Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7287  Spityu 2019-09-03 13:10:28  Előzmény:Támba Csaba: 81071

Először azt gondoltam, csak zárvány. De ezek inkább nyílások. :D De azért legyünk őszinték, a nincsnél még ez is sokkal jobb. Persze, ha nem horror áron adják.

7286 Támba Csaba 2019-09-03 12:50:09  Előzmény: Spityu: 81070

Jahhh...
Ahogy írtam, több-kevesebb sikerrel :o)

https://www.youtube.com/watch?v=pydsrK_w1yw

7285  Spityu 2019-09-03 12:26:23  Előzmény:Támba Csaba: 81068

Köszi, hát, eltartott egy darabig, míg olyan lett, amilyen. :D Mindenképpen szólok neked, mielőtt letolnám a MÉH-be, ígérem!
Igen, a dugattyúkról olvastam ezeket. A könyv ugye alulról számítva 28 mm-t ír, általános ökölszabályként pedig a csapszeg magasságát szokták mondani. De igazából végigmértük annak idején. Eleve a beütött számértéket csak tájékoztató jellegűnek szabad venni, szerintem. Ovalitás, kúposság tiszta sor. Meg az, hogy a csapszegnél lévő plusz anyag miatt ott jobban tágul. Az 5-8-10 százados gyűrűhorony hézag is az eltérő hőtágulásnak köszönhető.

De idén is tanultam valami újat, amiről a KFT (Kraftfahrzeugtechnik - nagyon jó kiadvány) is írt anno a '60-as évek végén, mégpedig azt, hogy a P60-as dugattyúit még melegíteni kell, mert szorosan megy beléjük a csapszeg. Csak a 26 lóerős 600-as motortól (P63/P64) van az új dugattyú kialakítás, ami már úszócsapszeges. Erről a Hogyan tovább? című könyv is többször ír. Erre úgy jöttem rá, hogy a májusi börzén vettem egy pár 71.99-es DCS (Dugattyú- és Csapágyöntöde) dugót, amik ugyan P63-as felirattal voltak ellátva és ránézésre a P63-P65-ös, telipalástos dugókkal egyeztek meg, mégis szorosan ment beléjük a hozzájuk adott csapszeg. Amely csapszegek és persze a dugattyúk is festékpöttyel voltak megjelölve, méghozzá a gyári jelentést követve. A három színből kettővel illették őket. Az egyik fehér, a másik zöld szórásméretű. Igazából ez egy olyan konstelláció, ami gyárilag nem volt (új fajta telipalástos dugó, de szoros csapszeges).

Na igen, valahogy úgy képzelem el a Trabanthoz köthető dokumentumok sorsát is, ahogy az optikai gyár esetében volt... pedig van valami (másik) utóda a Trabantnak, a HQM Gruppe vagy mi. Pont a csirketelepen áll egy pótkocsijuk már 1-2 éve. :D
Annyira nem vagyok képben Simson és MZ ügyben, de egyszer láttam valami német oldalt, ahol azt írják a zsír új blokkokra, hogy nem régi készlet, hanem jelenkori gyártmányok. Meg ugye vannak a "BVF" (felirat szintjén...) karbik, amiken szintén látszik, mintha friss-újak lennének. Gondolom, utóbbiakat Kínában öntetik? Ill. ezeket az alkatrészeket valószínűleg (többé-kevésbé) az általad említett doksik alapján gyártják?

7284 Támba Csaba 2019-09-03 10:34:27  Előzmény: Spityu: 81064

Köszi a képeket, videókat.
Ha mégis megunnád a gépet valahogy még csinálok helyet neki a skanzenemben :o)
Látszik/hallatszik a sok ráfordított idő. Nagyon patika kis jószág.
Azok a zajok pedig a gyári újnál is megvoltak, a legtermészetesebb illesztési sajátosságok.

Dugattyúméretek:
Csak a szoknya alsó részén tudsz névleges méretet mérni, fúráskor/hónoláskor is innen vesszük a bázisméretet. Feljebb ovális, kúpos geometria van.
Ovalitás:
A csapszeg környéke nem homogén tágulásra, hiszen a csapszegfuratok rendes belső vállakat jelentenek, valamint a csapszegen keresztül jelentős hőátadás is van.
Kúposság:
A dugattyú tetejénél (ami amúgy a dugattyúfenék :o) ) a jelentős hőhatás indokolja.

Összegezve: Ha megfelelő a dugattyúgeometria és az anyagválasztás egy ilyen dugattyú üzemmelegen úgy tágul, hogy pont "beledagad" a hüvelybe hengeressé válva.

Gyári dokumentációk:
Sajnos kicsinek látom az esélyét, hogy a VW foglalkozott volna ilyen szintű megőrzéssel...
Talán a volt dolgozók hazavittek néhányat.
Egyik, az NDK felbomlásáról szóló dokumentumfilmben is elmondják a korábbi dolgozók, hogy egy optikai gyárban az addig a páncélszekrényben őrzött anyagokat egyik napról a másikra lehordták az udvarra a szemétbe.

A SIMSON gyár korábbi dolgozóiból alakult MZA Gmbh viszont megőrizte az eredeti gyári doksikat, ezek alapján gyárt, vagy inkább gyártat pótalkatrészeket több/kevesebb sikerrel.

Mondjuk az egyik "original MZA" termék eredeti dokumentációja nálam van, ők még csak nem is látták soha :o)

7283  Spityu 2019-09-02 22:53:25  Előzmény:Piret Endre: 81066

Üdítő dolog ilyet hallani, de tényleg. A hungaricana-n, mandadb-n, mtva archívumban rengeteg csemege kerül elő időről időre. Ugyanakkor ott vannak a különféle urbexes videók, amelyekben gyakran látni megszűnt gyárakat, földön kallódó, egykori belsős dokumentációkkal. Úgy tapasztalom, nagyon nem mindegy, hogy az adott gyár átalakul, szétbomlik vagy egyszerűen jogutód nélkül megszűnik. Érthetően ez utóbbi a legveszélyeztetettebb e szempontból. Szerintem a Trabantot kezelhetjük többé-kevésbé átalakultnak, amiből Volkswagen lett. De félek, mégis oda lett több évtizednyi terv és tudás anyag.

7282 Piret Endre 2019-09-02 22:34:50  Előzmény: Spityu: 81064

Kontrasztként: a Krauss lényegében szemrebbenés nélkül előszedte tavaly egy 1902-ben készült gőzmozdony dokumentációját az archívumból mikrofilmen.

7281 jocking . 2019-09-02 21:59:31  Előzmény:Támba Csaba: 81063

Gyá, mik (ill. kik) nem vannak. A fórum látogatottsága 33%-al nőtt. :D

7280  Spityu 2019-09-02 14:58:53

Egyébként ilyeneken szoktam tűnődni. Vajon az eredeti tervekkel mi lett az évek során? Ne is a P70-ből, inkább induljunk ki az 1.1-esből (nem csak a motorra gondolok). Nem egy olyan hűde régi autó. Vajon mi lehet a rajzokkal, technológiai utasításokkal stb? A VW őrzi valamelyik alagsori raktárában? Vagy valamelyik levéltárba vándorolhattak át? Vagy egyszerűen valamelyik konténerbe beleszórták őket, amikor kiürítették a gyárat és WC papír lett belőlük? Azt nagy nehezen el lehet viselni, hogy a gyárakat, gyártósorokat leszerelték. Na de hogy a tervek is megsemmisülnek, az azért nehezen elfogadható. OK, hogy sosem válnának újra valósággá akkori formájukban, de azért viszonylag kis helyen elférő dolgokról van szó (a komplett gyárakhoz viszonyítva mindenképpen), nem kérnek enni.

7279 Támba Csaba 2019-09-02 14:18:52  Előzmény: Spityu: 81062

Anno volt egy cikk a Zalaegerszegen felújított P70-ről. Ott is több asztalosmester is feladta, aztán a tulajdonos testvérpár csinálta meg a favázat pedig nekik nem is szakmájuk.
Én úgy terveztem, ha egyszer nekikezdek kigyakorolok fenyőfából egy vázszerkezetet ami lakkozva megmarad mestermintának és utána minta alapján lehet tolni bükkfából az éles példányokat.
Ez úgy 3084 nyár vége felé várható...

7278  Spityu 2019-09-02 13:02:39  Előzmény:Támba Csaba: 81060

Nem említettem semmiféle e-mailt. :) De igen, oda küldtem, reagáltál is rá pont 5 éve. Persze, nem túl jó minőségű felvételről van szó. De azóta készültek jobbak is (ha nem is tökéletesek), küldöm őket.
A 444-es gazdája Kárász Endre fórumtárs kollégája. Az aug. 20-i siófoki börzén találkoztunk (Endrével).
Én amúgy szívesen építenék egy libakergetőt, néha azért felbukkan még értelmezhető árú és állapotú példány. Aztán mindig rájövök, hogy ha annyira eredeti jellegűre szeretném megépíteni, mint a Trabantunkat, akkor sosem készülne el. A favázat legyártani, rá a lemezeléseket... minden elismerésem azoknak, akik egy ilyet képesek végigvinni.

7277 Támba Csaba 2019-09-02 11:32:06  Előzmény: Spityu: 81052

Amúgy honnan tudsz a 444-esről?

7276 Támba Csaba 2019-09-02 11:31:02  Előzmény: Spityu: 81059

Az indexek a Tiberius mesterén is így lettek megoldva, a zöld tulaja kimondottan olyat kért az övére is. Csak színben hozzá lett igazítva a motorhoz.
Lehet, hogy eltér a gyáritól, de sokkal jobban látható és nem akad bele mindenbe, mint a kormányindex.

444 tákolás:
Rézlemez helyett horganyzott vaslemez, szegecs helyett önfúró csavar, de a többi gányolás stimmel...hogy tört volna le a keze a "mesternek"!

Email:
Valószínűleg az itteni regisztrációhoz tartozó citromail-esre küldhetted, így nem láttam.

Elérhető vagyok a kisgepmuhely(kukac)gmail.com címen. Küldhetnél a Trabantról fotókat.

P70:
Az a kettő valójában négy :o)
Idő sincs, meg kellene a Tiberiusé a faváz miatt mintának és egyszerre lenne legyártva két faváz. Hogy legyen neki is, de ő is mindig mással van elfoglalva.

7275  Spityu 2019-09-02 00:56:18  Előzmény:Támba Csaba: 81054

Ez egyébként amerikai piacos Schwalbe (indexek miatt)? Az a hang. Tényleg... semmi zörej így, videón keresztül.
Egyébként a saját kocsimnál rájöttem szépen lassan, mi okozta, főleg hidegben, hidegen a zörgést, még 5 éve küldtem is talán videót. Ja, az indításost. Akkor, ami hallható volt, szimplán a gyűrű vs. hengerfal sistergése. Ahogy jósoltuk, elkussolt. Aztán ahogy jött az ősz, előjött egy cicergés. Hidegen, hidegben. Ugyebár a kocsi eredeti blokkja felszabályozva és csak gyári új alkatrészekkel, pepecselősen összerakva (derékszögelve, préssáv beállítva tömítéssel stb.). A főtengely hengergörgős ugyebár (fő az eredetiség), aminek a görgői hidegen egymáshoz koccannak vékony motorolajnál. Ennyi, semmi több. Megfelelően viszkózus olajjal ill. melegen (hőtágulás) ez a zörej nem jelentkezik. Más meg nincs, csak a gyári dugattyúk palást hangja, amit én csak 25 ezredes hangnak hívok. Úgy jöttem rá, hogy biztonság kedvéért 1200 km-nél szétkaptam a blokkot, és amikor már csak az alja volt egyben, megforgatva a lendkereket, szintén hallható volt a görgők kocogása. Igazából csak a fület zavarja, illetve zavarta, mert azóta olyan olajat használok, amivel sosem jön elő ez a hang (és nem is kokszol).

7274  Spityu 2019-09-02 00:42:42  Előzmény:Támba Csaba: 81054

Ezt a motort láttam, rábukkantam. :) Meg ugye Tib sárgáját, amit mutattál itt.
A németek tudnak a legjobban gányolni. Szabi tudna mesélni. T2 (talán) rézlemezekkel és szegecsekkel kasztnizva, pontosabban bádogozva. Természetesen a kárieszes részek levágása nélkül. A gittből meg bármilyen ívet lehet húzni. Talán ugyanennél a kocsinál csiszolópapír meg mindenféle cucc benyomkodva a küszöbbe, hogy legyen mire gittelni...
Na de a te P70-ese(i)ddel mi a helyzet? Volt egy nagyjából komplett, meg egy, amit Tiberiussal ástatok ki. Ha jól sejtem, összecsapni nem akarod, időd meg nincsen rá.

7273 Támba Csaba 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 81052

Van az úgy, hogy a csirketelepiek találkoznak :o)

https://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=450IMG_20190830_213751.jpg

7272 Támba Csaba 2019-09-01 23:39:34  Előzmény: Spityu: 81052

A tulajjal ismerjük egymást. Korábban hozott be egy P70 kombit, akkor Tiberius közvetítésével jutott el hozzám. Beüzemeltük, aztán néha összefutunk. Most behozta a 444-est aztán a bár a kereskedőcég aki intézte állította, hogy simán jó műszakira kiderült hogy nagyon nem.
Aztán fék, hattyúnyak, gyújtás...volt itt minden. Azééé' a németek is tudnak ám gányolni rendesen. Még lesz rajta meló, de műszaki már van rajta.

Ez meg tavalyi projekt, most is készül egy de az sárga lesz:

https://www.youtube.com/watch?v=sovcekqfOlc&t=11s

7271 Támba Csaba 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 81050

Talán...
[URL=https://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=899444_f.jpg][img]https://www.kepfeltoltes.eu/images/2019/09/01/899444_f.jpg[/img][/URL]

7270  Spityu 2019-09-01 23:29:48  Előzmény:Támba Csaba: 81051

Hallottam hírét. Mármint az autónak. Mesélj!!! A te csirketelepeden mi a helyzet?

7269 Támba Csaba 2019-09-01 23:26:45  Előzmény: Spityu: 81050

Bekerült országunkba egy 444-es.
Sajnos nem az enyém, de feküdtem alatta kicsit míg átment műszakin :o)
A Béke Tóni féle Ikarusos találkozón debütált a szentem tegnap. Sokaknek tetszett :o)

7268  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Támba Csaba: 81047

Vagy egy éve nem működik. Ez van. Megint mi készült el? :D
https://www.kepfeltoltes.eu/

7267 Támba Csaba 2019-09-01 23:14:35  Előzmény: Spityu: 81046

Méééééééé' nem csatol ez képet?

7266  Spityu 2019-09-01 23:13:45  Előzmény:Támba Csaba: 81045

Az elveszett ember!

7265 Támba Csaba 2019-09-01 23:11:17

Üdv!

7264  Spityu 2019-08-30 17:03:51  Előzmény: Spityu: 80877

Íme, gyári új gátló pár: https://auto.jofogas.hu/somogy/Trabant_gyari_Uj_teleszkoppar_95728692.htm (Első ill. laprugós hátsóhoz.)

7263 Kacsándi Szabolcs 2019-08-27 21:26:12

Már nekem is eszembe jutott ez az akksi rögzítős téma.Ahogy nézem a sztenderd alátét +anya az alap.de ahány féle akksi annyi változat.Szerintem a gyárban is rögtönöztek,és hol így hol úgy egészítették ki a pálcát a megfelelő méretre.

7262  Spityu 2019-08-27 15:11:22  Előzmény:jocking .: 81025

1985.10.24., 300 ezredik magyar Trabant: https://archivum.mtva.hu/images/watermark/MTI-FOTO-UUxocDJOV1ZSY01mTDNuUG9Qb1BRZz09

Itt mintha tényleg kontraanyás lenne az akksi leszorítója. Illetve de Luxe kocsiról van szó, de ez most szerintem lényegtelen (kürt, gyújtás pl.).
A tanknál a védő cső lecsúszva (ha fent kellene lennie...). De van 1984-es is, ott szimpla anyák vannak.
Sőt, most, hogy jobban megnéztem, mintha valami átlátszó sapka is lenne húzva a menetek végére. Tehát: alátét, anya, anya, sapka. Illetve már nem a fekete keménygumi akksi van bent, hanem valószínűleg egy fejlettebb, műanyagházas. Talán tej színű. Sajnos nem tudom, hogy ez az összesre jellemző lehetett-e vagy csak erre a de Luxe-ra. Sőt! A lengéscsillapító menetén is van sapka. És mintha az anyára is rá lenne húzva.

7261  Spityu 2019-08-27 12:36:52  Előzmény:jocking .: 81039

Ezt én is láttam. Élőben soha. Szerintem ez a németeknél lehetett használva. Mármint, amikor a német piacra gyártottak éppen. Valószínűsítem, hogy a fényezett kasztnikat egyenként lepecsételték annak megfelelően, hogy milyen kivitellé szereljék össze a soron. Nem is tudom, hogy hozzánk jött-e sima 601 vagy csak S (legalábbis mondjuk a '80-as években). Tudomásom szerint a mieink Sonderwunsch-ok voltak. De ha jól tudom, nem teljesen a gyári, német Sonderwunsch-nak megfelelően. Inkább amolyan Ungarn edition. Namármost szerintem amikor nekünk gyártottak, egyszerűen nem törődtek ilyesmivel, elkészítettek 1000 darab ungarnosat, aztán kész. Utána meg mindenféle német változatot, újra, amit pecsételtek. Mert mondjuk elkészült 100 sima, 50 sw., 10 Hycomat (utóbbihoz szintén létezett felirat). De ez csak tipp.

7260 jocking . 2019-08-27 12:21:44

Néztem ezt a videót, és van benne egy furcsaság:
https://youtu.be/eUbF3FtjLuM?t=244
A tűzfalon, a benzincsap mellett egy "krumplinyomdás" 'Sonderwunsch' felirat. Ez valami német piacos jelölés volt, amit tényleg csak a spéci német belpiacos autókra tettek? A felirat alapján a logika azt diktálná, hogy az összes 601 S-re raktak, de én ilyet élőben még soha egy autón sem láttam.

7259 jocking . 2019-08-22 16:29:33  Előzmény: Spityu: 81037

Jó tudni, akkor ragasztva lesz. Siófokon legalább tudtam lőni pár képet, hogy hogy is kell kinéznie. :)

7258  Spityu 2019-08-22 16:09:11  Előzmény:jocking .: 81035

Ma (át)vettem néhány katalógust. Az egyik trabantos a piros borítós, autókeres, a másik pedig a natúr, autótechnikás. Előbbiben már tűgörgős főtengely szerepel, ill. egy-két helyen 1974 körüli dátumok, 2-7-es karbi. Utóbbiban van egy kis melléklet, azon szerepel 1985-ös dátum. Illetve már a H1-1es karbit is említi. A lényeg, hogy a pirosban ott van a 3 csavar a kalaptartónál, a másiknál pedig egy sincs.

7257  Spityu 2019-08-20 17:18:38  Előzmény:jocking .: 81035

Akkor figyelmesebb vagy, mint én, néha. Mondjuk órából nem vettem inkompatibiliset én sem. De a kocsimba már 6 lábú ablaktörlőkapcsoló való, ennek ellenére sikerült venne az elmúlt években összesen 2 vagy 3 db 4 vagy 5 lábas kapcsolót... :D Na jó, olcsón voltak, nem hagytam ott őket.

7256 jocking . 2019-08-20 16:53:33  Előzmény: Spityu: 81034

Kétszer végigmentem, csak ezt a 4 db felniközepet találtam, pedig kétszer körbementem. Mocskosnak mocskos és a füle is csálé, de bent marad a felniben és tisztítás után jól néz ki. :)
Az óra magasság visszajelzős, nem veszek olyat, ami nem stimmel az autóba. :D

7255  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 81033

Ha esetleg nem fényszórómagasság visszajelzős, szívesen átveszem. :D Mindig vagy ilyet találok, vagy olyat, amin nincs napi számláló. Jó volna egy tartalékba, mert a gyárija van bent. Gondolkodtam rajta, hogy lenullázzam-e, de aztán végül hagytam, csak feljegyeztem a felújítási km értéket. Volt sok jó cucc, de csak egy benzincsövet, 2 pedálgumit, egy hosszú kopex rohr-t (talán kiad két rövidet, minimális nyújtással), egy véralkohol kalkulátor "órát", egy garázsipari berendezésekről szóló könyvet és egy autókeres papírzacsit vettem.

A poén az, hogy tegnap fedeztem fel ezt a hirdetést: https://retronom.hu/node/55044 Ilyen, csak Volán Tefu-s, nem Skála Metro-s. Érdekes, 4 liter sörre nekem heveny alkoholmérgezést és 31 óra kiürülési időt mutat. :D A felniközepeket talán én is láttam. Bár, akkor nem túl jókat vettél. Két srác árult Tr, Wb cuccokat, pl. Wb hengerfejeket, náluk láttam felniközepet. Előttem pakolta ki őket. Volt köztük szép állapotú de u.gy., meg ronda gyári. Na mindegy, abból nem hoztam. Amúgy, 5 előtt már ott voltam, lámpával támadtam, és nagyon nem voltam egyedül. Igaz a legenda, miszerint már sötétben megkezdődik a vadászat. :D

7254 jocking . 2019-08-20 15:03:29

Na, megvolt a vadászat. Sikerült találni egy vatta új km-órát dobozában garanciajeggyel (már napi számlálós, ilyet nem igen láttam eddig - mármint órát úgy általában igen, csak nem dobozos újat :D) és 4 felniközepet. Így már 5 van itthon, ebből egy normális garnitúrát már talán sikerült összehozni. :)

7253 jocking . 2019-08-19 20:46:07  Előzmény: Spityu: 81031

21-es a kontraanya is. De ezek cserélt nyomtávrudak, gyári újat tudtam venni, és hozzá kontraanyát és az állító hosszú cuccot is. Viszont 2-vel kevesebb kontraanyát vettem, így a másik kettőt a régi nyomtávrúdról raboltam le. Azok is 21-esek. (mármint a kulcs 21-es, ami kell hozzá.)
A kormányművel nem csináltam semmit, felújított. Csak a holtjátékot állítottunk, mert az nagynak tűnt, de egyébként középen áll a kormány.

7252  Spityu 2019-08-19 19:09:41  Előzmény:jocking .: 81029

Szerintem az a magyarázat a nyomtávra, hogy a nyomtávrudak közelebb vannak a csonkállványok forgáspontjához, mint a felnik pereme. Emiatt a felnik pereménél, ahol az összetartást mérjük, felnagyítva jelenik meg a szélső gömbfejek távolságának variálása. Nagyjából lődd be 0-ásra (vagy nagyon minimális összetartásra) és menj el futóműveshez, ha nincsen spéci vagy legalább kendácsolt mérőpálcád. Ott állítsák be 0-ásra, persze mindezt úgy, hogy a hátsó kerekeket is figyelembe veszik, és a kormánykerék is egyenesen álljon. Ezután hagyd ott őket, akkor is, ha nem áll egyenesen a kormány. Ragassz egy kör maszkolót az állítóhüvelyekre, majd aknából a legaljukat jelöld meg filccel. Ezután a szükséges irányba tekerj az állítóhüvelyeken, próbálgatásonként mondjuk 1 hatlapnyit. Mindig ugyanabba az irányba kell tekerni a hüvelyeken és mindig ugyanannyit. Így megmarad a 0-ás összetartás, de a kormánykerék esetleges ferdesége kivehető. Érintőre húzd meg a biztosító anyákat (Ja, a lemezek legyenek fent végig.) Próba. Aztán ha jó, lehet meghúzni teljesen, és biztosítani. (Én eleve a futóművesnél saját felelősségre kértem, hogy ne biztosítsák le és agyon se tépjék.)
A fogaslécet a kormánymű összeszerelésénél ugye jól alaphelyzetbe állítottad? Azt hiszem, 65 mm-nek kell kilógnia az egyik oldalon a fogaslécnek a fogaskerekes tengely bizonyos pozíciójában. Fejből nem tudom, a könyvek írják.
Alapvetően két dolog okozhatja, hogy a kormánykerék egyenesen áll a futóműállító padon, míg vezetés közben nem. Az egyik, hogy a kormányholtjátékot nem vették figyelembe, amikor az ülésre támasztható kis fixáló berendezéssel rögzítették. A másik, hogy a kerekek dőlése tengelyenként nem teljesen szimmetrikus. A hátsó kerekeknél ugye semmilyen állítási lehetőség nincsen, az elsőknél pedig csak a nyomtávrudak. Na, ez az, ami nem igaz. Valamelyik könyvben olvastam olyan speciális hézagolólemezekről, amik az első laprugóköteg és a bölcső közé fűzhetőek be. Ezáltal az adott oldali rugóvilla szem feljebb / beljebb kerül, ami csökkenti az adott kerék kifelé dőlését. Ha a dőlésben van ilyen jellegű eltérés (nyomtattass jegyzőkönyvet), simán okozhatja azt, hogy az első kerekek ugyan a hátsó kerekekhez lettek belőve egy szimmetria tengelyre, de mégis kissé ferdén kell tartani a kormányt, hogy egyenesen haladjon az autó, mert ez a kis dőlés anomáliát visz az egész futómű "eredőjébe". Ez még nem probléma. De ha ez a dőlés egy bizonyos mértéknél nagyobb, folyamatos félrehúzást okozhat menet közben, ami nem túl szerencsés. A lényeg, hogy ha elengeded a kormánykereket (egyenes, sík, nem nyomvályús úton haladva), ne kezdjen el úgy húzni az egyik irányba a kocsi, mint amikor lapos az egyik kerék. Ja, ezt a rugóhézagolós javítást felejtsd el, szerintem még régen sem szórakoztak ezzel, nem is láttam ilyen hézagolókat még képen sem. :)
Valamikor a 80-as években áttértek a kisebb hatlaptávú kötőelemekre. Pl. 17 helyett 16 (motorblokk alja), talán a lengőkaroknál is 19 helyett 18, talán a rugóvillánál is 22 helyett 21. És még biztosan van egy-kettő ilyen. A nyomtávrudas variálásról eddig még nem hallottam, de semmi sem kizárt. Még azt is el bírom képzelni, hogy össze-vissza voltak egy-egy autón belül a normál és az elspórolt csavarok. De szerintem esélyes, hogy a nyomtávrúdjaid cserélve lettek. Nekem valamiért a 80-as évek legvége rémlik váltási időpontnak. Tényleg, a kontraanyák is 21-esek?

7251 jocking . 2019-08-19 16:54:20

Na, alakulnak a dolgok. Az akksipálcákhoz találtam csövet, amiből majd tudok távtartót csinálni.
A gömbfejjel is foglalkoztam kicsit, bár azt hiszem, kicsit túltoltuk (Béláim) a dolgot, a 3 centis összetartásból sikerült 3.5 centis széttartást csinálni. :D Hogy hogy, az rejtély, mindkét oldalon 7 mm-t hajtottam beljebb a gömbfejeket. Ott mondjuk el lett cseszve, hogy emelt állapotban csináltam, ami befolyásolhatja a végeredményt. De legalább a menetük hossza már jó, hely meg van arra, hogy kifelé legyen hajtva. Bár ahogy láttam, furcsamód 21-es kulcs kell majd az állítóra, azt még majd kerítenem kell valahonnan.

A másik két gond is megoldódott, az átfolyásmérő működik, a jeladója nem ereszt, és a fényszóró billentő visszajelzője is működik már, festéken keresztül "valamiért" nem akart testelni. :D

7250  Spityu 2019-08-18 12:34:41  Előzmény:jocking .: 81027

Tudom már, mit felejtettem el az előbb. Pont ma nézegettük a díszléceim végeit, amik eredetiek. A vége nálam is be van hosszában vágva és kissé össze is van lapítva (oldalról) úgy, hogy a bevágás ezzel el is tűnik. Szóval nem csak simán levágták. Emiatt szerintem a tiéd is rendben van, és a 4T-n jóval hegyesebb van (így is rémlik). Illetve már a '89 második negyedéve után gyártott 601-eseknél is. Azt viszont nem tudom, mikor kezdték el gyártani a 4T-t pontosan. Csak annyit tudok, hogy 1988-ban már volt prototípus, ami nyilván össze-vissza volt (ott még ugye biztosan nem volt műanyag lökös sem stb.). Lehet, a 4T hozta be az új lécet.

Nézegettem én is ennél a kocsinál a tankleszorító rögzítését. Szerintem az ott nem egészen gyári. Én úgy látom, egy lapos alátét és 2 anya van oldalanként. Ezen egy kicsit jobban látszik: https://www.youtube.com/watch?v=0xFTfDdq0Yw

7249 jocking . 2019-08-18 11:45:50  Előzmény: Spityu: 81026

A benzint nem kell bemutatni, egy korábbi tankfújás után a tankolásnál kifröccsenő benzin úgy oldotta le a benzinállónak mondott flakonos sz@rt a tankról, mint a szél. :D

Egyébként a pálca érdekes, itt az "etalon" videóban is úgy tűnik, mintha lenne valami távtartó cucc az anyák alatt.
https://www.youtube.com/watch?v=b8zX6Llc9YY

7248  Spityu 2019-08-18 11:34:50  Előzmény:jocking .: 81025

Az akksipálcák érdekesek... nekem a menetek alatt van egy-egy elköszörült bütyök rajtuk. Nem értettem, mi a lényege, aztán fater mondta, hogy annak idején megtoldották a pálcákat, mert kapott valami Lada akksit és csak így fért be. Én erre nem emlékszem, mikor volt, úgyhogy szerintem még a '90-es leállítás előtt. Agyrém. Már készen volt mind a 4 pálca... :D Mindegy, annyira nem feltűnő, így hagytam őket. Szemlátomást arra azért ügyeltek, hogy a normál akksival is jó legyen. Emiatt és mivel annyira azért nem lóg túl az anyákon a szár, nem piszkáltam utólag őket. Emlékeim szerint és más Trabantok szemlélése alapján nekem úgy tűnik, hogy csak a két pálca, a leszorító, két nagyobbacska, lapos alátét és két 8-as anya volt itt csak. A tanknál meg csak a pálcák, a karmok és a 2-2 kontrásan meghúzott anya. Hosszú távon, ha az akksid normál méretű, és a pálcák is gyárinak tűnnek, akkor szerintem az anyák alá tegyél be valami távtartót, pl. valamilyen pozicionáló hüvelyt vagy valami kisebb dugattyúcsapszegből vágott darabkákat. Vagy az akksi mögé és/vagy alá tegyél egy gumilapot. Talán ez utóbbi megoldás lehet a legkevésbé feltűnő.
Fékfolyadékkal nem végeztem ilyen kísérletet. Én inkább csak a rombolását láttam. Aztán hogy az milyen festék volt, nem tudom. Láttam olyan külső fényezést, ahol miután ráfolyt, néhány perccel később kenődőssé vált a festék felszíne. Nem hólyagosodott, az igaz. Azt talán csak a nagyon egyszerű 1K-sakkal tudja megcsinálni. Egyébként a benzin szintén eléggé veszélyes, én leginkább emiatt fújtam 2K-val a motorteres dolgokat (is). Egyébként a tömény diklórmetán is csak maszatolja némely festéket, igazán jól az is csak az egyszerűbbekkel bánik el.

7247 jocking . 2019-08-18 10:54:30

Természetesen csak elfelejtettem valamit tegnapról. :D
Miután most már próbaút is volt, rögzíteni kellett az akkumulátort. Rátettem a két pálcikát meg a vasat keresztbe, és azt vettem észre, hogy az akku a sok év állás alatt összement... :D
A probléma ott van, hogy a két pálcikán rövid a menet, ezért kellett egy fadarab az akku és a "keresztbe vas" közé, hogy meg lehessen húzni a cuccot.
Persze az akku nyilván nem mehetett össze, de akkor itt valami disznóság van. Csak arra tudok gondolni, hogy a vas és a pálcika között nem csak egy alátét+anya kombó volt, hanem még egy plusz távtartó is. Emlékeim szerint egy nagyobb anya volt alá téve, de az biztos nem gyári, eredetileg hogy volt megoldva ez a rész?

A másik dolog, hogy végeztem egy kis kémiai kísérletet egy pluszba fényezett hátsó lámpatest belsején. Kíváncsi voltam, mit csinál a fékolaj a 2K festékkel. Egy napik rajta hagytam egy cseppet, és szerencsére úgy tűnik, rövidtávon nincs rá semmilyen hatással. Azért reméltem, hogy nem úgy lesz, mint az 1K flakonossal, azt úgy vitte le az első lengőkarról a főfékhenger szivárgása, mintha nitróval töltöttem volna meg.

7246  Spityu 2019-08-17 22:03:14  Előzmény:jocking .: 81023

Az indexnél csak a saját történetemet írtam le. Mondjuk furcsa, hogy a visszajelzőnek is szerepe van az index működésében, bár nem ismerem a kapcsolást, úgyhogy el bírom képzelni. A generátornál ugye fontos, a gerjesztés miatt.
Ha sokáig bemegy a pedál, anélkül, hogy nagyon fékezne, akkor valószínűleg a pofavasak és az utánállító bütykök közötti hézagok nagyok. A könyv 3-4 tizedet ír talán. Na, nekem ennél jóval többek, de talán mm alatt vannak. Már nem emlékszem. Igazából nem okoz gondot, úgyhogy nem foglalkoztat. De persze az is okozhatja, hogy túl nagy a pedál rúdja és a ffh. közötti holtjáték, és az is sokat elvesz. Ami még ilyet okoz, ha az egyik kör nem működik vagy nagyon levegős (feltöltés alatt van még). De mivel azt írtad, hogy jól fog mindenhol, ez talán kizárható. Ha tud blokkolni, az egyébként jó. Feltéve, ha ezt engedi szabályozni, és nem random módon blokkolgat. :) Amúgy, a diagonálokat jó fékkel bizony meg lehet nyikkantatni még elöl is. Ezért szoktam mondani, hogy mindig úgy közlekedjen velük az ember, mintha jégen, vagy poros - szemerkélő esős, esetleg faleveles, nyálkás úton menne az ember. (Ezen útviszonyok közepette meg úgysem használjuk a kocsit, legalábbis én nem.)

7245 jocking . 2019-08-17 21:20:56  Előzmény: Spityu: 81022

Úgy értem, hogy a fékpedált majdnem félútig be lehet nyomni úgy, hogy semmi nem történik. Utána van egy olyan 1-2 centis "fékezős" szakasz, annál mélyebbre nyomva (ill. erősebben nyomva, mert mélyebbre nagyon nem megy, ahogy ellentart a folyadék) blokkol.

Az izzót furcsállanám, mert visszajelzővel tökéletesen működik, visszajelző nélkül meg gyorsabban villog a jobb oldal. Azért ránézek majd az értékekre.

7244  Spityu 2019-08-17 20:55:15  Előzmény:jocking .: 81020

Na, ez így elég jó. Nekem is kellett finomhangolnom a fék rúdján. Meg úgy általában a féken. Az egyik indexlámpámban meg 24 V-os izzó volt, amitől nálam is szintén nem jól működött az index.
Azt nem egészen értem, mi is a problémád a fékkel. A keménységet hogyan érted? Kőkeménnyé válik a fékpedál, mintha totál felütközne fémesen minden a főfékhengerben? Vagy amolyan hidraulikusan kőkemény? Utóbbi talán nem gond, előbbire meg nem sok esélyt látok. Egyébként 2 holtjátékkal kell kalkulálnod. Egyrészt van a főfékhenger és a pedál rúdja közötti holtjáték. Ezt megfelelően illik beállítani. Az elégnek tűnő bizony kevéssé válhat üzem közben, ami fékbefogást eredményezhet (szép lassan elkezd lassulni az autó haladás közben). Túl nagyra nem szabad ezt a holtjátékot venni, mert fennáll a veszélye annak, hogy a rúd kicsússzon a főfékhengerből. Feltéve, ha a konstrukció (menethossz forgáspontok íve stb.) engedi ezt. Jah, fontos, hogy meglegyen a fékpedál rugója is. A másik holtjáték inkább adottság: a fékpofa utánállítók és a vasak közötti holtjátékból adódik össze. Ugye a fékpofákat összehúzó rugók a kottyanás egyik irányába húzzák a pofákat. Ekkor a pofák el vannak távolodva a fékdoboktól. A fékpedálra taposáskor először a kottyanások másik irányáig mozgatjuk a fékpofákat viszonylag kis erő ellenében (8 db rugó erejét érezzük a pedálon). Ezután keményednek fel igazán a fékkörök, ahogy a pofák elérik a dobokat. Ekkor a fékkörök minimális rugalmasságából (azért valamennyit engednek még a jó gumicsövek is) és a fékfolyadék - optimális esetben - minimális összenyomhatóságából tevődik össze a fékpedál ellenállása. Szóval fékezéskor valami ilyesmi erőket kell leküzdenie a lábunknak: 1. fékpedál visszahúzó rugó, 2. fékpofa visszahúzó rugók, 3. fékkörök "rugalmasságából" eredő ellenállás, 4. ténylegesen a fékezésre fordított erő. (Nyilván van egyéb is, pl. a fékpofa tengelyének súrlódásából adódó erő, de az ilyesmikkel szerintem nem nagyon kell kalkulálnunk.) A 3-as és 4-es pont nagyjából egyszerre jelentkezik, szóval amikor a fékkörök rugalmasságát legyőzzük, akkor azért már van fékező hatás.

7243 jocking . 2019-08-17 20:18:00

Majd' elfelejtettem, a fényszóró magas állási visszajelzője is baxik világítani a km-órában, azzal is kezdenem kell még valamit.

7242 jocking . 2019-08-17 20:11:32

Na, megvolt az első km a géppel. :)
A féket végre sikerült lelégteleníteni, fog is, harap is ha kell, egyszerre fog mind a 4 és a kézifék is. Ereszteni úgy néz ki, nem ereszt sehol, de azért fűztem 1-1 darab kartont a dobok és a felnik közé.
A gyerekbetegségek is jönnek előfele. Kiégett az index visszajelző, amitől a jobbos index gyorsabban kezdett villogni. Nem tudom, mi köze van a két dolognak egymáshoz, de égőcsere után újra jó lett. A fogyasztásmérőből is elkezdett dőlni a benzin, azt tömítőpasztával remélhetőleg sikerült orvosolni, lehetőleg úgy, hogy bent ne akassza meg a megszáradt cucc a "lapátkereket".

Egy dolog még előjött a fékkel is. Egy bizonyos pont után kemény, és blokkolni is lehet, de szerintem ez a pont túl mélyen van, kb. pedálút fele után. Ezen sikerült javítani a dugattyú toszkodó tüske állításával, így már félút felett van a felkeményedési pont, de nekem ez még mindig túl mélynek tűnik. Majd még megnézem, lehet-e a tüskén állítani, jelenleg a fékpedál holtjátéka olyan 2 centi körül van. utána kezdi nyomni a duattyút. A tüskén kívül másra nem tudok gondolni, mert a pedálérzés nem rugalmas, nem érződik úgy, hogy levegős lenne a rendszer (amit a légtelenítés is mutat).

Aztán ott van még pl. az is, hogy az utángyártott gömbfej menetes része túl hosszú, nem lehet annyira behajtani, hogy 3 centinél kisebb legyen az összetartás. Ezeket még ki kell venni és levágni a menetből.
Meg van egy kis olajszivárgás is, a hátsó lengőkaroknál. Sárgás olajcseppek állnak a lengőkar bekötés alatti részen. Szerintem trafóolaj lehet, amivel feltöltöttem a lengőkart és összeszedett rozsdát a lengőkar belsejéből, azért sárga. Az biztos, hogy nem a lengéscsillapító szivárog, mert az száraz, és a fék sem lehet, mert nem bántja a festéket a lengőkaron. Itt majd még nyomozok kicsit, honnan jöhet.

7241  Spityu 2019-08-17 00:08:05  Előzmény:Piret Endre: 81000

Endre! Ne habozz: https://www.ebay.de/itm/DDR-Warndreieck-div-Werkzeug-Tankpeilstab-Trabi-Schutztasche-Vintage/264428466494?hash=item3d912a313e:g:fXQAAOSw2hxcSWgM

7240  Spityu 2019-08-11 19:49:22  Előzmény:jocking .: 81013

Igen, lehetnek olyan korrodált részek, amik pucolás után nem tömítenek többé. Meg kellene munkálni, a kupakot meg síkolni. De ennyit meg nem ér az egész. Bár egy marós valószínűleg könnyen ki tudná javítani. De még talán egy esztergályos is. A síkolás mondjuk házilag is kivitelezhető a kupakon.
Tévedsz, a tartály felőli kupak is nyomás alatt van. A kis fém golyó által meg(nem)billentett dugószerűség zárja az adott kört üzem közben. Ilyenkor bizony végig nyomás alá kerül a főfékhenger.

7239 jocking . 2019-08-11 18:39:36  Előzmény: Spityu: 81012

Igen, ami alatt ott a rugó meg a visszafolyás gátló szelep. Ez elé megy az elosztó, és a gomba. Bármennyire is meg volt tépve (szó szerint, két kulcsot összeakasztva "erőkarral"), bármilyen tömítést is próbáltunk, mindig szivárgott. Plusz a tartály egyik bekötése is, pedig ott elvileg még nyomás se nagyon van.
Mondjuk ez benne volt a pakliban, mert a kuplung mögött a tűzfal anno valszeg azért rohadt ki, mert a szivárgó fékfolyadék lemarta a festéket. Simán lehet, hogy volt valami felületi gebasz vele, ami a tisztítás hatására romlott.

7238  Spityu 2019-08-11 18:23:43  Előzmény:jocking .: 81011

Tehát az első be és kimenet zárókupakjánál van a szivárgás? Ilyen nekem a gyári újnál is volt. Nem is értettem... Aztán kicseréltem jó minőségű felújítókészletből őket és jó lett. Egyébként eléggé jól meg kell húzni, nem csak amolyan "érintőre" módon.
A TWZ tudomásom szerint eléggé jó minőségű. Küllemre is nagyon hasonlít a gyárira. Egyedül a két csonk az, ami nem feketített, hanem sárgára passzivált. De ezt mondjuk könnyű korrigálni, ha valaki szőrszálhasogató. Csak le kell maratni alapfémig, melegíteni és lenolajba mártani. Vagy fegyver feketítő folyadékkal is el lehet érni a megfelelő színt.