Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7130  Spityu 2019-06-28 01:04:25  Előzmény:jocking .: 80901

A kipufogó, elöl, nekem akárhányszor valami miatt levettem majd vissza, egy kicsit mindig engedett. Néhány kör után, meglepő módon, mindig abbahagyta. Ha ránézésre jól illeszkednek a felületek és csak éppen hogy szivárog, adj neki egy lustasági esélyt. Ha nem öngyógyul, akkkor egyengetés vagy némi Bosal paszta jó lehet. Új a rendszered teljesen, T-men-es, nem? Ha igen, akkor abba kell hagynia... esetleg húzz utána, de ne roppantsd szét, ha az U alakú, duplamenetes bilincsed van (a gyári körkörösen szorít, azért jobb).
Mivel a tiéd már 28 H1-1-es karbival és elektronikus gyújtással szerelt, a gyújtási időpont 3.0 mm mindkét henger esetében (http://trabitechnik.com/index.php?page=48&lang=de&page_number=18) Erre állítsd. Ha esetleg csörgést tapasztalsz, akkor vegyél vissza belőle. 2.0 mm alá semmiképpen ne menj, akkor már utógyújtásos lesz és rommá fogja égetni az első dobot + a motor is nagyon melegedni fog, mivel csak erőlködik.
Gyertyának nem tudom, mit tettél bele, de egy helyben állva, nem jönne ki a csilingelős égés, ha rossz lenne a hőértéke (tudom, kivéve, ha kap valami műterhelést). Tekintve, hogy jó eséllyel tarhonyaszárító idő lesz az elkövetkezendő időszakban, nagy átlagban, mindenképpen 260-ast tennék bele (amúgy is, de ezt már írtam).
Hangok: első indításos videón 28-30. mp környékén lehet hallani (önmagában) a legjobban egy fajta nem éles, hanem surrogó hangot. De a 8. mp környékén is, amikor éppen, hogy jár a motor, akkor lehet a legjobban hallani. Ez a dugattyúgyűrű-hengerfal közötti súrlódás hangja. A bejáratással ennek zöme eltűnik.
A kipufogó szép, pattogós hangja is jól hallatszik.
Van némi torokhang is, ez is rendben van, főleg így, légszűrő nélkül.
Ventilátorhang is jó.
Generátor, ventilátor csapágy hangot nem hallok. (Még jó.)
Az elején gázelvételkor, később többé-kevésbé állandósultan hallható zörgés ugyanaz szerintem. Így videó alapján nem tudom megmondani, hogy micsoda. Két dologra gyanakszom: felső tűgörgő vagy dugattyúszoknya - hengerfal verődése holtpontoknál.
Ha tűgörgő: Mihályfinál ott volt minden a keze ügyében? Csapszegek, tűgörgők, hajtókar egyszerre? Ha jól sejtem, eleve ő adott tűgörgőt. Mennyire kotyogott? Az a jó, ha összecsúsztatva, forgatva akadás nélkül, lágyan forog. Ha megmozgatjuk radiálisan a csapszeget, akkor pedig egy éppen hallható kotyogással kell rendelkeznie, de semmiképpen sem látható módon. Nagyon picit szabad csak kottyannia, tényleg. Ha nem ilyen volt, henger, hengerfej le, de akkor már bejáratás utánra hagynám, és akkor lehet pucolni a dolgokat legalább.
Ha dugattyúszoknya: sok mindent nem lehet vele kezdeni. A vastagabb olaj nyelhet el az zajból. De ahogy írtam, a Castrollal, annak vékonysága miatt, nem fogja a legszebb hangokat produkálni a motor. Próbaképpen esetleg keverhetnél némi Sprint 2T-s benzin, hogy azzal milyen hangja van. Amúgy ez a zörgés engem inkább a dugattyúszoknyák zörgésére emlékeztet. Pl. MZ, Simson, Pannónia, Csepel stb. motoroknál szokott előfordulni. Oka a nem túl jó dugattyú geometria. Illetve most eszembe jutott még egy lehetőség. A motorkerékpároknál a súber zörgése is nagyon hasonló zajt okoz, ami szintén jellemzően gázelvételnél jelentkezik. Trabantra vetítve ez azt jelenti, hogy mindenféle zörgésre hajlamos dolgot ellenőrizni kéne a motor környékén. A karbiban valami (kopott pillangótengely, pillangószelepek stb.) esetleg, bár nem valószínű. A két henger közötti lemez is hasonló zajt tud produkálni, alattomos dolog.
Szerintem járasd be így, ha nem durvul a hangja. Aztán húzd le a tetejét 1000 után valamikor, pucold el a dolgokat és nézz át jól mindent. Ja, még a túl kicsi préssáv hézag is okozhat ilyet. Nézz be a gyertyánál, valszeg lenne nyoma a dugattyún. De a forrasztóónos mérés is bőven megteszi.

7129 jocking . 2019-06-27 21:35:18

Videók: :)
Első indítás evör. Nem diszkoveri csenelet módon, hogy előbb rápróbálnak kamera nélkül, ez konkrétan a legelső próba. :)
https://www.youtube.com/watch?v=LAu-LE6zgYA
Ez meg egy kis alapjárat (némi állítgatás után) és fordulat:
https://www.youtube.com/watch?v=5JitM3Zgnus
A 2. videó elején elég jól kivehető a "szelephang". (Némi zörgés van abból is, hogy a légszűrő tartó vasak zizegnek, de ez pont nem az.) Egyébként 100-as benzin van benne, Castrol Power1 Racing 2T-vel 1:25-ben keverve.

7128 jocking . 2019-06-27 21:30:26

Na, bement a tank, felment a kipufogó, megvolt az első indítás. :)
Ettől függetlenül az látszik, hogy a beállítgatással még sok időt el fogunk majd cseszni.
Három probléma merült eddig fel:
- Elöl kifúj a kipufogó a dob és a cső találkozásánál. A kipuffal elég sokat szívtunk, hogy hátul ne érje el a padlólemezt, de úgy tűnik, kicsit még majd állítani kell rajta ezen felül is.
- Lehet, hogy rég hallottam, meg egyértelmű lehetetlenség is, de mintha szelephangja lenne a motornak, kicsit "kattogósnak" tűnik alapjáraton. De egyébként alapjárat az van, gázadásra veszi a lapot is, és hamar vissza is esik alapjáratra, ha nincs húzva a gáz. (Kifúj a leömlőnél? Sok neki a 2 mm előgyújtás? Kevés a gyertya hőértéke?)
- 1-2 perc járás után megváltozott a hangja, mint kiderült azért, mert slusszos lett a gyertya. Valami cucc közé ment az elektródáknak, amit nem fog a mágnes. Nem tudom, honnan került oda, de nagyon remélem, hogy csak a gyertyamenetből ment be valami kosz.

7127  Spityu 2019-06-27 17:34:07  Előzmény:jocking .: 80898

Cigányszinter. :D Arra kell figyelni, hogy bár kemény a felszíne, ha valamit ráteszel, még ha azonnal nem is, egy idő után nyomot hagyhat maga után. Megnyomhatja a festéket, de ha olyan, akkor akár bele is ragadhat. Igen, még így is, hogy már kikeményedett. Szóval csak óvatosan.
A hollandernél lévő vulkánfíber tömítés szerencsére kommersz, bárhol kapható. A 4 lyukas tömítéssel lehet inkább szívás. Állítólag MG gyártat valami faszát, ami bevált. A tömítéskészletes nem túl jó... Ha bőrrel dolgozol, az jó lehet, de előtte alaposan be kell áztatni olajjal, hogy dagadjon. Máskülönben, ha kemény, akkor ereszteni fog. Vagy ha annyira meghúzod a leszorító csavarjait, akkor nem fogod tudni eltekerni.

7126 jocking . 2019-06-27 15:49:26  Előzmény: Spityu: 80897

Egyébként igen, amikor 20-25 fok volt, akkor kellett neki másfél-két nap. Így 35 fokban meg még kevesebb. Tegnap délelőtt fújtam a tankot, ma reggel már tapintásra is száraz volt és ujjlenyomat se maradt rajta. Mondjuk az is tény, hogy tegnap fél napig lógott szabad levegőn és órákig sütött rá a nap. Utána meg beraktam a garázsba, ami fából van, szigetelés semmi, a tető meg fekete kátránylap... Van bent kb. 50 fok délután, ha csukva az ajtó. :D
A benzincsappal kapcsolatban én is elővigyázatos vagyok, azt terveztem, hogy még kint felszerelem, aztán öntök egy kis naftát a tankba, hogy szivárog-e.

7125  Spityu 2019-06-27 13:30:37  Előzmény:jocking .: 80892

Annyira meleg van, hogy 1 nap alatt készre keményedik a festék? OK, hogy 2K, de azért annak is kell némi kikeményedési idő. Vagy csak túl vastagon fújhattam? :D
A benzincsapot még érdemes lehet a tank kiszerelt állapotában letesztelni.

7124 jocking . 2019-06-26 18:57:33  Előzmény: Spityu: 80895

Hát, szegény autó nem úgy nézett ki, mintha bárki is vette volna fáradtságot bármivel is vele kapcsolatban. Arra azért kíváncsi lennék, hogy melyik korábbi tulaj volt ennyire mekk-mester. Elvileg 3. tulajként van nálunk az autó, a 2. tulaj is nem túl távoli rokon volt, de ő soha semmit nem csinált rajta, csak kopott alatta. Nincs más, csak az 1. tulaj, bár szerintem nem túl gyakori, hogy az első tulajnál csesződjön szét egy autó. Lehet, hogy volt egy fiatalabb rokona, már csak a kalaptartóban lévő hangszórólyukak alapján is. :D

7123  Spityu 2019-06-26 18:41:27  Előzmény:jocking .: 80894

Hát, ha nem voltak extra furatok, akkor bizony gyári rászerelések ezek a díszlécek. Rohadt érdekes. :D Jó eséllyel a díszlécek furata is össze-vissza volt, szóval kellene lennie. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy valaki vette volna a fáradságot, és szépen átjelölte volna a régit. Eléggé perverznek kell lenni ahhoz. Kb. mint én, ugyanis a tetődíszlécnél azt az utat választottam, hogy a gyári új lécekre rájelöltem a peremről az eredeti furatokat. :D Azt már ne kérdezd, miért nem a régi léceket vettem alapul... Odatettem a lécet a peremre... félrehúztam... a furat fölé lógattam az alkoholos filcet... visszapozicionáltam a lécet... alkoholos filc ráenged... fúrás :D

7122 jocking . 2019-06-26 18:30:35  Előzmény: Spityu: 80893

Nem, nem volt plusz furat sehol, csak bal hátul, de ott sem a léc miatt, hanem mert cserélnem kellett a durót. :) Szerintem tuti biztos, hogy a díszléceknek sincs fix furata, mert a tetődíszlécnél is hozzá kellett igazítanom a tetőt az új léchez, miért pont az alsóknál lenne pontos? Na ezt fejtse meg aki tudja. :D
(A lámpagumit már megfordítottam. :) )

7121  Spityu 2019-06-26 18:17:24  Előzmény:jocking .: 80892

Ez rohadt érdekes. :D Nem láttál a duroplastok tetején vagy a lemezélen extra furatokat? Ugyebár mindig máshova kerül a díszlécek furata, találomra fúrják ki, asszem. A duroplastot biztosan. Akkor, amikor felragasztják. Vannak irányzékul kis kör alakú kiemelkedések, de Jürgen általában élt az alkotói szabadságával és magasról tett rájuk... :)
Szóval ha cserélték volna ezeket a léceket, akkor tuti, hogy új furatokat kellett volna fúrni. A tiéd '86-os, ugye? Megnéztem a lottónyeremény Trabit, ami '88-as. Annál ugyanolyan léc volt, mint az enyémen. Ja, a lámpagumi is úgy van rajta, ahogy írtam. És az az autó nem ment 4200 km-t.

7120 jocking . 2019-06-26 17:51:54

Gyorsan megnéztem. Mind a négy olyan, hogy a végénél hossztengelyben van egy 2 centi hosszú bevágás, és kicsit össze van nyomva. De hogy törés nélkül miért cserélték volna...

Ma végre lefújtam a tankot is, holnap az is mehet be a helyére. A gyújtás is be lett lőve, 2 mm-re, de majd meglátjuk, hogy elég-e. :)

7119 jocking . 2019-06-26 17:36:50  Előzmény: Spityu: 80890

Már beraktam a gumikat, 4-ből 3 szerintem jó lett, a bal elsőnek kicsit segítenem kellett ragasztóval, hogy ne bújjon ki, rövidre vettem a hámozott részt. Mindegy, majd utólag javítom, ha nem lesz stabil. De egyébként pont ezzel a módszerrel csináltam, mert korábban már pont szívtam meg azzal, amit leírtál, hidegben összeugrott a cucc. :D

Ha a hegyes és nem hegyes között az a különbség, hogy az olyan véget vesszük "nemhegyesnek", ami pl. az ajtó lécén van, akkor nálam hegyes van. Elöl és hátul is. Nem tudom, miért van így, én nem cseréltem, és okot se látok a cserére, mert elöl mindkét oldalon gyári volt a durók ragasztása, tehát még töréssel sem indokolható.

7118  Spityu 2019-06-26 13:56:57  Előzmény:jocking .: 80888

Következő hibázási lehetőség: díszlécgumik beépítése. A legelején és a legvégén visszahajtott a gumi, ha újat teszel be, ezt a régiről le lehet lesni. Szikével le lehet szabni. Nem lesz szép a metszés, a gyárit valami spéci módon vághatták. Viszont nem fog látszódni egyáltalán. A visszahajtással kell kezdeni, utána szép lassan haladni a gumi betömködésével. Amire figyelj: benyomkodás közben ne nyújtsd a gumit, ugyanis annak az lesz az eredménye, hogy ugyan könnyebben bemegy a perembe, viszont kis idő után elkezd majd zsugorodni, vissza a normál állapotára. Ennek következtében akár 5-10 centivel is rövidebb lesz a gumi, ami eredetileg végig ért. :)
Félig oldalra kell dönteni a gumit, az egyik peremét a helyére tenni, a másik peremet pedig benyomkodni valamilyen csavarhúzószerűséggel, ami nem vágja szét a gumit. A végét szépen el lehet vágni szikével.
Apropó, nálad összenyomott vagy normál vége van a díszléceknek a lámpáknál? Elvileg 1989 februárjától van hegyes, de mintha bal elöl olyat látnék nálad. http://www.trabant-original.de/otdb/table1_view.php?SelectedID=209

7117  Spityu 2019-06-26 00:57:38  Előzmény:jocking .: 80888

A motorolaj kiváló hitvita alap. Ha rám hallgatsz, csak olyanra hallgatsz, aki gyári új vagy nagyon jó minőségű alkatrészekből épített motorral használt X vagy Y olajat. Ez a legfontosabb, ebből ne engedj semmit. Ne hallgass semmi esetre sem olyanra, akinek a motorja mindenféle szedett-vedett vagy erősen megkérdőjelezhető minőségű alkatrészből lett összeépítve. Miért? Mert nem nevezhető tudományosnak a kísérlet (gyk. mindenféle szir-szar motoron nem lehet olajokat tesztelni, mert ha 10 hulladék, de 0 km-es motort ugyanazzal az olajjal ugyanúgy használsz, tízféle futásteljesítményt kapsz, nagyátlagban 1000 és 15000 km között szóródva.) Olyanra se hallgass, aki olyan motort vesz alapul a tapasztalatainak megosztása során, aminek az előélete szintén kérdőjeles, az összeépítés minősége, alapossága szintén. Jóvanazmaj' edógozza. Arra meg pláne ne hallgass, aki azt mondja, hogy mit kell túllihegni az egészet felújítást, különben is már fél évszázada megtervezték, dobjuk össze, oszt' haccóljon.

Tfh. X olaj teljesen használható, nem öli szét a motort. Aztán jön valamelyik országos hülyegyerek, aki azt mondja, hogy így szar, úgy szar, mert az ő motorja beállt tőle, soha többet, meg az anyját is annak, aki kikotyvasztotta, és még "trénert" (sic!) is kellett hívnia... Ja, csak éppen a motorban valami pusztulat felújítóműhely ipari hulladék főtengelye volt bent, vagy a fűzésnél nem figyeltek a dolgokra. Vagy ő vagy akitől vette, a Lali bácsi, de persze valójában még tutira NDK-s, bontatlan blokk, biztos, hogy a váltó miatt kellett annyiszor szétszedni a hajtást, hogy a kuplungharangnál már kikopott az összes 8-as menet.

Csak a saját motorjaimat írom le, azokról tudok mindent (beleértve azt is, ha semmit).

A gyári motor 99%-ban kúton kevert, 40-es keveréket kapott (én már csak arra emlékszem, de szerintem 1984-ben már csak olyan volt a kútfejeknél). Ez tudomásom szerint Arol 2T-t jelentett még a végén is. Nem hinném, hogy Sprintet csepegtettek volna bele, aztán ki tudja. A motor szépen járt, erős volt mindig is, különösebben nem volt kokszos pl. a kipufogó csonk (emiatt kétlem, hogy Arol 2T lett volna a benzinben :D). A 74-esen, az egervári emelkedőnél mindig ciripelt a motor, de csak enyhén, éppen hallhatóan. Szerintem csak az egyik henger egyébként. Aztán 2002-ben elkezdett romlani a hangja, megjelent a durva féle hajtókar hang. Pár hónap ritka használat után végül 2003-ban beállt. A másik hajtókar szinte olyan, mint a gyári. Ekkor kb. 55-60 ezer lehetett a kocsiban, sajnos nem emlékszem. Én azt gyanítom, hogy a gyenge ciripelés csak az egyik hengert érintette, és annak köszönhetően halt el szépen lassan a hozzá tartozó hajtókarcsapágy.

Ekkor vettük a '80-ast donornak. Talán 20-ért. Forgalomból végleg kivont, régi rendszer szerint. Vissza lehetne helyeztetni. Az új Suzukijába 300-400 ezerért beszámítjuk akció egyik áldozata. Zsír új fékek, felújított motor, korábban némi lakatolás, ezt láttam rajta később, amikor megvizsgáltam a kocsit. Valószínűleg el akarta adni a tulaj, de előtte rendbe tette, aztán inkább becserélte egy Suzukira. Ez a motor is jellemzően kutas 91K-t kapott, mint az eredeti. Nagyon szép hangja volt, amikor beüzemeltük. Belenéztünk a gyertyánál, fénylett a dugattyú tető. Bizony, felújított (és mivel csillogósan fénylett, valamilyen hazai dugó lehet benne. A főtengelyről semmi információm nincs. Miután 2006-ban beállt, max. 10e km után (2002-től másodlagos autó, 2006-tól használom én), a blokk ment be a bódéjába. Azóta is ott pihen egy kartondobozban. Azt hiszem, ekkor már csak elvétve lehetett 91K-t tankolni. Volt, amikor Arolt (vagy Sprintet, nem emlékszem) kapott, volt, amikor shelles ásványi olajat (mindhármat kútról vettem), 1:40-be. Azt figyeltem meg, hogy a shellessel nem, de valamelyik molossal (szerintem Arol volt) enyhén ciripelt. Miért? Mert jobban kokszolta az égésteret, ami kopogásos égéshez vezet (erre most nem térnék ki, miért). Aztán 2006 őszén ez is beállt. Egyre durvább hangja volt, mentem hazafelé, pont azért, hogy ki kell cserélni, de Lábodnál, miután tökjó hangja lett a motornak (!), szépen beállt. Valószínűleg siklócsapágy lett a görgősből, alul, azért. :D (Észrevetted? Nem írtam, hogy szar a shelles ásványi olaj, mert ezt nem nevezném hosszú távú tapasztalatnak és a motor sem tekinthető ideális tesztalanynak.)

Harmadik motor. 10-ért vettük mindenféle papír nélkül. 2009 tavaszáig bírta, csak ásvány Shell 2T-kapott, 1:40-be (a motorokon mindig megszakítós gyújtás volt és mindig áttettük a 4-1-es karbit). Az eladó mondta, hogy ez bizony bontatlan vagy német felújított, szerinte a bánattudjaki Németországból hozta régebben, blablabla. Kinézetre nem volt túl szép, egyáltalán nem hittük el a mesét, de igazából nem is érdekelt minket. Kellett egy motor hirtelen, közel volt, megvettük, nem foglalkoztunk vele. Szóval 2.5 évig ment (előtte ki tudja, mennyit). Egyre rosszabb hangja lett. Felküldtem egy főtengelyt Mihályfinak, sűrű görgősre kértem. Kicseréltem. Pál dugattyúk voltak benne és egy alul agyonperselyezett hajtókarcsapú és hajtókarú főtengely. Asszem, a ratyi fajta kecskeméti. (Ennyit a meséről... :D). Ez is ment mondjuk 10 ezret ez idő alatt. A nyomokból ítélve előttem már azért sokat használták. Aztán a Mihályfi-féle tengellyel ment 2010 januárjáig, akkor vettem a 4T-t. Ez a motor, ebben a formájában szintén vidéken pihen egy fadézsában, gyakorlatilag bevethető tartalékmotor.

Első motor, felújítva. Ugyebár minden gyári új. Hengergörgős főtengely, 7.6-os hengerfejek, telipalástos dugók 3 századra, megszakító, szimmering. Tsaby javaslatára Sprint 2T-vel járattam be. 1:25 500 km-ig, utána 1:33 még 500 km-ig, utána pedig 1:40-be. Azt tapasztaltam, hogy valóban ezzel van a legszebb hangja a motornak (csak röviden, 1200 km-nél szétkaptam a blokkot, mert hidegen némi cicergést hallottam, mechanikus eredetűt. A szétszedéskor, ahogy fordítottam át a lendkeréknél fogva, a hengerek már sehol, szintén hallottam a hangot. A hengergörgők egymáshoz koccanása okozza. :D Egy gyári, garantáltan 16 ezret futott kocsinál ugyanezt hallottam. Aztán később egy másiknál is. Ez bizony a hengergörgős jellegzetessége. Sebaj, a szétszedést követően legalább nyugodtan aludtam.). Mivel ez eléggé sűrű olaj, tompítja vagy inkább megakadályozza a nyugvócsapágyakban lévő hengergörgők egymáshoz koccanását, míg a hígabb olajok nem. Mi a hátrány? Szerintem a kenése nem a legjobb, továbbá túlzottan kokszol. A "modernebb" olajokhoz képest. Jó, persze, a bejáratáskor gazdagabb volt a keverék, az is okozhatja. De nem, az 1200-as revíziónál lepucoltam mindent, és utána is kokszolt (1:40-nél akkor már). Szóval ezek miatt nem ajánlom. Igen ám, de akkor mi legyen helyette, ami nem kokszol? Castrol Power 1 Racing 2T. Valóban, e szempontból nagyon jó kis olaj. A kenése is jó, bár ezt nehéz megítélni a valós életkörülmények között (rövid távon biztos, hogy jó, mert nem állt be a motor, de hosszú távú kimenetelről nem tudok nyilatkozni). A bökkenő, hogy az alacsony viszkozitása azt is eredményezi, hogy amolyan "laza vagyok szétesek" hangja van tőle a motornak, ami nem feltétlenül káros, csak a fület bántja. A dugattyú átbillenési hangja, hidegben hidegen a hengergörgők hangja bizony nem tetszik a vájt fülű embernek. Más kell. Ekkor kipróbáltam 1-1 flakonnal szintén szintetikusnak vagy legalább félszintetikusnak írt olajat (ez igazából egy hatalmas nagy bullshit), ami könnyen elérhető volt és a viszkozitása miatt úgy gondoltam, hogy jó hangja lesz tőle a motornak. Ezekről sem fogok ítéletet mondani, mert 1 flakon az semmi, csak a tapasztalatomat írom le: Repsol valamelyik Scooter (talán Scooter 2T, de egyáltalán nem biztos), Xado 2T FC, Mannol 2T Snowpower, Husqvarna LS+ 2T. Egy kalap alá veszem őket (tudom, elnagyolom!). A Sprint 2T és a Castrol közé tenném őket. Kokszolásban és motorhangban is - kevésbé kokszolnak, mint a Sprint 2T, és szebb hangjuk van vele a motornak, mint a Castrollal. A kenésről szintén nem tudok sokat írni: egyikkel sem állt be a motor, és egyiket sem használtam többtízezer km-ig (hosszú távú motorkímélő vagy -koptató hatás). Tekintve, hogy a kokszolódást nagyobb problémának ítéltem meg (csörgésre való hajlam növelése miatt), mint azt, hogy a kizárólag a fülnek bántó alaphangokat tartalmaz a motor járása, visszaváltottam Castrolra. Aztán amikor elfogyott a flakon, kipróbáltam egy újat. Az EMTC oldalán olvasott leírást addig is ismertem, de egy húsvér ismerősöm is javasolta, mondom kipróbálom, max. elhasználom bowdenkenésre: Fuchs Silkolene Scoot Sport 2. Nem bántam meg. Igaz, még csak 9 deci fogyott el belőle. 40-be keverem. Ha némi városozás után elhagyom a lakott terület táblát, kb. annyira füstöl, mint a Castrollal a kipufogórendszer. A gyertyákat ez idő alatt még nem csavartam ki, de majd belenézek, kokszol-e. És ami a legjobb, még a Sprint 2T-nél is szebb hangja van vele a motornak, annak ellenére, hogy szintetikusnak írják (ami kifejezést automatikusan ignorál az agyam). Egy hátránya van: a viszkozitása. Kis túlzással mint a méz. :D Alig lehet feloldani. Eddig festékes mérőpohárban mértem ki az olajat, öntöttem a tankba, majd öblítettem ki benzinnel. Na, ezt itt el lehet felejteni. 0.5 l-es Nestea-s üveg, beskálázva 50, 100, 200 ml-nél, átlátszó ragasztószalag, hogy a benzin nehogy lemossa. Olaj bele, némi benzin rátölt, jól összeráz. Tankba be. Újra benzin, összeráz, tankba be. Tankolás a benzintartályba. Nem tudom, hamisítják-e, de ha egy sűrű olajat látsz, ami Kevert likőr színű, akkor az ez lesz.

Benzinnek sokáig legolcsóbb 95-öst használtam, de azzal némi taknyosodást tapasztaltam, annak ellenére, hogy télen is meg szoktam hajtani hibátlan körülmények között a kocsit. A 100-as valóban kedvezőbb e szempontból. Évi max. 1000 km-nél egyáltalán nem megterhelő. De ha napi szinten használnám, akkor sima 95-öst tankolnék bele. Ha ma lenne 0 km-es a motorom, így csinálnám:
- 500 km 1:25, 500 km 1:33, utána 1:40 Fuchsból,
- vagy 500 km 1:25, 500 km 1:33 Sprint 2T-ből, hengerfejek esetleg még hengerek le, pucolás, és 1:40 Fuchsból
Az első 1500 km-en, sík úton, egyedül, a végsebességek az egyes fokozatokban: 20-40-60-80. Az első 500 km-en nagyon figyelni arra, hogy mennyire "él" a motor. Ha pl. egyedül mész fel egy enyhe emelkedőn (nyilván meredeken még hamarabb előjönne) és azt érzed, mintha valaki elkezdené szép lassan behúzni a kéziféket, akkor azonnal kuplung ki, szívató valamennyire ráhúz, gázfröccsök, egy kicsit járatni, hűteni a motort. Ha nem így tennél, és nyomnád még jobban a gázt dugattyúberágódás lenne a jutalmad. Nekem egyszer volt ilyen, de a revíziónál kiderült, hogy ez még nem jelent károsodást. Annak hangja is van. :D
Szóval hosszú távú tapasztalatom igazából nincs. Én csak figyeltem minden egyes apró változásra, amit az egyes olajok váltásánál tapasztaltam, és ezeket írtam most le. Nem, nem mániám az olaj csereberélés, csak a legjobbat szerettem volna megtalálni. De ha ajánlanom kellene olajat, akkor ez a Fuchs vagy a Castrol lenne, 1:40-be. Előbbi szebb hangot, kevesebb költséget, utóbbi valamelyest talán kevesebb füstöt eredményez. Bejáratáshoz én inkább viszkózusabb olajat használnék ma is, de szerintem a Fuchsot használnám erre is, ahogy az előbb is írtam.
1:33 vs. 1:40 vs. 1:50. A 33-as keverék a bronzpersely -> tűgörgő váltással módosult 50-esre. Tehát elvileg az enyém is simán menne 50-essel, minden hiba nélkül, nem a hengergörgőhöz van kötve. 40-es keverék: a kutakon, amíg volt, ennyire volt bekeverve egységesen a 91K. Én emiatt használom inkább ezt, hiszen így elég sokat elment az első motorunk. Ha valaki sokat jár hegyen-völgyön, lakott területen kívül, ajánlottabb a sűrű keverék, de még így sem mennék a fenti olajok kedvező tulajdonságai miatt 40-esnél sűrűbb arány fölé (számjegyileg alá). Ha valaki egy alföldi városban, faluban poroszkál, szerintem teljes nyugodtsággal használhat 50-es keveréket. Pécs hegyes-völgyes város és eleve meghajtom rendszeresen lakott területen kívül is, emiatt az 50-est elvetettem. Tény, hogy ezzel a 40-essel, akármilyen olajat is használtam, 20-30 km város után kell azért a Komlói út emelkedője Árpádtetőig, amin szépen kifüstölögheti magát a kipufogórendszer.
Az Arol 2T-ről azért írnék. Nem saját tapasztalat (az csak 1-2 fél literes flakon + ugye nem tudom, régen mi volt a bekevert 91K-ban), de tényleg durva lerakódásokat okoz. Képzelj el egy összekötőcsövet, amibe egy ceruzát alig tudsz bele dugni. És állítólag akkor is ennyire összekátrányoz mindent, ha országutaznak a kocsival. Nem tudom. Biztos van, aki megelégedéssel használja, de szerintem ő a szerencsés kivétel.
A fenti Castrolról van más "tapasztalatom" is. Adott egy bontatlan blokk, ami talán 60e körül elkezdett szólni, jelenlegi tulaj akkor vette meg talán. Azóta ezzel a Castrollal használja, lassan már 90e-nél tart és még mindig megy, anélkül, hogy romlott volna a motor állapota.

Ki kell térjek a gyertyára is. A könyv ugye Isolator 225-öt ír. Nem vált be, bgt015 és én is azt tapasztaltuk, könnyen beköpi (DDR-esekről beszélünk). A mi kocsinkban világéletében régi fajta BERU-s, 260-as Isolator volt (amennyire vissza tudok emlékezni). Ami nagyon hasonlít az eredeti DDR-esre, csak már fehérhorgany. Soha, semmilyen gond nem volt velük. Volt olyan AFIT-os, aki a melegebb hengerbe 260-ast, a hidegebbe 240-est ajánlott. Ők mindig azt raktak be. De én sosem tapasztaltam szemmel látható különbséget a gyertyák között. Namármost, a kínai Isolatort nyilván nem ajánlom. Lehet, hogy jó, de semmi köze a régihez (amúgy, használtam, nem volt vele rövid távon gond). Hőérték, gyertyakép szintjén a 260-asat ajánlom, többet kipróbáltam, tapasztalatból mondom. Na de ugye akkor milyen gyártmány legyen? Nekem nagyon beváltak az NGK-k (persze, az eredetiek). NGK-ból a 260-as Isolator ekvivalense a B8HS. Ezt használom, tökéletes a gyertyakép. Bárdinál vettem, eredeti. A BP8HS más, "előrehúzott" elektródájú. Sok jelentősége szerintem nem lenne, de akkor sem ez a váltó típus. A B7HS, B6HS pedig alacsonyabb hőértékű, 225 és 175 inkább. https://cdn.germanscooterforum.de/monthly_05_2007/post-8656-1179329775.jpg

Az indítást mindenképpen örökítsd meg videón. Azt is, hogy hogyan tekerteted majd egy percig az önindítót, amikor rájössz, hogy a trafókra nincs rákötve a megszakító, ami nálad nincs is. :D Utána meg pöcc-röff.

7116 jocking . 2019-06-25 21:04:16  Előzmény: Spityu: 80887

Nem gond, van fölös kampóm, majd berakom. :)
Ápdét, hátra felkerült a fék, kézifékem már van. Még felmegy a hosszú cső, a kipufogó, lefújom a benzintartályt és szerintem péntek-szombat magasságában rápróbálunk az indításra. :)
Báj dö véj, benzinbe milyen olajat vegyek? Arol 2T szerintem már nem ez a súlycsoport. :D

7115  Spityu 2019-06-25 11:06:50  Előzmény:jocking .: 80884

Ja, nálad nincs is ott a csavar feje alatt olyan kampó. Gondolom, csak a blokk összefogatónál van akkor ezek szerint. Bizony, a kinyomóvilla tengely fölé is kell egy (alátét, kampó, alátét, csavar itt is a sorrend). Amikor majd a kipufogó rendszert teszed fel, minden elemét rakd fel a kocsira, de minden csavar legyen laza. Főleg a leömlőnél és a váltóbakhoz menő tartó fülnél. A fűtőbanánt is tedd fel gumicsövestől, mindenestől. Ha minden szépen összecsúszik, és nincs útban másnak, csak azután kezdd el meghúzkodni a csavarokat.
Ja, nálad nincs is ott a csavar feje alatt olyan kampó. Gondolom, csak a blokk összefogatónál van akkor ezek szerint. Bizony, a kinyomóvilla tengely fölé is kell egy (alátét, kampó, alátét, csavar itt is a sorrend). Amikor majd a kipufogó rendszert teszed fel, minden elemét rakd fel a kocsira, de minden csavar legyen laza. Főleg a leömlőnél és a váltóbakhoz menő tartó fülnél. A fűtőbanánt is tedd fel gumicsövestől, mindenestől. Ha minden szépen összecsúszik, és nincs útban másnak, csak azután kezdd el meghúzkodni a csavarokat.
Az első dob a kocsi kereszttengelyéhez képest kicsit ferdén áll. Legalábbis nálam, most, és ezelőtt is. A hátra menő cső viszont szépen, párhuzamosan fut a bölcső hosszanti részével. A hátsó dob felfüggesztésével is lehet játszani, pl. a kasztnin lévő fülek mely oldalára menjen a gumiszelet. Bár azt hiszem, a katalógusban lévő képet vettem alapul ebben és a kötések összeállításában is. Gyári új, 6-os ESKA csavarokból fűrészeltem megfelelő méretűt, de a gyárinál szerintem hosszabbat, mivel tettem még pluszban lapos alátétet, talán a csavarfejek alá. Mindkét helyre fakötésűt (csavarboltból és egyből vittem sárgára horganyoztatni), az nagyobb felületen szorít, és persze vastagabb is. Szóval kicsit a csavarok is hosszabbak. az anya alá rugós alátét, ugyanúgy, mint a katalógusban. Mivel sok gyári csavaromat elhagytam egyszer, kék menetrögzítőt cseppentettem pluszban a csavar végére. Mondjuk a szállítószalagot nem kell sajnálni, meg lehet tépni nyugodtan a csavart. :) Apropó, a hazai nyilvánvalóan, de még a gyári szalagok is repedeznek egy idő után (<1 év). Emiatt fekete szállítószalagból vágtam megegyező méretűeket. Kilyukasztottam őket, megcsiszoltam egy kicsit a sarkukat, majd matt feketére lefújtam őket. Alig lehet észrevenni, hogy nem gyáriak, viszont örök + 1 nap. Elöl a váltónál lévő homokóra esetében a gyári bevált, nem szakadt el (sosem). A cső fülébe két oldalról egy-egy kis textilbakelit betét megy be, azért van akkora szeme. A bilincsek pozíciójánál a katalógust követtem, bár az előbbi videónál felfelé áll az első csavaros része.

7114  Spityu 2019-06-25 00:50:06  Előzmény:jocking .: 80884

Első lámpagumi, generátor kábel: https://www.youtube.com/watch?v=b8zX6Llc9YY
A 4T-men, amiről tuti nem volt lebontva és más, szintén bontatlan kocsiknál is előre nézett a lapos oldala a gumi tömítéseknek. És igazából úgy is logikusabb, a duroplast íves sarkára is így fekszik fel jobban. A generátor kábel úgy áll nálam is nagyjából, ahogy a videón. Talán mintha nálam egy kicsit előrébb dőlne (ha nem teljesen, vízszintig). A lényeg, hogy az évek során kissé kikeményedett fekete burkolat elárulta, hogyan volt lebontás előtt. Bár talán valamelyik fényképen is látszik. De a lényeg, hogy az önindító fölött volt elvíve. A szívató bowdenhez viszonyított pozícióját ne kérdezd. Már csak azért se, mert nálad máshogy megy az a bowden, H1-1-nél. A gázbowden nálam a légszűrő ház alá be van ugrasztva. Szemből nézve a fedél perem bal oldalára pont. Úgy törik a legkevésbé és a kipufogó flexicsöve sem tudja megolvasztani, pont elkerüli azt. Érdemes rászánni ezekre pár percet, mivel szépen be lehet állítani úgy mindent, hogy ne koptassák egymást. Tipikus gócpont a váltókar és vidéke takszöv. Ott a testkábelt hajlítottam úgy, hogy az megfelelő módon eltartson mindent a sétapálcától. Azt hiszem, az ottani dolgok bilincselését lerajzoltam egyszer, talán neked.
A tetődíszlécet több lépcsőben végül is meg lehet csiszolni. Igény szerinti mértékben polírozni, esetleg utána az ismert módszerrel (de dörzsi nélkül) mattítani az oldalát. A tetejét úgy csináltam, ahogy az oldaldíszléceket. De idővel mattul saját magától is. Mindig legyen a rakodópolcon mikroszálas rongyod, hogy a kényszeres taperászók ujjlenyomatait legyen mivel letörölni. Ugyanis az izzadságban lévő só simán megkapja az alut is, akárcsak a homokszórt acélt pár nap után.
A tankban lévő pár pötty nem gond. A lényeg, hogy rozsdasár, leveles rozsda ne legyen. Ha egyszer már bekerül az olajos benzin, az már megállítja a pöttyök szaporodását, én úgy tapasztaltam. Nem is szórakoztam vele, igaz szép állapotú volt a tankom belül. Egyszerűen kiöblítettem párszor, aztán olajos benzinnel meglögyböltem. Ettől függetlenül jó az a módszer, amit leírtál. A foszforsav kerülendő, ugyanis a fehér por, amit maga után hagy, eléggé kiszámíthatatlan, és nehéz is eltávolítani, duguláshoz vezethet. A sósav gyönyörűen leszed minden rozsdát, pikk-pakk, csak éppen utána nagyon aktív marad a felület, másnap full rozsdás lesz. Nem próbáltam ki, de a sósavas lemaratás, majd közvetlenül citromsavas utókezelés jó megoldás lehet. A szárításra bizony jó ötlet a denszesz. Ahogy írod, kirántja a vizet, de ez önmagában szintén nem elég, egyből át kell öblíteni a tankot olajos benzinnel. A citromsav, akármi (víz alapú) folyadék után közvetlenül a benzin nem volna jó, garantáltan vizes marad a cucc. Emiatt a szárítás is jó ötlet. A múltkor az egyik fűnyírónk szívatott, tiszta víz volt a tank alja. Miután nagy nehezen kifogyott a benzin, fél óra a tűző napon tökéletesen kiszárította a tankot, mehetett bele a fasza benzin.
Achtung Gebläse? Trabantwelt-es? Nekem is olyan van fent. Egy rossz hírem van, a miénkre már a lapított háromszöges változat kell, de nekem is TW-s van fent. És bizony kell, Imre Trabantján a képeken még látható volt a maradék. http://retrovasak.hu/trabant-601s-1990/
Tedd fel, de ne lakkozd le. Majd azt a verziót, amit készítek. Folyamatban van, már csak intézkedni kell. :D A TW-s beszkennelve, vektorgrafikusra átrajzolva, még a háromszöget kell megalkotnom (a neten van némi forrás, hogyan is nézett ki). Nyálazós matrica lesz ez is. Amúgy, a váltás valamikor a '70-es években lehetett talán, de nem biztos. Az tuti, hogy a régebbi változatokon volt piros, egyenlő oldalú háromszöges. A matrica pozíciója össze-vissza volt. Általában a tetejére kerül a ventilátorháznak, 12 órához. De van amikor kissé előre dőlve, mondjuk 3 órához. A szöveg orientálása szintén vegyes. Van, amikor a silt felé néznek a betűk, van, amikor hűtőlevegő burkolat felé. Én 12 órához raktam, a ház felé néző háromszöggel. Továbbá láttam olyat is, amikor még egy valamilyen sárgás matrica is szerepel, de az nem gyakori. Valami kis fekete motívum is van benne. Egyáltalán nem vagyok benne biztos, de mintha az enyémen lett volna.

7113 jocking . 2019-06-24 20:48:51

Viszont kérdés.
Az önindítóról a generátorra a két vezeték az önindító alatt vagy felett megy a generátor felé? A wikis képen pl. fölötte van, de ha úgy menne, akkor nem sok értelmét látnám annak a kampónak, ami a karbi rugójának a felfogatásával van egy csavaron.

7112 jocking . 2019-06-24 20:46:38  Előzmény: Spityu: 80882

A lámpa alá a gumit azért így szereltem fel, mert logikusan így adta ki. Van a gumin egy kis sík rész, aminek mindenképp az állítópöcök alá kell kerülnie, máskülönben akadna a gumiban a cucc. A hátsónál is eléggé egyértelmű volt, a magasabbik oldal ment a lámpatest irányába.

Közben vannak újabb fejlemények, kész lett a motorburkolat, beszereltem azt is a helyére, a fűtés keverődobozával együtt. Felmentek az alsó díszlécek is. A tetőre valókkal még lesz dolgom, hogy valamennyire ki tudjam fényesíteni a függőleges részét, mert olyan mély karcok voltak benne, hogy kénytelen voltam csiszolni, a csiszolt részt meg nem lehet olyan egyszerűen tükörre polírozni, mint a csiszolatlant. Úgyhogy végigmentem rajta vízpapírral, hogy egységes legyen, majd azt próbálom polírozni, amennyire lehet. Valszeg nem lesz tükör, de sokkal fényesebb lesz, mint az alsó díszlécek, amiket a rozsdamarós módszerrel csináltam.

A benzintankot is sikerült végre gyönyörűen kitakarítani. Próbálkoztam több dologgal is, de a vége mindig az lett, hogy másnapra bepöttyösödött, pedig még denszeszt is raktam bele, ami elvileg kirántja belőle a maradék vizet.
A következő volt a módszer, ami végül bevált:
Zúzott kavics nem volt itthon, csak murva, de az is eléggé éles-sarkos, úgy tűnt, jó lesz. ebből fél vödörnyi ment a tankba. Aztán erre ment úgy másfél liter víz, amiben 2 zacskó citromsav volt feloldva. (Kifolyókat eldugaszoltam persze.)
Az egész cucc be lett bugyolálva rongyokba, és bement a betonkeverőbe, a maradék hézagokat szintén ronggyal tüntettem el. A tank így "ringlispilezett" majdnem 4 órát. Kivettem, kicsomagoltam, a folyadékot hagytam alul kicsurogni, amikor már csak néha csepegett, kiöntöttem a köveket. Pár apróbb azért maradt benne. Ezután slaggal kicsapattam a belsejét vagy 20 percig, hogy minden maradék dzsuva kijöjjön belőle. Amikor már tökéletesen tiszta volt a belseje, csak vizes volt, akkor a tankot oldalára borítottam úgy, hogy a betöltő a földhöz közelebb essen és hőlégfúvóval toltam bele a meleget 15 percig. Ezután váltás, továbbra is alul volt a lyuk, de a tankok felállítottam, hogy a rövidebbik oldala legyen a földön. Így is ment még vagy 10 percig. Utána hagytam kihűlni, mert annyira felforrósodott, hogy alig lehetett megfogni, de így vizsgálva már tökéletesen tiszta a belseje, víz egy csepp se maradt benne. :)

Ui.: Kéretik nem megkövezni ezért, de raktam egy "Achtung Gebläse" matricát a ventire annak ellenére, hogy ezen az évjáraton valószínűleg már nem volt. :D

7111  Spityu 2019-06-24 12:26:52  Előzmény:jocking .: 80880

Most megpillantottam egy képen, hogy a lámpagumik elöl fordítva vannak feltéve. Gondoltam rá, hogy rákérdezek, de egy másikon úgy láttam, jól vannak. A sík felületnek kell a lámpakarika felé néznie, 100%. Anno kellett kutatnom, hogyan is volt. A fényszórómagasság-állítót ne kérdezd, hova kell bújtatni. :) Az biztos, hogy a H4-esnél van alul egy kis kivágás. A régi, R2-esnél nincsen. Egyébként én úgy szereltem fel, hogy a lámpabilit először csak odatettem a helyére, ment bele a foncsor, majd a karika. Persze, a gumi ekkor már a helyén volt, de csak ezután tettem rá az alátétet + anyát. Így szépen el tudtam igazítani a gumit, de azért kellett vele szórakozni még így is, hogy tökéletesen álljon, de azt gondolom, megérte.
Ha nitróval meg akarod törölgetni, akkor csak éppen hogy nedves legyen és hosszú mozdulatokkal kell végezni a műveletet. Ne nagyon legyen eközben áztatva, mert akkor már ragacsossá válhat a gumi. Érdemes lehet próbálkozni a lapján vagy egy kidobásra ítélt példányon.
A hátsó lámpák esetében, úgy emlékszem, az egyik perem kicsit magasabb, mint a másik, és az néz a lámpakeret felé.

7110  Spityu 2019-06-24 00:38:37

A kerek tartályosnál (szemből nézve) jobbról kerüli az akksit, a hátsó ütközők alagútjában megy át, majd megy a sprcinihez. A kocka tartályosnál, amilyen a miénk is, tudomásom szerint csak a bal akksi leszorító pálca és az akksi közé megy be, majd megy hátrafelé és elkanyarodik balra, a spricnihez. Sajnos amit kaptam mipolán csövet, kissé vastagabb falú, így merevebb, mint a gyári. Emiatt nekem most kicsit máshogy van elvezetve, mert féltem hogy túlzottan megtörne, ha a gyári módon vezetném el és esetlegesen eltörné a spricni szárát.
De lehet, hogy csak a testkábelt és a motortér kitámasztót kerüli el jobbról: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trabant_Engine.jpg Fater tudja, megkérdezem majd.

7109 jocking . 2019-06-23 22:35:13

De ha már cső. Az ablakmosó csöve merrefelé van elvezetve eredetileg? :) Perpillanat a bal torony előtt, az akku tűzfalon lévő tartófülein át vezettem el, de szerintem eredetileg nem arra ment.

7108  Spityu 2019-06-23 20:09:22  Előzmény:jocking .: 80878

Passz. Talán kibírja, de azt úgyis meglátod, ha nem. De eszembe jutott egy egész jó átmeneti megoldás. Ez lehet, hogy barnás színű: http://www.zsombishop.hu/product_info.php?products_id=4464
Ez viszont fekete: http://www.zsombishop.hu/fekolajtartaly-670mm-ladaniva-p-3666.html Nem teljesen olyan, mint a gyári Trabant, de szerintem passzol, ez is 8-as, úgy tudom. És az etilén-glikolt is bírnia kell.
Igen, biztos lehetsz benne, hogy szürke volt. Valószínűleg, amiket láttál kocsikat, már mindegyiken elporladt az eredeti. Gyárit meg nem kaptak, így tettek bele pl. Skodáét (asszem). Vagy fekete NDK-sat. Nem tudom, miben lehetett. Ha szürkét veszel valahonnan, vigyázz, mert létezett 1 fúvókás is!

7107 jocking . 2019-06-23 18:49:06  Előzmény: Spityu: 80877

"Valamilyen" csőnek milyet tegyek fel? A benzincső bírja a fékfolyadékot?
Közben megnéztem pár régi prospektust is, azokban is szürke a spricni. Csak azért furcsállottam, mert még soha egyetlen 80-as évekbeli trabit se láttam, amin szürke lenne. :D

7106  Spityu 2019-06-23 14:06:19  Előzmény:jocking .: 80876

Ja, igen, a gumitömítésekre gondoltam. Hát, most nem találtam meg hirtelen a gumicsövet a zsombishopon. De van, hosszúból adok szívesen. Addig tegyél fel "valamilyent". Könnyű kicserélni utólag, le is lehet szívni a tartály, vagy mellé is lehet folyatni (rongyra :D). Tudtommal a vége felé jött be a fekete gumitömítés (előre és hátra), de még akkor is szürke spricnik voltak, amúgy. De ez megintcsak könnyen cserélhető. Ritka, de azért találni 1-2000-ért. Leginkább börzéken, szinte mindig van 1 db. :) Azért burát lehet találni egybeöntöttet, bár valóban nem gyakori, boltokban egyáltalán nincs (csak külföldön). De mondjuk ez szerintem a legjobb minőségű utángyártott, színre tök jó. A gátlókat elfogadom. :D Az szintén nagyon ritka gyári újban (szürke). Néha felbukkan gyári felújított (fekete). Ez utóbbi is teljesen jó, mert csak a nem kopó alkatrészeket nem cserélték ki bennük. Én úgy tudom, hogy amelyik fekete, az felújított. Van, amelyikbe azt is beleütik, hogy regeneriert. Vagy szokásos, piramisos plecsnit nyomnak rá. Szerintem ez is felújított, de nem tuti:
https://auto.jofogas.hu/tolna/Trabant_601_Uj_Gyari__IFA__lengescsillapito_par_93441001.htm
Érdemes rákeresni: "trabant regeneriert stoßdämpfer", a képeknél látszik egy csomó példa. Az biztos, hogy amelyik ilyen színű, az gyári új: https://www.ebay.de/itm/2x-Stossdaempfer-034-Extra-034-NEU-Trabant-vorn-hinten-original-IFA-AWZ-DDR-/292808778546

7105 jocking . 2019-06-23 13:23:09  Előzmény: Spityu: 80875

A lámpakarikák is fényezve vannak, nem koszosak. Vagy a tömítésre gondolsz? :)
Főfékhenger csövem még nincs, de akkor majd utánajárok zsombinál.
Ablakspricni mindig is ilyen volt benne, nem tudom, hogy cserélték-e valaha, de majd ennek is utánajárok.
A hátsó lámpaburára csak azt tudom mondani, mint a gátlókra: ilyet lehet kapni. -.- A gátlók is zsombitól vannak, csak lefújtam őket feketére beszerelés előtt.

7104  Spityu 2019-06-23 12:19:33  Előzmény:jocking .: 80873

A lámpakarikák kerületét szépen meg lehet tisztítani nitrós, műszálas ronggyal. A főfékhengerhez talán a zsombinál lehet eredeti, 8 mm-es csövet kapni. Régebben méretre vágottat is tudtam szerezni, van is még, meg tudom mérni, hogy mekkorára kell elvágni. Se bilincs, se semmi nem kell hozzá, az amúgy is csak rontana a helyzeten. Ugye nem két részes lámpaburák vannak fent hátul? :) Szerintem a tiédbe még szürke ablakspricni való, sőt tuti. Mondd, hogy nem vastagszáras, ráccsing gátlók kerültek be előre. :D

7103  Spityu 2019-06-22 19:32:47  Előzmény:jocking .: 80873

https://www.youtube.com/watch?v=bMDro5MFKFg
Szóval, készre van már szerelve a motor, de a gyertya még nincs bent. Az adott dugattyút fel kell addig tekerni, hogy éppen elzárja az összes csatornát a hengerfalban. Ezután fogni az 1-1.5 mm-es forrasztó ónt, kicsit megívelni és bedugni a hengerbe a gyertyanyíláson keresztül úgy, hogy nekiérjen a hengerfalnak. Tovább forgatni felfelé a dugattyút, eközben figyelni arra, hogy továbbra is a hengerfalnak feszüljön az ón. Átfordítani a holtponton a dugattyút. Kivenni a forrasztóónt és a legvékonyabb részét megmérni. Ez a hengerfalnál lesz, ugyanis befelé nyílik nagyon kicsit a préssáv hézaga (dugattyútető és a hengerfej közötti távolság FHP-ban). Ezt hengerenként 4 irányban érdemes elvégezni: csapszeggel párhuzamosan és arra merőlegesen. Ha pl. a csapszeg jobb oldalánál kisebb a hézag, mint a balon, akkor jobbra kell tolni a hengerfejet (a csavarok valamennyit engednek mozogni...). Ugyanígy ha elöl vagy hátul kisebb a hézag, akkor abba az irányba kell tolni a hengerfejet és úgy meghúzni. Ez csak a középpontos szimmetrikusság miatt lényeges.
A fontosabb viszont az maga a mért érték. Egy ekkora köbcentis motorra (helyesbítek) papírforma szerint 1-1.5 mm az ideális hézag. Nálam valamivel 1 mm alatt van, és igazából nincs vele gond. Talán mert kisfordulatú motorkonstrukcióról van szó. A túl kicsi hézag azt eredményezi, hogy sűrítéskor nagyon magas lesz a gázelegy sebessége, amikor az égéstérbe igyekszik összegyűlni. Ez szintén csilingelős égéshez vezethet. Ha túl nagy, akkor viszont túl alacsony lesz ez a sebesség, a hatásfoka csökken a motornak. És most nem a kompresszióviszony megváltozására gondolok. Ha mondjuk azonos tényleges kompresszióviszonyú két motor, de az egyiknél eközben mondjuk ideális 1 mm-es a hézag, míg a másiknál túl nagy, mondjuk 2, akkor ez utóbbi kisebb teljesítményre lesz képes (tfh. minden más azonos).
Szóval a legfontosabb szerintem, hogy 0.6-nál sehol se mérj kevesebbet (ha mind a négy irányban ugyanannyit mérsz, az külön jó) és a két henger között szintén ne legyen túl nagy eltérés. Ha jól emlékszem, nekem emiatt az egyik hengernél még egy vékony hengertalptömítés kellett. A gyakorlatban két dolog okozhat eltérést: a hajtókarok gyártási szórása (153 mm /- 0.15 mm a szemek közötti távolság megengedett mértéke), az, hogy az öntött felülethez képest mennyire "mentek be", amikor a hengerfejtömítés felületét esztergálták a gyárban. Na jó, még a dugattyúknál is előfordulhat némi pontatlanság, de ez a hengerek magasságával együtt nem jellemző eltérési hely.

7102 jocking . 2019-06-22 18:35:07  Előzmény: Spityu: 80872

A leömlővel nincs gond, az egy vonalba került mindenhogyan a hengerekkel.
Egyébként ma délelőtt még egyszer meghallgattam tüzetesebben, mert változott a hang tegnap óta. Aztán végül rájöttem, hogy a szívócsonkon át hallom, és azért változott a hang, mert a karbi felkerült a helyére és a pillangószelep mellett hangosabban húzott be a levegő. De az a hang is szívászaj és nem "visszadolgozás" hangja. Leteszteltem papírzsepivel, hogy amikor a hang van, akkor merre mozdul a levegő a motorban, és egyértelműen befelé, vagyis ezzel sincs gond. :)
A második bekezdést kifejthetnéd egyszerűbben is, mert kb. fingom sincs, hogy ebben a formában ez mit jelent. :D

7101  Spityu 2019-06-22 00:02:35  Előzmény:jocking .: 80871

Vezérlőtárcsák OK.
Még egy működési zajt megfigyelhetsz: legyenek a dugattyúk kb. középállásban. Ekkor a főtengelyt oda-vissza forgasd, de csak nagyon picit. Ha még nincs fent a leömlő, akkor láthatod a dugattyúgyűrű-dugattyú hézag kottyanását. Amíg nem jöttem rá erre, azt hittem, a gyári új főtengely hajtókara kottyan "ekkorát", ami mondjuk csak 5-10 század.
Tényleg, a hengereket ugye síkba állítottad a tömítés nélküli leömlővel?!
Forrasztóónnal mérd körbe a préssávot a gyertyanyílás felől, 4 irányban. Általános kétütemű papírforma szerint 1.5 mm-nek kellene lennie, de inkább 0.8-1 lesz az. A lényeg, hogy a hengerfejekben a préssáv fölötti rész az bizony öntött és nem megmunkált rész. Következésképpen a legritkább esetben koncentrikus a hengerfejcsavarok osztókörével. Vagyis meg kell állapítani az eltolódás irányát, és annak megfelelően kell pozicionálni a hengerfejeket, majd meghúzni a csavarokat.

7100 jocking . 2019-06-21 21:59:22  Előzmény: Spityu: 80869

Ez inkább ilyen "gőzmozdonyosan" szuszog, nem kólásüvegesen. :)
A labirint felületek szépek voltak, kicsit fényesek, de nem volt benne megforgásra utaló nyom, körömmel "érezve" is simák. A vezérlőtárcsák (meg egyébként minden más is) beolajozva lettek berakva a helyükre, remélem jól (a belső ívek levágott sarka áll forgásirányba).
A vezérlőtárcsák egyébként szépen fekszenek a felületen, nem állnak el, nem billegnek, a szabályozás is jó lett, beférnek a helyükre (körbe még van is egy kis plusz hely nekik).
Blokkfelek, hengertalp nem ereszthet, ugyanazzal a mindenálló fekete cuccal lett összerakva, mint a váltó. Ha ez ereszt, akkor max. összehegeszteni lehetne, hogy ne eresszen. :)

Valószínűleg akkor a "működési zajt" hallom. Nem tudom, hogy azért nem emlékeztem rá, mert rég csináltam, vagy azért, mert ez az első motorom, ami "könyv szerint" (tényleg, megtaláltam az útmutatót :D ) lett összerakva rendesen eltisztított, pontos méretű, új alkatrészekkel. Korábban mindig a "csak menjen" filozófia szerint lett összerakva minden, most meg egy nap volt, ami máskor 3 óra alatt megvan. Valszeg az összeszerelési minőség miatt is más lehet a motor hangja forgatva, meg most nincs rajta a 2 centi vastag hangszigetelő sárréteg sem. :D

7099  Spityu 2019-06-21 21:45:06  Előzmény:jocking .: 80868

Igen, hallható. Ha ki van tekerve a gyertya, akkor is érezni ellenállást. Na nem annyit, mint rendes sűrítéskor. Ha fémesen szuszog, az azt jelenti, hogy kihallatszik. Ha magas hangon szuszog, mint az üdítősüveg nyitáskor, az azt jelenti, hogy ereszt. De ha nem voltak berágódva a labirint futófelületei, és meg is olajoztad őket, akkor nem lehet gond sem most, sem egy jó darabig. Remélem, a vezérlőtárcsák is meg lettek olajozva, azok szintén ereszthetnek anélkül. De fogd be a szívócsonkot és ha nem változik a hang, akkor nem az a gond. Tényleg, a pályák jók lettek úgy, ahogy voltak? A vezérlőtárcsák jó pozícióban kerültek beépítésre? Amikor a hengerek még nem voltak fent, szépen felfeküdtek a tárcsák? Más nem nagyon ereszthet, pontosabban az látszódott volna összeszereléskor, pl. blokkfelek, hengertalpak, labirintház.

7098 jocking . 2019-06-21 20:35:58

Rég volt tapasztalatom ilyennel (magyarán nem emlékszem :D ), de amikor egy henger épp "átáramlás" üzemmódban van (vagyis a dugó lefelé tart és felnyomja a cuccot a forgattyúsházból), akkor az lassan tekerve egy hallható folyamat? Kézzel tekerve "szuszog" a motor, amikor az épp lefelé tartó dugó félúton van, és ijesztően mélyről jövőnek tűnik a hang (mindkét hengernél). Ami nettó lehetetlenség, mert a labirintos tömítések nem szoktak ereszteni, ráadásul új gyűrűket raktam mindkét oldalra és eléggé hihetetlen lenne számomra, ha mindkét oldal egyszerre lenne xar. (A labirintok beszerelésénél ügyelve lett rá, hogy a gyűrűhézagok 180 fokkal eltolva legyenek egymáshoz képest.) Vagy lehet, hogy kézzel tekerve szokott szivárogni a labirint, üzemben meg túl gyorsan történnek a dolgok ahhoz, hogy bármi kijusson?

7097 jocking . 2019-06-20 21:01:05  Előzmény: Spityu: 80865

Sőt, nem is annyira lassan. Motor összerakva, becuppant a motortérbe, önindító, generátor, karbi, leömlő rajta. Derékszögeléskor utólag hajlítgatni nem kellett, nagyon szépen egyforma volt a hézag körben, jó egyenesre csinálta meg az öreg a hajtókarokat és a hengertalpak se voltak görbék. :)
A héten-jövő héten még kiganézom a benzintartályt, lefestem a motorburkolatokkal együtt, csinálok új szöszmöszt és kitakarítom a filceket meg az oldalsó kárpitokat. (Na meg berakom a maradék féket hátra meg a kipufogót, de az egy 1 délelőttös meló. :D ) És akkor már tényleg csak az ülések lesznek vissza. Meg a kalaptartó. :) Meg a kerekek. :D

7096  Spityu 2019-06-20 19:57:47  Előzmény:jocking .: 80864

Lassan akkor már csak az ülések lesznek vissza, meg a kárpitok?

7095 jocking . 2019-06-19 20:10:26  Előzmény: Spityu: 80863

Azért én mégis bizakodó vagyok, mert már legalább 10x szedtem szét / raktam össze már ilyen "erőművet". :) Köszönhetően a remek minőségű, magyar gyártású szaroknak. Volt olyan is, hogy nem tudtam belőni a gyújtást, nagy volt a különbség a két oldal között. Szétszedés után kiderült az ok: a remek (remélem nem Mihályfi :D) főtengely csapolása szétjött, a két henger egymással való fizikai kapcsolata megszűnt. -.- A gyűrűtörős, szarcsapágyas többi cuccról nem is beszélve.
Csak már 10 éve nem csináltam, lehet berozsdásodtam egy kicsit. :D Arról nem is beszélve, hogy máskor a szétszedés-összerakás 1-2 napon belül megvolt, most meg a motort még tavaly októberben szedtem szét, fényképet meg csesztem csinálni, az emlékezés meg nem ment... :D

7094  Spityu 2019-06-19 19:54:23  Előzmény:jocking .: 80862

"Szedtem már szét párszor ilyen motort, nem nagyon kell olvasgatnom" Híres utolsó mondatok. :D A kétütemű motor bonyolultsága az egyszerűségében rejlik. :D

7093 jocking . 2019-06-19 19:40:36  Előzmény: Spityu: 80861

Szedtem már szét párszor ilyen motort, nem nagyon kell olvasgatnom, egyedül ez a két rugós izé volt kérdéses. :)

7092  Spityu 2019-06-19 11:14:06  Előzmény:jocking .: 80860

Jó, huszadrangú kérdés az alsó szőnyeg, de szerintem ha feldobsz egy hirdetést valahová, hogy ilyet keresel, biztos találsz hamar. Sok ember kiszedi, de félre teszi. Vagy akik bontogatnak, azoknál is akadhat valamelyik bódéban még.
Na ne már... úgy akarod összerakni a blokkot, hogy nem olvasod el előtte a könyveket? :) Amelyek instrukciói általában véve jók, de azért korántsem teljesek. A kérdéses alkatrészeket is írják. A kisebb, hullámos karika, amiből egy van, az közvetlenül a lendkerék előtt megy fel az onnansó tengelyvégre. A két tányérrugó szerűség a labirintház alá, mégpedig úgy, hogy a kisebb átmérőjű felük érjen össze egymással. Tehát bent van a főtengely a blokkban, ami össze van húzatva. Ezután beteszed a két tányérrugót (a belső nagy átmérője befelé, a külsőé kifelé néz). Ezután felcsavarozod a labirintházat a 3 csavarjával. Elforgatod a főtengelyt úgy, hogy felfelé álljon a lendkerék pozicionáló stiftje. A stiften belülre teszed a hullámos rugót. Óvatosan felteszed a labirintgyűrűs lendkereket úgy, hogy a gyűrűk itt is 180-fokkal el legyenek egymáshoz képest forgatva. Legyenek minimum motorolajjal megkenve. De Fimol talán még jobb. A lendkerék után felteszed a biztosítólemezt, aminek a nyelve a lendkeréken kiképzett zsákfuratba megy bele. Ezután jön az anya, lapjával a lendkerék felé. Csábító, hogy kifelé álljon, de explicite írja a könyv, hogy befelé kell állnia. Meghúzod az anyát 140 Nm-rel. Csavarhúzó, dorni, kalapács segítségével a hat oldallap egyikére rákocogtatod a biztosítólemezt. A meghúzást normál kivitelű dugókulccsal is meg lehet oldani, de ha azt akarod, hogy nagyon stabilan álljon a kulcs azon a kis vékony anyán, akkor szépen le kell köszörülni a 36-os dugófejből annyit, hogy a lekerekítés eltűnjön belülről. E lekerekítés célja a feszültség jobb eloszlatása, de nem kell aggódni, 140 Nm nem fogja kinyitni a fejet. :) Amúgy, piacos, "kejnaji" fejem van e célra.
Nyomatékok: http://www.trabantclub-austria.at/uploads/files/Anleitungen/AnzugsmomenteP601.pdf

7091 jocking . 2019-06-19 10:16:44  Előzmény: Spityu: 80859

Az a gond, hogy egy szőnyeg ugye hiányzik, a csomagtérben lévő csupa rozsda, a középsőnek meg hiányzik a két kézifék melletti "nyúlványa", ami a kézifék és az ülés között van.

Ami még felmerült tegnap, csak elfelejtettem ideírni, az a főtengelyen lévő pár rugós karika. Azok hová/hogyan mennek fel? Van egy hullámos kör alakú lemezem, és két homorú (vagy domború, attól függ, honnan nézzük :D), nagyobb méretű gyűrűm. Azokra nagyjából emlékszem, hogy a lendkerék oldalra mennek, csak arra nem emlékszem, hogy a közepük vagy a szélük mentén fekszenek-e össze. A hullámos rugós karika érdekesebb, mert azt csak egy szétszedett főtengelyen találtam, a többin csak egy nagy lapos alátétszerűség volt az ékszíjtárcsa alatt (a labirint vagy szimering előtt).

7090  Spityu 2019-06-19 01:00:47  Előzmény:jocking .: 80858

Azzal a kis rozsdával nem lesz semmi gond. Nekem meg itt-ott mintha valami festék lenne bele ragadva. Sajnos, a kocsi eredeti alsó szőnyegei disznóólon és istálló ajtón végezték, így másik autóét kellett betennem. :D De az meg 1982-es, gyári volt. Szóval nem értem, hogyan ragadhatott bele némi cucc, de nem is érdekel. Szépen elmostam többször, kiszáradt (volt ideje...), aztán mentek be. Valamennyire felmegy a tűzfalra, de már nem emlékszem, mennyire. Gyere el augusztus 20-án Siófokra, aztán átrajzolhatod. :D Az aszimmetria, amit említesz, nekem is rémlik, amúgy.

7089 jocking . 2019-06-18 23:56:30

Úgy néz ki, a szőnyegek alatti "szöszmöszt" cserélnem kell, mert nagyon sok bennük a rozsdás maradvány, és nem igen akar roncsolás (felszöszösödés-elvékonyodás-majdnemkilyukadás) nélkül kijönni. Az anyag már megvan, minták is vannak, kivéve egy helyet, a legelsőt, ami az első ülések lábterébe való szőnyeg alá megy. Ezen a részen a "szöszmösz" szőnyeg csak a tűzfal aljáig ér, vagy arra is felmászik valamennyire? A Zinterneten csak egy rossz képet találtam, azon az látszik, hogy az egyik oldal (talán a pedáloké, de nem tudom, hogy fejjel lefelé fotózták-e) egy kicsit felnyúlik a tűzfalra, a másik oldalon meg csak a tűzfal és a padlólemez találkozásáig ér.

7088  Spityu 2019-06-15 15:16:19  Előzmény:jocking .: 80856

Szerintem se piszkáld. Az így felázott terület a továbbiakban megakadályozza a további terjedését a foltnak. Az olaj már csak ilyen, kell idő neki, amíg kiszivárog az összes, vagy legalábbis a 99%-a. Az alapozót tutira nem fogja bántani, főleg a 989-et. Ezt még talán a fékfolyadék sem bántja.

7087 jocking . 2019-06-15 14:48:16  Előzmény: Spityu: 80855

Az a gond, hogy ez nem pár mm-es sávban puhult meg, hanem a lyuk körül vagy 10 centi hosszan. Leszedtem egy kiskörömnyi részen, hogy az alapozó rendben van-e alatta, és azt szerencsére nem bántotta, így annyira nem gáz. Majd figyelem, hogy le akar-e esni, és ha igen, javítom.

7086  Spityu 2019-06-15 12:02:02  Előzmény:jocking .: 80854

Valamennyire száradhat, de biztos marad nyoma. Nálam ugye az volt, hogy amikor lepucoltam az alját, majd 989 és 930, akkor már több mint 10 éves volt az üregvédőzés. Ami akart, kijött addigra. De persze minimális szivárgás mindig van, az alsó küszöbök furatai körül nálam is kocsonyás néhány mm-es sávban. Hogy megszárad-e a tiéd? Nem tudom. Egyelőre így hagynám, de arra azért figyelnék, hogy máshova ne folyjon oda az olaj. Egy idő után nálad is el fog fogyni, akkor meg - mértéktől függően - szépen le lehet javítani ezeket a foltokat és akkor olyan lesz max. mint nálam, éppen hogy nedves. Kapható dobozos alvázvédő is, ami kátrányos, azzal szerintem simán megoldható a javítás adott esetben. Kiszáradni ez nem fog, mert olajról van szó, ami nem nagyon párolog. Ellenben, szénhidrogén lévén, a kátrányt ez is oldja. Amíg elfogy a nagy része (pár hónap alatt szerintem megvan), érdemes lehet esetleg feldugni a furatokba valami tampont. :D Az nem engedi, hogy mindenfelé terüljön az olaj, ha telítődik, lefelé fog cseppenni. Csak ne legyen túl szoros, mert akkor dugóként fog funkcionálni.

7085 jocking . 2019-06-14 18:11:13

Visszaraktam a lengéscsillapítókat is, így már tényleg csak a fék hiányzik a futóműről.
Amíg a kocsi alatt matattam, hozzáértem az alvázvédőhöz ott, ahol kifolyt a lyukakon a trafóolaj az üregekből, és meglepődve tapasztaltam, hogy az alvázvédő a lyuk környezetében felszívta az olajat, és egészen felpuhult, ujjal le tudtam volna tolni a felületről. :/ Remélem ez a későbbiekben majd kiszárad, mert ha nem, akkor szívhatok ecsettel...

7084 jocking . 2019-06-13 11:11:40  Előzmény: Spityu: 80852

Könnyű annak, akinek szürke kárpitos trabantja van, a fekete szőnyegben nem látszik annyira a kosz, mint a barnában. :D :p ;)
Ez meg nehézgépkezelő munkásautója volt korábban, fekete zsír van beletaposva az első szőnyegbe, de azért remélem kijön, ha mással nem, akkor zsíroldóval. :D

7083  Spityu 2019-06-13 00:20:14  Előzmény:jocking .: 80851

Igazad van, jönnek elő a vietnámi emlékek... a motort alaphelyzetbe járattam. Ezután tettem rá a bilincses részt úgy, hogy a lehető legjobban eltoltam eközben balra vagy merre a rudazatot (a lényeg, hogy a lapátok, ekkor még képzeletben, szintén a lehető legalapabb pozícióba kerüljenek). Van egy hosszirányú állítási lehetőség, azon nem variáltam semmit sem.
Én minden szőnyeget kimostam, kádban. A vékonyakhoz talán mikroszálas kendő, magasnyomású, mindenféle tisztítószer volna a megfelelő, persze külön-külön. A szegecsekről nem tudok nyilatkozni, én csak a szürkével találkoztam közelebbről, a 4T-men sosem figyeltem. :D Amúgy, a rakodópolc szegecsei szintén kaphatók (voltak 8 éve). Olyannyira kompatibilis kivitelben, hogy a tűzfalon lévő ellendarab nálam maradt a gyári! A polc elülső része valamilyen kb. 1 mm-es drót darabokkal van összefogatva. Mivel jó részük elrozsdált, cseréltem őket. Pepecselős, de tökéletesen gyárira meg lehet csinálni.
A hátsó háttámla megbontását nem javaslom, ha nem muszáj. Bár, belegondolva, én simán átraktam egy másik autó huzatát az enyémre, de azért vigyázni kell, mert a szegély könnyen roncsolódik. Valami papíralapú szarhoz van varrva a szövet. Könyöklőhöz varrás nélküli ülőlap jó, 1 darabból 1 jön ki, neccesen, de türelemmel kiadja. A varrást is óvatosan ki kell bontani, minden mm-re szükség van. A jófogásost ismerem. Gyárinak írja, de szerintem utángyártott. Ettől függetlenül tetszetős. A színe, képről, nagyon jó. A mintázat is mintha helyes lenne, szerintem rendesen visszafejtették. A TW-sre inkább nem mondok semmit... De a lényeg, hogy a jófogásost is szerintem csak kompletten szabad felhasználni, a gyári mellett lehet, hogy elütne vagy a szín vagy a mintázat. Jah, arra is kell figyelni, hogy melyik oldala kerül kívülre, mert nem mindegy.

7082 jocking . 2019-06-12 23:14:28  Előzmény: Spityu: 80850

Nem az volt a fő gond, hogy a motorra hogy megy föl a hajtókar "bilincses" része, hanem az, hogy konkrétan a bal és a jobb tengelyt felcseréltem, ezért a két tengelyt összekötő kar felfelé indult volna először és beakadt az üveg alatti kaszni részbe.
Egyébként számít, hogy áll a motoron a hajtókar, mert ha rossz pozícióban van, akkor a rudazat hajlamos először egy picit visszafelé indulni, és csak utána a normális irányba. :) Állítgatás után arra jutottam, hogy a motor tengelyére úgy kell felhúzni a hajtókart, hogy kb. "9 óra" pozícióban álljon.
A szivacsos tömítések szerencsére nálam is megúszták, bár a motoré elég porhanyós. Magába a motorba nem néztem be, csak külső tisztítást kapott.

A következő betervezett meló a szőnyegpucolás. A szöszmöszre talán elég lesz a porszívó, de hogy a filcekből mivel robbantom ki a dzsuvát, arra még én is kíváncsi vagyok... :3 Ami perpillanat a leginkább nem tetszik a (az elülső) szőnyegen, az a pedálok előtti kis "gumiszőnyeg" felfogatása, rozsdásak a szegecsek. Amik ahogy néztem nem is szegecsek, mert alulról 3 elhajtott lábuk van. Van egy fekete szőnyegen, amin szép ez a részlet, de természetesen azon meg rendes szegecs van, nem ez a leszedhetőnek tűnő "lábas"... -.- Mind1, ilyen szegecset bőrboltban vagy valahol még csak kapok, mindenesetre így nem maradhat.

Megnéztem az üléseket is, az elsőkön a huzat szövetrésze menthetetlen, mindenképp cserélni kell. A szivacsok még talán használhatóak. A hátsó emlékeim szerint jó állapotú (kevesebb használat), de azt még meg kell néznem, hogy nem pereg-e belőle a szivacs, mert elvileg hajlamos rá. Szövetet mintha láttam volna jófogáson, remélem még van belőle eladó.
Viszont megtaláltam egy bontott hátsó ülés huzatának szövetanyagát, azt elvileg direkt a könyöklőkhöz raktam félre javítóanyagnak, legalább azzal nincs gond. :)

7081  Spityu 2019-06-12 22:16:10  Előzmény:jocking .: 80849

Nem volt időm válaszolni, de biztos voltam benne, hogy rájössz a hibákra. :D Nálam a gyári új indexekben volt talán 24 V-os izzó vagy valami ilyesmi, azért nem működött rendesen. Az ablaktörlőnél én azzal nem vagyok tisztában, hogy a motor tengelyére mennyire számít, hogy mely pozícióban rögzítjük a szerkezetnek azt a kis sliccelt, bilincses részét. Emlékszem, lefényképeztem, amikor kibontottam, de pont ezek a képek vesztek el, egy-két műszerfal alá befényképezőssel egyetemben.
Amúgy, igen, szerintem egy biztosítéknak kellett volna kioldania... :D
Ha jól tudom, a visszatérést maga a motor intézi, ha belenéztél, akkor ott láthattál mindenféle érintkezőket és azok pályáit, ahol a saruk csatlakoznak. Számomra full fekete doboz ez a része a dolognak, kipucoltam, bezsíroztam, összeraktam. A szaggatást viszont a kapcsoló intézi.
Az a két kis távtartó nálam is megvolt, szerencsére. Úgy emlékszem, a karosszériában lévő két kis ablak elejéhez illesztettem őket, a "fogakkal" előre. Ezek mögé jött a kürtő két ága. Tehát utóbbi a távtartók lapjával érintkezik. Az elgondolásom az volt, hogy a fog jobban megakad a kaszni élében. Úgy emlékszem, azért tettem előre (vagy oda, ahova), mert ott jobban szorult a cucc, de amúgy, igen, hajlamos az elmozdulásra, kiesésre. De majd megnézem a hétvégén, hogyan is áll. A kürtő aljánál lévő öntapadó szivacsot sikerült megmentenem, szerencsére. Hasonlót találtam az ablaktörlőmotornál is, az is megúszta a szerelést. Egyszer nem rég találtam valamelyik börzén egy zsír újat. Annyira nem piszkáltam, de mintha lehúzható lenne az egyik fele, gondolom, öntapadós.