuplungszerkezet nem elég erős, mást nagyon nem tudok elképzelni, a tárcsa új, a lendkerék meg nem volt szar állapotban. Akárhogy is van, a motornak ki kell jönni, hogy lássuk, mi a helyzet. :/

7345  Spityu 2019-10-17 21:47:57  Előzmény:jocking .: 81144

Jah, az ilyen jellegű tömítéseknél általában lehet utánhúzni járatást és / vagy állást követően.

7344 jocking . 2019-10-17 21:37:03  Előzmény: Spityu: 81143

Nem, az már kétszer nem vált be, ez már a híres über-tömítés. :)

7343  Spityu 2019-10-17 20:54:01  Előzmény:jocking .: 81142

Sima aluval raktad össze? Egy próbát még megér... de ha nem válik be, akkor az 1 mm-esnek tutira jónak kell lennie.

7342 jocking . 2019-10-17 19:58:13  Előzmény: Spityu: 81141

A kopás megakadályozására biztos jó, de én azért inkább a megállást preferálom. :D

Egyébként a tömítésnél rohadtul meglepett, hogy bemelegedés után mennyit rá lehet még húzni. Szerintem még egy negyed fordulatot ment rajta az anya a hidegen meghúzással azonos erő mellett. Csodálom, hogy a gyári útmutató nem írja elő a bemelegedés utáni plusz meghúzást.

7341  Spityu 2019-10-17 19:16:48  Előzmény:jocking .: 81140

Meg kell zsírozni... :D Motorfelújító ismerősöm mondta, hogy van egy krapek, aki a Suzukiján rendszeresen zsírozza a fékbetéteket elöl, hogy ne kopjanak annyira. :D Az autó nem éppen mai, de még a gyári betétek vannak benne, amik alig koptak valamit. :D

7340 jocking . 2019-10-17 19:11:50

Na, bement az új hengerfejtömítés. Remélem ezzel már nem lesz gond. A régieknél mindkettő kifújt hátul, a váltó felőli henger pedig hátul plusz a jobb oldalán is. A leömlőnél minden száraz, ez biztos a hengerfejtől jött.
Már csak a nyiszogással kéne csinálni valamit és mehet műszakira.

7339  Spityu 2019-10-13 22:25:43  Előzmény:jocking .: 81138

Nekem ilyen van bent, vagyis csak lenne, de mindig elfelejtem berakni: https://hu.museum-digital.org/portal/index.php?t=objekt&oges=87276 :D

Ahogy a két hátsó doblemez tetején lévő kis kitámasztók közé sincs beakasztva egy gumipók, ami a pót ékszíjat tartaná. Meg a guriga is azon volt régen. :D

7338 jocking . 2019-10-13 20:33:33  Előzmény: Spityu: 81137

Amúgy azt kell, hogy mondjam, hogy még a surrogás ellenére is soha egy Trabantot sem vezettem, amiben ilyen egyenletes és erős lett volna a fék. Szerintem még a 4T-n is xarabb a fékhatás így érzetre. Mind fog mint a barom és egyszerre is fognak, nem csúszik meg semerre. :)

Egyébként elkészült az autó egyik legfontosabb alkotóeleme is:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/71687917_2447827365338885_4515025146615955456_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_oc=AQl0lG5Msksq6_ab22A31kMxCF36INN6mRDJUEYFoXjGNcyCM0_a-aqzv3kD9dgGwA4&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=fd7b571d05fbb61b824f32c6b7e6a82d&oe=5E2AEBC1

:D

7337  Spityu 2019-10-13 19:49:33  Előzmény:jocking .: 81136

Nem fogod csereberélni... ahogy mindennaposan használni sem. :) Ezen gondolkoztam én is, de rájöttem, hogy én nem akarom nézegetni radiál papucsokkal.
Amúgy, igen a hengerfejtömítés és a fék tipikusan olyan elemei a kocsinak, amik gyakran igényelnek korrigálást (mármint sok összerakás esetében), mielőtt forgalomra alkalmassá nyilvánítanánk a kocsit.

7336 jocking . 2019-10-13 19:03:09  Előzmény:Piret Endre: 81135

Vagy az, vagy csak szimplán ezek a szokásos elszaródásra hajlamos pontok így összerakás után. :)
A hengerfejtömítésre ma már nem volt erőm, de legalább véglegesre felraktam a tetőre a díszlécet. Még megpucolok egy tükröt, felteszem a lós*arpofozókat hátra és a külseje azzal kész is.
Aztán még eljátszogatok hátul a fékkel, megcsinálom a hengerfejtömítést meg állítok kicsit a kuplungon, mert az én megszokásomhoz képest nagyon fent fog. Talán van esély az idei műszakira, ha október vége, november eleje száraz lesz.

Új rekordunk is van, 2010 óta most először ment önerőből 60-nal a gép. :) Kipróbáltam a szabadonfutót, az is jó. Viszont ez a diagonál gumi valami félelmetesen fosch, 40-nél is megúszik olyan kanyarban, ahol a 4T 70 körül simán elmegy... :D
Gondolkozok rajta, hogy szerzek még 4 felnit, azokra meg veszek valami olcsó radiált, hogy a "mindennapos" járatások során ne legyen halálfélelem. :) A találkozókra és egyebekre meg ott lesz a diagonál.

7335 Piret Endre 2019-10-13 08:53:20  Előzmény:jocking .: 81133

Itt valami gyanús nekem. Kifújásról panaszkodsz a hengerfejnél, erre én nemsokára találok erre utaló olajnyomokat az enyémen. Nálad surrogó fék, nálam: forró és büdös hátulsó, féloldalasan.
Ezek valahogy összebeszélnek vagy én nem tudom :-)

7334  Spityu 2019-10-12 23:14:03  Előzmény:jocking .: 81133

A fékpofák vasait nézd át jól, nem azok érnek-e bele valahol az agyba. Elképzelhetőnek tartom, ha a rugók úgy vannak beakasztva, akkor kifelé próbálnak dőlni a pofák. Elvileg megvan határozva, hogyan kell lenniük a rugóknak. Piszkáld meg kézzel a vasakat, hogy mennyire könnyen lehet őket kifelé billenteni.

7333 jocking . 2019-10-12 22:11:07  Előzmény: Spityu: 81132

Kellene, hogy legyen elég hely, mert összerakás folyamán többször volt tologatva a bódé felszerelt dobokkal, amiket később még leszedtünk, és egyszer sem volt nyoma érintkezésnek (nem volt leszedve a festék a féklemezről). Elöl volt ilyen gond, de ott maga a féklemez volt görbe, kiegyenesítés után már azt sem éri el a dob.