Igen, én elsősorban mögé gondoltam. Én is allergiás vagyok az elütő színekre, de egy ilyen részlet spotfényezésének még magam is nekiállnék. :) De szerintem megúszhatod bontás nélkül is.
Jah, elfelejtettem írni, hogy kaptam Szabitól egy '84-es hengerpárt (ha esetleg évjáratazonos hengerekre lenne szükségem, jól jönnek), amik egy gyári, bontatlan motorról származnak. Teljesen elmostam őket és azok is billegnek egymás talpán! Szóval sanszos, hogy az öntvényben volt még némi feszültség, ami az üzemi hőmérsékleten okozott némi deformációt. Másra nem tudok gondolni.
Ezek a hengerek emlékeim szerint 80 ezret futottak talán (rá volt írva, de mosáskor lejött). Kíváncsiságképpen megmértem egy felső gyűrű hézagát: annyira feltoltam a dugattyút, hogy a hengerfejtömítés síkjáig kiért a gyűrű, így könnyen láthatóvá vált. Itt ugyebár a furatátmérő is eredeti (fontos, hogy itt, a legkisebb átmérőnél szabad csak beállítani a hézagot használt henger esetében). A gyűrűhézag kerek 2 mm volt. Sajnos nem emlékszem biztosan, de úgy rémlik, hogy gyenge volt a teljesítménye. Aztán lehet, hogy nem. Az egyik dugattyú kissé kenődött, a másikon csak pár karc van. Szóval érdemes volt cserélni őket.
A 150 ezres (nagyjából) bontatlan motorod mindenképpen ritkaságszámba megy. Már a 100 ezres futás is szép egy Trabanttól. Ha egyszer arra kerülne a sor, hogy szétbontod, mindenképpen fényképezz. De már csak a hengerek lehúzásánál is érdemes. A gyűrűzésre visszatérve: szerintem mérjél sűrítési végnyomást. Járasd üzemmelegre a kocsit, hajtsd ki mindkét gyertyát, egyik majd a másik hengerbe tekerd be az órát, padlógáz, indítózás (amíg beáll a mutató). 7-8 bar környéke volna a jó (8-8.5 újan). Esetleg hidegen is megmérheted. Ha egy motor nehezen indul, akkor sanszos, hogy kopott -> hidegen alacsony a végnyomás. Ha melegen gyenge, akkor nagyon kopott (feltételezzük, hogy minden más rendben).
Egyébként 150 ezres futásnál szerintem nem gyűrűzésen kellene gondolkodnod, inkább fúráson. Hivatalosan 4 javítóméret van, jó eséllyel rögtön 72.50-re kellene fúrni, annyira hordós lehet a hengerfal. Gyári új, régi típusú dugattyút szerintem találsz kinti webáruházban. Tuti hengerfúrót is tudok. A most kapható, "fekete" (talán lengyel-kínai) gyűrűkről nem rég azt hallottam, hogy nagyon kopnak. Passz.
Tömítések: gyárilag a hengertalpnál 1-1 papírtömítés van. A könnyebb takaríthatóság miatt a blokk felé néz a grafitos fele, felfelé pedig a lila méhsejt mintázatú lapja. (De ahogy korábban írtam, én megkenném mindkét felét valamilyen oda való anyaggal.) A hengerfejnél pedig 0.5-ös alu lemez van. Szerencsére a "tömítéskészletes" teljesen használható, nekem is az van bent. A hengertalpaknál nálam a következő a helyzet: ugye síkolni kellett a talpakat a vetemedés miatt. És előtte próbálkoztam házilagosan is, sikertelenül. Emiatt az van, hogy mindkét talpnál a tömítéskészletből származó, a gyárinál vastagabb tömítés van, az egyiknél kiegészítve egy gyárival. Így jön ki egyenlőre és jóra a préssáv hézaga nálam. Ugyebár a hajtókar szemtávolságnak is van toleranciája, ill. a dugattyúnál is szórhatnak a méretek szerintem.
Ez a fajta, talán a Bárdinál vettem: https://www.vatera.hu/tomitesgarnitura-trabant-601-2780008031.html