Fekete festék nyomokat nem láttál? Én a sajátjaimon nem. Csak rozsdás és sárga kromátos felszínnel találkoztam. Szóval lehet, hogy volt variálás. Ki tudja, az is lehet, hogy a feketék a festék alatt natúrak voltak. Ami az enyémet illeti, szintén bontatlan volt, kizárólag a hátsót bolygatták, amikor bekerült a vonóhorog.
Gyurma? A váltónál én csak egyféle tömítőmasszára emlékszem, bocsánat kettőre. A kapcsolóvillák tengelyét záró 2 fedél (kicsi és nagy) valamilyen kőkeményre kötő anyaggal volt körbe kikenve. Bár most elbizonytalanodtam az előbbi hirdetést szemlélve. Lehet, hogy csak a nagy volt hasonlóan letömítve, a kicsi nem. Az enyémen tutira, de szerintem itt is más anyag a feleket tömítő masszához képest (ez a másik fajta massza). A 2 fedelet UHU epoxy-val kentem ki körbe, még 2008-ban, 2011-ben hozzá sem nyúltam. A házfelek tömítésére Hermosalt használtam. Ma inkább oda is Nitrolakkot kennék, az jobb. A Hermosal nem ilyen helyre való, bár a váltónál nincs vele gond. A motorblokkot viszont rosszul tömíti, egy idő után szivárogni fog. Sajnos a gyári masszáról semmit sem tudok. A kromofág puhítja, azt tudom, de alapból az is betonkeményre szilárdul. Soha nem láttam, hogy írtak volna róla valahol is, vagy hirdettek volna elfekvő kiszerelést belőle... A könyvek sem részletezik, hogy mi volt az anyag neve.
1-esben és hátramenetben teljesen normális a fogaskerék hang, akár egy rally váltónál (legalábbis azoknál, amik egyenesfogazásúak). A harmadik fokozat bizonyos viszonyok között mintha enyhén sírna, de világéletében ilyen volt, és más Trabantoknál is hallom. A 2-es, 4-es kvázi hangtalan. A végáttétel szintén. Tehát nincs a sebesség növekedésével (fokozattól függetlenül) egyre emelkedő fütyülő hang. Ez gond lenne, kopott végáttételre utal. A 4T-m ilyen volt + a sima fokozatok is fütyültek. Ehhez hozzá kell képzelni a hattyúnyaknál (első dob előtt) elporladt leömlő cső biztosította hangot + motorféknél ropogást (gázüzemnél mindig van alapjárati üzemanyag) és így érthetővé válik, miért hitték sokszor a buszmegállókból kihajoló emberek, hogy jön a búgós Ikarus. :D
A difi belseje a szokásos, egyenes fogazású kúpfogaskerek vannak belül, gyárilag csapnivaló hézagolással. De igazából túl nagy jelentősége nincsen, hiszen ritkán differál nagy fordulatszámkülönbséggel. Pl. amikor az egyik kerék kipörög a havas felületen, míg a másik tapad az aszfalton. Az ekkor hallható sírás még a mai autóknak is tipikus jellemzője. Szóval a difibe nem nagyon szokás ferde vagy hypoid fogazást tenni. :) A hézagolásra visszatérve, a rózsakerekek és maguk a bolygókerekek is el vannak látva hézagoló lemezekkel, alátétekkel, de a szinte zéró kopásból arra következtettem, hogy egyáltalán nem bíbelődtek vele komolyan. Igazából jutott 1-1 darab alátét a bolygókerekekhez és 1 darab, elfordulás ellen biztosított (az a célja a sarkoknak talán?) lemezke az EGYIK rózsakerék alá. Nem is értem, miért így csinálták, na mindegy. Nem szórakoztam vele, kapott egy új tengelyt, 2 fogaskerékkel és 2 új rózsakereket). https://trabkat.prokee.hu/diff.html A gyatra hézagolásról magad is megbizonyosodhatsz: tengelyirányban mozgasd meg a rózsakerekeket. Szinte biztos, hogy mozognak valamennyit. Ami a differenciálmű eredő hézagolását illeti, az egyik rózsakerék lefogásával, és ezzel egyidejűleg a másik oda-vissza mozgatásával mérheted fel. Az olajleeresztőnél kémlelve arra is tudsz figyelni, hogy eközben a bolygóház ne forogjon. De ha itt ilyen durva kotyogásokat tapasztalsz, nem probléma, nem okoznak gondot.
További zajforrás lehetnek a lefutott csapágyak. Jellemzően a kinyomószén melletti nyelestengely kezdi. Álló autónál ki kell nyomni a kuplungot, betenni 1-esbe. Ha eközben kussol, de üresben, kuplungolás nélkül zörög, akkor nyelestengely csapágy ment tönkre. Ha csak gurulás közben, akkor valamelyik hátrébb lévő. (Egyéb autónál, ha csak kuplungolás közben hallható, akkor kinyomócsapágy).
Ezenkívül a csoporttengelynek van egy jellegzetes zörgése. Bizonyos mértékig az sem hiba. Nálam a bordáskötés, a kapcsoló csillagok, dobok és belül, maguk a fogaskerekek sem voltak elkopva, csak éppen kifényesedve (83 e km). Ehhez hozzájön az, hogy Hixol T-t öntöttem bele, ami a 46-os hidraulika olaj viszkozitásával egyezik meg, őszintén szólva szerintem kb. ugyanaz az alapolajuk, csak máshogy vannak adalékolva. (Ha nem lenne Hixol T-m, ilyen olajat öntenék a váltóba). Szóval ilyen felállással van egy alapjárati zörgése a csoporttengelynek. Ez abból adódik, hogy alapjáraton a motor viszonylag nagy szögsebesség-különbséggel üzemel, amit a lendkerék nem tud kisimítani. A csoporttengely szintén szeretne a saját fordulatszámán pörögni, de a motor ezt ugye nem teszi lehetővé, csak némi zörgéssel. A motor hol fékezi, hol gyorsítja egyazon fordulaton belül a csoporttengelyt. Ez okozza a bordáskötés zörgését. E-mailben küldök egy linket, ahol van 2 videó. Kuplungoláskor hallani lehet, ahogy a váltó bekussol és csak a motor pattog.
A témában javaslom elolvasni prokee blogjának vonatkozó bejegyzését, eléggé jól kivesézte a témát. Én 2 évig használtam 75W90-nel, annyi negatívumot tapasztaltam, hogy nagy hidegben, 2-esben recsegett a váltó, nagyon finoman kellett vele bánni. Ezt a hidegen jóval sűrűbbé váló olaj okozta, gyakorlatilag a szinkrongyűrű nem tudta ellátni a feladatát, nem tudta összefékezni a tengelyt és a fogaskereket. Azelőtt és azóta MOL Hixol T-t, leánykori nevén Trabant hajtóműolajat használok. Ezzel teljesen jó. De hallottam olyat is, akinél bevált a 75W90 vagy akár sima 15W40-es motorolaj, szóval lehetnek kivételek.
Ja, ami az összeszerelést illeti, azt hiszem, a hajtott tengelynél kell / lehet valamiféle hézagolást elvégezni. De igazából nem volt ott semmiféle ilyen jellegű alkatrész, így sokan nem szórakoztam vele. A javítási útmutató kitér erre. Másra nem nagyon kell odafigyelni, sormeló.