Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6852  Spityu 2018-11-04 21:35:50  Előzmény:jocking .: 80483

Én annak idején Tesa bandázsszalagot használtam. Elsőre nem tűnik túl tapadósnak, de teljesen jó, nem bomlik vissza, mint némely nagyon olcsó szigszalag (szigszalagnak szintén Tesa-t alkalmaztam, pl. az indexrelénél és a bal hátsó felső saroknál volt csapolás a vonóhorog miatt). Szóval tapadás tekintetében teljesen jók ezek. Sajnos a bandázsszalag kissé bolyhos és fekete. Nem bolyhosat azóta már láttam egy kocsinál, de az illető úgy kapta, nem tud beszerzési forrást. Szürkét sajnos nem láttam. Bár rémlik valami hirdetés, ahol valami régi, girbe-gurba tekercset árultak, az pont úgy nézett ki, mint a gyári. Bandázsszalag, öntapadó textil szalag stb., így keresd. Próbálkozz villamossági boltokban, bár a legtöbb helyen valószínűleg a Tesa-t fogják rád sózni. Jah, még valami fekete, szövetes, de kissé kátrányos tapintású is eszembe jut. Az nagyon nem tetszett. Szerintem még most is ragadna, ha hozzáérnék. Az egész tekercs ragadt, bárhol fogtam meg. Talán valami hangtechnikai boltban árulták. Az eredetileg betekert részeket fényképezd le, mielőtt lebontod. + a leszedett darabkákat tedd félre, mintának. Én azóta is őrzöm őket. Úgy emlékszem, a műszerfal mögött a biztosítéktábla környékén, a tűzfalon jobbra menő vezetékkötegnél, a tűzfalra szerelt csokiszerűségnél és hátul, a rendszámtábla világítás környékén van ebből. Általában csak 1 szélességben, csak a korbácsok közösítő pontjának környékén van szélesebben is megtekerve. Én így emlékszem. De fényképezz, az a tuti. Tisztításra finoman megnitrózott rongyot használtam. Szálanként megsimogattam a vezetékeket, szépen lehozott minden üregvédő, retek stb. maradékot. A vonóhorog csapoláshoz a vonóhoroghoz adott (talán kitben volt hozzá) köteget Trabant-színhelyes vezetékekre cseréltem, de azért a régit is eltettem emlékbe. A különféle szerelvényekhez inkább denszeszt, Clint vagy mosóbenzines rongyot ajánlanék, persze összeférhetőségi próbát követően. A piktogramos dolgoknál vigyázz, pl.: kapcsolók, levegő szabályozó karoknál, km óra számlap. A km órát szét lehet bontani akkor is, ha a nullázó hernyócsavarját nem tudod kihajtani (én meg sem próbáltam). A peremezést óvatosan apránként vissza kell hajtani, de nem kell teljesen. Egy idő után le lehet cuppantani könnyedén a dobozról. Lesz egy kevés látható nyoma, de beszerelt állapotban egyáltalán nem fog látszani. A nullázó gombot a tengellyel együtt ki lehet húzni majd, csak egy omega gyűrűt kell eltávolítani. Ekkor hozzáférhetővé válik a számlap és az üveglap is. Nekem eléggé párafoltosak voltak. Én hülye tömény denszeszes ronggyal mentem a számlapnak, és egy kis helyen le is kapta a feketét. Felpöndörített szélű maszkolóval körbekerítettem a kis foltot, és egy minimális matt feketével orvosoltam a problémát. Tónusra jó, de bizonyos megvilágítási szögben (oldalról, mobillal + oldalról nézve) látható a javítás, mert kissé fényesebb az új. De egyáltalán nem zavaró, ha nem mondanám, valószínűleg soha senki nem venné észre.

6851 jocking . 2018-11-04 20:16:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 80482

Ezen csodálkoztam én is. Márpedig egyértelműen látszott, hogy ott valaki a tompított szálát kötötte direktbe a barnára egy 15 centis fekete vezetékkel, amit aztán elcsíptek (gondolom pont azért, mert leb@szdosta a biztosítékot). A világítás visszajelzője tiszta sor, annak a vezetékeit már beazonosítottam.

6850 Kacsándi Szabolcs 2018-11-04 20:04:08  Előzmény:jocking .: 80481

Test áramszállal biztosan nem lehetett összekötve.Különben vagy biztosíték vagy a kábel olvad el.Talán arról a szálról akartak levenni áramot.A sok barna vezeték egyikének a lámpatökben a világítás visszajelzőhöz van köze.Ami az órában felül van.Már ha van ilyen a tiédben.Bár mostanában nem foglalkoztam a kábelköteggel,de ilyesmi rémlik.

6849 jocking . 2018-11-04 17:21:42

Visszaszívom, nem kell egy pár első lámpa. Átellenőriztem a két első köteget kíváncsiságból, és feltűnt, hogy a jobb oldalon nincs sarusra alakítva a helyzetjelző vezeték. Megkerestem a foncsort, és láss csodát - azon a felén még FER a lámpa (az előző hsz-ben lévő képpel azonos foglalattal), nem Wesem. Jövő héten feltúrom a "raktárat", hátha lesz még egy foncsor, ami nekem kell. :)

6848 jocking . 2018-11-04 00:17:12  Előzmény: Spityu: 80479

Fényszóró:
Szerintem olyan H4 kellene bele, aminél a "nagy" izzó rögzítése és a helyzetjelző foglalata ilyen:
https://p1-ssl.teszvesz.hu/photos/c3/97/trabant-601-1par-nagyon-jo-allapotu-halogen-elso-lampa-bfe9_2_big.jpg?v2
A Wesem nem ilyen, ott a helyzetjelző égő lejjebb ül egy külön műanyag foglalatban, és kell neki külön testkábel.

Fényképezni már nem tudok, mert a zavarodottság megszüntetése érdekében lecsíptem a kérdéses drótdarabokat, de leírva is könnyű elképzelni: Az izzó hátuljára menő, 3 vezetékből a test és a tompított kábele össze volt kötve, (majd el lett csípve) egy kb. 10 centis fekete vezetékkel, még a bilin belül. :)

Nehezen hinném, hogy gyári, volt azért pár érdekesség a kötegben, pl. a vonóhorog kábelei körül is. Az is marha igényes munka volt. Meg ugye maga a foncsor sem az eredeti, azt is valaki már a lengyelhez igazította. Nem tagadom, én is hozzáadtam ezt-azt, de azok mind 'pluszba' kerültek be az eredeti köteg változtatása nélkül, így kiszerelni is könnyű volt.
Ki tudja, hány kontár keze alatt fordult meg ez a szegény autó az alatt a 19 év alatt, ami a legyártása és a hozzám kerülése között eltelt.

Báj dö véj, Columbo stílusban, valami még kimaradt. :D
A vezetékek összefogatására szolgáló, leukoplast-szerű keskeny, világosszürke ragasztószalagot milyen mai anyaggal lehetne pótolni? Milyen néven fut ma az ilyesmi a kereskedelemben?

6847  Spityu 2018-11-03 23:46:21  Előzmény:jocking .: 80478

A tiédbe H4 feliratos, laposabb kivitelű betét kell. Néha találni itt-ott, de valószínűleg hamar találsz elfogadható állapotúakat. Megnézem, mert lehet, hogy van nekem is 1 pár, de úgy emlékszem, eladtam őket. Ha nem, akkor biluxos (R2-es izzójú) betétekre cserélném. A hét elején meg tudom nézni.
A foglalatról nem tudok nyilatkozni, nem ismerem fejből.
Furcsa, fekete vezeték nekem nem rémlik. Önmagában fekete csak az önindító és a váltóra menő test esetében. Bár ahogy most nézegetem a kapcsrajzot (korábbi változatét), a 7. biztosíték és az indexkapcsoló környékén vannak fekete, vékony vezetékek, de azok csak a biztosítéktábla, az elakadásjelző kapcsoló, az indexrelé és az indexkar környékén lehetnek. Lehet, hogy gyári elcseszés, és az egyszerű elcsípést választották végleges megoldásnak. Bár vannak nagy kókánymájsztrók, nehezen bírom elképzelni, hogy egy tévedését így orvosolná egy zúgautóvillamosságis. Mondjuk az is furcsának tűnik, hogy mondjuk a gyárban ennyire elkötnének valamit. Esetleg le tudnád fényképezni kérdéses részt több szemszögből? Ha kiderül, hogy gyári, én meghagynám dísznek, csak leszigetelném a végeket. :D

6846 jocking . 2018-11-03 19:14:22

Nekiálltam megpucolni a kábelezést, és felmerült néhány dolog.

Az autóból H4-es első lámpák lettek kiszerelve, de már az utángyártott lengyel Wesem-ek. Ha jól tudom, 1986-ban már halogén lámpákat használtak a Trabikban. A sufniban találtam egy db-ot, ami nem a különálló műanyag foglalatú helyzetjelzős (mint a Wesem), hanem még a "halogén hátulján fémkeret, abban a helyzetjelző" fajta. Viszont ennek az üvege domborúbb, és nincs benne H4 felirat, ha jól sejtem, ez még a régebbi, "bilux" égős típus, nekem nem jó. Jól sejtem? :)
(A fentivel kapcsolatban, ha valakinek lenne egy pár eladó első lámpája, ami megfelel a fenti leírásnak, az ne tartsa magában. Az se baj, ha homályos, tudok foncsorozóhelyet a közelben. :) )

A másik dolog egy érdekesség a kapcsolásban bal elöl. A "nagy" fényszóróizzóra 3 vezeték megy (bal oldalon), fekete-fehér, sárga-fekete és egy vastag barna. A vastag barnáról van egy leágazás, amit még értek is, mert a bilin van egy testpont, amire felrakható (nem a billentőnél, annak külön van egy másik). Viszont ugyanezen barna vezetékből jött egy fekete is, ami jól láthatóan a sárga-feketére (tompított) volt kötve, viszont el volt csípve (nem én csíptem el, és nélküle is tökéletesen működött a világítás). Értetlenül állok, hogy mi lehetett az, mert ha összekötött állapotban ráraknám a tompítottat, az a vezeték azt jelentené, hogy a tompított 12V-ja egy az egyben testre menne. Még inkább érthetetlen a dolog annak tudatában, hogy a használt vezeték és a forrasztás minősége alapján arra következtetnék, hogy nem utólagos kendács, viszont másra nem tudok gondolni. De hogy mi volt az, az rejtély. Ötletek? :)

6845 jocking . 2018-10-28 00:42:56  Előzmény: Spityu: 80476

2020-ban talán. :D
Már ami a trabit illeti, én nélküle is ott leszek valószínűleg. :)

6844  Spityu 2018-10-28 00:31:46  Előzmény:jocking .: 80475

Május 1. Siófok? :)

6843 jocking . 2018-10-27 20:01:03

És el is ment. November közepe tájékán remélhetőleg kész, akkor mehet alá a futómű, és jöhet a téli álom.

6842 jocking . 2018-10-25 19:30:04  Előzmény: Spityu: 80473

Sehogy, még itthon van, megcsúsztak a dolgok a fényező oldaláról. Elméletileg szombaton visszük. Pont azért nem is akarta eddig elvinni, mert felé nem divat a szabadban tárolás, és csak egy helye van, bent, a kamrában. :)

6841  Spityu 2018-10-25 17:51:57  Előzmény:jocking .: 80464

Na, hogy érzi magát a kaszni a fényező diófája alatt? :D

6840  Spityu 2018-09-26 12:26:40  Előzmény:jocking .: 80464

Ha a gumi felül is teljes szélességű volt, tehát lekerekített téglalap alakú, akkor szerintem kendács. Ha már a szűkített verzió, akkor szerintem gyári lehet, csak éppen még 3 furatos volt a doblemez. Úgy emlékszem, a 4T-mnél már csak két furat volt a doblemezen is.
A te estedben azért felmerül a kérdés, hogy vajon gyárilag volt-e még felszegecselve, no meg az, hogy egyáltalán gyári gumi volt-e.

Azért a Mester karosszéria akril nem marad annyira lágy. Viszonylag hamar bebőrösödik és a belseje is szilárdul. Nekem 4 éve van fent és teljesen jó. Autómosáskor nem találkoztam semmiféle problémával vele kapcsolatban. Azt azért hozzá tenném, hogy nem is használok kefét, meg úgy általában semmiféle kontakt eszközt. Kizárólag víz, Würth BMF, víz. Max. leitatom a vízcseppeket száraz, kimosott mikroszálas kendővel, de azzal sem dörgölöm. UV-t azért látott már, de állásában nem éri se víz, se napfény. Továbbá azt sem árt szem előtt tartani, hogy valahogy le is kell szedni a lécet, ha valamiért cserélni kell. Pontosan emiatt ajánlom a durók tetejére is. Itt tényleg csak tömítő szerepe van, nem kell, hogy erősen ragasszon is.

6839 jocking . 2018-09-26 11:50:46

Gondolkoztam kicsit a tetődíszléceken is. Beszéltük ugye a múltkor (nem is egyszer), hogy a lécek alá, és az illesztéshez a "gödörbe" Mestert raktál. Azon gondolkodtam, hogy biztos jó az oda? Mármint tömítés szempontjából igen, de nem gáz az, hogy technikailag sosem szárad meg teljesen? Pl. autómosáskor nem tépné ki a víz / szivacs / kefe a "gödörből"? Nem lenne oda jobb valami, ami UV állós és "stabilabbra" szárad?
Sry a sok hülye kérdésért, csak próbálok biztosra menni. :D

6838 jocking . 2018-09-24 11:46:32  Előzmény: Spityu: 80459

Megint igazad volt, felpróbálva a motorháztetőt látszott, hogy a vezető oldali hátsó sarkánál túl kicsi a hézag. Egy menetnyit kellett kitekerni azon az oldalon a zsanért, most hátul és elöl is 0.2 mm-nél kisebb a különbség a két oldal között. :)
Felpakoltam rá a cuccokat utoljára, már szállításra előkészítve (kivéve csomagtérfedél, mert a zsanér nem megy festésre), kifúrtam a sárfogó gumi furatait, vakarásztam még itt-ott ragasztómaradványokat és megerősítettem a tető maszkolását. Most már indulhat a festőhöz, ami remélhetőleg 2 héten belül megtörténik.

Apropó, sárfogó gumi. Találtam egy képet, amin látszott, hogy az egyik oldalon megvolt a gumi (de hogy hova lett szétszedéskor, az rejtély - bár mindegy, úgysem tettem volna vissza), és az is látszott, hogy 3 lyuk van, de a gumi csak a két külsővel volt felszerelve. Kendács volt ez így, vagy volt ilyen verzió?

6837 jocking . 2018-09-12 13:51:01  Előzmény: Spityu: 80459

Hát, ezen mióta nálam van, nem volt semmi a maszk csavarja alatt. A 4T-n láttam először ilyet, azt hittem, hogy valami utólagos cucc, de akkor ezek szerint nem. Majd szülök oda valami gumi baszt.
A képeken nem tudom, mennyire látszanak a dolgok, viszont szabad szemmel élőben jól néz ki a motorháztető. Viszont a festőhöz szállítás miatt úgyis fel kell majd szerelni, akkor majd még utoljára ránézek. :)

6836  Spityu 2018-09-11 21:37:00  Előzmény:jocking .: 80457

A galériádban látható képen a homloklemezed nagyon ül. Úgy tudom, a fém homlokfalnál az összesnél volt egy kis gumi távtartó bak (vagy legalábbis a kései évjáratoknál tutira), ami a tartófül és a homloklemez közé ment. Kb. olyasmi, mint a hátsó fékmunkahenger gumi dugója. De az magas lenne szerintem, kb. 5-8 mm-t kéne emelned rajta, hogy szépen fusson az ív az alsó sarkoknál. A motorháztető alá is tegyél az összenézés erejéig pöcköket legalább a lámpákhoz. A zsanérokat is lődd be előre, ne fényezés után. Már ami a meneteket illeti. Én eddig úgy láttam gyári Trabantoknál, hogy akkor jó, ha a motorháztető eleje pont a két gumipöcök középvonalára esik, hátul pedig kb. 5-7 mm hézag van. A képek alapján a bal oldalát kellene kb. két menettel előrébb vinni, már amennyire az oldalsó hézagok engedik. Továbbá azt is nézd meg, hogy kinyitott állapotban a motorháztető hátulja nem éri-e el a szélvédő keret alját (kitámasztóval persze). Ha eléri, akkor a váz két pálcájának óvatos hajlításával tudsz korrigálni.
A első lámpaíveket is nézd össze egy léccel, hogy egy síkra illeszkedjenek.

6835  Spityu 2018-09-11 21:20:43  Előzmény:jocking .: 80457

Gyárilag így volt... jómagam nem tapasztaltam semmiféle negatív hatását az évek során. Miután felújítottam, nyilván még kevésbé, mert évente 1-2 alkalommal lát vizet az autó.

6834 jocking . 2018-09-11 21:13:16  Előzmény: Spityu: 80456

Jó, hogy újra előkerült a téma, legalább eszembe jutott, amit a múltkor elfelejtettem megkérdezni. :D
Van ugye a sárfogó gumi. Kiskőrösön egy veterán kiállítóhelyen láttam egy 89-es 2T-t 14 ezer km-rel. Ezt a részt azon is jól körbefotóztam. Szóval a sárfogó gumi, a felszerelési sorrendről már volt szó a múltkor. Az viszont nem volt egyértelmű (és Kiskőrösön is furcsállottam), hogy a doblemezen a lyukak melyik oldalára kell feltenni. Ezeken a képeken (és amiket én lőttem) tök egyértelmű, hogy a kerék felőli oldalra, ami nem kicsit meglepett, mert így simán megül a tetején a sár. Tényleg így a "jó"? :| (Egyszersmind csókoltatom azt a zsenit, aki ezt így kitalálta. :D

6833  Spityu 2018-09-11 17:22:43

Sárcsapó gumi témához. Találtam valamelyik nap egy hirdetést, előre ki volt fúrva a 3 furat a hátsó doblemezek peremén. Ma pedig találtam ezt:
http://www.theparking.eu/used-cars-detail/trabant-601/trabant-601-fabrycznie-nowy-trabant-601-przebieg-132-kilometry/NJ90GD6K.html
Kár, hogy a kevés futás ellenére megviselt az állapota az autónak, de a kérdéses rész tisztán látszik: a belső furatig már nem ér el a gumi, kb. 4 cm-rel keskenyebb. A kocsi a hirdetés szerint 1987-es. Furcsa a típustábla a tank mellett, nem tudom hová tenni, sosem láttam még ilyet...

6832  Spityu 2018-09-09 23:10:21

Pedig semmi furcsa nincsen benne. Ha kihúzzák a perem és a tető lépcsőjét, lefényezik, majd felcsavarozzák a léceket, akkor a víz be tud szivárogni a léc és a peremezés közé, ahol pár év alatt elporladna az acél. Így viszont csak hátrafelé tud távozni a víz.
Viszont! Most eszembe jutott, hogy láttam az utóbbi pár évben 2, elvileg gyári fényezésű kombit. Mindkettőnél megvolt fújva a léc belső éle is kb. 1-2 mm szélesen. Mintha fényezés előtt tették volna fel a lécet, majd kimaszkolták volna! De nem esküszöm meg rá, hogy így készültek, mert nem vagyok 100%-ig biztos az autók eredeti voltában. De elképzelhetőnek tartom, hogy e téren a kombi gyár máshogyan dolgozott. Ahogy pl. a motorháztető kitámasztót is színre fújták.

6831 jocking . 2018-09-09 22:12:14  Előzmény: Spityu: 80453

Nem pimpelek, csak furcsállom, hogy valamit direkt "elütősre" csinálnak gyárilag, amikor csak annyit kellett volna csinálniuk, hogy előrébb hoznak egy lépést. ;)

6830  Spityu 2018-09-09 15:00:47  Előzmény:jocking .: 80452

Döntsd el: restaurálsz vagy pimpelsz. Dehogyis nem üt el. Főleg egy hódbarna tető esetében.

Az eresz előre volt kikenve az tény. Sajnos nem sikerült meghatároznom a tömítő anyagát, emlékeim szerint PU-val húztam ki a külső sarkát (belülről), ahol a két lemez találkozott. Hasonlóan a csomagtérzsanérnál és a hátsó lámpa környékén a lemezt és a lemezek illesztéseit. A lámpatartó lemez mögött nagyon sok trutyi volt gyárilag, lejtősre volt kiképezve, hogy kifolyjon a víz. Ilyenre csináltam meg én is. Megpróbálom megkeresni a gyári videót, az egyiken látszik.

6829 jocking . 2018-09-09 10:29:36  Előzmény: Spityu: 80451

Valami rémlik, de hát a kereső (és a kép beszúrás) túl nagy falat "műszakilag", úgy tűnik... :p

Ha fényezés után Mester megy a tetőre, nem üt el nagyon? Mert ugye az szürke, az autó színe meg ugye nem. :)
Egy hely van, amit mindenképp fényezés előtt tömítettem ki, az A oszlopon lévő "eresz", mert ott szerintem tényleg hülyén nézne ki, ha valami színtől elütő cucc lenne odakenve utólag.

6828  Spityu 2018-09-09 01:04:24  Előzmény:jocking .: 80450

Ezt biztosan leírtam már. Mondanám, hogy keress rá, de ilyen úri funkciókkal nem rendelkezik a fórum. :D
Szóval. A peremezés után gyárilag a szórózás, becsiszolás, majd fényezés jön. Ezután tömítőmasszával mennek fel a díszlécek. Az alsó díszlécek is. Sajnos már nem emlékszem, de lécenként 2-3 pötty van kinyomva, ami általában ki is buggyan kissé. Ez egy jó támpont, ha meg akarunk vizsgálni egy autót, volt-e már fényezve.
A felső díszléchez visszakanyarodva: Mester karosszéria akrilt használtam fényezés után. Először felcsavaroztam a léceket szárazon, majd kb. 5 mm-rel beljebb húztam egy maszkoló szalag csíkot. Ezután leszedtem a léceket és megfelelőnek ítélt mennyiségű masszát nyomtam a felső lapjaikra. Ezután felraktam őket újra, csavarral. (Ja, a díszléc felső lapját is maszkolóztam.) A kibuggyanó tömítőt ujjal elhúztam. A maszkolókat frissen, éppen hogy csak emelve, és a tetőlemez közepe felé tartva lehúztam (értelemszerűen a díszléceken lévőket pedig magam felé húztam). Így alig keletkezett perem és tökéletesen ki van tömítve a kérdéses rész. Amúgy az alapozózások alkalmával került oda annyi festék, ami elégségesen kitömítette alapból a peremezést.
A lécek végénél elsimítottam a Mestert. Ha alulról alánézek a lécnél, akkor látható, hogy a kasztni és a léc között van némi rés itt-ott. Meg volt is. A 4T-mnél is, és ott sem volt amúgy kitömítve, szóval azzal a résszel nem foglalkoztam.
Amúgy, maga a peremezés is ki van tömítőzve gyárilag. A '80-as években nem tudom, mivel dolgoztak, mert olyat nem láttam megbontva. Viszont Szabi P60-asánál egyértelműen beazonosítottam az anyagot, amivel megkenték a perem alsó részét, amire ráültették a duroplastot (fölé szerintem nem ment semmi, csak kívülre, amit feljebb írtam). Ez az anyag nem más, mint a Loctite 5923 akkori megfelelője. Nagyon jellegzetes színe, állaga és illata van. És 50 év után is ragadt még. Egyébként alkohollal oldott fenyőgyanta, írja is a címkéje (kolofónium).

Szóval a tetődíszléchez is Mester ment (és ahogy írtam, az alsó díszlécekhez is). Meg ugye korábban írtam, a duroplastok felső peremeihez is és a hattyúnyak két felső, első sarkához. Plusz ami most nem jut eszembe hirtelen. :) Ezek gyárilag is ugyanabból az anyagból voltak, és én ezt találtam a leghasonlóbbnak. Annyi, hogy a duroplastok tetejénél tekercses kiszerelésű volt az alkalmazott ragasztó, ennek használata látszik is a gyári videón. Gyakorlatilag a megfelelő szélességben és vastagságban egy fóliára volt rányomva az anyag, majd ez feltekerve, amit használatkor könnyen rá lehetett illeszteni a karosszéria peremére, letekerni, majd egy mozdulattal eltávolítani a fóliát. Pár éve lehetett kapni a Csapinál.

6827 jocking . 2018-09-08 21:08:12

Végre megvan a dátum: 22-én meg a kaszni a festőhöz.
Előtte viszont még van pár elintéznivalóm rajta, pontosabban a tető körül.
Ugyebár van a tetőnek a díszléc alatti része, ami rá van peremezve magára a tetőre. A peremezés éle és a tető találkozása valamilyen cuccal ki volt kenve tömítés gyanánt, meg ahogy láttam a díszléc alján is volt belőle. A kérdés az lenne, hogy milyen anyag ez, mivel lehetne pótolni, és fényezés előtt vagy után érdemesebb rákenni? Azért gondolnék az "előtte"-re, mert szerintem nagyon látszódna a színbeli eltérés, ha valami utólag van odanyomva (de lehet, hogy rosszul gondolom).

6826  Spityu 2018-09-01 21:02:53

Mintha a múltkor téma lett volna a gumik jelölése.
A 145 SR 13 jelölésben a két szám adja magát.
Az "S" jelentése: ""spieder", a nagysebességre alkalmazható gumiabroncs"
Az "R jelentése: "radiálszerkezetű gumiabroncs"
A "Tub" jelentése: "tömlő nélküliség" (tehát az alapértelmezett a tömlős), ez Pneumantéknál angolul, tubelessként szerepel

Maximális sebességek diagonál abroncsoknál (10, 12, 13 coll) km/h-ban:
téli nyári: 120, 135, 150
jégszegekkel: 100, 115, 130
"S": 150, 160, 175
"H": -, -, 200

Maximális sebességek radiál abroncsoknál (10, 12, 13 coll) km/h-ban:
nyári "SR": 180, 180, 180
téli "SR": 160, 160, 160
jégszegekkel "SR": 150, 150, 150
"HR": -, -, 210
"VR": -, -, 210 felett

H mint hájszpíd talán? V mint verihájszpíd? :D

Forrás: mai szerzemény, Személygépkocsik általános felszerelési kézikönyve, Autóker (1976 utáni, mert szerepel benne a 2106-os Lada)

6825  Spityu 2018-09-01 20:34:40  Előzmény:jocking .: 80446

Szerintem a használati útmutató írja, hogy langyos, szappanos vízzel lehet tisztítani őket. Magyarul ne főzd és ne mártsd hígítóba, mert lehet, hogy még egy erősebb fékezésnél is elszakad azután. :D Szokásosat alkalmaztam: Würth BMF + langyos víz. Ez igazából lehozott minden retket, ami csak volt rajta. A padlólemezről kiálló ellendarabokat szerintem nem áztattam, azokat csak kívülről dörgöltem el, nem akartam, hogy esetleg valahol bent maradjon a víz. Magukat az öveket meglazítottam, ill. mosás közben is állítgattam. Próbálj meg egy áztatást, hátha javul az állaguk. Ha nem tetszik, akkor még mindig kicserélheted őket. Néha gyári újat is látni itt-ott. De abban biztos vagyok, hogy találsz szép állapotút. És igen, egyszer börzén is láttam zsír új szettet. :D Jófogáson most is van 3-15 e-ig, de az szürke.

6824 jocking . 2018-08-31 17:37:52

Előtúrtam az itthon fellelhető statikus biztonsági öveket. Az az aprócska probléma állt elő velük, hogy az elmúlt kb. 10-12 évet egy vödörben töltötték a sufniban, feltekerve. Érzésre eléggé kemények lettek (letekerés után bennük marad a feltekerés nyoma), és valami fehér meszes cucc is kicsapódott rajtuk jó pár helyen. Meg lehet valamivel/valahogy tisztítani őket, vagy szabassak majd másikat új öv anyagból?

6823 Metzler Tamás 2018-08-29 23:00:12  Előzmény:Támba Csaba: 79515

Gyönyörű.....

6822  Spityu 2018-08-28 19:33:26  Előzmény:jocking .: 80437

Jó kérdés, hogy hogyan is volt. Azt hittem, a 4T-kből már mind az volt. De az is lehet, hogy csak a végétől. Passz.

A hátsó motorburkolatnál valóban van egy bevonat, mint később megtudtam. Én egyszerűen ráégett olajsárnak néztem annak idején és örültem, hogy le tudtam vakarni. De tervben van, hogy valamikor visszafújom. Hogy mit, az jó kérdés. Olyasmi anyagnak tűnik, amit felhordtak a padlólemezre is varrattömítőnek. Kemény, áttetsző / szürkés. De van egy gyári új burkolatom, azon meg körömmel benyomhatónak tűnik és kicsit más színűnek. Mintha rücsianyag lenne. Lehet, hogy variálták néha, mikor mi jutott rá. :)
Összességében semmi jelentősége nincs, tudtommal a hangtompításba szól bele egyedül.

Gyárinak tűnik, de ezen nincsen: https://www.oldtimer-ersatzteile-hermel.de/product/12451/1/trabant/motor-abdeckung-abdeckblech-trabant-hinten-neu-(13371).html Lehet, hogy valami korai évjáratú.

6821 jocking . 2018-08-28 18:54:11  Előzmény: Spityu: 80427

Elég fura, mert nekem a 4T-n három lukas, és eléggé eredetinek tűnik a gumilap. De mindegy is, majd felrakom úgy, hogy jól nézzen ki, ezen az egy furaton nem fog múlni, ha eredeti ha nem. :)

6820 jocking . 2018-08-28 18:52:55

Elkezdtem megtisztítani/összeszedni a motortér azon cuccait, amiket majd feketére kell fújnom. Elő is jött egy kis (nem vészes) gebasz, a motorburkolat hátsó darabjával. Ezen gyárilag valami kemény habszerű cucc van, ami az enyémen szét van repedve és fel van pöndörödve a repedések mentén, mint egy régi festék egy ázott falon. Ezt mindenképp le kell vakarnom, mert ha rajta hagyom, magától fog leesni. A kérdés az, hogy mennyire nagy gáz (műszakilag) ennek a cuccnak a hiánya, és ha az, hogy lehetne reprodukálni? Milyen anyag ez eredetileg?

6819 Kacsándi Szabolcs 2018-08-27 21:32:28  Előzmény:jocking .: 80424

Megnézem az én 86-os kocsimon.Azon még gyári.Csak hogy egyértelmű legyen.

6818  Spityu 2018-08-27 20:28:48  Előzmény:jocking .: 80424

Hát... a sajátoméra már nem emlékszem. Van a '80-as donor, azon majd meg tudom nézni. Viszont kaptam annak idején egy gyáriról készült képet, azon így volt.

A tapasztalataidból én is arra következtetek, hogy 3 lyukas volt a tiéd. Szerintem nagyon lafogna a külseje a guminak, ha csak a hegesztéstől beljebb lenne felfogatva. Illetve ha fogadnom kellene, akkor inkább arra tennék, hogy a tiéd még 3 lyukas volt. Még azt is megkockáztatom, hogy a 2 lyukas kivitel a 4T-vel jött be. De nem esküszöm meg rá.

A sár felcsapódásával kapcsolatos kérdésed jogos, ezen én is elgondolkodtam annak idején. De amit kaptam fényképet, garantáltan gyári, nagyon keveset futott 2T-ről készült.

6817 jocking . 2018-08-27 17:44:13  Előzmény: Spityu: 80421

Thx a képet, ennél részletesebben nem is lehetett volna. :D
Viszont egy dolgon megakadt a szemem. Szegecs rögzíti, ráadásul ugyanaz a fajta/méret, ami a sárvédőívekben is van? Ezt kicsit azért furcsállom, mert a még meglévő furatok annál egyértelműen kisebbek. Picit azt is furcsállom, hogy a szegecs talpával indul a sorrend, nem megy így bele a sár, ami felcsapódik a doblemezre?

Másik plusz, hogy ránézve mégiscsak 3 lukasnak tűnik a rögzítés, mert bár csak 2 furat van meg, azok a doblemez hegesztésén belül esnek (rajz). A 2 lyukasnál meg gondolom pont a külső és a középső furatnak kellene meglennie.

6816 Kacsándi Szabolcs 2018-08-26 21:18:50  Előzmény:jocking .: 80419

Nem egyforma a két porvédő gumi.Viszont a 4T porvédőjét könnyebb felszerelni,Valamiért, amit a 2T-hez gyártanak nem lehet felfeszegetni a helyére.Vagy elég nagy kínlódás.

6815  Spityu 2018-08-26 20:05:26

http://www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2018/08/26/748sarvedo.png

A rajz csak a méretek szempontjából hiteles. A sorrendiség külön kifejtve. Sajnos nem találtam meg sem a mintául szolgáló, sem a 4T-ről leszakadt (2 lyukas) példányt sem.
A lyukak gyárilag oválisak, ezért lehetséges, hogy az egyik oldalon 65, míg a másikon 70 mm a középső és a belső szegecs közötti távolság. Ugyebár a gumi és az ovál furatok adottak voltak a gyárban, és ahogy esett, úgy puffant módon felfúrták. Valószínűleg a duroplast szélétől mért távolságot, és a duroplasttól lévő távolságot nézték be. + azt, hogy vízszintesen álljon az alsó oldal. Nálam szerencsére gyáriak a doblemezek furatai. Ha valami nem egyértelmű, kérdezz!

6814  Spityu 2018-08-25 11:23:04  Előzmény:jocking .: 80419

Zsombinál nézd meg, ott látszik a különbség a 2T és a 4T között. Hogy miért van kétféle, nem tudom. Nekem jelenleg 4T van fent, mert csak abból kaptam gyárit. Tökéletesen passzol. Annyi, hogy annak mindkét felén van egy kis horony, amibe egy rugós karikát kell bepattintani. Azt nem értem, hogy a 2T-nél miért csak az egyik végéhez kell, mivel tudtommal ugyanolyan a kiképzése mindkét kormányműnek. De annyira nem figyelgettem.
Azóta már sikerült börzékről szereznem 601-es harmonikát, gyárit, de emiatt azért nem fogom szétszedni... Ja, Csapinál van gyári biztosító lemez az anyához.
Nálad a problémát szerintem az utángyártott volta jelenti. Szerintem keress gyárit, az utángyártott hamar elrepedezik. 1-2 műszakit bír ki. Bár többféle létezik.

6813 jocking . 2018-08-24 23:42:01

Viszont - más.
A jó múltkorában vettem egy felújított kormányművet. Gumiharangot nem adtak hozzá, de az van itthon kettő is. Feltettem az egyiket, és próbakor azt vettem észre, hogy (asszem) jobbra nehezebb tekerni, mert a gumiharang annyira összenyomódik, hogy a vége kvázi magába fordul. Megnéztem közelebbről, és az tűnt fel, hogy az egyik gumiharangon eggyel több a "hurka", mint a másikon, ez okozhatja a problémát. Miért nem egyforma a "hurkaszám"? Lehet, hogy az egyik 2T a másik 4T gumiharang? Vagy csak a magyar kisipar remekelt megint?

6812 jocking . 2018-08-23 22:15:13

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17760231_1538339489532928_2148416894948113453_n.jpg?_nc_cat=0&oh=95f2640c23feb299669d795d10ae5e72&oe=5BED034F

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17800324_1538339462866264_8267002773058030578_n.jpg?_nc_cat=0&oh=c875063449165761cfe168bd8165dd3c&oe=5C092045

https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17796248_1538339289532948_5006270822041522546_n.jpg?_nc_cat=0&oh=c3574fea3a718a6c81a3843964884f86&oe=5C081052

Hát, nekem nem egyértelmű. Talán két lyukas? Az utolsó képen úgy tűnik, mintha 3 lyuk lenne (de lehet, hogy az csak alvázvédő lepattanás), viszont a gumi csak kettővel van felrakva. Plusz úgy látom, hogy a bal oldali gumi mégiscsak megvolt, akkor az után még majd túrok.

6811 jocking . 2018-08-23 22:11:01  Előzmény: Spityu: 80416

Na, ez a lyukszám egy marha jó kérdés. Perpillanat az egyik oldalon 1 lyuk van, a másikon 2, mert eltűnt ez-az a lakatolás miatt. Én háromra tippelnék, de majd átkutatom a képeket, hátha látszik valami.

6810  Spityu 2018-08-23 21:39:23  Előzmény:jocking .: 80415

Megnézem majd. Úgy emlékszem, nagyjából kéznél van a minta lap is. De tökéletes másolata az, ami fent van. Ezt ráérsz bármikor legyártani, bármikor felteheted, de azért próbálom mihamarabb lemérni. A doblemez alapján 2 vagy 3 lyukas a tiéd? Az enyém 3 lyukas volt. Később 2-es lett. A 4T-n más van szerintem (de lehet, hogy az összes 2-es olyan), az egyik széle srégen levágott. Valahol talán olyan is van.

6809 jocking . 2018-08-23 18:18:21

Megnéztem, a 4T-n még ugyanez a gumilap van fent sárfogónak. Ha ugyanakkora a mérete, mint a régebbinek, akkor tárgytalan (egyébként 18 x 19-19.5 cm).

6808 jocking . 2018-08-21 20:53:04  Előzmény: Spityu: 80409

Sikerült beszereznem 3 mm-es gumilapot. Viszont előjött az az aprócska gond, hogy a régit nem találom, így nem tudom lemásolni. Ha tudnál dobni egy méretezést, azt megköszönném. :)

Szerk.: Nem csoda, hogy nem találom. Megnéztem az elhozatali képeket, és már akkor sem volt rajta. Ki tudja mikor került le.

6807  Spityu 2018-08-17 09:00:18  Előzmény:jocking .: 80412

Vagy az egy évvel ezelőttin vagy a májusin szintén így jártam. De lehet, hogy akkor én is a májusin, már nem emlékszem. Üres kézzel jöttem haza. :D

6806 jocking . 2018-08-17 08:54:31  Előzmény: Spityu: 80411

Akkor a tavaszival valami gáz volt, mert fél 9-re értünk oda és semmi (értékelhető) Trabis cuccot nem találtam. :/ Vennék én "tartalékba", ha lenne mit, de eddig csak olyan cuccokat láttam, amikkel már amúgy is tele van a padlás. :)

6805  Spityu 2018-08-16 17:15:17  Előzmény:jocking .: 80410

8-9 között szoktunk felérni. Aki 10-re érkezik, lehet, hogy végig sem tudja járni, mert már pakolnak össze az árusok, akik szintén szokták egymás portékáit nézni kipakoláskor. A hardcore már hajnali 3-4-kor ott van!
Abban egyetértek, hogy jórészt motoros cuccokat találni. Ez van, sajnos.
Vastelepre szerintem ritkán kerülnek dolgok, inkább az van, hogy onnan kerülnek a ládákba. :D Illetve egyszer hallottam, amint két árus beszélgetett, miután egy zöldfülű vett egy semmirevaló alkatrészt: amikor fiatalok voltak, ők is gyakran vettek ilyeneket, aztán rájöttek, hogy nem lehet már használni az adott alkatrészt, és akkor eladták. Mert mindig van, aki azt hiszi, jó még valamire, pedig valójában semmire sem. És ez teljesen igaz. Nagyon sok ilyen alkatrész kering kézről kézre.
Ventilátor siltet, tömítő gumit, doblemezgumit, motorkabátot egyaránt láttam az évek során. Múltkor Kecskeméten volt egy rakat dörzsár és legalább 300 db DDR villáskulcs. Utóbbi szerintem olyan árusnál, aki máshol is meg szokott jelenni. Nem úgy működik, hogy hopp, kell valami, kimegyek a börzére és lesz. Jó eséllyel nem lesz. Az én módszerem: minél többre kimenni, és MINDENT megvenni, ami nincs nagyon túlárazva és még nincs belőle 263 évre elegendő mennyiség. Max. eladja az ember vagy akár cserealapnak is felhasználható (ritkaságot ritkaságért, értékegyeztetéssel).

6804 jocking . 2018-08-16 16:12:29  Előzmény: Spityu: 80409

Na igen, de ami kéne az sosincs. :) Pl. soha nem találtam még ott ventillátor siltet (ventit magában igen, nélküle), "libabőrös" gumit a doblemezre (illetve azt találtam, de ugyanolyan kopottat, mint ami volt itthon, és ez sok dologra igaz), és motortakaró kabátot. Meg dörzsárat se, ahogy írtam. A villáskulcsokba én is szoktam túrni, de DDR-est még nem találtam azokból sem.
Szerintem az a legnagyobb baj vele, hogy az autós cuccok nagyon alulreprezentáltak a motoros cuccokhoz képest, és nagyon sok olyan eladó van, akinek látszik a portékáján, hogy a nagymuter padlásáról lett "lelomtalanítva", és amit aznap nem tud eladni, azt hazafelé viszi a vastelepre.

Az árakon viszont jól lehet röhögni, azt el is felejtettem az előbb leírni, hogy a keretes indexre a 30 az darabár volt. :D De láttam már ott 1:18-as méretarányú fém Barkas modeltt is 60 ezerért (ami a neten újonnan amúgy 25, csak elfelejtettek szólni az eladónak... :D).

Ami viszont pozitívum, hogy viszonylag nagy gyakorisággal botlok bele ott a "Военная техника" szovjet játékokba (spiáter harcjárműveket mintáznak, teherautók, tankok, rakétakilövők). :)

"Időben menés" alatt mit kell érteni? Eddig 10 volt a legkésőbbi időpont, május elsején már 9-re ott voltunk, de ez a felhozatalon nem látszott. 6-ra kell menni, vagy ott kell sátorozni előző éjszakától? :D

6803  Spityu 2018-08-16 14:53:40  Előzmény:jocking .: 80408

Tévedsz. Időben kell menni, és mindenhová benézni, betúrni. Nagyon jó portékákat lehet találni, általában reális áron. Ha nem reális az ár, inkább olcsóbban szoktam találni ezt-azt, mint drágábban. Persze, én is láttam német áron kínált alkatrészeket, ráadásul olyanokat, amiket egyáltalán nem neveznék ritkának. Ezek tényleg a vicc kategóriába tartoznak. De pl. 2x1000 forintot nem mondanék soknak 1 pár gyári új, 7.6-os hengerfejért. Csak koszosak, porosak voltak és mindenki elment mellettük, pedig szem előtt voltak. Először én is. Legutóbb 5000-ért vettem egyet, mert volt egy félpárom. Sokalltam, vacilláltam. Aztán eszembe jutott, hogy mennyibe kerül a felújított, ill. egy esztergályos mennyiért szabályozná fel...
Horror áron szerintem sosem vettem még börzén holmit, inkább ott hagytam. Kevésszer volt olyan, hogy valami megtetszett és nem vettem meg. Eredeti, 260-as Isolatorom is börzéről van, normál áron vettem őket. És egy csomó, ritkaságnak számító holmi szintén, felsorolni sem tudnám. Volt olyan, hogy kb. 10 órakor kiért egy ember, nem volt helye, beállt az egyik parkolóutca közepére és mindent 100 forintért árult. Ha az egy csavar volt, azt is, ha egy ajtózsanér, azt is.
A rosszabb börzék inkább amiatt rosszak, mert kb. ugyanazok az árusok árulják ugyanazokat a holmikat. Hol itt, hol ott. Viszont ezekre a kis börzékre azért érdemes elmenni, mert néha felbukkan egy-egy új ember, aki pl. bezárja a boltját, abbahagyja a hobbiját stb. és elég jó kincsekre lehet bukkanni náluk ilyenkor.

A sárfogót Barkaséból alakítottam ki (sajnos az utolsókat vettem meg). Ugyanaz az anyag, csak nagyobbra van szabva. Szerencsére volt egy gyári, jó állapotú lapom, azt használtam fel mintának. Megmérhetem a méreteket, ha gondolod. Az anyag felszíne kissé dorozmás, érdes. Kb. mint az ilyen jellegű konyhapultok felszíne. Matt, nem csillogó. Max. selyemnek mondanám. A vastagság valóban 3-4 mm körül van. Szerintem lehet találni.

Gumi lemez, gumi tábla. Pl.: http://abribt.hu/gumilemezek/