Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6729 Piret Endre 2018-06-18 12:00:57  Előzmény: Spityu: 80313

Pedig egyszerű: dinamónál alapjáraton már világít a töltésjelző, ami azt jelenti, hogy a fesszabályzóban visszáramkapcsoló már oldott, azaz a dinamó nem kapcsolódik a rendszerre. Ezáltal a dinamó által "felvett" nyomaték sem függ az elektromos rendszerterheléstől, csak a saját gerjesztőtekercsére dolgozik, semmi másra.
Mindez persze csak normál alapjárati fordulat környékén igaz, amikor még világít (bármilyen halvány fénnyel is) a töltéslámpa.

6728  Spityu 2018-06-18 00:16:36  Előzmény:Piret Endre: 80312

Ja, akkor jó. Akkor szerintem bármikor megejthető a finomhangolás. Azért ajánlom a lenti hőmérséklettartományt, mert úgy tapasztaltam, hogy az egy jó átlagnak tekinthető, így melegebb és hidegebb időben is valószínűbb, hogy szépen fog járni a motor.
Azt nem is tudtam, hogy a dinamónál nem számít az aktuális rendszerterhelés. Mondjuk ha valami, akkor a dinamó és a generátor számomra már bonyolult. Ami a pontos fizikai működést illeti. Nyilván attól még protonokra bontottam azt is. :)

6727 Piret Endre 2018-06-18 00:11:49  Előzmény: Spityu: 80311

Azt mondjuk nem mondtam, hogy a motor csak külső tisztítást kapott, szétszedve nem volt. Nincs miért szerencsére... Szóval túl sok bejáratnivaló nincs odabent, de persze azért kíméletes volt a kezdet, mégiscsak eltelt bő négy év két munkaütem között :-)
A dinamó kevés előnyeinek egyike, hogy az elektromos terhelés nem számít bele az alapjáratba.

6726  Spityu 2018-06-17 23:58:01  Előzmény:Piret Endre: 80310

Igen, ez így van. Nagyon le lehet ragadni egy-egy helyen. :D Az alapjárat és a keverék igény változása inkább a henger járódásának tudható be. Én megfigyeltem azt is, hogy a motor vagy éppen a beszívott levegő hőmérsékletén túl az olaj viszkozitása is befolyásolni tudja az alapjáratot. Hogy a fogyasztók működtetéséhez szükséges energiáról ne is beszéljünk. Összességében jó ez így, hogy most kicsit dúsabb, csak ne fulladjon bele, az a lényeg. Majd 2000 km-nél ajánlom a pontos finomhangolást, azután már nem nagyon fog változni, kb. addigra kopik össze minden. 500 km-ig kis terhelés, 2000 km-ig már mehet nagyobb, de még betartva a 20-40-60-80 km/h-t. Afölött már bejáratottnak tekinthető, legalábbis a sajátomból kiindulva. Üzemmelegen, felkapcsolt reflektorral célszerű állítani. A homloklemez eltávolítása bizonyos esetekben elég hosszú idő ahhoz, hogy visszahűljön a motor, emiatt ma már készítenék egy lékelt homloklemezt, amit nem kell eltávolítani ahhoz, hogy hozzáférjek a karburátorhoz. De nyáron szerintem annyira nem fenyeget ez a veszély. 20-25 kinti hőmérsékleten célszerű beállítani (szerintem).

6725 Piret Endre 2018-06-17 23:37:31

Örömmel látom, hogy készül itt még autó, és mennyivel gyorsabban, mint az enyém :-)
Update tőlem: belekerült úgy 500 km, lényegében probléma nélkül. Remélem ez így is marad. Szórakozott kicsit az alapjárat, most úgy tűnik, stabilizálta magát. Kicsit be kellett dúsítani ehhez, most majd megpróbálom visszavenni. Helyezkedtek a vezérlőtárcsák a helyükön a sok állás után, mittudomén.
Jó 30 éves tervet is valóra váltottam: kapott relét a tompított. Tudom, nem gyári, de a relé legalább eredeti DDR, és 5 perc alatt visszaalakítható. Viszont így már nem forró a forgókapcsoló hátulról a 6V-os izzók brutális áramától.

Azt még szokni kell, hogy több idő kell mindenhez vele, mert pl egy bevásárlóközpont parkolóban biztosan odajön valaki nosztalgiázni :-)

6724  Spityu 2018-06-17 13:32:06  Előzmény:jocking .: 80308

Én minden fényes feketét ezzel fújtam. Az 1K nem annyira időt- és benzinálló. A 2K viszont lakkosabb sajnos. De van gyári új kuplung illetve gázpedálom. Fénylik mint a Salamon töke. Szóval annyira nem zavar. A futóművet lemostam és megnéztem, hogy milyen volt alatta a festék, és azt is fényesnek mondanám. Az tuti, hogy nem olyan mattos, mint a pótalkatrészként boltokban néha kapható féklemezek, csonkállványok stb. (Természetesen nem a felújítottakra, hanem a gyári pótalkatrészekre gondolok.) Azok valami egészen más festékkel lettek lefújva.
A dobozos szintén akril, konverteres, ezért nem kell hozzá edző. Szerintem nem lesz velük gond.
Az ablaktörlőhöz selyem feketét, a műszerfalhoz pedig matt feketét (csak egy vékony hintésnyit, hogy ne torzítsa a mintázatot) használtam. Ezek flakonosak voltak.

6723 jocking . 2018-06-16 23:29:47  Előzmény: Spityu: 80307

Jó is hogy szóba került, mert az még nem tiszta, hogy a motortér cuccait (tank, motorburkolat, stb.) is 2K-val érdemes fújni? Benzinállók ezek? Az eddigi futómű cuccokat valami bolti sprével fújtam, ami benzinállónak volt hirdetve, de a motortérben azt már kevésnek érezném, már csak a hő miatt is.

6722  Spityu 2018-06-16 12:50:21

Jó ötlet, hogy magad szerzed be a festéket. De! Előbb legyen tényleg festésre kész a kocsi és legyen meg az is, hogy ki fogja fényezni. Konzultálj vele, hogy miből és mennyit vegyél. Jó sokat olvastam róla, hogy melyik milyen tartós, strapabíró stb. Nyilván fontos, hogy előírás szerint legyen felhordva, ne legyen túlhígítva stb., mert akkor egy csúcsminőségű festék is hamar tönkremegy. Na meg az aládolgozás, rétegkompatibilitás stb.

De most csak beszéljünk a fedőrétegről: Nekem Standox Standofleet, 3 liter vagy kiló, nem tudom már. 1 egység edző. Erre volt, aki azt mondta, hogy nem valami jó, inkább a 2:1 arányú "rendes" festékek a jók. Hát... én nagyon meg vagyok vele elégedve, igazából túl szép is. De a Standox mint márka, biztos, hogy nem tévedés, ha minőségről van szó. Az ára is mondjuk ehhez igazodik... na de ezen spórolni? Ne vicceljünk...

Amit ismerek még: Rezakryl. Ez magyar, talán a legolcsóbb. Rossz tapasztalatom nincs vele, ha jó a konszisztencia, a szóráskép, mennyiség és a légnyomás, és megfelelően alá van dolgozva, gyönyörű a végeredmény. A tartósságáról nincs infóm, mivel napfény nem éri a kocsit, csak amikor megyek vele. Bár általában direkt napsütésben nem is megyek vele, mert hamar szaunává válik. A fekete dolgokat fújtam vele. Továbbá kevertettem a hátsó váltóbaknak és az ablakemelő sínnek is színt, az is ez volt.

Mobihelre azt olvastam, hogy 1-2 év alatt bemattul, ha folyamatosan UV éri, akkor mélyen is. Nem tudok példát mondani, de vigyáznék vele. Persze, lehet, hogy ebből is van több változat is, és csak valamelyik olcsóra jellemző ez.

Sikkens: nincs közvetlen tapasztalatom, de Csucsunova tudomásom szerint ezzel fújta a púpost. Ja, de van! Mire elkészült az autóm, a szerelések következtében keletkezett 2 db körömnyi karc, amiket egy másik fényezőhöz vittem kijavíttatni, mivel az, aki fújta a kasztnit, elhúzott külföldre. Ugyan vittem javítófestéket (az eredeti maradékát), szerintem nem azzal dolgozott az öreg, hanem a saját anyagával, ami Sikkens. Természetesen spot fényezéssel lettek javítva a hibák, semmi nem látszik belőlük.

Gondolom, te is garázsban fogod tárolni az autót. Figyelj oda arra, hogy ne érje közvetlenül napfény, max. szórtan. Emiatt és a rovarok miatt is 3 lepedővel szoktam letakarni a kocsit. Továbbá waxozom minden mosás után, amint megszáradt. Egyrészt az UV ellen is véd valamennyire, másrészt sokkal könnyebben lejön a mocsok. Sajnos a fényességre is rádob 50%-ot, így lakkos hatású lesz. Létezik matt festésre való wax is, de horror áron.

Színkód van is, meg nem is. Standoxéknál azt mondták nekem, leginkább a RAL7032-nek felel meg. Egy másik helyen viszont ugyanez a kód nagyon eltér. Szóval abszolút nem hordozható a színkód... amúgy egy ajtóvázat vittem és a belsejéről vettünk mintát, miután a szaki megpolírozta azt. Fényes volt és tiszta, de biztos, ami biztos. Egy kis kézi készülékkel "beszkennelte", abból kijött az alaprecept, amibe még kézzel belekorrigált. A kocsi saját színéhez képest tökéletes lett a végeredmény. Viszont megfigyeltük, hogy garantáltan gyári és egyező színű Trabantoknál, ha csak minimális mértékben is, de szokott lenni eltérés.

A színkódos festéket is helyben keverik ki. Van néhány alapszín, azokból. Ne számíts arra, hogy pl. veszel x liter 7032-es festéket, lefújják vele, majd megkarcolod az egyik durót véletlenül, és le szeretnéd javíttatni, visszamész, kérsz 3 deci 7032-t, és az ugyanolyan színű lesz. El fog ütni, az biztos. Teljesen mindegy, hogy leolvassák, vagy kártya alapján keverik ki. Nagyon profi és igényes fényező kell az ilyen dolgok lejavítására, aki képes akár tízszer is korrigálni, hogy jó legyen az árnyalat, és csak azután fújja rá a kocsira. Ma már lehet, hogy inkább másfél autónyit kérnék. :D 1 litert nyugodtan kérjél pluszban, mint amennyit a fényező mond. Az edző 1-2 hónap alatt beszárad, de nem baj, kérdezd meg, hogy pontosan milyen néven kell venni (abból is több van szerintem), aztán a félretett festékhez majd csak azt kell beszerezned, ha javítani kell valamit. Hidd el, elsőre kukákba kidobott pénznek tűnhet őrizgetni a szobában 1 liter festéket, ami mondjuk 15-20 e forintba kerül, de sokkal fájdalmasabb, amikor azt látod, hogy valamelyik sárvédő elem elüt a kocsi színétől, mert nem volt tartalék a színből. Maga a festék (A komponens) hosszú ideig eláll. Sima PET palack tökéletes a tárolásra. Ajánlom az ásványvizes üveget, öntsd ki a tartalmát a francba, tegyél a tetejére egy sima rongyot egy rétegben, majd tedd valami meleg helyre, hogy kiszáradjon és por se menjen bele. Ezután mehet bele a festék. A kupak is legyen száraz és normál módon húzd meg, mintha csak víz lenne benne. Időnként érdemes összerázni, mert szétválik összetevőkre. Lehetőleg ne a szekrény tetején vagy a radiátor mellett, de szobahőmérsékleten tárold. Nagyon sokáig eláll így... Jah! amiben adják a festéket, pl. vödör vagy mércés, zárható kis pohárka (mennyiségtől függően) nem zárnak jól. Max. 1-2 napig tárold ebben, mert be tud sűrűsödni. Én a fenti módon fejtettem át a festéket emiatt.

6721 jocking . 2018-06-16 11:41:54

Lassan ott tartok, hogy illene gondolkozni a fényezőn/festésen és a színen.
Mindenképp az autó saját színe kerül vissza rá, ami a papirusz/törtfehér/kosz színű.
Miután az autó kívül-belül telibe lesz fújva, így nem gond az, hogy valahol elütne a szín így nem muszáj kevertetni, hanem mehetne színkóddal. Már csak azért is lenne jobb a színkódos festés, mert egy esetleges javítás esetén több helyen lenne lehetőség beszerezni (nem minden festékboltban tudnak "szemre" keverni).
A kérdés az lenne, hogy van olyan színkód a fenti színre (RAL, PAL, mittomén), ami közelíti annyira a gyári árnyalatot, hogy ne legyen zavaróan más?

6720 Kacsándi Szabolcs 2018-06-11 21:59:07  Előzmény:jocking .: 80300

Ki lehet cserélni és szabályozni is.De eddig többnyire azt tapasztaltam,hogy ami kijön azt már nem nagyon lehet visszatenni,mert sérül.Igen nehezen jött ki eddig amiket szétszedtem.De cserélhető amúgy ,viszont akkor inkább újat bele.Melegítés sokat segíthet.Egyszer ki kell ütni biztosítószeget ami már kínlódás,ha nincs jó minőségű szerszám hozzá.Utána mehet a másik,csak nehéz feltámasztani és más is könnyen sérül.

6719  Spityu 2018-06-05 23:21:37  Előzmény:jocking .: 80300

Azt hiszem, több változata is van. Mintha lenne horony nélküli is, hasonló, mint a rugóvilla szára. Illetve van magyar is belőle. Valószínűleg lehetne szabályoztatni. Egy stift fogja, amit ki kell ütni, ezután elvileg kijön maga a függőcsapszeg is. Még nem csináltam ilyesmit, látok benne szopási lehetőséget.

6718 jocking . 2018-06-05 22:19:22  Előzmény: Spityu: 80299

A csapot lehetne szabályoztatni? Az egyik kicsit kráteres, azzal lehet kezdeni kéne valamit. Láttam már boltban külön csak csapot is, úgyhogy elvileg valahogy ki lehetne szedni a csonkállványból. Mennyire lenne szopó egy ilyen függőcsapszeg csere?

6717  Spityu 2018-06-05 09:30:16  Előzmény:jocking .: 80298

Na, ezt nem gondoltam volna, hogy még a méret is ennyire rossz. Azt tudtam, hogy a magyart nem kell dörzsárazni. Meg hogy kissé puha, emiatt nem túl időtálló.
Ha tudsz németből hozatni gyárit és megfelelő kialakításút (ügyelj, mert többféle van), akkor szerintem vegyél inkább onnan. Ha nagyon drága, akkor textilbakelitből érdemes talán csináltatni őket.
Azt tudom, hogy a rugóvilla 20-as átmérőjű. Az alsó meg talán 22, de ebben nem vagyok biztos. Meg sem mértem! El sem hittem, de zéró kottyanása volt 82e km után! A rugóvillánál egészen más volt a helyzet. A csap kissé korrodált volt, így nem szabályos kör alakú. Mivel a lehető legnagyobb mértékben törekedtem arra, hogy a saját, eredeti alkatrészei kerüljenek visszaépítésre, így ahelyett, hogy vettem volna újakat, elvittem felszabályoztatni őket. Azt hiszem, 19.6 mm-re lettek köszörülve, ennyi volt a perselyek belső átmérője is. Ami besajtolás után tovább zömül, így szerencsére azokon is kellett dörzsárazni, hogy jók legyenek. A lényeg, hogy ha kopott a csap, dörzsárazhatod akárhogyan a perselyt, hamar kotyogni fog.
Behelyezéskor ügyelj arra, hogy a gyári persely eléggé törékeny. Ajánlott megkenni előtte + deszkával beütni vagy besajtolni, figyelve, nehogy ferdén menjen.

6716 jocking . 2018-06-05 08:06:46  Előzmény: Spityu: 80297

"Viszont a készre szerelést ne add ki a kezedből, én azt javaslom. Ennyi erővel restaurátor műhelybe is le lehetne adni az autót, és a váróteremben iszogatni a poros kávét, meg lapozgatni a prospektusokat... :)"

Nem terveztem, meg amúgy is, az eddigi összes munkából csak azt nem csináltam én, amihez hiányzott vagy a gép, vagy a szaktudás (ld. pl. önindító kefe beforrasztás, generátor bemérés). Minden más "hóm méd". :D


Btw, most látom, hogy kimaradt az "update"-ek közül. Vettem függőcsapszeg perselyt, a jó kis magyar zöldet, mert csak az volt. Igazából az volt a terv, hogy csak mintának kell, ha esetleg faragtatnék újat. Maga a csap 22-22.5 mm között mozog átmérőben, a perselynek ennél szűkebbnek kell lennie, hogy dörzsárazással jól lehessen illeszteni.
Namármost, ezek a tök új, remek magyar perselyek 23 mm-ről indulnak. Van, ahol több, mint 23.5. Röhej, hogy mit nem mernek árulni alkatrész címszó alatt. Pedig sejtettem, hogy sz@r, de nem gondoltam, hogy nem csak anyagában, hanem méretében is... Mindenképp marad a csináltatás, vagy németből hozás, még majd átgondolom.

6715  Spityu 2018-06-04 23:30:00  Előzmény:jocking .: 80293

Mihályfi biztosan újít fel főtengelyt. De szerintem Ninausz is. Vagy például Nyíregyházán Nyitrai. De ő csak gyári, nem besült főtengellyel foglalkozik. Azt kapod vissza, amit küldtél vagy vittél neki, igen jó minőségben felújítva.

Magával a furattal ne törődjél nagyon, nem gyári dugattyúból találsz bármilyen méretet. Inkább csak válogasd össze a párokat és a legjobb állapotú párt válaszd ki, ha nincs meg a kocsi sajátja, vagy annak valami nagy baja van.

Viszont a készre szerelést ne add ki a kezedből, én azt javaslom. Ennyi erővel restaurátor műhelybe is le lehetne adni az autót, és a váróteremben iszogatni a poros kávét, meg lapozgatni a prospektusokat... :)

6714 jocking . 2018-06-04 22:55:54  Előzmény: Spityu: 80292

Dugattyúból biztos, hogy nem lesz Mahle és a többiek, mert eddig még csak külföldön találtam, ott is aranyárban. Erre a Pálra viszont majd rákérdezek.
Ugyanez a bajom a "bolti" főtengellyel, mióta a motor elfogyasztott anno vagy 4 magyar felújított főtengelyt, azóta fenntartással kezelem amit itt tákolnak össze. Reméltem, hogy ahol a blokkot megcsinálják, ott főtengellyel is foglalkoznak, de mindegy, erre majd rákérdezek.
Hengerekkel csak annyi a gond, hogy van itthon vagy 10, de egyikről sem tudom, hogy mennyire kopottak.

(Képet mégsem töltök fel, most meg az a része döglött az oldalnak...)

6713  Spityu 2018-06-04 18:28:22  Előzmény:jocking .: 80291

Úgy emlékszem, felülre nekem bőven elég volt a 2 doboz. Más kérdés, hogy alulra is ráfújtam annyit. De lehet, hogy oda csak a felét, majd fényképeken megnézem.

A vezérlőtárcsák pályáját nézd meg a blokk osztássíkjában, akár simán szemmel, akár egy vonalzót helyezve az adott tárcsa pályájának kerületi pontjaihoz. Ha a főtengely középpontja felé haladva kúpos a blokk felszíne, akkor eléggé indokolt a szabályoztatás. Ha csak karcos a felület, nem feltétlenül szükséges felszabályoztatni, mert idővel összekopnak, de addig is tömíti valamennyire az olaj, nem kell aggódni. Nálam az egyik henger pályája eléggé kúpos volt, amelyiknél anno az alsó hajtókarcsapágy besült, amit megelőzve némi forgács is került a tárcsákhoz, csiszolómasszát alkotva az olajjal. Ugye a rugók a közepét nyomják leginkább a tárcsáknak, ezért ott jobban el is kopott a blokk, kúposra.
Ügyelj arra, hogy csak a feltétlenül szükséges mennyiség legyen leköszörülve, különben a stift szélére kerülhetnek a tárcsák, ami veszélyes, további kopás után a tárcsa leugrását eredményezi. Én Mihályfinál szabályoztattam, 7000 volt kb. 5 éve. Egy negatív észrevételem van a munkájukkal kapcsolatban: a szabályozáskor pontosan 140mm átmérőjű körben szabályozták, így semmi tolerancia nincs, mivel a tárcsa is ekkora külső átmérővel rendelkezik. Vagyis ha valami csak egy kicsit is excentrikus, máris felül a régi felület peremére a tárcsa, és abszolút nem fog tömíteni.
Ezt úgy hidaltam át, hogy egyszerű kettősköszörűn meghúzkodtam a tárcsákat. Érzéssel, alig hozzáérintve, egyszerre sokat fordítva a tárcsán, és ezt sokszor elismételve. Így leszedtem az egyikből kb. 0.5mm-t. Mindig hasonlítottam a gyári példányhoz, hogy egyenletesen koptattam-e. Ezután pedig fogtam az addig még nem piszkáltat, és abból is ledolgoztam ugyanennyit (néztem a már készhez). Teljesen hibátlan lett, nem lett szögletes vagy ilyesmi, és teljesen jól elfér a helyén.
Én gyári új tárcsát használtam természetesen. De ugyanígy bevált az utángyártott zöld is (hasonló a gyári zöldhöz a színe), eléggé acélos. A rozsdamentesről nincs tapasztalatom.

Én azt javasolnám, hogy szerezd be először a beépítésre kész főtengelyt (neked már új típusú való) és akár azzal együtt vigyed felszabályoztatásra, hogy lássák a szakik, mennyit szabad leszedni a felszínből. Dugónak gyári, Kolbenschmidt vagy Mahle. Ha ez nincs (két nap alatt nem fogsz találni), akkor Pál vagy Berta. De inkább Pál. Előbbiek 3 (esetleg 2), utóbbiak 4 századra illesztve. Hengerből mi a gond a mostanival? A 6 menetet és a 3 tömítőfelszínt ellenőrizd elsősorban. Na meg persze ne legyen repedt, törött, javíthatatlanul szétkopva belül stb. Keress valami 100%-osan sík felületet. Újabb ablaküvegek, sütőajtó, tutira sík, akár valami síkba köszörült felület jó lehet e célra. Legyen lepucolva a hengertalp tökéletesen, majd helyezd a felületre, de sehol ne legyen még egy porszem se. Ne billegjen, az a lényeg, és ne is legyenek a sarkok "lehajolva" a hengertalpcsavaroktól. Hasonlóan ellenőrizheted a másik két felületet is, de azokkal nem szokott gond lenni. Fúráskor természetesen a hengertalp a bázis. Viszont ha görbe, akkor a hengerfejet kell alapul venni a hengertalp megsíkolásához.

6712 jocking . 2018-06-03 20:42:03

Most, hogy újra működnek itt a dolgok, update:
Szombaton mindenhol megkapta az autó a Rapidot, ahová még korábban nem jutott. Ma pedig ráment a Body 989 is. Rég volt ennyire szép világos a bódé. :) A Body-val viszont kicsit elszámoltam magam, 2 liter kevés lett, alighanem még be kell rendelnem 1, de inkább 2 dobozt, hogy az ajtókra és a motortérre is jusson rendesen. Aztán jöhet a varrattömítő és a durók, remélem jövő hétvégén arra is sor kerül. Képek hamarosan. :)

Viszont egy kis motor téma. A vezérlőtárcsa pálya eléggé karcos nálam, nem tudom, mit kapott, de mindkettőnek hanglemez-szerű mintázata van, körömmel kitapintható. Nem mondanám vészesnek, de hogy a későbbiekben ne mélyüljenek el a "gödrök", szerintem nem ártana szabályoztatni.
Ilyen munkával kapcsolatban két helyet találtam aránylag közel, mindkettő Bp.-en van, az egyik a Ninausz, a másik a Mihályfi gépműhely. Azt nem kétlem, hogy normálisan meg tudják csinálni (Ninausz legalábbis már bizonyított, hogy ért ezekhez a motorokhoz), viszont a folytatás az lenne, hogy alkatrész is kellene a blokkhoz, főtengely, dugók, hengerek. A fenti két cégnél ezeket be lehet szerezni normális minőségben?

6711 jocking . 2018-06-03 16:22:20

Végre, halleluja. :)

6710 jocking . 2018-05-23 18:51:51

Próba

6709 jocking . 2018-05-23 11:50:01

Lol, úgy látom, egy kissé elxarta magát az oldal adatbázisa, eltűntek a kommentekből a szöveges részek...
Ja nem, az új sem látszik, remek :D :D

6708  Spityu 2018-05-16 20:22:57

Nehéz kérdés is, meg nem is. A tömítőt nem írom le újra. A felhordás módját sem. Eltávolításhoz szerintem szikét használtam nagyoláshoz, aztán meg nitrót talán. De már nem emlékszem. Így mennék neki.
Nekem ugye gyári újak voltak az oldalsók, tárolási karcokkal. Leírom, hogyan csináltam. Gumikesztyű, foszforsav (rozsdamaró esetleg), dörzsis szivacs, lekopott hajlékony szivacsos (vékonyabb) csiszoló párna. Talán 600-as lehetett, de fényesre kopva. Némi hígított foszforsavba mártogatva a csiszoló párnával hosszirányban a külsejét "csiszoltam" (homogenizáltam) a lécnek. Ami ettől kb. matt-selymes lett. A tetejét viszont a dörzsis szivaccsal, ugyanúgy foszforsavba mártogatva. Ügyelni kell rá, hogy a szivacsok csak a megfelelő lapot érjék. A léc szerintem extrudált anyag lehet. Felül szálcsiszolt (kinézetre, nem biztos, hogy konkrétan szálcsiszolással érték el, simán lehet a szerszámtól, ami alakította), oldalt "fényes". Szerintem nem polír, de fényes. Nehéz meghatározni. A selymes evőeszközöknél fényesebb, de a full-tükör evőeszközöknél kevésbé. Ami biztosan nem: matt, szálcsiszolt. https://www.youtube.com/watch?v=nZJHAqo-cCY

Tisztítás közben sehogy nem rögzítettem, két gumikesztyűs kéz és a többi, amit írtam. A fenti tisztítási módszertől a teteje készen is lesz. Az oldala viszont túl matt. De homogén. Ezt hosszirányú kézi polírozással (hamar megvan), Prevent pasztával fényesítettem ki. Így valamelyest fényesebb lesz, mint a gyári (bár nem biztos), de kb. 2 év alatt száraz helyen is le fog törni belőle valamennyi.

Az oldaldíszléceknél hasonlóan jártam el. Az szerintem se nem szálcsiszolt, se nem fényes (újan sem). Matt, homogén. Hosszirányban a fenti löttyel + dörözsis szivaccsal kínáltam be. JA! Itt is és az előbbinél is előfordulhat, hogy a dörzsis szivacs is kissé fényesít (azon túl, hogy egyfajta szálcsizolást is végez). Ilyenkor természetesen a sima felével kell kenegetni foszforsavval, amitől szépen homogénre bemattul. Uganígy az oldaldíszlécnél is. Szóval a megmunkálások után igazából az összes díszlécet a kívánt kinézetűre mattítottam.

C oszlop szellőzőnél csak óvatosan mattítottam savval és sima szivaccsal. Semmiféle direkt csiszolást nem végeztem. A gyári, szálcsiszolt felületet könnyű elrontani és lehetetlen helyreállítani, mivel préselés előtt csiszolták a lemezt. Itt van is némi patina az enyémen (inkább, mint egy idegen, gyári új :) )

6707 jocking . 2018-05-16 12:31:12

Sikerült jó állapotú tetődíszlécet szerezni, így ez a gond is megoldódni látszik.
Viszont a tisztításával kapcsolatban kíváncsi lennék a tapasztalatokra. Szerintem olyan autóról származik, ami sokat állt a szabad ég alatt, ezért rajta van ez a szürkés-fekete pöttyös réteg. Az alján meg rajt van annak a keményre száradó trutyinak a maradéka, amivel szerintem a durót is felrakták.
A kérdés: hogy oldottátok meg a tisztítást? Hogy rögzítettétek tisztítás közben, hogy stabil legyen, de ne deformálódjon? Milyen szereket, szerszámokat kellett használni hozzá?

6706 jocking . 2018-05-14 11:46:16

Még egy kis update a dugó témához.
Végigméregettem tolómérővel az autót, és úgy tűnik, hogy alapvetően 2-féle méretben fúrkáltak. A lökhárítókon akkora a lyuk, mint a homlokfalon a maszk alatt és a lengéscsillapítóknál hátul, ezek a nagyobbak. Meg van egy kisebb lyukméret, ami a hátsó ülés lábterében és a lengéscsillapítónál belül (a két doblemezt összekötő merevítő tövénél, a "dobozon") van. A két lyukméret között a különbség kb. 1 mm. Miután trabantwelten sem találtam nyomát többféle dugónak, ezért gondolom van a műanyagban annyi, hogy a szűkebbik lyukba is bemenjen.

6705 jocking . 2018-05-11 10:48:10  Előzmény: Spityu: 80277

Az első lehetőséget inkább passzolnám, Csapinál meg nem találtam ilyesmit a webshopban. Aztán lehet, hogy hoznának telefon után is.
Lehetőségként még az is felmerült bennem így utólag, hogy nyáron megyek Drezdába (meg persze Zwickauba), és személyesen elrendezem a boltban a cuccost. Már ha addig nem kerül elő más lehetőség. :)

6704  Spityu 2018-05-10 23:13:13  Előzmény:jocking .: 80275

Udvarolj Elnök Úrnál. :) Lehet, hogy hozna. Vagy Csapinál érdeklődj, ők is szoktak a Trabantwelttől hozni cuccokat. Márpedig ott van lökhárítódugó.
Pontosan fejből nem tudom, hányféle méret van, de nálam volt még az akksi mellett 1, a hátsó ülés előtti taposónál talán 2, a C oszlopnál belül 2 ill. 1, nálam is a lengéscsillapítónál talán, illetve a hátsó rugónál. Továbbá a hattyúnyak jobb első sarkánál alul, de oda egy gumi dugó volt és van (gyárilag). Ja és persze a küszöbdugók. A homloklemez alatt nekem még nem volt.

6703 jocking . 2018-05-10 22:03:36

Nem tudtok esetleg valami "dugóboltot", ahonnan nem csak kereskedelmi mennyiséget lehet rendelni? Itt a korábbi hsz-ekben megtaláltam a céget, akiknél lehet a lökhárítóba (és hátra a lengéscsillapító alatti lyukba) illő műanyag dugót kapni, de az autóba kb. 10 darab kell összesen a minimális rendelés mennyiség meg 500 darab náluk... :/

6702 jocking . 2018-05-08 22:04:17  Előzmény: Spityu: 80270

Az "autó van az emberért"-en szerintem már akkor túlhaladtam, amikor elkezdtem ezt az egész felújítósdit, sőt már akkor, amikor nem hagytam kidobni a gépet, amikor 2010-ben lejárt a műszaki. De szerintem itt nem én vagyok itt az egyetlen. :)

6701  Spityu 2018-05-08 20:13:04  Előzmény:jocking .: 80269

Igen, ki tud kopni. Bár én kevésszer láttam ilyet. Az enyém csak össze volt kenegetve a padlólemezre applikált barnás-arany "endékás" alvázvédővel. Szépen lemostam nitróval, úgyhogy ment vissza a sajátja, újszerű. Oda kell figyelni bizony, egy felújított autót (egy gyári megkíméltet meg pláne!) nem mindegy, hogyan használ az ember, ha sokáig újszerűnek szeretné látni, amikor bemegy a garázsba megsimogatni azt. Persze, ha villogni kell, és nulla alázat van a tulajdonosban (gazdának nem nevezném), akkor ezek nem szükségesek, hadd kopjanak a dolgok, az autó van az emberért. Nem mindegy, hogy ész nélkül rámarkol az ember a világításkapcsolóra, eltekeri, és kifényesíti a műszerfal festését az ujjaival vagy odafigyel rá, hogy csak a kapcsolót fogja. Nem mindegy, hogy a pedálokat csúsztatva nyomja, vagy teli talppal, levegőből, hogy ne kopjon a pedálgumik felülete esetleg maga a pedál szára vagy épp a gumiszőnyeg. Hasonlóan minimális odafigyelést igényel az, hogy nem könyökölünk a leengedett üvegen, nem arra való. Az ülésbe óvatosan szállunk be, póthuzatot húzúnk rájuk (póló + ágy lepedő nálam), amik akár könnyedén el is távolíthatók, ha valaki meg szeretné nézni az eredetit szövetet. Hasonlóan a méretpontos utángyártott gumiszőnyeg garnitúrával (4 részes) vagy az előre való, néha kapható gyári gumiszőnyeggel védjük a tényleges szőnyeget. Könnyen tisztán tartható, védi az eredetit, és könnyen eltávolítható is egyben.

6700 jocking . 2018-05-08 19:14:52  Előzmény: Spityu: 80268

Remek, hogy ebből is kétféle van és két oldalra külön... :/
Azt sejtettem, hogy a 4T-é más, alighanem keskenyebb is, mert ott az A oszlop töve szélesebb, van még rajta egy plusz doboz.
Nekem csak balos kéne, a jobbos szép, ott úgy tűnik ritkábban pihentették a lábukat a bent ülők. A balos közepén meg van egy tenyérnyi kopás amin nincs egyáltalán dudor, mint amikor a sarkad a földön van, a cipőtalp eleje meg ezen a gumin.

6699  Spityu 2018-05-08 19:10:46  Előzmény:jocking .: 80267

Van jobbos és balos. Továbbá a 2T-nél cikkszám szerepel rajta, a 4T-nél Trabant embléma is (vagy csak az, már nem emlékszem). De nem tartom kizártnak, hogy a kései 2T-knél is emblémás volt. Az biztos, hogy nálam a 2T ill. 4T-nél a fentiek alapján voltak.
Bontóból, innen-onnan, bontásra váró kocsikból tuti lesz. És ezt szerencsére bármikor felragaszthatod. Palmatexet használtam, gyárilag is az volt.
Nekem valamelyik oldaliból 2 gyári új van, túloldalira elcserélném, ha esetleg találsz. Pár hónapja hirdettek ilyen párokat jófogáson, szerintem nem keltek el, heroin áron ment, 11 a pár talán.

6698 jocking . 2018-05-08 18:37:48

Nah, itthon az eresz, faszányosan passzol, bár a végéből lejön majd fél centi, hogy egyforma legyen a két oldal.

Viszont eszembe jutott még valami:
A két első doblemezen lévő "libabőrös" gumiból van külön balos és jobbos, vagy univerzálisak? Nálam a bal oldalit mindenképp cserélni kell, látszik, hogy sokszor volt lábtartásra használva.

6697 jocking . 2018-05-08 16:21:40  Előzmény: Spityu: 80260

Storno a kabátos boltban díszlécre rákérdezés, sikerült helyben szereznem 2T limó léceket. :)

6696  Spityu 2018-05-03 23:22:28  Előzmény:jocking .: 80259

Na, megnéztem, a fent lévő 5 mm-es sugárral van lekerekítve alul-felül. Biztos, hogy az eredeti is ilyen volt - nálam. Hát... ha tudsz limót, akkor az a legjobb. Ha nincs összekaristolva stb. Akkor viszont hajrá, tedd fel az elsőt, tedd mellé a donor léceket (kis hézaggal, az eredeti alapján), aztán jelöld át a furatokat és fúrd ki őket. De ez szerintem gravírozóval simán kivitelezhető fényezett állapotban is. Amire viszont ügyeljél, hogy fényezés előtt fasza legyen, az a nyílászárók, lemezélek, tömítőgumik állása. Fényezés után csak kis mértékben lehet korrigálni rajtuk, különben reped a dukkó. Szóval tedd fel a motorháztetőt a homloklemezzel, az ajtókat a kéderekkel. Az ajtók pozícióját a díszlécek segítik belőni, ha minden gyári. A durók végeit ha felülről nézed, nem baj, ha hullámos. Ez a típuscsalád és a technológia sajátossága. Nálam szinte minden érintetlen volt, és az eredeti, keményre kötő ragasztó volt az fémváz és a duroplast között, mégis hullámos volt. Nem, nem az évek során lett azzá, gyárilag olyan volt. Hiszen a kemény tömítő egyből keményre kötött... és nem, nem volt elválva a duró vagy a váz a ragasztótól, csak a hátsó lámpáknál, de ott speciel szépen futott a vég. :) Persze össze is lehet csiszolni a végeket, de az már inkább a szalon / kiállítási / esztétikára törekvő autóknak áll jól. Egy veteránnál túlrestaurálás.

6695 jocking . 2018-05-03 22:08:58  Előzmény: Spityu: 80258

Pont ez a gondom nekem is, hogy fényezés utánra minimális utánfúrkálásra legyen szükség (lehetőleg semennyire :) ).
A kombi kiadNÁ az biztos, de szerintem a léc amit perpillanat szerezni tudok, limóé (az itthoni kombiról meg nem szedhetem le, mert hogy nézne már ki nélküle :D ).

6694  Spityu 2018-05-03 20:10:01  Előzmény:jocking .: 80257

Nincs energiám megnézni, de beugrott, hogy nálam az alsó és a felső sarok is le volt kerekítve kb. 5 mm-es rádiusszal. Úgy csináltam meg a felrakottat is. Alá Mester karosszéria akril ment. Először felcsavaroztam szárazon, és húztam egy csík maszkoló szalagot a belső éltől kb. 3mm-re. Azután leszereltem a lécet, végignyomtam a tömítővel, felcsavaroztam, majd elhúztam a tömítőt. A lécet nem maszkoltam, később lemostam róla a felesleget. Pepecselős munka. A maszkolót mindig frissen lehúztam, méghozzá úgy, hogy 180 fokban visszahajlítottam és a tető közepe felé húztam. Így lehetett a legjobban elkerülni, hogy felszedje a tömítőt. Egy nagyon kicsit így is lépcsős lett, de annyi baj legyen. A lényeg, hogy tömített és egységes, gyárias a kinézete. Az oldaldíszlécek alá a gyárihoz hasonlóan ugyanígy nyomtam pár pöttyöt, talán 2-3-at lécenként.
Na szóval, a kombi kiadja, ne foglalkozz a véggel. Én a másik végétől indulnék el, és hozzáidomítanám a Limo tetőhöz. Nem egyszerű, de kis érzékkel simán kivitelezhető. Te jobb helyzetben vagy, mert nagyjából jó irányban van hajlítva már most is. De figyi, ezzel szerintem annyira ne akadj el, tedd félre gondolatban, én is a legutolsó mozzanatok egyikeként csináltam meg. Persze a fúrások miatt célszerű fényezés előtt. Én amúgy gravírozóval fúrtam ki a furatokat, nem volt egyszerű - fényezés után. Remegett is a kezem. persze maszkolással ugyanúgy lehet védeni a fényt a kiugró fúrószártól. Fúrógéppel szerintem meg se kíséreld. Ha sürgős, megpróbálom majd valamikor leírni a részletes mikéntjét a felfúrásnak - az eredeti helyekre. Persze, ennek csak új léceknél van jelentősége, hsaználtnál a lécnek megfelelően újakat kell fúrnod. Ez mondjuk sokkal egyszerűbb, mint fordítva.

6693 jocking . 2018-05-03 19:13:33

Gyorsan lőttem két képet:

6692 jocking . 2018-05-03 19:05:45  Előzmény: Spityu: 80255

4T-nél a díszléc vízszintes részének van egy kis "hegye", amire rá van hajtva az oldalsó rész. 2T-nél meg csak le van csapva sarkosra. Ha hosszra van benne elég anyag, akkor 4T-ből lehetne vágással 2T-re valót csinálni, csak az a kérdés, hogy van-e elég anyag. :)
Próbáltam itthon összenézni, de a 4T kombi, és annak valahogy máshogy van összehozva a tető vége.

A kabátos bolt megérhet egy próbát, egyszer már bejött. :)

6691  Spityu 2018-05-03 18:10:49  Előzmény:jocking .: 80254

Gyors válasz: nem tudom. Lehetséges. Úgy emlékszem, a 2T-nél le van kerekítve a 2-2 sarok hátul. Vagy csak alul? De akkor fent meg hegyes lenne? Nem hiszem. Majd megnézem. Szerintem - így látatlanban - ki kellene adnia a 4T-nek, max. le kell csapni a hajlított részt.
Amúgy én gyári új kombi díszléceket vettem, mert mi is szétkaristoltuk a tetőcsomagtartóval az eredetiket. Ha esetleg kell, megkérdezhetem a motorkabátos boltban, van-e. Pár éve vettem nála elsőt és voltak oldalsók is.
Arra kell ügyelni, hogy lehetőleg egyenes legyen, vagy jó irányba hajoljon, ha nem az. Nekem kifelé hajolt mindkettő, rohadt nehéz volt megadni neki az ívet, de a végén azért sikerült. Nagyon könnyen be lehet rogyasztani, ahonnan nincs visszaút. Persze valami spéci (cső)hajlítóval valószínűleg könnyebb dolgom lett volna. A biankó felületre pedig úgy fúrtam fel a furatokat, hogy az eredeti léc menetei fölé essenek. Na, ez megint szép mutatvány volt... :)

6690 jocking . 2018-05-03 16:24:24

Gyors kérdés.
Tetődíszlécet kell cserélnem (legalább a bal oldali hosszút), mert egy korábbi zseni tulaj valami nehezet szállíthatott tetőcsomagtartóval, és eltekeredett a bal ajtó fölötti rész. Tudnék szerezni, de eddig úgy néz ki, csak 4T-re való van, annak meg ugye másmilyen a vége, mert a függőleges rész rá van hajlítva hátul, a 2T-é meg csak simán le van csapva fűrésszel.
Az lenne a kérdés, hogy a 4T-re valóban van annyi anyag, hogy át lehessen alakítani 2T-re valónak (levágni a végéről a visszahajtást)?

6689 jocking . 2018-04-27 19:03:43

Na, holnap megyek a festékért Veszprémbe. Remélem 2 doboz elég lesz, mert több nem volt az országban... -.-

6688  Spityu 2018-04-20 12:44:55  Előzmény:jocking .: 80246

Le bírja. Még az epoxy-t is szépen lassan felpuhítja. A 2K akrilt szintén. De nem mindegy, milyen könnyen. Van olyan festék, amit a nitró évekkel később is úgy oldott le, mintha vízfesték lenne. Valami ultragagyi keréktárcsa ezüst volt. :D

6687 jocking . 2018-04-20 12:37:25  Előzmény: Spityu: 80245

"A rozsda terjedését nem annyira a tapadás, sokkal inkább az alapozó korróziógátló képességének hiánya okozza."

Nem is emiatt aggódtam, hanem inkább azért, hogy ha a legalsó réteg könnyen lejön, akkor az összes többi ráfújt réteg is. :)

De akkor ezek szerint nem gáz, megnyugodtam. (Eredetileg arra is rákérdeztem volna, hogy a nitró le tudja-e mosni a Rapidot, ill. normális-e, hogy le bírja. Aztán ott rájöttem, hogy a hígításához is az lett használva, így evidens, hogy oldhatja.) :)

6686  Spityu 2018-04-20 10:05:10  Előzmény:jocking .: 80244

A gyári, kataforetikus alapozó tapadása gyakorlatilag utolérhetetlen. Még a wash primerek sem tapadnak úgy, ahogy az. A Rapiddal nem lesz gond, csak mindig megfelelően zsírtalanítsd, portalanítsd a fényezendő felületet nitrós ronggyal és / vagy mézeskendővel. A rozsda terjedését nem annyira a tapadás, sokkal inkább az alapozó korróziógátló képességének hiánya okozza. Vannak olyan alapozók, amikben semmilyen redukáló hatású összetevő sincsen, azoknál napról napra szemmel láthatóan terjed a rozsda, ha egyszer felüti valahol a fejét, és ráadásul még víz is szivárgott a sebbe.

6685 jocking . 2018-04-20 08:47:45

Történt egy kis festegetés a hétvégén, már a padlólemez utastér felőli oldala is piros. Viszont lenne egy kérdésem ezzel a Rapid 800-al kapcsolatban.
Nem vagyok egy festő szakember, így muszáj megkérdeznem, hogy az normális, hogy ez a felfújt újabb festék könnyebben lejön, mint ami gyárilag rajta volt alapozó a kasznin? A gyári festéknél rendesen rá kell nyomni a drótkorongot, ehhez a piroshoz meg épp csak hozzáértem egy helyen (túl közel volt egy még tisztítandó részhez), és már ott is volt a tiszta fém.
Körömmel kaparászva egyébként nem jön le, a rongyot is épp csak megfogja, ha rányomva végighúzom egy száraz felületen.

6684 Piret Endre 2018-04-18 21:22:04  Előzmény: Spityu: 80239

Nem volt rajta semmilyen plomba, sem pecsét. Egyszerűen be volt hajtogatva lazán a papírba és leragasztva. Végülis örülök neki, hogy így napvilágot látott a tartalma.

6683  Spityu 2018-04-18 20:53:58  Előzmény:Piret Endre: 80238

- 1 millió. :) Ahogy egy ismerősöm mondta, amikor meglátta, hogy az amúgy bontatlan EÜ dobozomon nincs rajt a madzagos plomba (a múltkor, amit beillesztettem képet, az azon lévőn még megvan). Sajnos szépen lassan levásott róla. De ennél nagyobb hiányosságaink ne legyenek.
A te esetedben volt valami zár? Vagy csak a papír szolgált plombaként? Esetleg azon valami pecsét?
A gusztusmentességhez: az emelőm tasakja tiszta rojt, emiatt végül kukáztam egy szinte újat. De végül inkább a saját, rojtos tokjába tettem vissza az emelőt. Nehéz meghúzni a határt, talán nem is lehet. Univerzálisan semmiképpen.

6682 Piret Endre 2018-04-18 20:02:17  Előzmény: Spityu: 80236

A papírt elengedtem, elég gusztusmentes állapotban volt. De elég volt az egyik oldal mentén felvágni és kiesett belőle a doboz. Csak saját magához volt ragasztva valami ragasztószalaggal.

6681  Spityu 2018-04-16 21:26:00  Előzmény:Piret Endre: 80235

Hú, ez nagyon kemény. A papírt sikerült valamennyire megmenteni kívül? Vagy nem kellett nagyon tépni, ahhoz, hogy lejöjjön?

6680 Piret Endre 2018-04-16 21:16:03

Na és hogy valami ontopic is legyen tőlem: a mentődoboz. Apám az autóval együtt átvette ezt is. Azóta a csomagtartó mélyén volt még az eredeti barna csomagolópapírba burkolva. Ez azért elbomlott, penészedett az idők folyamán, tehát jó 40 év elteltével kicsomagoltam a dobozt. Bele is néztem akkor már. Majd mindent szépen visszapakoltam, és egy kis külső tisztítás után ment a helyére a csomagtartó trepni alá.