Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7472  Spityu 2019-11-26 15:06:48  Előzmény:Piret Endre: 81288

Egyébként ha autót szeretnék venni és lenne 2 példány, ami egymás után gördült le a szalagról, az egyikben lenne 150 e km normál belváros, a másikban 300 e km normál autópálya, gondolkodás nélkül az utóbbit venném meg. Nyilván akkor, ha nem lenne valami olyan típusjellemzője, hogy 310 e km-nél az összesnél beáll valami nagyon drága alkatrész. A 4T-m, ami közepes állapotban került hozzám, szinte elfogyott 4 év alatt. Napi szintű belváros, + évi 2-3 e km főút. Pécsett némelyik nagy forgalmú út borzalmas állapotban van. A kis utcák is, de ott egyáltalán nem zavar, mert ott 30-nál többel haladni eleve relatív gyorshajtásnak számítana, így viszont nem ütnek a göröngyök, kátyúk. De ha csak a motorra leszűkítem, a konstans, kb. 1/4-es, 1/3-os terheléssel megtett kilométerek a leggazdaságosabbak. Van elég kenés, él a motor (3000 1/min) stb.
Nem emlékszem pontosan, de Szabi mondta, hogy az esetek túlnyomó többségében ugyanaz a hajtókar adja meg magát a Trabant motoroknál. Talán pont a 2-es, mert ott előbb-utóbb elkezdi szívni a falsot, elszegényedik a keverék, ami alul a kenésbe is beleszól, ill. felül csörgéshez is vezethet. Egyik sem túl jó a hajtókarcsapágyra nézve. Sugár irányban érzed a kotyogást? Oldalra nem gond, a gyári újnak is van kb. 2-3 mm a felső szemnél mérve (végállástól végállásig mérve). A motor eredeti főtengelye hasonlóan járt. Az egyik hajtókar elkezdett szólni, el is szakadt, a másik pedig szinte gyári új. :( Pedig '96-'98 között kapott labirintot, ill. labirintos lendkereket. (Az eredetiség kedvéért természetesen visszaalakítottam.) Jófogáson van 180-ért főtengely-hengerpár kombó. Új típusú dugós, de azt el lehetne adni 50-60-ért. Mondjuk a főtengely is új típusú, de annak csak egy 5.5-ös zsákfurat kell a blokkba. Már ha nem zavarna, hogy nem hengergörgős. :) Nem feltétlenül most, de tartalékba jól jöhet. Mondjuk hengergörgőset néha olcsóbban is lehet kapni. A vaterás minimálára 250 e Ft. A piaci viszonyokat figyelembe véve kvázi nem eladó. :)

7471 Piret Endre 2019-11-25 21:12:33  Előzmény: Spityu: 81287

Én is úgy gondolom, hogy az alacsony fordulat tágítja a vezérlőtárcsák furatait. Szerencsére ez a motor üzemideje jelentős részét töltötte a nyomatékmaximum körüli fordulaton, valószínűleg ettől van, hogy 150 ezer után még csak ilyen bajai vannak.
Azért kézzel mozgatva elég ijesztő az a kb 2mm átmérőjű kör, amit a tárcsa meg tud tenni, miközben fogom a főtengelyt.
A nagyobbik baj az, hogy a 2-es henger hajtókarcsapágyának azért van érezhető és hallható kottyanása. Érdekes, hogy a másiknak meg semmi.

7470  Spityu 2019-11-25 20:13:36  Előzmény:Piret Endre: 81286

2 mm? Az semmiség. A dinamikáját nem egészen vágom. Vagyis inkább azt, hogy mi okozhatja a sugárirányú kopást. Az biztos, hogy a stiftbe is belevágódik (sajnos) a tárcsa. Ettől mondjuk sugárirányban is vékonyodik a stift, ami kotyogáshoz, ez pedig kopáshoz vezet. Talán.
Viszont valószínűnek tartom, hogy a vezérlőtárcsa leginkább akkor kopik, ha sokat megy alapjáraton a motor, ahol ugyebár viszonylag nagy szögsebességváltozások vannak a főtengelyen mérve. Egy picivel magasabb fordulatszámon ez már eltűnik. Viszont addig is szépen tágítja saját magát a 2-2 furat.

7469 Piret Endre 2019-11-25 18:56:02

A vezérlőtárcsák a külső kerületükön mérve kb 2 mm-t tudnak mozdulni a csapokon. Ami érdekes, hogy sugárirányban sem sokkal kisebb a lógásuk érzésre.

7468  Spityu 2019-11-24 20:51:32  Előzmény:jocking .: 81284

Pontosan nem tudom, milyen változatok is voltak a kétkörös főfékhengernél, de nekem a 2T-n középen RENAK feliratos van, a N betű közepénél van a szuszogó nyílás. Úgy emlékszem, hogy arra jön alulról egy fehér kalapforma, majd egy kb. 5-8 mm széles gumilap, ami a helyén tartja ezt a kalapot. Amin valószínűleg szintén van furat. Amolyan hullámtörőként funkcionál. De most ahogy nézem a képeket a neten, látok olyat is, amin itt valami szűrő van. Persze, valószínűleg az sem szűrési, hanem hullámtörési feladatokat lát el. Nekem a szuszogónál van némi könnyezés, de folyást, csöpögést sehol sem tapasztaltam. A gumicső gyári új, bilincs nélkül. Tapasztalatom szerint a bilincses túldimenzionálás többet árt, mint használ. Nincs ott semmilyen nyomás, csak feleslegesen összecsípné a gumit + öregítené az összenyomás által.

7467 jocking . 2019-11-24 20:21:02  Előzmény: Spityu: 81283

A két csőtől lefelé száraz volt minden, egyedül ott volt nedves, ahol rá van dugva a gumicső a tartályra. A tartály oldalán és a tartályt rögzítő bilincsen is látszódott egy csepp és folyás is, a legtetején még jobban. A tartály nem lehet lyukas, mert akkor eddig is szivárgott volna, amit a szint nem mutatott. A tartály menete is olajos volt, eléggé egyértelmű, hogy onnan jött.
A kupak hogy van ezeknél összerakva? Nálam vagy egy tömítés, azon egy ilyen kalap formájú műanyag izé és azon a kupak. Annyi pluszt csináltam, hogy a műanyag izé és a kupak közé is raktam egy tömítést, mert úgy éreztem, nem nyomja rá rendesen a nyílásra a kupak a tömítést.

7466  Spityu 2019-11-24 18:03:30  Előzmény:jocking .: 81282

Érdekes dolog ez az esetleges megragadás. Nekem kb. 2 évet állt a két hátsó fékhenger a kocsi alatt a garázsban, de nem volt ilyen. Ha az útviszonyok miatt sokat áll a kocsi, hetente akkor is megnyomkodom többször a fékpedált, számít, azt vettem észre. A fékfolyadéknak van egy olyan tulajdonsága, hogy vízzel hígítható, többé-kevésbé lemosható. Ügyelve arra, hogy a szuszogón ne jusson víz a tartályba, lemoshatod, a tartályt és a környékét, aztán nézheted, hogy honnan jut oda, ahová a folyadék. Én is a kupakra gyanakodnék elsősorban. De már az is elég lehet, ha csak a két csőtől lefelé öblíted el a dolgokat mosószeres vízzel. (Würth BMF-fel matt szárazra moshatóak az ilyen gócpontok).

7465 jocking . 2019-11-24 12:38:43

Na, a csere lengéscsillapítókkal már nem kopog a hátulja, ez is megoldódott.
A fék viszont nem fog egyformán, szerintem nem tett jót neki ez az 1 hónapig állás. Megpróbálom majd újra megvasalni, hátha csak ennyi a baj.
Jött elő új dolog is. A fékolajtartály alsó bekötéseinél úgy éreztem, mintha szivárogna. De nem, visszakövettem az olajat, és a tartály fedele alól jött. Rápróbáltam, a főfékhenger nem dolgozik vissza a tartályba, így csak arra tudok gondolni, hogy egyrészt öreg a kupak tömítése, másrészt kicsit ferdén állt a tartály pont abba az irányba, amerre ma kanyarogtam itt a környéken (1 kör 500 méter, 4 jobbos kanyarral). A tartályt kiegyenesítettem, a tömítést meg majd megoldom valahogy, ez legyen a legnagyobb gond.

7464  Spityu 2019-11-21 12:22:09  Előzmény:Piret Endre: 81273

Meglepő, bár sosem nézegettem, nem figyeltem fel erre a részletre. Azt láttam, hogy excentrikussá válik a gyűrű belső és külső fala. Ezt sem figyeltem meg annyira, de gondolom a kipufogó felőli oldala kopik jobban. Apropó, azt nem egészen értem, hogy jellemzően miért ott keletkeznek a mély hornyok a dugattyún és a hengeren egyaránt. A terhelt oldal elvileg pont a hátsó fala a hengernek.

7463 Piret Endre 2019-11-21 12:05:25  Előzmény: Spityu: 81272

Mindegyik aszimmetrikusan kopott, bár változó mértékben. De olyat nem találtam, aminek egyforma lett volna a sugárirányú vastagsága a két végén.

7462  Spityu 2019-11-21 10:36:56  Előzmény:Piret Endre: 81271

Kicsit mintha aszimmetrikusan kopott volna a gyűrű két vége. A képen jobbra elhelyezkedő mintha kopottabb lenne. Vagy csak lejjebb van a hengerben. Azt nem tudom, tudod-e, de a 3 betűs beütésről lehet megismerni a gyári gyűrűket, ha esetleg majd olyat szándékoznál valahonnan venni. Mindig felülre esik és mindig ugyanarra a végére a gyűrűnek. Jelen képen a jobb oldalt elhelyezkedő végtől kb. 2 centire látható.

7461 Piret Endre 2019-11-21 09:56:47

Valami szépet mára is :-)

7460 jocking . 2019-11-20 21:35:34  Előzmény: Spityu: 81269

Igen, belülről ugyanez.

7459  Spityu 2019-11-20 21:11:31  Előzmény:jocking .: 81267

Jah, sejtettem, hogy csak lazán pörög az áramlattal. Gondolkoztam a mérés elvén is. okos megoldás ez a fotocellás történet, így nem kell a tengelynek kilógnia egyik oldalon, ami eggyel kevesebb szivárgási helyet jelent. Találtam is szétszedett állapotúról képet: http://www.wartburgpeter.de/te_kmva1.htm
Gondolom, a Trabanté is kb. ugyanilyen.

7458 jocking . 2019-11-19 22:34:21  Előzmény: Spityu: 81266

Nem kizárt, de ez csak annyit okozna, hogy nem működne a ledes kijelző, attól a benzin még tud körülötte áramlani, nincs olyan szorosra illesztve mint egy mechanikus kompresszor. :D
Ami meglepett benne szétszedéskor, az a működési elv. A "propeller" kb. úgy néz ki, mint egy régi vízimalom, küllői is vannak, a végein kis "kanalak", amibe belekap a benzin. Korábban azt hittem, hogy egy a cucc hajt valamit, ami elektromos impulzusokat állít elő, amiket figyel a kijelző, de nem, a vízimalom kerék csak két kis csapágyperselyben áll, nincs rákötve semmi. Van viszont egy fotodióda, ami a kerék küllőit figyeli egy vékony ablakon keresztül (ahol elvékonyították a házat, hogy átlásson rajta a cucc, de nem folyjon ki a benzin). A küllők elhaladnak az ablak előtt, az impulzus frekvenciájából pedig tudja, mennyi ledet kell felvillantani.
Vagyis technikailag úgy működik a cucc, mint a régebbi típusú golyós számítógép egerek. :D

7457  Spityu 2019-11-19 21:53:48  Előzmény:jocking .: 81263

Sajna nem ismerem az átfolyásmérő felépítését. Nem lehet, hogy annak valami tengelye szorul meg az állásban?

7456 jocking . 2019-11-19 21:25:33  Előzmény:Piret Endre: 81262

A tank és a csap (meg úgy kb. minden) konkrétan csíramentes. :) Meg szerintem a kosznak menet közben is lenne valami hatása, nem csak hosszabb állás után.

7455 Piret Endre 2019-11-19 14:10:25  Előzmény:jocking .: 81260

Ez pont olyan, mint amikor a lebegő kosz megül a tank alján. Csak hát nyilván próbáltad már nem tartalékon is, na meg gondolom a tankod is tiszta. Esetleg a csapban / vízzsákban kóvályoghat még valami.

7454 Piret Endre 2019-11-19 14:08:41  Előzmény:jocking .: 81259

Persze, innen már nem ügy kiszedni, ha bármit is akarok az aljával. Csak megint a kérdés, hogy akarok-e.

7453 jocking . 2019-11-19 13:52:45  Előzmény:Piret Endre: 81254

Valószínűleg tényleg nem az van, csak "olyan mintha".
Csap kinyit, motor elindul, de a gázra nem reagál és rövid időn belül leáll (ergo kifogy a nyál az úszóházból). Nyitott csapnál karbiról cső levesz, nem jön belőle semmi. Tanksapkát leveszem, szintén semmi. Belefújok a levett csőbe, utána megindul a benzin. Néha az is elég, ha a tanksapkán lévő lyukba fújok.
Összerakáskor szét kellett szednem a fogyasztásmérőt, mert dőlt belőle a benzin a két házfél összeillesztésénél, tömítés után jó lett, nem szivárog és működik is. Csak van ez a hülyeség a benzinnel.

7452 jocking . 2019-11-19 13:47:41  Előzmény:Piret Endre: 81257

Ki kell kapni a francba az egészet, jóval kevesebb macera. Főlegy így, hogy már szétkaptad a motor felső részét. A gyújtásházat levéve simán kifér a doblemez mellett, nem kell attól tartani, hogy lekúrja a festéket. :)

7451  Spityu 2019-11-19 11:52:13  Előzmény:Piret Endre: 81257

"jó lenne levenni legalább a felső blokkfelet." Vigyázz, a két felet a lendkerék mögött összefogja a szimmeringház, ami 2+1 csavarral rögzül. Tehát le kell venni a kuplungot, a lendkereket, a szimmeringházat, aztán lehet csak szétcsavarozni a blokkot. Óvatosan emeld le az alját majd, ha szétszeded, mert ha megugrik, de a messzebbi illesztőcsapszeg még fogja, akkor az simán elgörbül az erő hatására. Érdemes úgy csinálni, főleg ennyi év után, hogy a két csapszeghez közel bent hagysz 1-1 csavart, és úgy kocogtatod le a fedelet, hogy mindig csak 1-2 mm-t mozdulhasson. Így nem tud keresztbe állni.

7450 Piret Endre 2019-11-19 10:55:26  Előzmény: Spityu: 81256

Onnan nézve néztem meg nyúlkáltam. Szemre (és körömre :)) kb hanglemezszerű a felület, ami alighanem normálisnak számít. Egy mélyebb karcot láttam, de az olvasottak alapján belefér. Majd még világosabb időben nézelődök.
Viszont a kottyanás miatt mindenképp jó lenne levenni legalább a felső blokkfelet. És akkor megint következik a "ha már" kezdetű mantra.

7449  Spityu 2019-11-19 09:00:47  Előzmény:Piret Endre: 81255

Igen, az garantált, hogy mindkét alkatrész kopik. A pályának a felülvizsgálatát felülről való betekintéssel gondoltam csak, amennyire lehetséges. Amikor éppen alul van az adott vezérlőtárcsa.

7448 Piret Endre 2019-11-19 07:40:25  Előzmény: Spityu: 81252

A vezérlőtárcsákra elég kevés a rálátásom, lévén a motor alja egyben, a kocsiban található. Ami így is feltűnő, az a menesztőkön való kottyanása. Evvel csak az a baj, hogy kevés annak az esélye, hogy a csapok hibátlanok és csak a tárcsákban verődött ki a furat.

7447 Piret Endre 2019-11-19 07:37:00  Előzmény:jocking .: 81251

Szerintem olyan nincs, hogy egy annyira kevéssé viszkózus folyadék, mint a benzin, ne akarjon helyet cserélni a csőben nála lejjebb lévő buborékkal. Ahhoz nagyon szűk keresztmetszet kellene. Viszont fennakadó tűszelepet láttam már :-)

7446  Spityu 2019-11-18 18:47:35  Előzmény:jocking .: 81251

Jah, értem. Akkor valszeg az átfolyásmérő kavarhat be. Esetleg még a tűszelep is. Első körben az átfolyásmérőt kiiktatnám, szimplán egy csövet raknék a csap és a karbi közé. Ha megszűnik a hiba, szinte biztos, hogy az átfolyásmérő a ludas. Nem hiszem, hogy az a plusz egy elágazás okozna ilyesmit. Azt leszámítva meg ugyanaz, mint a régi üzemanyagrendszer.

7445  Spityu 2019-11-18 18:43:39  Előzmény:Piret Endre: 81250

Szerintem egyszer gyűrűzd meg, rakd össze, járasd be, aztán ha elégedett vagy vele, szépen, lassan szerezz be egy gyári új, régi típusú főtengelyt és 2 db régi típusú, 2. vagy 3. lépcsős dugattyút. Tartaléknak.
Ha nem vagy elégedett, akkor gyorsabban tudsz kintről rendelni akár gyári új dugattyút is, bele tudod fúratni. Ha a főtengely sem tetszik, akkor viszont jó kiindulási alap lehet, van 2-3 megbízható műhely, ahol felújíttathatod úgy, hogy sokat elmenjen még utána.
Jah, a vezérlőtárcsák pályáit is nézd meg, mennyire karcosak. Biztos, hogy lesznek hornyok, kérdés, hogy mennyire mélyek. Bár igazából az olaj tényleg sokat el tud tömíteni ott... Illetve inkább azt nézd, hogy a két oldal között van-e jelentős különbség. Ha nincs, akkor talán annyira nem gáz. Esetleg még azt is megnézheted, hogy a menesztő stiftek mennyire állnak ki a tárcsákból. Ennek az esetleges felszabályozás miatt van jelentősége, meghatározza, hogy mennyi anyagot lehet elvenni a blokkból büntetlenül. Mondjuk az én tárcsáim meg lettek lapolva kb. 1.5x1.5 centis darabkákkal a szemeknél, így 2x szélesebb felületen menesztődnek. Egyébként az új típusú főtengelynél is el lehet ezt játszani, pont annyi hely van a csapágy és a stift között (2 mm).

7444 jocking . 2019-11-18 18:43:21  Előzmény: Spityu: 81248

Fene se emlékszik, régen volt. Minden úgy lett beállítva, ahogy felújítás előtt volt, így a gyújtás is. Aztán meg egyre jobban pörgött levett gyújtással, padlógáz adással lehetett befullasztani.
Benzint eddig is csak 100-ast vettem bele, télire majd tele veszem. Nem a dzsuvásodás miatt folyik le nehezen, hanem olyan, mintha a karbi és az átfolyásmérő közti csőben lenne egy buborék, amit nem tud elnyomni a lefelé jövő benzin. Vagy mintha az átfolyásmérő tájékán akadna el, nem tudom. De sok állás után noszogatni kell, nem elég, ha csak kinyitom a csapot és várok 2 percet.

7443 Piret Endre 2019-11-18 16:18:06  Előzmény: Spityu: 81249

Igen, láttam a vaterát... Hát, ha úgy vesszük, hogy lényegében egy új motor, úgy elég sokat megér(ne).
Kösz a cserelehetőséget, még tényleg nem tudom, mi lesz. A saját dolgai sem tűnnek rossz alapnak felújításhoz, egy megbízható helyen. De továbbra is kérdés a határa ennek az egésznek.

7442  Spityu 2019-11-17 22:30:35  Előzmény:Piret Endre: 81246

Hát, vaterán nem ment el a hengerpár + főtengely kombó, 156-ért. :) Egyébként ha sikerül szerezned új típusú gyári új főtengelyt, tudok valakit, aki adna helyette régi típusút, értékegyeztetéssel.

7441  Spityu 2019-11-17 22:28:34  Előzmény:jocking .: 81247

Jó kis öngyulladás. :) Nem lehet, hogy kicsit utógyújtásos (volt)? FHP előtt 3 mm-rel pattan a gyertyapipa ráadott gyújtásnál? 100-as benyát tankolj, azzal nem lesznek benzinromlásból eredő gondok. Nem lesz gyantás az úszóház alja, nem dugulnak el a fúvókák. Esetleg kertigép boltban kapható tartósítószer is mehet a sima 95-ösbe, állítólag az is jó. Nem tudom, mennyibe kerül.

7440 jocking . 2019-11-17 22:14:06  Előzmény: Spityu: 81245

Nem szoktam, ill. nem alapjáraton, kicsit emelve tartom. Csak már 2 hete nem ment és ilyenkor mindig nehézkes rávenni a benzint, hogy leérjen a karbiba. Sok állás után valamiért nem elég neki, ha csak kinyitom a csapot, noszogatni kell vagy a csőbe vagy a tankba fújással. Attól mondjuk nem tartok, hogy kevés lenne a kenés, a motorkiszereléseknél látszott, hogy minden úszik az olajban, az 1:25 azért 1:25. :)

A motorjaimnál azóta figyelek a hőfokra, mióta anno volt egy olyan (kisipari szarokkal) felújításom, aminél az első próbák után nem lehetett leállítani a motort, mert annyira felforrósodott, hogy "beöngyulladt" a benzin szikra nélkül is.

7439 Piret Endre 2019-11-17 22:00:26  Előzmény: Spityu: 81236

Egyértelműen a kisebb kompressziójú hengerből kerültek ki a nagyobb hézagok.

Hajtókarokat egyelőre csak dugattyúval együtt húzkodtam. Billegni, cssvarodni kb minden hajlandó minden irányba, de húzásra-nyomásra nem igazán érzek kottyanást sem lent, sem a csapszegeknél. Illetve az egyik hajtókarnál egy bizonyos pozícióban van egy kicsi, érdekes módon ez kb a sűrítés felénél van.
A vezérlőtárcsákat néztem, jó sokáig állva maradnak, ha irányt váltok a főtengely mozgatásánál. Majd lemérem, hogy a kerületükön ez mekkora ívet jelent, de egyáltalán nem gondolom, hogy ez kicsi.

Helyes az a korábbi megfigyelés, hogy két ellentétes koncepció ütközik itt. Az egyik az, hogy csak azt javítsuk meg, ami nagyon rossz, és ne piszkáljuk, ami jó. A másik viszont az, hogy addig kéne megcsinálni amit belátható időn belül szükséges lesz, amíg van rá vállalkozó, szakértelem, alkatrész, mert a helyzet idővel jobb nem lesz.

7438  Spityu 2019-11-17 21:42:05  Előzmény:jocking .: 81242

Hát... helyben ne nagyon járasd, az alapjárat meglehetősen kevés benzint ad a motornak, hiába nem forog sokat. Kenés szempontjából hasonlóan nemkívánatos, mint a padlógáz meg a motorfék. A nyers hangok az elején tényleg sokat tompulnak, de még az első 1-2 e km-ig tovább finomodik a járása a motornak. Akkor érdemes igazából pontos alapjáratot stb. állítani. Addig az a lényeg, hogy ne legyen szegény. Őszintén szólva én hőmérsékletbeli különbségeket nem nagyon figyeltem meg. Pedig augusztus - szeptemberre estek az első km-ek.

7437 jocking . 2019-11-17 18:58:34  Előzmény: Spityu: 81238

Mostanában kezdem észrevenni, hogy nálam is változnak a motor termikus viszonyai. Az első pár tesztkör után (ami tényleg csak 5 perc volt max) rohadt forró volt a motor mindig, a gyertyapipához nem lehetett hozzányúlni, annyira bemelegedett, főleg a hengerfej környékén. Ma is kb. 5 percet járattam (menni sajna megint nem tudtam vele...) és a pipák épp csak langyosak. Úgy tűnik, lassan elmúlik a motorból ez a nagyon nyers állapot, így azért biztosabban lehet majd bejáratni.

Egyébként a motor hangja is sokat finomodott, már nem cicereg annyira mint először. Mondjuk az bármi miatt is lehet, mert közben cseréltük a kipufogó tőcsavart, a hengerfejtömítést a vastag félére, meg javítottuk a gyújtásház csavarjainak meneteit is.

7436  Spityu 2019-11-16 08:18:46  Előzmény:jocking .: 81237

Ez igaz, csak ha egy fúrt hengerbe teszünk bejáratott gyűrűt, akkor is idomulnia kell. Mondjuk ez nem túl gyakori eset. :) A lényeg, hogy a gyűrűn létrejövő melegedés nem tud úgy elszivárogni, mint az, ami a hengerfalon keletkezik.

7435 jocking . 2019-11-16 00:31:17  Előzmény: Spityu: 81236

Miért sajnos? Inkább a gyűrű kopjon, mint a hengerfal, azt könnyebb cserélni. :)

7434  Spityu 2019-11-15 23:42:35

A 2.25-3.5 mm-es intervallummal összefügg valamennyire a két végnyomás különbsége? Tehát pl. az erősebb hengernél kisebbek a hézagok (akár a vég, akár a sugár irányú kopás)? Ha különösebben durva sérülést nem látsz a hengereken, szerintem meggyűrűzhetnéd. Egy próbát megér, azt gondolom. Esetleg a csapszeget is felülvizsgálhatnád, meg a két tűgörgőt. Találni mindkettőből gyárit, bár csapszegből szerintem az utángyártott vagy a jó állapotú gyári is tökéletesen megteszi. Szerencsére az eléggé túl van méretezve. De ha már lent vannak, a hajtókarok radiális játékát is ellenőrizhetnéd. Mondjuk, ha megy, akkor jó. :D A vezérlőtárcsák kottyanását is a csapokon. Brutál ovalitása lehet már a szemeiknek. Meg a csapok is szerintem már 1/3-addal vékonyabbak.
Ha gyűrűzöl, akkor azért óvatosan kell használni az első 1000 km-en. Sajnos nem a hengerfal, hanem a gyűrű sínyli meg a járatást, amíg csak pontszerűen ér hozzá a hengerfalhoz...

7433 Piret Endre 2019-11-15 18:41:54

Ma leszedtem a gyűrűket és méricskéltem kicsit, mert hát nem sokat lehet olvasni 150 ezret futott motorról.
A hengerek meglehetősen egyformán kopottak, annyira, hogy mindegyik henger mindegyik gyűrűjénél 0.1 mm körül van a különbség a gyűrűhézagban a kopott rész tetejénél illetve közvetlenül a hemger felső szélénél mérve.
A gyűrűk nagyon nem egyenletesen kopottak, a sugárirányú vastagságuk 2.4-2.9 mm között változik. Jellemzően azonos gyűrű két vége között s jelentős különbség van.
Ennek megfelelően e gyűrűhézagok is nagyot szórnak, a legkopottabb részen mérve 2.25-3.5(!) mm között. A fentieknek megfelelően a váll fölött ezeknél rendre .1 mm-rel kevesebb.
A legproblémásabb részen a gyűrűhoronyban levé csap 0.3 mm-rel yólik kijjebb, mint a hengerpalásttal szintbe állytott gyűrű belső átmérője. Ennek megfelelően a gyűrű elfordulásást megakadályozó átfedés ott maximim ennyi, ebből még lejön az üzemi körülmények között az adott helyen előálló henger-dugattyú hézag, amit viszont saccolni sem tudok. A gyűrűvégen levő fényesedési nyom alapján olyan nagyon sok már nem hiányzott ahhoz, hogy el tudjon fordulni.

7432 Piret Endre 2019-11-12 11:57:49  Előzmény: Spityu: 81229

Főtengelynél gyújtásoldalon mindig van legbelül a centrifugálszabályzó alatt pár cseppnyi sűrű zagy, de azt nem hiszem, hogy jelentős lenne. A kuplungoldalon kívülről a harang alja mindig olajos, de az a váltó felől kúszik oda a külső oldalon, mert a drágaság az egyik fedélnél ereszt, amióta csak létezik. Amikor kint volt a motor, akkor néztem belül, és csak egészen enyhe nyomokat láttam.

Ja, azt nem mondtam, hogy a jobb kompresszió a kifújós hengernél volt. És gyűrűhézagot is csak itt mértem még, kíváncsi leszek a másik, fél barral szarabbul muzsikáló hengerére is. Ami para, hogy az alsó gyűrű bele van ragadva a horonyba, szintén a jobbik (1-es) hengernél.

Az, hogy hányadik túlméretű dolgokra vadásszak, szerintem egy hengermérést követő konzílium után fogom megtudni. Csak egyelőre ehhez nincs kéznél műszer.

Van itthon pár mindegyneki kategóriás karbi, majd azokon megnézem azt a tengelyt meg csavarokat. Aztán ha élesben is sikerül elkövetni, akkor ahhoz is kell szerezni megfelelő szakembert.

7431 Piret Endre 2019-11-12 11:49:16  Előzmény: Spityu: 81232

Jó kérdés, ez úgy 7-8 éve lehetett, és a memóriám már nem a régi. Mondjuk új sem :) De nem rémlik állítgatási lehetőség, bár lehet, hogy van, csak nem is mertem / akartam piszkálni. Amúgy kva jó lett, a kispókhoz képest például kifejezetten hintó, kombi létére, felújított rugókkal. Ebben persze azért a gumiknak is szerepe van, amíg mindenféle régi kőkemény szarokkal próbautaztam, addig pattogott rendesen.

7430  Spityu 2019-11-11 23:25:00  Előzmény:Piret Endre: 81231

Nem sűrű, nem lett kemény vele a futómű? Nekem az rémlik, hogy valamilyen hidraulikaolajat töltöttünk régen bele, ami vékonynak tűnt, és úgy is Bilstein érzésű lett. :D
Illetve a könyv említést tesz egy szelepről, amit csak szakműhely állíthat be. A kérdés az, hogy valóban van ott valamilyen állítási lehetőség? Sajnos már nem emlékszem rá. Ha van, lehetséges, hogy azt elállítgattuk és túl keveset enged át?

7429 Piret Endre 2019-11-11 21:33:33  Előzmény:jocking .: 81230

Ha netán egyszer szétszednél egyet: kell bele egy o gyűrű meg egy szimering, méretet most nem találok, de elég mezei darab mindkettő. Olajas cetlimet viszont megtaláltam, annak idején elég hosszan számolgattam a mindenféle viszkozitás-mértékegységeket egymásba, és az jött ki hogy az akkor kaphatók közül az Agip Fork 7.5w jó bele. 118 köbcenti kell egy darabhoz.

7428 jocking . 2019-11-11 21:08:48

Megjöttek a "teleszpókok". :)
Azt majd meglátom, hogy végül beépítem-e, mert ahogy írtam korábban, nyomkodásra most nem kopognak az utángyártott vackok. Tesztkört nem tudtam menni a hétvégén, mert mindkét napon szakadt az eső, majd most hétvégén meglátjuk. Addig is jók lesznek szobadísznek. :D

7427  Spityu 2019-11-11 20:00:37  Előzmény:Piret Endre: 81228

Gyári új, első javítós, régi típusú dugó: https://auto.jofogas.hu/komarom_esztergom/Wartburg_dugattyu__98200087.htm (Trabant)

Azért pontos csavarhúzóval ki lehet azt kapni. El van lapítva a csavar, de kijön. Ott is, és persze a főtengelynél is szívhat falsot. Talán a hengertalpnál az olaj tömített annyira, hogy ott ne tudjon. Aztán az is lehet, hogy a kompressziókülönbség pont ebből adódik, elszökött némi elősűrítési nyomás. A főtengely végeinél mennyire olajos a dolog?

7426 Piret Endre 2019-11-11 19:22:50  Előzmény: Spityu: 81227

Lesz itt még persze nézegetés meg méregetés, de a mai napba ennyi fért bele. Itt most van sötét meg hideg, de nincs mikrométer óra.
Az jó kérdés, hogy ennyi kifújás a talpnál mit okozhatott. Végülis voltak itt alapjárat furcsaságok. Amit persze például a pillangótengely is okozhat - most úgyis szabadon van, megcibáltam, szépen kotyog. Jó kérdés, hogy mi legyen vele, én még olyat nem láttam, aki ki tudta szedni a pillangószelepet a tengelyre tartó két kis csavart úgy, hogy azért kb egyben maradt minden más.

7425  Spityu 2019-11-11 17:49:38  Előzmény:Piret Endre: 81226

2 centin a kb. 0.3-as papír. Hát, az pont arra elég, hogy az olajat szépen kitolja, de a működést különösebben még ne befolyásolja - talán. A majdnem 3 mm-es hézag nem piskóta. Vizsgáld meg a biztosító szegeket is, mert abból is tud kopni, ami új gyűrű esetén is egy idő után elforduláshoz vezethet. A kezem ügyében lévő dugattyúnál az egyik szeg például hiányzik is.
Viszont az látszik a tiedénél is, hogy a kopott - nem kopott részen mért értékek durva mértékben nem befolyásolják a hézagot, így - biztonsági okokból - szerintem nyugodtan beállíthatod a váll fölötti részen a végleges hézagot gyűrűzéskor.

7424 Piret Endre 2019-11-11 17:11:55  Előzmény: Spityu: 81218

Hát, ha nem is 3mm, de 2.75/2.85 mm a gyűrűhézag. A kisebbik a "váll" fölött, a nagyobbik a henger tetejétől kb 2 cm-es mélységben mérve.
Egyébként csak az egyik talptömítés volt szar, de az a másik henger felőli részen, ettől volt kb szimmetrikus a dzsuva. Úgy 2 centis szakaszon van teljesen eltűnve...

7423  Spityu 2019-11-11 01:23:47  Előzmény:jocking .: 81224

Én csak ezeket a színeket ismerem. Ebből a kiadványból. Ugye a leggyáriasabb, ami hasonlít a kezelésire, az kb. ugyanez beltartalmilag, meg az 1991-es MK-s szintén. De azokat külön kiadásnak mondanám.