Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7458 jocking . 2019-11-19 22:34:21  Előzmény: Spityu: 81266

Nem kizárt, de ez csak annyit okozna, hogy nem működne a ledes kijelző, attól a benzin még tud körülötte áramlani, nincs olyan szorosra illesztve mint egy mechanikus kompresszor. :D
Ami meglepett benne szétszedéskor, az a működési elv. A "propeller" kb. úgy néz ki, mint egy régi vízimalom, küllői is vannak, a végein kis "kanalak", amibe belekap a benzin. Korábban azt hittem, hogy egy a cucc hajt valamit, ami elektromos impulzusokat állít elő, amiket figyel a kijelző, de nem, a vízimalom kerék csak két kis csapágyperselyben áll, nincs rákötve semmi. Van viszont egy fotodióda, ami a kerék küllőit figyeli egy vékony ablakon keresztül (ahol elvékonyították a házat, hogy átlásson rajta a cucc, de nem folyjon ki a benzin). A küllők elhaladnak az ablak előtt, az impulzus frekvenciájából pedig tudja, mennyi ledet kell felvillantani.
Vagyis technikailag úgy működik a cucc, mint a régebbi típusú golyós számítógép egerek. :D

7457  Spityu 2019-11-19 21:53:48  Előzmény:jocking .: 81263

Sajna nem ismerem az átfolyásmérő felépítését. Nem lehet, hogy annak valami tengelye szorul meg az állásban?

7456 jocking . 2019-11-19 21:25:33  Előzmény:Piret Endre: 81262

A tank és a csap (meg úgy kb. minden) konkrétan csíramentes. :) Meg szerintem a kosznak menet közben is lenne valami hatása, nem csak hosszabb állás után.

7455 Piret Endre 2019-11-19 14:10:25  Előzmény:jocking .: 81260

Ez pont olyan, mint amikor a lebegő kosz megül a tank alján. Csak hát nyilván próbáltad már nem tartalékon is, na meg gondolom a tankod is tiszta. Esetleg a csapban / vízzsákban kóvályoghat még valami.

7454 Piret Endre 2019-11-19 14:08:41  Előzmény:jocking .: 81259

Persze, innen már nem ügy kiszedni, ha bármit is akarok az aljával. Csak megint a kérdés, hogy akarok-e.

7453 jocking . 2019-11-19 13:52:45  Előzmény:Piret Endre: 81254

Valószínűleg tényleg nem az van, csak "olyan mintha".
Csap kinyit, motor elindul, de a gázra nem reagál és rövid időn belül leáll (ergo kifogy a nyál az úszóházból). Nyitott csapnál karbiról cső levesz, nem jön belőle semmi. Tanksapkát leveszem, szintén semmi. Belefújok a levett csőbe, utána megindul a benzin. Néha az is elég, ha a tanksapkán lévő lyukba fújok.
Összerakáskor szét kellett szednem a fogyasztásmérőt, mert dőlt belőle a benzin a két házfél összeillesztésénél, tömítés után jó lett, nem szivárog és működik is. Csak van ez a hülyeség a benzinnel.

7452 jocking . 2019-11-19 13:47:41  Előzmény:Piret Endre: 81257

Ki kell kapni a francba az egészet, jóval kevesebb macera. Főlegy így, hogy már szétkaptad a motor felső részét. A gyújtásházat levéve simán kifér a doblemez mellett, nem kell attól tartani, hogy lekúrja a festéket. :)

7451  Spityu 2019-11-19 11:52:13  Előzmény:Piret Endre: 81257

"jó lenne levenni legalább a felső blokkfelet." Vigyázz, a két felet a lendkerék mögött összefogja a szimmeringház, ami 2+1 csavarral rögzül. Tehát le kell venni a kuplungot, a lendkereket, a szimmeringházat, aztán lehet csak szétcsavarozni a blokkot. Óvatosan emeld le az alját majd, ha szétszeded, mert ha megugrik, de a messzebbi illesztőcsapszeg még fogja, akkor az simán elgörbül az erő hatására. Érdemes úgy csinálni, főleg ennyi év után, hogy a két csapszeghez közel bent hagysz 1-1 csavart, és úgy kocogtatod le a fedelet, hogy mindig csak 1-2 mm-t mozdulhasson. Így nem tud keresztbe állni.

7450 Piret Endre 2019-11-19 10:55:26  Előzmény: Spityu: 81256

Onnan nézve néztem meg nyúlkáltam. Szemre (és körömre :)) kb hanglemezszerű a felület, ami alighanem normálisnak számít. Egy mélyebb karcot láttam, de az olvasottak alapján belefér. Majd még világosabb időben nézelődök.
Viszont a kottyanás miatt mindenképp jó lenne levenni legalább a felső blokkfelet. És akkor megint következik a "ha már" kezdetű mantra.

7449  Spityu 2019-11-19 09:00:47  Előzmény:Piret Endre: 81255

Igen, az garantált, hogy mindkét alkatrész kopik. A pályának a felülvizsgálatát felülről való betekintéssel gondoltam csak, amennyire lehetséges. Amikor éppen alul van az adott vezérlőtárcsa.

7448 Piret Endre 2019-11-19 07:40:25  Előzmény: Spityu: 81252

A vezérlőtárcsákra elég kevés a rálátásom, lévén a motor alja egyben, a kocsiban található. Ami így is feltűnő, az a menesztőkön való kottyanása. Evvel csak az a baj, hogy kevés annak az esélye, hogy a csapok hibátlanok és csak a tárcsákban verődött ki a furat.

7447 Piret Endre 2019-11-19 07:37:00  Előzmény:jocking .: 81251

Szerintem olyan nincs, hogy egy annyira kevéssé viszkózus folyadék, mint a benzin, ne akarjon helyet cserélni a csőben nála lejjebb lévő buborékkal. Ahhoz nagyon szűk keresztmetszet kellene. Viszont fennakadó tűszelepet láttam már :-)

7446  Spityu 2019-11-18 18:47:35  Előzmény:jocking .: 81251

Jah, értem. Akkor valszeg az átfolyásmérő kavarhat be. Esetleg még a tűszelep is. Első körben az átfolyásmérőt kiiktatnám, szimplán egy csövet raknék a csap és a karbi közé. Ha megszűnik a hiba, szinte biztos, hogy az átfolyásmérő a ludas. Nem hiszem, hogy az a plusz egy elágazás okozna ilyesmit. Azt leszámítva meg ugyanaz, mint a régi üzemanyagrendszer.

7445  Spityu 2019-11-18 18:43:39  Előzmény:Piret Endre: 81250

Szerintem egyszer gyűrűzd meg, rakd össze, járasd be, aztán ha elégedett vagy vele, szépen, lassan szerezz be egy gyári új, régi típusú főtengelyt és 2 db régi típusú, 2. vagy 3. lépcsős dugattyút. Tartaléknak.
Ha nem vagy elégedett, akkor gyorsabban tudsz kintről rendelni akár gyári új dugattyút is, bele tudod fúratni. Ha a főtengely sem tetszik, akkor viszont jó kiindulási alap lehet, van 2-3 megbízható műhely, ahol felújíttathatod úgy, hogy sokat elmenjen még utána.
Jah, a vezérlőtárcsák pályáit is nézd meg, mennyire karcosak. Biztos, hogy lesznek hornyok, kérdés, hogy mennyire mélyek. Bár igazából az olaj tényleg sokat el tud tömíteni ott... Illetve inkább azt nézd, hogy a két oldal között van-e jelentős különbség. Ha nincs, akkor talán annyira nem gáz. Esetleg még azt is megnézheted, hogy a menesztő stiftek mennyire állnak ki a tárcsákból. Ennek az esetleges felszabályozás miatt van jelentősége, meghatározza, hogy mennyi anyagot lehet elvenni a blokkból büntetlenül. Mondjuk az én tárcsáim meg lettek lapolva kb. 1.5x1.5 centis darabkákkal a szemeknél, így 2x szélesebb felületen menesztődnek. Egyébként az új típusú főtengelynél is el lehet ezt játszani, pont annyi hely van a csapágy és a stift között (2 mm).

7444 jocking . 2019-11-18 18:43:21  Előzmény: Spityu: 81248

Fene se emlékszik, régen volt. Minden úgy lett beállítva, ahogy felújítás előtt volt, így a gyújtás is. Aztán meg egyre jobban pörgött levett gyújtással, padlógáz adással lehetett befullasztani.
Benzint eddig is csak 100-ast vettem bele, télire majd tele veszem. Nem a dzsuvásodás miatt folyik le nehezen, hanem olyan, mintha a karbi és az átfolyásmérő közti csőben lenne egy buborék, amit nem tud elnyomni a lefelé jövő benzin. Vagy mintha az átfolyásmérő tájékán akadna el, nem tudom. De sok állás után noszogatni kell, nem elég, ha csak kinyitom a csapot és várok 2 percet.

7443 Piret Endre 2019-11-18 16:18:06  Előzmény: Spityu: 81249

Igen, láttam a vaterát... Hát, ha úgy vesszük, hogy lényegében egy új motor, úgy elég sokat megér(ne).
Kösz a cserelehetőséget, még tényleg nem tudom, mi lesz. A saját dolgai sem tűnnek rossz alapnak felújításhoz, egy megbízható helyen. De továbbra is kérdés a határa ennek az egésznek.

7442  Spityu 2019-11-17 22:30:35  Előzmény:Piret Endre: 81246

Hát, vaterán nem ment el a hengerpár + főtengely kombó, 156-ért. :) Egyébként ha sikerül szerezned új típusú gyári új főtengelyt, tudok valakit, aki adna helyette régi típusút, értékegyeztetéssel.

7441  Spityu 2019-11-17 22:28:34  Előzmény:jocking .: 81247

Jó kis öngyulladás. :) Nem lehet, hogy kicsit utógyújtásos (volt)? FHP előtt 3 mm-rel pattan a gyertyapipa ráadott gyújtásnál? 100-as benyát tankolj, azzal nem lesznek benzinromlásból eredő gondok. Nem lesz gyantás az úszóház alja, nem dugulnak el a fúvókák. Esetleg kertigép boltban kapható tartósítószer is mehet a sima 95-ösbe, állítólag az is jó. Nem tudom, mennyibe kerül.

7440 jocking . 2019-11-17 22:14:06  Előzmény: Spityu: 81245

Nem szoktam, ill. nem alapjáraton, kicsit emelve tartom. Csak már 2 hete nem ment és ilyenkor mindig nehézkes rávenni a benzint, hogy leérjen a karbiba. Sok állás után valamiért nem elég neki, ha csak kinyitom a csapot, noszogatni kell vagy a csőbe vagy a tankba fújással. Attól mondjuk nem tartok, hogy kevés lenne a kenés, a motorkiszereléseknél látszott, hogy minden úszik az olajban, az 1:25 azért 1:25. :)

A motorjaimnál azóta figyelek a hőfokra, mióta anno volt egy olyan (kisipari szarokkal) felújításom, aminél az első próbák után nem lehetett leállítani a motort, mert annyira felforrósodott, hogy "beöngyulladt" a benzin szikra nélkül is.

7439 Piret Endre 2019-11-17 22:00:26  Előzmény: Spityu: 81236

Egyértelműen a kisebb kompressziójú hengerből kerültek ki a nagyobb hézagok.

Hajtókarokat egyelőre csak dugattyúval együtt húzkodtam. Billegni, cssvarodni kb minden hajlandó minden irányba, de húzásra-nyomásra nem igazán érzek kottyanást sem lent, sem a csapszegeknél. Illetve az egyik hajtókarnál egy bizonyos pozícióban van egy kicsi, érdekes módon ez kb a sűrítés felénél van.
A vezérlőtárcsákat néztem, jó sokáig állva maradnak, ha irányt váltok a főtengely mozgatásánál. Majd lemérem, hogy a kerületükön ez mekkora ívet jelent, de egyáltalán nem gondolom, hogy ez kicsi.

Helyes az a korábbi megfigyelés, hogy két ellentétes koncepció ütközik itt. Az egyik az, hogy csak azt javítsuk meg, ami nagyon rossz, és ne piszkáljuk, ami jó. A másik viszont az, hogy addig kéne megcsinálni amit belátható időn belül szükséges lesz, amíg van rá vállalkozó, szakértelem, alkatrész, mert a helyzet idővel jobb nem lesz.

7438  Spityu 2019-11-17 21:42:05  Előzmény:jocking .: 81242

Hát... helyben ne nagyon járasd, az alapjárat meglehetősen kevés benzint ad a motornak, hiába nem forog sokat. Kenés szempontjából hasonlóan nemkívánatos, mint a padlógáz meg a motorfék. A nyers hangok az elején tényleg sokat tompulnak, de még az első 1-2 e km-ig tovább finomodik a járása a motornak. Akkor érdemes igazából pontos alapjáratot stb. állítani. Addig az a lényeg, hogy ne legyen szegény. Őszintén szólva én hőmérsékletbeli különbségeket nem nagyon figyeltem meg. Pedig augusztus - szeptemberre estek az első km-ek.

7437 jocking . 2019-11-17 18:58:34  Előzmény: Spityu: 81238

Mostanában kezdem észrevenni, hogy nálam is változnak a motor termikus viszonyai. Az első pár tesztkör után (ami tényleg csak 5 perc volt max) rohadt forró volt a motor mindig, a gyertyapipához nem lehetett hozzányúlni, annyira bemelegedett, főleg a hengerfej környékén. Ma is kb. 5 percet járattam (menni sajna megint nem tudtam vele...) és a pipák épp csak langyosak. Úgy tűnik, lassan elmúlik a motorból ez a nagyon nyers állapot, így azért biztosabban lehet majd bejáratni.

Egyébként a motor hangja is sokat finomodott, már nem cicereg annyira mint először. Mondjuk az bármi miatt is lehet, mert közben cseréltük a kipufogó tőcsavart, a hengerfejtömítést a vastag félére, meg javítottuk a gyújtásház csavarjainak meneteit is.

7436  Spityu 2019-11-16 08:18:46  Előzmény:jocking .: 81237

Ez igaz, csak ha egy fúrt hengerbe teszünk bejáratott gyűrűt, akkor is idomulnia kell. Mondjuk ez nem túl gyakori eset. :) A lényeg, hogy a gyűrűn létrejövő melegedés nem tud úgy elszivárogni, mint az, ami a hengerfalon keletkezik.

7435 jocking . 2019-11-16 00:31:17  Előzmény: Spityu: 81236

Miért sajnos? Inkább a gyűrű kopjon, mint a hengerfal, azt könnyebb cserélni. :)

7434  Spityu 2019-11-15 23:42:35

A 2.25-3.5 mm-es intervallummal összefügg valamennyire a két végnyomás különbsége? Tehát pl. az erősebb hengernél kisebbek a hézagok (akár a vég, akár a sugár irányú kopás)? Ha különösebben durva sérülést nem látsz a hengereken, szerintem meggyűrűzhetnéd. Egy próbát megér, azt gondolom. Esetleg a csapszeget is felülvizsgálhatnád, meg a két tűgörgőt. Találni mindkettőből gyárit, bár csapszegből szerintem az utángyártott vagy a jó állapotú gyári is tökéletesen megteszi. Szerencsére az eléggé túl van méretezve. De ha már lent vannak, a hajtókarok radiális játékát is ellenőrizhetnéd. Mondjuk, ha megy, akkor jó. :D A vezérlőtárcsák kottyanását is a csapokon. Brutál ovalitása lehet már a szemeiknek. Meg a csapok is szerintem már 1/3-addal vékonyabbak.
Ha gyűrűzöl, akkor azért óvatosan kell használni az első 1000 km-en. Sajnos nem a hengerfal, hanem a gyűrű sínyli meg a járatást, amíg csak pontszerűen ér hozzá a hengerfalhoz...

7433 Piret Endre 2019-11-15 18:41:54

Ma leszedtem a gyűrűket és méricskéltem kicsit, mert hát nem sokat lehet olvasni 150 ezret futott motorról.
A hengerek meglehetősen egyformán kopottak, annyira, hogy mindegyik henger mindegyik gyűrűjénél 0.1 mm körül van a különbség a gyűrűhézagban a kopott rész tetejénél illetve közvetlenül a hemger felső szélénél mérve.
A gyűrűk nagyon nem egyenletesen kopottak, a sugárirányú vastagságuk 2.4-2.9 mm között változik. Jellemzően azonos gyűrű két vége között s jelentős különbség van.
Ennek megfelelően e gyűrűhézagok is nagyot szórnak, a legkopottabb részen mérve 2.25-3.5(!) mm között. A fentieknek megfelelően a váll fölött ezeknél rendre .1 mm-rel kevesebb.
A legproblémásabb részen a gyűrűhoronyban levé csap 0.3 mm-rel yólik kijjebb, mint a hengerpalásttal szintbe állytott gyűrű belső átmérője. Ennek megfelelően a gyűrű elfordulásást megakadályozó átfedés ott maximim ennyi, ebből még lejön az üzemi körülmények között az adott helyen előálló henger-dugattyú hézag, amit viszont saccolni sem tudok. A gyűrűvégen levő fényesedési nyom alapján olyan nagyon sok már nem hiányzott ahhoz, hogy el tudjon fordulni.

7432 Piret Endre 2019-11-12 11:57:49  Előzmény: Spityu: 81229

Főtengelynél gyújtásoldalon mindig van legbelül a centrifugálszabályzó alatt pár cseppnyi sűrű zagy, de azt nem hiszem, hogy jelentős lenne. A kuplungoldalon kívülről a harang alja mindig olajos, de az a váltó felől kúszik oda a külső oldalon, mert a drágaság az egyik fedélnél ereszt, amióta csak létezik. Amikor kint volt a motor, akkor néztem belül, és csak egészen enyhe nyomokat láttam.

Ja, azt nem mondtam, hogy a jobb kompresszió a kifújós hengernél volt. És gyűrűhézagot is csak itt mértem még, kíváncsi leszek a másik, fél barral szarabbul muzsikáló hengerére is. Ami para, hogy az alsó gyűrű bele van ragadva a horonyba, szintén a jobbik (1-es) hengernél.

Az, hogy hányadik túlméretű dolgokra vadásszak, szerintem egy hengermérést követő konzílium után fogom megtudni. Csak egyelőre ehhez nincs kéznél műszer.

Van itthon pár mindegyneki kategóriás karbi, majd azokon megnézem azt a tengelyt meg csavarokat. Aztán ha élesben is sikerül elkövetni, akkor ahhoz is kell szerezni megfelelő szakembert.

7431 Piret Endre 2019-11-12 11:49:16  Előzmény: Spityu: 81232

Jó kérdés, ez úgy 7-8 éve lehetett, és a memóriám már nem a régi. Mondjuk új sem :) De nem rémlik állítgatási lehetőség, bár lehet, hogy van, csak nem is mertem / akartam piszkálni. Amúgy kva jó lett, a kispókhoz képest például kifejezetten hintó, kombi létére, felújított rugókkal. Ebben persze azért a gumiknak is szerepe van, amíg mindenféle régi kőkemény szarokkal próbautaztam, addig pattogott rendesen.

7430  Spityu 2019-11-11 23:25:00  Előzmény:Piret Endre: 81231

Nem sűrű, nem lett kemény vele a futómű? Nekem az rémlik, hogy valamilyen hidraulikaolajat töltöttünk régen bele, ami vékonynak tűnt, és úgy is Bilstein érzésű lett. :D
Illetve a könyv említést tesz egy szelepről, amit csak szakműhely állíthat be. A kérdés az, hogy valóban van ott valamilyen állítási lehetőség? Sajnos már nem emlékszem rá. Ha van, lehetséges, hogy azt elállítgattuk és túl keveset enged át?

7429 Piret Endre 2019-11-11 21:33:33  Előzmény:jocking .: 81230

Ha netán egyszer szétszednél egyet: kell bele egy o gyűrű meg egy szimering, méretet most nem találok, de elég mezei darab mindkettő. Olajas cetlimet viszont megtaláltam, annak idején elég hosszan számolgattam a mindenféle viszkozitás-mértékegységeket egymásba, és az jött ki hogy az akkor kaphatók közül az Agip Fork 7.5w jó bele. 118 köbcenti kell egy darabhoz.

7428 jocking . 2019-11-11 21:08:48

Megjöttek a "teleszpókok". :)
Azt majd meglátom, hogy végül beépítem-e, mert ahogy írtam korábban, nyomkodásra most nem kopognak az utángyártott vackok. Tesztkört nem tudtam menni a hétvégén, mert mindkét napon szakadt az eső, majd most hétvégén meglátjuk. Addig is jók lesznek szobadísznek. :D

7427  Spityu 2019-11-11 20:00:37  Előzmény:Piret Endre: 81228

Gyári új, első javítós, régi típusú dugó: https://auto.jofogas.hu/komarom_esztergom/Wartburg_dugattyu__98200087.htm (Trabant)

Azért pontos csavarhúzóval ki lehet azt kapni. El van lapítva a csavar, de kijön. Ott is, és persze a főtengelynél is szívhat falsot. Talán a hengertalpnál az olaj tömített annyira, hogy ott ne tudjon. Aztán az is lehet, hogy a kompressziókülönbség pont ebből adódik, elszökött némi elősűrítési nyomás. A főtengely végeinél mennyire olajos a dolog?

7426 Piret Endre 2019-11-11 19:22:50  Előzmény: Spityu: 81227

Lesz itt még persze nézegetés meg méregetés, de a mai napba ennyi fért bele. Itt most van sötét meg hideg, de nincs mikrométer óra.
Az jó kérdés, hogy ennyi kifújás a talpnál mit okozhatott. Végülis voltak itt alapjárat furcsaságok. Amit persze például a pillangótengely is okozhat - most úgyis szabadon van, megcibáltam, szépen kotyog. Jó kérdés, hogy mi legyen vele, én még olyat nem láttam, aki ki tudta szedni a pillangószelepet a tengelyre tartó két kis csavart úgy, hogy azért kb egyben maradt minden más.

7425  Spityu 2019-11-11 17:49:38  Előzmény:Piret Endre: 81226

2 centin a kb. 0.3-as papír. Hát, az pont arra elég, hogy az olajat szépen kitolja, de a működést különösebben még ne befolyásolja - talán. A majdnem 3 mm-es hézag nem piskóta. Vizsgáld meg a biztosító szegeket is, mert abból is tud kopni, ami új gyűrű esetén is egy idő után elforduláshoz vezethet. A kezem ügyében lévő dugattyúnál az egyik szeg például hiányzik is.
Viszont az látszik a tiedénél is, hogy a kopott - nem kopott részen mért értékek durva mértékben nem befolyásolják a hézagot, így - biztonsági okokból - szerintem nyugodtan beállíthatod a váll fölötti részen a végleges hézagot gyűrűzéskor.

7424 Piret Endre 2019-11-11 17:11:55  Előzmény: Spityu: 81218

Hát, ha nem is 3mm, de 2.75/2.85 mm a gyűrűhézag. A kisebbik a "váll" fölött, a nagyobbik a henger tetejétől kb 2 cm-es mélységben mérve.
Egyébként csak az egyik talptömítés volt szar, de az a másik henger felőli részen, ettől volt kb szimmetrikus a dzsuva. Úgy 2 centis szakaszon van teljesen eltűnve...

7423  Spityu 2019-11-11 01:23:47  Előzmény:jocking .: 81224

Én csak ezeket a színeket ismerem. Ebből a kiadványból. Ugye a leggyáriasabb, ami hasonlít a kezelésire, az kb. ugyanez beltartalmilag, meg az 1991-es MK-s szintén. De azokat külön kiadásnak mondanám.

7422 jocking . 2019-11-10 22:05:55  Előzmény: Spityu: 81223

Ha már szóba került - javítási segédkönyvből hányféle színvariáció létezett? Nekem négyféle van itthon, fekete, sárga, zöld és sötétkék. :)

7421  Spityu 2019-11-10 10:51:31  Előzmény:Piret Endre: 81222

Igen, az egyik a Hogyan tovább? volt. A másik ez: https://moly.hu/konyvek/hack-emil-szerk-trabant-601-javitasi-segedkonyv Pontosan ez, feketében. De a többi színben pompázó is ugyanazt tartalmazza, és azok is 1981-esek. Az újabb változat, amelyben már az új típusú főtengely, karbi stb. is szerepel, 7-8 tizedet ír: https://moly.hu/konyvek/magyar-tamas-sarkozi-peter-szerk-trabant-601-javitasi-utmutato

Természetesen ezt nem fúrási illesztésnek írják, hanem a kopás felső értékének. Fúrási illesztésnek ezek a könyvek is 2-3 századot (vagy talán 25-35 mikront) írnak elő. De legyünk kicsit gyakorlatiasak és ne is hézagmérőzzünk: a dugattyúid talán nem koptak semmit sem. Kipufogó oldalon jó eséllyel vannak húzás nyomok. Ami igazán kopik, az a gyűrű és a hengerfal felső harmada. A 6-7 ill. 7-8 tizedet úgy értelmezném, hogy a henger legkisebb és legnagyobb átmérője közötti különbség. A gyakorlatban szerintem ekkora mértékű kopás nem nagyon következett be, amúgy, mert mire idáig eljutna a kopással egy motor, addigra valami más miatt megfúrásra kerül már amúgy is a henger. Pl. elrontott benzin:olaj arány, benyel valamit, gyűrű törés stb. De majd indikátorórázásnál okosabbak leszünk. Ja, ha a dugattyúgyűrűket leveszed, ragaszd őket szigszalaggal egy kartonpapírra úgy, ahogy lejöttek. És akkor ha esetleg visszamennének, az eredeti állapotot vissza tudod állítani, ami igencsak fontos.

7420 Piret Endre 2019-11-10 10:32:48  Előzmény: Spityu: 81221

Ez a dugattyú - henger közti hézag adat honnét jött? Mert egyrészt a 6-7 tized érzésre is rengeteg, másrészt az egyetlen könyv, ami most kéznél van (Hogyan tovább...) is 20-30 mikront ír. Mondjuk ő a dugattyú kb legnagyobb átmérőjét méri, az alsó éltől 28 mm-re, a csapszegre merőlegesen. De ez sokkal hihetőbb, mint a bő fél milliméter.

Ez a motor élete nagy részében a kút által kevert, 33-as keverékkel járt, ami bizony Arol. Véletlenszerűen néha kapott Fimolt mellé. Viszont városban elhanyagolhatóan keveset ment, télen úgyszintén, jellemzően az (akkori) M7-es forgalomban ment a Balatonra oda - vissza, azaz egyszerre 100+ km-t, egyenletes, de viszonylag kíméletes tempóban. Ennek ahhoz is lehet köze, hogy a váltó is bontatlan még.

7419  Spityu 2019-11-09 22:57:35  Előzmény: Spityu: 81220

No, az előbbi mérésben szereplő hengernél megnéztem a dolgokat. Minden csutkára el van mosva, semmi rozsda, semmi sorja (ami akadhatna). A dugattyú gyűrűk nélkül szépen és könnyen jár. Egy szivacsos műbőr mappára fejtetőre állítottam a hengert miután eltörölgettem tiszta ronggyal. A dugattyút szintén eltörölgettem (olajosan voltak elrakva). A dugattyút belejtve a hengerbe hirtelen esett, amíg az ablakokat el nem zárta. Utána meglehetősen lassan ment csak, szóval így szubjektíven eléggé jó a hézag. Ezután megmértem hézagmérővel is, amennyire tudtam. Alsó holtpontnál csak alulról mértem, természetesen a csapszegre merőlegesen, a szoknyánál. Nem túl meglepő módon csak az 5 százados lemez ment be. FHP esetén a 15-öst tudtam benyomni valameddig, de végig azt sem. A 20-ast egyáltalán nem vette be. Felülről ugyanez a helyzet. Szóval én 15 századosnak mondanám a dugattyú-henger holtjátékát, ami a könyv 6-7 tizedétől elég messze van. Itt azért megjegyezném, hogy a dugattyú felfelé kúpos, mérni leginkább a csapszeg vonalától lefelé célszerű. A legfelső gyűrű fölötti rész pedig még az alap kúposságon túlmenően is jóval kisebb átmérőjű, nem szabad alapul venni.
Jól emlékszem, hogy végig Fimollal használtátok? Nyilvánvaló, hogy a több évtizednyi Arol 2T-s üzem nem múlik el nyom nélkül, de azért jó volna megmérni, hogy 157e km fimolos üzem után hány századot hordósodik egy Trabant henger. :)
A gyűrű-gyűrhorony alulról: 10-13-20 (gyári újnál: 5-8-10) század.

7418  Spityu 2019-11-09 22:14:53  Előzmény:Piret Endre: 81219

Belenéztem két könyvbe. Az egyik azt írja, hogy kb. 20 mm-re kell letolni a gyűrűt. Pont oda, ahol a legnagyobb az átmérő. Ezen a részen 25..40 század lehet a hézag. A hézag értékével egyetértek (más motorokból kiindulva), de továbbra is tartom, hogy a legkisebb hengerátmérőnél kell beállítani...
Egy másik könyv meg csak annyit ír, hogy meg kell mérni de abban is kb. ugyanott helyezkedik el a gyűrű, 25 százados hézagmérő van a fényképen. Viszont ír még a dugattyú és a hengerfal játékáról. Arra azt írja, hogy 7-8 tizedes kopásnál már fúrni kell. A dugattyú a legritkább esetekben kopik (a megszorulásból eredő kopást figyelmen kívül hagyom). De ahogy néztem ekkora kopásnak nyoma sem volt. Mindjárt megnézem hézagérővel + leveszem a gyűrűket és a szokásos ejtőpróbával is megnézem, mennyire szelel.

7417 Piret Endre 2019-11-09 21:46:04  Előzmény: Spityu: 81218

Köszi a mérést, megnyugtató, hogy a gyakorlatban is működik a papírforma. Kíváncsi leszek, hogy miket mérünk majd. Na meg a csapszeg, hajtókarcsapágy stb állapotára utaló jelekre...

7416  Spityu 2019-11-09 18:15:25  Előzmény:Piret Endre: 81216

Egy próbát lehet, hogy megér. Ha szerencséd van, tényleg egy 3 mm-es hézag fogad majd, és emiatt gyenge a sűrítés. Nem gondoltam volna, hogy valaha is preferálni fogom a gyűrűzést a fúrással szemben, de most mégis megteszem. Előkaptam a korábban említett alapméretes hengerek egyikét, és újra megmértem a hézagokat. A legfelső gyűrűt levettem a dugattyúról és megnéztem felső holtponton, ahol biztosan nem kopott semmit sem a henger. Majd megnéztem közvetlenül alatta, ahol a legvállasabb szokott lenni. Aztán egyre lejjebb haladtam, egészen alsó holtpontig. Azt kell mondjam, hogy a legnagyobb átmérője valóban FHP-nál van a billegés és a terhelés következtében. Lefelé haladva egyre csökken a hézag, a végére gyakorlatilag eléri a FHP fölötti értéket. De a lényeg, hogy a legkisebb és a legnagyobb hézag között kb. 8-10 század különbség volt. Márpedig ez nem azt mondom, hogy semmi, de az átlagos használatban lévő motoroknál biztos, hogy ennél (25+8) jóval nagyobb hézagot lehet mérni.

7415 Piret Endre 2019-11-09 16:49:20  Előzmény: Spityu: 81215

Én is úgy gondolom, hogy 156800 km után nincs okom elégedetlenségre...
Az elmúlt két szezonban sikerült összesen 3600 km-t menni. Szóval elég messze van a napi használóstól. Az sosem volt életében, lásd a fenti futásteljesítmény és a 45 év viszonyát.
Most mindenképpen az jön, hogy lejönnek a hengerek, hiszen innen indult a dolog. Aztán lehet méricskélni meg gondolkodni. A gyűrűzéstől én azért fáznék úgy, hogy ennyire vállas a henger, mint amire itt számítunk.

7414  Spityu 2019-11-09 16:02:54  Előzmény:Piret Endre: 81214

Mit is lehetne mondani... abszolút értékben kevés, relatíve sok, mivel kisebb csoda, hogy egyáltalán még megy. Ez már bőven kopottnak mondható. Abba most nem mennék bele, hogy elég volna-e gyűrűzni a dugókat vagy sem. Igazából ha nincs bántóan durva hangja billenéskor a dugóknak, akár meg is lehetne gyűrűzni (a legkisebb henger átmérőhöz igazítva természetesen), aztán mehet is tovább. Szerintem nálad is van legalább 2-3 mm-es hézag. Ami egyébként veszélyes is lehet, mert egy idő után annyira elvékonyodnak a gyűrűk, hogy egyszerűen elfordulnak a biztosító szeg fölött, ami töréshez vezet. Szóval érdemes lehet beszerezned 72.00-ás gyűrűket. Valószínűsítem, hogy nem nyúzod napi szinten a kocsit, még a kevésbé időtálló lengyellel is sokat elmehet így. Aztán résen kell lenni, és beszerezni 1 pár körpalástos dugót. Emiatt célszerű volna megméretned a hengereket. De szinte biztos vagyok benne, hogy a 72.25-ös lépcsőt már nem lehetne foltmentesen megfúrni, de valószínűleg a 3. lépcső már biztosan elég volna.
Esetleg utánajárhatsz annak, hogy a Wartburg gyűrűk kialakításukat illetően stimmelnek-e. Lehet, hogy abból még találni gyárit. Azok 73.5-ről indulnak, szerintem simán bereszelhetőek.

7413 Piret Endre 2019-11-09 15:22:03

Méricskéltem kicsit. Végnyomás hidegen 6/6.75, melegen 5/5.5 bar. A magasabb érték tartozik az 1-es hengerhez, ami amúgy szemre a jobban kifújós.

7412 Piret Endre 2019-11-09 15:19:03  Előzmény:jocking .: 81210

Amióta csak emlékszem, mindig voltak kopogó lengéscsillapítók. Általában hátul, de volt, hogy elöl is. Volt, amelyik Kárászyéktól frissen elhozva felújításból 5 perc múlva már kopogott. Egyszer szétszedtem vagy hatot, azt nem állítom, hogy nem káromkodtam közben, de végülis megoldható. Valami olyasmire jutottam, hogy a henger tud hosszirányban mászkálni a házban, attól kopog. Négyet meg is csináltam (tömítő elemek, olaj), érzésre elég jók lettek. De a bal hátsó megint kopog...

7411 jocking . 2019-11-07 22:30:08  Előzmény: Spityu: 81211

Nálam viszont kézzel pattogtatva is megvolt, úgyhogy most reménykedek. :)

7410  Spityu 2019-11-07 22:06:25  Előzmény:jocking .: 81210

Hát, az említett kocsinál is csak menet közben tudtuk reprodukálni a huppanást, a puding tipikus esete. De azért elképzelhetőnek tartom, hogy jó lesz ez már.

7409 jocking . 2019-11-07 20:15:36  Előzmény: Spityu: 81209

Akkor az valami utólagos kendács volt nálam, mert nálam is csak a 4T egyik ülése volt ilyen.
Próbából beraktam a két új-új gátlót, ezekkel most nem kopog a hátulja, bármilyen erősen nyomkodom is. Majd a hétvégén menet közben is kipróbálom, de eddig jónak tűnik. Ami azt jelenti, hogy megint alkotott a kisipar, 4 gátlóból 3 (bizonyíthatóan 2) működik normálisan. Röhej.
A két gyári gátlót is lebartereztem, remélhetőleg jövő héten jönnek. :)