Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7209 jocking . 2019-07-29 09:28:27  Előzmény: Spityu: 80982

Harley alapján találtam, viszont ebből 2.5 deci 9000 pénz... Meg aztán a főfékhengert is fékfolyadékkal bekenve (kívül belül) raktam össze, nem szívesen bontanám ki újra. Egyelőre marad a DOT4 szerintem.

7208  Spityu 2019-07-28 23:15:51  Előzmény:jocking .: 80980

Megnéztem a Prokee féle online katalógust. Sajnos (az) nem részletezi az üléseket ennyire, hogy látszódjon, mi van alul. Természetesen ugy. huzatból valamilyen kocsinál láttam már ilyen megoldást. Na meg azt, amikor a gatyamadzagok végén lafogó kampók egy speciális kampóba (ami egy karika) vannak beakasztva. Az enyém tökjól "működik" lassan 5 éve az előbb említett módszerrel. (Az összes ülésen lepedő, 99.9%-ban csak a vezető ülés foglalt, a háttámláján a lepedő alatt van még egy póló is. Nagyon figyelni kell a ki-/beszállásra, hogy ne gyűrje vagy dörzsölje szét az ember a műbőrt vagy a szövetet a kagyló szélénél. Még így is.) De ha gyárilag mégis gumikarikás megoldás volt, akkor valamilyen szilikon tömítőzsinórból végtelenített karika (már ha nem kapni gyárilag ilyet) jó lehet. Az talán nem öregszik el a folyamatos előfeszítés következtében. Az O-gyűrű, postás gumigyűrű szerintem nem sokáig bírná. De majd megkérdezem fateromat, hogy milyen volt gyárilag, ő biztosan emlékszik rá. Esetleg még játszhat valami kisujj vastagságú szimering ajak spanoló rugó is.
Nekem is folyamatosan volt biztosítása, gyakorlatilag a műszakija volt lejárva és protonokra volt bontva 4 évig. :D Amikor elkészült, kértem egy hétfői napra időpontot műszakira, majd az okmányban útvonalengedélyt szombattól (3 napig érvényes). Szombaton teszteltem a kocsit és korrigáltam a fék tolórúdján, hétfőn pedig ment a vizsgára. Mint a tyúkok a csalánra, úgy ment mindenki az aknába. :D Az útvonalengedély manapság (akkor is) ponttól pontig érvényes. Egy környező települést adtam meg indulópontnak, Pécset célpontnak. Az induló település felé eső utcákban használtam a kocsit teszteléskor.
Eurol, 250 ml-es fékfolyadékot találtam anno. Most csak "előrendelhetőt" látok. Talán a ZS+U-nál rendeltem. Több gyártó karmantyúját megáztattam benne: piros dobozos - pepita csíkos magyarét, LPR / AP-ét és persze gyáriét. Egyiknek sem lett semmi baja. Lekopogom, tökéletesen üzemel. Amúgy, tudomásom szerint a Harley Davidsonok fékfolyadéka szilikonos, szóval ily módon szerintem beszerezhető. De igazából leszarnám, még e-bay-ről is beszerezném, adott esetben. Az, hogy jól működik + ha nagy ritkán valahova odafolyik és nem okoz semmilyen kárt többé-kevésbé felbecsülhetetlen értéket jelent nekem. Amúgy, 250 ml, ha nem pocsékolja el az ember, elég a rendszerbe (de én béna vagyok, kellett 2 doboz). Jah, még valami. Az összes fék alkatrészt elmostam nitróval (kivéve a gumikat, azokat csak törölgettem ronggyal) és megkentem ezzel a folyadékkal. Másodjára. Először a gyári új főfékhengert csak simán feltettem.... aha... a konzerváló olaj meg valami fura elegyet képezett a szilikonnal, ami miatt szét kellett szednem újra a dugattyús alkatrészeket és el kellett mosnom őket + átömlesztenem a rendszert. Szóval fontos, hogy ne legyen semmiféle egyéb folyadék a rendszer egyes elemein, csak akkor szabad alkalmazni. Akkor viszont a fenti esetekben nem bánt semmit. Annak idején sokat olvasgattam arról (persze, csak angol nyelven lehetett értelmes információkat találni), hogy gyárilag nem szilikonos fékrendszernél kinek, milyen tapasztalata van vele. És olvastam olyat is, aki arról számolt be, hogy a kocsijában ~20 éve ugyanaz az adag olaj van és köszöni szépen, tökéletesen működik a fékrendszere, rozsdának nyoma sincs. Arra kell egyedül figyelni, hogy a féktartály szuszogóján keresztül ne jusson be víz. Ennyi az egész.

7207 jocking . 2019-07-28 22:30:29  Előzmény: Spityu: 80979

Btw, honnan sikerült szilikonos fékfolyadékot keríteni? Az elvileg a DOT 5 lenne, de több weboldalt is végigpörgettem, és sehol nem találtam, csak DOT 5.1-et, de az ugyanolyan alapú, mint a DOT 3 vagy a DOT 4.

7206 jocking . 2019-07-28 22:22:28  Előzmény: Spityu: 80979

Hát, legtöbbször nálam is a hullámos rugókba volt beakasztva, de a 4T-ben az egyik ülés alatt egy kb. 20 centi átmérőjű, 1 centi vastag "gumikukacból" készült óriás O-gyűrű szerűségbe voltak beakasztva, és sokkal stabilabb és sokkal furább megoldásnak tűnt, mint simán a rugóba akasztani, azért gondoltam, hogy gyári lehet. De hogy a 2T-ben is így volt-e, arról végképp semmi infóm nincs.

Egyébként a biztosítás él, forgalomban van a gépezet, csak a műszaki járt le vagy 9 éve. :D De persze tesztelve azért még lesz, és nem autópályán. :)

7205  Spityu 2019-07-28 20:10:24  Előzmény:jocking .: 80978

Előtte azért tesztelj az utcában. Biztosítást is köss. Őszintén szólva, nem is tudtam, hogy a kampók valami gumikarikával voltak közösítve. Az én üléseim esetében minden kampó az ülőlapot alulról támasztó hullám alakú rugókba volt beakasztva. Azt hittem, ez a gyári megoldás. Az ülőlapokat az ölembe véve így is akasztottam be őket a felújításkor, lehetett találni megfelelő helyet akasztás céljából minden kampónál. Annyit észrevettem viszont, hogy a 4T-nél a kárpitba húzott pálcák vékonyabbak voltak, mint a 2T esetében... :D
Légtelenítéskor figyelj oda, ha nem akar felkeményedni, mert elszivárog, nehogy szétmarjon mindent valamelyik féklemeznél. + a szép új felniket. Nekem egy helyen eresztett, de mivel szilikon alapú a folyadék, nem tett kárt semmiben. Ugyanígy a főfékhengert is sűrűn ellenőrizd, nem ömlik-e az utastér felé a cucc. Ja, a gumikkal sem árt ismerkedni. Radiál után azért furcsa. Túl azon, hogy olyan hosszúak lesznek a fokozatok, mintha 3-an ülnétek a kocsiban. Viszont a km óra nálam hajszálpontos velük. A fékhatás nem tragédia, de kritikus körülmények között biztosan sokkal szarabb egy radiál abroncsénál.

7204 jocking . 2019-07-28 19:44:45

Megjöttek a gumik, fel is szereltettem őket a lefújt felnikre és feltettem őket. Röhejesen néz ki. :D Ha csinálnék olyan képet szemből, amin csak egy kerék látszik meg egy kicsi az autó aljából, sokan robogónak gondolnák, annyira virsli. :D Bementek a szőnyegek (4 nap alatt sikerült őket kitakarítani), alájuk az új filc, a polc, az ajtóborítások. Meg a vezetőülés is, (ideiglenes jelleggel) hogy majd féklégtelenítéskor meg fékpróbánál/vasalásnál ne kishokedlin kelljen ülni. Volt meglepetés is amikor leszedtem az ülésről a kisipari üléshuzatot, mert alatta a gyári tök jól néz ki, egy darab foszlás nincs rajta, csak kicsit lötyög az ülésen, mert ahogy láttam, nincsenek rajta az ülésen azok a kampós izék amik feszítik. Ha jól emlékszem, azok ráadásul egy nagy gumikarikába voltak beakasztva, azt is egy öröm lesz találni (vagy valami helyettesítést).
Plusz kijavítottam pár apróságot, ráadtam a kabátot a motorra és megcsináltam hozzá a kis sárga korongokat. Bár ollóval csináltam, asszem majd rápróbálok egy megfelelő méretű "élezett" csővel is, mert eléggé girbegurba lett szabad kézzel. :)

Még kell egy féklégtelenítés, egy kárpitozás-szivacsújítás az üléseknek, csinálok egy kalaptartót meg megcsinálom a tetődíszléc szigetelését és szerintem meg is leszünk, intézhetem a bürokratikus dolgokat. :)

7203 Piret Endre 2019-07-28 18:50:33  Előzmény: Spityu: 80976

Nagyon remélem, hogy semmi csúnyát nem fogok találni a harangok alatt, és némi zsírcsere megoldja a dolgot. Annakidején vttem egy diszperzites vödör LZS-1-et, akkor azt tartották idevalónak. Még mindig van belőle egy csomó, talán nem romlott meg nagyon. Ezzel lett összerakva is, de a kb 3000 km alatt simán elmászhatott a kritikus helyekről, ha nem tömtem meg eléggé a teljesen üres állapotról indulva.
Nagyon szeretném, ha csak ez lenne a baja... Régen is csinált persze ilyesmit néha, csak ez most sokkal durvább.

7202  Spityu 2019-07-28 18:37:43  Előzmény:Piret Endre: 80975

Kár. Majd akkor legközelebb. A rezonancia nekem féltengelycsuklónak tűnik. Az enyémre is néha rájön, igaz, inkább 50-70 között. Sajnos az LZS-2 nem oda való. Az utánaküldött EP2 sem. Nem találtam sehol olyan "jó folyékony" zsírt, amit a féltengelycsukló szettekhez adnak kis zacsiban. Aztán megtudtam, hogy az az EP0-ás osztályú. Na, legközelebbi zsírzásnál olyat kap, csak szerintem előtte félre húzom a harangokat, hogy kipucoljam a most bent lévőt valamennyire.

7201 Piret Endre 2019-07-28 18:24:09  Előzmény:Piret Endre: 80969

Ha megyek is dél felé három hét múlva, nagyon kicsi az esélye, hogy Trabival teszem, valószínűleg más autóba bepofátlankodás lesz :( Az egy dolog, hogy elrepedt az első kipufogó dobon a hegesztés, ami a banán csonkját tartja. Ez sima ügy, "csak" le kell szedni. A nagyobb, hogy nagy nyomatéknál 40-50 körüli tempónál elviselhetetlen rezonancia van elöl, már hangja is van, nem csak a kormányt rázza. Hasonló érzés, mint egy durván kiegyensúlyozatlan kerék, de gázelvételre azonnal elmúlik, és a jobban alátekert kormány is csillapítja. Tök újak a féltengelyek meg a csuklók, de ez így nagyon gyanús :(

7200  Spityu 2019-07-18 00:52:16  Előzmény:jocking .: 80973

Sejtem, melyik az az övcsatos. Lehet, hogy olyan volt egyébként, de már nem emlékszem.
A rugós gyűrűs akármire van egy jó tippem: csapágybolt. Nézegess szimeringeket! Kb. 4 mm lehet talán az átmérője. Kerületre lehet hosszabb, úgy emlékszem, mert talán csak az egyik vége van speciálisan kiképezve, az, amelyik belülre megy (a sima vég belsejébe, végelenítéskor). Szóval méretre vágható adott esetben egy szimering ajkát szorító ilyen baszina. Lehet, hogy van gyári is, de nem emlékszem rá, hogy valaha láttam volna.
Még jó hogy van. :D http://www.ostfahrzeug-shop.de/Trabant/Trabant-601/Lenkung-Vorderachse/Wurmfeder-fuer-Antriebsmanschette-getriebeseitig-fuer-Trabant-601.html
De itt is látszik, az egyik vége az simán el van csak csípve, szóval lehet pótolni külföldről rendelés nélkül is.

A harmonikához meg ilyen megy: https://www.ebay.de/itm/Wurmfeder-Ringfeder-Lenkmanschette-Manschette-Lenkgetriebe-IFA-Trabant-601-/202513920615

7199 jocking . 2019-07-18 00:19:30  Előzmény: Spityu: 80972

Érdekes. Tehát akkor felül csak a banán oldalán volt, a keverődoboznál nem. Alul meg csak a kipuff felől, a banánnál nem. Én anno raktam mindenhova, biztos ami biztos, de akkor az kicsit overkill volt. :D
A féltengely gumiharangoknál nálam nem SK szalag volt, hanem valami ahhoz hasonló cucc, de a rögzítése nem ilyen "csavarhúzóval hajtós/meghúzós", hanem mint egy övcsat, amit magába kell visszahajtani és úgy feszül meg. Nagyon hasonlít a kis lemez szalagokra, amik a km-spirált és a bowdeneket tartják össze, de kicsit más (meg persze hosszabb).

Jó is, hogy felmerült a téma, a belső gumiharangokhoz még nem raktam fel a rugós gyűrűs cuccot, mert nincs, a harangokhoz meg nem adnak. Remélem találok valahol.

7198  Spityu 2019-07-17 23:46:00  Előzmény:jocking .: 80970

Az enyémen és nagyon sok másik Trabanton biztosan, az alábbiak szerint van / volt:
- hernyócsavaros bilincs a fűtődobon lévő rövid gumicsövön, a dob felől. A csövet a fűtődobon kiképzett peremig kell tolni, tehát nem túl azon. A bilincs is efölé megy, kb. 1 centivel a gumi szélétől felfelé. Úgy emlékszem, NORMA márkájú, ilyesmi kialakítású (de lapos csavarhúzós és hatlap nélküli): https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Dichtprofile-und-Gummiteile/Schlauchschelle-fuer-Luftschlauch-80-mm-Trabant-601::1126.html
- ugyanilyen bilincs fogja a közepes gumicsövet (banán és keverődoboz között) a banánhoz. Itt a gumit értelemszerűen ütközésig kell feltolni, a bilincset pedig a banánon lévő peremen túlra kell tenni (úgy emlékszem, van), közelítve a banán házát.
- A ventilátornál, a kipufogókönyök kabátjánál lévő csövön nem volt bilincs.
- A karburátor és a légszűrő, a homlokfal és a keverődoboz közötti csöveken nem volt bilincs.
- A két fém-papír flexibilis cső szintén bilincs nélküli. Szépen meg kell őket hajlítani a megfelelő módon, hogy ne érjenek bele semmibe. Ha gyáriak, szépen fognak állni.
https://www.youtube.com/channel/UC2X59WNP1mbsI2XZ6TCsyAQ/videos

Továbbá... láttam olyan Trabantokat, ahol a banán és a keverődoboz közötti közepes cső mindkét végén volt bilincs. Ezek felújított Trabantok voltak, és szerintem túlrestaurálták őket. De nem zárom ki, hogy létezett gyárilag is ilyen szerelés - én még nem találkoztam vele. És mintha láttam volna SK vagy ahhoz hasonló rögzítésűt is (nálam ugye hernyócsavaros volt csak). Továbbá mintha a régi évjáratoknál valami másfajta bilincs lett volna, rendes csavarral. Olyasmi, mint ami a keverődobozt a tűzfalra fogja. A katalógus képeken látszik.

A féltengelyeknél a régi típusúnál nem volt semmi, csak a külső gumiharangok nagy átmérőjénél (illetve a belső nagy átmérőjénél rugóból készült gyűrű, az újnál is.). Az új típusú féltengelynél, amilyen neked is van, az alábbiak szerint volt (eszerint legalábbis...): https://www.ebay.de/itm/2-Innere-Gelenkwelle-Antriebswelle-rechts-links-vollstaendig-Trabant-601-Ifa-Ddr-/183283456345
Tehát 3-3 SK bilincs (2 kicsi, 1 nagy oldalanként). Viszont itt nekem eszembe jut egy régi siófoki börzés vételem (2010.08.20.). Megláttam egy ilyen új fajta féltengelypárt (vagy csak egyet a párból?). Nézegettem. Mondom az eladónak (Bodó Béla, idén újra elkezdett árulni ezt-azt), engem csak a gumiharang érdekelne. Erre levette a bilincset és oda adta külön. És szerintem gyári új volt az egész, nem felújított, látszódott az egészen. A gumiharangon egyébként Pneumant felirat és jel, azért tetszett meg. A lényeg, hogy nem SK bilincs fogta, hanem ez a fajta: https://www.youtube.com/watch?v=nK9-1BDKVxw Lehet, hogy már valami kései gyártású alkatrész volt (van rá esély), majd megnézem Imre Trabantját legközelebb, addig legyen SK. :D Illetve a 4T-knél már szerintem ez a spéci volt csak. Keress rá: trabant gelenkwelle, rengeteg képet találsz.

Nagy SK-ból tudok gyárit, kicsiből egyelőre nem. De lehet kapni jelenkori gyártmányút, igaz, az fényes általában, míg a gyári mattabb volt.

Itt látszik, a fűtődobnál hogyan volt:
https://youtu.be/emoF0EFxjjA?t=1913

Itt a banánnál:
https://youtu.be/GNM1opZXNFg?t=82

Itt pedig mindkettő megfigyelhető:
https://youtu.be/R8JzzE26_No?t=2985

Ja, a kormánymű harmonikánál is az egyik végén rugóból készült gyűrű megy a horonyba gyárilag. Talán az anya felőli végénél, de fejből nem emlékszem.

7197 jocking . 2019-07-17 21:50:36

Képek alapján nem egyértelmű, inkább rákérdezek.
A fűtés (fűtődob, keverő, vastag gumicsövek) körüli dolgok mivel voltak egymáshoz rögzítve? "Rendes" bilinccsel, vagy SK szalaggal?

7196 Piret Endre 2019-07-12 08:59:55  Előzmény: Spityu: 80968

Ez kicsi, talán 25 ml-es, laposbutykos formájú, de bordás oldalú, piros műanyagból készült edény, egyszerhasználatosnak szánt (de néha annyit sem tudó) dugóval. 20-30 liter üzemanyaghoz kellett volna egy ilyet borítani a szétfoszlott címke szerint, emlékeim szerint 1 tankhoz, ami ugyanaz. Persze akkor is, most is sokkal kevesebbet kap, amikor kap.

Egyébként most vicces kedvében van a jószág, eltűnt róla az alapjárat, de csak melegen.

7195  Spityu 2019-07-11 17:17:24  Előzmény:Piret Endre: 80967

Köszönöm előre is! Próbáltam utánajárni, milyenek létezhettek a mostani gyerekzárason kívül, de csak ezt találtam: https://img.index.hu/imgfrm/6/2/4/6/BIG_0002036246.jpg Gondolom, akkor még ennél is régebbi lehet a tiéd. :)
Van egy ilyen szórólapom róla, meg egy - valószínűleg - újabb is, de nincs rajtuk kép: https://www.vatera.hu/fimol-olajreklam-szorolap-a5-meretu-2789195828.html

7194 Piret Endre 2019-07-11 13:29:25  Előzmény: Spityu: 80966

Ezek majdnem a 6-os fakötésű alátét méretei :-)

Néztem Fimolt, címkéset nem tudok adni. Egyetlen leesett címkét találtam, valami celofánszerű anyagból készült (vagy azzá alakult az idők folyamán), ami érintésre porrá hullott. Címke nélkülit teszek el magamnak is meg neked is pár különböző árnyalatút, egyelőre még van 24 bontatlan :-)

7193  Spityu 2019-07-07 12:55:20  Előzmény:jocking .: 80965

Vastagság: 1 mm. Külső átmérő: 18.2 mm. Belső átmérő: 6.2 mm
De kicsit hordós a korong alakja már, így újan minimálisan nagyobb lehetett a külső átmérő, de max. 18.5 mm. De igazából a kivágó szerszám sem teljesen függőleges oldalfalat eredményezett, az egyik külső átmérő már újan is nagyobb volt kicsivel. A kisebbik nagy átmérőre 17.8-at mértem, de az nehéz mérni. Szóval szerintem 18-as lehetett a szerszám.
Szín: Lidl-ben kapható, 0.5 l-es Freeway őszibarack ízű ice tea kupakjával 99%-ban egyezik. https://www.lidl.hu/hu/Nehany-pelda-termekkinalatunkbol-9024.htm?articleId=31251 De csak a valóságban, a képen kissé túlszaturáltak a színek.

7192 jocking . 2019-07-06 20:13:21  Előzmény: Spityu: 80964

Nincs. A bunda se volt meg ezen a motoron, annyit volt szerelve korábban. De egy méretezést azt megköszönnék. :)

7191  Spityu 2019-07-05 22:22:59  Előzmény:jocking .: 80963

Olyan sárga korongod egy sincs? Nekem van egy kiépítve, megkeresem, le tudom mérni. Levenni nem akarom, mert mindig annál fogva húzom ki a patentet, és félek, hogy elpattan. Igen, kellene vennem egy kárpitkiszedőt. Mondjuk akkor meg annyit nyernék vele, hogy a másik irányból törne el. :D Lehet, csinálok valami célszerszámot, ami a korong mellett támaszkodik fel, de csak a patent feje alá megy be a villája. Amúgy kb. 5-ös furat és kb. 3-3 mm-rel nagyobb a patent fejénél.

7190 jocking . 2019-07-05 22:03:29  Előzmény: Spityu: 80962

Találtam helyettesítő anyagot egy barkácsboltban, amiből majd faszányosan ki tudom vágni. Narancs színű, vékony, négyzet alakú műanyag lapok, szerintem gitt vagy valami hasonló simítására. De ideálisnak tűnik alátét alapanyagnak is. :)
A homlokfal és a rács között az a fehér kis izé volt, hami a hátsó kárpit hátsó-felső sarkában van a csavar alatt. De mivel eléggé rozzant állapotban voltak a csavarok, vettem egy készlet csavart, ami oda való. Hézagolót is adták hozzá, ez már a kis fehér cső típusú, most ilyen van bent.

Egyébként nem tudom, ezt a kis fehér műanyag izét hol használták még Trabanton kívül, mert nem tudom, honnan, de van itthon belőle vagy 500 darab (ennyit azért nem gyűjtöttem be alkatrészként). :D Még fekete is van belőle.

7189  Spityu 2019-07-05 16:33:20  Előzmény:jocking .: 80961

Jó kérdés, én is agyaltam rajta... Hasonló történet a szelepházak anyája alatt lévő fehér korong, azon már ötleteltem. Talán valamilyen éthordó, műanyag tányér, tároló edény aljából lehetne kiszobrászkodni hasonlót.
Tényleg, a homlokfal és a rács között nálad milyen hézagolás volt? Én eddig kétféle gyárival találkoztam. Az egyik, amikor a hátsó könyöklők két csavarjánál is megtalálható, alacsony alátétet teszik a rács és a homloklemez közé. A másik, amikor kb. 10 mm átmérőjű, 8 mm magas, 1 mm falvastagságú kis csövecskéket. Ez utóbbiak helyettesítésére feljegyeztem magamnak: reklám toll. De nem próbáltam ki, mert előbbi alátéttel szereltem össze.
Maga a fém patent szerintem beszerezhető. Nem valami olcsó: https://www.mltautosbolt.hu/TRABANT-KARPITPATENT-MOTORRA-KOMBI-3-AJTO-d6077.htm Kutakodhatsz a bontókban is utánuk, a rakodópolcnál is van ilyen. De börzéken mindig szokott lenni az ömlesztett dobozok alján.

7188 jocking . 2019-07-05 15:03:33  Előzmény: Spityu: 80960

Találtam, de nem gyárit, hanem erősítettet hoztam a németektől, amikor tavaly ott nyaraltam. Remélhetőleg jó sokáig fogja bírni. :)

Na, amim viszont nincs, az a patent alá a sárga alátét. Technikailag patentem sincs, csak ilyen X-lábú újabb fajta, de azt majd cserélem, ha találok. Az alátétekre nincs valami tipp, hogy miből lehetne készíteni gyárira hasonlítót? :)

7187  Spityu 2019-07-05 11:26:47  Előzmény:jocking .: 80958

Nem emlékszem, találtál-e gyárit, de ha nem, íme: https://auto.jofogas.hu/veszprem/Trabant_fuggocsapszeg_persely_elado___93948070.htm
Amelyikeknek a lapján van - általában - 2 darab kis kör, azok azok. Ha jól látom... az biztos, hogy amelyiknek nagyon fénylik a lapja a képen, az utángyártott. De igazából tapintásra meg lehet állapítani, hogy jó-e. A jó csontkemény, a rossz pedig kb. körömmel karcolható.

7186  Spityu 2019-07-05 10:18:07  Előzmény:jocking .: 80958

Ez jó kérdés. :D Megpróbáltam német oldalakon kutakodni, de nem jártam sikerrel. Mintha normál trafók lennének alul, és azokra lenne ráfektetve valamilyen spéci elektronika. Szerintem ez valami prototípus lehet.
Viszont mellékesen találtam egy-két részletet, amire eddig nem lettem figyelmes. A motortakaró kabát patentjai alatt mintha tejszínű műanyagkorongok lennének, de legalábbis nem a szokványos narancs. A hátsó lengőkarokra (a rajzokon nem) SK szalaggal van rögzítve a fékcső. Talán valamiért nem ért el a gyári fülig? Mert mondjuk más méretű és csak laprugós csövük volt? Passz. A gyakorlatban szerintem ilyen nem volt.
http://www.trabant-original.de/toupl/uploads/1986_601_de_prospektheft.pdf

További '85-ösökben megfigyelhető, hogy létezett a tejszínű és a fekete küszöbdugón kívül fehér is: http://www.trabant-original.de/otdbx/Prospekte_view.php

7185 jocking . 2019-07-05 08:33:02

Nézegettem trabant.cz-n a prospektusokat, és az egyik 1985-ösben találtam egy érdekes képet:
http://www.trabant.cz/galerie.php?list=01:02:03:04:05:06:07:08:09:10:11:12&dir=data/pro/letak1989vrbis/&pos=5
Bal felül. Miféle trafó akar az lenni?

7184  Spityu 2019-07-04 11:35:28  Előzmény: Spityu: 80955

Ja, a tömítőperemnél jól pucold el a felnit, ha nem homokszóratod. Ha mégis szivárogna (lassú defekt), akkor még mielőtt gumit cserélnél, peremragasztós kenést javasolnék. De mivel új gumikról, és remélhetőleg tökéletes felni felületekről lesz szó, kicsi az esélye, hogy ne legyen jó.

7183  Spityu 2019-07-04 11:24:52  Előzmény:jocking .: 80954

Ez csak amolyan plusz biztonság miatt javasolják szerintem. Illetve azt is el bírom képzelni, hogy tukmálás, valóban.

7182  Spityu 2019-07-04 11:23:26  Előzmény:jocking .: 80953

Igen, ez az. A Medikémia gyártja: http://www.medikemia.hu/termekek/rally-kerektarcsa-festek-aeroszol-65
Itt pár vágás erejéig látszik, milyen: https://youtu.be/Np4V0jafxVk?t=309
De emlékeim szerint Imre is azzal fújta: http://retrovasak.hu/trabant-601s-1990/
Teljesen jól használható, jól fed és tartós. Ha mégis kevertetnél, akkor arra figyelj, hogy ne sima szürke legyen, kell bele némi csillám. És ne lakkozd sehogyan se, ha a gyári kinézetre törekszel. Próbáld meg kimondottan festékboltban beszerezni, ott olcsóbb. Én annak idején teszkóban vettem, akkor még 570-ért. :D Igaz, azóta rájött a graffitiadó vagy mi a tököm is. Igen, mi fizetjük meg a graffitik eltávolítását - asszem.
Homokszórás után nitróval mostam le a felniket, spaklival kikaparásztam az abroncs és a középső rész árkából a redvát. Ezt ne hagyd ki, mert nagyon ocsmány, amikor vastagon áll ott a dzsuva, lefényezve. Ment rá 2 réteg piros alapozó, amit száradás után becsiszoltam, de csak kívül. Portalanítást követően az ablakokat lemaszkoltam kívülről, és megfújtam a felniket belülről. Plusz a peremeket és azt a részt is, ahová a gumi felül. Másnap megfújtam a külsejét is, miután levettem a maszkolókat. Erre csak azért volt szükség, mert nem szerettem volna összeködölni a külső részét a felninek, amit utána csiszolhattam volna le. 3 rétegben fújtam, ha 5 felnit egymás mellé teszel, főleg ilyen melegben, mire a végére érsz a sornak, már mehetsz is a legelsőre... Összesen 9 felnit fújtam. Az első szériára nem emlékszem, de a második esetében talán 3 doboz kellett a 4 felnire. Szóval 3-4 dobozt nyugodtan vehetsz... Ha van egy felesleges futóműved, akkor esetleg arra rögzítheted is az adott felnit, és pörgetve, 45 fokban döntött felni esetében elég kényelmesen lehet fújni. A lényeg, hogy én mindig félre tettem a kiürülő félben lévő flakonokat és az oldalára döntött felniknél, a gumi által kitakart rész fújására használtam őket (ekkor függőlegesen állt a doboz és simán jött belőle). Ha kezd kifogyni, akkor természetesen prüszkölhet és hígítósabb lehet a cucc. Ha véletlenül látható helyen így járnál, akkor némi szikkadás után ködölj rá egy telivel, és jó lesz.

Én úgy tudom, a biztonsági perem megléte nem befolyásolja azt, hogy kell-e bele tömlő vagy sem. Sem műszakilag, sem biztonságilag. De lehet, hogy ez csak a radiálokra igaz. Vagy azokra sem. Egyszer vittem gumishoz biztonsági perem nélküli, 4 lyukas felnit, amiket peremragasztóval rakott össze, zsír új radiál gumikat szereltettem rá, 10 éve. De visszatérve a gumira, biztos, hogy tömlő nélküli, azt kérdezted. A felnid pedig biztonsági peremes, mivel már az enyém is bőven az. Azt hirtelen nem tudom, hogy a csirkeitatóval jött-e be, de van rá esély. Belsőt rakni egyáltalán nem érdemes. Eleve a szelep is egy gumicsöcs lesz, nem pedig az alu vagy réz. Felesleges plusz forgó és rugózó tömeg. A diagonál így is eléggé ballonos érzetet kelt. A gyári 1.4, 1.6 bar meg ilyesmi nyomást én nem ajánlom. Az 1.8 viszont tökéletesen bevált. A kerékösszetartás mehet nyugodtan 0-ásra. Pontosabban minimális összetartásra.

7181 jocking . 2019-07-04 10:51:40

Már nem tudtam módosítani, lemaradt egy mondat.
A válaszlevélben azt írták, hogy ez a típusú gumi biztonságosabb belsővel, de nekem nagyon úgy tűnik, hogy ezt csak azért írták, mert lehet náluk belsőt is kapni. :D

7180 jocking . 2019-07-04 10:45:13

A "Rally keréktárcsa ezüst", ami színben passzol a felnihez, az magának a festéknek a neve? Mert kétfélét találtam ilyen elnevezéssel, az egyik egy Motip márkájú, a másikon meg csak egy nagy piros "Rally" felirat van (meg egy raliautó stilszerűen..).
https://www.praktiker.hu/szerszam-gep-muhely/autos-termekek/auto-apolas/316651-rally-festek-aeroszol-kerektarcsara-ezust-400ml-rally-displaybe

Végre megjött a válasz a gumikra is. Attól függ, hogy belsős-e, hogy milyen felnivel használja az ember. Szerintem az én "csirkeitatós" felnim már jó ehhez, hisz a radiál is belső nélkül van (volt) fent rajta. Érdemes bele belsőt is rakni ettől függetlenül?

7179  Spityu 2019-07-03 15:08:51  Előzmény:jocking .: 80951

Nincs. :) Próbáltam kutakodni de nem találtam. Régebbi rádiókból rémlik valami hasonló cucc, amivel a ferritrúdon lévő tekercset kenték meg. Ill. néha a NYÁK-ot. De szerintem ezek full más cuccok (tekercs lakk?, kátrány?), nem hinném, hogy hőállóak. A blokkfeleket az 1200-nál tartott revízió során Nitrolakkal kentem be, végül is, gyárilag is az volt ott.
Május 1-jén a siófoki börzéről elhoztam egy beszáradt Hermetic-et. Azon ki tudtam venni a gyártó cég nevét is, ami a mai napig létezik. Írtam nekik, hogy gyártanak-e hasonlót, de nem válaszoltak... szerintem a mai alkalmazottaknak fingjuk sincs arról, hogy valaha ilyet gyártottak volna. Egyébként a Hermosal és a Hermetic full ugyanaz volt.
http://retronom.hu/node/55733

7178 jocking . 2019-07-03 13:44:36  Előzmény: Spityu: 80950

Aha. És akkor végül a Hermosal mi a helyettesítő anyaga (a ma kapható cuccok közül), ha ez sem az? :)

7177  Spityu 2019-07-03 10:31:40  Előzmény:jocking .: 80948

Ismerem ezt is. Valamikor kikutattam a biztonsági adatlapját. Abban is az állt, hogy kolofónium (gyanta). Egyébként nem szagra, színre hasonlít nagyon a Hermosalra. Szaga leginkább csak az utóbbinak van. :D
A Hermosal ahová jó: hengerfej, hengertalp, kipufogó tömítések két oldalára, vékonyan. Ahova nem: motorblokk. Ahova jó eddig, de inkább nem tennék: váltó. Továbbá jó még a szimeringház, karburátor, csoporttengely zárókupak tömítések kétoldali erősítésére.

https://441py33rout1ptjxn2lupv31-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/tech_docs/sds/01_USA-English/80017.pdf

7176  Spityu 2019-07-03 10:22:09  Előzmény:jocking .: 80946

Igaz, csak 1 db: https://auto.jofogas.hu/nograd/Trabant_hatso_lampabura_es_foglalat_elado__1_darab_lampa_bura_93884922.htm

7175 jocking . 2019-07-03 10:21:37

Korábban már volt szó tömítőanyagokról. Úgy láttam, hogy Hermosal-t érdemes használni, egy a gond vele, hogy már nem kapható. Aztán volt még szó arról is, hogy a Loctite hasonló cucca csak szagra hasonló, egyébként nem sokat ér, mert gyakorlatilag fenyőgyanta.
Ma ezt találtam keresgélés közben, olyan a hirdetés, mintha a Hermosal "leszármazottja" lenne. Valaki hallott már erről a cuccról? Érdemes lehet használni a motor és váltó környékén tömítésre?
https://www.vatera.hu/prime-seal-tomito-ecsetelheto-hermosal-2513338112.html?siteType=VOP&utm_expid=.tt1ErNfCQ9qSoip63igBbQ.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.hu%2F

7174  Spityu 2019-07-02 21:13:31  Előzmény:jocking .: 80946

A nyomatékkulcsot nagyon egyszerűen le tudod tesztelni. Fogsz valami lehetőleg nagy csavart, a legjobb ha mondjuk egy 19-es toldóanyát. Berögzíted satuba úgy, hogy oldalról rá tudd dugni a 19-es dugókulcsot. Erre megy a nyomatékkulcs, meghúzási irányba álljon, és vízszintesen vagy attól egy picit magasabban álljon a szára. Tegyük fel, hogy a négyszögfej középpontjától 40 centire még nincs vége a kulcsnak, rá tudsz akasztani mondjuk egy kampót (ruhaakasztóról akár vagy sonka kampót). Ebben az esetben 42 Nm / 0.4 m = 105 N terhelés kell. Ami földi körülmények között 10.70 kg függőleges terheléssel áll elő. Na, ezután megkeresed azt a pontot a kulcson, ahol hajlandó lekattanni vele. Azzal a nyomatékkal meghúzod szépen a csavarokat. Ártani nem árt, ha járatod egyébként és újra húzol a csavarokon. Bizonyos 4T motoroknál szokott számítani az élettartamot tekintve. Egész pontosan ugyanazzal a setuppal, simán készre húzás után csakhamar hengerfejes lett a motor, legközelebb járatással, hűtéssel, utánhúzással már nem. De ez megint a tipikusan nem optimális, szedett-vedett alkatrészekkel való operálásnak köszönhető... amolyan hogyan építsünk a szarból várat.
A helyben járatás valóban nem túl szerencsés, főleg az alapjáraton való pöfögés. Ilyenkor alig kap friss benzint és vele együtt olajat a motor. De nem is kell tovább járatni egy helyben, mint amennyi elég ahhoz, hogy körbehallgatózzon az ember. Gyertyaképet szerintem teljesen felesleges a bejáratás ideje alatt nézni.

7173 jocking . 2019-07-02 20:04:17

Úgy néz ki, sikerül úrrá lenni a kifújáson. "Sima" alu tömítéssel, fényesre acélgyapotozott felületekkel. A nyomatékkulcsom meg valószínűleg pontatlan, mert 42 Nm-re állítva még szivárgott, kézzel utána kellett húzni, hogy jó legyen. A régi tömítésen eléggé egyértelmű volt, hogy hol a hiba, a csapszegre merőleges oldalakon egyáltalán nem rovátkázta be a hengerfej a tömítést, mondjuk nem is volt valami extra a mintája azon a részen. Átvágva nem volt, inkább mintha kopott lett volna, alacsonyak voltak a ricnik.
Holnap még hidegen is rápróbálunk, hogy lehet-e húzni rajta, ha nem, akkor megy vissza a ház meg a "propeller" a helyére, a fék készre szerelése után meg majd ráellenőrzök újra, csak most már nem szeretném tovább hűtés nélkül próbálgatni, mert nagyon gyorsan bemelegszik. 2 perc járatás után olyan forró a hengerek felső harmada, hogy az ember a kezét 2 mp-nél tovább nem bírja rajta tartani. Megsütni meg nem akarom, járatni meg már csak azért is kéne, hogy lássam a gyertyán, hogy jó-e a keverék (mármint az üzemanyag-levegő keverék :) ). Ilyen rövid járatásokkal meg csak összeolajozni sikerült eddig őket.
Egyébként a kifújás megszűnésével a "szelephang" is finomodott, annyira már nem extrém.

7172  Spityu 2019-07-02 11:25:45  Előzmény:jocking .: 80944

Egyébként van 1-2, a restauráláshoz köthető, visszatérő rémálmom... pedig már lassan 5 éve kész a kocsi. :D

7171 jocking . 2019-07-02 11:16:45  Előzmény: Spityu: 80943

Ezt orvossal is le kéne konzultálni, nehogy valami komoly dolog előjele legyen. :D :D

7170  Spityu 2019-07-02 10:43:09  Előzmény:jocking .: 80929

Az olajozás meg annyira az agyamra ment, hogy vele álmodtam. Két Trabant volt, az egyik az enyém, a másik másvalakié. Azon kellett valamit szerelni, de csak kicsit, út közben. Megoldottuk, oké. Aztán meg kellett tankolni az enyémet, de nem voltam valami fókuszált. A pisztolynál valami olyasmi lényegű felirat volt, hogy "oldtimer üzemanyag", már nem emlékszem. :D Rutinosan le is kaptam, tankoltam vele talán 10 litert (később annyiba szívtam le). Aztán észrevettem a felirat következő sorában: diesel. Ó hogy aza... valahonnan lett (talán a kúton vettem, de ilyen jelenet nem volt) 2x 5l ioncserélt vizet, amit ki is öntöttem, pontosabban már ott volt a kezem ügyében üresen. Leszívtam. Aztán útnak indultam (a benzin tankolását nem álmodtam meg). Elkezdett gyengülni a motor, pontosabban miután visszaértem a szerelendő Trabanthoz (mégsem oldottuk meg), kisimult az alapjárat, mint amikor túlmelegszik a Trabant motor. A fenébe, nem kevertem bele olajat. Beugrott a valós életből, hogy van még 1 deci Fuchs - már öntöttem is bele. Nem is néztem a skálát, belement egy rakat a tankba. Majd ránéztem, 1 decit mutatott... WTF? Akkor biztos 2 deci volt benne. Na de mennyi benzint tankoltam egyáltalán? Itt az agyam feladta és lapozott. A következő jelenet az az volt, hogy az 1.7 Isuzu motoros háasztrás haveromnak kínálgatom a 10 liter gázolajat, némi vízzel az alján. Ismét vágás. Arra lettem figyelmes, hogy az események forgatagában elveszett a világításkapcsoló gombja ill. az ablaktörlőkapcsoló piktogramja, illetve az álombéli lelki szemeim előtt láttam az összekaristolt dugattyúszoknyákat. Itt szerencsére felébredtem. :D

7169 jocking . 2019-07-02 10:23:32  Előzmény: Spityu: 80941

Nincs, ezt is véletlenül láttam meg egy "eladó cuccok" hirdetésben orcakönyvön.
Mondjuk a váltást nem nagyon értem. Miért kellett összenyomni a háromszöget, amikor a matricán ugyanúgy megvan a "hegye", nem egyenes az oldal... :D

7168  Spityu 2019-07-02 10:14:11  Előzmény:jocking .: 80939

Igen, ez az, le is mentettem! Megpróbálok ebből (is) csinálni valami vektorgrafikus képet. Szólok, ha megvan a cucc. És a másik két matrica is jól kivehető, azokat is megpróbálom. Mondjuk én csak a közvetlenül a sárga mellettire emlékeztem innen-onnan. Ja és láthatod, nincs hely a silt szegecseinek, tehát már a pántos rögzítésnél ilyen volt a matrica. Van esetleg még kép?

7167  Spityu 2019-07-02 10:10:49  Előzmény:jocking .: 80938

Ismerem a cuccot. Kb. erre jó... elvétve kapni még rendes (gyantás) kromofágot. Az valamelyest jobban teljesítene. A megoldás a homokfúvás. Azután pirosalpozóztam, aztán szín. Külön lakkréteget ne fújj, túl szép lesz. Max. 2K-s festéket használj. Én mondjuk Rally keréktárcsa ezüsttel fújtam. A minimális fényvisszaverési eltérést kitárgyaltuk, nem mennék bele. De láttam olyan felnit, amihez direkt úgy kevertette az illető a festéket, az nagyon patent lett. Legközelebb. :)
A felnik 35 éves gumival való felszerelése egyetlen okból aggályos: nehéz beszerezni 5 db-ot belőlük. Hónapokig kell gyűjtögetni. Ha jól tárolták, nincs velük semmi gond. De ez látszik és tapintható is... Ettől függetlenül a Heidenau szerintem nagyon jó helyettesítő. (Akkor már inkább az, mint valami radiál, hacsak nem azzal jött ki. Pl. de Luxe?). A gumist kérd meg, hogy a DOT szám legyen kívül és a szeleptesthez tájolja. :D Apropó szeleptest. Megvannak az eredetiek? Alu házas vagy réz házas a tiéd már? Az enyém alu, de a korábban mutatott 1990-es, utolsó mohikánban már rézből készültek voltak. Ezek a gumik is tömlő nélküliek. Úgy emlékszem, a P36-os mintázattal jött be, ami talán a '70-es évek közepétől datálható, de egyáltalán nem biztos. Amúgy tudnál venni belsőt, kommersz cikk.

7166 jocking . 2019-07-02 09:26:44

Hopp, találtam egy "Achtung Gebläse" matricás képet, ami más fajta, mint amit feltettem. Talán ez az újabb fajta, amiről nem olyan rég beszéltünk? :)
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/65659301_2472411762822932_843351974286983168_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQlmaTryuVvXODWl3X-i2nKTic6k5Q-wbNhi_M-Q2k2brm4l9PBuDL0j937IwCxj9lw&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=8c8784cbda02d70ac4b444a8ad7cf127&oe=5DC393A9

7165 jocking . 2019-07-02 09:03:21

Elkezdtem megpucolni a felniket. Találtam egy jó kis cuccot hozzá, festékleszedő anyag, de kb. olyan állagú, mint a tapétaragasztó. Az van ráírva, hogy minden festéket old (2K, zománc, víz, olaj, kisf*szom, stb.), ennek ellenére csak azokat szedte le, amik utólagos rákenések, a gyári ezüsthöz nem nyúlt. Ami nem gond, mert így legalább van színmintám. :)

Viszont, gumik. Úgy döntöttem, hogy diagonál lesz, viszont abból új, nem teszek fel 35 éves gumit. Úgy néz ki, Heidenau-t tudok szerezni, de felmerült ezzel kapcsolatban egy kérdés. Ezek "tubeless" gumik, vagy kell beléjük belső? Ha kell, azt lehet valahonnan szerezni?

7164  Spityu 2019-07-01 12:46:23  Előzmény: Spityu: 80936

A link helyesen: https://web.archive.org/web/20071024101059fw_/http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/tuning/index.htm

7163  Spityu 2019-07-01 11:49:03  Előzmény: Spityu: 80935

Nagy nehezen meg is találtam az archívumban az annak idején ezerféle oldalon fellelhető gyári leírást: https://web.archive.org/web/20070120182024/http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/index1.htm

Igazából a 10 fokos szög az, ami fontos. A többit könnyű mérni.

7162  Spityu 2019-07-01 11:03:45  Előzmény:jocking .: 80934

Valószínűleg vetemedett. A hengert nyilván könnyebb ellenőrizni e szempontból, házilag is megoldható. A hengerfejnél van az a kis belső perem, ami emlékeim szerint már nem megmunkált felület. Emiatt az nem mérvadó. Esztergába befogva, a barázdák mentén, órával lehetne talán a legjobban kimérni a vetemedést, ha van. Az, hogy hol ereszt a tömítés, szerintem nem egyértelműen jelzi a hibás alkatrészt, de ettől függetlenül is inkább a hengerfejet tartom rossznak. Ha van esztergályos ismerősöd, aki elpöcskörészik egyedi munkákkal is, akkor simán meg tudja javítani egyébként. Arra kell ügyelni, hogy a préssáv belső ívéig a megmunkálatlan részből is le kell dolgozni. Valahol van a neten rajz a hengerfejről (szögek, ilyesmik miatt).

7161 jocking . 2019-07-01 08:25:51  Előzmény: Spityu: 80933

Valószínű, ahogy látom, a pöfögés és az olaj kibugyogás a tömítés és a hengerfej között történik, nem a tömítés és a henger között. Pedig ránézésre a "ricnik" jók a hengerfejben. (Talán vetemedett?) Na nem mintha ez egy olyan gond lenne, amit ne lehetne orvosolni, a többi már megoldott cucc fényében. :)

7160  Spityu 2019-06-30 22:54:28  Előzmény:jocking .: 80932

Ebben az esetben, ha az adott henger felszíne jó (még sosem láttam rosszat), és a tömítés sem gyártáshibás, tutira a hengerfejjel lesznek gondok. Ha hallhatóan, láthatóan fúj, az már régen rossz. Szóval szerintem pucolj el egy másikat. Minimális szivárgás, pl. ha éppen csak olajgőzös valahol, az nem gond, amíg akkora mértéket nem ölt, hogy lefolyjon végig, mindenen. Mondjuk én mindig megkenem leheletvékonyan Hermosallal mindkét oldalát a lemeznek, így teljesen porszáraz.