Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7187  Spityu 2019-07-05 11:26:47  Előzmény:jocking .: 80958

Nem emlékszem, találtál-e gyárit, de ha nem, íme: https://auto.jofogas.hu/veszprem/Trabant_fuggocsapszeg_persely_elado___93948070.htm
Amelyikeknek a lapján van - általában - 2 darab kis kör, azok azok. Ha jól látom... az biztos, hogy amelyiknek nagyon fénylik a lapja a képen, az utángyártott. De igazából tapintásra meg lehet állapítani, hogy jó-e. A jó csontkemény, a rossz pedig kb. körömmel karcolható.

7186  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 80958

Ez jó kérdés. :D Megpróbáltam német oldalakon kutakodni, de nem jártam sikerrel. Mintha normál trafók lennének alul, és azokra lenne ráfektetve valamilyen spéci elektronika. Szerintem ez valami prototípus lehet.
Viszont mellékesen találtam egy-két részletet, amire eddig nem lettem figyelmes. A motortakaró kabát patentjai alatt mintha tejszínű műanyagkorongok lennének, de legalábbis nem a szokványos narancs. A hátsó lengőkarokra (a rajzokon nem) SK szalaggal van rögzítve a fékcső. Talán valamiért nem ért el a gyári fülig? Mert mondjuk más méretű és csak laprugós csövük volt? Passz. A gyakorlatban szerintem ilyen nem volt.
https://www.trabant-original.de/toupl/uploads/1986_601_de_prospektheft.pdf

További '85-ösökben megfigyelhető, hogy létezett a tejszínű és a fekete küszöbdugón kívül fehér is: https://www.trabant-original.de/otdbx/Prospekte_view.php

7185 jocking . 2023-05-22 08:40:11

Nézegettem trabant.cz-n a prospektusokat, és az egyik 1985-ösben találtam egy érdekes képet:
https://www.trabant.cz/galerie.php?list=01:02:03:04:05:06:07:08:09:10:11:12&dir=data/pro/letak1989vrbis/&pos=5
Bal felül. Miféle trafó akar az lenni?

7184  Spityu 2019-07-04 11:35:28  Előzmény: Spityu: 80955

Ja, a tömítőperemnél jól pucold el a felnit, ha nem homokszóratod. Ha mégis szivárogna (lassú defekt), akkor még mielőtt gumit cserélnél, peremragasztós kenést javasolnék. De mivel új gumikról, és remélhetőleg tökéletes felni felületekről lesz szó, kicsi az esélye, hogy ne legyen jó.

7183  Spityu 2019-07-04 11:24:52  Előzmény:jocking .: 80954

Ez csak amolyan plusz biztonság miatt javasolják szerintem. Illetve azt is el bírom képzelni, hogy tukmálás, valóban.

7182  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 80953

Igen, ez az. A Medikémia gyártja: https://www.medikemia.hu/termekek/rally-kerektarcsa-festek-aeroszol-65
Itt pár vágás erejéig látszik, milyen: https://youtu.be/Np4V0jafxVk?t=309
De emlékeim szerint Imre is azzal fújta: https://retrovasak.hu/trabant-601s-1990/
Teljesen jól használható, jól fed és tartós. Ha mégis kevertetnél, akkor arra figyelj, hogy ne sima szürke legyen, kell bele némi csillám. És ne lakkozd sehogyan se, ha a gyári kinézetre törekszel. Próbáld meg kimondottan festékboltban beszerezni, ott olcsóbb. Én annak idején teszkóban vettem, akkor még 570-ért. :D Igaz, azóta rájött a graffitiadó vagy mi a tököm is. Igen, mi fizetjük meg a graffitik eltávolítását - asszem.
Homokszórás után nitróval mostam le a felniket, spaklival kikaparásztam az abroncs és a középső rész árkából a redvát. Ezt ne hagyd ki, mert nagyon ocsmány, amikor vastagon áll ott a dzsuva, lefényezve. Ment rá 2 réteg piros alapozó, amit száradás után becsiszoltam, de csak kívül. Portalanítást követően az ablakokat lemaszkoltam kívülről, és megfújtam a felniket belülről. Plusz a peremeket és azt a részt is, ahová a gumi felül. Másnap megfújtam a külsejét is, miután levettem a maszkolókat. Erre csak azért volt szükség, mert nem szerettem volna összeködölni a külső részét a felninek, amit utána csiszolhattam volna le. 3 rétegben fújtam, ha 5 felnit egymás mellé teszel, főleg ilyen melegben, mire a végére érsz a sornak, már mehetsz is a legelsőre... Összesen 9 felnit fújtam. Az első szériára nem emlékszem, de a második esetében talán 3 doboz kellett a 4 felnire. Szóval 3-4 dobozt nyugodtan vehetsz... Ha van egy felesleges futóműved, akkor esetleg arra rögzítheted is az adott felnit, és pörgetve, 45 fokban döntött felni esetében elég kényelmesen lehet fújni. A lényeg, hogy én mindig félre tettem a kiürülő félben lévő flakonokat és az oldalára döntött felniknél, a gumi által kitakart rész fújására használtam őket (ekkor függőlegesen állt a doboz és simán jött belőle). Ha kezd kifogyni, akkor természetesen prüszkölhet és hígítósabb lehet a cucc. Ha véletlenül látható helyen így járnál, akkor némi szikkadás után ködölj rá egy telivel, és jó lesz.

Én úgy tudom, a biztonsági perem megléte nem befolyásolja azt, hogy kell-e bele tömlő vagy sem. Sem műszakilag, sem biztonságilag. De lehet, hogy ez csak a radiálokra igaz. Vagy azokra sem. Egyszer vittem gumishoz biztonsági perem nélküli, 4 lyukas felnit, amiket peremragasztóval rakott össze, zsír új radiál gumikat szereltettem rá, 10 éve. De visszatérve a gumira, biztos, hogy tömlő nélküli, azt kérdezted. A felnid pedig biztonsági peremes, mivel már az enyém is bőven az. Azt hirtelen nem tudom, hogy a csirkeitatóval jött-e be, de van rá esély. Belsőt rakni egyáltalán nem érdemes. Eleve a szelep is egy gumicsöcs lesz, nem pedig az alu vagy réz. Felesleges plusz forgó és rugózó tömeg. A diagonál így is eléggé ballonos érzetet kelt. A gyári 1.4, 1.6 bar meg ilyesmi nyomást én nem ajánlom. Az 1.8 viszont tökéletesen bevált. A kerékösszetartás mehet nyugodtan 0-ásra. Pontosabban minimális összetartásra.

7181 jocking . 2019-07-04 10:51:40

Már nem tudtam módosítani, lemaradt egy mondat.
A válaszlevélben azt írták, hogy ez a típusú gumi biztonságosabb belsővel, de nekem nagyon úgy tűnik, hogy ezt csak azért írták, mert lehet náluk belsőt is kapni. :D

7180 jocking . 2019-07-04 10:45:13

A "Rally keréktárcsa ezüst", ami színben passzol a felnihez, az magának a festéknek a neve? Mert kétfélét találtam ilyen elnevezéssel, az egyik egy Motip márkájú, a másikon meg csak egy nagy piros "Rally" felirat van (meg egy raliautó stilszerűen..).
https://www.praktiker.hu/szerszam-gep-muhely/autos-termekek/auto-apolas/316651-rally-festek-aeroszol-kerektarcsara-ezust-400ml-rally-displaybe

Végre megjött a válasz a gumikra is. Attól függ, hogy belsős-e, hogy milyen felnivel használja az ember. Szerintem az én "csirkeitatós" felnim már jó ehhez, hisz a radiál is belső nélkül van (volt) fent rajta. Érdemes bele belsőt is rakni ettől függetlenül?

7179  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 80951

Nincs. :) Próbáltam kutakodni de nem találtam. Régebbi rádiókból rémlik valami hasonló cucc, amivel a ferritrúdon lévő tekercset kenték meg. Ill. néha a NYÁK-ot. De szerintem ezek full más cuccok (tekercs lakk?, kátrány?), nem hinném, hogy hőállóak. A blokkfeleket az 1200-nál tartott revízió során Nitrolakkal kentem be, végül is, gyárilag is az volt ott.
Május 1-jén a siófoki börzéről elhoztam egy beszáradt Hermetic-et. Azon ki tudtam venni a gyártó cég nevét is, ami a mai napig létezik. Írtam nekik, hogy gyártanak-e hasonlót, de nem válaszoltak... szerintem a mai alkalmazottaknak fingjuk sincs arról, hogy valaha ilyet gyártottak volna. Egyébként a Hermosal és a Hermetic full ugyanaz volt.
https://retronom.hu/node/55733

7178 jocking . 2019-07-03 13:44:36  Előzmény: Spityu: 80950

Aha. És akkor végül a Hermosal mi a helyettesítő anyaga (a ma kapható cuccok közül), ha ez sem az? :)

7177  Spityu 2019-07-03 10:31:40  Előzmény:jocking .: 80948

Ismerem ezt is. Valamikor kikutattam a biztonsági adatlapját. Abban is az állt, hogy kolofónium (gyanta). Egyébként nem szagra, színre hasonlít nagyon a Hermosalra. Szaga leginkább csak az utóbbinak van. :D
A Hermosal ahová jó: hengerfej, hengertalp, kipufogó tömítések két oldalára, vékonyan. Ahova nem: motorblokk. Ahova jó eddig, de inkább nem tennék: váltó. Továbbá jó még a szimeringház, karburátor, csoporttengely zárókupak tömítések kétoldali erősítésére.

https://441py33rout1ptjxn2lupv31-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/tech_docs/sds/01_USA-English/80017.pdf

7176  Spityu 2019-07-03 10:22:09  Előzmény:jocking .: 80946

Igaz, csak 1 db: https://auto.jofogas.hu/nograd/Trabant_hatso_lampabura_es_foglalat_elado__1_darab_lampa_bura_93884922.htm

7175 jocking . 2019-07-03 10:21:37

Korábban már volt szó tömítőanyagokról. Úgy láttam, hogy Hermosal-t érdemes használni, egy a gond vele, hogy már nem kapható. Aztán volt még szó arról is, hogy a Loctite hasonló cucca csak szagra hasonló, egyébként nem sokat ér, mert gyakorlatilag fenyőgyanta.
Ma ezt találtam keresgélés közben, olyan a hirdetés, mintha a Hermosal "leszármazottja" lenne. Valaki hallott már erről a cuccról? Érdemes lehet használni a motor és váltó környékén tömítésre?
https://www.vatera.hu/prime-seal-tomito-ecsetelheto-hermosal-2513338112.html?siteType=VOP&utm_expid=.tt1ErNfCQ9qSoip63igBbQ.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.hu%2F

7174  Spityu 2019-07-02 21:13:31  Előzmény:jocking .: 80946

A nyomatékkulcsot nagyon egyszerűen le tudod tesztelni. Fogsz valami lehetőleg nagy csavart, a legjobb ha mondjuk egy 19-es toldóanyát. Berögzíted satuba úgy, hogy oldalról rá tudd dugni a 19-es dugókulcsot. Erre megy a nyomatékkulcs, meghúzási irányba álljon, és vízszintesen vagy attól egy picit magasabban álljon a szára. Tegyük fel, hogy a négyszögfej középpontjától 40 centire még nincs vége a kulcsnak, rá tudsz akasztani mondjuk egy kampót (ruhaakasztóról akár vagy sonka kampót). Ebben az esetben 42 Nm / 0.4 m = 105 N terhelés kell. Ami földi körülmények között 10.70 kg függőleges terheléssel áll elő. Na, ezután megkeresed azt a pontot a kulcson, ahol hajlandó lekattanni vele. Azzal a nyomatékkal meghúzod szépen a csavarokat. Ártani nem árt, ha járatod egyébként és újra húzol a csavarokon. Bizonyos 4T motoroknál szokott számítani az élettartamot tekintve. Egész pontosan ugyanazzal a setuppal, simán készre húzás után csakhamar hengerfejes lett a motor, legközelebb járatással, hűtéssel, utánhúzással már nem. De ez megint a tipikusan nem optimális, szedett-vedett alkatrészekkel való operálásnak köszönhető... amolyan hogyan építsünk a szarból várat.
A helyben járatás valóban nem túl szerencsés, főleg az alapjáraton való pöfögés. Ilyenkor alig kap friss benzint és vele együtt olajat a motor. De nem is kell tovább járatni egy helyben, mint amennyi elég ahhoz, hogy körbehallgatózzon az ember. Gyertyaképet szerintem teljesen felesleges a bejáratás ideje alatt nézni.

7173 jocking . 2019-07-02 20:04:17

Úgy néz ki, sikerül úrrá lenni a kifújáson. "Sima" alu tömítéssel, fényesre acélgyapotozott felületekkel. A nyomatékkulcsom meg valószínűleg pontatlan, mert 42 Nm-re állítva még szivárgott, kézzel utána kellett húzni, hogy jó legyen. A régi tömítésen eléggé egyértelmű volt, hogy hol a hiba, a csapszegre merőleges oldalakon egyáltalán nem rovátkázta be a hengerfej a tömítést, mondjuk nem is volt valami extra a mintája azon a részen. Átvágva nem volt, inkább mintha kopott lett volna, alacsonyak voltak a ricnik.
Holnap még hidegen is rápróbálunk, hogy lehet-e húzni rajta, ha nem, akkor megy vissza a ház meg a "propeller" a helyére, a fék készre szerelése után meg majd ráellenőrzök újra, csak most már nem szeretném tovább hűtés nélkül próbálgatni, mert nagyon gyorsan bemelegszik. 2 perc járatás után olyan forró a hengerek felső harmada, hogy az ember a kezét 2 mp-nél tovább nem bírja rajta tartani. Megsütni meg nem akarom, járatni meg már csak azért is kéne, hogy lássam a gyertyán, hogy jó-e a keverék (mármint az üzemanyag-levegő keverék :) ). Ilyen rövid járatásokkal meg csak összeolajozni sikerült eddig őket.
Egyébként a kifújás megszűnésével a "szelephang" is finomodott, annyira már nem extrém.

7172  Spityu 2019-07-02 11:25:45  Előzmény:jocking .: 80944

Egyébként van 1-2, a restauráláshoz köthető, visszatérő rémálmom... pedig már lassan 5 éve kész a kocsi. :D

7171 jocking . 2019-07-02 11:16:45  Előzmény: Spityu: 80943

Ezt orvossal is le kéne konzultálni, nehogy valami komoly dolog előjele legyen. :D :D

7170  Spityu 2019-07-02 10:43:09  Előzmény:jocking .: 80929

Az olajozás meg annyira az agyamra ment, hogy vele álmodtam. Két Trabant volt, az egyik az enyém, a másik másvalakié. Azon kellett valamit szerelni, de csak kicsit, út közben. Megoldottuk, oké. Aztán meg kellett tankolni az enyémet, de nem voltam valami fókuszált. A pisztolynál valami olyasmi lényegű felirat volt, hogy "oldtimer üzemanyag", már nem emlékszem. :D Rutinosan le is kaptam, tankoltam vele talán 10 litert (később annyiba szívtam le). Aztán észrevettem a felirat következő sorában: diesel. Ó hogy aza... valahonnan lett (talán a kúton vettem, de ilyen jelenet nem volt) 2x 5l ioncserélt vizet, amit ki is öntöttem, pontosabban már ott volt a kezem ügyében üresen. Leszívtam. Aztán útnak indultam (a benzin tankolását nem álmodtam meg). Elkezdett gyengülni a motor, pontosabban miután visszaértem a szerelendő Trabanthoz (mégsem oldottuk meg), kisimult az alapjárat, mint amikor túlmelegszik a Trabant motor. A fenébe, nem kevertem bele olajat. Beugrott a valós életből, hogy van még 1 deci Fuchs - már öntöttem is bele. Nem is néztem a skálát, belement egy rakat a tankba. Majd ránéztem, 1 decit mutatott... WTF? Akkor biztos 2 deci volt benne. Na de mennyi benzint tankoltam egyáltalán? Itt az agyam feladta és lapozott. A következő jelenet az az volt, hogy az 1.7 Isuzu motoros háasztrás haveromnak kínálgatom a 10 liter gázolajat, némi vízzel az alján. Ismét vágás. Arra lettem figyelmes, hogy az események forgatagában elveszett a világításkapcsoló gombja ill. az ablaktörlőkapcsoló piktogramja, illetve az álombéli lelki szemeim előtt láttam az összekaristolt dugattyúszoknyákat. Itt szerencsére felébredtem. :D

7169 jocking . 2019-07-02 10:23:32  Előzmény: Spityu: 80941

Nincs, ezt is véletlenül láttam meg egy "eladó cuccok" hirdetésben orcakönyvön.
Mondjuk a váltást nem nagyon értem. Miért kellett összenyomni a háromszöget, amikor a matricán ugyanúgy megvan a "hegye", nem egyenes az oldal... :D

7168  Spityu 2019-07-02 10:14:11  Előzmény:jocking .: 80939

Igen, ez az, le is mentettem! Megpróbálok ebből (is) csinálni valami vektorgrafikus képet. Szólok, ha megvan a cucc. És a másik két matrica is jól kivehető, azokat is megpróbálom. Mondjuk én csak a közvetlenül a sárga mellettire emlékeztem innen-onnan. Ja és láthatod, nincs hely a silt szegecseinek, tehát már a pántos rögzítésnél ilyen volt a matrica. Van esetleg még kép?

7167  Spityu 2019-07-02 10:10:49  Előzmény:jocking .: 80938

Ismerem a cuccot. Kb. erre jó... elvétve kapni még rendes (gyantás) kromofágot. Az valamelyest jobban teljesítene. A megoldás a homokfúvás. Azután pirosalpozóztam, aztán szín. Külön lakkréteget ne fújj, túl szép lesz. Max. 2K-s festéket használj. Én mondjuk Rally keréktárcsa ezüsttel fújtam. A minimális fényvisszaverési eltérést kitárgyaltuk, nem mennék bele. De láttam olyan felnit, amihez direkt úgy kevertette az illető a festéket, az nagyon patent lett. Legközelebb. :)
A felnik 35 éves gumival való felszerelése egyetlen okból aggályos: nehéz beszerezni 5 db-ot belőlük. Hónapokig kell gyűjtögetni. Ha jól tárolták, nincs velük semmi gond. De ez látszik és tapintható is... Ettől függetlenül a Heidenau szerintem nagyon jó helyettesítő. (Akkor már inkább az, mint valami radiál, hacsak nem azzal jött ki. Pl. de Luxe?). A gumist kérd meg, hogy a DOT szám legyen kívül és a szeleptesthez tájolja. :D Apropó szeleptest. Megvannak az eredetiek? Alu házas vagy réz házas a tiéd már? Az enyém alu, de a korábban mutatott 1990-es, utolsó mohikánban már rézből készültek voltak. Ezek a gumik is tömlő nélküliek. Úgy emlékszem, a P36-os mintázattal jött be, ami talán a '70-es évek közepétől datálható, de egyáltalán nem biztos. Amúgy tudnál venni belsőt, kommersz cikk.

7166 jocking . 2019-07-02 09:26:44

Hopp, találtam egy "Achtung Gebläse" matricás képet, ami más fajta, mint amit feltettem. Talán ez az újabb fajta, amiről nem olyan rég beszéltünk? :)
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/65659301_2472411762822932_843351974286983168_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQlmaTryuVvXODWl3X-i2nKTic6k5Q-wbNhi_M-Q2k2brm4l9PBuDL0j937IwCxj9lw&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=8c8784cbda02d70ac4b444a8ad7cf127&oe=5DC393A9

7165 jocking . 2019-07-02 09:03:21

Elkezdtem megpucolni a felniket. Találtam egy jó kis cuccot hozzá, festékleszedő anyag, de kb. olyan állagú, mint a tapétaragasztó. Az van ráírva, hogy minden festéket old (2K, zománc, víz, olaj, kisf*szom, stb.), ennek ellenére csak azokat szedte le, amik utólagos rákenések, a gyári ezüsthöz nem nyúlt. Ami nem gond, mert így legalább van színmintám. :)

Viszont, gumik. Úgy döntöttem, hogy diagonál lesz, viszont abból új, nem teszek fel 35 éves gumit. Úgy néz ki, Heidenau-t tudok szerezni, de felmerült ezzel kapcsolatban egy kérdés. Ezek "tubeless" gumik, vagy kell beléjük belső? Ha kell, azt lehet valahonnan szerezni?

7164  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 80936

A link helyesen: https://web.archive.org/web/20071024101059fw_/https://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/tuning/index.htm

7163  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 80935

Nagy nehezen meg is találtam az archívumban az annak idején ezerféle oldalon fellelhető gyári leírást: https://web.archive.org/web/20070120182024/https://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/index1.htm

Igazából a 10 fokos szög az, ami fontos. A többit könnyű mérni.

7162  Spityu 2019-07-01 11:03:45  Előzmény:jocking .: 80934

Valószínűleg vetemedett. A hengert nyilván könnyebb ellenőrizni e szempontból, házilag is megoldható. A hengerfejnél van az a kis belső perem, ami emlékeim szerint már nem megmunkált felület. Emiatt az nem mérvadó. Esztergába befogva, a barázdák mentén, órával lehetne talán a legjobban kimérni a vetemedést, ha van. Az, hogy hol ereszt a tömítés, szerintem nem egyértelműen jelzi a hibás alkatrészt, de ettől függetlenül is inkább a hengerfejet tartom rossznak. Ha van esztergályos ismerősöd, aki elpöcskörészik egyedi munkákkal is, akkor simán meg tudja javítani egyébként. Arra kell ügyelni, hogy a préssáv belső ívéig a megmunkálatlan részből is le kell dolgozni. Valahol van a neten rajz a hengerfejről (szögek, ilyesmik miatt).

7161 jocking . 2019-07-01 08:25:51  Előzmény: Spityu: 80933

Valószínű, ahogy látom, a pöfögés és az olaj kibugyogás a tömítés és a hengerfej között történik, nem a tömítés és a henger között. Pedig ránézésre a "ricnik" jók a hengerfejben. (Talán vetemedett?) Na nem mintha ez egy olyan gond lenne, amit ne lehetne orvosolni, a többi már megoldott cucc fényében. :)

7160  Spityu 2019-06-30 22:54:28  Előzmény:jocking .: 80932

Ebben az esetben, ha az adott henger felszíne jó (még sosem láttam rosszat), és a tömítés sem gyártáshibás, tutira a hengerfejjel lesznek gondok. Ha hallhatóan, láthatóan fúj, az már régen rossz. Szóval szerintem pucolj el egy másikat. Minimális szivárgás, pl. ha éppen csak olajgőzös valahol, az nem gond, amíg akkora mértéket nem ölt, hogy lefolyjon végig, mindenen. Mondjuk én mindig megkenem leheletvékonyan Hermosallal mindkét oldalát a lemeznek, így teljesen porszáraz.

7159 jocking . 2019-06-30 22:30:29  Előzmény: Spityu: 80931

Hát, 42 Nm-rel húztam meg, elvileg annyit írt. A 2-es is ugyanígy lett meghúzva, az még újrahasznált tömítéssel se fúj így ki. Egyeske meg már elöl is, eddig csak hátul köpködött kicsit. Hely még lenne húzni, elég hosszúak a menetek a tőcsavarokon, de nagyon megtépni sem akarom, főleg úgy, hogy nyomatékkulcsos húzás után kézzel rápróbálva is már eléggé erősen húzottnak tűnik.

7158  Spityu 2019-06-30 20:26:50  Előzmény:jocking .: 80930

Hát, a kifújásnak több oka lehet. Igen, a hengerfej rovásai is sérülhetnek. Igazából nem tudom elképzelni, hogy egyesek mit csinálnak a hengerfejekkel, hogy kiszakad a menet a hengerből, széttrancsírozzák a barázdákat stb. És persze a nyomatékkulcs csak úri huncutság. A szomorú igazság az, hogy még nagyon gyakorlott szerelők sem feltétlenül tudják a megfelelő mértékben és egyenletességgel meghúzni a csavarokat. Hébe-hóba szerelgetők meg aztán végképp nem. Jó, a korábbi motorjaimon érzéssel húzkodtam az összes csavart.
Nézd meg a kiszerelt tömítést. Ha valahol azt látod, hogy szétvágta a hengerfej, túlzottan meg lett húzva az adott csavarnál. Ha éppen csak belesüllyedtek a rovások, akkor alul lett húzva. Az arany középút a jó, amikor a körök határozottan kivehetők körben, végig, kívül is, belül is. Nekem még a henger tetején lévő, gyári esztergálási nyomok is meglátszódnak a tömítés alján. Ideális körülmények között az aluval nincsen semmi gond. Viszont elképzelhetőnek tartom, hogy a vastag tömítés - puhaságánál fogva - az enyhén sérült hengerfejjel is jó tömítettséget eredményez. Ja, egyébként az enyhén, de minden ütemben kifújó hengerfej is okozhat szinte kattogó hangot! De az kicsit más.

Igen, MOL Dynamic Sprint 2T a becses neve.

7157 jocking . 2019-06-30 17:52:35

Btw, azt nem is írtam, hogy az ellenőrzés már önmagában azért is hasznos volt, mert a levetkőztetett motort járatva kiderült, hogy az 1-es henger kifúj. Már azelőtt is kifújt, hogy leszedtem volna a hengerfejet, akkor még csak hátul fújt ki, utána már elöl is. Úgy vettem észre, hogy a tank alatt barna pöttyös lett a tűzfal.
Elég érdekes látni egy ilyen kifújás jelenséget, amikor 3-5 másodpercenként "kiböffen" egy kis füst a henger és a hengerfej közti hézagon. Még nem tudom, hogy csak a tömítés szar-e, vagy a hengerfej is, de szerencsére van másik hf, ha az kéne, tömítésből meg majd veszek valami jobb félét ez helyett a vékony alu szar helyett.

7156 jocking . 2019-06-30 17:38:44  Előzmény: Spityu: 80927

A Sprint 2T az Mol?

7155  Spityu 2019-06-30 14:22:49  Előzmény:jocking .: 80926

Írtam anno ezt is, 2-3 század a legnagyobb átmérőnél. De majd vastag olajjal kiderül, tud-e csillapodni a kotyogás. Én inkább a Fuchsot ajánlom, de ha nem tudod beszerezni vagy nem akarsz bíbelődni vele, akkor a Sprint 2T valóban szintén eléggé sűrű.

7154 jocking . 2019-06-30 14:13:46  Előzmény: Spityu: 80925

Elvileg 4 század a hézag körbe, nem tudom, a gyári mennyi, de akkor valószínűleg kevesebb.

7153  Spityu 2019-06-30 14:05:52  Előzmény:jocking .: 80924

Hát igen, vagy a dugatyú geometria nem a legjobb, vagy túl nagy illesztéssel fúrták a hengert (elővigyázatosságból kellhet sajnos).
A jobb füstölés esetleg jelenthet jobb (olaj) égést is. De ez csak feltételezés így. Amit a múltkor írtam, bejáratáskori megszorulást, rendelkezik egy kísérőjelenséggel: elkezd füstölni a kipufogó, fehéren. A 3. motorom volt ilyen. Minden egyes alkalommal, ugyanannál az emelkedőnél elkezdett füstölögni, pont a tetejénél, és ilyenkor néha félre kellett állni vele. :D De biztos, hogy nem ez van nálad.

7152 jocking . 2019-06-30 12:52:46

Megvolt az ónos mérés. Végül levettem a hengerfejet, hogy biztos legyen az elhelyezés. Az ónom valahol 0.8 - 1 mm átmérő között van és csak egy hely volt, ahol 0.62 volt a hézag. (A többi 7 mérési ponton el sem érte a cint.) Arrafelé tudtam tolni a hengerfejen, így most az is nagyobb lett elvileg. Tehát szerencsére a dugó nem éri el a hengerfejet. :)
A dugót billegtetve fhp-on így már egyértelmű, hogy a szoknya zörög.
Tömítést meg vehetek, mer az most viszont kifúj és mint kiderült, itthon csak használt van...

Állítottam a gyújtáson is, annyi változást vettem észre, hogy most sokkal jobban füstöl, mint 2 mm-nél. (Fura is, hogy először nem füstölt ennyire, mert a motor belseje úszik az olajban - 1:25, ami nem feltétlenül baj.)

7151  Spityu 2019-06-29 22:50:18  Előzmény:jocking .: 80922

Erről is lehet szó. Tsaby mester szerint a réz örök + 1 nap. Azt nem tudom, mennyire újrafelhasználható, de igazából egyik sem az. Én a másikra gondoltam, talán MG gyártatja és ő viszi ki a TW-nek, de nem tuti. Az fekete, a tipikus hf. tömítés anyagból. Az is peremes. Na, arról hallottam azt, hogy újra felhasználták, és jó. De az csak a véletlen műve inkább. Pontosabban 10-ből 9-szer lehet, hogy jó, de fennáll a veszélye, hogy idő előtt kifúj, mivel nem biztos, hogy sikerül a hengerfej barázdáit eltalálni. De amúgy ez is kb. örökös.
Amit mutatsz, az nem teljesen réz szerintem, hanem több rétegű. Ja igen, írja is. Nem gond, csak megemlítem.
Keletkezhetett-e károsodása (ha belever, és nem a szoknya okozza)? Pár tízezer km után megtudjuk. 1. Szerintem nem. 2. Ha igen, az szerintem hamar ki fog jönni, 10 ezren belül. Azért gondolom, hogy nem verte szét a görgőket, mert kézzel, lassan forgatva nem szorul meg FHP-nál. Ha megszorulna, az tuti odaqrna a főtengelynek is. Annak ellenére, hogy a dugattyú és a hf. is alu.

7150 jocking . 2019-06-29 22:23:01

Btw, erről a tömítésről van szó?
https://www.tomitesgyar.hu/470-trabant-retegelt-rezbol-hengerfej-tomites-1mm-2286.html

Ha legrosszabb esetben mégis ez a gond, az okozhatott valami károsodást a motorban ez alatt pár 1-2 perces próba alatt?

7149  Spityu 2019-06-29 22:20:51  Előzmény:jocking .: 80920

Elképzelhetők lógások, üzem közben. Annak ellenére, hogy az alsó és a felső szem is 2-3 százados illesztésű (asszem), a nyugvócsapágyak szintén. Legyen 1 tized összesen. De igen, 0.5-nél semmiképpen ne legyen kevesebb, már az is kevés (bővebben lásd korábbi hsz.).

7148 jocking . 2019-06-29 22:11:31  Előzmény: Spityu: 80919

És akkor az ónos hézag ha 0.5-nél több, akkor nincs "hengerfejmegütési veszély"?
Nem sok esélyt látok, hogy ez a gond, már csak azért is, mert alulra elég vastag papír tömítés ment, ami még meg is lett kenve tömítővel mindkét oldalon. Meg átforgatni se nehéz a motort, nem érződik úgy, mintha akadna valamiben felső holtpontnál.

7147  Spityu 2019-06-29 21:48:04  Előzmény:jocking .: 80918

A forrasztóónos bőven megteszi, csak érjen ki a végéig. Ez egyébként látszódni fog a lenyomaton, mivel a hengerfejben lévő kúp a dugattyún túlra nyúlik, ott nem fog annyira összelapulni. Lecsípéstől ne félj, ha a csatornák zártak, nem lesz gond.
Viszont ha még le van bontva a sok köcölék, a hengerfej leszedése a legbiztosabb. Előtte teszteld a hangot, aztán nélküle. Esetleg tehetsz be még egy tömítést és visszahúzhatod érintőre (alulra tedd, akkor felhasználhatod véglegesre később). Ha úgy elkussol akkor nem a szoknya billegés okozta. Ebben az esetben javaslom az 1 mm-es, hosszú élettartamú, peremezett tömítést felhasználni.
Illetve ha lent a hengerfej, ujjal megbillegtetheted a holtpontoknál a dugókat. Ha úgy is adja a hangot, akkor bizony a szoknya lesz az.

7146 jocking . 2019-06-29 21:18:43  Előzmény: Spityu: 80916

Ránézek. Gondolom a forrasztóónos módszer jó lehet erre. Legrosszabb esetben hengerfej le.

7145  Spityu 2019-06-29 20:53:52  Előzmény:Piret Endre: 80914

Köszönöm előre is! Igen, a szívatóbowden érdekes. Mármint úgy rémlik, hogy a HB-s karbiknál is variálták a tűzfalon a pozíciót. (Őszintén szólva, azt nem tudom, hogy műszerfal szintjén volt-e különbség, vagy mindig a kormánykerék nyúlványnál kapott-e helyet.)

7144  Spityu 2019-06-29 20:52:25  Előzmény:jocking .: 80915

OK. Azt azért zárd ki mindenképpen, ha még nem tetted, hogy nem a hengerfejbe ver-e bele FHP-nál valamelyik vagy mindkét dugattyú. Ha nem súlyosbodik a zaj, akkor műszakilag nem káros, a tapasztalat azt mutatja.

7143 jocking . 2019-06-29 11:33:33

Megvolt a motordiagnosztika. Mindent leszedtem róla, ami mozoghat vagy zöröghet, még a kis fület is amiben a gyújtásjeladóra megy a kábel. Annyiban hasznos volt a művelet, hogy találtam egy laza csavart, a generátor hosszú csavarjának az anyája nem lett meghúzva. Valószínűleg ez is zörgött valamennyire, mert visszaeső fordulatról alapjáratra visszaeséskor hallható volt rövid ideig egy magasan csilingelő hang, az az alátét és a generátor szárában lévő persely hangja lehetett.

Az alapzaj viszont lebontott mindennel is hallható, így már könnyen "kifülelhető", hogy a hengerek irányából jön. Szerintem ez a dugattyúszoknya hangja lesz. Már csak az alapján is, hogy álló motornál is sikerül szinte ugyanilyen (csak lassabb, értelemszerűen) hangot előállítani, ha az egyik dugó felső holtponton van és olyan gyorsan rángatom a ventit ide-oda, ahogy bírom. Úgy tűnik, ez az a mechanikai zaj, amit a "vékonyabb" olaj (Castrol Power1 Racing 2T (Iazvedo :)) ) okoz. De ha nem károsítja a motort, akkor különösebben nem izgat, fordulaton amúgy se hallani, csak alapjáraton.

A következő adag benzint majd megpróbáljuk a sűrűbbik olajjal és meglátjuk.

7142 Piret Endre 2019-06-29 09:04:23  Előzmény: Spityu: 80913

Viszont a váltó tényleg teljesen bontatlan. A szabadonfutó is egészséges (kopp-kopp).
74 októberi, valóban már éppen tűgörgős. Mondjuk vannak benne februári alkatrészek is, szóval ez az akkori viszonyok között nem annyira természetes. Például egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ezen ott kéne átjönni a szivatóbowdennek a tűzfalon, ahol teszi.
Keresek majd neked egyet, ami nem (túlzottan) ereszt. Címkét viszont kevéssé valószínű, hogy egyáltalán találok hozzá.

7141  Spityu 2019-06-28 22:09:54  Előzmény:Piret Endre: 80912

Hát, ez nem semmi. 155 ezer, te jó ég... ha már ennyit elment, tényleg érdemes végig járatni. Bár rémlik nekem 200+ ezer körüli futásteljesítmény is, de az lehet, hogy Wartburg volt.
A tiéd már éppen hogy tűgörgős felül elvileg, mivel az 1974. április 22-től van. Ha jól emlékszem, valamivel '75 előtt érkezett meg, idő előtt a kocsi.
Akár leázott címkével is jó, majd valahogy preparálom. :)

7140 Piret Endre 2019-06-28 21:08:25  Előzmény: Spityu: 80911

Áttúrom majd a kupacot, de úgy emlékszem, a címke ezekről már szinte újkorukban leesett. Ezek meg áztak sokat a saját levükben :(
Ez most jó alkalom volt, hogy megkérdezzem az első tulajt :), hogy hogy is volt ez. A főtengelynek nem lett baja, csak a gyújtásoldali nyugvócsapágyig jutott a lé, tehát az lett cserés, meg persze a szimering. Szóval mind a 155 ezer km ebben a főtengelyben van benne.
Annak idején sokat gondolkodtam, hogy mi legyen az egyébként kiválóan működő motor + váltóval. Arra jutottam, hogy majd ha baja lesz, akkor foglalkozom velük, most egy külső esztétikai rendberakás után mentek vissza egy az egyben.

7139  Spityu 2019-06-28 18:40:10  Előzmény:Piret Endre: 80910

Ja igen, a szimering... akkor is, a hengerek, de a jelenlegi, gondolom gyári újként bele került főtengely 130 ezres futása se semmi. Ha esetleg lenne olyan flakon még, amin jól néz ki a címke, meg úgy általában az egész, és már van múzeumi példányod, vevő lennék rá. Vagy egy jelenkorit adnék helyette, ahogy szimpatikus. Garázsipari dolgokat is eléggé nagy mértékben gyűjtök. :D

7138 Piret Endre 2019-06-28 18:24:42

20-i hétvégén van meghívásom Mohács környékére, tehát nem kizárt, hogy mozgok dél felé. Hogy Trabival-e, az még nagyobb kérdés, mint hogy egyáltalán :)
Majd csinálok képet, de ez még a kicsi, lapos, recés, piros, talán PVC edényzetben kiszerelt verzió. Vagy 30 darab, persze a dugója valami kiváló kisipari szoci hekk, úgyhogy van, amelyik nem folyik :) Címkék ennél fogva leázva, és meglehetősen undorító az egész pakk. Azért majd egyet elteszek múzeumba, de úgy döntöttem, hogy a többit elhasználom.
Adagolás: ezekre az volt írva, hogy 20 literhez egy ilyen fiola. Na, én úgy 5-6 tankoláshoz használok el egy ilyet, és ezek közé kerül olyan alkalom, amikor nem megy bele.

Nem teljesen bontatlan a blokk, mert valahol 20 ezer magasságában elszállt a főtengelyszimering, majd a fater valami felhőszakadásban részben ennek köszönhetően felszívatott vele valami hígsarat. Akkor lett bele új főtengely meg szimering, azóta úgy van.

Jellemzően Budapest-Balcsi közt járt, minden második hétvégén, az M7-en, 80 körül. Persze volt minden más is, de a futás legalább fele így került bele. Télen utcán soha nem volt, és napi városban járós sem.