Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7749  Spityu 2020-04-28 18:49:50  Előzmény:Piret Endre: 81772

A kispók elosztó nélküli? Nem is tudtam. Mondjuk nem is ismerem a típust... Akkor ott max. a megszakítóhézaggal lehet tologatni egy kicsit az előgyuszit.

7748 Piret Endre 2020-04-28 18:02:32  Előzmény: Spityu: 81771

Igen, ezért háromnegyed óra alsó hangon egy nézzünk rá az előgyújtásra program :-) Lassan esedékes is, közeledik az 500 km összerakás óta.
Legalább itt a két henger előgyújtása állítható külön - külön és nem csak árukapcsolásban, mint a kispóknál.

7747  Spityu 2020-04-28 17:31:32  Előzmény:Piret Endre: 81770

Érdekes módon, nekem pont az átmérő az, ami precíz. De igen, most így eszembe jutott, hogy inkább ez jelenti a problémát. A megszakítóhézagot mindig utoljára kell csekkolni. Előre csak nagyjából lehet belőni. És a megadott 35-45 százados tartományon belül maradva lehet ténylegesen, nagyon pontosra belőni az előgyújtási szöget. Ami azonnal elmászik valamelyest, ha fellazítjuk az alaplapot. Hiába kottyanásmentes a röpsúlyom stb. De annyira nem vészes belőni, csak szeretek 5 századon belül maradni a kívánt előgyújtási értékhez képest is.

7746 Piret Endre 2020-04-28 15:44:26  Előzmény: Spityu: 81769

Az enyém egész precíz. Mármint a pöcök meg a fészke, az alaplap maga viszont elég nagyot tud kottyanni a házban.

7745  Spityu 2020-04-28 09:25:47  Előzmény:Piret Endre: 81768

Igen, gondoltam erre is. De a gyakorlatban akkorát kottyan a házban, hogy ez nem igazán teljesül. :D

7744 Piret Endre 2020-04-28 08:35:05  Előzmény: Spityu: 81767

Az a szerepe, hogy ha ki akarod venni az alaplapot pucolni, vagy a röpsúly környékét piszkálni, akkor csak a két csavart csvarod ki, a pucukát meg nem lazítod le. Így összerakáskor megúszod az újrabeállítást.

7743  Spityu 2020-04-27 23:10:00  Előzmény:jocking .: 81766

Pont ugyanezeket akartam írni. A 2 csavar szerintem is elég testet átvisz minden esetben. A harmadik, pozicionáló csavar is átvisz valamennyit, de az azért lényegesen kevesebbet, gondolom. Egyébként annak mi a bánat a szerepe, tudja valaki? :D

7742 jocking . 2020-04-27 22:04:54  Előzmény:Piret Endre: 81763

A gyújtásház (és alaplap) testelési hibát én kizárnám addig, amíg minden másról ki nem derült, hogy jó. Már csak azért is, mert a probléma csak meleg motornál jelentkezik. Hidegnél nem oxidált? Másrészt van ott elég felület, plusz a két csavar, elég kicsi az esélye, hogy egyszerre oxidál szigetelésig minden. :)
(csak nehogy koppanjak, amikor kiderül, hogy tényleg ez a gond. :D )

7741 Piret Endre 2020-04-27 21:22:41  Előzmény: Spityu: 81764

Igen, olyat is tud néha, hogy a kulcs elengedésére indul :-) De régen ez nem volt jellemző, főleg melegen.

7740  Spityu 2020-04-27 21:15:18  Előzmény:Piret Endre: 81763

Szerintem gyártsál egy fényszóróizzóból is próbalámpát. A feszültség megérkezhet egy minimális kontaktuson keresztül is, ami viszont jelentős áram átadására már nem lenne elég. A 6V-os gyújtás amúgy is olyan, hogy szeret akkor gyújtani, amikor elengeded a slusszkulcsot és nem fogyaszt tovább az önindító. :)

7739 Piret Endre 2020-04-27 21:09:57  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 81762

Köszi a primer kör tippeket. A motor testjében eléggé biztos vagyok, én magam gyártottam oda új kábelt annak idején. Az akkufesz is megérkezik a trafókig, ezt a legelső műsornál már lelámpáztam. De persze nem árt újra ellenőrizni mindent. A ház és a blokk közti felületben nem vagyok teljesen biztos, hogy kellően fémtiszta. A legegyszerűbb talán álló motornál zárt megszakító mellett feszültségesést mérni a trafó megszakító felőli vége és a blokk közt, abban mindez benne van, és a statikus primer árammal terhelve. Aztán ha valami nem tetszik, lehet lépkedni, hogy hol tűnik el. Csak nem kell elfelejteni mostantól multimétert vinni mindenhova :-)

7738 Kacsándi Szabolcs 2020-04-27 20:46:34  Előzmény:jocking .: 81748

Esetleg nézd meg hogy jól testel az alaplap.A ház is szokott oxidálódni.Ha nem indul érdemes rámérni a gyújtáskapcsoló vezetékére.Ha ott tudsz feszültséget mérni,akkor legalább a gyújtáskapcsoló jó.Érdemes átnézni a motor testelését.Talán hiányzik az összekötő vezeték a bölcső és váltó közt.Vagy cserélj komplett alaplapot.

7737  Spityu 2020-04-27 17:29:45  Előzmény: Spityu: 81758

A szerszámos tasakról elfelejtettem írni. A szalag kb. 1.5 cm széles. A tartalom elrendezése úgy van, ahogy írtam, kivéve a nagy csavarhúzót, az szintén a középső fakkban szerepel a jobb oldalán. A villáskulcsoknál a legkisebb páros 9-11, a többi stimmel.

7736 Piret Endre 2020-04-27 10:43:00  Előzmény:jocking .: 81751

Ez nemcsak aztak*va, hanem egyenesen besz*rás :)

7735 Piret Endre 2020-04-27 10:41:56  Előzmény:jocking .: 81748

Eddig próbáltam ésszel megfogni. Például kiszedtem és 1-1 szöggel helyettesítettem az ellenállásokat a pipákban. Azt hittem jobb is lett, de aztán itt az udvaron 15 perc állás után megint megmakacsolta magát, miután a kapuban szó nélkül újraindul a beálláshoz.
Most jön a nem gondolkodós változat. Gyertya, trafó stbstb csere szép sorban, mindegyik fázis után próba (csak az kicsit hosszadalmas).

7734  Spityu 2020-04-26 19:39:25  Előzmény:jocking .: 81750

Egy mai kép az emelőmről. Illetve inkább csak a tasakjáról. Már ami maradt belőle. :D És egy olyan típusú a netről, ami szebb állapotban van.

7733  Spityu 2020-04-25 23:30:45  Előzmény:jocking .: 81756

Húúú... jó volna, ha meglenne hiánytalanul mindene. Majd fényképezd le, légyszi, ami megvan. Egy márkatársunknak utolsó szériása van ('90 feburári), de nincs meg az eredeti készlete. Bár összeállított már azóta egyet, jó volna tudni, mi is volt akörül a kocsikban. És milyen kialakítású (csavarhúzó, szütyő stb.)

7732 jocking . 2020-04-25 23:17:45  Előzmény: Spityu: 81755

Lehet, hogy nem lottó, de nyereményes (lehetett takarékkönyves is). Ez nem az, ez helyi a "megnyerés" óta, talán '89-es. :)

EDIT: Közben megnéztem SZÜF-ön, tényleg '89-es. Még 2010-ben fotóztam, akkor volt benne 32 ezer km. A tavalyi műszakin készült képeken már 35 ezer volt benne. :D

7731  Spityu 2020-04-25 22:51:29  Előzmény:jocking .: 81754

Van 1-2 hasonló, piros nyelű Smalcalda csavarhúzó, de ilyet még nem láttam börzéken sajnos. Meg kinti webáruházakban sem. Hézagmérőt egyébként itthon is tudsz venni, 0.6-ost és 0.3-ast. Valamelyik motorosbolt kínálatában szerepelnek (azt hiszem, vaterán is hirdetnek). A sima 7-es kulcs, úgy rémlik, Simsonhoz vagy MZ-hez volt. Illetve hallottam olyat is, hogy 7-es kulcs, a másik vége meg hézagmérő (de már nem emlékszem, mekkora, talán 0.6-os). De nem biztos, hogy ez is WMW / WFR. A körbeszegett valószínűleg Skoda lesz.
A szerszámosom mondjuk túl volt kicsit tömve. Volt még benne 14-15-ös és 6-7-es PRECIZIOS villáskulcs és a képen látható imbusz. De azok nélkül is felvette a szerszámok alakját az idők során. A két elválasztó hegesztése helyenként el is engedett. Tudom, ridegre köt, de a pillanatragasztó tűnt a legjobb megoldásnak a javításhoz, és tényleg jó is lett. A tasak egyébként teljesen lapos volt (lehetett) új korában, amikor elkészült. Sőt, ha kipakolom, és kiteszem a napra, annyira meglágyul, hogy ismét kilapul. A feketített szerszámokat rozsdamarózás után hevítés + lenolaj módszerrel feketítettem, de ma már inkább fegyver feketítőt használnék.

Biztos, hogy a lottónyereményes Trabi az? A GG-s, amivel fényképezkedtem még Pécsett? Az Kecskemétre került, és úgy tudom, egy eléggé fanatikus személyhez, akinek az volt az álma, hogy legyen végre neki is egy szép, keveset futott, gyári Trabantja. Abban egyébként nem volt szerszámkészlet, úgy emlékszem.

7730 jocking . 2020-04-25 21:59:22  Előzmény: Spityu: 81752

Köszi az infókat. :)
Egészen biztos vagyok benne, hogy nálunk is van itthon piros nyelű csavarhúzó, a kicsit már tuti láttam valahol. Természetesen törött. :D
Fura ez a műanyag tok, mintha kicsit túltömték volna, mintha előbb lett volna kész, minthogy összeállították a szerszámkészletet. A kulcsokkal úgy tűnik, nem lesz gond, ezek a méretek vannak, ilyen fajtából még "1 végű" 7-est is sikerült találnom (karbi állításnál jól jött). Mintha orkán-szerű anyagból láttam volna már ilyet, széles cipőfűző-szerű anyaggal körbe szegve. Valószínűleg az is valami otthoni gyártás volt, de az is lehet, hogy más típushoz készült eredetileg.

Viszont az előző komment óta eszembe jutott, hogy itt van a környéken a lottónyereményes Trabi, majd náluk rákérdezek, milyen szerszám van benne. Legalábbis majd ha lement ez a hiszti. :)

7729  Spityu 2020-04-25 20:24:03  Előzmény:jocking .: 81751

Elkészült, működik. :D A gyertya kamrája ugyan ereszt a 18-as átalakító alatt, de a tömítés cseréjével talán azért majd megtartja a nyomást. Kissé bizarr, ahogy a villanymotor működteti a megszakítót ("Szakgató", ahogy a használati utasítás írja :D). De szépen szikrázik. Mondjuk vigyázni kell, hova nyúl az ember, mert itt-ott ráz. Egyébként Delco-Remy trafó van benne, Made in USA, de nagyon úgy tűnik, hogy eredeti, a berendezés többi darabjával egyetemben.

7728  Spityu 2020-04-25 20:19:59  Előzmény:jocking .: 81750

Bajáki Petit nyaggasd, ő talán jobban képben van azzal, mi volt a te évjáratod esetében.
Az enyém esetében: 3 fakkos, fóliából hegesztett, ráhajtható "fedlappal. A baloldalán egy lyukkal, ahová a kötöző anyag van egyszer rákötve. Kötény kötözőjéből lett pótolva, ugyanolyan V mintás, mint a gyári. Kicsit fakítottam rajta hipóval, hogy szürkének hasson (sötétkék volt). Pertli / Köpper szalag. Kb. másfél centi széles.
Bal fakk: 3 villáskulcs (fejből nem tudom a méreteket hirtelen) 10, 13, 17 tuti, hogy van rajtuk. Talán 8-10, 10-13, 13-17. Leginkább az elsőben nem vagyok biztos. Az lehet, hogy 9-10.
Középső fakk: 13-17-es hosszú csőkulcs, benne a stift. Ezek együtt benne a gyertyakulcsban. (Az imbuszkulcs utólagos.)
Jobb fakk: kombinált fogó, nagy csavarhúzó, kicsi.
Emlékeim szerint mindig így volt összeállítva. Pontosabban most nem emlékszem. :D De ahogy most a kocsiban van, mindig úgy volt. A kis csavarhúzó amióta az eszemet tudom, törött volt. Ja, még van két hézagmérő is: 0.4 a megszakítóhoz és 0.6 a gyertyához. Nem tudom, a tiédben volt-e még legalább 0.6-os, de nem csodálkoznék, ha a megszakító eltűnésével azt is kihagyták volna. :D Ezeket én drótoztam rá az egyik csőkulcsra, nehogy elvesszenek.

Annyit hozzátennék, hogy többféle szövetből is gyártották a tasakokat, illetve korábban fekvő elrendezésű volt, több fakkal talán. Ahogy a szerelési könyv elején látszik. Továbbá a kék fanyelű csavarhúzó a korábbi évjáratokat jellemezte. Ezekre példa talán Endre készlete, bár nem emlékszem már, milyen az ő tasakja. A későbbi évjáratoknál (enyémnél későbbi), úgy emlékszem, volt szövetes ismét, de kinézetre talán inkább az enyémre hasonlított, passz. Annyi változás volt valamikor, hogy ergonomikusabb nyele lett a csavarhúzóknak, került a végükbe 1-1 szem is. Úgy tudom, ilyen nem csak a 4T-khez járt, hanem a kései 2T-khez is.

Az emelő tasakjának 3 féle anyagát ismerem: réges régen talán valami hajlékonyabb szövetből készült, talán zöld vászon, de nem biztos. Aztán az enyémnél ponyva szerű anyagból, ami nagyon hajlamos a rojtosodásra, kicserepesedésre, széthullásra. A harmadik nem tudom pontosan, mikor volt, nem emlékszem, milyen évjáratú kocsiból bontottam. Ez egy durvább anyagú, talán műszálas szövetből készült. Eléggé bírja a strapát. A tasakban (az enyém esetében) maga az emelő van a kör alakú talppal (korábban 3 ágú volt, de szinte ugyanaz), kerékkulcs a "markolat" végén kb. 2 centiméter hosszú gumidarabkával.

A képeken még csak félkész a dolog.

7727 jocking . 2020-04-25 19:51:52  Előzmény: Spityu: 81749

Hát ez meglehetősen aztakurva. :o :D

7726 jocking . 2020-04-25 19:51:29

Egy kis segítséget szeretnék kérni az "egybegyűltektől". :)
Perpillanat apróságok vannak még hátra, ami jelenleg a látókörömben van, az a szerszámkészlet, ezzel kapcsolatban szeretnék minél több infóhoz jutni.
- Pontosan milyen méretű kulcsok valók bele? Az elmúlt időben próbáltam minél több "Super Steel DDR" kulcsot összetúrni, van is egy szép köteg, de nem hiszem, hogy mindre szükség van. Van még egy kék csavarhúzóm és akad pár hatszögletű cső "gyertyakulcs" is.
- Maga a tok, amiben a szerszámok vannak, erről is jó lenne minél több adat. Mekkora, hány zsebe van, milyen anyagból van? Elég valószínű, hogy gyártanom kell, azért lenne jó ezeket tudni.
- Az emelőnek volt valamilyen tasakja? Ha igen, ahhoz is jó lenne egy méretezés.

Előre is thx ha valakinek van készlete és rászánja az időt a méricskélésre. :)

7725  Spityu 2020-04-25 11:49:28  Előzmény:Piret Endre: 81747

Kicsit belekavarodtam most a feszültségekbe. Épp egy régi mérőműszert restaurálok, ami sokat segítene. Nyomás alatt lehet gyertyát tesztelni vele. Továbáb trafót és kondit is lehet próbálni rajta. :) A cikk egy 1949-es Autóból származik. Nem mai darab. Érdekes megoldások vannak a textilbakelit alatt. :D

7724 jocking . 2020-04-25 10:34:04  Előzmény:Piret Endre: 81743

Ez már le lett tesztelve? Meleg motornál, kivett gyertyával próbálva egyáltalán nincs szikra egyik hengernél sem? Furcsállanám, ha mindkét trafó egyszerre lenne ilyen "melegennemműködős" fajta. Nem lehet, hogy a gyertya szarakodik? Esetleg egy másik közös pont a gyújtásban, lent a megszakító?

7723 Piret Endre 2020-04-25 09:38:13

Igen, erre már én is gondoltam, mint a két gyújtás egyetlen közös szakaszára.
Viszont ha én ebben az autóban 12V-ot mérek bárhol is, akkor erősen elcsodálkoznék :-D

7722  Spityu 2020-04-25 09:00:03  Előzmény:Piret Endre: 81745

Lehet, hogy próbáltad már, de ha nem: fix pozitívat egy lengőbiztosítékkal és egy faék egyszerűségű (= megbízható) kapcsolóval az akksiról a trafókra. Lehet, hogy amikor rosszalkodik, akkor is tudsz mérni 12V-ot a trafóknál, de mégsem megy át elég amper. :)

7721 Piret Endre 2020-04-25 07:29:48

Na igen, a trafók - és általában a gyújtás - azért érdekes, mert nem egyhengerezik, hanem egyáltalán nem gyújt, amikor rájön a dili. Azért előkerítem a tartalék trafókat, amikről persze szintén nem tudok semmit, az sem kizárt, hogy mind rossz...
Szemre ugyanolyan piros tömítőkarikákat raktam, mint a gyári. A benzincső végén teszik a dolgukat, a fúvókáknál levők meg könnyeznek.

7720  Spityu 2020-04-25 01:11:15  Előzmény:Piret Endre: 81743

Nem lehet, hogy a gyújtótrafók rosszalkodnak? Amikor nem indul, egyáltalán nem gyújt. Jellemzője a trafóknak, hogy melegen nem gyújtanak, ha rosszak. De az azért ritka volna, ha mindkettő egyszerre kezdene el így viselkedni.
A karbihoz csak vulkánfíber tömítőgyűrűket ajánlok, azok beváltak.

7719 Piret Endre 2020-04-25 00:47:57  Előzmény:jocking .: 81740

A labirint szerintem tud olyat, hogy összekopik, és utána jobban tömít. A szimering viszont nem :-(
Melegen néha most is jön egy nekem nem tetsző hang, mintha a kuplung felőli oldalról jönne, akár a váltóból is, csak éppen akkor is van, amikor ott nem forog semmi. Enyhe daráló, éneklő, fordulatfüggő hang. Aztán ha kicsit visszahűl, akkor elmúlik.
Melegen néha nem és nem indul továbbra sem, javult a gyertyapipák rendbetételével, de néha most is megmakacsolja magát. Mértem újra benzinszintet, kicsit alacsony volt, de nem hinném, hogy attól lenne. Viszont legalább megint nem szobatiszta a karbi, a múltkor tettem új karikát a főfúvóka alá, elsőre is eléggé meg kellett tépni, hogy tömítsen, de most már megint könnyezik.
Szóval itt sincs unalom...

7718 jocking . 2020-04-23 12:42:25  Előzmény:Piret Endre: 81739

Nálam is volt szivárgás, aztán amikor a kuplunggal szoptunk, ránéztem. A folyásnyomból egyértelmű volt, hogy a lendkerék alól jön, ami fura, mert ez már labirintos, ráadásul a gyűrűket is cseréltem újra. Miután nem találtunk semmi rendelleneset, lendkerék vissza és azóta sem szivárog, szerencsére magától meggyógyult. :)

Most épp azzal szívok, hogy a kipufogó túl magasan van, bizonyos frekvencián (kicsit emelt alapjárat környékén) beremeg a középső cső és hozzáér a hátsó lábtér "kádjához". Egy faékkel próbálom nyújtani a tartógumikat, eddig biztató eredménnyel. 10-15 km után valamelyik fék is nyiszog, arra még nem néztem rá komolyabban, de én a jobb hátsóra tippelnék, mert az a kerék sokkal melegebb megállás után.

7717 Piret Endre 2020-04-23 08:42:16

Amiért elindultam a múltkor - a váltótapizáson és a járatáson túl - az az, hogy mértem kompressziót. 7.5 bar melegen, és tök egyforma a kettő.
Szerintem ez jól hangzik annak ellenére, hogy jelent meg csepp a kuplungharang alján a lukon. Állaga alapján motoroolajnak tűnik, amit nem értek. Persze lehetett volna annyi eszem amikor úgyis kint volt a motor, hogy megnézem a nyelestengely-szimeringet. De ez sűrű olajnak tűnik.

7716 Piret Endre 2020-04-21 11:36:14  Előzmény:jocking .: 81733

Úgy tűnik, nem bug, A környékén tapasztalható viszonyokhoz képest nekem hihetőnek tűnt a hőmérséklete. Az alu eleve kiváló hővezető, és a harangnál jó nagy keresztmetszeten érintkezik a blokkal. A kiáramló hűtőlevegőből is kap, és végülis a leömlő sincs túlzottan messze (aminek a hőjét a menetszél hátrafelé, a harang irányába tolja).

7715 jocking . 2020-04-20 21:58:45  Előzmény:Piret Endre: 81732

Köszi az infót, hasonló volt az eredmény nálam is, így akkor ez nem bug, hanem feature. :)

7714 Piret Endre 2020-04-20 21:04:20  Előzmény:Piret Endre: 81720

Ma mentem egy kicsit, úgy 30 km országút után megtapiztam a váltót. Meleg, nem forró, azért hosszan mégsem szorongatnám. Úgy 55 fokosnak mondanám a tetejét közvetlenül a harang mögött.

7713 Piret Endre 2020-04-17 22:39:51

Nem nagyon tudok innen úgy elindulni, hogy ne legyenek emelkedők, de ezt a 200 km-t leginkább arrafelé szedtem össze több 30-40 km-es menetben :-)

7712  Spityu 2020-04-17 20:51:33  Előzmény:jocking .: 81722

Ez igaz. Jól teszed, ha kerülöd az emelkedőket. Olaj ide vagy oda, nem csak a Pannóniákat könnyű megragasztani.

7711 jocking . 2020-04-17 20:49:05  Előzmény: Spityu: 81721

Részemről még nem megoldható, túl sok az emelkedő arrafelé, előbb még a síkon akarom bejáratni. :) Ha óvatoskodok a gázpedállal, akkor a lankásabb részek is problémásak (nem nyomom túl azon a ponton, ahol felkeményedik).

7710  Spityu 2020-04-17 20:18:37  Előzmény:Piret Endre: 81720

Kiránduljatok Zsámbékra, kb. egyforma távolságra van tőletek. Igaz, ugyanannyi még haza is. :) De legalább lehetne csoportkép. :D

7709 Piret Endre 2020-04-17 20:14:34  Előzmény: Spityu: 81718

Fogalmam sincs nekem sem, sosem tapiztam a váltót üzem közben vagy közvetlenül utána. Nekem egy hasonló táv van tervben valamikor jó idő esetén, meg fogom nézni.

7708 Piret Endre 2020-04-17 20:12:34  Előzmény: Spityu: 81717

Az az. A 10k-s huzalellenállás nem triviális alkatrész benne, a hajszálnál némileg vékonyabb drótból van. De olyan túlzottan nincs is rá nagy szükség, aki AM rádiót hallgatna a környéken, az meg így járt :-)

7707  Spityu 2020-04-17 19:53:00  Előzmény:jocking .: 81716

Ez egy jó kérdés, nem túl szubjektív mérési módszer. Majd megtaperászom, igaz, én nem fogok annyit menni vele, de tervben van a hétvégi járatás.

7706  Spityu 2020-04-17 19:52:18  Előzmény:Piret Endre: 81715

Köszi a boncolást. Ilyenem van szerintem. FFV-s, nemde?

7705 jocking . 2020-04-17 14:44:58

2 nap alatt mentem olyan 120 km-t, pár apróságtól eltekintve jól működnek a dolgok.
Viszont valami feltűnt, amit korábban még soha nem figyeltem. Mennyire normális az, hogy a váltóház annyira meleg (30-40 km-es kör után), hogy az ember még éppen rajta tudja tartani a kezét? Valamennyire biztos melegedhet, hisz a motor hője lazán átmehet a két alumínium öntvény között. Én is csak azért kérdem, mert a 15 év alatt még tényleg soha nem figyeltem, ilyenkor összerakás után meg azért körültekintőbb az ember és olyan helyekre is benyúl, ahová korábban nem. :)

7704 Piret Endre 2020-04-16 08:56:11  Előzmény:Piret Endre: 81714

A régi magyar alkatrészei, teljesen korrekt.

7703 Piret Endre 2020-04-15 22:24:28  Előzmény: Spityu: 81713

Ekkora szikraköz már nem növel semmit, néztem is az egyik nemindulásnál, hogy végülis csetten, meg szikra is van, de nem az igazi. Csak hát Trabinál ha egyik henger sem megy, akkor ritkán a gyújtás dupla részei a rosszak. És most mégis.
Valahol nyilván áthúzott, hiszen ment, na meg az az ellenállás sem magától sült feketére kívülről.
Az a hernyócsavar csak egy darab vas ott, de tény, hogy ennyi cuccot eleve belesütni nem lehet triviális. Lehet, hogy ragasztva vannak ezek a fémek, bár nem nagyon látszott ott idegen anyag a bakeliton kívül.
Az "eredeti" magyarnál korrekt módon menettel megy mindkét végébe a fémrész, kiszerelhető, igazítható. Mondjuk az egyikben egy megfelelő méretű sárgaréz darab volt ellenállás helyett, de az lehet, hogy nem eredeti :-)

7702  Spityu 2020-04-15 22:10:48  Előzmény:Piret Endre: 81711

Most újra beugrott, hogy még sosem méricskéltem meg a gyertyapipáimat, sem a trafókat. Nem ártana azért... Azt is el bírom képzelni a te esetedben, hogy áthúzott a szikra, ami növeli a feszültséget. Egyszer egy Ladánál csak úgy volt hajlandó üzemelni a gyújtás, ha lehúztuk a főkábelt a fedélről és néhány mm-re eltartottuk a rotortól. :D
A hernyócsavar miatt azt gondolnám, hogy a tüske is utólag került a helyére. Lehet, hogy úgy ragasztották be epoxival. Kicsit utána kellene olvasni a régi szerelési könyvekben (nem feltétlenül gyáriakra gondolok), írnak-e valamit a pipák szétszedhetőségéről.

7701 Piret Endre 2020-04-15 22:08:47  Előzmény:Piret Endre: 81711

Végül az lett, hogy találtam itthon 4 eléggé egyformán kinéző régi magyart. Szétszedtem mind, és minden alkatrészből kiválasztottam a legjobb kettőt. Jellemzően a gyertyára menő hüvelyük van szarrá kopva. Azokban 10 kOhmks Remix huzalellenállás van (ősöm azt mondja éppen, hogy a fémréteg ekkora feszültségre nem jó, mert leválik). Összeraktam két ilyet (az ellenállások jelzései szerint 77-es évjárat). Egyelőre azok mennek bele, van itthon egy csomó féle, mind különböző, de szerintem egyik sem gyári.

7700 Piret Endre 2020-04-15 22:03:02  Előzmény: Spityu: 81710

A képen látható szétszedett nem régi magyar, hanem tavaly nyári beszerzés valamelyik itthoni forrásból. Örültem a régies kinézetének, és felraktam ebből kettőt. Aztán most mértem a két vége között az 5-10 kOhm helyett olyan 4-5 MOhmot, de legalább polaritástól, példánytól, mindentől függően. Azaz kis feszültségen lényegében nem vezetőképes. Így aztán szétszedtem. Persze ennek a régi magyarral ellentétben nem kicsavarhatók a fémrészei, hanem ricnisek, talán már eleve a bakelitba sütve mindenestül. Azért a megfelelő fogó és a nyers erőszak hatására kijött. Van ott némi rozsda és bakelitpor. Egy ki tudja milyen ellenállás megégve, gyaníthatóan a rajta lévő korom az, ami vezetett valamennyire. Egy kis hernyócsavar, gyaníthatóan a rugó hosszának kipótlására. A rugó gondolom egyértelmű, ebben még egészen szép, de a másikban teljesen rozsdás. Na ja, az ózon agresszív egy anyag.