Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7887  Spityu 2020-12-25 20:54:24  Előzmény:Piret Endre: 82130

Van ilyen előírás? Hirtelen nem ugrik be. Nem is tudom, minek oda szerelőzsír. A görgők nem tudnak kipotyogni,az éknél is viszonylag laza az illesztés. Legalábbis nem annyira szoros, mint zsugorkötés esetében.

7886 Piret Endre 2020-12-25 20:37:31

Úgy tűnik, hogy a szabadonfutó összerakásakor a szerelőzsír kimosása csak nekünk, földi halandóknak előírás, a gyárban mintha nem tették volna meg. És fel sem oldódott 46 év alatt csodálatos módon.

7885 jocking . 2020-12-25 02:08:41  Előzmény: Spityu: 82128

Ez mondjuk sejthető. :) Inkább arra gondoltam, hogyha bele is ér, akkor olyan apró szemcsénként kopik csak le, hogy az nem befolyásol semmit a váltó működésében, nem fog semmi sem megszorulni sem eldugulni tőle.

7884  Spityu 2020-12-24 23:19:57  Előzmény:jocking .: 82126

Hát, a puhább anyag hajlamosabb a kopásra talán. a tengely belseje szerintem valószínűleg durván van kimunkálva. Biztosan nem hónolt felület van odabent. :D Emiatt azt gondolom, hogy a kérdéses alkatrész hajlamos lehet a kopásra, ha összeér a tengellyel. De valószínűleg a gyakorlatban azért nem jelent ez problémát. Na meg lesz egy szint, amikor már a kopás miatt kb. alig ér bele azonos vibráció mellett a tengelybe, ami miatt nem kopik tovább.
Sok kicsi sokra megy. Például ha egy laza csavar zötykölődik a helyén: https://i.redd.it/993wvosvy5k31.jpg

7883 Piret Endre 2020-12-23 23:09:02  Előzmény:jocking .: 82126

Az biztos, hogy kenése van. Hiszen pont a spirál viszi az olajat :-)

7882 jocking . 2020-12-23 22:58:06  Előzmény:Piret Endre: 82125

Ha a csoporttengely belső fala sima, akkor nem sokat számít, hogy beleér-e. :) Főleg, hogy elég rugalmas acélból van, ami inkább hajlik, mint törik.

7881 Piret Endre 2020-12-23 21:51:44

Elpucolva és jobban megnézve egyértelműen rezgésről van szó, ugyanis a vége felé egyre jobban, de szimmetrikusan mindkét éle ki van élesedve. Teljesen érthető, van egy, csak az egyik végén megfogatott, elég hosszú, vízszintesen beépített rugalmas szalag a legendásan vibrációmentes alapjáratú, lágy rugózású típusban, ugyan mi is térítené ki :-)

7880  Spityu 2020-12-16 18:46:30  Előzmény:Piret Endre: 82123

az enyémről nem rémlik. Nagy lemunkálódás biztosan nem volt. De amúgy teljesen egyetértek. Az örvénylő olaj, de még talán a rázkódás is kitérítheti ekkora hosszon annyira, hogy bele-beleérjen valahol a tengelybe.

7879 Piret Endre 2020-12-16 18:30:42  Előzmény:Piret Endre: 82122

Egyébként a spirál élén határozottan vannak surlódásnyomok. Persze teljesen kizárt, hogy soha ne érjen sehova ilyen hosszban, miközben csak a vége van megfogatva. De egész szép fényesedések vannak, pedig ez garantáltan gyári állapot.

7878 Piret Endre 2020-12-15 13:18:58  Előzmény: Spityu: 82121

Köszi a tanácsokat, Szabinak is.
Erre a csapágy dologra alszom még párat. Ez a váltó ugye 160 ezret futott bontatlanul. Most azért szedtem egyáltalán szét a kintről történő szimeringcsere helyett, mert szivárgott több helyen is a hermosalos helyeken. Na meg azért a 46 évnyi iszapot sem olyan rossz kimosni belőle. Funkcionálisan semmi baja, hangja is alig van üresben felengedett kuplunggal, de az úgy gondolom hogy normális most, hogy a motor eléggé csendben jár. Szóval fene tudja, annak fényében, hogy megy évi 3000 km-t, és bármikor szétszedhetem újra. Persze ettől még bekészletezhetek csapágyból.
Azt a spirált úgy kezelem, mint a hímestojást. Védett helyen áll függőlegesen, a fedél ér csak bármihez. Szétszedéskor úgy húztam ki a helyértől, mint valami gyújtószerkezetet :)

7877  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Piret Endre: 82118

Igazad van. Azért hangsúlyozza, hogy a fedelet le kell szedni, valóban, mert csak úgy lehet kivenni a csoporttengelyt. Eleve, ha a fedél alá szánná a hézagolót, akkor nem kéne felhívni külön a figyelmet arra, hogy le kell venni a fedelet, mert amíg nem veszi le az ember azt, nem is tudna alá tenni semmit sem.
Az "olajpumpa" spirál nagyon könnyen meghajlik, vigyázz rá. És a tömítés megkenése előtt még próbáld ki a fedelet érintőre felcsavarozva, megforgatva a sebességbe kapcsolt csoporttengelyt a nyelestengellyel megforgatva, nem ér-e bele a spirál a csoporttengely falába valahol.
A csapágyakat érdemes cserélni, de csak jó minőségűre. A gyalázatos fogású vagy épp az orosz csapágyakat próbáld meg lehetőleg elkerülni. Nekem ezekkel volt eddig csak gondom. Akár még a kínai is jó lehet (HCH). Ha zártat kapsz, szedd ki az összes tömítést és mosd ki a zsírt belőlük, úgy szereld be. És ha könnyen lejöttek a csapágyak, akkor érdemes lehet rögzítőt használni.
Egyébként az én váltómnál azt tapasztaltam, hogy olajozottan ugyanolyan szépen futott a 82e km-es és a gyári új is. Benzinnel elmosva, száradás után viszont azért volt némi különbség a kettő között. Kinézetre mindegyik ép volt és szépen is futottak. De ha már szétszeded a váltót, tényleg érdemes kicserélni a csapágyakat. Fogsz találni, mert kommersz méretekről van szó, ellentétben a főtengelyen lévőkkel.
https://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/EGYEB_UNIVERZALIS_CSAPAGY_6304_C3_DKF.php

A difi csapágy ritkább gyáriban, de az is szokott lenni néha.

https://www.lodixtrade.hu/webaruhaz-termek-16013-P63--DKF&lang=

Vigyázz, van valami "nemzetközi", gyatra fordítású oldal, talán román alapból. Full átverés, pénzlehúzás! Több helyen írták szerte a neten, hogy átverés.

7876 Kacsándi Szabolcs 2020-12-14 20:31:55  Előzmény:Piret Endre: 82119

Ha már szétszedted ,akkor az összes csapágyat ki kellene cserélni,még ha úgy tűnik hogy jó.Későbbi problémákat megelőzve.Ezeket sem a végtelenségre tervezték.Én a 600-asba mindent újra cseréltem,ha már felújítás,nem szerettem volna úgy hagyni.Mondjuk nekem nem jelent gondot a javítása.Meg van tartalék vagy 6-7 db régi váltó.De úgy van értelme.

7875 Piret Endre 2020-12-14 13:13:17

Na és akkor a mai meglepi: mosogatás közben kézzel, kicsi, de egyforma erővel lejött mindkét oldalon a kihajtás nagy csapágya. Annyiból végülis örülök neki, hogy egy difitakarítás miatt nem húztam volna le őket, így viszont ez megoldódott magától.

7874 Piret Endre 2020-12-14 13:09:30  Előzmény: Spityu: 82114

Szerintem meg pont azt mondja, hogy avval a vastag gyűrűvel kell hézagolni, csak felhívja a figyelmet, hogy a kis fedelet minden változtatás előtt le kell újra venni. Ugyanis ha a lusta szerelő megpróbálja kiemelni csak a km spirál felőli véget, akkor görbül a kis fedélhez rögzített spirális szalag.
Annyiból mindegy, hogy szerintem sokkal egyszerűbb a kis fedél alatti tömítéssel játszani.

7873 Piret Endre 2020-12-14 13:05:25  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82113

Nagyon köszönöm, ezek a képek meggyőztek arról, hogy az enyémben végülis szinte teljesen síkban futnak az összetartozó fogaskerékpárok :-)

7872  Spityu 2020-12-13 17:45:39  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82115

Szerintem a fellépő erők miatt a golyós (6206) kevés volt oda. A görgős, főleg, hogy olajban fut, valószínűleg örökös. Szerintem a difi nyírhatta ki a régi konstrukciót. Biztos, hogy lazára illesztették, igen. Mármint hogy csak felszórták rá a gyűrűt. A radiális terhelés nagyobb súrlódást ébreszt a gyűrű és a tengely között, mint amekkora a görgők gördülési ellenállása. Emiatt - ideális esetben - nem forog el a gyűrű a tengelyen. Egyébként 1-2 lada váltót szedtem már szét. Annál kb. az összes csapágy kézzel lejött / kijött mindenhonnan. Durva kopás ott sem volt, csak némi fényesedés.

7871 Kacsándi Szabolcs 2020-12-13 17:20:20

Mondjuk azt sem értem hogy a golyós csapágyat miért váltották le görgősre.Szinte kivétel nélkül minden váltón lejött a csapágy belseje.Lehet eleve is így volt illesztve!Hiszen egy váltó sem kopik annyira szét hogy elforogjon a belső gyűrű.A golyós csapágyas szépen szorul rajta.Lehetséges hogy ez miatt talán valami hiba jelentkezett,vagy pontatlanabb volt a váltó?!Érdekes dolog,az biztos hogy a görgőssel még sosem volt gond,illetve erre visszavezethető hibát sem vettem észre.Az szinte nem is ment tönkre, volt hogy cseréltem mert jobban lötyögött de hangja nem volt.ellentétben a golyóssal ami morog ,és a nyeles tengelynél kopogni is tud.Javítottam ez miatt már váltót.

7870  Spityu 2020-12-13 14:01:58  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82113

Na, megkerestem a könyvben, egyértelműen leírja, hogy a 4 csavaros fedélnél lévő akármivel kell hézagolni. Azt hittem, a km spirál felől lévő vastaggal.
A könyv úgy írja, hogy 0.1 mm-nek kell lennie a hézagnak a km spirál felől mérve, a csapágy mellett. És szükség esetén "elöl" kell korrigálni, tehát a zárófedélnél. Hátsó zárófedélnek a km spirál oldalán lévőt érti, mivel a leírás következő pontjában hátsóként hivatkozik arra. Annak a tengely körüli elfordulási pozíciója számít, az határozza meg a km kihajtás axiális holtjátékát, aminek 0.5 mm-nek kell lennie.

7869 Kacsándi Szabolcs 2020-12-12 22:38:44

Ma pakoltam a műhelybe és megnéztem két szétszedett váltót.Az egyik 70-es a másik 67-es.Azokban is kicsit eltolva vannak a fogak.Szerintem ez általában így volt nem tudom miért de ilyen az összerakás.Mondjuk a csoporttengely belső része kompletten el tud mozdulni,lehet ez okozza kopás során az eltolódást.Viszont két féle vastagságú hézagolót láttam eddig,más méretűt nem.Valószínűleg ezt mindenki átugorja javítás során.Valahol mintha írná a javítási könyv a csoporttengely hézagolását.Talán ez miatt van elcsúszva,de lehet hogy alapból ilyen.Vadi új váltót még nem volt szerencsém szétszedni,meg hát minek is kellene.
A csapágy elvileg így gyári,ha jól emlékszem ez még nem volt szétszedve sosem

7868 Piret Endre 2020-12-09 19:31:50  Előzmény: Spityu: 82106

Én is úgy okoskodtam, hogy nagyobb hézag valószínűleg nem csinál bajt, csak túl kicsi ne legyen, mert akkor meg tud szorulni. Az irányokat majd kitalálom ott fölötte, most nincs előttem sem.
Illetve a fogakon levő kopásnyomokat is lehet talán figyelni, talán ad támpontot arra, hogy mi hol volt.

7867  Spityu 2020-12-09 17:55:05  Előzmény: Spityu: 82105

Ha jól okoskodom, hajtáskor (amikor a motor hajt) a csoporttengely a km spirál irányába próbál kényszerülni, tehát arrafelé érdemes tájolni a tengelyt összerakáskor, ha nagy lenne a hézag. Illetve motorfék üzemben is, már amennyire ilyenről beszélni lehet. De lehet, hogy tévedek, kissé fáradt vagyok ehhez. :) Rükvercben pedig az egyenesfogazás miatt csak a végáttételből adódó axiális erőt kell figyelembe venni.

7866  Spityu 2020-12-09 17:47:33  Előzmény:Piret Endre: 82104

Hát, megmondom őszintén, ez az axiális hézagolás nálam olyan volt, hogy kb. semmilyen. A könyv talán 2 tizedet említ és a km spirálnál kell mérni, úgy rémlik. Nálam az szerintem dupla annyi vagy még több is volt úgy, hogy nem volt nagy kopás az ott lévő, csapszegalátétre emlékeztető hézagoló tárcsán. Tehát gyárilag sem teljesült a papírforma. Már nem emlékszem, hogy miből vágtam oda tömítést. A csoporttengelyt meg az eredeti pozíciójába helyeztem vissza. Működik, nem lett rosszabb, hangosabb, akármilyenebb.

7865 Piret Endre 2020-12-09 17:12:45  Előzmény:Piret Endre: 82103

Akkor már csak új tömítés kell a kis fedél alá, majd némi imádság, hogy azzal és a felragasztott csapággyal kijöjjön az axiális hézag.
Takarítás, új szimeringek, és mehet össze.

7864 Piret Endre 2020-12-07 19:34:50  Előzmény: Spityu: 82102

A kopásnyomokat és a képet illetőleg is egyetértek.

7863  Spityu 2020-12-07 19:15:12  Előzmény:Piret Endre: 82101

Igen, a kopást megfigyeltem én is. Nézd meg a belsőnek vélt görgővégeknél a kosarat. Próbáld meg eldönteni, hogy a kosár ablakok kialakítása okozhat-e ilyen sávos homlok felszínt. Szerintem nem. Ezután azt próbáld meg megállapítani, hogy a belső gyűrű pereme okozhatja-e. Szerintem igen.
Egyébként igen, a felirat néha össze-vissza áll aszimmetrikus csapágyaknál (is, illetve csak azoknál értelmezhető a kérdés). Illetve a külső-belső gyűrű vonatkozásában is elképzelhetőnek tartom, hogy felemásan legyen a felirat.

Felirattól függetlenül, szerintem ezt az oldalt tekinthetjük hitelesnek. Egyrészt 100%-ban biztos vagyok, hogy a képeken lévő példányok Trabanthoz lettek szánva, továbbá abban is biztos vagyok, hogy gyári a madzagolás. A papír és a zsír tutira az.

https://www.oldtimer-ersatzteile-hermel.de/zylinderrollenlager-nu206e-dkf-getriebe-trabant-3769.html

7862 Piret Endre 2020-12-07 18:57:45  Előzmény: Spityu: 82100

A felirat itt irreleváns másik példánynál, simán el tudom képzelni, hogy szériánként eltérő irányba állt. Egyébként a belső gyűrű felirata befelé néz.
Én is az első képen szereplő irányt valószínűsítettem. Részben a görgőkön látható fényesedés erre utal. Részben ez a csapágy ugye az egyik irányba pozícionál axiálisan, és az első képen látható állás az, ahol a kosár kívülről jobban támasztja a görgők homlokfelületét.
Egyébként mindkét irányban feltehető és szabadon forog. A netes képeken pont ezért el tudom képzelni, hogy akad helytelenül összerakott példány is. Sajnos pont ezt nem fotóztam környékig olajos állapotban, pedig ez a váltó biztosan bontatlan volt még.

7861  Spityu 2020-12-07 17:46:56  Előzmény:Piret Endre: 82099

Szerintem úgy kell felrakni, ahogy az első képen van. Jelen esetben a felirat kifelé néz. De a neten mindkét variációra találtam példát ennél a csapágytípusnál. Van amelyiknél kifelé néz a felirat, van amelyiknél befelé. Ugyanígy a kosár is. Tehát mind a 4 variációra találni példát.
Egy trabantos videón viszont úgy áll a kosár, ahogy az első képeden. És az enyém is így rémlik. Sajnos a képeket jelenleg nem tudom megnézni. Fordított állásban a kosár nem érne hozzá a belső gyűrű pereméhez?

7860 Piret Endre 2020-12-07 13:29:47  Előzmény: Spityu: 82098

Tényleg, az ott a fix kerék, ennek örülök!
Itt van pár kép. A kérdés az, hogy a külső gyűrű feliratos vége melyik irányba néz. A kosár és a külső gyűrű össze van nőve szerencsére, így azok egymáshoz képesti helyzete adott.

7859  Spityu 2020-12-06 13:45:27  Előzmény:Piret Endre: 82097

Melgítéssel lejön. Vagy kis helyen beflexelni aztán ott megütni vágóval, akkor eltörik a gyűrű. Nekem úgy rémlik, hogy abba az irányba nem jön le semmi csak a csapágy, amit ha cserélni kell, akkor akarunk levenni. Ha jól emlékszem, mögötte a difit hajtó kerék van, ami fix.

Ha teszel be két képet a csapágyról, meg tudom mondani, melyik a külseje.

7858 Piret Endre 2020-12-06 08:37:29  Előzmény: Spityu: 82096

Na igen, csak ha felragasztod, akkor fokozottan szopás, ha mégis le kell húzni egyszer valamiért. Egyébként nálam is csak minimálisat mozoghatott, nincs kiszopósodva, felfelé finoman kocogtatni kell, hogy egyáltalán visszamenjen.
Az valóban egy széthullásbiztos kivitelű hengergörgős csapágy. Viszont nem egyforma a kosár külső és belső oldala, én meg máris nem tudom, melyik melyik.

7857  Spityu 2020-12-05 22:51:18  Előzmény:Piret Endre: 82093

Az nekem is simán lejött. :) Minimális fényesedés volt a tengelyen, nem piszkáltam semmit sem, ment vissza. Ma már odaragasztanám Loctite 648-cal.

A görgők nem tudnak kipotyogni, legalábbis az enyém olyan volt. Úgy emlékszem, hogy a külső gyűrűvel együtt jött le a kosár, ami nem engedte kiesni a görgőket, hasonlóan az új típusú főtengely lendkerék felőli csapágyához. Kis érdekesség, hogy 1968-ig ott 6206-os csapágy volt, de nem kerékagyba való, mert az C2-es. Arra hirtelen nem emlékszem, hogy normál vagy C3-as ment-e a váltóba.

Az új típusú - hengergörgős - valóban eléggé ritka, de néha azért felbukkan katalógusokban. Nem mondanám beszerezhetetlennek. Viszont mindenféle túlzás nélkül ez a csapágy döglik be a legkésőbb egy Trabantnál.

7856 Piret Endre 2020-12-05 21:13:26  Előzmény:jocking .: 82094

Így van, az a szóban forgó, amelyiket te nem cserélted. Csak nálam kézzel simán lejön az egész a tengelyről, a belső gyűrű is. Ennek nem örülök.

7855 jocking . 2020-12-05 20:24:18  Előzmény:Piret Endre: 82093

Hát, én úgy emlékszem, hogy amikor cseréltem a csapágyakat, akkor lehúzó kellett mindhez. Egyet viszont nem cseréltem (szerintem pont azt, amit írsz), mert nem kaptam újban. Arra emlékszem, hogy rohadtul vigyázni kellett rá, mert a külseje lejárt, és könnyű lett volna szétszórni a görgőket. Amikor így piszkáltam, akkor viszont nem tűnt fel, hogy a belseje kézzel lehúzható lenne.

7854 Piret Endre 2020-12-05 19:42:25  Előzmény:Piret Endre: 82091

Kellett nekem elkiabálni... Az mennyire normális / szokásos / aggályos, hogy a hajtott tengely kuplung felőli végén, a kis fedél alatti hengergörgős csapágy belső gyűrűje simán kézzel lehúzható a tengelyről? Valószínűleg forgott is párat, de az nem tűnik vészesnek.

7853 Piret Endre 2020-12-05 17:33:30  Előzmény: Spityu: 82090

Igen, arra gondolok, hogy axiális irányban nem igazán sikerült pontosan összehozni a két fogaskereket, annyira, hogy szépen le is lógnak egymásról. Láthatóan kibír ez így 160 ezret, ettől függetlenül azért elég szép korrajz :-)
Amúgy első ránézésre elégedett vagyok a látvánnyal, persze majd pucolás után világosban nézelődök még.

7852  Spityu 2020-12-05 16:08:07  Előzmény:Piret Endre: 82089

Mire gondolsz? Arra, hogy a két fogaskerék egymáshoz képest el van tolódva egy kicsit? És emiatt a kopás nyomok sem a fogak közepén vannak? Pontosabban de, középen. Csak éppen a fogak magasságához viszonyítva, nem a szélességéhez. Ez a fontos. Egyébként a mélyebb megmunkálási nyomok sok fognál látszódtak még az enyémnél. :) Az axiális eltolódás az én váltómban is megfigyelhető volt némely fogaskerékpárnál.

7851 Piret Endre 2020-12-05 15:22:22

Szétszedtem az eddig bontatlan váltót, mert kb mindenhol engedte már az olajat. Első körülnézésre kb gyári állapotok vannak benne, eltekintve a jelentős mennyiségű finom fekete kosztól.
A nyomokból ítélve az is gyári, ahogy a 4. fokozat kerekei illeszkednek. Csak az enyém ilyen, vagy ez rendszeres volt?

7850  Spityu 2020-11-14 10:05:51  Előzmény:jocking .: 82053

Az király. A múltkor én is láttam egy K emblémásat, de nem volt 100%-os a kinézete, emiatt nem vettem meg. Elég ritka. :(

7849 jocking . 2020-11-14 01:09:22

Bezárt a környéken egy autósbolt, beszerzési áron mentek a cuccok. Sok egyéb apróság mellett sikerült felhajtani egy szép állapotú új (volt ebből felújított?) fűtés banánt, amin - múltkori téma után - stimmel a cég logója a keverőkamrán lévővel. :D

7848 Piret Endre 2020-10-27 19:03:29  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82035

De szép az az autó :-)
Majd a belső oldalra leszek kíváncsi. Nekem mindenképpen beleér a hardyba, bár nálam kint a túloldalon fut.
Egyébként a gépháztető nyitó a leghosszabb abból lehet vágni szükség szerint.

7847 Kacsándi Szabolcs 2020-10-26 20:52:17  Előzmény:Piret Endre: 81987

Eljutottam én is a bovden kérdéshez.Vettem új gyárit,de kiderült,hogy tényleg rövid.A másik oldalhoz nem próbáltam.Viszont meg van az eredeti,ami kb 5cm-el hosszabb.Az eredeti levezetés a kuplung bovdennel fut együtt.A rövidebb új bovden a kapcsolókar másik oldalán fut le,ami működhet,de nem igazán jó.Úgy oldottam meg,hogy egy jó bontott gyárit rövidebbre vágtam,úgy szépen el lehet vezetni.Igaz a kormányoszlop még nincs bent,de ez is hamarosan elérkezik,akkor tudok nyilatkozni,hogy a kettő dörzsölődik egymáshoz vagy sem.Eddig jónak tűnik.

7846 Kacsándi Szabolcs 2020-10-18 21:33:28

Akkor az enyémek 80-as évekből származnak.Milyen megnyugtató!

7845  Spityu 2020-10-17 23:36:49  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82032

A Pneumant diagonáloknál kétféle jelölés van, amiket láttam. Mindkettő háromjegyű. Hivatalosan:
- 3 jegyű: 1980-1989,
- 3 jegyű + egy nyíl: 1990-1999,
- 4 jegyű: 2000-

Az első két számjegy mindhárom esetében a hetet jelöli, az utolsó vagy az utolsó kettő (4 jegyűnél) az évszámot.
A Pneumantoknál értelemszerűen az első kettővel találkozhatunk. Sajnos mindkét esetben csak 3 számjegy van, nincs nyíl. Az egyik változatnál a számjegyek egy kör alakú kitüremkedés tetején csücsülnek, alig lehet kiolvasni őket. Ezek '80-as évekbeli gyártmányok. A második esetben a számjegyek nem emelkednek ki és jól olvashatók. Ezek '90-es évekbeliek. Miből gondolom, hogy nem fordítva van?
1. Életszerűbb, hogy a jobban olvasható a későbbi (fejlettebb).
2. A jól olvashatókból nem láttam 3, 7, 8, akármennyi értékűt a végén, csak 0 és 1 volt. A rondán olvashatónál mindennel találkoztam szinte. De azért majd megnézem holnap.
3. Láttam olyan könnyen olvasható változatot, amelyiknél nem German Democratic Republic, hanem Germany szerepelt. Eléggé ritka, de van ilyen. Márpedig az azt jelenti, hogy újraegyesítés utáni gyártmányról van szó, tehát 1990 októbere utáni.

7844 Kacsándi Szabolcs 2020-10-17 22:54:37

Még odáig nem vetemedtem,hogy új diagonált vegyek rá.Ha még itthon találni jó állapotút,akkor azzal fog futni.Szinte mind alig használt,nincs repedezés rajtuk.Mondjuk a dot számot nem tudtam értelmezni rajta,de elég széles intervallumból érkeztek.Innen-onnan hozzám kerültek.Volt amit csomagtartóbol felfedezve boltoltam el.Adtam helyette másikat.Mondjuk van még két telesen új is,de azok már utána jöttek,hogy kész lett a felni meg a gumizás.De lehet felkerülnek azok,egy másik felniszetten.Majd a menetpróba eldönti.Addig viszont még van mit csinálni.

7843 jocking . 2020-10-16 22:40:12  Előzmény: Spityu: 82030

Nekem 5 mm-re állították az összetartást, a gumit meg 1.7-re fújom. Nem igen veszek észre semmi negatívumot menet közben. Az eső nem gond, mert nem viszem ki esőben. :)

7842  Spityu 2020-10-16 22:10:16  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82028

Nekem használt, újszerű diagonálok vannak mindenütt a kocsin. Ha nem repedezett ki és nem sütötte fényesre a nap, akkor simán jók. A 100%-osan új Pneumant is, ha jól tárolták. Két dologra kell figyelni. A futóműves (Avar u.) azt mondta, hogy 0 mm legyen az összetartás vagy csak nagyon minimális (hogy véletlenül se tartson szét), máskülönben jó eséllyel megeszi a gumit (gyárilag 5-7 mm az előírás diagonálnál). Teljesen jó az úttartás és biztos, hogy kevésbé kopott így. A másik, amit én kísérleteztem ki, az az, hogy mind a 4 keréken 1.8 barra fújom a gumikat. 1.4, 1.6 bar-on nagyon lomha. Valami ilyesmiket ír a kezelési karosszéria kiviteltől, tengelytől, terheléstől függően. Amire figyelni kell az az, hogy radiálhoz képest azért nincs akkora oldaltartása a gumiknak meg esőben azért szintén figyelni kell. De egyáltalán nem balesetveszélyes szerintem.

7841 jocking . 2020-10-16 20:37:04  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82028

A Heidenau P36 is így néz ki, ha nem számít a márkajel, viszont feltétel a diagonál. :)

7840 Kacsándi Szabolcs 2020-10-16 20:03:09  Előzmény:jocking .: 82023

Nagyon ritka szín,nem sok van ilyen.Nekem is jobban tetszik mint a sima fehérek.Szerencsére sok helyen meg volt az eredeti színe,így ki tudtam kevertetni.
A gumik Pneumantok.Nem tudom mennyire lesz használható,mert nem mai darabok.Később lehet változtatok még rajta.Nekem a használhatóság a lényeg,ha nem érzem biztonságosnak akkor veszek másikat rá.Így viszont ez hasonlít a legjobban a gyárira.

7839  Spityu 2020-10-16 15:08:28  Előzmény:jocking .: 82026

Hát, nem tudom, hogy nedves-nedvesre hogyan lehetett volna fújni. Én is így csinálnám. Már mondjuk elég jól kikeményedett. Szépen a díszlécek középvonalát figyelembe véve kimaszkolni a kocsit, megmattítani a jelenlegi felületet, portalanítás, aztán mehet rá a csík színe. Például. Ha jól tudom, nemcsak elöl, hátul sem ért végig a színes (itt fehéres) rész. + még íve is volt, legalábbis elöl. Ha jól emlékszem.

7838 jocking . 2020-10-16 14:26:32  Előzmény: Spityu: 82025

Ja, értem. Az mondjuk fura, hogy a festő nem fújta rá egyből azt is. Mondjuk festő sem vagyok, lehet (sőt, ha így lett csinálva, akkor biztos), hogy ez a normális. :D
Ha jól sejtem, ez a kocsi van az avatár képen is. :) Szép lesz ezzel a színnel, főleg úgy, hogy a 600-asok nagyon nagy része fehér, különböző színű csíkokkal (legalábbis eddig én főleg olyanokat láttam).