Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

107 Bíró Norbert 2009-07-26 18:47:03  Előzmény: Spityu: 61035

Fel kéne venni Moszkvicsklub-ékkal a kapcsolatot, katt a hirdetésekre, és ott a legelső:

[url]www.moszkvicsklub.hu[/url]

106 Bonomi Ákos 2009-07-26 17:29:38

Sziasztok!

Ha gondoljátok, adjátok tovább és írjátok alá(petíció a katalizátor nélküli járművek budapesti, tervezett kitiltása ellen):

[url]http://www.ipetitions.com/petition/sarga_plakett_korlatozas_enyhite/[/url]

105 Sipos Tamás 2009-07-26 17:23:58  Előzmény: Spityu: 61035

[justify]Saját felelősségére mindenki azt épít be az autójába, azt szerel ki belőle, amit akar. Ha pedig ebből valaki másnak valamilyen kárt vagy sérülést okoz, majd a bíróságon magyarázkodhat.
Ilyen alapon, persze beépíthető egy pereckormánynak látszó dísztárgy is. Mondjuk így is méregdrága lenne szerintem az újragyártás.[/justify]

104  Spityu 2009-07-26 17:10:11  Előzmény:Sipos Tamás: 61032

Köszi az infót!

Bár a minősítetlen gyártás is drága lenne szerintem, azért feltenném a kérdést: ez nem a vásárló saját felelőssége? Így értem: X.Y. kisiparos fröccsöntő mester vagyok és Trabant pereckormánynak látszó tárgyat árulok. Dísznek. Mindenféle műbizonylat nélkül, mivel dísz. Namármost aki beépíti az "így járt". Vagy nem ilyen egyszerű a dolog? Szerintem egy elöregedett kormány váza tökéletesen megfelelne gyártáshoz, így a valóságban megállnál a helyét, tehát lehetne biztonsággal használni, az már egy másik dolog, hogy elméletben nem, mivel nincs bevizsgálva.

Ami a másik: különböző rallys oldalakon tonnaszámra árulják és veszik az ilyen-olyan kormánykerekeket, amik nagyon sokszor nem rendelkeznek semmiféle műbizonylattal. Ha emiatt megbüntetnék őket, szerintem már nem működne az a bolt.

103   2009-07-26 17:05:57  Előzmény:Sipos Tamás: 61032

Régebben valaki mondta a pontos nevét a műanyagnak. Esetleg ha újra elmondaná nekem az is sokat segítene. Nincs sok kedvem vele laborozgatni, hogy kitaláljam milyen anyagból van...

102 Soós Árpád István 2009-07-26 16:59:52  Előzmény:Bíró Norbert: 61030

Köszönöm!

101 Sipos Tamás 2009-07-26 16:46:29  Előzmény: hks: 61028

[justify]Ha jól emlékszem, tavasszal vagy még télen volt szó itt erről a kormány utángyártás ügyről. Akkor azzal záródott a vita, hogy reális áron ez nem valósítható meg. Nem elég ugyanis találni valakit, aki összebarkácsol egy ilyen fröccsöntő szerszámot, hanem olyat kell találni, aki olyan minőséget képes gyártani, amit később a hatóságok, műbizonylat kiállításával is elismernek. Mert ugye mindenféle barkács-kormány nem építhető be az autóba, de ha mégis, és ha valami baleset történik, akkor azonnal megindulnak a vizsgálatuk, hogy honnan is van ez a kormány. Ennek pedig akár börtön is lehet a vége. Akkor talán ezt a módszert inkább ne.
Műbizonylatos gyártásnál, a kis tételű gyártás miatt, egy db. kormány ára feltehetőleg hatszámjegyű forint összeg lenne.
A pereckormány anyagának felismeréshez, segítségképp mutatok egy oldalt, az 1972-es, Ezermester ABC című könyvből:
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090726/muanyag_fajta_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw][/justify]

100 Bíró Norbert 2009-07-26 10:15:46  Előzmény:jocking .: 61026

A Moszkvics klubosokat kéne megkérdezni ők asszem találtak valakit erre a problémára (Moszkvicsokban a műszerfal szeret szétporladni)

99 Bíró Norbert 2009-07-26 10:14:00  Előzmény:Soós Árpád István: 61029

Komárom vasútállomás, a Győr felőli végénél a sorompónál van egy bakterház és ott a kertben.

98 Soós Árpád István 2009-07-26 08:50:12  Előzmény:Bíró Norbert: 61024

Szia Argooo!
Ne haragudj,hogy ezzel zargatlak,de letudnád írni mégegyszer hogy hol van az a Trans?

97  hks 2009-07-26 08:42:10

szerintem meg össze kellene fogni a kormány problémásoknak és egy kicsit baszogatni a fröccsöntős emberkéket persze nem a kocsmába gondoltam mert attól nem leszünk előbbre.biztos van olyan elmebeteg szaki akit meg lehetne győzni hogy csináljon egy formát és valami jófajta anyagból öntsön új burkolatot a kormányra.

96   2009-07-25 23:12:17  Előzmény:jocking .: 61026

Az "izzadásos" problémával nem találkoztam, inkább olyan mintha kiszáradna. Repedezik, mert hiányzik belőle pár stabilizátor. A tulajdonságai alapján nem bakelit. Az elméletek helyett inkább kellene keríteni valakit aki le tudja gyártani modern jó minőségű műanyagból...

95 jocking . 2009-07-25 22:36:59  Előzmény: : 61025

Érdekes probléma ez a fekete kormány... Kellene keríteni valami régi gyári leírást, hogy pontosan miből is készült. Sima bakelit elvileg nem lehet, mert annak nem szokása "izzadni" meg széthullani. De ha megpróbálod hegeszteni és csak büdösödik, de nem olvad, akkor közel állhat a bakelithez.:rolleyes:
(Kellene egy kis darabka kormányt vegyelemzésre, mennyivel könnyebb lenne minden:D )

94   2009-07-25 21:55:58  Előzmény:Ackermann Balázs: 61023

Szimplán megpróbálom hegeszteni. Ezért érdekel, hogy hőre lágyuló műanyagról van-e szó.

93 Bíró Norbert 2009-07-25 21:27:34  Előzmény:Ackermann Balázs: 61023

Valaki írta egyszer hogy kisérletezett vele hogy lehullott pereckormánydarabokból meg valami 2 komponensű ragasztóval összekutyult egy javítómasszát de asszem ebből se lett semmi.

92 Ackermann Balázs 2009-07-25 21:17:35  Előzmény: : 61022

Sajnos a javítás az felejtős, bármilyen profi anyaggal dolgozol. Az a kormány rothad valósággal... :S (Kétszer tört bele a bicskám eddig!)

91   2009-07-25 20:54:21  Előzmény:Huszta Tibor: 61021

Titkon reméltem, hogy fejlődnek a korral és az internetes forrásokat is elfogadják. Bár az általad betett linket nem tudtam megnézni...

A múltkori negatív bontós tapasztalatok után végre lett egy pozitív is. Egy kis bontóba keveredtem ahol vettem 2000 Ft-ért egy 6V-os dinamót és egy pereckormányt. Bár az utóbbin van egy 15 cm-es repedés de az kijavítható.

Nem tudja valaki véletlenül, hogy a kormány anyaga hőre lágyuló műanyagból van?

90 Huszta Tibor 2009-07-25 20:13:11  Előzmény: : 61015

Amikor nekem a múlt hétfőn nem akarták elhinni, hogy volt krómlökhárítós nemdeluxe változat is, én meglobogtattam egy a [url]trabant.cz[/url]-ről kinyomtatott verziót, és a kedélyek megnyugodtak.

T.

89 Madocsai Gergely 2009-07-25 16:30:42

Értem, mostmár tiszta a dolog, köszi az érintetteknek!:)

Ma kicsit kiemeltem a gép elejét (hamár mindenki csak ülteti;)):
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090725/DSC01189_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090725/DSC01191_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Érdekes dolgokra bukkantam ismét. Ízelítőül: alig futott, gyári henger-dugó(71.98mm!) páros, sztem zsír új T5-ös kuplunkszerkezet, még a gyári címke is sértetlen rajta...

88 Kacsándi Szabolcs 2009-07-24 20:36:49  Előzmény:Madocsai Gergely: 61016

Simán belemegy az újabb tengely a hajtókar tekintetében.Már próbáltam.Sőt abban pont nem is ért hozzá sehol.De volt olyan hogy bizonyos pontokon akadt el.Szóval egy minimális igazítás elég neki.Legalábbis amiket néztem annál ez derült ki.Alakítottam is át régi blokkot újabb szimmeringesre.Bemarattam a két hornyot és beépíthető az újabb tengely.A lendkerák felől i szimmeringnek külön házat kell esztergálni,hasonló elven mint az ékszíjtárcsa felőli.

87  Spityu 2009-07-24 19:31:59  Előzmény:Madocsai Gergely: 61016

Így van, a "Hogyan tovább?" részletesen kitér erre.

Tanulmányoztam egy kicsit a dolgot, az alábbiakra jutottam, hogy melyik típus a jobb:
- hajtókar alsó csapágy: új,
- hajtókar felső csapágy: új,
- támcsapágyak: megegyezik a 49mm-es szimmeringesével, új(labirintos),
- hajtókar test: új,
- ékek felülete, csapágygyűrűk rögzítése: régi,
- csapágyak olajozása: régi,

Szembetűnő különbség még a szegecsekkel felhelyezett ellensúly a külső sonkák hajtókar felőli oldalán.

Megjegyezném, hogy a 47mm-es külső átmérő miatt, az alsó kosárban valamelyest vékonyabb, görgők helyezkednek el, egy sorban. Ez azt a tényt is magával vonja, hogy kb. 18 darab található meg belőlük így igaz hogy kisebb rádiuszon de számszerint több vonalon oszlik el a terhelés. 600-as motorba én sem szívesen építeném be, de egy 100%-ig eredeti 500-asba szerintem megállná a helyét, főleg amennyit futna...

86  hks 2009-07-24 19:20:49

1 dolog 100% biztos az első blokkokra a labirint gyűrűs lendkerék is csak faragásslal megy fel de legalább cserébe nem szív falsot mint a szimeringes

85 Madocsai Gergely 2009-07-24 19:16:32  Előzmény:Sipos Tamás: 61011

Én úgy tudom, h még a 601-es első eresztésébe is még a kisebb, 47mm-es csapágyátmérőjű főtengelyt szerelték.
Namost, ha ez igaz, akkor csak úgy megy bele az újabb, (49mm-es) főtengely a régi blokkba, hogyha kimaratod neki a helyet, de sztem kár lenne érte...:S

84   2009-07-24 18:28:27

A kérdés az volna, hogy a veterán minősítéskor csak eredeti prospektusokat fogadnak el, vagy színesben kinyomtatottat is? (Netről letöltöttek...)

83  Spityu 2009-07-24 15:07:45  Előzmény:Huszta Tibor: 61013

Neeeee.... ez egyedi gyártmány, vagy lehet valahol kapni is? :D

82 Huszta Tibor 2009-07-24 14:09:05

[imgw]http://patina.uw.hu/Oldpic/isolatit/iso1.jpg[/imgw]

[imgw]http://patina.uw.hu/Oldpic/isolatit/iso2.jpg[/imgw]


Isolator-kulacs... :)

81 Huszta Tibor 2009-07-24 14:08:24  Előzmény:Sipos Tamás: 61011

így van.

80 Sipos Tamás 2009-07-24 13:45:12  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 61007

[justify]Így már világos, köszönöm. Lényeg akkor, hogy a blokk öntvény legyen korhű, és azon belül lehetnek akár a 601-es legmodernebb változatának alkatrészei is (főtengely, csapágy stb)[/justify]

79 Támba Csaba 2009-07-24 11:34:11  Előzmény: Spityu: 61008

Ezek szerint nem sokat találkoztál a '90-es évek hazai utángyártott SIMSON alkatrészeivel.
Akkoriban nem egy alkalommal minden csontját szerettem volna összetörni néhány "iparos" embernek.

78 Ackermann Balázs 2009-07-24 09:04:23  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 61007

Ha lenne egy korai gépem én valószínüleg rendbetenném az eredeti mocit teljesen, ha lehet úgy ahogy anno volt, bár talán már erősebb csapággyal. Mellé pedig egy késői 601-es motort csinálnék meg 6V-os elektromossággal és azzal járnék, az eredeti meg szépen felbakolva várná a vizsgákat, bemutatókat. Így erősebb, megbízhatóbb, szegényebb keveréket igényel és megy is. Ki-be rakni nem tart tovább fél óránál, még ha egyedül is van az ember.:)

Az a szép az egészben, hogy külsőre csak a bennfentes mondja meg, hogy nem belevaló, hangra is olyan. Ezért vagyok rácuppanva a házilagos Kübelre 1 hete. Még a gyárit is utánépítésnek nézi az utca embere, akkor miért ne lehetne tényleg az...

77  Spityu 2009-07-24 08:39:23

Nos a tőcsavarok nincsenek teljesen behajtva, ezért lógnak ki. Amúgy az a kakukktojás, de csak a hengerfejeknél. Az ékszíjtárcsánál először azt hittem labirint van, aztán megláttam a fémházban a zöld gumit. :)

76 Kacsándi Szabolcs 2009-07-24 08:34:00  Előzmény:Sipos Tamás: 60999

A gyár szerint sem volt elfogadható a főtengely minősége,ezért azt később változtatták.Korai szervíztapasztalatok alapján ,amit olvastam valahol,sok gond akadt vele.Amúgy meg vékonyabb hajtókarok és gyenge csapágyak voltak benne,ez lehetett a gond.Viszont ha felújítasz bele egy régi eredeti motort,akkor már rakhatsz bele jobb minőségű tengelyt,akár labirintgyűrűset vagy jobb szimmeringest.A hengereken nem látszik szinte semmi hogy nem 500ccm-es,viszont használat szempontjából praktikusabb az erősebb verzió.Persze ha teljes eredetiségre törekszik az ember akkor a henger is eredeti legyen.A blokk simán hozzáalakítható.Az enyémben is egy újabb főtengely lesz,mert az eredetit már nagyon nehéz beszerezni.Ugyan van egy itthon ,de azt már csak ereklyének tartogatom,nem újíttatom fel.Mindenképp megbízhatóságra törekszem.Ha már megcsinálom nem szeretném apróságokért szétszedegetni,pláne ha tudom hogy nem jó alkatrész került bele,csak azért hogy eredeti legyen belül is.
Gyertyát most is simán lehet venni börzéken.Eredeti Isolatort vettem német csomagolásban még boltban egy öreg bácsitól,és börzén is vettünk ilyet többfajta hőértékkel.
Ha szerzel motort bele,meg váltót azt biztosan fel tudják újítani jól.A váltó bajosabb ,mert az eredeti hardys váltó kicsit nehézkes a mostani szinkronoshoz képest.Amúgy meg nem is tudok olyat aki ezt meg tudná csinálni,kicsit bonyolultabb a szerelése mint a későbbi verzióknak.Az enyémben már szinkronos van ,annak a felújítása meg könnyed feladat.

75 Kacsándi Szabolcs 2009-07-24 08:16:29  Előzmény: Spityu: 61000

Kicsit sötét a kép a monitoron nálam,de úgy tűnik mintha a tőcsavarokon nem lenne menet ott ahol az anya rászorulna.

74 Nagy József 2009-07-24 07:50:26

A tőcsavarok malydnem hosszúak mekkora hengerfelytömítés kell hozá 5mm:)

73 Katona Zoltán 2009-07-24 07:44:30  Előzmény: Spityu: 61000

a háttérben az írólap tuti hogy hazai termék :D

72 Lizák Péter 2009-07-24 07:36:12  Előzmény: Spityu: 61002

Nem tán a dugók?

71  Spityu 2009-07-24 07:34:27  Előzmény:Támba Csaba: 61001

Egyetlen fajta, látható, szembetűnő alkatrészről van szó (a kezét törném el :) ).

70 Támba Csaba 2009-07-24 07:07:01  Előzmény: Spityu: 61000

Sok-sok minden lehet:)

- a dugattyúk,
- a gyűrűk,
- a tőcsavarok
- a felső hajtórúd perselyek,
- a hajtókarok,
- a fogaskoszorú (szépződ),
- a lendítőkerék felőli csapágy görgői,
- a lendkerék anya,
- stb.


69  Spityu 2009-07-24 06:43:56

A képen egy fajta alkatrész hazai, na micsoda(k)? :evil:
[imgw]http://spityu.extra.hu/2t/hengerek.jpg[/imgw]

68 Sipos Tamás 2009-07-24 05:10:26  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 60996

[justify]Ebből most az jön le nekem, hogy a P50-esekben levő motor kevésbé megbízható. Miért? Mit értesz ez alatt? Tudom, a teljesítménye alacsonyabb, gyertyát is nehezebb bele szerezni, talán még 1:25-ös keverékkel megy (ebben nem vagyok biztos). De más, mi lehet még?
És ha utána sikerül szereznem egy 1960-as, vagy azt megelőzően gyártott blokkot és váltót, felújíttatom, beleteszem, akkor már megbízható lesz? Vagy nem így érted?[/justify]

67 Nagy József 2009-07-24 04:21:12

Helló mindenkinek van egy eladó gyári trabant rádióm nagyon jó állapotú VIDEOTON képet privátban küldök vagy vaterán fent van:
http://www.vatera.hu/trabant_gyari_radio_videoton_akcio_150803803.html

Alkudni lehet sőtt kötelező!!!!!!!!:D

66 Támba Csaba 2009-07-23 20:13:07  Előzmény:Balázs Bálint: 60993

A lényeg, hogy megjegyezd!:)

Mindenki így indul neki. A képzettebb ember sem tud mindent, inkább csak jó kérdéseket tud megfogalmazni:D

65 Kacsándi Szabolcs 2009-07-23 19:24:16  Előzmény:Sipos Tamás: 60986

Mindenképp megbízhatóbb mint egy eredeti motor ebben a verzióban,és így használható is a dolog.Valószínű felújítani nem kell.Kell szerezni egy belevaló blokkot és egy jó motort összerakni.Aztán csere.

64  Spityu 2009-07-23 16:30:31  Előzmény:Balázs Bálint: 60992

Nem. Bár én sem találom most.

63 (Törölt felhasználó) 2009-07-23 16:18:33

Sziasztok! Tudom volt már róla szó régebben, de érdekelne hogy a veterán vizsga hogy zajlik és főleg hogy mennyibe kerül.
Előre is köszi!

62 Balázs Bálint 2009-07-23 09:33:39  Előzmény:Támba Csaba: 60991

mindennap tanulok valami újat:)

61 Balázs Bálint 2009-07-23 09:33:13  Előzmény: Spityu: 60990

nem kevered össze az 500 as orremblémával?ami 6000 forint?mert én jelet kormányba még ott nem találtam.:(

60 Támba Csaba 2009-07-23 06:37:27  Előzmény:Huszta Tibor: 60988

Bizonyos "kultúrkörökben" a hatlapfejű csavar kulcsnyílás méretét veszik alapul a méret megadásakor.

Így a 10-es (kulcsnyílású) csavar valójában M6-os, a 13-as valójában M8-as, a 17-es, vagy 16-os valójában M10-es, stb., stb... :p:D:evil:

59  Spityu 2009-07-23 05:54:32  Előzmény:Balázs Bálint: 60987

Vaterán azt hiszem árulnak. Igaz nem túl olcsón. :P

58 Balázs Bálint 2009-07-22 21:56:52  Előzmény:Huszta Tibor: 60988

akkor M6 os volt...nemtudom de azt tudom hogy azzal ki tudtam ütni a helyéről...