Jocking, MG: a kérdés érdekes, 1945 és 1958 között 4 féle rendszer volt életben.
Az 1958-as rendszer kezdetben így nézett ki:
1. Állami, szövetkezeti és társadalmi szervek tulajdonában levõ gépjármûvek:
Személygépkocsik:
A: Járandósági gépkocsik
AB, AC: Állami szervek
BA: Szocialista és társadalmi szervek
JA: Taxik
JL: Bérautók
PA: Posta
RA, TA: Belügyi szervek tulajdonában
Tehergépkocsik:
FA,FB: Állami szervek tulajdonában, dömperek, tartálykocsik
PF: Posta tulajdonában
RF, TF: Belügyi szervek tulajdonában
SA: Szocialista és társadalmi szervek tulajdonában
YA: Közhasználatú (teherfuvarozási vállalatok tulajdonában)
Autóbuszok:
GA: Közhasználatú (helyi autóbusz vállalatok tulajdonában)
GB: Magánhasználatú (intézmények, vállalatok, társadalmi szervezetek tulajdonában)
Vontatók:
YA: Közhasználatú
VA, VB: Állami, szövetkezetek és társadalmi szervezetek tulajdonában
Különleges gépjármûvek:
MA: Betegszállító gépkocsik, az OMSZ és az EÜ intézetek tulajdonában
UA: Darus, mûszer, mûhely, fúrótornyos, öntözõ, seprõ, röntgen, stb. gépkocsik
UH: Hullaszállító kocsik
TU: Tûzoltó szerkocsik
Pótkocsik:
XA: Közhasználatú
XB, XC: Magánhasználatú (állami, szövetkezetek és társadalmi szervezetek tulajdonában)
2. Magántulajdonban levõ gépjármûvek
Személygépkocsik: CA,CB betûjelûek
(késõbb az egész „C” sorozat kiadásra került, amit más sorozatok követtek)
Tehergépkocsik: SA
Pótkocsik: XS
3. Diplomáciai testületek: DT betûjelû
4. Motorkerékpárok (nem voltak állami és magántulajdon szerint felbontva, a belügyi szervek kivételével)
a) Belügyi szervek tulajdonában levõ szóló motorkerékpárok: RK
b) Szóló nagymotorkerékpárok (125 ccm felett): EA, EB, EC, ED, EF
c) Oldalkocsis motorkerékpárok: NA, NB, NC, ND; Teheroldalkocsis motorkerékpárok: OA
d) Kismotorkerékpárok (125 ccm alattiak): KA, KB, KC, KD, KE, KF, KG, KI, KJ, KL, KM, KN, KP, KR, KS, KU, KV, KZ, KX, KY
Forrás: 10-24/29/1958. (IX.24.) belügyminiszter-helyettesi utasítás
Hangsúlyozom, ez csak az alap volt, utána a rendszer eléggé cizellálódott. Jocking, ami téged érdekel, azt késõbb talán kifejtem, lényeg, hogy az egyes rendszámmezõk betelte után mindig olyanokat nyitottak meg a magán szgk-k részére, amik nem voltak mások számára lefoglalva. A MG által vázolt sorrend kb. hasonlít.
A rendszer kitalálása nem volt új ötlet, kicsit absztrahálták és továbbvitték az 1933-ben bevezetett, gk jelleg szerinti rendszámmezõk rendszerét. ez is vészmegoldás volt, bár kb 20 évig mûködött.
A rendszámozási dolgokról beszélgethetünk a Szárnyas Emblémás Baráti kör következõ szeánszán is, úgyis aktuális már egy évnyitó ülés.
:)
T.