Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Veterán

Ez itt kérem, a Veterán topic, ahol várjuk a kedves érdeklõdõk mindenféle ügyes-bajos kérdését...30 évesnél idõsebb jármûvekkel kapcsolatban. Szóval: F8, F9, P50, P60, P70, P240, öreg 601-es és Wartburg tulajok ide!

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7068 jocking . 2019-05-24 10:15:49  Előzmény:Szabó Miklós: 80823

zsombishop.hu

7067 Szabó Miklós 2019-05-19 21:18:39

Sziasztok! Trabit kormànyt, ill kkormányművet keresek. 1983-as a gép. Ha valaki tudna . Köszi nektek

7066  Spityu 2019-05-07 13:32:38  Előzmény:jocking .: 80816

Ha esetleg kell korabeli EÜ-doboz, megvan az eladó elérhetősége :D https://www.vatera.hu/elsosegely-doboz-toltve-2761457366.html Szerintem alkudható.

7065  Spityu 2019-05-07 10:29:04  Előzmény:jocking .: 80816

Részben mindenkinek igaza van, de keverednek a dolgok, amelyekből hibás általánosítások születtek.
Pont a siófoki börzén fogtunk ki 1-1 pár "érdekes" dugattyút. Emiatt utánaolvastam a dolgoknak. A Hogyan tovább? eléggé részletesen kitér erre a kérdésre, ha megvan, érdemes elolvasni (több helyen is említi a vonatkozó fejezet).
Kis motor történelem (normál/Hycomat):
- 1968-ig P60/P61: 23 LE, régi felömlős hengerek, bronzpersely, régi fajta telipalástos dugó, szorosan illeszkedő csapszeg
- 1974-ig P63/P64: 26 LE, új felömlős hengerek, bronzpersely, új fajta telipalástos dugó, úszócsapszeg
- 1985-ig P65/P66: 26 LE, új felömlős hengerek, tűgörgő, új fajta telipalástos dugó, úszócsapszeg
- 1990-ig P65/P66: 26 LE, új felömlős hengerek, tűgörgő, könnyített dugó, úszócsapszeg
(Egyéb változtatások is voltak, főleg az utolsónál, ami érdekes módon nem generált új motorkódot.)

Szóval az 1968 előtti motoroknál melegíteni kellett a dugattyút, és úgy betolni a csapszeget. A későbbieknél - elvileg - kézzel vagy minimális préseléssel, de nem lötyögve be kell, hogy menjen a helyére. A biztosító gyűrű nem jelent semmit, az a régieknél is volt, sőt, az igencsak szorosan illesztett 4T motoroknál is van.

A börzén talált dugattyúban DCS felirat található. Dugattyú- és Csapágyöntöde a gyártó vállalat. Itt készültek többek között a Pannóniák gyári dugattyúi. A dugattyúkhoz volt 1-1 csapszeg is, a Trabant gyári színkódjait követik. A dugattyúkon szintén van 1-1 jelölés a csapszegfuratnál, amelyek passzolnak a csapszeghez: fehér ill. zöld. Egyik sem megy bele kézzel a dugattyúba, szorosra van illesztve. Biztos, hogy szándékos, mert a dugattyúk és a csapszegek is nagyon finom megmunkálásúak. A dugattyú oldalán az esztergálás finomabb még a gyáriénál is. A geometriája is jó, kúpos, ovális, amennyire a gyári is. A gyűrűk érdekes módon gyáriak. A gyűrű-gyűrűhorony hézag megegyezik a gyári dugóknál mérhetővel: az 5, 8, 10 százados hézagmérő fér be éppen hogy. Érdekesség: 30 grammal könnyebbek, mint az egyező méretű és kialakítású gyáriak.
Azonban van egy kis baki: P63 felirat van beleöntve. Na de ugye annak már úszónak kellene lennie. Ha meg P60-at öntöttek volna bele, akkor kicsit más kialakítású kellene, hogy legyen a szoknyája (amennyire sikerült találnom képeket). De ez nem zavar, megoldható könnyen az úszósítás, csapszegből is van szórás, tűgörgőből is, sőt, hajtókar felső szemből. :)

http://bit.do/eRHTF
http://bit.do/eRH6M
http://bit.do/eRH6W
http://bit.do/eRH64
http://bit.do/eRH7e

7064 jocking . 2019-05-07 08:15:49

Motor szétszedés közben előjött egy dolog, ami vitához vezetett családon belül (szerelő végzettségű illetővel, így hátrányos helyzetből indulok :D ).
Amikor szedtem le a cseremotorról a dugattyúkat, egyszerűen csak egy megfelelő méretű rudat (dugókulcs toldó) használtam, hogy kiüssem a dugattyú csapszeget a helyéről (miközben ellent tartottam, hogy ne görbüljön a hajtókar az ütögetéstől). Könnyen le is jött, de csak félig ütöttem ki, jobban nem is kell, hogy lejöjjön. Amikor néztük, hogy milyen a dugó, a félig kilógó csapszeget tenyérrel simán vissza tudtam tolni a helyére.
Itt alakult ki az ellenvélemény, miszerint ez így szar, és a csapszeget összerakáskor is csak úgy lehet a helyére rakni, ha a csap a mélyhűtőben volt, a dugóban meg el lett égetve egy kis benzin, hogy felforrósodjon. Emlékszem rá, hogy valóban volt olyan dugónk, amit csak így lehetett összerakni a csapszeggel, de én azt annak tudom be, hogy már az is kisipari szar volt, és a normális, méretpontos dugó és csap össze kell, hogy csússzon, nem túl nagy erőkifejtés árán. Meg aztán a dugattyúban sem véletlenül van bent a két seeger, pont azért, hogy a csap a helyén maradjon. Ha a forralós-hűtős módszer lenne a helyes, nem kéne a seeger a dugóba, mert annyira összeszorulna a dugó és a csap. (Arról nem is beszélve, hogy a gyári videón sem látszik hűtés/melegítés. :) )
Kinek van igaza? :D

7063  Spityu 2019-05-05 21:48:46  Előzmény:jocking .: 80814

Igen, ebben igazad van, hogy a legnagyobb kopást kell alapul venni. Az általában középtájékon jelentkezik a hengerben, ahova csak furatmérővel lehet benyúlni. Én csak a korábbi fúrási méret megállapítására javasoltam az előző mérési pontokat. Amihez ha hozzáadunk két lépcsőt, szinte biztos, hogy megfelelő méretű lesz a dugattyú (hozzá lehet fúrni a hengert). De az a legjobb, ha bemérik, és csak utána rendeled meg a dugattyúkat. Vagy rendelteted. Igen, a fúrási lépcső ugyanannyi értelemszerűen, mint a dugattyúk lépcsői. A tényleges fúrási átmérő azért kevesebb. Az utolsó néhány századot a hónolás során munkálják le.

7062 jocking . 2019-05-05 20:50:25  Előzmény: Spityu: 80813

Hmm. Kicsit értetlenkedem ezzel kapcsolatban, mert a józan paraszti ész nekem azt mondja, hogy pont, hogy ott kell mérni, ahol a legjobban kopik, hisz annál kisebbre nem lehet fúrni. Vagyis pl. ha _bárhol_ mérek rajta mondjuk egy 73 mm-es értéket, akkor azt 73-nál kisebbre nem lehet, hisz akkor lennének olyan részek, amit a fúró el sem ér.
De amúgy igen, nyilván a műhelyben is meg fogják mérni, nekem ehhez kevés a műszerezettségem. :) Viszek 2 párt, aztán majd megmondják, melyikkel érdemesebb foglalkozni.
Egy fúrási lépcső mekkora szokott lenni? 0.25 mm, mint amekkora lépcsőben a dugókat is árulják?

7061  Spityu 2019-05-05 18:19:22  Előzmény:jocking .: 80811

Most épp pucolok egy '84-es hengerpárt, és eszembe jutott, ahogy néztem, hogy a felömlők ablakai közötti részt sem éri a dugattyú / gyűrű, emiatt ott sem kopik. A hengerfal hátsó oldalának alja szintén szép szokott maradni, általában látszanak a mélyebb hónolási nyomok. A terhelt oldalról ugyanez nem mondható el, ott azért sanszosak a húzásnyomok vagy csak simán az erőteljesebb kopás. De összességében azért meg lehet mérni tolómérővel, házilag, hogy mi is volt az utolsó méret. Ahhoz hozzáadva 2 lépcsőt, szinte biztos, hogy ki fogja adni a fúrás. De a legbiztosabb, ha megméreted intóval.

7060  Spityu 2019-05-02 12:02:27  Előzmény:jocking .: 80811

Na jó, de a váll az nem növekményből adódik, a felső gyűrűtől felfelé pedig mindvégig érintetlen marad a henger. Alul azért kopik valamennyit. Ha még látszik a hónolás, akkor ok, érdemes mérni, mert a méretlépcsőt még meg tudod állapítani, biztosan.

7059 jocking . 2019-05-01 23:43:57  Előzmény: Spityu: 80810

A 75-ös már szerintem is felejtős, írtam is. :) A henger átmérőt alul próbáltuk mérni, mert felül van egy minimális válla, ami szerintem bezavarna a mérésbe.
A dugattyú érdekes kérdés, mert vakarásztam a tetejét, és csak egy nyilat találtam rajta, számot egyáltalán nem. Ráadásul nem ez az egyetlen ilyen "készlet" itthon, van egy pár szerintem szinte nem is használt (nem tudom miért, talán méret gond volt a csapszegnél?) dugóm, amin egyáltalán semmilyen lerakódás nincs, és azon sem látszik egy darab szám sem.

7058  Spityu 2019-05-01 23:26:23  Előzmény:jocking .: 80809

Hát, 75-öst inkább már nem fúrnék. Versenymotorokban 76-ig szoktak elmenni, úgy tudom. Ott viszont már nagyon vékony a hüvely közepe. A közepe, ugyanis homokóra alakú, nem hengeres kívül.
Ha a 73.5-ösnek nincs baja, inkább azzal próbálkoznék. Ahhoz van még méret a Pálból, talán. De ha nincs, akkor a 73-asok külső sérülései szerintem nem veszélyesek a motorra nézve. Nem hinném, hogy tovább repednének...
Jah, a dugattyúk nincsenek már meg a hengerekhez? Szerintem le lehet vakarni a kokszot a tetejükről, és akkor elárulják magukat, mekkorák is.

7057 jocking . 2019-05-01 21:23:49  Előzmény: Spityu: 80808

Mi ad okot a további kutatásra? A 73-ast még lehet fúrni, nem? Úgy tudom, 75 a határ. Legrosszabb esetben alighanem lehet kapni már felújítottat is, szerintem még az is lehet, hogy Mihályfinak is van, bár arra nem mernék fogadni.

Az egyik henger felső (szélesebb) bordasorának egyik legalsó bordája van elrepedve ott, ahol a bordák össze vannak fogatva egy függőleges darab fémmel (a henger hátoldalán, nem a kipufogó oldalon). Kicsit felfelé van görbülve és elég nehéz megmozdítani, visszahajtani egy bátortalan próbálkozással nem sikerült. Meg az alsó kisebb bordasornál is van egy darab, aminél úgy van megindulva egy repedés, hogy ha kicsivel hosszabb lenne, akkor lejönne egy fél kisujjnyi darab a bordából. Azt lehet egyszerűbb lenne letörni, mint hegesztgetni, meglássuk'.

Díszlécet nem vettem, azt már korábban sikerült beszerezni. :)

7056  Spityu 2019-05-01 19:56:25  Előzmény:jocking .: 80807

Hát, ez alapján lehet, hogy még kéne kutatni ismerősöknél, börzéken... Ma Siófokon volt több henger is, mondjuk árat nem tudok, meg annyira nem is nézegettem őket. Valóban sok Super Steel kulcs volt, hoztam is egy kollégának egy 8-10-est. Meg gyári új Smalcalda csőfogót is. A karc jó kérdés. Vagy kiadja, vagy nem. A furatot tolómérővel viszonylag jól meg lehet becsülni, a henger tetejénél pucold le a kokszot acélgyapottal, aztán úgy mérd meg. Egyedül ott nem kopik a használat során a hengerfal.
A talpakat úgy tudod legjobban letesztelni, ha lepucolod őket szintén acélgyapottal. Ezután érdemes megtologatni rajtuk valami kaszakő szerűséget, de csak a saját súlyával. Ez az esetleges fémszemcséket kimunkálja (nekem a blokk tetejénél volt néhány pötty, bár azt a papír kiegyenlítette volna. Szóval adott a szemcse mentes talp pár. Tedd az egyiket a másikra, forgasd ide-oda. Ha sehogy sem billeg, akkor jó. Tapasztalatom szerint az élvonalzó, vagy pl. a tolómérő szára nem túl pontos eszköz ide. De akár magán a blokk tetejére is felpróbálhatod őket, nálam ott jött ki a billegés először. Persze, a papír simán kiegyenlíti, ha vetemedett a talp, viszont az nem túl kiszámítható, hogy merre is billen akkor a henger a végleges rögzítés során. Ez a megelőző derékszögelést érvénytelenítheti is. Nem is beszélve a fúrás derékszögéről.
A hűtőbordákkal nem foglalkoznék. Ha visszahajlítod, eltörik. Ha már törött, nézd meg, mennyire. Ha lötyög, vagy mozgatható, szerintem csak akkor érdemes meghegeszteni. De igazából szerintem nem annyira ritka dolog a henger, hogy ilyenekkel kelljen szórakoznod. Főleg nem a kései szériás, tehát a P65-ös (26 lovas).
A börzén az egyik eladó mondta, hogy egy szfvári vevő megvette az összes tetődíszlécét talán a múltkor. Nem te voltál? Azt mondta, több Trabantjuk van. :D

7055 jocking . 2019-05-01 19:44:46  Előzmény: Spityu: 80806

Kiszedtem a cseremotor főtengelyét is. Ez pont olyan, mint amilyen kell, mindenhol labirintos, középen a tömítőgyűrű is olyan fajta. Természetesen minden csapágy rossz rajta, ráadásul az egyik hengernél akkora oldalirányú játéka van a hajtókarnak, hogy hozzá tud érni a külső sonkára préselt ellensúlyhoz.
A hengereimet is megnéztem, 6 darab van összesen. Az aljuk nekem egyenesnek tűnik, viszont amennyire tolómérővel megnézhető, az alapmérettől elég messze vannak.
Van kettő, aki 75-ös, azzal már elvileg nem lehet foglalkozni. Van kettő, ami 73.5 körülinek tűnik, a cseremotoron lévők 73-asok talán.
Szerintem a cseremotor hengerei lesznek az alanyok, bár ezekkel is van egy két gond, pl. hogy eléggé komoly hosszanti karcok vannak bennük (bár szerintem egy 0.5-ös fúrással kijön, annyira azért nem mélyek), és az egyiknél két hűtőborda el van görbülve és meg van repedve. Bár szerintem azt meg tudnám hegesztetni.

Egyébként megvolt Siófok is, végre sikerült komolyabb zsákmányra is szert tenni. Találtam állítható dörzsárat ami jó az alsó csapszeghez, meg jó pár DDR Super Steel villáskulcsot is. :)

7054  Spityu 2019-04-30 21:40:20  Előzmény:jocking .: 80805

A belső sonkák szerencsére ugyanolyan kialakításúak. Szóval ami eddig ékszíj oldalon volt, minden további nélkül mehet a másik oldalra. Bár most belegondoltam, lehet, hogy mégsem? A vezérlőtárcsák stiftjeit kell összehasonlítani, hogy megtudjuk.
Sajnos tévedsz, nem volt másban ilyen csapágy. Az MGM kezdte el utángyártani. Amit felvásárolt a DAEWOO. Azt nem tudom, hogy mikor kezdte el, lehet, hogy már csak a felvásárlás után, de nekem van egy zsír új példányom, azon MGM DAEWOO HUNGARY szerepel.
https://csapagy.blog.hu/2014/06/18/a_magyar_csapagy_csoda_avagy_az_mgm_tortenete

7053 jocking . 2019-04-30 19:32:03

Kicsit vizsgálgattam a meglévő főtengelyeimet abból a szempontból is, hogy melyik lehet jó alany a felújításra.
Négy van összesen, abból egyet kilőttem, mert minden lóg rajta mindenhol, és jó vastagon rozsdás is, mintha vízben lett volna.
Van egy, ami kicsit jobb, a lendkerék felőli csap perselyezett rajta (csapágy már nincs rajta a hüvelyen), viszont ez is valami öszvér, mert a középső tömítő izé még a régi, 2 részes dróttal összefogott fajta.
Van egy, ami minden szempontból megfelelőnek tűnik, labirintos, jó a középső izé is, bár ezen is hüvelyezett a lendkerék felől és a csapágy ezen sincs rajta.
Végül van egy, amit még mindig nem szedtem ki a cseremotorból, de szerintem az lesz a befutó, mert ezen persely nélküli csapágy látszik a lendkerék felől. Ami kicsit meglepett, az a rajta szereplő felirat, ami még épp látszott a rozsdás kosz alól: Daewoo 014010. Úgy tűnik, másban/máshol is volt ez a csapágy, hacsak nem a koreaiak gyártották direkt a Trabanthoz. :D

7052  Spityu 2019-04-30 18:18:51  Előzmény:jocking .: 80803

Nem, egyből rányomkodtam mind a 4 üveg esetében. Igencsak kellett "ipatodni". :D Nem mondanám 100%-osnak az eredményt beázás szempontjából, de sokkal-sokkal jobb lett, mint korábban. Azt hiszem, egy helyen azért beázna, de ott is jóval kisebb volumennel. (Az utángyártottra azt mondják, jól tömít, de csak pár évig. Cserébe ronda és össze is ugrik, ezért használt gyárival operáltam, a kocsi sajátjaival.) Na de igazából lényegtelen, mert csak mosáskor éri víz a kocsit, akkor meg be szoktam teríteni mindenhová némi rongyot a biztonság kedvéért.
Az üvegek abszolút nem zörögnek, hulla kussban vannak a helyükön. Az oldalsókról ezt nem lehetett elmondani felújítás előtt.
Én is nehezen tudtam elképzelni, hogy az így kitömített üvegek berakása bármi nehézségbe ütközzön... :D

7051 jocking . 2019-04-30 17:40:47  Előzmény: Spityu: 80801

Korábban volt róla szó, hogy "PU hurkát" nyomtál az üvegek és a gumijuk közé. Csak kíváncsiságból kérdem, megvártad, míg megköt, vagy még a trutyiba nyomtad bele az üveget? Mert utóbbit tartom jobb megoldásnak a tömítettség szempontjából, viszont ennél nehezen tudom elképzelni, hogy nehezebben menjen be az üveg a keretbe a nagyobb külső méretek miatt, hisz az üveg elvileg szétkeni a tömítőanyagot a vájatban.

7050 jocking . 2019-04-27 21:53:12  Előzmény: Spityu: 80801

Hát, jórészt semmi volt, meg szigszalag. Egy pár helyen még megvolt a kékes-szürkés keskeny Leukoplast szerű cucc, de madzag egyáltalán nem volt sehol.

7049  Spityu 2019-04-27 17:28:37  Előzmény:jocking .: 80799

Neked amúgy nem susztermadzag szerű kötözővel volt összefogatva szakaszosan a kábelkorbács, főként a motortérben? Csak azért kérdezem, mert látom a képeken, hogy fekete bandázs / szigszalag van ott is.

7048  Spityu 2019-04-23 19:10:32  Előzmény:jocking .: 80799

Valóban, eszembe is jutott a művelet. De én feszegetésre nem emlékszem, úgy rémlik, hogy 45 fokban kell kihúzni a helyéről (vagy visszatenni oda), és akkor pont jók a méretek.

7047 jocking . 2019-04-22 20:06:32  Előzmény: Spityu: 80797

De ki ám, anélkül nem lehet kivenni a zárat. :) Még azt levéve is nagyon csücskös, mert a pöcök rudazatának egy szűk helyen kell bemennie az üveg sínje mellett. Egy kicsit a sínt el is kell feszíteni, hogy bemenjen a zár a helyére.

7046  Spityu 2019-04-17 01:44:42  Előzmény:jocking .: 80796

Ki kell csavarni a pöcköt ahhoz, hogy ki lehessen billenteni a zárat? Sajnos már nem emlékszem. Ha igen, akkor valóban sanszos lehet, hogy sokan nem szórakoztak a korong keresgélésével, ha egyáltalán észrevették, hogy volt. Amúgy szerintem végig volt ilyen, legalábbis amióta lekerült a pöcök.

A dugattyúkra visszatérve, ennél a motornál szerintem 2 gyűrűs Pálok vannak az összeszerelésnél. Az állvány is ismerős. :D
https://www.youtube.com/watch?v=ktVzMHNHqrk Szabi tudna róluk mesélni, versenymotorokban használták, eredménnyel. A videón, járatáskor ami hallatszik magasabb, ciripelő hang, az még a nyers blokk hangja, kb. 80%-ban eltűnik, ahogy bejáratódik a henger. Igaz, ezzel egyidejűleg valamennyit erősödik a szoknyahang is.

7045 jocking . 2019-04-16 20:19:52  Előzmény: Spityu: 80795

Fura, mert jó pár zárat kiszereltem már, de még soha nem találkoztam ilyennel. A funkciót se igen értem, abban a lyukban max. akkor látni valamit, ha az ember szeme egy magasságban van vele. Gondolom azért nem láttam még ilyet, mert ez nekem nagyon egy "ez veszik el először" típusú dolognak tűnik. Valamiért kiveszik a zárat, kicsavarják a pöcköt, ez meg leesik az ajtóba anélkül, hogy tudtak volna a létezéséről.

7044  Spityu 2019-04-16 18:50:18  Előzmény:jocking .: 80794

Bizony ám. Van 1 vagy 2 gyári új szettem, de az eredeti korongnak semmi baja nem volt + a pöcköt meg újra horganyoztattam, így mentek szépen vissza. :D

A ne menjen be semmi az ajtóba funkcióban nem vagyok biztos. Lehet, hogy csak a zárszerkezet nyújtotta látványtól szerették volna megkímélni a felhasználókat. :D

7043 jocking . 2019-04-16 18:44:23

Találtam egy furcsaságot a webbótban':
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Karosserie-Anbauteile/Knopf-fuer-Tuerschlossentriegelung-2-teilig-Trabant-601/-1-1::1907.html
Mi az a korong? Volt a pöcök alatt egy porvédő, hogy ne menjen be semmi az ajtóba?

7042  Spityu 2019-04-15 23:21:16  Előzmény:jocking .: 80792

Végül is, elviheted a tárcsákat, aztán ha nem tud növelni a felszabályozási átmérőn, akkor mondjuk egy belső sonkára rögzítve, palástköszörűn le tud kapni belőlük mondjuk 1 mm-t.

Előszedtem egy gyári új, új típusú tengelyt ill. blokkot, még ilyen felállásban is alig van átfedés a stift és a blokk között. Kb. 1mm. A stift és a csapágy között 2 mm hézag van (hézagmérőkkel mérve). A tárcsa 1 mm-es. Ez azt jelenti, hogy kb. 1 mm-t büntetlenül lehet hosszítani a stifteken. (A stift és a blokk között bőven van hely erre.)

Az én esetemben (régi típusú főtengely) más megoldást kellett alkalmaznom, mivel pont a letörés nélküli szakasz végig ment ki az egyik tárcsa, ami nem egy életbiztosítás. Nyilvánvaló, hogy a gyári új főtengelyt nem akartam stiftcserének alávetni. A kocsi eredeti blokkját szintén nem szerettem volna cserélni, azonban muszáj volt felszabályoztatni. Nem maradt más lehetőség, meglapoltuk a tárcsákat: egy második garnitúrából kivágtam kb. 15x15 mm-es négyzetek formájában a furatokat, ráillesztettük a teljes tárcsákra, és odapöttyöltük 2-2 helyen őket. Vigyázni kell, nehogy két jobbost vagy balost készítsen az ember. :D Tökéletesen bevált, nem vetemedett semmit sem, de a biztonság kedvéért megtologattam papíron őket. A mai méréseim alapján úgy tűnik, hogy az új típusú főtengely esetében is el lehet ezt játszani, pont elfér a felszereléskor a hézagban. A lapolás értelemszerűen a sonkák felé néz mindig. Jah, így 2x nagyobb felületen menesztenek a stiftek, ami szintén nem rossz dolog.

7041 jocking . 2019-04-15 22:14:59  Előzmény: Spityu: 80791

Arra gondoltam, hogy viszem neki a vezérlőtárcsát is, így megbizonyosodhat, hogy jó-e. A stiftre emlékszem, az is le lesz beszélve.

7040  Spityu 2019-04-15 21:31:26  Előzmény:jocking .: 80790

Hát, az igazi probléma az a kúposság. Jó, a nagyon mély karc sem túl jó, de a karcokat valamennyire tömíti az olaj. Ha a felszabályozás mellett születik döntés, akkor számolni kell azzal hogy a vezérlőtárcsák kerülete felfekszik a régi felületen. Legalábbis nálam ez volt, de ezt szerintem írtam. Le kellett kapni a tárcsák kerületéből, hogy be tudjanak menni a helyükre. Az a baj, hogy pont 140 mm-es átmérővel szabályozzák a blokkot, zéró toleranciával... A másik a stiftekről lejjebb vándorló tárcsák problematikája, ezt is írtam. Szóval a beépítendő, akkor már felújított főtengelyt érdemes belenézni előtte a blokkba, hogy mennyit engednek meg a stiftek. Esetleg fél-fél mm-rel hosszabb stifteket gyártani, annyit simán kiad a blokkban lévő kis lépcső.

7039 jocking . 2019-04-15 20:47:35  Előzmény: Spityu: 80789

Eddig ez a terv, bár nem hiszem, hogy postáznám a dugókat. Valószínűleg lesz rá lehetőségem, hogy személyesen szállítgassam a dolgokat, úgyis lesz arrafelé más beszerezni való is, pl. kipufogó.
A vezérlőtárcsa pálya érdekes történet. A kúposságot mérve úgy emlékszem, nem volt számottevő különbség a külső és belső oldal között, a fő gond, hogy rohadtul karcos és elég mély karcok vannak benne. Majd viszem a blokkot is és majd megmondják, hogy kell-e vele csinálni valamit, az már árban úgysem tétel a többi dologhoz képest.

7038  Spityu 2019-04-15 15:04:18  Előzmény:jocking .: 80788

A Pál tudomásom szerint nagyon is létezik... katalógus alapján pedig - emlékeim szerint - alapméretes dugattyút is gyárt Trabanthoz. Amire valóban nincs szükséged. Szerintem rendeld be a maradék 3 nyugvócsapágyat (meg ami még kell a kocsihoz) TW-ről, küldd vagy vidd fel a hengerekkel együtt a főtengelyeket, aztán méresd meg, milyen dugót ad ki, és szerezd be, majd küldd el postán. Jobb ötletem nincs. Ja, a motorblokk(ok)on a vezérlőtárcsák pályái milyen állapotúak? Azt is fel tudja szabályozni Mihályfi. Lehet, hogy már nézted, csak elfelejtettem. :D

7037 jocking . 2019-04-15 14:16:13

Na, most kezdenek érdekessé válni a dolgok. Beszéltem a Mihályfi műhellyel, ahol azt mondták, hogy 38 ezer a főtengely, ha én viszem a csapágyat akkor olcsóbb (nyilván). A hengerfúrás és a dugók 26 ezerre jönnek ki, dugók nélkül a fúrás a 2 hengerre 10 ezer. Dugattyút biztosan nem tőle veszek, mert Bertát használ - és itt jön a csavar: amikor kérdeztem, hogy lehetne-e más, pl. Pál, akkor azt mondta, hogy az a cég már nem csinál Trabanthoz dugattyút.
Erre felhívtam a számot, amit a Pál műhelyhez dobott a gúgli, kicsöngött, felvették és a 2 hengerre való dugó+csapszeg+gyűrűk 18 ezerre jönnek ki. Érdekes dolog annak ismeretében, hogy már nem létezik a cég és nem gyártanak dugattyút (egyvalamijük nincs - alapméret, de az engem szerintem nem érint). :D

7036  Spityu 2019-04-14 21:24:40  Előzmény:jocking .: 80786

SZÜF alapján nincs. Valószínűleg eladta külföldre, a többivel együtt, és vett egy Citroen DS-t. Egy időben azt mondta, hogy arra elcserélné őket. :( A Wartburg rendszámát nem tudom, szerintem az sincs már meg.

7035 jocking . 2019-04-14 21:19:40  Előzmény: Spityu: 80785

Fú, erre az oldalra még emlékszem, nem gondoltam volna, hogy még megvan, még ha csak archivált formában is. :)
Természetesen Popovics Úr sincs elfelejtve, nem tudom, meglehet-e még neki a dölukszosított gépezet. :D

7034  Spityu 2019-04-14 21:11:34  Előzmény:jocking .: 80783

A vége lemaradt. Én sehol sem láttam még külön azt a gyűrűt. Csak a régi típusút, ami két félből tevődik össze. Az alapján feltételezem, hogy az új típusú belseje is labirintos, és az is gyűrű nélküli. Tehát a beszivárgó olaj látja el a tömítés szerepét. Szerintem nem nagyon kopik, csak fényesedik legrosszabb esetben az a gyűrű. A blokkban ugye fixen van, a főtengely pedig max. 1 helyen kezdi ki, ha excentrikusra sikerült maga a gyűrű. A főtengelyt pontosnak feltételezem. De max. 1-2 századról lehet szó, az meg semmi. Eleve a gyári újon is van valamennyi kottyanása. Szóval amiatt ne aggódj.
Egyik nap bukkantam véletlenül bgt015 (talán még emlékszel rá :D) egyik videójára. Emlékszem, amikor mutatta lassan 10 éve: https://www.youtube.com/watch?v=wn-_7K5-FEw Kiválóan megfigyelhető a kívül perselyezett középcsapágyak elcsúszó gyűrűje, a magától leeső 6009-es és a perselyezett hajtókar csap. Kreatív, de sajnos szar megoldás. Ha az ember el akarja adni a motorhibás kocsiját, arra az esetre jó.

7033  Spityu 2019-04-14 20:52:33  Előzmény:jocking .: 80783

Egyáltalán nem tökéletesek az egykori írások a következő helyen, de a csapágyak listája pont jó (leszámítva, hogy a régi típusú lendkerék csapágy C3, nem C4):
Motor-adatok: https://web.archive.org/web/20080501022850fw_/http://www.mgvac.sulinet.hu:80/trabi/trabi/index1.htm

7032 jocking . 2019-04-14 20:40:55  Előzmény: Spityu: 80782

Valami listád nincs véletlenül arról, hogy milyen kódú csapágyak vannak a főtengelyen eredetileg? Trabantweltről le tudtam olvasni a középsők kódját, 014004A, de ilyen kódú csapágyra csak egy csomó hülyeséget ad ki a Zinternet (pl. 3 centis belső és 2 centis külső átmérő, ami nettó baromság).
A lendkerék oldali akkor 014010, így technikailag csak a tárcsa felőli hiányzik, már ha a középsők kódja jó. :)

Egyébként ha már főtengely felújítás, ilyenkor a két középső csapágy közti, a két henger elszigetelő cuccost nem szokták cserélni? Tudják egyáltalán mire, létezik még a mai megfelelője annak a tömítésnek? Vagy az csak valami egyszerű cucc, és csak egy O gyűrű van benne?

7031  Spityu 2019-04-14 12:58:02  Előzmény:jocking .: 80781

Továbbá találtam gyári új hajtókart is, csak azt nem tudom, küldenek-e külföldre is (németből). 18 ajró.

7030 jocking . 2019-04-13 23:46:15  Előzmény: Spityu: 80780

Tönksz az infót, el is ment a rendelés. :)

7029  Spityu 2019-04-13 23:23:27  Előzmény: Spityu: 80779

Zsombinál van 014010, vegyél, amíg van, nagyon ritka és gyári.

7028  Spityu 2019-04-13 21:46:39  Előzmény:jocking .: 80778

Az nem más mint egy illesztőpersely. A lendkerékhez valószínűleg csak régi típusú, szabványos 6009-esük van. Az új típusú, 014010-es csapágy 5 mm-rel kisebb belső átmérővel rendelkezik. Ezért az a bevett gyakorlat, hogy egy 40/45-ös perselyt készítenek, amivel már a régi típusú csapágyat is tudja fogadni a tengely.
Javaslat: ha a főtengelyeid között van régi típusú, aminél a lendkerék felől 6009-es van, akkor azzal a külső sonkával próbálják meg összerakni a beépítendő főtengelyt (persze, csak akkor, ha nincs elkopva a hajtókarcsap furata pl. a sok széthúzkodástól). Ha nincs ilyen, akkor muszáj lesz a 6009-est alkalmazni, persellyel. Ebben az esetben Loctite 638 a persely külsejére, belsejére. A probléma ugyanis az, hogy a 6009-es igencsak hajlamos a megforgásra, valószínűleg emiatt is váltottak a nem szabványos csapágyra 1985-ben.
Viszont a trabantwelten árulnak külön is új típusú csapágyat. Kérdezz rá, hogy az rendes 014010 méretű, vagy ugyanúgy egy perselyes kivitel-e. Ha rendes, akkor vedd meg külön. Plusz a két közép és a hengergörgős csapágyat. Tűgörgőt nem biztos, hogy vennék, azt majd ad a Mihályfi, úgyis a felső szemhez megfelelő túlméretes kell. Nála szokott lenni gyári, de valamelyest nagyobb átmérőjű tűgörgőkkel szerelt kosár. Ezen okból kifolyólag szintén jó, ha küldöd a beépítendő csapszeget is neki. Vagy adjon azt is ő, és akkor össze tudja rakni rendesen a tűgörgőskosárral, és szükség esetén utánmunkálni a felső szemen.
Egyébként úgy gyáriak, hogy a DKF utóda készíti ezeket a csapágyakat.

7027 jocking . 2019-04-13 20:52:00  Előzmény: Spityu: 80777

Hát, hogy gyáriak-e ezek a trabantweltes csapágyak, arról nem tudok nyilatkozni, mert az oldalon nem írják. Csak annyi biztos, hogy újak.
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Motor/Kurbelwellenlager-Satz-6-teilig-neue-Version-Trabant-601::1767.html
(A képet nem érdemes nézni, össze-vissza van minden keverve, a régi verziónál is ez a kép van - de azért rákérdeztem náluk, hogy mi a tosz az a plusz "cső" a lendkerék felőli csapágyban, várom a válaszukat.)

7026  Spityu 2019-04-13 18:53:07  Előzmény:jocking .: 80776

Az jó. Tedd azt is hozzá, hogy a maradékot kéred vissza. Nem akarok rosszindulatú lenni, de vannak olyan helyek, ahol a jobb részeket lefölöznék... mondjuk pont Mihályfi nem ilyen szerintem.
Ha rendelsz hozzá gyári új nyugvókat, akkor max. a hajtókarokkal lehet gebasz a későbbiek során. Ebben az esetben megtartanám az akkor már használt gyári nyugvócsapágyakat egy részfelújítás során. A mostani, normális olajokkal azért jóval tovább bírják ezek a csapágyak. A gond Arol 2T esetén szokott lenni, főleg akkor, ha már annyira kopott a henger, hogy lefúj a motor. Na, ilyenkor keletkezik az áldott, fekete lerakódás, ami kiváló csiszolóporként funkcionál odalent. De normális olajjal, egészséges hengerekkel nem lesz ilyen problémád. Csak a hajtókar alsó szemét csinálják meg jól. Ha sűrű görgősre kéred, akkor különösen fontos a jó derékszögelés. Egyrészt a kisebb átmérő, másrészt a görgők osztatlansága miatt. https://youtu.be/tvtcsIxc50U?t=2206

7025 jocking . 2019-04-13 15:00:02  Előzmény: Spityu: 80775

Főtengellyel kapcsolatban annyit tudok tenni, hogy majd többet is elviszek a műhelybe, válasszák ki a legjobbat, plusz én tervezem hozzá megvenni a nyugvócsapágyakat németisztánból. Bár még az is lehet, hogy gyárit is tudnék szerezni valahonnan, van egy öreg a városban az autónyereményes trabijával, neki elvileg van egy eltéve. Kérdés, hogy eladná-e, és ha igen, mennyiért. :)
Amúgy nem hinném, hogy ha 50 ezret bírna a motor, az kevés lenne, az autó későbbi használati fokát figyelembe véve az olyan 30 év alatt jönne össze benne, és akkor még keveset is mondtam. :D

7024  Spityu 2019-04-13 12:25:33  Előzmény:jocking .: 80773

Hát, figyi. Őszintén szólva ha felújított főtengellyel építed meg a motort, akkor kb. lényegtelen azon morfondírozni, hogy Pál vagy gyári dugattyú menjen bele. (Bertát akkor sem raknék, de ez csak előítélet a részemről.)
Szóval a motor várható élettartamát, ezen belül a szép hangon járás arányát a felújított főtengely fogja meghatározni, csökkenteni. Volt nekem "valamilyen" felújított főtengelyű motorom. Egy ideig gyönyörű hangja volt, alig lehetett hallani, hogy jár a motor, aztán egyszer csak full darálós lett, majd megszorult. Volt olyan is, ami szintén szépen szólt újan, de egy idő után az is hallatott valami kereplést. Ez megvan a mai napig, tartalékként (a másik is, csak az szétszedést igényel...).
A dugattyú hang egyik esetben sem rosszabbodott, ill. nem is volt borzasztó. Ennek erősségét sokkal jobban befolyásolja az olaj viszkozitása. Például Mol Sprint 2T-vel olyan, mintha nem is lenne illesztési hézag. A sokkal vékonyabb Castrol Power 1 Racing 2T-vel már sokkal zörgősebb. Tehát ha egy 4 századra illesztett Pálhoz használ valaki mondjuk Sprint 2T-t, tuti, hogy csendesebb lesz, mint egy 25 ezredre fúrt gyári, Castrollal.
Én a gyárit, a minőségen túl, elsősorban a kiszámíthatósága miatt preferálom. Na meg volt, van is, folyamatosan gyűjtöm. :D Egy gyári motornál lehet úgy kalkulálni, hogy 40 ezret elmegy különösebben rossz hang nélkül, 50-60-nál bekrepál a főtengely, amit lehet, hogy elég cserélni, ha nincs szétkopva a henger. Lesz már némi dugattyúhang, de lehet, hogy elmegy még 20-at. A felújított főtengellyel az a bajom hogy a legtöbb esetben a várható élettartam annyira szór, hogy nem is lehet ilyen kalkulálásokat végezni. Lehet, hogy kifogsz egy olyat, ami mondjuk a gyári minőséget hozza, de olyan is lehet, amivel a garázsból sem tudsz kiállni. A többi meg ezen két érték közt szór, egyenletesen elosztva. Ez utóbbi a probléma. (Persze, vannak kiszámíthatóan jó minőségben szállító felújítók, pl. Nyitrai, de az drága is.) Az utángyártott dugattyúval fúrt henger sokkal kiszámíthatóbb. Ha sikerül jól bejáratni és jónak tűnik, jó eséllyel sokáig az is marad.
Annak idején, 2006-ban, amikor megszorult a második motor, megfogadtam, hogy gyári főtengelyre fogok vadászni. 2007 tavaszán meg is lett (az első :D). Még az apronet.hu-n(!) hirdették. Aztán amikor oda jutottam, hogy felújítsam a motort, el is gondolkoztam rajta, hogy igazából meg is éri gyárival dolgozni. Az összeépítéskor még 60 e körül mozgott a gyári, 20 e volt egy átlag felújított. 3x-os különbség. Viszont kb. ennyivel többet el is megy (hangsúlyozom, nagy átlagban). Igen ám, de csak 1x kell szerelni, 1x kell vontatni stb.
Ma már kicsit másak az árak. A felújított 30-100 e, a gyári 80-140 e között megy. Átlagosan inkább már 4x annyiba kerül a gyári egy jó minőségű felújítotthoz képest. Összességében egy gyári alkatrészekkel felújított motor kb. 120 ezerrel kerül többe. Ha nem lenne raktáron, ma is rákölteném ezt, ugyanis arányaiban ez az összeg számottevően nem növelné az egész felújítás összköltségét. Na meg ha már annyira részletekbe menően csináltam a felújítást, pont ezen spóroltam volna?!

7023 jocking . 2019-04-13 08:56:08  Előzmény: Spityu: 80772

Hát akkor lehet, hogy elgondolkozom ezen a Pálon is. Telefon alapján Mihályfinál is van dugó, majd megkérdezem, milyen gyártmány.

7022  Spityu 2019-04-12 22:37:04  Előzmény:jocking .: 80771

A teli gyárit inkább a nem teli gyárihoz hasonlítottam. A gyárit (gyári minőségűeket) az ajtókilincs minőségű utángyártotthoz eleve nem érdemes hasonlítani. :D
A légrozsdás gyűrűktől nem félnék. Semmit nem csinálnék velük, pl. nem maratnám vagy ilyesmi. Csak letörölném és kész. Persze, ha mélyebben rozsdás, az más. De 1 darabbal nem sokra mész. A Pálra nem hallottam rosszat. Bertára igen.
Viszont a gyűrű kb. annyira fontos, mint a dugattyú maga. A lengyel szetben az egyik gyűrű (felsőnek szánt) például krómos, ami azért jobban eszi a hengerfalat. Igaz, kevésbé is kopik a gyűrű. A gyári, durvára hónolt henger esetében pl. az volt az "igazi", ha egy bejáratott motort újragyűrűztek, miután simább lett a hengerfal. Ekkor az új gyűrűnek ugyan hozzá kellett kopnia újra a hengerhez, de így egy eléggé időtálló és erős motor lett a végeredmény. Persze, ahol plató hónolják a hengerfalat, ott elég 1 bejáratás is ugyanehhez a minőséghez.
Azt a fényes dugattyút nem ismerem fel így kicsiben, de talán Bertának mondanám.

7021 jocking . 2019-04-12 22:04:19

Találtam még egy érdekesnek tűnő oldalt. Még eredeti dugójuk is van, eredeti gyűrűkkel (bár arra azt írják, hogy érdemes lecserélni). A gond ezzel is, hogy érdekes módon mindenből csak 1-1 darab van, kivéve ebből:
https://www.danzer-autoteile.de/kolben-vollstaendig-trabant-601.html
Erről meg nem tudni, honnan származik, még akár "mi" is exportálhattuk. Na majd írok nekik egy szép levelet, hogy kifene gyártja a dugójukat. :)

7020 jocking . 2019-04-12 21:53:01  Előzmény: Spityu: 80769

Hmm. Nem vagyok túlságosan meggyőzve arról, hogy a "teli" dugó rosszabb hatásfoka szembeállítható egy magyar kisipari dugó minőségével. Szerintem (eddig) inkább fogyasszon fél literrel többet Mahle-val, mint hogy fél év múlva megint szét kelljen szedni. :) Vagy ez a "Pál" a még elfogadhatók közé tartozik? Mert pl. a zsombi által is árult "Bertáról" eddig szépet még nem hallottam, csak olyasmiket, hogy a minősége alapján fából is lehetne faragva. :D

7019  Spityu 2019-04-12 16:23:56  Előzmény:jocking .: 80767

Gyári dugattyú 2-3 század (a 3 tutira jó, de van sztorim 2-esről is). Utángyártottnál 4-5 század. Pálnál bele is van ütve ez az érték. Ha nem találsz gyári / Mahle / KS-t, akkor a Pált ajánlom inkább. A dugattyún feltüntetett érték hivatalosan a szoknyán mért legnagyobb érték, a csapszegfuratra merőlegesen. A könyv alulról számítva 28 mm-es magasságot ad meg mérési pontként.
Egy magára valamit is adó hengerfúró természetesen csak névleges értékként kezeli ezt a számot, és a szobahőmérsékletű műhelyében pihentetett dugattyú tényleges méretét az ő saját, kengyeles mikrométerével állapítja meg. Gyakorlatilag megkeresi a legnagyobb átmérőt a dugattyút (csapszegre merőlegesen). Ezután a furatmérő indikátor órát a mikrométer segítségével nullázza. A hónolás során a furatmérővel ellenőrzi, hogy a henger elérte-e már a kívánt átmérőt.
Szóval első körben, miután kiválasztottad a jó menetekkel, síkfelületekkel rendelkező hengerpárokat (mindig párban gondolkodj), vidd el felméretni őket, hogy meg lehessen állapítani, mennyire koptak hordósra. Abból már kijön az az átmérő, amire biztonsággal meg lehet fúrni anélkül, hogy foltos legyen. Az én esetemben az alapméretes hengereknél, kb. 60 ezer km futásnál - ha jól emlékszem - 72.18-at mértünk. Voltak első javítós dugattyúim, amik 72.23-asak voltak névlegesen, de elvetettük az ötletet, hogy elsőre fúrjuk a hengert. 5 század nagyon kevés, főleg átmérőben. Második javítósom csak T dugóból volt, így a hengerek 72.75-re lettek fúrva, azok már régi típusú dugattyúk voltak.

A dugattyú geometriáról röviden: kúpos, felfelé csökken az átmérő. Felülről nézve ellipszis alakú, nagytengely: szoknyák, kistengely. csapszeg.

Az új típusú dugattyúnak a gyári irományok szerint két előnye van. Kb. 10 %-kal könnyebb (saját mérés). A csapszeg kb. 8 %-kal, mivel 4 mm-rel rövidebb. Ez a motor hatásfokán javít, ami papíron hozzájárul valamennyire az alacsonyabb fogyasztáshoz (a teljesítmény hivatalosan ugyanannyi). De ezeket szerintem kb. csak próbapadon lehetne igazolni. :D
A másik előny a dugattyú jobb hővezetése. Amúgy, nem csak "leesztergáltak" némi anyagot, más belül is az öntőforma.

Nézd meg a használható hengereidet, és a dugattyún lévő mérethez csapj hozzá 2 lépcsőt, és olyan méretű dugattyút vegyél, ha nem akarsz kétszer menni Mihályfiékhoz. Vagy küldd fel, mondjon egy méretlépcsőt ő, szerezd be, és küldd a hengerek után a dugókat. Arra kérd meg mindenképpen, hogy filccel írja rá, melyik hengerhez való az adott dugattyú akkor is, ha ugyanaz a szám van a dugókba ütve. A fúrás manapság kb. 10-12 e körül van. A főtengely talán 30 e körül. Én azt javaslom, hogy a legjobbat kérd.
Ja, a pucolást, mindenféle szerrel, fúrás előtt érdemes megejteni. A gyűrűhézagot szintén ne felejtsd el belőni, fogónak a legolcsóbb is jó, tapasztalatból mondom. Csak egy kicsit kell rajta igazítani. :D Régen eltörtem egy gyűrűt kézzel, így inkább vettem egy fogót 1600-ért...
Gyári hengerpár és főtengely esetén 60 e km-rel érdemes kalkulálni, ami a várható élettartamot illeti. Ez átlag, lehet kicsivel kevesebb és sokkal több is (50-90 e a jellemző).