Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!
Regisztráció új felhasználóknak
Regisztrációs feltételek
A regisztráció befejezésével elfogadod azt, hogy az adataid adatbázisban tároljuk.
Neved és beceneved elérhető lesz bárki számára, E-mail címed csak regisztrált tagok számára, a többi adatod pedig bizalmasan kezeljük.
Igen, a radiátor is légtelenítve lett, illetve a terelõkapátok is jól állnak. Egyébként ilyenkor fûtött garázs hiányában nem kellemes szerelni az autót, nyáron pedig mindenképp van fûtés, így olyankor pedig nem ellenõrizhetõ a helyes mûködés :D Jó, mi? :) Mondjuk egy tippem maradt, mégpedig a hengerfejen található vízcsõ-elosztó. Elég szûk furatok is találhatóak benne és lehet elrakódott iszappal - ugyanis a hûtõrendszer 'nagytakarítása' során ezt nem szereltem le. [i](Módosította slimtomi 2016.01.13. 19:49-kor)[/i]
Nekem is mindig retek volt a fûtés.Érdemes a terelõlapátokat megnézni,mert szeret elfordulni,és akkor nem a radiátoron vezeti át a levegõt.Nálam ez valahogy összekuszálódott.A végén már nem tudtam sehogy állítani,így csak meleg levegõ jött.Érdemes a fûtéscsapot is átnézni.Viszont a radiátoron is kell lennie egy légtelenítõnek,kis 6-os csavar.
Valahogy sejtettem, hogy ez gyári probléma lesz. Régebben már leírtam egy észrevételemet is, miszerint két alapvetõ hibát is megfigyeltem a hûtõrendszerben.
1.) A termosztát a vízhûtõ kivezetõ ágában van, nem pedig a bevezetõben - direkt kapcsolatot teremtve ezáltal a primer és szekunder hûtõkör között. Hiába nincs keringetés zárt termosztát állásnál, a fizika dolgozik, a hideg és meleg víztömegek megkezdik áramlásukat. 2.) Az elsõ hibát erõsítve a vízhûtõ önlégtelebítõ csövezetéke éppen a hûtõ bevezetõ csatlakozásával egyvonalban a másik sarkán van, így képezve egy állandó vízáramlást a szekunder körben zárt termosztát esetén is. Persze a kiegyenlítõ tartályon elvileg a gyárban csupán egy tûhegynyi furatot készítettek, de ilyen mínuszokban ez is sokat számít sajnos.
Hideg motor esetén igenis minnél inkább a motornál kell tartani a vizet. És sok más autókon - akár régebbieken is - már a hûtõ bevezetõ csöve elõtt helyezik a termosztátot. Így a víz csupán a fûtõ radiátorban és a szivósor melegítésnél (Trabinál/Waresznál a szivatónál is) tud csak keringeni.
Adok még egy esélyt a radiátornak. Kitakarítom mégegyszer.
Jó kérdés... hogy mi van bent, és mi volna a jó. Nálam két napja abszolút nem melegedett be, nem igazán volt fûtés. Amióta megvan, ilyen. Lusta vagyok, keveset használom, idén már be sem tettem a kartont elõre (kb. a felét szoktam lefedni). Az elsõ zöld LED világított kb. 20km után. Nagy emelkedõnél kis langyosságot tapasztaltam. :) Kinti hõmérséklet kb. -5-0 fok. Szerintem túl van méretezve a hûtõ. De az is lehet, hogy rossz a termosztátom, passz. :) [i](Módosította Spityu 2016.01.05. 22:51-kor)[/i]
Ismét válaszolok magamnak :) Sikeresen megtörtént a termosztát csere, azonban a helyzet változatlan. Éppen eléri az üzemi hõfokot a motor (de nem 90), a hûtõ kb negyede továbbra is kitakarva kartonpapírral, a fûtõmotor pedig 2-es fokozatban képes kihûteni a fûtõradiátort - akár az autó álló helyzetében is. Márciusban takarítottam ki a teljes hûtõrendszert, a fûtõradiátort is kiszereltem és vagy 1 órán át mostam ki.
Jobban letörölve a koszt a gyári DDR termosztátról kiderült, hogy 84°C-os, továbbá az alkatrészkatalógus is ezt hozza. Na ez még rosszabb, mint a 87. A boltban tudtak volna adni Gates gyártmányt 92 fokosban, de végül maradtam a 87 fokosnál. Ez pedig Wahler, valami német holmi. 10e Ft ellenében adtak volna gyári VW-t, de annyit nem ér szerintem. Remélem, ez a Wahler nem csak 1 évet fog bírni, mint a mostani Vernet.
Most lett elegem ebbõl a termosztátos mizériából 4T Trabantomban. Szerintem a gyárilag 87°C-on nyitó termosztát nem ebbe a konstrukcióba való! Már nyitni kezd, de a motor még nem üzemmeleg, ráadásul ennek az 1 literes motornak jóval több vizet kell megmelegyítenie, mint pl egy 1.3-as S*z*k*nak. Arra gondoltam, hogy kipróbálnék egy dízel motorhoz való termosztátot, ami tudomásom szerint olyan 92°C körül nyit. Egyébként ti milyen gyártmányú termosztátot használtok? Pl gyári VW vagy valami jó utángyártottat?
Sziasztok! 1.1 Limusinom van ... Egy normális, megbizható alkatrész lelõhelyet tud nekem valaki ajánlani Hajdú-Biharban ? [i](Módosította Klorant 2015.12.30. 15:21-kor)[/i]
Idõközben elkészült a karbi, nagyon jó lett. Nem is gondoltam volna, hogy ennyit számít egy jól tömítõ, jól beállított karbi. Az alapjárat betonbiztos, szivatós hidegindítás után a szivatót visszahúzva egybõl el is ketyeg alapjáraton. Az állítócsavarral a fulladozás határától egészen magas fordulatig állítható az alapjárat. Sikerült szereznem szimmeringet egy pesti üzletbõl. A pillangószelep tengelyre kívülre a gázkar felõli oldalra egy 6x1-es viton O gyûrû ment. Belül az új szimmering tömít. Az alapjárat álíltó csavarra egy 7x2-es O gyûrû került, szintén benzinálló viton. Szintén a pesti üzletbõl jott a karbi tömítéskészlet, a nagy fedél tömítéssel, meg az összes külsõ csavar alá új tömítésekkel. Az összes csavart fúvókát kivettem, kifújattam, valamint a karbi összes járatát is. A fedélhez csatlakozó felület a karbi hézon, illetve a motorra csatlakozó karima teljesen el voltak vetemedve. Azokat üveglapon síkba köszörültem. A házban a pillangószelep furata szerencslre nem volt kikopva. Szerintem megéri megcsinálni, sokat segít a motoron.
Tudtok ajánlani olyan szerelõt, aki ért az 1,1-es karbikhoz? Van tartaléknak szánt karbim, azt kellene rendbe tenni, hogy üzemkészen várja, ha a mostani elfárad...sajnos a mostani se az igazi, illetve az egyik(ami most rajta van)pöccre indul hidegben, viszont nincs alapjárata, és bazi nagy luk van benne gyorsításkor, a másiknak melegen gyönyörû az alapjárata, megy is luk nélkül, e nem kapcsol be a szivatója. illetve bekapcsol, de csak ha már beindult, és adddig nem egyszerûen teleböfögi magát benyával...nomeg van még egy , ami a gyorsítást nehezen viseli...tehát olyan karbist keresek, aki be tudja állítani õket, legalább egy tarcsi kellene..Ha lehet pesten, vagy a környéken, de ha vidéki, és a finomhangoláson kivül nem kell hozzá kocsi el is postázom.De csak megbízható érdekel, igérgetõkkel már tele van a padlás...::((Köszi. Jöhet mailban is, de lehet hogy mást is érdekelne..
28 H1-1es karburátort szeretnék felújítani, viszont pillangószelep tengely szimmeringet, és O gyûrût nem találok sehol. Van ötletetek, honnan lehetne beszerezni? Esetleg helyettesítõ alkatrész létezik?
Hát, én pont úgy emlékszem, hogy valaki a Berta félét szidta. De nem biztos! Azt tudom, hogy Szabi például a kétgyûrûs dugattyút dícséri. Asszem. :) Az Pál talán, de ez sem biztos.
Nekem van eladó elsõ javítós, telipalástos (ilyen a te évjáratodé is) gyári újam, gyûrû nélkül. Kell rá venni (rendelni) normális gyûrût, és akkor nagyon tuti lesz. Egy ötösért vihetõ.
Értem, akkor mindenképp szét kell szerelni a fõfékhengert. De akkor már a nyomásszabályozót is megvizsgáljuk, lehet az a ludas az egyik fékkör lesatuzásában (JE-BH kör, ennek légtelenítésével nem volt probléma) vizes úton.
"Errõl beszéltél, amikor a gumicsövek aljánál lévõt említetted?" Igen. "Illetve melyik gumicsõ, amelyik a fékolajtartály és fékhenger közzött van?" Igen.
A képen látható rendszert tudomásom szerint például a Ladánál használják. A Trabanté talpszelepes (a gyári 2T biztosan).
"azaz a fõfékhenger hátsó, féklámpa kapcsoló felöli körébe." Igen, ezt úgy értettem, hogy a fõfékhenger hátsó, féklámpakapcsoló felöli nyomóterébe folyik be lassan az olaj. Illetve, ide van bekötve a BE és JH kerékfék (és a féklámpa kapcsoló). Szerintem az utántöltõ furat lehet kissé elkoszolódva vagy található benne talpszelep. Errõl beszéltél, amikor a gumicsövek aljánál lévõt említetted? Illetve melyik gumicsõ, amelyik a fékolajtartály és fékhenger közzött van?
Kép forrása: http://www.lezo.hu/ [url=http://kephost.com/image/SOms][img]http://kephost.com/images/2015/10/18/4T_fekhenger.gif[/img][/url] [i](Módosította slimtomi 2015.10.18. 14:34-kor)[/i]
4T-nél keresztben vannak a körök: BE JH, BH JE. Konkrétan nincs olyan, hogy elsõ vagy hátsó fékkör, hanem egyik átló, másik átló. A talpszelepes kérdésre nem tudom a választ. Szerencsére az enyémben még nem kellett hozzányúlni, ill. úgy rémlik, már nem gyári van benne.
2T-nél a féklámpa kapcsoló az elsõ kör elosztójánál van, továbbá a gumicsövek aljánál van egy-egy talpszelep, amit egy golyó és a dugattyún lévõ perem vezérel: visszaengedett pedálnál kinyílik a szelep, így újra tud töltõdni a fõfékhenger abban az esetben, ha az szükséges. Pl. amikor kopnak a betétek/pofák, akkor ott a megfelelõ folyadékmennyiség mindig beáramlik. Ezért amikor az egyszerû ember ránéz a tartályra és azt látja, hogy lecsökkent a folyadék szintje, de sehol sem szivárog a rendszer, helytelenül rátölt a meglévõ mennyiségre, ahelyett, hogy fékbetétet vagy fékpofát cserélne. Azt majd csak akkor, amikor már fémes hangja van és szétmarja a tárcsát.
A sokáig égve maradó féklámpa 2 dolgot jelent általában: rossz kapcsoló (4T-n volt ilyen), kicsi pedálholtjáték. Utóbbi a 2T-nél volt: a dugattyú és a rúd között rendesen volt kotyogós holtjáték, mégis, 5-10km után elkezdett szorulni a fékrendszer. Ilyenkor megálltam, a fékek eléggé melegek is voltak. Néhány perc után kis kattanás kíséretében szépen engedett valami. Kinyílt a szelep, és vissza tudott folyni a tartályba az olaj, a rendszerben pedig megszûnt a nyomás, így a fékezés is. Egyik alkalommal majdnem el is gurult a kocsi, még jó, hogy benne ültem. :) A kattanás mag az volt, ahogy a pofák még fogtak egy kicsit, de a kerék már elfordult. Szóval így ugrott egyet a két súrlódó felület egymáshoz képest, nem tudom jobban leírni. :) Ezután egy menetnyi holtjátékot még adtam neki, és azóta (kopp-kopp) jó. Máig nem értem, hogy hogyan tudott elveszni a holtjáték. Hõtágulás? Fõfékhengernél? A fene tudja.
Amúgy szerintem nálad talán az említett fékkörnél lévõ talpszelepnél van valami gebasz. Emlékeim szerint 22-es kulccsal oldható, a kupak alatt egy rugó, a tetején egy gumikarimás szelep, alatta pedig egy golyó található. A szerelést segíti, ha közben a dugattyú a fékpedál segítségével egy kicsit elõre van tolva. Ilyenkor szépen "elbújik" a golyó és egyenesen fog állni a szelep. Egyébként pont ez a célja: visszaengedett pedálnál megbillenti a szelepet, tehát kinyitja. Elõre nyomott pedál estén viszont egyenesen áll a szelep, tömíti a kupak furatát, vagyis a fõfékhengerben ki tud alakulni a nyomás. Enélkül a szelep nélkül a fékrendszer teljsen mûködésképtelen.
Egy találós kérdésem lenne felétek :) Fékbetét csere + tárcsák szabályozása volt a legutóbbi mûvelet, természetesen 4T Trabin. Bal elsõ - jobb hátsó kerekek fékköre érdekesen mûködött a légtelenítés során (megkellett bontani sajnos a fékcsõrendszert). A fékolajtartályból nagyon lassan folyik le az olaj ebbe a fékkörbe, azaz a fõfékhenger hátsó, féklámpa kapcsoló felöli körébe. Eme fékkör légtelenítése során nem szabadott pumpálni a féket, csak egyet taposni rajta, várni egy fél percet, újabb taposás és így tovább... csak így töltõdött fel olajjal ez a fékkör. Ezt jelezte a féklámpa is, mert ugyebár pont ebben a fékkörben van a kapcsolója.
Létezik, hogy a fõfékhengerben van egy-egy golyós talpszelep ott, ahol a fékolajtartály csövei csatlakoznak rá?
Nagyon erõs fékezéskor a másik fékkör lesatuzik, de szinte csak vizes úton, szárazon nem. Fõfékhenger nem szivárog sehol, féknyergek gyönyörûen úsznak oda-vissza.
Eladó a képeken látható 1987-es Trabant 601 S, mûszaki nélkül, 81 ezer km-rel.
Az autó erõsen elhanyagold állapotban van: a karosszéria több helyen rozsdás, rohadt. A hátfal jobb alsó sarka konkrétan hiányzik, tornyok jók hattyúnyak jó, küszöbök elfogadhatóak. Bal hátsó duroplaszt mozog, a beltér viseltes. Akksi van benne, a motor elsõre indul, a fõfékhenger nincs berohadva, de a fékek állapotáról nincs infóm. A gumik nem túl jók, az egyik ereszt.
Az autó sokáig egy szolnoki idõs orvosházaspáré volt, majd Budapestre került. A tulajdonos külföldön él, a kocsi a szülei kertjében pihen, forgalomban van, biztosítás fizetve.
Olyan embernek eladó, aki nem ijed meg a feladattól és idõvel rendbe hozza a kisautót. Ára: 40.000 Ft.
A Trabiról készítettem kb. 60 képet, melyet itt tudtok megnézni: [url]https://mega.nz/#F!zZEniIYC!BlPUW94xbSHWHZrhfbyTrg[/url] Az autó megtekinthetõ Budapesten a 16. kerületben, a György utcában, elõzetes egyeztetés után. Érdeklõdni nálam facebook üzenetben, vagy e-mailen: bajakipeter[kukac]gmail.com
[imgw]http://kephost.com/images/2015/10/09/CFE-097.jpg[/imgw] A jobb alsó 3 képet még 2006-ban készítettem. Azóta jól leromlott az állapota. :-
Lenne egy problémám a t4 trabimmal. Névszerint,hogy szétszakadt benne az olajpumpa.Nem volt idöm megcsinálni ezért szerelöhöz kelett vinnem. Ö kivette a komplett motort. A lényeg,hogy hazajöttem vele és éreztem,hogy a gyujtás nincs a hején. Ritkán de még mintha a karbiba is bele löne. Hallatszik,hogy puffan egyet,nem a kipufogóba hanem a karbiba. Az elögyujtás tuti nincs a hején.Nagyobb elögyujtás kellene.Én úgy szoktam beállítani,hogy ha alapjáratról gyrsítok vele egy nagyon rövid idejig csörögjön a motor.Itt egy picit az alapjárat is durvább,de még határon belül van és itt húz szépen egészen a végfordulatig. Elötte vissza tudtam engedni 4. ben egészen 40-ig és még onnan is szépen rántás nélkül gyorsított,de most 50-55 környékén már fuldoklik és kipördülni is nehezen akar. A gyujtás most teljesen koppig ki van tekerve jobbra,ha balra tekerem egyre rosszabb az alapjárat egy rövid tekerés után meg is szûnik teljesen,valamint ha csak egy fél centit fordítok rajta rettenetesen rángatva darabosan gyorsít. Gyujtás elosztó,kalapács,gyujtó trafó,kábelek,vákumos elögyujtás szabájzó jó.Gyertyák újak. Szerintetek mi lehet a gond? Minden tanácsot szivesen várok.
Szia!Köszi a képet,pont ilyen a gyertya,matt szürke.Sajnos nincs hozzá doboz,meg sajnos az a szép réz(?)tömítõ alátét se.Leszedek másik gyertyáról tömítést,kiváncsi vagyok mennyire mûködõképes a felújított cucc.Mégis csak gyári!:)
A mi trabantunkban - régen, gyerekkoromban - egy 100-as skoda fûtõventilátorral volt megoldva a fûtés "tuning". Ez még a régi trabant volt, aminek nem a belemezelt leömlõje volt, hanem a sima. A hûtõmaszkból egyenesen hátramenõ gumicsõ lett kivéve, helyére ment egy merev falú csõ, aminek a végére rá volt fogatva a skoda fûtõventilátor. Ez pedig a leömlõrõl szívta a levegõt, a leömlõ volt házilag körbe burkolva. Apró szépséghiba, hogy ez a Trabant még 6 V.os volt, szóval kicsit nehézkesen hajtotta a 12V-os fûtõventilátor.
Tapasztalatom nincs vele. Börzéken egy idõsebb úr szokott ilyet árulni. Isolator regenerierte vagy valami ilyesmi van a (lilás?) dobozon. Ahogy néztem, eredeti NDK-s Isolatorok, letisztítva homokkal - már amennyire sikerült. Gyári felújított vagy valami ilyesmi. Kicsit sokallottam érte az 1000 Ft-ot, így nem vettem sosem. Ez a 260-as. 225-ösbõl van neki gyári úja is. De azt sem vettem, azom van, és annyira nem jöttek be. Gyakorlatilag szerintem bármilyen gyertya - akár használt - tömítése jó lesz oda. Lehet, hogy jó lesz, de azért legyen a csomagtartóban 1 pár NGK. ;)
Itt is van, élõben a szürkés alapszín lilásnak tûnik az emlékeimben. De lehet, hogy csak a nap szívta olyanra a dobozt. :)
Köszönjük az infót! Valóban, ezeket a hagyományos, gyakorlatilag elavult csavarokat senki sem keresi már, így sok csavarbolt egyszerûen fogta és leadta hulladékként. Emiatt nehéz is találni, mindenképpen nagy kincs - nekünk.
Sziasztok!Van valakinek tapasztalata felújított,gyári Isolator gyertyával?Ma kaptam kettõt,gondoltam kipróbálnám,de sajnos nincs rajtuk az alátét.Úgy emlékszem talán a Brisk gyertyáknak van leesõs alátétje,onnan át lehetne tenni,vagy ezek nem egy méretûek?Köszi
Ha valakinek esetleg segítség: Budán a Kende utcai csavarboltban van egyeneshornyú, süllyesztett fejû, 3.5x9.5 mm-es lemezcsavar. Duró csavarnak valószínûleg jó lesz. Valami maradék, a kutya nem viszi elmondásuk szerint, szemre úgy ezer darab biztos volt a dobozban.
Szevasztok.1.1 Trabi kombimon féket szeretnék modositan.Kérdésem hogy a wartburg féknyerge rá megy e modositás nélkül ,vagy féknyereg tartó konzolt kell rá gyártatni.Amugy a Trabin 15 coll kerekek vannak hely van ha csak ez az 1 problem.Köszi elõre is a válaszokat. [i](Módosította Balage81 2015.09.10. 18:04-kor)[/i]
Nem rossz, csak oda kell rá figyelni. :) Esetleg lehetne automatizálni.
Olyat szoktak még, hogy a hátsó lemezt megvariálják, hogy az ott kijövõ meleg levegõt is fel lehessen használni. Talán volt is rá valami utángyártott tuning valami ventilátorral.
Van egy bontott motorom, amit még vagy 10 évvel ezelõtt az elektronikus gyújtása miatt vettem meg jutányos áron. A gyújtás azon melegében ki lett szerelve belõle, a motor pedig régóta a garázs hátsó sarkában áll.
Most egy kicsit szemügyre vettem, és eléggé meglepõdtem, hogy milyen kreatív volt az elõzõ tulajdonosa: http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06207-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06208-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06210-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06209-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg http://kep feltoltes.hu/150908/IMG06211-20150905-1458_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A motorburkolaton kívül egy-egy kar mozgatja ezeket a csappantyúkat, amiknek az elzárásával gondolom gyorsította az üzemmeleg hõmérséklet elérését télen :)
Sziasztok!Fényszóróról lenne kérdésem.Nekem Wesem lámpák vannak a Trabin,domború üveges,és van az égõ elött egy tányér.Az érdekelne,hogy annak a "tányérnak" mi a jelentõsége?Képeken nézegettem a FER fényszórókat,ha jól látom se a domború,se az egyenes felületûnél nincs az a tányér.Mûszakira lámpát kell cserélnem,mert a foncsor lepergett,és kaptam két új,szintén Wesem fényszórót,amiben nincs tányér,és egyenes az üveg.Kipróbálva nem láttam külömbséget a kétféle lámpa fénye között.Arra gondoltam,hogy a tányéros cucc,az valami dupla lámpás autónak lehet a tompított fényszórója,de csak tipp.Nem nagy jelentõségû dolog,csak érdekelne.Köszi
Sajnos, nem tudom. Szerintem a tiéd is necces, mivel az enyém is ugyanennyit futott, ugye, és necces volt.
Az a probléma, hogy hiába mondjuk 72.15 a legnagyobb kopásnál, az a kopás nem biztos, hogy szimmetrikusan értendõ, excenteres. Így fúráskor bent maradhat. Meg kellene mérni, az a biztos(abb). No meg a fúrás az nem a végleges átmérõt adja, már nem emlékszem pontosan, de azért a hónolás is visz az anyagból rendesen, szóval a végleges átmérõt azzal éri el a henger.
A sima, végig menetes tõcsavar is megszorul lent a furat aljában. Minden menet jó, kivéve az az egy, ami fel lett fúrva M12-esre, viszont M12-ben az is teljesen jó. Ha 72,5-ös lenne a dugó, most gondolkodás nélkül megvenném. Így viszont utánna kell járnom picit. Fúrásnál van minimális anyag, amit mindenképpen le kell venni belõle? Mennyi az a maximális átmérõ, aminél még szóba jöhet a 72,25-re való felfúrás? Nálad mennyi volt? Amúgy 60 ezer körül futott ez a motor, a cimborám öregapjának autójában. Mikor bontóba vitte a kocsit, akkor adta oda róla a hengert a dugókat, meg a fõtengelyt.
Gyártottam már így tõcsavart. Nem rossz, de azért a váll jól jön ahhoz, hogy megszoruljon. Viszont a sérült menethez mindenképpen javítóméretes kell... Van egy ESKA csavar beszerzési forrásom, nézhetek megfelelõ 10-es csavart. Tutira van megfelelõ menethosszú, sárga vagy akár fekete is. De szerintem eredeti tõcsavar is akad. De ez nagyon lassú folyamat, szóval hirtelen nem tudok prezentálni.
A dugók párja 5e. Mint írtam, gyûrû nélküli. Ez kb. utángyártott ár, viszont sokkal jobb. Érdemes megméretni a hengert elõtte, sokat elárul, kiadja-e. Hány km-t mentek?
A másik lehetõség a tõcsavarra, a 8,8-as, vagy 10.8-as csavar, aminek a fejét levágva, 80 mm-re rövidítve, kész a tõcsavar. Mennyiért lennél hajlandó megválni azoktól a dugattyúktól?
Vagy a fórumon, vagy üzenetben ajánlottam a felemás tõcsavart szerintem. De lehet, hogy Petinek, nem emlékszem már. :) Egyébként az utángyártott tõcsavarok némelyike szakadós... nem tudom, melyik, nem volt még dolgom velük. Bontottat, használtat nem vennék. Max. hengert, a menetek miatt... de akkor még mindig ott van az esetlegesen görbült talp, amit könnyen lehet tesztelni. A kipufogó könnyen síkolható, azzal nem kell foglalkozni. Azt, hogy mit ad ki, meg lehet mérni. Nekem kb. 60e-t ment a gyári motor, megmértük Bandinál, azt mondta, az elsõ javítót kis eséllyel adná ki, 2. lépcsõs dugattyúm csak könnyített volt, amit szépen elcseréltem Endrével egy 3. lépcsõsre. Arra szépen meg lett fúrva 3 százados illesztéssel, plató hónolással. Elõtte a hengertalpak síkolva (máshol), összeszereléskor a préssáv beállítva hengertalptömítéssel. Gyári új hengerfejeket kapott, 0.5-os alu tömítéssel, Hermosallal vékonyan megkenve. A dugattyúm gyári új, 72.23 egész pontosan. Hozzátenném, a síkolást fontos nagyon precíz mûhelyben végeztetni. Én itt Pécsen egy olyan helyen csináltattam, ahol a derékszög nem 90 fok... soha többet nem megyek oda. Probléma nem történt, mert fúráskor kiadta amiatt, mert 2 lépcsõ át lett ugorva. Az 1. lépcsõt tutira nem adta volna ki. A lényeg, hogy a hengerfej felõli vég szolgált bázisul a síkoláskor, elvileg azzal kellett volna párhuzamosnak lennie a talpnak. De 1-2 századdal eltérõ a hengerek magassága egyik, másik oldalon. Nem mértem. Fúráskor a hengertalp - még jó - a megmunkálási bázis. Végeredményben a furat és a talp derékszögû, szóval nincs probléma... Bandinál a derékszög az 90° 0' 0''. A 3 század pedig 30 ezred.
A tõcsavarnál ugye csak a menetet kellett leköszörülni az M12-es csavarról, mert annak magmérete 10 mm, pont annyi, mint az M10 orsómérete. Szóval nincs ott semmiféle lépcsõ. Az M10 menet meg az M12 kezdete közt kb 2 mm távolság van, addig van csak metszve. Keresgéltem ma a neten mindenféle trabant cuccokat, és konkrétan van ilyen M12-M10 tõcsavar utángyártottban. Sõt, még M14-M10 kombináció is létezik. Elõbbit elsõ, utóbbit második túlméretes tõcsavarnak hívják. Hétvégén én meg magamnak felfedeztem a spanyol viaszt....
Találtam a neten amúgy felújított hengert dugattyúval csapszeggel együtt 25-ért. Nemtudom, hogy a dugattyú utángyártott-e. Meg egy 73-as dugó hengerpárt is, ez bontott és 8-ért árulja az eladó. Azt írja, kopás nincs a hengeren, Így képrõl annyit látok rajta, hogy az egyik borda le van törve. Lehet kár lenne érte pénzt adni.
Ezek a 72-es hengerek lehet kiadnák a 72,25-ös dugattyút. Mert ugyan van neki pici válla, meg az egyik hengerben egy függõleges karc is van, de nagyon-nagyon szépen jár ez a motor! Hidegen pöcre indul. Számomra az eredmény több, mint meglepõen jó. Lehet, hogyha láttad volna az alkatrészeket összeszerelés elõtt, nem is gondolnád :)
Ezek a dugattyúid használt bontott, gyári dugattyúk? Az, hogy kiadja-e csak fúrás után derül ki?
Vastag tömítés: a szokásos 1mm-es azbeszt utód anyag fém peremezéssel. Azt hiszem, külön is árulják, ott szerelési útmutató is van. Most nem találtam meg, de szerintem valahol fent van ezen az oldalon: [url]https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Motor/Premium-Dichtungssatz-Motor-10-teilig-Trabant-601::1965.html?MODsid=9v1qcisi4dssogbfo27n4g83a5[/url]
Vannak maszek tömítõkészítõk, itt Pécsen is van, az tuti meg tudja csinálni. Olyan dolgokat csinál, hogy besza.... Kivág, peremez, mindent tud.
A tõcsavaroknál ugye nem lépcsõs az átmenet a két vastagságnál? Egy kis rádiusz legyen, mert feszültséggyûjtõ hely a sarok, elõbb-utóbb elszakadna. Ha rideg, azért, ha lekvár, azért.
A telipalást a régi kivitel. Változásjelentések pontosan írják, mikortól van a könnyített, és mi az elõnye. Könnyebb és jobb a hõvezetése, ezt írják. Utángyártottból szerintem inkább csak könnyített van. Én a helyedben gyárira vadásznék, 2. lépcsõtõl felfelé. 5-10e forintért lehet találni, gyári gyûrûvel együtt. 10 körül pedig fúrják. 1 évet biztosan kibír a mostani motorod, annyi idõ alatt meg lehet szépen vadászni 2 dugattyút, esetleg még hengereket is. Annyit mondanék, hogy a gyári dugattyúnak nem igen akad párja. Mahle, Kolbenschmidt, de azok is ritkák már. A többinek a geometriája (kúposság, ovalitás) nem annyira fasza néha, ami ki is hallatszik a motorból akár. Nem probléma, csak zavaró lehet. Ha esetleg van olyan hengered, ami kiadja az elsõ javítót, megválhatok egy pár 72.25-östõl, ami telipalástos, igaz, gyûrû nélküli. [i](Módosította Spityu 2015.08.31. 13:49-kor)[/i]
Végülis eddig jó volt a hengerfej tömítés, csak sajnos meg kellett bontani a gyûrûzés miatt. Amúgy a vastag tömítés az mit takar pontosan?
A menetekkel szerintem nem lehet így gond, hogy meg lett tõcsavarozva. Tövig le van csavarva mind a 4 tõcsavar, az egyiknek a hengerben lévõ része ugye már M12-es. Valószínûleg vetemedés lehet a háttérben, hát ezzel nem tudok így mit kezdeni.
Nézegettem felújított hengerpárt. Amiket láttam, a dugattyúk nem telipalástosak. Ez miért van így? Az untángyártott dugattyúk mind ilyenek?
Ne, 5923-at semmiképpen. Az semmirevaló. Vagyis de, tavaly azzal kentem le néhány alma oltásnál az alany csonkját. :) Összetétel: kolofónium (fenyõgyanta). Mondjuk, szerintem tökmás, mint ami csurog ki a fákból, de úgy viselkedik: ragad, mint az állat, lassan köt (hónapok), és az alkohol kiválóan oldja.
Én nem tennék oda semmit, max. Hermosalt/Hermetiket. Szerintem a szilikon alapúak nem jók oda, de nem a hõhatás miatt, inkább az állagukból kifolyólag. Talán valami epoxy cucc kellene, az is hõálló és betonkeményre köt. De csak találgatok. A lényeg, hogy a hibás alkatrészeket egyik sem javítja meg. Persze csere elõtt lehet kísérletezgetni.
Pont most jutott eszembe, hogy mekkora hülye voltam, hogy a télen eladtam 1 pár alapmértes hengert dugattyúval együtt, pedig lehet azok jobbak voltak, mint a mostaniak.
Akkor a Hermosal helyett mit használjak szerinted? Menjen a loctite 5923? Vagy van még egy loctite termék, a 5920-as rézszínû, hõálló szilikon, amit hengerfej tömítéselhez ajánlanak.
Esetleg hozass Németországból vastag tömítést. De szerintem gyártatni is lehet. Arra azt mondják, hogy örök, mint a nyomor. Bár most pont Bajáki Peti szív vele, szintén a rossz menetek miatt - valószínûleg. Szóval a hibás alkatérszeket csúcsszuper tömítéssel sem lehet ellensúlyozni.
De ha fel van újítva a barázdás felület és a henger teteje is sík, a menetek is jók, sima 0.5-ös alu tömítéssel is jónak kell lennie sokáig. [i](Módosította Spityu 2015.08.30. 22:10-kor)[/i]
Kis idõ múlva az összes horonyban besûrûsödött olaj, rossz olaj (Arol 2T) esetén koksz fog megjelenni. Amikor egy Trabant motort leállítunk, a megállás végén hallani egy jellegzetes kotyogó hangot. A közhiedelemmel ellentétben ezt nem a hajtókarcsapágyak okozzák, hanem a gyûrûhorony gyûrû kapcsolata. Legalábbis egy 0km-es blokknál is hallható. Ott mindenképpen ebbõl ered. Összeszereléskor a kész motoron megtekergettem a lendkereket oda-vissza, és hallottam a jellegzetes kottyanó hangot. Nem volt õszinte a mosolyom, azt hittem, a gyári új fõtengely a rossz. Addig nézegettem, mígnem megláttam én is az álló gyûrûket, mozgó dugattyút a kipufogó nyíláson keresztül. Egy bejáratott motornál, ahogy eltûnik a nagy gyûrûhorony hézag (így vagy úgy), a dugattyúk holtpontokénti átbillenése okoz egy szintén nagyon jellegzetes amolyan csilingelõ hangot, amit alapjáraton lehet a legjobban hallani. Ez teljesen normális, a tipikus Trabant hang része. Egy jó motornál ezt hallani, a kipufogót, és a turbinát. No meg egy kis szívás zajt. Mivel használt dugókat gyûrûztél újra, lehet, hogy marad egy kis hang, jó lett volna azért megmérni. Csodát ne várj, azért ez tényleg csak elodázása volt néhány 10e km-rel a rendes generálnak.
Hermosalt már nem lehet kapni. Esetleg Hermetiket itt-ott. Állítólag van valami utódja, amit ma is gyártanak, de nem láttam még boltban sehol sem. A Loctite 5923-at annak mondják, de nem az, köze sincs hozzá.