Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7904 Lévay Sándor  2021-02-10 18:33:58

Helló Mindenki?
Nincs véletlenül valakinek egy elfekvő 2T Wartburg (1984) átfolyásmérője?
Az enyémből orrán-száján elkezdett ömleni a benga.

Köszi

7903 Piret Endre 2020-12-28 23:08:08  Előzmény: Spityu: 82148

A karácsonyfás kép már az atomjaira szedett, elmosott, majd összerakott tengelyről készült. A szinkrondobok belsejéből nem kevés fekete anyagot sikerült kimosni, de akadt máshol is rendesen, szóval nem volt hiábavaló szórakozás.
Igazából csak inkontinencia miatt szedtem szét ezt is. A szimeringeken kívül a fedelek alá kent hermetic is repedezett volt, ott is eresztett már. Működésbeli problémája, zaja nem igazán volt. Nem mondom, hogy újszerű a belseje 160e km után, de egyetlen csapágyat (a nyelestengely szimering mögöttit) kivéve akár simán összeraknám a többit úgy ahogy van.

7902  Spityu 2020-12-28 22:54:40  Előzmény:Piret Endre: 82144

Ezt én sem értem. Látszólag simán bírta ezek szerint a spirál nélkül a váltó. Ellenben a főtengelynél - érzésem szerint - nagyon jól jött volna, ha nem hagyják el az olajozó furatokat, amik nálad még megvannak (ha jól emlékszem).
A tisztítás szerintem is mindig jól jön. Azt mondjuk nem tudom, hogy a csoporttengelyt szétszedted-e, de ha nem és nincs még összerakva a váltó, érdemes. A szinkrondobokban van 3-3 kis alkatrészcsoport. Magát a kapcsolás rögzítését valósítja meg (a menesztő villákén túlmenően) ez a hármas. Ezeknek a környékét érdemes elmosni, előfordulhat lerakódás, ami nem túl jó.
Amúgy összességében szerintem elmondhatjuk, hogy a 2T váltója kb. 2x-esen túl van tervezve. Ha normális minőségű (állapotú) és mennyiségű olaj van benne, akkor gyakorlatilag a világból kimegy, mire valami baja lesz. Szerintem 2-3 motort simán túlél nagy átlagban. Én gyakorlatilag csak szivárgási és szabadonfutós hibákról hallottam, ami többeknél eljött. De az utóbbi szerintem normális olajjal és használattal nem jön elő. A szivárgást meg az idő okozza általában, nem a kopás. Kikeményedik a szimmering.

7901  Spityu 2020-12-28 22:45:18  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82138

Sötét szürke ruszki cement ide vagy oda, szerintem 2m-es nagyságú csoporttengely alatt még a ti pincefödémetek is beszakadna. :D

7900 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 22:05:50  Előzmény:Piret Endre: 82144

A tisztítás sosem árt.Az enyémben is volt,de nem volt vészes,még így sem hogy nincs olajkeverő.Elméletben és talán gyakorlatban is az a szerepe hogy szállítsa az olajat a fogaskerekek alá.A tengelyeken keresztüli furatokon a csúszórészek alá.Mivel csapágy nincs csak edzett.De amúgy is bordázott az egész tengely tehát eléggé eljut az olaj mindenhova,de gondolom erre szánták,hogy még jobb legyen a kenés.Nem láttam róla leírást,de lehet valahol talán van feljegyzés,hogy miért vezették be,vagy hogy volt e hibajelenség ami okán bevezették.Láttam szétkenődött tengelyt,de annak más behatásai voltak,nem normál használatból eredt.De amiket szétszedtem vagy javítottam nem rémlik hogy lett volna bajuk.

7899 Piret Endre 2020-12-28 20:48:41  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82143

Na ez érdekes, mármint az, hogy akkor mégis mi értelme volt azt a szállítócsigát belefejleszteni később, ha anélkül is remekül elvolt.
Szép az a 63-as váltód. Az enyémben is hasonló állapotok voltak, de biztos nem ártott neki, hogy kipucoltam belőle a zaccot. Amiből a legtöbb valóban a kapcsológyűrűk belsejében volt.
A szabadonfutó biztos gyári, ez a váltó garantáltan bontatlan volt még. Evvel második tulajdonosként eléggé tisztában vagyok, főleg úgy, hogy napi szinten beszélek az első gazdájával :-)

7898 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 17:27:31

Egyébként annyira fel voltatok akadva ezen az olajkeverő lemezen,ami nagyjából jelentéktelen.Az hogy nekiér a tengely belsejének gyakorlatilag semmi,így van kitalálva,nem lényeg hogy eléri vagy sem,semmit sem tesz tönkre.Ha jobban megnézed,akkor a korai váltókban még csak a helye sem volt benne,hát még a lemez.A keletkező fémleválást nem ez okozza,hanem a kapcsoló részek kopása.De mondhatni az is minimális.Így is túlélte az összes utána következő fejlesztett verziót.Gyakorlatilag kopás nélkül szinte.Teljesen szétszedtem kipucoltam a tengelyeket,és semmilyen berágódás nem volt rajta,tehát az olaj így is eljutott ahova kell.

7897 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 17:18:34

És ilyen lett:

7896 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 17:14:53

Na így:

7895 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 17:09:38

Az én 63-as váltóm így nézett ki.Kívül-belül:

7894 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 16:56:10

A szabadonfutó gyári még?Azt se ártana átnézni.Elvileg a csillag részén kell legyen gyári jelölés.Valahol volt képem róla,de nem tudom hova kevertem el.Nemrég dobáltam ki vagy 15darabot.Régi bontásból maradtak,de nem tárolgattam mert felesleges.Van belőle több új,meg vagy tízenpár váltó,soha nem fognak elfogyni.

7893 Kacsándi Szabolcs 2020-12-28 16:52:33  Előzmény:Piret Endre: 82136

És ha kicsit tovább gondoljuk,ugyanez 2 méter magasságúban a szoba közepén!:)

7892 Piret Endre 2020-12-28 10:08:48

Na és akkor itt egy ünnepkörnek megfelelő formavilágot idéző fotó :-)

7891 Piret Endre 2020-12-28 09:49:57  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82133

Erősen furcsállom én is, de állagát tekintve is zsírra emlékeztetett. Iszap bőven volt az egész váltóban mindenhol, de az nagyon finom fémpor és olaj elegyéből készült sötétszürke, fekete, benzinnel jól mosható anyag volt. Ez a barnás cuc meg csak itt volt.
Én simán körbefogtam mutató- és hüvelykujjal a kosarat a görgőknél, és másik kézzel sorban bepakoltam a görgőket, majd rátoltam a fogaskereket.

7890  Spityu 2020-12-27 19:09:59  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82133

Ja, ezt akartam én is kérdezni. A színe miatt nekem is annak tűnik, meg amúgy is sanszos, hogy pl. ilyen lerakódás képződhet ezen a helyen, ill. az olajcseréket is átvészelte. A friss olaj sem most ki onnan a trutyit. A színe és az állaga is inkább lerakódásra emlékeztet, mintsem zsírra. Az ék oldala is eléggé érdekes, de lehet, hogy az egy nyers, nem megmunkált felület. Azért érdekes, mert mintha kokszos lenne. De ez biztosan kizárható, nincs ott akkora hő. Igazából ezek a nyomok engem leginkább egy kissé elhanyagolt vezérműtengelyen látható lerakódásokra emlékeztetnek. A darabos(nak tűnő) plakkok, a bepárolódott és ettől besötétedett olaj maradványok. Ezek előállhatnak zsírból is és persze olajból is. Én úgy emlékszem, hogy bicikli belsőből vágott gumigyűrűt húztam a szabadonfutó görgőire, amit aztán rátoláskor levettem. De már homályosak az emlékeim, 9 éve volt.

7889 Kacsándi Szabolcs 2020-12-27 17:25:58

Érdekes ,az ott nem inkább "iszap"lerakódás!?Számolni se tudom mennyi váltót szedtem szét és egyben sem volt zsírmaradék.Szerintem a gyárban valami szerkezettel rakták össze ami egybefogta a kosarat szereléskor.Nem hiszem hogy annyi zsírt kentek volna oda,ami eddig benne marad.Főként hogy olajat is azért cseréltek időnként.Ilyen zsíros maradékot olyan váltóban láttam amit már szedtek szét,mert házilag biztosan zsírral szerelte a szaki a szabadonfutót.Én is raktam össze zsírral ,amit később szét kellett szedjek némi használat után és abban is nagyjából már kiment a zsír.Bár ha nem megfelelő zsírral szerelték össze akkor benne maradhat ,viszont ezt a gyárban biztosan nem vétették el.Lehet inkább ez csak sok év iszapos lerakódása,ilyennel viszont a legtöbb váltónál találkoztam.Az össze tud így állni.Ha valóban bontatlan volt még,ami lehetséges éppen,akkor szerintem ez inkább lerakódás.Színe is arra utal inkább.

7888 Piret Endre 2020-12-25 21:40:29  Előzmény: Spityu: 82131

A görgőknél használ zsírt, amit utána kimos, de én is simán összeforgattam minden nélkül. Az éknél végképp nem értem, főleg ilyen mennyiségben. Meglepően nem szoros ott, pedig az enyémben a rajzzal ellentétben már csak egy ék van, később pedig annyi sem ha jól tudom.

7887  Spityu 2020-12-25 20:54:24  Előzmény:Piret Endre: 82130

Van ilyen előírás? Hirtelen nem ugrik be. Nem is tudom, minek oda szerelőzsír. A görgők nem tudnak kipotyogni,az éknél is viszonylag laza az illesztés. Legalábbis nem annyira szoros, mint zsugorkötés esetében.

7886 Piret Endre 2020-12-25 20:37:31

Úgy tűnik, hogy a szabadonfutó összerakásakor a szerelőzsír kimosása csak nekünk, földi halandóknak előírás, a gyárban mintha nem tették volna meg. És fel sem oldódott 46 év alatt csodálatos módon.

7885 jocking . 2020-12-25 02:08:41  Előzmény: Spityu: 82128

Ez mondjuk sejthető. :) Inkább arra gondoltam, hogyha bele is ér, akkor olyan apró szemcsénként kopik csak le, hogy az nem befolyásol semmit a váltó működésében, nem fog semmi sem megszorulni sem eldugulni tőle.

7884  Spityu 2020-12-24 23:19:57  Előzmény:jocking .: 82126

Hát, a puhább anyag hajlamosabb a kopásra talán. a tengely belseje szerintem valószínűleg durván van kimunkálva. Biztosan nem hónolt felület van odabent. :D Emiatt azt gondolom, hogy a kérdéses alkatrész hajlamos lehet a kopásra, ha összeér a tengellyel. De valószínűleg a gyakorlatban azért nem jelent ez problémát. Na meg lesz egy szint, amikor már a kopás miatt kb. alig ér bele azonos vibráció mellett a tengelybe, ami miatt nem kopik tovább.
Sok kicsi sokra megy. Például ha egy laza csavar zötykölődik a helyén: https://i.redd.it/993wvosvy5k31.jpg

7883 Piret Endre 2020-12-23 23:09:02  Előzmény:jocking .: 82126

Az biztos, hogy kenése van. Hiszen pont a spirál viszi az olajat :-)

7882 jocking . 2020-12-23 22:58:06  Előzmény:Piret Endre: 82125

Ha a csoporttengely belső fala sima, akkor nem sokat számít, hogy beleér-e. :) Főleg, hogy elég rugalmas acélból van, ami inkább hajlik, mint törik.

7881 Piret Endre 2020-12-23 21:51:44

Elpucolva és jobban megnézve egyértelműen rezgésről van szó, ugyanis a vége felé egyre jobban, de szimmetrikusan mindkét éle ki van élesedve. Teljesen érthető, van egy, csak az egyik végén megfogatott, elég hosszú, vízszintesen beépített rugalmas szalag a legendásan vibrációmentes alapjáratú, lágy rugózású típusban, ugyan mi is térítené ki :-)

7880  Spityu 2020-12-16 18:46:30  Előzmény:Piret Endre: 82123

az enyémről nem rémlik. Nagy lemunkálódás biztosan nem volt. De amúgy teljesen egyetértek. Az örvénylő olaj, de még talán a rázkódás is kitérítheti ekkora hosszon annyira, hogy bele-beleérjen valahol a tengelybe.

7879 Piret Endre 2020-12-16 18:30:42  Előzmény:Piret Endre: 82122

Egyébként a spirál élén határozottan vannak surlódásnyomok. Persze teljesen kizárt, hogy soha ne érjen sehova ilyen hosszban, miközben csak a vége van megfogatva. De egész szép fényesedések vannak, pedig ez garantáltan gyári állapot.

7878 Piret Endre 2020-12-15 13:18:58  Előzmény: Spityu: 82121

Köszi a tanácsokat, Szabinak is.
Erre a csapágy dologra alszom még párat. Ez a váltó ugye 160 ezret futott bontatlanul. Most azért szedtem egyáltalán szét a kintről történő szimeringcsere helyett, mert szivárgott több helyen is a hermosalos helyeken. Na meg azért a 46 évnyi iszapot sem olyan rossz kimosni belőle. Funkcionálisan semmi baja, hangja is alig van üresben felengedett kuplunggal, de az úgy gondolom hogy normális most, hogy a motor eléggé csendben jár. Szóval fene tudja, annak fényében, hogy megy évi 3000 km-t, és bármikor szétszedhetem újra. Persze ettől még bekészletezhetek csapágyból.
Azt a spirált úgy kezelem, mint a hímestojást. Védett helyen áll függőlegesen, a fedél ér csak bármihez. Szétszedéskor úgy húztam ki a helyértől, mint valami gyújtószerkezetet :)

7877  Spityu 2020-12-14 23:20:38  Előzmény:Piret Endre: 82118

Igazad van. Azért hangsúlyozza, hogy a fedelet le kell szedni, valóban, mert csak úgy lehet kivenni a csoporttengelyt. Eleve, ha a fedél alá szánná a hézagolót, akkor nem kéne felhívni külön a figyelmet arra, hogy le kell venni a fedelet, mert amíg nem veszi le az ember azt, nem is tudna alá tenni semmit sem.
Az "olajpumpa" spirál nagyon könnyen meghajlik, vigyázz rá. És a tömítés megkenése előtt még próbáld ki a fedelet érintőre felcsavarozva, megforgatva a sebességbe kapcsolt csoporttengelyt a nyelestengellyel megforgatva, nem ér-e bele a spirál a csoporttengely falába valahol.
A csapágyakat érdemes cserélni, de csak jó minőségűre. A gyalázatos fogású vagy épp az orosz csapágyakat próbáld meg lehetőleg elkerülni. Nekem ezekkel volt eddig csak gondom. Akár még a kínai is jó lehet (HCH). Ha zártat kapsz, szedd ki az összes tömítést és mosd ki a zsírt belőlük, úgy szereld be. És ha könnyen lejöttek a csapágyak, akkor érdemes lehet rögzítőt használni.
Egyébként az én váltómnál azt tapasztaltam, hogy olajozottan ugyanolyan szépen futott a 82e km-es és a gyári új is. Benzinnel elmosva, száradás után viszont azért volt némi különbség a kettő között. Kinézetre mindegyik ép volt és szépen is futottak. De ha már szétszeded a váltót, tényleg érdemes kicserélni a csapágyakat. Fogsz találni, mert kommersz méretekről van szó, ellentétben a főtengelyen lévőkkel.
https://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/EGYEB_UNIVERZALIS_CSAPAGY_6304_C3_DKF.php

A difi csapágy ritkább gyáriban, de az is szokott lenni néha.

http://www.lodixtrade.hu/webaruhaz-termek-16013-P63--DKF&lang=

Vigyázz, van valami "nemzetközi", gyatra fordítású oldal, talán román alapból. Full átverés, pénzlehúzás! Több helyen írták szerte a neten, hogy átverés.

7876 Kacsándi Szabolcs 2020-12-14 20:31:55  Előzmény:Piret Endre: 82119

Ha már szétszedted ,akkor az összes csapágyat ki kellene cserélni,még ha úgy tűnik hogy jó.Későbbi problémákat megelőzve.Ezeket sem a végtelenségre tervezték.Én a 600-asba mindent újra cseréltem,ha már felújítás,nem szerettem volna úgy hagyni.Mondjuk nekem nem jelent gondot a javítása.Meg van tartalék vagy 6-7 db régi váltó.De úgy van értelme.

7875 Piret Endre 2020-12-14 13:13:17

Na és akkor a mai meglepi: mosogatás közben kézzel, kicsi, de egyforma erővel lejött mindkét oldalon a kihajtás nagy csapágya. Annyiból végülis örülök neki, hogy egy difitakarítás miatt nem húztam volna le őket, így viszont ez megoldódott magától.

7874 Piret Endre 2020-12-14 13:09:30  Előzmény: Spityu: 82114

Szerintem meg pont azt mondja, hogy avval a vastag gyűrűvel kell hézagolni, csak felhívja a figyelmet, hogy a kis fedelet minden változtatás előtt le kell újra venni. Ugyanis ha a lusta szerelő megpróbálja kiemelni csak a km spirál felőli véget, akkor görbül a kis fedélhez rögzített spirális szalag.
Annyiból mindegy, hogy szerintem sokkal egyszerűbb a kis fedél alatti tömítéssel játszani.

7873 Piret Endre 2020-12-14 13:05:25  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82113

Nagyon köszönöm, ezek a képek meggyőztek arról, hogy az enyémben végülis szinte teljesen síkban futnak az összetartozó fogaskerékpárok :-)

7872  Spityu 2020-12-13 17:45:39  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82115

Szerintem a fellépő erők miatt a golyós (6206) kevés volt oda. A görgős, főleg, hogy olajban fut, valószínűleg örökös. Szerintem a difi nyírhatta ki a régi konstrukciót. Biztos, hogy lazára illesztették, igen. Mármint hogy csak felszórták rá a gyűrűt. A radiális terhelés nagyobb súrlódást ébreszt a gyűrű és a tengely között, mint amekkora a görgők gördülési ellenállása. Emiatt - ideális esetben - nem forog el a gyűrű a tengelyen. Egyébként 1-2 lada váltót szedtem már szét. Annál kb. az összes csapágy kézzel lejött / kijött mindenhonnan. Durva kopás ott sem volt, csak némi fényesedés.

7871 Kacsándi Szabolcs 2020-12-13 17:20:20

Mondjuk azt sem értem hogy a golyós csapágyat miért váltották le görgősre.Szinte kivétel nélkül minden váltón lejött a csapágy belseje.Lehet eleve is így volt illesztve!Hiszen egy váltó sem kopik annyira szét hogy elforogjon a belső gyűrű.A golyós csapágyas szépen szorul rajta.Lehetséges hogy ez miatt talán valami hiba jelentkezett,vagy pontatlanabb volt a váltó?!Érdekes dolog,az biztos hogy a görgőssel még sosem volt gond,illetve erre visszavezethető hibát sem vettem észre.Az szinte nem is ment tönkre, volt hogy cseréltem mert jobban lötyögött de hangja nem volt.ellentétben a golyóssal ami morog ,és a nyeles tengelynél kopogni is tud.Javítottam ez miatt már váltót.

7870  Spityu 2020-12-13 14:01:58  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 82113

Na, megkerestem a könyvben, egyértelműen leírja, hogy a 4 csavaros fedélnél lévő akármivel kell hézagolni. Azt hittem, a km spirál felől lévő vastaggal.
A könyv úgy írja, hogy 0.1 mm-nek kell lennie a hézagnak a km spirál felől mérve, a csapágy mellett. És szükség esetén "elöl" kell korrigálni, tehát a zárófedélnél. Hátsó zárófedélnek a km spirál oldalán lévőt érti, mivel a leírás következő pontjában hátsóként hivatkozik arra. Annak a tengely körüli elfordulási pozíciója számít, az határozza meg a km kihajtás axiális holtjátékát, aminek 0.5 mm-nek kell lennie.

7869 Kacsándi Szabolcs 2020-12-12 22:38:44

Ma pakoltam a műhelybe és megnéztem két szétszedett váltót.Az egyik 70-es a másik 67-es.Azokban is kicsit eltolva vannak a fogak.Szerintem ez általában így volt nem tudom miért de ilyen az összerakás.Mondjuk a csoporttengely belső része kompletten el tud mozdulni,lehet ez okozza kopás során az eltolódást.Viszont két féle vastagságú hézagolót láttam eddig,más méretűt nem.Valószínűleg ezt mindenki átugorja javítás során.Valahol mintha írná a javítási könyv a csoporttengely hézagolását.Talán ez miatt van elcsúszva,de lehet hogy alapból ilyen.Vadi új váltót még nem volt szerencsém szétszedni,meg hát minek is kellene.
A csapágy elvileg így gyári,ha jól emlékszem ez még nem volt szétszedve sosem

7868 Piret Endre 2020-12-09 19:31:50  Előzmény: Spityu: 82106

Én is úgy okoskodtam, hogy nagyobb hézag valószínűleg nem csinál bajt, csak túl kicsi ne legyen, mert akkor meg tud szorulni. Az irányokat majd kitalálom ott fölötte, most nincs előttem sem.
Illetve a fogakon levő kopásnyomokat is lehet talán figyelni, talán ad támpontot arra, hogy mi hol volt.

7867  Spityu 2020-12-09 17:55:05  Előzmény: Spityu: 82105

Ha jól okoskodom, hajtáskor (amikor a motor hajt) a csoporttengely a km spirál irányába próbál kényszerülni, tehát arrafelé érdemes tájolni a tengelyt összerakáskor, ha nagy lenne a hézag. Illetve motorfék üzemben is, már amennyire ilyenről beszélni lehet. De lehet, hogy tévedek, kissé fáradt vagyok ehhez. :) Rükvercben pedig az egyenesfogazás miatt csak a végáttételből adódó axiális erőt kell figyelembe venni.

7866  Spityu 2020-12-09 17:47:33  Előzmény:Piret Endre: 82104

Hát, megmondom őszintén, ez az axiális hézagolás nálam olyan volt, hogy kb. semmilyen. A könyv talán 2 tizedet említ és a km spirálnál kell mérni, úgy rémlik. Nálam az szerintem dupla annyi vagy még több is volt úgy, hogy nem volt nagy kopás az ott lévő, csapszegalátétre emlékeztető hézagoló tárcsán. Tehát gyárilag sem teljesült a papírforma. Már nem emlékszem, hogy miből vágtam oda tömítést. A csoporttengelyt meg az eredeti pozíciójába helyeztem vissza. Működik, nem lett rosszabb, hangosabb, akármilyenebb.

7865 Piret Endre 2020-12-09 17:12:45  Előzmény:Piret Endre: 82103

Akkor már csak új tömítés kell a kis fedél alá, majd némi imádság, hogy azzal és a felragasztott csapággyal kijöjjön az axiális hézag.
Takarítás, új szimeringek, és mehet össze.

7864 Piret Endre 2020-12-07 19:34:50  Előzmény: Spityu: 82102

A kopásnyomokat és a képet illetőleg is egyetértek.

7863  Spityu 2020-12-07 19:15:12  Előzmény:Piret Endre: 82101

Igen, a kopást megfigyeltem én is. Nézd meg a belsőnek vélt görgővégeknél a kosarat. Próbáld meg eldönteni, hogy a kosár ablakok kialakítása okozhat-e ilyen sávos homlok felszínt. Szerintem nem. Ezután azt próbáld meg megállapítani, hogy a belső gyűrű pereme okozhatja-e. Szerintem igen.
Egyébként igen, a felirat néha össze-vissza áll aszimmetrikus csapágyaknál (is, illetve csak azoknál értelmezhető a kérdés). Illetve a külső-belső gyűrű vonatkozásában is elképzelhetőnek tartom, hogy felemásan legyen a felirat.

Felirattól függetlenül, szerintem ezt az oldalt tekinthetjük hitelesnek. Egyrészt 100%-ban biztos vagyok, hogy a képeken lévő példányok Trabanthoz lettek szánva, továbbá abban is biztos vagyok, hogy gyári a madzagolás. A papír és a zsír tutira az.

https://www.oldtimer-ersatzteile-hermel.de/zylinderrollenlager-nu206e-dkf-getriebe-trabant-3769.html

7862 Piret Endre 2020-12-07 18:57:45  Előzmény: Spityu: 82100

A felirat itt irreleváns másik példánynál, simán el tudom képzelni, hogy szériánként eltérő irányba állt. Egyébként a belső gyűrű felirata befelé néz.
Én is az első képen szereplő irányt valószínűsítettem. Részben a görgőkön látható fényesedés erre utal. Részben ez a csapágy ugye az egyik irányba pozícionál axiálisan, és az első képen látható állás az, ahol a kosár kívülről jobban támasztja a görgők homlokfelületét.
Egyébként mindkét irányban feltehető és szabadon forog. A netes képeken pont ezért el tudom képzelni, hogy akad helytelenül összerakott példány is. Sajnos pont ezt nem fotóztam környékig olajos állapotban, pedig ez a váltó biztosan bontatlan volt még.

7861  Spityu 2020-12-07 17:46:56  Előzmény:Piret Endre: 82099

Szerintem úgy kell felrakni, ahogy az első képen van. Jelen esetben a felirat kifelé néz. De a neten mindkét variációra találtam példát ennél a csapágytípusnál. Van amelyiknél kifelé néz a felirat, van amelyiknél befelé. Ugyanígy a kosár is. Tehát mind a 4 variációra találni példát.
Egy trabantos videón viszont úgy áll a kosár, ahogy az első képeden. És az enyém is így rémlik. Sajnos a képeket jelenleg nem tudom megnézni. Fordított állásban a kosár nem érne hozzá a belső gyűrű pereméhez?

7860 Piret Endre 2020-12-07 13:29:47  Előzmény: Spityu: 82098

Tényleg, az ott a fix kerék, ennek örülök!
Itt van pár kép. A kérdés az, hogy a külső gyűrű feliratos vége melyik irányba néz. A kosár és a külső gyűrű össze van nőve szerencsére, így azok egymáshoz képesti helyzete adott.

7859  Spityu 2020-12-06 13:45:27  Előzmény:Piret Endre: 82097

Melgítéssel lejön. Vagy kis helyen beflexelni aztán ott megütni vágóval, akkor eltörik a gyűrű. Nekem úgy rémlik, hogy abba az irányba nem jön le semmi csak a csapágy, amit ha cserélni kell, akkor akarunk levenni. Ha jól emlékszem, mögötte a difit hajtó kerék van, ami fix.

Ha teszel be két képet a csapágyról, meg tudom mondani, melyik a külseje.

7858 Piret Endre 2020-12-06 08:37:29  Előzmény: Spityu: 82096

Na igen, csak ha felragasztod, akkor fokozottan szopás, ha mégis le kell húzni egyszer valamiért. Egyébként nálam is csak minimálisat mozoghatott, nincs kiszopósodva, felfelé finoman kocogtatni kell, hogy egyáltalán visszamenjen.
Az valóban egy széthullásbiztos kivitelű hengergörgős csapágy. Viszont nem egyforma a kosár külső és belső oldala, én meg máris nem tudom, melyik melyik.

7857  Spityu 2020-12-05 22:51:18  Előzmény:Piret Endre: 82093

Az nekem is simán lejött. :) Minimális fényesedés volt a tengelyen, nem piszkáltam semmit sem, ment vissza. Ma már odaragasztanám Loctite 648-cal.

A görgők nem tudnak kipotyogni, legalábbis az enyém olyan volt. Úgy emlékszem, hogy a külső gyűrűvel együtt jött le a kosár, ami nem engedte kiesni a görgőket, hasonlóan az új típusú főtengely lendkerék felőli csapágyához. Kis érdekesség, hogy 1968-ig ott 6206-os csapágy volt, de nem kerékagyba való, mert az C2-es. Arra hirtelen nem emlékszem, hogy normál vagy C3-as ment-e a váltóba.

Az új típusú - hengergörgős - valóban eléggé ritka, de néha azért felbukkan katalógusokban. Nem mondanám beszerezhetetlennek. Viszont mindenféle túlzás nélkül ez a csapágy döglik be a legkésőbb egy Trabantnál.

7856 Piret Endre 2020-12-05 21:13:26  Előzmény:jocking .: 82094

Így van, az a szóban forgó, amelyiket te nem cserélted. Csak nálam kézzel simán lejön az egész a tengelyről, a belső gyűrű is. Ennek nem örülök.

7855 jocking . 2020-12-05 20:24:18  Előzmény:Piret Endre: 82093

Hát, én úgy emlékszem, hogy amikor cseréltem a csapágyakat, akkor lehúzó kellett mindhez. Egyet viszont nem cseréltem (szerintem pont azt, amit írsz), mert nem kaptam újban. Arra emlékszem, hogy rohadtul vigyázni kellett rá, mert a külseje lejárt, és könnyű lett volna szétszórni a görgőket. Amikor így piszkáltam, akkor viszont nem tűnt fel, hogy a belseje kézzel lehúzható lenne.