Hát, figyi. Őszintén szólva ha felújított főtengellyel építed meg a motort, akkor kb. lényegtelen azon morfondírozni, hogy Pál vagy gyári dugattyú menjen bele. (Bertát akkor sem raknék, de ez csak előítélet a részemről.)
Szóval a motor várható élettartamát, ezen belül a szép hangon járás arányát a felújított főtengely fogja meghatározni, csökkenteni. Volt nekem "valamilyen" felújított főtengelyű motorom. Egy ideig gyönyörű hangja volt, alig lehetett hallani, hogy jár a motor, aztán egyszer csak full darálós lett, majd megszorult. Volt olyan is, ami szintén szépen szólt újan, de egy idő után az is hallatott valami kereplést. Ez megvan a mai napig, tartalékként (a másik is, csak az szétszedést igényel...).
A dugattyú hang egyik esetben sem rosszabbodott, ill. nem is volt borzasztó. Ennek erősségét sokkal jobban befolyásolja az olaj viszkozitása. Például Mol Sprint 2T-vel olyan, mintha nem is lenne illesztési hézag. A sokkal vékonyabb Castrol Power 1 Racing 2T-vel már sokkal zörgősebb. Tehát ha egy 4 századra illesztett Pálhoz használ valaki mondjuk Sprint 2T-t, tuti, hogy csendesebb lesz, mint egy 25 ezredre fúrt gyári, Castrollal.
Én a gyárit, a minőségen túl, elsősorban a kiszámíthatósága miatt preferálom. Na meg volt, van is, folyamatosan gyűjtöm. :D Egy gyári motornál lehet úgy kalkulálni, hogy 40 ezret elmegy különösebben rossz hang nélkül, 50-60-nál bekrepál a főtengely, amit lehet, hogy elég cserélni, ha nincs szétkopva a henger. Lesz már némi dugattyúhang, de lehet, hogy elmegy még 20-at. A felújított főtengellyel az a bajom hogy a legtöbb esetben a várható élettartam annyira szór, hogy nem is lehet ilyen kalkulálásokat végezni. Lehet, hogy kifogsz egy olyat, ami mondjuk a gyári minőséget hozza, de olyan is lehet, amivel a garázsból sem tudsz kiállni. A többi meg ezen két érték közt szór, egyenletesen elosztva. Ez utóbbi a probléma. (Persze, vannak kiszámíthatóan jó minőségben szállító felújítók, pl. Nyitrai, de az drága is.) Az utángyártott dugattyúval fúrt henger sokkal kiszámíthatóbb. Ha sikerül jól bejáratni és jónak tűnik, jó eséllyel sokáig az is marad.
Annak idején, 2006-ban, amikor megszorult a második motor, megfogadtam, hogy gyári főtengelyre fogok vadászni. 2007 tavaszán meg is lett (az első :D). Még az apronet.hu-n(!) hirdették. Aztán amikor oda jutottam, hogy felújítsam a motort, el is gondolkoztam rajta, hogy igazából meg is éri gyárival dolgozni. Az összeépítéskor még 60 e körül mozgott a gyári, 20 e volt egy átlag felújított. 3x-os különbség. Viszont kb. ennyivel többet el is megy (hangsúlyozom, nagy átlagban). Igen ám, de csak 1x kell szerelni, 1x kell vontatni stb.
Ma már kicsit másak az árak. A felújított 30-100 e, a gyári 80-140 e között megy. Átlagosan inkább már 4x annyiba kerül a gyári egy jó minőségű felújítotthoz képest. Összességében egy gyári alkatrészekkel felújított motor kb. 120 ezerrel kerül többe. Ha nem lenne raktáron, ma is rákölteném ezt, ugyanis arányaiban ez az összeg számottevően nem növelné az egész felújítás összköltségét. Na meg ha már annyira részletekbe menően csináltam a felújítást, pont ezen spóroltam volna?!