Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6337  Spityu 2017-07-30 20:32:33  Előzmény:jocking .: 79749

Néha látni azért szabadonfutó készletet. Meg dirib-darabokat is. Ha zsugorkötésű, akkor értelemszerűen az ékes csillag nem fog rámenni. Vagyis rámegy, csak elforog. Az ékesre rá lehet tenni a zsugorkötésűt. De ezt csak hallomásból tudom. Az említett kopásról nem tudok mit mondani. Nálam 82e km után csak fényesedés volt, semmi deformitás semmin sem. Mondjuk az furcsa, hogy 2-2 helyen fényesedett. Elképzelhetőnek tartom, hogy a görgők egyszer már cserélve lettek és más méretűre. A tömítésen látszódott, hogy megvolt-e már bontva a ház?
A kapcsolórudak környéke az egyedüli, amit nem bontottam meg a kocsin. Nem éreztem szükségét, azok is épp, hogy csak fényesek voltak, hibamentesen működött minden. Ha azt össze tudtad legózni, a szinkroncsillagok környéke gyerekjáték lesz. Amúgy adja magát.

Azt nem merem állítani, hogy nem lehet hazavágni a nagyobb csavarokat, csak azt tudom mondani, hogy nálam eddig (kopp-kopp) jól működnek. De egy ütős-vágós Ladánál szintén nem volt eddig gond velük. Önindítóhoz lehet, hogy tudok gyári új csavart, fillérekért. De mondjuk én is a sajátjait tettem vissza, galvanizálást követően. :)
Az acéldrót elég érdekes... először nem tudtam (igazából most sem), hogy miért kell réznek lennie. Arra gondoltam, hogy azért mert jobban vezeti az áramot, mint az acél (vas). Aztán amikor olvasgattam a galvanizálás technológiájáról, azt láttam, hogy több lépésnél is sósavval maratják a felületet, előkészítik. Pl. a fémréteg felhordása előtt. Elképzelhetőnek tartom, hogy inkább emiatt kell rézre kötni, mivel azt nem tudja elmarni a sósav.

6336 jocking . 2017-07-30 19:38:01  Előzmény: Spityu: 79747

Megint csak köszi a kimerítő választ, nem is igazán maradt ki semmi, nincs mit kérdezzek. :D

Akkor lényegében nem lehet a nagyobb csavarokat semmilyen módszerrel úgy hazavágni, hogy elridegüljenek, ezt jó tudni.
Galvanizáló cég végül az Endre által javasolt Mechanikai Műveknél lévő cég lesz, beszéltem velük telefonon, és ott voltak a legnormálisabbak (máshol nagyon kiérződött a beszélgetésből, hogy "hűha, pfűű, magánzótól ilyen kevés csavart elvállalni nagy szívás nekünk, de elvállaljuk, érezd magad megtisztelve"). Ráadásul ennél a Diósd-Pesti cégnél még felfűzni sem kell a csavarokat, a kategorizálásra meg találtam már ki módszert, remélhetőleg működni fog drót nélkül is.
Főleg a futóműben lévő csavarokat és az egyéb helyen lévő nagyokat (pl. az említett önindító) akarom "sárgítani", a többin (pl. az utastérben lévőkön, vagy a motorburkolat csavarjai) semmi gond a bevonattal, azoknak csak egy alapos mosás kell.

Btw, érdekes módon az egyik korábbi (Győr) helyen azt mondták a felfűzésre, hogy csakis és kizárólag acéldrótra merjem fűzni a csavarokat. Valami kicsit félrement náluk.

6335 jocking . 2017-07-30 19:29:30  Előzmény: Spityu: 79748

Tönksz az infókat. :)
A 6304-eket és a két nagyot a difinél mindenképp cserélni akarom, mert egy kicsi, és az egyik difi csapágy érezhetően kotyog. Lehet, hogy még tűrésen belül van, de van már annyi tapasztalatom, hogy tudjam, hogy műszaki előtt 2 nappal fog elkezdeni szólni az a csapágy, amit most nem cserélek ki. :D
A gyáriság ez esetben másodlagos, itt most inkább a tartósságra gyúrok, a váltóba úgysem lehet belelátni utólag. :)

Meg aztán azért is cserélni akarom, mert ez már nem a saját váltója, hanem egy cseredarab, fingom sincs, hogy mennyit ment. Valszeg újabb, mint az autó, mert a szerelési könyv szerint a 87 előttiekben ékes volt a szabadonfutó, ebben meg csak "rászorítós".

Apropó, szabadonfutó. Azt már átnéztük/szétszedtük, a görgőkön és a kosáron nem látszik semmi, de azon a sokszögletű "alap tömbön" van 2-2 kifényesedett felület a görgők alatti részen. Inkább csak fényes, ujjbeggyel egyáltalán nem érezni, körömmel is csak alig. Érdemes cserélni? Mondjuk olyan szempontból gáz, hogy cseredarabot eddig csak kosárból és görgőből láttam, ebből az alap izéből nem...

A csoporttengelyt nem szívesen szedném szét, a rajzok alapján a kapcsológyűrű körül elég sok benne a "golyó rugóval" meglepetés, ami már a kapcsolórudazatnál is szépen megszopatott minket, de majd "meglássuk".

6334  Spityu 2017-07-30 17:29:31  Előzmény:jocking .: 79746

A három kicsi tuti, hogy kommersz. De úgy rémlik, a 16013-as is. Korábban ez 6013-as volt, az tutira az. Lehet, hogy ez a keskeny viszont nem, mert spéci, passz. Csapinál van, jó drágán. A hengergörgős szintén úgy rémlik, hogy szabványos méretű. (Jah! Szabi múltkor szétbontott egy váltót, amiben 6206-os csapágy volt. Valószínűleg gyárilag és csak később tértek át a hengergörgősre.)
Szóval a csapágyak:
- 6304 C3 (növelt hézagú, P636 feliratból a 3-as is jelzi). A tapasztalat azt mutatja, hogy jó a sima is, de legalább a nyelestengelyhez tegyél C3-ast, ha biztos(abb)ra akarsz menni. Teljesen gyárit nehéz lesz találni, alig tudtam én is az évek során. Van egy motoros bolt, ott kb. 5 éve árultak még, de műanyag kosaras kivitelűt (DKF DDR és C3-as volt az is). Tsaby erre azt mondta nekem, hogy nyugodtan beletehetem, jobb is, mint a fém. De sikerült szereznem ugyanolyan kivitelűt, mint ami volt benne, így azok mentek bele.
- 16013 C3 (ez is növelt hézagú): ritkán felbukkan hirdetésekben itt-ott. Anno egy megszűnő boltból tudtam venni 2-t, azok mentek be.
- NJ 206 NA: fogalmam sincs, milyen hézagú. De valószínűleg ez is C3. Mondjuk a hengergörgősek eleve lazábbak, az a tapasztalatom. A lényeg, hogy ha csak fényesedést látsz, akkor hagy úgy, ahogy van, örök, mint a nyomor. :)

De a többi csapágyra is igaz szerintem: ha nem látsz hibát rajtuk, inkább tedd vissza a gyárit, mint nem belevalót. Mennyit futott a váltód? Én generálozáskor elmostam a csapágyakat, beolajoztam, majd megpörgettem őket. Teljesen hangtalanul forogtak. A lötyögést is megnéztem, talán a difi csapágyak egy kicsit jobban lötyögtek, az újakhoz képest. De végül minden csapágyat cseréltem. + a szinkrongyűrűket, a bolygó- és rózsakerekeket, ill. a bolygótengelyt is. Ha csapágyazol, legalább a 2. fokozat szinkrongyűrűjét nézd meg. Kis kézügyesség nem árt, de nem vészes. Fényképezz sokat, és megfelelő sorrendben pakold ki a dolgokat az asztalra. Figyeld meg, mi hogyan állt, és akkor nem lesz semmi komplikáció. A szabadonfutóra is érdemes ránézni. A csoporttengelybe csúszó olajszóró spirált és a kupakját óvatosan pakolászd, nagyon könnyen elgörbül és akkor karistolni fogja a csoporttengelyt. Összerakásnál először tömítő papír nélkül felraktam, megtekertem a váltót és így derült ki, hogy kissé összeértek. Persze mindenen lehet korrigálni, ezen is. Annyira nem vészes, csak próbálkozni kell. :) Aztán amikor már jó volt, tömítéssel is összeraktam, és ha úgy is jó volt, akkor ment alá / fölé a massza.

6333  Spityu 2017-07-30 17:10:16

Tudomásom szerint a régi Trabantok csavarjai matt szürkék voltak, valószínűleg tüzihorganyzottak. Az biztos, hogy fogdostam már zsír új ESKA csavart, ami tüzihorganyzott volt.

A mi Trabantjainkban viszont galvanikus horganyzású ill. kadmiumozású csavar csavarok vannak. A galvanizálás során a tiszta csavarokat zsírtalanítják, öblítik, bevonják (cinkkel vagy kadmiummal), öblítik, aktiválják, öblítik, passziválják (sárga vagy kék=fehér kromát réteggel), öblítik és szárítják. Kb. ez a folyamat. A fémbevonat régen ugye kadmium volt, de kivonták a kommersz dolgok gyártásánál. Azonban az ólmozott benzinhez hasonlóan a repülőgépeknél a mai napig használják. K. Endre anno érdeklődött itt: http://www.femepito.hu/ Azt a tájékoztatást kapta, hogy a kadmiummal bevont alkatrészek a magas hőmérsékletet jobban viselik. A korrózióállóság tekintetében nincsen számottevő különbség a cinkhez képest.
A sárga kromáttal bevont dolgok viszont valamivel jobban bírják a sópermetet, mint a fehérrel (kékkel), ezt olvastam.

Emlékeim szerint a kocsimban az összes lapos csavarhúzós csavar fehér, a hatlapfejűek pedig mind sárgák voltak. Az biztos, hogy olyanra csináltam, mint amilyenek voltak a felújítás során. :) Kivétel nem ugrik be. A biztonsági öv csavarjai állítólag natúr, rozsdamentes csavarok... Ezzel az a probléma, hogy azokat is elpucoltam jól (foszforsav stb.), és beépítést követően elkezdtek a padlólemezen lévők (de lehet, hogy csak az anyáik, már nem emlékszem) rozsdásodni. Emiatt elvittem őket fehér horganyzásra... A csomagtérzárat rögzítő lapos csavar emlékeim szerint viszont sárga. Az imbuszok mind sárgák (önindító, zárütköző). A váltó belsejében van pár natúr csavar. Hirtelen ennyi ugrik be.

Többféleképpen tisztítottam a csavarokat, alkatrészeket. Először is zsírtalanítottam. Aztán osztályoztam őket aszerint, hogy rozsdásak vagy sem. A rozsdásakat rozsdátlanítottam: mechanikusan (drótkefe, drótkorong, ilyesmi), ill. foszforsavval. Illetve ezeket felváltva alkalmazva. Ezután eltávolítottam a régi bevonatot (ha még volt...), szintén foszforsavval. Ez - töménységtől függően - 1-2 perc alatt leszedi a kromátréteget, majd leoldja az alatta lévő védő fémréteget is. Ami marad, az maga az acél. Fontos, hogy ne legyen túl tömény, mert az acélt is oldja szép lassan, továbbá nagyon tömény sav alkalmazása során igen intenzív hidrogén képződés figyelhető meg, ami nem túl szerencsés dolog. Itt jön a képbe a mumus, a hidrogénridegedés. A hidrogén egy része simán beszivárog a fémbe, ahol elridegíti az adott tárgy kérgét. Hasonló a nitridáláshoz, amikor is magas hőmérsékleten nitrogént juttatnak az edzeni kívánt tárgy anyagába. Az eredmény szinte ugyanaz: nagyon kemény, de nagyon rugalmatlan felület. A hidrogén beszivárgását a galvanizálás / maratás során inhibitorral védik ki, már amennyire lehet. Viszont vannak olyan helyek, ahol a folyamat végén kimondottan hidrogénmentesítik a kezelt tárgyat (már amennyire lehet). Úgy emlékszem, 200 fok körüli hőmérsékleten kell tartani 2 órán át az anyagot, ekkor távozik a hidrogén. És még az is rémlik, hogy minél hamarabb el kell kezdeni a hevítést. A hidrogén simán távozik a védőbevonatokon keresztül is. Kb. ennyit tudok hirtelen. Ha esetleg ezzel kapcsolatban szerzel némi új infót, írd majd meg, légy szíves. Amúgy valami hasonlóra én is gondoltam:
https://www.youtube.com/watch?v=7xP2BnRvRoU
https://www.youtube.com/watch?v=S3EB1P4oUH8
Ezeknél statikus terheléssel tesztelik, mit bír a csavar. Ez is egy módszer. Viszont a futóműnél a dinamikus terhelések következtében fellépő anyagfáradás szintén esélyes: https://www.youtube.com/watch?v=r32pzxMX6ck Ha jól sejtem, itt a jobb oldali leeső darab folyamatosan terhelve van lefelé, így az elszakadó anyag folyamatosan hajlik, ami a forgás következtében körbe-körbe "vándorol". Mígnem végül elszakad.
Az alapötlet nálam az volt, hogy veszek egy rakat ESKA csavart. Több méretben, több felülettel (galvanizált, natúr). Egy részét csak simán letesztelem, hogy hány Nm-nél szakad el. Aztán ezen kívül tesztelném mit mutat, ha:
- lemaratom híg foszforsavval,
- töménnyel,
- egy napra benne hagyom a savban,
- a fentiek + galvanizálás
Persze ez csak statikus tesztelés, de már az is több volna a semminél.
A gyakorlati tapasztalatom amúgy az, hogy nem jelent problémát az újragalvanizálás. Olyanban volt részem, hogy elszakadt 1-2 csavar, de az inkább a korrodálódás következtében elgyengült anyagnak tudható be. Pl. ha egy agyonrozsdásodott csavart órákig áztatok + vakarászok, majd elviszem galvanizálásra, nem kell csodálkoznom azon, hogy elszakad. :) Amúgy a problémát az jelentette, hogy kicsit vastag lett a kromátréteg. Emiatt menetmetszővel meg kellett volna járatni. Ez leginkább az 5mm és annál kisebb csavaroknál jelent problémát. Vegyél is ilyen metszőket, fúrókat (egymenetes, gépit ajánlok).
További tapasztalat: a rugós gyűrűk (olyasmi mint egy lapos alátét, csak oldalról 8-as formájú) és a rugós alátétek nem szeretik a galvanizálást, legalábbis az újragalvanizálást. A fogazott alátétek szintén nem. Ezek sokszor még a gyári bevonat esetében is elpattannak. Szóval ezeket hagy úgy, ahogy vannak, esetleg pótold őket. Pont emiatt nem szabad rugókat sem. Ugyanis ha ott van egy ki kéreg, akkor az elpattan, aminek mentén szépen a rugalmasabb anyag is eltörik. Szóval fékrugók, laprugók stb. maradjank úgy, ahogy vannak. Kicsit ahhoz hasonlít ez az egész, mint amikor a mutató és a hüvelyujj között lévő hártyát elvágod. Amíg friss a seb, nincs gond, de egy nappal később, amikor "megszilárdul" a seb és egy óvatlan mozdulattal szétnyitod a tenyered, na akkor elég mélyre ható fájdalmat tud generálni a repedés továbbhaladása. :) A hidrogénridegedés következtében elszakadó kötőelemeknél gyakorlatilag ugyanez játszódik le.
Még egy kis infó: választhatsz forgódobos (megfelelő mennyiség esetén....) és függesztett galvanizálás közül. Előbbinél jó tudni előre, hogy mekkora furatok vannak a dobon. Utóbbinál pedig fontos, hogy rézdrótra kötözd a dolgokat. Én függesztetten csináltam mindent. Amúgy a forgódobos megoldásnál szerintem gyáriasabb lesz az eredmény. A függesztett előnye, hogy szépen lehet csoportosítani az egyes alkatrészek cuccait, nálam minden csavar oda ment vissza, ahonnan kijött. Nyilván ez csak elvi probléma, a gyakorlatban elég, ha arra figyelsz, hogy két azonos méretű, de eltérő szilárdságú csavart ne cserélj össze. De nem is nagyon van ilyen talán. Az anyáknál már inkább... sok a jelöletlen, de sok a 8-as szilárdságú...
Még egy kis megjegyzés: létezik lúgos és savas galvanizálási módszer. Tudomásom szerint a hidrogénridegest illetően nincs köztük különbség.

6332 jocking . 2017-07-29 20:03:40

Közben ma is csinálgattam a dolgokat, ezzel kapcsolatban ismét muszáj kérdeznem. -.-
Csapágyak.
A váltóban van ugye 3 féle csapágy. Van hátul a 2 nagy golyós a difinél. Aztán a nyelestengelyen van két egyforma golyós, a csoporttengelyen pedig egy golyós és egy hengergörgős.

A kiszedett csapágyakon a számok:
Difi nagy csapágy: 1603 (?)
Golyós csapágyak: 6304
Hengergörgős csapágy: NJ 206 NA (?)

Az lenne a kérdés, hogy ezeket milyen mai kódokkal találom meg? 6304-eseket találtam, de 1603-ast nem, NJ206-ból pedig NA-sakat nem találtam. Milyen más kódúakkal válthatóak ezek ki? És milyen márkát érdemes beletenni?

6331 Piret Endre 2017-07-27 22:00:44  Előzmény:jocking .: 79744

Igen, úgy tűnik, ők azok. És ebből az is látszik, hogy a kapu piros, nem kék :-)

6330 jocking . 2017-07-27 19:03:56  Előzmény:Piret Endre: 79741

Jól jönne legalább egy cégnév ahhoz, amit említesz, mert anélkül elég nehéz behatárolni, hogy mit/hol keressek. ;)

Esetleg ez az?
http://magalfem.hu/

6329 jocking . 2017-07-27 18:50:47

Köszönöm a tippeket, ezek szerint akkor továbbra se fogok unatkozni. Pedig a futómű már nagyrészt kész van, de akkor arra rájön még 2 kilónyi csavar vakarászása. :p

6328 Piret Endre 2017-07-26 22:59:28  Előzmény:jocking .: 79737

- Eredetileg kadmiumozva voltak. A sárga horgany kicsit vörösesebb, melegebb színű és fényesebb, de ugyanolyan jó, és legalább elérhető.
- Van valami, hogy a nagyszilárdságú anyagok elridegedhetnek, de nem tudom pontosan. Egészen én sem vagyok nyugodt a futóműben lévő csavarjaim miatt.
- A pucolást valóban nem fogod megúszni. Én úgy szoktam, hogy benzinben elmosom, alaposan megszárítom. Aztán állványos fúrógép (helyett a kézi barkács módon rögzítve), drótkorong, kombináltfogó és türelem, amíg minden mindenütt fényes vasszínű nem lesz.
- Van egy hely Buda határában Diósd felől, a Mechanikai Művek telepnél, én oda szoktam vinni. Felfűzik, megcsinálják, aztán hívnak pár nap múlva, ha kész van,teljesen normális áron. Nekem eddig bevált. Nem kell bemenni a Mechanika nagy kapun, hanem előtte közvetlenül jobbra, végig egy nagy, kátyúkkal teli placcon. Szemben lesz egy nagy tolókapu, talán kék. Ott be, bent balra egy épületre ki van írva, hogy galvánüzem, az az. Ha nem találsz közelebbit, talán Fehérvárról is kibírható.

6327 Kacsándi Szabolcs 2017-07-26 21:47:43  Előzmény:jocking .: 79737

Sárga horgany.Elvileg minden ilyennel foglalkozó cég használja.Galvanizáló,horganyzó cégek.Az biztos,hogy előtte mindet le kell pucolni.Drótkorongozás a legjobb.Olajos ,nagyon rozsdás felület nem maradhat.,mert nem fogja be a horgany és csúnya marad.Hiába savazzák,az nem igazán szed le semmit róla.Én áztattam gázolajba ,motormosó folyadékba,drótkefe ,fogkefe,drótkorong.Aztán a végén még egy mosás,hogy ne maradjon olajos.Egész jól sikerült,csak pár darab hibás lett közte.Korábban raktam fel képet róla,akkora mennyiségnél ez egész jó arány.De azért dolgoztam rajta egy hétig legalább.Olyan céget keress ahol forgódobos horganyzást is csinálnak.Mert ott nem kell kötözgetni.Csak bizonyos alkatrészeket.

6326 jocking . 2017-07-26 12:02:35

Néhány tanácsra lenne szükségem csavarügyben.
- Ahogy látom, a gyári bevonat a csavarokon valami sárgás cucc volt. Milyen mai bevonat az, ami hasonló hatást kelt a ma elérhető bevonatok közül?
- Van a bevonatolásnak valami spéci feltétele? Úgy értem, hogy esetleg vannak technológiák, amik pl. gyengíthetik/ridegíthetik az anyagot, ami pl. egy lengőkarcsavarnál nem épp ideális.
És ami elég fontos:
- Székesfehérvár 70-80 km-es környezetében tudtok esetleg olyan céget, ami elvállal ilyen kisebb mennyiségű, régi koszlott csavart? Én eddig egy helyet találtam Győrben, de ott azt mondták, hogy a csavart előzetesen nekem kell drótra fűzni és full tisztára megtisztít(t)a(t)ni. Tatabánya-Siófok-Dunaújváros körben, esetleg még Budán lenne ideális, ha lenne valaki, aki vállal ilyesmit.

6325 Piret Endre 2017-07-25 20:12:52  Előzmény:jocking .: 79733

Hajrá, csak így tovább! Feküdt az enyém is az oldalán vasig pucolt hassal, és akkor nagyon hihetetlennek tűnt, de most már én nem is férek be az elejébe, annyira tele lett cuccal :-)

6324 jocking . 2017-07-21 19:51:57

Kis pozitívum a sok szopás közepette: meglepően szép a padlólemez hattyúnyak feletti része. Kár, hogy ez a hattyúnyakról nem volt elmondható.

6323  Spityu 2017-07-17 20:54:00  Előzmény:Piret Endre: 79731

Az egyik fényszóró nálam is még az ilyen csúcsos Narva volt. Meg hátul is nagy része, úgy emlékszem. Mivel Narva csak egy volt előre, vettem a boltban 2 ugyanolyan noname-et, és azok kerültek beépítésre. Alig bírtak pár órát. :) Az egyik izzószál egy (nem is olyan nagy) kátyú okozta sokk hatására pattant el, üzem közben. Aztán egy régen autószereléssel is foglalkozó gumisnál találtunk néhány ezeréves Tungsramot, most azokból van bent kettő. Korábban találtam szintén régi Oriont is a vásárban, abból is van 4. Most meg ezek.

6322 Piret Endre 2017-07-17 16:39:15  Előzmény: Spityu: 79730

Köszönöm, hogy megnézted.
Szép leletek :-) Nálam már "csak" Tungsram akad. Az autóban is azok voltak már jórészt, de találtam még pár Narvát is szétszedéskor. Na azok még a gyárban kerültek bele.

6321  Spityu 2017-07-16 11:08:57  Előzmény: Spityu: 79718

Csavarhúzót nem találtam, sajnos. De néhány gyári új fényszóró és index izzót igen. :)

6320  Spityu 2017-07-09 16:10:55  Előzmény:Piret Endre: 79721

Hasonlóról hallottam már. Az szintén 6-os vagy 7-es volt, de a másik végén volt egy hézagmérő, talán kihajtható, nem tudom. Az is NDK-s. Valamelyik motorkerékpárhoz adták, azt mondta egy veterános kolléga, amikor arról érdeklődtem, nincs-e eladó 6-7-es kulcsa.

6319 Piret Endre 2017-07-09 10:40:28  Előzmény:Piret Endre: 79720

Van itt még valami: egy kicsi, fényes, egyvégű 7-es villáskulcs, szintén DDR. A gyújtásalaplap pozícionáló pöckének fellazítására szolgál. Ősöm szerint az is a kocsival jött.

6318 Piret Endre 2017-07-09 10:12:54  Előzmény: Spityu: 79719

Hézagmérő: igen, az a kétvégű fajta az enyém. Kitűnő állapotban megmaradt, mert apám az ilyen apró dolgokat egy sokrekeszes faládában tartotta a pótkerék mellett. Abban lakott az izzókészlet és még egy csomó más túlélőcucc.
Csavarhúzó: igen, ilyen a nagy, ami nekem van, csak a nyele sokkal kopottabb
Tok: szín, anyag így ránézésre egyezik, de csak négyzsebes. Majd előkerítem a gyárit, csak hirtelen nem tudom, hova raktam. De a pótlásnak kiszemelt új emlékeim alapján eléggé ugyanannak tűnik.

6317  Spityu 2017-07-09 09:24:39  Előzmény: Spityu: 79718

Nekem amúgy ez a fajta van: http://www.vatera.hu/etz-hezagmero-0-6mm-megszakitohoz-1898673059.html
Mondjuk itt rosszul írják, a 0.6-os a gyertyához való. És igen, 0.4-es egyszerűen nincsen.

Ha jól sejtem, ilyesmi a csavarhúzód, ami megvan: http://img.jofogas.hu/bigthumbs/Trabant_Barkasz_szerszamkeszlet_62880658573871.jpg

A tokod is ilyen? Hány fakkra van osztva? Az a másik két csavarhúzószerűség nem ismerős?

6316  Spityu 2017-07-09 09:14:02

Ilyen? https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/alte-ddr-fuehlerlehre-fuer-zuendkerzen/652716163-306-3494

Talán ez a gyárija.

A kis csavarhúzót akkor majd nézni fogom. Ma nagyon meleg van, majd jövő héten talán kinézek. :)

6315 Piret Endre 2017-07-09 07:41:32  Előzmény: Spityu: 79716

Ha találsz valamit, azt előre is köszönöm.
Hézagmérő megvan, egy darab, aminek az egyik vége 0.4-es, a másik meg 0.6-os. Egy vastagabb lemezből készült nyél két végébe van beperemezve a kétféle etalon darabka.

6314  Spityu 2017-07-08 22:18:34  Előzmény:Piret Endre: 79714

Igen, a kék fanyelű rémlik. Talán itt, fórumon, vagy máshol, hirdetésben láttam. Nyitva tartom a szemem. Más nem hiányzik? Kombinált fogó, hézagmérők, gyertyakulcs? Ezek közül max. hézagmérőt lesz nehéz keríteni. Az egyik méretűt árulják valamelyik szocreál motoros webáruházban, az biztos. A másikból egyet sikerült valahonnan véletlenül szereznem, talán börzén túrtam valahol, újat. De megvannak az eredetiek is.

6313 Piret Endre 2017-07-08 17:25:25  Előzmény:jocking .: 79713

Húbazzz :-) Én azért átküldtem volna a spanit a futó hasa alatt is a biztonság kedvéért.

6312 Piret Endre 2017-07-08 17:24:19  Előzmény: Spityu: 79712

Úgy vagyok vele, hogy először autó legyen... Csak ami megvan, azt illene biztonságba helyezni már.
A kis csavarhúzóról majd megkérdezem apám, én nem emlékszem rá. A nagy az biztos, hogy kék fanyelű. Megvan, csak elég kopott.

6311 jocking . 2017-07-08 15:54:46

Akárhogy kerestem, nem lett meg a tetőcsomagtartó, így muszáj volt utánfutót bérelni... :D

6310  Spityu 2017-07-07 23:20:53  Előzmény:Piret Endre: 79711

Még a szerelési könyvekből is tájékozódhatsz. Esetleg külföldi fórumokon. Mintának itt is szétnézhetsz: http://www.ostmobile-shop.de/epages/61489198.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61489198/Categories/TRABANT/Sonstige

Milyen volt a csavarhúzó? Fa? Műanyag? Milyen színű? Esetleg tehetsz fel képeket, mindig nézem vásárban a szerszámokat. Biztos, hogy találni.

6309 Piret Endre 2017-07-07 20:26:01  Előzmény: Spityu: 79710

Köszi, akkor nekem is összeállt (a kis csavarhúzó kivételével, ami évtizedekkel ezelőtt eltűnt). Sajnos minden eléggé kopott és használt, a mai napig fel szoktam kapni például a csavarhúzót, mert az áll jól a kezembe, annyit használtam. Erről most már le kéne szokni.
- nálam a villáskulcsok: 8-10, 13-17, 19-22
- a csőkulcs viszont 14-17-es,biztos ilyen volt a raktár mélyén :-)
A szövet tok sajnos szinte teljesen lebomlott a 40 év alatt, de találtam itthon egy nagyon hasonló teljesen újat ismeretlen forrásból.

6308  Spityu 2017-07-05 22:27:19  Előzmény:Piret Endre: 79709

Évjárattól függ. Van néhány kép és leírás 2014 augusztusában ebben a topikban.
Később a végére jártam, és a sejtésem, valamint apám emlékezete szerint is csak az alábbiak voltak benne:
- 3 db villáskulcs (talán 8-9, 10-13, 13-17, de nem biztos)
- kombinált fogó,
- 13-17-es csőkulcs, gyertyakulcs, stift,
- kisebb és nagyobb lapos csavarhúzó,
- 0.4 és 0.6 mm-es hézagmérő

A szalagot azóta pótoltam, lehet kapni boltban is, de volt otthon. Full ugyanaz a V alakú mintázatú, mint a gyári (volt), ami lerojtosodott kb. 10 évvel ezelőtt. Kis hipózással állítottam be a pontos színt, apám IFÁ-s készletén lévőhöz néztem.

6307 Piret Endre 2017-07-05 21:39:15  Előzmény: Spityu: 79708

Persze, hogy megbecsülöm. Örültem neki, mint majom a farkának :-)
Az általad említettek kb megvannak, vegyes állapotban. A szerszámok például a legutóbbi időkig napi használatban voltak. Tényleg, tud valaki egy szerszámkészlet-leltárat?

6306  Spityu 2017-06-29 22:20:23  Előzmény:Piret Endre: 79707

Vigyázz rá nagyon, és becsüld meg. Nekem egyedül pont ezek hiányoznak. A megrendelőt tavaly mondta fater, hogy pár éve dobta ki... a számla és a jótállási sincs meg, azok már régóta. Pótkulcs, szerszámkészlet, könyv, kiegészítő füzetke, eredeti EÜ doboz és elakadásjelző, emelő - ezek megvannak. Meg egy csomó kiépített rossz vagy elhasznált alkatrész, átrozsdásodott / levágott karosszériadarabkák. :)

6305 Piret Endre 2017-06-29 11:00:09

Ma apám pakolt a papírjai között, és előkerült a Trabi számlája és merkúros megrendelő papírja :-)
Nagy kár, hogy a tájékozatlanságom miatt a szürke forgalmija nincs meg.

6304  Spityu 2017-06-28 19:47:06

https://www.youtube.com/watch?v=uuN3kvQmbuE

6303 Kacsándi Szabolcs 2017-06-23 21:55:03  Előzmény:jocking .: 79694

Én homokszórás után Brunox epoxy rozsdaátalakító alapozóval kentem át.Majd kétkomponensű ipari cinktartalmú alapozóval fújtam át.Ez nem sima bolti ,bárhol vásárolható anyag.Rendelésre tudtam csak venni vödrös kivitelben.Azt még később egy 2K-s alapozóval átfújtam.De már csak felül, alulról nem.Erre majd már csak a fényezés jön és annak az előkészítése.
A kis műanyag korongok a rugó végében a kopás ellen vannak.Sajnos általában ezek eltűnnek és a két lap kikoptatta egymást.Vagy gyártatsz hasonlót vagy kihagyod és akkor kopik a lap.De az sem akkora bűn.Valamelyikben nem is volt talán.A korábbi verziónál ilyen lapok voltak közte,de itt ezeket már elhagyták.Ha szerencséd van találsz valamit hozzá,de kicsi az esélye,mert a rugó furatába ül bele.

6302 Piret Endre 2017-06-22 23:41:39  Előzmény: Spityu: 79700

Hát ez egy nagyon jó kérdés. Nekem az évek során a hőtől, kosztól stb folyamatosan mattuló fekete rémlik ezekre, feltételeztem, hogy fényes volt a kiindulási alap. De semmi sem biztos. Csak az, hogy az akkori fényes, főleg avval az "igényességgel" felhordva, biztos nem csillogott úgy, mint egy mostani.

6301  Spityu 2017-06-22 19:16:19  Előzmény:Piret Endre: 79699

Tényleg, a foszforsavas alapozókat el is felejtettem. Van a wash primer kategória, ezzel is lehet kezdeni a rétegrendet. Egy a lényeg, hogy előre ki legyen próbálva, ha nem egy gyári bevonatrendszert készít az ember. Annak idején nem volt időm a wash primerekkel való kísérletezésre, így a lenti valósult meg.
Endre Trabantjánál még annyiban más a helyzet, hogy emlékeim szerint nála még a tank, a fűtés hangtompító és a légszűrő (esetleg még más is) nem fényes fekete. De nem vagyok benne biztos. A változás jelentés említi a dolgot, az tuti.

6300 Piret Endre 2017-06-22 16:53:48  Előzmény: Spityu: 79695

Úgy látom, azért nagyon rosszul én sem csináltam :-)
- a rugó leszorító kis hasábokon én horganyt is, feketét is találtam. Végül aztán feketére fényeztem őket, mert így volt akkor egyszerűbb
- az akku leszorító "szögvas" nálam eredetileg fehér színter volt, most csak simán festve van, de nem tiszta fehérre, hanem színre (RAL 7035), hogy ne világítson
- A leszorító pálcákon én ugyanazt a fekete festéket véltem felfedezni, mint kb az összes fekete tárgyon (keverődoboz stb). Ahogy írtad, alapozás nélkül, elég rondán fújták mindenre. Érdekes egy anyag, mert oldószer nekem semmi sem akarta bántani, és ahol megtapadt (mert 40+ éve nem volt éppen rozsdás vagy olajjal összemancsolt a felület), onnan mechanikai úton is nehezen lehetett távozásra bírni
- a rugókat nem mertem szétszedni, miután a kovács összerakta. Egyszerűen fekete hammerite-tal lekentem, az kb mindenen fennmarad. Terheletlen állapotban kitekertem a csavart amíg volt menet, hogy valamennyire szétnyíljon a köteg, aztán benzinnel folyóssá tett grafitos zsírt tuszkoltam a résekbe, majd kitettem a napra, hogy a benzin távozzon. Szépen nyomta ki a felesleget, amikor újra összehúztam.
- én bizony fényesre drótoltam az egész kocsit. Szerencsére ahol volt baja, ott úgyis cserés volt a lemez, de ilyen nem sok volt. A nagyon eldugott zugokban segítettem egy 5000 Ft-os kínai homokfúvó pisztollyal, persze előtte mindent ledugóztam gondosan a környéken.
- RO55 leginkább saját magával jön le, aztán amíg nedves, vízzel. Mosogatószivacs zöld smirglis oldala hasznos tud lenni. Ha kifehéredik, akkor már jó, de ha igazán alaposan sikerült lemosni, akkor nem teszi. Persze a víztől sárgul hamar, én száradás után azonnal alapoztam. Budaprimer tartalmaz foszforsavat, tehát elvileg egy még leheletfinom rozsdaréteg nem gond.
- aljára nekem Sika 6060 ment, ez fekete bitumenes cucc, nagyban hasonlít az eredetire. A küszöbök külsejére és a kerékdobokba meg 6440, ami aztán színre lett fújva.

6299  Spityu 2017-06-18 16:08:27  Előzmény:jocking .: 79696

Az RO-55 doboza szerintem szappanos vizet említ mint lemosási módszert. A nitró nem viszi. Maga a foszforsav viszi le, ismét rákenve. Csak akkor nem szabad hagyni újra rákocsonyásodni. Ha már csak vékonyan ragacsos, akkor érdemes jól behígítva lemosni saját magával és akkor jó esetben csak fehér por marad, amit le lehet mosni, törölni. Erre használtam én nitrót mindig.
A szappanos vízzel az a baj, hogy utána jó eséllyel vakrozsdás lesz.

Szép a műszerfal, a rádiótakaró viszont fordítva van benne szerintem.

6298 jocking . 2017-06-18 00:36:40  Előzmény: Spityu: 79695

Jelen állapotában annyit csináltunk, hogy miután mindenhol végeztünk a drótkorongozással, a fémfelületeket lekentük ecsettel RO-55-el. Attól lett ilyen sötét, amúgy sokkal fényesebb volt nélküle. Elvileg leírás alapján erre nem jó festeni, már előre örültem is, hogy mehetek át majd rajta megint a dróttal, de jó tudni, hogy a nitró leviszi.

A csomagtér padló érdekes történet, a bal oldala tényleg jobban néz ki így tisztítás után, de még tartogathat meglepetéseket a merevítő körüli része. A merevítőnek leginkább a végei gatyák, igazából azon gondolkodom, hogy a merevítő ívén kívül eső részeket (és magát a merevítőt vagy részben, vagy egészben) cserélhetné a lakatos a csere padlólemezből, mert bár a felülről látható rész jobban néz ki abban a sarokban, alulról a doblemez "doboz" alja el van indulva, és magának a csomagtér lemeznek az a része sem valami extra, ahol össze van illesztve a hátfallal. A hátfalon egyébként a két szélső lemez a xar (amikre felfekszik hátul a duró), meg a kidudorodó alsó rész 2 oldalt, 40-40 centit befelé a kocsi széleitől. A jobb oldal nagyon gatya, a bal oldalon csak pici lukak vannak, szerintem lenne értelme egyben cserélni azt az egész alsó-hátsó részt.

A műszerfal már téma volt, kb. tavaly ilyenkor, az talán az egyetlen alkatrész, ami késznek tekinthető. Azóta is szobadísz a szekrény tetején. :)

6297  Spityu 2017-06-17 23:24:42  Előzmény:jocking .: 79694

Jól szétkaptad... "Ebből már nem lesz autó." ill. "Mi folyik itt? Alu jobbra, vas balra?" :D

Jelen állapotában ne fújd le szerintem még semmivel a vázat. Hacsak nem lesz szemcseszórva. Akkor csak valami átlag fos alapozóval egy rétegben fújd meg, hogy ne rozsdásodjon, amíg a lakatosnál lesz. Aztán ha ott elkészül, akkor lehet szóratni, utána pucolni és rendesen alapozni. Vagy lakatolás előtt is lehet szóratni, alapozni, és csak a lakatolt részeken kell még egyszer átmenni, ha elkészül.
Én alapozáshoz Győrlakk Rapid 800 cinkKROMÁTos, illetve HB Body 989 epoxy alapozót használtam. Előbbi ipari, elméletileg nem adják ki, de gyakorlatilag az ANDA-ban nekem mindig odaadták. De Bp-en is biztosan van bolt, ahol árulnak és adnak.
Azt hiszem, a kocsi tetejére (padlólemez élétől felfelé, ajtók) 2 doboz (2x 0.75l) ment el némi nitrohígítóval, hogy jól terüljön. A festék nagyon kiadós, igen jól fed. Aztán erre jött még 2x 1l HB Body 989 epoxy alapozó. A kocsi alja (ami nálad az utolsó képen látszik) más kezelést kapott. Oda csak simán az utóbbi festék ment, ugyanennyi.
Szóval azért eltérő nálam, mert az volt az alapötlet, hogy rendbe teszem a kocsi alját és a hátsó futóművet, majd vissza lesz borítva a talpára és jön a teteje. Csak miután megcsináltam az alját, kaptam az információt, hogy vállalnak a közelben kíméletes szemcseszórást, így a kocsi teteje már ott készült. És csak akkor tudtam meg, hogy lehet kapni a jó öreg cinkkromátos festéket. Szerintem ezt jó közvetlenül a fémre fújni. A 989 is cink-foszfát tartalmú, az is korróziógátló, de azt meg a vízzárósága miatt tartottam célszerűnek fújni még a piroson felülre. De ez csak a padlólemeztől felfelé található részekre igaz. Alul ugye csak a 989 van. De jó az is, amennyi vizet ez lát... :) Ma így csinálnám: döntőkeret, szemcseszórás (kukorica torzsa bél darálék volt, nagyon jó), Rapid 800, HB 989. Ez utóbbi kis túlzással töltőnek is jó. Elég becsiszolni, szórózni, becsiszolni és mehet rá a fedő réteg.
Amúgy a padlólemezt tükörfényesre drótkorongoztam. Tányér és fazékkoronggal, fúrógépbe fogható, "előre mutató" drótkefével, csiszolópapírral, drótkefével. Aztán foszforsavval marattam, passziváltam, lemostam stb. Persze, tudni kell használni, mert különben csak egy ragacsos valami lesz a végeredmény, ami nem túl jó. A durvább rozsdáknál mondjuk töményen kell használni, ott ez elkerülhetetlen. A jó hír viszont az, hogy saját magával jól le lehet mosni. Amúgy kb. 10%-osra célszerű hígítani, ekkor fehér porként "megszárad" (vas-foszfát), amit le lehet mosni nitróval, ecsettel stb. Passziválásra ezt ajánlom, vagy a sima RO-55-öt, Evipass-t meghígítani (vízzel). De ez kísérletezést igényel.
Namármost erre a passzivált és jóóóól megpucolt felületre jól tapadnak a fenti alapozók. A különféle lemosásokhoz, festék hígításokhoz nyugodtan vehetsz 20l nitrót. Hidd el, el fog fogyni. Ne sajnáld, ha zsírtalanítani, portalanítani kell, akkor sem. Érdes (homokszórt) felületeknél ecsettel célszerű lemosni az adott tárgyat, mert a pamutrongytól csak tele lenne szöszökkel. Esetleg mikroszálas kendővel (600Ft/db, nem pedig a teszkó 399Ft/3db) meg lehet próbálni, az nem szokott szöszölni. 2011-ben még nem ismertem. :)
Egyébként, ha megszóratod felülről a csomagtér lemez bal oldalt, lehet, hogy azt a részt nem is kell cserélni. Ha felülről kezdett el rozsdásodni. A jobb oldala az eléggé rossznak tűnik mondjuk. De a lényeg, hogy a bordákat nem kell bántani, az jó hír!

1) A katalógus kép, amin alulról látszik egy Trabant, teljesen életszerűtlen, az valami beállított dolog, egy csomó minden nem így került ki a gyárból. A futómű fényes fekete. Az épen megmaradt részeket mostam el benzinnel (ami leszedett mindent, de a festéket se nem fényesíti, se nem mattítja), abból mondom ezt. Fényes fekete, de trehány minőségben, egyenesen a fémre. Alapozás nélkül. Úgy rémlik, mintha valahogy ráégették volna vagy valami ilyesmi. De nem porfesték, csak valami hőkezelést kapott. De ez abszolút nem biztos. A selyemfény szép, de csúsztatás.

2) A rugólapok fényezetlenek voltak. A kovácsolástól van rajtuk egy fajta kéreg, amit festéknek lehet gondolni, de nem az. Mindkét köteget szétszedtem, drótkorongoztam. Aztán LZS-2-vel jól bekenve összefűztem. Ma valamilyen MoS2-es és grafitos zsírral raknám össze, de igazából ez is teljesen jó, ami most van. A felesleget sokszor, jól letöröltem, ami összehúzáskor és az első terhelésnél kijött a lapok közül. A hátsó kötegnél (azt hiszem, nem minden rétegnél, de az úgy is látszik majd) nálam piros vulkánfíber szalagok voltak a lapok között, ezeket természetesen pótoltam. Tömítéstechnikai cégeknél lehet kapni, táblában. 1mm-es volt nálam ott.
A fékdobok felszabályoztatásra kerültek nálam, és az adott átmérőhöz készített fékpofákat kértem hozzájuk. A felszabályozott dobokat drótkorongoztam, kicsit marattam, majd újra korongoztam, maszkoltam, végül "CAR SYSTEM" hőálló matt fekete festékkel több rétegben megfújtam. A kerékagyak külsejét szintén. 200 fokon villanysütőben megsütöttem őket 1 nappal később. A fékdobok palástján nagyon halványan itt-ott látható némi korrózió, de sokkal jobban bírja, mint amire számítottam. Igazából ez túlrestaurálás, mert gyárilag max. valami vékony viasz szerű réteg volt rajtuk, az ismert zöld festék meg csak a pótalkatrészeken.

3) Műanyag tappancs(nak látszó) részekre nem emlékszem. Csak az első kötegnél a gátló fülénél van talán 1-1 szegecs, aminek feje van. Amúgy csak a sima lapok. Hátul meg csak a sima lapok és középen a magcsavar. Bontsd szét, úgy érdemes elpucolni. Pillanatszorítóval fogd össze a köteget és úgy lazítsd le a magcsavart. Összerakni szintén össze lehet akár egyedül is, 1-2 pillanatszorítóval. Az első kötegnél kicsit nyisd ki a kengyeleket, ahhoz, hogy ki tudd venni a közre fogott lapokat. Nem kell teljesen kinyitni, de ezt majd úgy is meglátod. Kalapács + vágó. A rugólapokat mindig jelöltem, a jobb végükre ütöttem egy-egy alig látható rovást, így minden ugyanoda került vissza, ahol volt. Amúgy a rögzítő csavaroknál lévő két-két vas hasáb felületkezelése kissé rejtélyes. Nekem úgy rémlik, sárga horgany nyomokat találtam rajtuk, pucolást követően. Ezért sárgák lettek. De láttam, Piret Endre feketére fényezte őket. Szabinál szintén találtunk feketéket. Szóval lehet, hogy volt ilyen is, olyan is. Az is lehet, hogy a feketék kombiknál voltak. Majd mosd el őket óvatosan, aztán a furatban vagy a csavarok feje alatt próbálj meg nyomokat keresni. A magcsavarok anyája alatt lévő négyzet alakú kis lemezke szintén kérdéses. Natúr fényes lehetett, de nálam nagyon ronda volt (kissé kráteres maradt a felület maratást követően), így a horganyzás mellett döntöttem.

4) Tank, légszűrő, trafóleszorító (ha nem sárga horgany): fényes fekete. A keverő doboz szintén. Az akksi leszorító fekete szinter. A tank-akksi pálcák nálam fehérre horganyozva, majd selyem feketére fújva. Leginkább annak nézett ki mosást követően az eredeti réteg. Az anyák sárgára horganyozva. Motorburkolat: na ez már nem egyértelmű, de inkább fényes, mint selyem, szintén pucolást követően. Műszerfal (bár már mondhattuk): matt fekete és ne távolítsd el az eredeti festést, ha lehet, mert azt nem fogod tudni utánozni. Inkább max. passziváld a rozsdás részt óvatosan, szintén óvatosan mosd le, és matt feketével fújd le. Gyönyörű, gyárias lesz. Pedálok: egyértelműen fényesek, van gáz és kuplungpedálom, gyári újak, azok alapján mondom. Ablaktörlő karok, visszapillantó fém részei: selyem (gyári új lapát és tükör alapján). Ülésvázak: mint a pedálok: fényesek, itt-ott hólyagosak. Ablakfűtő Y: fényes

5) Lásd korábban. Továbbá: tömítést az alapozott felületre vinném fel akkor is, ha lehet egyből a fémre kenni. Persze előtte festékpróba. Ja, fényezhető legyen (pl. poliuretán... a sziloról lepörög, de az amúgy is a fürdőbe való). Kitt, szórókitt: alapozóra. Bár némely kittet lehet a fémre is kenni, azt írja a csomagolás. Alvázvédőnek HB Body 930-at használtam, 3 kg-t. Egy kicsit talán vékony, legalább 5-öt fújnék. Amúgy fed mindenhol, ill. a doblemezeknél jól bekínáltam vele, de talán egy picit több lehetett gyárilag. A lökhárítótartókat ne felejtsd majd ki elöl. A varrattömítésre visszatérve. Nem fog kelleni nagyon, pl. alul. A fenti módon lefújt padlólemezen alig voltak rések... De máshol is. Pl. a szórható tömítőt is csak azért fújkáltam oda, ahol volt gyárilag is, hogy az eredeti hatást keltse a kinézete az adott helynek. A hattyúnyak talpainál van 1-1 sarok felül, talán a doblemezeknél. Ott az a sokáig képlékeny cucc volt, ami a díszlécek alatt is van az oldal és a felsőnél egyaránt. Előbbi helyen pöttyökben, utóbbinál végig. Ehhez nagyon hasonlít (már említettem): Mester karosszéria akril. Ja, a durók tetejéhez is ilyet használtam, a kasztni és a duró közé.

6296 jocking . 2017-06-17 21:54:06

Néhány dologgal kapcsolatban kérnék iránymutatást. :)

Most leginkább bevonatokkal kapcsolatban. Bővebben:
1) A futómű alkatrészeinek és a bölcsőnek az én ismereteim szerint feketének kell lenniük. Van pár katalóguskép, amin látszanak ezek a részek, azokon ezek matt feketék, de nem egyértelmű, hogy az alvázvédő miatt-e, vagy egyébként is. Tehát a kérdés, hogy a futómű részei milyen fajta feketék? Fényes, selyemfényű, vagy matt?

2) Vannak részek a futóműben, amik sokkal jobban rozsdásodnak, mint a többi cucc, ezek a fékdobok és a laprugókötegek. Ezek azért sokkal rozsdásabbak általában, mert ezeken nem volt semmilyen bevonat, csak a pőre fém? A dobnál még bejátszhat, hogy leég róla, de a rugó az volt festve, vagy csak olajozva?

3) Úgy gondolom, a rugót úgy lehet legjobban eltakarítani, ha megbontom a köteget. Néhány helyen látszik a kötegben 1-1 nagy műanyag "tappancs", kb. olyasmi, mint a dugók a lökhárítóban, csak nagyobb fejjel, akkora átmérővel, mint a rugólapok szélessége. Ezeket lehet valahonnan pótolni, vagy ha nagyon gatyák, akkor ki lehet/szabad hagyni őket?

4) Ugyanaz, mint az 1. pont, csak a motor alkatrészeire vonatkoztatva. Nekem a légszűrőnél/tanknál/motorburkolatnál elég egyértelmű a fényes fekete, de inkább rákérdezek, mert végül a műszerfalnál sem volt igazam. :)

5) A padlólemez festésénél a pőre fémtől indulva milyen bevonati sorrenddel érdemes dolgozni? Én úgy gondoltam, hogy a kényes részekre cink spray, az egészet telibefújni rozsdagátló alapozóval, arra még valami alapozó vagy szórógitt, aztán mehet rá a szín és az alvázvédő. A sorrenden belül hol következik a varrattömítővel kencézős fázis? Én úgy sejtem, hogy az alapozás után, de cáfoljatok meg, ha rosszul tudom.

Kis update:
Végére értünk a csiszatolásnak. Az eddig tudott hibákon kívül szerencsére nem jött elő több nagyon gázos rész, csak 1-2 apróbb tökéletlenség. Remélhetőleg még ebben a hónapban eljut a lakatoshoz a gépezet. :)
https://www.facebook.com/pg/trabiweb/photos/?tab=album&album_id=1521550617878482

6295  Spityu 2017-06-07 16:28:44

https://library.hungaricana.hu/hu/view/DunantuliNaplo_1960_08/?query=trabant&pg=1&layout=s

6294 Piret Endre 2017-05-07 22:45:36  Előzmény:jocking .: 79661

Köszi :-) Hidd el, én is tartanék már szívesen ott, ahol még nem tartok :-)
Úgy bő három éve volt annyira szétszedve, mint a tied. Plusz még a teteje is lent volt, mert rohadt alatta. Valamikor így tavasszal végeztem az alja vasig pucolásával, lett visszaborítva az oldaláról az éppenhogy alátett futóműre, hogy el lehessen trélerezni a lakatoshoz.

Időnként tettem fel képeket hol ide, hol a Trabant topicba. De amúgy a belseje még tök üres, az ablakok sincsenek még bent.

6293 Piret Endre 2017-05-07 22:39:01  Előzmény: Spityu: 79660

Azt megint nem tudtam, hogy később változott a koronás anya. Nekem még az van szerencsére. És itt nincs semmiféle rugógyűrű a harmonikánál.

6292 jocking . 2017-05-07 20:54:13  Előzmény:Piret Endre: 79657

Ejj, ha már itt tartanék... Grat, szép lesz. Az autó többi részéről nincs kép? :)

6291  Spityu 2017-05-07 20:44:19  Előzmény:Piret Endre: 79659

Ha bírja a gyűrődést, akkor hagyd. Szerintem tárazz be tartalékba az 1.1-es gyáriból, az tuti. Kisiparit viszont ne vegyél, hamar oszlásnak indul.
Ugyanez igaz a féltengely gumiharangokra is. Az új típusúé kisebb átmérőjű és nem oldható SK szalaggal van rögzítve az agyhoz. Ugyanennél a típusnál szintén van egy ilyen nem oldható szalag a belső harangok kis átmérőjénél.
Amúgy, a kormányműharmonikánál a sarló felőli végére egy rugó gyűrű megy. Olyasmi, ami a szimeringek belsejében van. Réz(színű). A katalógus nem részletezi, nem is értem, miért nem.

http://trabkat.prokee.hu/kormany.html

Persze, lehet, hogy a koronás anyás verziónál még nem volt ilyesmi. Amúgy nekem már a biztosító lemezes van, az megy a fogasléc végére, sima anyával. A biztosító kissé ritka, így ha valamiért szét kell szednem, inkább kifűzöm a kormányoszlop felé a meghajtó tengelyt és leoldom a házat, majd lehúzom a kerék irányában, balra alászedett kerekeknél. Így a fent lévő biztosítót nem kell oldanom.

Neked még a képeken látható, tuskós gömbfej megy az irányítókarokhoz, ahogy nekem is. Örülhetsz, mert találni gyári újat, de kissé merevebb a kormányzás velük.

6290 Piret Endre 2017-05-07 19:28:58  Előzmény: Spityu: 79658

Én biztosan tanultam már valamit: a trapézcsavarról nem tudtam eldönteni, hogy merre áll. Nekem így lett volna logikus, elölről kapja a dzsuvát, ne arra álljon a menet vége. Majd ha legközelebb emelem az elejét, akkor megfordítom, úgysincs még meghúzva, azt majd terhelés alatt.
Ez a harmonika már nem a gyári, tizensok éve cserélődött, de most is tökéletesnek látszott. Némi pucolás után ment vissza. De kösz a tippet, ennek alapján beszerzek egy tartalékot.

Ez még bőven a régi fajta, belül diós féltengely. A képen látható harangok csak oda lettek téve, hogy távol tartsa a dzsuvát, amíg nincs összerakva. Egyébként azóta bekerültek a féltengelyek is, régóta nálam lapuló új gyári szett (természetesen továbbra is a régi fajta).
Az újfajtához való harang miben más?

A kürtnél egy hengeres fejű, egyenes hornyú csavar van látható hegesztés nélkül, ami viszont a legkisebb hajlandóságot sem mutatta a kijövésre. Tehát maradt,nem erőltettem.

6289  Spityu 2017-05-07 18:39:39  Előzmény:Piret Endre: 79657

Így tovább! Kötekedés: az első trapézcsavar feje hátul van. Réz fékcső helyett tudsz venni (ha akarsz) gyárit is és gyári jellegűt is. Nem látom jól a kormányműharmonikát, de 1.1-hez találni gyárit, ami sokáig bírja, teljesen kompatibilis. 601-esből soha nem láttam újan hirdetve. Kérdés: egy körös fékrendszer, de új típusú féltengely (gumiharang)? Vagy nem az? A kürtnél hegesztett csavar van nálad? Nem ismerem a korábbi évjáratokat, meg a kombit, lehet, hogy ma is tanultam valamit. :)

6288 Piret Endre 2017-05-07 18:12:38

Elkezdett fogyni a hatalmas hely az orrában. Persze még mindig eléggé üres :-(