Pont téma volt a múltkor egy másik felületen, ki is lettem okosítva ezzel kapcsolatban. :)
A helyzet a következő:
Először volt ugye egy rendelet, amiben megszabták a 2000 ppm-es CH értéket. Ez az érték csak katalizátorral teljesíthető elviekben, amiből mindenki azt vonta le, hogy kötelező a katalizátor, pedig a rendeletben magában ez nem szerepelt.
Ezután jött a 7/2002 (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet. Ebben voltak könnyítések annyiban, hogy a 2000 ppm-es értéket csak azon autóknak kell tudni teljesíteni, amig 2004. július 15-e előtt kerültek a mostani tulajdonosukhoz (mármint akkori, de ez most lényegtelen). A 2004. július 15-e előtti tulajokra és autóikra 2020. december 31-től kezdve vonatkozott volna ez a szigorított érték. Amennyire észreveszem, jelenleg ez a rendelet él a legerősebben a köztudatban, mindenhol ezt szajkózzák azok, akik tájékozottnak hiszik magukat. (Pl. ahová először vittem volna a trabit műszakira a felújítás után, ott is ezt a marhaságot szajkózta a szerelő...)
Aztán érkezett vala a 77/2009 (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet, ami az előzőleg említett rendeletet 2010. január 1-ével hatályon kívül helyezte. Ebben az új rendeletben már egy szó sem szerepel a szigorított határértékekről, a 2004-es tulajdonosváltási és a 2020-as "kedvezményi" dátumokról, ezek a részek egy az egyben eltűntek belőle. Ha rákeresel a rendeletre, azon belül pedig a "kétütemű" szóra, összesen 5 helyen szerepel benne, és abból az 5 helyből ez az egy hely az, ami konkrétumot tartalmaz, de ez is annyira rébuszokban van, hogy bárhogy lehet értelmezni:
"A benzinmotoros járművek környezetvédelmi felülvizsgálatára alkalmazott gázelemző műszer konstrukciója feleljen meg a mérőműszerek forgalmazására vonatkozó tagállami jogszabályok harmonizálásáról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és a méréstechnikai előírásoknak (OIML, ISO)
- kétütemű Otto-motoros járművek esetén: egy komponenses II. osztályú (csak CO mérő műszer 2020. december 31-ig, CO-CH mérő időhatár nélkül alkalmazható kétütemű Otto-motoros járművek felülvizsgálatára)"
Nincs benne se egy határérték szám, se egy vizsgálati mód, se egy hivatkozás egy külső helyre, ami összegezné ezeket. A mellékletek között is csak az elvárt CO értékek vannak megjelölve, a CH nincs. Így jelenleg az a "mondás", hogyha a gyújtás és a 'vezérlés' beállítása gyári, akkor a "mérés" sikeres.
Így áll a helyzet jelenleg. A fő gond az, hogy sajtó ezen az utolsó módosításon nem pörgött annyit, mint az előző kettőn.