Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5735  Spityu 2015-08-26 21:00:16  Előzmény:Tóth Ádám: 57576

Így van, pontosan.

A 2 nagy tányérrugónak az a célja, hogy a csapágy külsejét mintegy nekifeszítse a pozícionáló núttal / gyûrûvel a forgattyúsháznak.
A lendkerék és a csapágy belsõ gyûrûje közé menõ kis rugós gyûrû pedig lényegében ugyanezt teszi a csapágy belsõ gyûrûjével, csak éppen a fõtengelynek nyomja neki.

Erre azért van szükség - szerintem - mert néhány 10ezer km után sok fõtengelynél megcsúszik a csapágy belsõ gyûrûje a fõtengelyen. Azonban a fentiek miatt lényegében a feszítõ erõ következtében kialakuló súrlódás miatt üzemszerûen mûködik továbbra is a csapágy, nem forog el a tengelyen / forgattyús házban. Annyira. :)
[i](Módosította Spityu 2015.08.26. 23:01-kor)[/i]

5734 Tóth Ádám 2015-08-26 19:17:59

A lendkerék oldali csapágynál lévõ alkatrészekre már nem emlékszem, hogy voltak.
Van két tányérrugó, azokat úgy kell felrakni, hogy a külsõ átmérõben a csapágy külsõ gyûrûjével érintkezzen, valamint a szimmering házzal. Azaz egymással a kis átmérõjük érintkezik. Plusz van egy hullámos alátétszerû rugó, ami meg a lendkerék alá megy. Jól gondolom?

5733  Spityu 2015-08-23 20:53:24  Előzmény:Tóth Ádám: 57574

Én úgy általában a legvégén szoktam csak feltenni a hengerfejeket.

Valahol biztos, hogy írtam, a hengertalpakat úgy húzd meg, hogy a leömlõ legyen fent a megfelelõ pozícióban, tömítés nélkül, kissé meghúzva. Érintõ + valamennyi bõven elég, nem kell megtépni.

5732 Tóth Ádám 2015-08-22 14:59:18

A 2. és 3. fényképen lévõ hengerfejeket tervezem felrakni, ezek közül egyik sem feliratos, tehát ezek szerint egyformák. Amúgy ha jól emlékszem, pont a berágódás nyomos hengerfej 7,6 vagy 7,8 feliratú, szóval eddig akkor különbözõ volt a motoron.

Nyomatékkulcsom van, szóval a meghúzás nem gond. A nyomatékkal való meghúzást gondolom akkor kell, amikor már le van húzva mindkét henger, plusz a kipuffogó leömlõ is véglegesen fent van és meg van húzva.

5731  Spityu 2015-08-22 10:22:28  Előzmény:Tóth Ádám: 57569

Felújításkor általában a tömítõ felületet esztergálják újra, ill. a gyertyamenetet perselyezik, ha szükséges.

A berágódás oka: idegen tárgy. Általában alulról szippant fel valamit a motor ilyenkor. Nálam az egyik hajtókarcsapágy darabjai kerültek fel még a gyári motornál 2002 év végén, 2003 év elején, aztán január végén meg is állt. Az adott hengerfej ugyanígy néz ki. Emlékbe el van téve minden, gyári új 7.6-os (felirat nélküli, tehát ilyen) hengerfejeket vadásztam a most üzemelõ motorra.

A berágódás jelenléte nem túl jó, az élek kopogásos égéshez vezethetnek. Érdemes lemunkálni, ha van olyan él, ami kifelé jött zömüléskor. De a legjobb (legkényelmesebb) az volna, ha cserélnéd. Ebben az esetben mindenképpen két egyforma hengerfejet kell feltenni, tehát 2 felirat nélkülit, vagy két 7.8-ast (de ez utóbbi már tuning :D). Valószínûleg a dugattyún is vannak ilyen nyomok, ott is hasonlóan kell eljárni. Ha nincs, az azt jelenti, hogy a hengerfejek valamikior cserélve lettek.

A hengerfejet mindenképpen nyomatékkulccsal húzd le. Anélkül csak nagy gyakorlattal lesz jó (és tartós) a végeredmény. Olajozott csavaroknál 42Nm. 1x érintõre kézzel, utána átlósan erõkarral "valamennyire", aztán mehet neki a 42Nm szintén átlósan.

5730  Spityu 2015-08-22 10:11:56  Előzmény:Kunyi Tamás: 57567

Én diagonál gumikról beszélek, ahogy írtam. A gyári elõírás ott 1.6-1.7 (azt hiszem, kombinál az utóbbi, de a könyv egyértelmûen írja). Így használtam sokáig, sokat fogyasztott és nyúlósnak tûnt az egész kocsi, ha gyorsulásról volt szó. De stabilitásra tökjó volt... Most 1.8 és érezhetõen jobban gyorsul, ill. 5-7 decivel kevesebbet eszik 100km-en.
Radiálnál 2.5-öt használtam mindig, ami azért már eléggé kemény, néha azért veszélyes volt, de a 2.2-2.3-at bárkinek ajánlom. Úgy (2.5) szokott régen 6l körül enni. Szerintem ha most is ilyen gumikkal járnék, vastagon 6l alatt lenne a fogyasztás.

5729 jocking . 2015-08-21 12:08:41  Előzmény:Kunyi Tamás: 57570

1.5 bar az már szinte lapos, ott már olyan, mintha zselébõl lenne az út, érezhetõen instabil lesz az autó.

5728 Kunyi Tamás 2015-08-21 11:27:25  Előzmény:jocking .: 57568

Huh, lehet hogy 2 bar fölött vannak nekem is a 155-ösök, mondjuk nekem a téli illetve nyári gumik is 155-ös méretûek.
Most nem vagyok otthon, csak 2 hét múlva megyek haza, akkor megnézem õket, de a lényeg, hogy a gyárilag elõírt 1,5 bar ezen gumikba tutira nem elég :)

5727 Tóth Ádám 2015-08-17 18:44:36

A felújított hengerfej az mit takar egy 2T trabant hengerfej esetén:
Az egyik hengerfejem belül a korom lepucolása után ilyen:
http://kepfeltoltes.hu/150817/IMG06114-20150817-2009_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kb 1 mm mély berágódások vannak rajta, mintha egy apró csavarokat etek volna meg a motorral. De ez nem nálam történt, mert a dugattyú és a hengerfaj sértetlen, és a motor szétszedése elõtt ez volt a mûködõ henger. A másik hengerfej, amely történetesen a gyengébbik hengerrõl származik, teljesen sértetlen.
http://kepfeltoltes.hu/150817/IMG06113-20150817-2007_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Van itthon egy bontott motorom, leszedtem arról a hengerfejeket, és az egyik teljesen jó állapotú, beáztattam brigécol motormosóba, majd letisztítottam, ezt tervezem felrakni:
http://kepfeltoltes.hu/150817/IMG06112-20150817-2006_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

5726 jocking . 2015-08-17 16:52:32  Előzmény:Kunyi Tamás: 57567

Nekem a nyári 155-ös, mindig 2.3-ra fújom. A téli 145-ös, azt 2.1-2.2-re.

5725 Kunyi Tamás 2015-08-17 14:19:26  Előzmény: Spityu: 57566

Helló Spityu!
Ez az 1,8 bar most jobb? Vagy hogy értetted?
Nálam most 155-ös gumik vannak felszerelve és 2 bar nyomáson használom õket. A kezelési útmutató a 145-ös gumikra 1,5 bar levegõnyomást ír elõ, ami látványosan lapos gumit eredményez (leglalábbis a 155-ös guminál)
Egyébként 4T-m van. Akkor vajon melyek a helyes légnyomás értékek pl 155-ös gumikhoz?

5724  Spityu 2015-08-14 21:28:37  Előzmény: Spityu: 57541

No, ma megint megtettem az utat, 6.1l-es fogyasztás lett. Ugyanúgy használtam, de 1.8bar van a diagonálokban. Hihetetlen, hogy mennyit számít 2 tized. 2.2 és 2.5baros radiáloknál használat közben sosem éreztem különbséget, csak 2.0 és 2.5 között, de akkor azért a fogyasztási adatok is változtak...
Szóval megoldódott a rejtély.

És egy másik is. :) Amit halkan árulok el. :D Padlógáznál volt egy olyan érzésem eddig, hogy nem is padlógáz az... De minden változatlan volt (gázpedál stb. stb.). Egy dolgot leszámítva: betettem a vastag szõnyeget is alulra. Arra a vékony, majd arra a méretpontos utángyártott gumiszõnyeg. Ez utóbbiból most kivágtam a gázpedál alatti részt, így gyakorlatilag a gyári utat tudja megtenni a pedál. Persze elõtte kiékeltem a pedált, majd megnéztem a karbinál, hogy mennyit lehet még húzni a bowdenen. Elég sokat. :D Nyilván ott már nem nyílik annyira a pillangószelep, de igencsak érezhetõ a gyorsulás különbsége. :) Végsebesség mérés késõbb.

5723  Spityu 2015-08-12 20:30:01  Előzmény:Bencze Robi: 57563

Hali!

Épp most akartam belinkelni a videót, de látom, szükségtelen.

Nem jutottam el Alsóörsre, sajnos. 20-án Siófok? Kifújtam a kerékjárati íveket és az alsó küszöbök oldalát, mivel egyértelmû bizonyítékot nem találtam arra vonatkozóan, hogy a kocsimon másképp lett volna a rétegsorrend ezeken a helyeken. Sokkal-sokkal szebb így, mint feketén, gyönyörûen kiemeli a diagonálokat, és sokkal patikább a kinézete összességében a kocsinak. Én nemsokára töltöm be a 4000-et, az õsszel emiatt szándékomban áll venni egy n+1., elsõdlegesnek szánt autót, és innentõl kímélõ üzemmódban max. 1000km-t használni évente a veteránt. Leginkább a koszolódás, nem a használat miatt sajnálom. Úgy vagyok vele, hogy minden egyes mosással rövidül az élettartama egy kocsinak. Utoljára kb. 3 hónapja volt mosva, meg is látszik szegényen. :) Talán a május 1-jei siófoki börze elõtt 1-2 héttel.

5722 Bencze Robi 2015-08-12 18:53:51  Előzmény:Bencze Robi: 57563

ja és a remegõ, kopogó hang az a mûszerfal fedele...még nem lett orvosolva a probléma

5721 Bencze Robi 2015-08-12 18:51:42  Előzmény: Spityu: 57562

Sziasztok!

MBmann, természetesen át tudom küldeni, ha írsz, elmentettem minden szót :D

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/view/150812/dfzfel_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Spityu neked akartam írni, hogy megy a gép, meg hogy jössz-e Alsóörsre, de nem jutottam odáig,mostanában sajnos. Úgy voltam vele ha ott leszel úgyis megismerem az autódat, de szerintem nem jártál arra :/

A motor hibátlan (koppkoppkopp), a múlthét hétvégén belement majdnem 500 km, fogalmam sincs mit rohangáltunk annyit... de hát nem lehet abbahagyni na :D csak tankolni kell, de a fogyasztástól el vagyok ájulva. Jelenleg 2118 km-es futásteljesítménnyel a hátunk mögött, szerintem sikeres volt a felújítás :)

Hoztam videót is.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=AHWaAPr6WOw[/url]

[i](Módosította brtrabi 2015.08.12. 20:52-kor)[/i]

5720  Spityu 2015-07-29 21:53:17  Előzmény:Tóth Ádám: 57560

Nahát, gyárilag én is zegi vagyok. :) Álmomban sem gondoltam volna, hogy otthon van ilyen... Amúgy ha fúrásról van szó, kizárólag Béry! A hengereimet õ fúrta-hónolta, születésemtõl fogva ismerem. A motort is nála raktam össze: [url]http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=forum&file=olvas&id=4a64d0c624985&kezdo=5704[/url] Hozzáteszem, elõször, mert 1500km után szétszedtem revízióra, aminek a tanulságai:
- blokkfélhez nem jó a Hermosal. Helyette a gyári megoldás, eleve hûbb is: Nitrolakk. Hengertalphoz, és feljebb viszont igencsak jó.
- a hengergörgõs fõtengely görgõi vékony olajnál tudnak zörögni, ahogy néha egymáshoz koccannak. Inkább csak a fület sérti, de emiatt a nagyon vékony szintetikus kerülendõ.

Egyébként a legszebb hangja Sprint 2T-vel van, de az kissé kokszol. Amiket próbáltam: Sprint 2T, Repsol Scooter 2T (nem rossz), Xado 2T FC (nem rossz), Castrol Power1 Racing 2T.

Az elsõ ásványi, sokkal-sokkal jobb, mint az Arol, talán FD minõsítésû is. Kokszol, más hátránya nincs. Hosszú távon ettõl még jó, városban már annyira nem, vagy meg kell hajtani 30-40km-enként.
A második kettõ nagyjából ugyanazt hozza: kevésbé kormolnak, (rész?)szintetikusak, még egész jó a hangja a motornak.
A Castrol igazi versenyolaj full szintetikus, de túl vékony, és zörögnek tõle a görgõk. Alig van füstje, és illatra is teljesen más. Az elsõ három kb. ugyanolyan illatú. Amúgy golyós fõtengelynél szerintem Castrolt használnék, mert ott nem lenne mi zörögjön. Persze azért meghallgatnám vastag olajjal is. Jah, amúgy a 2. és a 3. nagyságrendileg azonos viszkozitású a Sprint 2T-vel (mindig néztem az adatlapokat), a Castrol papírforma szerint is vékonyabb.

Szándékosan új vezérlõtárcsákat vágtam szét, azért, hogy tutira jó legyen a furat, és azért a kialakítással sem kellett szenvedni. Kb. 1000 forintot megért nekem az, hogy csak vágni kellett párat mm koronggal... hidd el, sima fúróval nem egyszerû ilyen pontos furatot készíteni.

Kémiailag kb. semmivel. Anno nagyon foglalkoztatott a kérdés, de nem találtam rá igazi megoldást, ami leszedné a szenet anélkül, hogy az alapot bántaná. A szenet a szén-tetraklorid oldja. Valamennyire. Semmi más, tudtommal. Lehet, hogy lehet kapni itt-ott, nem néztem annyira utána. Azonban amíg nincs teljsen ráégve lehet próbálkozni ezzal-azzal. Például: kátrányoldó, etanol, békebeli kromofág (diklórmetán), benzin. Tapasztalatból mondom, valamennyire lehozzák. Revízió alkalmával felpolíroztam a dugattyúk tetejét tükörre, azóta belement kb. 2000 km, és a felömlõk ablakánál tiszta, másutt pedig fekete ködös a tetejük. Leveles koksz nincsen, mert azért trágya olajokat nem öntözgettem bele.
Amúgy 1./2./3. olajat fogok ezután használni. 1. ha mondjuk pont hazamegyek (olcsóbb is az út, és hosszú távon nem köpi tele a kipufogót krákkal a motor). Városban pedig valamelyik vastagabb szintetikusat. Ne zörögjön, de ne is kokszoljon.

A gyûrûket akkor cseréld, ha már nagy a hézag. Beépítéskor friss fúrásnál 20 vagy 25 század az elõírás, a könyvben ábra illusztrálja. A friss hengerbe be kell tenni a gyûrûket és megmérni a hézagot a végek között. Már nem emlékszem, mennyi a felsõ határérték... utána kell olvasni. Talán 5 tized? Fogalmam sincs, megmondom õszintén. Én mindig visszatettem, mert csak a fõtengelyek miatt generáloztam a fenti felújítást leszámítva. :)
Ha le is cseréled a gyári gyûrûket, inkább rendelj valahonnan minõségit, azt tanácsolom. A dugattyú olyan a motorban, mint az ember szívében a billentyû, de a gyûrû legalább ennyire fontos alkatrész. Amúgy Bandi kiröhögött, amikor a dugattyúszerelõ fogómmal hadonásztam, hogy levegyem a dugókról a gyûrûket a méréshez. Õ meg simán levette kézzel. Kell hozzá érzék, és nem a pótolhatatlan adott méretû gyári gyûrûkön akartam kitapasztalni. Négyütemû motornál én is simán megcsinálom, ott teljesen más még a kompressziógyûrû is, az nem para... de pl. új típusú lendkeréknél sikeresen törtem már el... persze vannak praktikák, pl. 3-4 hézagmérõvel alányúlni stb.
Fontos, ha meggyûrûzöd, a nem kopott (kb. felsõ 7-8mm) részen mérd a hézagot! Szükség esetén reszelõvel korrigálj. Túl kis hézagnál simán eltörik a gyûrû.
A krómgyûrût nem ajánlom utcai használatra, jobban eszi a henger falát.

A forgattyúsházhoz, ahogy feljebb írtam, másodszorra Nitrolakkot használtam. Korhûségbõl, és azért is, mert igazából nem rossz. Ha nem számít a korhûség, akkor Loctite-ot használnék. Arra kell figyelni, hogy gyorsan dolgozz Loctite-nál, de még a kommersz, 600Ft-os "pirostömítõ" esetén is. Hengertalphoz, hengerfejhez (vékonyan) pedig Hermosalt. A kipufogóhoz pedig semmit, csak gyári azbesztes tömítést. A henger kipufogónyílásait célszerû P60-120 körüli kék Bosch (ez tutira jó, és nagyon sokat bír, Praktiker 2xx Ft, szakboltban olcsóbb) csiszolóvászonnal megsíkolni (fõleg, ha nem tõcsavaros, mint az enyém) úgy, hogy egy egyenes oldalakkal rendelkezõ hasábra rá kell hajtogatni. A leömlõt szintén érdemes: sík felületre ragasztott vásznon való tologatással, ügyelve arra, hogy ne nagyon billegjen irányváltáskor - hamar rá lehet érezni.

Üzenetben keresd meg "brtrabi"-t, ebben a témában a télen írtam neki 4-5 levelet, küldesd át magadnak, nagyon sok tapasztalatot leírtam neki. Sajnos az elküldött üzeneteket nem látom, így nem tudom elküldeni neked õket.
Így videóról elég jó hangja van a motorjának:
[url]http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=forum&file=olvas&id=4a64d0c624985&kezdo=6038[/url]

Majd teszek fel én is, csak még szereznem kell normális mikrofonnal rendelkezõ akármit. :) Az alapjárat már jó.

5719 Tóth Ádám 2015-07-29 21:01:35  Előzmény: Spityu: 57555

Az egytengelyûséget hogyan ellenõrzik, illetve korrigálják a fõtengelynél?

5718 Tóth Ádám 2015-07-29 20:57:38  Előzmény: Spityu: 57558

Varró Mûvek Zalaegerszegen. Egy régi szoci gépmûhely, akik elég komoly motorfelújításokat végeznek mind a mai napig.

Nem vészes a bemaródás, szerintem fél mm-t ha leszednek mindkét oldalról, az bõven elég.

Van régi tárcsám több is, amibõl lehet készíteni ilyen alátét lemezt. Csak a furatai mindnek ki van kopva, szóval máshol kell kialakítani rajta a megfelelõ méretû furatot, nem ahol a gyári furat van. De akár még sima 1 mm-es lemez is megfelelõ lehet erre.

A dugattyúra felrakódott ráégett kormot milyen anyaggal tudom kémiailag eltávolítani, leoldani? Nitrohigító, brigécol? Szerzek be hozzá új gyûrûket is, 72-es alapméretes a dugattyú.

A forattyúsház felek tömítésére milyen anyagot javasolsz? Loctite 5910 fekete motortömítõ pasztára gondoltam, szelepfedél tömítéshez, termosztáthoz mindenhez jó, bírja a hõt, benzint, olajat.



5717  Spityu 2015-07-29 20:22:40  Előzmény: Spityu: 57558

Hoppá! Eszembe jutott még egy javítási alternatíva a stiftekhez... Esztergálni kell 4 db megfelelõ méretû perselyt, amit rá kell húzni a stiftekre. Ezután a tárcsák furatait felbõvíteni. Úgy, hogy a két furat távolsága ne változzon, szóval eléggé precízen kell dolgozni. Ha blokkban kialakított sarokban elfér az így felhízlalt stift, akár még mûködhet is. Annyi, hogy kell egy minimális anyagvastagság, hogy strapabíró legyen a persely, túl vékony falvastagságnál lemasszírozhatja a tárcsa a stiftrõl... Továbbá amit esztergálni lehet, jó eséllyel puha anyag, az eredeti stiftek szerintem annyira azért nem biliacélból vannak.

5716  Spityu 2015-07-29 20:14:57  Előzmény:Tóth Ádám: 57557

Szabad tudni, hogy merre van ez a cég? Mihályfiékon kívül nem találtam sehol, illetve egy mûhelyt találtam itt, Pécsett, de õk a padlásról vadászták le a maszek cuccukakat, ami már hiányos és vakrozsdás volt mindenütt, így hagytuk... valószínûleg több ilyen hely is van, csak már ott sem foglalkoznak ilyesmivel.

Ha mákjuk van, el tudják fordítani, ha nem, akkor marad a csere.

A bemaródás súlyosságát nehéz objektíven megítélni. Esetleg elgondolkozhatsz azon is, hogy "kifugázod". Léteznek jó 2K ragasztók (fémragasztók), amik eléggé erõs kötést hoznak létre a fémmel, azzal szerintem ki lehet kenni. De ez csak ötletelés, és erõsen kókány elsõre. Azt el tudom képzelni, ha lenne egy blokkom, amit mindenáron meg szeretnék menteni, de olyan súlyosan karcos, hogy már nem lehet felszabályozással kivenni, így "javítanám meg".

A rugó elõfeszítése szerintem nem szükséges. Emlékeim szerint eléggé feszes így is, illetve mm-ben kifejezve azért nem szedtek le olyan sokat a blokkból, hogy meg lehessen érezni. Én hülye már nem emlékszem rá, de talán max. 1mm-t összesen, a kettõ felületrõl együtt. Én úgy csináltam, hogy a teljes tárcsára feküdjön csak fel a rugó, a lemezkékre ne. Talán 3-4mm hely van erre, már nem emlékszem. Persze, csinálhatod úgy is, hogy kilógatod. Egy a lényeg, ferdén lehetõleg ne álljon a rugó. Most így belegondolva, talán nem is 3, hanem 2 oldalról lettek csak megpöttyölve a lemezek. Oldalról. Tehát a tengely középvonala és a rugó felõl nem.

Ha már vezérlõtárcsa: a gyári a legjobb, az utángyártott, sötétzöld szintén jó, a sárga horganyzott viszont rossz (elsõ kettõt tudom csak alátámasztani). Amúgy az én esetemben a teljes tárcsák gyáriak, a lemezkéket viszont sötétzöld magyarból vágtam ki. Van még kb. 4 pár, de ilyenre azért nem pazarlok el gyáriakat. A furat tökéletesen megegyezik.

5715 Tóth Ádám 2015-07-29 19:01:27  Előzmény: Spityu: 57555

Találtam egy céget a lakhelyemen, akik ilyensmi motor felújításokkal foglalkoznak. A fõtengelyrõl azt mondta a tulaj, hogy meg tudják próbálni, hogy felmelegítik a sonkát, és a stiftet megpróbálják elfordítani benne 90 fokkal, így már a berágódás nem zavaró. Az általad leírt "vezérlõtárcsa tuninggal" együtt ez véleményem szerint elégséges javulást hozhat.

A forgattyúsház felület felszabályozásról azt mondta, hogy régebben sok ilyet csináltak, van is nekik olyan eszközük, amivel a blokkon fel tudják szabályozni a felületet. Nekem a 2-es hengernél lévõ felületen van egy kis berágódás (beszívta a motor az egyik pillangószelep tartó csavart), amúgy nem lenne vészes, de emiatt lehet érdemes lenne felszabályoztatni.

A vezérlõtárcsa tuninggal kapcsolatban kérdeznék, ezeknek a plusz "vastagító" lemezeknek szerintem érdemes akkora méretet kialakítani, hogy a rugók alá is érjenek. Felszabályozott forgattyúsház esetén különösen, hogy az eltávolodó vezérlõ tárcsa miatt ne csökkenjen le a rugóerõ. Mi a véleményed?


5714  Spityu 2015-07-29 14:37:27  Előzmény: Spityu: 57555

Azt még hozzá tenném, hogy a módosított vezérlõtárcsákat beépítés elõtt felül kell vizsgálni. A legfontosabb, hogy könnyedén mozogjon a stifteken. Szükség esetén, ha nem sikerült teljesen egyvonalúan összehegeszteni, tûreszelõvel korrigálni a felhegeszetett darabon.
Továbbá meg kell nézni, hogy a súrlódó felülete a tárcsának egyenes maradt-e. Nálam az volt, semmiféle vetemedést nem tapasztaltam, egyedül a hegesztéseknél 1-2 pötty nyúlt át, de üveglapra ragasztott csiszolópapíron való síkolással hamar el lehetett dolgozni õket. Érdemes szárazon is összeszerelni a két blokkfelet a vezérlõtárcsával felvértezett fõtengellyel belül, és felülrõl megpróbálni mozgatni õket, figyelve, ha elmozdul az adott tárcsa, visszanyomódik-e a helyére. Ha nem, akkor túl precíz az illesztés. A furatok mindkét oldalát célszerû leheletnyit lekerekíteni. Ez az esetleges keresztbe állás lehetõségét nagyon lecsökkenti, ellenben a 2mm-széles felületbõl jó, ha 1-2 századot elvesz.

Más: blokk felszabályozásnál - Mihályfiéknál - nagyon precízre csinálják, ami az átmérõt illeti. Ez annyit jelent, hogy SEMMIFÉLE tolerancia sincsen, a felszabályozás átmérõje századmilliméterre megegyezik a gyári vezérlõtárcsák külsõ átmérõjével (hogy b...nák meg az életszerûtlen formájukat...). Emiatt a gyári vezérlõtárcsák kerületébõl elvettem kb. 0.5mm-t. Kettõs köszörûvel, úgy, hogy a kezemben fogtam a tárcsát és forgattam. Hasonlóan, mint amikor egy méretre vágott csavar végét letöri az ember 45 fokban szintén köszörûvel. Csak itt természetesen nem 45 fokban kell tartani a tárgyat...
Szárazon való összeszereléskor ennek sikeresességét is ellenõrizni kell. Jó tanács: egyszerre egy tárcsát kell csinálni, és mindig nézni a másikhoz, hogy mennyi ment le belõle. Utána a másikat, hasonló elven. A kösörülést úgy kell csinálni, hogy mindig a teljes hosszon végigforgatni a tárcsát. Szóval a kerületének egyik végétõl a másikig. És ezt ismételgetni. Nem kell aggódni, elég jó anyagból van, annyira azért nem viszi a kõ. Ily módon a végeredmény tökjó és szép lesz, a sorját természetesen el kell távolítani kézi reszelõvel, vagy álló kõvel.
Ha tolerancia nélkül raknánk össze ilyen esetben, simán fel tudnaakadni a blokkon lévõ peremen, tömítetlen lenne, esetleg ha pont belepasszolna a vájatba , az is gondot okozhatna, mígnem valami elkopik.

A felszabályozást csak végsõ esetben javaslom, ha oldalról nézve a pálya ferde (máshogyan megfogalmazva: a fõtengely középvonalához közelítve jobban kopott a felfekvõ felület). Ha nagyjából párhuzamos a két futófelület, és csak kisebb barázdák vannak, akkor nem érdemes felszabályoztatni, azért az olaj elég jól tömít ilyen esetben.
[i](Módosította Spityu 2015.07.29. 16:55-kor)[/i]

5713  Spityu 2015-07-29 12:28:30  Előzmény:Tóth Ádám: 57554

Nos, a stifteket javítani a leírt módon nem ajánlom, az kókányabb, mintha megcsináltatnád rendesen. Ha még gyári a fõtengely és nincs egyéb baja (kerepelõ hajtókar hang, berágódás a görgõk pályáin), akkor tényleg ne generáloztasd.

Ellenben ettõl még nyugodtan leadhatod úgy, hogy HANGSÚLYOZOTTAN csak a stifteket cseréljék ki, a többi alkatrészt pedig ugyanoda tegyék vissza, ugyanúgy, ahogy kivették (ne cseréljék fel a hajtókarok alsó csapágyait, pozíciójukat, hajtókarokat, hajtókarok pozícióját stb.)

A stifteket úgy cserélik, hogy a belsõ sonkákon lévõ utólag rászegecselt ellensúlyokat leveszik, ezután hozzáférhetõvé válnak a stiftek, amiket kicserélnek. Ezután visszateszik az ellensúlyokat, majd rögzítik õket az eredeti módon.

Mihályfiék megcsinálják neked, egyszer újíttattam fel velük fõtengelyt úgy, hogy a nyugvócsapágyakat nem cseréltettem ki velük szándékosan, csak a hajtókarokét alul.

Azt, hogy milyen fajta a fõtengelyed azért kérdeztem, mert ebben az esetben, hogy hengergörgõs, van lehetõség egy kis tuningra... 1 helyett 2 garnitúra vezérlõtárcsa szükséges + egy kis barkácshajlam. Az eredmény teljesen jó lesz: Az egyik garnitúrából kb. 15x15mm-es nagyságú négyzeteket kell vágni, úgy, hogy a négyzetek közepén a stiftek furata legyen. Szóval lesz 4 db ilyen kis lapod. Ezeket CO-val, vagy AWI-val fel kell szépen 3-3 pöttyel rögzíteni a másik garnitúra tárcsára a megfelelõ pozícióban a megfelelõ helyre. Hegesztéskor pontosan illeszkedõ csap szükséges az egyvonalúság miatt. Pofonegyszerû, és kétszer szélesebb felületen fogja ezután meneszteni a stift a tárcsákat. Kicsit babramunka, de megéri szerintem.
Nekem azért volt szükséges, mert felszabályoztattam a vezérlõtárcsák pályáját a blokkon és emiatt eléggé a végére kerültek a tárcsák a stifteken. Van a stifteken egy kis letörés a végén, na az még éppen kilógott. Szóval nem lett volna gond, de biztos, ami biztos elven elvégeztük a fenti mûveletet.
A folyamat közben észnél kell lenni, nehogy 2db egy oldalra valót készítsen az ember. :) Természetesen a "toldások" a fõtengely sonkája felé néznek, és úgy lehet feltenni a tárcsákat, ha kissé arrébb nyomod a csapágy külsõ gyûrûjét.

Ezzel egy jó darabig el lehet felejteni a zörgõ tárcsák hangját a motortérben.

A fõtengely amúgy gyárilag nincsen egyensúlyozva (a Wartburgé igen), csak ahogy az öntés sikerül. A lendkerék azért a Trabantnál is egyensúlyozott. Egytengelyûsítve természetesen van a fõtengely, de azt felújításkor is megteszik, nem csak szemre összepréselik.
[i](Módosította Spityu 2015.07.29. 14:30-kor)[/i]

5712 Tóth Ádám 2015-07-29 10:55:46

A középsõ csapágyak görgõsek, köztük a két félbõl álló labirint tömítés. Az ékszíjtárcsa felõl és a lendkerék felõl pedig hagyományos szimmeringek vannak. Ha a középsõ labirint tömítést kivszem, akkor le tudom húzni a belsõ csapágyakról külcsõ csapággygyûrût, a görgõk pedig kihullanak. Így jobban hozzá lehet férni a stiftekhez. Gondolkodtam azon is, hogy esetleg fel lehetne hegeszteni a stifteken lévõ berágódást, és kiformálni a henger alakot. Gondolom ez nem olyan tartós megoldás. Persze nem is mindennapos használatra kell ez a motor, hanem hobbinak, ritkán.

Semmi esély arra, hogy valahogy kivegyem azoakt a stifteket? Mert nem szívesen szedetném szét ezt a fõtengelyt, hisz gyári , kiegyensúlyozott, attól félek több lesz a kár így, mint a haszon, amit a stiftek cseréje hoz. Szerinted?

5711  Spityu 2015-07-28 20:35:51  Előzmény:Tóth Ádám: 57552

Szia!

Milyen típusú a fõtengely? A középsõ csapágyak görgõsek vagy golyósak?

A vezérlõtárcsák stiftjeinek cseréjéhez szét kell szedni a fõtengely. Igénytelenebb "felújítók" még akkor sem cserélik...

A levágott rész a forgás irányába néz, elõre. A motorban a fõtengely elõre forog természetesen, és ha ezt a forgásirányt egy nyíllal ábrázolod a vezérlõtárcsán, akkor a nyíl hegye van a levágott saroknál, az ívesnél pedig a nyíl szára.

Fordított beszerelésnél leginkább az alapjárat lesz más - tudomásom szerint, de nem találkoztam ilyennel élõben.

5710 Tóth Ádám 2015-07-28 20:04:59

Sziasztok. Pár dologban szeretném a segítségeteket kérni.

A fõtengelyen lévõ csapszegek helyreállítására milyen módszerek vannak? Gondolom sejtitek, mirõl van szó, a vezérlõtárcsa belerágott a csapszegekbe, ami miatt a rugó nem tudja nekitolni rendesen a felületnek. A fõtengelyt nem szeretném szétszedni miatta, mert gyári tengelyrõl van szó, amely jó állapotban van amúgy.

A másik kérdésem a vezérlõtárcsa beszerelési iránya. A tárcsák belsõ ívén egyik oldalt van egy levágás. Ez forgásirányba, vagy azzal ellentétes irányba mutat?
Milyen tüneteket produkál, hogyha a vezérlõtárcsa nem jó irányba van beszerelve?

Köszönöm!

5709 Szalai Péter 2015-07-27 16:45:59

szabi köszi a választ le írtad lényeget!
igazából azt gondoltam hogy talán többen lesznek
akik érdembe tudnak válaszolni, de ugy néz ki,
hogy mindenki taposta /tapossa/ kökeményen, és
senki nem mászott bele ebbe a dologba .

5708 Kacsándi Szabolcs 2015-07-26 18:51:54  Előzmény:Szalai Péter: 57548

A legtöbben úgy is azt mondják,hogy mindent ki kell cserélni,mert ezt hallják mindenhol.Nyilván egy komolyabb autónál más a helyzet,de ha csak erre van lehetõség és a pénztárca is csak ezt engedi,akkor megoldás lehet.Nem azt állítom,hogy ez jó,de nálam bevált és 80 ezer km-t gond nélkül kibírt.Tehát nem volt olyan rossz döntés,és akkor még nekem sem volt más lehetõségem.Nem tudom a szettek mibe fájnak,de ezt a pénztárca dönti el és a használat,hogy melyik megoldás megfelelõbb.Ha nem veszélyes áron hozzá lehet jutni,akkor szettet kell venni,csak biztosan jó is legyen.Ha viszont nem sokat kell használni,akkor nem feltétlen érdemes több tízezret kiadni.
Azért érdemes egy autószerelõt is megkérdezni,hogy mit mond rá.

5707  Spityu 2015-07-26 12:40:43  Előzmény: Spityu: 57546

Válasz a generátoros dologra: a kánikula okozta a forróságot, úgy néz ki. Ugyanazon a távon tegnap reggel alig volt langyos. 10-12 fokkal alacsonyabb a kinti hõmérséklet is.

5706 Szalai Péter 2015-07-23 17:17:08

szabi köszi a választ, igen meg kéne javítani mindenképpen,
csak még az nem világos miképpen!
Te cseréltél kiemelövillát meg kinyomó csapágyat, és
az elég volt azt mondod. Hát olcsóbb megoldás mint
komplett kuplung szett csere meg uj perselyt gyártatni,
egy próbát megér a dolog.

5705 Kacsándi Szabolcs 2015-07-22 20:03:15  Előzmény:Szalai Péter: 57542

Én is anno ilyen szar kuplunggal vettem a kocsim.Sokáig nem húzta,bár pár évet elvoltam vele,amíg el nem törött a kinyomóvilla.Sikerült szereznem egy keveset futott,bontott gyárit és azzal megoldódott a probléma.Utána teljesen jó volt.13év elég volt belõle,de semmi gondja nem volt.Leszámítva,hogy az utángyártott kinyomócsapágy rendkívül jó minõsége folytán csikorgott,zajos volt,de könnyen kiemelt.Nekem nem volt gond vele,de újat nem építettem be,arról nem tudok infót adni,hogy melyik típus a megfelelõ.
Mielõbb próbáld megjavíttatni,mert rosszabb esetben szétreped a tûzfal a pedálok környékén.Vagy eltörik a villa.

5704  Spityu 2015-07-22 19:00:40  Előzmény:Gyapjas Gergely: 57545

Többféle benzin, a gyújtás inkább kevés, mármint, ha ráadok, akkor érezhetõen dinamikusabb felül, csak akkor alul bejön a csörgés. Lehetne tuningolni karbit, hogy alul több benzint adjon, de ez nem az az autó. :) Igazából full gyári minden (motor, karbi, beállítások), úgyhogy nem érdekel.
A kopott motorjaim nagyobb elõgyújtást igényeltek, bírta az elegy a gyengébb végnyomást, és így összességében felül jobban éltek. Bár azért azt is eléggé észrevettem velük, amikor kopottságtól alacsonyabb gumi helyett újat tettem fel, lomhábban mentek. Kb. a diagonál átmérõjétõl meg is haltak volna. :)
Azt azonban észrevettem, hogy a diagonállal máshogy nyomom a gázt, többet nyomom feleslegesen túl. Szerintem ez okozza a túlfogyasztást. Majd megpróbálom, milyen sima 145-össel.

Bónusz kérdés: a generátor mennyire melegedhet? Annyira meleg, hogy éppen csak meg tudom fogni. De igazából minden így van a motortérben + a kinti hõmérséklet is 38fok. A generátorról annyit lehet tudni, hogy a kocsi eredetije, mindig is ezzel ment, a töltés lámpa megfelelõ üzemet mutat (gázfröccsre elalszik indításkor), jól is tölt. A csapágyak gyári újak, a kefék pályája felszabályozva, új kefék. Az ékszíj nincs túlfeszítve. Hallottam ilyet, ha diódás, akkor ráadott gyújtásnál felmelegszik. De nem tartom valószínûnek, mert jól tölt. Megtapogattam a karbi felfelé jövõ csonkát is, az is eléggé meleg (amúgy a szendvicstömítés a helyén van). Meg a váltó is túloldalt. Vagy pl. az önindító szintén. Szóval ráfogom most a melegre. Igaz, mindez 10km alatt, városban, nyugisan.

5703 Gyapjas Gergely 2015-07-21 19:47:09  Előzmény: Spityu: 57541

Szerintem nem. De lehet a benzinminõség is ludas. Bár én csökkentenem az elõgyújtást.

5702 Szalai Péter 2015-07-20 09:24:15

trabiszabi igen ezt olvastam átnéztem én is, de
ebböl sem derül ki igazán az ami a lényeg lenne nekem!
Abba reménykedtem lesz valaki aki már át esett ezen
és tapasztalatból tud mondani valamit!

5701 Csády Szabolcs 2015-07-20 04:14:39  Előzmény:Farnadi Ödön: 57517

Szia!

Én [urls=http://negyutemutrabant.uw.hu/trabant1_1kupl.htm]ezt a megolodást ajánlanám[/urls], nincs személyes tapasztalatom, de ha egyszer kuplung cserére kerül a sor, akkor én is ezt fogom csinálni.

5700 Szalai Péter 2015-07-17 11:14:11

Üdvözlök minden fórumozót !
Jó pár éve sürübben megfordultam ezen az oldalon
mivel 8 évig pöfögtem 2 ütemü Trabival de meg kelett
válnom töle, de most ujra Trabantos lettem 1.1 tulaj.
Sajnos volna egy kis gondom és bízom benne itt szakértöktöl
kapok választ.
A probléma pedig a 2 lábbal taposandó kuplung :rolleyes: ami mint utána olvastam
gyári tipus betegség! A dologhoz tartozik, hogy enyhén mozgássérült vagyok,
volt több autón NEM autómata váltos,probláma nélkül vezettem öket,
de a bal lábam ezt a kuplungot nem bírja!
Olvastam hogy kuplung szerkezet miegyébb cserével lehet ezen
a dolgon változtatni.
Kérdésem Mennyivel lesz ettöl jobb könyebb "puhább" a kuplung ?
Vaktába nem akarok ennek neki ugrani, anyagilag sem lesz
egyszerü finanszírozni ahogy láttam!
Köszönöm elöre is mindenkinek a választ akinek tapasztalata van erröl!

5699  Spityu 2015-07-17 09:41:30

Üdv!

Érdeklõdnék, hogy a diagonál gumikkal elképzelhetõ-e az, hogy megnõ a fogyasztás (hosszú távon is)?

Minden motorommal kb. 70-nel szoktam menni, ez kb. 3000-es percenkénti fordulatszámot jelent.

A mostani konfiguráció: gyakorlatilag gyári új motor, bejáratva, 28HB4-1-es karburátor (a többi motornál is), megszakítós gyújtás jelenleg nem elõfeszített röpsúlyoknál 0.1mm-rel a felsõ holtpont elõtt (tehát kb. 4.1mm-es elõgyújtás). Ha többet adok neki, akkor leginkább alsó fordulatszám tartományban kezd el becsörögni, persze csak nagyobb terhelésnél. Így most 6.5-7 l körül van az átlagfogyasztás. A diagonálok 1.6 bar nyomáson mindenhol. Az átmérõjük nagyobb kb. 2-3 cm-rel egy 145/80-asénál, szóval ez utóbbi tulajdonság inkább csökkenti a fogyasztást, az elõbbi - nyilván - növeli.

A többi motorom olyan volt, amilyen. :) Amikor jó volt bennük a fõtengely 6-6.5 l körül ettek. 145/80-as gumikkal, 2.5 bar nyomáson. A többi dolog megegyezik: útvonal, karburátor, benzin:olaj, gyújtás rendszer.

A légszûrõ most gyári új FILTRAK, az elsõ dob keveset futott, kiégetett gyári, a csõ szintén, a hátsó dob gyári új.

5698 Muczán Gábor 2015-07-16 19:14:45  Előzmény:Vágner Ferenc: 57539

Szia,

sosem kellett katalizátor, sem a vizsgához, sem az átaráshoz. Ha valaki 2004 júliusa után vette, annak a vizsgán kell/ene/ egy 2000 ppm-es CH határértéket produkálnia a Trabival. Azonban az utóbbi években nemigen tûnt úgy, hogy a vizsgahelyeken mérték volna a CH-t. Tönkre is tenné az érzékeny gépet hamar. Én akárhányszor elvittem kétütemût a vizsgahelyre, beálltam, megvizslatták kiálltam, oké, itt írd alá. Nem erõltették hogy mikor vettem, meg hogy tudja-e az emltett határértéket.

MG

5697 Vágner Ferenc 2015-07-16 18:30:35  Előzmény:Muczán Gábor: 57537

Szia!

Köszönöm a tippeket, információkat. Sajnos elvitték aznap reggel a gépsárkányt, mikor megnéztem volna. Most viszont találtam egy nagyon jó állapotú 601 S-t, amire ráugrok. Illetve: Mi a helyzet a kétütemû átírással mostanság? Valóban csak katalizátorral lehet átírni? Vagy ez csak kamu?

Köszi!

Feri

5696 Piret Endre 2015-07-15 21:40:46  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 57535

Köszönöm a válaszokat. Természetesen a gumicsövek cseréje nem is volt kérdés, azért nem tettem fel :-)
Közben megtudtam, hogy egyköröshöz való komplett készletet már nem csinálnak itthon, de darabonként még összeszedhetõ.

5695 Muczán Gábor 2015-07-15 19:15:23  Előzmény:Vágner Ferenc: 57536

Szia,

nekem csomó ilyenem volt, és sokat megéltem velük. Egy párat le tudok írni, de sokat inkább elmondani, mert tízezer sor lenne.

Szabadonfutó negyedik legyen inkább kihegesztve. A doblemeznél a sorozatgyártmányok kikötése elég primcsi, érdemes ott megerõsíteni a felfelé menõ vékony szögvasat. Az igazi megoldás a Bucsánszki féle kitámasztott, megerõsített, komolyan továbbfejlesztett bölcsõ, de az már nosztalgikus álom. Sajna eladtam a Trampot amibe ez volt. A kissé ferde motor-váltó elhelyezés miatt, illetve az erõsebb motor miatt a hátsó sebváltótartó lemez csavarjai kilazulnak, rosszabb esetben kinyírják a váltóház menetét. Ezt ellenõrizgetni kell -szopós helyen van-. A kupplung meg-meg csúszhat, ezért én a végén Trabant nyelestengelyhez átricnizettFiat tárcsát+szerkezetet használtam. Nekem 968-as Autobianchi motor volt benne,/uganaz optikailag, csak nagyobb hengerûrtalmú/ és az a nagyobb nyomatékával ette a kupplungot. Jó beállított karbival, mivel a kocsi túlmotorizált, ezért a fogyasztás kedvezõbb. /jó állapotú, jól beállított motor esetében érvényes ez:-)/A kipufogó csonk/leömlõ találkozásnál lehetnek bajok, könnyen lelazul. Nekem speciális, ráhegesztett lemezkarikák voltak mindkét felén, és azokat húzták össze a csavarok, majd flexicsõvel ment le a motor alá, úgy már jó lett. Ennek a többszörösére emlékszem, de egy levegõvel ennyit tudtam most leírni...

Üdvözlettel: Muczán Gábor

5694 Vágner Ferenc 2015-07-12 08:38:48

Sziasztok!

Találtam egy 903 CC Panda motorral szerelt 601 Special-t. Régen volt egy gyárim, amitõl meg kellett válnom.
Mit mondtok, mire figyeljek ennél az átépitett gépnél? Váltó mennyire birja a nagyobb motort. Nem akarok gyorsulni, szipla használatra szeretném. Csupán elõzésnél használnám a nagyobb lóerõt. Maradnék a 90-es tempónál. Egy trabi kasztnit cipelve mennyire szereti a hasát a panda motor? Féltengelyeket sem bántja a 903-as motor? Elvileg le van papirozva a motor az autóban. Jelenleg is forgalomban van. Várom a kritikátokat, észrevételeitek.

Köszönöm elõre is a segiséget

5693 Kacsándi Szabolcs 2015-07-11 19:19:06  Előzmény:Piret Endre: 57533

Tudsz venni gyári csöveket,de eléggé húzza a pénztárca tartalmát.Webáruházakban van komplett készlet is.Amelyik szimpatikusabb azt építsd be.

5692 jocking . 2015-07-11 18:46:15  Előzmény:Piret Endre: 57533

Nincs vele semmi baj, viszont ajánlott ilyenkor a gumi fékcsöveket is lecserélni, ha nem túl újak.

5691 Piret Endre 2015-07-11 13:24:03

Megint én...

Fékcsõ témában mi a vélemény? Jó a kisipari réz, vagy keressek mást? A 40 éves kívül - belül korrodált acélt nem szeretném sehova sem visszatenni, fõleg, hogy egykörösrõl beszélünk.

5690 Piret Endre 2015-07-01 10:47:02  Előzmény: Spityu: 57531

'74-es évjáratú 601 combiról van szó.
Illata nem igazán van, ragadni sem különösebben ragad most már. Leszedéskor határozottan cuppant, és maradéktalanul az egyik felületen maradt. Benzin nem oldja.

5689  Spityu 2015-06-30 15:05:14  Előzmény:Piret Endre: 57530

Hányas évjáratú, milyen típusú pontosan a kocsi?

Egy gyári púpos 600-as tetõlemeze alatt - a peremezésnél - volt egy barnás ragadós anyag, egy bizonyos Loctite 5923 tömítõvel 100%-ig megegyezõ - színre, tapintásra, illatra mindenképpen. A mai napig ragadt, az illata pedig teljesen ugyanaz. Gyanta alpú dolog egyébként. Amúgy nem keverendõ össze a Hermetikkel / Hermosallal!

[url]http://www.forum-auto.com/pole-technique/mecanique-electronique/sujet620139.htm[/url]

A '84-es 601-esemen az említett helyeken nem találtam semmit (a tetõt nem bontottam le), talán inkább csak rozsdalét, ami a beszivárgó víztõl alakult ki, de ebben nem vagyok biztos, már nem emlékszem.
[i](Módosította Spityu 2015.06.30. 17:06-kor)[/i]

5688 Piret Endre 2015-06-29 08:25:22

Sziasztok!
Még szétszedés közben találtam egy (számomra) érdekes anyagot két helyen: az ajtózsanérok és a karosszéria között, meg a hattyúnyak és a bölcsõ csatlakozásánál, tehát ahol két párhuzamos, nagy felületû fém fekszik egymásra. Valami barnás, rugalmas, ragadós hézagkitöltõ-ragasztó-tömítõ szerûség. Ezmiez? És mi a mai megfelelõje?

5687  Spityu 2015-06-18 20:08:43  Előzmény: Diablo: 57520

A fékmunkahengerek jó eséllyel kukába valók. 2 jobb elsõ, 2 bal elsõ, és 2 hátsó kell, kb. 3e darabja. Szóval 18 a garnitúra. Az LPR-t nyugodt szívvel ajánlom, de a piros dobozos - pepita csíkos magyar is jó. A fõfék jó eséllyel megúszta.

Meg kell nézni, hogy mibe mi költözött be. Pl. darazsak, rágcsálók, ez-az. Legfontosabb ebbõl a szempontból a légszûrõ és környéke. Nézd át a vezetékeket, nem rágta-e szét õket valami. Indítás elõtt próbáld ki az elektromos rendszert, miközben az egyik sarut csak kézzel teszed rá az akksira, így hamar le lehet választani, ha nem biztosított szakaszon zárlat van.

Nézd meg, hogy a kormánymû, féltengely gumiharangok milyen állapotban vannak.

Zsírozd meg a függõcsapszegeket, addig nyomjál nekik zsírt, amíg koszos jön a réseknél. Zsírzás elõtt nyomd meg picit a zsírzógombokon lévõ záró golyót, mert azok hamar le tudnak ragadni, és nem talál be a friss zsír.
Adjál a kézifék köteleknek is, de van rá esély, hogy cserélni kell... ennek is adhatsz bõven, amikor szét van bontva a hátsó fék, mert a felesleget le kell törölni, ami a fékpofáknál jön ki... ellenõrizd a fém fékcsövek állapotát (korrózió).
A kormánymûrõl se feledkezz meg.

A tankot talán nem kell pucolgatni, de nézz bele, milyen állapotok uralkodnak. A benzincsap alján lévõ kupakot is csavard le, és nézz bele. Ha biztosra akarsz menni, akkor bontsd le a karburátornál a benzincsövet és ellenõrizd, hogy eljut-e odáig a benzin. Ami a karburátort illeti, azt is érdemes levenni, átnézni. De ha indul és jól mûködik a motor, akkor elsõ körben kihagyhatod. A fõfúvóka csavarját azért hajtsd ki, hogy megnézd, nem trutymósodott-e bele a régi benzin (maradéka).

Újraélesztésnél kb. ennyi. Nyilván lehet fokozni azzal, hogy átnézed a karosszéria állapotát, az elektromos rendszert a legutolsó fogyasztóig stb.

5686 Kacsándi Szabolcs 2015-06-18 19:17:34  Előzmény: Diablo: 57522

Vedd fel Spityu-val a kapcsolatot,itt vagy emailben.Neki 84-ese van,jól útba tud igazítani,amúgy évjárattól függetlenül azonos mindegyikhez a leírt tanács.