Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

1040 Kiss Krisztián 2009-10-01 20:14:31

Hát,ami nekem van,üveg az igy nézz ki(jobb oldal)a másik ,müanyag(bal oldal).Egyébként a müanyagbol 1db nekem is jol jönne,ha esetleg valakinek van egy db,elfekvöbe....

1039 Prokop Gábor 2009-10-01 20:01:07  Előzmény:Sipos Tamás: 61969

Erről eszembe jut, hogy augusztusban voltam megnézni a duplát, mennyire maradt egészben. Több éve (3-4?) leponyvázva áll egy udvarban.
Az egyik oldalában majdnem hibátlan fekete kormány volt.

Most kitakartam, kinyitottam, és úgy néz ki a kormánya, mint egy kiégett autóban.
Döbbenet, konkrétan "elégett". Persze nyilván nem lánggal, pedig úgy néz ki.

1038 Sipos Tamás 2009-10-01 19:54:42

[justify]Ma rászántam egy napot és viszonylagos rendet raktam a pici kis raktáramban, a pincében. Előkerült a pereckormány, ami a repedések miatt lett lecserélve, két éve.
Sokkal jobb állapotra emlékeztem. Azóta tovább repedt, és még több gusztustalan levet eresztett (ennek a műanyagnak a levegő az oldószere), pedig nagyjából állandó hőmérsékleten, száraz helyen volt. A szokásos történet.
Eldöntöttem, hogy nem vadászom többé hibátlan darabra, mert csak pénzkidobás lenne; a kezem között folyna szét. Csak azt nem értem, a gyártás befejezése után közel 20 évvel, hogyan maradhatott fenn ép példány.[/justify]

1037 Bíró Norbert 2009-10-01 19:40:50  Előzmény:Prokop Gábor: 61967

Köszönjük!!!!

1036 Prokop Gábor 2009-10-01 19:24:15

Tiszta a terep, további kellemes fórumozást !

1035 Prokop Gábor 2009-10-01 19:05:45

Topic kicsit zárva, míg rendet rakok, és a hülyéket kivágom.
Kis türelmet !

1034 Kalmár Csaba 2009-10-01 15:41:01  Előzmény:Oláh Olivér: 61963

Esetleg tudnál néhány képet küldeni?

1033 Nagy József 2009-10-01 12:42:11

Helló mindenkinek!
Minap megjött az alukeretes prizmáim és nagyot néztem mikor szétszedtem megtakarítani!!! az egyik prizma műanyag a másik pedig üveg! Melyik volt gyárilag trabin? Ja vékony keretes!!!

1032 Oláh Olivér 2009-10-01 10:48:26  Előzmény:Kalmár Csaba: 61894

Nekem vannak, de elég ramaty állapotban, de egy kis üvegszállal megmenthetők

1031 Muczán Gábor 2009-10-01 07:34:21  Előzmény:Mazur Balázs: 61961

Szia Mazsi!

Köszi a javaslatot.

Önmagamat is moderálva, átvittem a választ a Klubelnök-be.

MG

1030 Mazur Balázs 2009-10-01 07:07:27

Javaslattevés -> "Félveterán, és barkács szakkör" topic létrehozására.

1029 Lizák Péter 2009-09-30 19:25:30  Előzmény:Zwick Gábor: 61958

Érdekes mert a 2T-m 88-as és abban sem rémlik a horony, meg a 4T-mben sincs :-)
Igaz a 4T-mben kéder volt már cserélve abban azért nincs.

1028  Spityu 2009-09-30 18:31:15  Előzmény:Huszta Tibor: 61957

Semmi gond. BGT-t nem sokszor sikerült megfognom a 80-as évekbeli típusmódosításokat tekintve.

Mit vettem? NKD-s álommanót. :D Viccet félretéve elég sok mindent csereberéltünk, adtunk-vettünk már. Vagy mire gondolsz? A kédert bontóztam, nem túlzottan ritka, de állapota miatt elhoztam.

1027 Zwick Gábor 2009-09-30 18:29:20  Előzmény:Huszta Tibor: 61957

Nem is kell szétszedni:D csak beülsz a kocsiba és látod belülről hogy fut egy horony.

1026 Huszta Tibor 2009-09-30 18:20:15  Előzmény: Spityu: 61956

Boccs, de a legfiatalabb 2t-m 1982-es volt, a 4T-t meg mé nem szedtem szét :)

Mit vettél Bólinttól?

1025  Spityu 2009-09-30 18:17:12

Köszönöm a válaszokat! Mindkettőtöket ki kell ábrándítsalak. :) 1988-tól a fekete kéder belső - utastér felőli - oldalán egy horony fut végig, amit később a 4T is örökölt. Köszönet egy türelmét vesztett, volt fórumozónak: bgt015-nek.

1024 tóth furdzsenxia 2009-09-30 17:41:50  Előzmény: Spityu: 61952

két félét ismerek a feketéből. az egyik egy problémás eseten nagyban tud segíteni.

1023 Huszta Tibor 2009-09-30 16:53:01

Hmmm... az 1929-es KRESZ-ben megtaláltam ennek a jogalapját... :)

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090930/DSCN4334_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090930/DSCN1732_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

1022 Huszta Tibor 2009-09-30 11:44:05  Előzmény: Spityu: 61952

Én kettőre emlékszem, a feszítőékesre meg az anélkülire.

T.

1021  Spityu 2009-09-30 11:19:28

Kérdésem lenne: a fekete szélvédőkéderből volt többféle mintázatú? Tehát azokra gondolok, amik leváltották a fekete gumi - szürke töltőcsík kombinációt kb. 1983-ban. Találtam egy 85-ös Trabit a bontóban és gyönörű állapotú volt a hátsó, így elhoztam, a jótállási könyvvel meg pár aprósággal együtt. Mintha úgy emlékeznék, hogy később más alakzata lett?!

1020 Mazák Viktor 2009-09-30 08:11:11

Ha a nyakcibálásnak vége, hozzáfűzném azt is, hogy a korrózióvédelem ennek a módjáról már hallottam autóban (gyári megoldásként), illetve ami egy teljesen hétköznapi gyakorlat pedig a fémvázas motorcsónakokban található konkrétan erre a célra kitalált korróziós tömb (sajnos a pontos nevét az alkatrésznek nem tudom már), amely ha jól emlékszem leginkább rézből, vagy annak ötvözetéből van, fogyó alkatrész, és nem a legolcsóbb egy ilyen hajón.

1019 Huszta Tibor 2009-09-30 07:07:37  Előzmény:Lizák Péter: 61949

PEDROH: Természetesen nem OFF. Ha az lenne, már nem lenne itt.
;)

1018 Lizák Péter 2009-09-30 07:03:35  Előzmény:Huszta Tibor: 61940

Valóban így van Heggla.

Lehet hogy kicsit OFF amit írok, de szerintem a veteránba belefér kivételesen, mivel régi időkről lesz szó. Bocs ha tényleg OFF, de mivel Tib nemrég mondta minden veteránt szivesen lát így szerintem ide fér...

A Wartburg név már az 1800-as évek legvégén is létezett.
Egyike a legrégebbi autómárkáknak. Nagyjából ekkor indult a Mercedes Benz, és a Skoda (igaz ekkor még Laurin & Klement-nek hívták).
De a Wartburg a történelme alatt többször is váltott nevet. Volt EMW, és volt Dixi is a neve egy ideig a 30-as évek táján, mikor Austin 7-es autókat építettek licensz alapján Dixi néven. Igaz erről csak utalás van a Wiki-n.
Aztán a II. világháború ugye itt is torpanást okozott. Majda háború után jöttek za IFA F9 alapjaira épülő púpos wartburgok, és annak alváltozatai. A
311, 311/2, 311/3, 311/4 (ez egy Kübel), a 312-es sorozat, meg ugye a nyújtott orrú 313 roadster.

[url=lord-k.livejournal.com/970085.html]ITT[/url] van némi cucc róla...

1017 Lizák Péter 2009-09-30 06:37:18  Előzmény:Huszta Tibor: 61928

Jah mivel vagy fél órát minimum elbeszélgettünk. Meg ugye MSN-en is.

1016 Mazák Viktor 2009-09-30 06:32:42  Előzmény: Spityu: 61946

Semmi gond nincs a hozzászólásoddal szerintem, főleg mivel logikusan gondolkodsz, sajnos manapság ez már pár embernél luxus, sajnos főleg a mai felnövő fiatalságnál, és nap mint nap tapasztalnom kell... (mondom ezt én 19 évesen :D :D.) Na, de visszatérve.

A Ca ion töltésének számosságára nem emlékeztem, de szerintem annyi amennyit írtam :D. A felvetés ismét jogos, ám itt inkább arra kell szerintem gondolni, hogy a Zn-n kialakuló oxidréteg már nem annyira kötődik a Zn felületéhez, így könnyen leválik, illetve egy következő eső hordalékként elviszi a szemcséket. Nem beszélve a kissé savas PHjú esőről, ami szinte azonnal oldja ezeket az oxidrétegeket. Így lényegében új eső --> új elektrolit --> új reakció --> új csapadék, (csapadék mint kémiai fogalom: anyagok reakciója során kialakuló melléktermék, mely a reakcióban résztvevő anyagokból oldódik ki, esetlegesen a reakció környezetéből vonódik ki. A csapadék általában nincs hatással a kémiai reakcióra, lényegében "meddő".) amit az új eső, és az idő kereke letisztít.

1015  Spityu 2009-09-30 06:13:57  Előzmény:Mazák Viktor: 61945

A Ca plusszos, mivel ugye oxidálódik, pozitív ion. Viszont kihagytad a Cl2-t a jó kis sóból :P
Van egy tippem a cinkre vonatkozóan: lehet, hogy összefüggő oxidréteg alakul ki rajta, ami meggátolja a későbbi ioncserét, így mintha ott sem lenne? Hú ha ezt valaki - még - hozzáértő olvasná... :D

1014 Mazák Viktor 2009-09-30 06:05:17  Előzmény: Spityu: 61942

Mert vicces lenne az a bevonat, ami alatt víz lenne :D. Igen, igazad van. Nem említettem, a reakció lejátszódásához szükséges még elektrolit is. Jelen esetben (sőt mindig) az elektrolit olyan oldat melyben szabad ionok garázdálkodnak. Az esővízben pl. vannak Ca2+, K+, Mg+, OH- ionok. (hűha a kálcium töltésében nem is vagyok biztos :D) Így alakul ki a fémek közötti ionáramlás, mely sebességét az említett elektronegativitás különbség határozza meg, és így fog az egyik fém elfogyni, oly módon, hogy a számára legreaktívabb iont kivonja az elektrolitból.
Lényegében így az elektrolit reagens része eltűnik, és nem lesz további hajtóerő a folyamatban, és az így megáll. (lényegében a két fém számára olyanná válik az elektrolit, mintha desztillált víz lenne.)

A karosszérián pedig szerintem sokkal inkább a Zn elöregedése, ezzel felszíni kopása, morzsolódása okozza a rozsdásodást, (vagy esetleg a bevonat fogy el? ez is előfordulhat). Egy ellenpéldával hadd éljek. Nekünk pl. vannak nagyapámtól megmaradt horganyzott vödreink, egy pötty rozsda nincs rajta, mondjuk szerintem ott kb. a bevonat több mmben mérhető.

1013 Tóth Péter 2009-09-30 05:56:59  Előzmény:Huszta Tibor: 61943

Hogy sikerült megtalálnod??

1012 Huszta Tibor 2009-09-30 05:52:10  Előzmény:Mazák Viktor: 61941

"Amúgy pontos a leírás! Suzuki helyett Trabant! Az Úr 1970-es esztendejéből!"

Most akkor 70-es vagy 64-es? Esetleg mégis egy Suzuki?

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090930/1096089366n_vtelen_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Ebben a topicban nem flexelünk, nem ültetünk, retrógyerek óta nem is cultozunk. A modorodon meg csiszolj egy kicsit, mert esetleg olyan is magára veszi akit nem illet és az nem vezet jóra. Ehhez tartsd magad.

T.

1011  Spityu 2009-09-30 05:50:14  Előzmény:Mazák Viktor: 61941

Jöhet. :D De én csak egyet nem értek... Van ugyebár a horganybevonat a karosszérián, ami Zn. A cink 1.65 az elektronegativitása, a vasnak 1.83. Egy a csomagtartóba helyezett alumíniumtömbnek 1.61.
A kérdésem az, hogy akkor a horganyzás miért nem gátolja meg a vas-oxid kifejlődését, miért nem fogy el előbb és válik cink-oxiddá(?).

1010 Mazák Viktor 2009-09-30 05:42:01  Előzmény:Bíró Norbert: 61931

Jó nyomon jársz, ám az elektrokémiai korróziót (rozsdásodást), a fémek elektronegativitásának különbsége okozza, mégpedig olyan irányban, hogy a NEGATÍVABB fém kezd el korrodálódni a két anyag közül. Természetesen minél nagyobb a különbség, annál gyorsabb a korrózió mértéke. Szükség esetén képleteket, adatokat is tudok szolgáltatni e nemes cél érdekében.

1009 Huszta Tibor 2009-09-29 20:38:43  Előzmény:Kiss Krisztián: 61932

Létező, hihető. Valós.

1008 Huszta Tibor 2009-09-29 20:36:03  Előzmény:Bíró Norbert: 61930

Argo, a hozzászólásod értelmezésénél gondot okozhat az alapvető fogalma eltérő értelmezése, pl. érték, tisztelet.
Más környezetben szocializálódtatok, na.

Műemlékvédelem? Lehet erről bővebbet tudni?

1007 Huszta Tibor 2009-09-29 20:33:41  Előzmény:Velikán Attila: 61929

Basszus most jöttem épp onnan :)
Egyenleg: 2 Budweser, 1 Krusovice.


Tartsunk ott találkozót?

Ki van benne?

1006  Spityu 2009-09-29 19:39:21  Előzmény:Kiss Krisztián: 61932

Bizony ám! [url=http://hu.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(aut%C3%B3m%C3%A1rka)]WIKI[/url]

1005  Spityu 2009-09-29 19:33:38  Előzmény:Bíró Norbert: 61931

Ezt én is hallottam. Sőt olvastam is róla részletesen. Még általános iskolában, akkor nem kicsit benne voltam a kémiában... azóta sajnos sokmindent elfelejtettem, ami akkor készségszinten ment. Ez egy eléggé alapdolog, de úgy rémlik, mintha csak akkor működne, ha az alumínium (reduktor) is ugyanabba a sólébe lóg. (az előbbi mondat hitelességéért nem vállalok semmiféle felelősséget :D )

1004 Kacsándi Szabolcs 2009-09-29 19:32:37  Előzmény:Bíró Norbert: 61931

Gondolj csak a villanybojlerre,ha ismered a szerkezetét.Abban ugyanígy van egy szál ami korrodálódik,megakadályozva a belső rozsdásodást.Igaz ott víz alatt van,de ott is működik a dolog.Egy darabig.

1003 Kacsándi Szabolcs 2009-09-29 19:28:57

Kicsit megdöbbent ez a téma megint,ahogy itt olvasgatom.Lehetett volna ezt a hozzászólást normális szavakkal is kifejteni.Szerintem erről az oldalról senki nem használt ilyen otromba és általánosító kifejezéseket.Nekem személy szerint nem esik jól,mivel én is veteránt építek.Főleg hogy bontóból egyetlen alkatrészt sem vittem ki hozzá,mindent olyan helyről szereztem be ahol megmaradt régről egy bácsikának vagy ismerősnek maradt vagy találta padláson.
Építgetem a magam módján,és nagyívben elkerülöm az ilyen b...p..k...bontósokat(tisztelet a kivételnek)akik a veteránosokon akarnak meggazdagodni,és verik a mellüket hogy mi lenne ha ők nem bontanák szét és árulnák.
Hát az van szerintem hogy nem csak onnan lehet beszerezni alkatrészt veteránokhoz,óriási tévhit.

1002 Csády Szabolcs 2009-09-29 19:09:37  Előzmény:Bíró Norbert: 61931

Elméletileg működnie kell...

1001 Kiss Krisztián 2009-09-29 19:09:02

Nem tudom volt-e már,de ma kezembe került egy 1963as könyv:Surányi Endre,Az auto.Ebben sok más érdekes illusztrácio közt volt egy ilyen:[imgw]http://kepfeltoltes.hu/090929/DSCF2395_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

1000 Bíró Norbert 2009-09-29 18:57:30

Erről mi a véleményetek? Egy ismerős adta a tippet de neki is csak ötlete. Szerintetek bejöhet vagy úgy hülyeség ahogy van? Én sajnos totál hülye vagyok a kémiához:(


Alap, hogy van egy kocsid, tegyük fel, jó állapotban.
Végy egy műanyag ládát. (Nem a lyukacsos gyümölcsösláda.)
Pakold be vhova a csomagtartóba.
Tegyél bele mondjuk egy kiló alumíniumot, amit rézdróttal összekötsz
a kocsid legközelebbi -azon a ponton fémtiszta- vázelemével.

Elvileg kész az elektrokémiai (al)vázvédelem.

Mivel az alu alacsonyabb standardpotenciálú a vasnál;
így az fog a műag ládában szépen eloxidálódni a váz helyett.

Időnként cserélni/pótolni kell az alumíniumot.

Tudom, bonyolultan fogalmazok...

999 Bíró Norbert 2009-09-29 18:54:41  Előzmény:Lizák Péter: 61927

Sajnos a múlt értékei (meg úgy általában bármilyen érték) iránti legalapvetőbb tisztelet és megbecsülés hiányát látom néhány ilyen figurában mint te. És ez nagyon nagy gáz.... És itt már nem a Trabantról van szó... Valami véglegesen hiányzott nektek mind otthon, mind az iskolában... És az ilyen szemlélet miatt tartunk itt, ahol..... Bocs szakmai ártalom, műemlékvédelemmel foglalkozom mostanság.....



Na nem offolok tovább.....

998 Velikán Attila 2009-09-29 18:28:05  Előzmény:Lizák Péter: 61927

Remélem nem végzetesen véges a memóriád. Emlékszel a Király-Izabella sarokra? Ha igen, meg kéne már ismételni, ha nem, akkor meg feleleveníteni. :D

997 Huszta Tibor 2009-09-29 17:32:29  Előzmény:Lizák Péter: 61927

Ez talán tekinthető "emlékezetes momentum"-nak...
;)

996 Lizák Péter 2009-09-29 17:13:43  Előzmény: Spityu: 61925

Engem azért felismersz nem? :)
Idén Nagykarácsonyban még beszéltünk is egy darabig elég rendesen

995 jocking . 2009-09-29 16:07:46  Előzmény: Spityu: 61925

Ékszerdobozka... Na bazz:D:D:D

994  Spityu 2009-09-29 16:00:36

Talán ON: [url=http://www.youtube.com/watch?v=YlwYsLAk8C4]Autó2 1989 - Első adás - Trabant, Polski Fiat, Maruti[/url] Méghogy a Maruti a legszebb... pfffujj... :D

993 jocking . 2009-09-29 15:41:46

Nah látom lekerült a kinyilatkoztatásom, bocsi de ez már kikívánkozott...

Egyébként tényleg érdekes ez a dolog a veteránmínősítéssel. Én úgy tudom, hogy mindennek gyári kialakításúnak kell lennie, de nem kitétel az eredetiség. Legalábbis szerintem nem vonnak le azért százalékot, mert egy modern kétkomponensű festékkel újrafújták a gyári színt és nem günter fújta egy zwickaui fényezőfülkében...

Hallottam olyan finomságokat is, hogy pl. az A oszlopnál az ajtózsanéroknál lévő kosz is mínuszt jelent százalékban, mert az a fontos, hogy a kocsi olyan állapotban legyen, mint amikor kigördült a gyárkapun. A koszt meg nem a gyárban hordták fel, így levonás jár érte. Javítsatok ki ha nem így van, én is csak pletykákat hallottam.

992 Huszta Tibor 2009-09-29 15:13:26  Előzmény: Spityu: 61921

Helyesbítek: Ez a topic azt segíti, hogy akinek minősített, gyári vagy széria jellegű kocsijához segítségre van szüksége, az mindent hasznos infót megkapjon a lehetőségek határán belül. Segítse a tapasztalatcserét, választ adjon a felmerülő problémákra és kérdésekre, különös figyelemmel az olyan szériákra vagy darabokra, amiből nem fut(ott) sok az utakon. A Barkács szakkör pedig az összes többi irányt.

991 Huszta Tibor 2009-09-29 15:04:53

A veterán minősítés, a szép állapot és az eredeti állapot nem mindig esik egybe. A minősítéshez korhatár kell és különböző feltételek, + az összes kedvezmény is a minősítés, mint előfeltétel után kiváltható kétbetűs rendszámhoz kapcsolódik, szerintem helytelenül. Vagyis, van egy jogi és egy érzelmi veterán kategória, ami néha egybeesik. Csak amíg a jogi kategóriával könnyebb lesz az életed, az érzelmivel maximum szebb lehet.

:S