Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6982 jocking . 2019-04-01 15:00:18  Előzmény:jocking .: 80725

Tárgytalan. Gázbovden. :D

6981 jocking . 2019-04-01 14:57:23

Kérdés.
Az utastérből nézve, menetirány szerinti jobb oldalon az autó középvonalától kifelé haladva van 3 lyuk a tűzfalon. A legbelső a fűtés egyik bovdenje, a legszélső pedig ahol kimegy a kar a benzincsaphoz. A kettő között, a bovdenes lyukhoz közelebb, van egy négyszögletes lyuk. Abba mi menne elméletileg? Nézegettem az archívumot, de nem látom, hogy bármi is lenne ott.

6980  Spityu 2019-03-29 20:42:30  Előzmény:jocking .: 80723

Én a fékgombát és az ülésdöntő karokat is horganyoztattam, amennyire lehetett, kimaszkolt műanyag részekkel. Meg a gombánál szerintem a menetet is beszigszalagoztam részben, hogy ne folyjon be a lé. Igazából jó lett, annyi, hogy szép tiszta lett a műanyag, ahol kicsit mégis érte a cucc.
Sarokmerevítő: https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Dichtprofile-und-Gummiteile/Klemmstueck-fuer-Kofferraumklappen-Dichtprofil-Limousine-601-1-1::2261.html
Hülyén ábrázolja (9-es), a lényeg, hogy a három karomnak kell felfelé állnia. Nincs jobbos/balos. http://trabkat.prokee.hu/duro.html
Kapható gyári új: https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Scharnier-fuer-Kofferraumklappe-Limousine-Trabant-601-1-1::1529.html
Ha van fékcsőperemeződ, megpróbálhatod összébb nyomni a csőszegecset a gumituskónál. De a lényeg, hogy új esetében legyen kenés, mert különben hamar lekopik a kis íves rész, ami a nyitott állapotban való rögzítést biztosítja a gumi nyomásának köszönhetően.

6979 jocking . 2019-03-29 19:51:49  Előzmény: Spityu: 80722

Ok, akkor most már a bovden is jó helyen fut. Bár az egyik meg van törve pont ott, ahol a belső nyitóba be kéne fogatni, attól tartok, idővel eltörik, csak 2-3 szál tart. De ez nem akkora katasztrófa, ilyen vékony sodronyt lehet kapni, majd csinálok bele másikat ha úgy adódik.

A hátsó ajtót állítgattam kicsit, most már eléggé jók a hézagok, bár hajlamos elmenni, mert a zsanér darabjai oldalirányban csúszkálnak a csapokon, úgyhogy ez a sz@rrá kopás elkerülés már megkésett egy pöppet. :3 Majd csak lesz valahonnan jó állapotú zsanérom, majd akkor átcserélem arra, ideiglenesen jó lesz ez is. Már csak azért is, mert külsőre is okádék volt, a gumitömb miatt meg horganyoztatni sem lehet (ezt nem is lett volna érdemes a kopás miatt sem), így most csak sima szürkére van lefestve.
Lehet lemaradtam valamiről, de mik ezek a sarokmerevítők? Még soha nem láttam autóban. Gondolom a tömítéshez kell valahova, talán a felső sarkokhoz? Az alsóhoz nem hiszem, hogy kell, elég merev az enélkül is, kinyitni is csak két kézzel lehet normálisan, annyira erősen fogja az ajtót. :D

6978  Spityu 2019-03-27 20:31:35  Előzmény:jocking .: 80721

Jól emlékeztem. A bowden nálam az ablaktekerő-kontra házán csücsült, amikor kiszereltem. Biztos, hogy én voltam az első, aki eltávolította, fater csak a kárpitot szedte le ragasztás, egyengetés céljából még a '90-es évek végén. A többi cucchoz nem nyúlt tudomásom szerint. És arra is jól emlékeztem, hogy az emelő szerkezet két felső csavarja alatt kúszott el a bowden, ja és belül. Mint itt: https://www.vatera.hu/trabant-ajto-b6-387-2722339865.html
Ezen a képen is látszik egy kis árok, ami a kurbli alatt fut el, de az szerintem csak merevítés céljából lett belehúzva. A szerelési könyvben még csak egy kezdetlegesebb változata látható, főként az emelőszerkezethez közelebbi szakasza.

A gyári szerelési könyv 76. oldalán láthatsz képet, az egyiken annyi látszik, hogy a húzókarnál a vázon belül megy a bowden. Egy másik képen pedig nincs bowden sehol sem. :)
Eszembe jut az is, hogy nálam selejtes ajtónyitó került beépítésre. Van ott 2 szegecselés, alátéttel (+ kicsit arrébb még 1-1), és az egyik helyen nem volt alátét, csak szegecs. :D Aminek önmagában semmi értelme nem volt. Az rémlik, hogy a nyomok arra engedtek következtetni, hogy soha nem is volt. :D Talán mert nem volt kopás a hornyos lemezen, de ebben már nem vagyok biztos. Pucolás, zsírzás, aztán ment vissza. Talán a jobbos volt.

A csomagtérgumi az valóban szar ügy, de egyáltalán nem vészes. A kocsi eredetije egy szakaszon festékködös. Le lehetne pucolni, de kissé ridegebb is már azért a gumi, így cseréltem. Természetesen gyárira, ami jóval puhább, mint a hazai. A leszorító karmokat nem nyomkodtam vissza, meg akartam várni, míg beáll a gumi, ha egyáltalán beáll és csak azt követően - gondoltam. Szóval a gumit befűztem, méretre vágtam (kb. 20 cm-rel a jobb alsó saroktól van a két vég, az eredetin is ott volt). Beállítottam a zsanérokat és a zárütközőt. Lecsuktam a csomagtérfedelet. Az utastérből pedig alányomkodtam a tetőnek a gumit, ahol amúgy nem akart alá menni. Így hagytam egy télre, gondoltam, beáll szépen tavaszra. Tavasszal az egyik kanyarban széthasadt gumi látványa fogadott. Még szerencse, hogy nem nyomkodtam le a bizbaszokat... Kicseréltem egy másik gyári újra, lekopogom, azóta jó. Ja, a sarokmerevítők is bent voltak már a legelejétől fogva. Amúgy, igen, sokat kell szarakodni vele, hogy jól álljon, de azért beáll. Nem áll tökéletesen úgy, mint a '84-ben újonnan beszerelt, de azért nem is mutat szarul.
Ha esetleg érdes a csomagtérfedél belül, ahol találkozik a gumival, akkor dörgöld meg valamilyen ronggyal. Azt azért nem mondom, hogy csiszolópapírral. A lényeg, hogy kicsit finomabbá váljon a felület. A gumit érdemes évente 2x megkenni szilikonolajjal, majd a felesleget letörölni. A csomagtérzsanér összes súrlódó felületéhez üregelő spray-t szoktam nyomni. Szárazon nem érdemes használni, mert hamar elkopik a zsanér, és nem fog megállni kenés nélkül sem. Az új, kenéssel, örökéletű lesz. És vajpuha. Kisujjal lehet nyitni-zárni a csomagtérfedelemet, és rendesen meg is áll nyitott állapotban, nem kell taszigálni a zsanérokat. A gumit rögzítő karmok most sincsenek lenyomkodva. Igazából annyira nem is lettek kinyitva, így nem is feltűnő, illetve a gumi is stabilan áll a helyén. Van még 1-2 gyárinak mondott példányom. Az eredetihez eléggé hasonlítanak. Illetve van egy, ami kilóg a sorból, az keményebb is. Igazából egy boltból megvettem az összes maradékot, amikor elhasadt az első, aztán ezt is hozzácsapták a többihez, lehet, hogy gratis, már nem emlékszem.
Érdekesség: nekem fehér sarokmerevítők voltak, amik porladósra öregedtek. Ilyet keresek, mivel most gyári új, de átlátszó pár van bent. :D Talán még feketém is van / láttam.

6977 jocking . 2019-03-27 19:07:32

Ajtós dolog.
Ma visszaraktam az ajtókba a belső nyitót a bovdennel. Miután erről a részről nincs képes "feljegyzésem" (de ha lenne se érne sokat, mert előttem is már millió egyszer tákolhatták szerencsétlen autót), így inkább rákérdeznék, hogy a bovden helyileg hogy ment pontosan? Végig az ajtón belül, vagy az emelőszerkezetnél kibújt kívülre? Én ez utóbbit tartom logikusabbnak, főleg úgy, hogy az ajtó belső oldalának azon a részén van 1-1 kis bemélyedés, amiben pont faszányosan el tud menni a bovden, így egyáltalán nem zavarja az ablakemelőt és működik is.

A másik dolog, hogy limónál hogy oldottátok meg az új csomagtér tömítést? Elég erős anyag, nehéz rávenni, hogy olyan alakban álljon, ahogy kell neki. A két alsó saroknál is annyira kiáll a "kanyarban" a rögzítési mód miatt (máshogy nem is mehetne fel), hogy elég nehéz felnyitni miatta a csomagtérfedelet. Az eredeti visszarakása nem játszik, nagyon-nagyon rossz állapotban van, újból meg csak ezt kapni, nincs gyári. Persze ha itt bárkinek is az eredeti lett visszarakva, akkor tárgytalan. :)

6976 jocking . 2019-03-25 22:23:22  Előzmény: Spityu: 80719

A legelső-alsó szöszmösz szőnyeg hiányzik, az első lábtérből. Ahogy látom így hirtelen, a jófogáson a középső van fent, de még az is elgondolkodtató, elég jól néz ki. Sajna már eléggé kialmoltam magam alól erre a hónapra, de majd csak lesz valami. :)

6975  Spityu 2019-03-25 21:48:11  Előzmény:jocking .: 80718

1988. áprilistól van az új a trabant-original.de szerint.

Már nem emlékszem, melyik vastag szőnyeget kerested a múltkor, de tegnap láttam a hétvégén került fel a jófogásra egy szép állapotú valamilyen.

6974 jocking . 2019-03-25 21:43:05

Haladgatunk, bent van a váltó és a féltengelyek, meg a kormányzás is. A héten/hétvégén remélhetőleg bemegy a kábelköteg, aztán jöhet az üregvédelem és az üvegek, ha az idő is engedi. :)

Báj dö véj, a "kampós" és az "egyenes vég a kis pöcökkel" ablaktörlő kar között mikor volt a váltás?

6973 Kacsándi Szabolcs 2019-03-21 21:57:11  Előzmény:jocking .: 80716

MLT-nél van még gyàri bovden.Most rendeltem egyet,mert pàratlan volt.Ha ki akarod cserélni akkor tőlük rendelhetsz.

6972 jocking . 2019-03-20 08:16:56  Előzmény: Spityu: 80715

A készlet jelen esetben csak a pofákra vonatkozik és tengelyenként. Külőn árulnak első és hátsó készletet, ami 2-2 fékpofa / készlet.
A dobjaim szabályozottak, legalábbis három, egyet már nem lehetett, ezen kívül van egy teljesen új dobom. Azon gondolkozom, hogy szerzek még egy új dobot, hogy legalább tengelyenként egyformák legyenek.

6971  Spityu 2019-03-19 20:56:17  Előzmény:jocking .: 80711

A felszabályozáskor nem a saját pofáidat kapod vissza, legalábbis én úgy emlékszem, nem azokat kaptam. A dobok természetesen maradnak. Én tengelyenként vittem el őket, vagy egyszerre? Már nem tudom. Azt mondtam nekik, hogy a lehető legkisebb átmérőjűre szabályozzák fel a dobokat, tengelyenként. Az elsők nyilván kopottabbak voltak. Plusz magát a kerékagyra felfekvő felületet is érintőre vették. A pofák pedig a felszabályozási átmérőhöz tökéletesen passzoltak. Sima bolti pofát inkább csak új fékdobokhoz vennék. Fogalmam sincs, mennyi időt venne igénybe az összekopás, de biztos, hogy egyből nem lenne még tökéletes, ha pl. egy kopott vagy felszabályozott dobszetthez vennék bolti pofákat (amik 200-asok). Eddig az összes műszakinál csak lestek, hogy milyen jó a fék a kocsin. 1-2%-on belül van az eltérés, ami gyakorlatilag tökéletesnek számít. A két mutató gyakorlatilag egyszerre mozdult, hol az egyik, hol a másik mutatott többet az előbbi értéken belül maradva.
A készlet alatt mit értesz? Csak pofa vagy pofa + dob? A pofákat jól írod, van 6 darab sima és 2 darab kézifék kulcsos. Duplexnél biztosan, de szerintem a simplexnél is így volt, de nem néztem most utána. Ami a dobokat illeti, ott van első és hátsó. Előre sliccelt dobok kellenek, míg hátra anélküliek (a sliccelt is jó). Fékmunkahengerből 3 féle létezik: JE, BE, H. Önbeálló pöcökből van első és hátsó. 4-4 db kocsinként.

6970  Spityu 2019-03-19 20:44:02  Előzmény:jocking .: 80712

Igen, a SZÜF-ön csekkoltam én is. Szerintem eredeti, max. fényezve volt. Nekem valamiért Bodajk rémlik, mintha a cuccokat anno oda adtam volna fel, ahhoz képest Söréd viszont tényleg a szomszédban van. :D

6969 Kacsándi Szabolcs 2019-03-19 20:40:21  Előzmény:jocking .: 80712

Legutóbb a Csapi nál párban volt gyári kézifékkötél.De lehet a zsombinál.Az viszont biztos hogy az MLT autósboltban van hosszú gyári kötél.Én is így raktam össze párban.Csapi nál csak rövid volt,így párban vannak.Ajánlom figyelmedbe,szerintem kérdezz rá ha nem vagy biztos,de mikor én rendeltem akkor gyári volt nekik.

6968 jocking . 2019-03-19 20:20:41  Előzmény: Spityu: 80710

Egyébként nem ismerős, de a szüf szerint 84 januárban lett forgalomba helyezve, akkor gondolom 83 végén gyárthatták. :)

6967 jocking . 2019-03-19 20:11:13  Előzmény: Spityu: 80710

Lehet, hogy kasznicserés volt. A "szomszéd" azért kicsit erős, de azért nincs túl messze. :D

Más.
Nézegettem a fékpofákat a neten. Korábban azt beszéltük, hogy érdemes lehet Pécs mellett kicserélni a bevonatot a mostaniakon. Ezt olyan szempontból nem tartom jó ötletnek, hogy a pofák vas része nem gyári, már a sokadik utángyártottra cserélt fos, nem biztos, hogy egyenesek meg hogy jók csak úgy általában.
Viszont találtam Ate készletet, ami azért szerintem nem noname, rosszat nem igazán hallottam még róluk.
A furcsaság az, hogy külön árulnak első és hátsó készletet, pedig tudtommal tök egyforma, az egyetlen különbség a leghátsó két pofára szegecselt kézifékkar.
Ezen kívül van más különbség is, amiről nem tudok?

6966  Spityu 2019-03-19 18:19:16  Előzmény:jocking .: 80708

OFF: nem ismerős ez a kocsi? https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/trabant/601/trabant_601_s-14116508 Szomszéd faluból való elvileg. Teljesen ugyanaz a kivitel, mint az enyém. Eddig csak vastag B-oszloposat láttam 1984-esből, pedig elvileg kb. február közepéig még vékonnyal gyártották őket.

6965  Spityu 2019-03-17 23:41:10  Előzmény:jocking .: 80708

A hátsó futómű esetében, a gyári videón látszik, hogy először simán feltették a lengőkarokat, spirálrugó nélkül. A laprugósnál tutira összehúzó készülékkel tették be, szintén később.
Ami az első futóművet illeti, szerintem ott lazára hagyták, és azután húzták fixre, miután rákerült a súly. De ezt már csak egy gyári dolgozó tudná megmondani...

6964 jocking . 2019-03-17 22:08:50  Előzmény: Spityu: 80707

Hát igen, a fánkok bírják a kiképzést, minden a helyén van úgy tűnik. De az biztos, hogy a zsombis betonkemény fánkokkal ezt esélytelen lett volna összeszerelni, szerencse hogy találtam puhábbakat.

Amúgy nem azért, értem a logikát a csavarok későbbi meghúzása mögött, de azt nehezen hiszem, hogy a gyárban tököltek volna ilyesmivel. Az újonnan legyártott autóknál hogyhogy nem hiányzott ez a lépés (mármint a hiánya)? :)

6963  Spityu 2019-03-17 21:42:15  Előzmény:jocking .: 80706

Igen, rugóösszehúzó célszerszám nélkül eléggé szopás azt jól visszarakni. De azért eléggé nagy tűréssel bírnak a gumifánkok. Az a lényeg, ne legyen sehol sem becsípődve, kitüremkedve. Ha ez elmondható, akkor nagy baj már nem lehet. Amúgy meg kell tologatni előre-hátra a kocsit leeresztést követően, nagyon sokat terül még ilyenkor a hátsó futómű. Én akkor csak érintőre húztam le, aztán amikor már visszajött a fényezőtől, egy másik, aknás garázsba, akkor húztam fixre a 12-es csavarokat.

6962 jocking . 2019-03-17 21:13:28  Előzmény: Spityu: 80705

Remélem ez a visszalazítgatós-igazodós dolog a hátsó futóműre nem vonatkozik, mert ott elég nagy dákóslukkolás volt, mire minden visszament a helyére, ahhoz nem szándékozom az elkövetkezendő x évben hozzányúlni. :D

6961  Spityu 2019-03-17 19:41:44  Előzmény:jocking .: 80704

Szerintem érdemes, mert azért ahogy szépen pakolászod befelé a dolgokat, simán süllyed még 8-10 centit a karosszéria, ami azért jó pár fok lengőkar elfordulást jelent.

6960 jocking . 2019-03-17 19:26:37  Előzmény: Spityu: 80703

A féltengely a váltóval együtt fog bemenni, pont ennek az elkerülése miatt. A szilenteknél meg lettek húzva a dolgok, de csak amikor már mindennel végeztünk és a kocsi a kerekén állt. De akkor majd ezt visszalazítgatom ha időszerű lesz.

6959  Spityu 2019-03-17 18:45:22  Előzmény:jocking .: 80702

Jöhet az ablaküvegekkel való szopás... :D A bölcsőt érdemes lemaszkolni, hogy a féltengely ne karistolja szét, amíg nincs bent a helyén a váltó. Ha még körömmel nyomható a festék, akkor maszkolószalag inkább ne menjen rá, csak rongy (az már nem ragad bele). A szilenteknél ugye nem húztad meg a csavarokat? Vagy ha igen, még vissza lazíthatod, és végleges terhelésnél meg lehet majd húzni őket. A bölcső szintén úgy legyen meghúzva, hogy kerekeken áll a kocsi, ne a kasztni tartsa a bölcsőt. Ha jól emlékszem, akkor szinte lehet készre szerelni a dolgokat. Május 1-ig még van másfél hónap. :D Nekem innen másfél év volt még hátra. :D

6958 jocking . 2019-03-17 16:29:14

2 év után végre újra saját lábon. :)
https://www.facebook.com/media/set/?set=ms.c.eJxFzEEOACEIQ9EbGSgV6P0vZqLOuH35LTiZgssRpsbAha5WJfWAMxmeH~_AU8Rdh~_6P8wZ4YFx7KFJ0~-.bps.a.1521550617878482&type=1&__xts__[0]=68.ARD1rZ9x34TGkc9VtrUI6Ovls4QtMqxteN9n5M7BBbsqlo2lvz1igViv6a2fhfnmiHoL-6fpr1Ip734AXxrHy0PRkXkEwBCAXYaklrTz43OoEmpeE9Yi3Sd3w7EBNQMg-2WywKktxtsBR3u-X_6BwctRIyJXoi4lgoBqAuf2d3WwK7dpgl-nmy3rEUNtee0DaKy9evQdNSXT9TVaR9yCPKGLRNb7-7DhSIUt-6Zudutxuf06RetdE_LZf2qf5yMfakOr8-TyimzZlPkULUiiMKsj3a9U-vPM0K2iKNzv2VYrRkRoODNwo9LuQWhNlr28AP3HlRmqAM1czsww5c9nwE6qJgs3PVSE7e0PccBLetMeZyz2MR-0zomfFsx_qDXGsigmhow9w4tAZsupjED-mJ65M6cZr1KuLSqgAuFWcfHNqBM7QAIyAOQ73ro3zbwstQH-yWdDldYP01c&__tn__=HH-R

(Az igen, szép link... :D)

6957  Spityu 2019-03-15 11:43:21  Előzmény:jocking .: 80700

Igen, nekem is vannak elméleteim. A megszaladt számjegyekre én is gondoltam. :D

6956 jocking . 2019-03-15 10:45:39  Előzmény: Spityu: 80699

Látva a származási helyet erős a gyanúm, hogy az eladó látott pár szép, drágának kinéző Trabit a találkozókon, és azt gondolta, hogy akkor az alkatrészt is lehet drágán adni hozzá.
A másik elméletem a szokásos, valamelyik hülye rokontól hallotta (aki meg hallotta mástól), hogy "100 ezer a 'főtengej' a trabantho' ", és úgy gondolja, hogy még engedménnyel is adja, mert ez nem csak főtengely, hanem komplett motor. Csak azt a részét felejtette ki a számításból, hogy nem a használt szar ér ennyit, hanem a gyári új nem használt.

De az is lehet, hogy rossz helyre rakta az oldal a tizedesvesszőt és valójában 9499. :D

6955  Spityu 2019-03-14 15:32:54  Előzmény:jocking .: 80698

Igen, pontosan. Sőt, Lorinser kivitel! Extra tömítőmasszával (két színben!) a hengertalpaknál és a blokkfeleknél, továbbá bronz, akarom mondani, aranyperselyes gyertyamenetekkel!
Amúgy, 1987-esnek tűnik.

6954 jocking . 2019-03-14 15:03:20  Előzmény: Spityu: 80697

Lehet, hogy gyári nullkilométeres, csak koszos lett tárolás közben. :D

6953  Spityu 2019-03-14 13:16:01

Nagy az Isten állatkertje, de kicsi a kerítés. https://auto.jofogas.hu/fejer/Trabant_601_motor_90160606.htm

6952 jocking . 2019-03-12 18:25:45  Előzmény: Spityu: 80695

Látszik, mégis sikerült elsz@rni. :D

6951  Spityu 2019-03-12 14:47:33  Előzmény:jocking .: 80694

A rugónál az összenyomott állapotban mért hossz számít igazából, nem is a menetszám (főleg, ha eltérő az anyagvastagság). A csillogós bowden ütköző mondjuk azért a képen is látszik.

6950 jocking . 2019-03-12 14:29:48

Megérkeztek a gumipogik Csapiéktól. Eddig ez a legjobb, 5-6 fok körül is simán összenyomható. A kézifékkötélből a rövidebb egyértelműen gyári, a rugók összehasonlításánál arra jutottam, hogy a hosszúnak 3 mennettel van több a rugóján, viszont a rugók hossza megegyezik. Ami viszont vételkor elkerülte a figyelmem az az, hogy a gyári kötélen kadmiumozottak a cuccok, a másik viszont krómszínűek, ami elég hülyén nézne ki beépítve.

6949 jocking . 2019-03-11 22:00:41  Előzmény: Spityu: 80692

Meglátjuk. Igazából lehet, hogy az fog visszamenni, ami kijött, csak még nem mértem fel az állapotát. Ezt meg azért (is) vettem meg, mert nem volt drága, és nem árt, ha van belőle másik. :)

6948  Spityu 2019-03-11 20:49:25  Előzmény:jocking .: 80691

Megnéztem a képeket. Hááát... nem vagyok benne biztos, hogy túl jó ötlet azt az utángyártott felet beépíteni. Messziről látszik, hogy sokkal több menetből áll a rugó, mint a másik oldalon. Emiatt előfordulhat, hogy azon az oldalon nem fog majd a rögzítőfék, mivel nem tudja eléggé meghúzni a kulcsot. Nekem a 4T-ben volt h.u.gy, amíg nem műtöttem meg, semmit sem ért. Ki kellett csípni a rugóból jó pár menetet, utána már jobb volt. Mondjuk úgy, hogy úgy már fogott a hátsó fék. Üzemi fék mondjuk továbbra sem volt pár évig, de az egy másik kérdés. :D
http://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=3767

6947 jocking . 2019-03-11 20:10:21  Előzmény: Spityu: 80690

Még nem jöttek meg, így csak kép alapján tudok tájékozódni. Elvileg a rövidebb még eredeti ddr, a hosszabb meg utángyártott/felújított.

6946  Spityu 2019-03-11 15:44:59  Előzmény:jocking .: 80689

A régieknél valami rugalmas anyagú szalag volt ott, gondolom, műanyag. http://trabkat.prokee.hu/kezifek.html
A váltás nem tudom, mikor lehetett, talán a '70-es években. Élőben én nem láttam a korábbi kivitelt sosem. Azután valóban valamilyen szivacs került oda, ami szépen el is porladt. Az ebben található képet nem nevezném hiteles képnek, szerintem nagyon is preparált: http://www.trabant-original.de/wp-content/uploads/Kaufberatung-Trabant-6012.pdf Jól látszik, hogy az alváz, a rugók, a kipufogó és a futómű is ugyanabban a tónusban tündököl, tehát ugyanaz a bevonat. Ez pedig teljességgel kizárt, hogy így lett volna, tehát a kép kedvéért valamilyen egységes színre lefújták ezeket utólag. Ezt az elméletet erősíti az is, hogy a fehér és a fekete szín élesen elkülönül egymástól. Valójában az alvázvédőre került festék köd, átmenetes volt a rétegváltás. Azonban a kötélnél látható az a kis szivacs(?), ami erre a célra szolgált, szerintem eredeti lehet.
A 426 km-es Wartburg alatt viszont egy szövet darabot találtam, hátoldalán szétporladt szivaccsal. Tuti, hogy gyárilag ragasztották fel, trehány mozdulatokkal, csak az idők során a szivacs elöregedett és leesett az egész az első kézifékhúzás alkalmával. Ismerős volt a szövet, mintha már láttam volna. Hát persze, az ülések ugyanilyen anyaggal vannak bevonva. Azt nem tudom, hogy a Trabantnál mi lehetett, én egy sötétzöld, öntapadó bitumen szalagból vágtam oda 1-1 darabkát. Igazából leginkább csak a csavar feje karistol. https://www.temporary-url.com/28AA
A szürke burkolaton látsz barnás-feketés elszíneződést? Ha igen, akkor minden bizonnyal gyárit sikerült venned. Szerencsére sokszor találni még. A csavar meghúzásakor legyen enyhén feszes a bowden.

6945 jocking . 2019-03-11 15:17:23

Más.
Úgy néz ki, sikerült szereznem normális kézifék bovdent is (zsírzógombos, a külső burkolata szürke, nem fekete). Ugyebár ez két darabból van, az illesztés (csavar+anya) az egyik oldalra esik a hátsó lábtér süllyesztése alá.
Jól emlékszem, hogy az illesztésnél a padlólemezre volt ragasztva valami szivacsféleség, hogy a csavar ne dörzsölje ki az alvázvédőt?

6944 jocking . 2019-03-10 19:26:15  Előzmény: Spityu: 80687

Biztos ami biztos alapon berendeltem még egy adagot, ezúttal Csapitól (több más, még hiányzó cucc mellett). Képek alapján az övéké másmilyen. Így a háromféléből már össze fogok tudni válogatni egy jó garnitúrát. Meg még a német oldalnak is írtam egy levelet, hogy mi ezen az "original IFA".
Ha meg tartalék van az sosem árt, ha másra nem is, akkor eladni vagy cserealapnak még jó lehet. :)

6943  Spityu 2019-03-10 19:17:25  Előzmény:jocking .: 80686

A gyári jellegzetessége a Pneumant jel vagy felirat (valamelyiket biztos, hogy láttam az enyéimen). Továbbá talán az említett gyári cikkszám is rajtuk volt. A múltkor mutatott német példányokon meg csak a cikkszám szerepel. Olyanok vannak bent nálam. Azokat bátran ajánlom. Forró vízbe kell áztatni, akkor biztosan könnyebben lehet szerelni őket. De jogos az észrevétel, hogy hidegebb időben még keményebbek lesznek. Problémát szerintem nem okoznának különösebben, de én biztosan nem építenék be nagyon rideget. Az utángyártottakból többfélével találkoztam, bár mind keményebb volt a gyárinál. Az a baj, nekem is van több garnitúra, tartalékba vettem őket, de az biztos, hogy nem fogom őket beépíteni sosem. Olyan, mint amikor az egyszeri ember elmegy a piacra krovakészletért, és vesz egyet 2000-ért. Amikor hazaér, annyi változás lesz csak, hogy elköltött 2000 forintot, de krovakészlete továbbra sincsen...

6942 jocking . 2019-03-10 14:24:34

Természetesen megint megcsúsztak a tervek, jövő hétre marad a futómű beszerelés, de legalább addig is összeválogattam hozzá minden szükséges alkatrészt.
Viszont ezekkel az új gumipogácsákkal nem vagyok kibékülve. Most, hogy kint vannak a 10 fokos garázsban, a 8-ból 4 szinte ugyanolyan betonkemény lett, mint a 200 forintos itthoni utángyártott. Kézzel nem lehet alakváltozásra bírni és csak gumikalapáccsal lehet felverni a csöcsre, mert annyira rideg, hogy kézzel nyomva nem tágul akkorát, mint kéne. Az látszik, hogy a gyártója nem ugyanaz, a peremük kicsit más, és az itthonin pengével végzett sorjázás nyomai is láthatóak. Viszont ezeket az "original-IFA" cuccokat az autóból kiszereltekkel összehasonlítva az is látszik, hogy a kiszereltekbe be van sütve egy (talán Pneumant) embléma és egy számsor, ami ezekről hiányzik.

Készítettek ezekből olyat, amin nincs semmi jelölés? Mennyire normális ezeknél a cuccoknál, hogy hidegebb időben ennyire megkeményednek? Kicsit aggasztó, mert ha 8-10 fokban ennyire kemények, mi lesz -5-ben? Nem szeretném, hogy egy téli átmozgatás során a pogácsa, vagy valami a futóműben eltörjön.

6941 jocking . 2019-03-06 21:21:48

Na, a múltkor megjött a viton szimering, beraktam, 3 nap alatt eddig még egy csepp olaj sem jelent meg sehol (kopp-kopp).
A héten remélhetőleg megjönnek a gumipogácsák is, és akkor a hétvégén elvileg mehet vissza a futómű a helyére. :)

6940  Spityu 2019-03-01 10:34:41

Nem biztos, hogy ez az, de mintha ez lenne, amit a múltkor említettem (valaki vett egy gyári újnak véltet, amit nem tud eladni). De legalábbis emlékeim szerint nagyon hasonlít hozzá.
https://auto.jofogas.hu/bacs_kiskun/Trabant_601_es_fotengely_89667967.htm

- A hajtókarokban alul osztatlanok a görgők.
- A külső sonkák felemásak. Ékszíj oldalon mintha régi típusú lenne, lendkeréknél viszont új típusú, perselyezett 6009-essel. Megjegyzés: a főtengely maga régi típusú középrésszel és szimmeringgel rendelkezik.
- Az egyik képen a lendkerék felőli hajtókar alsó szeménél látszik, mintha perselyezett volna. De lehet, hogy csak felköszörülték és maga a kosár látszik. Egy biztos, én még nem láttam olyan gyári főtengelyt, amelyiknél bármi is látszott volna ott, szóval gyanús.

Ami biztos: nem gyári összeállítás. A vezérlőtárcsák stiftjein nem nagyon látszik kopás, úgyhogy lehet, hogy ez még nem volt használva (felújítás után, persze).

6939 Kacsándi Szabolcs 2019-02-28 18:54:31  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 80682

Közben megtaláltam.Motip üregvédő,és olyan okkersárga kupakja van.Viasz de teljesen más kinézetű mint ez a világos viasz.Sokkal ragacsosabb.Na ehhez szoktam keverni alvázvédőt és olajat.Nekem ez bevált.

6938 Kacsándi Szabolcs 2019-02-28 18:48:25

Létezik egy másik fajta üregvédő,most hirtelen nem tudom mi a neve,de sárga a kupakja.Pisztolyos flakonról van szó.Na az ilyen sötétbarna folyadék,nem ez a fehéres viasz.Drágább de sokkal jobb.De én többnyire keveréket használok,az jobban bevált.Sajnos nagyon büdös,átveszi sokáig a kocsi belső része,mivel nem is igazán szárad meg.Viszont cserébe sokáig véd.

6937  Spityu 2019-02-25 14:37:29  Előzmény:jocking .: 80680

Ott a pont! :D Nekem is megfordult a fejemben, csak aztán elfelejtettem, ahogy most is. A kerékcsapágy felőli végénél levelesre volt rohadva, de még nem lyukadt át. Azt ki kellett igazítani + be lett foltozva kb. 3x4-es trapéz alakú darabkákkal, akkor láttam, hogy a belseje szerencsére jó állapotban megmaradt. Kocsimosásnál oda kellene figyelni rá, hogy ne álljon meg ott a víz, de mindig elfelejtem. Igazából az átrohadástól annyira nem félek, inkább csak a gumisapka gyenge tömítő képességében. De ugye azt meg szilikonnal volna célszerű felragasztani pont emiatt. Nem gyári eljárás, de kétségkívül ez egy hasznos kiegészítő művelet.

6936 jocking . 2019-02-25 14:31:12  Előzmény: Spityu: 80677

Én a zárt lengőkarba is raktam 1-1 decit, a lengéscsillapító tartóvas csavarjának a lyukán keresztül. :)

6935  Spityu 2019-02-24 22:18:30  Előzmény:jocking .: 80678

Ahogy utánaolvastam, az is viaszos. Viasz és viasz között is lehet különbség, de pont emiatt lutri valamelyest. Vagy sokáig rugalmasat fog ki az ember vagy nem.
A trafóolaj e szempontból kiszámítható. Azzal vitatkoznék, hogy a viasz alapúakat nehezebb felhordani. A (trafó)olaj kifejezetten macerás, de megéri a vesződség, szerintem. Miután kifújtad az üregeket vele, órákig szivárog utána. Sőt, napokig. Sőt, évtizedekig. :D Ha most a alánéznék a kocsinak, a küszöbök alján lévő furatok pereménél most is csillogó olajat látnék. Pedig valamikor a '90-es évek végén lett kifújva a kocsi.
Fontos, hogy a padlólemezen lévő furatok is jól le legyenek ragasztva, mindig csak az éppen használt legyen felnyitva. Sőt, a ragasztószalagokra még rongyokat is dobálnék, ha esetleg a nyomás lenyomná a ragasztót, akkor se fröcsköljön szanaszét mindent a szakanyag.
A hátsó kerékdobok körül lévő dobozolás első sarkánál, ahol rá van hajtogatva a taposólemez mélyedésére nálunk szivárgott befelé az olaj, de csak az elején. Emiatt, ha kifújnám, mindenképpen napokig emelném több irányból a kocsit, hogy ami ki akar jönni, az kijöjjön (kocsi alá rongyok + nézni, hogy merre akarja összekenni az alvázat, bár ezt simán le lehet később majd mosni. Ezt követően megnézném, hogy szivárog-e valahol az utastérbe. Ha igen, oda vékony rongyot + fóliát tennék, mielőtt ráteríteném a filcet. Ez csak az elején okozott valós gondot, egy idő után azért "beszáradt". Más kritikus pont szerintem nincsen. Esetleg ha a műszerfal sarkánál is befújsz az A oszlop aljába, akkor még elképzelhető, hogy egy kevéske szivárog a taposóra, de ott alapvetően van egy lefolyó, ami a hattyúnyakba vezet, szóval nem tud megállni az olaj. Amit érdemes fújni: alsó, felső küszöbök, hattyúnyak, laprugó doboz, hátsó csomagtér merevítés, küszöbök és hattyúnyaknál lévő kereszt és hosszmerevítő. Homloklemez alatt ill. a lökhárítótartókat is. Opcionálisan a kerékdobok körüli dobozt és az A oszlop alját. De van, aki a bölcsőt is kifújja, esetleg annak is lehet adni. Illetve ha nyitott rendszerű a hátsó lengőkarod, annak is. Az enyém full zárt, nem volt rajta sem rés, sem furat, így nem kapott.
Amúgy, emlékszem, a hátsó futómű első bekötési pontjainál, a könyöklők tövében, a pohárkában évekig állt az olaj. :D

6934 jocking . 2019-02-24 21:41:07  Előzmény: Spityu: 80677

Így már világos. :)
Viaszos cuccal semmiképp nem terveztem csinálni, bár nem a repedezés miatt, hanem a nehézkesebb felhordás miatt. Amit viszont nézegettem, az pl. a Dinitrol 1000, ami szerintem nem viasz alapú. De akár a trafóolaj is simán maradhat, van még belőle vagy 9 liter. :)

6933  Spityu 2019-02-24 18:50:10  Előzmény:jocking .: 80672

A fotelfizikus beszélgetésből kimaradt az a tényező, hogy az olaj bizony jobban fog ragaszkodni az adott tárgyhoz, mint a víz. :D Kend össze a kezedet valamilyen olajjal vagy zsírral, aztán tartsd folyó víz alá. Dörgölheted is, annyi fog történni, hogy a másik kezed is csúszni fog. Áztathatod is egy darabig, akkor sem fog feljönni a víz tetejére az olaj. Nyilvánvaló, hogy nem tart örökké a a karosszériához való tapadása az olajnak, de életszerű körülmények között nem igazán fog beékelődni csak úgy a víz közéjük.
A víznek eléggé nagy a felületi feszültsége, emiatt nem túl jó a nedvesítő képessége. A detergensek olyan vegyületek, amiknek a molekulái egyik végükön a vízhez, a másik végükön pl. az olajhoz igyekeznek kapcsolódni. Így gyakorlatilag körbekerítik az olajcseppeket, csökkentik a víz felületi feszültségét, ami így kvázi lefeszíti a felületről a szennyeződést.
https://www.youtube.com/watch?v=4-TK1gSzEmQ
A viasz alapúaknál az lehet a probléma hosszú távon, hogy a felvitt réteg teljesen rideggé válik, majd a karosszéria tekeredéstől és a hőmérséklet ingadozásoktól elválik / leválik a felületről. Ha ilyenkor vizet kap az adott üreg, az inkább veszélyes, mivel eléggé nehezen fog kiszáradni, ha egyáltalán ki tud. Szerintem a viasz alapú akkor jó, ha időnként frissítve van. Persze, lehet, hogy van olyan, amelyik időtálló, de én nem akartam nekiállni kísérletezni, mivel talán mostanra derült volna csak ki, hogy mennyire öregszik az idő függvényében.
A hétköznapi autómnál az előző tulaj mindig fáradtolajjal fújta ki a küszöböket, váznyúlványokat és az ajtók alját, nincs is rohadás sehol sem. Egyedül a két hátsó ív rohadt el, ahova macerás lett volna befújni, na meg amúgy is típusbetegség (F Astra). Az a nyáron kapott lakatolást követően egy üregvédő - hidraulika olaj koktélt, tapad is és megkötni sem fog. (Az autó még 7 évre van tervezve, annyit simán kibír a kasztnija.) A fáradtolajat ettől függetlenül nem ajánlom, mert a vegyi összetétele, kémhatása eléggé kiszámíthatatlan. További érv a viasz ellen és az olaj mellett, ha az adott üregben már van némi szmötyi, por, netalán megszáradt sár, akkor az olaj átissza és beleivódik, míg a viasz csak megköt rajta. Szóval én tényleg csak zsír új autóba fújnék, pár évente frissítve.