Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7249 jocking . 2019-08-18 11:45:50  Előzmény: Spityu: 81026

A benzint nem kell bemutatni, egy korábbi tankfújás után a tankolásnál kifröccsenő benzin úgy oldotta le a benzinállónak mondott flakonos sz@rt a tankról, mint a szél. :D

Egyébként a pálca érdekes, itt az "etalon" videóban is úgy tűnik, mintha lenne valami távtartó cucc az anyák alatt.
https://www.youtube.com/watch?v=b8zX6Llc9YY

7248  Spityu 2019-08-18 11:34:50  Előzmény:jocking .: 81025

Az akksipálcák érdekesek... nekem a menetek alatt van egy-egy elköszörült bütyök rajtuk. Nem értettem, mi a lényege, aztán fater mondta, hogy annak idején megtoldották a pálcákat, mert kapott valami Lada akksit és csak így fért be. Én erre nem emlékszem, mikor volt, úgyhogy szerintem még a '90-es leállítás előtt. Agyrém. Már készen volt mind a 4 pálca... :D Mindegy, annyira nem feltűnő, így hagytam őket. Szemlátomást arra azért ügyeltek, hogy a normál akksival is jó legyen. Emiatt és mivel annyira azért nem lóg túl az anyákon a szár, nem piszkáltam utólag őket. Emlékeim szerint és más Trabantok szemlélése alapján nekem úgy tűnik, hogy csak a két pálca, a leszorító, két nagyobbacska, lapos alátét és két 8-as anya volt itt csak. A tanknál meg csak a pálcák, a karmok és a 2-2 kontrásan meghúzott anya. Hosszú távon, ha az akksid normál méretű, és a pálcák is gyárinak tűnnek, akkor szerintem az anyák alá tegyél be valami távtartót, pl. valamilyen pozicionáló hüvelyt vagy valami kisebb dugattyúcsapszegből vágott darabkákat. Vagy az akksi mögé és/vagy alá tegyél egy gumilapot. Talán ez utóbbi megoldás lehet a legkevésbé feltűnő.
Fékfolyadékkal nem végeztem ilyen kísérletet. Én inkább csak a rombolását láttam. Aztán hogy az milyen festék volt, nem tudom. Láttam olyan külső fényezést, ahol miután ráfolyt, néhány perccel később kenődőssé vált a festék felszíne. Nem hólyagosodott, az igaz. Azt talán csak a nagyon egyszerű 1K-sakkal tudja megcsinálni. Egyébként a benzin szintén eléggé veszélyes, én leginkább emiatt fújtam 2K-val a motorteres dolgokat (is). Egyébként a tömény diklórmetán is csak maszatolja némely festéket, igazán jól az is csak az egyszerűbbekkel bánik el.

7247 jocking . 2019-08-18 10:54:30

Természetesen csak elfelejtettem valamit tegnapról. :D
Miután most már próbaút is volt, rögzíteni kellett az akkumulátort. Rátettem a két pálcikát meg a vasat keresztbe, és azt vettem észre, hogy az akku a sok év állás alatt összement... :D
A probléma ott van, hogy a két pálcikán rövid a menet, ezért kellett egy fadarab az akku és a "keresztbe vas" közé, hogy meg lehessen húzni a cuccot.
Persze az akku nyilván nem mehetett össze, de akkor itt valami disznóság van. Csak arra tudok gondolni, hogy a vas és a pálcika között nem csak egy alátét+anya kombó volt, hanem még egy plusz távtartó is. Emlékeim szerint egy nagyobb anya volt alá téve, de az biztos nem gyári, eredetileg hogy volt megoldva ez a rész?

A másik dolog, hogy végeztem egy kis kémiai kísérletet egy pluszba fényezett hátsó lámpatest belsején. Kíváncsi voltam, mit csinál a fékolaj a 2K festékkel. Egy napik rajta hagytam egy cseppet, és szerencsére úgy tűnik, rövidtávon nincs rá semmilyen hatással. Azért reméltem, hogy nem úgy lesz, mint az 1K flakonossal, azt úgy vitte le az első lengőkarról a főfékhenger szivárgása, mintha nitróval töltöttem volna meg.

7246  Spityu 2019-08-17 22:03:14  Előzmény:jocking .: 81023

Az indexnél csak a saját történetemet írtam le. Mondjuk furcsa, hogy a visszajelzőnek is szerepe van az index működésében, bár nem ismerem a kapcsolást, úgyhogy el bírom képzelni. A generátornál ugye fontos, a gerjesztés miatt.
Ha sokáig bemegy a pedál, anélkül, hogy nagyon fékezne, akkor valószínűleg a pofavasak és az utánállító bütykök közötti hézagok nagyok. A könyv 3-4 tizedet ír talán. Na, nekem ennél jóval többek, de talán mm alatt vannak. Már nem emlékszem. Igazából nem okoz gondot, úgyhogy nem foglalkoztat. De persze az is okozhatja, hogy túl nagy a pedál rúdja és a ffh. közötti holtjáték, és az is sokat elvesz. Ami még ilyet okoz, ha az egyik kör nem működik vagy nagyon levegős (feltöltés alatt van még). De mivel azt írtad, hogy jól fog mindenhol, ez talán kizárható. Ha tud blokkolni, az egyébként jó. Feltéve, ha ezt engedi szabályozni, és nem random módon blokkolgat. :) Amúgy, a diagonálokat jó fékkel bizony meg lehet nyikkantatni még elöl is. Ezért szoktam mondani, hogy mindig úgy közlekedjen velük az ember, mintha jégen, vagy poros - szemerkélő esős, esetleg faleveles, nyálkás úton menne az ember. (Ezen útviszonyok közepette meg úgysem használjuk a kocsit, legalábbis én nem.)

7245 jocking . 2019-08-17 21:20:56  Előzmény: Spityu: 81022

Úgy értem, hogy a fékpedált majdnem félútig be lehet nyomni úgy, hogy semmi nem történik. Utána van egy olyan 1-2 centis "fékezős" szakasz, annál mélyebbre nyomva (ill. erősebben nyomva, mert mélyebbre nagyon nem megy, ahogy ellentart a folyadék) blokkol.

Az izzót furcsállanám, mert visszajelzővel tökéletesen működik, visszajelző nélkül meg gyorsabban villog a jobb oldal. Azért ránézek majd az értékekre.

7244  Spityu 2019-08-17 20:55:15  Előzmény:jocking .: 81020

Na, ez így elég jó. Nekem is kellett finomhangolnom a fék rúdján. Meg úgy általában a féken. Az egyik indexlámpámban meg 24 V-os izzó volt, amitől nálam is szintén nem jól működött az index.
Azt nem egészen értem, mi is a problémád a fékkel. A keménységet hogyan érted? Kőkeménnyé válik a fékpedál, mintha totál felütközne fémesen minden a főfékhengerben? Vagy amolyan hidraulikusan kőkemény? Utóbbi talán nem gond, előbbire meg nem sok esélyt látok. Egyébként 2 holtjátékkal kell kalkulálnod. Egyrészt van a főfékhenger és a pedál rúdja közötti holtjáték. Ezt megfelelően illik beállítani. Az elégnek tűnő bizony kevéssé válhat üzem közben, ami fékbefogást eredményezhet (szép lassan elkezd lassulni az autó haladás közben). Túl nagyra nem szabad ezt a holtjátékot venni, mert fennáll a veszélye annak, hogy a rúd kicsússzon a főfékhengerből. Feltéve, ha a konstrukció (menethossz forgáspontok íve stb.) engedi ezt. Jah, fontos, hogy meglegyen a fékpedál rugója is. A másik holtjáték inkább adottság: a fékpofa utánállítók és a vasak közötti holtjátékból adódik össze. Ugye a fékpofákat összehúzó rugók a kottyanás egyik irányába húzzák a pofákat. Ekkor a pofák el vannak távolodva a fékdoboktól. A fékpedálra taposáskor először a kottyanások másik irányáig mozgatjuk a fékpofákat viszonylag kis erő ellenében (8 db rugó erejét érezzük a pedálon). Ezután keményednek fel igazán a fékkörök, ahogy a pofák elérik a dobokat. Ekkor a fékkörök minimális rugalmasságából (azért valamennyit engednek még a jó gumicsövek is) és a fékfolyadék - optimális esetben - minimális összenyomhatóságából tevődik össze a fékpedál ellenállása. Szóval fékezéskor valami ilyesmi erőket kell leküzdenie a lábunknak: 1. fékpedál visszahúzó rugó, 2. fékpofa visszahúzó rugók, 3. fékkörök "rugalmasságából" eredő ellenállás, 4. ténylegesen a fékezésre fordított erő. (Nyilván van egyéb is, pl. a fékpofa tengelyének súrlódásából adódó erő, de az ilyesmikkel szerintem nem nagyon kell kalkulálnunk.) A 3-as és 4-es pont nagyjából egyszerre jelentkezik, szóval amikor a fékkörök rugalmasságát legyőzzük, akkor azért már van fékező hatás.

7243 jocking . 2019-08-17 20:18:00

Majd' elfelejtettem, a fényszóró magas állási visszajelzője is baxik világítani a km-órában, azzal is kezdenem kell még valamit.

7242 jocking . 2019-08-17 20:11:32

Na, megvolt az első km a géppel. :)
A féket végre sikerült lelégteleníteni, fog is, harap is ha kell, egyszerre fog mind a 4 és a kézifék is. Ereszteni úgy néz ki, nem ereszt sehol, de azért fűztem 1-1 darab kartont a dobok és a felnik közé.
A gyerekbetegségek is jönnek előfele. Kiégett az index visszajelző, amitől a jobbos index gyorsabban kezdett villogni. Nem tudom, mi köze van a két dolognak egymáshoz, de égőcsere után újra jó lett. A fogyasztásmérőből is elkezdett dőlni a benzin, azt tömítőpasztával remélhetőleg sikerült orvosolni, lehetőleg úgy, hogy bent ne akassza meg a megszáradt cucc a "lapátkereket".

Egy dolog még előjött a fékkel is. Egy bizonyos pont után kemény, és blokkolni is lehet, de szerintem ez a pont túl mélyen van, kb. pedálút fele után. Ezen sikerült javítani a dugattyú toszkodó tüske állításával, így már félút felett van a felkeményedési pont, de nekem ez még mindig túl mélynek tűnik. Majd még megnézem, lehet-e a tüskén állítani, jelenleg a fékpedál holtjátéka olyan 2 centi körül van. utána kezdi nyomni a duattyút. A tüskén kívül másra nem tudok gondolni, mert a pedálérzés nem rugalmas, nem érződik úgy, hogy levegős lenne a rendszer (amit a légtelenítés is mutat).

Aztán ott van még pl. az is, hogy az utángyártott gömbfej menetes része túl hosszú, nem lehet annyira behajtani, hogy 3 centinél kisebb legyen az összetartás. Ezeket még ki kell venni és levágni a menetből.
Meg van egy kis olajszivárgás is, a hátsó lengőkaroknál. Sárgás olajcseppek állnak a lengőkar bekötés alatti részen. Szerintem trafóolaj lehet, amivel feltöltöttem a lengőkart és összeszedett rozsdát a lengőkar belsejéből, azért sárga. Az biztos, hogy nem a lengéscsillapító szivárog, mert az száraz, és a fék sem lehet, mert nem bántja a festéket a lengőkaron. Itt majd még nyomozok kicsit, honnan jöhet.

7241  Spityu 2019-08-17 00:08:05  Előzmény:Piret Endre: 81000

Endre! Ne habozz: https://www.ebay.de/itm/DDR-Warndreieck-div-Werkzeug-Tankpeilstab-Trabi-Schutztasche-Vintage/264428466494?hash=item3d912a313e:g:fXQAAOSw2hxcSWgM

7240  Spityu 2019-08-11 19:49:22  Előzmény:jocking .: 81013

Igen, lehetnek olyan korrodált részek, amik pucolás után nem tömítenek többé. Meg kellene munkálni, a kupakot meg síkolni. De ennyit meg nem ér az egész. Bár egy marós valószínűleg könnyen ki tudná javítani. De még talán egy esztergályos is. A síkolás mondjuk házilag is kivitelezhető a kupakon.
Tévedsz, a tartály felőli kupak is nyomás alatt van. A kis fém golyó által meg(nem)billentett dugószerűség zárja az adott kört üzem közben. Ilyenkor bizony végig nyomás alá kerül a főfékhenger.

7239 jocking . 2019-08-11 18:39:36  Előzmény: Spityu: 81012

Igen, ami alatt ott a rugó meg a visszafolyás gátló szelep. Ez elé megy az elosztó, és a gomba. Bármennyire is meg volt tépve (szó szerint, két kulcsot összeakasztva "erőkarral"), bármilyen tömítést is próbáltunk, mindig szivárgott. Plusz a tartály egyik bekötése is, pedig ott elvileg még nyomás se nagyon van.
Mondjuk ez benne volt a pakliban, mert a kuplung mögött a tűzfal anno valszeg azért rohadt ki, mert a szivárgó fékfolyadék lemarta a festéket. Simán lehet, hogy volt valami felületi gebasz vele, ami a tisztítás hatására romlott.

7238  Spityu 2019-08-11 18:23:43  Előzmény:jocking .: 81011

Tehát az első be és kimenet zárókupakjánál van a szivárgás? Ilyen nekem a gyári újnál is volt. Nem is értettem... Aztán kicseréltem jó minőségű felújítókészletből őket és jó lett. Egyébként eléggé jól meg kell húzni, nem csak amolyan "érintőre" módon.
A TWZ tudomásom szerint eléggé jó minőségű. Küllemre is nagyon hasonlít a gyárira. Egyedül a két csonk az, ami nem feketített, hanem sárgára passzivált. De ezt mondjuk könnyű korrigálni, ha valaki szőrszálhasogató. Csak le kell maratni alapfémig, melegíteni és lenolajba mártani. Vagy fegyver feketítő folyadékkal is el lehet érni a megfelelő színt.

7237 jocking . 2019-08-11 17:52:57

Na, ma légtelenítettük a féket. Illetve próbáltuk... A főfékhenger elülső felén (ahol rámegy az elosztó, de nem az elosztó alól) dől az olaj, és az elülső tartály csatlakozásnál is szivárog, ami nem lett jobb, bárhogy is tisztogattuk, bármilyen tömítést is raktunk bele. Mintha magával a felülettel lenne valami, ahová felfekszik a tömítés... Emiatt az első kört egyáltalán nem is lehetett légteleníteni. Kénytelen vagyok beszerezni Csapitól egy "TWZ" cseredarabot. Kár, pedig jó lett volna a sajátját megtartani.

7236 jocking . 2019-08-11 09:45:42  Előzmény: Spityu: 81009

Hmm, hát mondjuk a súlyukban valóban volt némi különbség. :D Megvannak az eredetiek is egyébként, csak nagyon matt sötét szürkének tűntek, ezért cseréltem inkább fényesebbre. De a képek alapján úgy tűnik, hogy a gyári sem volt annyira fényes.
Szerintem nem gyári, német utángyártás. Trabantweltről van. Alighanem ez volt az:
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Blindstopfen-fuer-Karosserie-Trabant-601-1-1::995.html
Egyébként nem vagyok biztos benne, hogy nem feketék voltak benne eredetileg is, egy évekkel ezelőtti vakargatásnál is mintha olyanok kerültek volna elő belőle, bár nem biztos.

7235  Spityu 2019-08-11 00:59:13

Megnyugodtam, akkor én is off-topic kocsival megyek. Nincs kedvem trabantozni most.

Hogy miből derül ki? Abból, hogy az egyik kb. lebeg a levegőben, a másikkal meg egy kost is agyon lehetne ütni.
U.gy.: http://www.zsombishop.hu/product_info.php?products_id=1271
Gyári: https://www.oldtimer-ersatzteile-hermel.de/kopex-rohr-48-mm-heizung-ifa-ddr-geblaese-neu-14021.html#!prettyPhoto
A gyárinál is megfigyelhető egyfajta periodicitás, de kevésbé.

A fekete küszöbdugókról van esetleg linked? Ill. gyári? Ha esetleg kiderülne, hogy tejszínű volt a tiédben, szívesen elcserélem, ha a bent lévők gyáriak. :D Sajnos én 1-et elkavartam valahová, emiatt tejszínűekből tettem be, 4-et. (Persze, újat adnék.)

7234 jocking . 2019-08-11 00:39:48  Előzmény: Spityu: 81007

Adminisztrációs szempontból biztosan nem, műszakilag még annyira sem. Még meg kell csináltatnom az ülésekre a kárpitokat. Talán majd a május elsejeire. :)
Az "alu" fűtéscsőnél miből derül ki, hogy gyári-e vagy nem?
Küszöbdugó "tranzakció" nem történt, ezeket is a német boltban vettem, ott meg csak fekete volt.

7233  Spityu 2019-08-10 23:29:49  Előzmény:jocking .: 81003

Tényleg, Siófokra készen lesz a kocsi? Mármint lehet számítani arra, hogy megjelensz vele? Kupakot lehet, hogy találsz. De kinti oldalon van az is és eredeti fűtéscső is, pont Imre rendelt nemrég ezekből a Trabantjára. Én tényleg nem akarom megmondani, ki mit csináljon a kocsijával, de szerintem nagyon sokat dob az összképen. Ill. ha egyéb részletekben annyira rámentél a gyáriasságra, szerintem ez már semmiség.
A küszöbdugókkal bajban vagyok. Úgy rémlik, mintha küldtem volna belőlük, opál színűt. Viszont úgy látom, feketék vannak bent. Vagy még nincs bent semmi? A lényeg, ha bárhol látsz 4db gyárii új feketét, vevő vagyok rájuk. :D

7232  Spityu 2019-08-10 14:58:39  Előzmény:jocking .: 81005

Szerintem a csövet védi a kidörzsölődéstől.

7231 jocking . 2019-08-10 14:49:29  Előzmény: Spityu: 81004

Azt sejtem, hogy mi lehet a funkciója magának a visszafolyó csőnek, azt nem tudom, hogy a színes ráhúzott cuccnak mi volt a szerepe. :D

7230  Spityu 2019-08-10 14:33:21  Előzmény:jocking .: 81003

Hát... másikat nem tudok adni helyette. De amúgy a szivacsbetét miatt ne aggódj. A későbbi, halogén felirattal is rendelkező dobozban is biluxos szivacs volt, nagyon úgy tűnik (több esetből kiindulva). És igen, elég hülyén mutat benne a H4-es izzó, de az úgy jó.
Azt hiszem, azokat a gyertyatartókat a bordázás nélküli szigetelővel rendelkező, 18-as menetű gyertyákhoz találták ki eredetileg. Dísznek mondjuk elég jó így is.
A tankon az a cső valami kiegyenlítő szerepet tölthet be talán.

7229 jocking . 2019-08-10 14:22:50  Előzmény: Spityu: 81002

Tudom, hogy a kupak nem gyári, de csak ilyen volt itthon. A régi fajtából, amibe bele van nyomva az embléma, eddig egyet találtam. Hosszú hétvégén áttúrom majd a "raktárat", hátha van belőle több is. Legrosszabb esetben túrok Siófokon.
A tanknál valóban hiányzik valami a felső csőről, viszont mióta nálam van a kocsi, soha nem volt rajta, így nincs mit odatennem. Mondjuk sokáig nem is tudtam, hogy az gyári, azt meg a mai napig nem tudom, mi a funkciója.
Szelep ilyen volt a gumisnál, ne eresszen, oszt' kész. :p

Izzókészletet nem vettem, itthon találtam. Van belőle ladás is, ugyanilyen, csak a felirat más az elején. Nekem tényleg nem túl jó, mert bilux égőhöz való kivágás van a szivacsában, amiben eléggé hülyén áll a H4. :) De nem zárkózom el a cserétől sem.
A gyertyatartó valóban nem hozzá való, de úgy voltam vele, mint a rendszám kerettel - jópofa. Németisztánból szereztem. Én olyan gyertyát raktam bele, amilyen az enyémbe való, de szerintem vastagabb is beleférne a kivágás mérete alapján. Persze Isolatort raktam bele, a felirat is az rajta. :)

7228  Spityu 2019-08-09 23:51:39  Előzmény:jocking .: 80998

Khm... kerékagykupakból az ezüsttel kihúzott emblémás nem gyári. Tény, hogy gyárit nehéz beszerezni, hasonlóan a flexibilis fűtéscsövekhez. A tanknál nem hiányzik egy kék védőköpeny a felső gumicsőről? A felniken az alu vagy réz szelepek helyén mik azok a négermellbimbók? :D
A barna izzókészletet nem két hete vetted meg előlem? :D Ha igen, akkor közlöm, hogy nem neked való, hanem az enyémbe, mivel nem szerepel rajta a halogén felirat. Szívesen átveszem. :D
A gyertyatartó bár évjáratidegen, eléggé jópofa. Honnan sikerült beszerezni? 18-as vagy 14-es menetű gyertyához való? Isolator, ugye?

7227  Spityu 2019-08-09 23:38:13  Előzmény:Piret Endre: 81000

Én nem tapasztaltam különösebb deformálódást a ki-/bepréselés során. Mondjuk a szem melegítése volna az igazi...

7226 Piret Endre 2019-08-09 11:34:32  Előzmény: Spityu: 80990

Igazából nem is ezeket a harangokat akartam feltenni, mert van egy pár utángyártott, de ezeknél bizalomgerjesztőbb tapintású darabom is. Csak azok meg nem mennek fel a csuklóházra. Sehogy. Természetesen azután derült ez ki, miután készre szereltem a féltengelyeket. Lehetett újra kinyomni a stiftet, majd elölről összerakni újra.
Pedig az a kinyomós mutatvány aligha arra van kitalálva, hogy túl sűrűn ismételje az ember.

7225  Spityu 2019-08-07 12:47:55  Előzmény:jocking .: 80998

Tényleg 3. A középső vonalat csak az alkatrészek szimmetriatengelyének gondoltam. Igazából csodálkoznék, ha visszahozták volna a későbbi évjáratoknál. Szerintem pont emiatt volt nálam ragasztva.

7224 jocking . 2019-08-07 12:19:17  Előzmény: Spityu: 80997

Ja, hogy ez. Ezt láttam, de az itteni cuccokat nem veszem készpénznek, mert általában régebbi évjáratokhoz való ábrák. Pl. ezen is még az a verzió van övből, amit még a hátsó ablak alá kötöttek be, nem a B oszlopra (arról nem is beszélve, hogy a csat ellendarabja is más felfogatású, meg az egész máshogy is néz ki). Meg ezen 3 csavar fogja a kalaptartót, nálam meg csak egy furat van középen.
A másnál megnézés nem is rossz ötlet, kapásból 2 delikvens is felmerült bennem, az egyik ráadásul csak 3 utcányira van. :)

7223  Spityu 2019-08-07 11:18:55

Szerintem kérdezz meg pár barna kárpitos Trabant tulajt, hogy náluk volt-e csavar. Az a legtisztább.
Katalógus: http://trabkat.prokee.hu/ules.html

7222 jocking . 2019-08-07 09:30:24  Előzmény: Spityu: 80995

Az íves részen ott a két fül, elöl középen viszont van egy furat, sima csavarral folt feltéve, nem lemezzel (de ez a rész már egyértelműen csesztetve volt). A furat viszont gyanúsan pontosan középen van és túl szabályos ahhoz, hogy az kövesse el, aki a kalaptartót is átalakította. Majd méregetek kicsit és kiderül.
A kalaptartóról melyik katalógus melyik képén lehet ezt közelebbről megnézni? :) Trabant.cz-n valamelyik?

7221  Spityu 2019-08-06 22:04:18  Előzmény:jocking .: 80994

Igen, emlékszem a fenti távtartókra. Én a csat ellendarab rögzítésére gondoltam, a padlólemeznél. Sajnos a vonatkozó katalógus képről elegánsan lehagyták, úgy mindenestől. :D

A kalaptartó mondjuk pont látható rajta. A napokban vettem észre, hogy a katalógus szerint elöl a hátsó oldalkárpitok csavarjával és alátétjével van rögzítve. Mármint olyan típusúval. Nálam semmi ilyen nem volt, és bár túl sok Trabantot nem szereltem ezen a részén, nem is láttam ilyet. Sejtésem szerint talán régen lehetett így rögzítve. Nézd meg, nálad van-e furat azon a keresztlécen. Szerintem nem lesz. Nálam ragasztóval és két kis kihajtható füllel volt megoldva. A ragasztózás a lécnél, a fül pedig az íves résznél volt.
Ahogy látom, még él ez a hirdetés, más kérdés, hogy a kalaptartó megvan-e: https://www.vatera.hu/trabant-601-hatso-ulesek-atalakitva-2795494406.html
Én inkább vennék egy ilyen leharcoltat és újítanék fel. Egyrészt jó mintának, lelesni a dolgokat. Másrészt ott van egy fullos váz, ami mégiscsak gyári. A háttámla mögötti részen valóban van egy kis visszahajló tasak, ami mindkét végéről nyitott és egy vékony léc van benne, talán 1.5 cm széles és 2 mm vastag. Van elcsomagolva jó állapotú szürke, majd kibontom, aztán lefényképezem, lemérem. És igen, ez úgy van visszahajtva, felülre. Ne kérdezd, mi a szerepe... :D Amúgy, csak módjával ragasztóztam meg ezt az egyenes szakaszt, hogy ha valamiért le kell szedni, könnyen lejöjjön.

7220 jocking . 2019-08-06 19:27:20  Előzmény: Spityu: 80993

Mindkét rögzítőlemez hajlított és mindkettőnél van műanyag persely a lemez és a csavar között, a furat mérete miatt egyértelmű volt. Plusz felül van még egy kis csonka gúla formájú távtartó, hogy legyen hely a B oszlop és a lemez között (különben nem tudna elfordulni az ajtótömítés miatt). Csavarból szerintem mindenhova egyformát raktam, nem volt itthon hosszabb-rövidebb. Igazából ha felül elég hosszú akkor jó, az alsó meg nem tud túl hosszú lenni, mert a kis "zseb", amiben bent van a csavarhoz tartozó "anyakocka", lyukas, így a csavar csak a duró felfekvő lemezénél tudna elakadni, ahhoz meg kéne hogy legyen vagy 10 centi hosszú. :)

Viszont, mielőtt megint elfelejtem - kalaptartó. Az "eredetit" már szétszedtem, mert valami korábbi mester rakott bele két bazi nagy hangszórót és a kárpit is valami olyasmi anyag volt rajta, mint a billiárdasztalokon ami van. Ezért max. mintának jó, levettem róla a 2 rögzítőlemezt és vettem furnérlapot amiből majd vágok újat.
A kárpitozásánál viszont bajban vagyok, mert nagyon kevés kép van a neten erről a részről, ami van az meg pont a lényeget nem mutatja. Annyiban vagyok biztos, hogy az ülés felőli részen van benne egy plusz buggyos rész a kárpit anyagából, de hogy van-e benne valami (pl. egy keskeny léc), vagy hogy felhajtható-e az nem látszik.
Amennyire ki tudtam logikázni, szerintem felhajtható kéne hogy legyen, máskülönben nem lehet betenni az ülés felőli rögzítőcsavart (Az egyébként milyen volt?, Mint a hátsó kárpit hátsó sarkában, lemezcsavar és műanyag karika?).

7219  Spityu 2019-08-06 18:30:32  Előzmény:jocking .: 80991

Ha nem szivárog, valóban jó lesz. Légtelenítés során ajánlott játszós kerekeken állni, utána pedig levenni a dobokat és megnézni, mi a helyzet a csatlakozásoknál. Plusz a gumifékcsöveknél is természetesen. Célszerű előtte mindent elmosni féktisztítóval, különösen az anyák és a csövek találkozásánál, így egyből meglátszik, ha szivárog valahol. Hetente egyszer nyomkodd meg a fékpedált párszor, ha áll. Esetleges motortér mosáskor a féktartályra húzzál zacskót. Időnként ömleszd át új folyadékkal a rendszert. Így azért sokáig jónak kell lennie. De az előbb mutatott nagy kiszerelésű olajnak adnék egy esélyt. Az egy életre elég. :D

A biztonsági övvel én is így voltam. Úgy tűnt, mintha lenne benne egy csavar és én is erre a következtetésre jutottam, hogy varrást kellene bontani hozzá, hogy ki lehessen gubancolni. Amikor felteszed, a csatból indulj ki. Annak ugyebár van egy burkolt része, annak kell a túloldali ajtó felé néznie. Ezután úgy vezesd a szíjat, hogy minél kevesebb átfordulással jusson el B-oszlopig mindkét végződés. Azt hiszem, alul adja magát vagy talán felül is? Mintha hajlított lenne a rögzítőlemez. Szégyen, de nem emlékszem rá. De igazából a biztosan vannak rajta kopásnyomok, amik árulkodnak. Sajnos az ellendarabra nem emlékszem szintén fejből, hogy melyik van elöl és melyik hátul. Az viszont tuti, hogy az egyik alatt volt egy kis távtartó gyűrű, aminek a teteje kicsit kisebb átmérőjű volt, mint az alja. Emiatt a csavar is hosszabb ennél. Talán a hátsó volt az.

7218 jocking . 2019-08-06 18:15:27

De legalább az övet sikerült megpucolni és berakni. Az a fura, hogy akárhogy teszem is fel, vagy alul vagy felül lesz benne egy csavarodás. Máshogy meg nem lehet feltenni, max szétfűzni lehetne, ahhoz viszont varrást kéne bontani. Így azt sejtem, hogy ilyen volt eredetileg is.
Csatot is csináltam, háromból kettőt. Úgy látszik, nagyon szeret bennük eltörni az a kis basz, amit az övcsat megnyom bedugáskor.

7217 jocking . 2019-08-06 18:02:24

Hát, úgy néz ki, marad a DOT4. Az Euroltól február óta nem kapott cuccot a bolt az eladó elmondása szerint. Mindegy, ha nem szivárog az se lesz gáz.

7216  Spityu 2019-08-05 12:27:04  Előzmény:Piret Endre: 80989

Érdemes vadászni a gyári gumiharangokat. Ismertetőjük a GWB / Kowalit felirat vagy a Pneumant embléma. Vagy valami hasonló, ami a gyáriságra utal. Inkább börzéken, apróhirdetésekben találni, vagy külföldi webáruházakban. Ezek simán kibírják 10-15 évig, még akkor is, ha itt-ott kissé kirepedeznek. Az utángyártott általában "egyműszakis".

7215 Piret Endre 2019-08-05 09:44:33  Előzmény: Spityu: 80988

No, összeraktam a vázolt módon, jó sok zsírral. Tényleg meg kellene találni az LZS-1 utódját, ez már fogytán van, és ide ugye nem kevés töltet kell. És ahogy a tavaly újonnan feltett utángyártott külső gumiharangokat nézem, miattuk hamarabb fogok újra itt járni, mint szeretném :( De nagyon remélem, hogy csak emiatt.

7214  Spityu 2019-08-03 16:07:09  Előzmény:Piret Endre: 80987

Igen, ezekkel szembesültem én is. 2009-ben cseréltem ki gyári újra teljes hosszában a szettet, fél évet ment. Felújításkor csak a csapágyakat cseréltem gyári újra (ZKL-ek voltak benne, de nem volt különösebb bajuk ennyi idő alatt). Továbbá a két csapot és a 4 diót cseréltem még ki, mert rágódás nyomokat fedeztem fel rajtuk. Valami nagyon kemény zsírral raktuk össze őket... Aztán ugye felújítás után meg olyan, hogy kedv függő, mennyire ráz vagy sem. Ebből én arra következtetek, hogy ha éppen jó zsíros, akkor szépen fut, tehát a csuklók belsején lévő durva megmunkálási nyomok nem jelentenek problémát, szerintem. Amúgy, nálam rendesen tele van küldve mindkét külső harang. Idén nem hiszem, hogy lesz rá időm, de jövőre szerintem kicserélem a zsírt mind a négy harang alatt.
Az eredeti gyáriak kb. 80 ezret futottak, van már némi elfordulási kottyanásuk, de egyáltalán nem vészes, vezetés közben nem is tapasztalható. Legrosszabb esetben visszateszem azokat. Bár rémlik, hogy azon meg a csapágyak megforogtak, sajnos, ami nem túl jó. De meg kell méricskélni, próbálni, úgy kiderül, használható-e a továbbiakban esetlegesen az eredeti garnitúra.

7213 Piret Endre 2019-08-03 15:44:49

Most jutottam oda, hogy szétszedjem legalább a faltól távolabbi féltengelycsuklót. Nem teljesen őszinte a mosolyom. Az eredendő baj, hogy a "zsanér" réseinek belső felületei, amik a féltengelyvég és a tengelycsonk lapos végét fogadják, nem voltak igazán simára munkálva, és én ezt nem vettem észre beszerelés előtt. Konkrétan olyan köszörűnyomok vannak rajta, mint egy reszelő. Ez, és a kicsit aláméretezett zsíradag tette a dolgát, pedig a tengelyek lapjai szép fényesek voltak, erre emlékszem.
Most akkor volt polírpapír, meg a dremel smirglis hengere, ami befért a résbe. Kitágítani nem akartam nagyon, tehát maradtak árkok, viszont legalább most lekerekített szélűek. A lapokban meg lett pár íves horony, igazából nem néznek ki különbül, mint ami a gyárija. Csak azoknak 140 ezer km volt, ezekben meg 3 ezer van :(
Szóval nem vagyok túl boldog. Nincs jobb ötletem, mint a leírt fényesítés után összerakni, gazdagon újrazsírozva.

7212  Spityu 2019-07-29 18:38:10  Előzmény:jocking .: 80985

Ja, de az kb. 15-öd ennyi. :D Amúgy, ha lesz, szerintem rendelj 2-t. És úgy ajánlom a légtelenítést, hogy pazarlósan, átömlesztve. Tehát amikor megjelenik a légtelenítőnél az olaj, visszaengedés előtt elzárni, visszaengedni, rátaposni, megnyitni, elzárni. És így tovább. Nem pedig 20 pumpálásonként megnyitni. A szilikonost nehezebb légteleníteni. Ideális esetben teljesen tiszta olaj jön ki a légtelenítőknél is. Viszont valószínűleg habos lesz. Azt nehogy beöntsd a tartályba abban a formában. Ha esetleg valami szemét került bele, akkor valamilyen finom szöveten szépen át kell ereszteni. Aztán pl. főzőpohárban kiforralni belőle a levegőt (egy idő után levegő nélkül is fortyog), ez hamar megvan. Miután kihűlt, teljesen jó lesz. Én nem öntöttem vissza ilyesmit, de kísérleteztem vele, amikor a pacsmagolások miatt már a 2. doboz végéhez közeledtem. Ja, a légtelenítőknél a menetet (csak azt, azt is minél kijjebb csak) érdemes megkenni szilikonzsírral. Így biztosan elkerülhető, hogy falsot szívjon valamikor. Ez főként akkor fordulhat elő, ha a légtelenítőre csatlakoztatható, vákuumos kézi készülékkel dolgozik az ember (egyedül).

7211 jocking . 2019-07-29 18:08:57  Előzmény: Spityu: 80984

Találtam 2300 pénzért is, Eurol-t. Meglátjuk, tudnak-e szerezni.

7210  Spityu 2019-07-29 09:50:32  Előzmény:jocking .: 80983

Hát, ja. Valóban csak úgy ajánlom, ha minden fékalkatrész tiszta. Illetve megéri inkább fél-1 litert rendelni e-bay-ről. Úgy arányaiban nem lesz olyan sok a posta járulékos költsége, bár a végösszeg nem lesz kevés.
Hoppá: https://www.agroinform.hu/aprohirdetes_adatlap/alkatresz/eszkoz-alkatreszek/dot-5-silicon-fek-folyadek-elado/h_6694246
Ha jól látom, 1 gallon. :D A dobozon lévő felirat valóban azt jelentheti, hogy 1984 májusi. :D Igazából ha jól le van zárva, akkor nem gond. A gyártó cégről annyit találtam, hogy a '80-as évek végén megszűnt.

7209 jocking . 2019-07-29 09:28:27  Előzmény: Spityu: 80982

Harley alapján találtam, viszont ebből 2.5 deci 9000 pénz... Meg aztán a főfékhengert is fékfolyadékkal bekenve (kívül belül) raktam össze, nem szívesen bontanám ki újra. Egyelőre marad a DOT4 szerintem.

7208  Spityu 2019-07-28 23:15:51  Előzmény:jocking .: 80980

Megnéztem a Prokee féle online katalógust. Sajnos (az) nem részletezi az üléseket ennyire, hogy látszódjon, mi van alul. Természetesen ugy. huzatból valamilyen kocsinál láttam már ilyen megoldást. Na meg azt, amikor a gatyamadzagok végén lafogó kampók egy speciális kampóba (ami egy karika) vannak beakasztva. Az enyém tökjól "működik" lassan 5 éve az előbb említett módszerrel. (Az összes ülésen lepedő, 99.9%-ban csak a vezető ülés foglalt, a háttámláján a lepedő alatt van még egy póló is. Nagyon figyelni kell a ki-/beszállásra, hogy ne gyűrje vagy dörzsölje szét az ember a műbőrt vagy a szövetet a kagyló szélénél. Még így is.) De ha gyárilag mégis gumikarikás megoldás volt, akkor valamilyen szilikon tömítőzsinórból végtelenített karika (már ha nem kapni gyárilag ilyet) jó lehet. Az talán nem öregszik el a folyamatos előfeszítés következtében. Az O-gyűrű, postás gumigyűrű szerintem nem sokáig bírná. De majd megkérdezem fateromat, hogy milyen volt gyárilag, ő biztosan emlékszik rá. Esetleg még játszhat valami kisujj vastagságú szimering ajak spanoló rugó is.
Nekem is folyamatosan volt biztosítása, gyakorlatilag a műszakija volt lejárva és protonokra volt bontva 4 évig. :D Amikor elkészült, kértem egy hétfői napra időpontot műszakira, majd az okmányban útvonalengedélyt szombattól (3 napig érvényes). Szombaton teszteltem a kocsit és korrigáltam a fék tolórúdján, hétfőn pedig ment a vizsgára. Mint a tyúkok a csalánra, úgy ment mindenki az aknába. :D Az útvonalengedély manapság (akkor is) ponttól pontig érvényes. Egy környező települést adtam meg indulópontnak, Pécset célpontnak. Az induló település felé eső utcákban használtam a kocsit teszteléskor.
Eurol, 250 ml-es fékfolyadékot találtam anno. Most csak "előrendelhetőt" látok. Talán a ZS+U-nál rendeltem. Több gyártó karmantyúját megáztattam benne: piros dobozos - pepita csíkos magyarét, LPR / AP-ét és persze gyáriét. Egyiknek sem lett semmi baja. Lekopogom, tökéletesen üzemel. Amúgy, tudomásom szerint a Harley Davidsonok fékfolyadéka szilikonos, szóval ily módon szerintem beszerezhető. De igazából leszarnám, még e-bay-ről is beszerezném, adott esetben. Az, hogy jól működik + ha nagy ritkán valahova odafolyik és nem okoz semmilyen kárt többé-kevésbé felbecsülhetetlen értéket jelent nekem. Amúgy, 250 ml, ha nem pocsékolja el az ember, elég a rendszerbe (de én béna vagyok, kellett 2 doboz). Jah, még valami. Az összes fék alkatrészt elmostam nitróval (kivéve a gumikat, azokat csak törölgettem ronggyal) és megkentem ezzel a folyadékkal. Másodjára. Először a gyári új főfékhengert csak simán feltettem.... aha... a konzerváló olaj meg valami fura elegyet képezett a szilikonnal, ami miatt szét kellett szednem újra a dugattyús alkatrészeket és el kellett mosnom őket + átömlesztenem a rendszert. Szóval fontos, hogy ne legyen semmiféle egyéb folyadék a rendszer egyes elemein, csak akkor szabad alkalmazni. Akkor viszont a fenti esetekben nem bánt semmit. Annak idején sokat olvasgattam arról (persze, csak angol nyelven lehetett értelmes információkat találni), hogy gyárilag nem szilikonos fékrendszernél kinek, milyen tapasztalata van vele. És olvastam olyat is, aki arról számolt be, hogy a kocsijában ~20 éve ugyanaz az adag olaj van és köszöni szépen, tökéletesen működik a fékrendszere, rozsdának nyoma sincs. Arra kell egyedül figyelni, hogy a féktartály szuszogóján keresztül ne jusson be víz. Ennyi az egész.

7207 jocking . 2019-07-28 22:30:29  Előzmény: Spityu: 80979

Btw, honnan sikerült szilikonos fékfolyadékot keríteni? Az elvileg a DOT 5 lenne, de több weboldalt is végigpörgettem, és sehol nem találtam, csak DOT 5.1-et, de az ugyanolyan alapú, mint a DOT 3 vagy a DOT 4.

7206 jocking . 2019-07-28 22:22:28  Előzmény: Spityu: 80979

Hát, legtöbbször nálam is a hullámos rugókba volt beakasztva, de a 4T-ben az egyik ülés alatt egy kb. 20 centi átmérőjű, 1 centi vastag "gumikukacból" készült óriás O-gyűrű szerűségbe voltak beakasztva, és sokkal stabilabb és sokkal furább megoldásnak tűnt, mint simán a rugóba akasztani, azért gondoltam, hogy gyári lehet. De hogy a 2T-ben is így volt-e, arról végképp semmi infóm nincs.

Egyébként a biztosítás él, forgalomban van a gépezet, csak a műszaki járt le vagy 9 éve. :D De persze tesztelve azért még lesz, és nem autópályán. :)

7205  Spityu 2019-07-28 20:10:24  Előzmény:jocking .: 80978

Előtte azért tesztelj az utcában. Biztosítást is köss. Őszintén szólva, nem is tudtam, hogy a kampók valami gumikarikával voltak közösítve. Az én üléseim esetében minden kampó az ülőlapot alulról támasztó hullám alakú rugókba volt beakasztva. Azt hittem, ez a gyári megoldás. Az ülőlapokat az ölembe véve így is akasztottam be őket a felújításkor, lehetett találni megfelelő helyet akasztás céljából minden kampónál. Annyit észrevettem viszont, hogy a 4T-nél a kárpitba húzott pálcák vékonyabbak voltak, mint a 2T esetében... :D
Légtelenítéskor figyelj oda, ha nem akar felkeményedni, mert elszivárog, nehogy szétmarjon mindent valamelyik féklemeznél. + a szép új felniket. Nekem egy helyen eresztett, de mivel szilikon alapú a folyadék, nem tett kárt semmiben. Ugyanígy a főfékhengert is sűrűn ellenőrizd, nem ömlik-e az utastér felé a cucc. Ja, a gumikkal sem árt ismerkedni. Radiál után azért furcsa. Túl azon, hogy olyan hosszúak lesznek a fokozatok, mintha 3-an ülnétek a kocsiban. Viszont a km óra nálam hajszálpontos velük. A fékhatás nem tragédia, de kritikus körülmények között biztosan sokkal szarabb egy radiál abroncsénál.

7204 jocking . 2019-07-28 19:44:45

Megjöttek a gumik, fel is szereltettem őket a lefújt felnikre és feltettem őket. Röhejesen néz ki. :D Ha csinálnék olyan képet szemből, amin csak egy kerék látszik meg egy kicsi az autó aljából, sokan robogónak gondolnák, annyira virsli. :D Bementek a szőnyegek (4 nap alatt sikerült őket kitakarítani), alájuk az új filc, a polc, az ajtóborítások. Meg a vezetőülés is, (ideiglenes jelleggel) hogy majd féklégtelenítéskor meg fékpróbánál/vasalásnál ne kishokedlin kelljen ülni. Volt meglepetés is amikor leszedtem az ülésről a kisipari üléshuzatot, mert alatta a gyári tök jól néz ki, egy darab foszlás nincs rajta, csak kicsit lötyög az ülésen, mert ahogy láttam, nincsenek rajta az ülésen azok a kampós izék amik feszítik. Ha jól emlékszem, azok ráadásul egy nagy gumikarikába voltak beakasztva, azt is egy öröm lesz találni (vagy valami helyettesítést).
Plusz kijavítottam pár apróságot, ráadtam a kabátot a motorra és megcsináltam hozzá a kis sárga korongokat. Bár ollóval csináltam, asszem majd rápróbálok egy megfelelő méretű "élezett" csővel is, mert eléggé girbegurba lett szabad kézzel. :)

Még kell egy féklégtelenítés, egy kárpitozás-szivacsújítás az üléseknek, csinálok egy kalaptartót meg megcsinálom a tetődíszléc szigetelését és szerintem meg is leszünk, intézhetem a bürokratikus dolgokat. :)

7203 Piret Endre 2019-07-28 18:50:33  Előzmény: Spityu: 80976

Nagyon remélem, hogy semmi csúnyát nem fogok találni a harangok alatt, és némi zsírcsere megoldja a dolgot. Annakidején vttem egy diszperzites vödör LZS-1-et, akkor azt tartották idevalónak. Még mindig van belőle egy csomó, talán nem romlott meg nagyon. Ezzel lett összerakva is, de a kb 3000 km alatt simán elmászhatott a kritikus helyekről, ha nem tömtem meg eléggé a teljesen üres állapotról indulva.
Nagyon szeretném, ha csak ez lenne a baja... Régen is csinált persze ilyesmit néha, csak ez most sokkal durvább.

7202  Spityu 2019-07-28 18:37:43  Előzmény:Piret Endre: 80975

Kár. Majd akkor legközelebb. A rezonancia nekem féltengelycsuklónak tűnik. Az enyémre is néha rájön, igaz, inkább 50-70 között. Sajnos az LZS-2 nem oda való. Az utánaküldött EP2 sem. Nem találtam sehol olyan "jó folyékony" zsírt, amit a féltengelycsukló szettekhez adnak kis zacsiban. Aztán megtudtam, hogy az az EP0-ás osztályú. Na, legközelebbi zsírzásnál olyat kap, csak szerintem előtte félre húzom a harangokat, hogy kipucoljam a most bent lévőt valamennyire.

7201 Piret Endre 2019-07-28 18:24:09  Előzmény:Piret Endre: 80969

Ha megyek is dél felé három hét múlva, nagyon kicsi az esélye, hogy Trabival teszem, valószínűleg más autóba bepofátlankodás lesz :( Az egy dolog, hogy elrepedt az első kipufogó dobon a hegesztés, ami a banán csonkját tartja. Ez sima ügy, "csak" le kell szedni. A nagyobb, hogy nagy nyomatéknál 40-50 körüli tempónál elviselhetetlen rezonancia van elöl, már hangja is van, nem csak a kormányt rázza. Hasonló érzés, mint egy durván kiegyensúlyozatlan kerék, de gázelvételre azonnal elmúlik, és a jobban alátekert kormány is csillapítja. Tök újak a féltengelyek meg a csuklók, de ez így nagyon gyanús :(

7200  Spityu 2019-07-18 00:52:16  Előzmény:jocking .: 80973

Sejtem, melyik az az övcsatos. Lehet, hogy olyan volt egyébként, de már nem emlékszem.
A rugós gyűrűs akármire van egy jó tippem: csapágybolt. Nézegess szimeringeket! Kb. 4 mm lehet talán az átmérője. Kerületre lehet hosszabb, úgy emlékszem, mert talán csak az egyik vége van speciálisan kiképezve, az, amelyik belülre megy (a sima vég belsejébe, végelenítéskor). Szóval méretre vágható adott esetben egy szimering ajkát szorító ilyen baszina. Lehet, hogy van gyári is, de nem emlékszem rá, hogy valaha láttam volna.
Még jó hogy van. :D http://www.ostfahrzeug-shop.de/Trabant/Trabant-601/Lenkung-Vorderachse/Wurmfeder-fuer-Antriebsmanschette-getriebeseitig-fuer-Trabant-601.html
De itt is látszik, az egyik vége az simán el van csak csípve, szóval lehet pótolni külföldről rendelés nélkül is.

A harmonikához meg ilyen megy: https://www.ebay.de/itm/Wurmfeder-Ringfeder-Lenkmanschette-Manschette-Lenkgetriebe-IFA-Trabant-601-/202513920615