Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6752 jocking . 2018-07-03 10:39:27  Előzmény: Spityu: 80337

Tehát akkor ez nem valami kisipari kendács, akár maradhatna is csavaros.

6751  Spityu 2018-07-03 00:19:04  Előzmény:jocking .: 80336

Én így tudom (a szögletes, műanyag sarkosra leszűkítve): az első és a hátsó is hegesztve jött ki az autókon. Viszont mindkettőből volt gyári pótalkatrész konzol nélkül, csavarozási lehetőséggel + konzol.
Jelenleg hibátlan, de nem a kocsi sajátja van fent elöl, hegesztett verzió és gyári új szett hátsó, csavaros.
Ami lejött: mindkettő hegesztett. De nem tudom, hogy a kocsi eredetije volt-e mindkettő. Az első szinte biztos, hogy nem, a hátsó lehet. Majd megkérdezem, mert '90 körül a bal elejét és kissé a jobb hátulját is megroppantották.

6750 jocking . 2018-07-02 16:22:19

A múlt héten kiderült, hogy az első lökhárítóm nagyon xar állapotban van, a nagyobb gond, hogy a cseredarab is.
Szerencsére gyorsan sikerült egy jó állapotút találnom, viszont észrevettem rajta egy érdekességet.
Az a fura, hogy a konzol, ami magát a lökhárítót rögzíti a karosszériához, úgy van rácsavarozva magára a lökhárítóra két csavarral, az egyik az alsó lyukon kereszül, a másik pedig egy kis derékszögű lemezzel. Látszik rajta, hogy gyári megoldás, bár én még soha egyetlen ilyet sem láttam.
Ez valami évjárati sajátosság? Az eladó szerint mindig (minden 601-en) így volt, a házi kendács miatt hegesztették fel később, mert zörgős volt a csavar lazulása miatt. Ezt mondjuk furcsállom, mert még soha nem láttam olyat, amin legalább a konzol helye látszódott volna (meg miért is vágták volna le hegesztés esetén, pozícionálni jó), bár az igaz, hogy a konzol alatti furat mindegyiken rajta van.

6749 Piret Endre 2018-06-29 09:52:13  Előzmény:jocking .: 80334

Egy jó nagy franciakulcs sem rossz, főleg ha sima a pofája belseje. Csak csuklófájást okoz a sokadik után :-)

6748 jocking . 2018-06-28 19:13:28  Előzmény: Spityu: 80333

Hát ez nekem kutya közönséges blitz fogónak tűnik, az meg szerencsére van itthon, ahogy vaslemez is. :)

6747  Spityu 2018-06-28 14:25:37  Előzmény:jocking .: 80331

2017.04.04 és környéke, itt.
Kb. így nézett ki a fogó: https://www.szerszamkell.hu/keziszerszamok_1/fogok_patentfogok_6/patentfogok_86/king_tony_onzaro_grippfogo_178_mm_20677
Az acéllemez meg tényleg csak egy sima, erős acéllemez volt. Így a fejek szépek maradtak, de a szegecs is jól összenyomódott.
A kilyukadó szár hegy nekem is rémlik. De nem vagyok benne biztos, hogy az szándékos, lehet, hogy csak úgy sikerült. Igazából zömülnek ott annyit a dolgok, hogy nincs rá különösebb szükség.
Igazából három fontos dolog van: férjen oda jól a fogó, a fej ne sérüljön, elég nagy erőt ki lehessen fejteni vele. A sárcsapó guminál a középső szegeccsel kell kezdeni, utána a két szélsőhöz már oda fér a fogó. A kétszegecses változatot nem ismerem, hogy ott mennyivel vannak beljebb a szegecsek. De a tiéd még 3 szegecses, nem?

Na, megtaláltam a fogót! A Baumaxban vette még nagyon régen Tsaby, azt mondta. Akkor volt 8e. http://metman.hu/fogok-specialis-fogok-csapszegvagok-lemezollok/specialis-fogok/szegecs-keszlet-275db
Első oszlop, második sor. Az a fej kell a bőrszegecshez, de mondom, kinyomódik vele a szegecs közepe... Emiatt próbálkoztam a sima felületű műanyaggal, azzal jobb lett, de nem tökéletes. És végül rájöttem, hogy simán egy acéllemez kell oda. Az apa oldalhoz is van betét, de az nem fér oda a karosszériaperemtől.

6746  Spityu 2018-06-28 14:10:47

Tuti, hogy olvassa a fórumot... :D https://www.youtube.com/watch?v=NZ5__ozKjI4

6745 jocking . 2018-06-28 12:32:54

Más téma, bár úgy emlékszem részben már érintettük korábban, viszont csak felszínesen. :)
Vannak ugyebár a szegecsek, amik a durók íveiben, az ajtók alján és a motorháztető sarkaiban vannak. Ezeknek a felhelyezését milyen módszerrel és szerszámmal lehet megoldani? Próbáltam keresgélni bőrdíszműves oldalon, de ott egy egész asztalnyi présgépük van erre a műveletre, ami itt nyilván nem használható. Maradna valami fogós megoldás, csak annál meg "foschok", hogy a fogó behorpasztja a szegecs fejét. (próbálkoztam orcakönyvön is, ott egy zseni azt írta, hogy popszegecselővel kell feltenni, úgyhogy azt a forrást inkább hanyagolnám... :D )
Ráadásul a régi szegecsek leszedésekor nálam úgy tűnt, hogy az "apa" darab hegye be is van szakítva valamilyen szerszám által, hogy szétnyílva belülről is összefogja a cuccot. Ezt egy sima harapófogóval viszont nem lehet megoldani.

6744  Spityu 2018-06-27 00:00:14  Előzmény:jocking .: 80329

Lehet beállás nyoma is, de gyárilag is eléggé el van nagyolva a főtengely körüli rész. Benzin, denszesz, gázolaj, műanyag sörtés (lazúr) ecset. Ezek jók lehetnek nagyoláshoz. Ha esztétikailag zavaró marad kívülről, akkor először megpróbálkozhatsz nátrium-hidroxiddal, vagy foszforsavval, de azért ne túl töményen, mert mattítanak. Ha nagyon nem jön le és / vagy nem tetszik valami miatt a felület, akkor szórasd le üveggyönggyel. Nem olcsó, de szinte teljesen fényes lesz a felület, nagyon kíméletesen lehet vele dolgozni.

6743 jocking . 2018-06-26 21:13:07

A szabályozás viszont szerintem tényleg nem kellene a kopottság miatt, max. a karcok miatt, majd meglátom, mit mond rá a műhely. Amúgy ma elkezdtem megpucolni a blokkot, és ami így elsőre fura a videóban lévőkhöz képest az az, hogy nálam a blokk belseje, ahol a sonka forog, sötétbarna, mintha égett lenne és le sem akar jönni róla. Valamint ott is van pár karc. Gondolom az egykori beállás nyomai.

6742 jocking . 2018-06-26 21:00:25  Előzmény: Spityu: 80327

Jó videói vannak a tatának, kár, hogy csak feléből-harmadából értem. :D
A főtengelyes videóiban bemutatott összes csapágy kaki nálam is, azzal a különbséggel, hogy a szíjtárcsa felőliből simán kipotyogtak a görgők a kosárból, annyira nem volt tartása.

6741  Spityu 2018-06-26 18:43:01  Előzmény:jocking .: 80325

Ha már vezérlőtárcsa felszabályozás: https://www.youtube.com/watch?v=uDzKJYq-ERQ

Szóval van az a körlap. Na, Mihályfinál (az én esetemben) 140.00 mm volt, ami a korábbi hozzászólásomban említett problémát okozta. Amúgy átmérőre simán lehetne kb. 145 mm is.
Érdemes a többi videót is megnézni, azon kevesekhez tartozik, akikét érdemes. Vannak főtengely elemzős videói is, bár nem egészen a te kérdéseidre adnak választ, mutat ezt-azt.
Amúgy úgy emlékszem, e-bay-en szoktak árulni OSD dugattyúkat. Lehet, hogy ez egy és ugyanaz, van is erre utaló, régebbi videó is.

6740  Spityu 2018-06-24 19:19:33  Előzmény:jocking .: 80325

Az van, amit írtam. Olajszóró tárcsa az ékszíjtárcsa alatt közvetlenül. Nincs olyan rugós gyűrű féleség, ami a lendkerék és a nyugvócsapágy között van.
Mihályfi szerintem rugalmas ilyen szempontból, mivel ugye ő maga készíti, nem csak értékesít... Ha azt mondod, hogy azonnal kell egy, lehet, hogy tud adni. De ha azt mondod neki, hogy itt van 4 darab, hozza ki belőle a lehető legjobbat, akkor elszórakozik vele, hogy minél jobb legyen. De fényképezd le szerintem a 4-et, mert így nehéz megmondani, hogy melyikből mit lehet felhasználni. Na nem mintha fényképről lehetne következtetni a kopottságra.
A könyöklőn ne sokat gondolkozz, mert hamar el fogják vinni.

6739 jocking . 2018-06-24 16:20:09  Előzmény: Spityu: 80322

Nekem szerintem gyári a két talált labirint, mert arra hasonlítanak, ami az ostmobile-os linkben van. Ékszíjtárcsa meg van kettő is hozzávaló, úgyhogy lesz mivel legózni. :) Ami még nem egyértelmű, hogy az ékszíjtárcsa és a labirint, valamit a labirint és a csapágy között van-e valami lemez alátét úgy, mint a lendkerék felől. A még szét nem szedetten mintha látnék ott valamit, a szétszedetten nem volt semmi.

Viszont ha már szóba került a csapágy. Ha elviszem a főtengelyt megcsináltatni, és esetleg felmerül lehetőségként, hogy azt kapom vissza, amit odavittem, akkor a felújító cég (pl. Mihályfi) adja hozzá a csapágyat, van én dönthetem el, milyen legyen rajta? Amennyiben az utóbbi, úgy milyet érdemes rárakatni?

A könyöklő tényleg csábító, majd ránézek, hogy az enyémek milyenek. :) A hátsó ülés viszont egész jó állapotú, inkább a tetején lévő műbőr betéttel van gond, az egy kicsit repedt itt-ott.

6738  Spityu 2018-06-24 13:20:27  Előzmény:jocking .: 80320

Más. Nem tudom, hogyan állsz könyöklővel, de ennyiért, ilyen állapotban még a barna is ajándék: https://auto.jofogas.hu/borsod_abauj_zemplen/Trabant_601_limuzin_konyoklo_karpit_gyari_szakadas_mentes__80974055.htm

Plusz érdemes lehet ráalkudni az ülésekre. Ha vannak a tiéden díszítő varrások, azokat utólag simán lehet pótolni. De ha a tiéd jó állapotú, akkor kijön az ülőlap anyagából mintázathelyesen 1 könyöklő. A hátlapra meg egy ügyes kárpitos simán hozzávarrja egy rossz szövetű huzatból a jó állapotú műbőr részt, felülre. + a varráscsíkokat.

6737  Spityu 2018-06-24 13:14:55  Előzmény: Spityu: 80322

Javítom is magamat. Megtaláltam a könyvet. Jól írja, és nem azt, amire emlékeztem. Azt írja egyértelműen, ha egy régi típusú főtengelynél a gumi szimmeringet kidobjuk, és felteszünk egy régi típusúra való labirintgyűrűt, akkor az ékszíjtárcsából le kell munkálni 2 mm-t. (Vagy feltenni egy labirintosra való ékszíjtárcsát, de ezt már nem írja.) Ami 2 mm természetesen annyi, amennyi az agy résznek a vastagsága tengely átmérőjénél.
De ugye ezeknek nincs különösebb jelentősége a te esetedben, mert neked eleve új típusú, labirintos főtengely való a kocsidba. Csak annyi a dolgod, hogy megmérd a rendelkezésre álló ékszíjtárcsákat, milyen hosszúak, és valamelyik röviddel neki állj sakkozni, szárazon.

6736  Spityu 2018-06-24 12:48:28  Előzmény:jocking .: 80320

Na, előkaptam 2, garantáltan eredeti főtengelyt. Egy szimmeringest és egy labirintost, az alábbiak vannak ugyebár a kérdéses tengelyvégen:
- hengergörgős csapágy szimmering pályával (amit szűkítőnek írsz, de ez egy blokk), szimmering (bár ez most a mérés szempontjából nem számít), olajszóró tárcsa,
- hengergörgős csapágy, labirint, olajszóró tárcsa
Az alkatrészek össze vannak tolva, tehát mérhető a tengelyvégig rendelkezésre álló szabad hossz. Az olajszóró tárcsa és a tengelyvég távolsága szimmeringes esetén 54, labirintos esetén 52 mm. Vagyis valóban, a két ékszíjtárcsa különbözik.

Viszont! A könyv ugye azt írja, hogy 2 mm-t le kell kapni, igenám, de emlékeim szerint ezt ahhoz a részhez írja, amikor a szimmeringes főtengelyre húzunk egy arra való, speciális aggyal gyártott labirintgyűrűt. Holott szerintem pont abban az esetben nem kellene leesztergálni.

Összegezve az alábbi tengelyvég hosszúságokkal kell számolni (csapágy, valamilyen tömítő, olajszóró tárcsa összeállításkor):
- csapágy, szimmering pálya, olajszóró tárcsa -> 54 mm,
- csapágy, szimmering pálya, speciális labirint, olajszóró tárcsa -> (51-)52 mm,
- csapágy, normál labirint, olajszóró tárcsa -> 52 mm.

A középső esetnél azért írtam 51-52 mm-t, mert ami nekem volt a motorban, az viszonylag vékony húsú volt középen, kb. 2 mm-es, de Csapinál amit láttam, az szerintem inkább 3 mm körüli.
http://www.ostmobile-shop.de/Kolbenringabdichtung-Umruestsatz-fuer-die-Kurbelwelle-des-Trabant-601-0440334789 kb. ilyen vastag az enyém, de ez gyári, az enyém valami utángyártott volt szerintem, mert sárgára volt passziválva és acélból készült.
http://trabantwartburgalkatresz.eu/alkatreszek/fotengely-labirint-elso-regi-tipus-trabant-601radialwellendichtring-alte.html

Szóval ha egy régi főtengelyre gyári, szimmeringeshez való labirintot teszünk, akkor szerintem a labirintos ékszíjtárcsa használható. De célszerű szárazon is összerakni a blokkot, megnézni, hogy egyvonalba esik-e a 3 tárcsa. Egy valamire ügyelj, az ékszíjtárcsát előre fel kell tenni, nehogy beleess a hibába, hogy utólag próbálod és koppansz. Persze meghúzni ráérsz a legvégén is.

A 4 főtengelyedre nem tudok mit mondani. Az a baj, hogy elég sok kókler felújító van, össze-vissza variálnak mindennel. Pl. úgy értelmezem, hogy az egyiknél nem is biztos, hogy hengergörgős csapágyazás van. Láttam már golyósat, nem is ment sokat...
A szimmeringes közepén lévő, két részből álló labirint szerű gyűrű alumínium. Mindkét típusú főtengelynél van a középső és az ékszíjtárcsa felőli csapágyakon pozicionáló tüske, ami a blokk osztássíkjában lévő kis zsákocskákba ülnek be.

Az elnyalt fejű vagy bennszakadt csavar kihajtására még a fúrást is választhatod. Nekem a fényezett kasztninál szakadt bent egy C oszlop csavar, félúton. Gondolhatod, mennyire örültem neki. A kilógó rész kb. 3 mm volt. Egyáltalán nem lehetett ráfogni. Hegesztés a kasztni miatt kizárva, biztos, hogy a látható részig felpöndörödött volna a festés. Nem maradt más, mint egy kis gravírozó. Egy gömb alakú marófejjel síkba martam a kiálló csonkot, majd egy kisebbel teknősre alakítottam a csavar magját központosítás gyanánt. 4 mm-es menetről beszélünk. Ezután 1, 1.5, 3 mm-es fúrókkal kifúrtam. Az égvilágon semmi sérülés nem keletkezett sem a menetben, sem a fényezésben, örültem is rendesen... Amiért beleszakadt: a menet a karosszériában némileg festékes volt. A csavar újrahorganyzott, amitől egyrészt ridegedett, bár előzőleg a korrodálódástól is valószínűleg, másrészt a felrakódott anyagtól kissé megvastagodott. Így egyszerűen egy sima csavarhúzóval hajtva is beleszakadt. Az eset után minden menetet átjárattam előzőleg fúróval, metszővel. Neked is azt javaslom, hogy a 10 alatti meneteket járasd át, nehogy így járj. Pl. a blokk meneteit is áttekergettem egy 8-as fúróval. Takarítani is jól lehet vele, illetve a meghúzási nyomatékba sem torzít bele később. Apropó, ügyelj, ne legyen patika tisztaság, a csavarokat majd olajozd meg főleg, amikor aluban kell meghúzni őket. A futóműcsavarokat nem olajoztam, oda inkább menetrögzítőt használtam. Amíg nem szárad meg, gyakorlatilag az is ken, utána meg fog.

6735 jocking . 2018-06-22 19:16:26

Na, kicsit körbenéztem főtengelyügyileg.
Per pillanat négy főtengelyem van itthon. Egy még beépítve a cseremotorba, három kiszerelve.
1) A cseremotorban lévő az ékszíjtárcsa felől szimeringes, de labirintos lendkerék volt rajta. Ezt még nem bontottam ki, így bővebb infóm a többi részéről nincs.
2) Az eredeti motorban is ilyen felállásban volt a főtengely, szimering+labirint. Pont középen, a két csapágy közötti "távtartó" ezen kétrészes, drót tartja össze, stift nélküli, mintha spiáter lenne. Ékszíjtárcsa felől hengergörgős csapágy.
3) Ékszíjtárcsa felől labirintos főtengely. A két középső csapágy közti távtartó itt már rendes fém, stifttel. Ékszíjtárcsa felől hengergörgős csapágy.
4) Ékszíjtárcsa felől labirintos főtengely. A két középső csapágy közti távtartó itt már rendes fém, stifttel. Ezen még rajta van az ékszíjtárcsa, ezért nem tudom, milyen csapágy van alatta.

A 3-as és 4-es főtengelyen azt vettem észre, hogy magukon a csapágyakon is vannak pici hegyes stiftek, amiknek viszont én a blokkomban nem találtam helyüket. Illetve nyomukat igen a felületen, de nincs nekik furatuk a blokkban furcsamód (csak a középső távtartó nagy stiftjének).

Ékszíjtárcsák. A 2-es főtengelyen lévő egyértelműen különbözik a 3-as és 4-estől, amik egyformák. A 2-esé picit dundibbnak néz ki a "nyelénél", a másik kettő kisebbnek tűnik, és a tengely furata és a tárcsa között egy helyen van rajta egy öntött "derékszögű" merevítő szerűség, ami a 2-esen nincs. Tolómérőzés után látszik, hogy a 2-es ékszíjtárcsa 2 mm-rel magasabb, mint a 3-as labirintos főtengelyen lévő.

A középső rész és a szíjtárcsa alapján nekem nagyon úgy tűnik, hogy az eredeti motorban lévő, 2-es (ki tudja, hányadik csere) főtengely eredetileg is szimeringes fajta. Viszont van két labirintosom, amik biztos, hogy azok. De igazából ha a műhely betétdíjas elven működik, akkor tökmindegy, viszek nekik egy valamilyet és adjanak cserébe egy labirintosat, nekem az is megfelel. :D

6734 Kacsándi Szabolcs 2018-06-22 17:57:07  Előzmény:jocking .: 80318

Az ékszíjtàrcsa nem igazàn csereszabatos.Ha a kettőt fecserêled akkor vagy túl messze lesz a gyújtàst tartó blokkrészhez vagy túl messze.Làttam olyat ami neki is ért.Sőt oyat is hogy két tànyérlemezke volt feltéve.Az biztos hogy nem futnak a szíjtàrcsàk.Az utólagos labirintozàs egy harmadik verzió.Ott mindenképp esztergàlni kell,mert az adapter legalàbb 3mm vastag amit a szíjtàrcsa összefeszít a csapàggyal.Nincs ezzel probléma,ha normàlisan van összeszerelve,és megfelelően hézagolva.
Agyújtàshàz rögzítőcsavarja sem annyira gond.Megpróbàlhatod kifúrni és nagyobb csavart tenni.Vagy behegeszteted és újrafúrod.De hàzilag is megoldható.Megfúrod nagyobbra és belehajtasz 8-as menetet.Alumínium csavart is lehet màr venni boltokban.Ha szereztél akkor megragasztod fémragasztóval és belehajtod a menetbe.Utàna a gyújtàshàzat mintàul véve megfúrod és belevàgod a gyàri menetet.Akkor minden eredetire kerül vissza.Érdemes jobb csavart tenni a gyàri süllyesztett fejű helyett.Annyira nem kell ragaszkodni az eredetihez,és biztos hogy legközelebb is kijön.Lehet torx vagy imbusz is,azokat jobban meg lehet fogni a megfelelő kulccsal.

6733 jocking . 2018-06-21 21:00:10

Idézet a Trabant szerelős könyvből:
"[...] A forgattyústengelyek 1985-től labirintgyűrűs tömítésűek. A labirintgyűrűs tömítés minden P 55/66 típusú motorba beszerelhető az ékszíjtárcsa felőli szimeringes tömítés helyett. [...]
Figyelem!
A szimeringes tömítéses forgattyús tengelyhez tartozó ékszíjtárcsa csak abban az esetben szerelhető labirintgyűrűs tömítéssel együtt, ha az ékszíjtárcsa belső agyrészéből 2 mm-t leesztergáltunk."

Nekem ebből az jön le, hogy a szimmeringes főtengely cuccait kell alakítani, ha labirintot akarsz rátenni. De nálam lehet, hogy ezek eleve labirintos főtengelyek voltak, csak valamiért szimmering lett rátéve, hisz az iromány szerint a labirintos ékszíjtárcsa jó mindkét verzióhoz. Azt hiszem majd méricskélnem kell itt is egy kicsit.

Majd' elfelejtettem, sikerült ráfújni még 1 liter body 989-et a bódéra, már mindenütt szürkésfehér, jövő héten mehet rá a varrattömítő és a durók. :)

6732 jocking . 2018-06-21 20:51:07  Előzmény: Spityu: 80316

Hát igen, fura, de amúgy a szimmeringes és a labirintos főtengely is ugyanolyannak tűnik, az egyetlen különbség így elsőre a szimmering/labirint. Az egyiken tényleg hengergörgős csapágy volt, azt sikerült is szétszórni a padlón. :D A szíjtárcsák is egyformának tűnnek méretben, talán csak az évjáratok miatt nem tökéletesen egyformák. A labirint simán felrakható volt a szimmering helyére, csak előtte le kellett venni azt a "szűkítős" részt, amire a szimmering a főtengely felől felfekszik. De majd csinálok pár képet.

A kúpsság nézést először valóban más módszerrel csináltam, de aztán visszaolvastam a múltkori hsz-edet, és úgy is ránéztem (blokkfelek találkozásánál, "vonalzóval"). Így is ugyanaz jött ki: a vezérlőtárcsáknál minimálisan, de több az anyag, mint a csapágynál, így nem kúpos, hanem kicsit homorú. Alig észrevehetően, vagyis semmi kopás nem látszik a vezérlőtárcsa pályáján. De majd erről is lövök képet. :)

6731  Spityu 2018-06-21 18:51:46  Előzmény:jocking .: 80315

Ez így furcsa. Akkor lehet összerakni ilyen szimmeringgel, ha az ékszíj felőli végére a régiről átteszik a szimmering pályás hengergörgős csapágyat. A középső csapágyak nyilván új típusúak. A lendkerék felől variálható, attól függ, hogy milyen fedelet teszel a blokkra a lendkerék mögé, annak megfelelő lendkereket tudsz felszerelni. Egy kép azért jó volna az alkatrészekről.
A legfontosabb, amire figyelned kell, az az ékszíjtárcsa. Az újabb szerelési útmutatók ki is térnek rá, hogy eltérő a labirintos és a szimmeringes ékszíjtárcsa. Vagy csak akkor kell lemunkálni pár mm-t, ha a régi típusú főtengelyre a szimmering helyett arra való, speciális labirintot akarunk felhúzni? Ezt nem tudom. A lényeg, hogy a turbina és a főgengely ékszíjtárcsája egy vonalba essen.
A kúposságot lehet, hogy rosszul írtam le, vagy a tiédet értelmezem rosszul. Ha egy blokkfélnél tolómérővel megmértem a két henger vezérlőtárcsájának pályái közötti távolságot, akkor a nyugvócsapágyaknál mérve kisebb értéket kaptam, mint a vezérlőtárcsák külső kerületénél mérve. Mert ugye a rugó ott nyom, és ott nagyobb csiszoló erőt tud kifejteni, mint a kerületen (gondolom).

6730 jocking . 2018-06-21 14:20:01

A napokban foglalkoztam kicsit a motorral is, szembe is találkoztam egy "főtengely-Bábellel".

Jelenleg 2 motorom van itthon, az egyik a Trabi sajátja, a másik egy cseredarab, amit a döglött saját helyett kapott (egyszerűbb volt akkoriban a komplett motort cserélni, mint a főtengelyt).
1986-os az autó, ez idő alatt (már nálam is) többször is cserélve volt a főtengely a saját motorjában (magyar kisipar ftw), de az évjáratból adódóan ez már nyilván labirintgyűrűs tömítésű kellett, hogy legyen. Namármost, szétszedtem a motort (nem tartott sokáig, mert csak a főtengely és a két blokkfél volt), és meglepetten láttam, hogy a lendkerék oldala labirintos, az ékszíjtárcsa felől viszont szimmeringes. Kíváncsiságból ránéztem a cseremotorra, ugyanaz, ékszíj felől szimmering. Már csak azért is fura, mert emlékeim szerint ebbe a motorba utoljára én raktam magyar főtengelyt, úgyhogy ezek szerint a kisipar újra remekművet alkotott. Még jó, hogy van itthon vagy 3 motornyi szétszedett alkatrész, abban találtam egy főtengelyt, amin megvolt az ékszíjtárcsa felőli oldalon a labirintház.

Ja igen, belenéztem a blokkva is egy derékszög hosszabbik oldalával, hogy kúpos-e a vezérlőtárcsa pályája. Eléggé karcos, de főleg csak a "babszem" alatti rész, ahol igazán hozzáér a tárcsa, ott annyira nem gáz. A derékszög szerint meg nem hogy nem kúpos a pálya azon a részen, hanem talán még kicsit homorú is (a főtengelyhez közelebb eső rész hajszálnyit beljebb van, mint a "babszem" fölötti rész).
Majd még meggondolom a szabályozást, mindenesetre lesz még meló a blokkal, mert úgy tűnik, hogy a gyújtásjeladó házának az egyik csavarja bele van törve.

6729 Piret Endre 2018-06-18 12:00:57  Előzmény: Spityu: 80313

Pedig egyszerű: dinamónál alapjáraton már világít a töltésjelző, ami azt jelenti, hogy a fesszabályzóban visszáramkapcsoló már oldott, azaz a dinamó nem kapcsolódik a rendszerre. Ezáltal a dinamó által "felvett" nyomaték sem függ az elektromos rendszerterheléstől, csak a saját gerjesztőtekercsére dolgozik, semmi másra.
Mindez persze csak normál alapjárati fordulat környékén igaz, amikor még világít (bármilyen halvány fénnyel is) a töltéslámpa.

6728  Spityu 2018-06-18 00:16:36  Előzmény:Piret Endre: 80312

Ja, akkor jó. Akkor szerintem bármikor megejthető a finomhangolás. Azért ajánlom a lenti hőmérséklettartományt, mert úgy tapasztaltam, hogy az egy jó átlagnak tekinthető, így melegebb és hidegebb időben is valószínűbb, hogy szépen fog járni a motor.
Azt nem is tudtam, hogy a dinamónál nem számít az aktuális rendszerterhelés. Mondjuk ha valami, akkor a dinamó és a generátor számomra már bonyolult. Ami a pontos fizikai működést illeti. Nyilván attól még protonokra bontottam azt is. :)

6727 Piret Endre 2018-06-18 00:11:49  Előzmény: Spityu: 80311

Azt mondjuk nem mondtam, hogy a motor csak külső tisztítást kapott, szétszedve nem volt. Nincs miért szerencsére... Szóval túl sok bejáratnivaló nincs odabent, de persze azért kíméletes volt a kezdet, mégiscsak eltelt bő négy év két munkaütem között :-)
A dinamó kevés előnyeinek egyike, hogy az elektromos terhelés nem számít bele az alapjáratba.

6726  Spityu 2018-06-17 23:58:01  Előzmény:Piret Endre: 80310

Igen, ez így van. Nagyon le lehet ragadni egy-egy helyen. :D Az alapjárat és a keverék igény változása inkább a henger járódásának tudható be. Én megfigyeltem azt is, hogy a motor vagy éppen a beszívott levegő hőmérsékletén túl az olaj viszkozitása is befolyásolni tudja az alapjáratot. Hogy a fogyasztók működtetéséhez szükséges energiáról ne is beszéljünk. Összességében jó ez így, hogy most kicsit dúsabb, csak ne fulladjon bele, az a lényeg. Majd 2000 km-nél ajánlom a pontos finomhangolást, azután már nem nagyon fog változni, kb. addigra kopik össze minden. 500 km-ig kis terhelés, 2000 km-ig már mehet nagyobb, de még betartva a 20-40-60-80 km/h-t. Afölött már bejáratottnak tekinthető, legalábbis a sajátomból kiindulva. Üzemmelegen, felkapcsolt reflektorral célszerű állítani. A homloklemez eltávolítása bizonyos esetekben elég hosszú idő ahhoz, hogy visszahűljön a motor, emiatt ma már készítenék egy lékelt homloklemezt, amit nem kell eltávolítani ahhoz, hogy hozzáférjek a karburátorhoz. De nyáron szerintem annyira nem fenyeget ez a veszély. 20-25 kinti hőmérsékleten célszerű beállítani (szerintem).

6725 Piret Endre 2018-06-17 23:37:31

Örömmel látom, hogy készül itt még autó, és mennyivel gyorsabban, mint az enyém :-)
Update tőlem: belekerült úgy 500 km, lényegében probléma nélkül. Remélem ez így is marad. Szórakozott kicsit az alapjárat, most úgy tűnik, stabilizálta magát. Kicsit be kellett dúsítani ehhez, most majd megpróbálom visszavenni. Helyezkedtek a vezérlőtárcsák a helyükön a sok állás után, mittudomén.
Jó 30 éves tervet is valóra váltottam: kapott relét a tompított. Tudom, nem gyári, de a relé legalább eredeti DDR, és 5 perc alatt visszaalakítható. Viszont így már nem forró a forgókapcsoló hátulról a 6V-os izzók brutális áramától.

Azt még szokni kell, hogy több idő kell mindenhez vele, mert pl egy bevásárlóközpont parkolóban biztosan odajön valaki nosztalgiázni :-)

6724  Spityu 2018-06-17 13:32:06  Előzmény:jocking .: 80308

Én minden fényes feketét ezzel fújtam. Az 1K nem annyira időt- és benzinálló. A 2K viszont lakkosabb sajnos. De van gyári új kuplung illetve gázpedálom. Fénylik mint a Salamon töke. Szóval annyira nem zavar. A futóművet lemostam és megnéztem, hogy milyen volt alatta a festék, és azt is fényesnek mondanám. Az tuti, hogy nem olyan mattos, mint a pótalkatrészként boltokban néha kapható féklemezek, csonkállványok stb. (Természetesen nem a felújítottakra, hanem a gyári pótalkatrészekre gondolok.) Azok valami egészen más festékkel lettek lefújva.
A dobozos szintén akril, konverteres, ezért nem kell hozzá edző. Szerintem nem lesz velük gond.
Az ablaktörlőhöz selyem feketét, a műszerfalhoz pedig matt feketét (csak egy vékony hintésnyit, hogy ne torzítsa a mintázatot) használtam. Ezek flakonosak voltak.

6723 jocking . 2018-06-16 23:29:47  Előzmény: Spityu: 80307

Jó is hogy szóba került, mert az még nem tiszta, hogy a motortér cuccait (tank, motorburkolat, stb.) is 2K-val érdemes fújni? Benzinállók ezek? Az eddigi futómű cuccokat valami bolti sprével fújtam, ami benzinállónak volt hirdetve, de a motortérben azt már kevésnek érezném, már csak a hő miatt is.

6722  Spityu 2018-06-16 12:50:21

Jó ötlet, hogy magad szerzed be a festéket. De! Előbb legyen tényleg festésre kész a kocsi és legyen meg az is, hogy ki fogja fényezni. Konzultálj vele, hogy miből és mennyit vegyél. Jó sokat olvastam róla, hogy melyik milyen tartós, strapabíró stb. Nyilván fontos, hogy előírás szerint legyen felhordva, ne legyen túlhígítva stb., mert akkor egy csúcsminőségű festék is hamar tönkremegy. Na meg az aládolgozás, rétegkompatibilitás stb.

De most csak beszéljünk a fedőrétegről: Nekem Standox Standofleet, 3 liter vagy kiló, nem tudom már. 1 egység edző. Erre volt, aki azt mondta, hogy nem valami jó, inkább a 2:1 arányú "rendes" festékek a jók. Hát... én nagyon meg vagyok vele elégedve, igazából túl szép is. De a Standox mint márka, biztos, hogy nem tévedés, ha minőségről van szó. Az ára is mondjuk ehhez igazodik... na de ezen spórolni? Ne vicceljünk...

Amit ismerek még: Rezakryl. Ez magyar, talán a legolcsóbb. Rossz tapasztalatom nincs vele, ha jó a konszisztencia, a szóráskép, mennyiség és a légnyomás, és megfelelően alá van dolgozva, gyönyörű a végeredmény. A tartósságáról nincs infóm, mivel napfény nem éri a kocsit, csak amikor megyek vele. Bár általában direkt napsütésben nem is megyek vele, mert hamar szaunává válik. A fekete dolgokat fújtam vele. Továbbá kevertettem a hátsó váltóbaknak és az ablakemelő sínnek is színt, az is ez volt.

Mobihelre azt olvastam, hogy 1-2 év alatt bemattul, ha folyamatosan UV éri, akkor mélyen is. Nem tudok példát mondani, de vigyáznék vele. Persze, lehet, hogy ebből is van több változat is, és csak valamelyik olcsóra jellemző ez.

Sikkens: nincs közvetlen tapasztalatom, de Csucsunova tudomásom szerint ezzel fújta a púpost. Ja, de van! Mire elkészült az autóm, a szerelések következtében keletkezett 2 db körömnyi karc, amiket egy másik fényezőhöz vittem kijavíttatni, mivel az, aki fújta a kasztnit, elhúzott külföldre. Ugyan vittem javítófestéket (az eredeti maradékát), szerintem nem azzal dolgozott az öreg, hanem a saját anyagával, ami Sikkens. Természetesen spot fényezéssel lettek javítva a hibák, semmi nem látszik belőlük.

Gondolom, te is garázsban fogod tárolni az autót. Figyelj oda arra, hogy ne érje közvetlenül napfény, max. szórtan. Emiatt és a rovarok miatt is 3 lepedővel szoktam letakarni a kocsit. Továbbá waxozom minden mosás után, amint megszáradt. Egyrészt az UV ellen is véd valamennyire, másrészt sokkal könnyebben lejön a mocsok. Sajnos a fényességre is rádob 50%-ot, így lakkos hatású lesz. Létezik matt festésre való wax is, de horror áron.

Színkód van is, meg nem is. Standoxéknál azt mondták nekem, leginkább a RAL7032-nek felel meg. Egy másik helyen viszont ugyanez a kód nagyon eltér. Szóval abszolút nem hordozható a színkód... amúgy egy ajtóvázat vittem és a belsejéről vettünk mintát, miután a szaki megpolírozta azt. Fényes volt és tiszta, de biztos, ami biztos. Egy kis kézi készülékkel "beszkennelte", abból kijött az alaprecept, amibe még kézzel belekorrigált. A kocsi saját színéhez képest tökéletes lett a végeredmény. Viszont megfigyeltük, hogy garantáltan gyári és egyező színű Trabantoknál, ha csak minimális mértékben is, de szokott lenni eltérés.

A színkódos festéket is helyben keverik ki. Van néhány alapszín, azokból. Ne számíts arra, hogy pl. veszel x liter 7032-es festéket, lefújják vele, majd megkarcolod az egyik durót véletlenül, és le szeretnéd javíttatni, visszamész, kérsz 3 deci 7032-t, és az ugyanolyan színű lesz. El fog ütni, az biztos. Teljesen mindegy, hogy leolvassák, vagy kártya alapján keverik ki. Nagyon profi és igényes fényező kell az ilyen dolgok lejavítására, aki képes akár tízszer is korrigálni, hogy jó legyen az árnyalat, és csak azután fújja rá a kocsira. Ma már lehet, hogy inkább másfél autónyit kérnék. :D 1 litert nyugodtan kérjél pluszban, mint amennyit a fényező mond. Az edző 1-2 hónap alatt beszárad, de nem baj, kérdezd meg, hogy pontosan milyen néven kell venni (abból is több van szerintem), aztán a félretett festékhez majd csak azt kell beszerezned, ha javítani kell valamit. Hidd el, elsőre kukákba kidobott pénznek tűnhet őrizgetni a szobában 1 liter festéket, ami mondjuk 15-20 e forintba kerül, de sokkal fájdalmasabb, amikor azt látod, hogy valamelyik sárvédő elem elüt a kocsi színétől, mert nem volt tartalék a színből. Maga a festék (A komponens) hosszú ideig eláll. Sima PET palack tökéletes a tárolásra. Ajánlom az ásványvizes üveget, öntsd ki a tartalmát a francba, tegyél a tetejére egy sima rongyot egy rétegben, majd tedd valami meleg helyre, hogy kiszáradjon és por se menjen bele. Ezután mehet bele a festék. A kupak is legyen száraz és normál módon húzd meg, mintha csak víz lenne benne. Időnként érdemes összerázni, mert szétválik összetevőkre. Lehetőleg ne a szekrény tetején vagy a radiátor mellett, de szobahőmérsékleten tárold. Nagyon sokáig eláll így... Jah! amiben adják a festéket, pl. vödör vagy mércés, zárható kis pohárka (mennyiségtől függően) nem zárnak jól. Max. 1-2 napig tárold ebben, mert be tud sűrűsödni. Én a fenti módon fejtettem át a festéket emiatt.

6721 jocking . 2018-06-16 11:41:54

Lassan ott tartok, hogy illene gondolkozni a fényezőn/festésen és a színen.
Mindenképp az autó saját színe kerül vissza rá, ami a papirusz/törtfehér/kosz színű.
Miután az autó kívül-belül telibe lesz fújva, így nem gond az, hogy valahol elütne a szín így nem muszáj kevertetni, hanem mehetne színkóddal. Már csak azért is lenne jobb a színkódos festés, mert egy esetleges javítás esetén több helyen lenne lehetőség beszerezni (nem minden festékboltban tudnak "szemre" keverni).
A kérdés az lenne, hogy van olyan színkód a fenti színre (RAL, PAL, mittomén), ami közelíti annyira a gyári árnyalatot, hogy ne legyen zavaróan más?

6720 Kacsándi Szabolcs 2018-06-11 21:59:07  Előzmény:jocking .: 80300

Ki lehet cserélni és szabályozni is.De eddig többnyire azt tapasztaltam,hogy ami kijön azt már nem nagyon lehet visszatenni,mert sérül.Igen nehezen jött ki eddig amiket szétszedtem.De cserélhető amúgy ,viszont akkor inkább újat bele.Melegítés sokat segíthet.Egyszer ki kell ütni biztosítószeget ami már kínlódás,ha nincs jó minőségű szerszám hozzá.Utána mehet a másik,csak nehéz feltámasztani és más is könnyen sérül.

6719  Spityu 2018-06-05 23:21:37  Előzmény:jocking .: 80300

Azt hiszem, több változata is van. Mintha lenne horony nélküli is, hasonló, mint a rugóvilla szára. Illetve van magyar is belőle. Valószínűleg lehetne szabályoztatni. Egy stift fogja, amit ki kell ütni, ezután elvileg kijön maga a függőcsapszeg is. Még nem csináltam ilyesmit, látok benne szopási lehetőséget.

6718 jocking . 2018-06-05 22:19:22  Előzmény: Spityu: 80299

A csapot lehetne szabályoztatni? Az egyik kicsit kráteres, azzal lehet kezdeni kéne valamit. Láttam már boltban külön csak csapot is, úgyhogy elvileg valahogy ki lehetne szedni a csonkállványból. Mennyire lenne szopó egy ilyen függőcsapszeg csere?

6717  Spityu 2018-06-05 09:30:16  Előzmény:jocking .: 80298

Na, ezt nem gondoltam volna, hogy még a méret is ennyire rossz. Azt tudtam, hogy a magyart nem kell dörzsárazni. Meg hogy kissé puha, emiatt nem túl időtálló.
Ha tudsz németből hozatni gyárit és megfelelő kialakításút (ügyelj, mert többféle van), akkor szerintem vegyél inkább onnan. Ha nagyon drága, akkor textilbakelitből érdemes talán csináltatni őket.
Azt tudom, hogy a rugóvilla 20-as átmérőjű. Az alsó meg talán 22, de ebben nem vagyok biztos. Meg sem mértem! El sem hittem, de zéró kottyanása volt 82e km után! A rugóvillánál egészen más volt a helyzet. A csap kissé korrodált volt, így nem szabályos kör alakú. Mivel a lehető legnagyobb mértékben törekedtem arra, hogy a saját, eredeti alkatrészei kerüljenek visszaépítésre, így ahelyett, hogy vettem volna újakat, elvittem felszabályoztatni őket. Azt hiszem, 19.6 mm-re lettek köszörülve, ennyi volt a perselyek belső átmérője is. Ami besajtolás után tovább zömül, így szerencsére azokon is kellett dörzsárazni, hogy jók legyenek. A lényeg, hogy ha kopott a csap, dörzsárazhatod akárhogyan a perselyt, hamar kotyogni fog.
Behelyezéskor ügyelj arra, hogy a gyári persely eléggé törékeny. Ajánlott megkenni előtte + deszkával beütni vagy besajtolni, figyelve, nehogy ferdén menjen.

6716 jocking . 2018-06-05 08:06:46  Előzmény: Spityu: 80297

"Viszont a készre szerelést ne add ki a kezedből, én azt javaslom. Ennyi erővel restaurátor műhelybe is le lehetne adni az autót, és a váróteremben iszogatni a poros kávét, meg lapozgatni a prospektusokat... :)"

Nem terveztem, meg amúgy is, az eddigi összes munkából csak azt nem csináltam én, amihez hiányzott vagy a gép, vagy a szaktudás (ld. pl. önindító kefe beforrasztás, generátor bemérés). Minden más "hóm méd". :D


Btw, most látom, hogy kimaradt az "update"-ek közül. Vettem függőcsapszeg perselyt, a jó kis magyar zöldet, mert csak az volt. Igazából az volt a terv, hogy csak mintának kell, ha esetleg faragtatnék újat. Maga a csap 22-22.5 mm között mozog átmérőben, a perselynek ennél szűkebbnek kell lennie, hogy dörzsárazással jól lehessen illeszteni.
Namármost, ezek a tök új, remek magyar perselyek 23 mm-ről indulnak. Van, ahol több, mint 23.5. Röhej, hogy mit nem mernek árulni alkatrész címszó alatt. Pedig sejtettem, hogy sz@r, de nem gondoltam, hogy nem csak anyagában, hanem méretében is... Mindenképp marad a csináltatás, vagy németből hozás, még majd átgondolom.

6715  Spityu 2018-06-04 23:30:00  Előzmény:jocking .: 80293

Mihályfi biztosan újít fel főtengelyt. De szerintem Ninausz is. Vagy például Nyíregyházán Nyitrai. De ő csak gyári, nem besült főtengellyel foglalkozik. Azt kapod vissza, amit küldtél vagy vittél neki, igen jó minőségben felújítva.

Magával a furattal ne törődjél nagyon, nem gyári dugattyúból találsz bármilyen méretet. Inkább csak válogasd össze a párokat és a legjobb állapotú párt válaszd ki, ha nincs meg a kocsi sajátja, vagy annak valami nagy baja van.

Viszont a készre szerelést ne add ki a kezedből, én azt javaslom. Ennyi erővel restaurátor műhelybe is le lehetne adni az autót, és a váróteremben iszogatni a poros kávét, meg lapozgatni a prospektusokat... :)

6714 jocking . 2018-06-04 22:55:54  Előzmény: Spityu: 80292

Dugattyúból biztos, hogy nem lesz Mahle és a többiek, mert eddig még csak külföldön találtam, ott is aranyárban. Erre a Pálra viszont majd rákérdezek.
Ugyanez a bajom a "bolti" főtengellyel, mióta a motor elfogyasztott anno vagy 4 magyar felújított főtengelyt, azóta fenntartással kezelem amit itt tákolnak össze. Reméltem, hogy ahol a blokkot megcsinálják, ott főtengellyel is foglalkoznak, de mindegy, erre majd rákérdezek.
Hengerekkel csak annyi a gond, hogy van itthon vagy 10, de egyikről sem tudom, hogy mennyire kopottak.

(Képet mégsem töltök fel, most meg az a része döglött az oldalnak...)

6713  Spityu 2018-06-04 18:28:22  Előzmény:jocking .: 80291

Úgy emlékszem, felülre nekem bőven elég volt a 2 doboz. Más kérdés, hogy alulra is ráfújtam annyit. De lehet, hogy oda csak a felét, majd fényképeken megnézem.

A vezérlőtárcsák pályáját nézd meg a blokk osztássíkjában, akár simán szemmel, akár egy vonalzót helyezve az adott tárcsa pályájának kerületi pontjaihoz. Ha a főtengely középpontja felé haladva kúpos a blokk felszíne, akkor eléggé indokolt a szabályoztatás. Ha csak karcos a felület, nem feltétlenül szükséges felszabályoztatni, mert idővel összekopnak, de addig is tömíti valamennyire az olaj, nem kell aggódni. Nálam az egyik henger pályája eléggé kúpos volt, amelyiknél anno az alsó hajtókarcsapágy besült, amit megelőzve némi forgács is került a tárcsákhoz, csiszolómasszát alkotva az olajjal. Ugye a rugók a közepét nyomják leginkább a tárcsáknak, ezért ott jobban el is kopott a blokk, kúposra.
Ügyelj arra, hogy csak a feltétlenül szükséges mennyiség legyen leköszörülve, különben a stift szélére kerülhetnek a tárcsák, ami veszélyes, további kopás után a tárcsa leugrását eredményezi. Én Mihályfinál szabályoztattam, 7000 volt kb. 5 éve. Egy negatív észrevételem van a munkájukkal kapcsolatban: a szabályozáskor pontosan 140mm átmérőjű körben szabályozták, így semmi tolerancia nincs, mivel a tárcsa is ekkora külső átmérővel rendelkezik. Vagyis ha valami csak egy kicsit is excentrikus, máris felül a régi felület peremére a tárcsa, és abszolút nem fog tömíteni.
Ezt úgy hidaltam át, hogy egyszerű kettősköszörűn meghúzkodtam a tárcsákat. Érzéssel, alig hozzáérintve, egyszerre sokat fordítva a tárcsán, és ezt sokszor elismételve. Így leszedtem az egyikből kb. 0.5mm-t. Mindig hasonlítottam a gyári példányhoz, hogy egyenletesen koptattam-e. Ezután pedig fogtam az addig még nem piszkáltat, és abból is ledolgoztam ugyanennyit (néztem a már készhez). Teljesen hibátlan lett, nem lett szögletes vagy ilyesmi, és teljesen jól elfér a helyén.
Én gyári új tárcsát használtam természetesen. De ugyanígy bevált az utángyártott zöld is (hasonló a gyári zöldhöz a színe), eléggé acélos. A rozsdamentesről nincs tapasztalatom.

Én azt javasolnám, hogy szerezd be először a beépítésre kész főtengelyt (neked már új típusú való) és akár azzal együtt vigyed felszabályoztatásra, hogy lássák a szakik, mennyit szabad leszedni a felszínből. Dugónak gyári, Kolbenschmidt vagy Mahle. Ha ez nincs (két nap alatt nem fogsz találni), akkor Pál vagy Berta. De inkább Pál. Előbbiek 3 (esetleg 2), utóbbiak 4 századra illesztve. Hengerből mi a gond a mostanival? A 6 menetet és a 3 tömítőfelszínt ellenőrizd elsősorban. Na meg persze ne legyen repedt, törött, javíthatatlanul szétkopva belül stb. Keress valami 100%-osan sík felületet. Újabb ablaküvegek, sütőajtó, tutira sík, akár valami síkba köszörült felület jó lehet e célra. Legyen lepucolva a hengertalp tökéletesen, majd helyezd a felületre, de sehol ne legyen még egy porszem se. Ne billegjen, az a lényeg, és ne is legyenek a sarkok "lehajolva" a hengertalpcsavaroktól. Hasonlóan ellenőrizheted a másik két felületet is, de azokkal nem szokott gond lenni. Fúráskor természetesen a hengertalp a bázis. Viszont ha görbe, akkor a hengerfejet kell alapul venni a hengertalp megsíkolásához.

6712 jocking . 2018-06-03 20:42:03

Most, hogy újra működnek itt a dolgok, update:
Szombaton mindenhol megkapta az autó a Rapidot, ahová még korábban nem jutott. Ma pedig ráment a Body 989 is. Rég volt ennyire szép világos a bódé. :) A Body-val viszont kicsit elszámoltam magam, 2 liter kevés lett, alighanem még be kell rendelnem 1, de inkább 2 dobozt, hogy az ajtókra és a motortérre is jusson rendesen. Aztán jöhet a varrattömítő és a durók, remélem jövő hétvégén arra is sor kerül. Képek hamarosan. :)

Viszont egy kis motor téma. A vezérlőtárcsa pálya eléggé karcos nálam, nem tudom, mit kapott, de mindkettőnek hanglemez-szerű mintázata van, körömmel kitapintható. Nem mondanám vészesnek, de hogy a későbbiekben ne mélyüljenek el a "gödrök", szerintem nem ártana szabályoztatni.
Ilyen munkával kapcsolatban két helyet találtam aránylag közel, mindkettő Bp.-en van, az egyik a Ninausz, a másik a Mihályfi gépműhely. Azt nem kétlem, hogy normálisan meg tudják csinálni (Ninausz legalábbis már bizonyított, hogy ért ezekhez a motorokhoz), viszont a folytatás az lenne, hogy alkatrész is kellene a blokkhoz, főtengely, dugók, hengerek. A fenti két cégnél ezeket be lehet szerezni normális minőségben?

6711 jocking . 2018-06-03 16:22:20

Végre, halleluja. :)

6710 jocking . 2018-05-23 18:51:51

Próba

6709 jocking . 2018-05-23 11:50:01

Lol, úgy látom, egy kissé elxarta magát az oldal adatbázisa, eltűntek a kommentekből a szöveges részek...
Ja nem, az új sem látszik, remek :D :D

6708  Spityu 2018-05-16 20:22:57

Nehéz kérdés is, meg nem is. A tömítőt nem írom le újra. A felhordás módját sem. Eltávolításhoz szerintem szikét használtam nagyoláshoz, aztán meg nitrót talán. De már nem emlékszem. Így mennék neki.
Nekem ugye gyári újak voltak az oldalsók, tárolási karcokkal. Leírom, hogyan csináltam. Gumikesztyű, foszforsav (rozsdamaró esetleg), dörzsis szivacs, lekopott hajlékony szivacsos (vékonyabb) csiszoló párna. Talán 600-as lehetett, de fényesre kopva. Némi hígított foszforsavba mártogatva a csiszoló párnával hosszirányban a külsejét "csiszoltam" (homogenizáltam) a lécnek. Ami ettől kb. matt-selymes lett. A tetejét viszont a dörzsis szivaccsal, ugyanúgy foszforsavba mártogatva. Ügyelni kell rá, hogy a szivacsok csak a megfelelő lapot érjék. A léc szerintem extrudált anyag lehet. Felül szálcsiszolt (kinézetre, nem biztos, hogy konkrétan szálcsiszolással érték el, simán lehet a szerszámtól, ami alakította), oldalt "fényes". Szerintem nem polír, de fényes. Nehéz meghatározni. A selymes evőeszközöknél fényesebb, de a full-tükör evőeszközöknél kevésbé. Ami biztosan nem: matt, szálcsiszolt. https://www.youtube.com/watch?v=nZJHAqo-cCY

Tisztítás közben sehogy nem rögzítettem, két gumikesztyűs kéz és a többi, amit írtam. A fenti tisztítási módszertől a teteje készen is lesz. Az oldala viszont túl matt. De homogén. Ezt hosszirányú kézi polírozással (hamar megvan), Prevent pasztával fényesítettem ki. Így valamelyest fényesebb lesz, mint a gyári (bár nem biztos), de kb. 2 év alatt száraz helyen is le fog törni belőle valamennyi.

Az oldaldíszléceknél hasonlóan jártam el. Az szerintem se nem szálcsiszolt, se nem fényes (újan sem). Matt, homogén. Hosszirányban a fenti löttyel + dörözsis szivaccsal kínáltam be. JA! Itt is és az előbbinél is előfordulhat, hogy a dörzsis szivacs is kissé fényesít (azon túl, hogy egyfajta szálcsizolást is végez). Ilyenkor természetesen a sima felével kell kenegetni foszforsavval, amitől szépen homogénre bemattul. Uganígy az oldaldíszlécnél is. Szóval a megmunkálások után igazából az összes díszlécet a kívánt kinézetűre mattítottam.

C oszlop szellőzőnél csak óvatosan mattítottam savval és sima szivaccsal. Semmiféle direkt csiszolást nem végeztem. A gyári, szálcsiszolt felületet könnyű elrontani és lehetetlen helyreállítani, mivel préselés előtt csiszolták a lemezt. Itt van is némi patina az enyémen (inkább, mint egy idegen, gyári új :) )

6707 jocking . 2018-05-16 12:31:12

Sikerült jó állapotú tetődíszlécet szerezni, így ez a gond is megoldódni látszik.
Viszont a tisztításával kapcsolatban kíváncsi lennék a tapasztalatokra. Szerintem olyan autóról származik, ami sokat állt a szabad ég alatt, ezért rajta van ez a szürkés-fekete pöttyös réteg. Az alján meg rajt van annak a keményre száradó trutyinak a maradéka, amivel szerintem a durót is felrakták.
A kérdés: hogy oldottátok meg a tisztítást? Hogy rögzítettétek tisztítás közben, hogy stabil legyen, de ne deformálódjon? Milyen szereket, szerszámokat kellett használni hozzá?

6706 jocking . 2018-05-14 11:46:16

Még egy kis update a dugó témához.
Végigméregettem tolómérővel az autót, és úgy tűnik, hogy alapvetően 2-féle méretben fúrkáltak. A lökhárítókon akkora a lyuk, mint a homlokfalon a maszk alatt és a lengéscsillapítóknál hátul, ezek a nagyobbak. Meg van egy kisebb lyukméret, ami a hátsó ülés lábterében és a lengéscsillapítónál belül (a két doblemezt összekötő merevítő tövénél, a "dobozon") van. A két lyukméret között a különbség kb. 1 mm. Miután trabantwelten sem találtam nyomát többféle dugónak, ezért gondolom van a műanyagban annyi, hogy a szűkebbik lyukba is bemenjen.

6705 jocking . 2018-05-11 10:48:10  Előzmény: Spityu: 80277

Az első lehetőséget inkább passzolnám, Csapinál meg nem találtam ilyesmit a webshopban. Aztán lehet, hogy hoznának telefon után is.
Lehetőségként még az is felmerült bennem így utólag, hogy nyáron megyek Drezdába (meg persze Zwickauba), és személyesen elrendezem a boltban a cuccost. Már ha addig nem kerül elő más lehetőség. :)

6704  Spityu 2018-05-10 23:13:13  Előzmény:jocking .: 80275

Udvarolj Elnök Úrnál. :) Lehet, hogy hozna. Vagy Csapinál érdeklődj, ők is szoktak a Trabantwelttől hozni cuccokat. Márpedig ott van lökhárítódugó.
Pontosan fejből nem tudom, hányféle méret van, de nálam volt még az akksi mellett 1, a hátsó ülés előtti taposónál talán 2, a C oszlopnál belül 2 ill. 1, nálam is a lengéscsillapítónál talán, illetve a hátsó rugónál. Továbbá a hattyúnyak jobb első sarkánál alul, de oda egy gumi dugó volt és van (gyárilag). Ja és persze a küszöbdugók. A homloklemez alatt nekem még nem volt.

6703 jocking . 2018-05-10 22:03:36

Nem tudtok esetleg valami "dugóboltot", ahonnan nem csak kereskedelmi mennyiséget lehet rendelni? Itt a korábbi hsz-ekben megtaláltam a céget, akiknél lehet a lökhárítóba (és hátra a lengéscsillapító alatti lyukba) illő műanyag dugót kapni, de az autóba kb. 10 darab kell összesen a minimális rendelés mennyiség meg 500 darab náluk... :/