Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6911  Spityu 2019-02-03 21:00:39  Előzmény:jocking .: 80644

A Viton gyakorlatilag a Du Pont termékneve. Az FKM maga az alapanyag. https://en.wikipedia.org/wiki/Viton
Igazából kevés helyen alkalmaznak forgásirányos szimmeringet, az előnyeit nem is nagyon tudom, hogy mik azok.

6910 jocking . 2019-02-03 20:57:21  Előzmény: Spityu: 80643

Csak kíváncsiságképp, ez az "FKM Viton p." miben más, mint egy normál szimering? A forgásirány ennél a fajtánál nem számít?

6909  Spityu 2019-02-03 20:20:02  Előzmény:jocking .: 80642

Szép ez a '81-es. SZÜF-ön nézem, de nem egészen értem a dolgot. Például hogy miért kellett fújni. Továbbá az elefántfülek között az összekötő lemez cserélve lett. Lehet, hogy karambolos lett a kocsi eleje, ill. csak az lett fújva? Ha megnézed, a homloklemez is máshogy áll a műszakis képeken. Az összekötőt pedig a két furatról és azok dugóiról szúrtam ki. Emlékeim szerint az csak a kései kiadásoknál volt jelen, ködlámpa előkészítésnek, de erre nem mernék megesküdni. Platesmania-n is van róla kép (az OT-s rendszámmal).

Ha nem válik be a következő szállítmány, akkor szerintem próbálkozz itt a KTT / FKM "58 x 80 x 10 KTT FKM (Viton) p." kivitellel. http://www.ktt.hu/ A vitonos elvileg örök + 1 nap a vegyi hatásokkal szemben. Egyébként itt gyártanak a régi típusú főtengelyhez is, az ékszíjtárcsához. Pedig tudomásom szerint az nem szabvány méret.
A szilikonos nem tudom, milyen lehet. Az NBR meg inkább olcsó, mint jó.

6908 jocking . 2019-02-03 19:37:50  Előzmény: Spityu: 80640

Teljesen biztos, hogy a rózsakerék és a szimering között szivárog. Nem hinném, hogy a rózsakerék rossz, mert azt látnunk kellett volna szétszedéskor, ráadásul akárhogy áll (ha fordítok rajta és úgy hagyom pár napra) szivárog. Mindenesetre berendeltem két pótot, kiszedem a szivárgót, és akkor majd újra megvizsgáljuk a rózsakereket is tüzetesebben.

A púpos kisbéri, Alsóörsön láttam először pár éve, egyébként az Premier outletes oldtimeres cuccon szokott megfordulni.
A 601-ről van még képem, de csak orcaköny messengerben. :p A festő több képet is küldött referenciának a színhez. Egyébként a rendszám OT 67-37, korábban CRV-158. 81-es ha jól emlékszem.

Maszkolószalag sehol nincs a fényezett részeken, közvetlenül csak a pukizós fóliával érintkezik. Én is gondolkodtam a felszerelésen, de a hétvégi állandó esőben esélytelen volt, a garázsban meg nincs annyi hely mellette, hogy ott szereljem fel az ajtót.
A maszk mögött a fekete szerintem nem matt, de nem is az a "tücsökp*csája" fényes, mint az autó többi része, inkább selymesnek mondanám. :p

6907  Spityu 2019-02-03 17:25:54  Előzmény:jocking .: 80639

A másik 601-es Trabantról esetleg lehet többet tudni, vagy van róla több kép? Elég szépen néz ki az is. Környékbeli lehet? A púpost mintha láttam volna valahol élőben.
Most nézem, az egyéb elemek be vannak csomagolva. Biztos, hogy tudja a fényező a dolgát, de lehet, hogy érdemes volna inkább felszórni, aztán jó időben beállítani őket. Arra vigyázni kell mindenképpen, hogy ha esetleg maszkolószalag éri valahol a fényezést, egy idő után nagyon rá tud kötni. Tehát pl. ha az ajtókat felrakja az ember, de csak kiékeli a B oszlopnál, hogy ne érjenek egymáshoz a felületek, akkor először sima papírral kell körbetekerni az ablakkeretet, aztán maszkolózni.
És egy kis szegecsszámlálás :D A hűtőrács mögött ugye mattal lett fújva?

6906  Spityu 2019-02-03 16:33:58  Előzmény:jocking .: 80639

Érdekes. A leírtak alapján a tieid is gyáriak. Most előkaptam a 4 tartalékot, azok is. Bár mind különböző. Van négyzetes osztású 4 pont kettőn is. Két koncentrikus kör 3-on. Hosszú nyíl 3-on, rövid nyíl 1-en. Ponttal és iksszel elválasztott méretek 2-2. A szimmering kerületén végigfutó körök két esetben látható, 5 kör, eltérő sűrűséggel a két példány között. Dupla ajkas mind. Pneumant logó 2 esetben. Csálén és rendezetten álló karakterek a méretnél 2-2 esetben, fajtánként tök ugyanolyan megjelenéssel.
A Zsombinál és a Csapinál is (utóbbi helyeken csak az egyik) gyáriak vannak a fényképek és a saját példányaim alapján.

Nem lehet, hogy a rózsakereked felszíne volt sérült? Esetleg nem is a rózsakerék, hanem a ház felől szivárog?

6905 jocking . 2019-02-03 11:55:29

Az lemaradt, hogy Pneumant jel csak a jobboson van, és a zsombinál árult gyári képen ez pl. nem látszik / nincs.

6904 jocking . 2019-02-03 11:39:35

Megnéztem a váltóban a szimeringeket.

A jobbos, ami nem szivárog, másképp néz ki, mint a mostani zsombis képen. Látszik rajta négy kerek "gödör" (a négy "sarokban", ha összekötném a nyomokat, négyzetet adna ki), ami talán valami öntési nyom. Ezen kívül van rajta egy számsor és egy forgásirányt jelző nyíl, és egy Pneumant logót is mintha látnék rajta. A számsor és a nyíl a szimering két ellentétel oldalán van, a nyíl hosszú. A Pneumant logóval szemben is van egy rövid számsor, "szám / szám". Összességében nem pontosan olyan, mint ami most a zsombis honlap képén van.

A balos, ami szivárog, hasonló. De körbefut rajta két koncentrikus vonal a belső és külső kerülete mentén, ahogy a zsombis képen. A számsor és a nyíl a kör két ellentétel oldalán, egymással szemben van, a nyíl hosszú, ebből a szempontból tök máshogy néz ki, mint a zsombis képen.

Ha a mostani zsombis képeken lévők gyári szimeringek, nem mernék rá megesküdni, hogy a beépítettjeim is azok. Túl sok a különbség.

6903 jocking . 2019-02-02 21:20:48  Előzmény: Spityu: 80636

Anyám nagybátyjától kaptuk 2005-ben, ő előtte 2-3 évvel vette. Hogy előtte kinél volt meddig, az homályba vész. De nem újkora óta van a családban.

6902  Spityu 2019-02-02 20:11:00  Előzmény:jocking .: 80635

A miénknél 1 a számláló értéke. :D A jelenlegi tulajdonosok száma viszont nem tudom, mit jelenthet. Az is 1 nálam.
Amúgy tudomásom szerint a banki tulajdonlás is bele számít. Tehát ha valaki vesz egy autót hitelre (a banknak), majd kifizeti és megkapja, akkor 2 lesz a tulajdonosok száma.
A tiéd nem újan került hozzátok, csak épp valamely távolabbi rokonodhoz, onnan meg hozzád? Vagy ő is már használtan vette?

6901 jocking . 2019-02-02 19:56:38

Báj dö véj, kis érdekesség. Keresgéltem kicsit, és az új szüf-ös rendszám lekérdezős rendszer alapján a Trabinak előttünk csak 2 tulaja volt. :)

6900 jocking . 2019-02-02 19:06:10  Előzmény: Spityu: 80631

Én tavaly 700 körül vettem, de ez az 500 forintos különbség gyanús, az lehet, hogy még valami kisipari volt. Majd ránézek, hogy milyen feliratok vannak rajta.

6899  Spityu 2019-02-02 13:33:18  Előzmény:jocking .: 80628

Igen, én még kb. 400-ért vagy annál kevesebbért vettem. A képeken látható példányok eredetiek, az biztos. Úgy emlékszem, TGL felirat is van mindkettőn, de minimum a felirat jellegzetes, NDK-s. Továbbá talán az egyiken Pneumant logó is van. Mivel a szimmeringháznak nincs pereme, simán cserélhetők kívülről.

6898 jocking . 2019-02-02 08:40:46  Előzmény: Spityu: 80627

A zsombinál lévő gyári? Fura, én is onnan vettem anno... Bár ahogy nézem, akkor még 500 forinttal olcsóbbak voltak, akkor lehet, hogy még más fajta volt neki...
Meg lehet ezeknél oldani a ki- és beszerelést a váltó szétdöntése nélkül?

6897  Spityu 2019-02-02 02:11:59

Zsombinál van gyári, most néztem. Nekem gyári újak vannak bent, kopp-kopp, tökéletesek. A váltó egyedül a váltókar tövénél gőzölődik olajjal. Azzal nem tudtam mit kezdeni.
Túl azon, hogy jobbos-balos, a feliratok és a nyíl is kissé más, de nálam is ugyanilyenek voltak. A tartalékok szintén.

6896 jocking . 2019-02-01 23:59:24

Hmm. Tartok tőle, hogy szimeringet kell cserélnem a már elkészült váltóban.... :/ A bal rózsakeréknél ereszt. Kár volt belerakni a magyar fost (bár a német is gyanús, mert ott is ugyanannyiba kerül, mint itt). Szimeringet honnan érdemes beszerezni, és milyen márkájút (már ha van neki)? Vagy lehet, hogy nem a szimering a szar, hanem valami más okozza a gondot?

6895  Spityu 2019-01-31 14:13:29  Előzmény:jocking .: 80624

Lehet, hogy az jó, passz. Mintha láttam volna valamelyik német oldalon is. Utoljára olyat, amilyen bent van, a Csapinál láttam a nyáron, képen. A valóságban másmilyen volt, de nem a full gagyi. Most már nem az a kép van fent: https://trabantwartburgalkatresz.eu/products/productPage/000758/Leng%C5%91kar+h%C3%A1ts%C3%B3+gumi+pog%C3%A1csa+_H_+Tr?kezdo=3&o=14&dpo=48&rendezes=termeknev&func=listproduct

Igazából személyesen kellene megnézni, így lutri a rendelés. Pont emiatt nem biztos, hogy olyan sok az a kb. 12-15 ezer forint. Ha rendelsz egy garnitúra kisiparit az kb. 3000 postával. Vagy bejön, vagy nem. A következőnél már 6000-et költöttél összesen. Vagy jó, vagy nem. Kérdés, hogy mennyiért tudsz utána megszabadulni tőlük.

Most áttúrtam a hörcsögraktáramat. Találtam 3 fajtát, 4 + 4 + 8 darabot. Utóbbi fajta szép kerek mindenhol, szerintem a Csapi féle lehet, de felirat nélküli. Előbbi 4 + 4 pedig egy kis pötstől származik, aki gyáriként adta el őket... a nagy szakértő. Aztán amikor mondtam, hogy ez annyira nem gyári, akkor a válasza az volt, hogy a pénztártól való távozás után reklamációt nem fogad el - mindezt úgy, hogy utaltam / postázott. Na mindegy, ennyit a márkatársi korrektségről. :) Ezek, bár régi gyártmányok, élesek és a legkeményebbek. Az illesztőpersely helye nem is koncentrikus a kerülettel... Az utóbbi 8-at pár éve rendeltem valaki által az egyik boltból, szerintem talán Csapiéktól. Ezek rugalmasabbak, de a gyárinál keményebbek.

6894 jocking . 2019-01-31 09:25:24  Előzmény: Spityu: 80623

Az a fura, hogy a 8 db-ból csak kettő keményedett meg ennyire (szerintem ez az élesebb fajta). Azokat semmiképp nem akarnám betenni. Még az is lehet, hogy bontottból keresek olyat, ami nincs annyira kiszopósodva.
A linken lévő nem tűnik rossznak, csak kicsit qrva drága postával pár gumidarabért. :/
Találtam magyar oldalon is pufibbnak tűnőt, talán még ez is jó lehet:
https://www.mltautosbolt.hu/TRABANT-LENGoKAR-GUMIAGY-HATSO-d6175.htm

6893  Spityu 2019-01-31 00:50:40  Előzmény:jocking .: 80622

Magyarból van többféle. Van élesebb és sarkosabb kivitelű is. Annak idején nekem a gyárihoz eléggé hasonlót sikerült beszereznem, de annál valamelyest keményebb kivitelben. Lekopogom, eddig jól szuperálnak. A gyári cikkszám bele van sütve, de nincs Pneumant embléma. Olyat például soha nem is láttam. Pedig ez megint egy olyan alkatrész, amit egy Trabantnál sosem cserélnek... lehet, hogy emiatt nem is gyártottak belőle túl sokat pluszban...
Visszatérve a problémádra, próbálkozz több helyen, van többféle, tudsz válogatni, melyik tetszik a legjobban.
Na, csak sikerült találnom: http://www.ostmobile-shop.de/epages/61489198.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61489198/Products/0300993012
Ugyanilyen van most bent. Rugalmas, de egy gyári mintha puhább lett volna. Én hülye csak 8-at vettem. Igaz, a régieket is visszatehetem kb., csak a helyükre kell forgatni őket.

Itt írja is, hogy nem utángyártmány: https://www.ostautos24.de/index.php?page=product&info=54
Nem olcsó, de ha még hiányzik valami eredeti alkatrész, amit sehonnan nem tudsz beszerezni, elgondolkodnék a kb. 40 eurós beszerzésen. Ilyennel többet biztosan nem kell szerelni, és akkor már nem biztos, hogy olyan drága a 200 forintos utángyártotthoz képest.

6892 jocking . 2019-01-30 22:25:11  Előzmény: Spityu: 80621

Ahogy a linkben is benne van, trabantweltről jött a pedálgumi, pár egyéb gumi cuccal és a csavarokkal együtt. :)

Ha már gumi cucc. Ma voltam kint a garázsban, turkáltam az egyik dobozban, és akkor vettem észre, hogy a hátsó lengőkarokhoz vett (természetesen magyar fos) pogácsák közül kettő konkrétan olyan kemény, mintha műanyagból lenne. Nem tudom, lehet a hideg miatt, de nem tűnt normálisnak az állapot. Lehet, hogy azokra is kell találnom valami alternatívát, mert ebből kinézem, hogy a hideg garázsban álltában eltörik, miután beszereltem.

6891  Spityu 2019-01-30 21:43:37  Előzmény:jocking .: 80620

Ami a környezeti hatásokat illeti, én is atomcsapásra lőttem, de beláthatjuk, nem nagyon fog csapadékot, huzamosabb ideig napfényt látni a kocsink. Persze, ettől még ugyanúgy rálocsolnám a 4 liter epoxy-t ma is. (2 ment csak az aljára, te jó ég. :D)
Gyári új pedálgumit merre találtál? Sajna csak 2 db-om van tartalék. A fent lévők semmit sem koptak (odafigyelek rá, hogy ne tapossam szét őket), azért nem árt előre betárazni.
Az AWZ-s benzincsap kupakot én is kiszúrtam egy csapnál! Arra hirtelen nem emlékszem, hogy a kocsimon lévőn is ilyen van-e.

6890 jocking . 2019-01-30 20:13:41  Előzmény: Spityu: 80619

A díszlécekhez szerencsére sikerült olyan "sliccelésűt" szerezni, ami oda való, a tetőnél nem csillagcsavar fejek lesznek. :) A durók aljánál is odavaló van, bár az csak sima lencsefejű, "csillag" lemezcsavar.
Ráadásul mindegyik ilyen külső csavar, amit érhet az időjárás, rozsdamentes, német szajré, ahogy még pár másik cucc is. :)
https://jocking.dumanet.hu/?p=1008

6889  Spityu 2019-01-30 14:50:03  Előzmény:jocking .: 80618

Jó, azok eleve D fejű csavarok, teljesen mások. Illetve jut eszembe, gyakorlatilag 4 féle csavarról beszélgetek most:
- a durókat felülről fogó rövid,
- és hosszú,
- az itt lévő díszlécet fogó D fejű (hosszabb, vastagabb, mint a tetőnél),
- tető díszlécek D fejű csavarjai

Sőt! Utóbbiból két méret volt. A 2 összeeresztésnél 2-2 hosszabb csavar volt nálam, a többi helyen meg azok a rövidebbek.
Illetve korrigálnám a fenti felsorolást: lehet, hogy az alsó díszléceket fogta rövidebb / hosszabb csavar, nem a durókat.
Még egy kis kiegészítés: Az első és a hátsó durók alján lévő 2 + 2 + 3 csavart se felejtsük ki. Emlékeim szerint azok megegyeztek a gumi csíkok alatt lévőkkel (vagy ha ott 2 méret volt, a hosszabbakkal).

Bár utólag könnyen tudod cserélni és még nem is szereltél be másféle kivitelűt, azért elárulom, hogy az ESKA csavarkészletben van 5-6 db tetődíszléc és 4 db alsó díszléc / alsó duró csavar is. Illetve kérdezz, ha valamit nem találsz, lehet, hogy akad nálam.

6888 jocking . 2019-01-30 14:32:39  Előzmény: Spityu: 80616

Az egyetlen, amire emlékszek, hogy valóban volt hosszabb-rövidebb, de ez attól függött, hogy mennyire rágta le a hegyét a rozsda. :D
Amik biztosan rövidebbek voltak, azok a tetődíszléc csavarjai, de az szerintem egyértelmű, hogy miért. :)

6887  Spityu 2019-01-30 14:20:25  Előzmény:jocking .: 80615

Hát, akkor én szerencsés voltam, nagyjából megmenekültek. Persze el kellett sikálni őket ill. újrahorganyoztatni. Meg a vastelepre is kellett járnom kiszedegetni a roncsokból. Arra nem emlékszel, hogy az eredetiek között nálad volt-e hosszabb / rövidebb? Egészen biztos vagyok abban, hogy nálam két méret volt, és mintha az ajtókban lett volna hosszabb. Valószínűleg az ajtók kicsit arrébb kerültek összeszerelésre, és másik dobozból dolgoztak. :)
De ez legyen a legnagyobb baj. Amúgy sajnos igaz, hogy már nem lehet kapni sehol sem mínuszos fejűt. Talán már a Fabory-ban sem. A rozsdamentes csavarokkal óvatosan. Itt ugyan nem számít, de nagy előfeszítésű kötéshez nem igazán jók, mivel kicsi a szakítószilárdságuk.

6886 jocking . 2019-01-30 13:58:03  Előzmény: Spityu: 80612

Volna. Csak elrohadt az összes. :/ Ami meg nem rohadt el teljesen, az meg olyan nehezen jött ki, hogy szétcsesződött a végében a nút. Ezek miatt eredeti jó állapotút nem lehet találni, a csavaros boltokban meg már évek óta nincs "lapos csavarhúzós fejű" csavar. Ez meg ugyanaz méretre, ráadásul rozsdamentes. Az egyetlen hátránya, hogy "csillag" a feje. A pozitívumok túlsúlyban voltak a negatívumokkal szemben. :p

6885  Spityu 2019-01-28 16:55:51  Előzmény:jocking .: 80611

Khm... azért a fényszórók alá igazán kereshettél volna mínuszos fejű csavarokat. Szegecsszámlálás: OFF. :)

6884 jocking . 2019-01-27 18:00:54  Előzmény: Spityu: 80610

Szerintem az csak a garázsajtó tükröződése, valami olyasmi, amit ez a karosszéria már kb. 20 éve nem csinált (mármint a tükröződést). :p

6883  Spityu 2019-01-27 17:31:33  Előzmény:jocking .: 80609

Nahát, megködölted pirosalapozóval a bal elejét, biztos, ami biztos? :D Csak nem bírtad ki, már a gépháztető pöckök is bent figyelnek. :D
Verébpatkó... :D ezt még nem hallottam rá.

6882 jocking . 2019-01-27 16:50:11

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50787706_2374980165868852_2406291977755688960_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=8eed006261904ee4b58b871a25d87d15&oe=5CBF61FE

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50770327_2374980152535520_7354454130812780544_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=2f8c5b3436e6585f064edcede51b0a84&oe=5CBA36B1

6881 jocking . 2019-01-26 21:21:15

A héten voltam a csavaros boltban, ahova járni szoktam. Korábban kerestem náluk omega gyűrűt, az önindító villatengelyéhez. Akkor nem volt, nem is igazán tudták, hogy mit keresek, körül kellett írnom.
Na, a héten volt "omega gyűrű", több fiókra való. Kiderült az is, miért nem ismerték ezt a nevet. Ugyanis a kis műanyag fiókra rá volt írva a tartalma, mondanom sem kell, nem "omega gyűrű" címszó alatt.
Tehát a hét szava: "VERÉBPATKÓ".
:DD

6880  Spityu 2019-01-25 20:42:58  Előzmény:jocking .: 80606

Most nézem, Unixban is van. Jó ha tudsz -40%-os beszerzési forrást, mert 31 ezer a listaár. :D Ja és 72.00-ás méretet ír csak, de az talán nem fix. Bárdinál nem látok semmilyet sem.

6879 jocking . 2019-01-25 19:45:39  Előzmény: Spityu: 80605

Jelen esetben a megbízhatóság és a minőség előbbre való szempont. Főleg akkor, ha nem látszik. A váltóba is FAG csapágyakat raktam, a kerékagyakban sem "gyári gyártmány" van.
Egyébként néztem a másik 2 magyar oldalt is, de ott egyiken sem elérhető jelenleg a cucc. Mondjuk nyárnál előbb nem is fog kelleni, addigra csak lesz...

6878  Spityu 2019-01-25 14:32:26  Előzmény:jocking .: 80604

Műszakilag jó, csak azt hittem, eredeti kialakításút akarsz. Azokat a másik helyeken lehet beszerezni. Egyébként kb. 10%-kal könnyebb az új típusú a réginél. Illetve megkockáztatom, némelyik könnyített magyar simán lehet hasonló tömegű a talipalástos Mahle-val. De leginkább a geometriája és az anyaga az, ami miatt megéri áldozni a minőségi dugattyúra.

6877 jocking . 2019-01-25 14:22:19

Közben megjött a válasz a trabantwelt-től is. Azt írták, hogy a náluk árult dugó jó a 85 utáni motorokba.

6876  Spityu 2019-01-25 13:35:56  Előzmény:Piret Endre: 80602

Na igen, szelepgumit nem nagyon adnak kis tételben, anno nekem nem is sikerült szereznem. Az indexekhez kerestem. Adott esetben a habzsinór biztosan jó alternatíva, sokkal puhább, könnyebben felveszi a lámpa formáját, kisebb az esélye, hogy a csavarok meghúzásakor elrepedjen a bura.
Habzsinórból létezik fekete? Eddig csak fehéret, színtelent láttam.

6875 Piret Endre 2019-01-25 13:09:49  Előzmény: Spityu: 80601

Hátsó búrában nekem szelepgumi volt, határozottan emlékszem, hogy apám, majd én is avval pótoltuk, ha valami lett vele. Manapság már a szelepgumi sem olyan hétköznapi dolog, van viszont 4-5mm átmérőjű habgumi zsinór, na az kiváló oda.

6874  Spityu 2019-01-24 21:55:26  Előzmény:jocking .: 80600

Gyári új megfelel? Ha nem találsz, Siófokra majd viszek. Addig tegyél bele kilapítottat. :D Vagy a kilapítottat fordítva, ami belül volt, legyen kívül. Talán úgy tömít. Szelepgumi esetleg az hasonló méretű lehet.
Az indexhez, előre, úgy tapasztaltam, vagy lapos, fekete tömítés vagy pedig egy a hátsóhoz hasonló, csőszerű, de puhább tömítés ment, szürke színű. Sajnos nem tudom a váltás idejét és okát. Illetve az irányjelző bura is változott kis mértékben valamikor, de erről sincs további infóm.

6873 jocking . 2019-01-24 21:18:45

Még egy apróság eszembe jutott, amit korábban elfelejtettem, de most a hátsó lámpatest eszembe juttatta.
A hátsó lámpatestben van körben egy gumi kukac, ami a tömítésért felel. Ezt én festés előtt kivettem, és látszik, hogy eléggé kilapult már, nem nevezném már tömítésnek funkció szempontjából. Azt mivel lehetne kiváltani?

6872  Spityu 2019-01-24 18:21:55  Előzmény:jocking .: 80597

De, csak nálam a hengerfúró személye kőbe vésett. :D
Szerintem a legjobb, ha viszed a blokkot, a hengereket, megméreted, és megrendeled a dugattyúkat. Szóval lehet, hogy 3x kell menned. Vagy postán elküldöd hozzá a dugókat. Megmondod, hogy a blokkba csináljon egy fasza főtengelyt + szabályozza fel és látni fogja, mennyit ad ki. Illetve akár hosszabbra is csináltathatod a stifteket, ahogy kiadja, csak ne valami bili anyagból esztergálja. A tárcsák 1 mm-esek. Tényleg, az van már? Milyen fajta? A sárga horganyzottat kerüld. A fűzést nem bíznám másra. Ahhoz, hogy tartós legyen a motor, kell vele pöcsölni, amire egyik felújító sem hajlandó. A hengertalpakat is ellenőrizd pl. egymáson, nincsenek-e lehajolva a csavaroknál. Ilyesmi felületek pucolásához a sűrű szövésű edénytisztító acélgyapotot ajánlom. Illetve a meneteket is ellenőrizd. 42 Nm-t bírjanak a hengerfejnél.

Ja, a nyomatékkulcsot is ellenőrizd ismert tömeggel, ismert erőkaron. Pl. a négyszög közepétől 30 cm-re akasztasz 14.27 kilót, akkor ahol kattan, az a 42 Nm. (Vigyázz, ha a markolatra kell már jelölni az erőkart, a markolat tekergetésével arrébb vándorol). A tipikus Lidli-s és egyéb olcsó, 1/2-es nyomatékkulcsoktól óva intelek. Esetenként elég nagy szórással, tök más értéken kattannak le. Házilagos bemérésük erősen ajánlott, ha már van. Amit ajánlok: bármely (15-)20-30 e körül árult, kalibrációs tanúsítvánnyal rendelkező példány. Az ilyenek - tapasztalatom szerint - halálpontosak. A 8-as csavarok meghúzását inkább 3/8-ados kulccsal ajánlom, a lényeg, hogy a meghúzási nyomaték a kulcs tartományának 20-80%-ába essen, ha van rá lehetőség. Egy tipikus 28-210Nm tartományú kulccsal nem szívesen húznék meg 30-35 Nm-es csavarokat (talán a blokk 10-es csavarjai ilyenek). Simán túl lehet őket húzni. Az említett drágább tartományba eső kulcsok általában itt is pontosak, de a kattanásuk nem mindig határozott alul. A nyáron szereztem egy ilyet, tapasztalatból beszélek:
https://www.ebay.de/itm/Drehmomentprufgerat-Stahlwille-no793/202573691129?hash=item2f2a5538f9:g:~yQAAOSwmgJY4Q0m:rk:1:pf:1&frcectupt=true
A csavarok meghúzási nyomatéka olajozottan értendő, a könyv mindent ír. A menetek tisztítása menetfúróval erősen ajánlott. Kenéshez bármi jó, pl. üregelő spray. Ja, a blokk felek se billegjenek egymáson, azok is tudnak vetemedni.

6871 jocking . 2019-01-24 16:35:23  Előzmény: Spityu: 80596

Sajátja... Elég tág fogalom ez egy olyan autónál, aminél a motor és a hengerek is többször voltak már cserélve. Max. annyiban a sajátja, hogy az elmúlt 10 évben ez volt beszerelve. :D
Postán nem múlik, megoldom személyesen. :) Mihályfi csak főtengellyel foglalkozik, henger fúrással nem?

6870  Spityu 2019-01-24 14:03:41  Előzmény:jocking .: 80595

A hengerek a kocsi sajátjai lesznek ugye? Ugorj a jelenlegihez képest 50 századot, az tuti jó lesz. De simán el is viheted szakihoz, mérje meg a hordósságot, és mondjon véleményt a biztosan jó méretet illetően, ami nem lesz foltos.
Amúgy, igen, a tiéd új típusú, ami 1985. január 1-jén jött be. A tűgörgő egyébként 1974-ben. Mihályfi gyorsan dolgozik, 1 héten belül megcsinálja, a postán múlik inkább. Hengerfúrásra is tudok elég jó szakit, ahol én csináltattam még, ő is hamar megoldja.

6869 jocking . 2019-01-24 13:49:08  Előzmény: Spityu: 80594

Igen, a Mahle-t Trabantwelt-en néztem. Jó is hogy mondod ezt a régi-új típust, el is felejtettem, hogy azzal is foglalkozni kell. Nekem szerintem az újabb kellene, mert már tűgörgős a csapszeg. Bár azt még nem tudom, pontosan hogy fogom majd megoldani a fúrást, mert ahhoz tudni kellene, hogy mennyi anyag van a hengerben (mekkorára lehet fúrni) és ahhoz venni dugót, amit csak lépcsőkben kapni, tehát végső soron a dugattyú határozza meg a fúrás méretét.

Csak azt remélem, hogy a maradék külsős megbízású részfolyamat nem fog 3 hónapig tartani, mint a lakatos meg a festő...

6868  Spityu 2019-01-24 12:46:07  Előzmény:jocking .: 80592

A féket, amikor készre szereled, nézz rá sokszor. Ha még nem húztad vissza a kerékagyakat, azt ajánlom, hogy előbb a fékrendszert légtelenítsd le és nyomkodd meg jó párszor, esetleg ékeld is ki a fékpedált egy jó időre, aztán nézz rá sűrűn a munkahengerekre, nincs-e szivárgás. Természetesen előtte féktisztítóval fújd le a csatlakozások környékét és itasd is fel ronggyal. Ha nincs lehúzva a kerékagy, jóval könnyebb dogod lesz, ami az esetleges utánhúzást illeti a munkahengereknél, elöl. Illetve ha ereszt valami, akkor annak a lemosása, letörlése. Nekem két munkahenger is eresztett, mert nem húztam túl a csöveket, de mivel szilikon alapú a fékfolyadékom, nem mart szét semmit, csak le kellett mosni.
Előre szerintem találni jó állapotú vastag szőnyeget. Sőt, néha még új is felbukkan. Ajtókárpit préseléssel csak óvatosan, nehogy az alap görbeséget is kivedd belőlük, ami kell. Van az ajtókban egy görbeség oldalról nézve. Az eredetiség jegyében a saját első ülésvázát nem lehet meghegeszteni? A kalaptartó nehéz ügy, de ha elmész pár kárpitoshoz, talán tud hasonló színt meg talán némi dombormintával ellátott bevonatot adni. Arra figyelj, hogy volt egy léc az ülés háttámlája felől, ami vissza volt hajtva felfelé. Itt jól látszik: https://www.teszvesz.hu/trabant-601-hatso-ulesek-atalakitva-2716473152.html
Hosszú távon szerintem még tudsz szerezni jó állapotú gyárit, a szürke az mondjuk elég necces volt már 10 éve is.
Szerintem először tegyél bele egy akármilyen főtengelyt vezérlőtárcsákkal. Nézd meg, hogy mennyire lógnak ki a menesztő stiftek a tárcsából. Ez alapján el tudod dönteni, mennyit lehet lekapni a felületből. Ha kúposra van kopva, akkor szerintem eléggé ajánlott felszabályoztatni. Ha csak koncentrikus köröket látsz, csak akkor muszáj, ha nagyon mélyek. Azért az olaj tömít valamennyire. Főtengelyből szerintem a legdrágább Mihályfi félét vedd meg (tőle). Ha van gyári, jó állapotú tengelyed, csináltasd meg abból. Ha van sok pénzed, akkor Nyitrai. :D Mahle dugó... mi van, ha azt mondom neked, hogy nem kell túrni? Igaz, 40 körül van a komplett szett. De már a magyar is majdnem 20.
Régi típusú (kép alapján):
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Motor/Mahle-Kolben-vollstaendig-Trabant-601::2343.html
Új típusú (56 mm-es csapszeget ír):
https://www.autodoc.hu/mahle-original/9891295
https://www.autoalkatreszonline24.hu/trabant/p-601/4581/10629/dugattyue?sort_supplier%5B0%5D=10223
Jah, TW-n akad komplett főtengelycsapágy készlet is. De én csak a nyugvócsapágyakat venném meg onnan, mert az az, ami nem szokott lenni a felújítóknak. A hajtókarcsapágyat inkább rájuk bíznám. Esetleg kérj úgy árajánlatot, hogy te viszed a nyugvókat, a hajtókart meg adják ők + a munkát. Így valószínűleg olcsóbb lesz, mint a listaár, nem kell illesztőperselyekkel sem szarakodniuk, amivel az eltérő méretű csapágyat "méretre igazítják".

6867 jocking . 2019-01-24 11:51:18  Előzmény: Spityu: 80590

Futómű aládobásra kész. Szilentek cserélve, gömbfejek, irányítókarok megvannak, újak. Csapszeg perselyek és csapok cserélve, dörzsárazva, hézagolva. Lengőkarok, bölcső lefestve. Rugók szétszedve, drótozva, bezsírozva, összerakva. Csapágyak, munkahengerek cserélve, teljes lehajlított csőrendszer megvan a fékhez. (Kézifékhez is megvan minden, bár lehet, hogy a bovdenjét még majd cserélem.)
A főfékhengert újra karmantyúztam és olajba áztatva raktam el tavaly.
Váltóban csapágyak, szimmeringek cserélve, olajjal feltöltve. Jó állapotú alu váltóbot beszerezve, mert az én eredetim lyukasra kopott a váltón lévő gumicsöcsben.
A motor segédcuccai is készen vannak, önindító, generátor, venti, karbi, mind kész. Motorhoz összes tömítés, új labirintok, minden apróság megvan.
Összes gumi biszbasz beszerezve, minden ajtótömítés, határoló, meg az összes többi hülyeség, lámpagumik, pedálgumik, stb. csak be kell szerelni őket. Lámpabúrák hátul és a két komplett első index új.
Ablakgumik jó állapotúak, csak meg kell őket és az üvegeket is pucolni, és mehetnének vissza.
Kábelezést megpucoltam, kimértem, cseréltem, amit kellett. Műszerfal már 2 éve készen a szekrény tetején, szobadísz funkcióban.
Csavarok, egyebek sárgahorganyozva, sasszegekből vettem újakat.


Ami még hátravan:
Szőnyegek kipucolása, jó állapotúak, csak koszosak. A csomagtérbe vettem szőnyeget, mert onnan hiányzott, azt is pucolni kell. Az első alól hiányzik a szöszmösz lap, oda majd kell egy újat csinálnom. Az ajtókárpitok jók, azokkal nincs mit csinálni (vettem új ajtóbehúzókat is), max. pucolni, meg préselni kicsit, ha esetleg vetemedett. A Hátsó ülés szép (bár majd lehet, hogy szétszedem, mert ezekből hajlamos hullani a szivacs a huzat környékéről), az elsőkből az vezetőoldalit cserélni kell, mert törött a váza (csereülés megvan). Az első ülések ülő szivacsait se ártana szerintem cserélni, mert eléggé laposak már. A biztonsági öveket is csak pucolgatni kéne.
Meg kell még egy kalaptartót is csinálnom, bár az csak egy darab funér meg egy kis barna műbőr.

A motorblokk szét van szedve, meg van pucolva. Még el akarom vinni valamelyik pesti műhelybe (Mihályfi, Ninausz), hogy kiderüljön, kell-e szabályoztatni a szíjtárcsapályákat. Kell még bele egy felújított főtengely, két dugó, és két henger (amit szerintem én viszek, csak felfuratom őket). Dugattyúból magyart nem rakok bele, Mahle-t túrok majd akár a föld alól is.

Ezeken felül még a motortér fekete cuccait kell újrafestenem, meg a kerekekkel kell foglalkozni. Meg találtam bele való első fényszóróbetéteket, azokat kell még foncsoroztatnom.

6866  Spityu 2019-01-23 22:25:50  Előzmény:jocking .: 80589

A munka utolsó 20%-a viszi el az idő 80%-át. :D
A futómű aládobásra kész? A belteret csak be kell szórni? Kárpitozás alatt mit értesz? A motort leszámítva a motortér szintén szerelhető? Üvegek, gumiáruk rendben vannak?

6865 jocking . 2019-01-23 22:16:27  Előzmény: Spityu: 80588

Egyelőre nem terítek rá semmit akkor, de amíg nem öblítem le még egyszer, addig még annyira sem akartam. Ami perpillanat "nyomja", az az a pár dolog, amit az utastérbe raktam be, mint pl. lökhárító, lámpakarikák, ilyesmik, pukizós fóliába tekerve. A festő elmondása szerint 2 órát "süti" 60 fokos kamrában a cuccot fújás után, így utána már szerelhető is, nem puha a festék, de szerintem azért jobb az óvatosság.

Okos mondatok nem voltak szerencsére, bár azért én is reménykedek, hogy már több a "megvan", mint a "nincs meg". A múltkor nézegettem, hogy ha jó idő lenne, a kész cuccokat beépítve el tudnék jutni addig, hogy "csak" a kárpitozás és a motor az, amihez még nem lett nyúlva.

6864  Spityu 2019-01-23 21:29:36  Előzmény:jocking .: 80587

Szép, futómű nélkül is megmutattad neki a sólét. :D Arra vigyázz, hogy pár hétig még azért lehet, hogy puha lesz a festék, annak ellenére, hogy melegben fújták és nem 1K. Arra vigyázz, ha valamit ráteszel, lehet, hogy nyoma marad. Teoretikusan ha mondjuk ráterítesz egy lepedőt és arra valami nehezéket teszel, simán bele tud nyomódni néhány nap alatt a lepedő szövésének a mintázata a festékbe. :) Azért alattomos dolog ez, mert egyből nem jelentkezik ez, csak némi idő elteltével. Szerencsére én más kárán tanultam ezt meg. Amúgy amikor gyenge 7 éve elhoztam a fényezőtől az enyémet, akkor a szokásos fehér lepedőkkel takartam le + dobtam rá egy 5x4-es, legvékonyabb takarófóliát. Nem lett belőle probléma, de inkább porosodjon, minthogy beleragadjon bármi is. Mindenesetre a hátsó lámpáknál, egyéb nem látható helyeken tudsz körömtesztet csinálni. Na meg ha takarod is, ellenőrizd gyakran, hogy nem veszik-e össze a festékkel a terítő. Fóliát én még később sem terítenék rá, mivel az csúszkál. A lepedő azért jó alatta, mert az fixen megáll, amin már csúszkálhat nyugodtan a fólia...
Nem kaptál okos mondatokat, úgy mint: "A nagyja már megvan." vagy "Akkor már kész is van."? :D

6863 jocking . 2019-01-23 19:58:44

Na, csak hazajött végre. Így elsőre sötétben is minőséginek tűnik a cucc. Természetesen a fos időnek is pont ma kellett jönni, így az utánfutón a hátfal meg pár rész eléggé össze lett latyakozva (seggel előre volt feltéve, azon a végén kevesebb a nyílás, ahol bemegy a trutyi), azt langyos vízzel/ronggyal leszedtük. Egy kicsit még majd megáztatom kannából is, nehogy maradjon rajta a sós trutymóból. Aztán ha megjön a jó idő, mehet összefele. :)

6862 Piret Endre 2019-01-22 18:15:15  Előzmény: Spityu: 80580

Jaj, az a szegény kék Trabi :-(
Ezek a sajátjai voltak, elég messze a laffogástól, mint írtam. Most talán kicsit túl bőre sikerültek, bár ez asszem annak idején sem volt egy egzakt tudomány :-)
A donor példányok is kb ekkorák voltak hosszában, a színük meg példányon belül is változik. Érdekes egy anyag ez a szürke műanyag.
Egyébként lámpából csak a sajátjai szélesek, a többi, ami itthon van, anyagtól függetlenül keskeny.