Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7807  Spityu 2020-07-09 11:24:33  Előzmény:jocking .: 81867

Igen, az, eléggé sűrű. 2x szoktam kiöblíteni a beskálázott fél literes üdítős palackot, pedig már először is tankolok rá benzint, 2-3 decit. :) A színe a Kevert likőrével azonos (Repsol-flakon sárga).

7806 jocking . 2020-07-09 01:21:46  Előzmény: Spityu: 81866

Nem ez az a nagyon sűrű fajta? Ismerős a neve.

7805  Spityu 2020-07-08 13:58:36  Előzmény:jocking .: 81865

Fuchs Silkolene Scoot Sport 2 - ezt használom egy ideje. (Vigyázni kell, sárgás és kékes címkével is gyártják, mindkettő ugyanaz. Viszont vannak különböző beltartalmú, de hasonló elnevezésű olajai is a gyártónak.) Ez vált be, ami a kokszosodást és a vastagságot illeti. Gyakorlatilag egyesíti a Power 1 Racing 2T és a Sprint 2T előnyös tulajdonságait.

7804 jocking . 2020-07-08 11:50:09  Előzmény: Spityu: 81861

Én most a hosszú nevű Castrol-t használom. A dugattyúpalást hang még megvan, de mintha tompult volna kicsit ahogy járódik be a motor. Tesztként én is gondolkoztam rajta, hogy sűrűbbet rakok bele. Anno miről is beszéltünk, a Sprint 2T megfelelő lenne? Volt még szó valami méz sűrűségű cuccról, azt túlzásnak érzem, de a Castrol-nál 1 fokkal sűrűbbet azért kipróbálnék.

7803 Piret Endre 2020-07-06 19:56:28  Előzmény: Spityu: 81861

Az olajos tesztre én is gondoltam. Mondjuk a keverési arány váltásra nem reagált, legalábbis nem annyira, hogy ne lehessen a melegebb időjárással magyarázni.

7802  Spityu 2020-07-06 19:18:39  Előzmény:Piret Endre: 81856

A kánikulát sem feltétlenül szereti a Trabant, akkor is szétszedheted. Egy hétvége alatt azért megvan. Esetleg próbálj ki másik olajat. Annyira másikat, ami full más. Szóval ha sűrű, akkor vékonyabbat vagy fordítva. Csak a teszt kedvéért, hogy azzal változik-e valamit a hang.

7801 Piret Endre 2020-07-06 10:13:24  Előzmény: Spityu: 81855

Igen, a kivárás a terv. Csak hát nem kicsit idegesít, az önfeledt nyári autózás helyett.

7800  Spityu 2020-07-05 22:11:43  Előzmény:Piret Endre: 81848

Hát, ha nem változik, szerintem használd. Ha súlyosbodna, akkor inkább ne. Aztán majd ősszel, amikor már vizes, de még viszonylag meleg idő lesz, ki lehet kapni a motort egy revízióra. Előtte lecsupaszítottan végighallgatózni újra.

7799 Piret Endre 2020-06-30 21:27:54

Úgy látszik ez a hülye hangok szezonja.
Az enyém továbbra is csinálja melegen. Ment már bő 1000 km-t, ebből 400-at most hétvégén. Annyi változott, hogy ebben az időben hamarabb eléri a szükséges hőmérsékletet, mint kora tavasszal. Amúgy nem javult, nem romlott. Indul, megy, húz, normális a fogyasztása, csak az a hang... Az irányát sem sikerült megnyugtatóan tisztázni.

7798  Spityu 2020-06-19 21:04:54  Előzmény:jocking .: 81841

Tedd be egyesbe is a váltót kinyomott kuplunggal, úgy is hallgasd meg. Úgy már nem szabad forognia véletlenül sem a nyelestengelynek (álló autónál). Ha nem erősödik a hang és nem zavaró, akkor szerintem ne foglalkozz vele. :)

7797 jocking . 2020-06-19 18:47:50

Haladok a bejáratással, kb. 350 km-nél járunk, viszont megint történések vannak.
Most épp egy olyan "gond" jött elő, hogy alapjáraton halk surrogó hang hallatszik, ami a kuplung benyomására megszűnik. Próbáltam behatárolni, honnan jöhet, de bajos, mert a forgattyúsház és a váltóház így összecsavarozva elég jól szórja a hangot. A csavarhúzós-fülelős módszerrel annyi biztos, hogy a surrogás hangosabb, ha a kuplung nem emel ki, vagyis forog a váltóban a nyelestengely. Benyomott kuplungpedálnál is hallani (a csavarhúzós módszerrel, "csak úgy füllel" nem), de az érthető, teljesen hangtalan csapágy nincs és valószínűleg a vezérlőtárcsa sem némán megy körbe-körbe, így nekem egyértelmű, hogy a váltóból jön, a motor surrogása "szabad füllel" nem hallható.
Emelt fordulaton nem hallani a hangot, a motorhang elnyomja, ahogy menet közben sem (négyesben "szabadonfutózva" sem).
Eddig nem tűnt fel a hang, bár lehet, hogy csak nem figyeltem, vagy halkabb lett a motor, nem tudom, tényleg nagyon halk (be kell hajolnom a lábtérbe hogy halljam, de akkor hallom).
A kérdés az, hogy mennyire abnormális ez a jelenség? Én úgy gondolom, hogy valamennyi mechanikai zaj normális ilyen gyorsan forgó alkatrészek esetén, de gondoltam inkább rákérdezek.

7796  Spityu 2020-06-17 09:08:07  Előzmény:Szimán László: 81839

Szia!

http://original-trabant.de/

http://www.trabant.cz/cisla-karoserie-motoru/

7795 Szimán László 2020-06-17 08:02:24

Sziasztok !
Tud valaki abban segíteni, hogy pl. alvázszám vagy év/hó alapján hol találom meg azt hogy eredetileg ez az autó pl. milyen kormánnyal (kétküllös, 4 küllös) vagy pl szögletes vagy kerek sebességmérő órával, krómozott lökhárító stb. lett e gyártva ???
Amit eddig találtam az nem annyira pontos (pl. tipustörténet)
Előre is köszi a segítséget:
Szimán László

7794  Spityu 2020-06-01 10:58:56  Előzmény:Piret Endre: 81821

Igen, pontosan.

7793 Piret Endre 2020-06-01 08:16:11  Előzmény: Spityu: 81820

Olyannyira, hogy több konstrukció része egy fólia is, ami az ajtóváz belső lemezére van ragasztva, és az ajtókárpit hátulját védi az elázástól.

7792  Spityu 2020-05-31 23:24:44  Előzmény:jocking .: 81819

Szerintem kb. egy csomó autónál úgy van tervezve az ajtó és az üveg, hogy majd alul kifolyik. Lehetetlen normálisan letömíteni, még ha jól szabod a páralehúzót, akkor is beszivárog valamennyi. Főleg egy 20 éves gépnél, ahol a bársonyos gumiban is kódorog az üveg, a páralehúzó rugalmassága pedig egy műanyagdarabéval vetekszik. :D

7791 jocking . 2020-05-31 22:26:24  Előzmény: Spityu: 81818

Pedig sajnos ez az apró részlet elkerülte a figyelmünket. :D
De azért joggal feltételezné az ember, hogy ha minden tömítés új, akkor a víz nem jön be. Mondjuk gyanús lehetett volna, hogy még egyszer sem láttam ajtóban vizet állni, még szar tömítés esetén sem. Érdekes volt Günterék gondolkodása, normális vízállóság helyett inkább lyukat fúrnak az ajtó aljára... :D
Most már viszont jó lesz, még kifújtam azt a részt cink spray-vel, ha a dremel szedett volna le a festékből a lukaknál, és holnap megcsinálom ezt a tömítés ívesre húzást is (aminek a kifolyók tudatában már látom értelmét).

7790  Spityu 2020-05-31 00:35:49  Előzmény:jocking .: 81817

Ezt nem mondod komolyan?! Mármint, hogy nem figyeltél rá felragasztáskor. :D Én úgy csináltam egyébként, hogy belül a kis kifolyók között szépen elhúztam a ragasztót, hogy véletlenül se tudjon megállni ott semmi sem.

7789 jocking . 2020-05-30 23:31:04

Ma fény derült egy kisebb bakira.
Mint utóbb kiderült, az ajtók alján azok az U alakú bevágások nem csak dísznek vannak, hanem egy nyílásban folytatódnak az ajtók belseje felé, hogy az esetlegesen bejutó víznek legyen hol távozni, emiatt nem túl jó, ha pl. a duró ragasztójából oda is jut. Ez úgy derült ki, hogy mosás után az ajtó becsukásakor lehetett hallani, ahogy csobban benne a víz... :D
A délutánt azzal töltöttem, hogy kivakartam a lefolyókból a ragasztót, remélhetőleg a jövőben már nem lesz ilyen probléma.

7788 Piret Endre 2020-05-25 16:21:12  Előzmény: Spityu: 81815

A villanyosság ezen területét én is csak elég messziről ugatom.
A gázok átütési szilárdsága biztosan függ a nyomástól. Van egy kitüntetett nyomás, amin ez minimális, ettől távolodva mindkét irányban nő. Mivel a motorban uralkodó nyomásviszonyokat nyilván nem erre konstruálják, innentől kezdve simán lehet, hogy a nyomás növekedésével nő az átütéshez szükséges feszültség.
A szikraugratós módszert láttam én is működni, akár hengerenként is. Elsőre azt mondom, hogy ez meredekebb felfutású (és nagyobb csúcsértékű) impulzust ad a gyertya szempontjából, csakhogy ez pont megnehezíti az átütést, mert az ionizációhoz idő kell. Vagy pont a parazita átvezetések söntölő hatása érvényesül kevésbé ilyenkor? Fene tudja.

7787  Spityu 2020-05-25 15:55:18  Előzmény:Piret Endre: 81814

Azt hiszem, említettem, hogy volt olyan, hogy elosztós motornál a központi kábelt kihúzva és oda tartva járt a motor, beledugva leállt. Valami ilyesmi volt a magyarázat: a távolsággal megnőtt a feszültség. És emiatt a gyertyákon is keletkezett szikra. Lehetséges talán, hogy a megszakítás (legyen bütykös vagy Hall-os) pillanatát követően ettől nem mindegy, mennyi idő telik el, milyen könnyen szikrázik a szekunder tekercs? És mivel nagyobb közt kell átütnie, később, nagyobb feszültségértéknél következik be a szikra? Fogalmam sincs, ez az, amihez nem értek (többek között...). A 0.6 vs. 0.7 szerintem sem befolyásolja érdemben pl. a trafó működését, terhelését. Igen, a könyvben is szereplő 6-7 mm-es szikraátütés vizsgálat 10x-ese ennek. Azt azért hozzá kell gondolni, hogy az égéstérben lévő nyomás valamilyen mértékben befolyásolja a dolgokat. Lehet, hogy az a +0.1 mm mégis nagy terhet ró a trafóra nyomás alatt? És ahogy a készülékem mutatja, inkább a kb. 1 centi távolságú szikracsúcsok között sül ki az ív (!). Továbbá ez a 6-7 mm-es szikrateszt nem üzemszerű, lehet, hogy két nap alatt kinyírná a trafót. Passz. :)

7786 Piret Endre 2020-05-25 13:26:44  Előzmény: Spityu: 81813

A hosszabb ív hosszabban érintkezik talán a gázkeverékkel, de ki tudja, tényleg sok itt a homály.
A nagyobb szikraköz egyértelműen nagyobb feszültségen üt át. Ha valami más szigetelés már gyengélkedik akár a trafóban, akár egy kábel körül, akkor elképzelhető, hogy az előbb üt át, mint egy megnövelt hézag. De ebben illene jóval nagyobb tartaléknak szerintem, mint az, hogy 0.6 vagy 0.7 a hézag.
Na és akkor ott van még a régi "szikraugratós" vizsgálati módszer, jópár mm plusz szikraközzel. Vagy az én szakadt ellenállású pipáim, amik mégis működtek valahogy.

7785  Spityu 2020-05-25 00:13:36  Előzmény:Piret Endre: 81812

Hát, én a hosszabb és a rövidebb szikrára is hallottam azt, hogy erősebb lesz maga az ív. Nem tudom... Van egy piezo-s gázgyújtóm, azzal sokat variáltam, hogy mi az optimális szikrahossz a gáz meggyújtásához, mintha a hosszabb jobban működne. Csak ott már nem mindig sül ki nyomkodás hatására. Más kérdés, hogy amiért vettem (sütő), nem elég sehogy sem. Egyszerűen túl dús a gáz ahhoz, hogy meggyulladjon tőle, akárhogy is próbálkozom. Na de vissza a gyertyákhoz. Azt is hallottam, a szikra hosszának változtatása, talán növelése károsan hat a trafóra. Ez sem tudom, mennyire igaz a gyakorlatban, ahogy azt sem, hogy mi az a mérték, ami még elmegy vagy sem. De a gyertyakábel és a pipa ellenállása sem mindegy, ugye. De arról sincs semmiféle konkrét vagy általános tudásom, melyik trafónak mi kell. Mindössze annyi van meg homályosan, hogy nagyon nem mindegy mit mivel használunk.

7784 Piret Endre 2020-05-24 22:10:48  Előzmény: Spityu: 81811

Oké, igazad van :-)
Érdekes, hogy neked nem ment nagyobb hézaggal. Nálam most ugyan a problémák miatt pontosan 0.6 van beállítva, hogy ezen biztosan ne múljon, de élete nagy részében ez az autó jóval nagyobb hézaggal üzemelt. Soha semmilyen gondot nem okozott, cserébe kicsit jobban és szebb hanggal ment. Fogalmam sincs, miért, talán a hosszabb szikra gyorsabb égést okozott, passz.

7783  Spityu 2020-05-24 10:24:23  Előzmény:Piret Endre: 81810

Na jó, de egy ilyen műszerrel hamar ki lehetett volna tesztelni az alkatrészeket. :D

7782 Piret Endre 2020-05-23 19:57:06  Előzmény: Spityu: 81809

Nem tudom hol lekopogni, de a trafóim egyelőre köszönik jól vannak :-) Pedig azért megküzdöttek a 4 MOohm-os pipákkal is közben :-)
A kondi messze nem csak szikraoltó, hanem a trafó primerjével rezgőkört alkot az aksin keresztül. Zárlatos kondi esetén a megszakítón soha nem folyik áram, ellenben a trafó primerjén viszont folyamatosan, amit melegedéssel honorál. Ezeket a vastagfajta Trabi trafókat elég nehéz megsütni, de nem mindegyik típus ilyen szerencsés ebből a szempontból.

7781  Spityu 2020-05-23 18:17:31  Előzmény:Piret Endre: 81808

Hát, szerintem ezt gondold át újra. :D Pl. a trafóidat rá lehetne kötni, és 10-20 perc stresszteszt után kiderülne, mennyire működnek jól melegen. De a kondikat is fel lehet mérni. Én például egészen idáig abban a tudatban voltam, hogy azoknak kizárólag szikraoltó szerepük van (egyébként még mindig nem értek az elektronikához). Valójában nélkülük egyáltalán nem keletkezik gyújtószikra. Rövidzárlat estén nem tudom, mi van. Elvileg akkor is nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a megszakító érintkezői.

7780 Piret Endre 2020-05-23 17:53:06  Előzmény: Spityu: 81807

Ez is kicsit olyan, mint általában a veteránautózás: gyönyörű eszköz, kordokumentum, műszaki érdekesség. Viszont ennek a haszna még a maga idejében is kétes volt :-) Örülök, hogy sikerült megmenteni.

7779  Spityu 2020-05-22 23:10:14

No, elkészült a Motorelektro P4 típusú mérőműszer. Kopp-kopp, tökéletesen működik mindene. Tesztelgettem is vele néhány gyertyát. Az összesnél azt figyeltem meg, hogy 0 baron éppen csak pislákolt a szikra. 4 baron már elég erős volt, 8 baron szintén, de akkor némelyik gyújtása kihagyott (ekkor a készülék belsejében található szikracsúcsok között "sült ki" a trafó). Isolatorból DDR 225 új és használt, 240-es nem Special használt, 260-as új és használt. Újraegyesítés utániból 225-ös új és 260-as használt. Kínaiból 260-as új. 3000-et futott NGK B8HS. Szóval az összesnél halvány, nagyobb nyomáson erősebb tónusú villanások a kémlelőn. A használt 225-ös DDR Isolator és az NGK kb. 20%-ban kihagyott. Előbbi szépen le volt pucolva, 0.6-os hézaggal. Utóbbi kicsit maszatos volt, és nem is ellenőriztem a hézagját. Elmostam és műanyag sörtéjű kefével amennyire lehetett letisztítottam közben. Majd megszárítottam. Ezután ugyanúgy kihagyott 8 baron. Ekkor ellenőriztem a hézagot, 0.7 mm volt. Összeütöttem 0.6-ig, és láss csodát, tökéletesen működött. Felmerül a kérdés, hogy ebből mire lehet következtetni. Őszintén szólva fogalmam sincs. Mármint simán lehet, hogy a Trabantnak semmi baja nem volt ezzel az NGK-val. És persze lehet ez fordítva is. A lényeg, hogy sokat tud számítani, ha picit nagyobb a hézag az előírtnál. Azt azért hozzátenném, hogy egy lekoszlott 12V-os akksival hajtottam a cuccost, amiben ekkor kb. 8-10 V tombolhatott. Igen ám, de a beépített trafója a készüléknek 6 V-os, szóval igazából túl volt hajtva.
Korábbi felvételek, amiken tesztelem a külső / belső kondenzátort (előbbi hiányát), ami erősebben szikrázó megszakító érintkezőkben nyilvánul meg. Illetve lehúzott gyertyapipával, akkor pedig a belső szikracsúcsok dolgoznak. :D https://photos.app.goo.gl/DT5H7FxZWcyJvpBS7

7778 jocking . 2020-05-16 19:33:16  Előzmény:Piret Endre: 81803

Ha leveszed a maszkot, akkor a hengerekhez alulról is hozzáférni a hűtőbordák aljáig, ha a hengerben zörög valami, ott már hallani. A hengerfejet is lehet hallgatni, a gyertya mellett a burkolaton van akkora luk, hogy odaférjen a csavarhúzó. ;)

7777 jocking . 2020-05-16 19:31:20

Kis ápdét az autónyereményes kék trabi / szerszámkészlet ügyében.
Sajnos mint sok más autóban, a készlet ebben is "elkopott". Darabokat találtam belőle, mint pl. a nagyobbik piros nyelű műanyag csavarhúzó, de sok kulcs és maga a tok is hiányzik.
Egyébként a gép épp most transzformálódik pajtaleletté. Vastagon fedi a por, már egy éve nem ment, mert a tulaj öreg és járni is alig tud, nem hogy vezetni (plusz a jogosítványa is lejárt már 1 hónapja). :/ De legalább fűtött garázsban áll.

7776  Spityu 2020-05-15 15:02:59  Előzmény:Piret Endre: 81803

Pont akartam írni, hogy a többkarburátoros motorokat szokták úgy (is) szinkronizálni, hogy bele hallgatóznak a torokba egy gumicsővel. :)

7775 Piret Endre 2020-05-15 14:36:32  Előzmény:jocking .: 81802

Ez jól hangzik, csak egy gyújtáskihagyás alaposan fültövön tud vágni :-)
Egyébként a gumicsővel hallgatózás bevett módszer (volt a diagnosztikai laptop előtti korban).
Nálam az a baj, hogy hidegen egyáltalán nem jelentkezik, így meg útban van a burkolat.
Egyelőre nem tudok jobbat, mint hogy mászkálok vele, rosszabb legalább nem lett.

7774 jocking . 2020-05-14 22:31:33  Előzmény:Piret Endre: 81801

Nem emlékszem, hogy itt írtam-e már, vagy máshol, de nekem egy jó hallgatózós módszerem az, hogy egy jó hosszú csavarhúzó "hegyét" a járó motor különböző részeire rakom, a másik végét meg a fül előtti csonthoz, a fül és a halánték közé. Mint egy sztetoszkóp, tök jól hallani mindent, én is ezzel a módszerrel bizonyosodtam meg, hogy a kattogó hang 100%-osan a dugattyúszoknyától jön és nem a forgattyúsházból.

7773 Piret Endre 2020-05-11 07:06:55  Előzmény: Spityu: 81800

Ékszíj lekapása után sem múlik el, szóval ventilátor és dinamó kizárt. A burkolatot próbáltam lefogni, húzni - nyomni, nem igazán reagált. Mást nem nagyon tudok csinálni, hiszen melegen (és fordulaton) szól csak, mire meghámoznám a motort, kihűlne :-)

7772  Spityu 2020-05-10 22:30:18  Előzmény:Piret Endre: 81799

Hát, nyári éjszakákon vízparton szoktam ilyen békakuruttyolást hallani. De ezt kizárnám. :D Valami főtengely hang ez is szerintem. A fordulatszámmal arányos a gyorsasága, viszont nem folyamatos hang. Ezért első körben nem nyugvó, hanem hajtókarcsapágyra gondolnék. Vagy akörüli dologra, ami a alternáló mozgást végző alkatrészekhez közel van. Ventilátor, dinamó, mozgó lemezalkatrészek kizárva?

7771 Piret Endre 2020-05-10 21:59:54

Na és ezt meghallgatnátok? Csak akkor adja ezt a hangot, ha jól átmelegedett, ahogy visszahűl, abbahagyja.
https://drive.google.com/file/d/1kk6hzvzl_zh_J3bM4A3ncfgemaxMQmLu/view?usp=drivesdk

7770 Kacsándi Szabolcs 2020-05-10 21:33:30  Előzmény:Szijj Péter: 81793

Ilyen hangot akkor szokott kiadni,ha nem jó a hajtókar derékszögelése,és egyik irányba feszíti a hajtókar csapágyat.Ilyennel már találkoztam,ettől függetlenül lehet csapágyillesztés is.Milyen minőségű volt a főtengelyed?Lehet már a felújításnál nem sikerült valami.De lehet felső tűgörgő is.

7769 Piret Endre 2020-05-10 11:04:15  Előzmény:Piret Endre: 81792

Átnéztem (újra) az itthon található nem kevés Isolator gyertyát, hát nem egyszerű.
A porcelán lehet Spezial felirattal vagy anélkül, az utóbbin kevesebb a borda.
A fémtest lehet sárga vagy kék horgany.
A hőérték lehet 260 (ez akkor a Simson/MZ eredetileg), 225 (ez a Trabi), vagy 175 (ez talán a Wartburg?).
És ezek az összes kombinációban léteznek (bár 260-ast csak egyet találtam itthon, az sokbordás, Spezial).

7768  Spityu 2020-05-09 19:23:20

Szerintem labirintgyűrű vagy főtengely nyugvócsapágy okozza. Tedd be 1-esbe és kinyomott kuplung mellett is rugdosd meg a gázt, figyelve, hogy úgyis előjön-e. Ha igen, akkor a váltó is kizárva. De annak nem ilyen hangja van amúgy sem. Ha egyből ilyen hangja volt, és kézzel megpörgetve nem érezted darabosnak a nyugvócsapágyakat, akkor szerintem inkább labirint tömítés lesz. Lehet, hogy elmúlik, lehet, hogy nem. Tudni, hogy milyen gyártmányú volt? Magyar vagy gyári? Fénykép esetleg róla? Ha nem súlyosbodik a hang, akkor szerintem nyugodtan közlekedhetsz vele. Ezt leszámítva szerintem szép hangja van a motornak, nem hallok hajtókarcsapágyra utaló kerepelést, ami felújított főtengely esetében azért néha már egyből előjön gyengébb felújítás esetén.

7767 Szijj Péter 2020-05-09 18:20:20

Sziasztok! Teljes motor felújításon vagyok túl. Új főtengelycsapágy, új vezérlőtárcsa, fúrt hengerek, új Mahle dugattyúk, tűgörgők, minden. Kérdésem az lenne, hogy mi lehet ez a vonyítós hang? Talán azért van, mert túl új még és idővel elmúlik, vagy valami más? Generátor és ventilátor kizárva, mert szíj nélkül is ilyen a hangja.
Válaszokat előre is köszönöm.
https://youtu.be/xt3reWkdE0U

7766 Piret Endre 2020-05-09 14:43:03  Előzmény: Spityu: 81791

Én is így értelmezem. Azaz bizony a 601-esbe 260-as gyertya való, vagy 225-ös Isolator Special.

7765  Spityu 2020-05-08 22:23:26  Előzmény:Piret Endre: 81790

Köszi! Apró, de mindenképpen fontos információk ezek. Értelmezésem szerint az alábbi gyertyák léteztek Isolatorból 601-esben:
- feketített testű, bordák nélküli szigetelővel, M18 x 260,
- feketített testű, bordák nélküli szigetelővel, M14 x 260,
- sárga horgany, bordázott, széles tartományú, M14 x 225,

Börzéken szokott akadni sárga horgany, bordázott, M14 x 260, de akkor az valószínűleg gyárilag nem került alkalmazásra. Továbbá szoktam látni ebay-en sárga horganyzott, bordás M14 x 260-ast, ami full olyan, mint ami bent van az enyémben, csak éppen Isolator felirat szerepel a porcelánon, nem pedig Isolator Spezial. Nem tudom, mi lehet a különbség... Sajnos utóbbiból alig találni, mert a Simsonnak és az MZ-nek is az a gyári gyertyája, és azt mindenki tudja, hogy egy valamire való Simson ülése alatt legalább két marék, kicsit használt (amúgy tökéletes) gyertya szokott lapulni. :) Szerintem ezeknél a motoroknál a hozzánemértés miatt a gyertya csereperiódusa kb. 500 km körül mozog. :D

Itt van egy kis össszefoglaló:
http://wiki.w311.info/index.php?title=Isolator-Z%C3%BCndkerzen

7764 Piret Endre 2020-05-08 07:12:43  Előzmény: Spityu: 81789

Na ezt sem néztem meg soha eddig: 73 augusztusi a kezelésije. M14-es, 260-as gyertyát ír, semmi vagy-vagy, ezt az egyet.
A 78-as Hogyan tovább? említi az újfajta gyertyákat, amiből a 225-öst ajánlja. A közölt táblázatban viszont a hagyományosból csak a P50-hez ír ilyen hőértéket, P60-hoz már 240-et, P63-hoz bizony 260-at. Menettől függetlenül.
Szóval nem véletlenül volt jó oda az N9Y évtizedekig.

7763  Spityu 2020-05-08 00:14:10  Előzmény:Piret Endre: 81788

Hmmm... ez nagyon érdekes. Úgy tudtam, 260-as csak az M18-as menet esetében volt. De ahogy nézem, 1972-ben már megtörtént az M14-esre való átállás. Tényleg, a kezelésid említi a menetátmérőt? Illetve mikori szerkesztési zárlatú?

7762 Piret Endre 2020-05-07 23:26:46  Előzmény: Spityu: 81787

A saját, 74-es kezelésije simán 260-as gyertyát ír még. 75-ben jött az újfajta, változó / széles hőértéktartományú Isolator, amiből a 225-ös van említve. Annak idején ez a motor igencsak csörgött velük, így élete nagy részében Pal N9Y volt benne, ami bizony 260 körüli. Azt szerette. Kellene abból is lenni még valahol, de nem találom.

7761  Spityu 2020-05-07 21:38:28  Előzmény:Piret Endre: 81784

Vigyázz, a gyári 225-ösök eléggé hajlamosak a slusszolásra. Annak ellenére, hogy az az előírt hőérték, a 260-as jobban bevált. Nem rég csavartam be kettőt belőlük, mert már van 7 db-om. :)
Az ékszíjat én úgy állítottam be, hogy kissé laza volt először. Meg-megnyikkant néha. És ezután egy kicsit spanoltam rajta. A lényeg, hogy a csapágyat ne terhelje agyon.

7760 Piret Endre 2020-05-03 11:12:59  Előzmény: Spityu: 81783

Betettem két szinte új, eredeti Isokator 225-ös gyertyát. Csak párszor indítottam azóta, igazán meleg sem volt (30 km majdnem síkvidék), de egyelőre jónak tűnik. De nem akarom elkiabálni.
Melegen továbbra is megvan a fordulatarányos, kicsit síró-daráló hang, amit ahogy visszahűl kicsit abbahagyja. Majd rákészülök és megpróbálom ékszíj nélkül. Ezt leszámítva jól megy, persze csak öregurasan próbálgatom.

7759  Spityu 2020-05-03 11:06:39  Előzmény:Piret Endre: 81782

Király. A gyújtással történt valami azóta?

7758 Piret Endre 2020-05-03 11:02:28

Megvan az 500 km, már keverem az 1:33-as üzemanyagot :-)