Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7847 Kacsándi Szabolcs 2020-10-26 20:52:17  Előzmény:Piret Endre: 81987

Eljutottam én is a bovden kérdéshez.Vettem új gyárit,de kiderült,hogy tényleg rövid.A másik oldalhoz nem próbáltam.Viszont meg van az eredeti,ami kb 5cm-el hosszabb.Az eredeti levezetés a kuplung bovdennel fut együtt.A rövidebb új bovden a kapcsolókar másik oldalán fut le,ami működhet,de nem igazán jó.Úgy oldottam meg,hogy egy jó bontott gyárit rövidebbre vágtam,úgy szépen el lehet vezetni.Igaz a kormányoszlop még nincs bent,de ez is hamarosan elérkezik,akkor tudok nyilatkozni,hogy a kettő dörzsölődik egymáshoz vagy sem.Eddig jónak tűnik.

7846 Kacsándi Szabolcs 2020-10-18 21:33:28

Akkor az enyémek 80-as évekből származnak.Milyen megnyugtató!

7845  Spityu 2020-10-17 23:36:49  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82032

A Pneumant diagonáloknál kétféle jelölés van, amiket láttam. Mindkettő háromjegyű. Hivatalosan:
- 3 jegyű: 1980-1989,
- 3 jegyű + egy nyíl: 1990-1999,
- 4 jegyű: 2000-

Az első két számjegy mindhárom esetében a hetet jelöli, az utolsó vagy az utolsó kettő (4 jegyűnél) az évszámot.
A Pneumantoknál értelemszerűen az első kettővel találkozhatunk. Sajnos mindkét esetben csak 3 számjegy van, nincs nyíl. Az egyik változatnál a számjegyek egy kör alakú kitüremkedés tetején csücsülnek, alig lehet kiolvasni őket. Ezek '80-as évekbeli gyártmányok. A második esetben a számjegyek nem emelkednek ki és jól olvashatók. Ezek '90-es évekbeliek. Miből gondolom, hogy nem fordítva van?
1. Életszerűbb, hogy a jobban olvasható a későbbi (fejlettebb).
2. A jól olvashatókból nem láttam 3, 7, 8, akármennyi értékűt a végén, csak 0 és 1 volt. A rondán olvashatónál mindennel találkoztam szinte. De azért majd megnézem holnap.
3. Láttam olyan könnyen olvasható változatot, amelyiknél nem German Democratic Republic, hanem Germany szerepelt. Eléggé ritka, de van ilyen. Márpedig az azt jelenti, hogy újraegyesítés utáni gyártmányról van szó, tehát 1990 októbere utáni.

7844 Kacsándi Szabolcs 2020-10-17 22:54:37

Még odáig nem vetemedtem,hogy új diagonált vegyek rá.Ha még itthon találni jó állapotút,akkor azzal fog futni.Szinte mind alig használt,nincs repedezés rajtuk.Mondjuk a dot számot nem tudtam értelmezni rajta,de elég széles intervallumból érkeztek.Innen-onnan hozzám kerültek.Volt amit csomagtartóbol felfedezve boltoltam el.Adtam helyette másikat.Mondjuk van még két telesen új is,de azok már utána jöttek,hogy kész lett a felni meg a gumizás.De lehet felkerülnek azok,egy másik felniszetten.Majd a menetpróba eldönti.Addig viszont még van mit csinálni.

7843 jocking . 2020-10-16 22:40:12  Előzmény: Spityu: 82030

Nekem 5 mm-re állították az összetartást, a gumit meg 1.7-re fújom. Nem igen veszek észre semmi negatívumot menet közben. Az eső nem gond, mert nem viszem ki esőben. :)

7842  Spityu 2020-10-16 22:10:16  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82028

Nekem használt, újszerű diagonálok vannak mindenütt a kocsin. Ha nem repedezett ki és nem sütötte fényesre a nap, akkor simán jók. A 100%-osan új Pneumant is, ha jól tárolták. Két dologra kell figyelni. A futóműves (Avar u.) azt mondta, hogy 0 mm legyen az összetartás vagy csak nagyon minimális (hogy véletlenül se tartson szét), máskülönben jó eséllyel megeszi a gumit (gyárilag 5-7 mm az előírás diagonálnál). Teljesen jó az úttartás és biztos, hogy kevésbé kopott így. A másik, amit én kísérleteztem ki, az az, hogy mind a 4 keréken 1.8 barra fújom a gumikat. 1.4, 1.6 bar-on nagyon lomha. Valami ilyesmiket ír a kezelési karosszéria kiviteltől, tengelytől, terheléstől függően. Amire figyelni kell az az, hogy radiálhoz képest azért nincs akkora oldaltartása a gumiknak meg esőben azért szintén figyelni kell. De egyáltalán nem balesetveszélyes szerintem.

7841 jocking . 2020-10-16 20:37:04  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82028

A Heidenau P36 is így néz ki, ha nem számít a márkajel, viszont feltétel a diagonál. :)

7840 Kacsándi Szabolcs 2020-10-16 20:03:09  Előzmény:jocking .: 82023

Nagyon ritka szín,nem sok van ilyen.Nekem is jobban tetszik mint a sima fehérek.Szerencsére sok helyen meg volt az eredeti színe,így ki tudtam kevertetni.
A gumik Pneumantok.Nem tudom mennyire lesz használható,mert nem mai darabok.Később lehet változtatok még rajta.Nekem a használhatóság a lényeg,ha nem érzem biztonságosnak akkor veszek másikat rá.Így viszont ez hasonlít a legjobban a gyárira.

7839  Spityu 2020-10-16 15:08:28  Előzmény:jocking .: 82026

Hát, nem tudom, hogy nedves-nedvesre hogyan lehetett volna fújni. Én is így csinálnám. Már mondjuk elég jól kikeményedett. Szépen a díszlécek középvonalát figyelembe véve kimaszkolni a kocsit, megmattítani a jelenlegi felületet, portalanítás, aztán mehet rá a csík színe. Például. Ha jól tudom, nemcsak elöl, hátul sem ért végig a színes (itt fehéres) rész. + még íve is volt, legalábbis elöl. Ha jól emlékszem.

7838 jocking . 2020-10-16 14:26:32  Előzmény: Spityu: 82025

Ja, értem. Az mondjuk fura, hogy a festő nem fújta rá egyből azt is. Mondjuk festő sem vagyok, lehet (sőt, ha így lett csinálva, akkor biztos), hogy ez a normális. :D
Ha jól sejtem, ez a kocsi van az avatár képen is. :) Szép lesz ezzel a színnel, főleg úgy, hogy a 600-asok nagyon nagy része fehér, különböző színű csíkokkal (legalábbis eddig én főleg olyanokat láttam).

7837  Spityu 2020-10-16 12:42:13  Előzmény:jocking .: 82023

A csík színe márványfehér jelen esetben, ami még nem került felhordásra. Engem is meglepett, hogy a világos alapszínen kívül bizony ilyen zöld is volt. És ennél a kocsinál ráadásul gyárilag.

7836 jocking . 2020-10-16 11:53:53  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82019

Szép ez a szín. :) 600-ológiában annyira nem vagyok otthon, nem tudtam, hogy ezekből volt egyszínű is.
Milyen gumi van rajta? :)

7835 Kacsándi Szabolcs 2020-10-15 20:50:43  Előzmény: Spityu: 82020

Könnyen bement

7834  Spityu 2020-10-15 10:12:36  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82019

Könnyen befért a motor vagy kellett a zsiráf?

7833 Kacsándi Szabolcs 2020-10-14 20:58:07

Megtörném az eszmecserét ideillő tartalommal.Így áll most a kis 600-as:leért a lába 6 év után.

7832  Spityu 2020-10-12 13:49:31  Előzmény:jocking .: 82017

https://index.hu/belfold/2018/06/10/pucer_szomszed_tuntetett_a_szentendrei_muveszmagaslas_ellen/
https://librarius.hu/2018/06/15/a-pucer-ferfira-ruha-nelkuli-novel-valaszolt-a-ferenczy-muzeum/

De most találtam olyan cikket, hogy mégsem lehet csak úgy meztelenkedni a saját erkélyünkön. :( Azért a disznós story nem rossz. :D

7831 jocking . 2020-10-12 11:56:48  Előzmény: Spityu: 82016

Az utolsó pontban én sem lennék biztos. Talán 1-2 éve volt a sztori, hogy a bácsi próbálta "manuálisan inszeminálni" a malacát, amit a szomszéd felvett az ablakából. Azt hiszem, végül a bácsit marasztalták el. Micsoda világ ez, hogy az ember már a saját disznaját sem b***hatja meg a saját otthona kényelmében. :D :D

7830  Spityu 2020-10-11 21:17:42  Előzmény:jocking .: 82015

Ja, értem. :D Fényképezni, videózni bármit lehet, úgy tudom. Ritka kivételek lehetnek, amikor tilos, pl. külföldön ha egy baleset mellett mész el és nekiállsz videózni a roncsokat, simán megvág érte a rendőr.
De úgy általában véve - itthon - bármint lencsevége kaphatsz a nyílt utcán. De ha be tudsz valahova "kukkolni", elvileg úgy sem tilos megörökíteni. Viszont nagyon megvan szabva pl. az otthoni biztonsági kamerarendszer által felvehető dolgok köre. Közterületi részeket vagy a szomszéd házát pl. nem veheted, asszem. Drónnal nem repülhetsz be más telke fölé, kivéve, ha 30m-nél magasabban van a drón. Viszont ha olyan kedve van valakinek, lakhat apáca zárda és óvoda mellett is, nyugodtan kiállhat az erkélyre és pörgetheti a kolbászát, mert otthon van. Hiába látja a fél világ. :) De ez mind nem biztos, csak így rémlik.

7829 jocking . 2020-10-11 18:57:17  Előzmény: Spityu: 82014

A rendőrautó lefényképezésével kapcsolatban nem arra gondoltam, hogy szabad-e, hanem arra, hogy fényképes bizonyíték van a rendőri jelenlétre, mégsem álltak meg elhajtani a fotóst. :)

7828  Spityu 2020-10-11 17:03:24  Előzmény:jocking .: 82013

Nyilvánvaló, hogy le lehetne vetetni. De eleve nem szabadna, hogy felkerüljön. Ez a bökkenő. Esetleg valami automatizált módon ki lehetne takarni a rendszámokat (feliratokat), mint a google street view-n. Plusz nem volna rossz, ha mondjuk legalább márkánként taggelve lennének a képek. A képek számát elnézve ez irdatlan munka :) Illetve nekem a motorok és a mai autók 90%-a egykaptafa, fel sem ismerem őket. :)
Ha már személyiségi jogok. Van egy újságcikk, amiben szerepel egy autó (üldözött), aminek a rendszámát pár percig nem takarták ki, ami alapján, szimplán rákeresve google-lel, gyakorlatilag meg lehetett találni a tulajdonosát. Pontosabban valakit, aki egy héttel az esemény előtt adott fel hirdetést, amiben árulta. Nem tartom valószínűnek, hogy gazdát is cserélt + az új tulaj menekülni is akart vele mindjárt. :) Na és a lényeg, hogy később kitakarták a rendszámát a cikkben, de a galériában továbbra is látható. :D Egyébként a hatósági járművek azonosítói szerintem nem vetnek fel személyiségi jogi problémákat.
https://www.bama.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/akciofilmbe-illo-autos-uldozes-zajlott-pecsen-2914081/

7827 jocking . 2020-10-11 15:59:14  Előzmény: Spityu: 82012

Igen, kint volt az út szélén az url egy táblán. Szerintem ott jelezni is lehetne, ha nem szeretnéd, hogy szerepeljen az oldalon a képed. A legalitásról nincs információm, de a fényképek között rendőrautó is van, ami azért nagyjából behatárolja a dolgokat (vagy legalábbis azt, hogy mennyire veszik komolyan).
Egyébként megvolt az első "komolyabb" műszaki probléma is. A váltó felőli jobbos gumiharang lecsúszott, és televerte a tűzfalat grafitos zsírral... :D

7826  Spityu 2020-10-11 15:45:05  Előzmény:jocking .: 82011

És ez úgy műxik, hogy az út szélén tábla jelzi, hogy jól le lettél fotózva + webcím? Mert én most hallok erről a dologról először -> nem értesülnék a dologról -> nem nézném meg minden kocsikázás után a honlapot -> elmaradna a fotó vásárlás. Kettő: azért ez nem tudom, mennyire legális. Hasonlóan a platesmania.com-hoz. Szerintem nálunk semennyire.

7825 jocking . 2020-10-11 15:11:42

Teljesen véletlenül futottunk bele tegnap, ma megtaláltam a honlapjukon a képet. :)

7824  Spityu 2020-10-05 14:21:18

Eladó a vízvezetékszerelő motorja. :)
https://auto.jofogas.hu/szabolcs_szatmar_bereg/Trabant_601_2t_motor_elado_111066153.htm

7823 Kacsándi Szabolcs 2020-09-29 19:40:03  Előzmény:Piret Endre: 81977

Valószínű hogy ott lehetett a váltás,bár lehet eltérő a két váz,mert nem egy helyen készültek.Későbbi évjáratokon szerintem már biztos fent volt.78-79-esen tuti,mert olyanunk volt.

7822 Piret Endre 2020-09-29 19:06:48  Előzmény: Spityu: 81986

Nem látok, de az egyik Prokee barna kombija, meg lehet kérdezni. Ráadásul az is kombi, mint az enyém. Simán el tudom képzelni, hogy a kombi kaszninál máskor volt a váltás.

7821  Spityu 2020-09-29 15:42:56  Előzmény:Piret Endre: 81985

Esetleg látsz alvázszámokat, gyártási hónapokat? Bár így is kb. 2 évnyi SRI-t kell átnézni a pontos információért. Már ez is sokat segít.

7820 Piret Endre 2020-09-29 14:36:40  Előzmény: Spityu: 81983

Jelenleg úgy tűnik, hogy bizony nagyon közel az intervallum elejéhez, mert már a második 75-ös képet látom, amin már fent van.

7819  Spityu 2020-09-28 21:46:42  Előzmény:Piret Endre: 81977

Én még sajnos nem voltam a '80-asom közelében, de majd megnézem. Eddig annyi biztos, hogy valamikor 1974 és 1984 között. :) De szerintem inkább az intervallum kezdeti értékéhez közel. Az egyik német oldalon lévő prospektusok valamelyikében nincs olyan kép, amin látszik? Esetleg a változásjelentésekből nem derül ki? Ez azért elég nagy módosítás, biztos, hogy le volt dokumentálva.

7818 Piret Endre 2020-09-28 14:50:23  Előzmény:Piret Endre: 81962

Most néztem egy 75-ösnek mondott 601S képet, azon már felül megy ki a bowden.

7817 Piret Endre 2020-09-22 08:45:38  Előzmény: Spityu: 81961

Persze,, beszerelés előtt a vadiúj bowdent is megkenem. Lámckenő spray amíg a túlsó végén nem csöpög.
Működik ez így 45 éve, csak tényleg nem túl tartósak a bowdenek, miközben más szerepben lévőket kb sosem kell cserélni.

7816  Spityu 2020-09-21 22:51:33  Előzmény:Piret Endre: 81960

Hát, ez van akkor sajnos. Hülye kérdés, de üregelő vagy ilyesmi van benyomva a bowdenházba? Nagyon sokat segít, ha esetleg száraz lenne.

7815 Piret Endre 2020-09-21 22:25:10  Előzmény: Spityu: 81959

Ha lenne is mihez huzatni, akkor a plusz kerülő miatt még nehezebben érne el a helyéig, de ami a nagyobb gond, hogy a több kurfli miatt jobban súrlódik. Ha hagyom kiegyenesedni, akkor meg beleér a hardyba is. Nem véletlenül helyezték ezt át.

7814  Spityu 2020-09-21 16:17:27  Előzmény:Piret Endre: 81958

Mekkora? Nagy. :D Az a baj, hogy a Trabantnál tényleg sokszor kell a szívatót használni, gyakorlatilag minden használati ciklusban. Nem tudod félrehúzni kötegelővel vagy ilyesmi?

7813 Piret Endre 2020-09-21 15:23:00  Előzmény: Spityu: 81957

Köszi, ha megnézed. Én azon agyalok, hogy mekkora szentségtörés lenne, ha áttenném felülre. 74-es évjárat ugyebár. És annyira elmebeteg a nyomvonal a belső oldalon, mire megtalálja az ábrádon jelzett lukat, hogy így 45 év után elkezdte b*ni a csőröm. Mert ugye törik, akad, továbbá bolyhozza a kormányhardy szélét, mert folyton hozzáér.

7812  Spityu 2020-09-21 11:18:10

Az biztos, hogy 1984-ben már felül volt a szívató bowdenje. Otthon majd megnézem a '80-as bódén, azon hol van. De szerintem már azon is felül van. Sajnos nem tudom, mikor volt a váltás. De a hétvégén egy készülő púposon (P60) megnéztem. 1962-ben a km spirál is lent volt. 1: szívató, 2: km spirál.

7811 Piret Endre 2020-09-07 13:30:51

Nézegetem a neten a motortér képeket, különös tekintettel a szivatóbowden tűzfalon átvezetésének helyére. Két változatot látok: lent a korménytengely mellett-felett, kb mint a kuplung, csak a túlsó oldalon. Ilyen az enyém is. Aztán valamikor átkerült feljebb, a váltórúd és a kilométerspirál közé.
Mikor lehetett a váltás? Ami nálam van, az igazán sosem volt jó, beleér mindig a kormányhardyba, felesleges kanyarokat vet, megszorul, sokkal sűrűbban szakad, mint indokolt lenne. Arról nem is beszélve, hogy az utángyártott nekem határozottan rövid, amit még a régi karbihoz való csatlakozás helye is súlyosbít.

7810 jocking . 2020-08-09 20:15:01  Előzmény: Spityu: 81885

Pont ilyeneket vettem ma ki a 4T-ből. Kettő még használható, kettő helyett utángyártottat kell beraknom, mert nagyon kiszopósodott a lyuk a közepén.

7809  Spityu 2020-08-08 00:05:30

Még a jó múltkor volt szó a Trabant hátsó futóművénél lévő gumipogácsák változatairól. Egy szintén gyáriról készült képet szúrnék be.
Gyári cikkszám, Pneumant embléma, talán TGL szám, 0.95 márka valószínűleg, gyenge minőségű Trabant embléma.

7808  Spityu 2020-07-30 22:35:46

https://youtu.be/QnKn_KA65q0?t=1029

Észrevételek a motor gyártásáról, amik fölött eddig elsiklottam:
- A tartókereten lévő két furat és a kampó (ha jól látom) az átemelés során a kötél beakasztására szolgálnak.
- A feketedoboz ott lafog a turbina mögött! Ha jól sejtem, ez amiatt van, mert eleve szemes saru van, de csak a motor felől, a feketedoboznál nem oldható.
- Van olyan, amelyiknél nincs ott.
- A szalagon éppen generátoros blokkok vannak, a járatásnál viszont éppen egy dinamósat tesztelnek. (A két jelenet között nem tudni, mennyi idő telt el.)
- Amikor ráemelik a kasznit a bölcsőre, nincs feketedoboz a taréjlemezen, később, tankoláskor már ott van. (Ez mondjuk semmit nem bizonyít, akárhonnan is odakerülhetett.)
- A generátoron nincsen védőburkolat. A magyarázat valószínűleg az, hogy felesleges feltenni, hiszen előbb úgyis be kell kötni a szemes sarut.

7807  Spityu 2020-07-09 11:24:33  Előzmény:jocking .: 81867

Igen, az, eléggé sűrű. 2x szoktam kiöblíteni a beskálázott fél literes üdítős palackot, pedig már először is tankolok rá benzint, 2-3 decit. :) A színe a Kevert likőrével azonos (Repsol-flakon sárga).

7806 jocking . 2020-07-09 01:21:46  Előzmény: Spityu: 81866

Nem ez az a nagyon sűrű fajta? Ismerős a neve.

7805  Spityu 2020-07-08 13:58:36  Előzmény:jocking .: 81865

Fuchs Silkolene Scoot Sport 2 - ezt használom egy ideje. (Vigyázni kell, sárgás és kékes címkével is gyártják, mindkettő ugyanaz. Viszont vannak különböző beltartalmú, de hasonló elnevezésű olajai is a gyártónak.) Ez vált be, ami a kokszosodást és a vastagságot illeti. Gyakorlatilag egyesíti a Power 1 Racing 2T és a Sprint 2T előnyös tulajdonságait.

7804 jocking . 2020-07-08 11:50:09  Előzmény: Spityu: 81861

Én most a hosszú nevű Castrol-t használom. A dugattyúpalást hang még megvan, de mintha tompult volna kicsit ahogy járódik be a motor. Tesztként én is gondolkoztam rajta, hogy sűrűbbet rakok bele. Anno miről is beszéltünk, a Sprint 2T megfelelő lenne? Volt még szó valami méz sűrűségű cuccról, azt túlzásnak érzem, de a Castrol-nál 1 fokkal sűrűbbet azért kipróbálnék.

7803 Piret Endre 2020-07-06 19:56:28  Előzmény: Spityu: 81861

Az olajos tesztre én is gondoltam. Mondjuk a keverési arány váltásra nem reagált, legalábbis nem annyira, hogy ne lehessen a melegebb időjárással magyarázni.

7802  Spityu 2020-07-06 19:18:39  Előzmény:Piret Endre: 81856

A kánikulát sem feltétlenül szereti a Trabant, akkor is szétszedheted. Egy hétvége alatt azért megvan. Esetleg próbálj ki másik olajat. Annyira másikat, ami full más. Szóval ha sűrű, akkor vékonyabbat vagy fordítva. Csak a teszt kedvéért, hogy azzal változik-e valamit a hang.

7801 Piret Endre 2020-07-06 10:13:24  Előzmény: Spityu: 81855

Igen, a kivárás a terv. Csak hát nem kicsit idegesít, az önfeledt nyári autózás helyett.

7800  Spityu 2020-07-05 22:11:43  Előzmény:Piret Endre: 81848

Hát, ha nem változik, szerintem használd. Ha súlyosbodna, akkor inkább ne. Aztán majd ősszel, amikor már vizes, de még viszonylag meleg idő lesz, ki lehet kapni a motort egy revízióra. Előtte lecsupaszítottan végighallgatózni újra.

7799 Piret Endre 2020-06-30 21:27:54

Úgy látszik ez a hülye hangok szezonja.
Az enyém továbbra is csinálja melegen. Ment már bő 1000 km-t, ebből 400-at most hétvégén. Annyi változott, hogy ebben az időben hamarabb eléri a szükséges hőmérsékletet, mint kora tavasszal. Amúgy nem javult, nem romlott. Indul, megy, húz, normális a fogyasztása, csak az a hang... Az irányát sem sikerült megnyugtatóan tisztázni.

7798  Spityu 2020-06-19 21:04:54  Előzmény:jocking .: 81841

Tedd be egyesbe is a váltót kinyomott kuplunggal, úgy is hallgasd meg. Úgy már nem szabad forognia véletlenül sem a nyelestengelynek (álló autónál). Ha nem erősödik a hang és nem zavaró, akkor szerintem ne foglalkozz vele. :)