Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6887  Spityu 2019-01-30 14:20:25  Előzmény:jocking .: 80615

Hát, akkor én szerencsés voltam, nagyjából megmenekültek. Persze el kellett sikálni őket ill. újrahorganyoztatni. Meg a vastelepre is kellett járnom kiszedegetni a roncsokból. Arra nem emlékszel, hogy az eredetiek között nálad volt-e hosszabb / rövidebb? Egészen biztos vagyok abban, hogy nálam két méret volt, és mintha az ajtókban lett volna hosszabb. Valószínűleg az ajtók kicsit arrébb kerültek összeszerelésre, és másik dobozból dolgoztak. :)
De ez legyen a legnagyobb baj. Amúgy sajnos igaz, hogy már nem lehet kapni sehol sem mínuszos fejűt. Talán már a Fabory-ban sem. A rozsdamentes csavarokkal óvatosan. Itt ugyan nem számít, de nagy előfeszítésű kötéshez nem igazán jók, mivel kicsi a szakítószilárdságuk.

6886 jocking . 2019-01-30 13:58:03  Előzmény: Spityu: 80612

Volna. Csak elrohadt az összes. :/ Ami meg nem rohadt el teljesen, az meg olyan nehezen jött ki, hogy szétcsesződött a végében a nút. Ezek miatt eredeti jó állapotút nem lehet találni, a csavaros boltokban meg már évek óta nincs "lapos csavarhúzós fejű" csavar. Ez meg ugyanaz méretre, ráadásul rozsdamentes. Az egyetlen hátránya, hogy "csillag" a feje. A pozitívumok túlsúlyban voltak a negatívumokkal szemben. :p

6885  Spityu 2019-01-28 16:55:51  Előzmény:jocking .: 80611

Khm... azért a fényszórók alá igazán kereshettél volna mínuszos fejű csavarokat. Szegecsszámlálás: OFF. :)

6884 jocking . 2019-01-27 18:00:54  Előzmény: Spityu: 80610

Szerintem az csak a garázsajtó tükröződése, valami olyasmi, amit ez a karosszéria már kb. 20 éve nem csinált (mármint a tükröződést). :p

6883  Spityu 2019-01-27 17:31:33  Előzmény:jocking .: 80609

Nahát, megködölted pirosalapozóval a bal elejét, biztos, ami biztos? :D Csak nem bírtad ki, már a gépháztető pöckök is bent figyelnek. :D
Verébpatkó... :D ezt még nem hallottam rá.

6882 jocking . 2019-01-27 16:50:11

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50787706_2374980165868852_2406291977755688960_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=8eed006261904ee4b58b871a25d87d15&oe=5CBF61FE

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/50770327_2374980152535520_7354454130812780544_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=2f8c5b3436e6585f064edcede51b0a84&oe=5CBA36B1

6881 jocking . 2019-01-26 21:21:15

A héten voltam a csavaros boltban, ahova járni szoktam. Korábban kerestem náluk omega gyűrűt, az önindító villatengelyéhez. Akkor nem volt, nem is igazán tudták, hogy mit keresek, körül kellett írnom.
Na, a héten volt "omega gyűrű", több fiókra való. Kiderült az is, miért nem ismerték ezt a nevet. Ugyanis a kis műanyag fiókra rá volt írva a tartalma, mondanom sem kell, nem "omega gyűrű" címszó alatt.
Tehát a hét szava: "VERÉBPATKÓ".
:DD

6880  Spityu 2019-01-25 20:42:58  Előzmény:jocking .: 80606

Most nézem, Unixban is van. Jó ha tudsz -40%-os beszerzési forrást, mert 31 ezer a listaár. :D Ja és 72.00-ás méretet ír csak, de az talán nem fix. Bárdinál nem látok semmilyet sem.

6879 jocking . 2019-01-25 19:45:39  Előzmény: Spityu: 80605

Jelen esetben a megbízhatóság és a minőség előbbre való szempont. Főleg akkor, ha nem látszik. A váltóba is FAG csapágyakat raktam, a kerékagyakban sem "gyári gyártmány" van.
Egyébként néztem a másik 2 magyar oldalt is, de ott egyiken sem elérhető jelenleg a cucc. Mondjuk nyárnál előbb nem is fog kelleni, addigra csak lesz...

6878  Spityu 2019-01-25 14:32:26  Előzmény:jocking .: 80604

Műszakilag jó, csak azt hittem, eredeti kialakításút akarsz. Azokat a másik helyeken lehet beszerezni. Egyébként kb. 10%-kal könnyebb az új típusú a réginél. Illetve megkockáztatom, némelyik könnyített magyar simán lehet hasonló tömegű a talipalástos Mahle-val. De leginkább a geometriája és az anyaga az, ami miatt megéri áldozni a minőségi dugattyúra.

6877 jocking . 2019-01-25 14:22:19

Közben megjött a válasz a trabantwelt-től is. Azt írták, hogy a náluk árult dugó jó a 85 utáni motorokba.

6876  Spityu 2019-01-25 13:35:56  Előzmény:Piret Endre: 80602

Na igen, szelepgumit nem nagyon adnak kis tételben, anno nekem nem is sikerült szereznem. Az indexekhez kerestem. Adott esetben a habzsinór biztosan jó alternatíva, sokkal puhább, könnyebben felveszi a lámpa formáját, kisebb az esélye, hogy a csavarok meghúzásakor elrepedjen a bura.
Habzsinórból létezik fekete? Eddig csak fehéret, színtelent láttam.

6875 Piret Endre 2019-01-25 13:09:49  Előzmény: Spityu: 80601

Hátsó búrában nekem szelepgumi volt, határozottan emlékszem, hogy apám, majd én is avval pótoltuk, ha valami lett vele. Manapság már a szelepgumi sem olyan hétköznapi dolog, van viszont 4-5mm átmérőjű habgumi zsinór, na az kiváló oda.

6874  Spityu 2019-01-24 21:55:26  Előzmény:jocking .: 80600

Gyári új megfelel? Ha nem találsz, Siófokra majd viszek. Addig tegyél bele kilapítottat. :D Vagy a kilapítottat fordítva, ami belül volt, legyen kívül. Talán úgy tömít. Szelepgumi esetleg az hasonló méretű lehet.
Az indexhez, előre, úgy tapasztaltam, vagy lapos, fekete tömítés vagy pedig egy a hátsóhoz hasonló, csőszerű, de puhább tömítés ment, szürke színű. Sajnos nem tudom a váltás idejét és okát. Illetve az irányjelző bura is változott kis mértékben valamikor, de erről sincs további infóm.

6873 jocking . 2019-01-24 21:18:45

Még egy apróság eszembe jutott, amit korábban elfelejtettem, de most a hátsó lámpatest eszembe juttatta.
A hátsó lámpatestben van körben egy gumi kukac, ami a tömítésért felel. Ezt én festés előtt kivettem, és látszik, hogy eléggé kilapult már, nem nevezném már tömítésnek funkció szempontjából. Azt mivel lehetne kiváltani?

6872  Spityu 2019-01-24 18:21:55  Előzmény:jocking .: 80597

De, csak nálam a hengerfúró személye kőbe vésett. :D
Szerintem a legjobb, ha viszed a blokkot, a hengereket, megméreted, és megrendeled a dugattyúkat. Szóval lehet, hogy 3x kell menned. Vagy postán elküldöd hozzá a dugókat. Megmondod, hogy a blokkba csináljon egy fasza főtengelyt + szabályozza fel és látni fogja, mennyit ad ki. Illetve akár hosszabbra is csináltathatod a stifteket, ahogy kiadja, csak ne valami bili anyagból esztergálja. A tárcsák 1 mm-esek. Tényleg, az van már? Milyen fajta? A sárga horganyzottat kerüld. A fűzést nem bíznám másra. Ahhoz, hogy tartós legyen a motor, kell vele pöcsölni, amire egyik felújító sem hajlandó. A hengertalpakat is ellenőrizd pl. egymáson, nincsenek-e lehajolva a csavaroknál. Ilyesmi felületek pucolásához a sűrű szövésű edénytisztító acélgyapotot ajánlom. Illetve a meneteket is ellenőrizd. 42 Nm-t bírjanak a hengerfejnél.

Ja, a nyomatékkulcsot is ellenőrizd ismert tömeggel, ismert erőkaron. Pl. a négyszög közepétől 30 cm-re akasztasz 14.27 kilót, akkor ahol kattan, az a 42 Nm. (Vigyázz, ha a markolatra kell már jelölni az erőkart, a markolat tekergetésével arrébb vándorol). A tipikus Lidli-s és egyéb olcsó, 1/2-es nyomatékkulcsoktól óva intelek. Esetenként elég nagy szórással, tök más értéken kattannak le. Házilagos bemérésük erősen ajánlott, ha már van. Amit ajánlok: bármely (15-)20-30 e körül árult, kalibrációs tanúsítvánnyal rendelkező példány. Az ilyenek - tapasztalatom szerint - halálpontosak. A 8-as csavarok meghúzását inkább 3/8-ados kulccsal ajánlom, a lényeg, hogy a meghúzási nyomaték a kulcs tartományának 20-80%-ába essen, ha van rá lehetőség. Egy tipikus 28-210Nm tartományú kulccsal nem szívesen húznék meg 30-35 Nm-es csavarokat (talán a blokk 10-es csavarjai ilyenek). Simán túl lehet őket húzni. Az említett drágább tartományba eső kulcsok általában itt is pontosak, de a kattanásuk nem mindig határozott alul. A nyáron szereztem egy ilyet, tapasztalatból beszélek:
https://www.ebay.de/itm/Drehmomentprufgerat-Stahlwille-no793/202573691129?hash=item2f2a5538f9:g:~yQAAOSwmgJY4Q0m:rk:1:pf:1&frcectupt=true
A csavarok meghúzási nyomatéka olajozottan értendő, a könyv mindent ír. A menetek tisztítása menetfúróval erősen ajánlott. Kenéshez bármi jó, pl. üregelő spray. Ja, a blokk felek se billegjenek egymáson, azok is tudnak vetemedni.

6871 jocking . 2019-01-24 16:35:23  Előzmény: Spityu: 80596

Sajátja... Elég tág fogalom ez egy olyan autónál, aminél a motor és a hengerek is többször voltak már cserélve. Max. annyiban a sajátja, hogy az elmúlt 10 évben ez volt beszerelve. :D
Postán nem múlik, megoldom személyesen. :) Mihályfi csak főtengellyel foglalkozik, henger fúrással nem?

6870  Spityu 2019-01-24 14:03:41  Előzmény:jocking .: 80595

A hengerek a kocsi sajátjai lesznek ugye? Ugorj a jelenlegihez képest 50 századot, az tuti jó lesz. De simán el is viheted szakihoz, mérje meg a hordósságot, és mondjon véleményt a biztosan jó méretet illetően, ami nem lesz foltos.
Amúgy, igen, a tiéd új típusú, ami 1985. január 1-jén jött be. A tűgörgő egyébként 1974-ben. Mihályfi gyorsan dolgozik, 1 héten belül megcsinálja, a postán múlik inkább. Hengerfúrásra is tudok elég jó szakit, ahol én csináltattam még, ő is hamar megoldja.

6869 jocking . 2019-01-24 13:49:08  Előzmény: Spityu: 80594

Igen, a Mahle-t Trabantwelt-en néztem. Jó is hogy mondod ezt a régi-új típust, el is felejtettem, hogy azzal is foglalkozni kell. Nekem szerintem az újabb kellene, mert már tűgörgős a csapszeg. Bár azt még nem tudom, pontosan hogy fogom majd megoldani a fúrást, mert ahhoz tudni kellene, hogy mennyi anyag van a hengerben (mekkorára lehet fúrni) és ahhoz venni dugót, amit csak lépcsőkben kapni, tehát végső soron a dugattyú határozza meg a fúrás méretét.

Csak azt remélem, hogy a maradék külsős megbízású részfolyamat nem fog 3 hónapig tartani, mint a lakatos meg a festő...

6868  Spityu 2019-01-24 12:46:07  Előzmény:jocking .: 80592

A féket, amikor készre szereled, nézz rá sokszor. Ha még nem húztad vissza a kerékagyakat, azt ajánlom, hogy előbb a fékrendszert légtelenítsd le és nyomkodd meg jó párszor, esetleg ékeld is ki a fékpedált egy jó időre, aztán nézz rá sűrűn a munkahengerekre, nincs-e szivárgás. Természetesen előtte féktisztítóval fújd le a csatlakozások környékét és itasd is fel ronggyal. Ha nincs lehúzva a kerékagy, jóval könnyebb dogod lesz, ami az esetleges utánhúzást illeti a munkahengereknél, elöl. Illetve ha ereszt valami, akkor annak a lemosása, letörlése. Nekem két munkahenger is eresztett, mert nem húztam túl a csöveket, de mivel szilikon alapú a fékfolyadékom, nem mart szét semmit, csak le kellett mosni.
Előre szerintem találni jó állapotú vastag szőnyeget. Sőt, néha még új is felbukkan. Ajtókárpit préseléssel csak óvatosan, nehogy az alap görbeséget is kivedd belőlük, ami kell. Van az ajtókban egy görbeség oldalról nézve. Az eredetiség jegyében a saját első ülésvázát nem lehet meghegeszteni? A kalaptartó nehéz ügy, de ha elmész pár kárpitoshoz, talán tud hasonló színt meg talán némi dombormintával ellátott bevonatot adni. Arra figyelj, hogy volt egy léc az ülés háttámlája felől, ami vissza volt hajtva felfelé. Itt jól látszik: https://www.teszvesz.hu/trabant-601-hatso-ulesek-atalakitva-2716473152.html
Hosszú távon szerintem még tudsz szerezni jó állapotú gyárit, a szürke az mondjuk elég necces volt már 10 éve is.
Szerintem először tegyél bele egy akármilyen főtengelyt vezérlőtárcsákkal. Nézd meg, hogy mennyire lógnak ki a menesztő stiftek a tárcsából. Ez alapján el tudod dönteni, mennyit lehet lekapni a felületből. Ha kúposra van kopva, akkor szerintem eléggé ajánlott felszabályoztatni. Ha csak koncentrikus köröket látsz, csak akkor muszáj, ha nagyon mélyek. Azért az olaj tömít valamennyire. Főtengelyből szerintem a legdrágább Mihályfi félét vedd meg (tőle). Ha van gyári, jó állapotú tengelyed, csináltasd meg abból. Ha van sok pénzed, akkor Nyitrai. :D Mahle dugó... mi van, ha azt mondom neked, hogy nem kell túrni? Igaz, 40 körül van a komplett szett. De már a magyar is majdnem 20.
Régi típusú (kép alapján):
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Motor/Mahle-Kolben-vollstaendig-Trabant-601::2343.html
Új típusú (56 mm-es csapszeget ír):
https://www.autodoc.hu/mahle-original/9891295
https://www.autoalkatreszonline24.hu/trabant/p-601/4581/10629/dugattyue?sort_supplier%5B0%5D=10223
Jah, TW-n akad komplett főtengelycsapágy készlet is. De én csak a nyugvócsapágyakat venném meg onnan, mert az az, ami nem szokott lenni a felújítóknak. A hajtókarcsapágyat inkább rájuk bíznám. Esetleg kérj úgy árajánlatot, hogy te viszed a nyugvókat, a hajtókart meg adják ők + a munkát. Így valószínűleg olcsóbb lesz, mint a listaár, nem kell illesztőperselyekkel sem szarakodniuk, amivel az eltérő méretű csapágyat "méretre igazítják".

6867 jocking . 2019-01-24 11:51:18  Előzmény: Spityu: 80590

Futómű aládobásra kész. Szilentek cserélve, gömbfejek, irányítókarok megvannak, újak. Csapszeg perselyek és csapok cserélve, dörzsárazva, hézagolva. Lengőkarok, bölcső lefestve. Rugók szétszedve, drótozva, bezsírozva, összerakva. Csapágyak, munkahengerek cserélve, teljes lehajlított csőrendszer megvan a fékhez. (Kézifékhez is megvan minden, bár lehet, hogy a bovdenjét még majd cserélem.)
A főfékhengert újra karmantyúztam és olajba áztatva raktam el tavaly.
Váltóban csapágyak, szimmeringek cserélve, olajjal feltöltve. Jó állapotú alu váltóbot beszerezve, mert az én eredetim lyukasra kopott a váltón lévő gumicsöcsben.
A motor segédcuccai is készen vannak, önindító, generátor, venti, karbi, mind kész. Motorhoz összes tömítés, új labirintok, minden apróság megvan.
Összes gumi biszbasz beszerezve, minden ajtótömítés, határoló, meg az összes többi hülyeség, lámpagumik, pedálgumik, stb. csak be kell szerelni őket. Lámpabúrák hátul és a két komplett első index új.
Ablakgumik jó állapotúak, csak meg kell őket és az üvegeket is pucolni, és mehetnének vissza.
Kábelezést megpucoltam, kimértem, cseréltem, amit kellett. Műszerfal már 2 éve készen a szekrény tetején, szobadísz funkcióban.
Csavarok, egyebek sárgahorganyozva, sasszegekből vettem újakat.


Ami még hátravan:
Szőnyegek kipucolása, jó állapotúak, csak koszosak. A csomagtérbe vettem szőnyeget, mert onnan hiányzott, azt is pucolni kell. Az első alól hiányzik a szöszmösz lap, oda majd kell egy újat csinálnom. Az ajtókárpitok jók, azokkal nincs mit csinálni (vettem új ajtóbehúzókat is), max. pucolni, meg préselni kicsit, ha esetleg vetemedett. A Hátsó ülés szép (bár majd lehet, hogy szétszedem, mert ezekből hajlamos hullani a szivacs a huzat környékéről), az elsőkből az vezetőoldalit cserélni kell, mert törött a váza (csereülés megvan). Az első ülések ülő szivacsait se ártana szerintem cserélni, mert eléggé laposak már. A biztonsági öveket is csak pucolgatni kéne.
Meg kell még egy kalaptartót is csinálnom, bár az csak egy darab funér meg egy kis barna műbőr.

A motorblokk szét van szedve, meg van pucolva. Még el akarom vinni valamelyik pesti műhelybe (Mihályfi, Ninausz), hogy kiderüljön, kell-e szabályoztatni a szíjtárcsapályákat. Kell még bele egy felújított főtengely, két dugó, és két henger (amit szerintem én viszek, csak felfuratom őket). Dugattyúból magyart nem rakok bele, Mahle-t túrok majd akár a föld alól is.

Ezeken felül még a motortér fekete cuccait kell újrafestenem, meg a kerekekkel kell foglalkozni. Meg találtam bele való első fényszóróbetéteket, azokat kell még foncsoroztatnom.

6866  Spityu 2019-01-23 22:25:50  Előzmény:jocking .: 80589

A munka utolsó 20%-a viszi el az idő 80%-át. :D
A futómű aládobásra kész? A belteret csak be kell szórni? Kárpitozás alatt mit értesz? A motort leszámítva a motortér szintén szerelhető? Üvegek, gumiáruk rendben vannak?

6865 jocking . 2019-01-23 22:16:27  Előzmény: Spityu: 80588

Egyelőre nem terítek rá semmit akkor, de amíg nem öblítem le még egyszer, addig még annyira sem akartam. Ami perpillanat "nyomja", az az a pár dolog, amit az utastérbe raktam be, mint pl. lökhárító, lámpakarikák, ilyesmik, pukizós fóliába tekerve. A festő elmondása szerint 2 órát "süti" 60 fokos kamrában a cuccot fújás után, így utána már szerelhető is, nem puha a festék, de szerintem azért jobb az óvatosság.

Okos mondatok nem voltak szerencsére, bár azért én is reménykedek, hogy már több a "megvan", mint a "nincs meg". A múltkor nézegettem, hogy ha jó idő lenne, a kész cuccokat beépítve el tudnék jutni addig, hogy "csak" a kárpitozás és a motor az, amihez még nem lett nyúlva.

6864  Spityu 2019-01-23 21:29:36  Előzmény:jocking .: 80587

Szép, futómű nélkül is megmutattad neki a sólét. :D Arra vigyázz, hogy pár hétig még azért lehet, hogy puha lesz a festék, annak ellenére, hogy melegben fújták és nem 1K. Arra vigyázz, ha valamit ráteszel, lehet, hogy nyoma marad. Teoretikusan ha mondjuk ráterítesz egy lepedőt és arra valami nehezéket teszel, simán bele tud nyomódni néhány nap alatt a lepedő szövésének a mintázata a festékbe. :) Azért alattomos dolog ez, mert egyből nem jelentkezik ez, csak némi idő elteltével. Szerencsére én más kárán tanultam ezt meg. Amúgy amikor gyenge 7 éve elhoztam a fényezőtől az enyémet, akkor a szokásos fehér lepedőkkel takartam le + dobtam rá egy 5x4-es, legvékonyabb takarófóliát. Nem lett belőle probléma, de inkább porosodjon, minthogy beleragadjon bármi is. Mindenesetre a hátsó lámpáknál, egyéb nem látható helyeken tudsz körömtesztet csinálni. Na meg ha takarod is, ellenőrizd gyakran, hogy nem veszik-e össze a festékkel a terítő. Fóliát én még később sem terítenék rá, mivel az csúszkál. A lepedő azért jó alatta, mert az fixen megáll, amin már csúszkálhat nyugodtan a fólia...
Nem kaptál okos mondatokat, úgy mint: "A nagyja már megvan." vagy "Akkor már kész is van."? :D

6863 jocking . 2019-01-23 19:58:44

Na, csak hazajött végre. Így elsőre sötétben is minőséginek tűnik a cucc. Természetesen a fos időnek is pont ma kellett jönni, így az utánfutón a hátfal meg pár rész eléggé össze lett latyakozva (seggel előre volt feltéve, azon a végén kevesebb a nyílás, ahol bemegy a trutyi), azt langyos vízzel/ronggyal leszedtük. Egy kicsit még majd megáztatom kannából is, nehogy maradjon rajta a sós trutymóból. Aztán ha megjön a jó idő, mehet összefele. :)

6862 Piret Endre 2019-01-22 18:15:15  Előzmény: Spityu: 80580

Jaj, az a szegény kék Trabi :-(
Ezek a sajátjai voltak, elég messze a laffogástól, mint írtam. Most talán kicsit túl bőre sikerültek, bár ez asszem annak idején sem volt egy egzakt tudomány :-)
A donor példányok is kb ekkorák voltak hosszában, a színük meg példányon belül is változik. Érdekes egy anyag ez a szürke műanyag.
Egyébként lámpából csak a sajátjai szélesek, a többi, ami itthon van, anyagtól függetlenül keskeny.

6861  Spityu 2019-01-21 23:57:47  Előzmény:Piret Endre: 80579

Nekem meg túl nagyok (pedig bakelites lámpakeretek vannak fent, nem a pozdorjacsavaros, kissé szűkebb változat)! Eddig egy világosabb szürke pár volt fent, keveset futottak, talán 1989-es volt a kis babakék Trabi, amikor 22 vagy 24 e km-rel betolta egy papa a vastelepre még 2009 környékén. Aztán sikerült szereznem a nyáron 2 pár sötétebb szürkét, újat. Kissé lafognak, de hát ez van. Összességében legalább jobban mutat, bár a világos szürke is jól állt neki. De elsőből is többféle árnyalat létezett, világosabb és sötétebb, de annyira világosra nem emlékszem, mint amilyen világos volt a hátsó pár eddig nálam. Igazából szerintem ahogy sikerült, olyan lett, mivel az egy helyről származó 4 hátsó között is van némi eltérés...

6860 Piret Endre 2019-01-21 09:51:27

Annak idején kifogásolva lettek a fekete hátsólámpa-alátéteim. Most a téli nyugiban előszedtem a szürkéket. Csak 19 mm-t zsugorodtak hosszában a 44 év alatt... Na ezért nem tudtam feltenni őket.
Szétvagdosás és egy harmadik, szarabb állapotú darab feláldozása árán sikerült egészen elfogadható módon betoldani a közepébe a hiányt. Aprólékos munka, de az egyik már a helyén van.

6859 jocking . 2019-01-20 10:01:38  Előzmény: Spityu: 80577

Igen, emlékszem hogy erről már volt itt szó, de tönksz az emlékeztetőt. Már csak a kaszninak kéne hazajönni, hogy legyen miben kitakarítani a menetet... -.-

6858  Spityu 2019-01-19 20:23:50  Előzmény:jocking .: 80502

Jó tanács a karcolásra kész bevonathoz: a C oszlop szellőzőit mielőtt visszacsavaroznád, pucold ki M4-es menetfúróval, nehogy beleszakadjon a csavar, ahogy nálam történt. Idegőrlő volt kifúrni gravírozóval.

6857 jocking . 2018-11-28 19:05:31  Előzmény: Spityu: 80501

Hát... az eredeti terv az volt, hogy még a nagy hidegek beállta előtt alá tudjuk rakni a futóművet. De ha így haladunk, akkor már úgysem lesz hideg, mire visszakerül. :D

6856  Spityu 2018-11-27 22:12:43  Előzmény:jocking .: 80500

"Nap" -> hét. Vízkeresztre meg is lesz. :D

6855 jocking . 2018-11-27 20:03:12

Meg is volt a ránézés. Szórógittelve még nincs, de legalább a csiszolás már folyik. Elvileg a héten rámegy a szórógitt kívül, 2-3 nap után belülre is, aztán újabb 2-3 nap pihentetés után mehet rá a standox.

6854 jocking . 2018-11-27 15:27:07  Előzmény: Spityu: 80498

Fenéket. Folyamatos csúszásban vagyunk, talán ma már rajta lesz a szórógitt, amikor megyek megnézni. :/
Egyébként meg az eredményekről mindig beszámolok itt is, ha csend van, az azért van, mert várakozás-csúszás-armageddon van. :p

6853  Spityu 2018-11-26 17:26:23  Előzmény:jocking .: 80475

Na, kitolta már a fényező a még száradó kasznit, hogy a Vértesről lezúduló hideg levegő összeráncolja a festéket?

6852  Spityu 2018-11-04 21:35:50  Előzmény:jocking .: 80483

Én annak idején Tesa bandázsszalagot használtam. Elsőre nem tűnik túl tapadósnak, de teljesen jó, nem bomlik vissza, mint némely nagyon olcsó szigszalag (szigszalagnak szintén Tesa-t alkalmaztam, pl. az indexrelénél és a bal hátsó felső saroknál volt csapolás a vonóhorog miatt). Szóval tapadás tekintetében teljesen jók ezek. Sajnos a bandázsszalag kissé bolyhos és fekete. Nem bolyhosat azóta már láttam egy kocsinál, de az illető úgy kapta, nem tud beszerzési forrást. Szürkét sajnos nem láttam. Bár rémlik valami hirdetés, ahol valami régi, girbe-gurba tekercset árultak, az pont úgy nézett ki, mint a gyári. Bandázsszalag, öntapadó textil szalag stb., így keresd. Próbálkozz villamossági boltokban, bár a legtöbb helyen valószínűleg a Tesa-t fogják rád sózni. Jah, még valami fekete, szövetes, de kissé kátrányos tapintású is eszembe jut. Az nagyon nem tetszett. Szerintem még most is ragadna, ha hozzáérnék. Az egész tekercs ragadt, bárhol fogtam meg. Talán valami hangtechnikai boltban árulták. Az eredetileg betekert részeket fényképezd le, mielőtt lebontod. + a leszedett darabkákat tedd félre, mintának. Én azóta is őrzöm őket. Úgy emlékszem, a műszerfal mögött a biztosítéktábla környékén, a tűzfalon jobbra menő vezetékkötegnél, a tűzfalra szerelt csokiszerűségnél és hátul, a rendszámtábla világítás környékén van ebből. Általában csak 1 szélességben, csak a korbácsok közösítő pontjának környékén van szélesebben is megtekerve. Én így emlékszem. De fényképezz, az a tuti. Tisztításra finoman megnitrózott rongyot használtam. Szálanként megsimogattam a vezetékeket, szépen lehozott minden üregvédő, retek stb. maradékot. A vonóhorog csapoláshoz a vonóhoroghoz adott (talán kitben volt hozzá) köteget Trabant-színhelyes vezetékekre cseréltem, de azért a régit is eltettem emlékbe. A különféle szerelvényekhez inkább denszeszt, Clint vagy mosóbenzines rongyot ajánlanék, persze összeférhetőségi próbát követően. A piktogramos dolgoknál vigyázz, pl.: kapcsolók, levegő szabályozó karoknál, km óra számlap. A km órát szét lehet bontani akkor is, ha a nullázó hernyócsavarját nem tudod kihajtani (én meg sem próbáltam). A peremezést óvatosan apránként vissza kell hajtani, de nem kell teljesen. Egy idő után le lehet cuppantani könnyedén a dobozról. Lesz egy kevés látható nyoma, de beszerelt állapotban egyáltalán nem fog látszani. A nullázó gombot a tengellyel együtt ki lehet húzni majd, csak egy omega gyűrűt kell eltávolítani. Ekkor hozzáférhetővé válik a számlap és az üveglap is. Nekem eléggé párafoltosak voltak. Én hülye tömény denszeszes ronggyal mentem a számlapnak, és egy kis helyen le is kapta a feketét. Felpöndörített szélű maszkolóval körbekerítettem a kis foltot, és egy minimális matt feketével orvosoltam a problémát. Tónusra jó, de bizonyos megvilágítási szögben (oldalról, mobillal + oldalról nézve) látható a javítás, mert kissé fényesebb az új. De egyáltalán nem zavaró, ha nem mondanám, valószínűleg soha senki nem venné észre.

6851 jocking . 2018-11-04 20:16:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 80482

Ezen csodálkoztam én is. Márpedig egyértelműen látszott, hogy ott valaki a tompított szálát kötötte direktbe a barnára egy 15 centis fekete vezetékkel, amit aztán elcsíptek (gondolom pont azért, mert leb@szdosta a biztosítékot). A világítás visszajelzője tiszta sor, annak a vezetékeit már beazonosítottam.

6850 Kacsándi Szabolcs 2018-11-04 20:04:08  Előzmény:jocking .: 80481

Test áramszállal biztosan nem lehetett összekötve.Különben vagy biztosíték vagy a kábel olvad el.Talán arról a szálról akartak levenni áramot.A sok barna vezeték egyikének a lámpatökben a világítás visszajelzőhöz van köze.Ami az órában felül van.Már ha van ilyen a tiédben.Bár mostanában nem foglalkoztam a kábelköteggel,de ilyesmi rémlik.

6849 jocking . 2018-11-04 17:21:42

Visszaszívom, nem kell egy pár első lámpa. Átellenőriztem a két első köteget kíváncsiságból, és feltűnt, hogy a jobb oldalon nincs sarusra alakítva a helyzetjelző vezeték. Megkerestem a foncsort, és láss csodát - azon a felén még FER a lámpa (az előző hsz-ben lévő képpel azonos foglalattal), nem Wesem. Jövő héten feltúrom a "raktárat", hátha lesz még egy foncsor, ami nekem kell. :)

6848 jocking . 2018-11-04 00:17:12  Előzmény: Spityu: 80479

Fényszóró:
Szerintem olyan H4 kellene bele, aminél a "nagy" izzó rögzítése és a helyzetjelző foglalata ilyen:
https://p1-ssl.teszvesz.hu/photos/c3/97/trabant-601-1par-nagyon-jo-allapotu-halogen-elso-lampa-bfe9_2_big.jpg?v2
A Wesem nem ilyen, ott a helyzetjelző égő lejjebb ül egy külön műanyag foglalatban, és kell neki külön testkábel.

Fényképezni már nem tudok, mert a zavarodottság megszüntetése érdekében lecsíptem a kérdéses drótdarabokat, de leírva is könnyű elképzelni: Az izzó hátuljára menő, 3 vezetékből a test és a tompított kábele össze volt kötve, (majd el lett csípve) egy kb. 10 centis fekete vezetékkel, még a bilin belül. :)

Nehezen hinném, hogy gyári, volt azért pár érdekesség a kötegben, pl. a vonóhorog kábelei körül is. Az is marha igényes munka volt. Meg ugye maga a foncsor sem az eredeti, azt is valaki már a lengyelhez igazította. Nem tagadom, én is hozzáadtam ezt-azt, de azok mind 'pluszba' kerültek be az eredeti köteg változtatása nélkül, így kiszerelni is könnyű volt.
Ki tudja, hány kontár keze alatt fordult meg ez a szegény autó az alatt a 19 év alatt, ami a legyártása és a hozzám kerülése között eltelt.

Báj dö véj, Columbo stílusban, valami még kimaradt. :D
A vezetékek összefogatására szolgáló, leukoplast-szerű keskeny, világosszürke ragasztószalagot milyen mai anyaggal lehetne pótolni? Milyen néven fut ma az ilyesmi a kereskedelemben?

6847  Spityu 2018-11-03 23:46:21  Előzmény:jocking .: 80478

A tiédbe H4 feliratos, laposabb kivitelű betét kell. Néha találni itt-ott, de valószínűleg hamar találsz elfogadható állapotúakat. Megnézem, mert lehet, hogy van nekem is 1 pár, de úgy emlékszem, eladtam őket. Ha nem, akkor biluxos (R2-es izzójú) betétekre cserélném. A hét elején meg tudom nézni.
A foglalatról nem tudok nyilatkozni, nem ismerem fejből.
Furcsa, fekete vezeték nekem nem rémlik. Önmagában fekete csak az önindító és a váltóra menő test esetében. Bár ahogy most nézegetem a kapcsrajzot (korábbi változatét), a 7. biztosíték és az indexkapcsoló környékén vannak fekete, vékony vezetékek, de azok csak a biztosítéktábla, az elakadásjelző kapcsoló, az indexrelé és az indexkar környékén lehetnek. Lehet, hogy gyári elcseszés, és az egyszerű elcsípést választották végleges megoldásnak. Bár vannak nagy kókánymájsztrók, nehezen bírom elképzelni, hogy egy tévedését így orvosolná egy zúgautóvillamosságis. Mondjuk az is furcsának tűnik, hogy mondjuk a gyárban ennyire elkötnének valamit. Esetleg le tudnád fényképezni kérdéses részt több szemszögből? Ha kiderül, hogy gyári, én meghagynám dísznek, csak leszigetelném a végeket. :D

6846 jocking . 2018-11-03 19:14:22

Nekiálltam megpucolni a kábelezést, és felmerült néhány dolog.

Az autóból H4-es első lámpák lettek kiszerelve, de már az utángyártott lengyel Wesem-ek. Ha jól tudom, 1986-ban már halogén lámpákat használtak a Trabikban. A sufniban találtam egy db-ot, ami nem a különálló műanyag foglalatú helyzetjelzős (mint a Wesem), hanem még a "halogén hátulján fémkeret, abban a helyzetjelző" fajta. Viszont ennek az üvege domborúbb, és nincs benne H4 felirat, ha jól sejtem, ez még a régebbi, "bilux" égős típus, nekem nem jó. Jól sejtem? :)
(A fentivel kapcsolatban, ha valakinek lenne egy pár eladó első lámpája, ami megfelel a fenti leírásnak, az ne tartsa magában. Az se baj, ha homályos, tudok foncsorozóhelyet a közelben. :) )

A másik dolog egy érdekesség a kapcsolásban bal elöl. A "nagy" fényszóróizzóra 3 vezeték megy (bal oldalon), fekete-fehér, sárga-fekete és egy vastag barna. A vastag barnáról van egy leágazás, amit még értek is, mert a bilin van egy testpont, amire felrakható (nem a billentőnél, annak külön van egy másik). Viszont ugyanezen barna vezetékből jött egy fekete is, ami jól láthatóan a sárga-feketére (tompított) volt kötve, viszont el volt csípve (nem én csíptem el, és nélküle is tökéletesen működött a világítás). Értetlenül állok, hogy mi lehetett az, mert ha összekötött állapotban ráraknám a tompítottat, az a vezeték azt jelentené, hogy a tompított 12V-ja egy az egyben testre menne. Még inkább érthetetlen a dolog annak tudatában, hogy a használt vezeték és a forrasztás minősége alapján arra következtetnék, hogy nem utólagos kendács, viszont másra nem tudok gondolni. De hogy mi volt az, az rejtély. Ötletek? :)

6845 jocking . 2018-10-28 00:42:56  Előzmény: Spityu: 80476

2020-ban talán. :D
Már ami a trabit illeti, én nélküle is ott leszek valószínűleg. :)

6844  Spityu 2018-10-28 00:31:46  Előzmény:jocking .: 80475

Május 1. Siófok? :)

6843 jocking . 2018-10-27 20:01:03

És el is ment. November közepe tájékán remélhetőleg kész, akkor mehet alá a futómű, és jöhet a téli álom.

6842 jocking . 2018-10-25 19:30:04  Előzmény: Spityu: 80473

Sehogy, még itthon van, megcsúsztak a dolgok a fényező oldaláról. Elméletileg szombaton visszük. Pont azért nem is akarta eddig elvinni, mert felé nem divat a szabadban tárolás, és csak egy helye van, bent, a kamrában. :)

6841  Spityu 2018-10-25 17:51:57  Előzmény:jocking .: 80464

Na, hogy érzi magát a kaszni a fényező diófája alatt? :D

6840  Spityu 2018-09-26 12:26:40  Előzmény:jocking .: 80464

Ha a gumi felül is teljes szélességű volt, tehát lekerekített téglalap alakú, akkor szerintem kendács. Ha már a szűkített verzió, akkor szerintem gyári lehet, csak éppen még 3 furatos volt a doblemez. Úgy emlékszem, a 4T-mnél már csak két furat volt a doblemezen is.
A te estedben azért felmerül a kérdés, hogy vajon gyárilag volt-e még felszegecselve, no meg az, hogy egyáltalán gyári gumi volt-e.

Azért a Mester karosszéria akril nem marad annyira lágy. Viszonylag hamar bebőrösödik és a belseje is szilárdul. Nekem 4 éve van fent és teljesen jó. Autómosáskor nem találkoztam semmiféle problémával vele kapcsolatban. Azt azért hozzá tenném, hogy nem is használok kefét, meg úgy általában semmiféle kontakt eszközt. Kizárólag víz, Würth BMF, víz. Max. leitatom a vízcseppeket száraz, kimosott mikroszálas kendővel, de azzal sem dörgölöm. UV-t azért látott már, de állásában nem éri se víz, se napfény. Továbbá azt sem árt szem előtt tartani, hogy valahogy le is kell szedni a lécet, ha valamiért cserélni kell. Pontosan emiatt ajánlom a durók tetejére is. Itt tényleg csak tömítő szerepe van, nem kell, hogy erősen ragasszon is.

6839 jocking . 2018-09-26 11:50:46

Gondolkoztam kicsit a tetődíszléceken is. Beszéltük ugye a múltkor (nem is egyszer), hogy a lécek alá, és az illesztéshez a "gödörbe" Mestert raktál. Azon gondolkodtam, hogy biztos jó az oda? Mármint tömítés szempontjából igen, de nem gáz az, hogy technikailag sosem szárad meg teljesen? Pl. autómosáskor nem tépné ki a víz / szivacs / kefe a "gödörből"? Nem lenne oda jobb valami, ami UV állós és "stabilabbra" szárad?
Sry a sok hülye kérdésért, csak próbálok biztosra menni. :D

6838 jocking . 2018-09-24 11:46:32  Előzmény: Spityu: 80459

Megint igazad volt, felpróbálva a motorháztetőt látszott, hogy a vezető oldali hátsó sarkánál túl kicsi a hézag. Egy menetnyit kellett kitekerni azon az oldalon a zsanért, most hátul és elöl is 0.2 mm-nél kisebb a különbség a két oldal között. :)
Felpakoltam rá a cuccokat utoljára, már szállításra előkészítve (kivéve csomagtérfedél, mert a zsanér nem megy festésre), kifúrtam a sárfogó gumi furatait, vakarásztam még itt-ott ragasztómaradványokat és megerősítettem a tető maszkolását. Most már indulhat a festőhöz, ami remélhetőleg 2 héten belül megtörténik.

Apropó, sárfogó gumi. Találtam egy képet, amin látszott, hogy az egyik oldalon megvolt a gumi (de hogy hova lett szétszedéskor, az rejtély - bár mindegy, úgysem tettem volna vissza), és az is látszott, hogy 3 lyuk van, de a gumi csak a két külsővel volt felszerelve. Kendács volt ez így, vagy volt ilyen verzió?